abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:10:38 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092342
quote:
Trump wil dat iedereen die gaat stemmen zich legitimeert

Donald Trump zegt dat hij per decreet kiezers verplicht wil laten stemmen met een identiteitsbewijs bij de tussentijdse verkiezingen, ook als het Congres daar geen wet over aanneemt. In berichten op sociale media schreef de president dat hij een "Executive Order" zal uitvaardigen als zijn plannen in het Congres vastlopen. "Bij de mid-terms zal je je moeten identificeren, of het congres dat nou goedkeurt of niet," aldus Trump.

Trump dringt al langer aan op een centralere rol van de federale overheid bij verkiezingen. Hij roept Republikeinen op om verkiezingen te "nationaliseren" en de uitvoering naar zich toe te trekken. Dat staat op gespannen voet met de Grondwet van de Verenigde Staten, die zegt dat tijd, plaats en manier van verkiezingen voor het Huis en de Senaat door de parlementen van de afzonderlijke staten worden bepaald. Trump ziet het decreet als volgende stap als zijn wetstraject stukloopt.

Centraal daarin staat de SAVE America Act, een wetsvoorstel dat verkiezingsregels in het hele land moet veranderen. De wet eist dat kiezers, net als in Nederland en de vrijwel alle andere landen, een foto-identiteitsbewijs tonen. De SAVE America Act verplicht staten ook om bewijs van staatsburgerschap "in persoon" te controleren voordat iemand zich kan registreren voor een federale verkiezing, bijvoorbeeld met een Amerikaans paspoort of geboortebewijs.

Het Huis van Afgevaardigden nam de wet woensdag aan met steun van alle Republikeinen; alleen de Democratische afgevaardigde Henry Cuellar uit Texas stemde voor. De wet ligt nu in de Senaat, waar 60 stemmen nodig zijn en de kans op goedkeuring klein is.

Hoogleraar recht Nate Persily van Stanford University stelt dat een decreet dat verkiezingsprocedures wijzigt in strijd is met de Grondwet. Volgens hem krijgt de president geen eenzijdige regelgevende macht over verkiezingen en kan alleen het Congres via een wet, zoals destijds de Voting Rights Act van 1965, ingrijpen in de regels van de staten. Rick Hasen, directeur van het Safeguarding Democracy Project aan de rechtenfaculteit van UCLA, verwacht dat elk bevel dat staten dwingt een door Trump opgelegde kiezers-ID-wet toe te passen, ongrondwettig wordt verklaard.

De rechtbanken hebben eerder al een streep gezet door een soortgelijke stap van Trump. In maart gaf hij een decreet uit dat mensen bij registratie voor verkiezingen verplichtte hun staatsburgerschap te bewijzen en dat nieuwe termijnen voor briefstemmen oplegde. Een federale rechter legde in januari een permanent verbod op dat decreet op, met de conclusie dat de president niet het gezag heeft om verkiezingsprocedures zelfstandig te wijzigen. Die uitspraak weegt mee in de beoordeling van eventuele nieuwe decreten over kiezersidentificatie.

In de VS verschilt per staat of je je moet legitimeren als je gaat stemmen. Er zijn een aantal staten waar je géén identiteitsbewijs hoeft te laten zien. Daaronder vallen Californië, Illinois, Maine, Maryland, Massachusetts, Minnesota, New Jersey, New Mexico, New York, Oregon, Vermont en Washington D.C. In Nederland is het tonen van je legitimatiebewijs een verplichting om te mogen stemmen.
Ik snap werkelijk niet waarom het in de VS mogelijk is om gewoon te gaan stemmen zonder je te legitimeren. Snap dan ook de ophef niet. Kan iemand het me uitleggen?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220092387
Er is maar 1 reden om daar tegen te zijn en dat is als je wilt frauderen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220092392
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:10 schreef Danny het volgende:

[..]
Ik snap werkelijk niet waarom het in de VS mogelijk is om gewoon te gaan stemmen zonder je te legitimeren. Snap dan ook de ophef niet. Kan iemand het me uitleggen?
Hier is die legitimatieplicht ook nog maar vrij recent ingevoerd (rond 2010) en daar was ook aardig wat gedoe over toen… Bijvoorbeeld overouderen zonder geldig rijbewijs, paspoort of ID-kaart.

Daarnaast is het bezit van een legitimatiebewijs in de VS lang niet zo groot als hier en lijkt het vooral bedoeld om bepaalde groepen kiezers het stemmen onmogelijk te maken. Dan is ophef dus wel logisch.
pi_220092399
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe precies?
pi_220092405
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoe precies?
Door meerdere malen te gaan stemmen of te gaan stemmen terwijl je helemaal niet stemgerechtigd bent.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220092421
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Door meerdere malen te gaan stemmen of te gaan stemmen terwijl je helemaal niet stemgerechtigd bent.
Maar je zal daar toch ook een oproep krijgen die je mee moet nemen? Zodat bijgehouden wordt wie er opgekomen is?
En per post stemmen is daar ook populair, moet je daar dan een kopie van je paspoort mee gaan sturen oid? Lijkt me ook niet zo verstandig.

Werd er in Nederland voor 2010 dan ook flink gefraudeerd?
pi_220092422
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hier is die legitimatieplicht ook nog maar vrij recent ingevoerd (rond 2010) en daar was ook aardig wat gedoe over toen… Bijvoorbeeld overouderen zonder geldig rijbewijs, paspoort of ID-kaart.

Daarnaast is het bezit van een legitimatiebewijs in de VS lang niet zo groot als hier en lijkt het vooral bedoeld om bepaalde groepen kiezers het stemmen onmogelijk te maken. Dan is ophef dus wel logisch.
Nee het is niet logisch.

Er is maar 1 groep die het stemmen onmogelijk wordt gemaakt bij een legitimatie plicht en dat is de groep niet stemgerechtigden.

En je legitimeren om te stemmen is iets anders dan altijd een legitimatiebewijs op zak te moeten hebben.
pi_220092426
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar je zal daar toch ook een oproep krijgen die je mee moet nemen? Zodat bijgehouden wordt wie er opgekomen is?
En per post stemmen is daar ook populair, moet je daar dan een kopie van je paspoort mee gaan sturen oid? Lijkt me ook niet zo verstandig.

Werd er in Nederland voor 2010 dan ook flink gefraudeerd?
Voor 2010 moest je je in Nederland ook gewoon legitimeren om te kunnen stemmen. Geen legitimatiebewijs is niet stemmen. Zoals dat al decennia gaat in vrijwel elk ontwikkeld land.

En waarom zou je geen kopie van je paspoort mee kunnen sturen met je stem? En nee, je krijgt daar geen oproep. Ze hebben daar geen burgerlijke stand zoals hier.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 09:22:38 #9
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220092428
Lijkt me logisch dat je je legitimeert, maar je moet je toch ook registeren voor het stemmen?
Is daar dan geen legitimatie voor nodig?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220092432
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:22 schreef MissButterflyy het volgende:
Lijkt me logisch dat je je legitimeert, maar je moet je toch ook registeren voor het stemmen?
Is daar dan geen legitimatie voor nodig?
Ik dacht dat dat alleen is om te stemmen in de voorverkiezingen, maar dat weet ik niet zeker.
pi_220092435
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee het is niet logisch.

Er is maar 1 groep die het stemmen onmogelijk wordt gemaakt bij een legitimatie plicht en dat is de groep niet stemgerechtigden.
En de groep die geen legitimatiebewijs heeft maar wel gewoon stemgerechtigd is…
In Nederland liepen we er toen dit werd ingevoerd tegenaan dat er een groep oudjes was zonder geldige ID. Die hadden gewoon een leven lang in Nederland gewoond en gewerkt en waren keurig kiesgerechtigd.
quote:
En je legitimeren om te stemmen is iets anders dan altijd een legitimatiebewijs op zak te moeten hebben.
Zeker maar dat is voor deze discussie niet zo relevant.
pi_220092438
quote:

[..]
Het gaat tegen de grondwet in. En als je jezelf als democratie iets van serieus neemt doe je niet iets wat tegen de grondwet in gaat.
Dit, dus.
pi_220092444
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En de groep die geen legitimatiebewijs heeft maar wel gewoon stemgerechtigd is…
In Nederland liepen we er toen dit werd ingevoerd tegenaan dat er een groep oudjes was zonder geldige ID. Die hadden gewoon een leven lang in Nederland gewoond en gewerkt en waren keurig kiesgerechtigd.
[..]
Zeker maar dat is voor deze discussie niet zo relevant.
Ja, daar kiest die groep dan zelf voor. Als ze zouden willen stemmen zouden ze wel een paspoort aanvragen.

Dat is in ieder ontwikkeld land zo. In Nederland kan je ook niet stemmen zonder legitimatiebewijs. Vind ik eerlijk gezegd doodnormaal.
pi_220092449
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee het is niet logisch.

logisch?

Niet stemgerechtigden krijgen geen stempas opgestuurd dus is het voor hun al onmogelijk om te stemmen. :D
pi_220092464
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:24 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Het gaat tegen de grondwet in. En als je jezelf als democratie iets van serieus neemt doe je niet iets wat tegen de grondwet in gaat.
Vreemd dat in het meerendeel van de staten er wel een legitimatie plicht is om te stemmen als dat tegen de grondwet in gaat.

Het is dan ook totale kolder.
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:26:46 #16
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092468
quote:

[..]
waar in de grondwet staat dat je je niet hoeft te legitimeren om te stemmen?
ik kan het niet vinden, maar jij misschien wel?
pi_220092490
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Voor 2010 moest je je in Nederland ook gewoon legitimeren om te kunnen stemmen. Geen legitimatiebewijs is niet stemmen. Zoals dat al decennia gaat in vrijwel elk ontwikkeld land.
Nope, die legitimatieplicht bij het stemmen is er in Nederland echt pas sinds 2010…

quote:
En waarom zou je geen kopie van je paspoort mee kunnen sturen met je stem? En nee, je krijgt daar geen oproep. Ze hebben daar geen burgerlijke stand zoals hier.
Wat voegt het dan toe om wel te legitimeren? Want dan kan je blijkbaar alsnog meerdere stembureaus af.

En voor die kopie, hier roept men juist op nooit zomaar je paspoort te laten kopiëren. Zou daar met de regering Trump ook huiverig voor zijn.
pi_220092495
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]
logisch?

Niet stemgerechtigden krijgen geen stempas opgestuurd dus is het voor hun al onmogelijk om te stemmen. :D
In Amerika krijg je geen stempas Einstein.

En in Nederland waar je wel een stempas krijgt kan je ook niet stemmen zonder legitimatiebewijs.

Je hebt weer eens totaal geen idee waar het over gaat.
pi_220092504
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Dat is in ieder ontwikkeld land zo. In Nederland kan je ook niet stemmen zonder legitimatiebewijs. Vind ik eerlijk gezegd doodnormaal.
In ieder ontwikkeld democratisch land heeft men een bevolkingsregister en krijgen stem gerechtigden gewoon een stempas opgestuurd, ipv dat men zich moet aanmelden om te mogen stemmen. :D
pi_220092524
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Vreemd dat in het meerendeel van de staten er wel een legitimatie plicht is om te stemmen als dat tegen de grondwet in gaat.

Het is dan ook totale kolder.
Dat gaat niet over het stemproces, maar de manier waarop je je opkomst kunt legitimeren. Dat zijn twee verschillende zaken. Vandaar ook dat Trump het zonder decreet wil regelen. Lekker ouderwetse dictatorstijl.
Dit, dus.
pi_220092532
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:26 schreef Danny het volgende:

[..]
Zie reactie hierboven.
Dit, dus.
pi_220092534
quote:

[..]
Dat staat niet in de grondwet. Het is wel zo dat er "no ID" staten zijn, waarbij je kunt stemmen door de eed af te leggen, of een verklaring te tekenen. In Californië, New York en Illinois hoef je geen officieel ID te tonen.

Noot: Je moet wel geregistreerd staan als kiezer en er kan alsnog naar niet-officiele manieren gevraagd worden om te identificeren. zoals een bankafschrift, een nutsrekening of andere recente officiele post.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:30:31 #23
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092536
quote:

[..]
Hier is die legitimatieplicht ook nog maar vrij recent ingevoerd (rond 2010)
2009, inmiddels alweer ruim 15 jaar geleden.

quote:
en daar was ook aardig wat gedoe over toen… Bijvoorbeeld overouderen zonder geldig rijbewijs, paspoort of ID-kaart.
Hij mag 5 jaar verlopen zijn. Verder is het sowieso verplicht je id bij je te dragen als je ouder bent dan 13, dus heel gek is dat niet. Daarnaast hadden we daarvoor al een stembiljet dat je thuis kreeg. Dat is in ieder geval IETS van identificatie. De VS heeft geen stembiljetten.

quote:
Ja, dat hoor je vaak. Gek genoeg blijkt uit interviews in de armste wijken van de VS dat iedereen gewoon een id heeft en vinden veel niet-blanken het nogal racistisch dat blanken aannemen dat ze te dom zijn om een legitimatiebewijs aan te vragen.
pi_220092537
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:29 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Dat staat niet in de grondwet. Het is wel zo dat er "no ID" staten zijn, waarbij je kunt stemmen door de eed af te leggen, of een verklaring te tekenen. In Californië, New York en Illinois hoef je geen officieel ID te tonen.
Zie tweede reactie van onder.
Dit, dus.
pi_220092540
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]
In ieder ontwikkeld democratisch land heeft men een bevolkingsregister en krijgen stem gerechtigden gewoon een stempas opgestuurd, ipv dat men zich moet aanmelden om te mogen stemmen. :D
Ja maar we hebben het hier over de situatie in de VS. Waar je dus geen bevolkingsregister hebt. Dus wat is nou het punt wat je wil maken?
pi_220092555
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
In Amerika krijg je geen stempas Einstein.

Ow welke kaart moeten ze dan aanvragen om te stemmen alwetende?
pi_220092631
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ow welke kaart moeten ze dan aanvragen om te stemmen alwetende?
Ze hoeven geen kaart aan te vragen, je moet je registreren als voter.

En in sommige staten, dus niet allemaal, krijg je dan een voter registration card, wat niets meer is dan een bevestiging dat je jezelf hebt geregistreerd.

Er bestaat geen landelijks systeem van stempassen..
  zaterdag 14 februari 2026 @ 09:36:14 #28
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220092656
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Uhh nee. Voor 2010 hoefde dat niet in principe. De voorzitter van het stembureau mocht bepalen of hij je identiteitskaart vroeg, maar wettelijk was dat helemaal niet nodig.

Het eerste jaar waren er dan ook fors minder stemmen omdat veel mensen hun id niet bij zich hadden:
https://www.nu.nl/algemee(...)-door-id-plicht.html
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220092663
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja maar we hebben het hier over de situatie in de VS. Waar je dus geen bevolkingsregister hebt. Dus wat is nou het punt wat je wil maken?
Jij had het over ontwikkelde democratische landen, bij een functionerend democratisch systeem hoort ook dat iedere stemgerechtigde op een makkelijke manier kan stemmen en bij deze hoepels met aanvragen is dat natuurlijk al niet het geval. Dit geneuzel over voter id zou er pas moeten zijn als men het daar voor elkaar heeft gekregen dat iedere stemgerechtigde een stempas heeft.
pi_220092688
Iedereen die hier tegen is in dit topic is hier tegen omdat ze anti trump zijn. In ieder ander ontwikkeld land, waaronder Nederland, waar een legitimatieplicht is vind men het volstrekt normaal.

En je dan hier in allerlei bochten en drogredenen wringen om te betogen dat de situatie in de vs wel zo uitzonderlijk is dat het wel heel erg onredelijk moet zijn om een legitimatiebewijs van iemand te vragen die wil stemmen.

Ergens is het hilarisch.
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:38:11 #31
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092691
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Jij had het over ontwikkelde democratische landen, bij een functionerend democratisch systeem hoort ook dat iedere stemgerechtigde op een makkelijke manier kan stemmen en bij deze hoepels met aanvragen is dat natuurlijk al niet het geval. Dit geneuzel over voter id zou er pas moeten zijn als men het daar voor elkaar heeft gekregen dat iedere stemgerechtigde een stempas heeft.
En hoe word je stemgerechtigd? Zou je je daarvoor moeten legitimeren misschien?
pi_220092695
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ze hoeven geen kaart aan te vragen, je moet je registreren als voter.

En in sommige staten, dus niet allemaal, krijg je dan een voter registration card, wat niets meer is dan een bevestiging dat je jezelf hebt geregistreerd.

En wat krijgt men in de andere Staten dan?
pi_220092700
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Jezelf registreren en je id laten zien is niet ingewikkeld.

Als dat voor jou te ingewikkeld is is het misschien maar goed dat je niet kan stemmen.
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:40:01 #34
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092712
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Uhh nee. Voor 2010 hoefde dat niet in principe. De voorzitter van het stembureau mocht bepalen of hij je identiteitskaart vroeg, maar wettelijk was dat helemaal niet nodig.

Het eerste jaar waren er dan ook fors minder stemmen omdat veel mensen hun id niet bij zich hadden:
https://www.nu.nl/algemee(...)-door-id-plicht.html
Precies. Daarvoor moest je wel gewoon je stempas bij je hebben en dat was toen voldoende legitimatie. De stempas stond immers op naam en werd naar je woonadres gestuurd. Meerdere keren stemmen of stemmen als je illegaal in het land was en niet stemgerechtigd was was al onmogelijk. Heel anders dan in de VS dus.
pi_220092719
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:38 schreef Danny het volgende:

[..]
En hoe word je stemgerechtigd? Zou je je daarvoor moeten legitimeren misschien?
Hoe worden wij in nederland stemgerechtigde, ik krijg bij elke verkeizing iets in mijn brievenbus en daarmee ben ik dan toch stemgerechtigd geworden.
pi_220092736
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Iedereen die hier tegen is in dit topic is hier tegen omdat ze anti trump zijn.
Een president die zonder mandaat het complete stemproces eenzijdig wil wijzigen. Wat kan er mis gaan hè? :D

quote:
In ieder ander ontwikkeld land,
En hier loopt het verhaal een beetje vast.
Dit, dus.
pi_220092742
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En wat krijgt men in de andere Staten dan?
Niks. Dan sta je gewoon op de lijst en zeg je ik ben Basp1 en ik kom stemmen. En dan kijken ze of je op de lijst staat. En in normale staten laat je dan je id zien en in andere geloven ze je op je blauwe ogen.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 09:41:35 #38
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220092749
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:26 schreef Danny het volgende:

[..]
Vooral het gelijkheidsbeginsel is waar de rechtszaken over gingen. Als er in de praktijk een bepaalde groep benadeelt wordt door een id plicht, dan kan dat aangevochten worden. Texas en North Carolina hebben bijvoorbeeld rechtszaken verloren en moesten de strenge ID wetten aanpassen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:42:14 #39
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092765
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Hoe worden wij in nederland stemgerechtigde, ik krijg bij elke verkeizing iets in mijn brievenbus en daarmee ben ik dan toch stemgerechtigd geworden.
Ja, omdat men weet wie je bent.
Een stempas zou daarom in principe voldoende kunnen zijn omdat daar je naam en adres op staat. Dus moet het het één of het ander zijn. Met een id kunnen ook daklozen stemmen. Zonder id zul je een woonadres moeten hebben.
pi_220092767
Bedenk je dat er aanzienlijke aantallen geen officieel ID hebben, en dus geld moeten uitgeven om te kunnen stemmen. Dat gaat mogelijk om 21,3 miljoen Amerikaanse burgers.

Hoe groot zou de kans zijn dat die 21,3 miljoen mensen anti-Trump zijn?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220092781
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:41 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Een president die zonder mandaat het complete stemproces eenzijdig wil wijzigen. Wat kan er mis gaan hè? :D
[..]
En hier loopt het verhaal een beetje vast.
Je gaat in de eerste zin al fout.

Weleens van de SAVE act gehoord? Dat is dus per definitie niet zonder mandaat maar een democratisch gedragen meerderheidsbesluit als die wordt aangenomen.
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:43:33 #42
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092783
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Vooral het gelijkheidsbeginsel is waar de rechtszaken over gingen. Als er in de praktijk een bepaalde groep benadeelt wordt door een id plicht, dan kan dat aangevochten worden. Texas en North Carolina hebben bijvoorbeeld rechtszaken verloren en moesten de strenge ID wetten aanpassen.
Welke groep wordt benadeeld dan? Iedere staatsburger kan en mag in de VS gewoon een legitimatiebewijs aanvragen en krijgt die ook gewoon. Net als hier. Veel niet-blanken vinden het dan ook nogal racistisch dat blanken er vanuit gaan dat ze te dom zijn om een id aan te vragen.

Bekijk deze YouTube-video
pi_220092791
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je gaat in de eerste zin al fout.

Weleens van de SAVE act gehoord? Dat is dus per definitie niet zonder mandaat maar een democratisch gedragen meerderheidsbesluit als die wordt aangenomen.
Vandaar dat het nu door het senaat wordt afgeschoten en hij het tóch wil doordrukken zonder mandaat
Dit, dus.
pi_220092796
quote:

[..]
Waarom niet even een paar seconden googlen voordat je zo reageert? Dit is totale onzin, er zijn meerdere staten die een photo ID vragen bij zowel registratie als het daadwerkelijke stemmen, en de Supreme Court heeft expliciet gezegd dat zoiets mag.
pi_220092800
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:30 schreef Danny het volgende:

[..]
2009, inmiddels alweer ruim 15 jaar geleden.
[..]
Hij mag 5 jaar verlopen zijn.
wat een reparatie was nadat bij invoering per 2010 bleek dat een groep (vooral) ouderen geen geldige ID kon overleggen. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-7041.html
Wat ook laat zien dat dit iets is wat je niet zo maar even per decreet door moet voeren maar een zorgvuldige voorbereiding vraagt.
pi_220092803
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:40 schreef Danny het volgende:

[..]
Precies. Daarvoor moest je wel gewoon je stempas bij je hebben en dat was toen voldoende legitimatie. De stempas stond immers op naam en werd naar je woonadres gestuurd. Meerdere keren stemmen of stemmen als je illegaal in het land was en niet stemgerechtigd was was al onmogelijk. Heel anders dan in de VS dus.
Hoe kunnen illegalen in de vs zich registreren als stemgerechtigde? Waarom zou een illegaal dat doen want de straf hierop is 5 jaar en men zal nooit meer dat land in komen.

Ieder geregistreerde stemgerechtigde krijgt daar toch ook maar 1 stemkaart als dit anders is zou ik graag een betere bron dan deze zien.

One of the basic tenets of democracy is that each person has only one vote. Election officials take many steps to ensure that voters only cast one ballot in an election
pi_220092831
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ja zo werkt het in de VS dus niet, waarom blijf je maar door zagen over Nederland? De VS heeft geen bevolkingsregister. Je bent verplicht om je te registreren als stemmer, dan pas kun je stemmen. Er zijn staten die op basis van die registratie mail in ballots opsturen, dus dat komt al heel dicht in de buurt van Nederland. Maar om te registreren moet je je wel legitimeren.
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:48:25 #48
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092841
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Hoe kunnen illegalen in de vs zich registreren als stemgerechtigde?
Dat hoeven ze niet. Ze kunnen gewoon gaan stemmen en met een al dan niet gestolen brief of afschrift waar een naam en adres op staan als voter inschrijven en direct stemmen.

quote:
Waarom zou een illegaal dat doen want de straf hierop is 5 jaar en men zal nooit meer dat land in komen.
Omdat ze weten dat ze toch gewoon mogen blijven en dat de bevolking de ICE agenten die hun willen oppakken om uit te zetten wel tegen zullen houden, gesteund door senatoren en burgemeesters?

quote:
Ieder geregistreerde stemgerechtigde krijgt daar toch ook maar 1 stemkaart als dit anders is zou ik graag een betere bron dan deze zien.
Stemkaarten bestaan niet in de VS
pi_220092842
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waarom niet even een paar seconden googlen voordat je zo reageert? Dit is totale onzin, er zijn meerdere staten die een photo ID vragen bij zowel registratie als het daadwerkelijke stemmen, en de Supreme Court heeft expliciet gezegd dat zoiets mag.
Google zelf even door zou ik zeggen.
Het probleem met de grondwet zal er in liggen wie daarin de verantwoordelijkheid heeft voor het organiseren van verkiezingen. De losse staten of de federale overheid.
Dat zal ook de reden zijn dat Trump dit per decreet wil regelen en niet via deugdelijke wetgeving. Ook in zijn eigen achterban is men vaak allergisch voor dit soort federale bemoeienis ;).
  zaterdag 14 februari 2026 @ 09:50:05 #50
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220092847
Maar wat echt aan de hand is, is dat Trump zich er nu ineens druk over maakt omdat hij en de republikeinen er niet echt goed voor staan.
Dus nu wordt alles geprobeerd om de midterms in hun voordeel te beïnvloeden.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220092850
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:40 schreef Danny het volgende:

[..]
Komt dergelijke fraude nu dan veel voor?
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:50:22 #52
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092853
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja zo werkt het in de VS dus niet, waarom blijf je maar door zagen over Nederland? De VS heeft geen bevolkingsregister. Je bent verplicht om je te registreren als stemmer, dan pas kun je stemmen. Er zijn staten die op basis van die registratie mail in ballots opsturen, dus dat komt al heel dicht in de buurt van Nederland. Maar om te registreren moet je je wel legitimeren.
Je hoeft je niet overal te legitimeren. Er zijn staten waar je een stemkantoor binnen kunt lopen, ter plekke kunt registreren en kunt stemmen. Als 'legitimatie' worden ook bankafschriften of brieven met een naam en adres erop geaccepteerd.
pi_220092863
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Google zelf even door zou ik zeggen.
Het probleem met de grondwet zal er in liggen wie daarin de verantwoordelijkheid heeft voor het organiseren van verkiezingen. De losse staten of de federale overheid.
De staten dus. Maar dat betekent niet dat de federale overheid helemaal niets te zeggen heeft, een federale wet die de verschillende manieren van identificatie voor stemmen harmoniseert is niet per se tegen de grondwet. Dat is gewoon een verzinsel.
pi_220092888
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:45 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Vandaar dat het nu door het senaat wordt afgeschoten en hij het tóch wil doordrukken zonder mandaat
Je kletst weer eens uit je nek:

quote:
The US House of Representatives this week passed legislation that would require voters to provide proof-of-citizenship as the midterm elections approach.
https://www.bbc.com/news/articles/crk845r4vlyo
pi_220092893
quote:

[..]

Je mag toch alleen stemmen als legaal burger, en als legaal burger heb je een ID.
ik snap het probleem niet
Vakman pur sang
pi_220092895
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De staten dus. Maar dat betekent niet dat de federale overheid helemaal niets te zeggen heeft, een federale wet die de verschillende manieren van identificatie voor stemmen harmoniseert is niet per se tegen de grondwet. Dat is gewoon een verzinsel.
Maar dat moet dan wel een gewone door de volksvertegenwoordiging democratisch aangenomen wet zijn en geen decreet van een president…
  zaterdag 14 februari 2026 @ 09:54:53 #57
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220092903
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:43 schreef Danny het volgende:

[..]
Welke groep wordt benadeeld dan? Iedere staatsburger kan en mag in de VS gewoon een legitimatiebewijs aanvragen en krijgt die ook gewoon. Net als hier. Veel niet-blanken vinden het dan ook nogal racistisch dat blanken er vanuit gaan dat ze te dom zijn om een id aan te vragen.
Het gaat niet om of mensen capabel zijn, maar om de realiteit in de praktijk. Er zit juridisch wel een verschil tussen of iets theoretisch toegankelijk is en praktisch toegankelijk.

De rechters in Texas en North Carolina hadden dezelfde conclusie. Dat is een samenhang van tig factoren. De VS is geen land zoals Nederland waarbij je een uur vrij neemt van je werk om naar een stadswinkel te lopen om een betaalbare ID aan te vragen omdat er geen extreme armoede heerst.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220092906
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je mag toch alleen stemmen als legaal burger, en als legaal burger heb je een ID.
Dat je het niet snapt, snap ik.
Maar lang niet alle legale burgers in de VS hebben een ID. Dat bleek in een overgereguleerd landje als Nederland al een probleem toen dit hier ingevoerd werd…
pi_220092912
Als een ID bij stemmen nog niet verplicht was daar is het tijd dat ze er wat aan doen
Zeker goed punt van trump, druk maar door.
Vakman pur sang
pi_220092924
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:47 schreef MoreDakka het volgende:

. Maar om te registreren moet je je wel legitimeren.
Dus in principe heeft elke geregistreerde stemmer in de VS dan al een legitimatiebewijs bewijs?
pi_220092942
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:50 schreef Danny het volgende:

[..]
Je hoeft je niet overal te legitimeren. Er zijn staten waar je een stemkantoor binnen kunt lopen, ter plekke kunt registreren en kunt stemmen.
Hier wil ik echt een serieuze onderbouwde bron van zien. ^O^
pi_220092943
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:55 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar lang niet alle legale burgers in de VS hebben een ID. Dat bleek in een overgereguleerd landje als Nederland al een probleem toen dit hier ingevoerd werd…
Jij snapt het niet.
In de VS een ID opvragen en krijgen is nog makkelijker dan in Nl.
De achterstanden zijn er niet meer, die afdeling is verbeterd en IDs en rijbewijzen gaan soepel en snel.

Smoesjes dus.
En anders werk daar aan en maak ID bij stemmen nog steeds verplicht
Vakman pur sang
pi_220092954
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:54 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar dat moet dan wel een gewone door de volksvertegenwoordiging democratisch aangenomen wet zijn en geen decreet van een president…
Ja, en? Dat maakt het gezeik over dat voter ID tegen de grondwet zou zijn nog niet ineens waar hé. Zet die doelpalen maar weer terug.
pi_220092958
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dus in principe heeft elke geregistreerde stemmer in de VS dan al een legitimatiebewijs bewijs?
Een watte?
pi_220093008
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja, en? Dat maakt het gezeik over dat voter ID tegen de grondwet zou zijn nog niet ineens waar hé. Zet die doelpalen maar weer terug.
Het door Trump op deze wijze invoeren van zo’n identificatieplicht is dus wel tegen de grondwet. Zet zelf dus die doelpalen maar even terug.
pi_220093015
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jij snapt het niet.
In de VS een ID opvragen en krijgen is nog makkelijker dan in Nl.
De achterstanden zijn er niet meer, die afdeling is verbeterd en IDs en rijbewijzen gaan soepel en snel.

Smoesjes dus.
En anders werk daar aan en maak ID bij stemmen nog steeds verplicht
Maar waarom moet dit nu zo nodig en per direct verplicht worden?
Waarom niet gewoon via normale wetgeving?
pi_220093018
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je kletst weer eens uit je nek:
[..]
https://www.bbc.com/news/articles/crk845r4vlyo
Ja, eerst het huis nu het senaat nog.

Snap je er überhaupt wel iets van?
Dit, dus.
pi_220093022
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:55 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als je dan wil stemmen vraag je een id aan en anders stem je niet.

Niemand dwingt je te stemmen, niemand dwingt je een id aan te vragen. Maar wil jij stemmen, ja, dan is het heel normaal dat je je id kan laten zien.
pi_220093026
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het door Trump op deze wijze invoeren van zo’n identificatieplicht is dus wel tegen de grondwet.
Ja duh, maar dat is niet waar de originele poster die ik quote op reageerde he. Het is nog vroeg, dus deze blunder zal ik niet al te zwaar aan tillen :)
pi_220093028
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:03 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja dus het democratisch proces loopt gewoon. Dus wat blijft er dan precies over van je argument?
pi_220093033
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:03 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Maar het is dus nog niet afgeschoten zoals jij claimde. 0 uit 2, ga je voor de strikeout?
pi_220093039
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Als je dan wil stemmen vraag je een id aan en anders stem je niet.

Niemand dwingt je te stemmen, niemand dwingt je een id aan te vragen. Maar wil jij stemmen, ja, dan is het heel normaal dat je je id kan laten zien.
Tja, ik vind het onzin. Het is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
Maar waarom vind jij het zo belangrijk dat het juist nu op deze wijze wordt doorgedrukt?
pi_220093045
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja dus het democratisch proces loopt gewoon. Dus wat blijft er dan precies over van je argument?
Dat het nooit door het senaat komt en trump nu al zegt: gaan we toch doen. En een rechter het dan weer afschiet, we kennen de truc inmiddels.
Dit, dus.
pi_220093054
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Omdat dat er allang had moeten zijn.
En bovendien zorgt voor een eerlijker vote systeem.
Verkiezingsfraude uitspraken kan dan ook niet meer.
Waarom wordt het niet toegejuicht
Vakman pur sang
pi_220093067
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, ik vind het onzin. Het is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
Maar waarom vind jij het zo belangrijk dat het juist nu op deze wijze wordt doorgedrukt?
Ik vind het helemaal niet belangrijk want ze moeten het daar lekker zelf weten. Ik stel alleen dat in ieder ontwikkeld land er gewoon een vorm van identificatie bestaat om te stemmen en dat dat doodnormaal is en ieder argument om er tegen te zijn een flutargument is.

Jij vind het bijvoorbeeld geen probleem. Dat is dus zo'n flutargument.
pi_220093084
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:06 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dat het nooit door het senaat komt en trump nu al zegt: gaan we toch doen. En een rechter het dan weer afschiet, we kennen de truc inmiddels.
Oooo, jij weet de uitslagen van stemmingen al. Waarom zouden we dan überhaupt nog verkiezingen houden of ergens over stemmen? We vragen gewoon aan jou wat de uitslag wordt :')
  zaterdag 14 februari 2026 @ 10:12:13 #77
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220093115
Tja, het klinkt misschien logisch, maar het gaat natuurlijk maar om één ding. Zorgen dat er zo min mogelijk democratische kiezers mogen stemmen.

Daarom is Trump ook tegen het stemmen per post want relatief veel democraten stemmen per post.

Oh, en Google maar eens op gerrymandering. Dat gaat trouwens beiden kanten op volgens mij, maar dat hele land is compleet fucked door hun kiesstelsel.
pi_220093121
In het meerendeel van de Amerikaanse staten bestaat al voter id. Daar hebben ze die vreselijke Trump dus niet eens nodig om deze fascistische wetgeving die in ieder ontwikkeld land geldt in te voeren.

En als je dan de politieke kaart er naast legt dan weet je precies waarom de democraten zo anti voter id zijn.

pi_220093126
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Oooo, jij weet de uitslagen van stemmingen al. Waarom zouden we dan überhaupt nog verkiezingen houden of ergens over stemmen? We vragen gewoon aan jou wat de uitslag wordt :')
  Moderator zaterdag 14 februari 2026 @ 10:16:57 #80
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220093152
De grote vraag is natuurlijk:

HOE VAAK WORDT ER NOU ECHT GEFRAUDEERD MET STEMMEN.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220093196
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik vind het helemaal niet belangrijk want ze moeten het daar lekker zelf weten. Ik stel alleen dat in ieder ontwikkeld land er gewoon een vorm van identificatie bestaat om te stemmen en dat dat doodnormaal is en ieder argument om er tegen te zijn een flutargument is.

Jij vind het bijvoorbeeld geen probleem. Dat is dus zo'n flutargument.
Voor 2010 was Nederland dus geen ontwikkeld land?
pi_220093205
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Omdat dat er allang had moeten zijn.
En bovendien zorgt voor een eerlijker vote systeem.
Verkiezingsfraude uitspraken kan dan ook niet meer.
Waarom wordt het niet toegejuicht
Gelul dit. Ook dan zal er over fraude gehuild worden. Dat zag je zelfs in Nederland toen de FvD niet zo goed scoorde als ze verwacht hadden.
pi_220093211
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:16 schreef xpompompomx het volgende:
De grote vraag is natuurlijk:

HOE VAAK WORDT ER NOU ECHT GEFRAUDEERD MET STEMMEN.
Neuh, de Trump-fans zijn toch wel voor en blijven zich dieper in de drek draaien.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 10:25:02 #84
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220093217
Dit gaat Trump niet redden bij de midterms.
pi_220093229
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Voor 2010 was Nederland dus geen ontwikkeld land?
Toen had Nederland in tegenstelling tot de vs een persoons administratie waar iedere stemgerechtigde Nederlander stond geregistreerd en een unieke stempas kreeg toegestuurd. Dat diende toen als legitimatie.

Verder wil ik je er op wijzen dat het nu 2026 is. Zaken die je in 2026 bij een ontwikkeld land verwacht, hoefde je in het verleden niet bij een ontwikkeld land te verwachten. Zo verwacht ik tegenwoordig in een ontwikkeld land landelijk dekkend internet, en verwachte ik dat in 1985 niet. Was Nederland in 1985 dan geen ontwikkeld land? Jawel, maar wel naar de maatstaven van 1985, niet naar de maatstaven van 2026.
pi_220093263
Zwarte mensen hebben geen printer of een copiermachine in de buurt volgens Kamala

life is like a box of chocolates
pi_220093292
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Toen had Nederland in tegenstelling tot de vs een persoons administratie waar iedere stemgerechtigde Nederlander stond geregistreerd en een unieke stempas kreeg toegestuurd. Dat diende toen als legitimatie.

Verder wil ik je er op wijzen dat het nu 2026 is. Zaken die je in 2026 bij een ontwikkeld land verwacht, hoefde je in het verleden niet bij een ontwikkeld land te verwachten. Zo verwacht ik tegenwoordig in een ontwikkeld land landelijk dekkend internet, en verwachte ik dat in 1985 niet. Was Nederland in 1985 dan geen ontwikkeld land? Jawel, maar wel naar de maatstaven van 1985, niet naar de maatstaven van 2026.
Ik vind het maar gezocht van je. Eerder in dit topic was je er nog van overtuigd dat je in Nederland al decennia je ID moest tonen bij het stemmen. Het lijkt er sterk op dat je hier alleen maar fanatiek voor bent omdat je Trump per definitie wilt steunen…
pi_220093328
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Volgens mij werkt het systeem daar wat anders en hebben veel (met name zwarte) amerikanen geen id bewijs omdat ze de dat nooit nodig hebben gehad.

En dat zijn natuurlijk lui die nou niet echt op trump zullen stemmen
pi_220093406
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:40 schreef 111210 het volgende:

[..]
Volgens mij werkt het systeem daar wat anders en hebben veel (met name zwarte) amerikanen geen id bewijs omdat ze de dat nooit nodig hebben gehad.

quote:

[..]

Dus die mensen zitten de hele dag in huis, geen rijbewijs gehaald, geen bieb kaart, nooit naar een cafe geweest, nooit een bankrekening gehad en een cheque uitgeschreven etc.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 10:45:39 #90
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220093423
Dus zelf de hele dag onzin als feiten presenteren is geen probleem maar als een ander het doet.... :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220093459
quote:

[..]

Er is hier eerder een filmpje gepost waaruit eerder het tegendeel blijkt. Ook zwarte Amerikanen hebben een id bewijs en hebben daar gewoon toegang toe. Zwarte mensen zijn niet achterlijk of hulpbehoevend.
pi_220093461
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:44 schreef hondonspain het volgende:

[..]
[..]
Dus die mensen zitten de hele dag in huis, geen rijbewijs gehaald, geen bieb kaart, nooit naar een cafe geweest, nooit een bankrekening gehad en een cheque uitgeschreven etc.
In Nederland ging het destijds vooral om oudjes die geen geldig ID meer hadden. En de VS is een heel ander land, het kan allerlei oorzaken hebben.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 11:01:30 #93
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_220093554
Lijkt me niet meer dan normaal.
Ik ben inmiddels overleden
pi_220093557
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In Nederland ging het destijds vooral om oudjes die geen geldig ID meer hadden. En de VS is een heel ander land, het kan allerlei oorzaken hebben.
Heb er gewoond maar als je een reden hebt om geen ID te hebben denk dat je dan ook niet echt de behoefte hebt om te stemmen.
pi_220093576
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:01 schreef Enchanter het volgende:
Lijkt me niet meer dan normaal.
Dat een president met een decreet iets beslist voor de Staten?
  zaterdag 14 februari 2026 @ 11:05:41 #96
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220093582
Nederlandse toestanden, het begint daar echt steeds meer op een dictatuur te lijken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220093589
pi_220093613
Op zichzelf is het helemaal niet gek om een systeem in te richten waarbij je je identificeert als je gaat stemmen. Het is echter niet correct om dat op zo korte termijn op deze manier door te drukken. Een id hebben, is niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. Er is een aantal redenen waarom veel Amerikanen geen id hebben.

Een id is best duur. Dat is ook de reden waarom veel arme(re) mensen, waaronder veel zwarte mensen, geen id hebben. niet omdat ze te dom zijn, maar omdat het een flinke uitgave is.
Daarnaast heb je een gewaarmerkte geboorteakte nodig. Die heeft lang niet iedereen. Om daaraan te komen, moet je terug naar de staat waar je geboren bent om deze op te vragen, is ook niet kosteloos.
Tevens heb je een social security number nodig. Ook een bewijs van je verblijfplaats, zoals een huurcontract of energierekening of iets dergelijks. Als laatste een bewijs van naamswijziging als je getrouwd bent en je mans naam hebt aangenomen of gescheiden en deze weer afgelegd hebt. In de VS is het niet ongebruikelijk dat vrouwen na hun huwelijk de naam van hun man aannemen, maar ook dat ze die houden als ze gescheiden zijn, onder andere omdat het een tijdrovend en kostbaar traject is om die te wijzigen. Als de naam op je geboorteakte dus niet overeenstemt met je id kun je geweigerd worden om te stemmen.

Kortom: als je voter id wil gaan normaliseren, moet je eerst zorgen dat iedereen gemakkelijk en goedkoop toegang heeft tot de mogelijkheid om een id te verkrijgen. Dat is een proces van jaren, en dat had allang in gezet kunnen zijn. Maar per decreet voor de eerstvolgende verkiezingen een dergelijke grote wijziging invoeren, heeft natuurlijk maar één doel: het bepaalde groepen zo moeilijk mogelijk maken om te stemmen, omdat je verwacht dat dat geen mensen zijn die op jou gaan stemmen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220093617
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoe precies?
Nou, met een legitimatieplicht kan bv je dode oma niet meer stemmen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220093663
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:12 schreef miss_sly het volgende:

Kortom: als je voter id wil gaan normaliseren, moet je eerst zorgen dat iedereen gemakkelijk en goedkoop toegang heeft tot de mogelijkheid om een id te verkrijgen. Dat is een proces van jaren, en dat had allang in gezet kunnen zijn. Maar per decreet voor de eerstvolgende verkiezingen een dergelijke grote wijziging invoeren, heeft natuurlijk maar één doel: het bepaalde groepen zo moeilijk mogelijk maken om te stemmen, omdat je verwacht dat dat geen mensen zijn die op jou gaan stemmen.
Die mensen waren ook arm onder een democratische president en veel arme blanken ook maar had allang geregeld kunnen zijn maar simpele zaken in Amerika zijn vaak heel lastig vanwege 50 verschillende Staten.
pi_220093668
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja, ik begrijp dat je nu de doelpalen wil verschuiven, maar uiteindelijk gaat het hierom:

quote:
Donald Trump zegt dat hij per decreet kiezers verplicht wil laten stemmen met een identiteitsbewijs bij de tussentijdse verkiezingen, ook als het Congres daar geen wet over aanneemt.
En dat laatste stukje achter de komma, lees dat nou eens drie keer door en wat dat betekent voor een gezonde, normale democratie?
Dit, dus.
pi_220093676
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De reden dat het nu moet worden doorgedrukt is dat er verkiezingen aankomen en Trump er niet zo best voorstaat. Door dit er door te drukken hoopt hij dat de democraten er meer stemmen door verliezen dan de republikeinen. Samen met gerrymandering en andere smerige trucjes hoopt hij dat de republikeinen, tegen de wil van het volk in, toch een meerderheid behouden.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_220093686
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:25 schreef Hallojo het volgende:

[..]
De reden dat het nu moet worden doorgedrukt is dat er verkiezingen aankomen en Trump er niet zo best voorstaat. Door dit er door te drukken hoopt hij dat de democraten er meer stemmen door verliezen dan de republikeinen. Samen met gerrymandering en andere smerige trucjes hoopt hij dat de republikeinen, tegen de wil van het volk in, toch een meerderheid behouden.
gerrymandering is de specialiteit van de Democraten

https://www.politico.com/(...)dering-fate-00777364
  zaterdag 14 februari 2026 @ 11:29:23 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220093697
De VS blijft me verbazen hoe ze soms zo archaïsch zijn. Checks, ook zoiets
pi_220093698
pi_220093710
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:25 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Of het 'tegen de wil van het volk' is weet je niet.

'het volk' kan zijn iedere legale Amerikaan met een ID.

Of

Iedere legale inwoner van Amerika

Of

Iedere inwoner van Amerika, legaal of illegaal.

Ik vermoed dat het stemgedrag wel eens zou kunnen verschillen per definitie van 'het volk'.

Persoonlijk vind ik 'het volk' iedereen die legaal is en dat je om te mogen stemmen een ID moet hebben. Dat laatste schijnt in de VS wel een dingetje te zijn. Dat dat (met name voor getrouwde vrouwen) een ook lastige procedure schijnt te zijn. Maar och, effe je buik ervoor zetten. Het is voor een goed doel. Het duurt misschien effe, maar dan heb je er voor de rest van het leven profijt van. Je mag stemmen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_220093729
Omdat de Democraten die 30-40 stemmen per jaar heel hard nodig hebben! Waarbij we er dan maar vanuit gaan dat alleen stemmers op de Democraten frauderen.

Legio redenen om tegen Voter Id te zijn maar net zo goed zijn er redenen genoeg om voor te zijn. Alleen moet het voor argument niet gebaseerd zijn op het tegen gaan van zo goed als niet voorkomende fraude.
pi_220093738
Tis een bananenrepubliek die wordt leeggeroofd door een paar technocraten. Het plebs laat zich afleiden door ‘R versus D’ waarbij ze tegelijkertijd verwijzen naar hun glorieuze losmaking van het tirranieke Engeland en niet inzien dat ze toen zelf de terroristen waren waar ze nu tegen stijden.

Steek de boel in de fik en begin opnieuw.
pi_220093750
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:34 schreef Montagui het volgende:

[..]
Of het 'tegen de wil van het volk' is weet je niet.

'het volk' kan zijn iedere legale Amerikaan met een ID.

Of

Iedere legale inwoner van Amerika

Of

Iedere inwoner van Amerika, legaal of illegaal.

Ik vermoed dat het stemgedrag wel eens zou kunnen verschillen per definitie van 'het volk'.

Persoonlijk vind ik 'het volk' iedereen die legaal is en dat je om te mogen stemmen een ID moet hebben. Dat laatste schijnt in de VS wel een dingetje te zijn. Dat dat (met name voor getrouwde vrouwen) een ook lastige procedure schijnt te zijn. Maar och, effe je buik ervoor zetten. Het is voor een goed doel. Het duurt misschien effe, maar dan heb je er voor de rest van het leven profijt van. Je mag stemmen.
Net zoals in Nederland hebben ID bewijzen in Amerika een beperkte houdbaarheid en dat is voor die uittreksels ook
pi_220093803
Ja maar legitimatieplicht is toch racistisch, want alle zwarte Amerikanen zijn arm, en alle arme Amerikanen zijn zwart? Dus dan kunnen alleen niet-zwarte Amerikanen stemmen, omdat deze mensen te arm zijn om een id-kaart te kunnen kopen?

Tenminste, zo werd het steeds gepresenteerd.
pi_220093810
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:42 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Net zoals in Nederland hebben ID bewijzen in Amerika een beperkte houdbaarheid en dat is voor die uittreksels ook
Effe verlengen dan. Dat zal in de VS ook niet zo moeilijk zijn, behalve als er iets gewijzigd is. Maar dat is dan ook een eenmalige 'moeilijkheid'. Klote, dat het dan zo lastig is, maar zoals gezegd, effe je buik ervoor zetten, het is voor een goed doel. Je mag stemmen. Jihaa.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 11:52:16 #112
3542 Gia
User under construction
pi_220093829
quote:

[..]

Nee hoor, voor 2010 was er nog geen legitimatieplicht. Maar moest de persoon in het stemlokaal de stemmers kennen. Dit was van oudsher zo en dat was vroeger ook gewoon zo. Je nam je stempas mee, en achter de balie zat iemand die je kende. Maar tegen 2010 bleek dat er veel gefraudeerd werd met volmachten. Mensen die stemmen gingen ronselen. Gebeurt nog, hoor, maar je mag er maar 3 per persoon, geloof ik.

Herstel 2 volmachten per persoon en die moeten tegelijkertijd uitgebracht worden met je eigen stem.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gia op 14-02-2026 11:58:01 ]
pi_220093832
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:48 schreef ToT het volgende:
Ja maar legitimatieplicht is toch racistisch, want alle zwarte Amerikanen zijn arm, en alle arme Amerikanen zijn zwart? Dus dan kunnen alleen niet-zwarte Amerikanen stemmen, omdat deze mensen te arm zijn om een id-kaart te kunnen kopen?

Tenminste, zo werd het steeds gepresenteerd.
Klopt. Legitimatie plicht is net zo racistisch als een verbod op fatbikes of jezelf zwart schminken om Zwarte Piet te spelen.
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 11:53:17 #114
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220093834
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:54 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Het gaat niet om of mensen capabel zijn, maar om de realiteit in de praktijk. Er zit juridisch wel een verschil tussen of iets theoretisch toegankelijk is en praktisch toegankelijk.

De rechters in Texas en North Carolina hadden dezelfde conclusie. Dat is een samenhang van tig factoren. De VS is geen land zoals Nederland waarbij je een uur vrij neemt van je werk om naar een stadswinkel te lopen om een betaalbare ID aan te vragen omdat er geen extreme armoede heerst.
Gelukkig maar dat wij blanken dermate superieur zijn dat we het beter weten dan de zwarten zelf ^O^
  zaterdag 14 februari 2026 @ 11:56:30 #115
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220093865
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:53 schreef Danny het volgende:

[..]
Gelukkig maar dat wij blanken dermate superieur zijn dat we het beter weten dan de zwarten zelf ^O^
Wat een flauwheid zeg en een hele vreemde manier om de rechtspraak te ondermijnen. Rechters kijken naar tig factoren en toetsen dat aan de wet in de loop van meerdere dagen.

Maar goed, dat samenvatten als "wij blanken zijn superieur" kan ook :Z
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220093887
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:53 schreef Danny het volgende:

[..]
Vind je dit nu zelf echt een goede manier van een discussie voeren>
pi_220093955
quote:
1. Raar dat dit niet al was
2. Als je hier tegen bent, hoe kun je dan voorstander zijn van vrije en eerlijke verkiezingen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220094000
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:12 schreef Zwansen het volgende:
Tja, het klinkt misschien logisch, maar het gaat natuurlijk maar om één ding. Zorgen dat er zo min mogelijk democratische kiezers mogen stemmen.

Daarom is Trump ook tegen het stemmen per post want relatief veel democraten stemmen per post.

Oh, en Google maar eens op gerrymandering. Dat gaat trouwens beiden kanten op volgens mij, maar dat hele land is compleet fucked door hun kiesstelsel.
Dan stemmen de dems dus niet eerlijk, die conclusie kun je hier wel uit trekken. Want hoezo wil je dit anders in stand houden? Hoezo wil je de ruimte blijven houden om te kunnen frauderen?

Hoe hard het ook is om te zeggen.
1947-2016
pi_220094072
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 12:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
1. Raar dat dit niet al was
2. Als je hier tegen bent, hoe kun je dan voorstander zijn van vrije en eerlijke verkiezingen?
Een ID eis zorgt voor een 2–5% lagere opkomst. Dat is relatief veel en zeker in de VS waar nog geen 60% van de stemgerechtigden überhaupt de moeite doet om te gaan stemmen. Dat is dus minder vrije verkiezingen.

Het argument om voter ID te eisen vanwege fraude klinkt misschien logisch, maar er wordt nauwelijks gefraudeerd. Daar zijn gewoon cijfers over omdat er in de VS hier al ruim vijftig jaar veel onderzoek naar wordt gedaan. Dat lage fraudepercentage is ook logisch want iemand die illegaal stemt kan er zelf niets mee ‘winnen’ en als die persoon wordt gepakt verdwijnt hij of zij voor minimaal twee jaar achter de tralies. Stemmen terwijl dat niet mag is dus vooral dom

Edit: Als het je te doen is voor vrije verkiezingen dan zou je juist vóór stemmen per brief moeten zijn en tegen een verplichte ID controle.

[ Bericht 3% gewijzigd door opgebaarde op 14-02-2026 12:27:08 ]
pi_220094282
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 12:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dan stemmen de dems dus niet eerlijk, die conclusie kun je hier wel uit trekken. Want hoezo wil je dit anders in stand houden? Hoezo wil je de ruimte blijven houden om te kunnen frauderen?

Hoe hard het ook is om te zeggen.
In principe heb je gelijk, maar de situatie ligt in de VS net even anders. Sowieso is een ID veel minder gemeengoed dan bij ons.

Maar daar komt bij dat het vaak ook ingewikkeld en relatief prijzig is om een valide ID te bemachtigen in de VS:

Why Millions of Americans Have No Government ID

En dit bericht is van gisteren. Enerzijds wil de Trump-regering de regels aanscherpen, en tegelijkertijd maakt zij het moeilijker om een ID te krijgen. Dat rijmt natuurlijk niet met elkaar - tenzij het doel is om kiezers weg te houden bij de stembus.

Nonprofit libraries ordered by State Department to stop processing passport applications
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 14 februari 2026 @ 12:59:16 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220094486
Het is apart dat de mensen die er voor zijn dat je in Nederland tegenwoordig al een legitimatiebewijs bij moet hebben als je een pak melk gaat halen er tegen zijn dat men zich in de VS moet legitimeren als men gaat stemmen
The End Times are wild
pi_220094513
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 12:59 schreef LXIV het volgende:
Het is apart dat de mensen die er voor zijn dat je in Nederland tegenwoordig al een legitimatiebewijs bij moet hebben als je een pak melk gaat halen er tegen zijn dat men zich in de VS moet legitimeren als men gaat stemmen
Op wie doel je dan concreet?
pi_220094661
Fophef. Prima om in te voeren
pi_220094739
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 12:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
In principe heb je gelijk, maar de situatie ligt in de VS net even anders. Sowieso is een ID veel minder gemeengoed dan bij ons.

Maar daar komt bij dat het vaak ook ingewikkeld en relatief prijzig is om een valide ID te bemachtigen in de VS:

En dit bericht is van gisteren. Enerzijds wil de Trump-regering de regels aanscherpen, en tegelijkertijd maakt zij het moeilijker om een ID te krijgen. Dat rijmt natuurlijk niet met elkaar - tenzij het doel is om kiezers weg te houden bij de stembus.

Nonprofit libraries ordered by State Department to stop processing passport applications
En dan is het maar ok dat er verkiezingsfraude gepleegd kan worden? Of dat illegalen makkelijk een paspoort kunnen krijgen?

Verkiezingen moeten netjes verlopen, zonder dubbele stemmen. Waar ik het zeker eens mee ben is dat iedereen die mag stemmen een eerlijke kans moet krijgen.

Voor de rest is dit wel een beetje 'ik ben tegen omdat ik tegen trump ben' hoor.

Hoe kun je nu tegen fraudeloze eerlijke verkiezingen zijn?
1947-2016
pi_220094747
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:23 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja, ik begrijp dat je nu de doelpalen wil verschuiven, maar uiteindelijk gaat het hierom:
[..]
En dat laatste stukje achter de komma, lees dat nou eens drie keer door en wat dat betekent voor een gezonde, normale democratie?
De democratie heeft de president die middelen gegeven en dan is het opeens ondemocratisch als hij die middelen gebruikt?
  zaterdag 14 februari 2026 @ 13:28:40 #126
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220094753
quote:

[..]
Hier zie je enkele argumenten:

https://www.brennancenter(...)voter-identification

Je kan de situatie in de VS niet vergelijken met de situatie in NL, waar nagenoeg iedereen een ID heeft.

In de VS is het, in sommige gebieden voor bepaalde groepen, problematisch om het benodigde ID te krijgen om te stemmen.

Oplossing is wellicht niet het niet hoeven laten zien van het ID. Maar voordat men Id-plicht invoert zou men dit soort problemen m.i. wel moeten oplossen.

Maak het makkelijker om een ID aan te vragen qua kosten/bereikbaarheid/openingstijden kantoren of verplichte flexibiliteit werkgever, maak het proces begrijpelijk etc.
Krekker is de bom!
  zaterdag 14 februari 2026 @ 13:31:24 #127
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220094767
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En dan is het maar ok dat er verkiezingsfraude gepleegd kan worden? Of dat illegalen makkelijk een paspoort kunnen krijgen?

Verkiezingen moeten netjes verlopen, zonder dubbele stemmen. Waar ik het zeker eens mee ben is dat iedereen die mag stemmen een eerlijke kans moet krijgen.

Voor de rest is dit wel een beetje 'ik ben tegen omdat ik tegen trump ben' hoor.

Hoeveel verkiezingsfraude is er dan daadwerkelijk bewezen?

Hoe verhoudt de verkiezingsfraude zich t.o.v. het aantal werkelijk stemgerechtigden dat anders niet zou kunnen stemmen?

En waarom zou het zwart-wit moeten zijn? Waarom niet eerst of op z'n minste tegelijkertijd de problemen omtrent voter-id proberen op te lossen ipv deze te negeren?
Krekker is de bom!
pi_220094790
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Hoe verhoudt de verkiezingsfraude zich t.o.v. het aantal werkelijk stemgerechtigden dat anders niet zou kunnen stemmen?

En waarom zou het zwart-wit moeten zijn? Waarom niet eerst of op z'n minste tegelijkertijd de problemen omtrent voter-id proberen op te lossen ipv deze te negeren?
Geef toe, omdat het trump is ben je tegen.

Ik kom er echt niet bij. Hoe kun je tegen eerlijke verkiezingen zijn zonder kans op fraude.
Gaat helemaal nergens over deze discussie.
1947-2016
  zaterdag 14 februari 2026 @ 13:38:11 #129
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220094808
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik kom er echt niet bij. Hoe kun je tegen eerlijke verkiezingen zijn zonder kans op fraude.
Hoezo zijn verkiezingen eerlijk wanneer je een significant deel v/d kiesgerechtigden uitsluit?

Je leest mijn post trouwens selectief en legt me woorden in de mond.

Ik ben helemaal niet tegen eerlijke verkiezingen. Ik ben niet eens tegen id-plicht bij het stemmen. Lees eens goed wat ik werkelijk zeg.
Krekker is de bom!
pi_220094852
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:28 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Je kan de situatie in de VS niet vergelijken met de situatie in NL, waar nagenoeg iedereen een ID heeft.

In de VS is het, in sommige gebieden voor bepaalde groepen, problematisch om het benodigde ID te krijgen om te stemmen.

Oplossing is wellicht niet het niet hoeven laten zien van het ID. Maar voordat men Id-plicht invoert zou men dit soort problemen m.i. wel moeten oplossen.

Maak het makkelijker om een ID aan te vragen qua kosten/bereikbaarheid/openingstijden kantoren of verplichte flexibiliteit werkgever, maak het proces begrijpelijk etc.
Een artikel uit 2012 is niet echt relevant natuurlijk.

Fraude is nauwelijks een probleem, maar voter ID is populair bij iedereen, vooral bij latino's en zwarten. Het zou eigenlijk wel gewoon moeten lukken om hiervoor federale wetgeving te maken die vrijwel iedereen blij maakt, en als bonusvoordeel heeft dat het een bak bureaucratie kan schelen.
pi_220094876
quote:

[..]

Ik heb wel te doen hoor met al die mensen die geen ID kunnen regelen. Die kunnen dan ook niet werken, een huis huren/kopen, auto rijden, abonnementen afsluiten etc etc.
pi_220094924
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Mij lijkt het vooral van belang dat zoveel mogelijk Amerikanen (dat geldt in elke democratie) worden aangemoedigd om te gaan stemmen.

Indien fraudebestrijding daadwerkelijk het doel zou zijn, dan heb je uiteraard gelijk. Wie kan daar nou op tegen zijn? Maar dit geval is het meer een kwestie van 'why fix what isnt broken?'

Er is geen bewijs voor grootschalige stembusfraude in de VS. Dus waarom deze eisen aanscherpen, die vooral als gevolg hebben dat minder Amerikanen naar de stembus gaan?

Op zich lijkt mij niets mis met zo'n verplichting, maar de overheid zou het verkrijgen van een geldige ID dan wel moeten vergemakkelijken. En zoals de linkjes die ik hierboven postte laten zien: het tegendeel is waar. Het wordt kiezers juist moeilijker gemaakt.

Dus on face value is er weinig mis met deze maatregelen. Maar in de praktijk zal het er vooral toe leiden dat minder Amerikanen gaan stemmen, terwijl het een oplossing moet zijn voor een niet-bestaand probleem. Dan schiet je als overheid naar mijn idee je doel voorbij.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 14:01:59 #133
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220094938
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:49 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Ik heb wel te doen hoor met al die mensen die geen ID kunnen regelen. Die kunnen dan ook niet werken, een huis huren/kopen, auto rijden, abonnementen afsluiten etc etc.
Leuk zo'n sarcastische opmerking. Maar de VS is geen Nederland. Het beleid verschilt per staat en in sommige staten is de ID die je nodig hebt om te kunnen werken niet hetzelfde als de ID benodigd om te stemmen. Voor huren is ID bij mijn weten niet altijd nodig. Mbt abonnementen, lol, alsof mensen die met twee banen nog steeds niet kunnen rondkomen tig van abonnementen hebben.
Krekker is de bom!
pi_220094951
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Leuk zo'n sarcastische opmerking. Maar de VS is geen Nederland. Het beleid verschilt per staat en in sommige staten is de ID die je nodig hebt om te kunnen werken niet hetzelfde als de ID benodigd om te stemmen. Voor huren is ID bij mijn weten niet altijd nodig. Mbt abonnementen, lol, alsof mensen die met twee banen nog steeds niet kunnen rondkomen tig van abonnementen hebben.
Laat ik het anders stellen, als je te lam bent om ID te regelen voor die ene keer in de zoveel tijd dat je mag stemmen dan vind ik niet dat je perse moet stemmen.
pi_220094999
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 12:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Short answer: it’s usually cheap (often free) and not very hard to get an ID you can use for voting in the U.S. — but the details depend heavily on the state you live in.
pi_220095000
quote:

[..]

Toen ik in Amerika woonde en zal rond 2008 geweest zijn ging men over van televisie via een antenne naar kabel en aan de TV moest een simpel kastje komen en dacht 2 draadjes veranderen. De regering koste het tientallen miljoenen aan uitlegcampagnes en dan is Amerika soms niet echt voorbeeld van hoe het zou moeten gaan. Groot deel heeft nog steeds geen ADSL. Maar back on topic
pi_220095016
En mensen die te lui of dom zijn om een id te regelen moeten wel zeggenschap hebben over de koers van een land? Je mist er niets aan.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 14:10:06 #138
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220095018
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het zou eigenlijk wel gewoon moeten lukken om hiervoor federale wetgeving te maken die vrijwel iedereen blij maakt, en als bonusvoordeel heeft dat het een bak bureaucratie kan schelen.
Dit zou m.i. het uitgangspunt moeten zijn. Maar ik betwijfel of de huidige regering hier ook maar iets om geeft.

In de VS komt het wel vaker voor dat men dergelijke zaken probeert te misbruiken voor politiek gewin, net zoals bij de "Gerrymandering".

Beetje offtopic, maar meer ter illustratie van hoe politici regelgeving omtrent het stemmen soms bewust proberen te misbruiken in eigen belang:

quote:
Wat is Gerrymandering?
Definitie: De strategische hertekening van de grenzen van kiesdistricten (redistricting) om de stemmen van de tegenpartij te versnipperen of juist te concentreren, waardoor de eigen partij meer zetels wint dan op basis van het totale stemmenaantal logisch zou zijn.

Methoden:
Packing (Verpakken): Het concentreren van oppositiekiezers in een paar districten, zodat ze daar met een overweldigende meerderheid winnen, maar in de rest van de districten stemmen tekortkomen.

Cracking (Kraken): Het verspreiden van de aanhangers van de tegenpartij over veel districten, waardoor ze nergens een meerderheid bereiken.
Oorsprong: Het wordt al 200 jaar toegepast en is vernoemd naar Elbridge Gerry, een politicus die in 1812 een district in de vorm van een salamander tekende.

Situatie in de Verenigde Staten
Partijpolitieke strijd: Zowel Republikeinen als Democraten maken gebruik van deze techniek, maar de impact is vaak groot, met name bij de verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden en in statenparlementen.
Mbt de voter-ID discussie:
Nu vraag ik me wel ook af in hoeverre tegenstanders vd voter-id werkelijk proberen te omstandigheden mbt beschikbaarheid ID proberen te verbeteren.

Wellicht dat er sprake is van twee "partijen" die gewoon keihard roepen "wel invoeren", "niet invoeren" zonder dat men ook maar enigszins probeert de omstandigheden te verbeteren zodat invoering geen probleem meer hoeft te zijn...
Krekker is de bom!
pi_220095024
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Iedereen is voor eerlijke verkiezingen behalve de personen die de verkiezingen willen beïnvloeden.

In news week een artikel waar bijna 80 (!) fraudegevallen waren gespot bij 140.000.000 uitgebrachte stemmen. Daarnaast zal een vereist ID bewijs fraude niet helemaal kunnen voorkomen.

Ik ben voor ID, maar wel om de juiste redenen en SAVE heeft alleen maar als doel het beïnvloeden van democratische stemmers. Gaat nergens over dat mensen dit niet kunnen zien
pi_220095026
Een regering die pedos beschermt, heffingen invoert die het leven voor de burgers duurder maakt, bevriende landen bedreigt, legale knokploegen de steden in stuurt, paracetemol tot gevaarlijk middel verklaart voor zwangeren etc etc moet je natuurlijk op kunnen vertrouwen dat ze uit nobele overwegingen het stemproces lastiger maken voor sommigen.

Maar ja joh Dow 50000!
  zaterdag 14 februari 2026 @ 14:15:05 #141
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220095053
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:03 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Laat ik het anders stellen, als je te lam bent om ID te regelen voor die ene keer in de zoveel tijd dat je mag stemmen dan vind ik niet dat je perse moet stemmen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:09 schreef TheJanitor het volgende:
En mensen die te lui of dom zijn om een id te regelen moeten wel zeggenschap hebben over de koers van een land? Je mist er niets aan.
Gezegd door mensen in een land waar we betaalde vakantiedagen hebben, ziekteverlof en waar je met 1 baan doorgaans nog wel rond kan komen.

Ik hoor je graag nogmaals spreken wanneer je twee fulltime banen draait om rond te kunnen komen zonder betaalde vrije dagen en alle luxe en werknemersrechten die men in NL heeft, waarbij je ook nog eens in de middle of nowhere leeft en uren moet reizen naar een ID-kantoor dat alleen open is tussen 12:00 en 15:00 op doordeweekse dagen.
Krekker is de bom!
pi_220095058
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
[..]
Gezegd door mensen in een land waar we betaalde vakantiedagen hebben, ziekteverlof en waar je met 1 baan doorgaans nog wel rond kan komen.

Ik hoor je graag nogmaals spreken wanneer je twee fulltime banen draait om rond te kunnen komen zonder betaalde vrije dagen en alle luxe en werknemersrechten die men in NL heeft, waarbij je ook nog eens in de middle of nowhere leeft en uren moet reizen naar een ID-kantoor dat alleen open is tussen 12:00 en 15:00 op doordeweekse dagen.
Ik woon in Amerika

Ik heb al die mooie dingen niet. 10 betaalde vakantiedagen, 0 ziektedagen en 6 feestdagen. 0 rechten, kan zo ontslagen worden.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 14:17:39 #143
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220095067
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Ik woon in Amerika
Dan nog maakt dit jou geen expert mbt de leefomstandigheden van arme Amerikanen in elke willekeurige staat en elk willekeurig gebied.
Krekker is de bom!
pi_220095073
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:17 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Dan nog maakt dit jou geen expert mbt de leefomstandigheden van arme Amerikanen in elke willekeurige staat en elk willekeurig gebied.
Woon hier al 13 jaar, maakt me meer een expert dan alle posters hier.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 14:19:57 #145
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220095087
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:18 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Woon hier al 13 jaar, maakt me meer een expert dan alle posters hier.
Het maakt je hooguit expert mbt jouw directe leefomgeving. De rest moet je, net als ik en alle anderen, uit de media halen. En wat je daaruit haalt hangt weer volledig af van jouw eigen selectie.
Krekker is de bom!
  zaterdag 14 februari 2026 @ 14:22:40 #146
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220095099
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Ik woon in Amerika

Ik heb al die mooie dingen niet. 10 betaalde vakantiedagen, 0 ziektedagen en 6 feestdagen. 0 rechten, kan zo ontslagen worden.
Dat bevestigt precies mijn punt.

Prima natuurlijk wanneer je een goede baan en inkomen hebt, goed vervoer of een overheidsbalie om de hoek.

Het wordt echter een ander verhaal wanneer je nauwelijks kan rondkomen, je dubbele banen draait, geen goed vervoer hebt, of als bejaarde minder mobiel bent.
Krekker is de bom!
pi_220095323
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
[..]

Mensen die twee banen hebben zijn 5,3% van de beroepsbevolking. Mensen die twee fulltime banen hebben bestaat slechts uit 0,3% van de beroepsbevolking.
Ik geloof dat deze mensen alles behalve lamzakken zijn en dat een deel daarvan zo niet allemaal gewoon een ID hebben. Mensen die twee banen werken zijn namelijk geen lamzakken maar mensen die vooruit willen in het leven, door een paar hoepels springen om een ID te regelen is een koud kunstje voor ze.
pi_220095445
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:08 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Short answer: it’s usually cheap (often free) and not very hard to get an ID you can use for voting in the U.S. — but the details depend heavily on the state you live in.
Exact. Het hangt af van de staat - en vaak ook de regio of stad - waarin je woont. En daar wringt de schoen.
pi_220095770
quote:

[..]
In elk ontwikkeld land met een solide democratie heb je een vorm van registratie en legitimatie om fraude te voorkomen.
Dat ze in de USA zo ver nog niet waren is al triest genoeg maar voor de Trump bashers is dit een buitenkansje.
-
pi_220095806
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Als je het risico ziet, moet je het dichten. Dat is standaard in alle richtlijnen, risico analysen en standaarden zo. Niet afwachten tot iemand anders er misbruik van gaat maken.

Voor zijn. Snap je dat? Anders zijn gasten als jij aan het janken aan het einde van 'hoe kan dat toch?'
1947-2016
pi_220095813
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Hoezo zijn verkiezingen eerlijk wanneer je een significant deel v/d kiesgerechtigden uitsluit?

Je leest mijn post trouwens selectief en legt me woorden in de mond.

Ik ben helemaal niet tegen eerlijke verkiezingen. Ik ben niet eens tegen id-plicht bij het stemmen. Lees eens goed wat ik werkelijk zeg.
Dat is het hele punt juist. De niet kiesgerechtigden moet je juist uitsluiten en er ook voor zorgen dat alle stemmen gelijk zijn en niet iemand dubbel kan stemmen.
1947-2016
pi_220095826
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 14:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Mij lijkt het vooral van belang dat zoveel mogelijk Amerikanen (dat geldt in elke democratie) worden aangemoedigd om te gaan stemmen.

Indien fraudebestrijding daadwerkelijk het doel zou zijn, dan heb je uiteraard gelijk. Wie kan daar nou op tegen zijn? Maar dit geval is het meer een kwestie van 'why fix what isnt broken?'

Er is geen bewijs voor grootschalige stembusfraude in de VS. Dus waarom deze eisen aanscherpen, die vooral als gevolg hebben dat minder Amerikanen naar de stembus gaan?

Op zich lijkt mij niets mis met zo'n verplichting, maar de overheid zou het verkrijgen van een geldige ID dan wel moeten vergemakkelijken. En zoals de linkjes die ik hierboven postte laten zien: het tegendeel is waar. Het wordt kiezers juist moeilijker gemaakt.

Dus on face value is er weinig mis met deze maatregelen. Maar in de praktijk zal het er vooral toe leiden dat minder Amerikanen gaan stemmen, terwijl het een oplossing moet zijn voor een niet-bestaand probleem. Dan schiet je als overheid naar mijn idee je doel voorbij.
Nu misschien niet nee. Maar er is dus blijkbaar een risico gespot waaronder het wel kan. Mitigeren die handel dus.
1947-2016
pi_220095952
https://www.brennancenter(...)nload_file_39242.pdf

Stuk van 20 jaar terug maar het is er niet veel beter op geworden. Vergeet niet dat USA een puur shithole is voor bepaalde groepen. Op afstand is het makkelijk roepen dat iedereen maar een toegestaan ID moet halen, de praktijk is anders.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 16:07:47 #154
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220095994
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:04 schreef Ericr het volgende:

Stuk van 20 jaar terug maar het is er niet veel beter op geworden. Vergeet niet dat USA een puur shithole is voor bepaalde groepen. Op afstand is het makkelijk roepen dat iedereen maar een toegestaan ID moet halen, de praktijk is anders.
Recent stuk: https://www.motherjones.c(...)oter-id-suppression/

quote:
The centerpiece of the bill remains a requirement that voters show proof of US citizenship, such as a passport or birth certificate, to register to vote. Nine percent of American citizens, roughly 21 million people, don't have ready access to citizenship documents, according to a study by the Brennan Center and other voting rights groups.

That likely understates the number of Americans who could be burdened by the bill, since most people do not carry around citizenship documents with them. Half of Americans, roughly 146 million people, do not have a passport. And 69 million women who took their partner's last name and do not have a birth certificate matching their legal name could find it much harder to register to vote under the bill.
pi_220096029
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 15:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nu misschien niet nee. Maar er is dus blijkbaar een risico gespot waaronder het wel kan. Mitigeren die handel dus.
Hoe kom je erbij dat het risico nu groter is?

En zoals ik al aangaf: met aanscherping van de regels is op zich niets mis, zolang je het voor kiezers dan ook eenvoudiger maakt om een geldig ID te bemachtigen.

In een functionerende democratie moet de overheid de drempel om te stemmen zoveel mogelijk verlagen. Maar dat gebeurt dus niet, integendeel. Er worden juist meer drempels opgeworpen (zie de linkjes die ik eerder postte).

Maar goed, dit komt uit de koker van de Trump-regering; de president die nog altijd weigert te erkennen dat hij de verkiezingen in 2020 heeft verloren en zijn vice-president opriep om de uitslag ongeldig te verklaren (wat illegaal is).

Wees niet naïef: soort voorstellen zijn niet bedoeld om verkiezingen toegankelijker te maken.
pi_220096117
Bijna alles wat die kliek doet is gericht op repressie. Het uitsluiten van bepaalde groepen om te stemmen is daar ook onderdeel van.
pi_220096227
quote:
Er is een aantal redenen waarom veel Amerikanen geen id hebben.
Daarnaast kun je in sommige staten maar in een paar steden een paspoort of ID aanvragen of ophalen (dwz. ritten van 1 tot 4 uur en weer terug), je kunt er geen vrij van je werk voor krijgen en je dan maar ziek melden geldt als fraude, zijn de openingstijden beperkt ("iedere 5e woensdag van de maand", dwz. ±4 keer per jaar) of zelfs idioot ("1x per maand open van 7:10 tot 7:55" en bij sluitingstijd gaat gewoon de deur dicht terwijl ze rustig eerst een kwartier ongestoord aan de koffie willen zitten als ze opengaan).

Als je een foto nodig hebt, kan die om de raarste redenen worden afgekeurd en kun je over 3 maanden om 5 uur 's ochtends opnieuw in de regen in de rij gaan staan. Oh, als je vier keer getrouwd en gescheiden bent: ALLE aktes meenemen please en had ik onverwachte "bijkomende kosten" al genoemd? (kunnen oplopen tot een paar honderd dollar) ;)

Raar dat dit soort misstanden vooral voorkomt in gebieden waar veel Personen Van Kleur en/of laagbetaalde Democratische minderheden wonen, maar dat zal wel toeval zijn. :P

True, er zijn ook gebieden waar je in bijna iedere stad na 2 weken voor $7 je ID kunt ophalen, maar ook dát schijnt iets met de demografie te maken te hebben. :D

[ Bericht 3% gewijzigd door br0kjesp0es op 14-02-2026 16:43:30 ]
pi_220096326
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:28 schreef br0kjesp0es het volgende:

[..]
Daarnaast kun je in sommige staten maar in een paar steden een paspoort of ID aanvragen of ophalen (dwz. ritten van 1 tot 4 uur en weer terug), je kunt er geen vrij van je werk voor krijgen en je dan maar ziek melden geldt als fraude, zijn de openingstijden beperkt ("iedere 5e woensdag van de maand", dwz. ±4 keer per jaar) of zelfs idioot ("1x per maand open van 7:10 tot 7:55" en bij sluitingstijd gaat gewoon de deur dicht terwijl ze rustig eerst een kwartier ongestoord aan de koffie willen zitten als ze opengaan).

Als je een foto nodig hebt, kan die om de raarste redenen worden afgekeurd en kun je over 3 maanden om 5 uur 's ochtends opnieuw in de regen in de rij gaan staan. Oh, als je vier keer getrouwd en gescheiden bent: ALLE aktes meenemen please en had ik onverwachte "bijkomende kosten" al genoemd? (kunnen oplopen tot een paar honderd dollar) ;)

Raar dat dit soort misstanden vooral voorkomt in gebieden waar veel Personen Van Kleur en/of laagbetaalde Democratische minderheden wonen, maar dat zal wel toeval zijn. :P

True, er zijn ook gebieden waar je na 2 weken voor $7 je ID kunt ophalen, maar ook dát schijnt iets met de demografie te maken te hebben. :D
Leuk verhaal.
Bronnen heb je hier ook van?
1947-2016
pi_220096356
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat het risico nu groter is?

En zoals ik al aangaf: met aanscherping van de regels is op zich niets mis, zolang je het voor kiezers dan ook eenvoudiger maakt om een geldig ID te bemachtigen.

In een functionerende democratie moet de overheid de drempel om te stemmen zoveel mogelijk verlagen. Maar dat gebeurt dus niet, integendeel. Er worden juist meer drempels opgeworpen (zie de linkjes die ik eerder postte).

Maar goed, dit komt uit de koker van de Trump-regering; de president die nog altijd weigert te erkennen dat hij de verkiezingen in 2020 heeft verloren en zijn vice-president opriep om de uitslag ongeldig te verklaren (wat illegaal is).

Wees niet naïef: soort voorstellen zijn niet bedoeld om verkiezingen toegankelijker te maken.
'Ik ben het er niet mee eens want trump heeft het bedacht en dat is een lul'.
Everything before the 'but' is bullshit. Dat is wat ik zie in je post. Deels mee eens, want het is een lul van een vent.

Hier kan je niet tegen zijn als je voor foutenvrije verkiezingen bent. Het resultaat is ook namelijk dat zo lul van een vent, ook niet meer 'verkiezingsfrauduuuuhurdurdurdedurdur' kan gebruiken als hij is weggestemd.
1947-2016
pi_220096373
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:04 schreef Ericr het volgende:

Als de dems vinden dat het allemaal makkelijker moet worden, staat ze vrij daar wat aan te doen he. Ze kunnen makkelijk in hun staten dat opener en makkelijker maken als tegenzet.
1947-2016
pi_220096385
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 13:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
De democratie heeft de president die middelen gegeven en dan is het opeens ondemocratisch als hij die middelen gebruikt?
Zoals in januari toen de rechter er een streep doorheen zette? Zonder Huis en Senaat gaat ie het niet op democratische wijze voor elkaar krijgen, dus welke middelen precies?
Dit, dus.
pi_220096394
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:43 schreef Red_85 het volgende:
Leuk verhaal.
Bronnen heb je hier ook van?
Uit eerste hand. :D

Ik heb 2,5 jaar een vriendin in Aurora (voorstad van Chicago) gehad die oorspronkelijk uit Mount Vernon (zuid-Illinois) kwam. Zelfs tussen Aurora en Mt.Vernon waren de verschillen enorm, terwijl haar vader daar nog burgemeester is geweest. :o

Ik heb later e.e.a. ook op Internet kunnen terugvinden, zoek maar op "voter suppression". Haren rijzen je écht te berge als je Nederland gewend bent.

(Wel aardig was dat ik bij Bush vs. Kerry gewoon mee het stemhokje inmocht, ze vonden het prachtig dat iemand helemaal uit Europa zó geïnteresseerd was in Amerikaanse politiek. Maar ja, Aurora was sowieso erg relaxed.)
pi_220096421
twitter

Maar volgens de Gouverneur van NY Kathy Hochul, weten zwarten in de bronx niet eens wat het woord computer is.
Hoe gaan ze dan ooit een ID krijgen?

Wel grappig dat democrats claimen dat republikeinen dom zijn, maar de democratische achterban is zelf blijkbaar te dom om een id kaart te regelen. _O-
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_220096446
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:51 schreef br0kjesp0es het volgende:

[..]
Uit eerste hand. :D

Ik heb 2,5 jaar een vriendin in Aurora (voorstad van Chicago) gehad die oorspronkelijk uit Mount Vernon (zuid-Illinois) kwam. Zelfs tussen Aurora en Mt.Vernon waren de verschillen enorm, terwijl haar vader daar nog burgemeester is geweest. :o

Ik heb later e.e.a. ook op Internet kunnen terugvinden, zoek maar op "voter suppression". Haren rijzen je écht te berge als je Nederland gewend bent.

(Wel aardig was dat ik bij Bush vs. Kerry gewoon mee het stemhokje inmocht, ze vonden het prachtig dat iemand helemaal uit Europa zó geïnteresseerd was in Amerikaanse politiek. Maar ja, Aurora was sowieso erg relaxed.)
Hoezo mee mocht? Mocht je ook stemmen dan?
1947-2016
pi_220096547
quote:
In Amerika (de Verenigde Staten) heb je geen ID bij je te dragen als gewone burger (behalve als je rijdt), maar in de praktijk vragen ze in het dagelijks leven heel vaak om een government-issued photo ID (meestal een driver's license of state ID card).

Zonder foto-ID wordt het al snel lastig om veel normale dingen te doen.

Hier zijn de meest voorkomende dagelijkse dingen waar je (bijna altijd) een ID voor nodig hebt:
Alcohol kopen (bier, wijn, sterke drank) – in winkels, bars, restaurants
Tabak / sigaretten / vape kopen
Medicijnen ophalen bij de apotheek (vooral receptplichtige medicijnen, soms zelfs dingen als pseudo-efedrine/NyQuil)
Binnenlandse vluchten nemen (sinds mei 2025 moet het vaak een REAL ID-compliant ID zijn, anders heb je een paspoort nodig)
Auto huren (bijna altijd)
Hotel / Airbnb / motel check-in
Een bankrekening openen of grote bankzaken doen
Een huis of appartement huren (vaak bij de aanvraag / contract)
Een auto kopen of financieren
Een prepaid telefoon / simkaart kopen met contract (soms)
Een casino binnen (vaak 21+ check + ID scannen)
Bloed doneren
Prescription narcotics ophalen of bepaalde medicijnen

Andere dingen die regelmatig terugkomen (niet élke dag, maar wel vrij normaal):
Een vuurwapen kopen (background check + ID)
Ammunitie kopen (in veel staten)
Een hotelkamer boeken als je jong lijkt
Alcoholschenken bij een feest / bar
Sommige concerten, clubs of 18+/21+ evenementen
Werk zoeken (I-9 form voor employment eligibility, vaak met ID)
Stemmen (in veel staten nu wel, maar niet overal – hangt af van de staat)
Maarja miljoenen wordt het stemmen moeilijk gemaakt hoor als ze ID moeten laten zien. _O-
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_220096556
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als de dems vinden dat het allemaal makkelijker moet worden, staat ze vrij daar wat aan te doen he. Ze kunnen makkelijk in hun staten dat opener en makkelijker maken als tegenzet.
Zij bepalen de SAVE act niet. Het gaat wat verder dan een simpele ID halen en stemmen.

Dit is niet gericht op indammen van zo goed als niet bestaande fraude maar het onderdrukken van bepaalde groepen om te kunnen stemmen. Maar goed dat argument is aan dovemansoren gericht.

Het belachelijk maken van het probleem, zoals in dit topic voorbij komt, lijkt leuk maar is het niet voor degenen die straks uitgesloten zijn van het geven van hun stem.
pi_220096589
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:57 schreef Red_85 het volgende:
Hoezo mee mocht? Mocht je ook stemmen dan?
Zo ver gingen ze niet, maar we hebben wel samen op het ponsdingetje gedrukt (zie de beruchte "hanging chads" voor ponsproblemen) om Obama te helpen senator te worden - al vond iedereen die ik daar kende mij knetter dat ik een toekomstige president in hem zag. :D

Verder vonden ze het op het stemburo (in de kleuterschool van het dochtertje van mijn vriendin, erg herkenbaar!) prima dat ik bij mijn vriendin tijdens het stemmen overal met mijn neus bovenop wilde staan, maar zoals ik al zei: alles ging erg relaxed daar. ;)
pi_220096605
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:08 schreef Ericr het volgende:

[..]
Zij bepalen de SAVE act niet. Het gaat wat verder dan een simpele ID halen en stemmen.

Dit is niet gericht op indammen van zo goed als niet bestaande fraude maar het onderdrukken van bepaalde groepen om te kunnen stemmen. Maar goed dat argument is aan dovemansoren gericht.

Het belachelijk maken van het probleem, zoals in dit topic voorbij komt, lijkt leuk maar is het niet voor degenen die straks uitgesloten zijn van het geven van hun stem.

Manier van potentiele verkiezingsfraude in stand houden.

Dan haal je maar een id. Je hebt die immers wel vaker nodig. Om met je auto weg te kunnen, om te werken voor een bedrijf, om drank te kopen, om een wapen te halen in dat wapendwaze land.

Get. It.
1947-2016
pi_220096652
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Manier van potentiele verkiezingsfraude in stand houden.

Dan haal je maar een id. Je hebt die immers wel vaker nodig. Om met je auto weg te kunnen, om drank te kopen, om een wapen te halen in dat wapendwaze land.

Get. It.
Lees je eerst in zou ik zeggen. Het is niet alleen die ID, er zijn een stuk meer voorwaarden dan bijvoorbeeld een fles drank halen met je id.

Manier van stem repressie, meer niet. Fraude argument houdt geen stand.

En ja Trump is een lul, veel meer dan dat zelfs.
pi_220096681
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:15 schreef Ericr het volgende:

[..]
Lees je eerst in zou ik zeggen. Het is niet alleen die ID, er zijn een stuk meer voorwaarden dan bijvoorbeeld een fles drank halen met je id.

Dat herhaal je nu al voor de zoveelste keer. Komt niet aan, want het is niet zo.

Niemand heeft in dat land zeker een id, schijnbaar. Zo moeilijk is het, eggies hoor!
1947-2016
pi_220096720
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat herhaal je nu al voor de zoveelste keer. Komt niet aan, want het is niet zo.

Niemand heeft in dat land zeker een id, schijnbaar. Zo moeilijk is het, eggies hoor!
Pff, lees je in dan ipv roepen over niet bestaande fraude of dat alleen het hebben van een id voldoende is.

Het is een combinatie van factoren en niet alleen die id waardoor sommige groepen worden uitgesloten
pi_220096724
@Ericr

Verder moet je je realiseren dat ook een stilstaande klok minimaal 1x op een dag gelijk staat. Blijf op de bal, niet op de man.

Tegen eerlijke foutloze verkiezingen kun je niet zijn. Het maait ook het gras weg voor hem om die lulsmoes te gebruiken als hij verliest.
1947-2016
pi_220096770
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:19 schreef Red_85 het volgende:
Verder moet je je realiseren dat ook een stilstaande klok minimaal 1x op een dag gelijk staat. Blijf op de bal, niet op de man.

Tegen eerlijke foutloze verkiezingen kun je niet zijn. Het maait ook het gras weg voor hem om die lulsmoes te gebruiken als hij verliest.
Ik ben tegen repressie, velen hier niet blijkbaar. Ik roep niet constant iets dat niet houdbaar is overigens. Maar als je niet weet wat die SAVE act inhoudt en wat voor gevolgen het heeft voor bepaalde groepen heeft een discussie weinig zin.
pi_220096787
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Everything before the 'but' is bullshit. Dat is wat ik zie in je post. Deels mee eens, want het is een lul van een vent.

Hier kan je niet tegen zijn als je voor foutenvrije verkiezingen bent. Het resultaat is ook namelijk dat zo lul van een vent, ook niet meer 'verkiezingsfrauduuuuhurdurdurdedurdur' kan gebruiken als hij is weggestemd.
Op zich kan je er niet op tegen zijn nee, maar het tempo waarin en de manier waarop natuurlijk wel. Zo'n verandering vergt gewoon tijd omdat je bevolking zich er ook op moet voorbereiden, desnoods met nieuwe wetgeving vanuit de overheid.

Als je bijvoorbeeld een paspoort verplicht maakt bij het stemmen en de helft van de bevolking heeft er geen een, en die gaan allemaal een paspoort gaan aanvragen tussen nu en de midterms dan schieten de wachttijden omhoog en zal, als de ambtenarij enigszins lijkt op de in NL, de hele keten vastlopen. In hoeverre gaat het dan lukken om op tijd iedereen te voorzien?

En bijvoorbeeld niet kunnen stemmen omdat je als vrouw de naam van je man hebt aangenomen en je legale naam dus niet meer overeenkomt met je geboortecertificaat geeft natuurlijk wel aan dat er behoorlijk wat haken en ogen aanzitten waar je ook rekening mee houden en dat vergt nou eenmaal tijd. Kijk alleen al hoe lang wij er overdoen om een kleiner stembiljet te maken.

Als je dan beleid er snel doordrukt of door middel van een excecutive order dat direct verplicht stelt dan sluit je op korte termijn groepen uit die wel mogen stemmen en dat heeft niets te maken met het redden van de democratie maar heeft eerder schijn van verkiezingsmanipulatie en dat moet je niet willen.
pi_220096874
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:23 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Op zich kan je er niet op tegen zijn nee, maar het tempo waarin en de manier waarop natuurlijk wel. Zo'n verandering vergt gewoon tijd omdat je bevolking zich er ook op moet voorbereiden, desnoods met nieuwe wetgeving vanuit de overheid.

Als je bijvoorbeeld een paspoort verplicht maakt bij het stemmen en de helft van de bevolking heeft er geen een, en die gaan allemaal een paspoort gaan aanvragen tussen nu en de midterms dan schieten de wachttijden omhoog en zal, als de ambtenarij enigszins lijkt op de in NL, de hele keten vastlopen. In hoeverre gaat het dan lukken om op tijd iedereen te voorzien?

En bijvoorbeeld niet kunnen stemmen omdat je als vrouw de naam van je man hebt aangenomen en je legale naam dus niet meer overeenkomt met je geboortecertificaat geeft natuurlijk wel aan dat er behoorlijk wat haken en ogen aanzitten waar je ook rekening mee houden en dat vergt nou eenmaal tijd. Kijk alleen al hoe lang wij er overdoen om een kleiner stembiljet te maken.

Als je dan beleid er snel doordrukt of door middel van een excecutive order dat direct verplicht stelt dan sluit je op korte termijn groepen uit die wel mogen stemmen en dat heeft niets te maken met het redden van de democratie maar heeft eerder schijn van verkiezingsmanipulatie en dat moet je niet willen.
Go get it zou ik dan zeggen. Zorg dat die lul je niet kan pakken. En aan de dem staten zou ik zeggen: zorg er voor dat al je stemmers kunnen stemmen.
Ga die trump terug trollen. Waar iedereen overheen stapt: die lul zn favo smoes is 'fraude' roepen als hij verliest. Dan is het toch eerlijk verlopen en is dat voor zn voeten weg?

Eigen schuld. Be part of the game en versla hem met zn eigen middelen.
1947-2016
pi_220096908
Ja laten we een complex probleem simplificeren, dat gaat het zeker oplossen. YOLO, iedereen een goedgekeurd ID.
pi_220097185
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Go get it zou ik dan zeggen. Zorg dat die lul je niet kan pakken. En aan de dem staten zou ik zeggen: zorg er voor dat al je stemmers kunnen stemmen.
Ga die trump terug trollen. Waar iedereen overheen stapt: die lul zn favo smoes is 'fraude' roepen als hij verliest. Dan is het toch eerlijk verlopen en is dat voor zn voeten weg?

Eigen schuld. Be part of the game en versla hem met zn eigen middelen.
Zo simpel is het zelden met overheidsdiensten. Als het klopt dat zo'n groot deel van de bevolking geen geldig ID heeft voor het stemmen dan gaat daar gewoon een tijd overheen om dat te regelen. Dan is het nog te hopen dat DOGE ook niet heeft huisgehouden in het departement wat daar over gaat.

Als je dit fatsoenlijk wilt regelen kost dat gewoon tijd en dat doe je niet ff in een paar maanden. Dan zijn de verkiezingen in 2028 nog optimistisch maar wel haalbaarder imo.
pi_220097229
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:15 schreef Ericr het volgende:

[..]

En het ging zo goed ;(
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220097356
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:23 schreef Timwonnacott het volgende:

Zo’n executive order wordt direct door een rechter ongedaan gemaakt. Dat heeft 0,0 kans.
Dit, dus.
pi_220097777
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:30 schreef Ericr het volgende:
Ja laten we een complex probleem simplificeren, dat gaat het zeker oplossen. YOLO, iedereen een goedgekeurd ID.
Aan de andere kant, maakt iedere ambtenaar van een simpel dingetje een gigantisch probleem.
1947-2016
pi_220097807
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Aan de andere kant, maakt iedere ambtenaar van een simpel dingetje een gigantisch probleem.
Zij maken de wetten niet. Als je moedwillig bepaalde barrières oplegt onder het mom van fraude bestrijding is dat vrij kwaadaardig.
pi_220097914
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 17:44 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Zo simpel is het zelden met overheidsdiensten. Als het klopt dat zo'n groot deel van de bevolking geen geldig ID heeft voor het stemmen dan gaat daar gewoon een tijd overheen om dat te regelen. Dan is het nog te hopen dat DOGE ook niet heeft huisgehouden in het departement wat daar over gaat.

Als je dit fatsoenlijk wilt regelen kost dat gewoon tijd en dat doe je niet ff in een paar maanden. Dan zijn de verkiezingen in 2028 nog optimistisch maar wel haalbaarder imo.
Waarom heeft Biden of Obama het niet geregeld, probleem lijkt me niet nieuw.
  Forum Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 18:57:51 #183
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220097943
In principe is het stemmen zonder ID natuurlijk een grote flaw. Het probleem zit hem echter niet in illegalen die stemmen (want die stemmen natuurlijk niet en masse en al helemaal niet homogeen democratisch) maar de onderlaag die om wat voor reden dan ook geen ID kan verkrijgen.

Dat los je eerst op voor je ID verplichting gaat eisen. Dat doet Trump niet, omdat hij weet dat dat de democraten stemmen oplevert.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220097974
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:55 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat Bush en Trump in zijn eerste termijn dat ook niet hebben gedaan.
pi_220098076
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 19:01 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat Bush en Trump in zijn eerste termijn dat ook niet hebben gedaan.
Kan, maar lees nu vooral dat Trump dit doet om te voorkomen dar meer mensen gaan stemmen en die stemmen allemaal Democraat. Lijkt me dan vooral een gemiste kans voor de Democraten.
pi_220098091
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Kan, maar lees nu vooral dat Trump dit doet om te voorkomen dar meer mensen gaan stemmen en die stemmen allemaal Democraat. Lijkt me dan vooral een gemiste kans voor de Democraten.
Ach, dit decreet houdt toch geen stand.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 19:56:11 #187
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220098599
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 15:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is het hele punt juist. De niet kiesgerechtigden moet je juist uitsluiten en er ook voor zorgen dat alle stemmen gelijk zijn en niet iemand dubbel kan stemmen.
Ik heb het over het uitsluiten van kiesgerechtigden. Lees je wel waar je op reageert?
Krekker is de bom!
pi_220098690
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Het is nogal een ingrijpend en ingewikkeld iets dus niet iets wat de democraten of republieken in hun eentje regelen maar wat samen moet gebeuren (het treft immers het verkiezingsproces) en daar is inmiddels al 20 jaar onenigheid over. Toen lag er al een advies om voter ID in te voeren, in combinatie met een door de overheid gemakkelijk aan te vragen ID daarvoor. De republieken willen daar te strenge regels voor die in de praktijk neerkomen op stembeperking van wat gedacht wordt, voornamelijk groepen te zijn die democratisch stemmen.

Er liggen daar inmiddels meerdere uitspraken van de rechtbanken dat voter ID op zich zelf niet ongrondwettelijk is, maar om een ID te bemachtigen mag er geen eis aan vastzitten die in de praktijk het stemmen beperkt, want stemmen is een basisrecht en alles wat dat beperkt is ongrondwettelijk aldus de rechtbank. Dus ja, ze moeten er gezamenlijk uitkomen dat lijkt tot nu toe niet echt te lukken.

Maar goed, sowieso mag hun hele systeem flink op de schop, qua democratie is het met gerrymandering, kiesmannen en wat in de praktijk neerkomt op 7 swingstates natuurlijk al een flut systeem. Je moet nota bene tussen 2 mensen kiezen(in de praktijk), waarom dat niet gewoon een normaal meerderheidsstem kan zijn is mij een raadsel. Het idee dat je republikeinse stem in een democratische staat eigenlijk niets waard is en visa versa slaat natuurlijk al nergens op.

En dan te bedenken dat NRC hier een iets wat vergelijkbaar idee wou invoeren _O-
  zaterdag 14 februari 2026 @ 20:14:07 #189
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_220098849
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 11:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat een president met een decreet iets beslist voor de Staten?
Het gaat me meer omdat je je kan identificeren als je gaat stemmen
Ik ben inmiddels overleden
pi_220098931
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 18:55 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Wel eens gekeken naar de verdeling in hun Huis van Afgevaardigden en de Senaat? Lastig zaken doorvoeren als de Republikeinen het niet steunen terwijl ze een meerderheid hadden.
pi_220098992
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
zijn punt is dat de VS geen ontwikkeld democratisch land is. maar een bananenrepubliek met een dun vernisje van 'beschaving'
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_220099143
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:21 schreef Ericr het volgende:

[..]
Wel eens gekeken naar de verdeling in hun Huis van Afgevaardigden en de Senaat? Lastig zaken doorvoeren als de Republikeinen het niet steunen terwijl ze een meerderheid hadden.
Onder Obama hadden ze dacht ik een meerderheid in beide kamers
pi_220099152
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
blijkbaar is dat laatste niet vanzelfsprekend in de vs, waar veel (40%) mensen in hun amerikaanse bubbel blijven en nooit een buitenland bezoeken. sterker nog, sommigen verlaten hun eigen State niet eens.

ik weet niet hoe ze dat doen als ze door de verkeerspolitie worden aangehouden
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_220099214
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 20:35 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Onder Obama hadden ze dacht ik een meerderheid in beide kamers
Heel even ja maar daarmee voer je niet zomaar beleid uit. Komt bij dit mister change op veel punten gewoon nieuwe wijn in oude zakken is gebleken. Maar dat hele gedoe wat nu speelt was toen geen heikel punt.

Je had toen geen debielen die uitslagen jarenlang in twijfel trokken of erger. 2000 wel even natuurlijk maar dat was terecht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ericr op 14-02-2026 21:34:41 ]
pi_220100101
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Er is hier eerder een filmpje gepost waaruit eerder het tegendeel blijkt. Ook zwarte Amerikanen hebben een id bewijs en hebben daar gewoon toegang toe. Zwarte mensen zijn niet achterlijk of hulpbehoevend.
Ik zei vooral, het is niet zo dat alle zwarte mensen geen id hebben maar het merendeel van van deze id-lozen is wel zwart.

Dat komt vooral omdat je daar zonder id kaart gewoon bijna alles kan doen. Ja de staat niet uit misschien, maar er zijner genoeg die dat ook nooit doen
pi_220101173
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 21:50 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik zei vooral, het is niet zo dat alle zwarte mensen geen id hebben maar het merendeel van van deze id-lozen is wel zwart.

Dat komt vooral omdat je daar zonder id kaart gewoon bijna alles kan doen. Ja de staat niet uit misschien, maar er zijner genoeg die dat ook nooit doen
Zonder rijbewijs kom je ook niet ver.
  zondag 15 februari 2026 @ 00:05:58 #197
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220101853
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:43 schreef Danny het volgende:

[..]

Deze videos zijn inderdaad bekend en veelzeggend.

De weerstand tegen een identificatie komt voort uit Democratische contreien, waar men denkt dat niet-blanke groepen dusdanig dom of onderdrukt zijn dat ze niet bij machte zijn om een middel ter identificatie te verkrijgen, derhalve wordt identificatieplicht weggezet als 'racistisch' en een manier om niet-blanke minderheden het stemmen te bemoeilijken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 15 februari 2026 @ 00:07:41 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220101862
quote:

[..]

Voor zover ik weet moet je je sinds 1970 legitimeren bij het stemmen... Daarvoor bestond de opkomstplicht.

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 15-02-2026 00:19:29 ]
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 06:26:01 #199
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102440
quote:
14s.gif Op zondag 15 februari 2026 00:05 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

De weerstand tegen een identificatie komt voort uit Democratische contreien, waar men denkt dat niet-blanke groepen dusdanig dom of onderdrukt zijn dat ze niet bij machte zijn om een middel ter identificatie te verkrijgen, derhalve wordt identificatieplicht weggezet als 'racistisch' en een manier om niet-blanke minderheden het stemmen te bemoeilijken.
Dat niet alleen, maar je moet je legitimeren om een woning te huren, om te werken, om je te verzekeren, doktersbehandeling, als je wordt aangehouden, als je aangifte wil doen van een misdrijf, als je een uitkering wil, alcohol wilt kopen, wapens wilt kopen, een bankrekening wilt openen, een creditcard wil hebben, geld wil lenen, een huisarts/tandarts wil bezoeken (eerste inschrijving moet met ID), vliegreizen wil doen, een hotel/motelkamer wil huren. Iedereen die ooit een van deze dingen heeft gedaan heeft sowieso een id-bewijs.
Hoor je niemand over. Maar zodra het gaat om stemmen is het opeens overdreven en 'racistisch' om een id te vereisen 8)7
pi_220102479
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 22:58 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Zonder rijbewijs kom je ook niet ver.
In de vs heeft alsnog gemiddeld 13% van de inwoners die een rijbewijs zouden kunnen hebben deze niet.
pi_220102518
Ik vind dit niet meer dan normaal. Dat je jouw identiteitspapieren niet op orde hebt is jouw probleem.

Aan de andere kant: als je dergelijke eisen stelt, moet je het ook gemakkelijk maken om aan een geldige legitimatie te komen.
pi_220102522
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 00:07 schreef AchJa het volgende:

[..]
Voor zover ik weet moet je je sinds 1970 legitimeren bij het stemmen... Daarvoor bestond de opkomstplicht.
En voor zover ik weet is die legitimatieplicht, dus dat je een paspoort, rijbewijs of ID-kaart moet laten zien, per 2010 ingevoerd.
pi_220102527
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 06:26 schreef Danny het volgende:

[..]
Dat niet alleen, maar je moet je legitimeren om een woning te huren, om te werken, om je te verzekeren, doktersbehandeling, als je wordt aangehouden, als je aangifte wil doen van een misdrijf, als je een uitkering wil, alcohol wilt kopen, wapens wilt kopen, een bankrekening wilt openen, een creditcard wil hebben, geld wil lenen, een huisarts/tandarts wil bezoeken (eerste inschrijving moet met ID), vliegreizen wil doen, een hotel/motelkamer wil huren. Iedereen die ooit een van deze dingen heeft gedaan heeft sowieso een id-bewijs.
Hoor je niemand over. Maar zodra het gaat om stemmen is het opeens overdreven en 'racistisch' om een id te vereisen 8)7
Als je naar een Democratisch Congres wilt gaan moet je een ID tonen.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 07:47:48 #204
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102538
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En voor zover ik weet is die legitimatieplicht, dus dat je een paspoort, rijbewijs of ID-kaart moet laten zien, per 2010 ingevoerd.
2009. Je was daarvoor al verplicht je te legitimeren als daarom gevraagd werd in het stemlokaal.
pi_220102539
-edit: we doen niet aan persoonlijk schofferen of uitmaken voor racist etc.

[ Bericht 94% gewijzigd door Danny op 15-02-2026 07:50:35 ]
pi_220102540
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:39 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Als je naar een Democratisch Congres wilt gaan moet je een ID tonen.
En bij een republikeins congres je wapen?

Al die vreemde bewering die mensen hier doen zonder enige feitelijke verfierbare bronnen. :')
pi_220102543
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:47 schreef Danny het volgende:

[..]
2009. Je was daarvoor al verplicht je te legitimeren als daarom gevraagd werd in het stemlokaal.
Nee, toch echt ingevoerd per 2010. De verkiezingen voor de gemeenteraden en PS dat jaar waren de eerste die zo werkten.
Hoe zat het met die plicht om het op aanvraag te tonen? Daar ben ik wel even benieuwd naar? Want je ID mee naar het stemlokaal nemen was toen echt niet de norm.
pi_220102544
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:50 schreef Danny het volgende:

[..]
Je hoeft je niet overal te legitimeren. Er zijn staten waar je een stemkantoor binnen kunt lopen, ter plekke kunt registreren en kunt stemmen.
Deze bewering heb ik ook om een onderbouwing van deze feiten gevraagd maar nog niets gezien.
pi_220102552
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En bij een republikeins congres je wapen?

Al die vreemde bewering die mensen hier doen zonder enige feitelijke verfierbare bronnen. :')
Yes, you need a valid, government-issued photo ID to enter federal facilities like the White House or Congress, particularly for tours or meetings. Starting May 7, 2025, this must be a REAL ID-compliant license or a passport. Foreign nationals must present a valid passport.
Key Requirements for Accessing Congressional Facilities:
Photo ID: All adults (18+) must present a valid, government-issued photo ID.
REAL ID: As of May 7, 2025, non-REAL ID compliant licenses will not be accepted.
Passport: A valid passport is an accepted form of ID for all, including foreign nationals.
Security Checkpoints: Valid identification is required to pass security.
Other Requirements: Ensure your identification matches the information submitted for your visit.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 07:56:55 #210
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102560
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nee, toch echt ingevoerd per 2010. De verkiezingen voor de gemeenteraden en PS dat jaar waren de eerste die zo werkten.
Hoe zat het met die plicht om het op aanvraag te tonen? Daar ben ik wel even benieuwd naar? Want je ID mee naar het stemlokaal nemen was toen echt niet de norm.
https://www.kiesraad.nl/b(...)jaarverslag-2009.pdf
Europese verkiezingen 2009
pi_220102567
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:54 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Yes, you need a valid, government-issued photo ID to enter federal facilities like the White House or Congress, particularly for tours or meetings. Starting May 7, 2025, this must be a REAL ID-compliant license or a passport. Foreign nationals must present a valid passport.
Key Requirements for Accessing Congressional Facilities:
Photo ID: All adults (18+) must present a valid, government-issued photo ID.
REAL ID: As of May 7, 2025, non-REAL ID compliant licenses will not be accepted.
Passport: A valid passport is an accepted form of ID for all, including foreign nationals.
Security Checkpoints: Valid identification is required to pass security.
Other Requirements: Ensure your identification matches the information submitted for your visit.
Daarom bestormden de opgejutte groep het congres op 6 januari ze wouden allemaal hun id niet laten zien. :D
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 08:03:04 #212
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102576
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Deze bewering heb ik ook om een onderbouwing van deze feiten gevraagd maar nog niets gezien.
Proof of residency is a key requirement in all states that offer same-day registration. In a traditional (pre-Election Day) registration, election officials have time to send a non-forwardable mailing to the prospective voter to verify the voter's residence before processing the registration application. Because that isn't possible with same-day registration, the prospective voter must present proof of residency at the time of registration or soon after registering. A current driver's license or ID card will suffice in all states. In some states, documents such as a paycheck or utility bill with an address are acceptable for proving residence.
Bron:
https://www.ncsl.org/elec(...)y-voter-registration

Je google werkt niet?
pi_220102602
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 08:03 schreef Danny het volgende:

[..]
Proof of residency is a key requirement in all states that offer same-day registration. In a traditional (pre-Election Day) registration, election officials have time to send a non-forwardable mailing to the prospective voter to verify the voter's residence before processing the registration application. Because that isn't possible with same-day registration, the prospective voter must present proof of residency at the time of registration or soon after registering. A current driver's license or ID card will suffice in all states. In some states, documents such as a paycheck or utility bill with an address are acceptable for proving residence.
Bron:
https://www.ncsl.org/elec(...)y-voter-registration

Je google werkt niet?
Mijn Google werkt wel maar ik vond het zo'n bizarre opmerking dat ik het graag onderbouwd zou zien. Wat natuurlijk ook normaal is op een discussie forum met zulke bizarre feiten.

Maar goed dat bewijst nog meer dat het hele democratisch proces in dat land niet erg gestructureerd is. Een voter id zal daar ook niet veel verbetering in brengen.
pi_220102625
quote:
14s.gif Op zondag 15 februari 2026 00:05 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Veel Amerikanen hebben ook geen geboortebewijs, daarnaast moeten ze er vaak vrij voor nemen van het werk wat ze zichzelf simpelweg niet kunnen permitteren, en we weten allemaal wat de echte reden is waarom Trump niet wil dat deze mensen gaan stemmen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 08:53:48 #215
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102730
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 08:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Mijn Google werkt wel maar ik vond het zo'n bizarre opmerking dat ik het graag onderbouwd zou zien. Wat natuurlijk ook normaal is op een discussie forum met zulke bizarre feiten.
Fair. Hoewel het nou niet bepaald moeilijk vindbaar was. En ja, het is daar slecht geregeld. Met een legitimatieplicht zou het al wat beter gaan. Beste is natuurlijk de combi: stembiljet EN legitimatieplicht. Gewoon zoals ook in Nederland het geval is. Hier is het redelijk waterdicht. Natuurlijk zal hier en daar een druppeltje doorkomen, maar over het geheel genomen werkt het prima.

quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 08:23 schreef raptorix het volgende:

Veel Amerikanen hebben ook geen geboortebewijs
Die kunnen ze aanvragen. Net als we dat in Nederland kunnen.

quote:
daarnaast moeten ze er vaak vrij voor nemen van het werk wat ze zichzelf simpelweg niet kunnen permitteren
nemen ze een sick-day, als het perse moet. Het is natuurlijk geen reden om dan maar gewoon iedereen die zin heeft meerdere keren te laten stemmen. Zonder legitimatie is dat namelijk gewoon mogelijk. Voor dat stemmen zullen ze dan overigens ook geen tijd hebben lijkt me.

quote:
en we weten allemaal wat de echte reden is waarom Trump niet wil dat deze mensen gaan stemmen.
verkiezingen eerlijk houden lijkt me. zonder die legitimatieplicht in een aantal staten won hij ook met overmacht, dus als dat is waar je naar hint lijkt me dat nogal onzinnig.
Wat zijn volgens jou de redenen dat democraten (ironische term in deze context) iedereen liefst gewoon zonder enige vorm van identificatie willen zien stemmen?
  zondag 15 februari 2026 @ 09:01:35 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220102765
Op zichzelf vind ik het geen rare eis dat je een ID bewijs moet bezitten, dus ook voor het stemmen. In NL hebben we het ook.

Alleen als Trump het invoert is er natuurlijk een terechte reden tot wantrouwen omdat de man het bepaald niet hoog opheeft met eerlijke verkiezingen.
pi_220102767
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 08:53 schreef Danny het volgende:

[..Het is natuurlijk geen reden om dan maar gewoon iedereen die zin heeft meerdere keren te laten stemmen. Zonder legitimatie is dat namelijk gewoon mogelijk.
Dat roep je de hele tijd maar komt dat ook daadwerkelijk in enige serieuze mate voor?
Overigens zijn ook daar oplossingen voor, zou ook wel passen bij dat ontwikkelingsland aan de andere andere kant van de grote plas :P

https://www.reddit.com/r/(...)indelible_ink/?tl=nl

pi_220102772
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:01 schreef Hexagon het volgende:
Op zichzelf vind ik het geen rare eis dat je een ID bewijs moet bezitten, dus ook voor het stemmen. In NL hebben we het ook.

Alleen als Trump het invoert is er natuurlijk een terechte reden tot wantrouwen omdat de man het bepaald niet hoog opheeft met eerlijke verkiezingen.
Zeker op de wijze hoe hij het nu per decreet in wil voeren. En hoe het gecombineerd wordt met het ingewikkelder maken om een ID te verkrijgen.

Prima als je zoiets wil hoor. Maar regel het dan gewoon netjes via de betrokken volksvertegenwoordiging en zorg dat iedereen die daar recht op heeft eenvoudig en betaalbaar een ID aan kan vragen.
pi_220102783
Een sick Day in de VS, het is geen normaal sociaal westers land waar men daar recht op heeft. :')

De rijken hebben het daar wel iets beter voor zichzelf voor elkaar.

A 2009 analysis from the Bureau of Labor Statistics (BLS) found that around 39 percent of American workers in the private sector do not have paid sick leave.[1]

Around 79 percent of workers in low-wage industries do not have paid sick time.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 09:14:17 #220
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102836
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:01 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat roep je de hele tijd maar komt dat ook daadwerkelijk in enige serieuze mate voor?
Dat weet natuurlijk niemand, want geen legitimatie dus valt niet te controleren. Wat we als mens wel weten is dat als ergens fraude mee gepleegd KAN worden, er fraude mee gepleegd ZAL worden.

quote:
Overigens zijn ook daar oplossingen voor, zou ook wel passen bij dat ontwikkelingsland aan de andere andere kant van de grote plas :P
Jup, legitimatie (al dan niet in combinatie met stempas), zoals hier in Nederland..
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 09:16:05 #221
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102844
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:05 schreef Basp1 het volgende:
Een sick Day in de VS, het is geen normaal sociaal westers land waar men daar recht op heeft. :')

De rijken hebben het daar wel iets beter voor zichzelf voor elkaar.

A 2009 analysis from the Bureau of Labor Statistics (BLS) found that around 39 percent of American workers in the private sector do not have paid sick leave.[1]

Around 79 percent of workers in low-wage industries do not have paid sick time.

Dan nog is dat niet het probleem van de rest van de samenleving. Je dient je te kunnen legitimeren. Voor legio dingen. Sterker: je kunt geen bankrekening krijgen zonder ID, dus een ID hebben ze al. Je kunt ook geen legaal werk doen zonder ID, dus een ID hebben ze al (tenzij ze illegaal zijn, maar dan mogen ze ook sowieso niet stemmen)
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 09:25:58 #222
5428 crew  miss_sly
pi_220102908
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:16 schreef Danny het volgende:

[..]
Dan nog is dat niet het probleem van de rest van de samenleving. Je dient je te kunnen legitimeren. Voor legio dingen. Sterker: je kunt geen bankrekening krijgen zonder ID, dus een ID hebben ze al. Je kunt ook geen legaal werk doen zonder ID, dus een ID hebben ze al (tenzij ze illegaal zijn, maar dan mogen ze ook sowieso niet stemmen)
In de VS kun je ook zonder geldig ID maar met huurcontract en energierekening een bankrekening openen. Net zoals je daarmee kunt stemmen.

Je kunt het zoals het daar allemaal geregeld is, of juist níet geregeld is, gewoon niet beredeneren aan de hand van zoals het hier geregeld is. Je denkt er te gemakkelijk over, te Nederlands.
pi_220102915
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:14 schreef Danny het volgende:

[..]
Dat weet natuurlijk niemand, want geen legitimatie dus valt niet te controleren. Wat we als mens wel weten is dat als ergens fraude mee gepleegd KAN worden, er fraude mee gepleegd ZAL worden.
[..]
Jup, legitimatie (al dan niet in combinatie met stempas), zoals hier in Nederland..
Als dat daadwerkelijk de opgave is, dan voldoet zo’n streepje watervaste verf toch ook prima?
Dat is ook veel eenvoudiger door te voeren op zo’n korte termijn.

Als Trump trouwens echt wat zou willen doen aan het wankele democratisch bestel in de VS, dan zou hij er werk van kunnen maken dat de miljoenen inwoners van Washington DC en Puerto Rico eindelijk stemrecht krijgen voor de senaat en het huis van afgevaardigden.
  zondag 15 februari 2026 @ 09:27:24 #224
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220102920
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zonder ID heb gestemd... Maar goed, tussen moeten en er naar mogen vragen zit in de uitvoering niet heel veel verschil.
pi_220102927
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In de VS kun je ook zonder geldig ID maar met huurcontract en energierekening een bankrekening openen. Net zoals je daarmee kunt stemmen.

Je kunt het zoals het daar allemaal geregeld is, of juist níet geregeld is, gewoon niet beredeneren aan de hand van zoals het hier geregeld is. Je denkt er te gemakkelijk over, te Nederlands.
Sowieso, als het zo simpel is en je die ID overal nodig hebt, dan is het ook volkomen onlogisch dat enkele tientallen miljoenen Amerikaanse staatsburgers blijkbaar prima zonder kunnen leven…
pi_220102937
Het is natuurlijk prima om legitimatieplicht in te voeren als het om stemmen gaat. De timing van dit plan is alleen wel wat dubieus. Je zou mensen ruim de tijd moeten kunnen geven om dit geregeld te krijgen. Had gezegd dat dit bij de volgende presidentsverkiezingen ingevoerd wordt. Dan hebben alle staten ruim de tijd om deze verplichting in te richten.
pi_220103032
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zonder ID heb gestemd... Maar goed, tussen moeten en er naar mogen vragen zit in de uitvoering niet heel veel verschil.
Ik had voor 2010 wel mijn rijbewijs mee over het algemeen wel mee maar daar is nooit naar gevraagd. Dat was volgens mij echt een symbolische regel.
pi_220103041
Maar laten we bij de feiten houden, er is helemaal niet gebleken dat er stemfraude is gepleegt, dat gezeur dat het is om fraude te voorkomen is gewoon bullshit.
pi_220103098
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:43 schreef raptorix het volgende:
Maar laten we bij de feiten houden, er is helemaal niet gebleken dat er stemfraude is gepleegt, dat gezeur dat het is om fraude te voorkomen is gewoon bullshit.
Uiteraard, de types die er in dit topic zo voor zijn, zijn dat ook alleen maar omdat Trump dit doet. Als Biden hetzelfde had voorgesteld was het verschrikkelijk geweest, een aantasting van de privacy, inperking van de rechten van de Staten Etc.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 09:52:01 #230
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220103149
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als dat daadwerkelijk de opgave is, dan voldoet zo’n streepje watervaste verf toch ook prima?
Dat is ook veel eenvoudiger door te voeren op zo’n korte termijn.
Die vertelt niet of iemand stemgerechtigd is. Hooguit dat die persoon al een stem heeft uitgebracht.
pi_220103160
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:52 schreef Danny het volgende:

[..]
Die vertelt niet of iemand stemgerechtigd is. Hooguit dat die persoon al een stem heeft uitgebracht.
Je krijgt niet zomaar een stembiljet als je illegaal bent Hans.
pi_220103163
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:52 schreef Danny het volgende:

[..]
Maar dat laatste was toch je voornaamste argument? Dat mensen meerdere keren zouden stemmen bracht je als een belangrijk probleem waarvoor dit nodig is…
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 09:53:07 #233
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220103164
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:43 schreef raptorix het volgende:
Als niet wordt gekeken wie er stemt kun je ook niet vaststellen of er fraude is gepleegd natuurlijk. Maar wat vind je ervan dat je je in Nederland moet legitimeren om te kunnen stemmen?
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 09:54:13 #234
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220103182
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar dat laatste was toch je voornaamste argument? Dat mensen meerdere keren zouden stemmen bracht je als een belangrijk probleem waarvoor dit nodig is…
Onder meer ja. Maar elke stem van iemand die niet stemgerechtigd is is natuurlijk gewoon ook een extra stem die er niet had mogen zijn. Het één sluit het ander niet uit he. Meerdere problemen met niet-identificeren kunnen tegelijk bestaan.
pi_220103187
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:53 schreef Danny het volgende:

[..]
Als niet wordt gekeken wie er stemt kun je ook niet vaststellen of er fraude is gepleegd natuurlijk. Maar wat vind je ervan dat je je in Nederland moet legitimeren om te kunnen stemmen?
Nogal overdreven omdat als je dit soort fraude al wilt plegen je dit ook wel via volmachten kan doen, maar goed dat is vrijwel altijd een druppel op een gloeiende plaat omdat het veel werkt vereist en vrijwel altijd uitlekt.
pi_220103208
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 08:53 schreef Danny het volgende:

[..]
Het is natuurlijk geen reden om dan maar gewoon iedereen die zin heeft meerdere keren te laten stemmen. Zonder legitimatie is dat namelijk gewoon mogelijk. Voor dat stemmen zullen ze dan overigens ook geen tijd hebben lijkt me.
Hey ERIC heb je een bron dat dit dus mogelijk is?
pi_220103220
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:54 schreef Danny het volgende:

[..]
Onder meer ja. Maar elke stem van iemand die niet stemgerechtigd is is natuurlijk gewoon ook een extra stem die er niet had mogen zijn. Het één sluit het ander niet uit he. Meerdere problemen met niet-identificeren kunnen tegelijk bestaan.
Ok, het lijkt er vooral sterk op dat je de doelpalen aan het verschuiven bent.
Maar nu het grote probleem van meerdere keren stemmen is getackeld, hoe vaak komt het voor dat mensen die niet stemgerechtigd zijn toch gaan stemmen (en daarmee een fors risico lopen..)?

En wat vind je van het feit dat miljoenen legale stemgerechtigden in Washington DC en Puerto Rico wel federale belastingen moeten betalen maar niet mogen stemmen bij landelijke verkiezingen? Is dat niet een veel groter probleem voor de democratie daar?
pi_220103230
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:55 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nogal overdreven omdat als je dit soort fraude al wilt plegen je dit ook wel via volmachten kan doen, maar goed dat is vrijwel altijd een druppel op een gloeiende plaat omdat het veel werkt vereist en vrijwel altijd uitlekt.
Het is inderdaad vooral een oplossing voor een probleem dat inde praktijk niet bestaat.
pi_220103243
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is inderdaad vooral een oplossing voor een probleem dat inde praktijk niet bestaat.
Het loont veel meer om gewoon een random cafe binnen te stappen en te roepen dat je gaat inzetten voor een nachtvergunning voor het cafe.
pi_220103260
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:01 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het loont veel meer om gewoon een random cafe binnen te stappen en te roepen dat je gaat inzetten voor een nachtvergunning voor het cafe.
Klopt en in de VS heeft men dergelijke cliëntelisme heel goed weten uit te bouwen…
pi_220103299
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt en in de VS heeft men dergelijke cliëntelisme heel goed weten uit te bouwen…
Opzich is er ook niks mee, zeker in lokale politiek kan het voor zeer veel mensen belangrijk zijn als de bestaande politiek belangrijke items laat liggen, zo had je in Zaandam de Partij voor de Ijsbaan die D66 uit de raad knikkerde :D
Was trouwens grappig kerel, zelfs bij het Asiel debat pleite hij dat een IJsbaan voor betere integratie zou zorgen :D

zondag 15 februari 2026 @ 10:09:56 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220103341
quote:

[..]
Het hele systeem in de VS is ingericht op real time en achteraf controle. Tijdens het stemmen wordt gecontroleerd of die persoon niet al gestemd heeft én of die persoon mag stemmen. Is er twijfel dan heb je die befaamde provisional ballots.

En dan last but not least is er controle achteraf. Onder andere door het systeem genaamd ERIC. Daarmee wordt fraude opgespoord en de fraude is zeer zeldzaam. Mensen hebben helemaal geen incentive om meerdere malen te stemmen want ze winnen er niks mee en gaan jaren de bak in.

[ Bericht 1% gewijzigd door opgebaarde op 15-02-2026 10:22:58 ]
pi_220103378
En als je het dan toch over eerlijke verkiezing wil hebben, doe dan eens iets tegen Gerrymandering.
pi_220103386
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:19 schreef raptorix het volgende:
En als je het dan toch over eerlijke verkiezing wil hebben, doe dan eens iets tegen Gerrymandering.
Mee eens, dat slaat nergens op
pi_220103405
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:08 schreef raptorix het volgende:

[..]
Opzich is er ook niks mee, zeker in lokale politiek kan het voor zeer veel mensen belangrijk zijn als de bestaande politiek belangrijke items laat liggen, zo had je in Zaandam de Partij voor de Ijsbaan die D66 uit de raad knikkerde :D
Was trouwens grappig kerel, zelfs bij het Asiel debat pleite hij dat een IJsbaan voor betere integratie zou zorgen :D

[ afbeelding ]
Briljant.
pi_220103414
quote:
Eens en aan hoe Washington DC en Puerto Rico behandeld worden.

Of aan dat idiote kiesmannensysteem of dat elke staat twee senaatszetels heeft waardoor je stem in de ene staat veel meer waard is dan in een andere.
pi_220103445
quote:
Dat kan niet, het systeem is zo opgezet dat dit een logisch gevolg is. Dat zal nooit veranderen tenzij de grondwet drastisch herzien wordt.
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 10:33:19 #249
5428 crew  miss_sly
pi_220103468
quote:

[..]
Op zich heb je er gelijk in. Maar nogmaals: je bekijkt het teveel met een Nederlandse bril

Het is in de VS niet zo gemakkelijk om te stemmen. Bijvoorbeeld omdat er op veel plaatsen ellenlange rijen staan en mensen uren in de rij moeten staan om hun stem uit te brengen. En jij denkt dat ze dan na het uitbrengen van hun stem in het ene stembureau waar ze vier uur in de rij hebben gestaan, ze monter doorgaan naar het volgende stembureau een paar uur rijden verderop om daar weer twee uur in de rij gaan staan? En dat hele volksstammen dat doen en dat ontzettend veel dubbele stemmen oplevert?

Mwah.
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 10:33:42 #250
5428 crew  miss_sly
pi_220103470
quote:
14s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Eens en aan hoe Washington DC en Puerto Rico behandeld worden.

Of aan dat idiote kiesmannensysteem of dat elke staat twee senaatszetels heeft waardoor je stem in de ene staat veel meer waard is dan in een andere.
Wat is er met Washington DC en Puerto Rico?
pi_220103543
quote:
En dan nog het gekloot met stembureaus of registratiepunten. De locatie en het aantal stembureaus laten afhangen van de vraag of in een wijk of gebied vooral democratische of republikeinse kiezers wonen is ondemocratisch. Democratische kiezers in republikeinse staten moeten daardoor verder reizen en staan soms uren in de wachtrij om te kunnen stemmen.

Het gaat inderdaad niet om eerlijke of vrije verkiezingen.
pi_220103548
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat kan niet, het systeem is zo opgezet dat dit een logisch gevolg is. Dat zal nooit veranderen tenzij de grondwet drastisch herzien wordt.
Je zou dat via een gentlemens agreement kunnen regelen.
pi_220103559
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je zou dat via een gentlemens agreement kunnen regelen.
Wellicht. Hangt er nogal van af wie de volgende president wordt.

Er was een gentleman's agreement om alleen redistricting te doen bij de census, om de 10 jaar. Trump heeft daar mee gebroken uit wanhoop om de midterms te verliezen. Dat lijkt een flinke backfire te worden.
  zondag 15 februari 2026 @ 12:13:42 #254
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220104613
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 06:26 schreef Danny het volgende:

[..]
Dit inderdaad.

Het is ook opmerkelijk om te zien dat mensen in Nederland dan vanuit meteen meegaan in zulke claims over het vermeende racisme achter de vraag voor legitimatie bij het stemmen.
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En wat heb je nodig voor het aangaan van een huurovereenkomst? Identificatie dus.
quote:
A valid government-issued photo ID (driver’s license, passport, or state ID) is required to sign a rental contract in the US. Landlords and property managers use this to verify your identity, run background checks, and complete the legal contract. You may also need your Social Security Number for credit checks.

Bron: Google Gemini
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 12:22:32 #255
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220104704
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Op zich heb je er gelijk in. Maar nogmaals: je bekijkt het teveel met een Nederlandse bril
Ja, dat doen we altijd allemaal. Dat doen we met wapens in de VS, met ICE agenten en hun werk in de VS, hoe snel agenten hun wapen trekken in de VS, hoe snel ze schieten in de VS, wat ze allemaal mogen zeggen en doen in de VS etc. Alles dat niet overeenkomt met hoe we het hier kennen vinden we 'raar' of erger.
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 12:25:43 #256
5428 crew  miss_sly
pi_220104765
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:22 schreef Danny het volgende:

[..]
Ja, dat doen we altijd allemaal. Dat doen we met wapens in de VS, met ICE agenten en hun werk in de VS, hoe snel agenten hun wapen trekken in de VS, hoe snel ze schieten in de VS, wat ze allemaal mogen zeggen en doen in de VS etc. Alles dat niet overeenkomt met hoe we het hier kennen vinden we 'raar' of erger.
Dit heeft met al je voorbeelden niets te maken.

De VS beschouwen we over het algemeen allemaal als een ontwikkeld land, maar administratief is het een klein drama. Een bevolkingsregister zoals hier is er niet. Dus het gemak van ID van hier vergelijken met daar klopt gewoon niet. Het is niet gemakkelijk om aan ID te komen, zoals in dit topic al vele malen is aangedragen. Dat jij wil volharden in ‘toch moeten ze er maar voor zorgen dat ze een ID hebben’ is helemaal aan jou.

Laatste keer: het is niet zo simpel.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 12:30:23 #257
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220104867
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit heeft met al je voorbeelden niets te maken.

De VS beschouwen we over het algemeen allemaal als een ontwikkeld land, maar administratief is het een klein drama. Een bevolkingsregister zoals hier is er niet. Dus het gemak van ID van hier vergelijken met daar klopt gewoon niet. Het is niet gemakkelijk om aan ID te komen, zoals in dit topic al vele malen is aangedragen. Dat jij wil volharden in ‘toch moeten ze er maar voor zorgen dat ze een ID hebben’ is helemaal aan jou.

Laatste keer: het is niet zo simpel.
Het is heel simpel. Mensen zouden vrijwel NIETS kunnen zonder ID. Ergo: iedereen die ergens woont heeft een ID. Iedereen met een bankrekening heeft een ID.
Als je alles kwijt bent is het wat lastiger, maar dat is hier ook. Het paspoort van mijn vrouw is ooit gestolen bij een inbraak. Dat was de enige legitimatie die ze had. En dan moet je dus op tig manieren proberen aan te tonen wie je bent. Van kastje naar muur. Duurt even, maar na een paar maanden had ze een nieuw paspoort.
Maar ik ben wel benieuwd hoe 'moeilijk' het dan wel niet is om aan een id te komen als vrijwel iedereen in de VS er gewoon een (of meerdere) heeft, en waar die info dat het zo moeilijk is vandaan komt.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 12:35:19 #258
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220104967
even chatgpt erop losgelaten:
er zijn situaties waarin het krijgen van een Amerikaanse ID (staat-ID of paspoort) bijna onmogelijk of erg lastig wordt, en ik geef meteen betrouwbare bronnen erbij.

🇺🇸 1️⃣ Wanneer is het praktisch onmogelijk?
A) Geen legale status / geen documenten

Immigranten zonder wettige status: Als je geen legale verblijfsstatus hebt (geen groene kaart, werkvisum, of natuurlijke burger), kun je meestal geen staats-ID of paspoort krijgen.

Paspoort: Alleen Amerikaanse burgers krijgen een Amerikaans paspoort. (travel.state.gov
)

Staats-ID / REAL ID: Vereist een bewijs van identiteit, leeftijd, en legaal verblijf. Zonder originele geboorteakte, paspoort of immigratiedocument is dit praktisch onmogelijk. (dhs.gov
)

B) Juridische beperkingen

Gevangenen: Sommige staten geven tijdelijk geen staats-ID aan mensen in gevangenis of op voorwaarde van juridische beperkingen. (ncsl.org
)

Actieve juridische geschillen over identiteit: Bijvoorbeeld als iemand een lopende juridische zaak heeft om geslacht of naam te veranderen, kan het proces voor een ID langer duren of geweigerd worden totdat het officieel is.

🏔 2️⃣ Wanneer is het “erg lastig” om een ID te krijgen?
A) Gebrek aan originele documenten

Bijvoorbeeld iemand die is geboren in een ander land en geen geboorteakte of paspoort heeft, maar wel een legaal verblijf in de VS.

Hier kan een lange zoektocht naar documenten, soms via consulaire kanalen, nodig zijn. (usa.gov
)

B) Naam of geslachtswijziging

Als je je naam of gender wettelijk hebt veranderd, maar je documenten nog niet zijn bijgewerkt, kunnen sommige DMV’s of paspoortkantoren extra verificatie vragen, wat het proces maanden vertraagt.

Bron: travel.state.gov – name change passport

C) Minderjarige zonder ouders/voogd

Minderjarigen moeten meestal een ouder of voogd meenemen bij een eerste aanvraag van een paspoort of staats-ID. Zonder deze ondersteuning is het proces lastig tot onmogelijk. (travel.state.gov
)

D) Staatsverschillen

De VS heeft geen uniform systeem, dus eisen verschillen per staat. Sommige staten zijn strenger en vragen bijvoorbeeld meer bewijsstukken voor REAL ID. (dhs.gov
)

🔹 Samengevat
Situatie Toegang tot ID
Geen legale status of documenten Onmogelijk
Geen Amerikaanse nationaliteit (voor paspoort) Onmogelijk
Minderjarige zonder ouderlijke toestemming Zeer lastig
Naam/genderwijziging nog niet officieel Lastig en vertraagd
Gevangen of juridische beperkingen Kan tijdelijk onmogelijk zijn
Gebrek aan originele documenten Lastig, soms maanden zoeken
📚 Bronnen

U.S. Department of Homeland Security – REAL ID FAQs
https://www.dhs.gov/real-id-public-faqs

U.S. Department of State – Passport Requirements
https://travel.state.gov/(...)ts/requirements.html

U.S. Census / DMV practical guides
https://www.usa.gov/replace-vital-documents

National Conference of State Legislatures – Voter ID and State ID Laws
https://www.ncsl.org/rese(...)paigns/voter-id.aspx

e kunt een nieuwe of vervangende geboorteakte aanvragen in de VS, maar het proces hangt af van de staat waarin je geboren bent en je persoonlijke situatie. Het is niet altijd super eenvoudig, maar het kan wel. Hier is hoe het werkt:

🏛 1️⃣ Basisprincipe

Geboorteakten worden per staat bijgehouden door de Vital Records Office (of Bureau of Vital Statistics) in de staat waar je geboren bent.

Je vraagt een kopie aan van je originele geboorteakte of, als die ontbreekt, een certificaat dat je geboorte bevestigt. (cdc.gov
)

📝 2️⃣ Hoe een nieuwe geboorteakte aan te vragen

Vind de juiste staat en kantoor

Elk staat heeft een Vital Records Office. (cdc.gov
)

Voorbeeld: geboorte in Californië → California Department of Public Health – Vital Records

Controleer vereisten

Gewoonlijk moet je aantonen wie je bent: naam, geboortedatum, geboorteplaats, ouders’ namen.

Soms moet je bewijs van identiteit tonen (zoals paspoort, staats-ID, of andere documenten).

Formulier invullen en fee betalen

De aanvraag kan vaak online, per post of in persoon.

Kosten variëren per staat (meestal $20–$30).

Als de originele akte ontbreekt

Sommige staten geven een “affidavit” of verklarend certificaat als er geen originele akte is.

Mogelijk moet je extra bewijs overleggen, zoals:

Schoolrecords

Medische documenten uit de kindertijd

Verklaringen van ouders of getuigen

⚠️ 3️⃣ Wanneer het lastig wordt

Als je ouders overleden zijn en er zijn geen aanvullende documenten, kan het moeilijk zijn om je geboorte te verifiëren.

Sommige staten eisen een rechterlijke procedure als er geen directe bewijsstukken zijn.

Voor immigranten geboren buiten de VS kan het proces via consulaire kanalen lopen.

📚 4️⃣ Bronnen

CDC – Where to Write for Vital Records (per staat)
https://www.cdc.gov/nchs/w2w/index.htm

U.S. National Center for Health Statistics – Vital Records Guidance
https://www.cdc.gov/nchs/w2w/index.htm

Legal Aid / public guidance for replacing birth certificates
https://www.usa.gov/replace-vital-documents

💡 Tip: Voor mensen zonder originele geboorteakte is het vaak slimmer om eerst online bij je staats Vital Records Office te kijken wat er precies nodig is; soms kun je via school of ziekenhuis alsnog bewijsstukken verzamelen.

----

ik zie niets onoverkomelijks. En in gevallen waar dat wel zo is is dat een dermate laag percentage dat het verwaarloosbaar is.
  zondag 15 februari 2026 @ 12:41:58 #259
40566 Ericr
Livewrong
pi_220105088
Noem 10-20% maar verwaarloosbaar.
pi_220105092
Vraag eens aan je bron hoe vaak dat frauderen nu echt voorkomt en hoe ze proberen stemfraude op te sporen / eruit te filteren?
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 12:51:59 #261
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220105176
quote:
8s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:42 schreef opgebaarde het volgende:
Vraag eens aan je bron hoe vaak dat frauderen nu echt voorkomt en hoe ze proberen stemfraude op te sporen / eruit te filteren?
Het zal erg zeldzaam zijn wellicht. En chatgpt geeft aan:

Hoe vaak gebeurt het dat iemand zonder ID stemt?
🔹 Belangrijk: stemfraude is extreem zeldzaam in de VS

Studies naar Voter ID en fraude in de VS laten zien dat gevallen van iemand die zonder geldige ID stemt bijna niet voorkomen.

Het Brennan Center for Justice onderzocht meerdere staten en schat de incidentie op 0,0003% tot 0,0025% van alle stemmen. Dat is letterlijk 3 tot 25 gevallen per miljoen stemmen. (brennancenter.org)

als er 3 tot 25 per miljoen stemmers stemmen zonder identificatie te tonen, hoeveel zijn dat er dan in heel de vs?

Oké Danny, laten we dat stap voor stap uitrekenen zodat het exact klopt. 💡

1️⃣ Basisgegevens

VS-bevolking (stemgerechtigd): ongeveer 250 miljoen volwassenen. (census.gov)

We kijken naar gevallen per miljoen stemmers, en het wordt geschat op 3–25 per miljoen.

2️⃣ Berekening

Laagste schatting:

3 per 1.000.000×250 miljoen=3×250=750 gevallen

Hoogste schatting:

25 per 1.000.000×250 miljoen=25×250=6.250 gevallen
3️⃣ Resultaat

Dus in de hele VS zouden er bij deze schattingen ongeveer 750 tot 6.250 stemmen zijn die mogelijk zonder ID zouden zijn uitgebracht, uit 250 miljoen stemmers.

💡 Ter vergelijking: dat is minder dan 0,003% van alle stemmen — extreem zeldzaam, praktisch verwaarloosbaar.

---

dus het gaat om minder dan een fractie van de burgers die nu zonder id stemt. Geen enkele reden om de legitimatieplicht niet in te voeren wmb.
Het aantal mensen dat daardoor benadeeld wordt is 'extreem zeldzaam, praktisch verwaarloosbaar'.
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 12:58:05 #262
5428 crew  miss_sly
pi_220105233
Maar dan is er toch ook geen enkele sprake van grootschalige fraude?
En dan is er toch ook geen enkele reden om dit nu per direct te wijzigen en is het prima om een wijziging in gang te zetten en daar een paar jaar over te doen en het goed en eerlijk te regelen, zodat echt iedereen een goed ID kan verkrijgen?
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 13:03:25 #263
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220105273
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:58 schreef miss_sly het volgende:
Maar dan is er toch ook geen enkele sprake van grootschalige fraude?
En dan is er toch ook geen enkele reden om dit nu per direct te wijzigen en is het prima om een wijziging in gang te zetten en daar een paar jaar over te doen en het goed en eerlijk te regelen, zodat echt iedereen een goed ID kan verkrijgen?
ok, eens. Het gaat dus om het niet snel genoeg kunnen krijgen van een ID voor de paar honderd Amerikanen die nu geen ID hebben en het niet voor de midterms rond kunnen krijgen. Daar kan ik me in vinden. Die paar honderd stemmen gaan het verschil ook niet maken overigens. Ook voor Trump niet.
  zondag 15 februari 2026 @ 13:10:25 #264
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220105354
quote:
Op zichzelf is het helemaal niet gek om een systeem in te richten waarbij je je identificeert als je gaat stemmen. Het is echter niet correct om dat op zo korte termijn op deze manier door te drukken. Een id hebben, is niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. Er is een aantal redenen waarom veel Amerikanen geen id hebben.

Een id is best duur. Dat is ook de reden waarom veel arme(re) mensen, waaronder veel zwarte mensen, geen id hebben. niet omdat ze te dom zijn, maar omdat het een flinke uitgave is.
Daarnaast heb je een gewaarmerkte geboorteakte nodig. Die heeft lang niet iedereen. Om daaraan te komen, moet je terug naar de staat waar je geboren bent om deze op te vragen, is ook niet kosteloos.
Tevens heb je een social security number nodig. Ook een bewijs van je verblijfplaats, zoals een huurcontract of energierekening of iets dergelijks. Als laatste een bewijs van naamswijziging als je getrouwd bent en je mans naam hebt aangenomen of gescheiden en deze weer afgelegd hebt. In de VS is het niet ongebruikelijk dat vrouwen na hun huwelijk de naam van hun man aannemen, maar ook dat ze die houden als ze gescheiden zijn, onder andere omdat het een tijdrovend en kostbaar traject is om die te wijzigen. Als de naam op je geboorteakte dus niet overeenstemt met je id kun je geweigerd worden om te stemmen.

Een uitstekende reactie die "geheel toevallig" volledig genegeerd wordt door diegenen die menen dat dit voornemen de democratie in de VS goed zou doen.
Huilen dan.
pi_220105664
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 12:51 schreef Danny het volgende:

[..]
knip

3 per 1.000.000×250 miljoen=3×250=750 gevallen

Hoogste schatting:

25 per 1.000.000×250 miljoen=25×250=6.250 gevallen
3️⃣ Resultaat

Dus in de hele VS zouden er bij deze schattingen ongeveer 750 tot 6.250 stemmen zijn die mogelijk zonder ID zouden zijn uitgebracht, uit 250 miljoen stemmers.

💡 Ter vergelijking: dat is minder dan 0,003% van alle stemmen — extreem zeldzaam, praktisch verwaarloosbaar.[/b][/i]
---

dus het gaat om minder dan een fractie van de burgers die nu zonder id stemt. Geen enkele reden om de legitimatieplicht niet in te voeren wmb.
Het aantal mensen dat daardoor benadeeld wordt is 'extreem zeldzaam, praktisch verwaarloosbaar'.
250 miljoen is veel te hoog; het opkomstpercentage ligt rond de 60%.
Bij de afgelopen presidentsverkiezingen kreeg Trump 77 miljoen stemmen en Harris 75 miljoen.

Het is lastig exact in te schatten hoeveel mensen minder zullen gaan stemmen, maar er wordt geschat dat SAVE kan leiden tot een 2% tot 5% lagere opkomst. Daarnaast zouden de democraten ten opzichte van de Republikeinen ongeveer een miljoen stemmen kunnen verliezen. En dat allemaal vanwege die zogenaamd paar duizend gevallen van fraude waarbij een foto ID niet eens dat "meerdere malen stemmen" voorkomt.....

quote:
Het aantal mensen dat daardoor benadeeld wordt is “extreem zeldzaam, praktisch verwaarloosbaar”.
- 21 miljoen Amerikanen hebben geen directe toegang tot een birth certificate of geldige identificatie. Het deel van hen dat mag én wil stemmen wordt heirdoor benadeeld.
- 60 tot 90 miljoen Amerikanen hebben ooit een naamswijziging gehad. Als zij willen stemmen, moeten zij aanvullende documenten opvragen en meenemen. Zij worden benadeeld.
SAVE leidt tot 2% tot 5% minder stemmers. Dat zijn miljoenen Amerikanen.

Deze miljoenen mensen “praktisch verwaarloosbaar” noemen is misplaatst
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 14:03:57 #266
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220105840
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 13:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
250 miljoen is veel te hoog; het opkomstpercentage ligt rond de 60%.
Bij de afgelopen presidentsverkiezingen kreeg Trump 77 miljoen stemmen en Harris 75 miljoen.
Gaan we rekenen met 150 miljoen. Ook goed.
Bij 150 miljoen krijgen we
3x150 = 450
en
25x150 = 3750
Nog veel minder mensen die zonder paspoort stemmen dus.

quote:
Het is lastig exact in te schatten hoeveel mensen minder zullen gaan stemmen, maar er wordt geschat dat SAVE kan leiden tot een 2% tot 5% lagere opkomst.
Wat raar is gezien het kleine percentage dat nu zonder id stemt. Waarom zouden er dan ook mensen die nu WEL een legitimatie tonen bij het stemmen dat dan opeens niet meer doen?

quote:
Daarnaast zouden de democraten ten opzichte van de Republikeinen ongeveer een miljoen stemmen kunnen verliezen.
Bizar. Waar komen die andere 996250 mensen opeens vandaan?

quote:
En dat allemaal vanwege die zogenaamd paar duizend gevallen van fraude waarbij een foto ID niet eens dat "meerdere malen stemmen" voorkomt.....
De cijfers in mijn post waren geen gevallen van fraude, maar mensen die stemden zonder een id te tonen.

quote:
- 21 miljoen Amerikanen hebben geen directe toegang tot een birth certificate of geldige identificatie. Het deel van hen dat mag én wil stemmen wordt heirdoor benadeeld.
Dat is feitelijk onmogelijk. Je kunt geen woning krijgen zonder id. En het aantal daklozen in de VS onder LEGALE BURGERS is:
According to the U.S. Department of Housing and Urban Development (HUD) Point‑in‑Time Count — a federally mandated snapshot of homelessness — about 771,480 people were experiencing homelessness in the United States in January 2024

quote:
- 60 tot 90 miljoen Amerikanen hebben ooit een naamswijziging gehad. Als zij willen stemmen, moeten zij aanvullende documenten opvragen en meenemen. Zij worden benadeeld.
SAVE leidt tot 2% tot 5% minder stemmers. Dat zijn miljoenen Amerikanen.
een beetje extra werk is niet 'benadeeld'. Dan kan iedereen wel 'benadeeld' zijn.

quote:
Deze miljoenen mensen “praktisch verwaarloosbaar” noemen is misplaatst
Dat deed ik dan ook niet. lees nog maar eens goed.
  zondag 15 februari 2026 @ 14:30:54 #267
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220106339
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 13:03 schreef Danny het volgende:

[..]
ok, eens. Het gaat dus om het niet snel genoeg kunnen krijgen van een ID voor de paar honderd Amerikanen die nu geen ID hebben en het niet voor de midterms rond kunnen krijgen. Daar kan ik me in vinden. Die paar honderd stemmen gaan het verschil ook niet maken overigens. Ook voor Trump niet.
Maar als 'ie verliest wel als een huilbaby gaan janksmoelen over verzonnen grootschalige fraude :')
Huilen dan.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 14:33:21 #268
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220106386
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar als 'ie verliest wel als een huilbaby gaan janksmoelen over verzonnen grootschalige fraude :')
Vast wel. Zie niet helemaal het relevante, maar sure.
pi_220106908
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:03 schreef Danny het volgende:

[..]
Gaan we rekenen met 150 miljoen. Ook goed.
Bij 150 miljoen krijgen we
3x150 = 450
en
25x150 = 3750
Nog veel minder mensen die zonder paspoort stemmen dus.
[..]
Wat raar is gezien het kleine percentage dat nu zonder id stemt. Waarom zouden er dan ook mensen die nu WEL een legitimatie tonen bij het stemmen dat dan opeens niet meer doen?
SAVE is meer dan alleen het tonen van een ID-bewijs.
Onder SAVE zijn diverse vormen van identificatie niet langer voldoende om te stemmen. Daarnaast moet een deel van de kiezers extra documenten overleggen.

quote:
[..]
Bizar. Waar komen die andere 996.250 mensen opeens vandaan?
Ook republikeinse kiezers haken af. De daling van 2 tot 5% van de 250 miljoen stemgerechtigden betreft het totaal waarbij meer democratische kiezers niet meer stemmen dan republikeinse kiezers.

Veel Amerikanen hebben geen vereist foto ID, maar een andere vorm van identificatie die straks voor het stemmen niet meer wordt geaccepteerd.

quote:
[..]
De cijfers in mijn post waren geen gevallen van fraude, maar mensen die stemden zonder een id te tonen.
[..]
Ah, oké. Dan is het helemaal gek dat MAGA claimt dat miljoenen illegalen stemmen.

quote:
Dat is feitelijk onmogelijk. Je kunt geen woning krijgen zonder id. En het aantal daklozen in de VS onder LEGALE BURGERS is:
According to the U.S. Department of Housing and Urban Development (HUD) Point‑in‑Time Count — a federally mandated snapshot of homelessness — about 771,480 people were experiencing homelessness in the United States in January 2024
Ah ik zie dat die 21 miljoen waar het brennan center het over had, wat meer nuance verdient. Mijn fout
pi_220106922
pi_220107046
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 10:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat is er met Washington DC en Puerto Rico?
Die mogen wel gewoon belastingen betalen maar niet stemmen voor de senaat. En volgens ik ook niet voor de presidentsverkiezingen en het huis van afgevaardigden.
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 15:42:06 #272
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_220107066
quote:
2s.gif Op zondag 15 februari 2026 15:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die mogen wel gewoon belastingen betalen maar niet stemmen voor de senaat. En volgens ik ook niet voor de presidentsverkiezingen en het huis van afgevaardigden.
DC mag stemmen voor de president en heeft 3 kiesmannen.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_220107084
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 15:42 schreef Mike het volgende:

[..]
DC mag stemmen voor de president en heeft 3 kiesmannen.
Ok. Dat valt dan mee. Maar alsnog hebben ze veel minder invloed dan veel andere kiezers vanwege de senaat e.d.
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 15:53:59 #274
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_220107171
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 15:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ok. Dat valt dan mee. Maar alsnog hebben ze veel minder invloed dan veel andere kiezers vanwege de senaat e.d.
Ja. En Puerto Rico heeft sowieso maar weinig te vertellen. :+
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  zondag 15 februari 2026 @ 15:56:10 #275
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220107190
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:33 schreef Danny het volgende:

[..]
Het gaat toch allemaal over die vermeende grootschalige fraude :') ?
Huilen dan.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 15:58:06 #276
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220107214
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 15:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het gaat toch allemaal over die vermeende grootschalige fraude :') ?
Nee, over legitimeren bij stemmen, zoals wij dat ook als vereiste hebben
  zondag 15 februari 2026 @ 16:23:27 #277
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220107624
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 15:58 schreef Danny het volgende:

[..]
Nee,
Ja.

Die pannenkoek zegt 't zelf: https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116065576451150055

We cannot let the Democrats get away with NO VOTER I.D. any longer. These are horrible, disingenuous CHEATERS. They have all sorts of reasons why it shouldn’t be passed, and then boldly laugh in the backrooms after their ridiculous presentations. If it weren’t such a serious matter, it would be considered a TOTAL JOKE! No Voter I.D. is even crazier, and more ridiculous, than Men playing in Women’s Sports, Open Borders, or Transgender for Everyone. Republicans must put this at the top of every speech — It is a CAN’T MISS FOR RE-ELECTION IN THE MIDTERMS, AND BEYOND! Even Democrat Voters agree, 85%, that there should be Voter I.D. It’s only the Political “Leaders,” Crooked Losers like Schumer and Jeffries, that have no shame, and explain why it’s “racist,” and every other thing that they can think of. This is an issue that must be fought, and must be fought, NOW! If we can’t get it through Congress, there are Legal reasons why this SCAM is not permitted. I will be presenting them shortly, in the form of an Executive Order. I hope the Supreme Court realizes, as they “painstakingly” review the very simple topic of Country Saving Tariffs (Those same Tariffs that have been used, by other Countries, against the U.S.A. to drain it of its Treasure and Security — for many years!), and all sorts of other things, that are making our Country Rich, Powerful, and Safe Again, that these Corrupt and Deranged Democrats, if they ever gain power, will not only be adding two States to our roster of 50, with all of the baggage thereto, but will also PACK THE COURT with a total of 21 Supreme Court Justices, THEIR DREAM, which they will submit easily and rapidly when they immediately move to terminate the Filibuster, probably in their first week, or sooner. Our Country will never be the same if they allow these demented and evil people to knowingly, and happily, destroy it. Thank you for your attention to this matter — SAVE AMERICA! PRESIDENT DONALD J. TRUMP
Huilen dan.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 16:28:59 #278
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220107721
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja.

Die pannenkoek zegt 't zelf: https://truthsocial.com/@(...)s/116065576451150055

We cannot let the Democrats get away with NO VOTER I.D. any longer. These are horrible, disingenuous CHEATERS. They have all sorts of reasons why it shouldn’t be passed, and then boldly laugh in the backrooms after their ridiculous presentations. If it weren’t such a serious matter, it would be considered a TOTAL JOKE! No Voter I.D. is even crazier, and more ridiculous, than Men playing in Women’s Sports, Open Borders, or Transgender for Everyone. Republicans must put this at the top of every speech — It is a CAN’T MISS FOR RE-ELECTION IN THE MIDTERMS, AND BEYOND! Even Democrat Voters agree, 85%, that there should be Voter I.D. It’s only the Political “Leaders,” Crooked Losers like Schumer and Jeffries, that have no shame, and explain why it’s “racist,” and every other thing that they can think of. This is an issue that must be fought, and must be fought, NOW! If we can’t get it through Congress, there are Legal reasons why this SCAM is not permitted. I will be presenting them shortly, in the form of an Executive Order. I hope the Supreme Court realizes, as they “painstakingly” review the very simple topic of Country Saving Tariffs (Those same Tariffs that have been used, by other Countries, against the U.S.A. to drain it of its Treasure and Security — for many years!), and all sorts of other things, that are making our Country Rich, Powerful, and Safe Again, that these Corrupt and Deranged Democrats, if they ever gain power, will not only be adding two States to our roster of 50, with all of the baggage thereto, but will also PACK THE COURT with a total of 21 Supreme Court Justices, THEIR DREAM, which they will submit easily and rapidly when they immediately move to terminate the Filibuster, probably in their first week, or sooner. Our Country will never be the same if they allow these demented and evil people to knowingly, and happily, destroy it. Thank you for your attention to this matter — SAVE AMERICA! PRESIDENT DONALD J. TRUMP
Trump bepaalt toch niet waar dit topic over gaat?
  zondag 15 februari 2026 @ 16:49:12 #279
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220107967
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:28 schreef Danny het volgende:

[..]
Trump bepaalt toch niet waar dit topic over gaat?
Het woord fraude (of een variant daarop) valt vele tientallen keren in dit topic, vermeende fraude is voor Trump de reden voor het willen zetten van deze stap, maar Danny be like "het is niet relevant!!!".

Ja hoor.
Huilen dan.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 16:52:30 #280
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220108014
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het woord fraude (of een variant daarop) valt vele tientallen keren in dit topic, vermeende fraude is voor Trump de reden voor het willen zetten van deze stap, maar Danny be like "het is niet relevant!!!".

Ja hoor.
Dat er relevantie is is evident, maar jij brengt het alsof het het ENIGE is waar dit om draait, en dat is natuurlijk niet zo. Dat weet jij ook, dus waarom je doet alsof snap ik niet helemaal. Overigens heb ik het woord fraude niet gebruikt, maar ook dat wist je al
  zondag 15 februari 2026 @ 16:55:29 #281
483584 incel
they/them
pi_220108054
Zo vaag hoe Amerika soms zo verschillend is als Nederland qua wetten.

In Nederland is stemmen zonder je te legitimeren of een agent een tering hond noemen echt waanzin.

In Amerika normaalste zaak van de wereld.
  zondag 15 februari 2026 @ 17:07:31 #282
40566 Ericr
Livewrong
pi_220108282
Usa is dan ook een shithole country. Met een president die goed weet hoe shit voelt.
  zondag 15 februari 2026 @ 17:07:59 #283
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220108291
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:52 schreef Danny het volgende:

[..]
Dat er relevantie is is evident,
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:33 schreef Danny het volgende:

[..]
:?
Huilen dan.
pi_220108300
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 15:58 schreef Danny het volgende:

[..]
Nee, over legitimeren bij stemmen, zoals wij dat ook als vereiste hebben
Nu is Nederland ineens wél een leidend voorbeeld voor de VS?
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 17:10:00 #285
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220108327
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[..]
:?
Het is relevant voor het stemmen, niet voor het topic
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 17:10:19 #286
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220108334
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nu is Nederland ineens wél een leidend voorbeeld voor de VS?
Staat toch ook al in het bericht?
pi_220108347
Het stemmen met identificatieplicht is maar een klein deeltje om de fraude aan te pakken.
Er zijn nog veel stappen om te nemen.

Het is ongekend dat 1 iemand die thuis woont, met haar vader/moeder/opa/oma gewoon mail-in-ballots voor de hele familie kan invullen en deze worden goedgekeurd zonder handtekening verificatie.

Ook in verzorgingstehuizen was er zo "zorgverleners" die voor minder validen of dementerende alle mail-in-ballots invulde.

Of wat denk je van 950+ militaire mail in ballots die met de computer waren gesigneerd en allemaal voor Biden waren.

twitter

Er zal nooit meer een democraat zijn die ooit de "aantallen" haalt zoals Biden deed.
  zondag 15 februari 2026 @ 17:12:47 #288
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220108361
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:10 schreef Danny het volgende:

[..]
Het is relevant voor het stemmen, niet voor het topic
Waarom zou het dan niet relevant zijn voor het topic :') ?

Echt hoe.
Huilen dan.
pi_220108452
quote:
11s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:11 schreef epicbeardman het volgende:
Het stemmen met identificatieplicht is maar een klein deeltje om de fraude aan te pakken.
Er zijn nog veel stappen om te nemen.

Het is ongekend dat 1 iemand die thuis woont, met haar vader/moeder/opa/oma gewoon mail-in-ballots voor de hele familie kan invullen en deze worden goedgekeurd zonder handtekening verificatie.

Ook in verzorgingstehuizen was er zo "zorgverleners" die voor minder validen of dementerende alle mail-in-ballots invulde.

Of wat denk je van 950+ militaire mail in ballots die met de computer waren gesigneerd en allemaal voor Biden waren.

[ x ]

Er zal nooit meer een democraat zijn die ooit de "aantallen" haalt zoals Biden deed.
Dat is allemaal onzin gebleken na audits, maar men blijft het herhalen.
pi_220108500
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is allemaal onzin gebleken na audits, maar men blijft het herhalen.
Ja audits uitgevoerd door democraten en weggewuifd door Bushes/Obama's en Biden's rechters.

Daarom moet dat opnieuw worden uitgezocht. Door onafhankelijke partij.

Net zoals dat mens in Arizona, dat de gouveneur was maar ook de election committee overzag als leider?
pi_220108537
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:20 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Ja audits uitgevoerd door democraten en weggewuifd door Bushes/Obama's en Biden's rechters.

Net zoals dat mens in Arizona, dat de gouveneur was maar ook de election committee overzag als leider?
Feit loze onzin die alleen maar herhaald blijft worden omdat dat de boodschap is die men wil uitsturen.
En dat wordt net zo feit loos weer op fora gedumpt.
pi_220108553
quote:
In de Amerikaanse staat Arizona is de Secretary of State (Katie Hobbs in 2022) de chief election officer. Dat betekent dat zij verantwoordelijk is voor het toezicht op verkiezingen in de hele staat: regels opstellen, guidance geven aan counties, verkiezingsprocessen coördineren en uiteindelijk de officiële certificering van de resultaten ondertekenen.Katie Hobbs was in 2022 zittend Secretary of State én kandidaat voor gouverneur.

Ze heeft dus inderdaad de verkiezingen (inclusief de race waarin zijzelf meedeed) overzien en later haar eigen overwinning gecertificeerd.

Ze won nipt van Kari Lake (Democraat vs. Republikein) met ongeveer 0,6-0,8% verschil (zo'n 17.000-20.000 stemmen).Dit leidde tot forse kritiek, vooral van Republikeinse kant (met name Kari Lake en Trump-aanhangers), die spraken van conflict of interest en suggereerden dat het niet eerlijk kon zijn dat iemand haar eigen verkiezing overzag. Lake eiste dat Hobbs zich zou recusen (zich terugtrekken uit de rol).

Only in banana republiek! Dat moest Trump eens proberen of een republikein lmfao.
pi_220108571
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Feit loze onzin die alleen maar herhaald blijft worden omdat dat de boodschap is die men wil uitsturen.
En dat wordt net zo feit loos weer op fora gedumpt.
Nee, jij beschikt over te weinig informatie en denkt dat Reddit alles voor jou gedeboonked heeft. Wat je zegt gaat over jezelf.
pi_220108599
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:24 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Nee, jij beschikt over te weinig informatie en denkt dat Reddit alles voor jou gedeboonked heeft. Wat je zegt gaat over jezelf.
Je bent een MAGA slaafje in je eigen MAGA bubbel. Je denkt niet meer voor jezelf al denk je nog van wel.

Het is allemaal onzin, onderzocht en debunked.

Trump kijkt tegen desastreuze midterms aan en dat probeert hij op te lossen door de verkiezingen te saboteren, jij en andere social media MAGA's slaafjes helpen hem daarbij.

Denk je dat iemand als Trump ook maar iets om jou zou geven? Die geeft alleen om zichzelf.
Voor hem ben jij een pion, een useful idiot.
pi_220109124
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:20 schreef epicbeardman het volgende:

[..]

Deze administratie heeft noch de kunde noch de wil om een onafhankelijke partij aan te wijzen.

Nog zeker drie jaar geduld vriend
pi_220109242
Republikeinen: De overheid moet zo min mogelijk naar zich toe trekken. Al die smerige socialisten die universal healthcare willen invoeren willen jullie een slaaf van de overheid maken. Trap er niet in!! Het zijn communisten!!!

Ook Republikeinen: De federale overheid moet meer macht krijgen! Iedereen die niet naar ons luistert moet de mond gesnoerd worden!!!!!
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_220109272
Als hij werkelijk zo impopulair blijkt tijdens de verkiezingscampagnes durf ik nog wel eens te verwachten dat er misschien helemaal geen verkiezingen gaan komen. :P
pi_220109511
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 17:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je bent een MAGA slaafje in je eigen MAGA bubbel. Je denkt niet meer voor jezelf al denk je nog van wel.

Het is allemaal onzin, onderzocht en debunked.

Trump kijkt tegen desastreuze midterms aan en dat probeert hij op te lossen door de verkiezingen te saboteren, jij en andere social media MAGA's slaafjes helpen hem daarbij.

Denk je dat iemand als Trump ook maar iets om jou zou geven? Die geeft alleen om zichzelf.
Voor hem ben jij een pion, een useful idiot.
Hou jezelf eens een spiegel voor.

Vorige administratie deed geen onafhankelijk onderzoek naar de massa verkiezingsfraude, beetje hetzelfde als Kim Jong Un of Xi Jing Ping hen eigen verkiezingen beoordelen en legitimeren.

De cijfers kloppen gewoon voor geen meter die Biden kreeg. Dat is een feitje.

En over "MAGA" bubbel, moet jij zeggen die om de 2 weken een nieuwe "current thing" usericon veranderd. Groenland is al weer outdated hoor. _O-
pi_220109696
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 18:04 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Hou jezelf eens een spiegel voor.

Vorige administratie deed geen onafhankelijk onderzoek naar de massa verkiezingsfraude, beetje hetzelfde als Kim Jong Un of Xi Jing Ping hen eigen verkiezingen beoordelen en legitimeren.

De cijfers kloppen gewoon voor geen meter die Biden kreeg. Dat is een feitje.

En over "MAGA" bubbel, moet jij zeggen die om de 2 weken een nieuwe "current thing" usericon veranderd. Groenland is al weer outdated hoor. _O-
Leuk feitje: als Trump de verkiezingen in 2020 wél had gewonnen, was hij nu geen president geweest en hadden we deze discussie niet gehad.
pi_220109708
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Leuk feitje: als Trump de verkiezingen in 2020 wél had gewonnen, was hij nu geen president geweest en hadden we deze discussie niet gehad.
Klopt en dan had hij niet zoveel macht gehad als nu, iets met jezelf in de knie schieten. :D :P
  zondag 15 februari 2026 @ 18:27:46 #301
483584 incel
they/them
pi_220109786
lapo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')