Ik bedoel dat als er zoveel geld te verdienen is met durfkapitaal dat er vast wel bedrijven zijn die zich daarop richten.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 08:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Een bedrijf creëert geen markt, geen ecosysteem. Fragmenten van die markt worden uitstekend bediend door Nederlandse bedrijven (Adyen voor consumententransacties, Optiver/Flow Traders voor market making, VC / PE), maar daar gaat het niet om: het gaat juist om de kapitaaltoegang van de maakbedrijven, Leiden Bio Science Park, Eindhoven usw.
De nadelen zijn, zeker niet limitatief, een hogere volatiliteit - in alles: assetprijzen, werkloosheid, faillissementen, uiteindelijk hoge concentratierisico's, een pensioen is geen pensioen maar assets die je zelf uitkiest (vaak je eigen bedrijf, met Enron als ultiem voorbeeld waar "elke" werknemer alles in Enron had zitten want dat was hét succesverhaal).quote:Op zaterdag 30 mei 2026 00:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Oprechte vraag: je noemt vooral de voordelen van het Amerikaanse model. Wat zijn volgens jou de nadelen ervan, en welke Europese kenmerken zouden we mogelijk kwijtraken als we die kant op bewegen? Iedere institutionele keuze kent immers ook trade-offs.
Ik kan niet in Heinens hoofd kijken (en kan het fragment niet terugkijken), maar vermoed dat hij doelt dat een hogere particuliere beleggingsgraad leidt tot meer liquiditeit, dus tot meer toegang tot (durf)kapitaal. Ongeveer 65% van de Amerikanen belegt en dan is het nog 45% van hun vermogen, voor Nederlanders is dat 30 om 10. Of dat nou de bottleneck is, vraag ik me af.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 23:38 schreef Klopkoek het volgende:
Het ging mij specifiek om het deel van 'beleggers' vs banken (en dan vooral het gedrag van burgers: sparen vs beleggen). Niet om of er één kapitaalmarkt moet zijn, dat deel snap ik heel goed.
Venture capital is niet zozeer het grootste probleem, opschaling wel.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 08:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik bedoel dat als er zoveel geld te verdienen is met durfkapitaal dat er vast wel bedrijven zijn die zich daarop richten.
Niks staat de grote banken of prive groeperingen in de weg om een "durfkapitaal" tak op te richten
AI is de nieuwste hype ja, een nieuwe piek in volatiliteit die doorschiet naar boven, maar die uiteindelijk wel degelijk voor een enorme disruptie gaat zorgen. In 2000 hoefde je maar "internet" in je activiteiten te zetten en je was een paar miljard waard. Dat stortte weer in, maar inmiddels zijn de Amazons en alle in Palo Alto wel de winnaars.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 23:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
In de VS groeit de economie ook niet. Vrijwel alle groei komt uit investeringen in AI die totaal niet rendabel zijn.
Wat betreft die risico bereidheid heb je wel gelijk, de Amerikanen beleggen met het grootste gemak in obvious scams. Ik bedoel kijk zo'n SpaceX IPO dat is een en al bullshit.
Palo Alto is net zo goed een 'legacy' van de (federale) overheid en van defensie.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 09:13 schreef nostra het volgende:
[..]
AI is de nieuwste hype ja, een nieuwe piek in volatiliteit die doorschiet naar boven, maar die uiteindelijk wel degelijk voor een enorme disruptie gaat zorgen. In 2000 hoefde je maar "internet" in je activiteiten te zetten en je was een paar miljard waard. Dat stortte weer in, maar inmiddels zijn de Amazons en alle in Palo Alto wel de winnaars.
Ja dat dacht ik ook en daarom de vraag.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 09:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik kan niet in Heinens hoofd kijken (en kan het fragment niet terugkijken), maar vermoed dat hij doelt dat een hogere particuliere beleggingsgraad leidt tot meer liquiditeit, dus tot meer toegang tot (durf)kapitaal. Ongeveer 65% van de Amerikanen belegt en dan is het nog 45% van hun vermogen, voor Nederlanders is dat 30 om 10. Of dat nou de bottleneck is, vraag ik me af.
Exact dit. Dat is dus inderdaad niet zomaar te c/p'en, en het Chinese model ook niet als je dat zou prefereren. Wat luguber gezegd heeft Europa gewoon definitief verloren van de G2 (met al hun respectievelijke systematische nadelen en gevaren) en kan je hooguit nog wat pleisterwerk repareren en het in de toekomst beter doen.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:06 schreef Perrin het volgende:
Volgens mij gaat het om meer dan alleen de vraag of mensen sparen of beleggen.
In de VS zit veel meer vermogen direct of indirect in de financiële markten. Pensioenen, spaargeld en beleggingen zijn daar veel sterker verweven. Daardoor ontstaat een enorme hoeveelheid kapitaal die continu op zoek is naar rendement en dus ook bereid is risico te nemen op nieuwe bedrijven.
Dat heeft duidelijke nadelen: meer bubbels, meer mislukkingen, meer ongelijkheid en meer financiële onzekerheid. Maar het zorgt er ook voor dat een bedrijf met een goed idee veel makkelijker geld kan ophalen om snel op te schalen.
In Europa zit een groter deel van het vermogen vast in huizen, spaargeld en collectieve pensioenregelingen waar grotendeels 'veilig' belegd wordt. Daar krijg je meer stabiliteit en zekerheid voor terug, maar ook minder kapitaal dat actief op zoek gaat naar de volgende grote groeier.
Daarom denk ik dat de lagere beleggingsgraad in de EU niet zozeer de oorzaak is, maar meer een symptoom van een breder verschil. De VS heeft een samenleving waarin veel meer geld de weg naar de kapitaalmarkt vindt. Als er voortdurend enorme bedragen op zoek zijn naar de volgende Amazon, Nvidia of SpaceX, krijg je vanzelf diepere kapitaalmarkten en meer groeikapitaal.
Dat is ook waarom Silicon Valley niet zomaar te kopiëren is met een paar beleidsmaatregelen. Het is het resultaat van decennia aan kapitaal, beleggers, succesvolle exits en een cultuur waarin mensen veel directer participeren in zowel de winsten als de risico's van de markt.
Niets doen is natuurlijk geen optie.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Exact dit. Dat is dus inderdaad niet zomaar te c/p'en, en het Chinese model ook niet als je dat zou prefereren. Wat luguber gezegd heeft Europa gewoon definitief verloren van de G2 (met al hun respectievelijke systematische nadelen en gevaren) en kan je hooguit nog wat pleisterwerk repareren en het in de toekomst beter doen.
Daarom dat het ook zo bijna schattig is dat Europa nu wel 'even' een eigen defensie-industrie denkt te kunnen gaan bouwen. En even in een jaartje migreren naar native clouds (die er niet zijn). En ook de unicorns wil hebben, liefst binnen nu en vijf jaar. O ja, en ook ondertussen nog even netcongestie, klimaat en stikstof oplossen. Met minder zwartjoekels graag. Je speelt op tien schaakborden tegelijk waar je een dame en een toren achterstaat.
Ja, dat klinkt leuk en ben ik ook wel met je eens, maar wat gaat dat model dan precies zijn. Europa is al decennia relatief het liefste jongetje van de klas. Niet teveel risico, niet teveel van je burgers vragen, boefjes zoals Bezos en Musk niet faciliteren. Leuk en aardig, maar turns out dat dat geen winnende strategie is. Nog even los van überhaupt de discussie of, en zo ja in hoeverre, je van Europa een federatie kan maken, met honderd talen, culturen en een gebrek aan federale historie.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:22 schreef Klopkoek het volgende:
Niets doen is natuurlijk geen optie.
Je moet je eigen model bedenken ipv de Chinezen, Amerikanen of Singapore kopiëren.
In theorie kan dat tegenwoordig best. Adyen zoals ik al noemde. Takeaway (los van hun Amerikaanse blunders). Coolblue zou ook best kunnen opschalen (weliswaar van HAL, dus wat risico-avers), maar die blijven een veredelde dozenschuiver. Terwijl Amazon zo bekend is, maar daar hun macht en geld niet vandaan haalt (maar van AWS).quote:Jij noemt specifiek Amazon. Even daargelaten dat dit een boevenbedrijf eerste klas is (naar werknemers maar ook 'concurrenten'), dat Amazon kon alleen ontstaan door de enorm grote binnenlandse markt. Dat Europa nog steeds niet heeft.
Ik denk dat Carlson daadwerkelijk tegen de oorlog van Trump is . Hij staat niet onoprecht de tegenstanders van zijn voormalige Grote Leider naar de mond te praten.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 00:49 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Eens een mafketel, altijd een mafketel. Dat hij je naar je mond praat zal daar niets aan veranderen.
Al is dit wel weer typisch.
Ik denk dat nu een beetje uit het gezichtsveld raakt dat 'Europeanen' er wel degelijk snel bij zijn met een idee (BOL vs Amazon) maar de opschaling en financiering een terugkerend probleem is. Vanwege kapitaalmarkt, kleine binnenlandse markt etc. Er zou geen Silicon Valley zijn geweest zonder de Amerikaanse defensie, puur qua schaal de grootste ter wereld.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:24 schreef Perrin het volgende:
Ik denk dat hier een belangrijke spanning zit die vaak wordt onderschat. Europa zet sterk in op stabiliteit en risicobeheersing. Maar precies dat wordt nu een zwakte in een wereld die snel verandert.
Een strategie die vooral gericht is op het vermijden van risico's voelt veilig, maar is dat niet automatisch. In een omgeving waarin technologie, kapitaal en geopolitiek snel verschuiven, kan teveel voorzichtigheid ertoe leiden dat je structureel achterloopt omdat anderen wél bewegen.
Darwin vatte dat scherp samen: "It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change."
Dat betekent niet dat Europa het Amerikaanse of Chinese model moet kopiëren. Maar wel dat 'veilig spelen' niet hetzelfde is als toekomstbestendig zijn. Soms vergroot voorzichtigheid juist het risico op lange termijn.
De uitdaging is daarom niet kiezen tussen veiligheid of risico, maar gecontroleerd durven experimenteren zonder stabiliteit te verliezen. Niet verstarren in bescherming, maar ook niet doorschieten in volatiliteit. Precies dat evenwicht wordt waarschijnlijk bepalend voor onze toekomst.
AWS zou er ook niet zijn zonder de grote Amerikaanse binnenlandse markt. Dat is de noodzakelijke katalysator en opstap geweest.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:30 schreef nostra het volgende:
Terwijl Amazon zo bekend is, maar daar hun macht en geld niet vandaan haalt (maar van AWS).
Van je burgers vragen wat de Chinezen, Singapore en Republikeinen van de burgers vragen is niet bepaald 'liberaal'. Eerder extractief en exploitatief.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:30 schreef nostra het volgende:
Niet teveel risico, niet teveel van je burgers vragen
Als huidige EU als geheel, niet individuele landen als Duitsland of al-dan-niet uit elkaar gevallen landen. Op wat Volt-aanhangers na zal er niemand een Europese vlag aan zijn gevel hangen, in tegenstelling tot een Amerikaan.quote:
Ik denk dat het woord "definitief" hier vooral het probleem is.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Exact dit. Dat is dus inderdaad niet zomaar te c/p'en, en het Chinese model ook niet als je dat zou prefereren. Wat luguber gezegd heeft Europa gewoon definitief verloren van de G2 (met al hun respectievelijke systematische nadelen en gevaren) en kan je hooguit nog wat pleisterwerk repareren en het in de toekomst beter doen.
Daarom dat het ook zo bijna schattig is dat Europa nu wel 'even' een eigen defensie-industrie denkt te kunnen gaan bouwen. En even in een jaartje migreren naar native clouds (die er niet zijn). En ook de unicorns wil hebben, liefst binnen nu en vijf jaar. O ja, en ook ondertussen nog even netcongestie, klimaat en stikstof oplossen. Met minder zwartjoekels graag. Je speelt op tien schaakborden tegelijk waar je een dame en een toren achterstaat.
Ik zie het verschil niet tussen KL en de lijn van Wierd Duk.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 11:21 schreef nostra het volgende:
"Klassiek liberaal" gaat wel schandalige vormen aannemen inmiddels, ik word het bijna nog eens met @:Klopkoek
Bekijk deze YouTube-video
j/k
https://www.wyniasweek.nl(...)-aan-de-samenleving/
"Begeleid vertrekken"
Kom ik later op terug, nu tijd om te zwemmen en cannoli te eten.quote:
Precies dit.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 11:14 schreef KaheemSaid het volgende:
Als het afbreken van sociale voorzieningen en meer ongelijkheid de weg naar succes was, dan zou het VK er een stuk beter voor moeten staan dan nu.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |