abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221026161
2050: Miljoenen daklozen. Dat is ook een manier om van de woningnood af te komen.
pi_221026476
En wat als je te weinig pensioen hebt opgebouwd? Of willen ze, net als in de VS, dat je op 80ste nog aan het werk bent.

quote:
rust in de portemonnee
Als er niks in zit.
Corporate translator
pi_221026527
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 23:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet kunnen?

Er zijn heel veel regelingen waar sommige mensen wel aan meebetalen maar nooit gebruik van zullen/kunnen maken. En ook regelingen waar sommige mensen niet aan meebetalen, maar wel gebruik van maken.

De AOW is een omslagstelsel. Dus jij betaalt voor de AOW-ers van nu. Je betaalt geen cent voor je eigen AOW.
Dat is te kort door de bocht, ja het is een omslagstelsel maar wel een waarbij je per jaar aanwezigheid in NL (met voorwaarden) 2% aow opbouwt. Dat zomaar afschaffen kan niet.
pi_221026570
Van verzorging naar participatie naar overleving.
pi_221027152
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 00:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
inclusief alleenstaande AOW is dat 2600 euro netto,
daar krijg je geen stuiver toeslag mee he

Dat hoeft dan ook niet want het komt uit op circa 70 tot 75% van mijn laatst genoten loon. En vanwege mijn maandelijkse kosten en levenspatroon kan ik toch nog gewoon verder gaan zoals in mijn werkbare periode dat ook deed. Als het dan ook nog geindexeerd word dat uiteraard onzeker is, dan is dat prima. Zou je die AOW afschaffen dan word het een ander verhaal.

Dat is dus ook wat ik zei. Zonder AOW met alleen pensioen moeten er dus toeslagen aan te pas komen. Want met 1400 euro kun je niet rondkomen zonder toeslagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 13-06-2026 12:27:51 ]
  zaterdag 13 juni 2026 @ 12:51:59 #256
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221027460
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 12:16 schreef Cherni het volgende:
Zou je die AOW afschaffen dan word het een ander verhaal.

dat zal wel niet , wat wel kan gebeuren is dat er een basis inkomen komt en de hele mikmak incl toeslagen in het basisinkomen terecht komt

en je zelf verantwoordelijk gaat worden voor het extra pensioenverhaal
daar zou ik wel voor zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221029458
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 21:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
verlagen van AOW kan niet die is gekoppeld aan het minimumloon, ,daarnaast is het een volksverzekering waar je premie voor betaald hebt
beter is het om de pensioenperemieafdracht maandelijks bij het bruto loon te doen

dan kun je daar zelf een netto spaar pot van maken, of aflossen in je hypotheek
Wat een onzin. Alles kan als er maar een (twee-derde) meerderheid voor is in de Eerste en Tweede Kamer. Als besloten kan wordt om de AOW helemaal af te schaffen kan men ook besluiten om de AOW te verlagen of los te koppelen van het minimumloon.

Je verhaal over pensioenpremieafdracht geldt alleen voor mensen die werken. AOW heeft iedereen recht op, ook mensen die nog nooit gewerkt hebben. Dus dat is sowieso een ander verhaal.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_221029488
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 19:29 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Als je 8k per maand verdient bouw je al heel veel meer pensioen op dan iemand die 3k per maand verdiend. Daarnaast heb je met 8k in de maand ook veel meer ruimte om vermogen op te bouwen. Het idee dat je daarnaast ook nog eens uit de staatsruif zou moeten eten is absurd.

Als je 8K in loondienst verdient heb je wellicht een pensioensregeling, als je een eigen bedrijf hebt of ZZP'er bent moet je dat allemaal zelf regelen.

quote:
Belasting betalen is geen investering in jezelf maar een investering in het proletariaat zodat ze niet al te wilde revolutionaire ideeen krijgen. Het is een investering in de veiligheid van de 1%. De moderne brood en spelen.
Deels waar, maar hier zit wel een grens aan. Als we toch praten over hoe we het AOW systeem om kunnen gooien, zou ik er voor pleiten om mensen die het meeste belasting hebben betaald voor hun AOW-leeftijd, ook meer AOW te laten krijgen. Dat is wel zo eerlijk.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_221029619
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 16:50 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Als je 8K in loondienst verdient heb je wellicht een pensioensregeling, als je een eigen bedrijf hebt of ZZP'er bent moet je dat allemaal zelf regelen.
[..]
Deels waar, maar hier zit wel een grens aan. Als we toch praten over hoe we het AOW systeem om kunnen gooien, zou ik er voor pleiten om mensen die het meeste belasting hebben betaald voor hun AOW-leeftijd, ook meer AOW te laten krijgen. Dat is wel zo eerlijk.
8k netto is mogelijk een chirurg. Dat is niet de massa. Althans niet de groep waar ik het over heb. Overigens vind ik dat ook die groep hun recht hebben op pensioen. Mensen die 8k verdienen hebben een compleet andere kostenpost dan de arbeider. Maakt dus meer kosten. En ook daarvan vind ik dat een gepensioneerde chirurg zijn leven moet kunnen voortzetten.

Het word een ander verhaal als men blijft werken na de AOW gerechtige leeftijd. Dan zou je dus AOW, pensioen en loon ontvangen. En aangezien AOW was bedoeld als je niet meer werkte zou je daar iets mee kunnen doen.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 17:34:27 #260
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221029836
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 09:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
De AOW is natuurlijk alleen nodig voor een bepaald percentage van de mensen. Precies het percentage waar de VVD standaard niets om geeft.
Maar waar wel het grootste deel van hun electoraat zit.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 22:13:41 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221032140
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 17:05 schreef Cherni het volgende:

[..]
8k netto is mogelijk een chirurg.
Dat is niet de massa.
Althans niet de groep waar ik het over heb.
Overigens vind ik dat ook die groep hun recht hebben op pensioen.
Mensen die 8k verdienen hebben een compleet andere kostenpost dan de arbeider.
een chirurg is een zelfstandige, die regelt zelf zijn pensioen niet via een pensioenfonds

AOW is trouwens iets totaal anders dan Pensioen

quote:

[..]
Het word een ander verhaal als men blijft werken na de AOW gerechtige leeftijd.

Dan zou je dus AOW, pensioen en loon ontvangen.
En aangezien AOW was bedoeld als je niet meer werkte zou je daar iets mee kunnen doen.
daar gebeurd al iets mee, mensen die AOW krijgen hebben slechts de halve arbeidskorting i.v.m. jonger dan AOW leeftijd

Is dat terecht om mensen met AOW die werken te straffen ?/
er zijn ook mensen met een onvolledige AOW die moeten blijven werken
https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2026

quote:
AI-overzicht
Werkende AOW’ers hebben gewoon recht op arbeidskorting over hun inkomen uit werk.
Omdat u de AOW-leeftijd heeft bereikt, gelden er wel aangepaste, lagere percentages en bedragen.
De maximale arbeidskorting voor AOW-gerechtigden bedraagt in 2026 ¤ 2.840

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 13-06-2026 22:22:31 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221033157
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 22:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een chirurg is een zelfstandige, die regelt zelf zijn pensioen niet via een pensioenfonds

AOW is trouwens iets totaal anders dan Pensioen
[..]
daar gebeurd al iets mee, mensen die AOW krijgen hebben slechts de halve arbeidskorting i.v.m. jonger dan AOW leeftijd

Is dat terecht om mensen met AOW die werken te straffen ?/
er zijn ook mensen met een onvolledige AOW die moeten blijven werken
https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2026
[..]

Ik gaf maar een voorbeeld mbt salaris dat je aan dat soort beroepen moet denken. Dat is niet de boven gemiddelde arbeider waar ik aan zit te denken. Waar zeg ik dat AOW het pensioen is. Ik zeg juist dat AOW de eerste pijler is en een pensioen voor de meeste arbeiders in loondienst verplicht is en eigen spaargeld zoals aandelen, bitcoin, goud, etc etc de derde pijler is.

Jij hebt het steeds over de groep mbt eigen pensioen etc regelen. Dat heb ik ook tijdelijk moeten doen. Totdat bij NS waar het verplicht was. Maar in de engineering was mijn salaris daar ook naar om dat zelf te regelen.

Ik heb dus beide kanten zelf ondervonden.

Mensen die werken straffen zie ik niet zo. Het is je keuze om te blijven werken. Prima. Het gaat mij om de groep die dat op oude leeftijd niet meer kunnen omdat ze zijn opgebrand na een zwaar beroep en meer dan 40 jaar te hebben gewerkt. Niet om de pennenlikker zoals Mart Smeets die vind dat iedereen maar langer moet doorwerken want hij doet dat ook. Totaal geen idee hebbende als je meer dan 40 jaar in zware onstandugheden hebt gewerkt met een modaal loon.

[ Bericht 8% gewijzigd door Cherni op 14-06-2026 02:53:18 ]
  zondag 14 juni 2026 @ 00:40:16 #263
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221034522
quote:
. Mensen die 8k verdienen hebben een compleet andere kostenpost dan de arbeider.

Maakt dus meer kosten.
En ook daarvan vind ik dat een gepensioneerde chirurg zijn leven moet kunnen voortzetten.
als ik veel naar de hoeren ga dan maak ik ook meer kosten

ik zie niet in waarom iemand die meer kosten maakt meer pensioen moet krijgen
pi_221034755
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 00:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als ik veel naar de hoeren ga dan maak ik ook meer kosten

ik zie niet in waarom iemand die meer kosten maakt meer pensioen moet krijgen
Je mag er toch vanuit gaan dat iemand een andere kostenpost heeft met zulk salaris tov van de gemiddelde arbeider. Of denk je dat iemand met een behoorlijk inkomen 3 hoog achter gaat wonen. Thats life en een stukje kapitakisme waar niets mis mee is maar waarbij je wel een goed vangnet moet hebben voir zij die dit niet kunnen en dat hebben of hadden wij. Dat er steeds meer afgebroken word daar zit het probleem.
  zondag 14 juni 2026 @ 01:08:55 #265
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221034797
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 01:00 schreef Cherni het volgende:

[..]
Je mag er toch vanuit gaan dat iemand een andere kostenpost heeft met zulk salaris tov van de gemiddelde arbeider.

Of denk je dat iemand met een behoorlijk inkomen 3 hoog achter gaat wonen.

dat iemand vaker in de kroeg zit dan ik, wil niet zeggen dat ie dan recht heeft op meer pensioen

wat je verdient is een ding, wat je consumeert is iets totaal anders
staat niet in een relatie tot elkaar

er zin mensen met een hoog salaris die weinig uitgeven en er zijn er met een laag salaris die veel uitgeven

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 14-06-2026 01:14:22 ]
pi_221034878
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 01:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat iemand vaker in de kroeg zit dan ik wil niet zeggen dat ie recht heeft op meer pensioen
Kroeg en hoeren heeft daar niets mee te maken. Dat kan iedereen zo ook schulden maken. Ik heb het over vaste lasten. Zo heb ik ook andere vaste lasten dan iemand die nog nooit gewerkt heeft. Neem niet aan dat een werkloze/bijstand circa 700 euro netto zorgkosten voor 2 personen(zonder zoegtoeslag) kan betalen. En dat is nog maar een voorbeeld.

Overigens heb ik geen moeite met mensen die toeslagen krijgen. Gekukkig kan ik dat zelf. Maar nu kom je dus op het punt waar ik het steeds over heb. Dat men in de toekomst dan waarschijnlijk ook in die positie zit en afhankelijk zou worden van toeslagen(plan afschaffen AOW), terug naar basis terwijl je extra verzekerd bent omdat het nodig is. Ook een voorbeeld oke, maar mijn vaste lasten zijn anders, en dat zal voor velen zo zijn die werken en al zeker voor een lange periode en dat zal altijd zo blijven. En luxe heb ik amper. En mijn derde pijler waar ik juist de luxe voor heb gelaten jaren lang gaat niemand wat aan. Dat kan mijn partner mogelijk nog goed gebruiken mocht dat zo zijn. En ik nu ook. En dan is het ook nog zo als de partner komt te overlijden valt citca 50% van het pensioen(tweede pijler) weg. Vandaar ook die derde pijler die ik zou adviseren als dat kan. Maar daar ben ik dan vrij conservatief in omdat ik vind dat je een partner zonder problemen en goed moet achter laten.

Nu ga ik daar geen last van krijgen maar de jongere generatie(modaal) des te meer bij dit onzinnig plan van een JOVD

Al die mantra's moet je maar niet met vakantie gaan, niet drinken, roken, auto rijden, vlees eten, stappen. In de derde wereld hebben ze het nog slechter wat zeur je nu. Als je oud bent heb je niet meer zoveel nodig. JA, zo kun je alles wel afbreken.

En dan die vreselijke boomer. Totaal geen zin om je daar druk over te maken omdat al die afbraak niet van toepassing is voor die groep. Je kunt er uren over lullen. De middenklasse die zich onderling de kop inslaat vawege werklozen en zogenaamde profiteurs en maar roepen om die uitkeringen aan te pakken dat hun uiteindekijk zelf gaat raken bij een noodkot. Wat moeten zij die een gigabtisch vermogen hebben de lul uit hun broek lachen die de middelen hebben dat al die afbraak hun niet gaat raken.

Verdomme, ik heb mij weer laten gaan en mij druk gemaakt om zaken waar ik niet mee te maken krijg. Maar goed zolang ik een aantal users maar tot denken zet of je het er mee eens bent of niet dan is het prima.

[ Bericht 7% gewijzigd door Cherni op 14-06-2026 04:14:55 ]
pi_221035713
De VVD en ultra-rechts verdedigen het gegeven dat de aarde volledig naar de kloten helpen tot hoe lang het duurt erg winstgevend is voor de happy few. Wat partijen op links het voortbestaan van de mens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')