Op wie doel je dan concreet?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:59 schreef LXIV het volgende:
Het is apart dat de mensen die er voor zijn dat je in Nederland tegenwoordig al een legitimatiebewijs bij moet hebben als je een pak melk gaat halen er tegen zijn dat men zich in de VS moet legitimeren als men gaat stemmen
En dan is het maar ok dat er verkiezingsfraude gepleegd kan worden? Of dat illegalen makkelijk een paspoort kunnen krijgen?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In principe heb je gelijk, maar de situatie ligt in de VS net even anders. Sowieso is een ID veel minder gemeengoed dan bij ons.
Maar daar komt bij dat het vaak ook ingewikkeld en relatief prijzig is om een valide ID te bemachtigen in de VS:
Why Millions of Americans Have No Government ID
En dit bericht is van gisteren. Enerzijds wil de Trump-regering de regels aanscherpen, en tegelijkertijd maakt zij het moeilijker om een ID te krijgen. Dat rijmt natuurlijk niet met elkaar - tenzij het doel is om kiezers weg te houden bij de stembus.
Nonprofit libraries ordered by State Department to stop processing passport applications
De democratie heeft de president die middelen gegeven en dan is het opeens ondemocratisch als hij die middelen gebruikt?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 11:23 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp dat je nu de doelpalen wil verschuiven, maar uiteindelijk gaat het hierom:
[..]
En dat laatste stukje achter de komma, lees dat nou eens drie keer door en wat dat betekent voor een gezonde, normale democratie?
Hier zie je enkele argumenten:quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:10 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk niet waarom het in de VS mogelijk is om gewoon te gaan stemmen zonder je te legitimeren. Snap dan ook de ophef niet. Kan iemand het me uitleggen?
Hoeveel verkiezingsfraude is er dan daadwerkelijk bewezen?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dan is het maar ok dat er verkiezingsfraude gepleegd kan worden? Of dat illegalen makkelijk een paspoort kunnen krijgen?
Verkiezingen moeten netjes verlopen, zonder dubbele stemmen. Waar ik het zeker eens mee ben is dat iedereen die mag stemmen een eerlijke kans moet krijgen.
Voor de rest is dit wel een beetje 'ik ben tegen omdat ik tegen trump ben' hoor.
Hoe kun je nu tegen fraudeloze eerlijke verkiezingen zijn?
Geef toe, omdat het trump is ben je tegen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoeveel verkiezingsfraude is er dan daadwerkelijk bewezen?
Hoe verhoudt de verkiezingsfraude zich t.o.v. het aantal werkelijk stemgerechtigden dat anders niet zou kunnen stemmen?
En waarom zou het zwart-wit moeten zijn? Waarom niet eerst of op z'n minste tegelijkertijd de problemen omtrent voter-id proberen op te lossen ipv deze te negeren?
Hoezo zijn verkiezingen eerlijk wanneer je een significant deel v/d kiesgerechtigden uitsluit?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geef toe, omdat het trump is ben je tegen.
Ik kom er echt niet bij. Hoe kun je tegen eerlijke verkiezingen zijn zonder kans op fraude.
Gaat helemaal nergens over deze discussie.
Een artikel uit 2012 is niet echt relevant natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hier zie je enkele argumenten:
https://www.brennancenter(...)voter-identification
Je kan de situatie in de VS niet vergelijken met de situatie in NL, waar nagenoeg iedereen een ID heeft.
In de VS is het, in sommige gebieden voor bepaalde groepen, problematisch om het benodigde ID te krijgen om te stemmen.
Oplossing is wellicht niet het niet hoeven laten zien van het ID. Maar voordat men Id-plicht invoert zou men dit soort problemen m.i. wel moeten oplossen.
Maak het makkelijker om een ID aan te vragen qua kosten/bereikbaarheid/openingstijden kantoren of verplichte flexibiliteit werkgever, maak het proces begrijpelijk etc.
Ik heb wel te doen hoor met al die mensen die geen ID kunnen regelen. Die kunnen dan ook niet werken, een huis huren/kopen, auto rijden, abonnementen afsluiten etc etc.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hier zie je enkele argumenten:
https://www.brennancenter(...)voter-identification
Je kan de situatie in de VS niet vergelijken met de situatie in NL, waar nagenoeg iedereen een ID heeft.
In de VS is het, in sommige gebieden voor bepaalde groepen, problematisch om het benodigde ID te krijgen om te stemmen.
Oplossing is wellicht niet het niet hoeven laten zien van het ID. Maar voordat men Id-plicht invoert zou men dit soort problemen m.i. wel moeten oplossen.
Maak het makkelijker om een ID aan te vragen qua kosten/bereikbaarheid/openingstijden kantoren of verplichte flexibiliteit werkgever, maak het proces begrijpelijk etc.
Mij lijkt het vooral van belang dat zoveel mogelijk Amerikanen (dat geldt in elke democratie) worden aangemoedigd om te gaan stemmen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dan is het maar ok dat er verkiezingsfraude gepleegd kan worden? Of dat illegalen makkelijk een paspoort kunnen krijgen?
Verkiezingen moeten netjes verlopen, zonder dubbele stemmen. Waar ik het zeker eens mee ben is dat iedereen die mag stemmen een eerlijke kans moet krijgen.
Voor de rest is dit wel een beetje 'ik ben tegen omdat ik tegen trump ben' hoor.
Hoe kun je nu tegen fraudeloze eerlijke verkiezingen zijn?
Leuk zo'n sarcastische opmerking. Maar de VS is geen Nederland. Het beleid verschilt per staat en in sommige staten is de ID die je nodig hebt om te kunnen werken niet hetzelfde als de ID benodigd om te stemmen. Voor huren is ID bij mijn weten niet altijd nodig. Mbt abonnementen, lol, alsof mensen die met twee banen nog steeds niet kunnen rondkomen tig van abonnementen hebben.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:49 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik heb wel te doen hoor met al die mensen die geen ID kunnen regelen. Die kunnen dan ook niet werken, een huis huren/kopen, auto rijden, abonnementen afsluiten etc etc.
Laat ik het anders stellen, als je te lam bent om ID te regelen voor die ene keer in de zoveel tijd dat je mag stemmen dan vind ik niet dat je perse moet stemmen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:01 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Leuk zo'n sarcastische opmerking. Maar de VS is geen Nederland. Het beleid verschilt per staat en in sommige staten is de ID die je nodig hebt om te kunnen werken niet hetzelfde als de ID benodigd om te stemmen. Voor huren is ID bij mijn weten niet altijd nodig. Mbt abonnementen, lol, alsof mensen die met twee banen nog steeds niet kunnen rondkomen tig van abonnementen hebben.
Short answer: it’s usually cheap (often free) and not very hard to get an ID you can use for voting in the U.S. — but the details depend heavily on the state you live in.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In principe heb je gelijk, maar de situatie ligt in de VS net even anders. Sowieso is een ID veel minder gemeengoed dan bij ons.
Maar daar komt bij dat het vaak ook ingewikkeld en relatief prijzig is om een valide ID te bemachtigen in de VS:
Why Millions of Americans Have No Government ID
En dit bericht is van gisteren. Enerzijds wil de Trump-regering de regels aanscherpen, en tegelijkertijd maakt zij het moeilijker om een ID te krijgen. Dat rijmt natuurlijk niet met elkaar - tenzij het doel is om kiezers weg te houden bij de stembus.
Nonprofit libraries ordered by State Department to stop processing passport applications
Toen ik in Amerika woonde en zal rond 2008 geweest zijn ging men over van televisie via een antenne naar kabel en aan de TV moest een simpel kastje komen en dacht 2 draadjes veranderen. De regering koste het tientallen miljoenen aan uitlegcampagnes en dan is Amerika soms niet echt voorbeeld van hoe het zou moeten gaan. Groot deel heeft nog steeds geen ADSL. Maar back on topicquote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dit zou m.i. het uitgangspunt moeten zijn. Maar ik betwijfel of de huidige regering hier ook maar iets om geeft.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het zou eigenlijk wel gewoon moeten lukken om hiervoor federale wetgeving te maken die vrijwel iedereen blij maakt, en als bonusvoordeel heeft dat het een bak bureaucratie kan schelen.
Mbt de voter-ID discussie:quote:Wat is Gerrymandering?
Definitie: De strategische hertekening van de grenzen van kiesdistricten (redistricting) om de stemmen van de tegenpartij te versnipperen of juist te concentreren, waardoor de eigen partij meer zetels wint dan op basis van het totale stemmenaantal logisch zou zijn.
Methoden:
Packing (Verpakken): Het concentreren van oppositiekiezers in een paar districten, zodat ze daar met een overweldigende meerderheid winnen, maar in de rest van de districten stemmen tekortkomen.
Cracking (Kraken): Het verspreiden van de aanhangers van de tegenpartij over veel districten, waardoor ze nergens een meerderheid bereiken.
Oorsprong: Het wordt al 200 jaar toegepast en is vernoemd naar Elbridge Gerry, een politicus die in 1812 een district in de vorm van een salamander tekende.
Situatie in de Verenigde Staten
Partijpolitieke strijd: Zowel Republikeinen als Democraten maken gebruik van deze techniek, maar de impact is vaak groot, met name bij de verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden en in statenparlementen.
Iedereen is voor eerlijke verkiezingen behalve de personen die de verkiezingen willen beïnvloeden.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Geef toe, omdat het trump is ben je tegen.
Ik kom er echt niet bij. Hoe kun je tegen eerlijke verkiezingen zijn zonder kans op fraude.
Gaat helemaal nergens over deze discussie.
quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:03 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Laat ik het anders stellen, als je te lam bent om ID te regelen voor die ene keer in de zoveel tijd dat je mag stemmen dan vind ik niet dat je perse moet stemmen.
Gezegd door mensen in een land waar we betaalde vakantiedagen hebben, ziekteverlof en waar je met 1 baan doorgaans nog wel rond kan komen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:09 schreef TheJanitor het volgende:
En mensen die te lui of dom zijn om een id te regelen moeten wel zeggenschap hebben over de koers van een land? Je mist er niets aan.
Ik woon in Amerikaquote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Gezegd door mensen in een land waar we betaalde vakantiedagen hebben, ziekteverlof en waar je met 1 baan doorgaans nog wel rond kan komen.
Ik hoor je graag nogmaals spreken wanneer je twee fulltime banen draait om rond te kunnen komen zonder betaalde vrije dagen en alle luxe en werknemersrechten die men in NL heeft, waarbij je ook nog eens in de middle of nowhere leeft en uren moet reizen naar een ID-kantoor dat alleen open is tussen 12:00 en 15:00 op doordeweekse dagen.
Dan nog maakt dit jou geen expert mbt de leefomstandigheden van arme Amerikanen in elke willekeurige staat en elk willekeurig gebied.quote:
Woon hier al 13 jaar, maakt me meer een expert dan alle posters hier.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:17 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dan nog maakt dit jou geen expert mbt de leefomstandigheden van arme Amerikanen in elke willekeurige staat en elk willekeurig gebied.
Het maakt je hooguit expert mbt jouw directe leefomgeving. De rest moet je, net als ik en alle anderen, uit de media halen. En wat je daaruit haalt hangt weer volledig af van jouw eigen selectie.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:18 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Woon hier al 13 jaar, maakt me meer een expert dan alle posters hier.
Dat bevestigt precies mijn punt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ik woon in Amerika
Ik heb al die mooie dingen niet. 10 betaalde vakantiedagen, 0 ziektedagen en 6 feestdagen. 0 rechten, kan zo ontslagen worden.
Mensen die twee banen hebben zijn 5,3% van de beroepsbevolking. Mensen die twee fulltime banen hebben bestaat slechts uit 0,3% van de beroepsbevolking.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:15 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Gezegd door mensen in een land waar we betaalde vakantiedagen hebben, ziekteverlof en waar je met 1 baan doorgaans nog wel rond kan komen.
Ik hoor je graag nogmaals spreken wanneer je twee fulltime banen draait om rond te kunnen komen zonder betaalde vrije dagen en alle luxe en werknemersrechten die men in NL heeft, waarbij je ook nog eens in de middle of nowhere leeft en uren moet reizen naar een ID-kantoor dat alleen open is tussen 12:00 en 15:00 op doordeweekse dagen.
Exact. Het hangt af van de staat - en vaak ook de regio of stad - waarin je woont. En daar wringt de schoen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:08 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Short answer: it’s usually cheap (often free) and not very hard to get an ID you can use for voting in the U.S. — but the details depend heavily on the state you live in.
In elk ontwikkeld land met een solide democratie heb je een vorm van registratie en legitimatie om fraude te voorkomen.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 09:10 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk niet waarom het in de VS mogelijk is om gewoon te gaan stemmen zonder je te legitimeren. Snap dan ook de ophef niet. Kan iemand het me uitleggen?
Als je het risico ziet, moet je het dichten. Dat is standaard in alle richtlijnen, risico analysen en standaarden zo. Niet afwachten tot iemand anders er misbruik van gaat maken.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoeveel verkiezingsfraude is er dan daadwerkelijk bewezen?
Hoe verhoudt de verkiezingsfraude zich t.o.v. het aantal werkelijk stemgerechtigden dat anders niet zou kunnen stemmen?
En waarom zou het zwart-wit moeten zijn? Waarom niet eerst of op z'n minste tegelijkertijd de problemen omtrent voter-id proberen op te lossen ipv deze te negeren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |