abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219710990
https://www.ioresearch.n(...)s-in-eigen-gemeente/

De OP sloeg ondertussen niet meer op het nieuwsbericht. Even snel aangepast met wat cijfers van 2 jaar terug. Draag gerust wat actuelers aan !
pi_219711015
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 13:24 schreef Caland het volgende:

[..]
In gemeentes waar een vuurwerkverbod is wordt er ook gewoon vuurwerk verkocht, dat maakt het zo onzinnig
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 13:24 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Klopt. Het is dan ook een afsteekverbod in Alkmaar, maar er mocht wel vuurwerk verkocht worden. Huh? Ja, er waren 4 verkooppunten in Alkmaar waar je vuurwerk kon ophalen.
Dus zo gek is het niet dat het er dan nog wordt afgestoken. Uiteindelijk zijn wetten of verboden of regels er alleen voor anderen als ik me er niet aan wil houden en op deze manier dan ook de kat op het spek binden is vragen om problemen.

Dat zal dus als het vuurwerkverbod volgende jaarwisseling is ingegaan anders zijn. Dan zijn er geen verkooppunten in Nederland, neem ik aan, want het is dan niet alleen een afsteek-, maar ook een verkoopverbod? Aangezien de vuurwerkverkopers om compensatie vragen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 1 januari 2026 @ 13:31:46 #3
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219711028
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 11:54 schreef opgebaarde het volgende: [..] 62% staat positief tegenover het verbod op vuurwerk. Ik vind dat best veel draagvlak, jij?
Mij is niets gevraagd

quote:
1.353 Nederlanders
Hebben meegedaan aan dit onderzoek _O-

1300 man _O- :')
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_219711029
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 13:24 schreef Caland het volgende:

[..]
In gemeentes waar een vuurwerkverbod is wordt er ook gewoon vuurwerk verkocht, dat maakt het zo onzinnig
Een landelijk verbod gaat het echt wel uitbannen, eerste paar jaren zal je nog wat protestacties hebben en mensen die het er om doen, maar op de lange termijn gaan mensen hun tijd gewoon anders invullen en door met hun leven.
blablablabla
  donderdag 1 januari 2026 @ 13:35:15 #5
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219711071
Ik denk dat we alvast lekker worden gemaakt voor een algeheel verbod op oud en nieuw..

https://www.nu.nl/jaarwis(...)e-dingen-gezien.html

De politie heeft VERSCHRIKKELIJKE dingen gezien

:')
pi_219711173
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 13:35 schreef MMaRsu het volgende:
Ik denk dat we alvast lekker worden gemaakt voor een algeheel verbod op oud en nieuw..

Sukkeltje
pi_219711176
Het is bizar, dat er zoveel mensen zijn die met lawaai door vuurwerk proberen denkbeeldige wezens te verjagen, en de mensen die hen willen helpen om van hun angst voor denkbeeldige wezens af te komen zien als de vijand.
pi_219711182
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 13:31 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Mij is niets gevraagd
[..]
Hebben meegedaan aan dit onderzoek _O-

1300 man _O- :')
Een onderzoek met 56.000 respondenten acht je wel representatief?

https://wnl.tv/2025/12/28(...)elijk-vuurwerkverbod
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219711190
quote:
7s.gif Op donderdag 1 januari 2026 13:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[..]
Dus zo gek is het niet dat het er dan nog wordt afgestoken. Uiteindelijk zijn wetten of verboden of regels er alleen voor anderen als ik me er niet aan wil houden en op deze manier dan ook de kat op het spek binden is vragen om problemen.

Dat zal dus als het vuurwerkverbod volgende jaarwisseling is ingegaan anders zijn. Dan zijn er geen verkooppunten in Nederland, neem ik aan, want het is dan niet alleen een afsteek-, maar ook een verkoopverbod? Aangezien de vuurwerkverkopers om compensatie vragen.
Klopt, dat is inclusief een verkoopverbod dus dat zet al wat meer zoden aan de dijk.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219711197
quote:

Ik geef het je te doen zo'n nachtje meedraaien op oudjaar.
blablablabla
pi_219711336
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 13:31 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Mij is niets gevraagd
Waarvoor mijn excuses.
pi_219711406
De winkelstraat hier in het dorp lijkt wel een slagveld. _O- Ramen er uit, auto op z'n kop, overal vuurwerkzooi. _O-

De laatste adem van onverbeterlijk aso-volk, zo voelt het.
Echt heel benieuwd hoe het volgend jaar er aan toe gaat.
-nee-
pi_219711415
quote:
7s.gif Op donderdag 1 januari 2026 13:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[..]

Tijdens corona was het ook zo'n succes.

Toch?

In Belgie en Duitsland is het prima te krijgen en voor de politie is het onmogelijk om alle grensovergangen continu te bewaken. Helpt ook niet voor andere dingen, blijkbaar, is de mening altijd geweest. Dus waarom wel tegen vuurwerk? Er ging genoeg de lucht in wat echt niet legaal was.

Dus het is ernstig naïef van je te denken dat het volgend jaar 'anders' zal zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219711430
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Toch?

In Belgie en Duitsland is het prima te krijgen en voor de politie is het onmogelijk om alle grensovergangen continu te bewaken. Helpt ook niet voor andere dingen, blijkbaar, is de mening altijd geweest. Dus waarom wel tegen vuurwerk? Er ging genoeg de lucht in wat echt niet legaal was.

Dus het is ernstig naïef van je te denken dat het volgend jaar 'anders' zal zijn.
Als de gemiddelde Nederlander niet meer overal op elke hoek van de straat vuurwerk kan kopen, dan IS het toch gewoon anders?
pi_219711433
quote:
14s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:00 schreef Marsenal het volgende:
De winkelstraat hier in het dorp lijkt wel een slagveld. _O- Ramen er uit, auto op z'n kop, overal vuurwerkzooi. _O-

De laatste adem van onverbeterlijk aso-volk, zo voelt het.
Echt heel benieuwd hoe het volgend jaar er aan toe gaat.
Net zo hard.
1947-2016
pi_219711446
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Toch?
Absoluut, substantieel minder slachtoffers.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219711458
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:02 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Als de gemiddelde Nederlander niet meer overal op elke hoek van de straat vuurwerk kan kopen, dan IS het toch gewoon anders?
Zeker.
En lang niet iedereen zal dan als alternatief vuurwerk in het buitenland gaan halen.
pi_219711472
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:02 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Met die logica zijn alle o+n's 'anders'.

Anders als in minder rellen overlast en andere shit. Hold my beer. Echt niet.
Verschrikkelijk naïef als je denkt dat die rellen dit jaar voor het laatst zijn geweest.

Hou op hoor.
1947-2016
pi_219711500
quote:
7s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker.
En lang niet iedereen zal dan als alternatief vuurwerk in het buitenland gaan halen.
Totaal niet. Ik ben een enorm gemiddelde boerenlul en nu bleek mijn fietsenmaker er mee gestopt en moest ik 6 kilometer verder om vuurwerk te halen en voila, ik had geen vuurwerk.

Alleen dommig asovolk neemt de moeite om 2000 euro aan zooi vanuit duitsland te slepen, dat is gelukkig niet een groot deel van Nederland.
-nee-
pi_219711514
quote:
7s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker.
Als gister al een hoeveelheid illegaal spul de lucht in is gegaan voor goed bedoelde sier en bij die rellen, wat doet jou dan denken dat dat er volgend jaar niet is?

Piet op de hoek met zn legale setje, ja, die is er niet meer. Die gaat naar de lokale viirwerkvereniging die gaan komen, die stast ipv in de straat straks op het plein.

En die rellen die je ziet hier in het topic, met nu al illegaal spul, dat gaat verdwijnen volgens jou?

:D
1947-2016
pi_219711533
En de Pietjes zonder legale setjes zijn een enorme hoeveel kilo’s die je volgend jaar niet meer hebt. En het jaar daarna al helemaal. Het sterft langzaam uit.
Dit, dus.
pi_219711540
quote:
14s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:06 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Totaal niet. Ik ben een enorm gemiddelde boerenlul en nu bleek mijn fietsenmaker er mee gestopt en moest ik 6 kilometer verder om vuurwerk te halen en voila, ik had geen vuurwerk.

Alleen dommig asovolk neemt de moeite om 2000 euro aan zooi vanuit duitsland te slepen, dat is gelukkig niet een groot deel van Nederland.
Die gaan straks een 'vuurwerk vereniging' oprichten.
Illegale knallers heb je nu ook al.
1947-2016
pi_219711558
quote:
14s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:06 schreef Marsenal het volgende:

[..]

En alleen bepaalde mensen vinden dat regels en wetten niet voor hen gelden als ze het er niet mee eens zijn. Tja...
pi_219711574
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Met die logica zijn alle o+n's 'anders'.

Anders als in minder rellen overlast en andere shit. Hold my beer. Echt niet.
Verschrikkelijk naïef als je denkt dat die rellen dit jaar voor het laatst zijn geweest.

Hou op hoor.
Ja dan moet je die nuance wel even zelf aanbrengen. Ik kan hier vanaf mijn schermpje niet beoordelen waar jij op doelt.

Dat de rellen er volgend jaar niet minder om gaan zijn kunnen we nu nog helemaal niet beoordelen. Er komt een nieuwe dynamiek rondom oud/nieuw en daar worden veiligheidsplannen op gemaakt. En jij weet net zo min als ieder ander hier hoe de handhavingsprotocollen er voor volgens jaar uit gaan zien.

Wordt het beter? eerste jaren misschien nog niet direct maar niks doen is geen optie meer.
  donderdag 1 januari 2026 @ 14:12:25 #25
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219711610
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:08 schreef Buitendam het volgende:
En de Pietjes zonder legale setjes zijn een enorme hoeveel kilo’s die je volgend jaar niet meer hebt. En het jaar daarna al helemaal. Het sterft langzaam uit.
Yup, en het was ooit zo gezellig.

Niet meer ff om 12 uur naar buiten om vuurwerk te kijken

Nee omdat een klein groepje mongolen er niet mee om kan gaan en NL niet effectief kan handhaven mag de rest van het gepeupel weer een traditie vaarwel zeggen

Het is gewoon kut
pi_219711612
quote:
7s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En alleen bepaalde mensen vinden dat regels en wetten niet voor hen gelden als ze het er niet mee eens zijn. Tja...
Daar hebben er veel een handje van in verschillende onderwerpen.

Je zal het gaan zien volgend jaar hoe hard naïef dit gedacht is. Vuurwerk zal er zijn en ook de rellen en nare incidenten. Die verdwijnen niet als je het volk daar achter niet aanpakt.
1947-2016
pi_219711625
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die gaan straks een 'vuurwerk vereniging' oprichten.
Illegale knallers heb je nu ook al.
Maar ja. Die 190 miljoen die er dit jaar aan vuurwerk is uitgegeven, die gaan niet in de volledigheid nu naar het buitenland. Een substantieel deel zal het er nu bij laten.

Ik denk dat we over 10 jaar een volledig ander Oud en Nieuw hebben. Tuurlijk gaat het nog wel eens knetteren, maar mijn kinderen groeien op in een andere vibe dan wij opgroeiden, die gaan gewoon een cultuurverandering zien.
-nee-
pi_219711627
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:08 schreef Buitendam het volgende:
Precies dit. Als de handhavers zich niet meer hoeven te bekommeren over alle Pietjes die met hun legale setjes, wat nog steeds een potentieel gevaar op kan leveren, dan kan hun aandacht naar het straattuig dat met illegaal rommel de buurt onveilig maakt.
  donderdag 1 januari 2026 @ 14:13:57 #29
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219711643
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Precies dit. Als de handhavers zich niet meer hoeven te bekommeren over alle Pietjes die met hun legale setjes, wat nog steeds een potentieel gevaar op kan leveren, dan kan hun aandacht naar het straattuig dat met illegaal rommel de buurt onveilig maakt.
:') uhuh

Pietje met legale potjes die een potentieel gevaar zijn :') gast
pi_219711670
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Je zal het gaan zien volgend jaar hoe hard naïef dit gedacht is. Vuurwerk zal er zijn en ook de rellen en nare incidenten. Die verdwijnen niet als je het volk daar achter niet aanpakt.
Er is echt helemaal niemand die denkt dat dat volledig verdwijnt
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219711673
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:12 schreef MMaRsu het volgende:
Nee omdat een klein groepje mongolen er niet mee om kan gaan en NL niet effectief kan handhaven mag de rest van het gepeupel weer een traditie vaarwel zeggen

Het is gewoon kut
Je de massa moet altijd lijden voor een kleine groep kneuzen. Maar qua handhaven; ik geef het ze te doen. De ME wordt met van alles en nog wat bekogeld. Zou jij daar op in gaan grijpen? En als ze ingrijpen staan ze morgen met hun smoel op dumpert omdat ze weer te hardhandig hebben in gegrepen.

You're damned if you do and you're damned if you don't.
pi_219711683
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:10 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ja dan moet je die nuance wel even zelf aanbrengen. Ik kan hier vanaf mijn schermpje niet beoordelen waar jij op doelt.

Dat de rellen er volgend jaar niet minder om gaan zijn kunnen we nu nog helemaal niet beoordelen. Er komt een nieuwe dynamiek rondom oud/nieuw en daar worden veiligheidsplannen op gemaakt. En jij weet net zo min als ieder ander hier hoe de handhavingsprotocollen er voor volgens jaar uit gaan zien.

Wordt het beter? eerste jaren misschien nog niet direct maar niks doen is geen optie meer.
Handhavingsprotocol 'niemand steekt af, niemand schoolt samen' heeft ook goed geholpen met corona.

Mooie testcase konden ze doen toen. Niks van gemerkt, want je kan niet handhaven op zoiets massaals.

Dat is ook naïef van de politiek/autoriteiten zo te denken. Denk je dat ze op ieder knallertje af gaan komen straks? Kon nu ook al he, immers is afsteken sowieso verboden op alle dagen behalve de nieuwjaarsnacht. Heb de politie echt nog nooit zien opdraven tegen knal jeugd.
1947-2016
pi_219711750
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Handhavingsprotocol 'niemand steekt af, niemand schoolt samen' heeft ook goed geholpen met corona.

Er is een rapport beschikbaar van 60 kantjes. Zin om die door te spitten? Tijdens 2020/2021 is er zwaar ingezet op handhaving. Het uitganspunt is daarbij nog niet 1 keer geweest dat er niemand wat afstak.
quote:
Mooie testcase konden ze doen toen. Niks van gemerkt, want je kan niet handhaven op zoiets massaals.

Dat is ook naïef van de politiek/autoriteiten zo te denken. Denk je dat ze op ieder knallertje af gaan komen straks? Kon nu ook al he, immers is afsteken sowieso verboden op alle dagen behalve de nieuwjaarsnacht. Heb de politie echt nog nooit zien opdraven tegen knal jeugd.
  donderdag 1 januari 2026 @ 14:19:07 #34
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219711754
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:15 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Je de massa moet altijd lijden voor een kleine groep kneuzen. Maar qua handhaven; ik geef het ze te doen. De ME wordt met van alles en nog wat bekogeld. Zou jij daar op in gaan grijpen? En als ze ingrijpen staan ze morgen met hun smoel op dumpert omdat ze weer te hardhandig hebben in gegrepen.

You're damned if you do and you're damned if you don't.
Ja het lijkt me goed als daar aanpassingen in komen.

Te hard opgetreden? Zolang er niemand wordt afgeschoten treden ze maar een stukje harder op. Tasers, waterspuiten en alles wat gewoon legaal kan.

Die lui moeten gewoon kei en keihard worden aangepakt ipv dat laffe gedoe van de ME.

Ze worden bekogeld oh nee, ja nou dan moet je niet bij de ME gaan, ze hebben dikke helmen en bekleding die hen beschermt. En die kneuzen die de ME aanvallen moet je gewoon laten voelen als ze niet willen luisteren.

Echt al dat gejank ook altijd. Laat de ME die kneuzen gewoon ff in elkaar beuken en meenemen naar het bureau om een maandje of twee/drie te zitten als ze de ME aanvallen.

Maarja dat kan dan schijnbaar allemaal weer niet.
  donderdag 1 januari 2026 @ 14:19:28 #35
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219711760
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nou ik wel. Paar jaar geleden Paddepoel.
pi_219711784
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:13 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
:') uhuh

Pietje met legale potjes die een potentieel gevaar zijn :') gast
Doe niet zo dom joh. Het blijft uiteindelijk gewoon vuurwerk. En als mensen gezopen hebben doen ze de domste dingen. Er blijft gewoon een potentieel risico en gevaar aan zitten.

Sterretjes zijn toch ook ongevaarlijk?
Zeg dat maar eens hardop in Volendam.
pi_219711800
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:12 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Yup, en het was ooit zo gezellig.

Niet meer ff om 12 uur naar buiten om vuurwerk te kijken

Het is gewoon kut
Nou, dat is niet helemaal het geval. De combinatie van alle facetten van o&n is te groot voor handhaving, ziekenhuizen etc. Dus dan ga je kijken welke onderdelen je eruit kunt halen om het behapbaar te maken.

En als je dan alle onrealistische punten eruit filtert als een alcoholverbod of meer agenten kom je uit bij het meest logische: algeheel verbod, vergunningen intrekken en hopelijk een enorme reductie van de nu 13 miljoen kilo aan legaal vuurwerk.
Dit, dus.
  donderdag 1 januari 2026 @ 14:22:54 #38
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219711816
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Doe niet zo dom joh. Het blijft uiteindelijk gewoon vuurwerk. En als mensen gezopen hebben doen ze de domste dingen. Er blijft gewoon een potentieel risico en gevaar aan zitten.

Sterretjes zijn toch ook ongevaarlijk?
Zeg dat maar eens hardop in Volendam.
Als je alles wil verbieden wat een potentieel gevaar heeft dan kunnen mensen gewoon beter zichzelf opsluiten

Je kan beter drank verbieden wat gewoon tot een een enorme hoeveelheid slachtoffers leidt, ELK JAAR WEER.

Buiten oud en nieuw, verkeersslachtoffers, geweldsplegingen ivm alcohol, comazuipende kinderen etc.

Maar nee, vuurwerk is het probleem :') die ene fucking dag op het jaar
pi_219711822
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:19 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Ja het lijkt me goed als daar aanpassingen in komen.

Te hard opgetreden? Zolang er niemand wordt afgeschoten treden ze maar een stukje harder op. Tasers, waterspuiten en alles wat gewoon legaal kan.

Die lui moeten gewoon kei en keihard worden aangepakt ipv dat laffe gedoe van de ME.

Ze worden bekogeld oh nee, ja nou dan moet je niet bij de ME gaan, ze hebben dikke helmen en bekleding die hen beschermt. En die kneuzen die de ME aanvallen moet je gewoon laten voelen als ze niet willen luisteren.

Echt al dat gejank ook altijd. Laat de ME die kneuzen gewoon ff in elkaar beuken en meenemen naar het bureau om een maandje of twee/drie te zitten als ze de ME aanvallen.

Maarja dat kan dan schijnbaar allemaal weer niet.
Lekker makkelijk lullen vanachter je computertje.

Nogmaals; ik geef het ze te doen. Ik zou niet graag in de schoenen van een ME-er staan.
pi_219711837
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:22 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Als je alles wil verbieden wat een potentieel gevaar heeft dan kunnen mensen gewoon beter zichzelf opsluiten

Je kan beter drank verbieden wat gewoon tot een een enorme hoeveelheid slachtoffers leidt, ELK JAAR WEER.

Buiten oud en nieuw, verkeersslachtoffers, geweldsplegingen ivm alcohol, comazuipende kinderen etc.

Maar nee, vuurwerk is het probleem :') die ene fucking dag op het jaar
Waarom die stropoppen telkens?
  donderdag 1 januari 2026 @ 14:25:04 #41
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219711850
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:23 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Lekker makkelijk lullen vanachter je computertje.

Nogmaals; ik geef het ze te doen. Ik zou niet graag in de schoenen van een ME-er staan.
:') oh dus ik mag er niks van zeggen omdat ik geen ME'er ben?

Ik zeg toch dat ze harder moeten optreden.

Ik heb het te doen met andere hulpverleners die mensen moeten helpen. En dan bekogeld worden door mongooltjes.

De ME is een zwaarbewapend peleton, daar hoef je het niet mee 'te doen te hebben' hoor. Dat is gewoon hun werk.
  donderdag 1 januari 2026 @ 14:26:39 #42
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219711867
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Waarom die stropoppen telkens?
Waarom zou je niet gewoon het probleem bij de basis aanpakken? Vuurwerk is niet het probleem noch het grootste probleem van geweld, slachtoffers en dodelijke slachtoffers op jaarlijke basis.

Waarom wel een verbod op vuurwerk en niet op alcohol?

Waarom die rare discrepantie

Allemaal zo krom en scheef. Daar kan ik niet tegen. Hypocriet vindt ik dat.
pi_219711868
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:25 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Ik heb het te doen met andere hulpverleners die mensen moeten helpen. En dan bekogeld worden door mongooltjes.

De ME is een zwaarbewapend peleton, daar hoef je het niet mee 'te doen te hebben' hoor. Dat is gewoon hun werk.
Zo zwaar bewapend is de ME niet.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219711871
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:25 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Je mag er best wat van zeggen. Alleen dan helpt het wel als je ook de realiteit een beetje in je posts meeneemt.
Of had jij nu werkelijk gedacht dat die ME-ers daar puur voor de lol een avondje centjes staan te verdienen op een manier die ze zelf het makkelijkst uit komt?
pi_219711882
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:26 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Waarom zou je niet gewoon het probleem bij de basis aanpakken?
Exact.

>>> vuurwerkverbod
  donderdag 1 januari 2026 @ 14:28:04 #46
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219711888
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Je mag er best wat van zeggen. Alleen dan helpt het wel als je ook de realiteit een beetje in je posts meeneemt.
Of had jij nu werkelijk gedacht dat die ME-ers daar puur voor de lol een avondje centjes staan te verdienen op een manier die ze zelf het makkelijkst uit komt?
Niet voor de lol, maar als ze een x goed zouden doorpakken zou dit niet elk fucking jaar nodig zijn nietwaar?

Oppakken, celstraffen, strafblad.

Klaar. Dan staan ze er volgend jaar niet weer.

Nogmaals, jan met zn legale potje is geen issue en ook geen probleem

Ik heb dan ook bijna tot niets gelezen over dergelijke problemen die deze mensen veroorzaken.

Ik lees alleen maar over groepen kneuzen die willen rellen koste wat kost

En die moet je aanpakken, en niet het hele land gaan pesten met je anti vuurwerk regels.
pi_219711915
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:28 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Niet voor de lol, maar als ze een x goed zouden doorpakken zou dit niet elk fucking jaar nodig zijn nietwaar?

Ik heb dan ook bijna tot niets gelezen over dergelijke problemen die deze mensen veroorzaken.

En die moet je aanpakken, en niet het hele land gaan pesten met je anti vuurwerk regels.
75% steekt geen vuurwerk af, dus je pest er nauwelijks het hele land mee
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219711930
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:28 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Ook die ME-ers hebben maar 1 leven he. Als ze door een stel mongolen met cobra's bekogeld worden dan kan ik me voorstellen dat ze enigszins gematigd op een groep rellend tuig af gaat. Zo'n cobra hoeft maar 1 keer verkeerd terecht te komen in een groep ME-ers en de gevolgen die het kan hebben kan je leven en je werk voorgoed veranderen.
pi_219711933
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:28 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Realistisch wel. :)
Dit, dus.
pi_219711961
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Exact.

>>> vuurwerkverbod
En als ze daarna met molotov cocktails en handgranaten gaan gooien? laat me raden.....
pi_219711965
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:28 schreef MMaRsu het volgende:

Voor JOU is dat geen probleem. Maar de overheden moeten hier wel mitigerende maatregelen op zetten en capaciteit beschikbaar houden voor als het wél fout gaat. Dat is capaciteit die je elders niet meer in kunt zetten.
pi_219711975
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:32 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
En als ze daarna met molotov cocktails en handgranaten gaan gooien? laat me raden.....
Wat dan?
pi_219712022
Nou mensen, het was weer mooi. Toch nog ff een historische kerk afgefikt op de valreep. Die pakken ze ons niet meer af. Volgend jaar gaan we de boel op stelten zetten met knalerwtjes en sterretjes. Dont let the fire die! :7
Waarschuwing: Uitlatingen van deze persoon kunnen door sommigen als kwetsend worden ervaren. Bij interacties kunnen wij uw veilige zone niet garanderen.
  Moderator donderdag 1 januari 2026 @ 14:49:20 #54
8781 crew  Frutsel
pi_219712223
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ook die ME-ers hebben maar 1 leven he. Als ze door een stel mongolen met cobra's bekogeld worden dan kan ik me voorstellen dat ze enigszins gematigd op een groep rellend tuig af gaat. Zo'n cobra hoeft maar 1 keer verkeerd terecht te komen in een groep ME-ers en de gevolgen die het kan hebben kan je leven en je werk voorgoed veranderen.
Weg met die feesten op die plaatsen waar het mis ging. Pech voor de minderheid. Net als nu.

Samenscholingsverbod instellen

Preventief bivakmutsen en mensen met gelaatsbedekkende kleding neerhoeken en meenemen

En last but not least: met rubber kogels schieten op het volk wat zich niet gedraagd.
pi_219712466
quote:

Mijn vriendin ziet ook verschrikkelijke dingen in de slaapkamer.. :p
Waarschuwing: Uitlatingen van deze persoon kunnen door sommigen als kwetsend worden ervaren. Bij interacties kunnen wij uw veilige zone niet garanderen.
  donderdag 1 januari 2026 @ 15:09:34 #56
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219712502
quote:

Wel mooi dat alles dat daarin staat niets te maken heeft met henk zijn sierpot :')
  donderdag 1 januari 2026 @ 15:10:38 #57
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219712516
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Weg met die feesten op die plaatsen waar het mis ging. Pech voor de minderheid. Net als nu.

Samenscholingsverbod instellen

Preventief bivakmutsen en mensen met gelaatsbedekkende kleding neerhoeken en meenemen

En last but not least: met rubber kogels schieten op het volk wat zich niet gedraagd.
Sowieso tuig 100x harder aanpakken en niet alleen tijdens oud en nieuw
pi_219712555
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 15:10 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Sowieso tuig 100x harder aanpakken en niet alleen tijdens oud en nieuw
Volgende verbod is op A12 blokkades. :7
pi_219712677
Ik snap het verbod wel, hoe jammer ook.

Maar als de relschoppers nu volledig over gaan naar illegaal spul (ipv bijvoorbeeld 50/50 oid). En zelfs maar een klein deel van de legale afstekers overgaat naar het illegale spul wat een stuk gevaarlijker is. Is het straks per saldo minder gevaarlijk vraag ik mij dan af. En die 1000+ op de SEH ga je straks ook wel krijgen als er verhoudingsgewijs meer gevaarlijke zooi wordt afgestoken. Ook al is het aantal gebruikers dan wellicht een (stuk) minder geworden.
pi_219712773
quote:

quote:
Er is onder meer met molotovcocktails, zwaar vuurwerk en stoeptegels gegooid. Daarbij zijn meerdere agenten en hulpverleners gewond geraakt.
En die verschrikkelijke dingen zijn er volgend jaar ook wel.
De verkeerde mensen worden nu gestraft voor iets waar ze niks mee te maken hebben. Zoals gewoonlijk.
pi_219712822
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 15:09 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Wel mooi dat alles dat daarin staat niets te maken heeft met henk zijn sierpot :')
Maar die moeten we aanpakken! Overlastgevers laten we er gewoon mee wegkomen.
pi_219713025
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 15:32 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Maar die moeten we aanpakken! Overlastgevers laten we er gewoon mee wegkomen.
Dat is het hele punt idd. Mensen die denken dat dat het probleem is en dat het hiermee opgelost is leven in een hele aparte realiteit.

Het gaat om vuurwerk wat al illegaal is.
Hulpverleners aanvallen is illegaal.
Mensen bekogelen met zwaar vuurwerk bekogelen is al illegaal
Met stoeptegels smijten is ook illegaal.
Vandalisme is illegaal.

Maar he we gaan de mensen met sierpotjes aanpakken, want DAT is het probleem.

Dit land is echt knettergek. -O-
pi_219713057
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 15:50 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Dat is het hele punt idd. Mensen die denken dat dat het probleem is en dat het hiermee opgelost is leven in een hele aparte realiteit.

Vandalisme is illegaal.

Maar de traditie dooft vanzelf uit. En de relschoppers/tokkies daarmee vanzelf ook.

Ofzoiets...
pi_219713087
quote:

[..]

Vandalisme is illegaal.

Het is inderdaad een hele bijzondere redenering. Ik zou niet weten hoe dit gaat helpen de overlast van raddraaiers tijdens O&N terug te dringen. Het aantal slachtoffers van vuurwerk zal vast dalen, dat geloof ik wel, maar de rest...neen, dat pakt men niet aan met deze maatregel.
pi_219713110
quote:

[..]
Mensen die denken dat dat het probleem is en dat het hiermee opgelost is leven in een hele aparte realiteit.
Er zijn helemaal geen mensen die dat denken. Maar in een nacht die altijd bol staat van de incidenten kan je er wel alles aan doen om dat een beetje binnen de perken proberen te krijgen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219713132
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:00 schreef Caland het volgende:

[..]
Er zijn helemaal geen mensen die dat denken. Maar in een nacht die altijd bol staat van de incidenten kan je er wel alles aan doen om dat een beetje binnen de perken proberen te krijgen.
Incidenten van wat precies?
pi_219713141
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:04 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Van alles.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219713170
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:04 schreef Caland het volgende:

[..]
Van alles.
Van alles wat al illegaal danwel verboden is ja. Hoe draagt een algeheel vuurwerkverbod precies bij aan het terugdringen van die verboden incidenten volgens jou?
pi_219713202
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:08 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Van alles wat al illegaal danwel verboden is ja. Hoe draagt een algeheel vuurwerkverbod precies bij aan het terugdringen van die verboden incidenten volgens jou?
Een algeheel vuurwerkverbod zorgt uiteindelijk ook gewoon voor aanzienlijk minder gewonden en brandjes. Incidenten in deze nacht zullen altijd blijven, dat is al zo vanaf de jaren 60.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219713304
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:04 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Aanvallen op het gezag van de Nederlandse rechtsstaat door lieden zonder uniform.
pi_219713331
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:11 schreef Caland het volgende:

[..]
Een algeheel vuurwerkverbod zorgt uiteindelijk ook gewoon voor aanzienlijk minder gewonden en brandjes.
Gewonden zou ik nog in mee kunnen gaan maar branden is niet aannemelijk. Van de 4100 meldingen vorig jaar bij de brandweer was 95% een container/autobrand of een buitenbrand. Hiervan is niet te herleiden hoeveel hiervan door vuurwerk veroorzaakt zijn danwel hoeveel er door opzettelijke brandstichting veroorzaakt zijn.
pi_219713349
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:25 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Gewonden zou ik nog in mee kunnen gaan maar branden is niet aannemelijk. Van de 4100 meldingen vorig jaar bij de brandweer was 95% een container/autobrand of een buitenbrand. Hiervan is niet te herleiden hoeveel hiervan door vuurwerk veroorzaakt zijn danwel hoeveel er door opzettelijke brandstichting veroorzaakt zijn.
Aanzienlijk meer branden in een nacht waar men massaal kacheltjelam vuurwerk afsteekt heeft zeker niks met elkaar te maken.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219713356
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:27 schreef Caland het volgende:

[..]
Aanzienlijk meer branden in een nacht waar men massaal kacheltjelam vuurwerk afsteekt heeft zeker niks met elkaar te maken.
Correlatie =/= causaal.
...hier om je mars te breken.
pi_219713370
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:27 schreef Caland het volgende:

[..]
Je mag het gewoon onderbouwen met cijfers hoor.

Sterker nog, je zou als je echt heel lui bent de politie cijfers er bij kunnen pakken en dan kunnen zien dat het aantal meldingen als het gaat om brand vs vuurwerk niet evenredig loopt. Dus nogmaals de vraag, kan je onderbouwen waarom volgens jou het aantal branden waarbij zowel de politie als de brandweer inzet nodig zijn terug gaat lopen bij het verbieden van siervuurwerk?
pi_219713409
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:31 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Je mag het gewoon onderbouwen met cijfers hoor.

Sterker nog, je zou als je echt heel lui bent de politie cijfers er bij kunnen pakken en dan kunnen zien dat het aantal meldingen als het gaat om brand vs vuurwerk niet evenredig loopt. Dus nogmaals de vraag, kan je onderbouwen waarom volgens jou het aantal branden waarbij zowel de politie als de brandweer inzet nodig zijn terug gaat lopen bij het verbieden van siervuurwerk?
Dat er in de twee jaren dat er geen consumentenvuurwerk werd verkocht voor de helft minder aan schade werd uitgekeerd (voornamelijk brandschade) door verzekeraars zal wel puur toeval zijn, dan.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219713467
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 15:58 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Het is inderdaad een hele bijzondere redenering. Ik zou niet weten hoe dit gaat helpen de overlast van raddraaiers tijdens O&N terug te dringen. Het aantal slachtoffers van vuurwerk zal vast dalen, dat geloof ik wel, maar de rest...neen, dat pakt men niet aan met deze maatregel.
Tuurlijk zal het terugnemen, maar de echt heftige gevallen niet, die komen over het algemeen door het zware vuurwerk.
pi_219713477
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:00 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dit de juiste manier is.
Het tuig is met teveel weggekomen dat ze nu zelfs hulpdiensten aanvallen. Hoe laag kan je zinken.
pi_219713491
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:11 schreef Caland het volgende:

[..]
Een algeheel vuurwerkverbod zorgt uiteindelijk ook gewoon voor aanzienlijk minder gewonden en brandjes. Incidenten in deze nacht zullen altijd blijven, dat is al zo vanaf de jaren 60.
Het meeste is brandstichting gedaan door idioten die zich niet kunnen gedragen.
pi_219713499
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:40 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat er in de twee jaren dat er geen consumentenvuurwerk werd verkocht voor de helft minder aan schade werd uitgekeerd (voornamelijk brandschade) door verzekeraars zal wel puur toeval zijn, dan.
Ah, nu gaan we beargumenteren dat een lagere uitkering van schadebedragen van verzekeraars tijdens corona aantoont dat het aantal incidenten gedurende O&N naar beneden zal gaan bij een algeheel verbod op vuurwerk. Doelpalen worden verzet, maar das geen probleem!

Creatief bedacht van je, toegegeven, maar aangezien er gewoon cijfers over het daadwerkelijk aantal incidenten gerapporteerd zijn vanuit de brandweer en de politie, kunnen we dat natuurlijk veel beter gebruiken ;)

Brandweer – totaal brandweerincidenten (meldingen/incidenten met inzet)
2020–2021 (corona/verbod): 3.959
2021–2022 (corona/verbod): 3.922
2022–2023: 3.833
2023–2024: 3.680
2024–2025: 4.106
2025–2026: 4.286 (eerste inventarisatie)

Politie – incidenten thema “Brand/Ontploffing”
2020–2021 (corona/verbod): 2.161
2021–2022 (corona/verbod): 1.718
2022–2023: 1.733
2023–2024: 1.484
2024–2025: 1.744
2025–2026: nog geen landelijke factsheet met dit cijfer gepubliceerd (op 1 jan 2026).

Kortom, er is geen concrete aanwijzing dat het aantal incidenten voor de brandweer zal dalen nadat een algeheel vuurwerkverbod is ingegaan, en jouw corona argument levert daar ook geen bewijs voor.
pi_219713518
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:53 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Ah, nu gaan we beargumenteren dat een lagere uitkering van schadebedragen van verzekeraars tijdens corona aantoont dat het aantal incidenten gedurende O&N naar beneden zal gaan bij een algeheel verbod op vuurwerk. Doelpalen worden verzet, maar das geen probleem!

Creatief bedacht van je, toegegeven, maar aangezien er gewoon cijfers over het daadwerkelijk aantal incidenten gerapporteerd zijn vanuit de brandweer en de politie, kunnen we dat natuurlijk veel beter gebruiken ;)

2025–2026: nog geen landelijke factsheet met dit cijfer gepubliceerd (op 1 jan 2026).

Kortom, er is geen concrete aanwijzing dat het aantal incidenten voor de brandweer zal dalen nadat een algeheel vuurwerkverbod is ingegaan, en jouw corona argument levert daar ook geen bewijs voor.
Lol de cijfers tijdens corona waren meer dan de 2 jaren erna. :D
pi_219713530
Brandstichting en overlast met zwaar vuurwerk is het hele jaar door dat heeft grotendeels niet eens met oud en nieuw te maken, maar word meegerekend omdat dat wel makkelijk uitkomt.
pi_219713551
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Lol de cijfers tijdens corona waren meer dan de 2 jaren erna. :D
Nou ja, een verklaring daarvan kan zijn dat er dus een hogere "rapporteer" bereidheid was omdat er "niks mocht". Althans, die redenatie werd toen als argument gegeven door de instanties, maar dat is nooit bewezen.

En sterker nog, als we datzelfde argument door zouden voeren op een algeheel vuurwerkverbod zou dat betekenen dat we volgend jaar een nog hoger aantal incidenten gemeld gaan krijgen, en niet lager, zoals gesteld door user Caland.
pi_219713561
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:03 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Nou ja, een verklaring daarvan kan zijn dat er dus een hogere "rapporteer" bereidheid was omdat er "niks mocht". Althans, die redenatie werd toen als argument gegeven door de instanties, maar dat is nooit bewezen.

En sterker nog, als we datzelfde argument door zouden voeren op een algeheel vuurwerkverbod zou dat betekenen dat we volgend jaar een nog hoger aantal incidenten gemeld gaan krijgen, en niet lager, zoals gesteld door user Caland.
Ik ben er ook bang voor. Waarom zouden mensen die al illegaal bezig waren zich volgend jaar ineens gaan gedragen. Die liggen in een deuk en voelen zich nog machtiger omdat niemand zelfs de politie niets tegen ze durft/kan/mag doen.
En als ze geen zwaar vuurwerk hebben dan zijn er wel stoeptegels en een aansteker is al genoeg om iets in de brand te zetten.
  donderdag 1 januari 2026 @ 17:08:01 #84
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219713566
Het probleem bij de excessen is het gebrek van politieingrijpen, dat zal niet snel veranderen denk ik:

Bekijk deze YouTube-video
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  roze donderdag 1 januari 2026 @ 17:13:49 #86
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219713584
quote:
:{
Your beauty never ever scared me.
pi_219713590
quote:
Ja, bizar gewoon.

In dit soort gevallen die gasten afschieten.
pi_219713601
quote:
Wat een verschrikkelijk tuig.
  donderdag 1 januari 2026 @ 17:17:39 #89
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219713603
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:30 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Realistisch wel. :)
Maar waarom is dat niet realistisch precies?
pi_219713607
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:53 schreef William_Papadin het volgende:

[..]

Aantal incidenten blijft gelijk alleen het aantal incidenten met vuurwerk zal dalen.

Een mongool die graag de confrontatie met ambulance broeders zoekt zal dit zonder vuurwerk nog steeds blijven doen. Jouw cijfers bewijst niet dat vuurwerk verbieden een slecht idee. Of gechargeerd een argument om zwaarder vuurwerk legaal te maken.

De verzekeraars.

| Jaarwisseling | Schade (M¤)
| 2013–2014 | 12,9
| 2014–2015 | 12,4
| 2015–2016 | 14,0
| 2016–2017 | 19,5
| 2017–2018 | 8,5
| 2018–2019 | 13,5
| 2019–2020 | 16,3
| 2020–2021 | 5,2
| 2021–2022 | 8,6
| 2022–2023 | 15,5
| 2023–2024 | 12,7
| 2024–2025 | 16,0

Statistisch gezien kunnen de lage schade bedragen niet 1 op 1 vertaald worden door een vuurwerk verbod, maar de getallen zijn wel dermate significant dat dit moeilijk weggezet kan worden met "puur toeval"
  donderdag 1 januari 2026 @ 17:18:47 #91
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219713611
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 15:09 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Klopt maar het wordt wel gebracht als een soort van Armageddon nacht

En ik voel de tendens al van nou laten we het maar gewoon afschaffen jongens
pi_219713614
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:14 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja, bizar gewoon.

In dit soort gevallen die gasten afschieten.
Een paar rubber kogels zou in deze gevallen om mij wel mogen, Respectloze hersenloze gasten.
pi_219713659
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 14:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

De rellen gaan gewoon door. Alsof de relschoppers zich hierdoor laten tegenhouden. Je hebt geen vuurwerk nodig om een auto in de fik te steken. Je hebt geen vuurwerk nodig om een molotovcocktail te maken of een stoeptegel te gooien. Als die willen gaan rellen dan gaan ze rellen. Tijdens de lockdown werd bij ons aan de andere kant van de stad gewoon massaal illegaal vuurwerk afgestoken en de politie stond erbij en keer ernaar. Die kijken dan ook liever de andere kant op dan riskeren om massaal met vuurwerk bekogeld te worden. Er zit een groot verschil in het aanspreken van één persoon die een rotje gooit of het binnenrijden van een hele woonwijk waarin iedereen staat te knallen. Veel succes.

Ik vrees juist dat we vanaf volgend jaar meer meelopers gaan krijgen. Jongeren gaan echt niet ineens lekker gezellig om 12 uur thuis met pap en mam naar de tv kijken. Die gaan gewoon de straat op. Dat rellen word straks een traditie die veel meelopers en ramptoeristen gaat aantrekken. Geen strijkers en vuurpijlen meer maar molotovs en stoeptegels. Je krijgt er nog veel meer media-aandacht mee en dat is voor de huidige generatie sensatiezoekers mooi meegenomen.

Vanaf volgend jaar kunnen ze in ieder geval vuurwerk niet meer als excuus gebruiken voor de vele incidenten en gewonden die er wéér gaan vallen. Ben benieuwd wat dan het nieuwe excuus zal zijn. Landelijk verbod op aanstekers en stoeptegels.
  donderdag 1 januari 2026 @ 17:31:58 #94
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219713666
quote:
Topjaar voor vuurwerkfabrikanten

Wij zijn vrijwel uitverkocht. Het Nederlandse publiek heeft dit jaar meer vuurwerk gekocht dan ooit tevoren. Er is tussen de 10 en 15 miljoen gulden uitgegeven voor de aanschaf van vuurwerk. Opmerkelijk is evenwel, dat het kwalitatief op zeer hoog peil staande Chinese vuurwerk een steeds groter marktaandeel voor zich “opeist”. Dit zei de heer P.A. de Bruin, directer van de eerste Nederlandse Kunstvuurwerkfabriek v.h. J.N. Schuurmans uit Leeuwarden, aan de vooravond van het einde van 1970.
De fabriek in Leeuwarden heeft dit jaar ruim 140 miljoen stuks vuurwerk afgeleverd. Uit het Chinese assortiment zijn op het ogenblik bijzonder in trek de vuurpijlen en raketjes (ca. 1.250.000 stuks gingen er over de toonbank). Ook bij de andere grote vuurwerkfabriek in ons land, de koninklijke Nederlandse kunstvuurwerk- en munitiefabriek A.K. Kat v.h. Loeff N.V. in Leiden, heeft men in het afgelopen jaar bepaald niet stilgezeten. “Het is ongetwijfeld een topjaar geworden”, zo zegt stafmedewerker Chr. Hoekstein.
Evenals voorgaande jaren heeft het Nederlandse publiek steeds meer voor het duurdere vuurwerk gekozen. Zonder aarzeling gaan stukken van f10,- of meer over de toonbank. Wat betreft de ongelukken met vuurwerk zei de heer Hoekstein, dat wanneer iedere gebruiker van een stuk vuurwerk precies volgens de vermelde gebruiksaanwijzing te werk gaat er vrijwel niets kan gebeuren. Vrijwel alle ongelukken zijn naar het oordeel van de heer Bruin het gevolg van baldadigheid, hoewel de laatste jaren nogal eens jongelui proberen zelf een soort vuurwerk te fabriceren.
De algemene Nederlandse vereninging ter voorkomen van blindheid heeft dezer dagen nog eens ten overvloede gewezen op het onoordeelkundig afsteken van vuurwerk. De vereniging meent dat het vooral de taak van de ouders is “het gevaarlijke speelgoed uit de handen van kinderen te houden, omdat zij in hun spel het gevaar vaak helemaal niet of slechts onvoldoende zien”.
Overigens geldt in verschillende Nederlandse gemeenten voor het eerst dit jaar een strengere verordening voor het kopen en afsteken van vuurwerk omstreeks de jaarwisseling. Deze maatregelen zijn genomen in verband met het aantal ongelukken, dat jaarlijks bij het afsteken van vuurwerk gebeurt.

Bron: De Vrije Zeeuw, 31-12-1970, Pagina 1
https://vuurwerkarchief.n(...)gulden-aan-vuurwerk/
  donderdag 1 januari 2026 @ 17:44:02 #95
56749 BlaZ
pi_219713732
quote:
Het resultaat van stelselmatige deëscalatie. Echt verschrikkelijk dat zoiets kan gebeuren.
pi_219713742
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:30 schreef The_Playmaker het volgende:

[..]
De rellen gaan gewoon door. Alsof de relschoppers zich hierdoor laten tegenhouden. Je hebt geen vuurwerk nodig om een auto in de fik te steken. Je hebt geen vuurwerk nodig om een molotovcocktail te maken of een stoeptegel te gooien. Als die willen gaan rellen dan gaan ze rellen. Tijdens de lockdown werd bij ons aan de andere kant van de stad gewoon massaal illegaal vuurwerk afgestoken en de politie stond erbij en keer ernaar. Die kijken dan ook liever de andere kant op dan riskeren om massaal met vuurwerk bekogeld te worden. Er zit een groot verschil in het aanspreken van één persoon die een rotje gooit of het binnenrijden van een hele woonwijk waarin iedereen staat te knallen. Veel succes.

Ik vrees juist dat we vanaf volgend jaar meer meelopers gaan krijgen. Jongeren gaan echt niet ineens lekker gezellig om 12 uur thuis met pap en mam naar de tv kijken. Die gaan gewoon de straat op. Dat rellen word straks een traditie die veel meelopers en ramptoeristen gaat aantrekken. Geen strijkers en vuurpijlen meer maar molotovs en stoeptegels. Je krijgt er nog veel meer media-aandacht mee en dat is voor de huidige generatie sensatiezoekers mooi meegenomen.

Vanaf volgend jaar kunnen ze in ieder geval vuurwerk niet meer als excuus gebruiken voor de vele incidenten en gewonden die er wéér gaan vallen. Ben benieuwd wat dan het nieuwe excuus zal zijn. Landelijk verbod op aanstekers en stoeptegels.
Onderschat de Nederlandse jeugd niet, 8 van de 10 zitten liever gezellig thuis hitster te spelen dan dat ze geassocieerd worden met fatbikes en reltuig.
pi_219713755
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:30 schreef The_Playmaker het volgende:

[..]

Het alternatief is niks doen en het jaar op jaar steeds verder laten escaleren. Ik denk ook niet dat dat de jusite oplossing is.
pi_219713756
quote:
Het erge is nog wel dat het volk wat dit doet, het geen ene reet kan schelen waarschijnlijk. Die lachen er om en voelen geen moment van schaamte
  donderdag 1 januari 2026 @ 17:51:07 #99
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219713781
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het alternatief is niks doen en het jaar op jaar steeds verder laten escaleren. Ik denk ook niet dat dat de jusite oplossing is.
Het alternatief is gewoon lik op stuk. Oppakken en meenemen en laten zitten. Maar dat kan niet mag niet wil niet moet niet kan niet overwegen we niet alles niet.
pi_219713782
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het resultaat van stelselmatige deëscalatie. Echt verschrikkelijk dat zoiets kan gebeuren.
Idd.
  donderdag 1 januari 2026 @ 17:52:04 #101
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219713786
En gewoon een meldplicht de volgende jaren om 23:00 31 december op het bureau.
pi_219713794
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:47 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Het erge is nog wel dat het volk wat dit doet, het geen ene reet kan schelen waarschijnlijk. Die lachen er om en voelen geen moment van schaamte
Totdat ze zelf hulpdiensten nodig hebben en moord en brand schreeuwen als ze niet op tijd zijn omdat ze niet de enigen zijn die geen gevoel hebben.
  donderdag 1 januari 2026 @ 17:56:00 #103
56749 BlaZ
pi_219713817
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De politie is verworden tot een organisatie die vooraan staat als er rotjes moeten worden afgepakt die papa met de kinderen net over de grens heeft gekocht en die snel de benen pakt als er met cobra's wordt gegooid.

Wat leer je de kinderen hiermee: verzamel jezelf in een grote groep, bewapen jezelf met zwaar vuurwerk of molotov cocktails en je zult niks te vrezen hebben van de politie.
Steek astronauten af en de politie komt je bekeuren, steek 5 auto's in brand en de politie zal deëscaleren.
pi_219713828
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:53 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Totdat ze zelf hulpdiensten nodig hebben en moord en brand schreeuwen als ze niet op tijd zijn omdat ze niet de enigen zijn die geen gevoel hebben.
En daardoor weer agressief worden...

Volk draagt echt niks bij.

De film Doodslag met Theo Maassen is wel een goed voorbeeld
pi_219713829
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Daarom moet de politie dat soort gasten gewoon veel harder en zwaarder aanpakken. Met rubberen kogels, politiehonden, tasers etc. Waarschuwingsschoten hebben weinig zin met zoveel lawaai.

Maarja, voor dat is het nu allemaal te laat, dus beelden openbaren lijkt mij voor nu een goede start.
  donderdag 1 januari 2026 @ 17:58:23 #106
56749 BlaZ
pi_219713835
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:57 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Daarom moet de politie dat soort gasten gewoon veel harder en zwaarder aanpakken. Met rubberen kogels, politiehonden, tasers etc. Waarschuwingsschoten hebben weinig zin met zoveel lawaai.

Maarja, voor dat is het nu allemaal te laat, dus beelden openbaren lijkt mij voor nu een goede start.
Tsja, dan zit je weer met privacywetgeving.
pi_219713837
blablablabla
pi_219713838
Heeft Schoof zich al gemeld of is die te druk met zijn veel te jonge vriendin?
speak only if it improves the silence.
pi_219713844
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De politie is verworden tot een organisatie die vooraan staat als er rotjes moeten worden afgepakt die papa met de kinderen net over de grens heeft gekocht en die snel de benen pakt als er met cobra's wordt gegooid.

Wat leer je de kinderen hiermee: verzamel jezelf in een grote groep, bewapen jezelf met zwaar vuurwerk of molotov cocktails en je zult niks te vrezen hebben van de politie.
Steek astronauten af en de politie komt je bekeuren, steek 5 auto's in brand en de politie zal deëscaleren.
De gemeenschappelijke deler is voor mij toch wel vuurwerk in het algemeen. Ik heb rellen van dit formaat nog niet vaak op andere momenten gezien. De coronarellen en voetbalhooligans even buiten beschouwing gelaten.

Het probleem is overigens ook niet persé vuurwerk. We hebben een maatschappelijk probleem. En dat is niet de schuld van de politie.
pi_219713845
De vrijheid om vuurwerk af te steken in een multiculturele samenleving is gewoon onwerkbaar. Er zijn teveel kansenparels die deze vrijheid misbruiken om hun haat jegens het westen te botvieren.
pi_219713847
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:59 schreef Elan het volgende:
https://www.ad.nl/rotterd(...)erk-waarom~a114ff6e/

Hoe ziek in je hoofd ben je dan
Daar hebben we het over
  donderdag 1 januari 2026 @ 18:00:41 #112
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219713850
Totaal geen opvoeding genoten. Oppakken voor zover mogelijk en op laten draaien voor de schade.
pi_219713861
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:57 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
En daardoor weer agressief worden...

Volk draagt echt niks bij.

De film Doodslag met Theo Maassen is wel een goed voorbeeld
Ja het is een rare maatschappij geworden alles wat niet normaal is is nu normaal en andersom.
pi_219713894
Overigens; van mij mag de politie ook met scherp schieten op dit soort gasten.
Maar ik denk dat daar eerst een maatschappelijk debat over gevoerd moet worden. De tendens is nu aan de ene kant dat de politie niets of vrij weinig doet. En als ze iets doen staan ze binnen 2 minuten met hun snufferd op Dumpert en krijgen ze alle hoon over zich heen. Er zal een goede balans gevonden moeten worden tussen wat de politie wel kan en mag en wat te ver gaat.

Dat lijkt me eerlijk gezegd een grotere uitdaging dan het handhaven van een vuurwerkverbod.
  donderdag 1 januari 2026 @ 18:11:26 #115
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_219713935
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:57 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Er wordt met explosieven op de politie geschoten. Hoe zou de politie in de VS daar mee omgaan? 38 kogels er door heen jagen en m dan boeien met de handen op de rug.
Wie dit leest is gek
pi_219713958
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:00 schreef RotatoR het volgende:
De vrijheid om vuurwerk af te steken in een multiculturele samenleving is gewoon onwerkbaar. Er zijn teveel kansenparels die deze vrijheid misbruiken om hun haat jegens het westen te botvieren.
Keurige integratie dus! Wat doen ze goed mee hè :)
Dit, dus.
pi_219713963
quote:
99s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:11 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Er wordt met explosieven op de politie geschoten. Hoe zou de politie in de VS daar mee omgaan? 38 kogels er door heen jagen en m dan boeien met de handen op de rug.
Alleen wonen we hier gelukkig niet in Amerika
  donderdag 1 januari 2026 @ 18:14:56 #118
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219713966
quote:
3s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:59 schreef TjjWester het volgende:
Heeft Schoof zich al gemeld of is die te druk met zijn veel te jonge vriendin?
Wie is schoof
pi_219713976
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:14 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wie is schoof
De baas in dit land.
speak only if it improves the silence.
  donderdag 1 januari 2026 @ 18:34:51 #120
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_219714110
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Alleen wonen we hier gelukkig niet in Amerika
Het zou wel helpen voor een nachtje. De komende oudjaar is allesbeslissend om te laten zien wie de baas is op straat
Wie dit leest is gek
pi_219714117
quote:
99s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Het zou wel helpen voor een nachtje. De komende oudjaar is allesbeslissend om te laten zien wie de baas is op straat
Het is geen Hollywoodfilm.
Dit, dus.
pi_219714137
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:06 schreef Vliegbaard het volgende:
Overigens; van mij mag de politie ook met scherp schieten op dit soort gasten.
Maar ik denk dat daar eerst een maatschappelijk debat over gevoerd moet worden. De tendens is nu aan de ene kant dat de politie niets of vrij weinig doet. En als ze iets doen staan ze binnen 2 minuten met hun snufferd op Dumpert en krijgen ze alle hoon over zich heen. Er zal een goede balans gevonden moeten worden tussen wat de politie wel kan en mag en wat te ver gaat.

Dat lijkt me eerlijk gezegd een grotere uitdaging dan het handhaven van een vuurwerkverbod.
Het punt is dat van de gemiddelde Nederlander de politie kei en kei hard moet optreden tegen iedereen die iets fout doet wat hij zelf nooit zou doen.

Van mij mogen ze iedereen die met een telefoon in de hand achter het stuur zit oppakken en veroordelen voor poging tot doodslag.

Of iedereen die nu nog met vuurwerk loopt arresteren voor bezit van verboden explosieven en een paar jaar opsluiten.

Maar een parkeerboete omdat ik een kwartiertje te lang in de blauwe zone sta is in mijn ogen totale waanzin en klachtwaardig.
  donderdag 1 januari 2026 @ 18:41:12 #123
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_219714167
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:36 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Het is geen Hollywoodfilm.
Ik zeg algeheel straatverbod en als er groepen samenspannen direct een paar kapot schieten.
Wie dit leest is gek
pi_219714223
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:14 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wie is schoof
Technisch gezien is de Tweede Kamer de baas maar ik snap je.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219714365
quote:
99s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:41 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Ik zeg algeheel straatverbod en als er groepen samenspannen direct een paar kapot schieten.
Tuurlijk joh. Wat jij wil.
Dit, dus.
  donderdag 1 januari 2026 @ 20:56:48 #126
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_219715739
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 19:05 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Tuurlijk joh. Wat jij wil.
Eest maar eens een jaarwisseling alle horeca gesloten houden en een straatverbod. Dan zien we wel verder. Tijdens covid kon het ook prima.
Wie dit leest is gek
pi_219715777
quote:
99s.gif Op donderdag 1 januari 2026 20:56 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Eest maar eens een jaarwisseling alle horeca gesloten houden en een straatverbod. Dan zien we wel verder. Tijdens covid kon het ook prima.
Dat is fysiek onmogelijk. Verkooppunten opheffen daarentegen kan gemakkelijk. De gevolgen daarvan zullen met relatief weinig moeite groot zijn en per jaar groter worden.
Dit, dus.
  donderdag 1 januari 2026 @ 21:03:11 #128
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_219715835
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 20:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dat is fysiek onmogelijk. Verkooppunten opheffen daarentegen kan gemakkelijk. De gevolgen daarvan zullen met relatief weinig moeite groot zijn en per jaar groter worden.
Het gaat niet alleen om het vuurwerk. Het gaat om de wil om te rellen en dan wordt er wel iets anders in de fik gestoken om de brandweer en politie te lokken. Daar gaat je auto.
Wie dit leest is gek
  donderdag 1 januari 2026 @ 21:03:54 #129
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219715911
quote:
99s.gif Op donderdag 1 januari 2026 21:03 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om het vuurwerk. Het gaat om de wil om te rellen en dan wordt er wel iets anders in de fik gestoken om de brandweer en politie te lokken. Daar gaat je auto.
Zeker, die totale chaos blijft bestaan. Maar met name politie en brandweer geeft aan dat hun werk die avond zo veel makkelijker zou zijn als er tijdens het optreden tegen relschoppers niet ondertussen ook nog eens 13 miljoen kilo aan legaal vuurwerk zou worden afgestoken.
Dit, dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')