abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220908958
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220908959
'Parlementaire enquête corona laat miljardenrekening links liggen' https://fd.nl/politiek/15(...)utm_term=app-android
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220909041
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220909049
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 17:44 schreef Klopkoek het volgende:
Zowel CNV als FNV beamen trouwens wel dat er iets met de WIA moet gebeuren.
Wat er moet gebeuren is juist het dichten van een aantal grote gaten in het huidige arbeidsongeschiktheidstelsel (35-minners problematiek, langdurig arbeidsongeschikten in de Participatiewet, enzovoort). Om daar een start mee te kunnen maken is becijferd dat er juist jaarlijks 1 tot 2 miljard Euro extra moeten worden uitgegeven.

Verder, wat betreft de WIA specifiek, heeft het UWV grote problemen met de uitvoering ervan. Dat komt grotendeels doordat er steeds minder verzekeringsartsen zijn en doordat een WIA-beoordeling veel verzekeringsgeneeskundig onderzoek vergt.

Hervormen, dat is waar de vakbonden het mee eens zijn, niet met bezuinigen! Wat het kabinet doet is het misbruiken van de uitvoeringsproblematiek van de WIA om de door henzelf gewenste bezuinigingen politiek te kunnen verkopen.
pi_220909078
quote:
7s.gif Op donderdag 28 mei 2026 22:11 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Wat er moet gebeuren is juist het dichten van een aantal grote gaten in het huidige arbeidsongeschiktheidstelsel (35-minners problematiek, langdurig arbeidsongeschikten in de Participatiewet, enzovoort). Om daar een start mee te kunnen maken is becijferd dat er juist jaarlijks 1 tot 2 miljard Euro extra moeten worden uitgegeven.

Verder, wat betreft de WIA specifiek, heeft het UWV grote problemen met de uitvoering ervan. Dat komt grotendeels doordat er steeds minder verzekeringsartsen zijn en doordat een WIA-beoordeling veel verzekeringsgeneeskundig onderzoek vergt.

Hervormen, dat is waar de vakbonden het mee eens zijn, niet met bezuinigen! Wat het kabinet doet is het misbruiken van de uitvoeringsproblematiek van de WIA om de door henzelf gewenste bezuinigingen politiek te kunnen verkopen.
Ja, en dit is ook net zo goed ideologie als noodzaak. Het geld is er echt wel. Of het nu de structureel te pessimistische ramingen zijn of dat Nederland zelf straks als eerste de 3.5% defensienorm haalt. De 35 miljard aan ondoelmatige regelingen etcetera. De 7+ miljard aan noodopvang voor asielzoekers, waar VVD geldschieters rijk van worden (nadat eerst ver onder de marktprijs rijksvastgoed werd verpatst). Ik zeg niet: slachtoffer de hele hypotheekrenteaftrek maar overal kun je wel degelijk wat vandaan halen.

edit: de vakbonden zijn het eens met de werkgevers dat de economische groei hoger moet zijn dan 1% per jaar, maar zelfs die raming is permanent aan de voorzichtige kant.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2026 22:23:46 ]
  donderdag 28 mei 2026 @ 22:19:58 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220909083
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 17:30 schreef MoreDakka het volgende: Bonden willen niet inbinden. Dus moet het kabinet nu ook niet verder buigen. Snellere verhoging van de AOW moet weer op tafel komen. Dit slappe zogenaamde gepolder kost alleen maar tijd en geld, de bonden willen niet meedoen dus moeten maar voelen.
Dit werkt zo niet, de bonden gaan daar niet over. Het kabinet hoopt met een polderakkoord iets aan de Kamers te kunnen presenteren en met dat seal of approval steun te vergaren maar uiteindelijk moet het parlement ermee instemmen en de coalitie heeft in de Kamers gewoon een minderheid.

[ Bericht 3% gewijzigd door -XOR- op 28-05-2026 22:25:23 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  donderdag 28 mei 2026 @ 22:20:52 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220909091


[ Bericht 34% gewijzigd door -XOR- op 28-05-2026 22:25:42 (Dubbel) ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220909158
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 22:19 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, en dit is ook net zo goed ideologie als noodzaak. Het geld is er echt wel. Of het nu de structureel te pessimistische ramingen zijn of dat Nederland zelf straks als eerste de 3.5% defensienorm haalt. De 35 miljard aan ondoelmatige regelingen etcetera. De 7+ miljard aan noodopvang voor asielzoekers, waar VVD geldschieters rijk van worden (nadat eerst ver onder de marktprijs rijksvastgoed werd verpatst). Ik zeg niet: slachtoffer de hele hypotheekrenteaftrek maar overal kun je wel degelijk wat vandaan halen.
Dit steekt mij ook het meest, de verdeling. Ik word echt misselijk van het type mens dat het een goed idee vindt om de rekening voor de extra uitgaven aan defensie goeddeels neer te leggen bij arbeidsongeschikten, werklozen en chronisch zieken. Dat zal ook alleen nog maar erger worden nu juist de bezuinigingen op de AOW ingetrokken zijn.
pi_220909453
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 22:09 schreef TLC het volgende:
Dure vliegreisjes allemaal

https://nos.nl/artikel/26(...)-met-privetoestellen

:N
Er zullen best reizen bij zitten die anders geregeld hadden kunnen worden, maar ik vind het wel makkelijk scoren om elke reis zo uit te vergroten. Er zijn behalve agendatechnische aspecten ook wel veiligheidsaspecten waar men rekening mee zal moeten houden. Daarnaast zal er aan boord ook wel gewoon doorgewerkt kunnen worden, dat wordt wat lastiger als je naast Truus en Henk zit op een KLM-vlucht.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  donderdag 28 mei 2026 @ 23:40:55 #10
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220909544
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 22:09 schreef TLC het volgende:
Dure vliegreisjes allemaal

https://nos.nl/artikel/26(...)-met-privetoestellen

:N
ach je hoeft er niet jaloers op te zijn ze zitten ook gewoon in een stoel en kijken uit het raam met een oortje in
Ik zou niet mee willen , ga liever een stukje fietsen of naar de sauna
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220909642
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 22:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dit werkt zo niet, de bonden gaan daar niet over.
Dat is wat ik zeg, ze moeten buitenspel gezet worden. Maar vertel dat de bonden maar.
pi_220909692
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 00:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is wat ik zeg, ze moeten buitenspel gezet worden. Maar vertel dat de bonden maar.
Dat zou extreem kortzichtig zijn.
pi_220910112
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 00:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat zou extreem kortzichtig zijn.
Zeker aangezien de werkgevers nu zelfs meer naar de bonden dan naar het kabinet lijken te trekken.
pi_220911268
twitter


"Wierd Duk heeft meestal gelijk!" (schreef @nostra)
pi_220911339
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:38 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

"Wierd Duk heeft meestal gelijk!" (schreef @:nostra)
Wat klopt er niet aan dan?
pi_220911397
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wat klopt er niet aan dan?
Laat ik eens één aspect noemen.

Om te beginnen is het een aanname dat Turkse-Nederlanders en Marokkaanse-Nederlanders naar meerdere landen toe zouden kunnen.

De realiteit laat zien dat ze in hun zogenaamde herkomstland ook als buitenlander worden herkend, zo worden gezien, en bij langer verblijf zo worden behandeld.

Deze realiteit is in tegenspraak met de Dukse wijsheden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cyan9 op 29-05-2026 11:06:23 ]
pi_220911418
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:38 schreef Klopkoek het volgende:

"Wierd Duk heeft meestal gelijk!" (schreef @nostra)
Wierd moet vooral van Twitter afblijven en lekker zijn zegje doen bij NvdD. Prima programmaatje.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220911450
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:09 schreef nostra het volgende:
Prima programmaatje.
Deze ga ik ook onthouden. Wanneer daar weer eens doorgesnoven Telegraaf onzin als landbouwgif over Nederland wordt uitgestort.
pi_220911454
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
Deze ga ik ook onthouden.
Ik zie de mentions wel weer verschijnen dan. Danny moet ergens van leven.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 11:22:46 #20
5428 crew  miss_sly
pi_220911493
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wat klopt er niet aan dan?
Vind jij dat kloppen? Dat pas één generatie, of twee, in Nederland wonen, een Nederlands paspoort hebben, meedoen in Nederland, werken, studeren, kinderen of kleinkinderen hebben, je Nederlands voelen allemaal niet tellen? Is een genealogisch onderzoek waaruit blijkt dat je voorouders minstens vier generaties al hier wonen nodig om het Nederlanderschap te bepalen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 29 mei 2026 @ 11:47:57 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220911615
Dukkies kids kunnen 'hoppakee' zo 'terug' naar een Anatolisch bergdorpje?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220911647
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:09 schreef nostra het volgende:

[..]
Wierd moet vooral van Twitter afblijven en lekker zijn zegje doen bij NvdD. Prima programmaatje.
Wat is dan de toegevoegde waarde van Wierd. Elke willekeurige voorbijganger die je van de straat plukt heeft vast even goede analyses als Wierd. Toch kiest dat programma ervoor om Wierd vaak aan te laten schuiven om totale onzin te vertellen met als doel mensen tegen migranten op te zetten.
pi_220911733
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat is dan de toegevoegde waarde van Wierd.
Voor een tv-maker? Praat makkelijk en coherent, goede kop, zet wat voor voor de rest van het panel (vaak ook gewoon uit linkse hoek), houdt de discussie op gang. Veel moeilijker moet je het niet maken. Aan zijn rijtjeshuis in Noord (?) te zien wordt hij er niet bijzonder rijk van.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:12:02 #24
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220911798
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Voor een tv-maker? Praat makkelijk en coherent, goede kop, zet wat voor voor de rest van het panel (vaak ook gewoon uit linkse hoek), houdt de discussie op gang. Veel moeilijker moet je het niet maken. Aan zijn rijtjeshuis in Noord (?) te zien wordt hij er niet bijzonder rijk van.
Denk dat hij wel een tonnetje per jaar doet en daar zou de gemiddelde slavist wel voor tekenen, me dunkt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220911825
Wierd Duk de man die oproept op Twitter tot een "figuurlijke opstand" is een puike toevoeging volgens sommige.

VVD of FvD, ik zie het verschil niet meer. Zelfs JA21 lijkt liberaler ondanks dat ze een afsplitsing zijn van FvD.
pi_220911865
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vind jij dat kloppen? Dat pas één generatie, of twee, in Nederland wonen, een Nederlands paspoort hebben, meedoen in Nederland, werken, studeren, kinderen of kleinkinderen hebben, je Nederlands voelen allemaal niet tellen? Is een genealogisch onderzoek waaruit blijkt dat je voorouders minstens vier generaties al hier wonen nodig om het Nederlanderschap te bepalen?
Ga zes generaties terug en 80-85% van Nederland is een buitenlander.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:18:38 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220911901
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ga zes generaties terug en 80-85% van Nederland is een buitenlander.
Maar die hebben wel allemaal netjes een blanke huidskleur en een beschaafd geloof.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220911903
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Denk dat hij wel een tonnetje per jaar doet en daar zou de gemiddelde slavist wel voor tekenen, me dunkt.
Oh, dat zal ie zeker wel pakken ja.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220911919
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:18 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar die hebben wel allemaal netjes een blanke huidskleur en een beschaafd geloof.
Dat vinden we nu, dat vonden we in die tijd niet (maar dat wist je al). De Protestantse Grondtoon der Natie en zoal. Kabinetten zijn gevallen over de Nederlandse afgezant bij de Paus.

Van een eenheidstaal was (nog) geen sprake.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2026 12:22:04 ]
pi_220911951
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:18 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh, dat zal ie zeker wel pakken ja.
De validiteit van iemands meningen af meten aan het salaris.

Wierd Duk gooide live op TV de professor Nadia Bouras voor de bus, met valse aantijgingen. Die moest daarna even een paar dagen onderduiken van de politie. Jij vindt dat vast acceptabel want "politiek is een smerig spelletje".

Net als met Baudet tussen 2013-2019 kun je een heel zwartboek van die man maken ("Rusland is geen dictatuur") en alweer kijken de VVDers de andere kant op.
pi_220911987
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:14 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Wierd Duk de man die oproept op Twitter tot een "figuurlijke opstand" is een puike toevoeging volgens sommige.

VVD of FvD, ik zie het verschil niet meer. Zelfs JA21 lijkt liberaler ondanks dat ze een afsplitsing zijn van FvD.
Hear. Hear!

Tommy Robinson was "de held van de arbeidersklasse". Vond Duk, met chocoladeletters in de krant.

pi_220912019
Ohja, laten we Laurens Buijs niet vergeten.
pi_220912109
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De validiteit van iemands meningen af meten aan het salaris.
Je vult weer eens dingen in.

quote:
Wierd Duk gooide live op TV de professor Nadia Bouras voor de bus, met valse aantijgingen. Die moest daarna even een paar dagen onderduiken van de politie. Jij vindt dat vast acceptabel want "politiek is een smerig spelletje".
Levi ook, in Het Parool nog wel. Ook al van de verkeerde kant? Of gaan we dan ineens op namen letten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220912113
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De validiteit van iemands meningen af meten aan het salaris.

Wierd Duk gooide live op TV de professor Nadia Bouras voor de bus, met valse aantijgingen. Die moest daarna even een paar dagen onderduiken van de politie. Jij vindt dat vast acceptabel want "politiek is een smerig spelletje".

Net als met Baudet tussen 2013-2019 kun je een heel zwartboek van die man maken ("Rusland is geen dictatuur") en alweer kijken de VVDers de andere kant op.
Ik vraag mij af of Wierd Duk contacten heeft in Rusland, aangezien hij daar een tijd heeft gewoond.

Als Thierry Baudet betaalt kan worden door Kornilov, waarom Duk niet?

Hij gebruikt wel dezelfde retoriek als Baudet. Onze Nederlandse Tucker Carlson.
pi_220912153
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:14 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Wierd Duk de man die oproept op Twitter tot een "figuurlijke opstand" is een puike toevoeging volgens sommige.

VVD of FvD, ik zie het verschil niet meer. Zelfs JA21 lijkt liberaler ondanks dat ze een afsplitsing zijn van FvD.
Duk is noch VVD'er noch FvD'er. Met die laatste is hij wel zijn halve dag kwijt ruzie te maken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220912203
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:34 schreef nostra het volgende:
Levi ook, in Het Parool nog wel. Ook al van de verkeerde kant? Of gaan we dan ineens op namen letten.
Levi heeft ook rare dingen gedaan ja. Gedraagt zich als een boomer. Nep-PvdAer

Het antwoord is dus 'ja'. Jij vindt dat normaal gedrag van Wierd Duk, om dergelijke intimidaties de lucht in te slingeren voor 1 miljoen kijkers.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2026 12:43:38 ]
pi_220912247
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Duk is noch VVD'er noch FvD'er. Met die laatste is hij wel zijn halve dag kwijt ruzie te maken.
Omdat uiterst rechts altijd vroeg of laat onderling flinke ruzie en zelfs oorlog krijgt. Zo werkt hun sociaal darwinisme. Moord en maffia. Zo ging het in de eerste helft van de twintigste eeuw. Gaat vanzelf tussen landen gebeuren.

Echt FvD afvallen doet hij ook gewoon niet.

twitter


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2026 12:42:27 ]
pi_220912279
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:34 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik vraag mij af of Wierd Duk contacten heeft in Rusland, aangezien hij daar een tijd heeft gewoond.
Dat lijkt me vrij logisch, net als Waterdrinker.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220912284
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Omdat uiterst rechts altijd vroeg of laat onderling flinke ruzie en zelfs oorlog krijgt. Zo werkt hun sociaal darwinisme. Moord en maffia. Zo ging het in de eerste helft van de twintigste eeuw. Gaat vanzelf tussen landen gebeuren.

Echt FvD afvallen doet hij ook gewoon niet.

[ x ]
We zien het ook terug in de VS waar Tucker Carlson, Candace Owens en Nick Fuentes Trump aanvallen
pi_220912290
twitter


Binnenkort weer een acceptabele regeringspartner voor VVD en CDA.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:50:16 #41
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220912305
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:47 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Binnenkort weer een acceptabele regeringspartner voor VVD en CDA.
We hoeven weinig constructiefs meer te verwachten van onze politieke leiders zo te zien.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220912340
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:45 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
We zien het ook terug in de VS waar Tucker Carlson, Candace Owens en Nick Fuentes Trump aanvallen
Ja, of het EU parlement waar uiterst rechts in vier fracties uiteen is gevallen (drie formele en één zonder inschrijving). Natuurlijk zie je wel dat een Wilders op Twitter iedereen toe juicht, van Alice Weidel tot Bardella, maar de systemen om spanningen te mitigeren worden bewust gesloopt. Dit en de inborst van uiterst rechts zorgt er voor dat oorlog tussen pakweg Weidel en Bardella niet ondenkbaar zal zijn. Inclusief het verheerlijken van moordpartijen op de tegenstander. We hebben dit gewoon al eerder gezien in de geschiedenis en alles dat na afloop WO2 is opgebouwd wordt nu gesloopt (ook door centrum-rechts zelf).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2026 12:57:12 ]
pi_220912341
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:47 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Binnenkort weer een acceptabele regeringspartner voor VVD en CDA.
Te doen met Heiligiers.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220912353
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:45 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
We zien het ook terug in de VS waar Tucker Carlson, Candace Owens en Nick Fuentes Trump aanvallen
Ja Carlson is wel een aardige vergelijking. Maar als je ziet wat Carlson nu doet aangaande Gaza en Iran kun je wel zien dat hij een stuk betere journalist is dan Wierd.
Bij Wierd lijkt inderdaad dat het geld dat hij uit Moskou ontvangt een belangrijke drijfveer is van zijn leugenachtige retoriek.
pi_220912374
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja Carlson is wel een aardige vergelijking. Maar als je ziet wat Carlson nu doet aangaande Gaza en Iran kun je wel zien dat hij een stuk betere journalist is dan Wierd.
Bij Wierd lijkt inderdaad dat het geld dat hij uit Moskou ontvangt een belangrijke drijfveer is van zijn leugenachtige retoriek.
Tucker Carlson probeert gewoon goedkoop te scoren mbt talking points. De man die loog over dat de verkiezingen gestolen waren wat resulteerde in het dodelijk 6th jan.

Maar ik vraag mij af of Rusland en Israel problemen met elkaar hebben. Gaan Putin en Netanyahu wel eens met elkaar op bezoek? Of is het gewoon goedkoop scoren van de Kremlin puppets.
pi_220912577
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Bij Wierd lijkt inderdaad dat het geld dat hij uit Moskou ontvangt een belangrijke drijfveer is van zijn leugenachtige retoriek.
Waaruit blijkt dat hij dat geld ontvangt?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220912649
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:59 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Tucker Carlson probeert gewoon goedkoop te scoren mbt talking points. De man die loog over dat de verkiezingen gestolen waren wat resulteerde in het dodelijk 6th jan.

Maar ik vraag mij af of Rusland en Israel problemen met elkaar hebben. Gaan Putin en Netanyahu wel eens met elkaar op bezoek? Of is het gewoon goedkoop scoren van de Kremlin puppets.
Nee dat klopt niet. Tucker Carlson weet aangaande Gaza en Iran opeens zelfs beter verslag te doen dan de meeste mainsstream media.
Dat hij altijd propagandist is geweest maakt ook dat hij veel makkelijker de gebruikelijke talking points weet te pareren.
Bijvoorbeeld hij gaat op Israelische TV of BBC en prikt zo door de narratiefjes heen. Weet met het grootste gemak het antisemiet label dat hij dan opgeplakt krijgt te ontkrachten.
Waarom hij dat doet, nou het is een gat in de markt. Verder is de man natuurlijk niet te vertrouwen gezien zijn verleden. Maar in elk geval is het wezenlijk anders dan bij Wierd. Want Wierd kan niet eens zijn migratie talking points goed onderbouwen zodra iemand met enig verstand van de zaak hem daarop bevraagd.
pi_220912657
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee dat klopt niet. Tucker Carlson weet aangaande Gaza en Iran opeens zelfs beter verslag te doen dan de meeste mainsstream media.
Dat hij altijd propagandist is geweest maakt ook dat hij veel makkelijker de gebruikelijke talking points weet te pareren.
Bijvoorbeeld hij gaat op Israelische TV of BBC en prikt zo door de narratiefjes heen. Weet met het grootste gemak het antisemiet label dat hij dan opgeplakt krijgt te ontkrachten.
Waarom hij dat doet, nou het is een gat in de markt. Verder is de man natuurlijk niet te vertrouwen gezien zijn verleden. Maar in elk geval is het wezenlijk anders dan bij Wierd. Want Wierd kan niet eens zijn migratie talking points goed onderbouwen zodra iemand met enig verstand van de zaak hem daarop bevraagd.
Dat Wierd niet zo slim is als Tucker is duidelijk. De laatste studeerde aan een prestige universiteit in de VS, het zou mij verbazen als Duk een WO studie heeft afgerond.
pi_220912660
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Waaruit blijkt dat hij dat geld ontvangt?
Zijn kritiek aangaande Oekraine bijvoorbeeld focust meestal op Oekrainse corruptie en wat de EU fout doet.
Maar uberhaupt zijn hele act is ongeveer precies zoals al die moskou poppetjes zoals Baudet praten.
pi_220912742
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Dat Wierd niet zo slim is als Tucker is duidelijk. De laatste studeerde aan een prestige universiteit in de VS, het zou mij verbazen als Duk een WO studie heeft afgerond.
Gym en Geschiedenis, valt wel mee.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220912747
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Zijn kritiek aangaande Oekraine bijvoorbeeld focust meestal op Oekrainse corruptie en wat de EU fout doet.
Maar uberhaupt zijn hele act is ongeveer precies zoals al die moskou poppetjes zoals Baudet praten.
Dat is geen antwoord op de vraag.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220912798
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:41 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag.
Hoe bedoel je? Het is geen toeval dat hij precies dezelfde talking points gebruikt als anderen die betaald worden vanuit Moskou.

Of wil je zeggen dat het ook mogelijk is dat hij precies dezelfde Kremlin narratieven napraat zonder enig motief?
pi_220912862
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Hoe bedoel je? Het is geen toeval dat hij precies dezelfde talking points gebruikt als anderen die betaald worden vanuit Moskou.

Of wil je zeggen dat het ook mogelijk is dat hij precies dezelfde Kremlin narratieven napraat zonder enig motief?
Ik denk dat iemand die decennia Ruslandkenner is geweest en er heeft gewoond, wel in staat is om enige nuance aan te brengen. Iets wat in de personificatie van binair, oorlog, dan weer voor allerlei kritiek zorgt. Hij noemt Poetin ook veelvuldig een lul, ik denk dat dat wel voor salariskorting zou zorgen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220915142
https://www.nu.nl/economi(...)ak-in-gemeenten.html

https://www.ad.nl/buitenl(...)vergunning~a74eb4a9/

Zucht.
Net als je denkt dat er misschien wat strengere asielwetgeving komt zetten we de deur weer open voor de volgende groep.
pi_220915215
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 18:41 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ak-in-gemeenten.html

https://www.ad.nl/buitenl(...)vergunning~a74eb4a9/

Zucht.
Net als je denkt dat er misschien wat strengere asielwetgeving komt zetten we de deur weer open voor de volgende groep.
Waarom zouden statushouders niet mogen werken? Dit zijn dus al mensen met een verblijfsstatus en integratie is dan gewenst.

Oh nee wacht, dan kunnen Jan van de Beek, Ruud Koopmans en Steije Hofhuis niet meer blèren over de bijstandsafhankelijkheid van buitenlanders.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 18:58:17 #56
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220915258
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 18:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waarom zouden statushouders niet mogen werken ? Dit zijn dus al mensen met een verblijfsstatus en integratie is dan gewenst.

Oh nee wacht, dan kunnen Jan van de Beek, Ruud Koopmans en Steije Hofhuis niet meer blèren over de bijstandsafhankelijkheid van buitenlanders.
burocratie?
Vraag: Waarom zouden statushouders niet mogen werken ?
quote:
AI-overzicht
Statushouders mogen in Nederland over het algemeen juist wel werken zodra ze een verblijfsvergunning hebben.
Toch is de werkloosheid onder hen groot.

Dit komt vooral door bureaucratische procedures, de verplichte inburgering en taalbarrières

De belangrijkste redenen waarom statushouders niet aan het werk zijn:
Inburgering en tijdgebrek: Een inburgeringstraject is intensief en kost veel tijd.
Daarnaast zijn nieuwkomers veel tijd kwijt aan de verplichte taalcursussen en de begeleiding rondom hun verhuizing van de opvang naar een woning in een gemeente.

NOS +1
Taal- en diploma-obstakels: Een gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal en het ontbreken van erkende diploma's maken het lastig om direct een baan te vinden op het eigen niveau.
Dit leidt vaak tot langdurige procedures om buitenlandse diploma's te laten waarderen.

COA - Centraal Orgaan opvang asielzoekers +1
De 'armoedeval': Het huidige stelsel werkt soms passiviteit in de hand.
Omdat toeslagen (zoals zorg- en huurtoeslag) en uitkeringen strak gereguleerd zijn, kan extra werken soms leiden tot verlies van inkomensondersteuning, waardoor werken financieel nauwelijks loont.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220915367
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 18:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waarom zouden statushouders niet mogen werken? Dit zijn dus al mensen met een verblijfsstatus en integratie is dan gewenst.

Oh nee wacht, dan kunnen Jan van de Beek, Ruud Koopmans en Steije Hofhuis niet meer blèren over de bijstandsafhankelijkheid van buitenlanders.
Ze mogen wel werken alleen doen ze het niet.
Er is ook helemaal geen reden, alles wordt verzorgd door de overheid.

En vervolgens ga je de volgende groep vanuit de andere kant van de wereld hier een woning en uitkering kado geven.
pi_220916449
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 18:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
burocratie?
Vraag: Waarom zouden statushouders niet mogen werken ?
[..]

De vraag was retorisch knul. Niemand gaat je AI-antwoord lezen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 29 mei 2026 @ 22:06:25 #59
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220916559
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:46 schreef kalinhos het volgende:

[..]
De vraag was retorisch knul. Niemand gaat je AI-antwoord lezen.
Dat hoeft ook niet knul, daar vraagt niemand om
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220916734
twitter


Wat is dit nu voor redenatie? Kapitaal verschaffen kunnen banken ook doen (zeg maar het Duitse model). Als burgers liever sparen dan beleggen dan is er toch niet perse een probleem? Het spaargeld draagt bij aan de benodigde bankenbuffer, banken printen met een druk op de knop geld. @nostra ?

(Dan het idee dat pensioenfondsen meer risico moeten gaan nemen, ik vind daar wat van. Vooral omdat dezelfde VVD moeilijk doet wanneer pensioenfondsen aan ESG en CSR beleid doen)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2026 22:46:26 ]
pi_220916797
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja Carlson is wel een aardige vergelijking. Maar als je ziet wat Carlson nu doet aangaande Gaza en Iran kun je wel zien dat hij een stuk betere journalist is dan Wierd.
Het blijft hilarisch hoe links nu notabene Tucker en Candace moet gaan applaudiseren _O-
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220916957
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:59 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Het blijft hilarisch hoe links nu notabene Tucker en Candace moet gaan applaudiseren _O-
Wat is er hilarisch ? Als een mafketel ineens met een goede mening komt , dan moet je dat erkennen.
pi_220917016
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:45 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Wat is dit nu voor redenatie? Kapitaal verschaffen kunnen banken ook doen (zeg maar het Duitse model). Als burgers liever sparen dan beleggen dan is er toch niet perse een probleem? Het spaargeld draagt bij aan de benodigde bankenbuffer, banken printen met een druk op de knop geld. @:nostra ?

(Dan het idee dat pensioenfondsen meer risico moeten gaan nemen, ik vind daar wat van. Vooral omdat dezelfde VVD moeilijk doet wanneer pensioenfondsen aan ESG en CSR beleid doen)
De VS heeft één grote, extreem liquide, uniforme kapitaalmarkt met een agressieve risicocultuur en VC-ecosysteem, terwijl Europa gefragmenteerd is, bankgerichter financiert en zwaardere, minder eenduidige regelgeving en governance-structuren heeft. Groeikapitaal is in de VS daarom beter beschikbaar en tegen betere condities, wat (ook veel Nederlandse) bedrijven richting Amerikaanse kapitaalverstrekkers trekt.

In (continentaal) Europa wil ook nog iedereen zijn plasje erover doen (beschermingsconstructies, werknemersinspraak, banken). Dus het trapje seed -> series A/B/C -> pre-IPO is in Amerika veel gemakkelijker te betreden, zelfs zonder dat je daarvoor in Amerika gevestigd hoeft te zijn.

Een uniforme kapitaalmarkt is sowieso een must, maar niet de eindoplossing. De risk appetite van Amerikanen is gewoonweg veel groter en dat los je niet zomaar op.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220917042
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:59 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Het blijft hilarisch hoe links nu notabene Tucker en Candace moet gaan applaudiseren _O-
Ik heb geen woord over Candace gezegd ik volg haar niet. Maar ik ben inderdaad in tegenstelling tot de meeste rechtse mensen in staat om voorbij een labeltje te kijken. Iemand die rechts is kan ook goede dingen zeggen.
pi_220917098
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:19 schreef nostra het volgende:

[..]
De VS heeft één grote, extreem liquide, uniforme kapitaalmarkt met een agressieve risicocultuur en VC-ecosysteem, terwijl Europa gefragmenteerd is, bankgerichter financiert en zwaardere, minder eenduidige regelgeving en governance-structuren heeft. Groeikapitaal is in de VS daarom beter beschikbaar en tegen betere condities, wat (ook veel Nederlandse) bedrijven richting Amerikaanse kapitaalverstrekkers trekt.

In (continentaal) Europa wil ook nog iedereen zijn plasje erover doen (beschermingsconstructies, werknemersinspraak, banken). Dus het trapje seed -> series A/B/C -> pre-IPO is in Amerika veel gemakkelijker te betreden, zelfs zonder dat je daarvoor in Amerika gevestigd hoeft te zijn.

Een uniforme kapitaalmarkt is sowieso een must, maar niet de eindoplossing. De risk appetite van Amerikanen is gewoonweg veel groter en dat los je niet zomaar op.
In de VS groeit de economie ook niet. Vrijwel alle groei komt uit investeringen in AI die totaal niet rendabel zijn.
Wat betreft die risico bereidheid heb je wel gelijk, de Amerikanen beleggen met het grootste gemak in obvious scams. Ik bedoel kijk zo'n SpaceX IPO dat is een en al bullshit.
Verder zie je inderdaad dat in Amerika bedrijven weinig in de weg gelegd wordt dus dan hebben mensen naast een datacenter opeens ondrinkbaar water uit de kraan.

Wat dat betreft kunnen we beter naar China kijken hoe het moet. Die hebben een slim industrieel beleid gevoerd en zo'n langere termijn planning met bijbehorende investeringen gaat veel meer doen dan bedrijven meer ruimte geven. Die ruimte gebruiken bedrijven namelijk vooral om hun werknemers en consumenten verder uit te knijpen. Op die manier krijg je geen groei, ja voor de top.
Maar juist voor economische groei zou bijvoorbeeld Nederland veel meer moeten inzetten om een hoge lonen land te zijn zoals Zwitserland. In plaats daarvan is onze politiek prima tevreden om juist een lage lonen land te blijven waar mensen een hoop weinig productieve baantjes doen. Zoals door de WW in te korten zodat mensen die zonder baan komen te zitten een slechtere onderhandelingspositie hebben ten opzichte van werkgevers.
pi_220917105
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:19 schreef nostra het volgende:

[..]
De VS heeft één grote, extreem liquide, uniforme kapitaalmarkt met een agressieve risicocultuur en VC-ecosysteem, terwijl Europa gefragmenteerd is, bankgerichter financiert en zwaardere, minder eenduidige regelgeving en governance-structuren heeft. Groeikapitaal is in de VS daarom beter beschikbaar en tegen betere condities, wat (ook veel Nederlandse) bedrijven richting Amerikaanse kapitaalverstrekkers trekt.

In (continentaal) Europa wil ook nog iedereen zijn plasje erover doen (beschermingsconstructies, werknemersinspraak, banken). Dus het trapje seed -> series A/B/C -> pre-IPO is in Amerika veel gemakkelijker te betreden, zelfs zonder dat je daarvoor in Amerika gevestigd hoeft te zijn.

Een uniforme kapitaalmarkt is sowieso een must, maar niet de eindoplossing. De risk appetite van Amerikanen is gewoonweg veel groter en dat los je niet zomaar op.
Het ging mij specifiek om het deel van 'beleggers' vs banken (en dan vooral het gedrag van burgers: sparen vs beleggen). Niet om of er één kapitaalmarkt moet zijn, dat deel snap ik heel goed.

De redenatie van "als Europeanen beleggen als Amerikanen dan..." had ik vragen bij. Want dat spaargeld zorgt wel voor de (toch al niet heel ruime) bankenbuffer en banken kunnen natuurlijk ook kapitaal verschaffen. Wat is daar het probleem mee? Dat was een oprechte vraag.

Nog over het risico nemen door Amerikanen: deels is dit gewoon gedrag door propaganda (heel liberaal...) maar deels ook door de veel toegeeflijker faillissementswetgeving. Dan nog zijn ze (bijna) kampioen schulden maken zoals we weten.

Daar komt nog bij dat de status van de dollar en de langdurige status van enige supermacht voor privileges zorgt. Wat weer heel erg hielp bij de nasleep van GFC 2008 en het snelle herstel, of het herstel na de dotcom bubbel (geholpen door rentebeleid en de Greenspan put). Het snelle opruimen van de rommel na roekeloze risicos werd daarmee geholpen - met vragen over 'verliezen socialiseren' even buiten de haakjes geplaatst.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2026 23:42:07 ]
pi_220917192
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:19 schreef nostra het volgende:

[..]
De VS heeft één grote, extreem liquide, uniforme kapitaalmarkt met een agressieve risicocultuur en VC-ecosysteem, terwijl Europa gefragmenteerd is, bankgerichter financiert en zwaardere, minder eenduidige regelgeving en governance-structuren heeft. Groeikapitaal is in de VS daarom beter beschikbaar en tegen betere condities, wat (ook veel Nederlandse) bedrijven richting Amerikaanse kapitaalverstrekkers trekt.

In (continentaal) Europa wil ook nog iedereen zijn plasje erover doen (beschermingsconstructies, werknemersinspraak, banken). Dus het trapje seed -> series A/B/C -> pre-IPO is in Amerika veel gemakkelijker te betreden, zelfs zonder dat je daarvoor in Amerika gevestigd hoeft te zijn.

Een uniforme kapitaalmarkt is sowieso een must, maar niet de eindoplossing. De risk appetite van Amerikanen is gewoonweg veel groter en dat los je niet zomaar op.
Oprechte vraag: je noemt vooral de voordelen van het Amerikaanse model. Wat zijn volgens jou de nadelen ervan, en welke Europese kenmerken zouden we mogelijk kwijtraken als we die kant op bewegen? Iedere institutionele keuze kent immers ook trade-offs.
pi_220917222
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Wat is er hilarisch ? Als een mafketel ineens met een goede mening komt , dan moet je dat erkennen.
Eens een mafketel, altijd een mafketel. Dat hij je naar je mond praat zal daar niets aan veranderen.

Al is dit wel weer typisch.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220917223
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik heb geen woord over Candace gezegd ik volg haar niet. Maar ik ben inderdaad in tegenstelling tot de meeste rechtse mensen in staat om voorbij een labeltje te kijken. Iemand die rechts is kan ook goede dingen zeggen.
Dat is leuk, maar geen flauw idee tegen wie je het hebt.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220917244
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 00:49 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Eens een mafketel, altijd een mafketel. Dat hij je naar je mond praat zal daar niets aan veranderen.

Al is dit wel weer typisch.
Niet zomaar een mafketel, een mafketel die vrijwel zijn hele carriere niets anders doet dan bepaalde groepen extremisten naar de mond praten.
pi_220917246
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 00:49 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Eens een mafketel, altijd een mafketel. Dat hij je naar je mond praat zal daar niets aan veranderen.

Al is dit wel weer typisch.
Het gaat je dus meer om wie iets zegt dan om wat diegene zegt? Dat luikt mij echt gemakkelijk niemand inhoudelijk volgen.
pi_220917276
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 01:08 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het gaat je dus meer om wie iets zegt dan om wat diegene zegt? Dat luikt mij echt gemakkelijk niemand inhoudelijk volgen.
Wat staat hier?

Carlson is een mafketel om de dingen die hij zegt, waarom hij ze zegt en wat hij in verleden heeft gezegd. Zo moeilijk is het niet.
pi_220917503
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:19 schreef nostra het volgende:

[..]
De VS heeft één grote, extreem liquide, uniforme kapitaalmarkt met een agressieve risicocultuur en VC-ecosysteem, terwijl Europa gefragmenteerd is, bankgerichter financiert en zwaardere, minder eenduidige regelgeving en governance-structuren heeft. Groeikapitaal is in de VS daarom beter beschikbaar en tegen betere condities, wat (ook veel Nederlandse) bedrijven richting Amerikaanse kapitaalverstrekkers trekt.

In (continentaal) Europa wil ook nog iedereen zijn plasje erover doen (beschermingsconstructies, werknemersinspraak, banken). Dus het trapje seed -> series A/B/C -> pre-IPO is in Amerika veel gemakkelijker te betreden, zelfs zonder dat je daarvoor in Amerika gevestigd hoeft te zijn.

Een uniforme kapitaalmarkt is sowieso een must, maar niet de eindoplossing. De risk appetite van Amerikanen is gewoonweg veel groter en dat los je niet zomaar op.
Als er zoveel geld mee te verdienen was waren er vast al legio bedrijven geweest die dit doen.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 08:02:44 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220917622
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:19 schreef nostra het volgende:

[..]
De VS heeft één grote, extreem liquide, uniforme kapitaalmarkt met een agressieve risicocultuur en VC-ecosysteem, terwijl Europa gefragmenteerd is, bankgerichter financiert en zwaardere, minder eenduidige regelgeving en governance-structuren heeft. Groeikapitaal is in de VS daarom beter beschikbaar en tegen betere condities, wat (ook veel Nederlandse) bedrijven richting Amerikaanse kapitaalverstrekkers trekt.

In (continentaal) Europa wil ook nog iedereen zijn plasje erover doen (beschermingsconstructies, werknemersinspraak, banken). Dus het trapje seed -> series A/B/C -> pre-IPO is in Amerika veel gemakkelijker te betreden, zelfs zonder dat je daarvoor in Amerika gevestigd hoeft te zijn.

Een uniforme kapitaalmarkt is sowieso een must, maar niet de eindoplossing. De risk appetite van Amerikanen is gewoonweg veel groter en dat los je niet zomaar op.
klopt , maar de Europese kapitaalmarkt zal nooit op die in de USA gaan lijken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220917976
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 06:19 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Als er zoveel geld mee te verdienen was waren er vast al legio bedrijven geweest die dit doen.
Een bedrijf creëert geen markt, geen ecosysteem. Fragmenten van die markt worden uitstekend bediend door Nederlandse bedrijven (Adyen voor consumententransacties, Optiver/Flow Traders voor market making, VC / PE), maar daar gaat het niet om: het gaat juist om de kapitaaltoegang van de maakbedrijven, Leiden Bio Science Park, Eindhoven usw.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220918011
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Een bedrijf creëert geen markt, geen ecosysteem. Fragmenten van die markt worden uitstekend bediend door Nederlandse bedrijven (Adyen voor consumententransacties, Optiver/Flow Traders voor market making, VC / PE), maar daar gaat het niet om: het gaat juist om de kapitaaltoegang van de maakbedrijven, Leiden Bio Science Park, Eindhoven usw.
Ik bedoel dat als er zoveel geld te verdienen is met durfkapitaal dat er vast wel bedrijven zijn die zich daarop richten.

Niks staat de grote banken of prive groeperingen in de weg om een "durfkapitaal" tak op te richten
pi_220918043
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 00:32 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Oprechte vraag: je noemt vooral de voordelen van het Amerikaanse model. Wat zijn volgens jou de nadelen ervan, en welke Europese kenmerken zouden we mogelijk kwijtraken als we die kant op bewegen? Iedere institutionele keuze kent immers ook trade-offs.
De nadelen zijn, zeker niet limitatief, een hogere volatiliteit - in alles: assetprijzen, werkloosheid, faillissementen, uiteindelijk hoge concentratierisico's, een pensioen is geen pensioen maar assets die je zelf uitkiest (vaak je eigen bedrijf, met Enron als ultiem voorbeeld waar "elke" werknemer alles in Enron had zitten want dat was hét succesverhaal).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220918125
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:38 schreef Klopkoek het volgende:
Het ging mij specifiek om het deel van 'beleggers' vs banken (en dan vooral het gedrag van burgers: sparen vs beleggen). Niet om of er één kapitaalmarkt moet zijn, dat deel snap ik heel goed.
Ik kan niet in Heinens hoofd kijken (en kan het fragment niet terugkijken), maar vermoed dat hij doelt dat een hogere particuliere beleggingsgraad leidt tot meer liquiditeit, dus tot meer toegang tot (durf)kapitaal. Ongeveer 65% van de Amerikanen belegt en dan is het nog 45% van hun vermogen, voor Nederlanders is dat 30 om 10. Of dat nou de bottleneck is, vraag ik me af.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220918167
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:56 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik bedoel dat als er zoveel geld te verdienen is met durfkapitaal dat er vast wel bedrijven zijn die zich daarop richten.

Niks staat de grote banken of prive groeperingen in de weg om een "durfkapitaal" tak op te richten
Venture capital is niet zozeer het grootste probleem, opschaling wel.

https://www.businesswise.(...)ruk-scaleups~f0627ae
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220918207
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
In de VS groeit de economie ook niet. Vrijwel alle groei komt uit investeringen in AI die totaal niet rendabel zijn.
Wat betreft die risico bereidheid heb je wel gelijk, de Amerikanen beleggen met het grootste gemak in obvious scams. Ik bedoel kijk zo'n SpaceX IPO dat is een en al bullshit.
AI is de nieuwste hype ja, een nieuwe piek in volatiliteit die doorschiet naar boven, maar die uiteindelijk wel degelijk voor een enorme disruptie gaat zorgen. In 2000 hoefde je maar "internet" in je activiteiten te zetten en je was een paar miljard waard. Dat stortte weer in, maar inmiddels zijn de Amazons en alle in Palo Alto wel de winnaars.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220918532
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 09:13 schreef nostra het volgende:

[..]
AI is de nieuwste hype ja, een nieuwe piek in volatiliteit die doorschiet naar boven, maar die uiteindelijk wel degelijk voor een enorme disruptie gaat zorgen. In 2000 hoefde je maar "internet" in je activiteiten te zetten en je was een paar miljard waard. Dat stortte weer in, maar inmiddels zijn de Amazons en alle in Palo Alto wel de winnaars.
Palo Alto is net zo goed een 'legacy' van de (federale) overheid en van defensie.

Het risico nemen kun je niet los zien van de faillissementswetgeving en van hoe daar überhaupt met schulden wordt omgesprongen (+ status dollar, ook hier niet onbelangrijk). Particuliere schulden zijn in de VS zijn inmiddels ~150% BBP (schaduwbanken niet meegeteld) en overheidsschuld is 125% BBP en snel stijgende. Als het erop aan komt dan worden de verliezen gesocialiseerd.

Jij vindt dat misschien een rechtvaardig model maar ik betwijfel of dit de juiste balans zal moeten zijn, en of we perse blind Amerika moeten kopiëren (komt het leger aan illegale arbeid nog bij!).

V.w.b. Amazon speelt de enorme binnenlandse markt in B2B natuurlijk ook mee - en in Europa heeft ieder land zijn eigen BOL.com voor de consument.

Ik was in de eerdere post nog vergeten het ruimere mandaat van de FED te benoemen, waar zij in 2008 en ook toen in 2023 Silicon Valley Bank omviel (toen was Thiel opeens geen libertariër meer!) gebruik van maakten om rommel op te ruimen en fout aflopen van risico nemen. FED begon jaren eerder dan ECB met QE. Ook na de dotcom crisis van 2000 waren ze er snel bij.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2026 10:10:49 ]
pi_220918552
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 09:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik kan niet in Heinens hoofd kijken (en kan het fragment niet terugkijken), maar vermoed dat hij doelt dat een hogere particuliere beleggingsgraad leidt tot meer liquiditeit, dus tot meer toegang tot (durf)kapitaal. Ongeveer 65% van de Amerikanen belegt en dan is het nog 45% van hun vermogen, voor Nederlanders is dat 30 om 10. Of dat nou de bottleneck is, vraag ik me af.
Ja dat dacht ik ook en daarom de vraag.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 10:06:31 #83
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220918591
Volgens mij gaat het om meer dan alleen de vraag of mensen sparen of beleggen.

In de VS zit veel meer vermogen direct of indirect in de financiële markten. Pensioenen, spaargeld en beleggingen zijn daar veel sterker verweven. Daardoor ontstaat een enorme hoeveelheid kapitaal die continu op zoek is naar rendement en dus ook bereid is risico te nemen op nieuwe bedrijven.

Dat heeft duidelijke nadelen: meer bubbels, meer mislukkingen, meer ongelijkheid en meer financiële onzekerheid. Maar het zorgt er ook voor dat een bedrijf met een goed idee veel makkelijker geld kan ophalen om snel op te schalen.

In Europa zit een groter deel van het vermogen vast in huizen, spaargeld en collectieve pensioenregelingen waar grotendeels 'veilig' belegd wordt. Daar krijg je meer stabiliteit en zekerheid voor terug, maar ook minder kapitaal dat actief op zoek gaat naar de volgende grote groeier.

Daarom denk ik dat de lagere beleggingsgraad in de EU niet zozeer de oorzaak is, maar meer een symptoom van een breder verschil. De VS heeft een samenleving waarin veel meer geld de weg naar de kapitaalmarkt vindt. Als er voortdurend enorme bedragen op zoek zijn naar de volgende Amazon, Nvidia of SpaceX, krijg je vanzelf diepere kapitaalmarkten en meer groeikapitaal.

Dat is ook waarom Silicon Valley niet zomaar te kopiëren is met een paar beleidsmaatregelen. Het is het resultaat van decennia aan kapitaal, beleggers, succesvolle exits en een cultuur waarin mensen veel directer participeren in zowel de winsten als de risico's van de markt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220918633
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:06 schreef Perrin het volgende:
Volgens mij gaat het om meer dan alleen de vraag of mensen sparen of beleggen.

In de VS zit veel meer vermogen direct of indirect in de financiële markten. Pensioenen, spaargeld en beleggingen zijn daar veel sterker verweven. Daardoor ontstaat een enorme hoeveelheid kapitaal die continu op zoek is naar rendement en dus ook bereid is risico te nemen op nieuwe bedrijven.

Dat heeft duidelijke nadelen: meer bubbels, meer mislukkingen, meer ongelijkheid en meer financiële onzekerheid. Maar het zorgt er ook voor dat een bedrijf met een goed idee veel makkelijker geld kan ophalen om snel op te schalen.

In Europa zit een groter deel van het vermogen vast in huizen, spaargeld en collectieve pensioenregelingen waar grotendeels 'veilig' belegd wordt. Daar krijg je meer stabiliteit en zekerheid voor terug, maar ook minder kapitaal dat actief op zoek gaat naar de volgende grote groeier.

Daarom denk ik dat de lagere beleggingsgraad in de EU niet zozeer de oorzaak is, maar meer een symptoom van een breder verschil. De VS heeft een samenleving waarin veel meer geld de weg naar de kapitaalmarkt vindt. Als er voortdurend enorme bedragen op zoek zijn naar de volgende Amazon, Nvidia of SpaceX, krijg je vanzelf diepere kapitaalmarkten en meer groeikapitaal.

Dat is ook waarom Silicon Valley niet zomaar te kopiëren is met een paar beleidsmaatregelen. Het is het resultaat van decennia aan kapitaal, beleggers, succesvolle exits en een cultuur waarin mensen veel directer participeren in zowel de winsten als de risico's van de markt.
Exact dit. Dat is dus inderdaad niet zomaar te c/p'en, en het Chinese model ook niet als je dat zou prefereren. Wat luguber gezegd heeft Europa gewoon definitief verloren van de G2 (met al hun respectievelijke systematische nadelen en gevaren) en kan je hooguit nog wat pleisterwerk repareren en het in de toekomst beter doen.

Daarom dat het ook zo bijna schattig is dat Europa nu wel 'even' een eigen defensie-industrie denkt te kunnen gaan bouwen. En even in een jaartje migreren naar native clouds (die er niet zijn). En ook de unicorns wil hebben, liefst binnen nu en vijf jaar. O ja, en ook ondertussen nog even netcongestie, klimaat en stikstof oplossen. Met minder zwartjoekels graag. Je speelt op tien schaakborden tegelijk waar je een dame en een toren achterstaat.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220918665
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Exact dit. Dat is dus inderdaad niet zomaar te c/p'en, en het Chinese model ook niet als je dat zou prefereren. Wat luguber gezegd heeft Europa gewoon definitief verloren van de G2 (met al hun respectievelijke systematische nadelen en gevaren) en kan je hooguit nog wat pleisterwerk repareren en het in de toekomst beter doen.

Daarom dat het ook zo bijna schattig is dat Europa nu wel 'even' een eigen defensie-industrie denkt te kunnen gaan bouwen. En even in een jaartje migreren naar native clouds (die er niet zijn). En ook de unicorns wil hebben, liefst binnen nu en vijf jaar. O ja, en ook ondertussen nog even netcongestie, klimaat en stikstof oplossen. Met minder zwartjoekels graag. Je speelt op tien schaakborden tegelijk waar je een dame en een toren achterstaat.
Niets doen is natuurlijk geen optie.

Je moet je eigen model bedenken ipv de Chinezen, Amerikanen of Singapore kopiëren.

https://eliasrutten.substack.com/p/why-paul-krugman-is-panicking

Jij noemt specifiek Amazon. Even daargelaten dat dit een boevenbedrijf eerste klas is (naar werknemers maar ook 'concurrenten'), dat Amazon kon alleen ontstaan door de enorm grote binnenlandse markt. Dat Europa nog steeds niet heeft.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 10:24:17 #86
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220918689
Ik denk dat hier een belangrijke spanning zit die vaak wordt onderschat. Europa zet sterk in op stabiliteit en risicobeheersing. Maar precies dat wordt nu een zwakte in een wereld die snel verandert.

Een strategie die vooral gericht is op het vermijden van risico's voelt veilig, maar is dat niet automatisch. In een omgeving waarin technologie, kapitaal en geopolitiek snel verschuiven, kan teveel voorzichtigheid ertoe leiden dat je structureel achterloopt omdat anderen wél bewegen.

Darwin vatte dat scherp samen: "It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change."

Dat betekent niet dat Europa het Amerikaanse of Chinese model moet kopiëren. Maar wel dat 'veilig spelen' niet hetzelfde is als toekomstbestendig zijn. Soms vergroot voorzichtigheid juist het risico op lange termijn.

De uitdaging is daarom niet kiezen tussen veiligheid of risico, maar gecontroleerd durven experimenteren zonder stabiliteit te verliezen. Niet verstarren in bescherming, maar ook niet doorschieten in volatiliteit. Precies dat evenwicht wordt waarschijnlijk bepalend voor onze toekomst.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220918766
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:22 schreef Klopkoek het volgende:
Niets doen is natuurlijk geen optie.

Je moet je eigen model bedenken ipv de Chinezen, Amerikanen of Singapore kopiëren.
Ja, dat klinkt leuk en ben ik ook wel met je eens, maar wat gaat dat model dan precies zijn. Europa is al decennia relatief het liefste jongetje van de klas. Niet teveel risico, niet teveel van je burgers vragen, boefjes zoals Bezos en Musk niet faciliteren. Leuk en aardig, maar turns out dat dat geen winnende strategie is. Nog even los van überhaupt de discussie of, en zo ja in hoeverre, je van Europa een federatie kan maken, met honderd talen, culturen en een gebrek aan federale historie.

quote:
Jij noemt specifiek Amazon. Even daargelaten dat dit een boevenbedrijf eerste klas is (naar werknemers maar ook 'concurrenten'), dat Amazon kon alleen ontstaan door de enorm grote binnenlandse markt. Dat Europa nog steeds niet heeft.
In theorie kan dat tegenwoordig best. Adyen zoals ik al noemde. Takeaway (los van hun Amerikaanse blunders). Coolblue zou ook best kunnen opschalen (weliswaar van HAL, dus wat risico-avers), maar die blijven een veredelde dozenschuiver. Terwijl Amazon zo bekend is, maar daar hun macht en geld niet vandaan haalt (maar van AWS).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220918793
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 00:49 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Eens een mafketel, altijd een mafketel. Dat hij je naar je mond praat zal daar niets aan veranderen.

Al is dit wel weer typisch.
Ik denk dat Carlson daadwerkelijk tegen de oorlog van Trump is . Hij staat niet onoprecht de tegenstanders van zijn voormalige Grote Leider naar de mond te praten.
Tuurlijk.... hij blijft een mafketel.
Erkennen dat Carlson op dit punt gelijk heeft is niet hilarisch.......
  zaterdag 30 mei 2026 @ 10:37:07 #89
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220918801
Europa kan idd niet simpelweg een model van de VS, China of Singapore kopiëren. En dat zouden we ook niet moeten willen. Maar het probleem is dat we dan automatisch in de reflex schieten dat er wél één groot Europees ontwerp moet komen. Dat is precies wat ons al decennia vertraagt.

Europa probeert complexiteit te beheersen via consensus en harmonisatie. Dat voelt misschien veilig, maar het maakt beleid gemiddeld: weinig scherpte, weinig ruimte voor echte experimenten en daardoor hebben we structureel minder innovatiekracht en handelingsvaardigheid in een snel veranderende wereld.

De betere richting is minder focussen op één ontwerp en meer op het creëren van een mechanisme waarin meerdere modellen naast elkaar kunnen bestaan en met elkaar concurreren. Niet als chaos, maar als gecontroleerde diversiteit binnen een gedeelde basis van regels.

Dat betekent dat landen of regio's bewust verschillende keuzes moeten kunnen maken in economie, innovatie, arbeidsmarkt en technologiebeleid. Die verschillen zijn dan geen probleem maar juist de motor van een leerproces: wat werkt wordt overgenomen, wat niet werkt verdwijnt.

Daar hoort bij dat Europa veel sneller moet worden in opschalen. Succesvol beleid in één lidstaat zou niet jaren moeten vastzitten in harmonisatieprocessen, maar relatief snel Europees kunnen worden uitgerold, terwijl lokale variatie tegelijk ruimte houdt zolang er nog geen duidelijk bewijs is.

Dit is geen pleidooi voor minder Europa, maar voor een ander Europa: minder gericht op het vinden van het perfecte compromis en meer op een lerend systeem dat continu experimenteert en zichzelf bijstuurt.

De kern is eenvoudig: zolang Europa zichzelf ziet als een ontwerp dat af moet zijn, blijft het traag. Als het zichzelf gaat zien als een systeem dat voortdurend test, leert en schaalt, ontstaat vanzelf meer dynamiek, innovatie en uiteindelijk ook meer economische en geopolitieke slagkracht.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220918806
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:24 schreef Perrin het volgende:
Ik denk dat hier een belangrijke spanning zit die vaak wordt onderschat. Europa zet sterk in op stabiliteit en risicobeheersing. Maar precies dat wordt nu een zwakte in een wereld die snel verandert.

Een strategie die vooral gericht is op het vermijden van risico's voelt veilig, maar is dat niet automatisch. In een omgeving waarin technologie, kapitaal en geopolitiek snel verschuiven, kan teveel voorzichtigheid ertoe leiden dat je structureel achterloopt omdat anderen wél bewegen.

Darwin vatte dat scherp samen: "It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change."

Dat betekent niet dat Europa het Amerikaanse of Chinese model moet kopiëren. Maar wel dat 'veilig spelen' niet hetzelfde is als toekomstbestendig zijn. Soms vergroot voorzichtigheid juist het risico op lange termijn.

De uitdaging is daarom niet kiezen tussen veiligheid of risico, maar gecontroleerd durven experimenteren zonder stabiliteit te verliezen. Niet verstarren in bescherming, maar ook niet doorschieten in volatiliteit. Precies dat evenwicht wordt waarschijnlijk bepalend voor onze toekomst.
Ik denk dat nu een beetje uit het gezichtsveld raakt dat 'Europeanen' er wel degelijk snel bij zijn met een idee (BOL vs Amazon) maar de opschaling en financiering een terugkerend probleem is. Vanwege kapitaalmarkt, kleine binnenlandse markt etc. Er zou geen Silicon Valley zijn geweest zonder de Amerikaanse defensie, puur qua schaal de grootste ter wereld.

En dan ook de rol van centrale banken. Europa heeft meer dan een half decennium gekend waar banken huiverig waren om uit te lenen aan andere banken en MKB. In de VS werd deze bottleneck al direct door de FED en hun ruim opgevatte mandaat opgeruimd en weggenomen (en ja, de Lex Hoogduins klaagden daar over).
pi_220918837
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:30 schreef nostra het volgende:
Terwijl Amazon zo bekend is, maar daar hun macht en geld niet vandaan haalt (maar van AWS).
AWS zou er ook niet zijn zonder de grote Amerikaanse binnenlandse markt. Dat is de noodzakelijke katalysator en opstap geweest.

Nog over de 'boefjes': Europa heeft zijn eigen (neofascistische) boeven onder de miljardairs. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
pi_220918854
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:30 schreef nostra het volgende:
Niet teveel risico, niet teveel van je burgers vragen
Van je burgers vragen wat de Chinezen, Singapore en Republikeinen van de burgers vragen is niet bepaald 'liberaal'. Eerder extractief en exploitatief.

(de hele AI hype wil de burger buitenspel zetten natuurlijk, gecombineerd met transhumanisme)
  zaterdag 30 mei 2026 @ 11:03:06 #93
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220918978
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:30 schreef nostra het volgende:
gebrek aan federale historie.
Huh?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220918996
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Huh?
Als huidige EU als geheel, niet individuele landen als Duitsland of al-dan-niet uit elkaar gevallen landen. Op wat Volt-aanhangers na zal er niemand een Europese vlag aan zijn gevel hangen, in tegenstelling tot een Amerikaan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220919057
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 10:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Exact dit. Dat is dus inderdaad niet zomaar te c/p'en, en het Chinese model ook niet als je dat zou prefereren. Wat luguber gezegd heeft Europa gewoon definitief verloren van de G2 (met al hun respectievelijke systematische nadelen en gevaren) en kan je hooguit nog wat pleisterwerk repareren en het in de toekomst beter doen.

Daarom dat het ook zo bijna schattig is dat Europa nu wel 'even' een eigen defensie-industrie denkt te kunnen gaan bouwen. En even in een jaartje migreren naar native clouds (die er niet zijn). En ook de unicorns wil hebben, liefst binnen nu en vijf jaar. O ja, en ook ondertussen nog even netcongestie, klimaat en stikstof oplossen. Met minder zwartjoekels graag. Je speelt op tien schaakborden tegelijk waar je een dame en een toren achterstaat.
Ik denk dat het woord "definitief" hier vooral het probleem is.

Ja, Europa loopt achter op sommige gebieden. Maar daaruit concluderen dat Europa verloren heeft, gaat mij veel te ver. Alsof de huidige situatie voor altijd vastligt.

Volgens mij moeten we ook stoppen met doen alsof we de VS of China moeten kopiëren. Die modellen hebben hun sterke kanten, maar ook flinke nadelen. Je kunt niet alleen de successen overnemen en de kosten negeren. Als het afbreken van sociale voorzieningen en meer ongelijkheid de weg naar succes was, dan zou het VK er een stuk beter voor moeten staan dan nu.

Daarnaast doen veel mensen alsof de Amerikaanse positie onaantastbaar is, terwijl ook daar grote risico's bestaan. Een enorme staatsschuld, groeiende ongelijkheid en een economie die sterk leunt op een beperkt aantal techgiganten.

En kijk naar defensie: de oorlog in Oekraïne laat juist zien dat geavanceerde technologie alleen niet genoeg is. Productiecapaciteit, logistiek en industriële slagkracht blijken minstens zo belangrijk.

Europa heeft genoeg problemen op te lossen, maar ik zie niet waarom dat betekent dat we "definitief verloren" hebben. De grootste zwakte van Europa is misschien niet dat we achterlopen, maar dat we onszelf steeds wijs maken dat de wedstrijd al voorbij is.
pi_220919091
"Klassiek Liberaal" gaat wel schandalige vormen aannemen inmiddels, ik word het bijna nog eens met @Klopkoek

Bekijk deze YouTube-video

j/k

https://www.wyniasweek.nl(...)-aan-de-samenleving/

"Begeleid vertrekken" :')
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220919120
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:21 schreef nostra het volgende:
"Klassiek liberaal" gaat wel schandalige vormen aannemen inmiddels, ik word het bijna nog eens met @:Klopkoek

Bekijk deze YouTube-video

j/k

https://www.wyniasweek.nl(...)-aan-de-samenleving/

"Begeleid vertrekken" :')
Ik zie het verschil niet tussen KL en de lijn van Wierd Duk.

Behalve dat Duk soms nog een stapje verder gaat.

Dus waarom heeft de ene "meestal gelijk" en is de ander "schandalige vormen".

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2026 11:36:51 ]
pi_220919130
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:14 schreef KaheemSaid het volgende:

Kom ik later op terug, nu tijd om te zwemmen en cannoli te eten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220919148
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:14 schreef KaheemSaid het volgende:
Als het afbreken van sociale voorzieningen en meer ongelijkheid de weg naar succes was, dan zou het VK er een stuk beter voor moeten staan dan nu.
Precies dit.

Ockhams Razor leidt naar de schaalvoordelen van de VS/China en ook de enorme publieke en private schulden, me dunkt.

(Overheidsschuld van VK is 30%-punten lager dan de VS. Zou de VS op ditzelfde niveau zitten dan scheelt dat 10+ biljoen dollar aan schulden - biljoen in Nederlandse taal is een triljoen in het Engels)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2026 11:36:16 ]
pi_220919514
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 09:13 schreef nostra het volgende:

[..]
AI is de nieuwste hype ja, een nieuwe piek in volatiliteit die doorschiet naar boven, maar die uiteindelijk wel degelijk voor een enorme disruptie gaat zorgen. In 2000 hoefde je maar "internet" in je activiteiten te zetten en je was een paar miljard waard. Dat stortte weer in, maar inmiddels zijn de Amazons en alle in Palo Alto wel de winnaars.
AI is natuurlijk moeilijk te vergelijken met internet. Bij AI komt de meeste push van de grootste bedrijven op aarde die het meeste investeren. Bij internet kwam de push omdat het geweldige technologie was die je wilde gebruiken. Bij AI is het toch ook veel andersom, bazen die hun personeel dwingen het te gebruiken. Met internet wilde je baas eerder je gebruik beperken. Ik geloof ook niet dat bij het internet de bedrijven die het meeste investeerden al vooruit dachten aan bailouts.
Met internet waren het niet de grootste oligopolies die hun dominantie verder wilden vergroten.
Met internet was ook veel duidelijker hoe het winstgevend zou zijn. Elke gebruiker zorgde ervoor dat het punt van winstgevendheid sneller kwam. Met AI is elke gebruiker juist een extra kostenpost. Je ziet nu ook dat er meer van de kosten worden doorberekend en dat de prijs van AI dus door het dak gaat. Zelfs met de huidige push moet die industrie nog x10, x20 in een paar jaar om winstgevend te zijn.

Dat mensen het vergelijken met het nieuwe internet is precies waarom het zo overgewaardeerd wordt. Geen bedrijf kan het nieuwe internet missen. Dus gaat iedereen als een kip zonder kop AI implementeren.

quote:
Mark Zuckerberg says he'd rather risk 'misspending a couple of hundred billion' than be late to superintelligence
https://www.businessinsid(...)nce-ai-bubble-2025-9
Toch grappig liever een paar honderd miljard uitgeven aan een hype dan een snelle uitbouw gebaseerd op resultaten. Dat is dan de 'efficiente' markt aan het werk.
pi_220919542
Ook wel grappig, in Nederland doen we telkens moeilijk over een blokkade op het einde van de A12.

https://nos.nl/artikel/26(...)-legt-bergroute-plat
quote:
Dorpje in Tirol is drukte op Brennerpas beu en legt bergroute plat
In Oostenrijk sluiten ze gewoon een hele pas af. Ik hoop dat onze activisten ook op die manier wat effectiever worden.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 15:15:07 #102
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220920904
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 12:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ook wel grappig, in Nederland doen we telkens moeilijk over een blokkade op het einde van de A12.

https://nos.nl/artikel/26(...)-legt-bergroute-plat
[..]
In Oostenrijk sluiten ze gewoon een hele pas af. Ik hoop dat onze activisten ook op die manier wat effectiever worden.
Henk Wijngaard tolt in zijn graf.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 17:57:55 #103
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220921940
Moeten constructies die leiden tot uitbuiting niet gewoon wettelijk verboden worden?
quote:
Afrikaanse chauffeurs leggen beslag op achterstallig loon bij Nederlandse transportbedrijven

Vandaag 13:50

Een aantal Afrikaanse chauffeurs heeft beslag laten leggen bij verschillende Nederlandse transportbedrijven vanwege meer dan 200.000 euro aan achterstallig loon. De chauffeurs werkten voor een Litouws bedrijf, maar reden voor Nederlandse opdrachtgevers. De FNV steunt de actie en beschuldigt de opdrachtgevers in het radio-programma Pointer (KRO-NCRV) van het wegkijken bij mensenrechtenschendingen.

Het gaat om de transportbedrijven Samskip, P&O Ferrymasters, DFDS, ECS, CTV en Olof-Mega Travel Trailers. Lex Lecomte van FNV Transport licht de beslaglegging toe: “We hopen dat opdrachtgevers eindelijk wakker worden. Want dan weten ze dat als het misgaat ze ook fors moeten gaan betalen.”

De deurwaarder heeft vrijdag namens de chauffeurs beslag gelegd bij de bedrijven. De bedrijven reageren wisselend:


Verbroken beloftes

Pointer sprak op voorwaarde van anonimiteit met een aantal van de Afrikaanse chauffeurs. Hoewel ze in dienst waren van een Litouws bedrijf reden ze nooit in Litouwen, maar alleen maar in West-Europa. “We kregen niet betaald zoals beloofd, en we moesten alleen maar in onze truck blijven”, zegt een van hen in de radio-uitzending op NPO Radio 1. Uiteindelijk liep het achterstallig loon op tot 232.000 euro voor vier chauffeurs.

Dat komt mede door de constructie die het Litouwse bedrijf gebruikte. Door de vele kilometers op de Nederlandse wegen hebben de chauffeurs recht op Nederlands loon als ze in ons land rijden. Maar het Litouwse bedrijf betaalde dat niet. Lecomte is duidelijk: “Ik vind het puur crimineel gedrag. Deze constructies moeten gewoon uitgebannen worden.”

Volgens Lecomte zijn dit soort constructies helaas gebruikelijk, en worden deze oogluikend toegestaan door Nederlandse opdrachtgevers: “We hopen dat ze eindelijk wakker worden, want de meeste opdrachtgevers doen aan struisvogelpolitiek.”
https://www.nporadio1.nl/(...)e-transportbedrijven
pi_220923053
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 17:57 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Moeten constructies die leiden tot uitbuiting niet gewoon wettelijk verboden worden?
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)e-transportbedrijven
Dat zijn ze ook al, als dit hetzelfde bedrijf uit Litouwen betreft.

https://www.nlarbeidsinsp(...)llegaal-aan-het-werk
pi_220923062
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 17:57 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Moeten constructies die leiden tot uitbuiting niet gewoon wettelijk verboden worden?
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)e-transportbedrijven
Dit speelt al een flinke tijd en eigenlijk iedereen in de transportwereld weet er van.

Goedkoop hé.
pi_220923298
Europe vs America

https://open.substack.com(...)s-america-a-response

Dit zou iedereen moeten lezen, met een speciaal plekje voor Nederland in het artikel. @Perrin @KaheemSaid

(sommigen proberen bepaalde rechtse agendas er doorheen te drukken, zeker weten - waarmee natuurlijk niet is gezegd dat alles moet blijven zoals het is)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2026 19:48:46 ]
  zaterdag 30 mei 2026 @ 21:40:36 #107
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220924633
https://www.ad.nl/politie(...)etsplannen~ad102a4f/

Dit is wel interessant. Gaat D66 hierin mee om het gehate PRO buiten te houden?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220925129
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef -XOR- het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)etsplannen~ad102a4f/

Dit is wel interessant. Gaat D66 hierin mee om het gehate PRO buiten te houden?
Dat lijkt me niet.
  Moderator zaterdag 30 mei 2026 @ 22:50:55 #109
5428 crew  miss_sly
pi_220925141
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef -XOR- het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)etsplannen~ad102a4f/

Dit is wel interessant. Gaat D66 hierin mee om het gehate PRO buiten te houden?
Dat kan niet waar zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 30 mei 2026 @ 22:52:02 #110
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220925149
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef -XOR- het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)etsplannen~ad102a4f/

Dit is wel interessant. Gaat D66 hierin mee om het gehate PRO buiten te houden?
In China wil men de condooms duurder maken dat is eigenlijk hetzelfde toch?

Maar waarom zoveel mensen , voor de arbeidsproductie??

Als we binnenkort humanoids hebben die steeds meer taken gaan overnemen in de zorg en ziekenhuizen
Humanoids gaan ons opereren en naar het ziekenhuis en therapeut rijden, met ons wandelen en onze pillen aangeven
Ons eten in de magnetron doen

quote:
De SGP wil dat het kabinet-Jetten maatregelen neemt om de 'historisch hoge' abortuscijfers naar beneden te brengen.
Gebeurt dat niet, dan kan het minderheidskabinet naar steun van de orthodox-christelijke partij fluiten.
Hanneke Keultjes 30 mei 2026, 11:51

Sinds 2022 stijgt het aantal abortussen in Nederland.
Na jarenlang tussen de 30.000 en 33.000 te hebben geschommeld, waren het er in 2024 39.000.
,,Er zijn substantiële stappen nodig om de historisch hoge abortuscijfers naar beneden te brengen", aldus SGP-leider Stoffer zaterdag op de jaarlijkse partijdag in Nieuwegein.


[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 31-05-2026 02:48:34 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220926289
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 22:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat kan niet waar zijn.
Ik zou niet weten waarom je je als SGP hiermee wilt bemoeien, maar aan de andere kant is dit een prijs die je moet betalen als minderheidskabinet.
pi_220926304
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef -XOR- het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)etsplannen~ad102a4f/

Dit is wel interessant. Gaat D66 hierin mee om het gehate PRO buiten te houden?
Als ze onder de 10 zetels willen duiken bij de volgende verkiezingen moeten ze daar vooral in meegaan.
  zondag 31 mei 2026 @ 07:58:47 #113
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220926524
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 07:25 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Als ze onder de 10 zetels willen duiken bij de volgende verkiezingen moeten ze daar vooral in meegaan.
De vraag is meer wat de schaduwpremier wil.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220927328
twitter


Vals kreng. Toneelstuk voor de bühne.
pi_220927501
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 09:50 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Vals kreng. Toneelstuk voor de bühne.
Wat stond er? Is nu niet meer te lezen.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  Moderator zondag 31 mei 2026 @ 10:23:03 #116
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220927582
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 07:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De vraag is meer wat de schaduwpremier wil.
Dilan zeker?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_220927585
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 10:13 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Wat stond er? Is nu niet meer te lezen.
Mona Keijzer houdt deur naar Forum voor Democratie open na clash met Lidewij de Vos

Zelfstandig Tweede Kamerlid Mona Keijzer raakte dinsdag tijdens een debat over de normalisering van geweld in de politiek en samenleving in een clash met Forum voor Democratie-fractievoorzitter Lidewij de Vos, maar ze sluit een samenwerking met de partij zeker niet uit.
https://wnl.tv/2026/05/30(...)-democratie-niet-uit

Opportunistisch toneelstukje dus.
pi_220927619
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 10:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Mona Keijzer houdt deur naar Forum voor Democratie open na clash met Lidewij de Vos

Zelfstandig Tweede Kamerlid Mona Keijzer raakte dinsdag tijdens een debat over de normalisering van geweld in de politiek en samenleving in een clash met Forum voor Democratie-fractievoorzitter Lidewij de Vos, maar ze sluit een samenwerking met de partij zeker niet uit.
https://wnl.tv/2026/05/30(...)-democratie-niet-uit

Opportunistisch toneelstukje dus.
Dankjewel. Inderdaad bijzonder opmerkelijk deze houding.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220928218
Oud-Kamervoorzitter Bosma deelt een video van Parijs van 'gisteravond', waar allerlei racistische reacties en remigratie-fantasieën onder staan. Video blijkt uit 2022 te zijn, staat er zelfs als community note bij, maar het maakt ze gewoon écht niets meer uit of dingen kloppen.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mn52klm22s2m

Wat had hij toch leuke gedichtjes en humor. Daar stemmen we nog een keer op, dachten 65+ Tweede Kamerleden

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2026 11:58:00 ]
pi_220928300
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:55 schreef Klopkoek het volgende:
Oud-Kamervoorzitter Bosma deelt een video van Parijs van 'gisteravond', waar allerlei racistische reacties en remigratie-fantasieën onder staan. Video blijkt uit 2022 te zijn, staat er zelfs als community note bij, maar het maakt ze gewoon écht niets meer uit of dingen kloppen.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mn52klm22s2m

Wat had hij toch leuke gedichtjes en humor. Daar stemmen we nog een keer op, dachten 65+ Tweede Kamerleden
Wat genant
pi_220928317
Ander onderwerp

Waarom verliezen linkse partijen op het onderwerp wonen aan populistische partijen? Is PRO inderdaad te erg een yuppen partij?

Ik heb wat Wilders stemmers gesproken (2023, 2025) en zij vinden wonen met stip een 1. Onderwerp

Natuurlijk speelt een deel van de media ook een rol die het framed als asielzoekers krijgen een gratis huis (de meeste moeten jaren wachten, wat in het niets valt met tientallen jaren een wachtrij)
  zondag 31 mei 2026 @ 12:20:56 #122
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220928365
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Waarom verliezen linkse partijen op het onderwerp wonen aan populistische partijen?
Ik heb hier reeds eerder een theorie over geponeerd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220928620
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ander onderwerp

Waarom verliezen linkse partijen op het onderwerp wonen aan populistische partijen? Is PRO inderdaad te erg een yuppen partij?

Ik heb wat Wilders stemmers gesproken (2023, 2025) en zij vinden wonen met stip een 1. Onderwerp

Natuurlijk speelt een deel van de media ook een rol die het framed als asielzoekers krijgen een gratis huis (de meeste moeten jaren wachten, wat in het niets valt met tientallen jaren een wachtrij)
Het stoppen van de HRA zonder dat er iets tegenover staat terwijl de meeste huizen eigenaren zich ernstige zorgen maken over over de betaalbaarheid van de woning misschien?

Vervolgens zijn de beperkende factoren voor woningbouw (stikstof, netcongestie) twee zaken die vooral kunnen worden gezien als linkse speerpunten.

En natuurlijk het hele asielvraagstuk.
  zondag 31 mei 2026 @ 13:20:04 #124
13309 nostra
ask why
pi_220928684
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 07:17 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom je je als SGP hiermee wilt bemoeien, maar aan de andere kant is dit een prijs die je moet betalen als minderheidskabinet.
Omdat dit hun uitgelezen kans voor een quid pro quo is?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220928785
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Omdat dit hun uitgelezen kans voor een quid pro quo is?
Ik bedoel het abortus standpunt/wetgeving.

Waarom wil je bepalen wat iemand anders doet in een dergelijke situatie.

Dat ze dit willen uitruilen voor steun lijkt me inderdaad een uitgelezen kans.
pi_220929348
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 13:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik bedoel het abortus standpunt/wetgeving.

Waarom wil je bepalen wat iemand anders doet in een dergelijke situatie.

Dat ze dit willen uitruilen voor steun lijkt me inderdaad een uitgelezen kans.
Ik kan me herinneren dat het willen terugdringen van abortuscijfers en wat het kabinet hier aan ging doen zo’n beetje het hoofdpunt was van Stoffer tijdens het debat over de regeringsverklaring.

Ik weet niet meer precies wat z’n argumentatie was want het is inderdaad een beetje een standpunt waarvan je gaat ‘Err oke… maar hoe zie je dat voor je zonder draconische maatregelen :') Wat wil je nou precies?’
  Moderator zondag 31 mei 2026 @ 15:15:55 #127
375570 crew  Cyan9
pi_220929396
Ik zou het heel kwalijk vinden als D66 (maar ook CDA en VVD) hier in mee gaan.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220929563
quote:
85s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:15 schreef Cyan9 het volgende:
Ik zou het heel kwalijk vinden als D66 (maar ook CDA en VVD) hier in mee gaan.
De vraag is wat er is om in mee te gaan. Is er een wetsvoorstel? Is er een opzet voor een onderzoek? Wat wil SGP?

Als ze SGP mee kunnen krijgen door een miljoentje of twee toe te zeggen naar onderzoek ofzo dan kan het het wel waard zijn. Maar meer dan dat kan niet en zouden ze ook niet moeten doen.
pi_220929968
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:08 schreef vPlien het volgende:

[..]
Ik kan me herinneren dat het willen terugdringen van abortuscijfers en wat het kabinet hier aan ging doen zo’n beetje het hoofdpunt was van Stoffer tijdens het debat over de regeringsverklaring.

Ik weet niet meer precies wat z’n argumentatie was want het is inderdaad een beetje een standpunt waarvan je gaat ‘Err oke… maar hoe zie je dat voor je zonder draconische maatregelen :') Wat wil je nou precies?’
Stijgende abortuscijfers staan ook progressieve partijen niet om te juichen, maar zij zien dan wel een heel andere weg voor zich. Zoals voorlichting op scholen en anticonceptie in basispakket (en minder armoede!), wat juist de conservatieven en reactionairen frustreren en SGP absoluut op tegen is.

Ook hier weer het geijkte patroon van rechtse krachten die expres een probleem c.q. voldongen feit scheppen om daarna met de botte bijl en 'hard aanpakken' het probleem (niet!) op te lossen.

We moeten iig niet in het frame trappen dat progressieven meer abortus willen (net zoals: meer vluchtelingen - ook niet waar)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2026 16:19:52 ]
pi_220930003
Premies zijn van werknemers

Door alle sluiproutes, belastingcadeautjes en financiële vluchtheuvels is het belastingstelsel in Nederland een stuk minder progressief dan het oogt. Vooral de rijken profiteren – en de bedrijvenlobby wil dat graag zo houden.
https://www.groene.nl/artikel/premies-zijn-van-werknemers
  zondag 31 mei 2026 @ 16:46:56 #131
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220930102
Geertje stuurt aan op een Entlösung:



Kiezers van bepaalde politieke partijen werken hier liever mee samen dan met PRO, "omdat negers". Ik voel steeds meer kotsneigingen opkomen bij rechts Nederland.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220930165
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ander onderwerp

Waarom verliezen linkse partijen op het onderwerp wonen aan populistische partijen? Is PRO inderdaad te erg een yuppen partij?

Ik heb wat Wilders stemmers gesproken (2023, 2025) en zij vinden wonen met stip een 1. Onderwerp

Natuurlijk speelt een deel van de media ook een rol die het framed als asielzoekers krijgen een gratis huis (de meeste moeten jaren wachten, wat in het niets valt met tientallen jaren een wachtrij)
Omdat het makkelijker is leugens over dit onderwerp te spuien die goed aankomen bij stemmers die dat zo voelen. Terwijl links nog steeds het "eerlijke verhaal" wil vertellen aan potentiële kiezers. Maar die potentiële kiezers willen niet horen hoe de waarheid in elkaar zit, da's te moeilijk, ze willen gewoon horen dat ze gelijk hebben. En rechts heeft daar totaal geen moeite mee. Resultaat is belangrijker dan de feiten
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zondag 31 mei 2026 @ 17:00:39 #133
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220930201
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:

Is PRO inderdaad te erg een yuppen partij?

Ja
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220930250
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:55 schreef Sabata het volgende:

[..]
Omdat het makkelijker is leugens over dit onderwerp te spuien die goed aankomen bij stemmers die dat zo voelen. Terwijl links nog steeds het "eerlijke verhaal" wil vertellen aan potentiële kiezers. Maar die potentiële kiezers willen niet horen hoe de waarheid in elkaar zit, da's te moeilijk, ze willen gewoon horen dat ze gelijk hebben. En rechts heeft daar totaal geen moeite mee. Resultaat is belangrijker dan de feiten
Sure thing. We zagen het in het debat op tv Wilders vs Timmermans over afschaffen van het eigen risico.

Toch kunnen er tientallen miljarden naar ASML, Tata Steel, Shell, Booking, de NAVO maar als het gaat om wonen, goede zorg of sociale zekerheid dan is er geen geld.

D66 en Pro lijken gewoon net zo neoliberaal als de VVD. Een echte linkse partij (zoals de SP is) zou tegen de NAVO norm zijn om Trump zijn donateurs te spekken. Pro is dat niet.
pi_220930267
Geert is een haatzaaier
  zondag 31 mei 2026 @ 17:18:15 #136
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220930295
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:46 schreef -XOR- het volgende:
Geertje stuurt aan op een Entlösung:

[ afbeelding ]

Kiezers van bepaalde politieke partijen werken hier liever mee samen dan met PRO, "omdat negers". Ik voel steeds meer kotsneigingen opkomen bij rechts Nederland.
Tja,zijn concurrentie op rechts is meer in het nieuws, dus dan moet hij overtoepen…
pi_220930509
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:55 schreef Sabata het volgende:

[..]
Omdat het makkelijker is leugens over dit onderwerp te spuien die goed aankomen bij stemmers die dat zo voelen. Terwijl links nog steeds het "eerlijke verhaal" wil vertellen aan potentiële kiezers. Maar die potentiële kiezers willen niet horen hoe de waarheid in elkaar zit, da's te moeilijk, ze willen gewoon horen dat ze gelijk hebben. En rechts heeft daar totaal geen moeite mee. Resultaat is belangrijker dan de feiten
Wat is het eerlijke verhaal?
pi_220930998
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:01 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Wat is het eerlijke verhaal?
Het eerlijke verhaal is dat iedereen weet dat er sneller meer huizen gebouwd moeten worden, maar net als op vrijwel alle onderwerpen is het land volledig vastgeroest. Het eerlijke verhaal is dat politici hier geen oplossingen voor hebben maar net doen alsof dat wel zo is. Links al helemaal niet, omdat elke keer als er ook maar een bedrijf ergens in de keten winst dreigt te maken er meteen een extra maatregel moet komen. Rechts doet daar dan vervolgens niet aan omdat niemand inmiddels door de bomen het bos meer kan zien, en omdat rechts ook te veel verantwoordelijkheden overgeheveld heeft naar compleet incompetente gemeenten.

En zo krijg je dus geen vooruitgang en zelfs achteruitgang zoals die walgelijke huurwet van Hugo de Jonge, die niet alleen miljarden kapitaalvernietiging en minder huizenbouw tot gevolg heeft maar ook starters zonder rijke ouders nog minder opties geeft.

Zowel linkse als rechtse partijen stemden voor dat gedrocht.

Maar dit is allemaal veel te genuanceerd natuurlijk, het is veel lekkerder om gewoon de onderbuik te laten spreken en rechts cq links overal de schuld van te geven.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:18:50 #139
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220931117
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het eerlijke verhaal is dat iedereen weet dat er sneller meer huizen gebouwd moeten worden, maar net als op vrijwel alle onderwerpen is het land volledig vastgeroest.

Het eerlijke verhaal is dat politici hier geen oplossingen voor hebben maar net doen alsof dat wel zo is. Links al helemaal niet, omdat elke keer als er ook maar een bedrijf ergens in de keten winst dreigt te maken er meteen een extra maatregel moet komen. Rechts doet daar dan vervolgens niet aan omdat niemand inmiddels door de bomen het bos meer kan zien, en omdat rechts ook te veel verantwoordelijkheden overgeheveld heeft naar compleet incompetente gemeenten.

En zo krijg je dus geen vooruitgang en zelfs achteruitgang zoals die walgelijke huurwet van Hugo de Jonge, die niet alleen miljarden kapitaalvernietiging en minder huizenbouw tot gevolg heeft maar ook starters zonder rijke ouders nog minder opties geeft.

Zowel linkse als rechtse partijen stemden voor dat gedrocht.

Maar dit is allemaal veel te genuanceerd natuurlijk, het is veel lekkerder om gewoon de onderbuik te laten spreken en rechts cq links overal de schuld van te geven.
nou de ruimtelijke ordening is door de VVD met het beleid van Stef Blok bij de provincies neergelegd en hij heeft het Ministerie van R en O opgeheven, dus de overheid kan niets meer dan zoete broodjes bakken en de provincies hebben totaal geen zin in woningbouw anders dan voor hun achterban en beleidsvrienden

ook het sluiten van de bejaardenhuizen was een verkeerde beslissing in die periode

en de 3 grote linkse steden hebben ook nauwelijks zin in woningbouw

Binnenstedelijk bouwen is zeer kostbaar en heel moeilijk
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220931140
In deze linkse stad (Nijmegen) wordt er flink gebouwd
  zondag 31 mei 2026 @ 19:27:25 #141
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220931205
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:46 schreef -XOR- het volgende:
Geertje stuurt aan op een Entlösung:

[ afbeelding ]

Kiezers van bepaalde politieke partijen werken hier liever mee samen dan met PRO, "omdat negers". Ik voel steeds meer kotsneigingen opkomen bij rechts Nederland.
Vreemd, in de tweets van Wilders wordt niets over 'negers' gezegd namelijk, wel over het wangedrag van jongeren in Parijs, waarvan wederom een heel groot deel met een migratieachtergrond uit (Noord-)Afrika.

Waarom maak je daar vervolgens een argument over 'negers' van als dit in de tweet helemaal niet wordt gezegd? Bovendien is het nogal smerig om hier het woord 'endlösung' voor te gebruiken, want dat wijst op de plannen van Nazi-Duitsland voor de fysieke vernietiging van de Joodse populatie van Europa. Letterlijk niemand steekt hier in op een vernietiging van wie dan ook.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220931273
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:20 schreef Cupfighter het volgende:
In deze linkse stad (Nijmegen) wordt er flink gebouwd
Dat soort infill is leuk maar zet totaal geen zoden aan de dijk. Nieuwe wijken moeten er komen, maar dat gaat veel en veel te langzaam.
  zondag 31 mei 2026 @ 19:46:05 #143
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220931412
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat soort infill is leuk maar zet totaal geen zoden aan de dijk. Nieuwe wijken moeten er komen, maar dat gaat veel en veel te langzaam.
Tja, allerlei partijen weigeren de stikstofuitstoot flink te beperken, dat vertraagt nogal…
  zondag 31 mei 2026 @ 19:48:50 #144
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220931452
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:27 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Vreemd, in de tweets van Wilders wordt niets over 'negers' gezegd namelijk, wel over het wangedrag van jongeren in Parijs, waarvan wederom een heel groot deel met een migratieachtergrond uit (Noord-)Afrika.

Waarom maak je daar vervolgens een argument over 'negers' van als dit in de tweet helemaal niet wordt gezegd? Bovendien is het nogal smerig om hier het woord 'endlösung' voor te gebruiken, want dat wijst op de plannen van Nazi-Duitsland voor de fysieke vernietiging van de Joodse populatie van Europa. Letterlijk niemand steekt hier in op een vernietiging van wie dan ook.
Sure.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220931487
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat soort infill is leuk maar zet totaal geen zoden aan de dijk. Nieuwe wijken moeten er komen, maar dat gaat veel en veel te langzaam.
Nijmegen Noord is nieuw en in de Winkelsteeg gaat ook een nieuwe wijk komen

Los daarvan wordt er in de bestaande wijken ook gebouwd
  zondag 31 mei 2026 @ 20:36:03 #146
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220931823
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:53 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nijmegen Noord is nieuw en in de Winkelsteeg gaat ook een nieuwe wijk komen

Los daarvan wordt er in de bestaande wijken ook gebouwd
we moeten niet meer in laaggelegen gebieden bouwen, dus Nijmegen eo is wel goed

Almere en Eemvallei is fout , in groene hart bouwen ook en dat rare plannetje van D66 in het markermeer bouwen is helemaal gestoord
alles links van Utrecht ligt zeeer diep onder NAP
Alles achter de heuvelrug is prima

Als de eerste bank voorwaarden gaat stellen omtrent NAP hoogte , dan kan het doorslaan
quote:
AI-overzicht
Zoetermeer ligt grotendeels onder het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Het maaiveld bevindt zich gemiddeld op circa -3 tot -6 meter NAP, wat betekent dat de stad flink onder de zeespiegel ligt.

indebuurt.nl +2
De hoogte verschilt echter per polder en wijk:
Diepe polders: Wijken zoals De Leyens liggen bijvoorbeeld op ongeveer -4 meter NAP. In sommige andere peilgebieden kan dit lokaal zelfs oplopen tot -6 meter NAP.


[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 31-05-2026 20:41:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 31 mei 2026 @ 21:09:56 #147
13309 nostra
ask why
pi_220932023
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:55 schreef Sabata het volgende:
Terwijl links nog steeds het "eerlijke verhaal" wil vertellen aan potentiële kiezers. Maar die potentiële kiezers willen niet horen hoe de waarheid in elkaar zit, da's te moeilijk, ze willen gewoon horen dat ze gelijk hebben.
De grammofoonplaat "ons verhaal is het echte verhaal, maar de mensen zijn te dom om het te begrijpen dus daarom verliezen we steeds" wordt wel erg vermoeiend.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220932050
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:46 schreef -XOR- het volgende:
Geertje stuurt aan op een Entlösung:

[ afbeelding ]

Kiezers van bepaalde politieke partijen werken hier liever mee samen dan met PRO, "omdat negers".
Ik heb de filmpjes niet bekeken, maar heb het vermoeden dat ze daar over het algemeen niet zo donker zijn :D
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 31 mei 2026 @ 22:00:12 #149
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220932328
quote:
81s.gif Op zondag 31 mei 2026 21:09 schreef nostra het volgende:

[..]
De grammofoonplaat "ons verhaal is het echte verhaal, maar de mensen zijn te dom om het te begrijpen dus daarom verliezen we steeds" wordt wel erg vermoeiend.
De goedkope praatjes zoals het verwijderen van eigen risico, asielnoodwet en dergelijke ook, om vervolgens veel zetels te krijgen en het niet te doen omdat de realiteit toch wel wat lastiger is.

De politiek is sowieso erg vermoeiend tegenwoordig.
pi_220932631
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 17:06 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Sure thing. We zagen het in het debat op tv Wilders vs Timmermans over afschaffen van het eigen risico.

Toch kunnen er tientallen miljarden naar ASML, Tata Steel, Shell, Booking, de NAVO maar als het gaat om wonen, goede zorg of sociale zekerheid dan is er geen geld.

D66 en Pro lijken gewoon net zo neoliberaal als de VVD. Een echte linkse partij (zoals de SP is) zou tegen de NAVO norm zijn om Trump zijn donateurs te spekken. Pro is dat niet.
De ene is neoliberaal met een progressief randje. De ander progressief met een neoliberaal randje.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220932656
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:19 schreef probeer het volgende:

[..]
De ene is neoliberaal met een progressief randje. De ander progressief met een neoliberaal randje.
Er worden door @Ambtenaar030 wel wat grote stappen genomen hier.

Feitelijk wilde Pro niet de defensieuitgaven tot 2035 al helemaal vastleggen, niet de snelste van Europa zijn. Het was tot 2030 ingevuld en niet verder (JA21 en BBB gingen nog minder ver met hun wensen, daarom was het verwijt van CDA en VVD ook zo vals).

Pro wilde juist ook niet dat we 95% van de uitgaven bij de Amerikanen blijven besteden (D66 trouwens ook niet).

We leven helaas in de restanten van een neoliberale wereld. Elke serieuze bestuurderspartij zal voorlopig tegen wil en dank een neoliberaal residu laten zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2026 23:31:06 ]
  maandag 1 juni 2026 @ 12:25:18 #153
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220935285
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.reddit.com/r/Infographics/s/8GGFyKlW6H

Nederland daalt op de lijstjes.
Ik ga asielzoeken in Iceland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220935341
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik ga asielzoeken in Iceland
[ afbeelding ]
Nu graag een kaart met het gebruik van anti depressivia. Finland scoort daar erg hoog in maar ook Nederland

[ Bericht 0% gewijzigd door Ambtenaar030 op 01-06-2026 12:45:41 ]
pi_220935434
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 16:46 schreef -XOR- het volgende:
Geertje stuurt aan op een Entlösung:

[ afbeelding ]

Kiezers van bepaalde politieke partijen werken hier liever mee samen dan met PRO, "omdat negers". Ik voel steeds meer kotsneigingen opkomen bij rechts Nederland.
ahhh ja laten we het weer over Geertje zijn tweet hebben i.p.v. het echte probleem.
  maandag 1 juni 2026 @ 13:06:52 #156
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220935518
quote:
10s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:57 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
ahhh ja laten we het weer over Geertje zijn tweet hebben i.p.v. het echte probleem.
Misschien moet Geertje dan geen neo-nazi tweetjes posten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 juni 2026 @ 13:18:45 #157
13309 nostra
ask why
pi_220935572
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik ga asielzoeken in Iceland
[ afbeelding ]
Plekje 9 is toch gewoon prima. België hebben ze niet verder gekeken naar Vlaanderen neem ik aan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220935612
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:18 schreef nostra het volgende:

[..]
Plekje 9 is toch gewoon prima. België hebben ze niet verder gekeken naar Vlaanderen neem ik aan.
We stonden altijd steevast op plek vijf/zes bij zowat alle relevante ranglijsten. Ook in de World Development Index bijvoorbeeld.

Onder VVD leiding zakken we af. Liever nemen we een voorbeeld aan de noordelijke landen in plaats van Singapore, de VS, Argentinië of Hongarije.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2026 13:25:04 ]
  maandag 1 juni 2026 @ 13:25:46 #159
13309 nostra
ask why
pi_220935621
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:40 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Nu graag een kaart met het gebruik van anti depressivia. Finland scoort daar erg hoog in maar ook Nederland
Goed spul dan, blijkbaar.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220935645
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Misschien moet Geertje dan geen neo-nazi tweetjes posten.
Nogal een verschilletje met de nazi's. Die pakten onschuldigen op.

Dit volk zal in eigen land voor zulke rellen wat harden worden aangepakt.

En verder is het Geert. Hij moet toch wat doen om aandacht te krijgen.
  maandag 1 juni 2026 @ 13:54:07 #161
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220935758
quote:
10s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:32 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Nogal een verschilletje met de nazi's. Die pakten onschuldigen op.

Dit volk zal in eigen land voor zulke rellen wat harden worden aangepakt.

En verder is het Geert. Hij moet toch wat doen om aandacht te krijgen.
"Dit volk" is gewoon Frans. Dat ze gekleurd zijn betekent niet dat je ze daarom maar naar Madagascar of kunt deporteren. En dan heb ik het nog niet eens over de Afrikanofobie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 juni 2026 @ 14:01:11 #162
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220935782
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:40 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Nu graag een kaart met het gebruik van anti depressivia. Finland scoort daar erg hoog in maar ook Nederland
Jeetje wat een boel idd.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 1 juni 2026 @ 14:30:23 #163
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220935890
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
"Dit volk" is gewoon Frans. Dat ze gekleurd zijn betekent niet dat je ze daarom maar naar Madagascar of kunt deporteren. En dan heb ik het nog niet eens over de Afrikanofobie.
Nou, 'gewoon Frans' zijn er velen niet. Een deel zal wellicht een Frans paspoort hebben, anderen wellicht weer niet.

Een aanzienlijk deel heeft een migratieachtergrond uit (Noord-)Afrikaanse landen. Dat valt namelijk niet weg bij het verkrijgen van een paspoort. Een nationaliteit is niet slechts een juridisch gegeven maar heeft ook een culturele en sociale dimensies.

En op basis van zo een migratiegrond én natuurlijk een dubbel paspoort kun je dus wel mensen uit een land zetten. Je kunt een paspoort afnemen (dit mag als het iemand niet statenloos maakt) en ook uit het land zetten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220935896
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 21:49 schreef nostra het volgende:
Nederlandse politiek
Slaap tabletten.
I carried the fire before I knew its name.
  maandag 1 juni 2026 @ 14:35:55 #165
13309 nostra
ask why
pi_220935906
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:32 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Slaap tabletten.
Die bouwen normaliter een tolerantie op.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 14:38:51 #166
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220935918
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:32 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Slaap tabletten.
Dan is LIF misschien een interessanter subforum voor je?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 1 juni 2026 @ 14:41:57 #167
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220935930
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nou, 'gewoon Frans' zijn er velen niet. Een deel zal wellicht een Frans paspoort hebben, anderen wellicht weer niet.

Een aanzienlijk deel heeft een migratieachtergrond uit (Noord-)Afrikaanse landen. Dat valt namelijk niet weg bij het verkrijgen van een paspoort. Een nationaliteit is niet slechts een juridisch gegeven maar heeft ook een culturele en sociale dimensies.

En op basis van zo een migratiegrond én natuurlijk een dubbel paspoort kun je dus wel mensen uit een land zetten. Je kunt een paspoort afnemen (dit mag als het iemand niet statenloos maakt) en ook uit het land zetten.
Geert ontwaart mensen met een kleur anders dan RAL9010 en de sneue zelfhatende, inlikkende Indo die hij is ziet hij dat als fremdkörper die uit de samenleving verwijderd dienen te worden. Bruintjes zijn slechts conditioneel Frans/Nederlands voor dit soort ranzig-rechtse figuren: zolang ze hun bek houden en leuke dansjes doen wanneer dat van ze gevraagd wordt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220935964
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nou, 'gewoon Frans' zijn er velen niet. Een deel zal wellicht een Frans paspoort hebben, anderen wellicht weer niet.

Een aanzienlijk deel heeft een migratieachtergrond uit (Noord-)Afrikaanse landen. Dat valt namelijk niet weg bij het verkrijgen van een paspoort. Een nationaliteit is niet slechts een juridisch gegeven maar heeft ook een culturele en sociale dimensies.

En op basis van zo een migratiegrond én natuurlijk een dubbel paspoort kun je dus wel mensen uit een land zetten. Je kunt een paspoort afnemen (dit mag als het iemand niet statenloos maakt) en ook uit het land zetten.
Dit is juridisch natuurlijk nog niet een helemaal uitgemaakte zaak, als je naar bijvoorbeeld deze uitspraak kijkt
  maandag 1 juni 2026 @ 14:48:30 #169
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220935968
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Geert ontwaart mensen met een kleur anders dan RAL9010 en de sneue zelfhatende, inlikkende Indo die hij is ziet hij dat als fremdkörper die uit de samenleving verwijderd dienen te worden. Bruintjes zijn slechts conditioneel Frans/Nederlands voor dit soort ranzig-rechtse figuren: zolang ze hun bek houden en leuke dansjes doen wanneer dat van ze gevraagd wordt.
Het valt vooral op dat je, net zoals gisteren al, allerlei dingen aan het verzinnen bent. Niemand heeft het over 'bruintjes'. Meer dan genoeg van zulke Noord-Afrikanen hebben een lichte huidskleur amper te onderscheidenen van sommige Fransen. Het heeft dan ook helemaal niets met huidskleur te maken, wel met gedrag.

Denk jij nu echt dat als dit allemaal Bulgaren of Oekraïners waren, het gedrag ineens acceptabel en prima was? Natuurlijk niet, dan zouden dezelfde geluiden opgaan voor een uitzet van zulke mensen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 1 juni 2026 @ 14:52:59 #170
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220935997
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het valt vooral op dat je, net zoals gisteren al, allerlei dingen aan het verzinnen bent. Niemand heeft het over 'bruintjes'. Meer dan genoeg van zulke Noord-Afrikanen hebben een lichte huidskleur amper te onderscheidenen van sommige Fransen. Het heeft dan ook helemaal niets met huidskleur te maken, wel met gedrag.

Denk jij nu echt dat als dit allemaal Bulgaren of Oekraïners waren, het gedrag ineens acceptabel en prima was? Natuurlijk niet, dan zouden dezelfde geluiden opgaan voor een uitzet van zulke mensen.
Juist, daarom moesten de Joden ook Duitsland uit.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 juni 2026 @ 14:57:26 #171
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220936025
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:47 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dit is juridisch natuurlijk nog niet een helemaal uitgemaakte zaak, als je naar bijvoorbeeld deze uitspraak kijkt
Dit is een vreemd argument, nationaliteit is geen 'ras'. En daarnaast wordt sowieso alsnog soms een paspoort ingetrokken, dat zou dan op basis van deze argumenten, pure 'rassendiscriminatie' zijn. Maar dat lijkt een (bewust) verkeerde interpretatie. Het gaat om het bezit van een ander paspoort, wat dit paspoort dan is maakt niet uit.
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Juist, daarom moesten de Joden ook Duitsland uit.
Joden werden uit Duitsland gezet vanwege rellen of ander wangedrag? Je weet dat dit een ongelofelijk onzinnig en ahistorisch argument is. Daar lag een openlijke rassentheorie aan ten grondslag, waarin Joden als minderwaardig werden gezien op basis van hun etniciteit en tevens stelde dat zij het zogenaamde 'Arische ras' zouden vervuilen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 1 juni 2026 @ 15:00:14 #172
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936043
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:57 schreef HowardRoark het volgende:
Joden werden uit Duitsland gezet vanwege rellen of ander wangedrag?
Min of meer wel ja.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator maandag 1 juni 2026 @ 15:02:26 #173
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220936053
Als je Frans voetbal en Franse hooligans wil bespreken zijn er andere subfora
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220936059
quote:
10s.gif Op zondag 31 mei 2026 19:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, allerlei partijen weigeren de stikstofuitstoot flink te beperken, dat vertraagt nogal…
Dat is maar een van de factoren, er zijn genoeg projecten die prima door zouden kunnen gaan zonder verdere maatregelen, of juist zelf al zorgen voor minder uitstoot.
  maandag 1 juni 2026 @ 15:04:04 #175
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936064
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef xpompompomx het volgende:
[modbreak]Als je Frans voetbal en Franse hooligans wil bespreken zijn er andere subfora [/modbreak]
Dit gaat natuurlijk niet over Franse hooligans, maar over een Nederlands politicus die dingen twittert waarvoor 20 jaar geleden de gemiddelde stormfronter zich nog achter de oren zou krabben, en dat dat blijkbaar tegenwoordig gewoon normaal is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220936201
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is een vreemd argument, nationaliteit is geen 'ras'. En daarnaast wordt sowieso alsnog soms een paspoort ingetrokken, dat zou dan op basis van deze argumenten, pure 'rassendiscriminatie' zijn. Maar dat lijkt een (bewust) verkeerde interpretatie. Het gaat om het bezit van een ander paspoort, wat dit paspoort dan is maakt niet uit.
quote:
Afkomst – waar een persoon, of één van zijn ouders vandaan komt – is niet de nationaliteit die iemand heeft, maar kan op grond van nationaliteitswetgeving van dat land er wel toe leiden dat iemand die nationaliteit heeft. In deze zaak heeft de in Amsterdam geboren man op grond van Marokkaanse nationaliteitswetgeving vanwege zijn afkomst automatisch de Marokkaanse nationaliteit gekregen omdat zijn ouders die ook hebben. Een direct onderscheid naar afkomst is op grond van internationale verdragen en Europees Unierecht nooit toegestaan in een democratische samenleving.
dit klink dan weer niet heel gek.
  maandag 1 juni 2026 @ 15:25:21 #177
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220936220
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:00 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Min of meer wel ja.
Dit is natuurlijk totale geschiedvervalsing. Als je dit soort spelletje gaat spelen, waaarbij je een van de zwarte bladzijdes uit de recente Europese geschiedenis gaat misbruiken om kritiek op wangedrag van migranten te counteren, is elk fundament voor een discussie wel weg.
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:21 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
dit klink dan weer niet heel gek.
Het wordt dus in andere situaties ook gedaan. Dit wordt gedaan omdat iemand een tweede paspoort heeft. Dat heeft niets te maken met wát die nationaliteit dan is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 1 juni 2026 @ 15:36:54 #178
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936261
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:25 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is natuurlijk totale geschiedvervalsing. Als je dit soort spelletje gaat spelen, waaarbij je een van de zwarte bladzijdes uit de recente Europese geschiedenis gaat misbruiken om kritiek op wangedrag van migranten te counteren, is elk fundament voor een discussie wel weg.
Waarom dacht je dan dat de Joden uit Duitsland weg moesten?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220936286
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Joden werden uit Duitsland gezet vanwege rellen of ander wangedrag? Je weet dat dit een ongelofelijk onzinnig en ahistorisch argument is. Daar lag een openlijke rassentheorie aan ten grondslag, waarin Joden als minderwaardig werden gezien op basis van hun etniciteit en tevens stelde dat zij het zogenaamde 'Arische ras' zouden vervuilen.
Joden werden in de jaren 30 in Duitsland wel degelijk gezien als overlastgevers en crimineler dan de "nette" burgers en de autochtone bevolking. Was uiteraard niet gebaseerd op waarheid, maar het was wel de beeldvorming in die tijd, die bewust werd geschapen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220936328
quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dan is LIF misschien een interessanter subforum voor je?
Ben nieuw hier dus moet even rond kijken )))
I carried the fire before I knew its name.
  maandag 1 juni 2026 @ 16:08:14 #181
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220936404
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:41 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Joden werden in de jaren 30 in Duitsland wel degelijk gezien als overlastgevers en crimineler dan de "nette" burgers en de autochtone bevolking. Was uiteraard niet gebaseerd op waarheid, maar het was wel de beeldvorming in die tijd, die bewust werd geschapen.
Dit is gewoon niet waar. Er lag met name een openlijke raciale theorie aan ten grondslag. Zie ook:
quote:
De nazi’s beschouwden de Joden als een ras dat een bedreiging vormde voor het Duitse volk. Joden moesten uit ‘rassenhygiënische’ overwegingen worden uitgesloten van deelname aan het maatschappelijke verkeer.

Homoseksuelen, Sinti, Roma en geestelijk of lichamelijk gehandicapten werden evenmin geaccepteerd. Met steeds nieuwe maatregelen werden zij buiten de samenleving geplaatst.

Bron
Het had dus niets te maken met wangedrag, wat letterlijk de enige vorm van kritiek op zulke allochtone Franse jongeren is.

Joden liepen ook niet rellend door de straten, automobilisten lastigvallend en zaten ook niet in wijken waar zelfs de politie niet durfde te komen door de ladingen aan gewapende bendes en georganiseerde criminaliteit.

Sterker nog, Joden waren (ondanks dat zij minder dan 1% van de populatie vormden) zelfs enorm oververtegenwoordigd in het hoger onderwijs in Duitsland en verscheidene prestigieuze beroepen zoals de geneeskunde en juridische wereld.

Zoals ik al aangaf is de (aanloop) naar de Holocaust) misbruiken om te denken dat het een handige troefkaart is om kritiek op migranten in de kiem te smoren, gewoon ronduit verwerpelijk en respectloos.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220936416
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 14:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het valt vooral op dat je, net zoals gisteren al, allerlei dingen aan het verzinnen bent. Niemand heeft het over 'bruintjes'. Meer dan genoeg van zulke Noord-Afrikanen hebben een lichte huidskleur amper te onderscheidenen van sommige Fransen. Het heeft dan ook helemaal niets met huidskleur te maken, wel met gedrag.

Denk jij nu echt dat als dit allemaal Bulgaren of Oekraïners waren, het gedrag ineens acceptabel en prima was? Natuurlijk niet, dan zouden dezelfde geluiden opgaan voor een uitzet van zulke mensen.
Ik vind dit altijd zo triest. Er wordt gezegd dat het alleen om gedrag gaat, maar vervolgens worden afkomst en islam er steeds bijgehaald. Blijkbaar kun jij aan de manier waarop iemand juicht, loopt of een steen gooit zien wat zijn afkomst of geloof is. Als het echt om gedrag gaat, houd het dan daarbij. Maar wees dan ook eerlijk en consequent in je verhaal.
pi_220936417
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 15:41 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Joden werden in de jaren 30 in Duitsland wel degelijk gezien als overlastgevers en crimineler dan de "nette" burgers en de autochtone bevolking. Was uiteraard niet gebaseerd op waarheid, maar het was wel de beeldvorming in die tijd, die bewust werd geschapen.
Ik heb ooit een berichtje uit een Nederlandse krant uit 1920 opgeslagen, stond op het internet ooit. Met de misdaadcijfers per inwoners, de Joden stonden onderaan. Niet meer te vinden nu helaas, zit vast nog wel ergens op een harde schijf van een van mijn oude computers.
  maandag 1 juni 2026 @ 16:14:33 #184
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220936427
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:10 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik vind dit altijd zo triest. Er wordt gezegd dat het alleen om gedrag gaat, maar vervolgens worden afkomst en islam er steeds bijgehaald. Blijkbaar kun jij aan de manier waarop iemand juicht, loopt of een steen gooit zien wat zijn afkomst of geloof is. Als het echt om gedrag gaat, houd het dan daarbij. Maar wees dan ook eerlijk en consequent in je verhaal.
Velen zien een verband tussen religie en bepaald gedrag of gedachtegoed, neem bijvoorbeeld een gebrek aan respect voor het Westen of bepaalde denkbeelden over homo's, vrouwen en Joden.

Waarom is dit zo lastig om voor sommigen te accepteren? Oprechte vraag dit. Vaak wordt dan geprobeerd de racisme-kaart te spelen of te doen alsof zulke dingen geen invloed hebben. Maar waarom is het zo lastig te erkennen dat dit soort dingen wel degelijk een probleem vormen?

Ik heb de cijfers van Frankrijk niet, maar in Nederland (en ook andere Westerse landen) is het vrij eenvoudig aan te tonen dat mensen met een migratieachtergrond op talloze negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220936444
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Velen zien een verband tussen religie en bepaald gedrag of gedachtegoed, neem bijvoorbeeld een gebrek aan respect voor het Westen of bepaalde denkbeelden over homo's, vrouwen en Joden.

Waarom is dit zo lastig om voor sommigen te accepteren? Oprechte vraag dit. Vaak wordt dan geprobeerd de racisme-kaart te spelen of te doen alsof zulke dingen geen invloed hebben. Maar waarom is het zo lastig te erkennen dat dit soort dingen wel degelijk een probleem vormen?

Ik heb de cijfers van Frankrijk niet, maar in Nederland (en ook andere Westerse landen) is het vrij eenvoudig aan te tonen dat mensen met een migratieachtergrond op talloze negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd.
Ik vertel je net dat begin vorige eeuw exact hetzelfde gebeurde bij de Joden, er werden lijstjes gemaakt van misdaadcijfers per bevolkingsgroep (protestanten het minst, katholieken nummer twee en joden onderaan). Had dat ook met religie te maken?
  maandag 1 juni 2026 @ 16:25:14 #186
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936479
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:08 schreef HowardRoark het volgende:
Het had dus niets te maken met wangedrag, wat letterlijk de enige vorm van kritiek op zulke allochtone Franse jongeren is.

Nog niet zo heel lang geleden bestond de harde kern van PSG uit extreemrechtse lelieblanke Fransen die de meest verschrikkelijke dingen deden, ook maar uitzetten?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220936488
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Velen zien een verband tussen religie en bepaald gedrag of gedachtegoed, neem bijvoorbeeld een gebrek aan respect voor het Westen of bepaalde denkbeelden over homo's, vrouwen en Joden.

Waarom is dit zo lastig om voor sommigen te accepteren? Oprechte vraag dit. Vaak wordt dan geprobeerd de racisme-kaart te spelen of te doen alsof zulke dingen geen invloed hebben. Maar waarom is het zo lastig te erkennen dat dit soort dingen wel degelijk een probleem vormen?

Ik heb de cijfers van Frankrijk niet, maar in Nederland (en ook andere Westerse landen) is het vrij eenvoudig aan te tonen dat mensen met een migratieachtergrond op talloze negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd.
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 23:53 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, niets natuurlijk. Maar een aanzienlijk aantal van de supporters daar zal een migratieachtergrond uit Noord-Afrika hebben, dus dan krijg je dat al snel helaas.
Het verschil is dat jij begint met een groep relschoppers en eindigt bij Noord-Afrikanen, islam en migratieachtergrond, zonder ook maar te weten wie die mensen zijn. Vervolgens presenteer je dat als een discussie over gedrag.

Opvallend, want eerder zei je zelf nog dat je aan het uiterlijk vaak nauwelijks verschil ziet. Blijkbaar kun je dan toch aan de manier waarop iemand juicht, loopt of een steen gooit feilloos afleiden welke afkomst of religie hij heeft.

Als jij je beter voelt door dat soort semantische spelletjes te spelen, moet je dat vooral doen. Maar doe dan niet alsof het alleen over gedrag gaat. Als dat echt zo was, waren afkomst en religie niet binnen drie zinnen op tafel gekomen.
  maandag 1 juni 2026 @ 16:31:03 #188
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220936498
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:18 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik vertel je net dat begin vorige eeuw exact hetzelfde gebeurde bij de Joden, er werden lijstjes gemaakt van misdaadcijfers per bevolkingsgroep (protestanten het minst, katholieken nummer twee en joden onderaan). Had dat ook met religie te maken?
Heb je hier ook een bron van? Ik vind dit als ik even snel zoek:
quote:
In Nederland werden voor de Tweede Wereldoorlog geen directe, systematische criminaliteitscijfers per specifieke religie bijgehouden. Criminologisch onderzoek naar religie en misdaad baseerde zich in die tijd op historische justitiële statistieken en data van de volkstellingen (zoals die van het CBS).

Bron: Google Gemini
quote:
In 1933, Jews made up less than \(1\%\) of the total German population (around 525,000 people). Historical criminological studies from this era (such as those by sociologist Jacob Lestschinsky) indicated that conviction rates for the Jewish population were notably lower than or on par with the general population, generally tracking at \(76\%\) to \(91\%\) of non-Jewish crime rates during the early 20th century.

Bron: Google Gemini
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nog niet zo heel lang geleden bestond de harde kern van PSG uit extreemrechtse lelieblanke Fransen die de meest verschrikkelijke dingen deden, ook maar uitzetten?
Waarheen? Zij zijn inheems in Frankrijk en hebben geen dubbel paspoort.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220936501
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 13:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
We stonden altijd steevast op plek vijf/zes bij zowat alle relevante ranglijsten. Ook in de World Development Index bijvoorbeeld.

Onder VVD leiding zakken we af. Liever nemen we een voorbeeld aan de noordelijke landen in plaats van Singapore, de VS, Argentinië of Hongarije.
Omtrent gendergelijkheid zakken we ook door de ondergrens vergeleken met landen om ons heen:



Op academische vrijheid scoren we ook superslecht, en onze universiteiten scoren ook nog eens lager.
blablablabla
  maandag 1 juni 2026 @ 16:32:00 #190
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936505
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:31 schreef Elan het volgende:

[..]
Omtrent gendergelijkheid zakken we ook door de ondergrens vergeleken met landen om ons heen:

[ afbeelding ]

Op academische vrijheid scoren we ook superslecht, en onze universiteiten scoren ook nog eens lager.
Ons onderwijs is rotslecht geworden, zie ook de PISA-scores.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 juni 2026 @ 16:34:17 #191
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936515
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:31 schreef HowardRoark het volgende:
Zij zijn inheems in Frankrijk
Omdat het witmannen zijn?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220936531
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ons onderwijs is rotslecht geworden, zie ook de PISA-scores.
Komt ook door wat we binnenhalen .
blablablabla
  maandag 1 juni 2026 @ 16:37:54 #193
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936533
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:37 schreef Elan het volgende:

[..]
Komt ook door wat we binnenhalen .
Surinamers en Indo's.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220936536
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Heb je hier ook een bron van? Ik vind dit als ik even snel zoek:
[..]
[..]
[..]
Waarheen? Zij zijn inheems in Frankrijk en hebben geen dubbel paspoort.
Dat heb ik je gezegd, opgeslagen heb ik het ooit en het was wel zeker een bericht uit een lokale krant rond 1920-1930 uit de bollenstreek.
  maandag 1 juni 2026 @ 16:42:51 #195
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220936555
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:27 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
Het verschil is dat jij begint met een groep relschoppers en eindigt bij Noord-Afrikanen, islam en migratieachtergrond, zonder ook maar te weten wie die mensen zijn. Vervolgens presenteer je dat als een discussie over gedrag.

Opvallend, want eerder zei je zelf nog dat je aan het uiterlijk vaak nauwelijks verschil ziet. Blijkbaar kun je dan toch aan de manier waarop iemand juicht, loopt of een steen gooit feilloos afleiden welke afkomst of religie hij heeft.

Als jij je beter voelt door dat soort semantische spelletjes te spelen, moet je dat vooral doen. Maar doe dan niet alsof het alleen over gedrag gaat. Als dat echt zo was, waren afkomst en religie niet binnen drie zinnen op tafel gekomen.
We weten simpelweg de demografische samenstelling van de Franse samenleving en het helpt ook niet dat jongeren zelf met vlaggen zoals die van Noord-Afrikaanse landen aan het zwaaien waren (bron, bron), wat vorig jaar ook al zo was (bron).

Met Noord-Afrikaanse jongeren is het inderdaad lastiger te zien, met Afrikaanse jongeren zie je het natuurlijk wel. Net zoals we over het algemeen een Chinees en een Fransman uit elkaar kunnen houden.

De crux is hier dat die verschillen in uiterlijk het probleem hier niet zijn, maar het gedrag terwijl Frankrijk zulke jongeren (of hun ouders) heeft opgevangen. Als als deze jongeren gezellig op een terrasje zaten, was deze discussie en ophef er helemaal niet.
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:38 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat heb ik je gezegd, opgeslagen heb ik het ooit en het was wel zeker een bericht uit een lokale krant rond 1920-1930 uit de bollenstreek.
Dan heb je het over zeer waarschijnlijk verkeerd gelezen of klopte de informatie niet. Joden waren namelijk juist op talloze positieve manieren oververtegenwoordigd, wat ook weer een reden vormde voor haat en complottheorieën.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220936563
Ik zit nu Nieuwsuur van gisteren te kijken en ik vind het een gemiste kans dat ze na het peilen op de Haagse markt in de middag niet de kroeg zijn ingedoken om te peilen wat de mensen vinden van Jetten 1
pi_220936581
Nee, Howard, het was gewoon een statistiekje over de misdaadcijfers uit die streek, je kunt lullen als Brugman, toen werd er kennelijk van elk persoon bijgehouden die een overtreding deed van welk gezindte die was, kun jij je misschien niet voorstellen?
  maandag 1 juni 2026 @ 17:02:56 #198
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936660
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 16:42 schreef HowardRoark het volgende:
Dan heb je het over zeer waarschijnlijk verkeerd gelezen of klopte de informatie niet. Joden waren namelijk juist op talloze positieve manieren oververtegenwoordigd, wat ook weer een reden vormde voor haat en complottheorieën.
Nee hoor, je had zowel een Joodse bovenklasse die inderdaad belangrijke bijdragen leverde aan kunst, wetenschap etc, maar er waren in Duitsland ook grote groepen verarmde Joden uit Polen-Litouwen die in deplorabele condities vertoefden en ook gewoon met dezelfde sociaal-economische problematiek te maken hadden als andere groepen in dezelfde omstandigheden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 juni 2026 @ 17:07:11 #199
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220936694
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee hoor, je had zowel een Joodse bovenklasse die inderdaad belangrijke bijdragen leverde aan kunst, wetenschap etc, maar er waren in Duitsland ook grote groepen verarmde Joden uit Polen-Litouwen die in deplorabele condities vertoefden en ook gewoon met dezelfde sociaal-economische problematiek te maken hadden als andere groepen in dezelfde omstandigheden.
Armoede was er zeker, met name in de welbekende shtetls, maar dan zit je inderdaad ver in het Oosten van Polen, Oekraïne, Wit-Rusland en zeker ook Litouwen, niet zo zeer in Duitsland. En wat heeft dit te maken met wangedrag, rellen of ander negatief gedrag?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 1 juni 2026 @ 17:16:20 #200
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936762
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Armoede was er zeker, met name in de welbekende shtetls, maar dan zit je inderdaad ver in het Oosten van Polen, Oekraïne, Wit-Rusland en zeker ook Litouwen, niet zo zeer in Duitsland. En wat heeft dit te maken met wangedrag, rellen of ander negatief gedrag?
Die arme Joden trokken in de loop der tijd naar Duitsland en gingen er een onderklasse vormen die ook in de 'verkeerde lijstjes' terug te vinden was.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 juni 2026 @ 17:26:34 #201
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220936838
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:16 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Die arme Joden trokken in de loop der tijd naar Duitsland en gingen er een onderklasse vormen die ook in de 'verkeerde lijstjes' terug te vinden was.
Heb je hier ook een bron van? Ik heb net dus al aangetoond dat als het bijvoorbeeld om de criminaliteit ging, Joden juist waren ondervertegenwoordigd. Wederom geef je dus een hele eigen draai aan de feitelijke geschiedenis.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220936872
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Heb je hier ook een bron van? Ik heb net dus al aangetoond dat als het bijvoorbeeld om de criminaliteit ging, Joden juist waren ondervertegenwoordigd. Wederom geef je dus een hele eigen draai aan de feitelijke geschiedenis.
En dus kennelijk was er ook ooit in de bollenstreek een arme groep joden.
  maandag 1 juni 2026 @ 17:42:37 #203
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220936915
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Heb je hier ook een bron van? Ik heb net dus al aangetoond dat als het bijvoorbeeld om de criminaliteit ging, Joden juist waren ondervertegenwoordigd. Wederom geef je dus een hele eigen draai aan de feitelijke geschiedenis.
Stellen != aantonen, maar goed, dat er in Duitsland arme Joodse wijken met relatief veel criminaliteit waren moet je maar van me aannemen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 juni 2026 @ 17:54:30 #204
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220936984
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:42 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Stellen != aantonen, maar goed, dat er in Duitsland arme Joodse wijken met relatief veel criminaliteit waren moet je maar van me aannemen.
Goede bron ja, 'trust me, bro'.

Het mag inmiddels wel heel duidelijk dat de huidige situatie met zulke relschoppers van (Noord-)Afrikaanse afkomst totaal onvergelijkbaar is als de situatie met Joden in aanloop naar de Holocaust. Dit laatste was echt een gitzwarte bladzijde in de geschiedenis van Europa, waar het uitzetten van zulke jongeren die zich misdragen een positieve bladzijde zou kunnen zijn.

En ter verdediging komen van relschoppers, die aantonen nul respect te hebben voor de Westerse samenleving en provocatief met vlaggen van Marokko of Algerije staan te zwaaien, is gewoon verwerpelijk te noemen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220936996
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Goede bron ja, 'trust me, bro'.

Het mag inmiddels wel heel duidelijk dat de huidige situatie met zulke relschoppers van (Noord-)Afrikaanse afkomst totaal onvergelijkbaar is als de situatie met Joden in aanloop naar de Holocaust. Dit laatste was echt een gitzwarte bladzijde in de geschiedenis van Europa, waar het uitzetten van zulke jongeren die zich misdragen een positieve bladzijde zou kunnen zijn.

En ter verdediging komen van relschoppers, die aantonen nul respect te hebben voor de Westerse samenleving en provocatief met vlaggen van Marokko of Algerije staan te zwaaien, is gewoon verwerpelijk te noemen.
En dat jij met jouw blinddoek voor niet ziet wat voor overeenkomsten er zijn als je armoede plus misdaadcijfers niet los kunt zien van misdaadcijfers en afkomst.
  maandag 1 juni 2026 @ 17:56:33 #206
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220937000
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En dat jij met jouw blinddoek voor niet ziet wat voor overeenkomsten er zijn als je armoede plus misdaadcijfers niet los ziet van misdaadcijfers en afkomst.
Die overeenkomsten zijn er simpelweg niet. Dat is inmiddels wel aangetoond.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220937003
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die overeenkomsten zijn er simpelweg niet. Dat is inmiddels wel aangetoond.
Bron?
  maandag 1 juni 2026 @ 17:59:38 #208
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220937025
https://eenvandaag.avrotr(...)iet-schoon-is-163804
quote:
Worden eisen voor waterkwaliteit het nieuwe stikstofdossier? 'Bouw ligt stil als water niet schoon is'

01 jun 2026, 06:30
Karlijn van der Nat

Terwijl Nederland worstelt met de woningnood, groeit achter de schermen de angst voor een nieuwe juridische crisis die de bouw kan vertragen. Nieuwe richtlijnen over waterkwaliteit kunnen een groot obstakel worden. "We stellen het probleem uit."

De Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) is aan het begin van deze eeuw opgesteld om de waterkwaliteit in Europa te verbeteren. Het moet ervoor zorgen dat het grond- en oppervlaktewater in alle Europese landen eind 2027 schoon en gezond is. Zoals het er nu naar uit ziet haalt Nederland die doelen waarschijnlijk niet, en dat kan grote gevolgen hebben voor vergunningen, infrastructuur en woningbouw.

Waarschuwing vanuit de bouw
Opvallend genoeg komt de waarschuwing over het niet halen van de richtlijnen niet alleen van natuurorganisaties. Ook bouwbedrijven, projectontwikkelaars en woningcorporaties maken zich zorgen. Volgens voorzitter Arno Visser van vereniging Bouwend Nederland is het probleem al jaren bekend.

"We weten al meer dan twintig jaar dat we dit moeten aanpakken", zegt hij. "Nederland heeft steeds uitstel gevraagd, maar in 2027 is dat niet langer mogelijk." Vanaf dat moment wordt de richtlijn gehandhaafd en kunnen bouwprojecten die niet aan de eisen voldoen worden stilgelegd.

Stilleggen van nieuwbouwprojecten
Nieuwbouwprojecten kunnen effect hebben op de waterkwaliteit, vooral wanneer tijdens de bouw grondwater moet worden weggepompt. "Als je in de bouw een kelder of fundering aanlegt, begint het werk vaak met het wegpompen van grondwater", legt Visser uit. Dat water wordt later meestal weer terug de bodem in gepompt, maar juist daar ontstaat volgens hem discussie over.

"Dat grondwater is vaak vervuild en dan krijg je een gekke situatie: je mag het wel oppompen, maar vervolgens ontstaat de vraag of je het ook weer mag terugpompen", zegt hij. "Als het water niet schoon genoeg is, kan een bouwproject daardoor ineens stil komen te liggen."

Duidelijkheid
De bouwsector vraagt daarom om beter overheidsbeleid en duidelijke regie. "De oproep is in de eerste plaats aan het bevoegd gezag en aan de mensen die de regels maken: zorg voor duidelijkheid", zegt Visser.

"Is het nou zo dat je water wel weg mag pompen, maar het water niet terug mag pompen? Dat moet duidelijker gemaakt worden", zegt hij.

Verschillende factoren
Hoewel de Kaderrichtlijn Water al bijna 27 jaar bestaat, heerst er bij veel projecten nog verwarring om welke concrete doelen het precies gaat en hoe streng deze straks worden getoetst. Tessa Rötscheid doet aan de Universiteit Utrecht onderzoek naar de juridische kant van de Kaderrichtlijn Water en op welke manier deze geïmplementeerd kunnen worden.

"De vraag of projecten al dan niet doorgang kunnen vinden, hangt zowel nu als in de toekomst af van veel verschillende factoren", zegt Rötscheid. "Denk aan de locatie, de omvang van het project, maar ook aan de vraag welke invloed het heeft op de waterdoelen in dat gebied."

De gevolgen
Als Nederland in 2027 niet voldoet aan de Kaderrichtlijn Water, kan dat uiteindelijk leiden tot sancties vanuit de Europese Unie. "In het uiterste geval kan Nederland dwangsommen of boetes opgelegd krijgen", zegt Rötscheid.

Naast geldboetes heeft het ook effect op de gezondheid van de mens. Rötscheid benadrukt dat de Kaderrichtlijn Water niet alleen draait om regels en juridische en financiële risico's. "Uiteindelijk gaat het ook over de kwaliteit van onze leefomgeving", zegt ze. "Mensen willen kunnen zwemmen, recreëren en leven met schoon water."
  maandag 1 juni 2026 @ 18:01:37 #209
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220937035
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Bron?
Lees de vorige pagina's maar terug, daar is argument naar argument uiteengevallen in een poging allerlei vergelijkingen te trekken met de Jodenvervolging. Die is er niet, want die vervolging was op basis van raciale complottheorieën ondanks dat Joden op talloze positieve manieren oververtegenwoordigd waren.

De enige reden waarom er naar de (aanloop) naar Holocaust wordt gewezen is omdat sommigen denken dat als men die vergelijking kan maar maken, men vervolgens in de bres kan springen voor zulke Franse jongeren. Ik weiger dat ahistorische spelletje mee te spelen, als je daar de Holocaust voor wilt misbruiken, succes, ik doe er niet aan mee.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220937043
quote:
"We weten al meer dan twintig jaar dat we dit moeten aanpakken", zegt hij. "Nederland heeft steeds uitstel gevraagd, maar in 2027 is dat niet langer mogelijk." Vanaf dat moment wordt de richtlijn gehandhaafd en kunnen bouwprojecten die niet aan de eisen voldoen worden stilgelegd.
Een visie is voor de oogarts..VVD Rutte.
pi_220937059
Die joden en moslims vergelijking is wel interessant.

Ik denk dat je vrouwe justitia kunt overtuigen? Maar verder??

Ging het trouwens op het werk ook over vandaag (althans, 1 van de 2).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220937071
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Lees de vorige pagina's maar terug, daar is argument naar argument uiteengevallen in een poging allerlei vergelijkingen te trekken met de Jodenvervolging. Die is er niet, want die vervolging was op basis van raciale complottheorieën ondanks dat Joden op talloze positieve manieren oververtegenwoordigd waren.

De enige reden waarom er naar de (aanloop) naar Holocaust wordt gewezen is omdat sommigen denken dat als men die vergelijking kan maar maken, men vervolgens in de bres kan springen voor zulke Franse jongeren. Ik weiger dat ahistorische spelletje mee te spelen, als je daar de Holocaust voor wilt misbruiken, succes, ik doe er niet aan mee.
En ik doe dan niet mee met jouw misbruik van het labelen van mensen.
  maandag 1 juni 2026 @ 18:07:59 #213
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220937119
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 17:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Goede bron ja, 'trust me, bro'.

Het mag inmiddels wel heel duidelijk dat de huidige situatie met zulke relschoppers van (Noord-)Afrikaanse afkomst totaal onvergelijkbaar is als de situatie met Joden in aanloop naar de Holocaust. Dit laatste was echt een gitzwarte bladzijde in de geschiedenis van Europa, waar het uitzetten van zulke jongeren die zich misdragen een positieve bladzijde zou kunnen zijn.

En ter verdediging komen van relschoppers, die aantonen nul respect te hebben voor de Westerse samenleving en provocatief met vlaggen van Marokko of Algerije staan te zwaaien, is gewoon verwerpelijk te noemen.
Verdedigen van neo-nazistische tweets is verwerpelijk te noemen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220937216
quote:
Dit lijkt me een uitgelezen kans om waterzuiverings installaties en wateropslag te combineren tot 1 mooi delta project.
  maandag 1 juni 2026 @ 18:32:07 #215
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220937234
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Verdedigen van neo-nazistische tweets is verwerpelijk te noemen.
Dat doet niemand.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 1 juni 2026 @ 18:33:38 #216
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220937241
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat doet niemand.
Jij verdedigt zijn rattige tweets.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 juni 2026 @ 18:34:58 #217
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220937251
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Jij verdedigt zijn tweet.
Die tweet is niet 'neo-nazistisch'. Daar ga je de mist in.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 1 juni 2026 @ 18:38:14 #218
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220937275
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die tweet is niet 'neo-nazistisch'. Daar ga je de mist in.
Haha
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220937375
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die tweet is niet 'neo-nazistisch'. Daar ga je de mist in.
Wat is het dan wel?
  maandag 1 juni 2026 @ 22:41:40 #220
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220938744
strengste asielbeleid ooit
spreidingswet doet België niet aan , weg wezen, ga maar naar Nederland voor je kop soep
https://www.telegraaf.nl/(...)pvang/154603883.html

quote:
Dit is enige oplossing voor asielopvang'
In het eerste kwartaal van dit jaar daalde het aantal asielaanvragen in België met maar liefst 30,5% door het strengste asielbeleid ooit van minister Anneleen Van Bossuyt.

De Belgen omzeilen Europese regelgeving waardoor ze strenger asielbeleid hebben dan Nederland.

Hoe dat kan wordt in Nieuws van de dag besproken met EU-correspondent Alexander Bakker en JA21-Kamerlid Diederik Boomsma.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220939066
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 18:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die tweet is niet 'neo-nazistisch'. Daar ga je de mist in.
Natuurlijk is hij dat. Er wordt gesteld dat mensen hier niet thuis horen op basis van hun uiterlijk. Iets wat jij verdedigt. Uiteraard doe je dat geheel in lijn met je ideologie waar je Joden als soort opperwezens ziet en Moslims als vuil. Wat dat betreft hebben jij en Wilders inderdaad dezelfde denkbeelden als in ons buurland zo'n 80 jaar terug.

Je zult Wilders dit nooit horen zeggen als bijvoorbeeld Israelische hooligans hier komen rellen, dan vind hij ze juist slachtoffer. Je zult dit Wilders ook niet horen zeggen als VVV Hooligans de boel slopen. Hij gebruikt het specifiek om mensen met een kleurtje verdacht te maken. Vervolgens ga jij dat verdedigen :')
  maandag 1 juni 2026 @ 23:26:06 #222
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220939128
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Natuurlijk is hij dat. Er wordt gesteld dat mensen hier niet thuis horen op basis van hun uiterlijk. Iets wat jij verdedigt. Uiteraard doe je dat geheel in lijn met je ideologie waar je Joden als soort opperwezens ziet en Moslims als vuil. Wat dat betreft hebben jij en Wilders inderdaad dezelfde denkbeelden als in ons buurland zo'n 80 jaar terug.
Niemand die dit zegt. Er wordt gewezen op verschillen in gedrag en tevens uitgelegd waar de antipathie vandaan komt. Bij Joden (ging dit natuurlijk ook veel verder dan antipathie) was dit gebaseerd op raciale complottheorieën, bij dit soort Parijse jongeren gaat dat puur om hun gedrag.
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Je zult Wilders dit nooit horen zeggen als bijvoorbeeld Israelische hooligans hier komen rellen, dan vind hij ze juist slachtoffer. Je zult dit Wilders ook niet horen zeggen als VVV Hooligans de boel slopen. Hij gebruikt het specifiek om mensen met een kleurtje verdacht te maken. Vervolgens ga jij dat verdedigen :')
Die mensen hebben lang niet allemaal een 'kleurtje'. Ook hier weer: zij maken zichzelf verdacht door hun gedrag, niet door hun huidskleur. Als deze mensen allemaal relaxed op een terras een drankje zaten te doen, had niemand er wat van gezegd.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 1 juni 2026 @ 23:36:26 #223
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220939177
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:26 schreef HowardRoark het volgende:
Die mensen hebben lang niet allemaal een 'kleurtje'. Ook hier weer: zij maken zichzelf verdacht door hun gedrag, niet door hun huidskleur. Als deze mensen allemaal relaxed op een terras een drankje zaten te doen, had niemand er wat van gezegd.
Laten we de autochtone raddraaiers dan doodschieten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 1 juni 2026 @ 23:46:10 #224
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220939217
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Laten we de autochtone raddraaiers dan doodschieten.
Tja, als jij daar een voorstander van zou zijn (wat mij trouwens niet eens zou verbazen) dat kan natuurlijk.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 1 juni 2026 @ 23:48:33 #225
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220939226
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, als jij daar een voorstander van zou zijn (wat mij trouwens niet eens zou verbazen) dat kan natuurlijk.
Nee dat kan dus niet. Net als dat Geert van kleurlingen geen tweederangsburgers kan maken. Dat is het verschil tussen jou en mij, ik geloof in de liberale rechtsstaat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cyan9 op 02-06-2026 08:06:05 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220939243
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee dat kan dus niet. Net als dat Geert van kleurlingen geen tweederangsburgers kan maken. Dat is het verschil tussen jou en mij, ik geloof in de liberale rechtsstaat.
En niet de ene raddraaier boven de andere raddraaier zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 02-06-2026 08:06:28 ]
  maandag 1 juni 2026 @ 23:54:54 #227
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220939245
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee dat kan dus niet. Net als dat Geert van kleurlingen geen tweederangsburgers kan maken. Dat is het verschil tussen jou en mij, ik geloof in de liberale rechtsstaat.
In een liberale rechtstaat kunnen mensen uit het land worden gezet. Dan gebeurt nu ook in talloze Westerse landen. En hoe strak zulke regeltjes zijn, valt in principe aan te passen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 02-06-2026 08:06:45 ]
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220939255
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
In een liberale rechtstaat kunnen mensen uit het land worden gezet. Dan gebeurt nu ook in talloze Westerse landen. En hoe strak zulke regeltjes zijn, valt in principe aan te passen.
Wet van gelijke behandeling, staat in onze grondwet.
  maandag 1 juni 2026 @ 23:59:27 #229
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220939264
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
In een liberale rechtstaat kunnen mensen uit het land worden gezet. Dan gebeurt nu ook in talloze Westerse landen. En hoe strak zulke regeltjes zijn, valt in principe aan te passen.
Gelukkig is dat verdragrechtelijk dichtgetimmerd en valt dat niet aan te passen.

https://www.montesquieu-i(...)oudige-nationaliteit

[ Bericht 9% gewijzigd door -XOR- op 02-06-2026 00:10:31 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 00:00:58 #230
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220939276
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wet van gelijke behandeling, staat in onze grondwet.
Een paspoort kan worden ingetrokken, het gaat er enkel om dat mensen niet staatloos worden gemaakt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220939281
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Een paspoort kan worden ingetrokken, het gaat er enkel om dat mensen niet staatloos worden gemaakt.
dat kan, ja

https://www.rijksoverheid(...)liteit-door-overheid
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 01:03:57 #232
236264 crew  capricia
pi_220939474
Het is gewoon juridisch zeer complex, en er lopen nu ook nog rechtszaken over.
Het kabinet heeft ook nog niet zo lang geleden aanvullende wetgeving naar de Raad van State gestuurd om intrekking van het Nederlanderschap beter te verankeren.

https://www.rijksoverheid(...)-naar-raad-van-state
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 01:13:43 #233
236264 crew  capricia
pi_220939496
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Een paspoort kan worden ingetrokken, het gaat er enkel om dat mensen niet staatloos worden gemaakt.
Dat is dan ook de afgelopen vier jaar bij 90 mensen gebeurd.
quote:
In vier jaar tijd heeft het kabinet van 90 mensen het Nederlanderschap afgenomen
https://www.rtl.nl/nieuws(...)g-nationaliteit-twee
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220939503
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wet van gelijke behandeling, staat in onze grondwet.
Wat een wassen neus is dmv van het toetsingverbod gw art 120

Omtzigt wou graag een constitutioneel hof, wat hij nooit kreeg.
pi_220939505
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:26 schreef HowardRoark het volgende:
Die mensen hebben lang niet allemaal een 'kleurtje'. Ook hier weer: zij maken zichzelf verdacht door hun gedrag, niet door hun huidskleur. Als deze mensen allemaal relaxed op een terras een drankje zaten te doen, had niemand er wat van gezegd.
Nou nou. In een ander topic schreef je nog dit:

quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 22:16 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wat heb jij liever?

Een of andere Ria uit een volkswijk die haar halve leven niet heeft gewerkt?

Of een Mohammed uit Syrie die ondanks zijn hoge diploma een kapperszaak is begonnen?
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 22:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik zie liever dat Mohammed uit Syrië dit land niet inkomt en het geld dat er nodig zou zijn om hem op te vangen en te helpen integreren (waarvan de kans groot is dat het faliekant mislukt) naar Ria gaat om haar weer aan het werk te krijgen.
pi_220939512
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 01:20 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Nou nou. In een ander topic schreef je nog dit:
[..]
[..]

Sssst, hij schreef ergens ook dat ie Ben-Gvir een rechtsextremist vindt die wel mag oprotten uit de regering van Israel, dus kennelijk zit er nog wel iets van redelijkheid in die gedachtes van Howard. Hopen we, want anders vind ik hem gewoon een stoker.
pi_220939529
Dus, nog wat gebeurd in de Nederlandse politiek vandaag?
pi_220939539
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 01:35 schreef MoreDakka het volgende:
Dus, nog wat gebeurd in de Nederlandse politiek vandaag?
Iets met eilanden.

https://www.tweedekamer.n(...)etails?id=2026A03613
pi_220939668
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 01:19 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Wat een wassen neus is dmv van het toetsingverbod gw art 120

Omtzigt wou graag een constitutioneel hof, wat hij nooit kreeg.
Er wordt wel gewerkt aan het opheffen van het toetsingsverbod voor wat betreft de klassieke grondrechten. Uiteraard geldt dat dan weer niet voor de sociale grondrechten en de algemene rechtsbeginselen, dat zou de burger teveel macht geven ten opzichte van de politiek aldus de politiek. :')

Overigens gaat het dan niet om een apart constitutioneel hof, iedere rechter mag na de gedeeltelijke opheffing van het verbod toetsen aan de klassieke grondrechten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 02-06-2026 05:17:48 (Kleine toevoeging) ]
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:07:09 #240
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220940349
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee dat kan dus niet. Net als dat Geert van kleurlingen geen tweederangsburgers kan maken. Dat is het verschil tussen jou en mij, ik geloof in de liberale rechtsstaat.
Dat zeg je dus precies goed: de liberale rechtstaat is een geloof.
Ik sta iets heel anders voor.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:13:45 #241
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220940379
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 05:13 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Er wordt wel gewerkt aan het opheffen van het toetsingsverbod voor wat betreft de klassieke grondrechten. Uiteraard geldt dat dan weer niet voor de sociale grondrechten en de algemene rechtsbeginselen, dat zou de burger teveel macht geven ten opzichte van de politiek aldus de politiek. :')

Overigens gaat het dan niet om een apart constitutioneel hof, iedere rechter mag na de gedeeltelijke opheffing van het verbod toetsen aan de klassieke grondrechten.
Grondwet is puur een papiertje met uitganspunten en wensen. Zie bijv. het recht op huisvesting.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220941325
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 01:35 schreef MoreDakka het volgende:
Dus, nog wat gebeurd in de Nederlandse politiek vandaag?
Een venijnig artikel verschenen over 100 dagen Jetten 1.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ten-100-dagen-daling
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:03:18 #243
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220941576
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:49 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Een venijnig artikel verschenen over 100 dagen Jetten 1.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ten-100-dagen-daling
over de tien steden die ie gaat bouwen ??

het eerste dat ie deed is in het regeringsvliegtuig stappen en de toffe kerel uithangen in de Caraïben

en er ie nog niets gebeurd nu

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 02-06-2026 11:13:37 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:17:50 #244
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220941794
Wel bijzonder dat men denkt dat bepaalde problemen binnen 100 dagen zouden zijn opgelost.
pi_220941856
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:49 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Een venijnig artikel verschenen over 100 dagen Jetten 1.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ten-100-dagen-daling
Niet dat ik het zo graag voor hem opneem, maar er zijn legio complexe problemen al dan niet over de vorige jaren ontstaan, het lijkt me enigzins onrealistisch om te verwachten dat deze binnen 100 dagen worden opgelost.

Dat zeggende is het trackrecord tot op heden ook niet heel best (WW/WIA/Box 3, bitches willen met me naar bed).
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 11:33:48 #246
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220941864
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:32 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Niet dat ik het zo graag voor hem opneem, maar er zijn legio complexe problemen al dan niet over de vorige jaren ontstaan, het lijkt me enigzins onrealistisch om te verwachten dat deze binnen 100 dagen worden opgelost.

Dat zeggende is het trackrecord tot op heden ook niet heel best (WW/WIA/Box 3, bitches willen met me naar bed).
Nederland kennende zal die onvrede ook maar over één enkel onderwerp gaan.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220941871
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:33 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Nederland kennende zal die onvrede ook maar over één enkel onderwerp gaan.
Ik heb vernomen dat als we buitenlanders uit gevangenissen uitzetten dat het tekort aan cellen dan is opgelost.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:37:27 #248
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220941880
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 01:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is dan ook de afgelopen vier jaar bij 90 mensen gebeurd.
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)g-nationaliteit-twee
Oh, dat valt mij mee, ik dacht dat dit verboden was.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 01:20 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Nou nou. In een ander topic schreef je nog dit:
[..]
[..]

Inderdaad. Ik zie liever geld gaan naar autochtonen, dan een nieuwe groep allochtonen creëren. Wat heeft dit verder met deze discussie te maken?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:41:19 #249
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220941902
quote:
9s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:35 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik heb vernomen dat als we buitenlanders uit gevangenissen uitzetten dat het tekort aan cellen dan is opgelost.
Blijft het tekort aan hersencellen wel in stand.
Antifa
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:43:58 #250
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220941916
quote:
9s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:35 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik heb vernomen dat als we buitenlanders uit gevangenissen uitzetten dat het tekort aan cellen dan is opgelost.
De staatsschuld is een van de laagste van de EU en als we de latente belastingvordering op pensioenen meetellen dan hebben we zelfs een staatstegoed,
En dan geen geld om wat leegstaande gevangenissen te moderniseren?? 8)7 8)7

schrap de HRA en heropen de gesloten gevangenissen
quote:
AI-overzicht
Nederland kampt momenteel met een nijpend cellentekort in plaats van leegstand.
Hierdoor heeft de overheid de grootschalige leegstand van de afgelopen decennia moeten omdenken:

Omroep Flevoland +1
Geen leegstand meer: Sinds 2012 zijn er circa 30 gevangenissen gesloten.

Vanwege de krapte zijn nagenoeg alle operationele cellen in gebruik en is er een tekort.

Vastgoeddata +2
Herbestemming: Voormalige gevangenissen zijn inmiddels getransformeerd. Bekende voorbeelden zijn het Bajeskwartier in Amsterdam (nu een woonwijk) en Blokhuispoort in Leeuwarden (creatieve broedplaats).

Waarom dit actueel is:
Er werd serieus gekeken om de al jaren leegstaande gevangenis in Almere (PI Almere, gesloten in 2019) te heropenen om het landelijke cellentekort op te lossen.
Vanwege miljoenen aan kosten en tegenvallende begrotingen van het ministerie van Justitie en Veiligheid is definitief besloten deze niet te heropenen.
De overheid richt zich noodgedwongen op andere maatregelen, zoals renovaties en het inzetten van noodgevangenissen.
VRAAG aan CHATGTP AI : welke gevangenissen in nederland zijn er sinds 2012 gesloten ??

[ Bericht 20% gewijzigd door michaelmoore op 02-06-2026 13:01:48 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220941937
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:32 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Niet dat ik het zo graag voor hem opneem, maar er zijn legio complexe problemen al dan niet over de vorige jaren ontstaan, het lijkt me enigzins onrealistisch om te verwachten dat deze binnen 100 dagen worden opgelost.

Dat zeggende is het trackrecord tot op heden ook niet heel best (WW/WIA/Box 3, bitches willen met me naar bed).
En ze hebben wel een enorme handicap ingebouwd met de minderheidsvariant natuurlijk.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:54:14 #252
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220941967
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:49 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En ze hebben wel een enorme handicap ingebouwd met de minderheidsvariant natuurlijk.
Dat maakt het moeilijker op omstreden onderwerpen.

Maar vooralsnog werken ze niet trager dan andere kabinetten met nieuwe wetgeving. Volgens mij kan er prima een meerderheid komen voor een stikstofmaatregel. Maar kennelijk moet dat binnen een dag af zijn ofzo.
pi_220942195
Donald Pols weg, Lahlah weg...

De rechtse Palantir deepstate deelt gevoelige tikken vandaag uit.

Goed gewerkt weer NRC!
pi_220942234
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:35 schreef Klopkoek het volgende:
Donald Pols weg, Lahlah weg...

De rechtse Palantir deepstate deelt gevoelige tikken vandaag uit.

Goed gewerkt weer NRC!
Een man die bij Milieudefensie zat en vroeger bij een extreem-rechtse groepering. Topshow wel
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:44:57 #255
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220942254
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:35 schreef Klopkoek het volgende:
Donald Pols weg, Lahlah weg...

De rechtse Palantir deepstate deelt gevoelige tikken vandaag uit.

Goed gewerkt weer NRC!
Wat gaat er precies verloren aan Donald Pols?
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 12:45:07 #256
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220942257
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Een man die bij Milieudefensie zat en vroeger bij een extreem-rechtse groepering. Topshow wel
Met zijn Zuid Afrikaanse achtergrond kan hij weer zo bij de PVV aan de slag.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:47:13 #257
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220942267
Waarom is dit grond voor ontslag?
Antifa
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:54:22 #258
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220942310
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:47 schreef VoMy het volgende:
Waarom is dit grond voor ontslag?
Dat vraag ik mij ook af. Dit is info die je allang had kunnen bezitten.
Zal wel een mooie gouden handdruk worden.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220942316
Goed cashen wel voor een dag werken
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:00:27 #260
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220942407
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Goed cashen wel voor een dag werken
Niet als het ontslag op staande voet betreftt, en dat lijkt nu wel.
Maar procederen is de man toevertrouwd.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:03:33 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220942465
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:35 schreef Klopkoek het volgende:
Donald Pols weg, Lahlah weg...

De rechtse Palantir deepstate deelt gevoelige tikken vandaag uit.

Goed gewerkt weer NRC!
LALAH kon geen burgemeester worden en koos nu voor het wethouderschap

https://www.nu.nl/politie(...)er-in-amsterdam.html
.
quote:
2 jun 2026 om 11:16
Update: 1 uur geleden
105 reacties

Tweede Kamerlid Esmah Lahlah (PRO) stapt over naar Amsterdam, waar ze namens haar partij wethouder wordt.


Tijdens haar tijd als Kamerlid lekte uit dat Lahlah had gesolliciteerd voor het burgemeesterschap van Tilburg. Dat wekte verbazing, omdat haar partij haar op een hoge positie op de lijst had gezet. Lahlah had de partijtop van GroenLinks-PvdA niet ingelicht over haar sollicitatie.

Later kwam ook naar boven dat Lahlah had gesolliciteerd voor het burgemeesterschap van Delft. Dat had ze wel besproken met partijleider Jesse Klaver.


[ Bericht 8% gewijzigd door Cyan9 op 02-06-2026 13:44:34 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:04:06 #262
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220942476
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 02-06-2026 13:04:27 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220942742
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Met zijn Zuid Afrikaanse achtergrond kan hij weer zo bij de PVV aan de slag.
FvD lijkt me beter passen bij een man die vroeger riep dat Afrika voor de Afrikaners is.

Hij weet daar dan wel weer beter afstand van te nemen dan Lidewij. Wat dat betreft nogal een vage reden om hem meteen te ontslaan?
pi_220942776
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat gaat er precies verloren aan Donald Pols?
Iemand die werk wil maken van de verduurzaming van Tata Steel. Dat is nu weg. Het wordt nu makkelijker om miljarden van arm naar rijk te transfereren.

Overigens vraag ik me af of deze NRC hetze (alweer!) reden moet zijn voor ontslag. We ontslaan Derk Boswijk ook niet voor een extreem-rechtse jeugdzonde.

Bovendien is deze achtergrond van Pols al langer bekend bij de linkse beweging, en zijn Werdegang om heel links te worden. Pols is een zoon van Zuid-Afrikaanse blanke gereformeerde Boeren (staat al een tijd op zijn Wikipedia). Dus dat je als jongere racistisch en rechts extreem wordt opgevoed zit er dik in. Waarna hij hard naar links zwenkte en trouw SPer werd. Unwertung aller Werte. Zijn naaste collegas en partijvrienden wisten van dit verleden en het milieu waar hij vandaan kwam.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2026 13:33:45 ]
pi_220942806
Het lidmaatschap vond plaats tijdens zijn studententijd, en de ideeën die hij toen had, heeft hij al heel lang niet meer, zegt hij. "Het ging om een groepje van tussen de vijf en tien mensen, de NRC maakt dit te groot", zegt Pols
https://www.rtl.nl/nieuws(...)tuurd-bij-tata-steel

De lange arm van 'Stem voor Stabiliteit'? Alweer?

NRC op de Telegraaf tour?
pi_220942856
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat gaat er precies verloren aan Donald Pols?
Na deze karaktermoord vanwege een jeugdzonde gaat er een bevlogen man met het hart op de goede plaats voor milieu verloren. Iemand die als directeur duurzaamheid van Tata Steel binnen dit bedrijf met een kritische en oprechte houding wellicht echt het verschil had kunnen maken. Die kans heeft hij nu niet gekregen.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:46:58 #267
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220942873
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:43 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Na deze karaktermoord vanwege een jeugdzonde gaat er een bevlogen man met het hart op de goede plaats voor milieu verloren. Iemand die als directeur duurzaamheid van Tata Steel binnen dit bedrijf met een kritische en oprechte houding wellicht echt het verschil had kunnen maken. Die kans heeft hij nu niet gekregen.
Ala Tata echt wil verduurzamen vinden ze wel weer een nieuwe.
pi_220942880
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ala Tata echt wil verduurzamen vinden ze wel weer een nieuwe.
Niet van deze statuur. Maar goed hij is nu opzettelijk zo beschadigd dat hij effectief is uitgeschakeld.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220942974
Het is wel schokkend dat een bedrijf als Tata Steel meer met dit soort zaken bezig is dan sommige politieke partijen.
pi_220943267
quote:
Armoede groeit weer in Nederland: voedselbanken zien vraag flink stijgen

Het aantal mensen dat afgelopen jaar naar de voedselbank ging, is flink gestegen. 155.600 Nederlanders ontvingen in 2025 voedselhulp, 7,5 procent meer dan het jaar ervoor. „De armoede in ons welvarende land neemt toe. En dat is zorgwekkend”, zegt voorzitter Henk Staghouwer.
https://www.ad.nl/binnenl(...)nk-stijgen~ae4aeba5/
Gaaf land.
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 15:01:03 #271
236264 crew  capricia
pi_220943318
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
LALAH kon geen burgemeester worden en koos nu voor het wethouderschap

https://www.nu.nl/politie(...)er-in-amsterdam.html
.
[..]

Ze heeft geen enkele binding of voorgeschiedenis met Amsterdam. Niemand kan me wijsmaken dat er geen geschikte mensen in Amsterdam rondliepen voor deze functie.

Tevens was er beloofd dat ze de hele periode in Den Haag zou blijven.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 2 juni 2026 @ 15:23:25 #272
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220943510
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze heeft geen enkele binding of voorgeschiedenis met Amsterdam. Niemand kan me wijsmaken dat er geen geschikte mensen in Amsterdam rondliepen voor deze functie.

Tevens was er beloofd dat ze de hele periode in Den Haag zou blijven.
ze ligt niet zo lekke binnen de PRO club , Timmermans had de pest aan het mens, dat straalde van iedere foto af
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 2 juni 2026 @ 15:57:27 #273
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_220943785
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Een man die bij Milieudefensie zat en vroeger bij een extreem-rechtse groepering. Topshow wel
Milieu- en klimaatgekkies die racistisch zijn, het verbaast mij niks.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
pi_220943802
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:49 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En ze hebben wel een enorme handicap ingebouwd met de minderheidsvariant natuurlijk.
Daarom snap ik de toon en inhoud van de veel voorstellen niet.
pi_220943912
Dit artikel moet zo ongeveer de droom met betrekking tot mensen met een migratie-achtergrond van een significant deel van de FOK!-users en de Nederlandse politiek weergeven:

Blijdorp doodt ruziënde stokstaartjes om rust in groep te brengen
  dinsdag 2 juni 2026 @ 16:19:35 #276
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220943921
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ze ligt niet zo lekke binnen de PRO club , Timmermans had de pest aan het mens, dat straalde van iedere foto af
Wat een treurige bewering zo vol aannames.
pi_220943984
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:54 schreef Klopkoek het volgende:
Gaaf land.
Een hele stad ter grootte van Amersfoort is dus niet in staat om de boodschappen te betalen…
pi_220944141
quote:
Donald Pols.
Donald Pols werd gechanteerd om verleden bij extreemrechtse beweging, Milieudefensie wist ervan
Tata Steel beëindigt het contract met voormalig directeur van Milieudefensie Donald Pols. Hij was maandag begonnen aan zijn functie als hoofd duurzaamheid en communicatie, maar is na één dag alweer de laan uitgestuurd. Uit onderzoek van NRC blijkt dat Pols in zijn studententijd voorman is geweest van een ‘extreemrechtse’ studentenbeweging in Zuid-Afrika. Milieudefensie blijkt al jarenlang te weten van zijn verleden.

„Het is verwerpelijk gedrag, het waren foute standpunten, hele foute standpunten”, zegt Donald Pols tegen NRC. Maar het ging om een jongetje dat de weg kwijt was, benadrukt hij. „Er valt niets te rechtvaardigen, dat wil ik ook niet. Ik ben verantwoordelijk. Maar in niets ben ik de persoon die ik toen was.”

Toch wil Tata Steel wegens de onthulling over Pols’ verleden niet meer met hem verder. ‘De afgelopen dagen is gebleken dat er aanvullende informatie over zijn verleden bekend is geworden, informatie die ons heeft geraakt en die niet eerder met het bedrijf is gedeeld’, laat het staalbedrijf in een verklaring weten.

‘De raad van bestuur betreurt het dat in de gesprekken tijdens de aanstellingsprocedure van Donald niet alle informatie is gegeven die voor ons belangrijk is om een goed overwogen besluit te nemen over zijn aanstelling.’

Daarom heeft het bedrijf besloten het contract van Donald Pols per direct te beëindigen.

Studentenbeweging voor apartheid
Onderzoeker en historicus Anne-Lot Hoek kwam er tijdens het maken van een boek over het apartheidsverleden van Zuid-Afrika en Namibië achter dat Donald Pols een omstreden verleden heeft.

Ze deelde haar bevindingen met het NRC. Uit het onderzoek blijkt dat Pols in 1991, toen hij 19 jaar was, voorman is geweest van een ‘extreemrechtse’ studentenbeweging die onder meer streed tegen het ANC, de partij van oud-president Nelson Mandela, ten tijde van de afschaffing van de apartheid in dat land.

De Afrikaner Studentefront (ASF) was een conservatieve groepering die pleitte voor een apart vaderland voor de witte Afrikaanse gemeenschap. De studenten wilden voorstanders van meer rechten voor zwarten het spreken onmogelijk maken en verstoorden allerlei bijeenkomsten.

Pols wordt in documenten van de Zuid-Afrikaanse Waarheidscommissie aangeduid als ‘leider’ van deze Afrikaner Studentefront. Enkele jaren later verhuisde Pols naar Nederland en kwam terecht in de milieubeweging.

Pols groeide uit tot hét gezicht van Milieudefensie, en vooral van de klimaatzaak tegen Shell. Met zijn overstap naar het vervuilende staalbedrijf Tata Steel maakte hij de meest besproken transfer in tijden.

Collega-activisten waren stomverbaasd over de hoogst opmerkelijke transfer. Want hoe kan Donald Pols, als hét gezicht – inclusief typerende hoed – van ’s lands actiefste ngo tegen klimaatverandering, nu een overstap maken naar het bedrijf dat jaarlijks 8 procent van alle nationale broeikasgassen de lucht in blaast?

„Het lijkt een late 1 aprilgrap en nog een hele slechte ook”, stelde Willem Wiskerke, industrie-expert bij Greenpeace Nederland, enkele weken terug.

Milieudefensie wist van verleden
Pols vertelt in NRC dat hij altijd bang is geweest dat zijn duistere studentenverleden uit zou komen. Ook is hij meermaals gechanteerd door enkele mensen die wel van zijn verleden wisten. Na één zo’n chantagepoging informeerde hij vijf jaar geleden de toenmalige voorzitter van de raad van bestuur van Milieudefensie.

De milieuorganisatie beraadt zich op een reactie. Pols reageert niet op verzoeken van het AD om een toelichting. Al zegt hij tegen NRC wel dat hij blij is dat hij zijn geheim niet langer hoeft mee te torsen.

„In zekere zin is het nu een opluchting dat dit naar buiten komt. Ik weet wie ik ben, ik ben niet meer die jongen van 18-19 die iets enorm doms heeft gedaan. Het gaat slechts om twee jaar van mijn 54 jaar, voorafgaand aan een carrière van dertig jaar”, aldus de voormalige activist.
https://www.ad.nl/binnenl(...)wist-ervan~a246edd7/

Donald Pols werd dus gechanteerd vanwege deze jeugdzonde.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220944289
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:53 schreef rutger05 het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)wist-ervan~a246edd7/

Donald Pols werd dus gechanteerd vanwege deze jeugdzonde.
Niet echt gerelateerd aan de Nederlandse politiek verder.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220944427
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Monolith het volgende:

[..]
Niet echt gerelateerd aan de Nederlandse politiek verder.
Ik denk dat zijn verhaal goed illustreert welke ontwikkeling mensen kunnen doormaken ten goede of ten slechte. Dat hebben we ook kunnen zien bij bijvoorbeeld een Dilan. Uiteindelijk is alles politiek.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220945013
Kamermeerderheid wil partijen uitsluiten die geweld goedpraten, gericht tegen Markuszower en FvD

https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-markuszower-en-fvd

Dus VVD wil toch met PRO regeren? Of hoe denken ze aan meerderheden te komen?
pi_220945044
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Kamermeerderheid wil partijen uitsluiten die geweld goedpraten, gericht tegen Markuszower en FvD

https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-markuszower-en-fvd

Dus VVD wil toch met PRO regeren? Of hoe denken ze aan meerderheden te komen?
De bedoeling is natuurlijk om zoveel mogelijk zetels bij (sowieso) VVD en JA21 terecht te laten komen bij de Eerste Kamerverkiezingen.

Opvallend was dat SGP tegen de motie stemde.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)verspreiden-a4929206

De Groep Markuszower stemde – niet geheel verrassend – tegen de motie, net als de rest van de conservatieve en radicaal-rechtse flanken van de Kamer: ook PVV, JA21, FvD, BBB, SGP en het lid Mona Keijzer (afgesplitst van BBB) steunden de motie niet.
[...]
Mona Keijzer gaf een stemtoelichting waarin ze sprak van een „links-politieke kerk in Nederland” met een „geschiedenis van verboden woorden”. De motie die de woorden ‘omvolking’ en ‘remigratie’ wil „verbieden” zou „schijnheilig” zijn, aldus Keizer. Ze greep haar stemverklaring vervolgens aan om de partij van Jesse Klaver aan te vallen op banden met de volgens Keijzer „antisemitische” VN-rapporteur voor de bezette Palestijnse gebieden Francesca Albanese.

Ook de SGP verklaarde tegen het uitsluiten van partijen te zijn, maar sprak zich bij monde van Kamerlid Diederik van Dijk wel concreet uit tegen „theorieën waarin de Joodse gemeenschap een duistere rol krijgt toebedeeld”.
pi_220945045
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Kamermeerderheid wil partijen uitsluiten die geweld goedpraten, gericht tegen Markuszower en FvD

https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-markuszower-en-fvd

Dus VVD wil toch met PRO regeren? Of hoe denken ze aan meerderheden te komen?
Zo wordt het wel erg onmogelijk om nog wat voor elkaar te krijgen met dit minderheidskabinet.. :{
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:08:31 #284
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220945054
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:57 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Milieu- en klimaatgekkies die racistisch zijn, het verbaast mij niks.
Lol, sinds wanneer zijn conservatieven klimaatgekkies? Volgens mij vinden zij het juist een hoax.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:14:58 #285
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220945097
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:08 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Lol, sinds wanneer zijn conservatieven klimaatgekkies? Volgens mij vinden zij het juist een hoax.
Dat hoeft helemaal niet; zij die behoudend zijn zouden ook juist een schone leefwereld willen behouden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:43:46 #286
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220945259
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zo wordt het wel erg onmogelijk om nog wat voor elkaar te krijgen met dit minderheidskabinet.. :{
Jij had liever gehad dat ze met Markuszower, SGP, en FvD wel wat voor elkaar hadden gekregen?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220945270
quote:
Nr. 849
MOTIE VAN HET LID KLAVER
Voorgesteld 26 mei 2026

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat politici hebben opgeroepen tot maximaal geweld tegen vluchtelingen
en de omvolkingstheorie hebben verspreid;

overwegende dat de NCTV waarschuwt dat het verspreiden van ideeën over omvolking en
remigratie bijdraagt aan het normaliseren van extreemrechts gedachtegoed;

verzoekt de regering geen akkoorden te sluiten met politici die oproepen tot geweld
tegen vluchtelingen of de omvolkingstheorie verspreiden,

en gaat over tot de orde van de dag.

Klaver
Deze motie is aangenomen, ook door de 3 regeringspartijen.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:48:13 #288
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220945310
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Deze motie is aangenomen, ook door de 3 regeringspartijen.
Dat de VVD meestemt is overigens superslim. Zo dwingen ze PRO in een constructieve rol.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220945396
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Jij had liever gehad dat ze met Markuszower, SGP, en FvD wel wat voor elkaar hadden gekregen?

Om mijn part, ja.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:59:10 #290
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220945414
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:56 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Om mijn part, ja.
Liever het verlagen van de ww-duur in ruil voor het gedeeltelijk terugdraaien van abortus dan geen nieuw beleid?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220945415
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat de VVD meestemt is overigens superslim. Zo dwingen ze PRO in een constructieve rol.
Of zo snel mogelijk het kabinet laten vallen.
pi_220945433
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat de VVD meestemt is overigens superslim. Zo dwingen ze PRO in een constructieve rol.
Mwah, zal wel meevallen. Sowieso is “oproepen tot geweld” voor interpretatie vatbaar zie je ook aan de reacties op rechts, en ten tweede zal de coalitie ongetwijfeld het willen spinnen dat er nu een hele zware verantwoordelijkheid ligt bij Pro, maar mocht er niks tot stand komen dan heeft de coalitie nog steeds het grootste probleem.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:01:16 #293
236264 crew  capricia
pi_220945438
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:59 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Of zo snel mogelijk het kabinet laten vallen.
Denk dat dat niet zoveel op gaat leveren. Qua bestuurbaarheid.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220945447
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Denk dat dat niet zoveel op gaat leveren. Qua bestuurbaarheid.
Precies, weer een bak ellende en uitstel.
pi_220945473
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Denk dat dat niet zoveel op gaat leveren. Qua bestuurbaarheid.
Dat zit ‘m eerlijk gezegd vooral in de starre, en in mijn ogen debiele, houding van de VVD die niet met Pro wil besturen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 20:08:16 #296
236264 crew  capricia
pi_220945521
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:04 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat zit ‘m eerlijk gezegd vooral in de starre, en in mijn ogen debiele, houding van de VVD die niet met Pro wil besturen.
Weet niet of de VVD-stemmer daar wel zo open voor staat.
Ze gingen de vorige verkiezingen pas weer stijgen toen ze aangaven Gl-pvda niet te zien zitten als partner.

En om deze stemmers nog verder naar rechts te doen opschuiven, wordt het land ook niet bestuurbaarder van.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:09:56 #297
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220945536
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:00 schreef Tomatenboer het volgende:
Sowieso is “oproepen tot geweld” voor interpretatie vatbaar zie je ook aan de reacties op rechts,
Dat is op zich waar, maar ik verwacht toch dat ze er bij de VVD gebruik van gaan maken door enerzijds het aan de achterban verkoopbaar te maken dat er een gedoogakkoord met PRO moet worden gesloten en anderzijds PRO te dwingen om uit de riante zetel te komen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220945557
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is op zich waar, maar ik verwacht toch dat ze er bij de VVD gebruik van gaan maken door enerzijds het aan de achterban verkoopbaar te maken dat er een gedoogakkoord met PRO moet worden gesloten en anderzijds PRO te dwingen om uit de riante zetel te komen.
Zo riant zitten ze er m.i. niet bij.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:14:40 #299
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220945569
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:13 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zo riant zitten ze er m.i. niet bij.
PRO wel, die zijn door de fusie eigenlijk simpelweg de partij geworden waar niemand meer makkelijk om heen kan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220945576
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is op zich waar, maar ik verwacht toch dat ze er bij de VVD gebruik van gaan maken door enerzijds het aan de achterban verkoopbaar te maken dat er een gedoogakkoord met PRO moet worden gesloten en anderzijds PRO te dwingen om uit de riante zetel te komen.
Vullings had een theorie vanavond:
https://bsky.app/profile/elsschot.bsky.social/post/3mnd5fnult224
pi_220945596
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 20:04 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat zit ‘m eerlijk gezegd vooral in de starre, en in mijn ogen debiele, houding van de VVD die niet met Pro wil besturen.
VVD verliest toch heel veel zetels als ze met GroenLinks gaan. Dat pikt die achterban niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')