abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220102518
Ik vind dit niet meer dan normaal. Dat je jouw identiteitspapieren niet op orde hebt is jouw probleem.

Aan de andere kant: als je dergelijke eisen stelt, moet je het ook gemakkelijk maken om aan een geldige legitimatie te komen.
pi_220102522
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 00:07 schreef AchJa het volgende:

[..]
Voor zover ik weet moet je je sinds 1970 legitimeren bij het stemmen... Daarvoor bestond de opkomstplicht.
En voor zover ik weet is die legitimatieplicht, dus dat je een paspoort, rijbewijs of ID-kaart moet laten zien, per 2010 ingevoerd.
pi_220102527
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 06:26 schreef Danny het volgende:

[..]
Dat niet alleen, maar je moet je legitimeren om een woning te huren, om te werken, om je te verzekeren, doktersbehandeling, als je wordt aangehouden, als je aangifte wil doen van een misdrijf, als je een uitkering wil, alcohol wilt kopen, wapens wilt kopen, een bankrekening wilt openen, een creditcard wil hebben, geld wil lenen, een huisarts/tandarts wil bezoeken (eerste inschrijving moet met ID), vliegreizen wil doen, een hotel/motelkamer wil huren. Iedereen die ooit een van deze dingen heeft gedaan heeft sowieso een id-bewijs.
Hoor je niemand over. Maar zodra het gaat om stemmen is het opeens overdreven en 'racistisch' om een id te vereisen 8)7
Als je naar een Democratisch Congres wilt gaan moet je een ID tonen.
life is like a box of chocolates
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 07:47:48 #204
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102538
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En voor zover ik weet is die legitimatieplicht, dus dat je een paspoort, rijbewijs of ID-kaart moet laten zien, per 2010 ingevoerd.
2009. Je was daarvoor al verplicht je te legitimeren als daarom gevraagd werd in het stemlokaal.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220102539
-edit: we doen niet aan persoonlijk schofferen of uitmaken voor racist etc.

[ Bericht 94% gewijzigd door Danny op 15-02-2026 07:50:35 ]
pi_220102540
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:39 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Als je naar een Democratisch Congres wilt gaan moet je een ID tonen.
En bij een republikeins congres je wapen?

Al die vreemde bewering die mensen hier doen zonder enige feitelijke verfierbare bronnen. :')
pi_220102543
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:47 schreef Danny het volgende:

[..]
2009. Je was daarvoor al verplicht je te legitimeren als daarom gevraagd werd in het stemlokaal.
Nee, toch echt ingevoerd per 2010. De verkiezingen voor de gemeenteraden en PS dat jaar waren de eerste die zo werkten.
Hoe zat het met die plicht om het op aanvraag te tonen? Daar ben ik wel even benieuwd naar? Want je ID mee naar het stemlokaal nemen was toen echt niet de norm.
pi_220102544
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:50 schreef Danny het volgende:

[..]
Je hoeft je niet overal te legitimeren. Er zijn staten waar je een stemkantoor binnen kunt lopen, ter plekke kunt registreren en kunt stemmen.
Deze bewering heb ik ook om een onderbouwing van deze feiten gevraagd maar nog niets gezien.
pi_220102552
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En bij een republikeins congres je wapen?

Al die vreemde bewering die mensen hier doen zonder enige feitelijke verfierbare bronnen. :')
Yes, you need a valid, government-issued photo ID to enter federal facilities like the White House or Congress, particularly for tours or meetings. Starting May 7, 2025, this must be a REAL ID-compliant license or a passport. Foreign nationals must present a valid passport.
Key Requirements for Accessing Congressional Facilities:
Photo ID: All adults (18+) must present a valid, government-issued photo ID.
REAL ID: As of May 7, 2025, non-REAL ID compliant licenses will not be accepted.
Passport: A valid passport is an accepted form of ID for all, including foreign nationals.
Security Checkpoints: Valid identification is required to pass security.
Other Requirements: Ensure your identification matches the information submitted for your visit.
life is like a box of chocolates
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 07:56:55 #210
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102560
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nee, toch echt ingevoerd per 2010. De verkiezingen voor de gemeenteraden en PS dat jaar waren de eerste die zo werkten.
Hoe zat het met die plicht om het op aanvraag te tonen? Daar ben ik wel even benieuwd naar? Want je ID mee naar het stemlokaal nemen was toen echt niet de norm.
https://www.kiesraad.nl/b(...)jaarverslag-2009.pdf
Europese verkiezingen 2009
pi_220102567
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:54 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Yes, you need a valid, government-issued photo ID to enter federal facilities like the White House or Congress, particularly for tours or meetings. Starting May 7, 2025, this must be a REAL ID-compliant license or a passport. Foreign nationals must present a valid passport.
Key Requirements for Accessing Congressional Facilities:
Photo ID: All adults (18+) must present a valid, government-issued photo ID.
REAL ID: As of May 7, 2025, non-REAL ID compliant licenses will not be accepted.
Passport: A valid passport is an accepted form of ID for all, including foreign nationals.
Security Checkpoints: Valid identification is required to pass security.
Other Requirements: Ensure your identification matches the information submitted for your visit.
Daarom bestormden de opgejutte groep het congres op 6 januari ze wouden allemaal hun id niet laten zien. :D
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 08:03:04 #212
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102576
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Deze bewering heb ik ook om een onderbouwing van deze feiten gevraagd maar nog niets gezien.
Proof of residency is a key requirement in all states that offer same-day registration. In a traditional (pre-Election Day) registration, election officials have time to send a non-forwardable mailing to the prospective voter to verify the voter's residence before processing the registration application. Because that isn't possible with same-day registration, the prospective voter must present proof of residency at the time of registration or soon after registering. A current driver's license or ID card will suffice in all states. In some states, documents such as a paycheck or utility bill with an address are acceptable for proving residence.
Bron:
https://www.ncsl.org/elec(...)y-voter-registration

Je google werkt niet?
pi_220102602
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 08:03 schreef Danny het volgende:

[..]
Proof of residency is a key requirement in all states that offer same-day registration. In a traditional (pre-Election Day) registration, election officials have time to send a non-forwardable mailing to the prospective voter to verify the voter's residence before processing the registration application. Because that isn't possible with same-day registration, the prospective voter must present proof of residency at the time of registration or soon after registering. A current driver's license or ID card will suffice in all states. In some states, documents such as a paycheck or utility bill with an address are acceptable for proving residence.
Bron:
https://www.ncsl.org/elec(...)y-voter-registration

Je google werkt niet?
Mijn Google werkt wel maar ik vond het zo'n bizarre opmerking dat ik het graag onderbouwd zou zien. Wat natuurlijk ook normaal is op een discussie forum met zulke bizarre feiten.

Maar goed dat bewijst nog meer dat het hele democratisch proces in dat land niet erg gestructureerd is. Een voter id zal daar ook niet veel verbetering in brengen.
pi_220102625
quote:
14s.gif Op zondag 15 februari 2026 00:05 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Deze videos zijn inderdaad bekend en veelzeggend.

De weerstand tegen een identificatie komt voort uit Democratische contreien, waar men denkt dat niet-blanke groepen dusdanig dom of onderdrukt zijn dat ze niet bij machte zijn om een middel ter identificatie te verkrijgen, derhalve wordt identificatieplicht weggezet als 'racistisch' en een manier om niet-blanke minderheden het stemmen te bemoeilijken.
Veel Amerikanen hebben ook geen geboortebewijs, daarnaast moeten ze er vaak vrij voor nemen van het werk wat ze zichzelf simpelweg niet kunnen permitteren, en we weten allemaal wat de echte reden is waarom Trump niet wil dat deze mensen gaan stemmen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 08:53:48 #215
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102730
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 08:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Mijn Google werkt wel maar ik vond het zo'n bizarre opmerking dat ik het graag onderbouwd zou zien. Wat natuurlijk ook normaal is op een discussie forum met zulke bizarre feiten.
Fair. Hoewel het nou niet bepaald moeilijk vindbaar was. En ja, het is daar slecht geregeld. Met een legitimatieplicht zou het al wat beter gaan. Beste is natuurlijk de combi: stembiljet EN legitimatieplicht. Gewoon zoals ook in Nederland het geval is. Hier is het redelijk waterdicht. Natuurlijk zal hier en daar een druppeltje doorkomen, maar over het geheel genomen werkt het prima.

quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 08:23 schreef raptorix het volgende:

Veel Amerikanen hebben ook geen geboortebewijs
Die kunnen ze aanvragen. Net als we dat in Nederland kunnen.

quote:
daarnaast moeten ze er vaak vrij voor nemen van het werk wat ze zichzelf simpelweg niet kunnen permitteren
nemen ze een sick-day, als het perse moet. Het is natuurlijk geen reden om dan maar gewoon iedereen die zin heeft meerdere keren te laten stemmen. Zonder legitimatie is dat namelijk gewoon mogelijk. Voor dat stemmen zullen ze dan overigens ook geen tijd hebben lijkt me.

quote:
en we weten allemaal wat de echte reden is waarom Trump niet wil dat deze mensen gaan stemmen.
verkiezingen eerlijk houden lijkt me. zonder die legitimatieplicht in een aantal staten won hij ook met overmacht, dus als dat is waar je naar hint lijkt me dat nogal onzinnig.
Wat zijn volgens jou de redenen dat democraten (ironische term in deze context) iedereen liefst gewoon zonder enige vorm van identificatie willen zien stemmen?
  zondag 15 februari 2026 @ 09:01:35 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220102765
Op zichzelf vind ik het geen rare eis dat je een ID bewijs moet bezitten, dus ook voor het stemmen. In NL hebben we het ook.

Alleen als Trump het invoert is er natuurlijk een terechte reden tot wantrouwen omdat de man het bepaald niet hoog opheeft met eerlijke verkiezingen.
pi_220102767
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 08:53 schreef Danny het volgende:

[..Het is natuurlijk geen reden om dan maar gewoon iedereen die zin heeft meerdere keren te laten stemmen. Zonder legitimatie is dat namelijk gewoon mogelijk.
Dat roep je de hele tijd maar komt dat ook daadwerkelijk in enige serieuze mate voor?
Overigens zijn ook daar oplossingen voor, zou ook wel passen bij dat ontwikkelingsland aan de andere andere kant van de grote plas :P

https://www.reddit.com/r/(...)indelible_ink/?tl=nl

pi_220102772
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:01 schreef Hexagon het volgende:
Op zichzelf vind ik het geen rare eis dat je een ID bewijs moet bezitten, dus ook voor het stemmen. In NL hebben we het ook.

Alleen als Trump het invoert is er natuurlijk een terechte reden tot wantrouwen omdat de man het bepaald niet hoog opheeft met eerlijke verkiezingen.
Zeker op de wijze hoe hij het nu per decreet in wil voeren. En hoe het gecombineerd wordt met het ingewikkelder maken om een ID te verkrijgen.

Prima als je zoiets wil hoor. Maar regel het dan gewoon netjes via de betrokken volksvertegenwoordiging en zorg dat iedereen die daar recht op heeft eenvoudig en betaalbaar een ID aan kan vragen.
pi_220102783
Een sick Day in de VS, het is geen normaal sociaal westers land waar men daar recht op heeft. :')

De rijken hebben het daar wel iets beter voor zichzelf voor elkaar.

A 2009 analysis from the Bureau of Labor Statistics (BLS) found that around 39 percent of American workers in the private sector do not have paid sick leave.[1]

Around 79 percent of workers in low-wage industries do not have paid sick time.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 09:14:17 #220
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102836
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:01 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat roep je de hele tijd maar komt dat ook daadwerkelijk in enige serieuze mate voor?
Dat weet natuurlijk niemand, want geen legitimatie dus valt niet te controleren. Wat we als mens wel weten is dat als ergens fraude mee gepleegd KAN worden, er fraude mee gepleegd ZAL worden.

quote:
Overigens zijn ook daar oplossingen voor, zou ook wel passen bij dat ontwikkelingsland aan de andere andere kant van de grote plas :P
Jup, legitimatie (al dan niet in combinatie met stempas), zoals hier in Nederland..
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 09:16:05 #221
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220102844
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:05 schreef Basp1 het volgende:
Een sick Day in de VS, het is geen normaal sociaal westers land waar men daar recht op heeft. :')

De rijken hebben het daar wel iets beter voor zichzelf voor elkaar.

A 2009 analysis from the Bureau of Labor Statistics (BLS) found that around 39 percent of American workers in the private sector do not have paid sick leave.[1]

Around 79 percent of workers in low-wage industries do not have paid sick time.

Dan nog is dat niet het probleem van de rest van de samenleving. Je dient je te kunnen legitimeren. Voor legio dingen. Sterker: je kunt geen bankrekening krijgen zonder ID, dus een ID hebben ze al. Je kunt ook geen legaal werk doen zonder ID, dus een ID hebben ze al (tenzij ze illegaal zijn, maar dan mogen ze ook sowieso niet stemmen)
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 09:25:58 #222
5428 crew  miss_sly
pi_220102908
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:16 schreef Danny het volgende:

[..]
Dan nog is dat niet het probleem van de rest van de samenleving. Je dient je te kunnen legitimeren. Voor legio dingen. Sterker: je kunt geen bankrekening krijgen zonder ID, dus een ID hebben ze al. Je kunt ook geen legaal werk doen zonder ID, dus een ID hebben ze al (tenzij ze illegaal zijn, maar dan mogen ze ook sowieso niet stemmen)
In de VS kun je ook zonder geldig ID maar met huurcontract en energierekening een bankrekening openen. Net zoals je daarmee kunt stemmen.

Je kunt het zoals het daar allemaal geregeld is, of juist níet geregeld is, gewoon niet beredeneren aan de hand van zoals het hier geregeld is. Je denkt er te gemakkelijk over, te Nederlands.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220102915
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:14 schreef Danny het volgende:

[..]
Dat weet natuurlijk niemand, want geen legitimatie dus valt niet te controleren. Wat we als mens wel weten is dat als ergens fraude mee gepleegd KAN worden, er fraude mee gepleegd ZAL worden.
[..]
Jup, legitimatie (al dan niet in combinatie met stempas), zoals hier in Nederland..
Als dat daadwerkelijk de opgave is, dan voldoet zo’n streepje watervaste verf toch ook prima?
Dat is ook veel eenvoudiger door te voeren op zo’n korte termijn.

Als Trump trouwens echt wat zou willen doen aan het wankele democratisch bestel in de VS, dan zou hij er werk van kunnen maken dat de miljoenen inwoners van Washington DC en Puerto Rico eindelijk stemrecht krijgen voor de senaat en het huis van afgevaardigden.
  zondag 15 februari 2026 @ 09:27:24 #224
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220102920
quote:
10s.gif Op zondag 15 februari 2026 07:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zonder ID heb gestemd... Maar goed, tussen moeten en er naar mogen vragen zit in de uitvoering niet heel veel verschil.
pi_220102927
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 09:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In de VS kun je ook zonder geldig ID maar met huurcontract en energierekening een bankrekening openen. Net zoals je daarmee kunt stemmen.

Je kunt het zoals het daar allemaal geregeld is, of juist níet geregeld is, gewoon niet beredeneren aan de hand van zoals het hier geregeld is. Je denkt er te gemakkelijk over, te Nederlands.
Sowieso, als het zo simpel is en je die ID overal nodig hebt, dan is het ook volkomen onlogisch dat enkele tientallen miljoenen Amerikaanse staatsburgers blijkbaar prima zonder kunnen leven…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')