In Oostenrijk sluiten ze gewoon een hele pas af. Ik hoop dat onze activisten ook op die manier wat effectiever worden.quote:Dorpje in Tirol is drukte op Brennerpas beu en legt bergroute plat
Henk Wijngaard tolt in zijn graf.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 12:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ook wel grappig, in Nederland doen we telkens moeilijk over een blokkade op het einde van de A12.
https://nos.nl/artikel/26(...)-legt-bergroute-plat
[..]
In Oostenrijk sluiten ze gewoon een hele pas af. Ik hoop dat onze activisten ook op die manier wat effectiever worden.
https://www.nporadio1.nl/(...)e-transportbedrijvenquote:Afrikaanse chauffeurs leggen beslag op achterstallig loon bij Nederlandse transportbedrijven
Vandaag 13:50
Een aantal Afrikaanse chauffeurs heeft beslag laten leggen bij verschillende Nederlandse transportbedrijven vanwege meer dan 200.000 euro aan achterstallig loon. De chauffeurs werkten voor een Litouws bedrijf, maar reden voor Nederlandse opdrachtgevers. De FNV steunt de actie en beschuldigt de opdrachtgevers in het radio-programma Pointer (KRO-NCRV) van het wegkijken bij mensenrechtenschendingen.
Het gaat om de transportbedrijven Samskip, P&O Ferrymasters, DFDS, ECS, CTV en Olof-Mega Travel Trailers. Lex Lecomte van FNV Transport licht de beslaglegging toe: “We hopen dat opdrachtgevers eindelijk wakker worden. Want dan weten ze dat als het misgaat ze ook fors moeten gaan betalen.”
De deurwaarder heeft vrijdag namens de chauffeurs beslag gelegd bij de bedrijven. De bedrijven reageren wisselend:
Verbroken beloftes
Pointer sprak op voorwaarde van anonimiteit met een aantal van de Afrikaanse chauffeurs. Hoewel ze in dienst waren van een Litouws bedrijf reden ze nooit in Litouwen, maar alleen maar in West-Europa. “We kregen niet betaald zoals beloofd, en we moesten alleen maar in onze truck blijven”, zegt een van hen in de radio-uitzending op NPO Radio 1. Uiteindelijk liep het achterstallig loon op tot 232.000 euro voor vier chauffeurs.
Dat komt mede door de constructie die het Litouwse bedrijf gebruikte. Door de vele kilometers op de Nederlandse wegen hebben de chauffeurs recht op Nederlands loon als ze in ons land rijden. Maar het Litouwse bedrijf betaalde dat niet. Lecomte is duidelijk: “Ik vind het puur crimineel gedrag. Deze constructies moeten gewoon uitgebannen worden.”
Volgens Lecomte zijn dit soort constructies helaas gebruikelijk, en worden deze oogluikend toegestaan door Nederlandse opdrachtgevers: “We hopen dat ze eindelijk wakker worden, want de meeste opdrachtgevers doen aan struisvogelpolitiek.”
Dat zijn ze ook al, als dit hetzelfde bedrijf uit Litouwen betreft.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:57 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Moeten constructies die leiden tot uitbuiting niet gewoon wettelijk verboden worden?
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)e-transportbedrijven
Dit speelt al een flinke tijd en eigenlijk iedereen in de transportwereld weet er van.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 17:57 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Moeten constructies die leiden tot uitbuiting niet gewoon wettelijk verboden worden?
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)e-transportbedrijven
Dat lijkt me niet.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef -XOR- het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)etsplannen~ad102a4f/
Dit is wel interessant. Gaat D66 hierin mee om het gehate PRO buiten te houden?
Dat kan niet waar zijn.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef -XOR- het volgende:
In China wil men de condooms duurder maken dat is eigenlijk hetzelfde toch?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef -XOR- het volgende:
quote:De SGP wil dat het kabinet-Jetten maatregelen neemt om de 'historisch hoge' abortuscijfers naar beneden te brengen.
Gebeurt dat niet, dan kan het minderheidskabinet naar steun van de orthodox-christelijke partij fluiten.
Hanneke Keultjes 30 mei 2026, 11:51
Sinds 2022 stijgt het aantal abortussen in Nederland.
Na jarenlang tussen de 30.000 en 33.000 te hebben geschommeld, waren het er in 2024 39.000.
,,Er zijn substantiële stappen nodig om de historisch hoge abortuscijfers naar beneden te brengen", aldus SGP-leider Stoffer zaterdag op de jaarlijkse partijdag in Nieuwegein.
Ik zou niet weten waarom je je als SGP hiermee wilt bemoeien, maar aan de andere kant is dit een prijs die je moet betalen als minderheidskabinet.quote:
Als ze onder de 10 zetels willen duiken bij de volgende verkiezingen moeten ze daar vooral in meegaan.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 21:40 schreef -XOR- het volgende:
De vraag is meer wat de schaduwpremier wil.quote:Op zondag 31 mei 2026 07:25 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als ze onder de 10 zetels willen duiken bij de volgende verkiezingen moeten ze daar vooral in meegaan.
Wat stond er? Is nu niet meer te lezen.quote:Op zondag 31 mei 2026 09:50 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Vals kreng. Toneelstuk voor de bühne.
Dilan zeker?quote:Op zondag 31 mei 2026 07:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De vraag is meer wat de schaduwpremier wil.
Mona Keijzer houdt deur naar Forum voor Democratie open na clash met Lidewij de Vosquote:Op zondag 31 mei 2026 10:13 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Wat stond er? Is nu niet meer te lezen.
Dankjewel. Inderdaad bijzonder opmerkelijk deze houding.quote:Op zondag 31 mei 2026 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mona Keijzer houdt deur naar Forum voor Democratie open na clash met Lidewij de Vos
Zelfstandig Tweede Kamerlid Mona Keijzer raakte dinsdag tijdens een debat over de normalisering van geweld in de politiek en samenleving in een clash met Forum voor Democratie-fractievoorzitter Lidewij de Vos, maar ze sluit een samenwerking met de partij zeker niet uit.
https://wnl.tv/2026/05/30(...)-democratie-niet-uit
Opportunistisch toneelstukje dus.
Wat genantquote:Op zondag 31 mei 2026 11:55 schreef Klopkoek het volgende:
Oud-Kamervoorzitter Bosma deelt een video van Parijs van 'gisteravond', waar allerlei racistische reacties en remigratie-fantasieën onder staan. Video blijkt uit 2022 te zijn, staat er zelfs als community note bij, maar het maakt ze gewoon écht niets meer uit of dingen kloppen.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mn52klm22s2m
Wat had hij toch leuke gedichtjes en humor. Daar stemmen we nog een keer op, dachten 65+ Tweede Kamerleden
Ik heb hier reeds eerder een theorie over geponeerd.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Waarom verliezen linkse partijen op het onderwerp wonen aan populistische partijen?
Het stoppen van de HRA zonder dat er iets tegenover staat terwijl de meeste huizen eigenaren zich ernstige zorgen maken over over de betaalbaarheid van de woning misschien?quote:Op zondag 31 mei 2026 12:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ander onderwerp
Waarom verliezen linkse partijen op het onderwerp wonen aan populistische partijen? Is PRO inderdaad te erg een yuppen partij?
Ik heb wat Wilders stemmers gesproken (2023, 2025) en zij vinden wonen met stip een 1. Onderwerp
Natuurlijk speelt een deel van de media ook een rol die het framed als asielzoekers krijgen een gratis huis (de meeste moeten jaren wachten, wat in het niets valt met tientallen jaren een wachtrij)
Omdat dit hun uitgelezen kans voor een quid pro quo is?quote:Op zondag 31 mei 2026 07:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je je als SGP hiermee wilt bemoeien, maar aan de andere kant is dit een prijs die je moet betalen als minderheidskabinet.
Ik bedoel het abortus standpunt/wetgeving.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Omdat dit hun uitgelezen kans voor een quid pro quo is?
Ik kan me herinneren dat het willen terugdringen van abortuscijfers en wat het kabinet hier aan ging doen zo’n beetje het hoofdpunt was van Stoffer tijdens het debat over de regeringsverklaring.quote:Op zondag 31 mei 2026 13:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik bedoel het abortus standpunt/wetgeving.
Waarom wil je bepalen wat iemand anders doet in een dergelijke situatie.
Dat ze dit willen uitruilen voor steun lijkt me inderdaad een uitgelezen kans.
De vraag is wat er is om in mee te gaan. Is er een wetsvoorstel? Is er een opzet voor een onderzoek? Wat wil SGP?quote:Op zondag 31 mei 2026 15:15 schreef Cyan9 het volgende:
Ik zou het heel kwalijk vinden als D66 (maar ook CDA en VVD) hier in mee gaan.
Stijgende abortuscijfers staan ook progressieve partijen niet om te juichen, maar zij zien dan wel een heel andere weg voor zich. Zoals voorlichting op scholen en anticonceptie in basispakket (en minder armoede!), wat juist de conservatieven en reactionairen frustreren en SGP absoluut op tegen is.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:08 schreef vPlien het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat het willen terugdringen van abortuscijfers en wat het kabinet hier aan ging doen zo’n beetje het hoofdpunt was van Stoffer tijdens het debat over de regeringsverklaring.
Ik weet niet meer precies wat z’n argumentatie was want het is inderdaad een beetje een standpunt waarvan je gaat ‘Err oke… maar hoe zie je dat voor je zonder draconische maatregelenWat wil je nou precies?’
Omdat het makkelijker is leugens over dit onderwerp te spuien die goed aankomen bij stemmers die dat zo voelen. Terwijl links nog steeds het "eerlijke verhaal" wil vertellen aan potentiële kiezers. Maar die potentiële kiezers willen niet horen hoe de waarheid in elkaar zit, da's te moeilijk, ze willen gewoon horen dat ze gelijk hebben. En rechts heeft daar totaal geen moeite mee. Resultaat is belangrijker dan de feitenquote:Op zondag 31 mei 2026 12:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ander onderwerp
Waarom verliezen linkse partijen op het onderwerp wonen aan populistische partijen? Is PRO inderdaad te erg een yuppen partij?
Ik heb wat Wilders stemmers gesproken (2023, 2025) en zij vinden wonen met stip een 1. Onderwerp
Natuurlijk speelt een deel van de media ook een rol die het framed als asielzoekers krijgen een gratis huis (de meeste moeten jaren wachten, wat in het niets valt met tientallen jaren een wachtrij)
Jaquote:Op zondag 31 mei 2026 12:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Is PRO inderdaad te erg een yuppen partij?
Sure thing. We zagen het in het debat op tv Wilders vs Timmermans over afschaffen van het eigen risico.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:55 schreef Sabata het volgende:
[..]
Omdat het makkelijker is leugens over dit onderwerp te spuien die goed aankomen bij stemmers die dat zo voelen. Terwijl links nog steeds het "eerlijke verhaal" wil vertellen aan potentiële kiezers. Maar die potentiële kiezers willen niet horen hoe de waarheid in elkaar zit, da's te moeilijk, ze willen gewoon horen dat ze gelijk hebben. En rechts heeft daar totaal geen moeite mee. Resultaat is belangrijker dan de feiten
Tja,zijn concurrentie op rechts is meer in het nieuws, dus dan moet hij overtoepen…quote:Op zondag 31 mei 2026 16:46 schreef -XOR- het volgende:
Geertje stuurt aan op een Entlösung:
[ afbeelding ]
Kiezers van bepaalde politieke partijen werken hier liever mee samen dan met PRO, "omdat negers". Ik voel steeds meer kotsneigingen opkomen bij rechts Nederland.
Wat is het eerlijke verhaal?quote:Op zondag 31 mei 2026 16:55 schreef Sabata het volgende:
[..]
Omdat het makkelijker is leugens over dit onderwerp te spuien die goed aankomen bij stemmers die dat zo voelen. Terwijl links nog steeds het "eerlijke verhaal" wil vertellen aan potentiële kiezers. Maar die potentiële kiezers willen niet horen hoe de waarheid in elkaar zit, da's te moeilijk, ze willen gewoon horen dat ze gelijk hebben. En rechts heeft daar totaal geen moeite mee. Resultaat is belangrijker dan de feiten
Het eerlijke verhaal is dat iedereen weet dat er sneller meer huizen gebouwd moeten worden, maar net als op vrijwel alle onderwerpen is het land volledig vastgeroest. Het eerlijke verhaal is dat politici hier geen oplossingen voor hebben maar net doen alsof dat wel zo is. Links al helemaal niet, omdat elke keer als er ook maar een bedrijf ergens in de keten winst dreigt te maken er meteen een extra maatregel moet komen. Rechts doet daar dan vervolgens niet aan omdat niemand inmiddels door de bomen het bos meer kan zien, en omdat rechts ook te veel verantwoordelijkheden overgeheveld heeft naar compleet incompetente gemeenten.quote:
nou de ruimtelijke ordening is door de VVD met het beleid van Stef Blok bij de provincies neergelegd en hij heeft het Ministerie van R en O opgeheven, dus de overheid kan niets meer dan zoete broodjes bakken en de provincies hebben totaal geen zin in woningbouw anders dan voor hun achterban en beleidsvriendenquote:Op zondag 31 mei 2026 19:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het eerlijke verhaal is dat iedereen weet dat er sneller meer huizen gebouwd moeten worden, maar net als op vrijwel alle onderwerpen is het land volledig vastgeroest.
Het eerlijke verhaal is dat politici hier geen oplossingen voor hebben maar net doen alsof dat wel zo is. Links al helemaal niet, omdat elke keer als er ook maar een bedrijf ergens in de keten winst dreigt te maken er meteen een extra maatregel moet komen. Rechts doet daar dan vervolgens niet aan omdat niemand inmiddels door de bomen het bos meer kan zien, en omdat rechts ook te veel verantwoordelijkheden overgeheveld heeft naar compleet incompetente gemeenten.
En zo krijg je dus geen vooruitgang en zelfs achteruitgang zoals die walgelijke huurwet van Hugo de Jonge, die niet alleen miljarden kapitaalvernietiging en minder huizenbouw tot gevolg heeft maar ook starters zonder rijke ouders nog minder opties geeft.
Zowel linkse als rechtse partijen stemden voor dat gedrocht.
Maar dit is allemaal veel te genuanceerd natuurlijk, het is veel lekkerder om gewoon de onderbuik te laten spreken en rechts cq links overal de schuld van te geven.
Vreemd, in de tweets van Wilders wordt niets over 'negers' gezegd namelijk, wel over het wangedrag van jongeren in Parijs, waarvan wederom een heel groot deel met een migratieachtergrond uit (Noord-)Afrika.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:46 schreef -XOR- het volgende:
[ afbeelding ]
Kiezers van bepaalde politieke partijen werken hier liever mee samen dan met PRO, "omdat negers". Ik voel steeds meer kotsneigingen opkomen bij rechts Nederland.
Dat soort infill is leuk maar zet totaal geen zoden aan de dijk. Nieuwe wijken moeten er komen, maar dat gaat veel en veel te langzaam.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:20 schreef Cupfighter het volgende:
In deze linkse stad (Nijmegen) wordt er flink gebouwd
Tja, allerlei partijen weigeren de stikstofuitstoot flink te beperken, dat vertraagt nogal…quote:Op zondag 31 mei 2026 19:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat soort infill is leuk maar zet totaal geen zoden aan de dijk. Nieuwe wijken moeten er komen, maar dat gaat veel en veel te langzaam.
Sure.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Vreemd, in de tweets van Wilders wordt niets over 'negers' gezegd namelijk, wel over het wangedrag van jongeren in Parijs, waarvan wederom een heel groot deel met een migratieachtergrond uit (Noord-)Afrika.
Waarom maak je daar vervolgens een argument over 'negers' van als dit in de tweet helemaal niet wordt gezegd? Bovendien is het nogal smerig om hier het woord 'endlösung' voor te gebruiken, want dat wijst op de plannen van Nazi-Duitsland voor de fysieke vernietiging van de Joodse populatie van Europa. Letterlijk niemand steekt hier in op een vernietiging van wie dan ook.
Nijmegen Noord is nieuw en in de Winkelsteeg gaat ook een nieuwe wijk komenquote:Op zondag 31 mei 2026 19:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat soort infill is leuk maar zet totaal geen zoden aan de dijk. Nieuwe wijken moeten er komen, maar dat gaat veel en veel te langzaam.
we moeten niet meer in laaggelegen gebieden bouwen, dus Nijmegen eo is wel goedquote:Op zondag 31 mei 2026 19:53 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nijmegen Noord is nieuw en in de Winkelsteeg gaat ook een nieuwe wijk komen
Los daarvan wordt er in de bestaande wijken ook gebouwd
quote:AI-overzicht
Zoetermeer ligt grotendeels onder het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Het maaiveld bevindt zich gemiddeld op circa -3 tot -6 meter NAP, wat betekent dat de stad flink onder de zeespiegel ligt.
indebuurt.nl +2
De hoogte verschilt echter per polder en wijk:
Diepe polders: Wijken zoals De Leyens liggen bijvoorbeeld op ongeveer -4 meter NAP. In sommige andere peilgebieden kan dit lokaal zelfs oplopen tot -6 meter NAP.
De grammofoonplaat "ons verhaal is het echte verhaal, maar de mensen zijn te dom om het te begrijpen dus daarom verliezen we steeds" wordt wel erg vermoeiend.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:55 schreef Sabata het volgende:
Terwijl links nog steeds het "eerlijke verhaal" wil vertellen aan potentiële kiezers. Maar die potentiële kiezers willen niet horen hoe de waarheid in elkaar zit, da's te moeilijk, ze willen gewoon horen dat ze gelijk hebben.
Ik heb de filmpjes niet bekeken, maar heb het vermoeden dat ze daar over het algemeen niet zo donker zijnquote:Op zondag 31 mei 2026 16:46 schreef -XOR- het volgende:
[ afbeelding ]
Kiezers van bepaalde politieke partijen werken hier liever mee samen dan met PRO, "omdat negers".
De goedkope praatjes zoals het verwijderen van eigen risico, asielnoodwet en dergelijke ook, om vervolgens veel zetels te krijgen en het niet te doen omdat de realiteit toch wel wat lastiger is.quote:Op zondag 31 mei 2026 21:09 schreef nostra het volgende:
[..]
De grammofoonplaat "ons verhaal is het echte verhaal, maar de mensen zijn te dom om het te begrijpen dus daarom verliezen we steeds" wordt wel erg vermoeiend.
De ene is neoliberaal met een progressief randje. De ander progressief met een neoliberaal randje.quote:Op zondag 31 mei 2026 17:06 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Sure thing. We zagen het in het debat op tv Wilders vs Timmermans over afschaffen van het eigen risico.
Toch kunnen er tientallen miljarden naar ASML, Tata Steel, Shell, Booking, de NAVO maar als het gaat om wonen, goede zorg of sociale zekerheid dan is er geen geld.
D66 en Pro lijken gewoon net zo neoliberaal als de VVD. Een echte linkse partij (zoals de SP is) zou tegen de NAVO norm zijn om Trump zijn donateurs te spekken. Pro is dat niet.
Er worden door @Ambtenaar030 wel wat grote stappen genomen hier.quote:Op zondag 31 mei 2026 23:19 schreef probeer het volgende:
[..]
De ene is neoliberaal met een progressief randje. De ander progressief met een neoliberaal randje.
Ik ga asielzoeken in Icelandquote:Op maandag 1 juni 2026 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.reddit.com/r/Infographics/s/8GGFyKlW6H
Nederland daalt op de lijstjes.
Nu graag een kaart met het gebruik van anti depressivia. Finland scoort daar erg hoog in maar ook Nederlandquote:Op maandag 1 juni 2026 12:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ga asielzoeken in Iceland
[ afbeelding ]
ahhh ja laten we het weer over Geertje zijn tweet hebben i.p.v. het echte probleem.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:46 schreef -XOR- het volgende:
[ afbeelding ]
Misschien moet Geertje dan geen neo-nazi tweetjes posten.quote:Op maandag 1 juni 2026 12:57 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
ahhh ja laten we het weer over Geertje zijn tweet hebben i.p.v. het echte probleem.
Plekje 9 is toch gewoon prima. België hebben ze niet verder gekeken naar Vlaanderen neem ik aan.quote:Op maandag 1 juni 2026 12:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ga asielzoeken in Iceland
[ afbeelding ]
We stonden altijd steevast op plek vijf/zes bij zowat alle relevante ranglijsten. Ook in de World Development Index bijvoorbeeld.quote:Op maandag 1 juni 2026 13:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Plekje 9 is toch gewoon prima. België hebben ze niet verder gekeken naar Vlaanderen neem ik aan.
Goed spul dan, blijkbaar.quote:Op maandag 1 juni 2026 12:40 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Nu graag een kaart met het gebruik van anti depressivia. Finland scoort daar erg hoog in maar ook Nederland
Nogal een verschilletje met de nazi's. Die pakten onschuldigen op.quote:Op maandag 1 juni 2026 13:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Misschien moet Geertje dan geen neo-nazi tweetjes posten.
"Dit volk" is gewoon Frans. Dat ze gekleurd zijn betekent niet dat je ze daarom maar naar Madagascar of kunt deporteren. En dan heb ik het nog niet eens over de Afrikanofobie.quote:Op maandag 1 juni 2026 13:32 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Nogal een verschilletje met de nazi's. Die pakten onschuldigen op.
Dit volk zal in eigen land voor zulke rellen wat harden worden aangepakt.
En verder is het Geert. Hij moet toch wat doen om aandacht te krijgen.
Jeetje wat een boel idd.quote:Op maandag 1 juni 2026 12:40 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Nu graag een kaart met het gebruik van anti depressivia. Finland scoort daar erg hoog in maar ook Nederland
Nou, 'gewoon Frans' zijn er velen niet. Een deel zal wellicht een Frans paspoort hebben, anderen wellicht weer niet.quote:Op maandag 1 juni 2026 13:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"Dit volk" is gewoon Frans. Dat ze gekleurd zijn betekent niet dat je ze daarom maar naar Madagascar of kunt deporteren. En dan heb ik het nog niet eens over de Afrikanofobie.
Die bouwen normaliter een tolerantie op.quote:
Dan is LIF misschien een interessanter subforum voor je?quote:
Geert ontwaart mensen met een kleur anders dan RAL9010 en de sneue zelfhatende, inlikkende Indo die hij is ziet hij dat als fremdkörper die uit de samenleving verwijderd dienen te worden. Bruintjes zijn slechts conditioneel Frans/Nederlands voor dit soort ranzig-rechtse figuren: zolang ze hun bek houden en leuke dansjes doen wanneer dat van ze gevraagd wordt.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, 'gewoon Frans' zijn er velen niet. Een deel zal wellicht een Frans paspoort hebben, anderen wellicht weer niet.
Een aanzienlijk deel heeft een migratieachtergrond uit (Noord-)Afrikaanse landen. Dat valt namelijk niet weg bij het verkrijgen van een paspoort. Een nationaliteit is niet slechts een juridisch gegeven maar heeft ook een culturele en sociale dimensies.
En op basis van zo een migratiegrond én natuurlijk een dubbel paspoort kun je dus wel mensen uit een land zetten. Je kunt een paspoort afnemen (dit mag als het iemand niet statenloos maakt) en ook uit het land zetten.
Dit is juridisch natuurlijk nog niet een helemaal uitgemaakte zaak, als je naar bijvoorbeeld deze uitspraak kijktquote:Op maandag 1 juni 2026 14:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, 'gewoon Frans' zijn er velen niet. Een deel zal wellicht een Frans paspoort hebben, anderen wellicht weer niet.
Een aanzienlijk deel heeft een migratieachtergrond uit (Noord-)Afrikaanse landen. Dat valt namelijk niet weg bij het verkrijgen van een paspoort. Een nationaliteit is niet slechts een juridisch gegeven maar heeft ook een culturele en sociale dimensies.
En op basis van zo een migratiegrond én natuurlijk een dubbel paspoort kun je dus wel mensen uit een land zetten. Je kunt een paspoort afnemen (dit mag als het iemand niet statenloos maakt) en ook uit het land zetten.
Het valt vooral op dat je, net zoals gisteren al, allerlei dingen aan het verzinnen bent. Niemand heeft het over 'bruintjes'. Meer dan genoeg van zulke Noord-Afrikanen hebben een lichte huidskleur amper te onderscheidenen van sommige Fransen. Het heeft dan ook helemaal niets met huidskleur te maken, wel met gedrag.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Geert ontwaart mensen met een kleur anders dan RAL9010 en de sneue zelfhatende, inlikkende Indo die hij is ziet hij dat als fremdkörper die uit de samenleving verwijderd dienen te worden. Bruintjes zijn slechts conditioneel Frans/Nederlands voor dit soort ranzig-rechtse figuren: zolang ze hun bek houden en leuke dansjes doen wanneer dat van ze gevraagd wordt.
Juist, daarom moesten de Joden ook Duitsland uit.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het valt vooral op dat je, net zoals gisteren al, allerlei dingen aan het verzinnen bent. Niemand heeft het over 'bruintjes'. Meer dan genoeg van zulke Noord-Afrikanen hebben een lichte huidskleur amper te onderscheidenen van sommige Fransen. Het heeft dan ook helemaal niets met huidskleur te maken, wel met gedrag.
Denk jij nu echt dat als dit allemaal Bulgaren of Oekraïners waren, het gedrag ineens acceptabel en prima was? Natuurlijk niet, dan zouden dezelfde geluiden opgaan voor een uitzet van zulke mensen.
Dit is een vreemd argument, nationaliteit is geen 'ras'. En daarnaast wordt sowieso alsnog soms een paspoort ingetrokken, dat zou dan op basis van deze argumenten, pure 'rassendiscriminatie' zijn. Maar dat lijkt een (bewust) verkeerde interpretatie. Het gaat om het bezit van een ander paspoort, wat dit paspoort dan is maakt niet uit.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit is juridisch natuurlijk nog niet een helemaal uitgemaakte zaak, als je naar bijvoorbeeld deze uitspraak kijkt
Joden werden uit Duitsland gezet vanwege rellen of ander wangedrag? Je weet dat dit een ongelofelijk onzinnig en ahistorisch argument is. Daar lag een openlijke rassentheorie aan ten grondslag, waarin Joden als minderwaardig werden gezien op basis van hun etniciteit en tevens stelde dat zij het zogenaamde 'Arische ras' zouden vervuilen.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Juist, daarom moesten de Joden ook Duitsland uit.
Min of meer wel ja.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:57 schreef HowardRoark het volgende:
Joden werden uit Duitsland gezet vanwege rellen of ander wangedrag?
Dat is maar een van de factoren, er zijn genoeg projecten die prima door zouden kunnen gaan zonder verdere maatregelen, of juist zelf al zorgen voor minder uitstoot.quote:Op zondag 31 mei 2026 19:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, allerlei partijen weigeren de stikstofuitstoot flink te beperken, dat vertraagt nogal…
Dit gaat natuurlijk niet over Franse hooligans, maar over een Nederlands politicus die dingen twittert waarvoor 20 jaar geleden de gemiddelde stormfronter zich nog achter de oren zou krabben, en dat dat blijkbaar tegenwoordig gewoon normaal is.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:02 schreef xpompompomx het volgende:
[modbreak]Als je Frans voetbal en Franse hooligans wil bespreken zijn er andere subfora [/modbreak]
quote:Op maandag 1 juni 2026 14:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is een vreemd argument, nationaliteit is geen 'ras'. En daarnaast wordt sowieso alsnog soms een paspoort ingetrokken, dat zou dan op basis van deze argumenten, pure 'rassendiscriminatie' zijn. Maar dat lijkt een (bewust) verkeerde interpretatie. Het gaat om het bezit van een ander paspoort, wat dit paspoort dan is maakt niet uit.
dit klink dan weer niet heel gek.quote:Afkomst – waar een persoon, of één van zijn ouders vandaan komt – is niet de nationaliteit die iemand heeft, maar kan op grond van nationaliteitswetgeving van dat land er wel toe leiden dat iemand die nationaliteit heeft. In deze zaak heeft de in Amsterdam geboren man op grond van Marokkaanse nationaliteitswetgeving vanwege zijn afkomst automatisch de Marokkaanse nationaliteit gekregen omdat zijn ouders die ook hebben. Een direct onderscheid naar afkomst is op grond van internationale verdragen en Europees Unierecht nooit toegestaan in een democratische samenleving.
Dit is natuurlijk totale geschiedvervalsing. Als je dit soort spelletje gaat spelen, waaarbij je een van de zwarte bladzijdes uit de recente Europese geschiedenis gaat misbruiken om kritiek op wangedrag van migranten te counteren, is elk fundament voor een discussie wel weg.quote:
Het wordt dus in andere situaties ook gedaan. Dit wordt gedaan omdat iemand een tweede paspoort heeft. Dat heeft niets te maken met wát die nationaliteit dan is.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:21 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
dit klink dan weer niet heel gek.
Waarom dacht je dan dat de Joden uit Duitsland weg moesten?quote:Op maandag 1 juni 2026 15:25 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is natuurlijk totale geschiedvervalsing. Als je dit soort spelletje gaat spelen, waaarbij je een van de zwarte bladzijdes uit de recente Europese geschiedenis gaat misbruiken om kritiek op wangedrag van migranten te counteren, is elk fundament voor een discussie wel weg.
Joden werden in de jaren 30 in Duitsland wel degelijk gezien als overlastgevers en crimineler dan de "nette" burgers en de autochtone bevolking. Was uiteraard niet gebaseerd op waarheid, maar het was wel de beeldvorming in die tijd, die bewust werd geschapen.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Joden werden uit Duitsland gezet vanwege rellen of ander wangedrag? Je weet dat dit een ongelofelijk onzinnig en ahistorisch argument is. Daar lag een openlijke rassentheorie aan ten grondslag, waarin Joden als minderwaardig werden gezien op basis van hun etniciteit en tevens stelde dat zij het zogenaamde 'Arische ras' zouden vervuilen.
Ben nieuw hier dus moet even rond kijken )))quote:Op maandag 1 juni 2026 14:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dan is LIF misschien een interessanter subforum voor je?
Dit is gewoon niet waar. Er lag met name een openlijke raciale theorie aan ten grondslag. Zie ook:quote:Op maandag 1 juni 2026 15:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Joden werden in de jaren 30 in Duitsland wel degelijk gezien als overlastgevers en crimineler dan de "nette" burgers en de autochtone bevolking. Was uiteraard niet gebaseerd op waarheid, maar het was wel de beeldvorming in die tijd, die bewust werd geschapen.
Het had dus niets te maken met wangedrag, wat letterlijk de enige vorm van kritiek op zulke allochtone Franse jongeren is.quote:De nazi’s beschouwden de Joden als een ras dat een bedreiging vormde voor het Duitse volk. Joden moesten uit ‘rassenhygiënische’ overwegingen worden uitgesloten van deelname aan het maatschappelijke verkeer.
Homoseksuelen, Sinti, Roma en geestelijk of lichamelijk gehandicapten werden evenmin geaccepteerd. Met steeds nieuwe maatregelen werden zij buiten de samenleving geplaatst.
Bron
Ik vind dit altijd zo triest. Er wordt gezegd dat het alleen om gedrag gaat, maar vervolgens worden afkomst en islam er steeds bijgehaald. Blijkbaar kun jij aan de manier waarop iemand juicht, loopt of een steen gooit zien wat zijn afkomst of geloof is. Als het echt om gedrag gaat, houd het dan daarbij. Maar wees dan ook eerlijk en consequent in je verhaal.quote:Op maandag 1 juni 2026 14:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het valt vooral op dat je, net zoals gisteren al, allerlei dingen aan het verzinnen bent. Niemand heeft het over 'bruintjes'. Meer dan genoeg van zulke Noord-Afrikanen hebben een lichte huidskleur amper te onderscheidenen van sommige Fransen. Het heeft dan ook helemaal niets met huidskleur te maken, wel met gedrag.
Denk jij nu echt dat als dit allemaal Bulgaren of Oekraïners waren, het gedrag ineens acceptabel en prima was? Natuurlijk niet, dan zouden dezelfde geluiden opgaan voor een uitzet van zulke mensen.
Ik heb ooit een berichtje uit een Nederlandse krant uit 1920 opgeslagen, stond op het internet ooit. Met de misdaadcijfers per inwoners, de Joden stonden onderaan. Niet meer te vinden nu helaas, zit vast nog wel ergens op een harde schijf van een van mijn oude computers.quote:Op maandag 1 juni 2026 15:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Joden werden in de jaren 30 in Duitsland wel degelijk gezien als overlastgevers en crimineler dan de "nette" burgers en de autochtone bevolking. Was uiteraard niet gebaseerd op waarheid, maar het was wel de beeldvorming in die tijd, die bewust werd geschapen.
Velen zien een verband tussen religie en bepaald gedrag of gedachtegoed, neem bijvoorbeeld een gebrek aan respect voor het Westen of bepaalde denkbeelden over homo's, vrouwen en Joden.quote:Op maandag 1 juni 2026 16:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd zo triest. Er wordt gezegd dat het alleen om gedrag gaat, maar vervolgens worden afkomst en islam er steeds bijgehaald. Blijkbaar kun jij aan de manier waarop iemand juicht, loopt of een steen gooit zien wat zijn afkomst of geloof is. Als het echt om gedrag gaat, houd het dan daarbij. Maar wees dan ook eerlijk en consequent in je verhaal.
Ik vertel je net dat begin vorige eeuw exact hetzelfde gebeurde bij de Joden, er werden lijstjes gemaakt van misdaadcijfers per bevolkingsgroep (protestanten het minst, katholieken nummer twee en joden onderaan). Had dat ook met religie te maken?quote:Op maandag 1 juni 2026 16:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Velen zien een verband tussen religie en bepaald gedrag of gedachtegoed, neem bijvoorbeeld een gebrek aan respect voor het Westen of bepaalde denkbeelden over homo's, vrouwen en Joden.
Waarom is dit zo lastig om voor sommigen te accepteren? Oprechte vraag dit. Vaak wordt dan geprobeerd de racisme-kaart te spelen of te doen alsof zulke dingen geen invloed hebben. Maar waarom is het zo lastig te erkennen dat dit soort dingen wel degelijk een probleem vormen?
Ik heb de cijfers van Frankrijk niet, maar in Nederland (en ook andere Westerse landen) is het vrij eenvoudig aan te tonen dat mensen met een migratieachtergrond op talloze negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd.
Nog niet zo heel lang geleden bestond de harde kern van PSG uit extreemrechtse lelieblanke Fransen die de meest verschrikkelijke dingen deden, ook maar uitzetten?quote:Op maandag 1 juni 2026 16:08 schreef HowardRoark het volgende:
Het had dus niets te maken met wangedrag, wat letterlijk de enige vorm van kritiek op zulke allochtone Franse jongeren is.
quote:Op maandag 1 juni 2026 16:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Velen zien een verband tussen religie en bepaald gedrag of gedachtegoed, neem bijvoorbeeld een gebrek aan respect voor het Westen of bepaalde denkbeelden over homo's, vrouwen en Joden.
Waarom is dit zo lastig om voor sommigen te accepteren? Oprechte vraag dit. Vaak wordt dan geprobeerd de racisme-kaart te spelen of te doen alsof zulke dingen geen invloed hebben. Maar waarom is het zo lastig te erkennen dat dit soort dingen wel degelijk een probleem vormen?
Ik heb de cijfers van Frankrijk niet, maar in Nederland (en ook andere Westerse landen) is het vrij eenvoudig aan te tonen dat mensen met een migratieachtergrond op talloze negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd.
Het verschil is dat jij begint met een groep relschoppers en eindigt bij Noord-Afrikanen, islam en migratieachtergrond, zonder ook maar te weten wie die mensen zijn. Vervolgens presenteer je dat als een discussie over gedrag.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 23:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, niets natuurlijk. Maar een aanzienlijk aantal van de supporters daar zal een migratieachtergrond uit Noord-Afrika hebben, dus dan krijg je dat al snel helaas.
Heb je hier ook een bron van? Ik vind dit als ik even snel zoek:quote:Op maandag 1 juni 2026 16:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik vertel je net dat begin vorige eeuw exact hetzelfde gebeurde bij de Joden, er werden lijstjes gemaakt van misdaadcijfers per bevolkingsgroep (protestanten het minst, katholieken nummer twee en joden onderaan). Had dat ook met religie te maken?
quote:In Nederland werden voor de Tweede Wereldoorlog geen directe, systematische criminaliteitscijfers per specifieke religie bijgehouden. Criminologisch onderzoek naar religie en misdaad baseerde zich in die tijd op historische justitiële statistieken en data van de volkstellingen (zoals die van het CBS).
Bron: Google Gemini
quote:In 1933, Jews made up less than \(1\%\) of the total German population (around 525,000 people). Historical criminological studies from this era (such as those by sociologist Jacob Lestschinsky) indicated that conviction rates for the Jewish population were notably lower than or on par with the general population, generally tracking at \(76\%\) to \(91\%\) of non-Jewish crime rates during the early 20th century.
Bron: Google Gemini
Waarheen? Zij zijn inheems in Frankrijk en hebben geen dubbel paspoort.quote:Op maandag 1 juni 2026 16:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nog niet zo heel lang geleden bestond de harde kern van PSG uit extreemrechtse lelieblanke Fransen die de meest verschrikkelijke dingen deden, ook maar uitzetten?
Omtrent gendergelijkheid zakken we ook door de ondergrens vergeleken met landen om ons heen:quote:Op maandag 1 juni 2026 13:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We stonden altijd steevast op plek vijf/zes bij zowat alle relevante ranglijsten. Ook in de World Development Index bijvoorbeeld.
Onder VVD leiding zakken we af. Liever nemen we een voorbeeld aan de noordelijke landen in plaats van Singapore, de VS, Argentinië of Hongarije.
Ons onderwijs is rotslecht geworden, zie ook de PISA-scores.quote:Op maandag 1 juni 2026 16:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Omtrent gendergelijkheid zakken we ook door de ondergrens vergeleken met landen om ons heen:
[ afbeelding ]
Op academische vrijheid scoren we ook superslecht, en onze universiteiten scoren ook nog eens lager.
Komt ook door wat we binnenhalen .quote:Op maandag 1 juni 2026 16:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ons onderwijs is rotslecht geworden, zie ook de PISA-scores.
Dat heb ik je gezegd, opgeslagen heb ik het ooit en het was wel zeker een bericht uit een lokale krant rond 1920-1930 uit de bollenstreek.quote:Op maandag 1 juni 2026 16:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Heb je hier ook een bron van? Ik vind dit als ik even snel zoek:
[..]
[..]
[..]
Waarheen? Zij zijn inheems in Frankrijk en hebben geen dubbel paspoort.
We weten simpelweg de demografische samenstelling van de Franse samenleving en het helpt ook niet dat jongeren zelf met vlaggen zoals die van Noord-Afrikaanse landen aan het zwaaien waren (bron, bron), wat vorig jaar ook al zo was (bron).quote:Op maandag 1 juni 2026 16:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Het verschil is dat jij begint met een groep relschoppers en eindigt bij Noord-Afrikanen, islam en migratieachtergrond, zonder ook maar te weten wie die mensen zijn. Vervolgens presenteer je dat als een discussie over gedrag.
Opvallend, want eerder zei je zelf nog dat je aan het uiterlijk vaak nauwelijks verschil ziet. Blijkbaar kun je dan toch aan de manier waarop iemand juicht, loopt of een steen gooit feilloos afleiden welke afkomst of religie hij heeft.
Als jij je beter voelt door dat soort semantische spelletjes te spelen, moet je dat vooral doen. Maar doe dan niet alsof het alleen over gedrag gaat. Als dat echt zo was, waren afkomst en religie niet binnen drie zinnen op tafel gekomen.
Dan heb je het over zeer waarschijnlijk verkeerd gelezen of klopte de informatie niet. Joden waren namelijk juist op talloze positieve manieren oververtegenwoordigd, wat ook weer een reden vormde voor haat en complottheorieën.quote:Op maandag 1 juni 2026 16:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat heb ik je gezegd, opgeslagen heb ik het ooit en het was wel zeker een bericht uit een lokale krant rond 1920-1930 uit de bollenstreek.
Nee hoor, je had zowel een Joodse bovenklasse die inderdaad belangrijke bijdragen leverde aan kunst, wetenschap etc, maar er waren in Duitsland ook grote groepen verarmde Joden uit Polen-Litouwen die in deplorabele condities vertoefden en ook gewoon met dezelfde sociaal-economische problematiek te maken hadden als andere groepen in dezelfde omstandigheden.quote:Op maandag 1 juni 2026 16:42 schreef HowardRoark het volgende:
Dan heb je het over zeer waarschijnlijk verkeerd gelezen of klopte de informatie niet. Joden waren namelijk juist op talloze positieve manieren oververtegenwoordigd, wat ook weer een reden vormde voor haat en complottheorieën.
Armoede was er zeker, met name in de welbekende shtetls, maar dan zit je inderdaad ver in het Oosten van Polen, Oekraïne, Wit-Rusland en zeker ook Litouwen, niet zo zeer in Duitsland. En wat heeft dit te maken met wangedrag, rellen of ander negatief gedrag?quote:Op maandag 1 juni 2026 17:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee hoor, je had zowel een Joodse bovenklasse die inderdaad belangrijke bijdragen leverde aan kunst, wetenschap etc, maar er waren in Duitsland ook grote groepen verarmde Joden uit Polen-Litouwen die in deplorabele condities vertoefden en ook gewoon met dezelfde sociaal-economische problematiek te maken hadden als andere groepen in dezelfde omstandigheden.
Die arme Joden trokken in de loop der tijd naar Duitsland en gingen er een onderklasse vormen die ook in de 'verkeerde lijstjes' terug te vinden was.quote:Op maandag 1 juni 2026 17:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Armoede was er zeker, met name in de welbekende shtetls, maar dan zit je inderdaad ver in het Oosten van Polen, Oekraïne, Wit-Rusland en zeker ook Litouwen, niet zo zeer in Duitsland. En wat heeft dit te maken met wangedrag, rellen of ander negatief gedrag?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |