Totdat ze zelf hulpdiensten nodig hebben en moord en brand schreeuwen als ze niet op tijd zijn omdat ze niet de enigen zijn die geen gevoel hebben.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:47 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Het erge is nog wel dat het volk wat dit doet, het geen ene reet kan schelen waarschijnlijk. Die lachen er om en voelen geen moment van schaamte
De politie is verworden tot een organisatie die vooraan staat als er rotjes moeten worden afgepakt die papa met de kinderen net over de grens heeft gekocht en die snel de benen pakt als er met cobra's wordt gegooid.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:47 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het alternatief is niks doen en het jaar op jaar steeds verder laten escaleren. Ik denk ook niet dat dat de jusite oplossing is.
En daardoor weer agressief worden...quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:53 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Totdat ze zelf hulpdiensten nodig hebben en moord en brand schreeuwen als ze niet op tijd zijn omdat ze niet de enigen zijn die geen gevoel hebben.
Daarom moet de politie dat soort gasten gewoon veel harder en zwaarder aanpakken. Met rubberen kogels, politiehonden, tasers etc. Waarschuwingsschoten hebben weinig zin met zoveel lawaai.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het resultaat van stelselmatige deëscalatie. Echt verschrikkelijk dat zoiets kan gebeuren.
Tsja, dan zit je weer met privacywetgeving.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Daarom moet de politie dat soort gasten gewoon veel harder en zwaarder aanpakken. Met rubberen kogels, politiehonden, tasers etc. Waarschuwingsschoten hebben weinig zin met zoveel lawaai.
Maarja, voor dat is het nu allemaal te laat, dus beelden openbaren lijkt mij voor nu een goede start.
De gemeenschappelijke deler is voor mij toch wel vuurwerk in het algemeen. Ik heb rellen van dit formaat nog niet vaak op andere momenten gezien. De coronarellen en voetbalhooligans even buiten beschouwing gelaten.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De politie is verworden tot een organisatie die vooraan staat als er rotjes moeten worden afgepakt die papa met de kinderen net over de grens heeft gekocht en die snel de benen pakt als er met cobra's wordt gegooid.
Wat leer je de kinderen hiermee: verzamel jezelf in een grote groep, bewapen jezelf met zwaar vuurwerk of molotov cocktails en je zult niks te vrezen hebben van de politie.
Steek astronauten af en de politie komt je bekeuren, steek 5 auto's in brand en de politie zal deëscaleren.
Daar hebben we het overquote:Op donderdag 1 januari 2026 17:59 schreef Elan het volgende:
https://www.ad.nl/rotterd(...)erk-waarom~a114ff6e/
Hoe ziek in je hoofd ben je dan
Ja het is een rare maatschappij geworden alles wat niet normaal is is nu normaal en andersom.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:57 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
En daardoor weer agressief worden...
Volk draagt echt niks bij.
De film Doodslag met Theo Maassen is wel een goed voorbeeld
Er wordt met explosieven op de politie geschoten. Hoe zou de politie in de VS daar mee omgaan? 38 kogels er door heen jagen en m dan boeien met de handen op de rug.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Daarom moet de politie dat soort gasten gewoon veel harder en zwaarder aanpakken. Met rubberen kogels, politiehonden, tasers etc. Waarschuwingsschoten hebben weinig zin met zoveel lawaai.
Maarja, voor dat is het nu allemaal te laat, dus beelden openbaren lijkt mij voor nu een goede start.
Keurige integratie dus! Wat doen ze goed mee hèquote:Op donderdag 1 januari 2026 18:00 schreef RotatoR het volgende:
De vrijheid om vuurwerk af te steken in een multiculturele samenleving is gewoon onwerkbaar. Er zijn teveel kansenparels die deze vrijheid misbruiken om hun haat jegens het westen te botvieren.
Alleen wonen we hier gelukkig niet in Amerikaquote:Op donderdag 1 januari 2026 18:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Er wordt met explosieven op de politie geschoten. Hoe zou de politie in de VS daar mee omgaan? 38 kogels er door heen jagen en m dan boeien met de handen op de rug.
Wie is schoofquote:Op donderdag 1 januari 2026 17:59 schreef TjjWester het volgende:
Heeft Schoof zich al gemeld of is die te druk met zijn veel te jonge vriendin?
Het zou wel helpen voor een nachtje. De komende oudjaar is allesbeslissend om te laten zien wie de baas is op straatquote:Op donderdag 1 januari 2026 18:14 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Alleen wonen we hier gelukkig niet in Amerika
Het is geen Hollywoodfilm.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het zou wel helpen voor een nachtje. De komende oudjaar is allesbeslissend om te laten zien wie de baas is op straat
Het punt is dat van de gemiddelde Nederlander de politie kei en kei hard moet optreden tegen iedereen die iets fout doet wat hij zelf nooit zou doen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:06 schreef Vliegbaard het volgende:
Overigens; van mij mag de politie ook met scherp schieten op dit soort gasten.
Maar ik denk dat daar eerst een maatschappelijk debat over gevoerd moet worden. De tendens is nu aan de ene kant dat de politie niets of vrij weinig doet. En als ze iets doen staan ze binnen 2 minuten met hun snufferd op Dumpert en krijgen ze alle hoon over zich heen. Er zal een goede balans gevonden moeten worden tussen wat de politie wel kan en mag en wat te ver gaat.
Dat lijkt me eerlijk gezegd een grotere uitdaging dan het handhaven van een vuurwerkverbod.
Ik zeg algeheel straatverbod en als er groepen samenspannen direct een paar kapot schieten.quote:
Technisch gezien is de Tweede Kamer de baas maar ik snap je.quote:
Tuurlijk joh. Wat jij wil.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:41 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik zeg algeheel straatverbod en als er groepen samenspannen direct een paar kapot schieten.
Eest maar eens een jaarwisseling alle horeca gesloten houden en een straatverbod. Dan zien we wel verder. Tijdens covid kon het ook prima.quote:
Dat is fysiek onmogelijk. Verkooppunten opheffen daarentegen kan gemakkelijk. De gevolgen daarvan zullen met relatief weinig moeite groot zijn en per jaar groter worden.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Eest maar eens een jaarwisseling alle horeca gesloten houden en een straatverbod. Dan zien we wel verder. Tijdens covid kon het ook prima.
Het gaat niet alleen om het vuurwerk. Het gaat om de wil om te rellen en dan wordt er wel iets anders in de fik gestoken om de brandweer en politie te lokken. Daar gaat je auto.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is fysiek onmogelijk. Verkooppunten opheffen daarentegen kan gemakkelijk. De gevolgen daarvan zullen met relatief weinig moeite groot zijn en per jaar groter worden.
Zeker, die totale chaos blijft bestaan. Maar met name politie en brandweer geeft aan dat hun werk die avond zo veel makkelijker zou zijn als er tijdens het optreden tegen relschoppers niet ondertussen ook nog eens 13 miljoen kilo aan legaal vuurwerk zou worden afgestoken.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:03 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het vuurwerk. Het gaat om de wil om te rellen en dan wordt er wel iets anders in de fik gestoken om de brandweer en politie te lokken. Daar gaat je auto.
Ik zou je aanraden in de grimmige ‘80s te verdiepen. Die waren veel heftiger toen, maar wel veel beter afgebakend en minder diffuus. Krakersprotesten, enorme kernwapenprotesten, apartheidsprotesten, nasleep mijnensluiting in het zuiden, etc. Economisch was het ronduit kut, maar alles wat meer collectief gekanaliseerd. Nu is het vager, met iets wat lijkt om permanent minder vertouwen in de instituties, een lang uitgestelde reset van de economie, met “veenbrandwoede” onder de oppervlakte en lastiger te vatten. Minder mensen collectief of straat, maar het protest lijkt meer online gevoerd te worden. En op momenten dus tegen hulpverleners. Nieuw is het in ieder geval allerminst.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De gemeenschappelijke deler is voor mij toch wel vuurwerk in het algemeen. Ik heb rellen van dit formaat nog niet vaak op andere momenten gezien. De coronarellen en voetbalhooligans even buiten beschouwing gelaten.
Het probleem is overigens ook niet persé vuurwerk. We hebben een maatschappelijk probleem. En dat is niet de schuld van de politie.
Grenzen zijn nou eenmaal open gezet en politie is vrij tandloos geworden en ook vergrijzend. Ik wens ze veel wijsheid hiermee. Vroeger was illegaal vuurwerk er ook al, maar een stuk moeilijker aan te komen zonder internet en grenscontroles bij dichte grenzen. Schengen komt met een prijs.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zeker, die totale chaos blijft bestaan. Maar met name politie en brandweer geeft aan dat hun werk die avond zo veel makkelijker zou zijn als er tijdens het optreden tegen relschoppers niet ondertussen ook nog eens 13 miljoen kilo aan legaal vuurwerk zou worden afgestoken.
Dat laatste is totale kul natuurlijk. Ik kocht mijn illegale vuurwerk meer dan dertig jaar geleden gewoon bij de friettent op de hoek, die hadden een enorme kast vol met allerlei spul dat in Nederland verboden was. Vaak op voorraad en anders de volgende dag geleverd.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:20 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Grenzen zijn nou eenmaal open gezet en politie is vrij tandloos geworden en ook vergrijzend. Ik wens ze veel wijsheid hiermee. Vroeger was illegaal vuurwerk er ook al, maar een stuk moeilijker aan te komen zonder internet en grenscontroles bij dichte grenzen. Schengen komt met een prijs.
Tuurlijk, de politie gaat liever veilig wat huisvaders bekeuren die wat potjes siervuurwerk afsteken en heeft helemaal geen goesting om achter jongeren met molotov cocktails aan te lopen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zeker, die totale chaos blijft bestaan. Maar met name politie en brandweer geeft aan dat hun werk die avond zo veel makkelijker zou zijn als er tijdens het optreden tegen relschoppers niet ondertussen ook nog eens 13 miljoen kilo aan legaal vuurwerk zou worden afgestoken.
Dat kan in principe zelfs met het legaal blijvende F1 vuurwerk.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:30 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Daarbij hoef je ook geen scheikundige te zijn om met een haffel minipijltjes de meest belachelijke bommen te maken.
Dat is dus precies wat ze niet zeggen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Tuurlijk, de politie gaat liever veilig wat huisvaders bekeuren die wat potjes siervuurwerk afsteken en heeft helemaal geen goesting om achter jongeren met molotov cocktails aan te lopen.
Klopt. Het is vooral een kwestie van druk, al is mijn persoonlijke ervaring dat minipijltjes kruit wel echt het fijnste is om mee te werken.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan in principe zelfs met het legaal blijvende F1 vuurwerk.
Blijkbaar lees je niet wat ik zeg, dus nog maar een keer: door het verbod verander je de omgeving en werkomstandigheden waarin de agenten/ME/brandweer moeten opereren. Zij geven zelf aan dat hun werk door 0 verkooppunten en dus ook een reductie aan het huidige legale vuurwerk veel makkelijker is.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Tuurlijk, de politie gaat liever veilig wat huisvaders bekeuren die wat potjes siervuurwerk afsteken en heeft helemaal geen goesting om achter jongeren met molotov cocktails aan te lopen.
En alle dagen voor de verkoop welk excuus hebben ze dan?quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Blijkbaar lees je niet wat ik zeg, dus nog maar een keer: door het verbod verander je de omgeving en werkomstandigheden waarin de agenten/ME/brandweer moeten opereren. Zij geven zelf aan dat hun werk door 0 verkooppunten en dus ook een reductie aan het huidige legale vuurwerk veel makkelijker is.
En nee, er zal geen cobra of mortier minder het land in komen door een verbod, maar de omstandigheden veranderen wel voor die hulpdiensten.
Ik denk dat het korte termijn effect ook veel minder belangrijk is dan de lange termijn. Het denormaliseren van het tot afgelopen jaar nog legale vuurwerk zal uiteindelijk ook de hoeveelheid illegaal spul doen afnemen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:50 schreef Buitendam het volgende:
En nee, er zal geen cobra of mortier minder het land in komen door een verbod, maar de omstandigheden veranderen wel voor die hulpdiensten.
Dit moet je even beter verwoorden, want dit snap ik niet. De politie als excuus voor iets?quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:51 schreef Friday12 het volgende:
[..]
En alle dagen voor de verkoop welk excuus hebben ze dan?
Exact hetzelfde excuus voor het niet kunnen beboeten van iedereen die een verkeersovertreding begaat of zijn hond op straat laat schijten.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:51 schreef Friday12 het volgende:
[..]
En alle dagen voor de verkoop welk excuus hebben ze dan?
Ik denk er precies zo over. Jaarwisseling 2026/2027 zal nog steeds volop vuurwerk te zien zijn. Maar ik denk dat de autoriteiten tevreden zullen zijn wanneer ze zien dat de daling is ingezet.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik denk dat het korte termijn effect ook veel minder belangrijk is dan de lange termijn. Het denormaliseren van het tot afgelopen jaar nog legale vuurwerk zal uiteindelijk ook de hoeveelheid illegaal spul doen afnemen.
En dan weet je ook dat iedereen die dat spul nog importeert gewoon een crimineel is.
Maar wel gaan doen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat is dus precies wat ze niet zeggen.
Alle andere dagen al die jaren. Waar is de handhaving geweest? toen was er geen verkoopquote:Op donderdag 1 januari 2026 21:54 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit moet je even beter verwoorden, want dit snap ik niet. De politie als excuus voor iets?
Oké.quote:Op donderdag 1 januari 2026 22:05 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Alle andere dagen al die jaren. Waar is de handhaving geweest? toen was er geen verkoop
Ja, dat is niet vergelijkbaar met oudejaarsavond. Het gaat om de omstandigheden tijdens oud en nieuw, wanneer delen van Nederland in chaos verandert.quote:Op donderdag 1 januari 2026 22:21 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Jij zegt het verbod veranderd de omstandigheden. Welke dan alle andere dagen van het jaar
Oud-/Nieuwjaarsrellen, dat is de nieuwe traditie i.p.v. vuurwerk?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |