Zo simpel is het zelden met overheidsdiensten. Als het klopt dat zo'n groot deel van de bevolking geen geldig ID heeft voor het stemmen dan gaat daar gewoon een tijd overheen om dat te regelen. Dan is het nog te hopen dat DOGE ook niet heeft huisgehouden in het departement wat daar over gaat.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Go get it zou ik dan zeggen. Zorg dat die lul je niet kan pakken. En aan de dem staten zou ik zeggen: zorg er voor dat al je stemmers kunnen stemmen.
Ga die trump terug trollen. Waar iedereen overheen stapt: die lul zn favo smoes is 'fraude' roepen als hij verliest. Dan is het toch eerlijk verlopen en is dat voor zn voeten weg?
Eigen schuld. Be part of the game en versla hem met zn eigen middelen.
En het ging zo goedquote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:15 schreef Ericr het volgende:
[..]
Lees je eerst in zou ik zeggen. Het is niet alleen die ID, er zijn een stuk meer voorwaarden dan bijvoorbeeld een fles drank halen met je id.
Manier van stem repressie, meer niet. Fraude argument houdt geen stand.
En ja Trump is een lul, veel meer dan dat zelfs.
Zo’n executive order wordt direct door een rechter ongedaan gemaakt. Dat heeft 0,0 kans.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:23 schreef Timwonnacott het volgende:
Als je dan beleid er snel doordrukt of door middel van een excecutive order dat direct verplicht stelt dan sluit je op korte termijn groepen uit die wel mogen stemmen en dat heeft niets te maken met het redden van de democratie maar heeft eerder schijn van verkiezingsmanipulatie en dat moet je niet willen.
Aan de andere kant, maakt iedere ambtenaar van een simpel dingetje een gigantisch probleem.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:30 schreef Ericr het volgende:
Ja laten we een complex probleem simplificeren, dat gaat het zeker oplossen. YOLO, iedereen een goedgekeurd ID.
Zij maken de wetten niet. Als je moedwillig bepaalde barrières oplegt onder het mom van fraude bestrijding is dat vrij kwaadaardig.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aan de andere kant, maakt iedere ambtenaar van een simpel dingetje een gigantisch probleem.
Waarom heeft Biden of Obama het niet geregeld, probleem lijkt me niet nieuw.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:44 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Zo simpel is het zelden met overheidsdiensten. Als het klopt dat zo'n groot deel van de bevolking geen geldig ID heeft voor het stemmen dan gaat daar gewoon een tijd overheen om dat te regelen. Dan is het nog te hopen dat DOGE ook niet heeft huisgehouden in het departement wat daar over gaat.
Als je dit fatsoenlijk wilt regelen kost dat gewoon tijd en dat doe je niet ff in een paar maanden. Dan zijn de verkiezingen in 2028 nog optimistisch maar wel haalbaarder imo.
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat Bush en Trump in zijn eerste termijn dat ook niet hebben gedaan.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:55 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Waarom heeft Biden of Obama het niet geregeld, probleem lijkt me niet nieuw.
Kan, maar lees nu vooral dat Trump dit doet om te voorkomen dar meer mensen gaan stemmen en die stemmen allemaal Democraat. Lijkt me dan vooral een gemiste kans voor de Democraten.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:01 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat Bush en Trump in zijn eerste termijn dat ook niet hebben gedaan.
Ach, dit decreet houdt toch geen stand.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Kan, maar lees nu vooral dat Trump dit doet om te voorkomen dar meer mensen gaan stemmen en die stemmen allemaal Democraat. Lijkt me dan vooral een gemiste kans voor de Democraten.
Ik heb het over het uitsluiten van kiesgerechtigden. Lees je wel waar je op reageert?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 15:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is het hele punt juist. De niet kiesgerechtigden moet je juist uitsluiten en er ook voor zorgen dat alle stemmen gelijk zijn en niet iemand dubbel kan stemmen.
Het is nogal een ingrijpend en ingewikkeld iets dus niet iets wat de democraten of republieken in hun eentje regelen maar wat samen moet gebeuren (het treft immers het verkiezingsproces) en daar is inmiddels al 20 jaar onenigheid over. Toen lag er al een advies om voter ID in te voeren, in combinatie met een door de overheid gemakkelijk aan te vragen ID daarvoor. De republieken willen daar te strenge regels voor die in de praktijk neerkomen op stembeperking van wat gedacht wordt, voornamelijk groepen te zijn die democratisch stemmen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Kan, maar lees nu vooral dat Trump dit doet om te voorkomen dar meer mensen gaan stemmen en die stemmen allemaal Democraat. Lijkt me dan vooral een gemiste kans voor de Democraten.
Het gaat me meer omdat je je kan identificeren als je gaat stemmenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat een president met een decreet iets beslist voor de Staten?
Wel eens gekeken naar de verdeling in hun Huis van Afgevaardigden en de Senaat? Lastig zaken doorvoeren als de Republikeinen het niet steunen terwijl ze een meerderheid hadden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:55 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Waarom heeft Biden of Obama het niet geregeld, probleem lijkt me niet nieuw.
zijn punt is dat de VS geen ontwikkeld democratisch land is. maar een bananenrepubliek met een dun vernisje van 'beschaving'quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja maar we hebben het hier over de situatie in de VS. Waar je dus geen bevolkingsregister hebt. Dus wat is nou het punt wat je wil maken?
Onder Obama hadden ze dacht ik een meerderheid in beide kamersquote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:21 schreef Ericr het volgende:
[..]
Wel eens gekeken naar de verdeling in hun Huis van Afgevaardigden en de Senaat? Lastig zaken doorvoeren als de Republikeinen het niet steunen terwijl ze een meerderheid hadden.
blijkbaar is dat laatste niet vanzelfsprekend in de vs, waar veel (40%) mensen in hun amerikaanse bubbel blijven en nooit een buitenland bezoeken. sterker nog, sommigen verlaten hun eigen State niet eens.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je mag toch alleen stemmen als legaal burger, en als legaal burger heb je een ID.
ik snap het probleem niet
Heel even ja maar daarmee voer je niet zomaar beleid uit. Komt bij dit mister change op veel punten gewoon nieuwe wijn in oude zakken is gebleken. Maar dat hele gedoe wat nu speelt was toen geen heikel punt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:35 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Onder Obama hadden ze dacht ik een meerderheid in beide kamers
Ik zei vooral, het is niet zo dat alle zwarte mensen geen id hebben maar het merendeel van van deze id-lozen is wel zwart.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Er is hier eerder een filmpje gepost waaruit eerder het tegendeel blijkt. Ook zwarte Amerikanen hebben een id bewijs en hebben daar gewoon toegang toe. Zwarte mensen zijn niet achterlijk of hulpbehoevend.
Zonder rijbewijs kom je ook niet ver.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik zei vooral, het is niet zo dat alle zwarte mensen geen id hebben maar het merendeel van van deze id-lozen is wel zwart.
Dat komt vooral omdat je daar zonder id kaart gewoon bijna alles kan doen. Ja de staat niet uit misschien, maar er zijner genoeg die dat ook nooit doen
Deze videos zijn inderdaad bekend en veelzeggend.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:43 schreef Danny het volgende:
[..]
Welke groep wordt benadeeld dan? Iedere staatsburger kan en mag in de VS gewoon een legitimatiebewijs aanvragen en krijgt die ook gewoon. Net als hier. Veel niet-blanken vinden het dan ook nogal racistisch dat blanken er vanuit gaan dat ze te dom zijn om een id aan te vragen.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Voor zover ik weet moet je je sinds 1970 legitimeren bij het stemmen... Daarvoor bestond de opkomstplicht.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hier is die legitimatieplicht ook nog maar vrij recent ingevoerd (rond 2010) en daar was ook aardig wat gedoe over toen… Bijvoorbeeld overouderen zonder geldig rijbewijs, paspoort of ID-kaart.
Daarnaast is het bezit van een legitimatiebewijs in de VS lang niet zo groot als hier en lijkt het vooral bedoeld om bepaalde groepen kiezers het stemmen onmogelijk te maken. Dan is ophef dus wel logisch.
Dat niet alleen, maar je moet je legitimeren om een woning te huren, om te werken, om je te verzekeren, doktersbehandeling, als je wordt aangehouden, als je aangifte wil doen van een misdrijf, als je een uitkering wil, alcohol wilt kopen, wapens wilt kopen, een bankrekening wilt openen, een creditcard wil hebben, geld wil lenen, een huisarts/tandarts wil bezoeken (eerste inschrijving moet met ID), vliegreizen wil doen, een hotel/motelkamer wil huren. Iedereen die ooit een van deze dingen heeft gedaan heeft sowieso een id-bewijs.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Deze videos zijn inderdaad bekend en veelzeggend.
De weerstand tegen een identificatie komt voort uit Democratische contreien, waar men denkt dat niet-blanke groepen dusdanig dom of onderdrukt zijn dat ze niet bij machte zijn om een middel ter identificatie te verkrijgen, derhalve wordt identificatieplicht weggezet als 'racistisch' en een manier om niet-blanke minderheden het stemmen te bemoeilijken.
In de vs heeft alsnog gemiddeld 13% van de inwoners die een rijbewijs zouden kunnen hebben deze niet.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:58 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Zonder rijbewijs kom je ook niet ver.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |