Waarschijnlijk tot je zelf de broek niet meer kan op houdenquote:Op woensdag 10 juni 2026 10:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
De VVD is nu eenmaal goed voor de belastingen en ik wil helemaal niet meebetalen aan al die linkse hobby's. Bovendien vind ik dat iedereen zijn eigen broek maar op moet houden. Aangezien er geen alternatief op dat gebied is, stem ik VVD.
quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:15 schreef Cupfighter het volgende:
Ik zie meer in het verdwijnen van de VVD
quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
niet meebetalen aan al die linkse hobby's
Veel plezier ermee, ik haak al weer af.quote:
Vergeet de deur niet achter je dicht te trekken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:20 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ah, het gebruikelijke VVD=kut topic. De eerste reacties geven al aan dat ook dit topic hier geen reden is tot discussie, want het komt niet verder dan:
[..]
[..]
[..]
Veel plezier ermee, ik haak al weer af.
En dan halen ze het verschil weer terug met een nieuwe belasting.quote:Ter compensatie willen ze dat de inkomstenbelasting wordt verlaagd, zodat ‘werkenden’ zelf kunnen bepalen hoeveel geld ze inleggen in hun individuele pensioenspaarpot.
Dat is iets wat ik ook niet begrijp plus dat de partij al erg lang in diverse regeringen zit waar zoveel kritiek op isquote:Op woensdag 10 juni 2026 10:32 schreef Harmankardon het volgende:
Blijft een van de rare zaken afgelopen jaren, hoeveel mensen vvd blijven stemmen terwijl die partij er slechts is voor een heel beperkt clubje.
En als dat om wat voor reden niet lukt? Het zou dan iig eerlijker zijn om de AOW af te bouwen voor degenen met een echt hoog pensioen, en de AOW in stand te houden voor lage inkomens. Maar dat past vast minder lekker binnen de mantra's van zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid. Eigen schuld, waarom heeft u er niet voor gekozen rijk te zijn?quote:De jongerenafdeling van de VVD wil dat de Nederlandse verzorgingsstaat in 2050 ‘overzichtelijk en doelgericht’ is en dat de focus komt te liggen op de ‘zelfredzaamheid’ van iedere Nederlander.
Vvd wil de Amerikaanse weg in .quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En als dat om wat voor reden niet lukt? Het zou dan iig eerlijker zijn om de AOW af te bouwen voor degenen met een echt hoog pensioen, en de AOW in stand te houden voor lage inkomens. Maar dat past vast minder lekker binnen de mantra's van zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid. Eigen schuld, waarom heeft u er niet voor gekozen rijk te zijn?
Nou nee, het is ook de vvd wat goedkeuring geeft aan box 3 veranderingen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
VVD wilt dus Nederland hervormen naar Amerikaans model. Waarvan je over elkaar moeten vechten voor centjes.
Dus wat mijn betreft, moeten hele VVD naar Amerika emigreren.
Omdat je er jarenlang aan hebt betaald, zo simpel is het.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Waarom zou je AOW krijgen als je een torenhoog pensioen ontvangt?
Snap ik ook niet zo.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:32 schreef Harmankardon het volgende:
Blijft een van de rare zaken afgelopen jaren, hoeveel mensen vvd blijven stemmen terwijl die partij er slechts is voor een heel beperkt clubje.
Vind ik geen argument. Hetzelfde geldt voor Bijstand, WIA, WW of verzekeringen, waar je ook geen gebruik van maakt als het niet nodig is of niet aan de voorwaarden voldoet terwijl je wel premie hebt ingelegd.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:44 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Omdat je er jarenlang aan hebt betaald, zo simpel is het.
Dood gaan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Als het een voorzetje is voor het inkomensafhankelijk maken van de AOW dan ben ik helemaal voor. Waarom zou je AOW krijgen als je een torenhoog pensioen ontvangt?
Maar de JOVD bedoelt volgens mij het volledig afschaffen van de AOW, ook voor mensen met geen of een heel klein pensioen.
Hoe moeten die gaan leven na hun werkzame leven, beste VVD-ers?
Omdat het alternatief ze nog minder zint. Die zijn liev voor buitenlandse profiteurs, lokale profiteurs en imaginaire profiteurs. Dat is het mensbeeld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:32 schreef Harmankardon het volgende:
Sneeuwvlokjequote:Op woensdag 10 juni 2026 10:20 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ah, het gebruikelijke VVD=kut topic. De eerste reacties geven al aan dat ook dit topic hier geen reden is tot discussie, want het komt niet verder dan:
[..]
[..]
[..]
Alles kan natuurlijk maar bij de aow worden de spelregels in de rust veranderd, dat is het verschil. De rechtszaken die gaan volgen gaat de overheid glansrijk verliezen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Vind ik geen argument. Hetzelfde geldt voor Bijstand, WIA, WW of verzekeringen, waar je ook geen gebruik van maakt als het niet nodig is of niet aan de voorwaarden voldoet terwijl je wel premie hebt ingelegd.
Precies.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Waarschijnlijk tot je zelf de broek niet meer kan op houden
Typerendquote:Op woensdag 10 juni 2026 11:00 schreef xzaz het volgende:
AOW maak ik geen gebruik van dus dat mag weg
HRA maak ik wel gebruik van dus dat moet blijven
Wat is daar prima aan?quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:07 schreef TAmaru het volgende:
AOW afschaffen is een prima idee, behalve natuurlijk reeds opgebouwde AOW. De overheid moet die plicht gewoon altijd nakomen.
HRA afschaffen is ook een prima idee, maar dan moet wel de sociale huur en het puntensysteem volledig worden afgeschaft.
Het is vooral een teken hoe zwak de oppositie is. Zelfs met de PVV aan de macht kwam links niet veel verder dan onderling vliegen afvangen. Op rechts is het een circus van elkaar opvolgende partijen die het land nu echt gaan redden om een jaartje later in ruzie te exploderen. Ja21 staat bijvoorbeeld onder bewind van iemand die al 6 partijen versleten heeft.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:34 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat is iets wat ik ook niet begrijp plus dat de partij al erg lang in diverse regeringen zit waar zoveel kritiek op is
Iedereen hier maakt gebruik van de aow. Je krijgt de euro’s nog niet uitgekeerd maar dat is wat anders.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:00 schreef xzaz het volgende:
Die betalen dan minder belasting en kunnen het dan zelf betalen! Al gaat die belastingverlaging er natuurlijk niet komen en gaat dat compleet langs mensen die niet zoveel kunnen verdienen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Als het een voorzetje is voor het inkomensafhankelijk maken van de AOW dan ben ik helemaal voor. Waarom zou je AOW krijgen als je een torenhoog pensioen ontvangt?
Maar de JOVD bedoelt volgens mij het volledig afschaffen van de AOW, ook voor mensen met geen of een heel klein pensioen.
Minder belasting en zelf sparen. Even afwachten hoe het zit met de dicipline om dan ook te sparen. Aangezien mbt de huidige kosten zie ik het niet gebeuren voor een gemiddelde arbeider. Denk je dat een zzper bij post nl een pensioen spaart? 😃quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die betalen dan minder belasting en kunnen het dan zelf betalen! Al gaat die belastingverlaging er natuurlijk niet komen en gaat dat compleet langs mensen die niet zoveel kunnen verdienen.
Maar ergens heb ik nog wel begrip voor deze jongeren. Het vertrouwen van de jeugd zij later nog wat voor de oude dag gaan krijgen is laag, dus waarom wel meebetalen voor de rijke boemers?
Vergeet die boomer. Als dit word afgeschaft leven die niet meer. Alles dat men wil afschaffen gaat voor die groep niet gelden. Zelfs voor mij niet en ben niet of wel een boomer(1962)quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die betalen dan minder belasting en kunnen het dan zelf betalen! Al gaat die belastingverlaging er natuurlijk niet komen en gaat dat compleet langs mensen die niet zoveel kunnen verdienen.
Maar ergens heb ik nog wel begrip voor deze jongeren. Het vertrouwen van de jeugd zij later nog wat voor de oude dag gaan krijgen is laag, dus waarom wel meebetalen voor de rijke boemers?
Hahhah denken dat jong volwassen nog AOW krijgenquote:Op woensdag 10 juni 2026 11:20 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Iedereen hier maakt gebruik van de aow. Je krijgt de euro’s nog niet uitgekeerd maar dat is wat anders.
Als je als generatie de strijd opgeeft dan zeker niet.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:35 schreef xzaz het volgende:
[..]
Hahhah denken dat jong volwassen nog AOW krijgen
Onze WAjonger spreekt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
De VVD is nu eenmaal goed voor de belastingen en ik wil helemaal niet meebetalen aan al die linkse hobby's. Bovendien vind ik dat iedereen zijn eigen broek maar op moet houden. Aangezien er geen alternatief op dat gebied is, stem ik VVD.
Boemers zijn al dood die paar die er nog zijnquote:Op woensdag 10 juni 2026 11:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als boemers dood zijn, hoe is dit stuk dan geschreven?quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:55 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Boemers zijn al dood die paar die er nog zijn
Dit komt elke keer terug maar het zijn niet de boemers
Nederland zijn babyboomers (boomers) doorgaans de mensen die geboren zijn tussen 1946 en 1964. In het jaar 2026 betekent dit dat boomers tussen de 62 en 80 jaar oud
En dan de boomer generatie is gekomen door de overheid.
Er moest geneukt worden wegens kinderen .
Dus ja deze generatie is onstaan er door .
En ook die generatie hebben gewoon gewerkt.
En dat het nu zo kut is Nederland is niet hun schuld
Maar de overheid waar we voor gekozen hebben.
Al dik 40 jaar gaat er miljarden overal na toe behalve eigen burgers
Geld dat zo weg gegooid is geweest .
Was nederland gewoon gratis stroom tot openbare vervoer geweest .
Zieke gewoon netjes opgevangen .
Denk daar maar overna als je weer gaat stemmen.
Je kan zeker niet begrijpt lezen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:57 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als boemers dood zijn, hoe is dit stuk dan geschreven?
Schaakmat!
Je openingszin is niet zo best geschreven man.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:59 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Je kan zeker niet begrijpt lezen.
Staat duidelijk.
Jip schaakmat opdat je alleen dingen uit pikt .
Jammer
Die zullen vast niet gekozen hebben op partijen die de AOW willen verhogen etc. Bovendien kun je kiezen wat je wil, het is een pot nat. Daar heb ik in een ander topic ook iets over gezegd(mening) Je moet niet kijken naar de boomer. Heeft geen enkele zin. Als generatie zul je zelf moeten strijden. En als de generatie die nu pak weg tussen de 20 en 30 is, de AOW wil afschaffen, ww inkorten, wia etc aanpakken dan is dat maar zo. Dan is het hun feestje. Ik zou er niet voor kiezen al ik nu nog tussen de 20 en 30 zou zijn. Maar Spekman had dan voor mij het juiste verhaal.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je openingszin is niet zo best geschreven man.
Wie heeft gekozen voor die kut overheid? Kan de grootste generatie ooit daar enige rol in hebben gespeeld?
Pappie en mammie zullen er trots op zijn. Not!!quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:05 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een ballen, even het AOW-tje van de omaatjes en opaatjes afschaffen.
Je moet gewoon naar de VS kijken. Of zelfs het huidige Duitsland. Mag je flessen gaan inzamelen. Ik schrok in Berlijn toen ik talloze ouderen achter de rollator in prullenbakken opzoek waren naar flessen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:21 schreef Gia het volgende:
De enigen die met een dergelijke maatregel geraakt gaan worden zijn.........mensen die massaal jarenlang op de VVD hebben gestemd. De welgestelden van Nederland. Want mensen aan de onderkant van de samenleving krijgen bij onvoldoende AOW, een aanvulling vanuit de AIO die gelijkstaat aan bijstand. Maar mensen met een bedrijfspensioen, een lijfrentepolis en/of spaargeld, krijgen helemaal niks.
Dus, nu spaar je voor een betere oude dag, zodat je niet alleen hoeft te sappelen met een AOW'tje. Straks moet je het doen met alleen hetgeen waarmee je dacht beter te kunnen leven.
Dus, deze kinderen raken er vooral hun eigen ouders mee. Hebben ze het al besproken aan de keukentafel?
Hier in Nederland ook .quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je moet gewoon naar de VS kijken. Of zelfs het huidige Duitsland. Mag je flessen gaan inzamelen. Ik schrok in Berlijn toen ik talloze ouderen achter de rollator in prullenbakken opzoek waren naar flessen.
Als daadwerkelijk de AOW zou worden afgeschaft zouden ze de AIO dan wel in stand houden? Ik betwijfel het, aangezien AIO feitelijk aanvullende AOW betreft dat door dezelfde uitkeringsinstantie wordt uitgekeerd als de AOW, de SVB. Het zou logischer zijn om in dat geval de hele SVB op te doeken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:21 schreef Gia het volgende:
De enigen die met een dergelijke maatregel geraakt gaan worden zijn.........mensen die massaal jarenlang op de VVD hebben gestemd. De welgestelden van Nederland. Want mensen aan de onderkant van de samenleving krijgen bij onvoldoende AOW, een aanvulling vanuit de AIO die gelijkstaat aan bijstand. Maar mensen met een bedrijfspensioen, een lijfrentepolis en/of spaargeld, krijgen helemaal niks.
Dus, nu spaar je voor een betere oude dag, zodat je niet alleen hoeft te sappelen met een AOW'tje. Straks moet je het doen met alleen hetgeen waarmee je dacht beter te kunnen leven.
Dus, deze kinderen raken er vooral hun eigen ouders mee. Hebben ze het al besproken aan de keukentafel?
Was het maar zo'n feest. Ik moet mijn geld "verdienen" door zinloos en nutteloos werk te verrichten. Dat zou me dan voldoening moeten geven en het gevoel dat ik echt wat bijdraag aan deze samenleving. Allemaal show and tell helaas, maar ja...quote:
Het zijn waarschijnlijk dezelfde die het nodig vinden om de huishoudelijke hulp aan lichamelijk gehandicapten af te schaffen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:05 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Niet echt. AIO is een aanvulling op bijstandsniveau, en alleen voor mensen die in Nederland wonen. Het is niet zomaar een onvoorwaardelijke aanvulling van de AOW.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als daadwerkelijk de AOW zou worden afgeschaft zouden ze de AIO dan wel in stand houden? Ik betwijfel het, aangezien AIO feitelijk aanvullende AOW betreft dat door dezelfde uitkeringsinstantie wordt uitgekeerd als de AOW, de SVB. Het zou logischer zijn om in dat geval de hele SVB op te doeken.
De enige optie zou zijn om de Bijstand aan te passen zodat ook mensen met pensioengerechtigde leeftijd aanspraak kunnen maken op Bijstand.
Dus ik denk dat dit plan vooral iedereen zou raken met geen of een klein opgebouwd pensioen.
Gelukkig betreft het maar een proefballonnetje. Maar wel illustratief voor de koers waar we op afstevenen, als we niet uitkijken.
AIO is inderdaad een aanvulling van de AOW tot bijstandsniveau ja, als mensen onvoldoende AOW hebben opgebouwd.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet echt. AIO is een aanvulling op bijstandsniveau, en alleen voor mensen die in Nederland wonen. Het is niet zomaar een onvoorwaardelijke aanvulling van de AOW.
En je weet dat de SVB meer doet dan alleen AOW, toch?
Gezien er dingen kunnen gebeuren waardoor dat niet genoeg lukt of waardoor je je gespaarde geld kwijt raakt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:32 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Prima plan, dat geld wat je aan je pensioenfonds betaalt, zelf opzij zetten op je bankrekening.
Hoe kunnen burgers hiertegen zijn?
ik had het over pensioen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien er dingen kunnen gebeuren waardoor dat niet genoeg lukt of waardoor je je gespaarde geld kwijt raakt.
Overigens met je heel veel meer op je bankrekening gooien om het bedrag te krijgen dat een normaal mens in een pensioenfonds stoptquote:Op woensdag 10 juni 2026 13:45 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
ik had het over pensioen.
Het antwoord op jouw vraag: AOW afschaffen, bijstand na pensioenleeftijd invoeren
Probleem wie daadwerkelijk dat opzij zet. Zij die het dan niet doen zullen dan toch uiteindelijk een uitkering krijgen in welke vorm dan ook. Het is nu al nauwelijks mogelijk voor jongeren te sparen vanwege hoge huren etc. laat staan ook nog te spaten voor een pensioen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:32 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Prima plan, dat geld wat je aan je pensioenfonds betaalt, zelf opzij zetten op je bankrekening.
Waardoor die mensen simpelweg in de bijstand terecht komen..quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:35 schreef Hexagon het volgende:
Een vrij wereldvreemd plan. Gezien er van alles tijdens je leven kan gebeuren waardoor je dat spaarbedrag niet hebt.
Dit is typisch iets voor verwende studenten die even willen provoceren. De JOVD zal wel te lang niet in het nieuws zijn geweest.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Wel typisch dat het van vvd jongeren komt.
Maar het recht op Bijstand eindigt momenteel nog op het moment dat je AOW en/of pensioen gerechtigd wordt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waardoor die mensen simpelweg in de bijstand terecht komen..
Ik bedoel dat geld dat je normaal aan pensioenfonds geeft, niet geven maar zelf op je bankrekening zetten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Probleem wie daadwerkelijk dat opzij zet. Zij die het dan niet doen zullen dan toch uiteindelijk een uitkering krijgen in welke vorm dan ook. Het is nu al nauwelijks mogelijk voor jongeren te sparen vanwege hoge huren etc. laat staan ook nog te spaten voor een pensioen.
Dit geldt ook voordat je pensioenleeftijd bereikt, een van de eisen om bijstand te kunnen ontvangen is dat je geen eigen vermogen mag hebben.quote:Probleem wie daadwerkelijk dat opzij zet. Zij die het dan niet doen zullen dan toch uiteindelijk een uitkering krijgen in welke vorm dan ook.
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel hoger dat moet zijn dan je pensioenpremie?quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:58 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Ik bedoel dat geld dat je normaal aan pensioenfonds geeft, niet geven maar zelf op je bankrekening zetten.
[..]
Gewoon je premie opzij zetten, i.i.g. de burgers zelf de keuze geven of ze dat in een fonds stoppen of eigen bankrekening.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel hoger dat moet zijn dan je pensioenpremie?
Wat ik al zeg. Een bankrekening levert wat minder rendement op dan professionele beleggers van een pensioenfonds. Dus dat gaat heel veel meer kosten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:04 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Gewoon je premie opzij zetten, i.i.g. de burgers zelf de keuze geven of ze dat in een fonds stoppen of eigen bankrekening.
En nog een die niet weet hoe het werktquote:Op woensdag 10 juni 2026 13:32 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Je weet dat geld wat je aan de pensioen fonds geeft mee gehandeld word zodat jij meer geld over heb .quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:58 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Ik bedoel dat geld dat je normaal aan pensioenfonds geeft, niet geven maar zelf op je bankrekening zetten.
[..]
Dit geldt ook voordat je pensioenleeftijd bereikt, een van de eisen om bijstand te kunnen ontvangen is dat je geen eigen vermogen mag hebben.
Volgende stap van VVD-jongeren is dan natuurlijk om bijstand af te schaffen. VVD'ers zijn niet geinteresseerd in 'samen'leving.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:54 schreef Cherni het volgende:
Stel we schaffen de AOW af. Dan word het dus bijstand. Netto onder de streep het gelijke bedrag. Maar dan mag je blijven solliciteren tot je dood en kunt niet staan en gaan waar je wil. Succes ermee. Want hoe dan ook iemand die niet werkt moet een of andere vorm van een uitkering krijgen.
Omdat mensen met torenhoge pensioenen daar ook voor betaald hebben? Het is geen gunst ofzo.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:42 schreef Tomatenboer het volgende:
?
Beetje dit idee. Het zijn geen ballen. Het zijn wannabees.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:05 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Pensioenen ja. Dit gaat over de AOW.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat mensen met torenhoge pensioenen daar ook voor betaald hebben? Het is geen gunst ofzo.
Mensen die sparen voor hun pensioen betalen toch ook loonbelasting en sociale heffingen waaruit de AOW wordt gefinancierd?quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Pensioenen ja. Dit gaat over de AOW.
Dat doen de meesten niet. Men leeft nu en niet als ik oud ben. Dat is bij de meesten de gedachte.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:58 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
[..]
Dit geldt ook voordat je pensioenleeftijd bereikt, een van de eisen om bijstand te kunnen ontvangen is dat je geen eigen vermogen mag hebben.
Kijk, en dit zijn nou die posts die ik in dat andere topic bedoelde.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:56 schreef phpmystyle het volgende:
Lachwekkend en tenenkrommend voorstel.
Dit zijn natuurlijk gewoon verwende klootzakjes die met een gouden lepel in hun bek geboren zijn. Die weten niks, niet serieus nemen dit soort brallende eikeltjes. Ze hebben waarschijnlijk nog amper haar om hun zak.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Volgende stap van VVD-jongeren is dan natuurlijk om bijstand af te schaffen. VVD'ers zijn niet geinteresseerd in 'samen'leving.
Dit ja. En dat gaat straks een hoop mensen overkomen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:44 schreef Cherni het volgende:
En de iaow zal er ook wel aan gaan. Denk daar maar eens goed over na. Leuk als je na je 50ste werkloos word. Staat niemand bij stil.
Triest. Je hoopt het niet.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:45 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dit ja. En dat gaat straks een hoop mensen overkomen.
Wat denk je. Als iedereen maar moet blijven doorwerken tot je versleten lijf het opgeeft kom je na een aantal jaren kwelling en ziekteverzuim vanzelf in die situatie.quote:
Dat is het enige punt waar ik mij niet in kan vinden. Voor de rest ben ik het wel altijd met je eens.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Pensioenen ja. Dit gaat over de AOW.
Yep. Niet mijn ideequote:Op woensdag 10 juni 2026 16:00 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Wat denk je. Als iedereen maar moet blijven doorwerken tot je versleten lijf het opgeeft kom je na een aantal jaren kwelling en ziekteverzuim vanzelf in die situatie.
Dat is de realiteit.
Nou, ook niet mijn idee. Maar het huidige kabinet zal het een rotzorg zijn.quote:
Vrijwel iedereen is het haasje als dit soort hersenscheten in de praktijk gebracht worden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:21 schreef Gia het volgende:
Maar mensen die totaal niets hebben behalve AOW, hebben dan bijstand. Wat feitelijk hetzelfde is. Dus, die hebben er nog niet zoveel last van. Tenzij deze nageboorten ook van plan zijn dat af te schaffen. Dan krijgen we een grote groep bejaarde daklozen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:07 schreef quo_ het volgende:
[..]
Vrijwel iedereen is het haasje als dit soort hersenscheten in de praktijk gebracht worden.
De AOW is het fundament onder het pensioenstelsel. Ook mensen met een "goed" pensioen zijn veelal afhankleijk van de AOW.
Morrelen aan dit systeem doet de hele boel in elkaar zakken.
Wereldvreemd vond ik wel een goede kwalificatie. Deze snotneuzen hebben geen benul van hoe de maatschappij in elkaar steekt.
Ook
Het lijkt me geen goed plan om de AOW inkomensafhankelijk te maken. Juist het idee dat mensen meebetalen aan voorzieningen waarvan ze denken er nooit gebruik van te maken, voedt dit soort Amerikaanse denkbeelden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Tja, als ik nu mijn pensioen zou opnemen heb ik cira 1400 euro(64 jaar) netto zonder AOW of andere uitkering. Tel mijn eigen spaargeld niet mee. Daar kom je doodeenvoudig niet mee rond. Dan moeten er weer toeslagen aan te pas komen. En als de pensioenen niet geindexeerd worden is het al helemaal geen doen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:07 schreef quo_ het volgende:
[..]
Vrijwel iedereen is het haasje als dit soort hersenscheten in de praktijk gebracht worden.
De AOW is het fundament onder het pensioenstelsel. Ook mensen met een "goed" pensioen zijn veelal afhankleijk van de AOW.
Morrelen aan dit systeem doet de hele boel in elkaar zakken.
Wereldvreemd vond ik wel een goede kwalificatie. Deze snotneuzen hebben geen benul van hoe de maatschappij in elkaar steekt.
Ook
Mag je je huis verkopen. Want ja, eigen vermogen en bijstand.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar mensen die totaal niets hebben behalve AOW, hebben dan bijstand. Wat feitelijk hetzelfde is. Dus, die hebben er nog niet zoveel last van. Tenzij deze nageboorten ook van plan zijn dat af te schaffen. Dan krijgen we een grote groep bejaarde daklozen.
?quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Kijk, en dit zijn nou die posts die ik in dat andere topic bedoelde.
Maar dit geldt toch ook voordat je je pensioenleeftijd hebt bereikt. Stel ik ben zuinig geweest en heb gespaard en iemand anders heeft niet gespaard. Op het moment dat ik geen inkomen meer heb, kan degene die niet gespaard heeft een beroep doen op bijstand en ik niet. Tegen mij zeggen ze dan, dat ik eerst mijn zuurgespaard geld moet opmaken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat doen de meesten niet. Men leeft nu en niet als ik oud ben. Dat is bij de meesten de gedachte.
En nu ben ik dan iemand geweest die gespaard heeft en niet zo zuinig ook. Maar dan lees ik je opmerking, heb je gespaard/vermogen heb je geen recht op bijstand of andere voorziening. Dat zou voor mij betekenen geen iva of andere vorm van voorziening. Heb je keihard gewerkt(bijna 40 jaar) mag je dan oprotten bij ziekte bij ouderdom omdat je zo idioot bent geweest te sparen.En dan ook nog te horen krijgen dat je rijk bent en profiteerd. En dat uit de mond van jongeren die zelf nog maar amper gewerkt hebben. En onder jongeren bedoel ik vooral de JOVD types.
Dat is met een iaow niet het geval. Maar ja ook dat gaat verdwijnen. Stilzwijgend breekt men alles af.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Mag je je huis verkopen. Want ja, eigen vermogen en bijstand.
Nee. Heeft prijsopdrijvend effect.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:04 schreef BlaZ het volgende:
Dit zou best kunnen werken in een maatschappij waar er een hoog percentage hypotheekvrije woningen zijn en waar iedereen een eigen pensioen heeft en verantwoordelijk spaart voor zijn oude dag. Kortom dit gaat niet werken.
Het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek is wel noodzakelijk daarnaast zou er de mogelijkheid moeten kunnen bestaan om AOW of pensioeninleg te verminderen als je dit in de afbetaling van schulden of eigen woning (1e) steekt.
Bijstand voor 2 personen is ongeveer 2000 netto. Alleenstaand rond de 1400. Als jij als alleenstaande 1400 aan pensioen krijgt, dan kun je daar, volgens deze lichten, prima van rondkomen. Want dat is gelijk aan bijstand. Je krijgt dan geen aanvullende bijstand. Natuurlijk wel, zoals het nu is dan hè, huurtoeslag en zorgtoeslag. Maar dat is het dan wel. Je hebt een eigen inkomen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja, als ik nu mijn ensioen zou opnemen heb ik cira 1400 euro netto zonder AOW of andere uitkering. Tel mijn eigen spaargeld niet mee. Daar kom je doodeenvoudig niet mee rond. Dan moeten er weer toeslagen aan te pas komen. En als de pensioenen niet geindexeerd worden is het al helemaal geen doen.
Kijk en daar was de iaow voor bedoeld om je daarvoor te beschermen na je 50ste.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:18 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Maar dit geldt toch ook voordat je je pensioenleeftijd hebt bereikt. Stel ik ben zuinig geweest en heb gespaard en iemand anders heeft niet gespaard. Op het moment dat ik geen inkomen meer heb, kan degene die niet gespaard heeft een beroep doen op bijstand en ik niet. Tegen mij zeggen ze dan, dat ik eerst mijn zuurgespaard geld moet opmaken.
Welk prijsopdrijvend effect? Dat prijsopdrijvende effect komt voornamelijk door krapte op de markt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee. Heeft prijsopdrijvend effect.
Pensioen moet gewoon via de staat geregeld worden. Kijk eens naar de rijen bij de voedselbank. Heel veel burgers kunnen gewoon niet verder nadenken dat 2 weken vooruit, ongeacht hoeveel geld ze om handen hebben.
Alleen heb je met bijstand sollicitatie plicht en kunt niet zomaar voor maanden het land verlaten. Maar financieel gezien incluis toeslagen is er nauwelijks verschil.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Bijstand voor 2 personen is ongeveer 2000 netto. Alleenstaand rond de 1400. Als jij als alleenstaande 1400 aan pensioen krijgt, dan kun je daar, volgens deze lichten, prima van rondkomen. Want dat is gelijk aan bijstand. Je krijgt dan geen aanvullende bijstand. Natuurlijk wel, zoals het nu is dan hè, huurtoeslag en zorgtoeslag. Maar dat is het dan wel. Je hebt een eigen inkomen.
Mijn moeder, bijvoorbeeld, had helemaal niks, alleen een AOW'tje, waar ze overigens prima van rond kon komen, met die toeslagen. Die zou, met dit soort maatregel, dan in aanmerking komen voor bijstand. Wat hetzelfde is.
Deze jongeren naaien hun eigen ouders, aangezien VVD grut van ouders met geld komt.
Als je staats- en private pensioen eerder mag opnemen om hypotheekschuld te betalen dan gooi je extra liquiditeit in de vastgoedmarkt. Prijzen zullen omhoog gaan omdat de vragende kant over meer geld beschikt. Je gooit inkomen voor je oude dag weg om nu snel een huisje te fixen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Welk prijsopdrijvend effect? Dat prijsopdrijvende effect komt voornamelijk door krapte op de markt.
Als je met pensioen het over OAW hebt ben ik het met je eens, een basisopvangstelsel is noodzakelijk, echter, een breder pensioen is wat mij betreft volledig optioneel.
Eens. En mensen met uitkeringen gewoon de producten (brood, groente, fruit) in goederen te geven evenals de laptop voor de kinderen. Met geld kunnen mensen in die klasse niet goed omgaan.quote:Het zou helpen om bij bepaald volk te werken met week of biwekelijkse salarissen.
Ja. Omdat ze geen geld hebben.quote:Wat betreft de voedselbank; gratis trekt altijd volk aan.
Wat voor agenda zou daar toch achter steken? Welvaart bouw je juist door een groot aantal hypotheekvrije huizen in een maatschappij te hebben. Dit systeem lijkt wel haast ingericht om de banken te sponsoren.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
Alleen heb je met bijstand sollicitatie plicht en kunt niet zomaar voor maanden het land verlaten. Maar financieel gezien incluis toeslagen is er nauwelijks verschil.
Ik kan het bericht in de Bild niet meer vinden. Maar in Duitsland is het idee/verhalen dat je het vermogen van je huis moet gaan gebruiken om de complete zorg te betalen. En als je denkt het huis aan de kinderen over te dragen heb je pech want dan mogen die kinderen voor de complete zorg betalen.
Breng ze ajb niet op ideeën met de huidige woningmarkt zoals ze is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
Alleen heb je met bijstand sollicitatie plicht en kunt niet zomaar voor maanden het land verlaten. Maar financieel gezien incluis toeslagen is er nauwelijks verschil.
Ik kan het bericht in de Bild niet meer vinden. Maar in Duitsland is het idee/verhalen dat je het vermogen van je huis moet gaan gebruiken om de complete zorg te betalen. En als je denkt het huis aan de kinderen over te dragen heb je pech want dan mogen die kinderen voor de complete zorg betalen. Zie het maar dat Jan met de Pet op die manier word onteigend.
Is geen risico. Ook linkse en progressieve kamerleden willen hun eigen bezit ongemoeid raken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Breng ze ajb niet op ideeën met de huidige woningmarkt zoals ze is.
Bijstand voor ouderen is dan AIO daar hoef je niet voor te solliciteren. Je moet echter wel in Nederland blijven wonen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik kan het bericht in de Bild niet meer vinden. Maar in Duitsland is het idee/verhalen dat je het vermogen van je huis moet gaan gebruiken om de complete zorg te betalen. En als je denkt het huis aan de kinderen over te dragen heb je pech want dan mogen die kinderen voor de complete zorg betalen. Zie het maar dat Jan met de Pet op die manier word onteigend.
Thx.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Bijstand voor ouderen is dan AIO daar hoef je niet voor te solliciteren. Je moet echter wel in Nederland blijven wonen.
Dat kan wel hoor.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:41 schreef LXIV het volgende:
Ik heb inmiddels 35 jaar lang betaald aan de aow. Nu net voordat ik er recht op krijg het afschaffen lijkt me niet eerlijk. Je kunt het hooguit afschaffen voor mensen die er nooit aan betaald hebben.
Die belanden dan in de bijstand. Wat min of meer ook op de AOW norm zit. Gemeenschapsgeld is hoe dan ook weg.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:41 schreef LXIV het volgende:
Ik heb inmiddels 35 jaar lang betaald aan de aow. Nu net voordat ik er recht op krijg het afschaffen lijkt me niet eerlijk. Je kunt het hooguit afschaffen voor mensen die er nooit aan betaald hebben.
Dat is juist oneerlijker. De reden dat aow voor iedereen gelijk is, is om te voorkomen dat mensen stoppen met voor zichzelf zorgen. Dus als Jantje pensioen spaart en 1000 euro heeft en Pietje maakt alles op en krijgt van de staat 900 euro.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kan wel hoor.
Ze beginnen met de AOW eerlijker te maken. Als je meer dan 2.500 pensioen per maand hebt krijg je bijvoorbeeld nog maar 50%, en bij 3.500 nog maar 25%
MOet jij eens opletten.
Ik bedoelde de jongeren van nu, die dan zelf kunnen sparenquote:Op woensdag 10 juni 2026 16:47 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die belanden dan in de bijstand. Wat min of meer ook op de AOW norm zit. Gemeenschapsgeld is hoe dan ook weg.
Als Mohammed zijn 58 jarige vader en moeder laat invliegen in het kader van gezinshereniging. Dan gaan die natuurlijk nooit meer werken. Zij zullen hoe dan ook in Nederland altijd het bestaansminimum krijgen. Dat is allemaal gemeenschapsgeld wat verdampt.
Dan worden dingen wel onbetaalbaar jah.
AOW stelt niks voor in vergelijking tot de zorgkosten die zo’n echtpaar met zich mee brengt. Echt niksquote:Op woensdag 10 juni 2026 16:47 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die belanden dan in de bijstand. Wat min of meer ook op de AOW norm zit. Gemeenschapsgeld is hoe dan ook weg.
Als Mohammed zijn 58 jarige vader en moeder laat invliegen in het kader van gezinshereniging. Dan gaan die natuurlijk nooit meer werken. Zij zullen hoe dan ook in Nederland altijd het bestaansminimum krijgen. Dat is allemaal gemeenschapsgeld wat verdampt.
Dan worden dingen wel onbetaalbaar jah.
Dat klopt, maar dat is enkel aangezien de woningmarkt al zeer ongezond is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als je staats- en private pensioen eerder mag opnemen om hypotheekschuld te betalen dan gooi je extra liquiditeit in de vastgoedmarkt. Prijzen zullen omhoog gaan omdat de vragende kant over meer geld beschikt. Je gooit inkomen voor je oude dag weg om nu snel een huisje te fixen.
Dat er meer huizen moeten komen is duidelijk, maar das hele andere discussie.
Hier in Mexico hebben ze "vales". Dat lijkt een stuk beter te werken dan simpelweg geld op de rekening over te schrijven. Je hebt dan een betaalkaart waar een bedrijf of overheid elke maand geld op stort wat enkel binnen de voedselcategorie kan worden uitgegeven.quote:Eens. En mensen met uitkeringen gewoon de producten (brood, groente, fruit) in goederen te geven evenals de laptop voor de kinderen. Met geld kunnen mensen in die klasse niet goed omgaan.
Dat de wegenbelasting voornamelijk naar de algemene middelen gaat en dat er onvoldoende geld overblijft voor onderhoud van de wegen is ook oneerlijk, toch gebeurt het.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:41 schreef LXIV het volgende:
Klopt. Maar men is op zoek naar geld voor veiligheid, en de extra kosten voor asielzoekers moeten betaald worden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is juist oneerlijker. De reden dat aow voor iedereen gelijk is, is om te voorkomen dat mensen stoppen met voor zichzelf zorgen. Dus als Jantje pensioen spaart en 1000 euro heeft en Pietje maakt alles op en krijgt van de staat 900 euro.
Bovendien is het een vvd66 leugen dat het minst betaalbaar is:
[ x ]
Klopt. En zo geef je kinderen ook meer kansen en juiste voeding en materialen. Veel van die kindgebonden budgetten en kinderbijslag wordt niet besteed aan kinderen gezien het feit dat je hoort dat alsnog de gemeente moet bijspringen om sport te betalen, scholen het schoolreisje bekostigen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
[..]
Hier in Mexico hebben ze "vales". Dat lijkt een stuk beter te werken dan simpelweg geld op de rekening over te schrijven. Je hebt dan een betaalkaart waar een bedrijf of overheid elke maand geld op stort wat enkel binnen de voedselcategorie kan worden uitgegeven.
Ik snap dat deze redenatie op het eerste gezicht voor de hand ligt. Heel wat mensen die AOW ontvangen hebben dat strikt financieel gezien niet nodig, mee eens! Maar ik zie ook een groot gevaar.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:42 schreef Tomatenboer het volgende:
wie gaat er dan nog pensioensparen , als het omgekeerd evenredig je AOW rechten verlaagd ??quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Als het een voorzetje is voor het inkomensafhankelijk maken van de AOW dan ben ik helemaal voor.
Waarom zou je AOW krijgen als je een torenhoog pensioen ontvangt?
quote:AI-overzicht
Bij het ABP is de totale bruto pensioenpremie 27,1% van de pensioengrondslag (het salaris minus de franchise). .
Voor een modaal inkomen van ¤ 4.000 bruto per maand komt de totale maandelijkse afdracht neer op ongeveer ¤ 742. euro
Dit bedrag wordt verdeeld tussen jou en je werkgever
.De pensioenafdracht bij het ABP is als volgt opgebouwd:Werkgever (circa 70%): 18,97% van de pensioengrondslag (ongeveer ¤ 519 per maand).
Werknemer (circa 30%): 8,13% van de pensioengrondslag (ongeveer ¤ 223 per maand, wat direct op je loonstrook wordt ingehouden).
Mensen kunnen ook hun zaakjes in orde maken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:51 schreef Gia het volgende:
Je hebt in Nederland altijd nog de bijstand. Ook als de AOW onvoldoende is, is er aanvulling vanuit de AIO tot bijstandsniveau, onder voorwaarde dat je in Nederland woont.
Er zijn altijd mensen die niets geregeld hebben. En best veel. Willen de VVD jongeren die straks allemaal op straat hebben?
Voor eigen mensen met een arbeidshistorie die ook gewoon overal aan meewerken (stukje arbeidsethiek) moet een sociaal vangnet zijn. Ook voor mensen van hier die ernstig arbeidsongeschikt raken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Waarschijnlijk tot je zelf de broek niet meer kan op houden
Dit dus.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:31 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Mensen kunnen ook hun zaakjes in orde maken.
In plaats van geboorte tot dood door moederstaat gepamperd te worden.
In plaats van je kont verkopen bij het centraal station kun je ook werk doen wat leuk is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:48 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest. Ik moet mijn geld "verdienen" door zinloos en nutteloos werk te verrichten. Dat zou me dan voldoening moeten geven en het gevoel dat ik echt wat bijdraag aan deze samenleving. Allemaal show and tell helaas, maar ja...
jongeren weten niets van cijfers en presenteren hun onderbuik gereutel als waarheidquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:21 schreef Zelva het volgende:
Volstrekt bizar en ondoordacht plan.
Het is nu zelfs onmogelijk om meer fiscaal vriendelijk te sparen voor je pensioen dan je reserveringsruimte, die in de meeste gevallen al opgesoupeerd is, dus je moet als nu werkende die over zeg 20 jaar met pensioen gaat opeens je volledige pensioen gaan aanvullen omdat de franchise weg valt, waar je niet voor mocht inleggen.
Hoe en (vanaf) wanneer dan wel en waarmee? Dat gaat je nooit lukken met een 'verlaagde inkomstenbelasting'.
Er zijn duizenden mensen die dat niet doen, wil jij die dan allemaal op straat hebben? En er zijn mensen die arbeidsongeschikt in de bijstand zitten, maar gewoon de straat op? Zoek het maar uit, had je je zaakjes maar op orde moeten hebben voordat je geboren werd.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:31 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Jij bedoelt dus dat gewone mensen moeten gaan werken voor hun veeleisende vijand?quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:31 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat laatste klopt.quote:Op donderdag 11 juni 2026 11:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn duizenden mensen die dat niet doen, wil jij die dan allemaal op straat hebben? En er zijn mensen die arbeidsongeschikt in de bijstand zitten, maar gewoon de straat op? Zoek het maar uit, had je je zaakjes maar op orde moeten hebben voordat je geboren werd.
Vind dat dan ook zoiets als de erfbelasting afgeschaft moet worden, want ouders die het al voor elkaar hebben voor hun ongeboren kind, moeten alles wat ze bezitten onbelast na kunnen laten aan hun kinderen. Als we ermee ophouden voor elkaar te zorgen, moet je ook daarvan afblijven.
Jij praat echt zo k* veel onzin.quote:Op donderdag 11 juni 2026 11:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bedoelt dus dat gewone mensen moeten gaan werken voor hun veeleisende vijand?
pensioenaanspraakquote:Op donderdag 11 juni 2026 12:24 schreef Nicksanders het volgende:
Mijn vader 30 jaar gewerkt overleden voor aow geld weg.
Prachtig , hoe niemand hier het verschil weet tussen AOW en pensioenaanspraakquote:Op donderdag 11 juni 2026 11:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn duizenden mensen die dat niet doen, wil jij die dan allemaal op straat hebben? En er zijn mensen die arbeidsongeschikt in de bijstand zitten, maar gewoon de straat op? Zoek het maar uit, had je je zaakjes maar op orde moeten hebben voordat je geboren werd.
Vind dat dan ook zoiets als de erfbelasting afgeschaft moet worden, want ouders die het al voor elkaar hebben voor hun ongeboren kind, moeten alles wat ze bezitten onbelast na kunnen laten aan hun kinderen. Als we ermee ophouden voor elkaar te zorgen, moet je ook daarvan afblijven.
Had ik maar mijn best moeten doen op school. Bovendien moet ik leren tevreden te zijn met wat ik heb en dat ik genoegen moet nemen met minder.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:45 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
In plaats van je kont verkopen bij het centraal station kun je ook werk doen wat leuk is.
iedereen die in Nederland woont heeft recht op 2% opbouw AOW rechten per jaar, 50 jaar na je 15 de verjaardag heb je 100% AOW rechtquote:Op donderdag 11 juni 2026 12:28 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Had ik maar mijn best moeten doen op school. Bovendien moet ik leren tevreden te zijn met wat ik heb en dat ik genoegen moet nemen met minder.
Iemand die op 32-jarige leeftijd in Nederland komt wonen, bouwt 68% van een volledige AOW op.
De opbouw vindt plaats in de 50 jaar vóór uw AOW-leeftijd.
Elk gemist jaar in deze periode leidt tot een korting van 2% op uw AOW.
Rijksoverheid.nl
De berekening
Volledige opbouw: U bouwt in totaal 100% AOW op door 50 jaar in Nederland te wonen.
Opbouw tot 32e: U bouwt vóór uw 32e levensjaar in principe 17 jaar aan AOW-jaren op
(van uw 15 tot 32 verjaardag).
Omdat de opbouwperiode over 50 jaar loopt en deze pas ingaat vanaf uw 15e, telt de periode tussen uw 15e en uw 32e jaar mee.
Totaal opgebouwd: U bouwt 34% (17 × 2%) aan AOW op tot uw 32e, en vanaf 32e bouwt u nog eens 34% op.
Iedereen die in nederland zit krijgt aow omdat het Grondwet recht is .quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:24 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat laatste klopt.
Het eerste bedoel ik als de loonbelasting dusdanig omlaag gaan en die bijdrage die nu via werkgever aow pot in gaat op jouw rekening komt, is het jouw verantwoordelijkheid dat je het spaart voor later.
Dat Hemk en Igrid dan dat geld uitgeven aan sigaretten en te dure vakanties en later geen geld hebben is niet mijn probleem.
Nu betaal ik AOW maar als ik het niet haal geld weg.
In plaats van na mijn kinderen.
Duurt nog wel even voor ik dat heb bereikt dus tot die tijd kan ik lekker getest worden op de dagbesteding. Heeeeeerlijk, ik denk dat ik afstand ga doen van mijn AOW en tot mijn dood bij de dagbesteding blijf. Wellicht heeft RWS dan genoeg geld voor het onderhoud in Noord-Nederland, dat gun ik ze wel.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen die in Nederland woont heeft recht op 2% opbouw AOW rechten per jaar, 50 jaar na je 15 de verjaardag heb je 100% AOW recht
dondert niet of je best doet op school of je hele leven geen zak uitvoert , in een gesticht zit, minister bent of tante Greet
De gewone mensen moeten stoppen met het faciliteren van veeleisende types als jou.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:26 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Jij praat echt zo k* veel onzin.
Blijf vd drugs af.
Vooral voor types zoals jij moet bijstand afgeschaft worden.
Bijna goed. Nu krijg je pas op je 67e recht op AOW, dus bouw je pas vanaf je 17e elk jaar 2% op.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen die in Nederland woont heeft recht op 2% opbouw AOW rechten per jaar, 50 jaar na je 15 de verjaardag heb je 100% AOW recht
dondert niet of je best doet op school of je hele leven geen zak uitvoert , in een gesticht zit, minister bent of tante Greet
kom je op je 32 ste met een boot aan uit Afrika , dan heb je dus 67 jaar minus 32 - 15 = 17 jaar gemist
= 33 x 2% is 68% AOW recht
[..]
je kunt geen afstand doen van je AOW rechtquote:Op donderdag 11 juni 2026 12:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Duurt nog wel even voor ik dat heb bereikt dus tot die tijd kan ik lekker getest worden op de dagbesteding. Heeeeeerlijk, ik denk dat ik afstand ga doen van mijn AOW en tot mijn dood bij de dagbesteding blijf. Wellicht heeft RWS dan genoeg geld voor het onderhoud in Noord-Nederland, dat gun ik ze wel.
nee dat is niet waarquote:Op donderdag 11 juni 2026 12:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
Bijna goed. Nu krijg je pas op je 67e recht op AOW, dus bouw je pas vanaf je 17e elk jaar 2% op.
Moet jij 'ns opletten, ik stort het gewoon terug.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt geen afstand doen van je AOW recht
ha ha haquote:Op donderdag 11 juni 2026 12:47 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Moet jij 'ns opletten, ik stort het gewoon terug.
Als u zomaar zelf geld van uw AOW-uitkering terugstort aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB), gebeurt er administratief gezien weinig tot niets.
De SVB kan dit geld niet zomaar accepteren of verwerken als 'afstand doen van uw recht', waardoor het op een onverdeelde wachtrekening belandt.
Hier is precies wat u moet weten en hoe u dit officieel regelt:
Geen officieel afstand doen:
De AOW is een wettelijk recht in Nederland.
U kunt niet zomaar besluiten om afstand te doen van uw AOW-uitkering.
Mijn pensioenoverzicht +1
Onverschuldigde betaling: Als u de AOW al heeft ontvangen, is dit wettelijk gezien uw eigendom.
Het eigenhandig terugstorten van het netto bedrag lost uw situatie niet op.
Belastingtechnische gevolgen: De SVB houdt automatisch loonheffing en premies in.
Als u simpelweg geld terugboekt, kloppen uw jaaropgave en uw belastingaangifte niet meer.
Hoe regelt u dit wel correct?
De enige manier om te stoppen met het ontvangen van AOW of om de uitkering te pauzeren, is door dit officieel aan te vragen bij de SVB.
Mocht u overwegen uw AOW stop te zetten, dan kunt u contact opnemen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) of de situatie bespreken via hun contactpagina.
ik krijg AOW dat is 70% van het minimumloonquote:Op donderdag 11 juni 2026 12:51 schreef Montagui het volgende:
De AOW is een fantastisch sociaal stelsel waarmee wij Nederlanders er voor zorgen dat onze ouderen op latere leeftijd nog zelfstandig een fatsoenlijk normaal leven kunnen leiden. Het is geen vetpot, dat niet, maar je hoeft niet in armoede te leven of op de portemonnee van een ander te teren.
Ons pensioenstelsel wordt ook internationaal geroemd.
Die VVD jeugd kan de tering krijgen met hun asociale egoïsme.
Check het nog eens, bv op de site van de SVB.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is niet waar
je begint op te bouwen als je 15 bent tot 67 jaar, gemaximeerd op 100%
je kunt nooit meer dan 100% AOW opbouwen
Mooi toch, voor dat inkomen na je pensioendatum heb je dan ook gewerkt en bijgedragen aan de samenleving.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik krijg AOW dat is 70% van het minimumloon
daarnaast heb ik recht op eeen 100% ongedeeld eindloon pensioen van het ABP , dat wel
mijn onvolprezen Chat GTP AI zegt dat ik gelijk hebquote:Op donderdag 11 juni 2026 12:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Check het nog eens, bv op de site van de SVB.
Ik ga het niet voor je linken.
nou dat is dan wel heel veel veren in mijn reet hoor , doet haast pijjnquote:Op donderdag 11 juni 2026 12:54 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mooi toch, voor dat inkomen na je pensioendatum heb je dan ook gewerkt en bijgedragen aan de samenleving.
Inderdaad! En als ik straks oud ben en m'n overwaarde ga uitcashen moet het andersom.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:00 schreef xzaz het volgende:
En wat denk je dat er met je uitkering gebeurt als het gecollectiveerde overlijdensrisico wegvalt en voor je eigen rekening komt?quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:24 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat laatste klopt.
Het eerste bedoel ik als de loonbelasting dusdanig omlaag gaan en die bijdrage die nu via werkgever aow pot in gaat op jouw rekening komt, is het jouw verantwoordelijkheid dat je het spaart voor later.
Dat Hemk en Igrid dan dat geld uitgeven aan sigaretten en te dure vakanties en later geen geld hebben is niet mijn probleem.
als de AOW gefiscaliseerd is dan is het mogelijk geen opgebouwd recht meer , dan kon het wel eens een soort toeslag gaan worden gebaseerd op je vermogen en of pensioenrechtenquote:Op woensdag 10 juni 2026 11:00 schreef xzaz het volgende:
De totale maandelijkse pensioenafdracht bij het ABP voor iemand met een modaal salaris in 2026 bedraagt circa ¤ 613,56.
Dit is de som van het werknemersdeel (ca. ¤ 183,78) en het werkgeversdeel (ca. ¤ 429,78) voor het ouderdoms- en nabestaandenpensioen.
Uiteraard weet AI het beter dan de SVB.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn onvolprezen Chat GTP AI zegt dat ik gelijk heb
Ik hoor dat steeds. Je hebt het niet nodig voor veel mensen. Het is gewoon een aanvullig dat je niet gigantisch terug valt na je werkbare periode in combinatie met je pensioen. Daar kun je alles van vinden. Wat er mis gaat is mensen die nog blijven werken en een volledig loon ontvangen en pensioen ontvangen daar kun je over nadenken omdat AOW juist was bedoeld dat je niet meer werkte. Dat speelt nu geen rol meer.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:12 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik snap dat deze redenatie op het eerste gezicht voor de hand ligt. Heel wat mensen die AOW ontvangen hebben dat strikt financieel gezien niet nodig, mee eens! Maar ik zie ook een groot gevaar.
Juist doordat de AOW een collectieve regeling is is het zo’n robuuste regeling, politici durven hun handen er nauwelijks aan te branden. Als je van de AOW een minimumregeling maakt is de kans veel groter dat de politiek de regeling gaat uitkleden. Het collectieve karakter van de AOW zorgt er juist voor dat de rijke(re) en de arme(re) een gedeeld politiek belang hebben.
Het is dus politiek gezien veel slimmer om dat collectieve element in stand te houden, en de mensen met een riant aanvullend pensioen meer belasting te laten betalen.
ik ( 75) werkte ook nog 3 maand geleden voor 3 dagen per weekquote:Op donderdag 11 juni 2026 14:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik hoor dat steeds. Je hebt het niet nodig voor veel mensen. Het is gewoon een aanvullig dat je niet gigantisch terug valt na je werkbare periode in combinatie met je pensioen. Daar kun je alles van vinden. Wat er mis gaat is mensen die nog blijven werken en een volledig loon ontvangen en pensioen ontvangen daar kun je over nadenken omdat AOW juist was bedoeld dat je niet meer werkte. Dat speelt nu geen rol meer.
kan zijn dat het een interpretatiefout was mijnerzijds , maar ik vind het verschil zo miniem daar ga ik me niet in verdiepen verderquote:Op donderdag 11 juni 2026 13:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uiteraard weet AI het beter dan de SVB.
Man, man.
O ja zeker mag je blijven werken. Maar als je loon ontvangt waarom dan AOW. Ik krijg zo lang ik werk ook geen bijstand, ww etc etc.quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ( 75) werkte ook nog 3 maand geleden voor 3 dagen per week
dat mag dus niet meer dan?
ik dacht dat de overheid was voor doorwerken na je AOW leeftijd , men pleit zelfs voor omscholing
ok nou sorry , ik zal het niet meer doen dan
AOW is een opgebouwd recht daar kom je niet vanafquote:Op donderdag 11 juni 2026 14:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
O ja zeker mag je blijven werken. Maar als je loon ontvangt waarom dan AOW. Ik krijg zo lang ik werk ook geen bijstand, ww etc etc.
Je hebt ook recht op ww, wia etc etc waar je voor gaat betalen zodra je werkt. AOW was ingevoerd met de bedoeling als je niet meer werkte en aangevuld met je pensioen dat je nog prima kon genieten.quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
AOW is een opgebouwd recht daar kom je niet vanaf
, Bijstand is een ondersteuning als je geen ander inkomen hebt en dan laten we je niet dood gaan
de voorloper van de AOW wel jaquote:Op donderdag 11 juni 2026 14:40 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je hebt ook recht op ww, wia etc etc waar je voor gaat betalen zodra je werkt.
AOW was ingevoerd met de bedoeling als je niet meer werkte en aangevuld met je pensioen dat je nog prima kon genieten.
Niet samen met pensioen , het stikt van de mensen die geen ene stuiver pensioen ontvangen zoals mijn broerquote:AI-overzicht
De directe voorloper van de AOW is de Noodwet Ouderdomsvoorziening uit 1947.
Deze tijdelijke wet, ingevoerd door toenmalig minister van Sociale Zaken Willem Drees, legde de basis voor het staatspensioen.
Hierdoor konden ouderen voor het eerst rekenen op een vast basisinkomen van de overheid.
De belangrijkste kenmerken van de Noodwet waren:
Leeftijd: Uitkeringen werden verstrekt vanaf 65 jaar.
Doelgroep: Het was uitsluitend bedoeld voor behoeftige ouderen, in tegenstelling tot de latere AOW die voor iedereen gold.
Bijnaam: Het ophalen van dit pensioen op het postkantoor werd al snel bekend als 'Drees trekken'.
Precies en zo hoort het ook te zijn als je het mij vraagt.quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de voorloper van de AOW wel ja
[..]
we vragen het jou niet, het is zoals het isquote:Op donderdag 11 juni 2026 14:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies en zo hoort het ook te zijn als je het mij vraagt.
Vooral jij hoeft mij ook niets te vragen. Ik geef mijn mening, meer niet. En als je dat niet bevalt prima.quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we vragen het jou niet, het is zoals het is
Je betaalt geen AOW voor je oude dag. Je betaalt AOW voor de bejaarden van nu. Mensen die nooit een dag gewerkt hebben, of huisvrouwen, betalen nooit premie AOW en krijgen het ook. Dat is de verzorgingsstaat.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:24 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat laatste klopt.
Is veranderd. Is nu 50 jaar na je 17de. Dat jij en ik eigenlijk al op ons 15de begonnen zijn met de 'opbouw', doet er niet toe. En ik weet heel goed hoe de AOW werkt. Waar ik op reageerde ging over het zelf sparen voor je oude dag op het moment dat de AOW zou zijn afgeschaft.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dondert niet of je best doet op school, je hele leven geen zak uitvoert, , drugs transporteert, in een gesticht zit, minister bent of tante Greet
kom je op je 32 ste met een boot aan uit Afrika , dan heb je dus 67 jaar minus 32 - 15 = 17 jaar gemist
= 34 x 2% is 68% AOW recht
[..]
En dat wordt aangevuld tot bijstandsniveau middels de AIOquote:Op donderdag 11 juni 2026 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
dondert niet of je best doet op school, je hele leven geen zak uitvoert, , drugs transporteert, in een gesticht zit, minister bent of tante Greet
= 34 x 2% is 68% AOW recht
[..]
Werk jij bij de SVB? Of weet je het beter dan iemand die daar werkt en er elke dag mee bezig is?quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:44 schreef michaelmoore het volgende:
nee dat is niet waar
je begint op te bouwen als je 15 bent tot 67 jaar, gemaximeerd op 100%
je kunt nooit meer dan 100% AOW opbouwen
Je hoeft het niet aan te vragen! Als je geen aanvraag indient, wordt het ook niet uitgekeerd. En dat komt voor.quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
je kunt geen afstand doen van je AOW recht
Wat heb jij dan als zoekopdracht ingetypt?quote:Op donderdag 11 juni 2026 12:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn onvolprezen Chat GTP AI zegt dat ik gelijk heb
Wel als je het niet aanvraagt. Het komt niet vanzelf naar je toe.quote:Op donderdag 11 juni 2026 14:36 schreef michaelmoore het volgende:
AOW is een opgebouwd recht daar kom je niet vanaf
AOW wordt niet afgeschaftquote:Op donderdag 11 juni 2026 15:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Is veranderd. Is nu 50 jaar na je 17de. Dat jij en ik eigenlijk al op ons 15de begonnen zijn met de 'opbouw', doet er niet toe. En ik weet heel goed hoe de AOW werkt. Waar ik op reageerde ging over het zelf sparen voor je oude dag op het moment dat de AOW zou zijn afgeschaft.
[..]
En dat wordt aangevuld tot bijstandsniveau middels de AIO
[..]
Werk jij bij de SVB? Of weet je het beter dan iemand die daar werkt en er elke dag mee bezig is?
Aangezien de pensioensleeftijd nu 67 en een paar maanden is, is ook de leeftijd dat je begint op te bouwen verhoogd naar 67 - 50, dus 17.
[..]
Je hoeft het niet aan te vragen! Als je geen aanvraag indient, wordt het ook niet uitgekeerd.
En dat komt voor.
Er zijn ook mensen die het wel ontvangen en aan een goed doel geven.
Dit topic gaat over het verdwijnen van de AOW, niet over de plannen die er op dit moment zijn. Kijk anders even naar de OP.quote:Op donderdag 11 juni 2026 15:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
AOW wordt niet afgeschaft
pensioensparen gaat veranderen als de zelfstandigenwet van kracht is dat wel
dat is waarquote:Op donderdag 11 juni 2026 15:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Wel als je het niet aanvraagt.
Het komt niet vanzelf naar je toe.
AOW gaat niet verdwijnenquote:Op donderdag 11 juni 2026 15:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit topic gaat over het verdwijnen van de AOW, niet over de plannen die er op dit moment zijn. Kijk anders even naar de OP.
En als hij niet gaat verdwijnen zal hij steeds verhoogd worden zodat velen die leeftijd niet eens gaan halen.quote:Op donderdag 11 juni 2026 15:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit topic gaat over het verdwijnen van de AOW, niet over de plannen die er op dit moment zijn. Kijk anders even naar de OP.
mijn vader is 93 geworden en mijn moeder 96quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
En als hij niet gaat verdwijnen zal hij steeds verhoogd worden zodat velen die leeftijd niet eens gaan halen.
Ik niet. Niet eens 90 wil ik worden. Genoeg gezien hoe het met mijn ouders gaat die midden de 80 zijn vergaat. Wat een feest is dat zeg. Maar ik hoef mij daar dan gelukkig niet zo druk over te maken want 67 zal ik mogelijk niet eens halen of het moet een medisch wonder zijn en dat is nu al het geval soit.quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn vader is 93 geworden en mijn moeder 96
ik wil 110 worden
Bekijk deze YouTube-videoquote:VVD-jongeren willen AOW en hypotheekrenteaftrek afschaffen: 'Ooit bedacht voor één pensionado'
Sta daar vergelijkbaar in. Ben nu 62, maar altijd gedacht dat ik de 60 niet zou halen. Voel me nu goed, maar dat kan in no time veranderen. Hartfalen.quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik niet. Niet eens 90 wil ik worden. Genoeg gezien hoe het met mijn ouders gaat die midden de 80 zijn vergaat. Wat een feest is dat zeg. Maar ik hoef mij daar dan gelukkig niet zo druk over te maken want 67 zal ik mogelijk niet eens halen of het moet een medisch wonder zijn en dat is nu al het geval soit.
We zijn niet de enige. Als ik al zie hoeveel collega's de 65 niet eens halen laat staan 67 en straks nog langer dan vrees ik het ergste.quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Sta daar vergelijkbaar in. Ben nu 62, maar altijd gedacht dat ik de 60 niet zou halen. Voel me nu goed, maar dat kan in no time veranderen. Hartfalen.
Daarom stop ik met 57 jaar.quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
We zijn niet de enige. Als ik al zie hoeveel collega's de 65 niet eens halen laat staan 67 en straks nog langer dan vrees ik het ergste.
En dat zelfredzaam zijn uit de mond van een JOVD snap ik wel. Dat zullen geen gemiddelde arbeiders worden. Maar de gemiddelde arbeider zal die dicipline niet hebben om zelf te beleggen etc. Die hebben al moeite genoeg om te sparen voor zaken die stuk gaan.
Of zoals mijn grootvader waar ik ontzettend veel van heb geleerd hoe het niet moet. Die was beroepsmuzikant met een in de tijdgeest gezien een bizar hoog inkomen. Maar sparen ho maar. Alles moest op aan luxe etc. Toen hij niet meer kon spelen was het huilen want ja alleen AOW en was het niet eerlijk meer tov een arbeider met een verplicht pensioen.
doe maar joh ga maar naar de Filipijnen naar een klein eiland , als je geld op is dan kom je gewoon weer terugquote:Op donderdag 11 juni 2026 18:31 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Daarom stop ik met 57 jaar.
Ik haal mijn pensioen 10jaar naar voor toe namelijk.
Dan leef ik eerst van 10 jaar pensioen in komen (met combo tijdelijk werk in de winter tijd)
Kan ik in de zomer lekker varen en vakantie houden .
Na die 10 jaar ga ik naar de aow toe .
Dan is mijn pensioen pot wel op maar ga ik nog gezond door na mijn 67ste .
Plus die 10 jaar waar ik de wintermaanden werk (6 maanden) bouw ik weer wat pensioen op als bonus
Dit mag en kan je doen .
Aangezien ik op een boot leeft en niet in huis .
Kan ik makkelijk op die manier alles betalen .
Tenslotte de grootste kosten post heb ik niet. Namelijk vrouw en kinderen.
De huidige coalitie is het beleggen voor voornamelijk de minder bedeelde mensen al aan het slopen. Er is straks nog meer kapitaal nodig om beleggen rendabel te maken en om tegenvallers op te vangen. De risico's stijgen, als ook de belastingtechnidche rompslomp, terwijl de winsten aanzienlijk dalen voor kleine beleggingen. Dus komt helemaal goed.quote:Op donderdag 11 juni 2026 16:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
We zijn niet de enige. Als ik al zie hoeveel collega's de 65 niet eens halen laat staan 67 en straks nog langer dan vrees ik het ergste.
En dat zelfredzaam zijn uit de mond van een JOVD snap ik wel. Dat zullen geen gemiddelde arbeiders worden. Maar de gemiddelde arbeider zal die dicipline niet hebben om zelf te beleggen etc. Die hebben al moeite genoeg om te sparen voor zaken die stuk gaan.
Of zoals mijn grootvader waar ik ontzettend veel van heb geleerd hoe het niet moet. Die was beroepsmuzikant met een in de tijdgeest gezien een bizar hoog inkomen. Maar sparen ho maar. Alles moest op aan luxe etc. Toen hij niet meer kon spelen was het huilen want ja alleen AOW en was het niet eerlijk meer tov een arbeider met een verplicht pensioen.
De huidige coalitie hoeft voor niemand te beleggen , de pensioenafdracht is eigendom van de werknemer, de werknemer moet de pensioenafdracht gewoon maandelijks bij het bruto loon krijgenquote:Op vrijdag 12 juni 2026 10:28 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
De huidige coalitie is het beleggen voor voornamelijk de minder bedeelde mensen al aan het slopen. Er is straks nog meer kapitaal nodig om beleggen rendabel te maken en om tegenvallers op te vangen. De risico's stijgen, als ook de belastingtechnidche rompslomp, terwijl de winsten aanzienlijk dalen voor kleine beleggingen. Dus komt helemaal goed.
Waar heb jij het nou over? Ik heb het over mensen die zelf willen beleggen of aandelen willen kopen. De overheid, met nieuwe regels op het gebied van fictionele winsten, maakt het aanzienlijk lastig straks voor niet-rijken om überhaupt nog te gaan investeren.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De huidige coalitie hoeft voor niemand te beleggen , de pensioenafdracht is eigendom van de werknemer, de werknemer moet de pensioenafdracht gewoon maandelijks bij het bruto loon krijgen
De werknemer heeft dan meer armslag en kan er versneld de woning mee aflossen
Dat is voor iedereen het beste
misschien niet voor de pensioenfondsen maar dat dondert niet.
pensioenfondsen , woningbouwverenigingen en ziekenfondsen dat is iets uit de vorige eeuw
De werknemer is mondig genoeg en kan nu ook schrijven en lezen
ja daarom is het beter om zelf het pensioen te beleggen toch?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:35 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Waar heb jij het nou over? Ik heb het over mensen die zelf willen beleggen of aandelen willen kopen. De overheid, met nieuwe regels op het gebied van fictionele winsten, maakt het aanzienlijk lastig straks voor niet-rijken om überhaupt nog te gaan investeren.
Met een aow mag je gewoon naar het buitenland verhuizen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 10:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
doe maar joh ga maar naar de Filipijnen naar een klein eiland , als je geld op is dan kom je gewoon weer terug
een vriend van me die ging naar de filipijnen ging daar trouwen met een juffie , en de SVB kwam erachter en toen was ie opeens de alleenstaande AOW kwijt met een jaar terug werkende krachtquote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:48 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Met een aow mag je gewoon naar het buitenland verhuizen.
Dus nee geld gaat niet op er blijft gewoon door stromen.
En voor die tijd totaal nog 20 jaar ben ik gewoon nog hier met werk en pensioen (niet aow) gewoon mijn leven aan het uitvoeren.
Dit kan en mag ook gewoon en niks mis mee.
Mijn geld zit niet in een baksteen tenslotte.
Vroeger waren er 6 a 7 werkende om voor 1 zijn aow te betalen.quote:Op donderdag 11 juni 2026 15:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Je betaalt geen AOW voor je oude dag. Je betaalt AOW voor de bejaarden van nu. Mensen die nooit een dag gewerkt hebben, of huisvrouwen, betalen nooit premie AOW en krijgen het ook. Dat is de verzorgingsstaat.
Maar jij wil Henk en Ingrid straks op straat hebben, samen met duizenden anderen die niet sparen of niet hebben kunnen sparen. Er zijn nog steeds huishoudens waar alleen de man werkt. Moet die dan dubbel sparen? Of geld wat hij voor zichzelf spaart dan ook voor zijn vrouw, mocht hij eerder overlijden? En wat als iemand arbeidsongeschikt is en een WAO/WIA/IVA uitkering heeft? (Waar ze ook al aan willen knabbelen) Die hebben niks over om mee te sparen. Of krijgen ze dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering tot aan hun dood? Dan ben ik voor!
quote:Op vrijdag 12 juni 2026 13:11 schreef Nicksanders het volgende:
Dan heb je nog patiënten als torentje die onderhouden moeten worden.
Tja had hij het opgegeven netjes was dat probleem er niet geweest .quote:Op vrijdag 12 juni 2026 12:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een vriend van me die ging naar de filipijnen ging daar trouwen met een juffie , en de SVB kwam erachter en toen was ie opeens de alleenstaande AOW kwijt met een jaar terug werkende kracht
hij was heel verdrietig
Precies dit.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:17 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Wat wel een aow probleem is dat elke persoon die nederland binnen komt recht heeft op de zelfde aow.
En daar had lang geleden al een grondwet aanpassingen moeten zijn.
Voordat we de EU ingingen .
DAarom snap ik de jongeren ook wel namelijk.
Dat kan nietquote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:20 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Precies dit.
Ook mensen die nooit 1 dag gewerkt hebben in Nederland die uitkering krijgen.
ABSURD!
mijn kinderen zijn al boomers in de zin dat jij bedoeltquote:Op woensdag 10 juni 2026 11:59 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Je kan zeker niet begrijpt lezen.
Staat duidelijk.
Jip schaakmat opdat je alleen dingen uit pikt .
Jammer
De AOW is ingevoerd in 1957, in de tijd dat de babyboomers enkele jaren later volwassen zouden zijn en/of zijn gaan werken. Toentertijd waren de werkenden met afstand grootste groep van je bevolking en aangevuld met aardgasbaten die er toen volop waren kon het systeem schitterend groeien.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:36 schreef Chandler het volgende:
Op zich toch geen gek idee om eens goed naar het stukje AOW te kijken. Bedoeld volgens mij voor de armste mensen in ons land. Het is dus een beetje vreemd dat iemand die ruim 8k per maand krijgt ook nog het stukje AOW moet ontvangen.
Heel veel uitkeringstrekkers "vergeten" dat een land alleen in staat is om die uitkeringen te betalen dankzij een gezond bedrijfsleven. Laat nu de VVD de partij in Nederland zijn die echt opkomt voor de belangen van bedrijven en dus van uitkeringstrekkers als jij. Jouw opmerking is dus tamelijk merkwaardig.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:15 schreef Cupfighter het volgende:
Ik zie meer in het verdwijnen van de VVD
Eens. Ook niet uit te leggen tegenover huurders. Financiële rechtsongelijkheid moet je proberen te verminderen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:59 schreef Shreyas het volgende:
Hypotheekrente moet sowieso afgebouwd worden, dat is niet meer van deze tijd.
klopt asap afbouwen in max 5 jaar tijd en ook de HWFquote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:59 schreef Shreyas het volgende:
Hypotheekrente moet sowieso afgebouwd worden, dat is niet meer van deze tijd.
Mensen die hier dus een verblijfsvergunning krijgen hebben tot dan noot gewerkt maar krijgen dan wel recht op bijstand.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat kan niet
je moet een verblijfsvergunning hebben voor je AOW rechten gaan optellen
je klatst uit je nek
8k alleen op fok. schijnt dat de norm te zijn. Ik ken niemand in mijn kring die dat mag ontvangen en daar zitten zelfs personen tussen met een boven gemiddeld salaris.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:36 schreef Chandler het volgende:
Op zich toch geen gek idee om eens goed naar het stukje AOW te kijken. Bedoeld volgens mij voor de armste mensen in ons land. Het is dus een beetje vreemd dat iemand die ruim 8k per maand krijgt ook nog het stukje AOW moet ontvangen.
Zouden we daar niet gewoon een min/max regeling voor kunnen bedenken. Dat zou nu al heel veel geld schelen namelijk. Maar geld in het pensioenpotje stoppen lijkt mij dan weer een brug te ver.
Ik heb ook maar een noemer genoemd hé, het precieze getal mogen ze zelf uitdokteren.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:04 schreef Cherni het volgende:
[..]
8k alleen op fok. schijnt dat de norm te zijn. Ik ken niemand in mijn kring die dat mag ontvangen en daar zitten zelfs personen tussen met een boven gemiddeld salaris.
Want jij vind dit wel een puik plan? Ik niet want ik ben dan de generatie die de pineut is, wel al 20 jaar lekker belasting afgedragen voor een AOW die dan verdwijnt. Want gok niet dat er gecompenseerd zal worden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:20 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Als ik egoistisch zou zijn zeg ik schaf het vandaag de dag maar gelijk af. En ook de huursubsidie. Ik krijg amper nog Hypotheekrente aftrek met 1,1% rente over een zeer klein hypo bedrag. Alleen heb je ook met starters te maken.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 15:14 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Eens. Ook niet uit te leggen tegenover huurders. Financiële rechtsongelijkheid moet je proberen te verminderen.
Het is niet zo dat hij van alleenstaande AOW naar 'gezins'AOW ging, dat bestaat namelijk niet. Hij had een partner, dus had recht op AOW voor gehuwden, maar alleen zijn deel, aangezien die vrouw geen recht op AOW had.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:17 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Tja had hij het opgegeven netjes was dat probleem er niet geweest .
Dat heet profiteren met de gedachten dat ze er niet achter komen.
Aow is ook voor iedereen .
Een gezin aow of singel aow .
Maar probleem is de aow ook niet .
Maar de hebzucht van mensen en hun eigen egoïstisch heb zucht .
Huh? Nee hoor. Iemand die hier op zijn 42ste komt, krijgt maar de helft van waar iemand die hier vanaf of voor zijn 17de al woonde, recht op heeft. Afhankelijk van partner of niet.quote:Wat wel een aow probleem is dat elke persoon die nederland binnen komt recht heeft op de zelfde aow.
En daar had lang geleden al een grondwet aanpassingen moeten zijn.
Voordat we de EU ingingen .
DAarom snap ik de jongeren ook wel namelijk.
Het is natuurlijk de bedoeling dit te willen afschaffen voor mensen met een pensioen of zelfs derde pijler. Hebben schijnbaar die AOW niet nodig als je niet meer werkt. Hebben al te veel. Daar gaat het om.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Het us niet zo dat hij van alleenstaande AOW naar 'gezins'AOW ging, dat bestaat namelijk niet. Hij had een partner, dus had recht op AOW voor gehuwden, maar alleen zijn deel, aangezien die vrouw geen recht op AOW had.
[..]
Huh? Nee hoor. Iemand die hier op zijn 42ste komt, krijgt maar de helft van waar iemand die hier vanaf of voor zijn 17de al woonde, recht op heeft. Afhankelijk van partner of niet.
Echter, heeft hij dan minder dan bijstand, dan kan hij een aanvulling krijgen vanuit de AIO. Maar, dat raakt hij kwijt als hij weer naar het land van herkomst terug zou gaan.
Er zal voor mensen zoals jou wel een massaclaim komen. Ik zit min of meer in een vergelijkbaar scenario. En zou het absoluut niet pikken.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:07 schreef 111210 het volgende:
[..]
Want jij vind dit wel een puik plan? Ik niet want ik ben dan de generatie die de pineut is, wel al 20 jaar lekker belasting afgedragen voor een AOW die dan verdwijnt. Want gok niet dat er gecompenseerd zal worden.
Het is van belang dat ook vakbonden zich blijven inzetten tegen dit soort plannen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:29 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Er zal voor mensen zoals jou wel een massaclaim komen. Ik zit min of meer in een vergelijkbaar scenario. En zou het absoluut niet pikken.
Nog nooit gebruik gemaakt van een sociaal vangnet. Als dan de AOW er ook nog afgaat dan hebben we voor Jan Lul lopen afdragen.
Ben dan wel klaar met Jan de brave burgerlul uithangen.
Absoluut. En anders keren ze de premie sociale volksverzekeringen en andere werkgeverslasten maar lekker uit bij het maandsalaris. Regel ik het zelf wel.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is van belang dat ook vakbonden zich blijven inzetten tegen dit soort plannen.
Dat is inderdaad logisch. Premie volksverzekering zijn gewoon gealloceerde belastingen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:40 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Absoluut. En anders keren ze de premie sociale volksverzekeringen en andere werkgeverslasten maar lekker uit bij het maandsalaris. Regel ik het zelf wel.
Juist. Geen zin om op papier voor een vangnet te betalen die helemaal niet meer bestaat.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is inderdaad logisch. Premie volksverzekering zijn gewoon gealloceerde belastingen.
Probleem is dat het een omslagstelsel is ipv een kapitaalstelsel.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Juist. Geen zin om op papier voor een vangnet te betalen die helemaal niet meer bestaat.
Het kan niet bij eindeloos graaien blijven.
ach zeur niet als ze wat kunnen is toch primaquote:Op vrijdag 12 juni 2026 16:52 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Mensen die hier dus een verblijfsvergunning krijgen hebben tot dan noot gewerkt maar krijgen dan wel recht op bijstand.
60% of meer vooral van bepaalde bevolkingsgroepen zitten na 5 jaar nog in de bijstand.
Zonder dus ook maar 1 dag gewerkt te hebben in Nederland.
Huisje erbij gratis zorg erbij.
Netto niks bijdragen.
En dan tellen dus ook je AOW rechten.
Geld die ook had besteed kunnen worden aan iemand die echt niet kan werken.
Succes met een AOV als je iets erfelijks hebt.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 17:40 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Absoluut. En anders keren ze de premie sociale volksverzekeringen en andere werkgeverslasten maar lekker uit bij het maandsalaris. Regel ik het zelf wel.
Waarom zou ik zelf niet opzij mogen zetten? We gaan toch full-blown liberaal?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 18:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Succes met een AOV als je iets erfelijks hebt.
Ik denk dat hij bedoeld dat een verzekering je niet aanneemt als ze al weten dat je iets mankeert.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:02 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waarom zou ik zelf niet opzij mogen zetten? We gaan toch full-blown liberaal?
Mag hoor, maar ga je niet redden.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:02 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waarom zou ik zelf niet opzij mogen zetten? We gaan toch full-blown liberaal?
Ja dat snap ik.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoeld dat een verzekering je niet aanneemt als ze al weten dat je iets mankeert.
Zou ik maar doen dan. Stel je valt van de steiger. Of door je nalatigheid veroorzaak je een hoop shit.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:04 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja dat snap ik.
Maar hoezo zou ik een verzekering af moeten sluiten?
Als je 8k per maand verdient bouw je al heel veel meer pensioen op dan iemand die 3k per maand verdiend. Daarnaast heb je met 8k in de maand ook veel meer ruimte om vermogen op te bouwen. Het idee dat je daarnaast ook nog eens uit de staatsruif zou moeten eten is absurd.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:59 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De AOW is ingevoerd in 1957, in de tijd dat de babyboomers enkele jaren later volwassen zouden zijn en/of zijn gaan werken. Toentertijd waren de werkenden met afstand grootste groep van je bevolking en aangevuld met aardgasbaten die er toen volop waren kon het systeem schitterend groeien.
We leven nu in een andere tijd. De werkende bevolking is niet meer zo groot en aardgas is op. Het AOW systeem zal op termijn dus niet meer houdbaar zijn.
Afschaffen is wat overdreven, maar het verlagen van AOW is onvermijdelijk. Het is dan niet eerlijk om de AOW te verlagen voor mensen die tijdens hun werkende leven het meeste belasting hebben betaald.
Jij zeg dat je 8K per maand opstrijkt, dan zit jij dus in de hoogste belastingschaal en draag je aardig wat belasting af, je draagt dus (naar verhouding) financieel veel bij aan de huidige staatskas.
Als je straks met pensioen bent en die 8K per maand niet meer vangt zou het eerlijk zijn als jij ook een fors AOW krijgt, als rechtvaardiging voor al die jaren (misschien wel 40) dat je zoveel honderdduizenden euro's hebt betaald aan belastinggeld.
Die verzekering is (straks) verplicht toch?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoeld dat een verzekering je niet aanneemt als ze al weten dat je iets mankeert.
Onzinnige betutteling totdat het noodlot toeslaat. Dan zijn dat de grootste klagers waarom ze niet geholpen worden. Zo ook pensioenen etc.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die verzekering is (straks) verplicht toch?Onzinnige betutteling.
Als ze wat kunnen is het prima en we mensen te kort hebben.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 18:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach zeur niet als ze wat kunnen is toch prima
en anders dan gaan ze terug zonder kop soep
ik weet wel een land waar ze heel veel jonge vrouwen hebben die heel veel kunnenquote:Op vrijdag 12 juni 2026 21:17 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Maar dan moet je screenen op wat er nodig is.
Nu laten we alleen jonge mannen toe die niks kunnen.
Het verschil is ook gigantisch, 8k en 3k. Het is niet ineens bijna 'dubbel' zo veel bij wijze van spreken.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:29 schreef Hugo862 het volgende:
Als je 8k per maand verdient bouw je al heel veel meer pensioen op dan iemand die 3k per maand verdiend. Daarnaast heb je met 8k in de maand ook veel meer ruimte om vermogen op te bouwen. Het idee dat je daarnaast ook nog eens uit de staatsruif zou moeten eten is absurd.
Die staatsruif financieren zij zelf. Lamhannes.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:29 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Als je 8k per maand verdient bouw je al heel veel meer pensioen op dan iemand die 3k per maand verdiend. Daarnaast heb je met 8k in de maand ook veel meer ruimte om vermogen op te bouwen. Het idee dat je daarnaast ook nog eens uit de staatsruif zou moeten eten is absurd.
Belasting betalen is geen investering in jezelf maar een investering in het proletariaat zodat ze niet al te wilde revolutionaire ideeen krijgen. Het is een investering in de veiligheid van de 1%. De moderne brood en spelen.
verlagen van AOW kan niet die is gekoppeld aan het minimumloon, ,daarnaast is het een volksverzekering waar je premie voor betaald hebtquote:Op vrijdag 12 juni 2026 14:59 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De AOW is ingevoerd in 1957, in de tijd dat de babyboomers enkele jaren later volwassen zouden zijn en/of zijn gaan werken. Toentertijd waren de werkenden met afstand grootste groep van je bevolking en aangevuld met aardgasbaten die er toen volop waren kon het systeem schitterend groeien.
We leven nu in een andere tijd. De werkende bevolking is niet meer zo groot en aardgas is op. Het AOW systeem zal op termijn dus niet meer houdbaar zijn.
Afschaffen is wat overdreven, maar het verlagen van AOW is onvermijdelijk. Het is dan niet eerlijk om de AOW te verlagen voor mensen die tijdens hun werkende leven het meeste belasting hebben betaald.
Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op vrijdag 12 juni 2026 23:14 schreef Hetekip het volgende:
Leuk dat ze het willen afschaffen, maar we betalen er nu wel aan mee. Je kan niet zeggen in 2050 we schaffen het af, als je er tot die tijd aan hebt meebetaald en dan niks ervoor terug krijgt. Ja minder loonbelasting maar als je dan in 2050 dicht bij je pensioen zit of 10 jaar er van af, heb je niet genoeg tijd om genoeg op te bouwen.
Dat ze maar gauw opflikkeren.
Omdat ze de inkomstenbelasting willen verlagen in ruil voor wegvallen AOW.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 23:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen?
Er zijn heel veel regelingen waar sommige mensen wel aan meebetalen maar nooit gebruik van zullen/kunnen maken. En ook regelingen waar sommige mensen niet aan meebetalen, maar wel gebruik van maken.
En daarom zal de andere generatie moeten betalen voor jouw en ik .quote:Op vrijdag 12 juni 2026 23:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er zijn heel veel regelingen waar sommige mensen wel aan meebetalen maar nooit gebruik van zullen/kunnen maken. En ook regelingen waar sommige mensen niet aan meebetalen, maar wel gebruik van maken.
De AOW is een omslagstelsel. Dus jij betaalt voor de AOW-ers van nu. Je betaalt geen cent voor je eigen AOW.
inclusief alleenstaande AOW is dat 2600 euro netto,quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja, als ik nu mijn pensioen zou opnemen heb ik cira 1400 euro(64 jaar) netto zonder AOW of andere uitkering. Tel mijn eigen spaargeld niet mee. Daar kom je doodeenvoudig niet mee rond. Dan moeten er weer toeslagen aan te pas komen. En als de pensioenen niet geindexeerd worden is het al helemaal geen doen.
Hoi heeft er over als er geen aow meer zal zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 00:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inclusief alleenstaande AOW is dat 2600 euro netto,
daar krijg je geen stuiver toeslag mee he
klopt en humanoid persoonlijke verzorging in ouderencentra gaat er voor zorgen dat daar nog eens 10 jaar bijkomenquote:Op zaterdag 13 juni 2026 03:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Hoi heeft er over als er geen aow meer zal zijn.
Aow is eigenlijk niks anders dan uitkering.
Waarbij een uitkering tijdelijk is en de gemeente eigenlijk verplicht is om te persoon terug aan werk te helpen .
Een opvang dus.
Aow is dat je genoeg voor de maatschappij heb gedaan en vervolgens je laatste jaren rustige mag genieten.
Vaak wegens gebreken toch niet meer inzet baar bent voor de maatschappij.
Probleem is dat nu veel mensen gezonder ouder aan het worden zijn
Waar werk niet meer zwaar is omdat er veel werk niks anders dan een pc aan het worden is.
Er is dus lichter werk onstaan .
Hier door is levens verwachting omhoog gegaan dat vele langer dan maximaal 20 jaar leven .
Anderen kant ziekenhuis proppen van alles en zetten complete nieuwe dingen in het menselijk lichaam .
Omdat ze mensen niet meer zien als mensen maar geld banken waar ze aan kunnen verdienen.
Waar zware mensen die al aan het wegrotten zijn nog nieuwe tanden tot aan kunst onderdelen plaatsen .
En anders vol met smarties proppen dat ze via de medicijnen nog leven
Tenslotte ze verdienen mega veel geld aan.
Dit alles zorgt er voor dat mensen langer leven
Kakkersquote:Op woensdag 10 juni 2026 12:05 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Klopt. Hier zit het echte probleem. Ik durf er mijn AOW op te zetten dat dit allemaal rijkeluiskindertjes zijn, die AOW na hun 75ste of 80ste helemaal niet nodig hebben. Dit worden later de mensen die zakken van de werkende lage en middenstand leegkloppen en toevoegen aan hun eigen bergen geld.quote:
Als er niks in zit.quote:rust in de portemonnee
Dat is te kort door de bocht, ja het is een omslagstelsel maar wel een waarbij je per jaar aanwezigheid in NL (met voorwaarden) 2% aow opbouwt. Dat zomaar afschaffen kan niet.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 23:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De AOW is een omslagstelsel. Dus jij betaalt voor de AOW-ers van nu. Je betaalt geen cent voor je eigen AOW.
Dat hoeft dan ook niet want het komt uit op circa 70 tot 75% van mijn laatst genoten loon. En vanwege mijn maandelijkse kosten en levenspatroon kan ik toch nog gewoon verder gaan zoals in mijn werkbare periode dat ook deed. Als het dan ook nog geindexeerd word dat uiteraard onzeker is, dan is dat prima. Zou je die AOW afschaffen dan word het een ander verhaal.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 00:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inclusief alleenstaande AOW is dat 2600 euro netto,
daar krijg je geen stuiver toeslag mee he
dat zal wel niet , wat wel kan gebeuren is dat er een basis inkomen komt en de hele mikmak incl toeslagen in het basisinkomen terecht komtquote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:16 schreef Cherni het volgende:
Zou je die AOW afschaffen dan word het een ander verhaal.
Wat een onzin. Alles kan als er maar een (twee-derde) meerderheid voor is in de Eerste en Tweede Kamer. Als besloten kan wordt om de AOW helemaal af te schaffen kan men ook besluiten om de AOW te verlagen of los te koppelen van het minimumloon.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 21:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verlagen van AOW kan niet die is gekoppeld aan het minimumloon, ,daarnaast is het een volksverzekering waar je premie voor betaald hebt
beter is het om de pensioenperemieafdracht maandelijks bij het bruto loon te doen
dan kun je daar zelf een netto spaar pot van maken, of aflossen in je hypotheek
Als je 8K in loondienst verdient heb je wellicht een pensioensregeling, als je een eigen bedrijf hebt of ZZP'er bent moet je dat allemaal zelf regelen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:29 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Deels waar, maar hier zit wel een grens aan. Als we toch praten over hoe we het AOW systeem om kunnen gooien, zou ik er voor pleiten om mensen die het meeste belasting hebben betaald voor hun AOW-leeftijd, ook meer AOW te laten krijgen. Dat is wel zo eerlijk.quote:Belasting betalen is geen investering in jezelf maar een investering in het proletariaat zodat ze niet al te wilde revolutionaire ideeen krijgen. Het is een investering in de veiligheid van de 1%. De moderne brood en spelen.
8k netto is mogelijk een chirurg. Dat is niet de massa. Althans niet de groep waar ik het over heb. Overigens vind ik dat ook die groep hun recht hebben op pensioen. Mensen die 8k verdienen hebben een compleet andere kostenpost dan de arbeider. Maakt dus meer kosten. En ook daarvan vind ik dat een gepensioneerde chirurg zijn leven moet kunnen voortzetten.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 16:50 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Als je 8K in loondienst verdient heb je wellicht een pensioensregeling, als je een eigen bedrijf hebt of ZZP'er bent moet je dat allemaal zelf regelen.
[..]
Deels waar, maar hier zit wel een grens aan. Als we toch praten over hoe we het AOW systeem om kunnen gooien, zou ik er voor pleiten om mensen die het meeste belasting hebben betaald voor hun AOW-leeftijd, ook meer AOW te laten krijgen. Dat is wel zo eerlijk.
Maar waar wel het grootste deel van hun electoraat zit.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 09:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
De AOW is natuurlijk alleen nodig voor een bepaald percentage van de mensen. Precies het percentage waar de VVD standaard niets om geeft.
een chirurg is een zelfstandige, die regelt zelf zijn pensioen niet via een pensioenfondsquote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
8k netto is mogelijk een chirurg.
Dat is niet de massa.
Althans niet de groep waar ik het over heb.
Overigens vind ik dat ook die groep hun recht hebben op pensioen.
Mensen die 8k verdienen hebben een compleet andere kostenpost dan de arbeider.
daar gebeurd al iets mee, mensen die AOW krijgen hebben slechts de halve arbeidskorting i.v.m. jonger dan AOW leeftijdquote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het word een ander verhaal als men blijft werken na de AOW gerechtige leeftijd.
Dan zou je dus AOW, pensioen en loon ontvangen.
En aangezien AOW was bedoeld als je niet meer werkte zou je daar iets mee kunnen doen.
Werkende AOW’ers hebben gewoon recht op arbeidskorting over hun inkomen uit werk.
Omdat u de AOW-leeftijd heeft bereikt, gelden er wel aangepaste, lagere percentages en bedragen.
De maximale arbeidskorting voor AOW-gerechtigden bedraagt in 2026 ¤ 2.840
Ik gaf maar een voorbeeld mbt salaris dat je aan dat soort beroepen moet denken. Dat is niet de boven gemiddelde arbeider waar ik aan zit te denken. Waar zeg ik dat AOW het pensioen is. Ik zeg juist dat AOW de eerste pijler is en een pensioen voor de meeste arbeiders in loondienst verplicht is en eigen spaargeld zoals aandelen, bitcoin, goud, etc etc de derde pijler is.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een chirurg is een zelfstandige, die regelt zelf zijn pensioen niet via een pensioenfonds
AOW is trouwens iets totaal anders dan Pensioen
[..]
daar gebeurd al iets mee, mensen die AOW krijgen hebben slechts de halve arbeidskorting i.v.m. jonger dan AOW leeftijd
Is dat terecht om mensen met AOW die werken te straffen ?/
er zijn ook mensen met een onvolledige AOW die moeten blijven werken
https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2026
[..]
als ik veel naar de hoeren ga dan maak ik ook meer kostenquote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:05 schreef Cherni het volgende:
. Mensen die 8k verdienen hebben een compleet andere kostenpost dan de arbeider.
Maakt dus meer kosten.
En ook daarvan vind ik dat een gepensioneerde chirurg zijn leven moet kunnen voortzetten.
Je mag er toch vanuit gaan dat iemand een andere kostenpost heeft met zulk salaris tov van de gemiddelde arbeider. Of denk je dat iemand met een behoorlijk inkomen 3 hoog achter gaat wonen. Thats life en een stukje kapitakisme waar niets mis mee is maar waarbij je wel een goed vangnet moet hebben voir zij die dit niet kunnen en dat hebben of hadden wij. Dat er steeds meer afgebroken word daar zit het probleem.quote:Op zondag 14 juni 2026 00:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ik veel naar de hoeren ga dan maak ik ook meer kosten
ik zie niet in waarom iemand die meer kosten maakt meer pensioen moet krijgen
dat iemand vaker in de kroeg zit dan ik, wil niet zeggen dat ie dan recht heeft op meer pensioenquote:Op zondag 14 juni 2026 01:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je mag er toch vanuit gaan dat iemand een andere kostenpost heeft met zulk salaris tov van de gemiddelde arbeider.
Of denk je dat iemand met een behoorlijk inkomen 3 hoog achter gaat wonen.
Kroeg en hoeren heeft daar niets mee te maken. Dat kan iedereen zo ook schulden maken. Ik heb het over vaste lasten. Zo heb ik ook andere vaste lasten dan iemand die nog nooit gewerkt heeft. Neem niet aan dat een werkloze/bijstand circa 700 euro netto zorgkosten voor 2 personen(zonder zoegtoeslag) kan betalen. En dat is nog maar een voorbeeld.quote:Op zondag 14 juni 2026 01:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat iemand vaker in de kroeg zit dan ik wil niet zeggen dat ie recht heeft op meer pensioen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |