abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:10:38 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092342
quote:
Trump wil dat iedereen die gaat stemmen zich legitimeert

Donald Trump zegt dat hij per decreet kiezers verplicht wil laten stemmen met een identiteitsbewijs bij de tussentijdse verkiezingen, ook als het Congres daar geen wet over aanneemt. In berichten op sociale media schreef de president dat hij een "Executive Order" zal uitvaardigen als zijn plannen in het Congres vastlopen. "Bij de mid-terms zal je je moeten identificeren, of het congres dat nou goedkeurt of niet," aldus Trump.

Trump dringt al langer aan op een centralere rol van de federale overheid bij verkiezingen. Hij roept Republikeinen op om verkiezingen te "nationaliseren" en de uitvoering naar zich toe te trekken. Dat staat op gespannen voet met de Grondwet van de Verenigde Staten, die zegt dat tijd, plaats en manier van verkiezingen voor het Huis en de Senaat door de parlementen van de afzonderlijke staten worden bepaald. Trump ziet het decreet als volgende stap als zijn wetstraject stukloopt.

Centraal daarin staat de SAVE America Act, een wetsvoorstel dat verkiezingsregels in het hele land moet veranderen. De wet eist dat kiezers, net als in Nederland en de vrijwel alle andere landen, een foto-identiteitsbewijs tonen. De SAVE America Act verplicht staten ook om bewijs van staatsburgerschap "in persoon" te controleren voordat iemand zich kan registreren voor een federale verkiezing, bijvoorbeeld met een Amerikaans paspoort of geboortebewijs.

Het Huis van Afgevaardigden nam de wet woensdag aan met steun van alle Republikeinen; alleen de Democratische afgevaardigde Henry Cuellar uit Texas stemde voor. De wet ligt nu in de Senaat, waar 60 stemmen nodig zijn en de kans op goedkeuring klein is.

Hoogleraar recht Nate Persily van Stanford University stelt dat een decreet dat verkiezingsprocedures wijzigt in strijd is met de Grondwet. Volgens hem krijgt de president geen eenzijdige regelgevende macht over verkiezingen en kan alleen het Congres via een wet, zoals destijds de Voting Rights Act van 1965, ingrijpen in de regels van de staten. Rick Hasen, directeur van het Safeguarding Democracy Project aan de rechtenfaculteit van UCLA, verwacht dat elk bevel dat staten dwingt een door Trump opgelegde kiezers-ID-wet toe te passen, ongrondwettig wordt verklaard.

De rechtbanken hebben eerder al een streep gezet door een soortgelijke stap van Trump. In maart gaf hij een decreet uit dat mensen bij registratie voor verkiezingen verplichtte hun staatsburgerschap te bewijzen en dat nieuwe termijnen voor briefstemmen oplegde. Een federale rechter legde in januari een permanent verbod op dat decreet op, met de conclusie dat de president niet het gezag heeft om verkiezingsprocedures zelfstandig te wijzigen. Die uitspraak weegt mee in de beoordeling van eventuele nieuwe decreten over kiezersidentificatie.

In de VS verschilt per staat of je je moet legitimeren als je gaat stemmen. Er zijn een aantal staten waar je géén identiteitsbewijs hoeft te laten zien. Daaronder vallen Californië, Illinois, Maine, Maryland, Massachusetts, Minnesota, New Jersey, New Mexico, New York, Oregon, Vermont en Washington D.C. In Nederland is het tonen van je legitimatiebewijs een verplichting om te mogen stemmen.
Ik snap werkelijk niet waarom het in de VS mogelijk is om gewoon te gaan stemmen zonder je te legitimeren. Snap dan ook de ophef niet. Kan iemand het me uitleggen?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220092387
Er is maar 1 reden om daar tegen te zijn en dat is als je wilt frauderen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220092392
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:10 schreef Danny het volgende:

[..]
Ik snap werkelijk niet waarom het in de VS mogelijk is om gewoon te gaan stemmen zonder je te legitimeren. Snap dan ook de ophef niet. Kan iemand het me uitleggen?
Hier is die legitimatieplicht ook nog maar vrij recent ingevoerd (rond 2010) en daar was ook aardig wat gedoe over toen… Bijvoorbeeld overouderen zonder geldig rijbewijs, paspoort of ID-kaart.

Daarnaast is het bezit van een legitimatiebewijs in de VS lang niet zo groot als hier en lijkt het vooral bedoeld om bepaalde groepen kiezers het stemmen onmogelijk te maken. Dan is ophef dus wel logisch.
pi_220092399
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Er is maar 1 reden om daar tegen te zijn en dat is als je wilt frauderen.
Hoe precies?
pi_220092405
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoe precies?
Door meerdere malen te gaan stemmen of te gaan stemmen terwijl je helemaal niet stemgerechtigd bent.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220092421
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Door meerdere malen te gaan stemmen of te gaan stemmen terwijl je helemaal niet stemgerechtigd bent.
Maar je zal daar toch ook een oproep krijgen die je mee moet nemen? Zodat bijgehouden wordt wie er opgekomen is?
En per post stemmen is daar ook populair, moet je daar dan een kopie van je paspoort mee gaan sturen oid? Lijkt me ook niet zo verstandig.

Werd er in Nederland voor 2010 dan ook flink gefraudeerd?
pi_220092422
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hier is die legitimatieplicht ook nog maar vrij recent ingevoerd (rond 2010) en daar was ook aardig wat gedoe over toen… Bijvoorbeeld overouderen zonder geldig rijbewijs, paspoort of ID-kaart.

Daarnaast is het bezit van een legitimatiebewijs in de VS lang niet zo groot als hier en lijkt het vooral bedoeld om bepaalde groepen kiezers het stemmen onmogelijk te maken. Dan is ophef dus wel logisch.
Nee het is niet logisch.

Er is maar 1 groep die het stemmen onmogelijk wordt gemaakt bij een legitimatie plicht en dat is de groep niet stemgerechtigden.

En je legitimeren om te stemmen is iets anders dan altijd een legitimatiebewijs op zak te moeten hebben.
pi_220092426
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar je zal daar toch ook een oproep krijgen die je mee moet nemen? Zodat bijgehouden wordt wie er opgekomen is?
En per post stemmen is daar ook populair, moet je daar dan een kopie van je paspoort mee gaan sturen oid? Lijkt me ook niet zo verstandig.

Werd er in Nederland voor 2010 dan ook flink gefraudeerd?
Voor 2010 moest je je in Nederland ook gewoon legitimeren om te kunnen stemmen. Geen legitimatiebewijs is niet stemmen. Zoals dat al decennia gaat in vrijwel elk ontwikkeld land.

En waarom zou je geen kopie van je paspoort mee kunnen sturen met je stem? En nee, je krijgt daar geen oproep. Ze hebben daar geen burgerlijke stand zoals hier.
  zaterdag 14 februari 2026 @ 09:22:38 #9
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220092428
Lijkt me logisch dat je je legitimeert, maar je moet je toch ook registeren voor het stemmen?
Is daar dan geen legitimatie voor nodig?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220092432
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:22 schreef MissButterflyy het volgende:
Lijkt me logisch dat je je legitimeert, maar je moet je toch ook registeren voor het stemmen?
Is daar dan geen legitimatie voor nodig?
Ik dacht dat dat alleen is om te stemmen in de voorverkiezingen, maar dat weet ik niet zeker.
pi_220092435
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee het is niet logisch.

Er is maar 1 groep die het stemmen onmogelijk wordt gemaakt bij een legitimatie plicht en dat is de groep niet stemgerechtigden.
En de groep die geen legitimatiebewijs heeft maar wel gewoon stemgerechtigd is…
In Nederland liepen we er toen dit werd ingevoerd tegenaan dat er een groep oudjes was zonder geldige ID. Die hadden gewoon een leven lang in Nederland gewoond en gewerkt en waren keurig kiesgerechtigd.
quote:
En je legitimeren om te stemmen is iets anders dan altijd een legitimatiebewijs op zak te moeten hebben.
Zeker maar dat is voor deze discussie niet zo relevant.
pi_220092438
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:10 schreef Danny het volgende:

[..]
Het gaat tegen de grondwet in. En als je jezelf als democratie iets van serieus neemt doe je niet iets wat tegen de grondwet in gaat.
Dit, dus.
pi_220092444
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En de groep die geen legitimatiebewijs heeft maar wel gewoon stemgerechtigd is…
In Nederland liepen we er toen dit werd ingevoerd tegenaan dat er een groep oudjes was zonder geldige ID. Die hadden gewoon een leven lang in Nederland gewoond en gewerkt en waren keurig kiesgerechtigd.
[..]
Zeker maar dat is voor deze discussie niet zo relevant.
Ja, daar kiest die groep dan zelf voor. Als ze zouden willen stemmen zouden ze wel een paspoort aanvragen.

Dat is in ieder ontwikkeld land zo. In Nederland kan je ook niet stemmen zonder legitimatiebewijs. Vind ik eerlijk gezegd doodnormaal.
pi_220092449
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee het is niet logisch.

logisch?

Niet stemgerechtigden krijgen geen stempas opgestuurd dus is het voor hun al onmogelijk om te stemmen. :D
pi_220092464
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:24 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Het gaat tegen de grondwet in. En als je jezelf als democratie iets van serieus neemt doe je niet iets wat tegen de grondwet in gaat.
Vreemd dat in het meerendeel van de staten er wel een legitimatie plicht is om te stemmen als dat tegen de grondwet in gaat.

Het is dan ook totale kolder.
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:26:46 #16
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092468
quote:

[..]
waar in de grondwet staat dat je je niet hoeft te legitimeren om te stemmen?
ik kan het niet vinden, maar jij misschien wel?
pi_220092490
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Voor 2010 moest je je in Nederland ook gewoon legitimeren om te kunnen stemmen. Geen legitimatiebewijs is niet stemmen. Zoals dat al decennia gaat in vrijwel elk ontwikkeld land.
Nope, die legitimatieplicht bij het stemmen is er in Nederland echt pas sinds 2010…

quote:
En waarom zou je geen kopie van je paspoort mee kunnen sturen met je stem? En nee, je krijgt daar geen oproep. Ze hebben daar geen burgerlijke stand zoals hier.
Wat voegt het dan toe om wel te legitimeren? Want dan kan je blijkbaar alsnog meerdere stembureaus af.

En voor die kopie, hier roept men juist op nooit zomaar je paspoort te laten kopiëren. Zou daar met de regering Trump ook huiverig voor zijn.
pi_220092495
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]
logisch?

Niet stemgerechtigden krijgen geen stempas opgestuurd dus is het voor hun al onmogelijk om te stemmen. :D
In Amerika krijg je geen stempas Einstein.

En in Nederland waar je wel een stempas krijgt kan je ook niet stemmen zonder legitimatiebewijs.

Je hebt weer eens totaal geen idee waar het over gaat.
pi_220092504
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Dat is in ieder ontwikkeld land zo. In Nederland kan je ook niet stemmen zonder legitimatiebewijs. Vind ik eerlijk gezegd doodnormaal.
In ieder ontwikkeld democratisch land heeft men een bevolkingsregister en krijgen stem gerechtigden gewoon een stempas opgestuurd, ipv dat men zich moet aanmelden om te mogen stemmen. :D
pi_220092524
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Vreemd dat in het meerendeel van de staten er wel een legitimatie plicht is om te stemmen als dat tegen de grondwet in gaat.

Het is dan ook totale kolder.
Dat gaat niet over het stemproces, maar de manier waarop je je opkomst kunt legitimeren. Dat zijn twee verschillende zaken. Vandaar ook dat Trump het zonder decreet wil regelen. Lekker ouderwetse dictatorstijl.
Dit, dus.
pi_220092532
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:26 schreef Danny het volgende:

[..]
waar in de grondwet staat dat je je niet hoeft te legitimeren om te stemmen?
ik kan het niet vinden, maar jij misschien wel?
Zie reactie hierboven.
Dit, dus.
pi_220092534
quote:

[..]
Dat staat niet in de grondwet. Het is wel zo dat er "no ID" staten zijn, waarbij je kunt stemmen door de eed af te leggen, of een verklaring te tekenen. In Californië, New York en Illinois hoef je geen officieel ID te tonen.

Noot: Je moet wel geregistreerd staan als kiezer en er kan alsnog naar niet-officiele manieren gevraagd worden om te identificeren. zoals een bankafschrift, een nutsrekening of andere recente officiele post.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Admin zaterdag 14 februari 2026 @ 09:30:31 #23
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220092536
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hier is die legitimatieplicht ook nog maar vrij recent ingevoerd (rond 2010)
2009, inmiddels alweer ruim 15 jaar geleden.

quote:
en daar was ook aardig wat gedoe over toen… Bijvoorbeeld overouderen zonder geldig rijbewijs, paspoort of ID-kaart.
Hij mag 5 jaar verlopen zijn. Verder is het sowieso verplicht je id bij je te dragen als je ouder bent dan 13, dus heel gek is dat niet. Daarnaast hadden we daarvoor al een stembiljet dat je thuis kreeg. Dat is in ieder geval IETS van identificatie. De VS heeft geen stembiljetten.

quote:
Ja, dat hoor je vaak. Gek genoeg blijkt uit interviews in de armste wijken van de VS dat iedereen gewoon een id heeft en vinden veel niet-blanken het nogal racistisch dat blanken aannemen dat ze te dom zijn om een legitimatiebewijs aan te vragen.
pi_220092537
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:29 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Dat staat niet in de grondwet. Het is wel zo dat er "no ID" staten zijn, waarbij je kunt stemmen door de eed af te leggen, of een verklaring te tekenen. In Californië, New York en Illinois hoef je geen officieel ID te tonen.
Zie tweede reactie van onder.
Dit, dus.
pi_220092540
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]
In ieder ontwikkeld democratisch land heeft men een bevolkingsregister en krijgen stem gerechtigden gewoon een stempas opgestuurd, ipv dat men zich moet aanmelden om te mogen stemmen. :D
Ja maar we hebben het hier over de situatie in de VS. Waar je dus geen bevolkingsregister hebt. Dus wat is nou het punt wat je wil maken?
pi_220092555
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
In Amerika krijg je geen stempas Einstein.

Ow welke kaart moeten ze dan aanvragen om te stemmen alwetende?
pi_220092631
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ow welke kaart moeten ze dan aanvragen om te stemmen alwetende?
Ze hoeven geen kaart aan te vragen, je moet je registreren als voter.

En in sommige staten, dus niet allemaal, krijg je dan een voter registration card, wat niets meer is dan een bevestiging dat je jezelf hebt geregistreerd.

Er bestaat geen landelijks systeem van stempassen..
  zaterdag 14 februari 2026 @ 09:36:14 #28
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220092656
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Uhh nee. Voor 2010 hoefde dat niet in principe. De voorzitter van het stembureau mocht bepalen of hij je identiteitskaart vroeg, maar wettelijk was dat helemaal niet nodig.

Het eerste jaar waren er dan ook fors minder stemmen omdat veel mensen hun id niet bij zich hadden:
https://www.nu.nl/algemee(...)-door-id-plicht.html
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220092663
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 09:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja maar we hebben het hier over de situatie in de VS. Waar je dus geen bevolkingsregister hebt. Dus wat is nou het punt wat je wil maken?
Jij had het over ontwikkelde democratische landen, bij een functionerend democratisch systeem hoort ook dat iedere stemgerechtigde op een makkelijke manier kan stemmen en bij deze hoepels met aanvragen is dat natuurlijk al niet het geval. Dit geneuzel over voter id zou er pas moeten zijn als men het daar voor elkaar heeft gekregen dat iedere stemgerechtigde een stempas heeft.
pi_220092688
Iedereen die hier tegen is in dit topic is hier tegen omdat ze anti trump zijn. In ieder ander ontwikkeld land, waaronder Nederland, waar een legitimatieplicht is vind men het volstrekt normaal.

En je dan hier in allerlei bochten en drogredenen wringen om te betogen dat de situatie in de vs wel zo uitzonderlijk is dat het wel heel erg onredelijk moet zijn om een legitimatiebewijs van iemand te vragen die wil stemmen.

Ergens is het hilarisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')