abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:48:39 #151
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221007916
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:47 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Moet jij 'ns opletten, ik stort het gewoon terug.
ha ha ha

quote:
AI-overzicht
Als u zomaar zelf geld van uw AOW-uitkering terugstort aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB), gebeurt er administratief gezien weinig tot niets.

De SVB kan dit geld niet zomaar accepteren of verwerken als 'afstand doen van uw recht', waardoor het op een onverdeelde wachtrekening belandt.

Hier is precies wat u moet weten en hoe u dit officieel regelt:

Geen officieel afstand doen:
De AOW is een wettelijk recht in Nederland.
U kunt niet zomaar besluiten om afstand te doen van uw AOW-uitkering.

Mijn pensioenoverzicht +1

Onverschuldigde betaling: Als u de AOW al heeft ontvangen, is dit wettelijk gezien uw eigendom.
Het eigenhandig terugstorten van het netto bedrag lost uw situatie niet op.

Belastingtechnische gevolgen: De SVB houdt automatisch loonheffing en premies in.
Als u simpelweg geld terugboekt, kloppen uw jaaropgave en uw belastingaangifte niet meer.

Hoe regelt u dit wel correct?
De enige manier om te stoppen met het ontvangen van AOW of om de uitkering te pauzeren, is door dit officieel aan te vragen bij de SVB.

Mocht u overwegen uw AOW stop te zetten, dan kunt u contact opnemen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) of de situatie bespreken via hun contactpagina.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:49:00 #152
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221007924
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ha ha ha
:?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221007962
De AOW is een fantastisch sociaal stelsel waarmee wij Nederlanders er voor zorgen dat onze ouderen op latere leeftijd nog zelfstandig een fatsoenlijk normaal leven kunnen leiden. Het is geen vetpot, dat niet, maar je hoeft niet in armoede te leven of op de portemonnee van een ander te teren.

Ons pensioenstelsel wordt ook internationaal geroemd.

Die VVD jeugd kan de tering krijgen met hun asociale egoïsme.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:52:46 #154
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221008007
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:51 schreef Montagui het volgende:
De AOW is een fantastisch sociaal stelsel waarmee wij Nederlanders er voor zorgen dat onze ouderen op latere leeftijd nog zelfstandig een fatsoenlijk normaal leven kunnen leiden. Het is geen vetpot, dat niet, maar je hoeft niet in armoede te leven of op de portemonnee van een ander te teren.

Ons pensioenstelsel wordt ook internationaal geroemd.

Die VVD jeugd kan de tering krijgen met hun asociale egoïsme.
ik krijg AOW dat is 70% van het minimumloon
daarnaast heb ik recht op eeen 100% ongedeeld eindloon pensioen van het ABP , dat wel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221008034
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat is niet waar

je begint op te bouwen als je 15 bent tot 67 jaar, gemaximeerd op 100%
je kunt nooit meer dan 100% AOW opbouwen
Check het nog eens, bv op de site van de SVB.

Ik ga het niet voor je linken.
pi_221008047
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik krijg AOW dat is 70% van het minimumloon
daarnaast heb ik recht op eeen 100% ongedeeld eindloon pensioen van het ABP , dat wel
Mooi toch, voor dat inkomen na je pensioendatum heb je dan ook gewerkt en bijgedragen aan de samenleving.
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:55:06 #157
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221008050
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:53 schreef Montagui het volgende:

[..]
Check het nog eens, bv op de site van de SVB.

Ik ga het niet voor je linken.
mijn onvolprezen Chat GTP AI zegt dat ik gelijk heb
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:55:46 #158
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221008055
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:54 schreef Montagui het volgende:

[..]
Mooi toch, voor dat inkomen na je pensioendatum heb je dan ook gewerkt en bijgedragen aan de samenleving.
nou dat is dan wel heel veel veren in mijn reet hoor , doet haast pijjn
  donderdag 11 juni 2026 @ 12:56:58 #159
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_221008066
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:00 schreef xzaz het volgende:
AOW maak ik geen gebruik van dus dat mag weg
HRA maak ik wel gebruik van dus dat moet blijven
Inderdaad! En als ik straks oud ben en m'n overwaarde ga uitcashen moet het andersom.
Blaf me vol
pi_221008071
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:24 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Dat laatste klopt.

Het eerste bedoel ik als de loonbelasting dusdanig omlaag gaan en die bijdrage die nu via werkgever aow pot in gaat op jouw rekening komt, is het jouw verantwoordelijkheid dat je het spaart voor later.

Dat Hemk en Igrid dan dat geld uitgeven aan sigaretten en te dure vakanties en later geen geld hebben is niet mijn probleem.

Nu betaal ik AOW maar als ik het niet haal geld weg.
In plaats van na mijn kinderen.

Mijn vader 30 jaar gewerkt overleden voor aow geld weg.
En wat denk je dat er met je uitkering gebeurt als het gecollectiveerde overlijdensrisico wegvalt en voor je eigen rekening komt?
  donderdag 11 juni 2026 @ 13:16:05 #161
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221008161
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:00 schreef xzaz het volgende:
AOW maak ik geen gebruik van dus dat mag weg
HRA maak ik wel gebruik van dus dat moet blijven
als de AOW gefiscaliseerd is dan is het mogelijk geen opgebouwd recht meer , dan kon het wel eens een soort toeslag gaan worden gebaseerd op je vermogen en of pensioenrechten

Overigens ben ik voorstander van dat de totale pensioenpremie afdracht bij het bruto loon komt , zodat je zelf je pensioen kunt regelen net als een zelfstandige

Als je dat gebruikt voor aflossing dan daalt de HRA vanzelf veel sneller
https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/pensioenpremie-en-opbouw
quote:
AI-overzicht
De totale maandelijkse pensioenafdracht bij het ABP voor iemand met een modaal salaris in 2026 bedraagt circa ¤ 613,56.

Dit is de som van het werknemersdeel (ca. ¤ 183,78) en het werkgeversdeel (ca. ¤ 429,78) voor het ouderdoms- en nabestaandenpensioen.

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 11-06-2026 13:25:05 ]
pi_221008283
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Uiteraard weet AI het beter dan de SVB.

Man, man.
pi_221008662
quote:
7s.gif Op woensdag 10 juni 2026 19:12 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ik snap dat deze redenatie op het eerste gezicht voor de hand ligt. Heel wat mensen die AOW ontvangen hebben dat strikt financieel gezien niet nodig, mee eens! Maar ik zie ook een groot gevaar.

Juist doordat de AOW een collectieve regeling is is het zo’n robuuste regeling, politici durven hun handen er nauwelijks aan te branden. Als je van de AOW een minimumregeling maakt is de kans veel groter dat de politiek de regeling gaat uitkleden. Het collectieve karakter van de AOW zorgt er juist voor dat de rijke(re) en de arme(re) een gedeeld politiek belang hebben.

Het is dus politiek gezien veel slimmer om dat collectieve element in stand te houden, en de mensen met een riant aanvullend pensioen meer belasting te laten betalen.
Ik hoor dat steeds. Je hebt het niet nodig voor veel mensen. Het is gewoon een aanvullig dat je niet gigantisch terug valt na je werkbare periode in combinatie met je pensioen. Daar kun je alles van vinden. Wat er mis gaat is mensen die nog blijven werken en een volledig loon ontvangen en pensioen ontvangen daar kun je over nadenken omdat AOW juist was bedoeld dat je niet meer werkte. Dat speelt nu geen rol meer.
  donderdag 11 juni 2026 @ 14:27:55 #164
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221008806
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:17 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik hoor dat steeds. Je hebt het niet nodig voor veel mensen. Het is gewoon een aanvullig dat je niet gigantisch terug valt na je werkbare periode in combinatie met je pensioen. Daar kun je alles van vinden. Wat er mis gaat is mensen die nog blijven werken en een volledig loon ontvangen en pensioen ontvangen daar kun je over nadenken omdat AOW juist was bedoeld dat je niet meer werkte. Dat speelt nu geen rol meer.
ik ( 75) werkte ook nog 3 maand geleden voor 3 dagen per week

dat mag dus niet meer dan?
ik dacht dat de overheid was voor doorwerken na je AOW leeftijd , men pleit zelfs voor omscholing

ok nou sorry , ik zal het niet meer doen dan
  donderdag 11 juni 2026 @ 14:29:10 #165
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221008834
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 13:29 schreef Montagui het volgende:

[..]
Uiteraard weet AI het beter dan de SVB.

Man, man.
kan zijn dat het een interpretatiefout was mijnerzijds , maar ik vind het verschil zo miniem daar ga ik me niet in verdiepen verder
pi_221008866
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ( 75) werkte ook nog 3 maand geleden voor 3 dagen per week

dat mag dus niet meer dan?
ik dacht dat de overheid was voor doorwerken na je AOW leeftijd , men pleit zelfs voor omscholing

ok nou sorry , ik zal het niet meer doen dan
O ja zeker mag je blijven werken. Maar als je loon ontvangt waarom dan AOW. Ik krijg zo lang ik werk ook geen bijstand, ww etc etc.
  donderdag 11 juni 2026 @ 14:36:55 #167
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221008875
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:34 schreef Cherni het volgende:

[..]
O ja zeker mag je blijven werken. Maar als je loon ontvangt waarom dan AOW. Ik krijg zo lang ik werk ook geen bijstand, ww etc etc.
AOW is een opgebouwd recht daar kom je niet vanaf
Pensioen is ook een recht , zodra het is omgezet in een maandelijkse lijfrente

, Bijstand is een ondersteuning voor als je geen ander inkomen hebt en dan laten we je niet dood gaan
als je de hoer gaat spelen dan heb je geen recht op bijstand meer, wel op AOW
pi_221008890
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
, Bijstand is een ondersteuning als je geen ander inkomen hebt en dan laten we je niet dood gaan
Je hebt ook recht op ww, wia etc etc waar je voor gaat betalen zodra je werkt. AOW was ingevoerd met de bedoeling als je niet meer werkte en aangevuld met je pensioen dat je nog prima kon genieten.
  donderdag 11 juni 2026 @ 14:42:11 #169
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221008907
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:40 schreef Cherni het volgende:

[..]
Je hebt ook recht op ww, wia etc etc waar je voor gaat betalen zodra je werkt.

AOW was ingevoerd met de bedoeling als je niet meer werkte en aangevuld met je pensioen dat je nog prima kon genieten.
de voorloper van de AOW wel ja

quote:
AI-overzicht
De directe voorloper van de AOW is de Noodwet Ouderdomsvoorziening uit 1947.

Deze tijdelijke wet, ingevoerd door toenmalig minister van Sociale Zaken Willem Drees, legde de basis voor het staatspensioen.

Hierdoor konden ouderen voor het eerst rekenen op een vast basisinkomen van de overheid.

De belangrijkste kenmerken van de Noodwet waren:

Leeftijd: Uitkeringen werden verstrekt vanaf 65 jaar.

Doelgroep: Het was uitsluitend bedoeld voor behoeftige ouderen, in tegenstelling tot de latere AOW die voor iedereen gold.

Bijnaam: Het ophalen van dit pensioen op het postkantoor werd al snel bekend als 'Drees trekken'.
Niet samen met pensioen , het stikt van de mensen die geen ene stuiver pensioen ontvangen zoals mijn broer
pi_221008912
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de voorloper van de AOW wel ja
[..]

Precies en zo hoort het ook te zijn als je het mij vraagt.
  donderdag 11 juni 2026 @ 14:43:28 #171
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221008914
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:43 schreef Cherni het volgende:

[..]
Precies en zo hoort het ook te zijn als je het mij vraagt.
we vragen het jou niet, het is zoals het is
pi_221008933
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
we vragen het jou niet, het is zoals het is
Vooral jij hoeft mij ook niets te vragen. Ik geef mijn mening, meer niet. En als je dat niet bevalt prima.
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:30:41 #173
3542 Gia
User under construction
pi_221009206
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:24 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Dat laatste klopt.

Het eerste bedoel ik als de loonbelasting dusdanig omlaag gaan en die bijdrage die nu via werkgever aow pot in gaat op jouw rekening komt, is het jouw verantwoordelijkheid dat je het spaart voor later.

Dat Hemk en Igrid dan dat geld uitgeven aan sigaretten en te dure vakanties en later geen geld hebben is niet mijn probleem.

Nu betaal ik AOW maar als ik het niet haal geld weg.
In plaats van na mijn kinderen.

Mijn vader 30 jaar gewerkt overleden voor aow geld weg.
Je betaalt geen AOW voor je oude dag. Je betaalt AOW voor de bejaarden van nu. Mensen die nooit een dag gewerkt hebben, of huisvrouwen, betalen nooit premie AOW en krijgen het ook. Dat is de verzorgingsstaat.

Maar jij wil Henk en Ingrid straks op straat hebben, samen met duizenden anderen die niet sparen of niet hebben kunnen sparen. Er zijn nog steeds huishoudens waar alleen de man werkt. Moet die dan dubbel sparen? Of geld wat hij voor zichzelf spaart dan ook voor zijn vrouw, mocht hij eerder overlijden? En wat als iemand arbeidsongeschikt is en een WAO/WIA/IVA uitkering heeft? (Waar ze ook al aan willen knabbelen) Die hebben niks over om mee te sparen. Of krijgen ze dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering tot aan hun dood? Dan ben ik voor!
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:44:58 #174
3542 Gia
User under construction
pi_221009314
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
iedereen die in Nederland woont heeft recht op 2% opbouw AOW rechten per jaar, 50 jaar na je 15 de verjaardag heb je 100% AOW recht

dondert niet of je best doet op school, je hele leven geen zak uitvoert, , drugs transporteert, in een gesticht zit, minister bent of tante Greet

kom je op je 32 ste met een boot aan uit Afrika , dan heb je dus 67 jaar minus 32 - 15 = 17 jaar gemist
= 34 x 2% is 68% AOW recht
[..]

Is veranderd. Is nu 50 jaar na je 17de. Dat jij en ik eigenlijk al op ons 15de begonnen zijn met de 'opbouw', doet er niet toe. En ik weet heel goed hoe de AOW werkt. Waar ik op reageerde ging over het zelf sparen voor je oude dag op het moment dat de AOW zou zijn afgeschaft.
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:33 schreef michaelmoore het volgende:

iedereen die in Nederland woont heeft recht op 2% opbouw AOW rechten per jaar, 50 jaar na je 15 de verjaardag heb je 100% AOW recht

dondert niet of je best doet op school, je hele leven geen zak uitvoert, , drugs transporteert, in een gesticht zit, minister bent of tante Greet

kom je op je 32 ste met een boot aan uit Afrika , dan heb je dus 67 jaar minus 32 - 15 = 17 jaar gemist
= 34 x 2% is 68% AOW recht
[..]

En dat wordt aangevuld tot bijstandsniveau middels de AIO
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:44 schreef michaelmoore het volgende:
nee dat is niet waar

je begint op te bouwen als je 15 bent tot 67 jaar, gemaximeerd op 100%
je kunt nooit meer dan 100% AOW opbouwen
Werk jij bij de SVB? Of weet je het beter dan iemand die daar werkt en er elke dag mee bezig is?

Aangezien de pensioensleeftijd nu 67 en een paar maanden is, is ook de leeftijd dat je begint op te bouwen verhoogd naar 67 - 50, dus 17.
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:43 schreef michaelmoore het volgende:

je kunt geen afstand doen van je AOW recht
Je hoeft het niet aan te vragen! Als je geen aanvraag indient, wordt het ook niet uitgekeerd. En dat komt voor.
Er zijn ook mensen die het wel ontvangen en aan een goed doel geven.
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:48:45 #175
3542 Gia
User under construction
pi_221009334
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 12:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Wat heb jij dan als zoekopdracht ingetypt?
Ik heb de vraag gesteld: Op welke leeftijd begint de opbouw voor de AOW?

Het antwoord luidt: De opbouw voor uw AOW begint 50 jaar voordat u uw AOW-leeftijd bereikt. U bouwt in deze periode per jaar 2% aan AOW op, mits u in Nederland woont of werkt. Dit basispensioen is dus niet gekoppeld aan een vaste leeftijd waarop u begint met werken.
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:55:38 #176
3542 Gia
User under construction
pi_221009370
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 14:36 schreef michaelmoore het volgende:

Wel als je het niet aanvraagt. Het komt niet vanzelf naar je toe.
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:56:13 #177
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221009373
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 15:44 schreef Gia het volgende:

[..]
Is veranderd. Is nu 50 jaar na je 17de. Dat jij en ik eigenlijk al op ons 15de begonnen zijn met de 'opbouw', doet er niet toe. En ik weet heel goed hoe de AOW werkt. Waar ik op reageerde ging over het zelf sparen voor je oude dag op het moment dat de AOW zou zijn afgeschaft.
[..]
En dat wordt aangevuld tot bijstandsniveau middels de AIO
[..]
Werk jij bij de SVB? Of weet je het beter dan iemand die daar werkt en er elke dag mee bezig is?

Aangezien de pensioensleeftijd nu 67 en een paar maanden is, is ook de leeftijd dat je begint op te bouwen verhoogd naar 67 - 50, dus 17.
[..]
Je hoeft het niet aan te vragen! Als je geen aanvraag indient, wordt het ook niet uitgekeerd.
En dat komt voor.
Er zijn ook mensen die het wel ontvangen en aan een goed doel geven.
AOW wordt niet afgeschaft

pensioensparen gaat veranderen als de zelfstandigenwet van kracht is dat wel
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:58:50 #178
3542 Gia
User under construction
pi_221009390
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 15:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
AOW wordt niet afgeschaft

pensioensparen gaat veranderen als de zelfstandigenwet van kracht is dat wel
Dit topic gaat over het verdwijnen van de AOW, niet over de plannen die er op dit moment zijn. Kijk anders even naar de OP.
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:58:51 #179
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221009391
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 15:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Wel als je het niet aanvraagt.
Het komt niet vanzelf naar je toe.
dat is waar

je moet de AOW wel aanvragen
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:59:24 #180
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221009394
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 15:58 schreef Gia het volgende:

[..]
Dit topic gaat over het verdwijnen van de AOW, niet over de plannen die er op dit moment zijn. Kijk anders even naar de OP.
AOW gaat niet verdwijnen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')