abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219718192
Dat wordt carbidschieten vanuit de voortuin vanaf nu dan
pi_219718193
Steek aan dat ding Pieter
pi_219718278
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 05:29 schreef Buitendam het volgende:

[..]
En dit is dus exact waarom het verbod is ingevoerd. Van een toch al compleet overspannen situatie in ieder geval een hoop druk van de ketel af halen. Tel daar een aantal andere factoren als afval, luchtkwaliteit en dierenwelzijn bij op en je snapt de reden waarom dit allemaal te onderbouwen valt.
Wow 450 gevallen. Ja dan snap ik ze wel hoor. _O-
  vrijdag 2 januari 2026 @ 07:41:20 #179
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_219718293
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 07:33 schreef Zinedinho het volgende:

[..]
Wow 450 gevallen. Ja dan snap ik ze wel hoor. _O-
Ja, wat jij vindt en snapt is allemaal niet zo heel relevant.
Dit, dus.
pi_219718320
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 07:41 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja, wat jij vindt en snapt is allemaal niet zo heel relevant.
Dat bepaal jij niet
pi_219718325
Ik weet overigens niet hoe het bij jullie is, maar gisteren was de rustigste 1 januari die ik me kan herinneren over de afgelopen 30 jaar. Één zwaluw maakt geen zomer, maar het valt me wel op.
pi_219718333
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 06:37 schreef Raw85 het volgende:
Als je buiten de bebouwde kom woont en je voortuin is minimaal 100 meter lang, dan zou dat waarschijnlijk wel mogen ja.

Maar in een woonwijk is dat gewoon verboden.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 09:32:13 #183
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_219718602
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 07:55 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Dat bepaal jij niet
Dat zie je toch.
Dit, dus.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 09:32:53 #184
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219718610
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 08:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Als je buiten de bebouwde kom woont en je voortuin is minimaal 100 meter lang, dan zou dat waarschijnlijk wel mogen ja.

Maar in een woonwijk is dat gewoon verboden.
De truc is gewoon een man of 200 verzamelen met zwaar vuurwerk en dan gaat de politie over op deëscaleren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219718614
quote:
6s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:52 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Je callt de bluf met de verkeerde argumentatie; om mijn argument te ontkrachten zou je moeten kijken naar de desbetreffende schades voor en na het verbod op sierpijlen en ander zwaar knalvuurwerk.

Niet naar 2 jaar waarin een samenscholingsverbod was gecombineerd met een totaalverbod, dat mag je in statistieklandschap een outlier noemen, of zoals een andere user hier zo lui zei, "dat is appels met peren vergelijken".
2013–2014 | 12,9
2014–2015 | 12,4
2015–2016 | 14,0
2016–2017 | 19,5
2017–2018 | 8,5
2018–2019 | 13,5
2019–2020 | 16,3
2020–2021 | 5,2
2021–2022 | 8,6
2022–2023 | 15,5
2023–2024 | 12,7
2024–2025 | 16,0

Natuurlijk kan je cijfers niet 1 op 1 vertalen en er was dat samenscholingsverbod waar we ons zo goed aan hielden. Alleen die twee jaar wegzetten als puur toeval lijkt me ook niet correct
pi_219718615
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 06:37 schreef Raw85 het volgende:
Heb dat ooit eens geprobeerd, maar vond het geen klote aan… Het was enkel een knal en dat was het dan..
Waarschuwing: Uitlatingen van deze persoon kunnen door sommigen als kwetsend worden ervaren. Bij interacties kunnen wij uw veilige zone niet garanderen.
pi_219718701
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 22:54 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk allemaal erg vergezocht. Siervuurwerk is niet de aanstichter van de toch al strafbare incidenten waar de brandweer en de politie tijdens O&N mee moeten dealen, dus hoe men erop komt dat “omstandigheden” veranderen en daardoor er minder strafbare feiten worden gepleegd is een volkomen raadsel.

Het is een flinterdunne redenering om zoiets vergaands als een volledig vuurwerkverbod in te voeren. Hou het dan op het verminderen van het aantal slachtoffers als reden; daarvan kan je nog data vinden die dat argument staaft. De rest is vooral theoretisch gelul in de marge zonder ondersteuning van feiten maar met een hoog “hopium” gehalte.
Vuurwerk is wel degelijk een factor in al het geweld. Zie al die vuurwerk aanvallen op de politie dit jaar weer.
Zonder vuurwerk zouden ze het wss niet eens proberen. En zo wel dan veel minder heftig.
De schade en aantal incidenten zijn rondom vuurwerk ook simpelweg veel en veel hoger dan rest van het jaar.

De branden zijn daarnaast sowieso al rechtstreeks te verbinden met vuurwerk.

En dan hebben we natuurlijk nog gezondheidsschade (rechtstreeks, maar ook de dampen).
Milieuschade. En algemeen overlast.

Is een totaal verbod te handhaven? Nee, er zijn altijd criminelen die verboden dingen blijven doen. Of dat nou vuurwerk is, drugshandel of wat dan ook.
Echter zal het wel ervoor zorgen dat normaal Nederland geen vuurwerk meer gaat halen.
pi_219718727
De politie heeft al talloze malen duidelijk gemaakt waarom een algeheel verbod in haar ogen verschil maakt: omdat vuurwerk afsteken tot dusver illegaal was gebeurde het overal en nergens. Daardoor ben je het overzicht volledig kwijt. Bovendien is het van een afstand moeilijk in te schatten of die ene knal wel of niet illegaal is.

Straks geldt er een verbod, waar de overgrote meerderheid zich aan houdt. Bovendien is elke knal voortaan illegaal. Daardoor is de situatie voor de politie een stuk duidelijker en overzichtelijker.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_219719134
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 09:44 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Vuurwerk is wel degelijk een factor in al het geweld.
Illegaal vuurwerk ja. Wat al illegaal is. En waar de politie al tegen kan optreden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 09:49 schreef KoosVogels het volgende:
De politie heeft al talloze malen duidelijk gemaakt waarom een algeheel verbod in haar ogen verschil maakt: omdat vuurwerk afsteken tot dusver illegaal was gebeurde het overal en nergens. Daardoor ben je het overzicht volledig kwijt. Bovendien is het van een afstand moeilijk in te schatten of die ene knal wel of niet illegaal is.

Straks geldt er een verbod, waar de overgrote meerderheid zich aan houdt. Bovendien is elke knal voortaan illegaal. Daardoor is de situatie voor de politie een stuk duidelijker en overzichtelijker.
Knalvuurwerk is al 5 jaar lang verboden.
pi_219719155
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 10:50 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Illegaal vuurwerk ja. Wat al illegaal is. En waar de politie al tegen kan optreden.
[..]
Knalvuurwerk is al 5 jaar lang verboden.
Je leest dus niet wat ik schrijf.
pi_219719162
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 10:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Je leest dus niet wat ik schrijf.
“ Bovendien is het van een afstand moeilijk in te schatten of die ene knal wel of niet illegaal is.”

Dit ben jij toch? Elke knal is gewoon per definitie illegaal. Leuk dat je mee wil discussiëren maar zorg dan wel dat je je feiten op orde hebt. Je ging nu ff nat en daar wijs ik je gewoon op.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 10:56:49 #192
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219719169
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 10:55 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Dit ben jij toch? Elke knal is gewoon per definitie illegaal.
Welk siervuurwerk knalt niet?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219719190
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 17:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De politie is verworden tot een organisatie die vooraan staat als er rotjes moeten worden afgepakt die papa met de kinderen net over de grens heeft gekocht en die snel de benen pakt als er met cobra's wordt gegooid.

Wat leer je de kinderen hiermee: verzamel jezelf in een grote groep, bewapen jezelf met zwaar vuurwerk of molotov cocktails en je zult niks te vrezen hebben van de politie.
Steek astronauten af en de politie komt je bekeuren, steek 5 auto's in brand en de politie zal deëscaleren.
Dit is ook het beeld dat ik kreeg toen ik enkele weken terug naar Bureau Utrecht keek. De politie hield een jongen aan en vervolgens ging de buurt met stenen gooien naar de politie. Uiteindelijk koos de politie er voor om te deëscaleren door te vertrekken ipv die hele buurt schoon te vegen.

Toch snap ik die keuze wel. Het is onmogelijk om bij zulke grote groepen te bewijzen wie er gooide. Wie niet. Die jongens zouden anders nog dezelfde dag weer buiten staan. Het zou enorm veel tijd kosten, voor wat precies?

Ik denk dat de politie echt wel wil maar dat ze machteloos zijn.
pi_219719192
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 10:55 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
“ Bovendien is het van een afstand moeilijk in te schatten of die ene knal wel of niet illegaal is.”

Dit ben jij toch? Elke knal is gewoon per definitie illegaal. Leuk dat je mee wil discussiëren maar zorg dan wel dat je je feiten op orde hebt. Je ging nu ff nat en daar wijs ik je gewoon op.
Zoals hierboven al wordt gesteld: siervuurwerk knalt ook gewoon. Daardoor ontbrak het de politie tot dusver aan overzicht. Je wist immers niet of een knal illegaal was.

Straks is alles illegaal, dat maakt handhaving stukken eenvoudiger en overzichtelijker.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 11:03:36 #195
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219719216
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 23:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Grappig, volgens mij was jij het die begon met die persoonlijke sneren :').

Maar goed. Minder slachtoffers dus. En hoe denk je dat dat komt, omdat illegaal vuurwerk minder gevaarlijk is? Of zou dat dan toch komen omdat er per saldo gewoon minder wordt afgestoken?
Meeste shit komt niet door het spul van piet op de hoek, die komen van de shit wat al illegaal was maar waar totaal geen handhaving op werd gedaan.

Jaren lang wordt er vanalles strenger en verbodener dan het al was, maar geen enkele goede handhaving op wat werkt.

Maar met het totaalverbod straks wordt alles 'anders' hoor!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator vrijdag 2 januari 2026 @ 11:03:50 #196
5428 crew  miss_sly
pi_219719217
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 00:30 schreef Middelpunt het volgende:
Ik vind dit wel erg goed en genuanceerd artikel:
https://radar.avrotros.nl(...)rder-kan-maken-62230

Persoonlijk heb ik altijd wel genoten van deze traditie en als je er verantwoord mee om gaat en ook weer netjes je rotzooi opruimt, valt het op zich wel mee met de risicos en overlast (het is immers maar 1 keer per jaar).

Tegelijkertijd begrijp ik best dat het verboden wordt. Een meerderheid is hier voorstander van en die hebben ook genoeg steekhoudende argumenten. Het is slecht voor het milieu, zielig voor veel dieren, er zijn toch elk jaar weer behoorlijk wat gewonden en veel schade. Hoewel de meeste gewonden en schade komen door dingen die nu ook al verboden zijn (illegaal vuurwerk of er onverantwoord me om gaan), is goed te begrijpen dat de meerderheid van de bevolking deze nadelen veel te groot vind en dat het dus verboden moet worden. Ondanks dat een deel van de bevolking er wel (op een verantwoorde manier) van geniet.

Ik geloof echter totaal niet dat dit gaat helpen om de overlast en rellen te verminderen. In het begin zal het misschien zelfs alleen maar erger worden omdat er meer mensen boos zijn dat hun traditie is afgepakt en er zullen er ongetwijfeld een aantal zo achterlijk zijn om dat als excuus te gebruiken om te rellen.
Ook gaat het er in het begin misschien niet eens veiliger op worden en de schade aan het milieu is misschien ook alleen maar groter, omdat er nog veel meer illegaal vuurwerk afgestoken zal worden. Dat is m.i. echter geen valide reden om het dan maar niet te verbieden.
Hopelijk gaan er de loop der jaren steeds meer mensen afhaken en zal het op de lange termijn wel het gewenste effect hebben.
Maar om oud&nieuw weer leuk en vreedzaam te maken, moet echt wel veel meer gebeuren dan een vuurwerk verbod.

Ik zal het zelf in elk geval niet meer gaan doen. Er is democratisch besloten dat het niet meer mag, dan moeten we dat ook respecteren. Ik hoop dat er meer vuurwerk liefhebbers zo over denken, maar ik vrees dat de meesten het toch uit het buitenland zullen gaan halen.
Het gaat er niet alleen om dat er mensen afhaken omdat ze het niet uit het buitenland gaan halen. Het gaat er ook om dat mensen er niet aan beginnen, omdat ze al niet opgroeien met die vuurwerktraditie. Mensen die nu legaal vuurwerk in Nederland kochten en dat dadelijk niet meer gaan doen, zullen hun kinderen ook niet voorleven dat dit de traditie is. Zij maken met hun kinderen en hun omgeving een andere traditie en vullen O&N op een andere manier in. Ik denk dat die slag veel groter is dan de afhakers. Daarom is het ook belangrijk om naar de langere termijn te kijken, en niet alleen naar de komende twee-drie jaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219719218
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 10:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Zoals hierboven al wordt gesteld: siervuurwerk knalt ook gewoon. Daardoor ontbrak het de politie tot dusver aan overzicht. Je wist immers niet of een knal illegaal was.

Straks is alles illegaal, dat maakt handhaving stukken eenvoudiger en overzichtelijker.
Vorige week nog gewoon (alle dagen van het jaar) legaal categorie I voorwerk gekocht bij de Lidl. Knalde best goed die potjes. Die blijven legaal.
pi_219719220
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 09:34 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
2013–2014 | 12,9
2014–2015 | 12,4
2015–2016 | 14,0
2016–2017 | 19,5
2017–2018 | 8,5
2018–2019 | 13,5
2019–2020 | 16,3
2020–2021 | 5,2
2021–2022 | 8,6
2022–2023 | 15,5
2023–2024 | 12,7
2024–2025 | 16,0

Natuurlijk kan je cijfers niet 1 op 1 vertalen en er was dat samenscholingsverbod waar we ons zo goed aan hielden. Alleen die twee jaar wegzetten als puur toeval lijkt me ook niet correct
Tellen de verzekeraars dan wel de miljoenen schade door de corona-rellen mee? Lol
  vrijdag 2 januari 2026 @ 11:07:55 #199
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219719234
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 11:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het gaat er niet alleen om dat er mensen afhaken omdat ze het niet uit het buitenland gaan halen. Het gaat er ook om dat mensen er niet aan beginnen, omdat ze al niet opgroeien met die vuurwerktraditie. Mensen die nu legaal vuurwerk in Nederland kochten en dat dadelijk niet meer gaan doen, zullen hun kinderen ook niet voorleven dat dit de traditie is. Zij maken met hun kinderen en hun omgeving een andere traditie en vullen O&N op een andere manier in. Ik denk dat die slag veel groter is dan de afhakers. Daarom is het ook belangrijk om naar de langere termijn te kijken, en niet alleen naar de komende twee-drie jaar.
Dat is ook het hele idee, rellen, incidenten, branden en gewonden zal je altijd blijven houden in die nacht. Dan snap ik best dat je als overheid zegt laten we net in die nacht niet ook nog eens de bevolking extra bewapenen met vuurwerk.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 2 januari 2026 @ 11:08:45 #200
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219719241
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 07:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Ik weet overigens niet hoe het bij jullie is, maar gisteren was de rustigste 1 januari die ik me kan herinneren over de afgelopen 30 jaar. Één zwaluw maakt geen zomer, maar het valt me wel op.
Hier werd nog volop vuurwerk afgestoken gisteravond, waaronder grote matten en siervuurwerk. Een buurtbewoner heeft de politie gebeld en die kwamen na 2 uur eens aankakken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')