Nou mooi dat dit demissionaire kabinet toch nog iets heeft bereikt. Daarna nog door de Eerste Kamer maar dat zal met de steun van het CDA wel goedkomen.quote:'Strengste asielbeleid ooit' toch in zicht: Tweede Kamer eens over strafbaar maken van illegaliteit
De Tweede Kamer is eruit: illegaliteit in Nederland wordt strafbaar, maar hulp aan illegalen niet. Daarmee lijkt het kroonjuweel van het demissionaire kabinet Schoof - het strengste asielbeleid ooit - gered.
"Na een lang debat kwam er vandaag in het parlement een einde aan een discussie die zich al sinds de zomer voortsleept", zegt politiek commentator Marloes Lemsom. "Toen werd geheel onverwacht een voorstel van de PVV aangenomen, waardoor de strafbaarstelling van illegaliteit werd toegevoegd aan de asielnoodmaatregelenwet. Dat is vandaag gerepareerd."
In één klap strafbaar
Door de aanscherping die de Kamer in de zomer nog aannam, zouden Nederlanders die mensen zonder verblijfspapieren helpen, bijvoorbeeld met een warme kop soep op een koude dag, in één klap ook strafbaar worden.
Dat ging de Tweede Kamer dan weer te ver. En dat repareert het demissionaire nu: ook om te voorkomen dat de wet zou sneuvelen in de Eerste Kamer.
Hulp niet strafbaar
"De PVV zei vandaag in het debat dat de partij akkoord gaat met de aanpassing die demissionair minister van asiel David van Weel heeft voorgesteld", zegt Lemsom. "In de wet komt duidelijk te staan dat hulp niet strafbaar is. De PVV is het daar niet mee eens, maar accepteert deze wijziging."
Het CDA, een partij die nodig is voor een meerderheid, kan ook leven met de aanpassing. In de zomer stemden ze nog tegen de wet. De partij zegt principieel tegen het straffen van medemenselijkheid te zijn. Maar nu het uitdelen van het spreekwoordelijke kopje soep niet meer strafbaar is, is de partij om.
https://eenvandaag.avrotr(...)-illegaliteit-162222
Dit gaat ook over de asielnoodmaatregelenwet dat het voor zogenaamde 'vluchtelingen' minder aantrekkelijk moet maken om naar Nederland te komen. Strafbaarstelling illegaliteit is een amendement op die wet.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:32 schreef inslagenreuring het volgende:
Sensatietitel. Het is een doekje voor het bloeden in de huidige give-away.
Ongetwijfeld detentie. En uiteraard is het niet zo dat een illegaal ineens legaal in Nederland verblijft als hij zijn straf heeft uitgezeten. Dan word hij of uitgezet of vrijgelaten met de opdracht Nederland te verlaten. Bij een nieuwe arrestatie zal de straf alleen maar toe gaan nemen.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:30 schreef perseus_of_greece het volgende:
Hoe werkt die straf van een illegale dan, en hoe lang moet je in de cel zitten voordat je niet meer illegaal bent?
Ok. Hoe werkt dat dan bij iemand zonder papieren?quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld detentie. En uiteraard is het niet zo dat een illegaal ineens legaal in Nederland verblijft als hij zijn straf heeft uitgezeten. Dan word hij of uitgezet of vrijgelaten met de opdracht Nederland te verlaten. Bij een nieuwe arrestatie zal de straf alleen maar toe gaan nemen.
Het mooie is dat de EU-lidstaten vorige week akkoord zijn gegaan met het mogelijk maken van terugkeerhubs buiten de EU. Dus als alles meezit wordt het straks een stuk makkelijker om illegalen op te pakken en te deporteren.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld detentie. En uiteraard is het niet zo dat een illegaal ineens legaal in Nederland verblijft als hij zijn straf heeft uitgezeten. Dan word hij of uitgezet of vrijgelaten met de opdracht Nederland te verlaten. Bij een nieuwe arrestatie zal de straf alleen maar toe gaan nemen.
Als zo iemand zich niet aanmeld na binnenkomst in Nederland dan is hij illegaal. En ook als iemand uitgeprocedeerd is of een rechter om een andere reden hem tot illegaal heeft verklaard.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:41 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Ok. Hoe werkt dat dan bij iemand zonder papieren?
En dan wordt ie levenslangs vastgezet o.i.d.?quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als zo iemand zich niet aanmeld na binnenkomst in Nederland dan is hij illegaal. En ook als iemand uitgeprocedeerd is of een rechter om een andere reden hem tot illegaal heeft verklaard.
Zo moeilijk is het niet.
Kun je een feestje bouwen met je rechtse vriendjesquote:Op dinsdag 16 december 2025 23:24 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Nou mooi dat dit demissionaire kabinet toch nog iets heeft bereikt. Daarna nog door de Eerste Kamer maar dat zal met de steun van het CDA wel goedkomen.
Het is straks wel zaak dat de wet wordt gehandhaafd en dat illegalen worden opgespoord en vastgezet. We zouden hier ook een soort ICE moeten oprichten naar goed voorbeeld van de VS. Dat lijkt me een stuk zinvoller dan bosjes kortwieken of extra straatverlichting.
Het is een feestje voor degene die de nacht opeisen. Als dit volkomen rationele en fatsoenlijke beleid er al eerder was dan leefde Lisa nu nog.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:58 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Kun je een feestje bouwen met je rechtse vriendjes
Oh ja tuurlijk, fatsoenlijk beleid van vies rechtsquote:Op woensdag 17 december 2025 00:01 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is een feestje voor degene die de nacht opeisen. Als dit volkomen rationele en fatsoenlijke beleid er al eerder was dan leefde Lisa nu nog.
Discussie met jou heeft duidelijk geen zin.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:56 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
En dan wordt ie levenslangs vastgezet o.i.d.?
Het lijkt mij een legitieme vraag op je "dat is gewoon zo".quote:Op woensdag 17 december 2025 00:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Discussie met jou heeft duidelijk geen zin.
Klopt maar daar is zoals gezegd vorige week een akkoord over gekomen tussen de EU-lidstaten.quote:Op woensdag 17 december 2025 00:04 schreef gwn_een_user het volgende:
het grote probleem in de asielketen is vaak niet enkel de instroom maar de uitstroom. mensen die zijn uitgeprocedeerd kunnen vaak niet worden uitgezet omdat hun land van herkomst ze niet terugneemt of omdat ze geen papieren hebben (die zijn ze 'oepsie' ergens kwijtgeraakt).
de gevangenis wordt dus een wachtkamer.
Kapitalisme, rechts beleid en wereldbeeld bekostigd jouw uitkering, heb je daar wel eens over nagedacht?quote:Op woensdag 17 december 2025 00:04 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Oh ja tuurlijk, fatsoenlijk beleid van vies rechts
Dat gaan we allemaal horen zodra de wet door de Eerste Kamer is. In ons strafrecht hebben we al dergelijke straffen. Bijvoorbeeld voor als je boetes of alimentatie consequent weigert te betalen.quote:Op woensdag 17 december 2025 00:07 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Het lijkt mij een legitieme vraag op je "dat is gewoon zo".
Ik ben verder ook niet op zoek naar een discussie, enkel naar het antwoord op een vraag. Namelijk: hoe lang ga je iemand zonder papieren vast zetten als je illegaliteit strafbaar stelt?
Ik zou dat graag nu willen weten, je lijkt zelf ook erg enthousiast. Je bent enorm voor maar weet niet wat het inhoudelijk allemaal is. Apart.quote:Op woensdag 17 december 2025 00:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat gaan we allemaal horen zodra de wet door de Eerste Kamer is.
Je wordt levenslangs opgesloten als je alimentatie niet betaalt?quote:In ons strafrecht hebben we al dergelijke straffen. Bijvoorbeeld voor als je boetes of alimentatie consequent weigert te betalen.
Ik werk nog naast mijn uitkering terwijl ik dat niet eens hoef, heb je daar wel eens over nagedacht?quote:Op woensdag 17 december 2025 00:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Kapitalisme, rechts beleid en wereldbeeld bekostigd jouw uitkering, heb je daar wel eens over nagedacht?
Goed bestuur was NSC, en die zijn weg, dus goed bestuur is geen argument meerquote:Op woensdag 17 december 2025 00:31 schreef Isdatzo het volgende:
Alle uitvoeringsinstanties zijn tegen, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Was er nou iets met goed bestuur of zo?
Nee hoor. Ik ben links en verdien nu (veel) meer dan ik deed onder die rechtse kale droeftoeter van een clown. Ik betaal dus ook gewoon mee aan de uitkeringenquote:Op woensdag 17 december 2025 00:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Kapitalisme, rechts beleid en wereldbeeld bekostigd jouw uitkering, heb je daar wel eens over nagedacht?
Je zet hem zo lang en sober vast dat hij spijt krijgt dat hij zijn paspoort heeft weggegooid of opgegeten. Hij zal er dan alles aan zal doen om met zijn consulaat of ambassade in aanraking te komen om toch maar aan papieren te komen.quote:Op woensdag 17 december 2025 00:07 schreef perseus_of_greece het volgende:
Ik ben verder ook niet op zoek naar een discussie, enkel naar het antwoord op een vraag. Namelijk: hoe lang ga je iemand zonder papieren vast zetten als je illegaliteit strafbaar stelt?
En Anne Faber en Marianne Vaatstra en…quote:Op woensdag 17 december 2025 00:01 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is een feestje voor degene die de nacht opeisen. Als dit volkomen rationele en fatsoenlijke beleid er al eerder was dan leefde Lisa nu nog.
Ja natuurlijk die moeten nu hier ook hun verantwoordelijkheid gaan nemen, makkelijker was het gewoon wegkijken van de afgelopen jaren.quote:Op woensdag 17 december 2025 00:31 schreef Isdatzo het volgende:
Alle uitvoeringsinstanties zijn tegen, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Was er nou iets met goed bestuur of zo?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |