De reden dat het nu moet worden doorgedrukt is dat er verkiezingen aankomen en Trump er niet zo best voorstaat. Door dit er door te drukken hoopt hij dat de democraten er meer stemmen door verliezen dan de republikeinen. Samen met gerrymandering en andere smerige trucjes hoopt hij dat de republikeinen, tegen de wil van het volk in, toch een meerderheid behouden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 10:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar waarom moet dit nu zo nodig en per direct verplicht worden?
Waarom niet gewoon via normale wetgeving?
gerrymandering is de specialiteit van de Democratenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:25 schreef Hallojo het volgende:
[..]
De reden dat het nu moet worden doorgedrukt is dat er verkiezingen aankomen en Trump er niet zo best voorstaat. Door dit er door te drukken hoopt hij dat de democraten er meer stemmen door verliezen dan de republikeinen. Samen met gerrymandering en andere smerige trucjes hoopt hij dat de republikeinen, tegen de wil van het volk in, toch een meerderheid behouden.
Of het 'tegen de wil van het volk' is weet je niet.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:25 schreef Hallojo het volgende:
[..]
De reden dat het nu moet worden doorgedrukt is dat er verkiezingen aankomen en Trump er niet zo best voorstaat. Door dit er door te drukken hoopt hij dat de democraten er meer stemmen door verliezen dan de republikeinen. Samen met gerrymandering en andere smerige trucjes hoopt hij dat de republikeinen, tegen de wil van het volk in, toch een meerderheid behouden.
Net zoals in Nederland hebben ID bewijzen in Amerika een beperkte houdbaarheid en dat is voor die uittreksels ookquote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
Of het 'tegen de wil van het volk' is weet je niet.
'het volk' kan zijn iedere legale Amerikaan met een ID.
Of
Iedere legale inwoner van Amerika
Of
Iedere inwoner van Amerika, legaal of illegaal.
Ik vermoed dat het stemgedrag wel eens zou kunnen verschillen per definitie van 'het volk'.
Persoonlijk vind ik 'het volk' iedereen die legaal is en dat je om te mogen stemmen een ID moet hebben. Dat laatste schijnt in de VS wel een dingetje te zijn. Dat dat (met name voor getrouwde vrouwen) een ook lastige procedure schijnt te zijn. Maar och, effe je buik ervoor zetten. Het is voor een goed doel. Het duurt misschien effe, maar dan heb je er voor de rest van het leven profijt van. Je mag stemmen.
Effe verlengen dan. Dat zal in de VS ook niet zo moeilijk zijn, behalve als er iets gewijzigd is. Maar dat is dan ook een eenmalige 'moeilijkheid'. Klote, dat het dan zo lastig is, maar zoals gezegd, effe je buik ervoor zetten, het is voor een goed doel. Je mag stemmen. Jihaa.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Net zoals in Nederland hebben ID bewijzen in Amerika een beperkte houdbaarheid en dat is voor die uittreksels ook
Nee hoor, voor 2010 was er nog geen legitimatieplicht. Maar moest de persoon in het stemlokaal de stemmers kennen. Dit was van oudsher zo en dat was vroeger ook gewoon zo. Je nam je stempas mee, en achter de balie zat iemand die je kende. Maar tegen 2010 bleek dat er veel gefraudeerd werd met volmachten. Mensen die stemmen gingen ronselen. Gebeurt nog, hoor, maar je mag er maar 3 per persoon, geloof ik.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Voor 2010 moest je je in Nederland ook gewoon legitimeren om te kunnen stemmen. Geen legitimatiebewijs is niet stemmen. Zoals dat al decennia gaat in vrijwel elk ontwikkeld land.
En waarom zou je geen kopie van je paspoort mee kunnen sturen met je stem? En nee, je krijgt daar geen oproep. Ze hebben daar geen burgerlijke stand zoals hier.
Klopt. Legitimatie plicht is net zo racistisch als een verbod op fatbikes of jezelf zwart schminken om Zwarte Piet te spelen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:48 schreef ToT het volgende:
Ja maar legitimatieplicht is toch racistisch, want alle zwarte Amerikanen zijn arm, en alle arme Amerikanen zijn zwart? Dus dan kunnen alleen niet-zwarte Amerikanen stemmen, omdat deze mensen te arm zijn om een id-kaart te kunnen kopen?
Tenminste, zo werd het steeds gepresenteerd.
Gelukkig maar dat wij blanken dermate superieur zijn dat we het beter weten dan de zwarten zelfquote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het gaat niet om of mensen capabel zijn, maar om de realiteit in de praktijk. Er zit juridisch wel een verschil tussen of iets theoretisch toegankelijk is en praktisch toegankelijk.
De rechters in Texas en North Carolina hadden dezelfde conclusie. Dat is een samenhang van tig factoren. De VS is geen land zoals Nederland waarbij je een uur vrij neemt van je werk om naar een stadswinkel te lopen om een betaalbare ID aan te vragen omdat er geen extreme armoede heerst.
Wat een flauwheid zeg en een hele vreemde manier om de rechtspraak te ondermijnen. Rechters kijken naar tig factoren en toetsen dat aan de wet in de loop van meerdere dagen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:53 schreef Danny het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat wij blanken dermate superieur zijn dat we het beter weten dan de zwarten zelf
Vind je dit nu zelf echt een goede manier van een discussie voeren>quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:53 schreef Danny het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat wij blanken dermate superieur zijn dat we het beter weten dan de zwarten zelf
1. Raar dat dit niet al wasquote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Er is maar 1 reden om daar tegen te zijn en dat is als je wilt frauderen.
Dan stemmen de dems dus niet eerlijk, die conclusie kun je hier wel uit trekken. Want hoezo wil je dit anders in stand houden? Hoezo wil je de ruimte blijven houden om te kunnen frauderen?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 10:12 schreef Zwansen het volgende:
Tja, het klinkt misschien logisch, maar het gaat natuurlijk maar om één ding. Zorgen dat er zo min mogelijk democratische kiezers mogen stemmen.
Daarom is Trump ook tegen het stemmen per post want relatief veel democraten stemmen per post.
Oh, en Google maar eens op gerrymandering. Dat gaat trouwens beiden kanten op volgens mij, maar dat hele land is compleet fucked door hun kiesstelsel.
Een ID eis zorgt voor een 2–5% lagere opkomst. Dat is relatief veel en zeker in de VS waar nog geen 60% van de stemgerechtigden überhaupt de moeite doet om te gaan stemmen. Dat is dus minder vrije verkiezingen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
1. Raar dat dit niet al was
2. Als je hier tegen bent, hoe kun je dan voorstander zijn van vrije en eerlijke verkiezingen?
In principe heb je gelijk, maar de situatie ligt in de VS net even anders. Sowieso is een ID veel minder gemeengoed dan bij ons.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan stemmen de dems dus niet eerlijk, die conclusie kun je hier wel uit trekken. Want hoezo wil je dit anders in stand houden? Hoezo wil je de ruimte blijven houden om te kunnen frauderen?
Hoe hard het ook is om te zeggen.
Op wie doel je dan concreet?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:59 schreef LXIV het volgende:
Het is apart dat de mensen die er voor zijn dat je in Nederland tegenwoordig al een legitimatiebewijs bij moet hebben als je een pak melk gaat halen er tegen zijn dat men zich in de VS moet legitimeren als men gaat stemmen
En dan is het maar ok dat er verkiezingsfraude gepleegd kan worden? Of dat illegalen makkelijk een paspoort kunnen krijgen?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In principe heb je gelijk, maar de situatie ligt in de VS net even anders. Sowieso is een ID veel minder gemeengoed dan bij ons.
Maar daar komt bij dat het vaak ook ingewikkeld en relatief prijzig is om een valide ID te bemachtigen in de VS:
Why Millions of Americans Have No Government ID
En dit bericht is van gisteren. Enerzijds wil de Trump-regering de regels aanscherpen, en tegelijkertijd maakt zij het moeilijker om een ID te krijgen. Dat rijmt natuurlijk niet met elkaar - tenzij het doel is om kiezers weg te houden bij de stembus.
Nonprofit libraries ordered by State Department to stop processing passport applications
De democratie heeft de president die middelen gegeven en dan is het opeens ondemocratisch als hij die middelen gebruikt?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:23 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp dat je nu de doelpalen wil verschuiven, maar uiteindelijk gaat het hierom:
[..]
En dat laatste stukje achter de komma, lees dat nou eens drie keer door en wat dat betekent voor een gezonde, normale democratie?
Hier zie je enkele argumenten:quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:10 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk niet waarom het in de VS mogelijk is om gewoon te gaan stemmen zonder je te legitimeren. Snap dan ook de ophef niet. Kan iemand het me uitleggen?
Hoeveel verkiezingsfraude is er dan daadwerkelijk bewezen?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dan is het maar ok dat er verkiezingsfraude gepleegd kan worden? Of dat illegalen makkelijk een paspoort kunnen krijgen?
Verkiezingen moeten netjes verlopen, zonder dubbele stemmen. Waar ik het zeker eens mee ben is dat iedereen die mag stemmen een eerlijke kans moet krijgen.
Voor de rest is dit wel een beetje 'ik ben tegen omdat ik tegen trump ben' hoor.
Hoe kun je nu tegen fraudeloze eerlijke verkiezingen zijn?
Geef toe, omdat het trump is ben je tegen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoeveel verkiezingsfraude is er dan daadwerkelijk bewezen?
Hoe verhoudt de verkiezingsfraude zich t.o.v. het aantal werkelijk stemgerechtigden dat anders niet zou kunnen stemmen?
En waarom zou het zwart-wit moeten zijn? Waarom niet eerst of op z'n minste tegelijkertijd de problemen omtrent voter-id proberen op te lossen ipv deze te negeren?
Hoezo zijn verkiezingen eerlijk wanneer je een significant deel v/d kiesgerechtigden uitsluit?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geef toe, omdat het trump is ben je tegen.
Ik kom er echt niet bij. Hoe kun je tegen eerlijke verkiezingen zijn zonder kans op fraude.
Gaat helemaal nergens over deze discussie.
Een artikel uit 2012 is niet echt relevant natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hier zie je enkele argumenten:
https://www.brennancenter(...)voter-identification
Je kan de situatie in de VS niet vergelijken met de situatie in NL, waar nagenoeg iedereen een ID heeft.
In de VS is het, in sommige gebieden voor bepaalde groepen, problematisch om het benodigde ID te krijgen om te stemmen.
Oplossing is wellicht niet het niet hoeven laten zien van het ID. Maar voordat men Id-plicht invoert zou men dit soort problemen m.i. wel moeten oplossen.
Maak het makkelijker om een ID aan te vragen qua kosten/bereikbaarheid/openingstijden kantoren of verplichte flexibiliteit werkgever, maak het proces begrijpelijk etc.
Ik heb wel te doen hoor met al die mensen die geen ID kunnen regelen. Die kunnen dan ook niet werken, een huis huren/kopen, auto rijden, abonnementen afsluiten etc etc.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hier zie je enkele argumenten:
https://www.brennancenter(...)voter-identification
Je kan de situatie in de VS niet vergelijken met de situatie in NL, waar nagenoeg iedereen een ID heeft.
In de VS is het, in sommige gebieden voor bepaalde groepen, problematisch om het benodigde ID te krijgen om te stemmen.
Oplossing is wellicht niet het niet hoeven laten zien van het ID. Maar voordat men Id-plicht invoert zou men dit soort problemen m.i. wel moeten oplossen.
Maak het makkelijker om een ID aan te vragen qua kosten/bereikbaarheid/openingstijden kantoren of verplichte flexibiliteit werkgever, maak het proces begrijpelijk etc.
Mij lijkt het vooral van belang dat zoveel mogelijk Amerikanen (dat geldt in elke democratie) worden aangemoedigd om te gaan stemmen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dan is het maar ok dat er verkiezingsfraude gepleegd kan worden? Of dat illegalen makkelijk een paspoort kunnen krijgen?
Verkiezingen moeten netjes verlopen, zonder dubbele stemmen. Waar ik het zeker eens mee ben is dat iedereen die mag stemmen een eerlijke kans moet krijgen.
Voor de rest is dit wel een beetje 'ik ben tegen omdat ik tegen trump ben' hoor.
Hoe kun je nu tegen fraudeloze eerlijke verkiezingen zijn?
Leuk zo'n sarcastische opmerking. Maar de VS is geen Nederland. Het beleid verschilt per staat en in sommige staten is de ID die je nodig hebt om te kunnen werken niet hetzelfde als de ID benodigd om te stemmen. Voor huren is ID bij mijn weten niet altijd nodig. Mbt abonnementen, lol, alsof mensen die met twee banen nog steeds niet kunnen rondkomen tig van abonnementen hebben.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:49 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik heb wel te doen hoor met al die mensen die geen ID kunnen regelen. Die kunnen dan ook niet werken, een huis huren/kopen, auto rijden, abonnementen afsluiten etc etc.
Laat ik het anders stellen, als je te lam bent om ID te regelen voor die ene keer in de zoveel tijd dat je mag stemmen dan vind ik niet dat je perse moet stemmen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:01 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Leuk zo'n sarcastische opmerking. Maar de VS is geen Nederland. Het beleid verschilt per staat en in sommige staten is de ID die je nodig hebt om te kunnen werken niet hetzelfde als de ID benodigd om te stemmen. Voor huren is ID bij mijn weten niet altijd nodig. Mbt abonnementen, lol, alsof mensen die met twee banen nog steeds niet kunnen rondkomen tig van abonnementen hebben.
Short answer: it’s usually cheap (often free) and not very hard to get an ID you can use for voting in the U.S. — but the details depend heavily on the state you live in.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In principe heb je gelijk, maar de situatie ligt in de VS net even anders. Sowieso is een ID veel minder gemeengoed dan bij ons.
Maar daar komt bij dat het vaak ook ingewikkeld en relatief prijzig is om een valide ID te bemachtigen in de VS:
Why Millions of Americans Have No Government ID
En dit bericht is van gisteren. Enerzijds wil de Trump-regering de regels aanscherpen, en tegelijkertijd maakt zij het moeilijker om een ID te krijgen. Dat rijmt natuurlijk niet met elkaar - tenzij het doel is om kiezers weg te houden bij de stembus.
Nonprofit libraries ordered by State Department to stop processing passport applications
Toen ik in Amerika woonde en zal rond 2008 geweest zijn ging men over van televisie via een antenne naar kabel en aan de TV moest een simpel kastje komen en dacht 2 draadjes veranderen. De regering koste het tientallen miljoenen aan uitlegcampagnes en dan is Amerika soms niet echt voorbeeld van hoe het zou moeten gaan. Groot deel heeft nog steeds geen ADSL. Maar back on topicquote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dit zou m.i. het uitgangspunt moeten zijn. Maar ik betwijfel of de huidige regering hier ook maar iets om geeft.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het zou eigenlijk wel gewoon moeten lukken om hiervoor federale wetgeving te maken die vrijwel iedereen blij maakt, en als bonusvoordeel heeft dat het een bak bureaucratie kan schelen.
Mbt de voter-ID discussie:quote:Wat is Gerrymandering?
Definitie: De strategische hertekening van de grenzen van kiesdistricten (redistricting) om de stemmen van de tegenpartij te versnipperen of juist te concentreren, waardoor de eigen partij meer zetels wint dan op basis van het totale stemmenaantal logisch zou zijn.
Methoden:
Packing (Verpakken): Het concentreren van oppositiekiezers in een paar districten, zodat ze daar met een overweldigende meerderheid winnen, maar in de rest van de districten stemmen tekortkomen.
Cracking (Kraken): Het verspreiden van de aanhangers van de tegenpartij over veel districten, waardoor ze nergens een meerderheid bereiken.
Oorsprong: Het wordt al 200 jaar toegepast en is vernoemd naar Elbridge Gerry, een politicus die in 1812 een district in de vorm van een salamander tekende.
Situatie in de Verenigde Staten
Partijpolitieke strijd: Zowel Republikeinen als Democraten maken gebruik van deze techniek, maar de impact is vaak groot, met name bij de verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden en in statenparlementen.
Iedereen is voor eerlijke verkiezingen behalve de personen die de verkiezingen willen beïnvloeden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geef toe, omdat het trump is ben je tegen.
Ik kom er echt niet bij. Hoe kun je tegen eerlijke verkiezingen zijn zonder kans op fraude.
Gaat helemaal nergens over deze discussie.
quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:03 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Laat ik het anders stellen, als je te lam bent om ID te regelen voor die ene keer in de zoveel tijd dat je mag stemmen dan vind ik niet dat je perse moet stemmen.
Gezegd door mensen in een land waar we betaalde vakantiedagen hebben, ziekteverlof en waar je met 1 baan doorgaans nog wel rond kan komen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:09 schreef TheJanitor het volgende:
En mensen die te lui of dom zijn om een id te regelen moeten wel zeggenschap hebben over de koers van een land? Je mist er niets aan.
Ik woon in Amerikaquote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Gezegd door mensen in een land waar we betaalde vakantiedagen hebben, ziekteverlof en waar je met 1 baan doorgaans nog wel rond kan komen.
Ik hoor je graag nogmaals spreken wanneer je twee fulltime banen draait om rond te kunnen komen zonder betaalde vrije dagen en alle luxe en werknemersrechten die men in NL heeft, waarbij je ook nog eens in de middle of nowhere leeft en uren moet reizen naar een ID-kantoor dat alleen open is tussen 12:00 en 15:00 op doordeweekse dagen.
Dan nog maakt dit jou geen expert mbt de leefomstandigheden van arme Amerikanen in elke willekeurige staat en elk willekeurig gebied.quote:
Woon hier al 13 jaar, maakt me meer een expert dan alle posters hier.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:17 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dan nog maakt dit jou geen expert mbt de leefomstandigheden van arme Amerikanen in elke willekeurige staat en elk willekeurig gebied.
Het maakt je hooguit expert mbt jouw directe leefomgeving. De rest moet je, net als ik en alle anderen, uit de media halen. En wat je daaruit haalt hangt weer volledig af van jouw eigen selectie.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:18 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Woon hier al 13 jaar, maakt me meer een expert dan alle posters hier.
Dat bevestigt precies mijn punt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ik woon in Amerika
Ik heb al die mooie dingen niet. 10 betaalde vakantiedagen, 0 ziektedagen en 6 feestdagen. 0 rechten, kan zo ontslagen worden.
Mensen die twee banen hebben zijn 5,3% van de beroepsbevolking. Mensen die twee fulltime banen hebben bestaat slechts uit 0,3% van de beroepsbevolking.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Gezegd door mensen in een land waar we betaalde vakantiedagen hebben, ziekteverlof en waar je met 1 baan doorgaans nog wel rond kan komen.
Ik hoor je graag nogmaals spreken wanneer je twee fulltime banen draait om rond te kunnen komen zonder betaalde vrije dagen en alle luxe en werknemersrechten die men in NL heeft, waarbij je ook nog eens in de middle of nowhere leeft en uren moet reizen naar een ID-kantoor dat alleen open is tussen 12:00 en 15:00 op doordeweekse dagen.
Exact. Het hangt af van de staat - en vaak ook de regio of stad - waarin je woont. En daar wringt de schoen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:08 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Short answer: it’s usually cheap (often free) and not very hard to get an ID you can use for voting in the U.S. — but the details depend heavily on the state you live in.
In elk ontwikkeld land met een solide democratie heb je een vorm van registratie en legitimatie om fraude te voorkomen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:10 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk niet waarom het in de VS mogelijk is om gewoon te gaan stemmen zonder je te legitimeren. Snap dan ook de ophef niet. Kan iemand het me uitleggen?
Als je het risico ziet, moet je het dichten. Dat is standaard in alle richtlijnen, risico analysen en standaarden zo. Niet afwachten tot iemand anders er misbruik van gaat maken.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoeveel verkiezingsfraude is er dan daadwerkelijk bewezen?
Hoe verhoudt de verkiezingsfraude zich t.o.v. het aantal werkelijk stemgerechtigden dat anders niet zou kunnen stemmen?
En waarom zou het zwart-wit moeten zijn? Waarom niet eerst of op z'n minste tegelijkertijd de problemen omtrent voter-id proberen op te lossen ipv deze te negeren?
Dat is het hele punt juist. De niet kiesgerechtigden moet je juist uitsluiten en er ook voor zorgen dat alle stemmen gelijk zijn en niet iemand dubbel kan stemmen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoezo zijn verkiezingen eerlijk wanneer je een significant deel v/d kiesgerechtigden uitsluit?
Je leest mijn post trouwens selectief en legt me woorden in de mond.
Ik ben helemaal niet tegen eerlijke verkiezingen. Ik ben niet eens tegen id-plicht bij het stemmen. Lees eens goed wat ik werkelijk zeg.
Nu misschien niet nee. Maar er is dus blijkbaar een risico gespot waaronder het wel kan. Mitigeren die handel dus.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mij lijkt het vooral van belang dat zoveel mogelijk Amerikanen (dat geldt in elke democratie) worden aangemoedigd om te gaan stemmen.
Indien fraudebestrijding daadwerkelijk het doel zou zijn, dan heb je uiteraard gelijk. Wie kan daar nou op tegen zijn? Maar dit geval is het meer een kwestie van 'why fix what isnt broken?'
Er is geen bewijs voor grootschalige stembusfraude in de VS. Dus waarom deze eisen aanscherpen, die vooral als gevolg hebben dat minder Amerikanen naar de stembus gaan?
Op zich lijkt mij niets mis met zo'n verplichting, maar de overheid zou het verkrijgen van een geldige ID dan wel moeten vergemakkelijken. En zoals de linkjes die ik hierboven postte laten zien: het tegendeel is waar. Het wordt kiezers juist moeilijker gemaakt.
Dus on face value is er weinig mis met deze maatregelen. Maar in de praktijk zal het er vooral toe leiden dat minder Amerikanen gaan stemmen, terwijl het een oplossing moet zijn voor een niet-bestaand probleem. Dan schiet je als overheid naar mijn idee je doel voorbij.
Recent stuk: https://www.motherjones.c(...)oter-id-suppression/quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:04 schreef Ericr het volgende:
https://www.brennancenter(...)nload_file_39242.pdf
Stuk van 20 jaar terug maar het is er niet veel beter op geworden. Vergeet niet dat USA een puur shithole is voor bepaalde groepen. Op afstand is het makkelijk roepen dat iedereen maar een toegestaan ID moet halen, de praktijk is anders.
quote:The centerpiece of the bill remains a requirement that voters show proof of US citizenship, such as a passport or birth certificate, to register to vote. Nine percent of American citizens, roughly 21 million people, don't have ready access to citizenship documents, according to a study by the Brennan Center and other voting rights groups.
That likely understates the number of Americans who could be burdened by the bill, since most people do not carry around citizenship documents with them. Half of Americans, roughly 146 million people, do not have a passport. And 69 million women who took their partner's last name and do not have a birth certificate matching their legal name could find it much harder to register to vote under the bill.
Hoe kom je erbij dat het risico nu groter is?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 15:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nu misschien niet nee. Maar er is dus blijkbaar een risico gespot waaronder het wel kan. Mitigeren die handel dus.
Daarnaast kun je in sommige staten maar in een paar steden een paspoort of ID aanvragen of ophalen (dwz. ritten van 1 tot 4 uur en weer terug), je kunt er geen vrij van je werk voor krijgen en je dan maar ziek melden geldt als fraude, zijn de openingstijden beperkt ("iedere 5e woensdag van de maand", dwz. ±4 keer per jaar) of zelfs idioot ("1x per maand open van 7:10 tot 7:55" en bij sluitingstijd gaat gewoon de deur dicht terwijl ze rustig eerst een kwartier ongestoord aan de koffie willen zitten als ze opengaan).quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:12 schreef miss_sly het volgende:
Er is een aantal redenen waarom veel Amerikanen geen id hebben.
Leuk verhaal.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:28 schreef br0kjesp0es het volgende:
[..]
Daarnaast kun je in sommige staten maar in een paar steden een paspoort of ID aanvragen of ophalen (dwz. ritten van 1 tot 4 uur en weer terug), je kunt er geen vrij van je werk voor krijgen en je dan maar ziek melden geldt als fraude, zijn de openingstijden beperkt ("iedere 5e woensdag van de maand", dwz. ±4 keer per jaar) of zelfs idioot ("1x per maand open van 7:10 tot 7:55" en bij sluitingstijd gaat gewoon de deur dicht terwijl ze rustig eerst een kwartier ongestoord aan de koffie willen zitten als ze opengaan).
Als je een foto nodig hebt, kan die om de raarste redenen worden afgekeurd en kun je over 3 maanden om 5 uur 's ochtends opnieuw in de regen in de rij gaan staan. Oh, als je vier keer getrouwd en gescheiden bent: ALLE aktes meenemen please en had ik onverwachte "bijkomende kosten" al genoemd? (kunnen oplopen tot een paar honderd dollar)
Raar dat dit soort misstanden vooral voorkomt in gebieden waar veel Personen Van Kleur en/of laagbetaalde Democratische minderheden wonen, maar dat zal wel toeval zijn.
True, er zijn ook gebieden waar je na 2 weken voor $7 je ID kunt ophalen, maar ook dát schijnt iets met de demografie te maken te hebben.![]()
'Ik ben het er niet mee eens want trump heeft het bedacht en dat is een lul'.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat het risico nu groter is?
En zoals ik al aangaf: met aanscherping van de regels is op zich niets mis, zolang je het voor kiezers dan ook eenvoudiger maakt om een geldig ID te bemachtigen.
In een functionerende democratie moet de overheid de drempel om te stemmen zoveel mogelijk verlagen. Maar dat gebeurt dus niet, integendeel. Er worden juist meer drempels opgeworpen (zie de linkjes die ik eerder postte).
Maar goed, dit komt uit de koker van de Trump-regering; de president die nog altijd weigert te erkennen dat hij de verkiezingen in 2020 heeft verloren en zijn vice-president opriep om de uitslag ongeldig te verklaren (wat illegaal is).
Wees niet naïef: soort voorstellen zijn niet bedoeld om verkiezingen toegankelijker te maken.
Als de dems vinden dat het allemaal makkelijker moet worden, staat ze vrij daar wat aan te doen he. Ze kunnen makkelijk in hun staten dat opener en makkelijker maken als tegenzet.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:04 schreef Ericr het volgende:
https://www.brennancenter(...)nload_file_39242.pdf
Stuk van 20 jaar terug maar het is er niet veel beter op geworden. Vergeet niet dat USA een puur shithole is voor bepaalde groepen. Op afstand is het makkelijk roepen dat iedereen maar een toegestaan ID moet halen, de praktijk is anders.
Zoals in januari toen de rechter er een streep doorheen zette? Zonder Huis en Senaat gaat ie het niet op democratische wijze voor elkaar krijgen, dus welke middelen precies?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De democratie heeft de president die middelen gegeven en dan is het opeens ondemocratisch als hij die middelen gebruikt?
Uit eerste hand.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:43 schreef Red_85 het volgende:
Leuk verhaal.
Bronnen heb je hier ook van?
Hoezo mee mocht? Mocht je ook stemmen dan?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:51 schreef br0kjesp0es het volgende:
[..]
Uit eerste hand.
Ik heb 2,5 jaar een vriendin in Aurora (voorstad van Chicago) gehad die oorspronkelijk uit Mount Vernon (zuid-Illinois) kwam. Zelfs tussen Aurora en Mt.Vernon waren de verschillen enorm, terwijl haar vader daar nog burgemeester is geweest.
Ik heb later e.e.a. ook op Internet kunnen terugvinden, zoek maar op "voter suppression". Haren rijzen je écht te berge als je Nederland gewend bent.
(Wel aardig was dat ik bij Bush vs. Kerry gewoon mee het stemhokje inmocht, ze vonden het prachtig dat iemand helemaal uit Europa zó geïnteresseerd was in Amerikaanse politiek. Maar ja, Aurora was sowieso erg relaxed.)
Maarja miljoenen wordt het stemmen moeilijk gemaakt hoor als ze ID moeten laten zien.quote:In Amerika (de Verenigde Staten) heb je geen ID bij je te dragen als gewone burger (behalve als je rijdt), maar in de praktijk vragen ze in het dagelijks leven heel vaak om een government-issued photo ID (meestal een driver's license of state ID card).
Zonder foto-ID wordt het al snel lastig om veel normale dingen te doen.
Hier zijn de meest voorkomende dagelijkse dingen waar je (bijna altijd) een ID voor nodig hebt:
Alcohol kopen (bier, wijn, sterke drank) – in winkels, bars, restaurants
Tabak / sigaretten / vape kopen
Medicijnen ophalen bij de apotheek (vooral receptplichtige medicijnen, soms zelfs dingen als pseudo-efedrine/NyQuil)
Binnenlandse vluchten nemen (sinds mei 2025 moet het vaak een REAL ID-compliant ID zijn, anders heb je een paspoort nodig)
Auto huren (bijna altijd)
Hotel / Airbnb / motel check-in
Een bankrekening openen of grote bankzaken doen
Een huis of appartement huren (vaak bij de aanvraag / contract)
Een auto kopen of financieren
Een prepaid telefoon / simkaart kopen met contract (soms)
Een casino binnen (vaak 21+ check + ID scannen)
Bloed doneren
Prescription narcotics ophalen of bepaalde medicijnen
Andere dingen die regelmatig terugkomen (niet élke dag, maar wel vrij normaal):
Een vuurwapen kopen (background check + ID)
Ammunitie kopen (in veel staten)
Een hotelkamer boeken als je jong lijkt
Alcoholschenken bij een feest / bar
Sommige concerten, clubs of 18+/21+ evenementen
Werk zoeken (I-9 form voor employment eligibility, vaak met ID)
Stemmen (in veel staten nu wel, maar niet overal – hangt af van de staat)
Zij bepalen de SAVE act niet. Het gaat wat verder dan een simpele ID halen en stemmen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als de dems vinden dat het allemaal makkelijker moet worden, staat ze vrij daar wat aan te doen he. Ze kunnen makkelijk in hun staten dat opener en makkelijker maken als tegenzet.
Zo ver gingen ze niet, maar we hebben wel samen op het ponsdingetje gedrukt (zie de beruchte "hanging chads" voor ponsproblemen) om Obama te helpen senator te worden - al vond iedereen die ik daar kende mij knetter dat ik een toekomstige president in hem zag.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:57 schreef Red_85 het volgende:
Hoezo mee mocht? Mocht je ook stemmen dan?
'Ik ben het er niet mee eens want trump heeft het bedacht en dat is een lul'.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:08 schreef Ericr het volgende:
[..]
Zij bepalen de SAVE act niet. Het gaat wat verder dan een simpele ID halen en stemmen.
Dit is niet gericht op indammen van zo goed als niet bestaande fraude maar het onderdrukken van bepaalde groepen om te kunnen stemmen. Maar goed dat argument is aan dovemansoren gericht.
Het belachelijk maken van het probleem, zoals in dit topic voorbij komt, lijkt leuk maar is het niet voor degenen die straks uitgesloten zijn van het geven van hun stem.
Lees je eerst in zou ik zeggen. Het is niet alleen die ID, er zijn een stuk meer voorwaarden dan bijvoorbeeld een fles drank halen met je id.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Ik ben het er niet mee eens want trump heeft het bedacht en dat is een lul'.
Manier van potentiele verkiezingsfraude in stand houden.
Dan haal je maar een id. Je hebt die immers wel vaker nodig. Om met je auto weg te kunnen, om drank te kopen, om een wapen te halen in dat wapendwaze land.
Get. It.
Dat herhaal je nu al voor de zoveelste keer. Komt niet aan, want het is niet zo.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:15 schreef Ericr het volgende:
[..]
Lees je eerst in zou ik zeggen. Het is niet alleen die ID, er zijn een stuk meer voorwaarden dan bijvoorbeeld een fles drank halen met je id.
Manier van stem repressie, meer niet. Fraude argument houdt geen stand.
En ja Trump is een lul, veel meer dan dat zelfs.
Pff, lees je in dan ipv roepen over niet bestaande fraude of dat alleen het hebben van een id voldoende is.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat herhaal je nu al voor de zoveelste keer. Komt niet aan, want het is niet zo.
Niemand heeft in dat land zeker een id, schijnbaar. Zo moeilijk is het, eggies hoor!
Ik ben tegen repressie, velen hier niet blijkbaar. Ik roep niet constant iets dat niet houdbaar is overigens. Maar als je niet weet wat die SAVE act inhoudt en wat voor gevolgen het heeft voor bepaalde groepen heeft een discussie weinig zin.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:19 schreef Red_85 het volgende:
Verder moet je je realiseren dat ook een stilstaande klok minimaal 1x op een dag gelijk staat. Blijf op de bal, niet op de man.
Tegen eerlijke foutloze verkiezingen kun je niet zijn. Het maait ook het gras weg voor hem om die lulsmoes te gebruiken als hij verliest.
Op zich kan je er niet op tegen zijn nee, maar het tempo waarin en de manier waarop natuurlijk wel. Zo'n verandering vergt gewoon tijd omdat je bevolking zich er ook op moet voorbereiden, desnoods met nieuwe wetgeving vanuit de overheid.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Ik ben het er niet mee eens want trump heeft het bedacht en dat is een lul'.
Everything before the 'but' is bullshit. Dat is wat ik zie in je post. Deels mee eens, want het is een lul van een vent.
Hier kan je niet tegen zijn als je voor foutenvrije verkiezingen bent. Het resultaat is ook namelijk dat zo lul van een vent, ook niet meer 'verkiezingsfrauduuuuhurdurdurdedurdur' kan gebruiken als hij is weggestemd.
Go get it zou ik dan zeggen. Zorg dat die lul je niet kan pakken. En aan de dem staten zou ik zeggen: zorg er voor dat al je stemmers kunnen stemmen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:23 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Op zich kan je er niet op tegen zijn nee, maar het tempo waarin en de manier waarop natuurlijk wel. Zo'n verandering vergt gewoon tijd omdat je bevolking zich er ook op moet voorbereiden, desnoods met nieuwe wetgeving vanuit de overheid.
Als je bijvoorbeeld een paspoort verplicht maakt bij het stemmen en de helft van de bevolking heeft er geen een, en die gaan allemaal een paspoort gaan aanvragen tussen nu en de midterms dan schieten de wachttijden omhoog en zal, als de ambtenarij enigszins lijkt op de in NL, de hele keten vastlopen. In hoeverre gaat het dan lukken om op tijd iedereen te voorzien?
En bijvoorbeeld niet kunnen stemmen omdat je als vrouw de naam van je man hebt aangenomen en je legale naam dus niet meer overeenkomt met je geboortecertificaat geeft natuurlijk wel aan dat er behoorlijk wat haken en ogen aanzitten waar je ook rekening mee houden en dat vergt nou eenmaal tijd. Kijk alleen al hoe lang wij er overdoen om een kleiner stembiljet te maken.
Als je dan beleid er snel doordrukt of door middel van een excecutive order dat direct verplicht stelt dan sluit je op korte termijn groepen uit die wel mogen stemmen en dat heeft niets te maken met het redden van de democratie maar heeft eerder schijn van verkiezingsmanipulatie en dat moet je niet willen.
Zo simpel is het zelden met overheidsdiensten. Als het klopt dat zo'n groot deel van de bevolking geen geldig ID heeft voor het stemmen dan gaat daar gewoon een tijd overheen om dat te regelen. Dan is het nog te hopen dat DOGE ook niet heeft huisgehouden in het departement wat daar over gaat.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Go get it zou ik dan zeggen. Zorg dat die lul je niet kan pakken. En aan de dem staten zou ik zeggen: zorg er voor dat al je stemmers kunnen stemmen.
Ga die trump terug trollen. Waar iedereen overheen stapt: die lul zn favo smoes is 'fraude' roepen als hij verliest. Dan is het toch eerlijk verlopen en is dat voor zn voeten weg?
Eigen schuld. Be part of the game en versla hem met zn eigen middelen.
En het ging zo goedquote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:15 schreef Ericr het volgende:
[..]
Lees je eerst in zou ik zeggen. Het is niet alleen die ID, er zijn een stuk meer voorwaarden dan bijvoorbeeld een fles drank halen met je id.
Manier van stem repressie, meer niet. Fraude argument houdt geen stand.
En ja Trump is een lul, veel meer dan dat zelfs.
Zo’n executive order wordt direct door een rechter ongedaan gemaakt. Dat heeft 0,0 kans.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:23 schreef Timwonnacott het volgende:
Als je dan beleid er snel doordrukt of door middel van een excecutive order dat direct verplicht stelt dan sluit je op korte termijn groepen uit die wel mogen stemmen en dat heeft niets te maken met het redden van de democratie maar heeft eerder schijn van verkiezingsmanipulatie en dat moet je niet willen.
Aan de andere kant, maakt iedere ambtenaar van een simpel dingetje een gigantisch probleem.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:30 schreef Ericr het volgende:
Ja laten we een complex probleem simplificeren, dat gaat het zeker oplossen. YOLO, iedereen een goedgekeurd ID.
Zij maken de wetten niet. Als je moedwillig bepaalde barrières oplegt onder het mom van fraude bestrijding is dat vrij kwaadaardig.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aan de andere kant, maakt iedere ambtenaar van een simpel dingetje een gigantisch probleem.
Waarom heeft Biden of Obama het niet geregeld, probleem lijkt me niet nieuw.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 17:44 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Zo simpel is het zelden met overheidsdiensten. Als het klopt dat zo'n groot deel van de bevolking geen geldig ID heeft voor het stemmen dan gaat daar gewoon een tijd overheen om dat te regelen. Dan is het nog te hopen dat DOGE ook niet heeft huisgehouden in het departement wat daar over gaat.
Als je dit fatsoenlijk wilt regelen kost dat gewoon tijd en dat doe je niet ff in een paar maanden. Dan zijn de verkiezingen in 2028 nog optimistisch maar wel haalbaarder imo.
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat Bush en Trump in zijn eerste termijn dat ook niet hebben gedaan.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:55 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Waarom heeft Biden of Obama het niet geregeld, probleem lijkt me niet nieuw.
Kan, maar lees nu vooral dat Trump dit doet om te voorkomen dar meer mensen gaan stemmen en die stemmen allemaal Democraat. Lijkt me dan vooral een gemiste kans voor de Democraten.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:01 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat Bush en Trump in zijn eerste termijn dat ook niet hebben gedaan.
Ach, dit decreet houdt toch geen stand.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Kan, maar lees nu vooral dat Trump dit doet om te voorkomen dar meer mensen gaan stemmen en die stemmen allemaal Democraat. Lijkt me dan vooral een gemiste kans voor de Democraten.
Ik heb het over het uitsluiten van kiesgerechtigden. Lees je wel waar je op reageert?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 15:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is het hele punt juist. De niet kiesgerechtigden moet je juist uitsluiten en er ook voor zorgen dat alle stemmen gelijk zijn en niet iemand dubbel kan stemmen.
Het is nogal een ingrijpend en ingewikkeld iets dus niet iets wat de democraten of republieken in hun eentje regelen maar wat samen moet gebeuren (het treft immers het verkiezingsproces) en daar is inmiddels al 20 jaar onenigheid over. Toen lag er al een advies om voter ID in te voeren, in combinatie met een door de overheid gemakkelijk aan te vragen ID daarvoor. De republieken willen daar te strenge regels voor die in de praktijk neerkomen op stembeperking van wat gedacht wordt, voornamelijk groepen te zijn die democratisch stemmen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:14 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Kan, maar lees nu vooral dat Trump dit doet om te voorkomen dar meer mensen gaan stemmen en die stemmen allemaal Democraat. Lijkt me dan vooral een gemiste kans voor de Democraten.
Het gaat me meer omdat je je kan identificeren als je gaat stemmenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat een president met een decreet iets beslist voor de Staten?
Wel eens gekeken naar de verdeling in hun Huis van Afgevaardigden en de Senaat? Lastig zaken doorvoeren als de Republikeinen het niet steunen terwijl ze een meerderheid hadden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 18:55 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Waarom heeft Biden of Obama het niet geregeld, probleem lijkt me niet nieuw.
zijn punt is dat de VS geen ontwikkeld democratisch land is. maar een bananenrepubliek met een dun vernisje van 'beschaving'quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja maar we hebben het hier over de situatie in de VS. Waar je dus geen bevolkingsregister hebt. Dus wat is nou het punt wat je wil maken?
Onder Obama hadden ze dacht ik een meerderheid in beide kamersquote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:21 schreef Ericr het volgende:
[..]
Wel eens gekeken naar de verdeling in hun Huis van Afgevaardigden en de Senaat? Lastig zaken doorvoeren als de Republikeinen het niet steunen terwijl ze een meerderheid hadden.
blijkbaar is dat laatste niet vanzelfsprekend in de vs, waar veel (40%) mensen in hun amerikaanse bubbel blijven en nooit een buitenland bezoeken. sterker nog, sommigen verlaten hun eigen State niet eens.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je mag toch alleen stemmen als legaal burger, en als legaal burger heb je een ID.
ik snap het probleem niet
Heel even ja maar daarmee voer je niet zomaar beleid uit. Komt bij dit mister change op veel punten gewoon nieuwe wijn in oude zakken is gebleken. Maar dat hele gedoe wat nu speelt was toen geen heikel punt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 20:35 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Onder Obama hadden ze dacht ik een meerderheid in beide kamers
Ik zei vooral, het is niet zo dat alle zwarte mensen geen id hebben maar het merendeel van van deze id-lozen is wel zwart.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 10:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Er is hier eerder een filmpje gepost waaruit eerder het tegendeel blijkt. Ook zwarte Amerikanen hebben een id bewijs en hebben daar gewoon toegang toe. Zwarte mensen zijn niet achterlijk of hulpbehoevend.
Zonder rijbewijs kom je ook niet ver.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 21:50 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik zei vooral, het is niet zo dat alle zwarte mensen geen id hebben maar het merendeel van van deze id-lozen is wel zwart.
Dat komt vooral omdat je daar zonder id kaart gewoon bijna alles kan doen. Ja de staat niet uit misschien, maar er zijner genoeg die dat ook nooit doen
Deze videos zijn inderdaad bekend en veelzeggend.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:43 schreef Danny het volgende:
[..]
Welke groep wordt benadeeld dan? Iedere staatsburger kan en mag in de VS gewoon een legitimatiebewijs aanvragen en krijgt die ook gewoon. Net als hier. Veel niet-blanken vinden het dan ook nogal racistisch dat blanken er vanuit gaan dat ze te dom zijn om een id aan te vragen.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Voor zover ik weet moet je je sinds 1970 legitimeren bij het stemmen... Daarvoor bestond de opkomstplicht.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hier is die legitimatieplicht ook nog maar vrij recent ingevoerd (rond 2010) en daar was ook aardig wat gedoe over toen… Bijvoorbeeld overouderen zonder geldig rijbewijs, paspoort of ID-kaart.
Daarnaast is het bezit van een legitimatiebewijs in de VS lang niet zo groot als hier en lijkt het vooral bedoeld om bepaalde groepen kiezers het stemmen onmogelijk te maken. Dan is ophef dus wel logisch.
Dat niet alleen, maar je moet je legitimeren om een woning te huren, om te werken, om je te verzekeren, doktersbehandeling, als je wordt aangehouden, als je aangifte wil doen van een misdrijf, als je een uitkering wil, alcohol wilt kopen, wapens wilt kopen, een bankrekening wilt openen, een creditcard wil hebben, geld wil lenen, een huisarts/tandarts wil bezoeken (eerste inschrijving moet met ID), vliegreizen wil doen, een hotel/motelkamer wil huren. Iedereen die ooit een van deze dingen heeft gedaan heeft sowieso een id-bewijs.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Deze videos zijn inderdaad bekend en veelzeggend.
De weerstand tegen een identificatie komt voort uit Democratische contreien, waar men denkt dat niet-blanke groepen dusdanig dom of onderdrukt zijn dat ze niet bij machte zijn om een middel ter identificatie te verkrijgen, derhalve wordt identificatieplicht weggezet als 'racistisch' en een manier om niet-blanke minderheden het stemmen te bemoeilijken.
In de vs heeft alsnog gemiddeld 13% van de inwoners die een rijbewijs zouden kunnen hebben deze niet.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 22:58 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Zonder rijbewijs kom je ook niet ver.
En voor zover ik weet is die legitimatieplicht, dus dat je een paspoort, rijbewijs of ID-kaart moet laten zien, per 2010 ingevoerd.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor zover ik weet moet je je sinds 1970 legitimeren bij het stemmen... Daarvoor bestond de opkomstplicht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |