Als er niks in zit.quote:rust in de portemonnee
Dat is te kort door de bocht, ja het is een omslagstelsel maar wel een waarbij je per jaar aanwezigheid in NL (met voorwaarden) 2% aow opbouwt. Dat zomaar afschaffen kan niet.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 23:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen?
Er zijn heel veel regelingen waar sommige mensen wel aan meebetalen maar nooit gebruik van zullen/kunnen maken. En ook regelingen waar sommige mensen niet aan meebetalen, maar wel gebruik van maken.
De AOW is een omslagstelsel. Dus jij betaalt voor de AOW-ers van nu. Je betaalt geen cent voor je eigen AOW.
Dat hoeft dan ook niet want het komt uit op circa 70 tot 75% van mijn laatst genoten loon. En vanwege mijn maandelijkse kosten en levenspatroon kan ik toch nog gewoon verder gaan zoals in mijn werkbare periode dat ook deed. Als het dan ook nog geindexeerd word dat uiteraard onzeker is, dan is dat prima. Zou je die AOW afschaffen dan word het een ander verhaal.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 00:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inclusief alleenstaande AOW is dat 2600 euro netto,
daar krijg je geen stuiver toeslag mee he
dat zal wel niet , wat wel kan gebeuren is dat er een basis inkomen komt en de hele mikmak incl toeslagen in het basisinkomen terecht komtquote:Op zaterdag 13 juni 2026 12:16 schreef Cherni het volgende:
Zou je die AOW afschaffen dan word het een ander verhaal.
Wat een onzin. Alles kan als er maar een (twee-derde) meerderheid voor is in de Eerste en Tweede Kamer. Als besloten kan wordt om de AOW helemaal af te schaffen kan men ook besluiten om de AOW te verlagen of los te koppelen van het minimumloon.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 21:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verlagen van AOW kan niet die is gekoppeld aan het minimumloon, ,daarnaast is het een volksverzekering waar je premie voor betaald hebt
beter is het om de pensioenperemieafdracht maandelijks bij het bruto loon te doen
dan kun je daar zelf een netto spaar pot van maken, of aflossen in je hypotheek
Als je 8K in loondienst verdient heb je wellicht een pensioensregeling, als je een eigen bedrijf hebt of ZZP'er bent moet je dat allemaal zelf regelen.quote:Op vrijdag 12 juni 2026 19:29 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Als je 8k per maand verdient bouw je al heel veel meer pensioen op dan iemand die 3k per maand verdiend. Daarnaast heb je met 8k in de maand ook veel meer ruimte om vermogen op te bouwen. Het idee dat je daarnaast ook nog eens uit de staatsruif zou moeten eten is absurd.
Deels waar, maar hier zit wel een grens aan. Als we toch praten over hoe we het AOW systeem om kunnen gooien, zou ik er voor pleiten om mensen die het meeste belasting hebben betaald voor hun AOW-leeftijd, ook meer AOW te laten krijgen. Dat is wel zo eerlijk.quote:Belasting betalen is geen investering in jezelf maar een investering in het proletariaat zodat ze niet al te wilde revolutionaire ideeen krijgen. Het is een investering in de veiligheid van de 1%. De moderne brood en spelen.
8k netto is mogelijk een chirurg. Dat is niet de massa. Althans niet de groep waar ik het over heb. Overigens vind ik dat ook die groep hun recht hebben op pensioen. Mensen die 8k verdienen hebben een compleet andere kostenpost dan de arbeider. Maakt dus meer kosten. En ook daarvan vind ik dat een gepensioneerde chirurg zijn leven moet kunnen voortzetten.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 16:50 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Als je 8K in loondienst verdient heb je wellicht een pensioensregeling, als je een eigen bedrijf hebt of ZZP'er bent moet je dat allemaal zelf regelen.
[..]
Deels waar, maar hier zit wel een grens aan. Als we toch praten over hoe we het AOW systeem om kunnen gooien, zou ik er voor pleiten om mensen die het meeste belasting hebben betaald voor hun AOW-leeftijd, ook meer AOW te laten krijgen. Dat is wel zo eerlijk.
Maar waar wel het grootste deel van hun electoraat zit.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 09:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
De AOW is natuurlijk alleen nodig voor een bepaald percentage van de mensen. Precies het percentage waar de VVD standaard niets om geeft.
een chirurg is een zelfstandige, die regelt zelf zijn pensioen niet via een pensioenfondsquote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
8k netto is mogelijk een chirurg.
Dat is niet de massa.
Althans niet de groep waar ik het over heb.
Overigens vind ik dat ook die groep hun recht hebben op pensioen.
Mensen die 8k verdienen hebben een compleet andere kostenpost dan de arbeider.
daar gebeurd al iets mee, mensen die AOW krijgen hebben slechts de halve arbeidskorting i.v.m. jonger dan AOW leeftijdquote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het word een ander verhaal als men blijft werken na de AOW gerechtige leeftijd.
Dan zou je dus AOW, pensioen en loon ontvangen.
En aangezien AOW was bedoeld als je niet meer werkte zou je daar iets mee kunnen doen.
quote:AI-overzicht
Werkende AOW’ers hebben gewoon recht op arbeidskorting over hun inkomen uit werk.
Omdat u de AOW-leeftijd heeft bereikt, gelden er wel aangepaste, lagere percentages en bedragen.
De maximale arbeidskorting voor AOW-gerechtigden bedraagt in 2026 ¤ 2.840
Ik gaf maar een voorbeeld mbt salaris dat je aan dat soort beroepen moet denken. Dat is niet de boven gemiddelde arbeider waar ik aan zit te denken. Waar zeg ik dat AOW het pensioen is. Ik zeg juist dat AOW de eerste pijler is en een pensioen voor de meeste arbeiders in loondienst verplicht is en eigen spaargeld zoals aandelen, bitcoin, goud, etc etc de derde pijler is.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 22:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een chirurg is een zelfstandige, die regelt zelf zijn pensioen niet via een pensioenfonds
AOW is trouwens iets totaal anders dan Pensioen
[..]
daar gebeurd al iets mee, mensen die AOW krijgen hebben slechts de halve arbeidskorting i.v.m. jonger dan AOW leeftijd
Is dat terecht om mensen met AOW die werken te straffen ?/
er zijn ook mensen met een onvolledige AOW die moeten blijven werken
https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2026
[..]
als ik veel naar de hoeren ga dan maak ik ook meer kostenquote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:05 schreef Cherni het volgende:
. Mensen die 8k verdienen hebben een compleet andere kostenpost dan de arbeider.
Maakt dus meer kosten.
En ook daarvan vind ik dat een gepensioneerde chirurg zijn leven moet kunnen voortzetten.
Je mag er toch vanuit gaan dat iemand een andere kostenpost heeft met zulk salaris tov van de gemiddelde arbeider. Of denk je dat iemand met een behoorlijk inkomen 3 hoog achter gaat wonen. Thats life en een stukje kapitakisme waar niets mis mee is maar waarbij je wel een goed vangnet moet hebben voir zij die dit niet kunnen en dat hebben of hadden wij. Dat er steeds meer afgebroken word daar zit het probleem.quote:Op zondag 14 juni 2026 00:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ik veel naar de hoeren ga dan maak ik ook meer kosten
ik zie niet in waarom iemand die meer kosten maakt meer pensioen moet krijgen
dat iemand vaker in de kroeg zit dan ik, wil niet zeggen dat ie dan recht heeft op meer pensioenquote:Op zondag 14 juni 2026 01:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je mag er toch vanuit gaan dat iemand een andere kostenpost heeft met zulk salaris tov van de gemiddelde arbeider.
Of denk je dat iemand met een behoorlijk inkomen 3 hoog achter gaat wonen.
Kroeg en hoeren heeft daar niets mee te maken. Dat kan iedereen zo ook schulden maken. Ik heb het over vaste lasten. Zo heb ik ook andere vaste lasten dan iemand die nog nooit gewerkt heeft. Neem niet aan dat een werkloze/bijstand circa 700 euro netto zorgkosten voor 2 personen(zonder zoegtoeslag) kan betalen. En dat is nog maar een voorbeeld.quote:Op zondag 14 juni 2026 01:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat iemand vaker in de kroeg zit dan ik wil niet zeggen dat ie recht heeft op meer pensioen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |