abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219514203
quote:
'Strengste asielbeleid ooit' toch in zicht: Tweede Kamer eens over strafbaar maken van illegaliteit

De Tweede Kamer is eruit: illegaliteit in Nederland wordt strafbaar, maar hulp aan illegalen niet. Daarmee lijkt het kroonjuweel van het demissionaire kabinet Schoof - het strengste asielbeleid ooit - gered.

"Na een lang debat kwam er vandaag in het parlement een einde aan een discussie die zich al sinds de zomer voortsleept", zegt politiek commentator Marloes Lemsom. "Toen werd geheel onverwacht een voorstel van de PVV aangenomen, waardoor de strafbaarstelling van illegaliteit werd toegevoegd aan de asielnoodmaatregelenwet. Dat is vandaag gerepareerd."

In één klap strafbaar
Door de aanscherping die de Kamer in de zomer nog aannam, zouden Nederlanders die mensen zonder verblijfspapieren helpen, bijvoorbeeld met een warme kop soep op een koude dag, in één klap ook strafbaar worden.

Dat ging de Tweede Kamer dan weer te ver. En dat repareert het demissionaire nu: ook om te voorkomen dat de wet zou sneuvelen in de Eerste Kamer.

Hulp niet strafbaar
"De PVV zei vandaag in het debat dat de partij akkoord gaat met de aanpassing die demissionair minister van asiel David van Weel heeft voorgesteld", zegt Lemsom. "In de wet komt duidelijk te staan dat hulp niet strafbaar is. De PVV is het daar niet mee eens, maar accepteert deze wijziging."

Het CDA, een partij die nodig is voor een meerderheid, kan ook leven met de aanpassing. In de zomer stemden ze nog tegen de wet. De partij zegt principieel tegen het straffen van medemenselijkheid te zijn. Maar nu het uitdelen van het spreekwoordelijke kopje soep niet meer strafbaar is, is de partij om.

https://eenvandaag.avrotr(...)-illegaliteit-162222
Nou mooi dat dit demissionaire kabinet toch nog iets heeft bereikt. Daarna nog door de Eerste Kamer maar dat zal met de steun van het CDA wel goedkomen.

Het is straks wel zaak dat de wet wordt gehandhaafd en dat illegalen worden opgespoord en vastgezet. We zouden hier ook een soort ICE moeten oprichten naar goed voorbeeld van de VS. Dat lijkt me een stuk zinvoller dan bosjes kortwieken of extra straatverlichting.
pi_219514239
Hoe werkt die straf van een illegale dan, en hoe lang moet je in de cel zitten voordat je niet meer illegaal bent?
pi_219514251
Sensatietitel. Het is een doekje voor het bloeden in de huidige give-away.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219514283
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:32 schreef inslagenreuring het volgende:
Sensatietitel. Het is een doekje voor het bloeden in de huidige give-away.
Dit gaat ook over de asielnoodmaatregelenwet dat het voor zogenaamde 'vluchtelingen' minder aantrekkelijk moet maken om naar Nederland te komen. Strafbaarstelling illegaliteit is een amendement op die wet.
pi_219514288
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:30 schreef perseus_of_greece het volgende:
Hoe werkt die straf van een illegale dan, en hoe lang moet je in de cel zitten voordat je niet meer illegaal bent?
Ongetwijfeld detentie. En uiteraard is het niet zo dat een illegaal ineens legaal in Nederland verblijft als hij zijn straf heeft uitgezeten. Dan word hij of uitgezet of vrijgelaten met de opdracht Nederland te verlaten. Bij een nieuwe arrestatie zal de straf alleen maar toe gaan nemen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219514291
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ongetwijfeld detentie. En uiteraard is het niet zo dat een illegaal ineens legaal in Nederland verblijft als hij zijn straf heeft uitgezeten. Dan word hij of uitgezet of vrijgelaten met de opdracht Nederland te verlaten. Bij een nieuwe arrestatie zal de straf alleen maar toe gaan nemen.
Ok. Hoe werkt dat dan bij iemand zonder papieren?
pi_219514303
:')
pi_219514307
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het mooie is dat de EU-lidstaten vorige week akkoord zijn gegaan met het mogelijk maken van terugkeerhubs buiten de EU. Dus als alles meezit wordt het straks een stuk makkelijker om illegalen op te pakken en te deporteren.
pi_219514340
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:41 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
Ok. Hoe werkt dat dan bij iemand zonder papieren?
Als zo iemand zich niet aanmeld na binnenkomst in Nederland dan is hij illegaal. En ook als iemand uitgeprocedeerd is of een rechter om een andere reden hem tot illegaal heeft verklaard.

Zo moeilijk is het niet.
pi_219514356
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als zo iemand zich niet aanmeld na binnenkomst in Nederland dan is hij illegaal. En ook als iemand uitgeprocedeerd is of een rechter om een andere reden hem tot illegaal heeft verklaard.

Zo moeilijk is het niet.
En dan wordt ie levenslangs vastgezet o.i.d.?
pi_219514364
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:24 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Nou mooi dat dit demissionaire kabinet toch nog iets heeft bereikt. Daarna nog door de Eerste Kamer maar dat zal met de steun van het CDA wel goedkomen.

Het is straks wel zaak dat de wet wordt gehandhaafd en dat illegalen worden opgespoord en vastgezet. We zouden hier ook een soort ICE moeten oprichten naar goed voorbeeld van de VS. Dat lijkt me een stuk zinvoller dan bosjes kortwieken of extra straatverlichting.
Kun je een feestje bouwen met je rechtse vriendjes
pi_219514388
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:58 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Kun je een feestje bouwen met je rechtse vriendjes
Het is een feestje voor degene die de nacht opeisen. Als dit volkomen rationele en fatsoenlijke beleid er al eerder was dan leefde Lisa nu nog.
  woensdag 17 december 2025 @ 00:02:48 #13
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219514402
Dan zal je zien dat de mensenrechtenorganisaties oneindig lang kopjes soep blijven uitdelen. "Morgen vertrekt hij echt".
pi_219514410
Gaat sneuvelen in de Eerste Kamer.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_219514412
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:01 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Het is een feestje voor degene die de nacht opeisen. Als dit volkomen rationele en fatsoenlijke beleid er al eerder was dan leefde Lisa nu nog.
Oh ja tuurlijk, fatsoenlijk beleid van vies rechts
pi_219514414
ja, allemaal heel leuk.

echter, verwacht niet dat dit iets gaat doen aan de instroom noch de uitstroom.

het asielrecht gaat namelijk vóór strafbaarheid. zodra iemand de grens overkomt en "asiel" zegt, ie diegene niet illegaal. zij hebben op dat moment rechtmatig verblijf zolang hun procedure loopt.

de strafbaarstelling geldt pas nadat iemand is uitgeprocedeerd en geweigerd te vertrekken.

dit is dus een maatregel die pas werkt aan het einde van de keten, niet aan de voordeur.

het idee, note bene het belangrijkste idee, achter deze wet is afschrikking. maar ten eerste, de push-factoren blijven nog altijd sterker. een boete of een celstraf gaat niemand tegenhouden hoor. ten tweede, veel migranten kennen de juridische details van het bestemmingsland niet voor ze vertrekken. mensensmokkelaars vertellen hen dit soort info natuurlijk niet.

het grote probleem in de asielketen is vaak niet enkel de instroom maar de uitstroom. mensen die zijn uitgeprocedeerd kunnen vaak niet worden uitgezet omdat hun land van herkomst ze niet terugneemt of omdat ze geen papieren hebben (die zijn ze 'oepsie' ergens kwijtgeraakt).
de gevangenis wordt dus een wachtkamer.

wat verder nog...ik neem aan dat het risico op onderduiken toeneemt. want als contact met autoriteiten betekent dat je wordt vervolgd, ga je natuurlijk toezicht vermijden. dit het maakt dan voor de overheid juist moeilijker om zicht te krijgen op wie er in NL is en om vertrek te regelen.

dit is gwn puur symboolpolitiek. in de praktijk verandert het weinig aan de instroom, noch aan de mogelijkheden om ze weg te sturen.
pi_219514416
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:56 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
En dan wordt ie levenslangs vastgezet o.i.d.?
Discussie met jou heeft duidelijk geen zin.
pi_219514431
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Discussie met jou heeft duidelijk geen zin.
Het lijkt mij een legitieme vraag op je "dat is gewoon zo".

Ik ben verder ook niet op zoek naar een discussie, enkel naar het antwoord op een vraag. Namelijk: hoe lang ga je iemand zonder papieren vast zetten als je illegaliteit strafbaar stelt?
pi_219514441
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:04 schreef gwn_een_user het volgende:
het grote probleem in de asielketen is vaak niet enkel de instroom maar de uitstroom. mensen die zijn uitgeprocedeerd kunnen vaak niet worden uitgezet omdat hun land van herkomst ze niet terugneemt of omdat ze geen papieren hebben (die zijn ze 'oepsie' ergens kwijtgeraakt).
Klopt maar daar is zoals gezegd vorige week een akkoord over gekomen tussen de EU-lidstaten.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-uitzetten-a4914768
pi_219514446
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:04 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Oh ja tuurlijk, fatsoenlijk beleid van vies rechts
Kapitalisme, rechts beleid en wereldbeeld bekostigd jouw uitkering, heb je daar wel eens over nagedacht?
pi_219514454
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:07 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
Het lijkt mij een legitieme vraag op je "dat is gewoon zo".

Ik ben verder ook niet op zoek naar een discussie, enkel naar het antwoord op een vraag. Namelijk: hoe lang ga je iemand zonder papieren vast zetten als je illegaliteit strafbaar stelt?
Dat gaan we allemaal horen zodra de wet door de Eerste Kamer is. In ons strafrecht hebben we al dergelijke straffen. Bijvoorbeeld voor als je boetes of alimentatie consequent weigert te betalen.
pi_219514466
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat gaan we allemaal horen zodra de wet door de Eerste Kamer is.
Ik zou dat graag nu willen weten, je lijkt zelf ook erg enthousiast. Je bent enorm voor maar weet niet wat het inhoudelijk allemaal is. Apart.
quote:
In ons strafrecht hebben we al dergelijke straffen. Bijvoorbeeld voor als je boetes of alimentatie consequent weigert te betalen.
Je wordt levenslangs opgesloten als je alimentatie niet betaalt?
pi_219514474
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Kapitalisme, rechts beleid en wereldbeeld bekostigd jouw uitkering, heb je daar wel eens over nagedacht?
Ik werk nog naast mijn uitkering terwijl ik dat niet eens hoef, heb je daar wel eens over nagedacht?
  woensdag 17 december 2025 @ 00:31:52 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219514589
Alle uitvoeringsinstanties zijn tegen, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Was er nou iets met goed bestuur of zo?
Huilen dan.
pi_219514720
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:31 schreef Isdatzo het volgende:
Alle uitvoeringsinstanties zijn tegen, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Was er nou iets met goed bestuur of zo?
Goed bestuur was NSC, en die zijn weg, dus goed bestuur is geen argument meer
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 17 december 2025 @ 04:39:47 #26
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219514823
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Nee hoor. Ik ben links en verdien nu (veel) meer dan ik deed onder die rechtse kale droeftoeter van een clown. Ik betaal dus ook gewoon mee aan de uitkeringen :)
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219514880
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:07 schreef perseus_of_greece het volgende:
Je zet hem zo lang en sober vast dat hij spijt krijgt dat hij zijn paspoort heeft weggegooid of opgegeten. Hij zal er dan alles aan zal doen om met zijn consulaat of ambassade in aanraking te komen om toch maar aan papieren te komen.

Dit geeft een signaal af: Nederland is niet langer Gekke Henkie waar de gratis huizen en gratis uitkeringen aan de bomen groeien, ook voor schurken die geen paspoort hebben en waar de autochtone bevolking opdraait voor de kosten zodat onze elites kunnen genieten van hun morele superioriteit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator woensdag 17 december 2025 @ 06:43:38 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219514940
Ik zou ze gewoon naar een vluchtelingenkamp in de (vermoedelijke) regio sturen

Dan zal het paspoort snel genoeg boven komen drijven
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219514951
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:01 schreef RotatoR het volgende:

[..]
En Anne Faber en Marianne Vaatstra en…
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 17 december 2025 @ 06:51:16 #30
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_219514955
quote:
Ja natuurlijk die moeten nu hier ook hun verantwoordelijkheid gaan nemen, makkelijker was het gewoon wegkijken van de afgelopen jaren.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_219515014
Als de EU een beetje slim was, zetten ze gezamenlijk volop patrouilles bij de middenlandse zee (die ze direct terugbrengen naar de kust van Noord-Afrika) en grensbewaking bij de grenzen waar ze voor het eerst de EU binnenkomen in Oost-Europa. Voorkomen is beter dan genezen. Maar helaas is het bij de EU nog steeds ieder voor zich.
  woensdag 17 december 2025 @ 08:40:48 #32
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219515260
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:03 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Zou veel zeggen over de partijen die dit torpederen; die vinden al die extra mensen hier dus helemaal prima. Die hebben dan andere prioriteiten. Dat kan. Maar wees dan gewoon eerlijk.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219515413
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 06:43 schreef sp3c het volgende:
Ik zou ze gewoon naar een vluchtelingenkamp in de (vermoedelijke) regio sturen

Dan zal het paspoort snel genoeg boven komen drijven
Dit idd, maar of dat haalbaar is...?
Waarom zou zo'n land iemand accepteren waarvan niet vaststaat dat het wel een inwoner is?
Maar goed; je moet ergens beginnen natuurlijk. Er zullen altijd wel problemen zijn met mensen die geen papieren hebben e.d. maar moet je daarom maar de handen in de lucht gooien van: "Fuck it all, open grenzen dan maar!" ?
  woensdag 17 december 2025 @ 09:19:17 #34
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219515439
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 23:30 schreef perseus_of_greece het volgende:
Het beste is dit te regelen door ze preventief een week vast te zetten en direct na vrijlating weer op te pakken voor hetzelfde vergrijp, dan kun je ze met losse straffen van een week gewoon levenslang vastzetten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219515468
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 06:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je zet hem zo lang en sober vast dat hij spijt krijgt dat hij zijn paspoort heeft weggegooid of opgegeten. Hij zal er dan alles aan zal doen om met zijn consulaat of ambassade in aanraking te komen om toch maar aan papieren te komen.

Dit geeft een signaal af: Nederland is niet langer Gekke Henkie waar de gratis huizen en gratis uitkeringen aan de bomen groeien, ook voor schurken die geen paspoort hebben en waar de autochtone bevolking opdraait voor de kosten zodat onze elites kunnen genieten van hun morele superioriteit.
Onze economie draait op mensen van buitenaf. Dit wordt allemaal vanzelf weer teruggedraaid.
pi_219515492
Wat een kansloze onzin zeg.
Maar de gemiddelde PVV/FvD aanhanger zal hier wel weer blij om zijn :')

De naam illegaal zegt al genoeg, IL legaal. Niet legaal.
Die figuren zijn hier toch al niet welkom en worden op termijn toch uitgezet.
Dus dit illegaal maken gaat niets veranderen.
pi_219515507
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 09:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Onze economie draait op mensen van buitenaf. Dit wordt allemaal vanzelf weer teruggedraaid.
Of mensen sturen NL economisch ver terug. Maar he de haat tegen de buitenlander moet eerst geregeld worden.
  woensdag 17 december 2025 @ 10:59:14 #38
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219516049
Ik snap nog steeds niet wat het strafbaar stellen van illegaliteit nu precies moet gaan bewerkstelligen.

1) die mensen zijn hier al illegaal, dus moeten vertrekken
2) hier blijven strafbaar maken kan leiden tot een traject in het strafrecht
3) een boete zullen ze niet betalen
4) gevangenisstraf zullen ze waarschijnlijk niet erg vinden
5) een strafrechtprocedure (met gang naar de rechter, hoger beroep, rechtsbijstand) kost niet alleen belastinggeld maar zorgt er hoe dan ook voor dat die mensen langer hier zijn
6) de politie heeft al teveel te doen, nu moeten ze ook nog eens illegalen gaan arresteren...

Dus hou op met deze symboolpolitiek en ga echt iets doen aan het werken aan terugkeren
Blaf me vol
pi_219516088
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 10:59 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat het strafbaar stellen van illegaliteit nu precies moet gaan bewerkstelligen.

1) die mensen zijn hier al illegaal, dus moeten vertrekken
2) hier blijven strafbaar maken kan leiden tot een traject in het strafrecht
3) een boete zullen ze niet betalen
4) gevangenisstraf zullen ze waarschijnlijk niet erg vinden
5) een strafrechtprocedure (met gang naar de rechter, hoger beroep, rechtsbijstand) kost niet alleen belastinggeld maar zorgt er hoe dan ook voor dat die mensen langer hier zijn
6) de politie heeft al teveel te doen, nu moeten ze ook nog eens illegalen gaan arresteren...

Dus hou op met deze symboolpolitiek en ga echt iets doen aan het werken aan terugkeren
Je kunt ze makkelijker vastzetten zodat ze geen 17-jarige meisjes kunnen afslachten.
pi_219516144
Eerst zien, dan geloven.

Ofwel, ik geloof er geen snars van dat het asielbeleid strenger wordt.
pi_219516178
quote:
Nee, dit zijn uitvoeringsinstanties, geen politici of beleidsmakers. Dat is nogal een groot verschil. Uitvoeringsinstanties moeten het beleid dat politici uitstippelen, beleidsmakers implementeren en uitvoeringsinstanties gewoon uitvoeren. Hun mening doet er verder niet toe. Of zij het goed of slecht beleid vinden is irrelevant.
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2025 06:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En Anne Faber en Marianne Vaatstra en…
Je gaat hier voor helaas de zoveelste keer voorbij aan de enorme oververtegenwoordiging die we zien bij mensen met een migratieachtergrond in de criminaliteit. Ook als het gaat om geweld en zedendelicten.

Zo waren er in 2022 volgens het CBS ruim 35000 geweldsdelicten in het Nederland, waarvan in ruim 19000 van de gevallen de dader een migratieachtergrond had. Dat komt dus neer op maar liefst 54% van de gevallen, waarbij de groep van mensen met een migratieachtergrond in Nederland 25% betreft. Conclusie: een gigantische oververtegenwoordiging.

In hetzelfde jaar waren er ruim 3000 seksuele misdrijven, waarbij in 49% van de gevallen de dader een migratieachtergrond had. Wederom een flinke oververtegenwoordiging dus. Zie voor de beide statistieken deze bron: van het CBS: Verdachten; delictgroep, geslacht, leeftijd, migratieachtergrond 1999-2022
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 17 december 2025 @ 11:26:14 #42
3542 Gia
User under construction
pi_219516188
quote:
Ik denk: Oppakken, vastzetten en uitzetten. Dus, je blijft in de cel tot je uitzetting.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:04 schreef gwn_een_user het volgende:
ja, allemaal heel leuk.

echter, verwacht niet dat dit iets gaat doen aan de instroom noch de uitstroom.

het asielrecht gaat namelijk vóór strafbaarheid. zodra iemand de grens overkomt en "asiel" zegt, ie diegene niet illegaal. zij hebben op dat moment rechtmatig verblijf zolang hun procedure loopt.

de strafbaarstelling geldt pas nadat iemand is uitgeprocedeerd en geweigerd te vertrekken.

dit is dus een maatregel die pas werkt aan het einde van de keten, niet aan de voordeur.

het idee, note bene het belangrijkste idee, achter deze wet is afschrikking. maar ten eerste, de push-factoren blijven nog altijd sterker. een boete of een celstraf gaat niemand tegenhouden hoor. ten tweede, veel migranten kennen de juridische details van het bestemmingsland niet voor ze vertrekken. mensensmokkelaars vertellen hen dit soort info natuurlijk niet.

wat verder nog...ik neem aan dat het risico op onderduiken toeneemt. want als contact met autoriteiten betekent dat je wordt vervolgd, ga je natuurlijk toezicht vermijden. dit het maakt dan voor de overheid juist moeilijker om zicht te krijgen op wie er in NL is en om vertrek te regelen.

dit is gwn puur symboolpolitiek. in de praktijk verandert het weinig aan de instroom, noch aan de mogelijkheden om ze weg te sturen.
Ze krijgen geen uitkering, geen zorg, geen school, geen gezinshereniging. Ze mogen leven op de portemonnee van de geitenwoller filantroop, die het allemaal zelf mag betalen en, wat mij betreft, ook de rekening krijgt voor elke zorg die verleend zou moeten worden, omdat dokters dat nu eenmaal niet mogen weigeren. En wie betaalt hun kleding. Mag hopen dat kledingbanken hier de deuren gesloten voor houden. Dus, vang je een illegaal op, bezint eer ge begint.
  woensdag 17 december 2025 @ 11:31:11 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219516214
quote:
14s.gif Op woensdag 17 december 2025 11:23 schreef HowardRoark het volgende:
Hun mening doet er verder niet toe.
Dat blijkt.

Grappig hoe ik overal lees dat politici nergens verstand van hebben en moeten luisteren naar mensen die dat wel hebben. Totdat symboolpolitiek ineens in het straatje past; dan moet er gewoon uitgevoerd worden!!!

Nou, als je wil dat er uitvoerbaar en effectief beleid komt dan is het misschien slim om juist wél te luisteren naar de onderbouwde mening van diegenen die dat beleid moeten gaan uitvoeren.
Huilen dan.
  woensdag 17 december 2025 @ 11:35:16 #44
3542 Gia
User under construction
pi_219516233
quote:
Wat hebben die ermee te maken? Die mensen zijn illegaal, dus hebben nergens recht op. Er hoeft dus niets uitgevoerd te worden door een UWV of SVB. Ze krijgen geen BSN, geen uitkering, niets, nada noppes. Uitkeringsinstanties kunnen er gewoon hun handen vanaf trekken.

Blijft over de IND. Daarvoor blijft het hetzelfde: Beoordelen of ze voor een status in aanmerking komen, zo niet? Uitwijzen. Per direct vertrekken uit de AZC, je bent illegaal.
  woensdag 17 december 2025 @ 11:36:21 #45
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219516239
Denk dat ze met name veelplegers en overlastgevers die illegaal zijn dan beter kunnen aanpakken.
Als iemand overlast geeft dan wordt die meegenomen en 3 straten verder weer eruit gezet want ze kunnen er niets mee.

Als hun aanwezigheid in NL al een overtreding is, dan kunnen ze ook wat meer lijkt me.
pi_219516250
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2025 11:31 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat blijkt.

Grappig hoe ik overal lees dat politici nergens verstand van hebben en moeten luisteren naar mensen die dat wel hebben. Totdat symboolpolitiek ineens in het straatje past; dan moet er gewoon uitgevoerd worden!!!

Nou, als je wil dat er uitvoerbaar en effectief beleid komt dan is het misschien slim om juist wél te luisteren naar de onderbouwde mening van diegenen die dat beleid moeten gaan uitvoeren.
Het beleid moet inderdaad worden gemaakt door politici, niet door activisten bij VluchtelingenWerk bijvoorbeeld.

En ik wil vooral beleid in Nederland dat (illegale) migratie aanpakt, dan is het dus belangrijk om niet te luisteren naar zulke activisten, wiens wereldbeeld is gestoeld op het faciliteren van migratie in plaats van het afremmen.

Het is trouwens ook behoorlijk ondemocratisch om niet af te gaan op wat de kiezer en volksvertegenwoordigers willen, maar activisten bij uitvoeringsinstanties.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 17 december 2025 @ 11:46:10 #47
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219516286
quote:
14s.gif Op woensdag 17 december 2025 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
Het beleid moet inderdaad worden gemaakt door politici,
Niemand beweert het tegendeel, maar héél goed dat je ons daarop wijst om er vervolgens een hele boom over op te zetten.
Huilen dan.
pi_219516337
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 08:40 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zou veel zeggen over de partijen die dit torpederen; die vinden al die extra mensen hier dus helemaal prima. Die hebben dan andere prioriteiten. Dat kan. Maar wees dan gewoon eerlijk.
Zoals D66 die voor de verkiezing nog voor een strenger asielbeleid was maar nu tegen stemt.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
  woensdag 17 december 2025 @ 12:01:39 #49
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219516384
Je moet er sowieso IETS aan doen want de asielzoekers blijven hierheen komen en van elke 100 die weer weggestuurd worden blijven er toch een boel elke keer zitten dus het aantal illegalen blijft maar groeien in dit kleine landje.
pi_219516411
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 09:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het is een mythe dat ongeschoolden onze economie helpen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219516473
Laat maar gewoon ICE naar Nederland overwaaien en massa deportaties uitvoeren. Dan is het probleem meteen opgelost en hoeven we asiel ook nooit meer een verkiezingsonderwerp te maken en zijn we ook gelijk van de PVV af.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219516523
Altijd weer die verdomde straatverlichting die fout zit :(

https://www.oost.nl/nieuw(...)oudt-verband-met-azc

Er is een verband tussen de aanranding van een minderjarig meisje in Hardenberg en het azc in Marslanden. Dat zei burgemeester Maarten Offinga gisteravond in de gemeenteraad. Hij belooft dat er de komende tijd meer politie in de wijk is en onderzoekt of er meer straatverlichting kan komen.
pi_219516546
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 12:22 schreef Tjoent het volgende:

Er is een verband tussen de aanranding van een minderjarig meisje in Hardenberg en het azc in Marslanden. Dat zei burgemeester Maarten Offinga gisteravond in de gemeenteraad. Hij belooft dat er de komende tijd meer politie in de wijk is en onderzoekt of er meer straatverlichting kan komen.
Meer straatverlichting :')

En dan hebben sommige lieden het hier over symboolpolitiek.
  woensdag 17 december 2025 @ 12:48:57 #54
3542 Gia
User under construction
pi_219516731
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 12:01 schreef Zoddie het volgende:
Je moet er sowieso IETS aan doen want de asielzoekers blijven hierheen komen en van elke 100 die weer weggestuurd worden blijven er toch een boel elke keer zitten dus het aantal illegalen blijft maar groeien in dit kleine landje.
Als je ze niet binnenlaat, hoef je ze ook niet weg te sturen, natuurlijk. Hopelijk komt er iets terecht van die Europese plannen om ze buiten Europa op te vangen en pas na goedkeuring toe te laten. Maar ik heb er een hard hoofd in.

https://www.rijksoverheid(...)se-regels-voor-asiel

Maar goed, hier is activistisch Nederland op tegen:

https://www.vluchteling.n(...)nen-moeten-van-tafel
pi_219516745
quote:

Ho ho, het meisje is cultureel verrijkt ja, waarom maken we daar zo'n ophef over. Ze heeft aan den lijve mogen ondervinden wat een andere cultuur kan brengen, daar moeten we met zijn allen heel blij mee zijn, niet iedereen komt zomaar in aanraking met een exotische cultuur!
  woensdag 17 december 2025 @ 12:57:18 #56
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219516776
quote:

We hebben een straatverlichting probleem.
  woensdag 17 december 2025 @ 13:01:06 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219516803
Dan krijgen ze geen soep of moeten zelf hun buskaartje betalen. En dan is dat het strengste beleid ooit.
Wat kan mij dat boeien? Ze komen met 1000 per week ont land binnen wat onze samenleving op vrij korte termijn volledig ontwricht en het einde zal betekenen van Nederland als zodanig. Dát vind ik belangrijk
The End Times are wild
pi_219516893
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:01 schreef LXIV het volgende:
Dan krijgen ze geen soep of moeten zelf hun buskaartje betalen. En dan is dat het strengste beleid ooit.
Wat kan mij dat boeien? Ze komen met 1000 per week ont land binnen wat onze samenleving op vrij korte termijn volledig ontwricht en het einde zal betekenen van Nederland als zodanig. Dát vind ik belangrijk
Dan moet je inzetten op handel en ze geen redenen geven om hierheen te komen. Zet een stuk meer zoden aan de dijk dan dit soort symboolmaatregelen inderdaad.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 17 december 2025 @ 13:19:53 #59
396550 Richestorags
pi_219516937
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 12:24 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Meer straatverlichting :')

En dan hebben sommige lieden het hier over symboolpolitiek.
Als je ze eruit trapt kan je naar hartelust geld besteden aan fancy lampen met het geld dat dit circus kost.
pi_219516945
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dan moet je inzetten op handel en ze geen redenen geven om hierheen te komen. Zet een stuk meer zoden aan de dijk dan dit soort symboolmaatregelen inderdaad.
En welke handel denk je met dergelijke lieden/ landen te kunnen drijven?

Zo kun je altijd wel in chantabele varianten blijven denken: in het Westen is het beter dan 'hier' dus ik ga asiel aanvragen.
  woensdag 17 december 2025 @ 13:21:35 #61
396550 Richestorags
pi_219516947
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Er is wel meer nodig dan alleen "inzetten op handel". En inderdaad, als we geen huizen en uitkeringen meer verstrekken geven we geen redenen meer voor de hele wereld om hiernaartoe te komen.
  woensdag 17 december 2025 @ 13:23:01 #62
396550 Richestorags
pi_219516960
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:21 schreef Tjoent het volgende:

[..]

Zo kun je altijd wel in chantabele varianten blijven denken: in het Westen is het beter dan 'hier' dus ik ga asiel aanvragen.
Stel je altijd de vraag waar iemands affiniteit ligt.
pi_219516968
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:23 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Stel je altijd de vraag waar iemands affiniteit ligt.
Ik weet het ;)
pi_219516971
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:21 schreef Tjoent het volgende:

[..]

Heeft niets met chantabele varianten te maken, aangezien wij er zelf ook baat bij hebben. Sowieso: om in aanmerking te komen voor asiel moet het wel om iets meer gaan dan het hier alleen beter hebben.

Wat bedoel je precies met 'welke handel'? Of ben je zo'n type dat denkt dat er niets te halen valt en bevestig je dus eigenlijk het verhaal van de mensen die hierheen komen?
Allah Al Watan Al Malik
pi_219516981
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Er is wel meer nodig dan alleen "inzetten op handel". En inderdaad, als we geen huizen en uitkeringen meer verstrekken geven we geen redenen meer voor de hele wereld om hiernaartoe te komen.
Ik wist niet dat immigranten daar per definitie recht op hebben. Jammer dat mijn vader dat destijds ook niet wist.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219516988
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:03 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Gaat het gewoon halen. Als ik zo tel.
pi_219516995
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:01 schreef LXIV het volgende:
Snap sws niet hoe ze hier komen door tig veilige landen. Was daar niet iets over afgesproken?

Je zou er hooguit een paar via Schiphol moeten krijgen.
pi_219517058
Ik denk dat het effectiever is om elke Nigeriaan op facebook een bericht te sturen dat het hier vaak slecht weer is.
pi_219517074
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:31 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Inmiddels stemmen wel wat meer partijen dan alleen radicaal rechts voor deze Faber-wet. :P
Helaas wel maar die heks is ermee begonnen
pi_219517083
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:38 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Heks?
pi_219517085
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Heks?
Faber dus
pi_219517097
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:39 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Faber dus
Faber is geen heks. Jij bent vrouwonvriendelijk.
pi_219517103
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:40 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Faber is geen heks. Jij bent vrouwonvriendelijk.
Het zal wel
Ik vind haar denkbeeld eng
pi_219517106
Besef even dat illegaliteit in Nederland tot op heden dus gewoon überhaupt niet strafbaar is :'(
pi_219517111
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:38 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ooit zal je nog terugverlangen naar Faber en is de politieke consensus nog verder naar rechts opgeschoven.
pi_219517119
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:42 schreef Solispolar het volgende:
Besef even dat illegaliteit in Nederland tot op heden dus gewoon überhaupt niet strafbaar is :'(
De Papagaai is de beste investering die de NPO heeft gedaan voor de shitification van Nederland.

IMDb, an Amazon company
pi_219517121
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Ooit zal je nog terugverlangen naar Faber en is de politieke consensus nog verder naar rechts opgeschoven.
Ik ga nog liever dood
pi_219517148
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:45 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik ga nog liever dood
Ik waardeer het dat je nooit een blad voor je mond neemt.

De schuld hiervan ligt natuurlijk bij de linkse partijen. Zij hebben jarenlang het migratiedebat gedomineerd en het probleem gedownplayed en doorgezet, ondanks dat een meerderheid van de Nederlanders hier niks mee te maken wil hebben en een inperking wenst. En nog steeds lopen ze jaren achter op de werkelijkheid en blijven ze halsstarrig vasthouden aan het sprookjesbeeld. Dat gaat gewoon niet meer werken. Het is al vaker gezegd, maar als ze het Deense standpunt overnemen dan halen ze de hele angel uit het debat waarmee anti-migratie partijen zetels winnen en links zetels verliest.

Doen ze dat niet dan gaat 'radicaal rechts' nog eens een absolute meerderheid halen.
pi_219517232
quote:
4s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

De schuld hiervan ligt natuurlijk bij de linkse partijen. Zij hebben jarenlang het migratiedebat gedomineerd en het probleem gedownplayed en doorgezet, ondanks dat een meerderheid van de Nederlanders hier niks mee te maken wil hebben en een inperking wenst. En nog steeds lopen ze jaren achter op de werkelijkheid en blijven ze halsstarrig vasthouden aan het sprookjesbeeld. Dat gaat gewoon niet meer werken. Het is al vaker gezegd, maar als ze het Deense standpunt overnemen dan halen ze de hele angel uit het debat waarmee anti-migratie partijen zetels winnen en links zetels verliest.

Doen ze dat niet dan gaat 'radicaal rechts' nog eens een absolute meerderheid halen.
De schuld wordt gegeven aan links, maar rechts heeft al jaren de meerderheid en met name de VVD vond het wel best zo want arbeidsmigranten is gunstig voor de economie.
Van mij mag de instroom ook minder hoor, ik denk dat bijna iedereen dat wel vind maar ik heb gewoon niets met de termen dat het allemaal aan de migranten ligt
pi_219517281
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 14:07 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
De schuld wordt gegeven aan links, maar rechts heeft al jaren de meerderheid en met name de VVD vond het wel best zo want arbeidsmigranten is gunstig voor de economie.
Van mij mag de instroom ook minder hoor, ik denk dat bijna iedereen dat wel vind maar ik heb gewoon niets met de termen dat het allemaal aan de migranten ligt
Dat klopt maar er is nog iets anders aan de hand:

quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 14:04 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat aantal wordt elk jaar ook hoger, bekijk de trend maar.

Heel Nederland een AZC. Klinkt populistisch, maar dit wordt elk jaar steeds meer de waarheid.

GL/PvdA en D66 hebben veel meer macht dan hun aantal zetels in de 2e Kamer.

In de ongekozen macht regeren zij; sleutelposities media, rechterlijke macht, burgemeesters, commissarissen, directeuren van de NGO's, en ga zo maar door. Allemaal links gekleurd, een ketting van gelijkgestemden. Hoe doorbreek je dat? Niet in het stemhokje, want het zijn allemaal ongekozen posities.

We kunnen alleen maar heel jaloers zijn op Zwitserland. Of Amerika. Landen waar je wel een hoge mate van directe democratie hebt in de verschillende lagen van politiek, waardoor je iemand direct kan wegstemmen.
pi_219517326
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 14:12 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Dat klopt maar er is nog iets anders aan de hand:
[..]

Dan kom je weer op termen zoals d66 rechters
Naar mijn idee is het migrantenverhaal net zoals de andere problemen in het land, de kabinetten Rutte hebben teveel vooruit geschoven en met het kabinet Schoof heeft het land stil gestaan met als gevolg dat je nu teveel knelpunten hebt die niet vandaag maar gisteren opgelost moeten zijn, zoals ik het zie gaat ook een nieuw kabinet met waarschijnlijk weer met spelbederver VVD erin niks oplossen
pi_219518230
quote:
4s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Hoe wil je dat doen dan? Denemarken heeft tijdens het verdrag van Maastricht al die opt-outs laten bepalen omdat de bevolking destijds in een referendum tegenstemde. Nederland heeft binnen het bestaande recht geen kans om zo’n opt-out aan te vragen. Dus de realiteit is dat je bent gebonden aan een Europese aanpak om migratie te verminderen.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  Moderator woensdag 17 december 2025 @ 16:47:04 #83
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219518435
nou we zijn niet met handen en voeten gebonden ofzo, het is grotendeels echt Nederlands beleid dat er zo´n pestzooi van heeft gemaakt

daarnaast moet er eindelijk eens werk gemaakt worden van het beveiligen van de buitengrens, we hebben met zijn allen ongeveer 120 combatanten, maak een roulatie schema van een stuk of 10 en laat die de middellandse zee patrouilleren

enter elk vluchtelingenbootje dat deze kant op komt, draai ze om en geef ze nipt genoeg brandstof om de kust waar ze vandaan komen te bereiken, werkte bij de Somaliers ook ... we zijn niet zwak, we doen zwak

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 17-12-2025 16:52:49 ]
  Moderator woensdag 17 december 2025 @ 16:53:25 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219518498
als dat onder controle is sturen we ze richting Jemen, ik wil dat tegen die tijd alle radars en alle raketten werken potdulle

edit: 5 voor 12!!!!
pi_219518765
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 14:18 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dan kom je weer op termen zoals d66 rechters
Naar mijn idee is het migrantenverhaal net zoals de andere problemen in het land, de kabinetten Rutte hebben teveel vooruit geschoven en met het kabinet Schoof heeft het land stil gestaan met als gevolg dat je nu teveel knelpunten hebt die niet vandaag maar gisteren opgelost moeten zijn, zoals ik het zie gaat ook een nieuw kabinet met waarschijnlijk weer met spelbederver VVD erin niks oplossen
Het kabinet is niet zo relevant gezien de grootte van de ongekozen macht. Kijk achter de facade.
pi_219518770
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 16:15 schreef Nexum het volgende:

[..]
Hoe wil je dat doen dan? Denemarken heeft tijdens het verdrag van Maastricht al die opt-outs laten bepalen omdat de bevolking destijds in een referendum tegenstemde. Nederland heeft binnen het bestaande recht geen kans om zo’n opt-out aan te vragen. Dus de realiteit is dat je bent gebonden aan een Europese aanpak om migratie te verminderen.
Dit is onzin.

Nederland kan zo morgen geheel eenzijdig al die verdragen opzeggen en de grenzen sluiten. Geen haan die daar naar kraait. Nederland is de grootste sponsor aan de EU en ook aan Oekraïne, dus je hebt als land eigenlijk heel veel leverage.
pi_219518821
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 14:07 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Niemand, op een groepje totaalidioten na, zegt dat ook _O- En ondertussen hoor ik al jaren de onzin dat de hele Nederlandse politiek zo ongelofelijk rechts is; maar ondertussen slapen ze hier bij de AZC's op de grond omdat het te druk is. Hoe rechts zijn we geweest dan? Volgens mij valt dat nog wel mee.
pi_219518969
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 17:58 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Niemand, op een groepje totaalidioten na, zegt dat ook _O- En ondertussen hoor ik al jaren de onzin dat de hele Nederlandse politiek zo ongelofelijk rechts is; maar ondertussen slapen ze hier bij de AZC's op de grond omdat het te druk is. Hoe rechts zijn we geweest dan? Volgens mij valt dat nog wel mee.
VVD BBB en PVV, rechtser is het nooit geweest
pi_219519171
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 17:51 schreef Homey het volgende:

[..]
Dit is onzin.

Nederland kan zo morgen geheel eenzijdig al die verdragen opzeggen en de grenzen sluiten. Geen haan die daar naar kraait. Nederland is de grootste sponsor aan de EU en ook aan Oekraïne, dus je hebt als land eigenlijk heel veel leverage.
Nee dat kan dus niet. Daarvoor heb je unanieme instemming van alle 27 lidstaten nodig. Daarnaast hebben we ook nog met het VN vluchtelingenverdrag te maken en met de EVRM.

Het vluchtelingenverdrag opzeggen kan in principe wel maar zou pure symboolpolitiek betekenen. Als je echt wilt dat we de grenzen sluiten en massa aan deportaties uitvoeren dan moet Nederland uit de EU en dat zou zoals we allemaal van Engeland inmiddels wel weten zeer slechte gevolgen hebben voor onze economie.

Kortom: het simpel framen van de asielcrisis als ‘gewoon uitstappen’ is onjuist want het is een probleem wat samenwerking vereist. Iedereen die anders kletst doet het of om aandacht te genereren (media zoals de Telegraaf) of weet gewoon niet hoe het werkt. Accepteer het en ga door met je leven want ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat jij persoonlijk amper last hebt van asielzoekers. Ik hoor het graag als ik ongelijk heb.
  woensdag 17 december 2025 @ 19:07:38 #90
396550 Richestorags
pi_219519273
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 13:26 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Ik wist niet dat immigranten daar per definitie recht op hebben. Jammer dat mijn vader dat destijds ook niet wist.
Het ging over asiel he. Jouw vader was geen vluchteling. Ook had Nederland er weinig mee van doen dat jouw koning maar wat graag van wat onderdanen afwilde. "Handel drijven" had dat niet opgelost.

Verder geldt hetzelfde. "Handel drijven" lost niet ineens dat men hiernaartoe wil, hetzij om te werken, hetzij om achterover te leunen.
  woensdag 17 december 2025 @ 19:10:51 #91
396550 Richestorags
pi_219519294
Uit een Reddit topic:

quote:
Nederland en Denemarken waren twee heel vergelijkbare verzorgingsstaten. Niet meer. In 2018 accepteerde de Deense zusterpartij van onze PvdA dat een hoogontwikkelde verzorgingsstaat niet valt te combineren met onbeperkte, full-service immigratie uit arme landen met een andere cultuur.

Eveneens sinds datzelfde jaar 2018 blijven wij economisch achter op Denemarken: per jaar een vol procent minder groei. Dat is opvallend omdat daarvoor de twee landen parallel groeiden. De verklaring voor het verschil sinds 2018 heet niet Sigrid Kaag, Rob Jetten of Sophie Hermans. Ook Denemarken heeft kostbare miljarden aan belastinggeld uitgegeven voor de bestrijding van CO2. Het verschil moet liggen aan het Deense asielbeleid.

Verzorgingsstaat verdrinkt
Sinds Denemarken omschakelde om de verzorgingsstaat te redden, hebben de mensensmokkelaars in Syrië en Somalië dat land geschrapt uit hun folders. Maar een reis naar Ter Apel voor vierduizend euro staat nog steeds naast de reis naar Berlijn. Vorig jaar kwamen daarom slechts tweeduizend mensen zonder visum binnen in Denemarken om asiel aan te vragen. Bij ons drieëndertigduizend. Dit enorme verschil blijkt ook uit de laatste maandcijfers: ongeveer vijftien keer zo veel asielaanvragen van mensen zonder visum in Nederland als in Denemarken.

Daardoor verdrinkt onze verzorgingsstaat. Sinds 2018 is de economische groei zo laag, dat er geen geld meer bijkomt om de kwaliteit van defensie, politie, onderwijs, gezondheidszorg en openbaar vervoer te handhaven, laat staan te verbeteren. Veel geld gaat op aan de inrichting van almaar meer opvangcentra voor asielvragers en de bijbehorende ambtenarij, advocatuur en bewaking. Honderden miljoenen extra gaan ook als uitkeringen en toeslagen naar de gezinnen van asielvragers uit conservatief-islamitische milieus waarvan de vrouwen zo weinig bijdragen aan de economie. En als die gezinnen thuis een Arabisch dialect, Amharic of Swahili spreken, blijft de zorg voor de volgende generatie.

Dat alles moet wel ten koste van onze verzorgingsstaat gaan. In het onderwijs is er een explosie van ‘ondersteunend personeel’, maar tegelijk van beschamende resultaten op de internationaal vergelijkende PISA-tests. Hier is een onmiskenbare indicator voor het dalende niveau in rekenen en wiskunde: de prestaties van de kinderen van Henk en Ingrid, de ‘niet-immigranten’ dus, zijn in Nederland meer gedaald dan in bijna alle andere onderzochte landen (plaats 36 van de 40; zie figuur 1.7.9 in het PISA-rapport).

De oorzaak: steeds meer leerlingen in de klas die thuis geen Nederlands spreken terwijl de leraren onder ideologische druk staan om het oude rekenonderwijs (tafels van vermenigvuldiging stampen en dan algebra oefenen) te vervangen door verhalen waarin dan iets wiskundigs is verborgen. Te veel leerlingen hebben moeite met het verhaal, de docent moet langzamer werken en de hele klas gaat naar beneden. En dat ongunstige effect van zwakke leerlingen die thuis geen Nederlands spreken is nergens zo groot als in Nederland (van zeventig onderzochte landen in tabel 1.2.4 van PISA).

Slechte onderwijsprestaties nadelig voor verzorgingsstaat
We hebben in het onderwijs ongelukkige kinderen, ongelukkige docenten door extreme verplichtingen om over alles rapportages in te dienen, ideologisch begeesterde programma-ontwerpers die ook nog ten koste van het Nederlands ruimte willen in het leerplan voor de niet-Nederlandse talen die de kinderen thuis spreken, en een ministerie dat ongeveer even objectief lijkt als de NOS. Zie ook hier.

Lagere niveaus voor rekenen, wiskunde en Nederlands maken het moeilijker voor leerlingen om door te gaan met hun opleiding en later een goede baan te vinden. Op termijn krijgen lagere prestaties in de PISA-toetsen daarom ook significante gevolgen voor de economische groei en dus voor het in stand houden van de verzorgingsstaat.

Onwettige immigratie
De Amerikaanse topeconoom Tyler Cowen heeft goed uitgelegd wat nodig is voor beperkingen op illegale immigratie. Allereerst moeten we eerlijk zijn en accepteren dat ‘onwettige immigratie zonder visum’ het correcte etiket is voor de overgrote meerderheid van de illegale binnenkomers, en niet ‘asielvrager’. Het woord ‘asiel’ past bij vervolgde journalisten en politici en bij intellectuelen die worden vervolgd vanwege hun kritiek op het regime in hun thuisland.

De duizenden jonge Syriërs die zich melden in Ter Apel zien er niet uit als vervolgde schrijvers of geestelijken. Het zijn jonge mannen uit middenklasse-families die in staat zijn om vierduizend euro te betalen aan een mensensmokkelaar. Door één zoon of neef vooruit te sturen hopen ze met de hele uitgebreide familie te kunnen emigreren naar rijk Nederland. Onwettige immigratie zonder visum dus.

Het diepere probleem, zoals prof. Cowen uitlegt is dan niet dat een of andere EU-afspraak of een Europees verdrag het onmogelijk maakt om die illegale immigratie te beëindigen. Het is Denemarken gelukt en Nederland is een van de zes gewaardeerde oprichters van de EU en een grote nettobetaler. Brussel zal zich zeker inspannen wanneer wij alle Deense maatregelen ook willen invoeren.

Het probleem is dat harde maatregelen zijn vereist die niet passen bij het vriendelijke, begripsvolle maatwerk dat wij graag zien in onze rijke verzorgingsstaat. Prof. Cowen: ‘In rijke, succesvolle democratieën botst elk werkbaar immigratiebeleid na verloop van tijd op progressieve instincten of op de publieke opinie – vaak allebei. We schommelen tussen mededogen en dwingende controle, en hoe meer we van het een doen, hoe meer we het andere nodig zullen hebben…. Gezien de groeiende aantrekkingskracht van migratie uit arme landen moeten straffen en handhaving elk jaar strenger worden. Er zijn geen manieren om grote aantallen mensen terug te sturen die niet wreed en dwingend zijn. Er zijn ook weinig manieren om mensen buiten te houden die niet politiecontroles, arrestaties aan de grens, gevangenschap en andere onaangename maatregelen inhouden. .. Dreigementen zijn onvermijdelijk… Dat kan betekenen dat we mensen gedwongen terug naar huis vliegen, ze in tijdelijke gevangenissen plaatsen, en hen in het algemeen behandelen op manieren die ik bijzonder onaangenaam en verontrustend vind.’

Sociale cohesie in gevaar
Nederland is nog niet klaar voor dat inzicht. Onze ambtenaren, Raad van State en politieke elites vinden dat 314 AZC’s nog niet genoeg zijn. Daarmee zijn zij degenen die de sociale cohesie in gevaar brengen, niet Geert Wilders en Mona Keijzer. Ze zijn blind voor verruwing die al zichtbaar is omdat onze verzorgingsstaat verarmt, en onze rijke cultuur steeds meer concessies doet. Ze zouden eens kunnen beginnen met na te denken over het artikel van Tyler Cowen.
https://www.wyniasweek.nl(...)-een-andere-cultuur/

Volmondig mee eens. Je ziet het ook in dit topic.
pi_219519351
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 16:15 schreef Nexum het volgende:

[..]
Gewoon doorzetten. Wat wil de EU doen dan? Ze laten Polen en Hongarije er ook mee wegkomen. En anders gewoon die boetes aftikken die onder de streep ook nog veel goedkoper zijn dan de schade die massa-immigratie brengt.
pi_219519420
quote:
10s.gif Op woensdag 17 december 2025 19:18 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Gewoon doorzetten. Wat wil de EU doen dan? Ze laten Polen en Hongarije er ook mee wegkomen. En anders gewoon die boetes aftikken die onder de streep ook nog veel goedkoper zijn dan de schade die massa-immigratie brengt.
Polen en Hongarije hebben boetes opgelegd gekregen die echt wel daadwerkelijk gevolg hebben gehad voor de economie en het financiële beleid van deze landen:

Lagere investeringsniveaus zijn voor Nederland absoluut niet gunstig want we staan juist nu voor veels te veel uitdagingen die totaal losstaan van migratie waar gewoon geld voor nodig is. Er valt misschien wel iets te zeggen over de mate waarin we afhankelijk daarvan zijn en wat dat zegt over de EU maar we zijn niks voor niks ooit deze samenwerking aangegaan.
pi_219520802
quote:
88s.gif Op woensdag 17 december 2025 16:47 schreef sp3c het volgende:
nou we zijn niet met handen en voeten gebonden ofzo, het is grotendeels echt Nederlands beleid dat er zo´n pestzooi van heeft gemaakt

daarnaast moet er eindelijk eens werk gemaakt worden van het beveiligen van de buitengrens, we hebben met zijn allen ongeveer 120 combatanten, maak een roulatie schema van een stuk of 10 en laat die de middellandse zee patrouilleren

enter elk vluchtelingenbootje dat deze kant op komt, draai ze om en geef ze nipt genoeg brandstof om de kust waar ze vandaan komen te bereiken, werkte bij de Somaliers ook ... we zijn niet zwak, we doen zwak
De meeste migranten komen Europa in via de NGO veerdiensten die ze voor de kust van Afrika oppikken.

Het is redelijk krankzinnig dat Polen wel aan actieve grensbewaking mag doen met hekwerken en pushbacks terwijl ze via de zuidgrens zomaar binnen mogen komen.
pi_219521166
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 19:27 schreef Nexum het volgende:

[..]
Polen en Hongarije hebben boetes opgelegd gekregen die echt wel daadwerkelijk gevolg hebben gehad voor de economie en het financiële beleid van deze landen:

Lagere investeringsniveaus zijn voor Nederland absoluut niet gunstig want we staan juist nu voor veels te veel uitdagingen die totaal losstaan van migratie waar gewoon geld voor nodig is. Er valt misschien wel iets te zeggen over de mate waarin we afhankelijk daarvan zijn en wat dat zegt over de EU maar we zijn niks voor niks ooit deze samenwerking aangegaan.
Prima, betalen we toch gewoon minder aan de EU. Gebrukken we dat geld om de boetes te betalen en in onszelf te investeren.

Precies mooi op het gemiddelde gaan zitten van alle betalende landen. Maak maar eens wat herrie.
^ To je nesmysl ^
  woensdag 17 december 2025 @ 22:09:48 #96
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219521680
Strafbaarstelling van illegaliteit is wel het allerdomste idee dat ik ooit gehoord heb.

Een illegaal die wil je namelijk weg, anders was die niet illegaal. Ga je hem in de gevangenis gooien omdat het strafbaar is, dan is die dus niet weg.
pi_219521849
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:09 schreef Hexagon het volgende:
Strafbaarstelling van illegaliteit is wel het allerdomste idee dat ik ooit gehoord heb.

Een illegaal die wil je namelijk weg, anders was die niet illegaal. Ga je hem in de gevangenis gooien omdat het strafbaar is, dan is die dus niet weg.
Liever in de gevangenis dan dat ze 's nachts op jacht gaan naar 17-jarige meisjes.

Maar wees niet getreurd, de EU-lidstaten hebben vorige week afspraken gemaakt om het uitzetten makkelijker te maken middels terugkeerhubs en een verruiming van veilige derde landen.
  woensdag 17 december 2025 @ 22:25:06 #98
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219521914
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:20 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Liever in de gevangenis dan dat ze 's nachts op jacht gaan naar 17-jarige meisjes.
Nog beter is dat ze gewoon teruggestuurd worden naar waar ze vandaan komen in plaats van hier een cel gaan bezetten.
pi_219522086
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nog beter is dat ze gewoon teruggestuurd worden naar waar ze vandaan komen in plaats van hier een cel gaan bezetten.
Helaas maken de progressieve rechters dat tot nu toe steeds onmogelijk. Het is dus wachten opdat het Europees Parlement heeft ingestemd met de Terugkeerverordening. Dat zal terugkeer "gewoon" mogelijk moeten maken.
  woensdag 17 december 2025 @ 22:47:41 #100
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219522216
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:39 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Helaas maken de progressieve rechters dat tot nu toe steeds onmogelijk. Het is dus wachten opdat het Europees Parlement heeft ingestemd met de Terugkeerverordening. Dat zal terugkeer "gewoon" mogelijk moeten maken.
Dit voorstel maakt het juist lastiger, gezien ze dan eerst in de cel moeten gaan zitten.

Het draagt werkelijk niks bij aan wat je wilt bereiken.
pi_219522413
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 12:16 schreef Nexum het volgende:
Laat maar gewoon ICE naar Nederland overwaaien en massa deportaties uitvoeren. Dan is het probleem meteen opgelost en hoeven we asiel ook nooit meer een verkiezingsonderwerp te maken en zijn we ook gelijk van de PVV af.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze stelling bewijst gelijk dat de nassamigratie voor de maatschappelijke tegenstellingen zorgt die er nu zijn.

'Diversiteit brengt ons alleen maar goed' toch?

Om te kotsen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219522427
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit voorstel maakt het juist lastiger, gezien ze dan eerst in de cel moeten gaan zitten.

Nee dit maakt het juist makkelijker.

Nu verdwijnen ze vaak van de radar en zijn ze onvindbaar.
  woensdag 17 december 2025 @ 23:01:51 #103
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219522492
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat ze dit zijn vergeten.
quote:
In de nacht van 26 op 27 oktober 2005 kwamen elf mensen om het leven bij een grote brand in een cellencomplex, het Detentie- en Uitzetcentrum Schiphol-Oost Deze mensen konden niet meer uit hun cellen worden bevrijd door de bewaarders
https://onderzoeksraad.nl(...)an-26-op-27-oktober/
  woensdag 17 december 2025 @ 23:01:53 #104
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219522494
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:57 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Nee dit maakt het juist makkelijker.

Nu verdwijnen ze vaak van de radar en zijn ze onvindbaar.
Daarvoor bestaat al vreemdelingenbewaring. Ze aanvullend voor de rechter brengen en extra lang in de cel houden voegt niks toe wat tot snellerte uitzetting leidt.
pi_219522543
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daarvoor bestaat al vreemdelingenbewaring. Ze aanvullend voor de rechter brengen en extra lang in de cel houden voegt niks toe wat tot snellerte uitzetting leidt.
Vreemdelingenbewaring is een zwaar middel dat in de praktijk vrijwel nooit mag worden ingezet. Dus nee, dat is voor nu geen oplossing.
  woensdag 17 december 2025 @ 23:31:41 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219522760
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:06 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Vreemdelingenbewaring is een zwaar middel dat in de praktijk vrijwel nooit mag worden ingezet. Dus nee, dat is voor nu geen oplossing.
En waarom lossen ze dat niet op dan, in plaats van er weer wat bij te bedenken?
pi_219522777
Kunnen we niet gewoon een kliklijn maken om immigranten aan te geven, die dan zonder enige vorm van proces pardoes de grens over worden gesmeten? Ongeveer zoals in de VS? Dat zal lekker opruimen.

Natuurlijk gaat dan iedereen eerst hun buurman aangeven die ze niet vertrouwen. Maar ja, als je eerst gaat uitzoeken of het wel echt een immigrant is, dan gaat dat weer heel lang duren en veel geld kosten. Dus, hup! Eruit!

Het voordeel is dan wel, dat alleen de hele vriendelijke mensen overblijven en iedereen wel twee huizen kan kopen.
pi_219522887
:')
  donderdag 18 december 2025 @ 07:06:19 #109
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219523210
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
Kunnen we niet gewoon een kliklijn maken om immigranten aan te geven, die dan zonder enige vorm van proces pardoes de grens over worden gesmeten? Ongeveer zoals in de VS? Dat zal lekker opruimen.
Bij veiligelanders zou je dit sowieso moeten doen inderdaad
  donderdag 18 december 2025 @ 07:29:16 #110
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219523278
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En waarom lossen ze dat niet op dan, in plaats van er weer wat bij te bedenken?
Omdat illegaliteit strafbaar stellen heel daadkrachtig KLINKT! Als het voor de bühne maar lijkt dat je daadkrachtig bezig bent kun je het echte probleem lekker negeren.
Blaf me vol
  donderdag 18 december 2025 @ 07:48:01 #111
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219523354
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 07:29 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Omdat illegaliteit strafbaar stellen heel daadkrachtig KLINKT! Als het voor de bühne maar lijkt dat je daadkrachtig bezig bent kun je het echte probleem lekker negeren.
Exact, en intussen blijven die illegalen dus hier en zijn ze niet waar ze moeten zijn, in hun land van herkomst.
pi_219523413
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 18:19 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja, dat zijn de partijen in het kabinet. Maar hoe rechts is het beleid geweest? Afgelopen jaar zat Wilders er nota bene; heb jij het gevoel dat je overspoeld bent door een rechtse golf?
  donderdag 18 december 2025 @ 08:10:22 #113
182233 thedeedster
pi_219523419
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 08:07 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ja, dat zijn de partijen in het kabinet. Maar hoe rechts is het beleid geweest? Afgelopen jaar zat Wilders er nota bene; heb jij het gevoel dat je overspoeld bent door een rechtse golf?
Pas op, sommige mensen zien een scheet van Wilders al als zodanig.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219523746
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 08:10 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Pas op, sommige mensen zien een scheet van Wilders al als zodanig.
Begrijp me niet verkeerd: Wilders is een laffe haas en heeft er geen kut van gebakken, maar om nou te zeggen dat we een 'rechts beleid' hebben gehad.. houd op met me hoor.
  donderdag 18 december 2025 @ 10:25:38 #115
182233 thedeedster
pi_219524147
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:32 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Begrijp me niet verkeerd: Wilders is een laffe haas en heeft er geen kut van gebakken, maar om nou te zeggen dat we een 'rechts beleid' hebben gehad.. houd op met me hoor.
Eens. Het is dan ook een volstrekte misvatting dat die 150 lui in de Tweede Kamer in controle zijn.
pi_219524757
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 08:07 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Nee, er gebeurde gewoon heel weinig
  donderdag 18 december 2025 @ 12:55:50 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219525171
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 10:25 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Eens. Het is dan ook een volstrekte misvatting dat die 150 lui in de Tweede Kamer in controle zijn.
Tja je kunt iedere keer achter een nieuwe verlosser aan hollen die het allemaal wel even gaat fixen.

Maar kennelijk is de realiteit toch wat weerbarstiger.
  donderdag 18 december 2025 @ 13:00:06 #118
182233 thedeedster
pi_219525206
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 12:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja je kunt iedere keer achter een nieuwe verlosser aan hollen die het allemaal wel even gaat fixen.

Maar kennelijk is de realiteit toch wat weerbarstiger.
De maatschappij van nu is als een grote olietanker die alleen een klein beetje bijgestuurd kan worden.
pi_219525359
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:32 schreef Solispolar het volgende:

[..]
We hebben nog nooit eerder zo’n rechts kabinet gehad. En alsnog is wat ze doen niet rechts?

Wanneer is het dan wel ‘echt rechts’ naar jouw idee?
pi_219525362
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 10:25 schreef thedeedster het volgende:

[..]
En complotdenken is nogal populair in uiterst rechtse kringen.
pi_219525829
quote:
88s.gif Op woensdag 17 december 2025 16:47 schreef sp3c het volgende:

Oh ja, daar was vandaag nog nieuws over:

quote:
EU-hof: Frontex kan verantwoordelijk worden gehouden voor pushbacks
De Europese grensbewakingsdienst Frontex kan verantwoordelijk worden gehouden voor zogeheten pushbacks van vluchtelingen. Dat heeft het Europees Hof van Justitie geoordeeld in een zaak die was aangespannen door een Syrisch gezin.

Bij pushbacks worden migranten teruggestuurd zonder dat zij de kans krijgen asiel aan te vragen.

Nadat de oorlog in Syrië was uitgebroken, vluchtte het gezin in 2016 via Noord-Irak en Turkije naar Europa. De Syriërs wilden in Griekenland asiel vragen, maar werden door de Griekse autoriteiten en Frontex met een vliegtuig teruggevlogen naar Turkije.

De gezinsleden stellen dat daarbij hun rechten zijn geschonden en eisen een schadevergoeding. Het gezin woont inmiddels in Noord-Irak.

Terugkeerbesluit
Een lagere EU-rechter wees die eis voor een schadevergoeding eerder af. Toen werd gezegd dat de bevoegdheid om te beoordelen of een zogenoemd terugkeerbesluit gegrond is, bij de lidstaten ligt en niet bij Frontex.

Het Hof van Justitie oordeelt nu echter dat Frontex verplicht is de grondrechten van mensen te waarborgen. Dat betekent dat de dienst moet controleren of migranten de mogelijkheid hebben gekregen asiel aan te vragen en of uitzettingen rechtmatig verlopen.
https://nos.nl/artikel/25(...)ouden-voor-pushbacks
Dat mag dus niet van de EU. De organisatie die vluchtelingenbootjes met genoeg brandstof terug stuurt zal zwaar bestraft gaan worden.
pi_219525859
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 18:19 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Driekwart jaar. Nou nou.
pi_219525932
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 14:08 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Driekwart jaar. Nou nou.
Oh, de duur is nu een bepalende factor? 4 jaar vol maken of driekwartjaar zegt iets over de mate van hoe rechts het beleid precies was.
Dit, dus.
pi_219525995
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

Natuurlijk gaat dan iedereen eerst hun buurman aangeven die ze niet vertrouwen. Maar ja, als je eerst gaat uitzoeken of het wel echt een immigrant is, dan gaat dat weer heel lang duren en veel geld kosten. Dus, hup! Eruit!

Het voordeel is dan wel, dat alleen de hele vriendelijke mensen overblijven en iedereen wel twee huizen kan kopen.
Ja is goed man.
Wil je ook kopgeld invoeren voor iedere aangegeven asielzoeker?
1947-2016
  donderdag 18 december 2025 @ 14:39:24 #125
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219526059
quote:
10s.gif Op donderdag 18 december 2025 13:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
We hebben nog nooit eerder zo’n rechts kabinet gehad. En alsnog is wat ze doen niet rechts?

De partijen zijn wellicht rechts, maar het beleid wat ze gevoerd hebben, althans getracht, is toch niet rechts te noemen. Sterker nog, ze hebben er niets van gebakken.
pi_219526128
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 07:06 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Bij veiligelanders zou je dit sowieso moeten doen inderdaad
Veiligelanders, die door de EU aan Nederland zijn toegewezen? Nexit?
pi_219526136
quote:

[..]

Je weet toch dat Wilders heel sociaal en kei links is?
  donderdag 18 december 2025 @ 14:48:31 #128
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219526151
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 14:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Veiligelanders, die door de EU aan Nederland zijn toegewezen? Nexit?
Hé, het was jouw idee he
pi_219526190
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 14:48 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Hé, het was jouw idee he
Helemaal niet.

Voor de mensen die het niet begrijpen: de leden van de EU hebben onderling afgesproken hoeveel asielzoekers ieder land op moet vangen. Dus als er in Italië een asielzoeker een aanvraag indient en die zitten al boven hun afgesproken aantal, dan wordt die persoon bijvoorbeeld naar Nederland gebracht, om daar beoordeeld te worden. Dwars door al die veilige EU landen heen!
  donderdag 18 december 2025 @ 14:53:46 #130
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219526202
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 14:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Helemaal niet.

Voor de mensen die het niet begrijpen: de leden van de EU hebben onderling afgesproken hoeveel asielzoekers ieder land op moet vangen. Dus als er in Italië een asielzoeker een aanvraag indient en die zitten al boven hun afgesproken aantal, dan wordt die persoon bijvoorbeeld naar Nederland gebracht, om daar beoordeeld te worden. Dwars door al die veilige EU landen heen!
Dan zet je toch een kliklijn op?
pi_219526213
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 14:53 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Dan zet je toch een kliklijn op?
? Wat heeft dat er mee te maken?

Ik ben meer van het goed uitleggen en achtergrondinformatie verstekken.
pi_219526381
quote:

[..]

Nogmaals: ik heb het niet over het kabinet maar over het beleid. Wat boeit het wie er zit er als niks door de kamer komt? En dit is links/rechts spelletje; andersom zou het precies hetzelfde zijn. Of ga jij nou met droge ogen beweren dat er een extreem rechts beleid is gevoerd?
pi_219526933
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 15:18 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Nogmaals: ik heb het niet over het kabinet maar over het beleid. Wat boeit het wie er zit er als niks door de kamer komt? En dit is links/rechts spelletje; andersom zou het precies hetzelfde zijn. Of ga jij nou met droge ogen beweren dat er een extreem rechts beleid is gevoerd?
Het beleid is al 40 jaar ieder jaar wat rechtser dan het vorige jaar. Dus ja, daar mag ondertussen het woordje "extreem" wel voor.

Alles is relatief, vergeleken met de VS, Rusland of China hebben we hier een links beleid.
pi_219528006
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 14:39 schreef Mubassie het volgende:

[..]
De partijen zijn wellicht rechts, maar het beleid wat ze gevoerd hebben, althans getracht, is toch niet rechts te noemen. Sterker nog, ze hebben er niets van gebakken.
Of is alleen voor symboolpolitiek en vertraging gaan juist typisch rechts beleid?
pi_219528020
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 15:18 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Dat de uiterst rechtse clubjes niet zo capabel zijn en niet tot werkend beleid kunnen komen wil niet zeggen dat dit falende beleid niet is gevoerd.
  donderdag 18 december 2025 @ 18:43:19 #136
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219528037
quote:
10s.gif Op donderdag 18 december 2025 18:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Of is alleen voor symboolpolitiek en vertraging gaan juist typisch rechts beleid?
Misschien kun je antwoorden op mijn reactie.
Nu ga je weer een vraag stellen die je maar al te graag zelf wil beantwoorden.

Rechtse partijen hebben gewoon niet geleverd, laat staan rechts beleid gevoerd.
pi_219528042
Jeetje, wat streng zeg, wauw volledig onder de indruk, poeh poeh dat dit kan zo streng, strenger de streng streng, mijn god, hou me vast, compleet uit deze wereld, strengste ooit, ik kan mijn ogen en oren niet geloven, zo onwerkelijk gewoon...
pi_219528322
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 18:43 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Maar is niet daadwerkelijk leveren op belangrijke onderwerpen niet gewoon inherent aan radicaal rechts beleid?
  donderdag 18 december 2025 @ 19:18:49 #139
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219528367
quote:
10s.gif Op donderdag 18 december 2025 19:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar is niet daadwerkelijk leveren op belangrijke onderwerpen niet gewoon inherent aan radicaal rechts beleid?
Dat weten we dus niet, op kabinet Schoof na.
pi_219528681
quote:

[..]

quote:
10s.gif Op donderdag 18 december 2025 19:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Er wordt geleverd. Zie de OP.
  donderdag 18 december 2025 @ 20:14:31 #141
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219529121
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 19:47 schreef RotatoR het volgende:

[..]
[..]
Er wordt geleverd. Zie de OP.
Ja en dat is een zeer goede zaak, maar het mag onderhand ook wel eens :)

Voor de rest aardig geflopt, hoe graag ik ook een goed rechts kabinet zou willen zien.
pi_219529181
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 20:14 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Ja en dat is een zeer goede zaak, maar het mag onderhand ook wel eens :)

Voor de rest aardig geflopt, hoe graag ik ook een goed rechts kabinet zou willen zien.
Helaas geflopt door het amateuristische gepruts van NSC en Faber.
pi_219530569
twitter

Lol
pi_219532760
quote:
10s.gif Op donderdag 18 december 2025 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat de uiterst rechtse clubjes niet zo capabel zijn en niet tot werkend beleid kunnen komen wil niet zeggen dat dit falende beleid niet is gevoerd.
Droog je tranen Karel, links krijgt er net zo goed niks door natuurlijk. Doet de hele kabinetsformatie tot dusver (als je het al zo kunt noemen) je niet denken aan de vorige periode? Ook deze club begint al door elkaar 5 messen in de rug te steken terwijl ze schoolpleinpolitiek bedrijven. Nee, dit komt net zo min goed.
pi_219532763
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 16:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het beleid is al 40 jaar ieder jaar wat rechtser dan het vorige jaar. Dus ja, daar mag ondertussen het woordje "extreem" wel voor.

Alles is relatief, vergeleken met de VS, Rusland of China hebben we hier een links beleid.
Sorry hoor. Maar als je kijkt naar de manier waarop we hier met minderheden als vluchtelingen, LHBTIQ+ en andere groeperingen omgaan dan kan je toch moeilijk stellen dat we hier extreem rechts zijn :') Houd op met met hoor.
  vrijdag 19 december 2025 @ 09:05:10 #146
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219532766
quote:
9s.gif Op donderdag 18 december 2025 21:54 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Lol
Nou bedankt Geert, zitten we nog langer met die illegalen opgescheept.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 09:07:34 #147
236264 crew  capricia
pi_219532771
Het is natuurlijk niet alleen het strafbaar stellen van illegaliteit.
Die asielnoodmaatregelenwet van Faber die er nu doorheen gaat.

Er staan meer punten in.

Met de asielnoodmaatregelenwet zijn onder meer asielvergunningen niet vijf, maar nog drie jaar geldig. Ook wordt de vergunning voor onbepaalde tijd afgeschaft en kunnen meerderjarige kinderen en ongehuwde partners niet langer nareizen.

En dat zijn toch maatregelen die al veel eerder genomen hadden kunnen worden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219532787
quote:
Er is toch nog geen beleid gevoerd waar links blij mee zou zijn? Het gemotoriseerd verkeer is in de verstedelijkte gebieden niet minder geworden er is nog steeds veel geluidsoverlast er wordt niet gesproken enz. enz.
pi_219532977
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 06:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Die illegaal kan er dan wel alles aan doen, maar dat loopt compleet stuk als het consulaat of de ambassade zegt "Nee, flikker op. Blijf maar lekker uit ons land weg."

Wat doe je in zo'n situatie dan? Terug naar Start en hem opnieuw in de cel kieperen voor iets waar ie uiteindelijk zelf weinig tegen kan doen?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 09:55:01 #150
236264 crew  capricia
pi_219533022
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 09:46 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Die illegaal kan er dan wel alles aan doen, maar dat loopt compleet stuk als het consulaat of de ambassade zegt "Nee, flikker op. Blijf maar lekker uit ons land weg."

Wat doe je in zo'n situatie dan? Terug naar Start en hem opnieuw in de cel kieperen voor iets waar ie uiteindelijk zelf weinig tegen kan doen?
Daarom moeten die aanvragen ook bij de grens van de EU plaatsvinden. En niet als ze hier al eenmaal binnen zijn.
Ook komen er uitzethubs buiten de Europese Unie waar deze mensen ondergebracht gaan worden.

Tevens lijkt me dit een uitgelezen kans voor de EU om gezamelijk afspraken te maken met land van herkomst. En niet ieder landje op zich zoals we nu doen. Dat Marokko wel die uit Frankrijk terugneemt, maar weer moeilijk doet bij die uit Nederland omdat er hier iets negatiefs in de pers over Marokko stond, etc.
Alle landen kampen hier mee, mooi dat het gezamenlijk opgepakt gaat worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219533028
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:06 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dus je mag ze niet opsluiten omdat ze illegaal zijn, maar als je illegaliteit strafbaar maakt, dan kun je ze wel opsluiten omdat ze een strafbaar feit hebben gepleegd, namelijk illegaal zijn? :?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_219533054
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 09:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom moeten die aanvragen ook bij de grens van de EU plaatsvinden. En niet als ze hier al eenmaal binnen zijn.
Ook komen er uitzethubs buiten de Europese Unie waar deze mensen ondergebracht gaan worden.
Nogmaals, dat is niet iets wat je dus kan veranderen met Nederlands beleid. Het land waar die uitzethubs zouden moeten komen, moet daarmee wel akkoord gaan, dan kun je illegalen daar naartoe sturen en ze niet hier nog meer cellen in beslag laten nemen.

Anders is het namelijk heel simpel: Zet een groot hangslot op de poort van elk AZC en zorg dat ze er niet meer uit kunnen. Bereik je precies hetzelfde mee, namelijk al die 'gevaarlijke' asielzoekers van de straat, in plaats van het probleem te verplaatsen naar justitie.
pi_219533089
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 09:46 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ja. De meeste ontwikkelde landen kom je niet binnen zonder papieren. Moet je zelf maar eens proberen. Waarom zou dat dan voor andere mensen in Nederland wel gelden?

Laat het niet ons probleem worden. Al is het levenslang.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 10:19:43 #154
236264 crew  capricia
pi_219533116
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:03 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Nogmaals, dat is niet iets wat je dus kan veranderen met Nederlands beleid. Het land waar die uitzethubs zouden moeten komen, moet daarmee wel akkoord gaan, dan kun je illegalen daar naartoe sturen en ze niet hier nog meer cellen in beslag laten nemen.

Anders is het namelijk heel simpel: Zet een groot hangslot op de poort van elk AZC en zorg dat ze er niet meer uit kunnen. Bereik je precies hetzelfde mee, namelijk al die 'gevaarlijke' asielzoekers van de straat, in plaats van het probleem te verplaatsen naar justitie.
Dit is inmiddels gewoon onderdeel van het nieuwe Europese migratiebeleid om het lage terugkeerpercentage van uitgeprocedeerde asielzoekers te verhogen.

Dus ja, wij kunnen die illegalen en alle mensen die uitgeprocedeerd zijn, daar straks heen sturen.

Lijkt me verstandig om deze mensen tot dan hier gewoon in detentie te zetten en ze niet vrij over Europa te laten zwerven.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 19-12-2025 10:24:59 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:21:31 #155
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219533128
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:12 schreef Lyrebird het volgende:

Al is het levenslang.
Dan is het juist de rest van zijn leven ons probleem. :')
pi_219533137
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee hoor. Dat heeft zo’n afschrikkende werking dat niemand anders het in z’n bolle harses haalt om hetzelfde te doen.
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:23:49 #157
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219533140
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:19 schreef capricia het volgende:

Dus ja, wij kunnen die illegalen en alle mensen die uitgeprocedeerd zijn, daar straks heen sturen.
Niet als ze hier eerst in de cel moeten vanwege hun straf voor illegaal hier zijn. Dat is wat we tot in den treure proberen uit te leggen.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 10:25:41 #158
236264 crew  capricia
pi_219533152
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Niet als ze hier eerst in de cel moeten vanwege hun straf voor illegaal hier zijn. Dat is wat we tot in den treure proberen uit te leggen.
Enkelband zodat je weet waar ze zijn, is ook prima. :)

En als het strafbaar is, en ze plegen door hier te blijven dus strafbare feiten, is het wel zo makkelijk om iedere andere asielaanvraag door deze persoon (en dat gebeurt nogal eens) direct te weigeren. Er zijn immers strafbare feiten gepleegd.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:25:44 #159
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219533154
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Nee hoor. Dat heeft zo’n afschrikkende werking dat niemand anders het in z’n bolle harses haalt om hetzelfde te doen.
Verzuipen op de middellandse zee heeft ook een afschrikwekkende werking. Dat weerhoudt ze er ook niet van het toch te proberen.

Dus als we dat plannetje uitvoeren mogen we een paar nieuwe gevangenissen bouwen om illegalen de rest van hun leven te gaan verzorgen.
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:26:51 #160
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219533158
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Enkelband zodat je weet waar ze zijn, is ook prima. :)
Beter gewoon zo snel mogelijk weg hier, in plaats van ze eerst een strafperiode vast zetten.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 10:29:23 #161
236264 crew  capricia
pi_219533173
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Beter gewoon zo snel mogelijk weg hier, in plaats van ze eerst een strafperiode vast zetten.
Beter kwamen ze er al niet eens in.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219533189
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ja. De meeste ontwikkelde landen kom je niet binnen zonder papieren. Moet je zelf maar eens proberen. Waarom zou dat dan voor andere mensen in Nederland wel gelden?

Laat het niet ons probleem worden. Al is het levenslang.
Want iemand die hier eindeloos in de cel zit omdat ie wel WIL terug keren maar niet KAN terug keren is niet ons probleem?
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:31:47 #163
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219533191
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar daar gaat het voorstel niet over.
pi_219533196
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat krijg je alleen voor elkaar als je de grenzen potdicht zou houden. En sinds Nederland geen eiland is, en we een Schengen verdrag hebben, wordt dat vrij moeilijk.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 10:33:20 #165
236264 crew  capricia
pi_219533202
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar daar gaat het voorstel niet over.
Als het strafbaar is, en ze plegen door hier te blijven dus strafbare feiten, is het wel zo makkelijk om iedere andere asielaanvraag door deze persoon (en dat gebeurt nogal eens) direct te weigeren. Er zijn immers strafbare feiten gepleegd.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:34:30 #166
182233 thedeedster
pi_219533212
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Want ze verkiezen de bak boven een leven in vrijheid? Zij het in een ander land.

Nou, dan kan die gevangenis ook wel wat soberder.
pi_219533215
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat mag Rob Jetten dan mooi gaan regelen. Kennelijk is dit iets wat D66 wel voor elkaar kan krijgen terwijl het de kabinetten van de afgelopen decennia niet is gelukt.
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:36:18 #168
182233 thedeedster
pi_219533224
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:31 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Want iemand die hier eindeloos in de cel zit omdat ie wel WIL terug keren maar niet KAN terug keren is niet ons probleem?
Fascinerend altijd; we kunnen blijkbaar wel het klimaat beïnvloeden, maar iemand terugsturen niet.

Allemaal onwil.
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:40:05 #169
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219533253
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:34 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Want ze verkiezen de bak boven een leven in vrijheid? Zij het in een ander land.

Nou, dan kan die gevangenis ook wel wat soberder.
Er zijn wel meer mensen die de bak of erger riskeren met van alles.

Het lijkt me beter erop te sturen dat illegale mensen gewoon weg gaan. De EU is machtig genoeg om weigerachtige landen wat meer onder druk te zetten.
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:41:45 #170
182233 thedeedster
pi_219533264
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Er zijn wel meer mensen die de bak of erger riskeren met van alles.

Het lijkt me beter erop te sturen dat illegale mensen gewoon weg gaan. De EU is machtig genoeg om weigerachtige landen wat meer onder druk te zetten.
Helemaal eens.
  vrijdag 19 december 2025 @ 10:56:30 #171
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_219533376
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 14:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Oh ja, daar was vandaag nog nieuws over:
[..]
Dat mag dus niet van de EU. De organisatie die vluchtelingenbootjes met genoeg brandstof terug stuurt zal zwaar bestraft gaan worden.
Ik zou eerder zeggen geef ze een mooie medaille bij Frontex. Ik begin zo onderhand te denken dat de oplossing ligt in het niet meer toekennen van grondrechten aan illegale migranten.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_219533421
Het wordt eens tijd dat we als Europa gewoon besluiten niemand meer binnen te laten. De asielzoekers uit Afrika mogen op eigen continent maar eens wat gaan proberen. Na jaren van ontwikkelingshulp die kant uit lijkt het me niet meer dan logisch dat ze het eens zelf op gaan lossen.
pi_219533444
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:36 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Fascinerend altijd; we kunnen blijkbaar wel het klimaat beïnvloeden, maar iemand terugsturen niet.

Allemaal onwil.
Het gaat er niet om of wij wel terug kunnen sturen, maar of ze aankomen en niet direct weer terug worden gekopt door het ontvangende land. Of denk je dat een potje tennis spelen met illegalen geen verspilling is? :')

En dat we als één land het kllimaat kunnen beïnvloeden trek ik dan ook behoorlijk in twijfel.
pi_219533455
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 10:56 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ik zou eerder zeggen geef ze een mooie medaille bij Frontex. Ik begin zo onderhand te denken dat de oplossing ligt in het niet meer toekennen van grondrechten aan illegale migranten.
Dus illegale migranten verspelen hun recht op de universele mensenrechten? Volgens mij hadden de Duitsers daar in 1939 een mooi woord voor.
  vrijdag 19 december 2025 @ 11:15:47 #175
182233 thedeedster
pi_219533475
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:12 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Het gaat er niet om of wij wel terug kunnen sturen, maar of ze aankomen en niet direct weer terug worden gekopt door het ontvangende land. Of denk je dat een potje tennis spelen met illegalen geen verspilling is? :')

En dat we als één land het kllimaat kunnen beïnvloeden trek ik dan ook behoorlijk in twijfel.
Hier heb je wel een punt. Desalniettemin zul je toch íets moeten doen.

Dit is niet persoonlijk aan jou gericht, maar ik krijg gewoon serieus jeuk van al die mag-niet, kan-niet verhalen.

Ik wil niet gelaten alles maar accepteren.
pi_219533508
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:15 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Hier heb je wel een punt. Desalniettemin zul je toch íets moeten doen.
Je zal dat op moeten lossen op internationaal vlak, dus diplomatieke druk of sancties. Want met het over de grens gooien 'zodat ze maar het land uit zijn' en je ogen sluiten voor uitgezette illegalen doe je precies hetzelfde, namelijk je ogen sluiten voor het probleem omdat het zich niet meer binnen de grenzen afspeelt.

Aan de andere kant moeten we zeker zorgen voor een strenger beleid aan de poort, maar dat betekent geen 'pushbacks' zonder de mogelijkheid om asiel aan te vragen. Wel door bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat asielzoekers niet eindeloos in beroep kunnen gaan tegen een afgewezen asielaanvraag en je verzuipt in de schrijnende gevallen.
  vrijdag 19 december 2025 @ 11:24:56 #177
182233 thedeedster
pi_219533522
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:22 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Je zal dat op moeten lossen op internationaal vlak, dus diplomatieke druk of sancties. Want met het over de grens gooien 'zodat ze maar het land uit zijn' en je ogen sluiten voor uitgezette illegalen doe je precies hetzelfde, namelijk je ogen sluiten voor het probleem omdat het zich niet meer binnen de grenzen afspeelt.

Aan de andere kant moeten we zeker zorgen voor een strenger beleid aan de poort, maar dat betekent geen 'pushbacks' zonder de mogelijkheid om asiel aan te vragen. Wel door bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat asielzoekers niet eindeloos in beroep kunnen gaan tegen een afgewezen asielaanvraag en je verzuipt in de schrijnende gevallen.
Niks aan toe te voegen. ^O^
pi_219533525
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:22 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Je zal dat op moeten lossen op internationaal vlak, dus diplomatieke druk of sancties. Want met het over de grens gooien en je ogen sluiten voor uitgezette illegalen doe je precies hetzelfde, namelijk je ogen sluiten voor het probleem omdat het zich niet meer binnen de grenzen afspeelt.

Pushbacks zouden juist het nieuwe normaal moeten worden. Polen doet dit al aan de grens met Belarus met instemming van de EC. Dat zou aan de zuidgrens dus ook mogelijk moeten zijn.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 11:27:59 #179
236264 crew  capricia
pi_219533545
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:12 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Maar hoezo is dat altijd maar ons probleem?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219533557
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat Europa altijd het braafste jongetje van de klas wil zijn. Maar we leven in een tijd waarin het op termijn ten koste zal gaan van onze welvaart als we zo bezig blijven.
pi_219533562
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:25 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Pushbacks zouden juist het nieuwe normaal moeten worden. Polen doet dit al aan de grens met Belarus met instemming van de EC. Dat zou aan de zuidgrens dus ook mogelijk moeten zijn.
"Pushbacks" betekent dat je niet eens aan de poort de kans krijgt om asiel aan te vragen. Daarom zijn ze in strijd met internationaal recht. Je kan prima beleid maken waardoor zo'n aanvraag wel ingediend kan worden en je in afwachting van je uitspraak aan de grens in een opvangcentrum mag blijven zitten. Maar voorbij de grens ga je niet komen, tenzij verblijfsvergunning.
pi_219533572
quote:

[..]
Omdat ze terug gekopt worden naar ons. Hoe moeten we daar mee om gaan? Eindeloos heen en weer sturen omdat we ze zelf ook niet voorbij de douane op Schiphol laten komen? Wat als een land weigert om een vliegtuig zelfs toestemming te geven daar te landen?
  vrijdag 19 december 2025 @ 11:33:13 #183
182233 thedeedster
pi_219533581
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Omdat Europa altijd het braafste jongetje van de klas wil zijn. Maar we leven in een tijd waarin het op termijn ten koste zal gaan van onze welvaart als we zo bezig blijven.
Het is een moeilijke kwestie; je wil alles fair en eerlijk spelen. Maar de andere partij probeert op allerlei manieren vals te spelen. Dus hoe lang blijf je je dan zelf nog aan de regels houden?

Je zult gewoon op draconische wijze enkele juridische en internationale afspraken en wetten moeten herzien.
pi_219533595
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:30 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
"Pushbacks" betekent dat je niet eens aan de poort de kans krijgt om asiel aan te vragen. Daarom zijn ze in strijd met internationaal recht. Je kan prima beleid maken waardoor zo'n aanvraag wel ingediend kan worden en je in afwachting van je uitspraak aan de grens in een opvangcentrum mag blijven zitten. Maar voorbij de grens ga je niet komen, tenzij verblijfsvergunning.
Precies. Asiel zou alleen op uitnodiging moeten zijn zodat je weet wie je binnenhaalt en je de aantallen kunt reguleren. De rest moet je allemaal wegsturen.
pi_219533685
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:32 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Omdat ze terug gekopt worden naar ons. Hoe moeten we daar mee om gaan? Eindeloos heen en weer sturen omdat we ze zelf ook niet voorbij de douane op Schiphol laten komen? Wat als een land weigert om een vliegtuig zelfs toestemming te geven daar te landen?
En waarom zouden wij dat niet kunnen doen? Wat de ander kan, kunnen we zelf ook.
  vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:38 #186
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219533733
quote:

[..]
Omdat ze hier zijn en niet daar.

Dus moet er een oplossing bedacht worden om ze daar te krijgen. En niet om ze hier tot de eeuwigheid in een cel te zetten.
pi_219533745
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:40 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
En waarom zouden wij dat niet kunnen doen? Wat de ander kan, kunnen we zelf ook.
En dus iemand maar in rondjes sturen? Want dat is geen verspilling van resources?
pi_219533793
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:44 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
En dus iemand maar in rondjes sturen? Want dat is geen verspilling van resources?
Als iemand, met welk middel dan ook, hier aan komt en wordt terug gestuurd, hoe groot acht jij de kans dat die persoon wederom in Europa aan komt?

Maar waarom zouden we het dan ons probleem moeten maken dat bepaalde schurkenstaten haar eigen burgers niet accepteert?
pi_219533803
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:49 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]Maar waarom zouden we het dan ons probleem moeten maken dat bepaalde schurkenstaten haar eigen burgers niet accepteert?
Omdat iemand zonder toestemming om een ander land in te komen (of zonder paspoort), niet eens op een vliegtuig mag stappen. Het is niet zo dat we ze vastgebonden achter in een Hercules laden alsof ze vracht zijn.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 11:56:01 #190
236264 crew  capricia
pi_219533835
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus moet er een oplossing bedacht worden om ze daar te krijgen. En niet om ze hier tot de eeuwigheid in een cel te zetten.
Die oplossing is al bedacht: buiten de EU uitzet-hubs.
En als andere landen hun onderdanen niet terug nemen, is dat niet direct ons probleem. Mooie taak voor D66 om dat met de EU aan te pakken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 19 december 2025 @ 11:58:02 #191
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219533854
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Die oplossing is al bedacht: buiten de EU uitzet-hubs.
Dat is inderdaad een stuk beter dat dat domme plan om ze hier in de cel te gooien. Maar op een of andere manier wil dat kwartje bij enkelen niet vallen.
pi_219533865
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:51 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Omdat iemand zonder toestemming om een ander land in te komen (of zonder paspoort), niet eens op een vliegtuig mag stappen. Het is niet zo dat we ze vastgebonden achter in een Hercules laden alsof ze vracht zijn.
Maar zonder toestemming moeten wij ze maar weél accepteren?
pi_219533870
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Maar zonder toestemming moeten wij ze maar weél accepteren?
Als ze hier al zijn hebben we niet al te veel keuze natuurlijk.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 12:01:03 #194
236264 crew  capricia
pi_219533880
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een stuk beter dat dat domme plan om ze hier in de cel te gooien. Maar op een of andere manier wil dat kwartje bij enkelen niet vallen.
Je wil die illegalen niet zwervend door Europa hebben. Dus strafblad is prima, verspelen ze direct hun recht om nogmaals asiel aan te vragen. En in afwachting naar vervoer naar een uitzet-hub, kun je ze hier in vreemdelingen-detentie zetten of ze een enkelband geven.

Ik begrijp je probleem dus niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219533913
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ze worden opgesloten totdat ze uitgezet kunnen worden. Tussen de tijd dat iemand is uitgeprocedeerd en daadwerkelijk uitgezet kan worden zul je er toch echts iets mee moeten.
pi_219533923
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik begrijp je probleem dus niet.
Het is een PVV maatregel dus dan is het per definitie 'fout'.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 12:07:10 #197
236264 crew  capricia
pi_219533927
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:04 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Ze worden opgesloten totdat ze uitgezet kunnen worden. Tussen de tijd dat iemand is uitgeprocedeerd en daadwerkelijk uitgezet kan worden zul je er toch echts iets mee moeten.
Ja. Die mensen wil je echt niet op straat hebben, want ze verdwijnen meteen uit zicht.
Dus dat lijkt me prima.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219533934
Leuk dat gefantaseer over uitzet-hubs en strenge EU maatregelen maar voorlopig zijn die er nog helemaal niet.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 12:12:24 #199
236264 crew  capricia
pi_219533957
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:08 schreef mackinac het volgende:
Leuk dat gefantaseer over uitzet-hubs en strenge EU maatregelen maar voorlopig zijn die er nog helemaal niet.
Lijkt me een schone taak voor D66 om hier spoed achter te zetten. De EU-plannen zijn inmiddels al in vergevorderd stadium.

Tot die tijd wil ik die ongedocumenteerden helemaal niet zwervend over onze straten hebben. Iedereen weet wat er met Lisa gebeurd is. We weten gewoon helemaal niets van die mensen. Dus wat mij betreft is vreemdelingen-detentie heel zo raar niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219533987
twitter

Ondertussen is dit de staat van veel Europese steden omdat iedere 3e wereldlander maar de mogelijkheid moet hebben om hier asiel aan te vragen.
pi_219534013
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 11:59 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Als ze hier al zijn hebben we niet al te veel keuze natuurlijk.
Als ze weten dat ze onherroepelijk terug gestuurd worden zal het snel minder worden. En nogmaals, waarom zouden we er ons probleem van moeten maken?
pi_219534032
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Als ze weten dat ze onherroepelijk terug gestuurd worden zal het snel minder worden. En nogmaals, waarom zouden we er ons probleem van moeten maken?
Wie gaat ze dat vertellen? Het komt vaak genoeg voor dat die asielzoekers op een bootje gegooid worden door mensenhandelaren die ze geluk en rijkdom beloven. Als ze maar hun paspoort inleveren.

Het is niet alsof ze dat eventjes op internet kunnen lezen.
pi_219534082
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:22 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Wie gaat ze dat vertellen? Het komt vaak genoeg voor dat die asielzoekers op een bootje gegooid worden door mensenhandelaren die ze geluk en rijkdom beloven. Als ze maar hun paspoort inleveren.

Het is niet alsof ze dat eventjes op internet kunnen lezen.
Die mensenhandelaren worden ook betaald door die asielzoekers zelf, dat is hun verdienmodel. Dat verdienmodel valt vanzelf weg als men hoort dat er in Europa niemand (of zeer weinig) mensen een verblijfsvergunning krijgen. Die mond-op-mond reclame gaat vrij snel.
pi_219534129
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:29 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Die mensenhandelaren worden ook betaald door die asielzoekers zelf, dat is hun verdienmodel. Dat verdienmodel valt vanzelf weg als men hoort dat er in Europa niemand (of zeer weinig) mensen een verblijfsvergunning krijgen.
Die mensenhandelaren liegen de asielzoekers ook voor. Zo gauw ze hun geld hebben en hun 'klanten' op het bootje zijn gestapt kan het ze geen donder meer schelen wat er daarna gebeurt.

Dat verandert hooguit als er een heel vliegtuig vol met bootjesvluchtelingen de volgende dag weer in Marokko landt en bij die mensenhandelaren verhaal komt halen, maar dat zie ik niet gebeuren. Marokko is juist blij dat dat tuig uit het Rifgebergte het land uit is.
  vrijdag 19 december 2025 @ 13:16:33 #205
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219534354
Toch wel goed te zien dat het belang van een gezamenlijke EU-aanpak is ingedaald. ^O^
pi_219534818
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 09:07 schreef capricia het volgende:
Het is natuurlijk niet alleen het strafbaar stellen van illegaliteit.
Die asielnoodmaatregelenwet van Faber die er nu doorheen gaat.

Er staan meer punten in.

Met de asielnoodmaatregelenwet zijn onder meer asielvergunningen niet vijf, maar nog drie jaar geldig. Ook wordt de vergunning voor onbepaalde tijd afgeschaft en kunnen meerderjarige kinderen en ongehuwde partners niet langer nareizen.

En dat zijn toch maatregelen die al veel eerder genomen hadden kunnen worden.
Een deel daarvan zorgt toch enkel voor meer werkdruk bij de toch al overbelaste uitvoeringsdiensten? Allemaal gezellige boze symboolpolitiek maar veel zie ik het niet uithalen…
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 14:33:10 #207
236264 crew  capricia
pi_219535006
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 december 2025 14:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Een deel daarvan zorgt toch enkel voor meer werkdruk bij de toch al overbelaste uitvoeringsdiensten? Allemaal gezellige boze symboolpolitiek maar veel zie ik het niet uithalen…
Met minder nareizigers lijkt me het juist minder werk.

Al vind ik principieel dat te weinig mankracht nooit een excuus mag zijn om geen goed beleid te voeren.
Een schone taak voor het nieuwe kabinet om mensen en middelen beschikbaar te stellen om in elk geval de wet te handhaven.
Je krijg er anders zo'n willekeur van: deze wetten handhaven we wel, en die niet. We zijn toch geen bananenrepubliek? :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 14:35:07 #208
236264 crew  capricia
pi_219535035
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 13:16 schreef Hexagon het volgende:
Toch wel goed te zien dat het belang van een gezamenlijke EU-aanpak is ingedaald. ^O^
Zeker. En ik denk dat het belangrijk is dat de EU hier ook snel op gaat leveren. De onvrede in diverse landen is erg groot, zie alleen de opkomst van de radicale partijen overal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219535064
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 14:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Al vind ik principieel dat te weinig mankracht nooit een excuus mag zijn om geen goed beleid te voeren.
Een schone taak voor het nieuwe kabinet om mensen en middelen beschikbaar te stellen om in elk geval de wet te handhaven.
Je krijg er anders zo'n willekeur van: deze wetten handhaven we wel, en die niet. We zijn toch geen bananenrepubliek? :D
Dat stukje nareizigers zorgt inderdaad niet voor extra werk.
De vergunningen beperken wel, en fors ook. En permanente vergunningen afschaffen lijkt me sowieso vrij onwerkbaar. Wil je dan iemand na 20 jaar nog “terug” sturen? En is dat dan inclusief kinderen? Stimuleert inburgeren ook niet bepaald…

En enig pragmatisme qua uitvoerbaarheid lijkt mij juist wel belangrijk. En zowel drie als vijf jaar zijn arbitrair. Waarom dan niet elk jaar de status opnieuw beoordelen?

Overigens is de keten beter organiseren, dus tot en met uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers en overlastgevers, natuurlijk wel veel efficiënter. Dat voegt meer toe dan meer noodverbandjes wat men nu doet.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 15:04:18 #210
236264 crew  capricia
pi_219535253
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 december 2025 14:37 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat stukje nareizigers zorgt inderdaad niet voor extra werk.
De vergunningen beperken wel, en fors ook. En permanente vergunningen afschaffen lijkt me sowieso vrij onwerkbaar. Wil je dan iemand na 20 jaar nog “terug” sturen? En is dat dan inclusief kinderen? Stimuleert inburgeren ook niet bepaald…

En enig pragmatisme qua uitvoerbaarheid lijkt mij juist wel belangrijk. En zowel drie als vijf jaar zijn arbitrair. Waarom dan niet elk jaar de status opnieuw beoordelen?

Overigens is de keten beter organiseren, dus tot en met uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers en overlastgevers, natuurlijk wel veel efficiënter. Dat voegt meer toe dan meer noodverbandjes wat men nu doet.
Het eindeloze stapelen van procedures en ook de Voornemenprocedure worden ook afgeschaft.
Het ontlasten van de asielketen en het verminderen van het aantal asielzoekers is juist het doel.

Dat verschillende partijen anders kijken naar wat zij denken wat wel en niet gaat werken, zul je altijd houden.

Ben er persoonlijk wel voor om, zodra deze wet erdoorheen is, dit voortvarend te implementeren en na een periode te evalueren: Waar het beter en sneller kan, wanneer die uitzet-hubs geopend gaan worden, etc.
Nu weer eindeloos andere maatregelen voor gaan stellen en debatten gaan voeren, ben ik geen voorstander van. Begin maar gewoon met implementeren van deze nieuwe regels (zodra ze door de EK zijn) en zorg als nieuwe regering dat dat mogelijk is.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 19-12-2025 15:11:05 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219535331
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 12:36 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Die mensenhandelaren liegen de asielzoekers ook voor. Zo gauw ze hun geld hebben en hun 'klanten' op het bootje zijn gestapt kan het ze geen donder meer schelen wat er daarna gebeurt.

Dat verandert hooguit als er een heel vliegtuig vol met bootjesvluchtelingen de volgende dag weer in Marokko landt en bij die mensenhandelaren verhaal komt halen, maar dat zie ik niet gebeuren. Marokko is juist blij dat dat tuig uit het Rifgebergte het land uit is.
Het is niet dat die mensen helemaal geen nieuws meer volgen hè, en zulke verhaaltjes gaan van mond-tot-mond ook vrij snel. Dus als men daar eenmaal gehoord heeft dat we iedereen terugsturen waarom dan nog riskeren om een handelaar een smak geld te betalen en er niks aan te hebben?
  vrijdag 19 december 2025 @ 15:19:30 #212
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219535357
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 12:01 schreef Zoddie het volgende:
Ja, je moet inderdaad iets doen ja. Deze mensen uitzetten. Niet een langdurend traject binnen het strafrecht beginnen omdat illegaliteit strafbaar is. En op dat laatste krijgen ze straks recht.
Blaf me vol
pi_219535565
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 18:52 schreef Nexum het volgende:

[..]
Nee dat kan dus niet. Daarvoor heb je unanieme instemming van alle 27 lidstaten nodig. Daarnaast hebben we ook nog met het VN vluchtelingenverdrag te maken en met de EVRM.

Het vluchtelingenverdrag opzeggen kan in principe wel maar zou pure symboolpolitiek betekenen. Als je echt wilt dat we de grenzen sluiten en massa aan deportaties uitvoeren dan moet Nederland uit de EU en dat zou zoals we allemaal van Engeland inmiddels wel weten zeer slechte gevolgen hebben voor onze economie.

Kortom: het simpel framen van de asielcrisis als ‘gewoon uitstappen’ is onjuist want het is een probleem wat samenwerking vereist. Iedereen die anders kletst doet het of om aandacht te genereren (media zoals de Telegraaf) of weet gewoon niet hoe het werkt. Accepteer het en ga door met je leven want ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat jij persoonlijk amper last hebt van asielzoekers. Ik hoor het graag als ik ongelijk heb.
Jawel dat kan wel. Nederland kan zeker wel geheel eenzijdig de grenzen sluiten en geen asielzoekers meer opnemen. Dat kan morgen al.

Er zal niets gebeuren uit de EU? Want wat willen ze doen dan? Nederland is de grootste netto betaler aan de EU plus de grootste donateur aan Oekraïne. Zodra de EU gaat mopperen, maak je gewoon wat minder over.

Alles kan, je moet wel willen en wat ballen hebben.
pi_219535706
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 15:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Het eindeloze stapelen van procedures en ook de Voornemenprocedure worden ook afgeschaft.
Het ontlasten van de asielketen en het verminderen van het aantal asielzoekers is juist het doel.

Dat verschillende partijen anders kijken naar wat zij denken wat wel en niet gaat werken, zul je altijd houden.

Ben er persoonlijk wel voor om, zodra deze wet erdoorheen is, dit voortvarend te implementeren en na een periode te evalueren: Waar het beter en sneller kan, wanneer die uitzet-hubs geopend gaan worden, etc.
Nu weer eindeloos andere maatregelen voor gaan stellen en debatten gaan voeren, ben ik geen voorstander van. Begin maar gewoon met implementeren van deze nieuwe regels (zodra ze door de EK zijn) en zorg als nieuwe regering dat dat mogelijk is.
Tja, er zijn nogal wat aantekeningen te plaatsen bij de uitvoerbaarheid van deze wetgeving. Hier gaat de EK dus ook niet enthousiast over zijn. Volgens mij kan een nieuw kabinet beter opnieuw beginnen met een doordacht en uitvoerbaar pakket aan maatregelen. Jammer van de verspilde tijd maar dat is waar men ook bewust voor heeft gekozen…
  Forum Admin vrijdag 19 december 2025 @ 16:20:15 #215
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219535835
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 14:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Op dit moment worden illegalen soms niet eens uitgezet nadat ze door de politie staande zijn gehouden..en dat is inderdaad vanwege te weinig mankracht.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219535855
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 16:20 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Op dit moment worden illegalen soms niet eens uitgezet nadat ze door de politie staande zijn gehouden..en dat is inderdaad vanwege te weinig mankracht.
Bij het uitzetcentrum in Rotterdam is het ook al jaren chaos. Als Faber zich daar vol op had gestort om orde op zaken te brengen, dan had ze waarschijnlijk zeer brede steun gekregen…
  Forum Admin vrijdag 19 december 2025 @ 16:24:26 #217
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219535879
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 december 2025 16:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Bij het uitzetcentrum in Rotterdam is het ook al jaren chaos. Als Faber zich daar vol op had gestort om orde op zaken te brengen, dan had ze waarschijnlijk zeer brede steun gekregen…
Idem rondom Utrecht, daar hebben ze naast veiligelanders ook last van dakloze arbeidsmigranten
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 19:58:16 #218
236264 crew  capricia
pi_219537754
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 16:20 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is zeker iets wat aandacht nodig gaat hebben de komende periode.
Ik hoop ook echt dat een D66 (die tegen de wet stemde) er wel mee aan de slag gaat, zodra het door de eerste kamer is.
Er moeten ook gewoon mensen en middelen beschikbaar zijn om de wetgeving uit te voeren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219558815
twitter
pi_219558823
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 13:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Goed om te zien dat het PVV-beleid eindelijk zijn vruchten af begint te werpen.
pi_219559745
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 13:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Een fors deel verdwijnt in de illegaliteit. Goed dat dit nu strafbaar is zodat ze opgesloten kunnen worden.
pi_219832673
quote:
Asielzoekers die vermogen hebben door wachtgeld moeten meebetalen aan hun opvang
Asielzoekers die een vermogen hebben opgebouwd uit dwangsommen die de minister van Asiel en Migratie aan hen betaald heeft, kunnen worden verplicht bij te dragen aan hun eigen opvang. Dat oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (RvS).

Wanneer de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) niet binnen de wettelijke termijn beslist over een asielaanvraag, is de minister verplicht een dwangsom (het wachtgeld) aan de asielzoeker te betalen.

In de vier zaken waarin vandaag uitspraak is gedaan, stelde het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) een eigen bijdrage vast voor asielzoekers die een vermogen uit de dwangsommen hadden opgebouwd boven de vermogensgrens. Die grens is vastgesteld op 8000 euro voor alleenstaanden en 16.000 euro voor meerpersoonshuishoudens.

De vraag was of asielzoekers in deze gevallen zelf moesten meebetalen aan hun eigen opvang. De asielzoekers voerden aan dat de ontvangen dwangsommen niet mochten worden opgeteld bij hun vermogen en dat deze dwangsommen immateriële schadevergoedingen waren voor het lange wachten.

Het COA was het hier niet mee eens en stelde dat het wachtgeld dat een asielzoeker ontvangt geen immateriële schadevergoedingen is, maar "een financiële prikkel voor de minister om sneller op een asielaanvraag te beslissen". Daar ging de Afdeling bestuursrechtspraak van de RvS in mee.

Die oordeelt dat het COA dwangsommen die aan asielzoekers zijn betaald, mag meenemen bij de berekening of het vermogen uitkomt boven de vermogensgrens. Als dat zo is, mag het COA een eigen bijdragen verlangen van een asielzoeker voor de kosten van de opvang.
https://nos.nl/artikel/25(...)talen-aan-hun-opvang
pi_219887713
quote:
Vertraging dreigt voor asielwetten: senaat heeft pas tijd voor debat na aantreden nieuw kabinet
Ministers David van Weel (VVD) en Mona Keijzer (BBB) kunnen hun strenge asielwetten waarschijnlijk niet zélf over de eindstreep brengen. De wetten moeten nog worden behandeld in de Eerste Kamer, maar in de agenda van de senaat is de eerste optie 24 februari. Dan staat het kabinet-Jetten waarschijnlijk al op het bordes.

Een groot deel van de Eerste Kamer wil haast maken met de asielwetten. De wetten hebben al veel vertraging opgelopen. CDA-senator Madeleine van Toorenburg zei het dinsdagavond ‘eerlijk’: haar fractie wil dat het huidige kabinet de wetten verdedigt. Haar partij onderhandelt nu met D66 en VVD over de vorming van een minderheidskabinet. Dat kabinet hoopt op 23 februari op het bordes te staan.
https://www.ad.nl/politie(...)uw-kabinet~adea2cb4/
-O-
pi_219887724
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2026 23:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
-O-
Wat toevallig nou. Nu GL-PvdA Mei Li Vos de voorzitster is van de Eerste Kamer.
Je zou er bijna wat van gaan denken. Beetje traineren enzo.
pi_219934009
twitter
pi_219934052
Het aantal asielaanvragen is al sinds jaar en dag aan fluctuaties onderhevig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219934076
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:45 schreef Mutant01 het volgende:
Het aantal asielaanvragen is al sinds jaar en dag aan fluctuaties onderhevig.
Veel belangrijker dan het aantal asielaanvragen is het aantal afwijzingen.
Nog niet zolang geleden werd met 80% toewijzingen bijna iedereen in Nederland toegelaten. Dat percentage is nu helemaal naar beneden gekelderd en word er slechts 30% toegewezen.

Als de asielzoekers door gaan krijgen dat je NL niet meer makkelijk binnenkomt, dan zal het aantal nieuwe aanvragen nog harder gaan dalen.
pi_219934093
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Nog niet zolang geleden werd met 80% toewijzingen bijna iedereen in Nederland toegelaten. Dat percentage is nu helemaal naar beneden gekelderd en word er slechts 30% toegewezen.
Ook dat fluctueert. Bijvoorbeeld omdat er relatief veel veiligelanders een anvraag doen. Dat doet wat met je toekenningspercentage.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219942790
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2026 17:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als de asielzoekers door gaan krijgen dat je NL niet meer makkelijk binnenkomt, dan zal het aantal nieuwe aanvragen nog harder gaan dalen.
En nog belangrijker is een snelle afhandeling en deportatie na een afwijzing. Wordt het een stuk leefbaarder van, minder azc's en tevens een afschrikkende werking.

En daarnaast moet er in Europees verband bepaald worden welk landen veilig zijn en welke niet. Want dat is ook wel frappant, dat mag ieder land kennelijk zelf bepalen.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 19:59:13 #230
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219942803
houd vooral haatbaarden buiten, alstublieft...

beter voor onze vrijheid, onze vrouwen en onze homoseksuelen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219942977
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

En hoe gaan we dat volgens jou voorkomen? Zolang we nog steeds zogenaamde 'vluchtelingen' uit Afrika en het Midden-Oosten blijven verwelkomen zullen er ook haatbaarden tussen zitten. Vervolgens mag je die niet uitzetten van de rechter omdat ieder land buiten Nederland 'onveilig' is.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 20:16:55 #232
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219943051
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 14:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Zeker. En ik denk dat het belangrijk is dat de EU hier ook snel op gaat leveren. De onvrede in diverse landen is erg groot, zie alleen de opkomst van de radicale partijen overal.
Daarom wordt de eu ook wakker. Omdat die politici die er nu zitten anders weggestemd worden en niet meer kunnen in en uitklokken.

De enige reden waarom.
1947-2016
  dinsdag 27 januari 2026 @ 20:17:57 #233
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219943068
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

Spanningen op meerdere niveaus in de maatschappij levert het op. Niks meer op minder.
1947-2016
pi_219943177
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 20:12 schreef RotatoR het volgende:

[..]
En hoe gaan we dat volgens jou voorkomen? Zolang we nog steeds zogenaamde 'vluchtelingen' uit Afrika en het Midden-Oosten blijven verwelkomen zullen er ook haatbaarden tussen zitten. Vervolgens mag je die niet uitzetten van de rechter omdat ieder land buiten Nederland 'onveilig' is.
Nou, laten we beginnen dat in een moskee alleen maar Nederlands of Engels gepredikt mag worden.

De rest. Tja, eenieder is welkom en discriminatie mag niet. Haatbaarden mogen dus helaas hierheen komen.

Erger nog, we halen haatbaarden en de he islambroedkippen aka de hoertjes van IS zelfs terug naar Nederland voor berechting ;(
pi_219943186
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 20:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Spanningen op meerdere niveaus in de maatschappij levert het op. Niks meer op minder.
Nee, dat noemen we in een beschaafd land 'culturele verrijking' en nivellatie is een feestje! We moeten zoveel mogelijk mensen uit verre, andere landen hierheen halen en laten profiteren van onze welvaart, gezondheidszorg en sociale stelsel.
  dinsdag 27 januari 2026 @ 20:39:06 #236
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219943247
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 20:30 schreef Inbox het volgende:

[..]
Nee, dat noemen we in een beschaafd land 'culturele verrijking' en nivellatie is een feestje! We moeten zoveel mogelijk mensen uit verre, andere landen hierheen halen en laten profiteren van onze welvaart, gezondheidszorg en sociale stelsel.
Het liefst op de kosten van de belasting van de werkenden die nog bij hun ouders moeten wonen...
1947-2016
  dinsdag 27 januari 2026 @ 20:45:02 #237
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219943270
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2026 20:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daarom wordt de eu ook wakker. Omdat die politici die er nu zitten anders weggestemd worden en niet meer kunnen in en uitklokken.

De enige reden waarom.
Jep ben dit met je eens.

De ogen lijken nu (gelukkig) overal wat meer open te gaan. Goede zaak en precies wat ik al voorspelde. Situatie wordt onhoudbaar.

Al is het alleen maar om het eigen hachje te redden.
pi_220011954
twitter

Als het CDA dit flikt hebben ze een probleem.
  vrijdag 6 februari 2026 @ 01:12:56 #239
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220012350
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2026 22:39 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Als het CDA dit flikt hebben ze een probleem.
Tja, hadden we kunnen verwachten
  vrijdag 6 februari 2026 @ 01:37:59 #240
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220012362
Triest volk, politici.

Verkiezingsprogramma's zijn echt een lachertje. Compleet stuk vuil. De ene verzint er wat bij, de ander doet wat anders dan waar op gestemd is.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')