Reageer even onder haar Tweet makker.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:14 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zou Raisa vinden van de tweets van Geert?
Vooral de VVD toch? En D66 kon zich daar goed in vinden en heeft de VVD op heel veel vlakken gesteund en is later ook coalitie partner geworden. Dus die reken ik het ook zeker aan dat ze meegewerkt hebben aan het slopen van de verzorgingsstaat, maar VVD blijft wel hoofdverantwoordelijk imho.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het mooi-weer progressivisme van D66 zit me dwars, de partij die al decennia de Amerikaanse toer op wil zowel sociaal - qua woke - als economisch - kneiterhard kapitalisme.
Wil je weten wie de grootste aanjager van heel dat 'participatiesamenleving'-idee, compleet met criminalisering van armen, werklozen, zieken en ouderen is geweest?
D66
Ja daarom zei ik al: D66 is VVD met een regenboogvlagje.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:20 schreef vPlien het volgende:
[..]
Vooral de VVD toch? En D66 kon zich daar goed in vinden en heeft de VVD op heel veel vlakken gesteund en is later ook coalitie partner geworden. Dus die reken ik het ook zeker aan dat ze meegewerkt hebben aan het slopen van de verzorgingsstaat, maar VVD blijft wel hoofdverantwoordelijk imho.
PvdA toendertijd ook.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het mooi-weer progressivisme van D66 zit me dwars, de partij die al decennia de Amerikaanse toer op wil zowel sociaal - qua woke - als economisch - kneiterhard kapitalisme.
Wil je weten wie de grootste aanjager van heel dat 'participatiesamenleving'-idee, compleet met criminalisering van armen, werklozen, zieken en ouderen is geweest?
D66
Daarom stem ik dus ook geen PvdA meer.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
PvdA toendertijd ook.
Pak daar nog stufi lening, en sluiten behaardentehuizen bij.
Jep. En daar zijn ze flink voor afgerekend. Daarom denk ik ook dat ze niet nog een keer dezelfde fout maken door nu weer met vergelijkbare plannen in zee te gaan, zeker nu ook met GL erbij. Al houd ik er rekening mee dat dat wel gebeurd maar dat zou echt heel treurig zijnquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
PvdA toendertijd ook.
Pak daar nog stufi lening, en sluiten behaardentehuizen bij.
Denk, Volt, SP, Christenunie, D66, PvdaGLquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Wie reken jij in hemelsnaam allemaal tot linkse partijen?
Echt ouderwets links alleen de SP. De rest echt niet alleen links.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Denk, Volt, SP, Christenunie, D66, PvdaGL
Dat is toch geen openbaring?
Hoe kom je dan bij 77 zetels?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
CDA erbij. 77quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:47 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hoe kom je dan bij 77 zetels?
En D66 is natuurlijk absoluut niet links. Sociaal economisch kneiter rechts en ook qua migratie allang niet meer links.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Echt ouderwets links alleen de SP. De rest echt niet alleen links.
Je had het over links heeft 77 zetels. CDA en D66 zijn op zijn positiefst midden partijen, maar eigenlijk kun je dat al niet eens meer verdedigen. Gewoon rechts van het midden, niks links aan.quote:
D66, CU en Volt vallen onder de middenpartijen. Ze zijn wel ‘left-friendly’ als het ware maar niet echt links.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Die mensen worden nog wel wakker.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:47 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hoe kom je dan bij 77 zetels?
En D66 is natuurlijk absoluut niet links. Sociaal economisch kneiter rechts en ook qua migratie allang niet meer links.
Volgens mij staan die partijen die genoemd werden gewoon links, terwijl jij stelde dat ze dat niet zijn.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:54 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Klopt toch? De oudste partij op links.
Alleen op klimaat zijn ze redelijk links en sociaal-economisch zijn ze op een aantal punten een mengelmoesje. Maar grotendeels economisch rechts, al zijn ze wat kritischer richting het grootbedrijf.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Die mensen worden nog wel wakker.
Het is economisch gewoon de VVD.
Op dat kieskompas valt dan ook behoorlijk wat aan te merken. Is geen absolute wiskunde ofzo.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:55 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Volgens mij staan die partijen die genoemd werden gewoon links, terwijl jij stelde dat ze dat niet zijn.
Overigens niet alleen jij, ik lees de hele dag al in het topic dat sommige partijen niet links of rechts zijn, terwijl ze dat wel zijn.
Klopt. En mensen die denken dat het een linkse partij is, gaan straks denken dat het links economisch beleid is. Wat bezuinigt op de zorg etc.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Alleen op klimaat zijn ze redelijk links en sociaal-economisch zijn ze op een aantal punten een mengelmoesje. Maar grotendeels economisch rechts, al zijn ze wat kritischer richting het grootbedrijf.
Helemaal waar, tegelijkertijd is het ook allemaal niet absolute onzin.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Op dat kieskompas valt dan ook behoorlijk wat aan te merken. Is geen absolute wiskunde ofzo.
Omdat er over de definitie rechts links nogal veel verschillende meningen bestaan. Ken genoeg lui, die zelfs de VVD links vinden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:55 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Volgens mij staan die partijen die genoemd werden gewoon links, terwijl jij stelde dat ze dat niet zijn.
Overigens niet alleen jij, ik lees de hele dag al in het topic dat sommige partijen niet links of rechts zijn, terwijl ze dat wel zijn.
Ik lees hier nu zelfs dat het CDA links is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omdat er over de definitie rechts links nogal veel verschillende meningen bestaan. Ken genoeg lui, die zelfs de VVD links vinden.
Ja, en dan haal ik weer eens een klassieker uit de kast:quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omdat er over de definitie rechts links nogal veel verschillende meningen bestaan. Ken genoeg lui, die zelfs de VVD links vinden.
Mooi plaatje.quote:
Andersom ookquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, en dan haal ik weer eens een klassieker uit de kast:
Als iemand helemaal rechts op een bankje zit, dan zit de rest links van hem.
En dat niet alleen, partijen die net links van het midden staan zijn natuurlijk niet links. Dat zijn middenpartijen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Op dat kieskompas valt dan ook behoorlijk wat aan te merken. Is geen absolute wiskunde ofzo.
Daarom vind ik het ook een hol begrip, dat rechts of links.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, en dan haal ik weer eens een klassieker uit de kast:
Als iemand helemaal rechts op een bankje zit, dan zit de rest links van hem.
Dat is het oude kieskompas, dit is het nieuwequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
Vraag maar aan een willekeurige Amerikaan inderdaad.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:04 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is het oude kieskompas, dit is het nieuweD66SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is
niet
links.Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Stuur die onderzoekers een mail dan zou ik zeggen.quote:
Of, lees gewoon hun eigen programma.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Stuur die onderzoekers een mail dan zou ik zeggen.
Alsof die de VVD kennen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Vraag maar aan een willekeurige Amerikaan inderdaad.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of, lees gewoon hun eigen programma.
Of is dat heel raar
quote:Is D66 links of rechts?
D66 positioneert zichzelf doorgaans als een liberaal-progressieve middenpartij: niet (radicaal) links, maar zeker niet rechts.
Zij zelf, meneer.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh toe, welke professor schreef dit?
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:04 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is het oude kieskompas, dit is het nieuweDit plaatje is echt totale kul. D66 is absoluut niet linkser geworden in de afgelopen jaren, eerder het tegendeel. En ook de beweging van Volt klopt niet met het partijprogramma. Geen idee waar ze dit op baseren, maar het is erg random.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals de PVV net rechts van het midden staat?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En dat niet alleen, partijen die net links van het midden staan zijn natuurlijk niet links. Dat zijn middenpartijen.
Ook logisch, want dat is een one-issue partij en brult wat linkse troep dat totaal niet haalbaar is, ben je vergeten wat Wilders allemaal beloofde?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zoals de PVV net rechts van het midden staat?
[ afbeelding ]
Dan staat D66 verder van het CDA vandaan dan van DENK en BIJ1.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:13 schreef Vis1980 het volgende:
Uiteindelijk gaat het dus niet om links en rechts, maar om progressief en conservatief.
Op heel veel vlakken is het partijprogramma van de PVV hartstikke links. Dat zij in de balans in het midden uit komen, op basis van hun partijprogramma, is eigenlijk niet eens zo gek.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zoals de PVV net rechts van het midden staat?
Ik.post het plaatje nogmaals;
[ afbeelding ]
Uiteindelijk gaat het niet om een theoretisch model, maar om wat partijen uiteindelijk doen als ze in de regering of kamer zitten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:13 schreef Vis1980 het volgende:
Uiteindelijk gaat het dus niet om links en rechts, maar om progressief en conservatief.
Dat geldt dan voor alle partijen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Op heel veel vlakken is het partijprogramma van de PVV hartstikke links. Dat zij in de balans in het midden uit komen, op basis van hun partijprogramma, is eigenlijk niet eens zo gek.
Alleen, als je gaat kijken naar hun stemgedrag in de kamer dan is het sociaal-economisch en economisch gewoon een kopie van de VVD. Zoals ik net al zei, ik weet niet waar dit plaatje op gebaseerd is maar in elk geval niet op wat partijen feitelijk doen. Hooguit op wat ze in hun programma beweren te zijn.
Zelfs daarin kun je de partijen niet extreem verdelen. Je hebt ook nog liberaal en conservatief.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:13 schreef Vis1980 het volgende:
Dat zeg ik dus ook. En voor mij blijven er dan dus heel weinig linkse partijen over.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat geldt dan voor alle partijen.
En niet alleen voor middenpartij PVV. 😀
Links, ofwel: grote overheid met gecentraliseerde taken voor onderwijs, zorg, openbaar vervoer, werknemersrechten en een gereguleerde vrije markt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:11 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Zij zelf, meneer.
https://d66.nl/nieuws/is-d66-links-of-rechts/
Dit had je kunnen weten als je hun programma had gelezen.
Ik pleit voor dat men altijd sowieso moet samenwerken, je schiet niets op als je 4 jaar alleen maar een gedeelte serveert. Een goede trainer moet ook niet alleen maar jaknikkers om zich heen hebben. Het mooie in Nederland is dat men nog altijd moet samenwerken. Daarom vind ik Wilders ook zo sneu, die wil nooit met niemand samenwerken, zelfs niet in zijn eigen partij.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:16 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het niet om een theoretisch model, maar om wat partijen uiteindelijk doen als ze in de regering of kamer zitten.
Ja wie spreekt nu de waarheid he? was gisteren ook een discussie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit plaatje is echt totale kul. D66 is absoluut niet linkser geworden in de afgelopen jaren, eerder het tegendeel. En ook de beweging van Volt klopt niet met het partijprogramma. Geen idee waar ze dit op baseren, maar het is erg random.
Lees nou eens wat er staat, ik typte in: Is d66 links en kwam meteen op hun eigen pagina waar ze dat zelfs over hunzelf stellen. Ga die vragen lekker aan henzelf stellen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Links, ofwel: grote overheid met gecentraliseerde taken voor onderwijs, zorg, openbaar vervoer, werknemersrechten en een gereguleerde vrije markt.
Zou je me kunnen aanwijzen waarin in dat programma we dat terug kunnen vinden? Of maken we gewoon eigen definities?
Volgens mij kun je dat plaatje ook per thema splitsen; dat geeft voor sommige thema's wellicht een wat genuanceerder beeld.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja wie spreekt nu de waarheid he? was gisteren ook een discussie.
Waarom zou ik Fok!ers zoals Behoorlijkkritisch, whiskers, en etto boven dit plaatje plaatsen?
Het interesseert me niet wat een google-opdracht oplevert. Verdiep je eens in de ideologie en de primaire bronnen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:21 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Lees nou eens wat er staat, ik typte in: Is d66 links en kwam meteen op hun eigen pagina waar ze dat zelfs over hunzelf stellen. Ga die vragen lekker aan henzelf stellen.
Dat kan ook, maar dit soort plaatjes over het politieke spectrum wordt al decennia zo verwoord.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:22 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Volgens mij kun je dat plaatje ook per thema splitsen; dat geeft voor sommige thema's wellicht een wat genuanceerder beeld.
Lees nou eens. Hun eigen partij, hun eigen pagina, niet mijn mening, ook niet de mening van een ander iemand op het internet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het interesseert me niet wat een google-opdracht oplevert. Verdiep je eens in de ideologie en de primaire bronnen.
D66 is in geen enkele wereld links.
En nu meer dan ooit. Wil je het vertrouwen in de politiek terug winnen, dan moet je een brede coalitie zien te krijgen die echt werk maken van een realistisch migratiebeleid. Meer opvang in de regio, snellere procedures. Zichtbare maatregelen, maar ook een sociaal geluid voor echte vluchtelingen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:20 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik pleit voor dat men altijd sowieso moet samenwerken, je schiet niets op als je 4 jaar alleen maar een gedeelte serveert. Een goede trainer moet ook niet alleen maar jaknikkers om zich heen hebben. Het mooie in Nederland is dat men nog altijd moet samenwerken. Daarom vind ik Wilders ook zo sneu, die wil nooit met niemand samenwerken, zelfs niet in zijn eigen partij.
Ook de mensen die zeggen dat ze gehoord willen worden, ook die vergeten dat ze samen met 18 miljoen mensen in een land wonen. Die willen allemaal gehoord worden. Dan moet je dus samenwerken.
Ik snap het volkomen, vandaar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Lees nou eens. Hun eigen partij, hun eigen pagina, niet mijn mening, ook niet de mening van een ander iemand op het internet.
Wat snap je daar niet aan?
Natuurlijk. Begrijp ook wel dat men het in een mooi plaatje wil vangen, alleen blijft er wel altijd wat discussie over.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat kan ook, maar dit soort plaatjes over het politieke spectrum wordt al decennia zo verwoord.
Ik stel voor dat je geen van beide gelooft, maar eens wat dieper zelf onderzoek doet. Bijvoorbeeld door partijprogramma's te lezen en door de sociaal wenselijke kul heen te lezen om te zien wat er echt staat. En dan eens naar stemgedrag in de kamer kijken, zodat je ook ziet hoe die mooie verkiezingspraat tot uiting komt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja wie spreekt nu de waarheid he? was gisteren ook een discussie.
Waarom zou ik Fok!ers zoals Behoorlijkkritisch, whiskers, en etto boven dit plaatje plaatsen?
Die stemmen denkquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:26 schreef Firuze60 het volgende:
Er zijn gewoon een heleboel bange boze burgers. Alleen tja, dat zelf bekennen?
Prima, dat moet jij weten. Jij stelt dat je hun partijprogramma moet doorlezen en dat heb ik gedaan. Daar stelt men dat, vervolgens doe je net alsof het uit de lucht gegrepen is. Ik geef je de link, het verhaal en de stelling. Jij blijft je vingers in je oren stoppen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik snap het volkomen, vandaar.
D66 'laten we de arbeidsmarkt kapotflexibiliseren en iedereen in een flexbibele schil stoppen en oh ja, laat iedereen een leven lang moeten leren zodat ze aantrekkelijk blijven voor die arbeidsmarkt' is niet links.
Nu niet, nooit niet.
Dat is absoluut niet conservatief links, zoals jij dat voor ogen ziet, het is wel progressief links.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik snap het volkomen, vandaar.
D66 'laten we de arbeidsmarkt kapotflexibiliseren en iedereen in een flexbibele schil stoppen en oh ja, laat iedereen een leven lang moeten leren zodat ze aantrekkelijk blijven voor die arbeidsmarkt' is niet links.
Nu niet, nooit niet.
Ach werkelijk. Lees eens de paragraaf over arbeidsrecht.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Prima, dat moet jij weten. Jij stelt dat je hun partijprogramma moet doorlezen en dat heb ik gedaan. Daar stelt men dat, vervolgens doe je net alsof het uit de lucht gegrepen is. Ik geef je de link, het verhaal en de stelling. Jij blijft je vingers in je oren stoppen.
Scherp blijven, Etto.
Die lijk je zelf niet gelezen te hebben.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach werkelijk. Lees eens de paragraaf over arbeidsrecht.
Nee, het is progressief rechts.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet conservatief links, zoals jij dat voor ogen ziet, het is wel progressief links.
Citeer eens hierquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die lijk je zelf niet gelezen te hebben.
Elke werknemer heeft de plicht om zich te ontwikkelen, jij gaat toch niet beweren dat Pietje jarenlang drie formuliertjes van rechts naar links schuift op zijn bureau en een loonsverhoging eist?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh mijn hemel...quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Elke werknemer heeft de plicht om zich te ontwikkelen, jij gaat toch niet beweren dat Pietje jarenlang drie formuliertjes van rechts naar links schuift op zijn bureau en een loonsverhoging eist?
Quote eens even waar je op doelt, want ik zie echt niets over kapotflexibiliseren en iedereen in een flexibele schil. Vraag me echt af waar je dat vandaan haalt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het uitvoeringsprogramma in ieder geval nietquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die lijk je zelf niet gelezen te hebben.
quote:
Niks spannends aan.quote:Handen tekort, talent genoeg
Op onze arbeidsmarkt komen we handen tekort. Ieders talent is daarom hard nodig. We willen woningen bouwen, de klimaat- en energietransitie mogelijk maken, kinderen goede opvang en onderwijs bieden, en de zorg geven die nodig is. Om onze samenleving draaiend te houden, stimuleren we mensen om meer te werken. Dat begint bij werk dat beter loont. Ook stellen we grenzen aan sommige sectoren in Nederland: zo voorkomen we extra druk op personeel, natuur en ruimte.
We helpen mensen zich een leven lang te ontwikkelen, zodat ze klaar zijn voor de toekomst en alles uit hun werk kunnen halen wat erin zit. En we maken een einde aan oneerlijke concurrentie tussen verschillende typen werkenden, of je nu in loondienst bent of werkt als zelfstandige.
Leven lang ontwikkelen vraagt een goede aansluiting tussen onderwijs en werk. Het vraagt daarnaast om méér leren op de werkvloer. Daarom wil D66 een persoonlijk leerbudget dat nooit verloopt. Wie een korte of geen vooropleiding heeft, krijgt een hoger budget. Want voor gelijke kansen moeten we ongelijk investeren.
Als je werkt, verdien je een goed en eerlijk loon. D66 zorgt daarom voor hogere lonen en lagere belastingen.
D66 wil een landelijke krapteaanpak. Samen met werkenden, ondernemers en de overheid stimuleren we mensen om over te stappen naar beroepen waar de krapte het grootst is. We beginnen met de zorg, het onderwijs en de techniek.
Iedereen die kan en wil werken, moet mee kunnen doen. Werk geeft bestaanszekerheid, sociale contacten en individuele ontwikkeling. D66 wil meer mensen de mogelijkheid geven hun talent te benutten. We maken de stap naar werk vanuit een uitkering makkelijker, bijvoorbeeld via vrijwilligers- of deeltijdwerk. In dat kader willen wij ook dat er meer passend werk is of beschut werk is voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten en anderen met afstand tot de arbeidsmarkt, belangrijk daarbij is maatwerk.
Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.
De Wia (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) werkt op dit moment onvoldoende. De instroom groeit, de regels zijn onduidelijk en mensen krijgen niet altijd waar ze recht op hebben. Fundamentele hervorming is nodig.
D66 staat voor eerlijke kansen op de werkvloer. Dat betekent: gelijke beloning voor gelijk werk. Maar óók ruimte voor zorgtaken en concrete verplichtingen voor bedrijven. D66 wil het ouderschapsverlof uitbreiden en een wettelijke minimum stagevergoeding voor iedereen. Te beginnen bij de overheid zelf.
Discriminatie en racisme op de werkvloer komen nog steeds voor. D66 wil dat bedrijven die discrimineren bestraft worden. Dit geldt voor zowel discriminatie tijdens werving- en selectieprocedures, als ongelijke kansen op de werkvloer zelf. De overheid geeft zelf het goede voorbeeld o.a. met ‘blinde’ sollicitaties en het creėren van meer (fysiek) toegankelijke werkplekken.
De Europese kaderovereenkomst over geweld en pesterijen op het werk die al enige tijd op de plank ligt dient te worden geļmplementeerd om pesten op het werk adequater aan te pakken, andere maatregelen zijn o.a. de verbetering van de reļntegratie van slachtoffers van pesten op het werk.
Mensen moeten zelf kunnen kiezen hoe zij werken: in loondienst, zelfstandig of als werkgever. Maar de verschillen in belastingen en sociale zekerheid zijn voor deze groepen te groot. Ondernemerschap uit overtuiging juichen we toe, maar veel zelfstandigen bouwen geen pensioen op of hebben geen verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Met alle gevolgen van dien voor henzelf en de samenleving. En als zelfstandigen of opdrachtgevers eigenlijk geen keuze hebben, is ook geen sprake van een eerlijke arbeidsmarkt. D66 wil daarom de verschillen tussen deze groepen werkenden verkleinen en oneerlijke concurrentie voorkomen.
En dan willen ze ook nog eens werk maken van sociale zekerheid voor echte zelfstandigen en schijnzelfstandigheid voorkomen.quote:
Begin van het einde dit. Investeren in werknemers en dan ook nog meer in mensen met minder opleiding.quote:
Als het aan mij lag, deed ik dat formulieren schuiven nog jarenlang, heerlijk rustig werk, helaas kwamen er steeds minder formulieren en zat ik naar een leeg bureau te staren. Toen toch nog maar een masterstudie gedaan en ineens een hele hoop veel leukere formulieren om te schuiven. Als je blijft hangen in je ongelijk dan sta je stil, kun je net zo goed nu al naar een bejaardenhuis.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh mijn hemel...
![]()
Heb je de laatste tijd nog wel eens een kantoor/werkplaats van binnen gezien?
Bij ons hebben ze geen formulieren meer. Super kut. Alles gaat digitaal, heb ik nog een cursus voor moeten doen ook. Toen ben ik maar leiding gaan geven.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Als het aan mij lag, deed ik dat formulieren schuiven nog jarenlang, heerlijk rustig werk, helaas kwamen er steeds minder formulieren en zat ik naar een leeg bureau te staren. Toen toch nog maar een masterstudie gedaan en ineens een hele hoop veel leukere formulieren om te schuiven. Als je blijft hangen in je ongelijk dan sta je stil, kun je net zo goed nu al naar een bejaardenhuis.
Heleboel vaagheid. Maar deze is wel concreet:quote:
Die geest van wantrouwen gaat denk ik helaas niet meer zomaar in de fles omdat er een schreeuwende minderheid is in dit land die met intimidatie, manipulatie en leugens de bijl in de fundering van onze democratie blijven zetten. Ze bezetten na deze verkiezingen nog steeds zo'n 40 zetels in het parlement en legitimeren met hun eigen opmerkingen het gedrag van hun doldwaze FB-achterban.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En nu meer dan ooit. Wil je het vertrouwen in de politiek terug winnen, dan moet je een brede coalitie zien te krijgen die echt werk maken van een realistisch migratiebeleid. Meer opvang in de regio, snellere procedures. Zichtbare maatregelen, maar ook een sociaal geluid voor echte vluchtelingen.
Ik hoop dan ook echt dat die nuance terugkomt in beleid en in de kamer. Het is de enige manier om die extreem rechtse tendens terug te dringen. Ik hoop dat D66 in staat is om GL/PvDA en VVD in een kabinet te krijgen om dat soort beleid uit te voeren. En dan vergeef ik Jetten zijn gelul over 10 nieuwe steden. Bouw eerst maar eens 10 nieuwe wijken met betaalbare woningen, dan zijn we al een heel eind.
Dat roep ik hier al dįgen..quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het is progressief rechts.
In geen enkel universum is de kijk van D66 op werknemersrecht links.
Maar daar gaan we nog wel achterkomen.
Niet alles staat vast, je moet toch samenwerken en water bij de wijn doen. Zoals wij allemaal uiteindelijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heleboel vaagheid. Maar deze is wel concreet:
"..verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar."
Genieten voor de VVD. Hoeven zij hun handen niet aan te branden.
Ik zie hier ook niets mis mee.quote:
Maar wel om meer vaste contracten te stimuleren. Dus niet alles in de flexibele schil, zoals Otto leest.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Vraag maar aan een willekeurige Amerikaan inderdaad.
Het is echt een hardnekkig misverstand dat VVD in de VS bij de Democraten zou horen. Was al niet zo voordat Yesilgöz aan trad.quote:
Maar wel om meer vaste contracten te stimuleren. Dus niet alles in de flexibele schil, zoals Otto leest.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Is ook niks mis mee. Progressief rechts hadden we eigenlijk nog niet echt. D66 is die kant meer op geschoven en daar blijkt dus behoefte aan te zijn.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat roep ik hier al dįgen..
Wil men niet aan
Affijn, de partij die de hele flexibilisering van de arbeidsmarkt in gang heeft gezet , is nu ineens voorstander van 'vaste contracten'?quote:
Daar wil D66 juist van af als je hun programma leest.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:42 schreef Harvest89 het volgende:
Misschien doelt Etto op flexcontracten, of gedwongen ZZP constructies.
Ik ken wel een beoogde rechtse coalitiepartner die het hiermee volmondig eens is. Dit punt heeft de linkse partij D66 snel binnen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Niet alles staat vast, je moet toch samenwerken en water bij de wijn doen. Zoals wij allemaal uiteindelijk.
Dit gaat alleen over economisch beleid. Politiek is meer dan alleen dat.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
Het is echt een hardnekkig misverstand dat VVD in de VS bij de Democraten zou horen. Was al niet zo voordat Yesilgöz aan trad.
[ afbeelding ]
Wat mede verklaart waarom ze decennialang de rechterflank zuurstof hebben gegeven.
Werknemersrechten uitkleden. Dat staat er.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Maar wel om meer vaste contracten te stimuleren. Dus niet alles in de flexibele schil, zoals Otto leest.
Na het ZELF aangejaagd te hebben?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Daar wil D66 juist van af als je hun programma leest.
Voortschrijdend inzicht is iets goeds.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Na het ZELF aangejaagd te hebben?
Moeten we D66 nu echt gaan zien als de partij van de vaste contracten en werknemersrecht?
Snap ik, mij ging het maar om dit te vragen aan een willekeurige Amerikaan, die gaat de VVD niet kennen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
Het is echt een hardnekkig misverstand dat VVD in de VS bij de Democraten zou horen. Was al niet zo voordat Yesilgöz aan trad.
[ afbeelding ]
Wat mede verklaart waarom ze decennialang de rechterflank zuurstof hebben gegeven.
Grappig, je verwijst naar de hel en verdoemenis die er in de paragraaf zou staan en als de paragraaf dan gedeeld wordt zit het probleem hem ineens in de dingen die er niet in staan en zaken uit het verleden omdat de paragraaf zelf een heel mooi genuanceerd verhaal blijkt te zijn.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Affijn, de partij die de hele flexibilisering van de arbeidsmarkt in gang heeft gezet , is nu ineens voorstander van 'vaste contracten'?
Dat verkorten van 2 naar 1 jaar bij ziekte was me al bekend, zo ook hun idee om WW te verkorten naar wat, 6 maanden?
Nergens in dit manifest leest men iets over vaste contracten en zekerheid. Wel: het 'stimuleren' van mensen om over te stappen, het 'stimuleren' van mensen om via deeltijdwerk aan de bak de komen.
Daar gaan de plaatselijke UWV's absoluut voor zorgen.
NERGENS spreekt D66 hier over wat een vast contract betekent en het legt vooral heel veel vrijheid bij de werkgever.
Zoals altijd.
Ik stel dan ook nergens dat het links is. Absoluut niet zelfs.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Werknemersrechten uitkleden. Dat staat er.
Heel knap om dat als links beleid te kunnen verkopen.
Vertel eens: hoe vast is vast nog na de eerdere 'luchtballonnetjes' van D66?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Grappig, je verwijst naar de hel en verdoemenis die er in de paragraaf zou staan en als de paragraaf dan gedeeld wordt zit het probleem hem ineens in de dingen die er niet in staan en zaken uit het verleden omdat de paragraaf zelf een heel mooi genuanceerd verhaal blijkt te zijn.
Eens. Dat is het namelijk ook niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik stel dan ook nergens dat het links is. Absoluut niet zelfs.
Nou wat een feest. WW nog verder slopen, werknemersrechten verder op de helling. Een enorme voedingsbodem voor radicale en racistische oprispingen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik stel dan ook nergens dat het links is. Absoluut niet zelfs.
Dat is allemaal niet relevant. Jij beweerde dat de paragraaf sprak over kapot flexibiliseren en dat 90% van Nederland in een flexibele schil moet. Dat staat er niet. Sterker nog, er staat het tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vertel eens: hoe vast is vast nog na de eerdere 'luchtballonnetjes' van D66?
En voorts: kun je me ergens in die paragraaf aanwijzen wat D66 onder vast verstaat?
Maar niet woke!quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nou wat een feest. WW nog verder slopen, werknemersrechten verder op de helling. Een enorme voedingsbodem voor radicale en racistische oprispingen.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
Word vooral ook niet werkloos
https://www.fnv.nl/nieuws(...)-volledige-uitkering
Wie denk dat D66 links is, gaat zo beduveld worden.quote:Waar je nu nog één maand WW opbouwt per gewerkt jaar, willen CDA en D66 dat terugbrengen naar een halve maand.
Wie denkt dat dan?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
[..]
Wie denk dat D66 links is, gaat zo beduveld worden.
Van meerderen al gelezen hier. Maar hier een voorbeeldje van wat men onder linkse partijen verstaat.quote:
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat users hier op FOK!. Denk dat de politieke partijen elkaar toch wel wat beter kennen inmiddels.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Van meerderen al gelezen hier. Maar hier een voorbeeldje.
[..]
Ik hoop niemand die op ze gestemd heeft. Krijg je dat gezever weer bij de volgende verkiezingen. Op klimaat zijn ze links, dat is dan ook het enige. En misschien op onderwijs, al laten ze dat ook altijd als een baksteen vallen als er ergens geld vandaan gehaald moet worden.quote:
Joh, helemaal mee eens! Het jammerlijke is dat diezelfde vakbonden ook decennia op hun reet hebben gezeten. Plus dat niemand daar meer lid van werd, want niet nodig.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
Word vooral ook niet werkloos
https://www.fnv.nl/nieuws(...)-volledige-uitkering
D66 balanceert op het randje. Was ietsjes links van het middenquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Van meerderen al gelezen hier. Maar hier een voorbeeldje van wat men onder linkse partijen verstaat.
[..]
De discussie vindt nu toch hier plaats. Onder ons.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:56 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Wat users hier op FOK!. Denk dat de politieke partijen elkaar toch wel wat beter kennen inmiddels.
Zij zien zichzelf niet als links, maar zeker niet als rechts. Verder staat eenieder vrij om het in perspectief te plaatsen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De discussie vindt nu toch hier plaats. Onder ons.
Opbouw van rechten gaat nu al traag tov andere landenquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
[..]
De partij zelf bedoel je?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:58 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Zij zien zichzelf niet als links, maar zeker niet als rechts.
Neuh, het is heel helder dat een JA21 en PVV precies hetzelfde doen. Rechts is één pot nat. Rechten en zekerheden slopen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja ja. Lastig hč. Mensen die je niet in een hokje kunt plaatsen. Verwarrend voor je.
Dus toen dacht je "weet je wat ik ga doen? posten op Fok! Forum"quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
dat was alleen maar gebler op die verschrikkelijke werkgevers ipv werkelijk wat doen. Helemaal zat van dat oeverloze gezwam.
Nogmaals, zoals iemand al zei, je kan het per punt bekijken en dan is het telkens anders. Toch is de altijd de geaccepteerde manier geweest. Dan nog is het geen wet en voor interpretatie vatbaar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De partij zelf bedoel je?
Ik denk dat de PVV zichzelf ook niet als radicaal uiterst rechts op de flank ziet.
Dus dat lijkt me geen argument. Sterker nog. Ik zag zojuist een plaatje dat de PVV een middenpartij is. 🤣
Ik probeer het wat breder te zien dan enkel hier.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De discussie vindt nu toch hier plaats. Onder ons.
Rechts economisch beleid is nu al de status quo: Nederland heeft veruit de minste inspecties van de Arbeidsinspectie in de hele EU.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik hoop niemand die op ze gestemd heeft. Krijg je dat gezever weer bij de volgende verkiezingen. Op klimaat zijn ze links, dat is dan ook het enige. En misschien op onderwijs, al laten ze dat ook altijd als een baksteen vallen als er ergens geld vandaan gehaald moet worden.
Verder overigens niet zo veel moeite met rechts economisch beleid, al vind ik de WW inkorten not done.
Oude hobby, kom uit een heel rood nest, mijn vader was hoofd personeelszaken (HR tegenwoordig) en zat tussen het personeel en werkgever in, is ooit onterecht ontslagen omdat ie voor het personeel op kwam.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus toen dacht je "weet je wat ik ga doen? posten op Fok! Forum"
Het aantal bedrijfsongevallen is dan ook extreem laag vergeleken met de rest van Europa.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Rechts economisch beleid is nu al de status quo: Nederland heeft veruit de minste inspecties van de Arbeidsinspectie in de hele EU.
PVV is schijnsocialisme. Ja, het staat op papier en ze beloven de hemel erin, maar stemmen bijna volledig met VVD mee en tégen de eigen vergezochte socialistische standpunten. Streven die punten ook nauwelijks tot niet na. Daarom kan het best eens zijn dat ze per uitzondering eens een motie steunen op links, maar het blijft de kaapvaarder van de VVD. En dus alles behalve links of midden qua streven.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De partij zelf bedoel je?
Ik denk dat de PVV zichzelf ook niet als radicaal uiterst rechts op de flank ziet.
Dus dat lijkt me geen argument. Sterker nog. Ik zag zojuist een plaatje dat de PVV een middenpartij is. 🤣
Alleen denk ik niet dat dat bijv. Yesilgoz gaat weerhouden om D66 als super links te framen als dat goed uitkomt, ze hebben GL/PvdA al als extreem en gevaarlijk links neergezet dus wat let zequote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:56 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Wat users hier op FOK!. Denk dat de politieke partijen elkaar toch wel wat beter kennen inmiddels.
Het neemt wel toe en het moet wel gerapporteerd en geregistreerd worden. Daar gaat het mis.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het aantal bedrijfsongevallen is dan ook extreem laag vergeleken met de rest van Europa.
Misschien kan D66 dan bewijzen dat ze niet super links is. En de werknemersrechten gewoon wat verder uitkleden. Zoals ze al van plan waren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:13 schreef vPlien het volgende:
[..]
Alleen denk ik niet dat dat bijv. Yesilgoz gaat weerhouden om D66 als super links te framen als dat goed uitkomt, ze hebben GL/PvdA al als extreem en gevaarlijk links neergezet dus wat let ze
Ik zie al jaren op Fok! voorbijkomen dat de VVD links zou zijn.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:13 schreef vPlien het volgende:
[..]
Alleen denk ik niet dat dat bijv. Yesilgoz gaat weerhouden om D66 als super links te framen als dat goed uitkomt, ze hebben GL/PvdA al als extreem en gevaarlijk links neergezet dus wat let ze
Met Wilders zn recente Trump-aanval op de democratie doet Yesilgöz er in een verder goed functionerende democratie niet goed aan om D66 aan te pakken. Dan móet D66 met CDA wel naar de volledige linkerflank kijken. Aan die kant stapt D66 niet een virtueel mijnenveld in.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:13 schreef vPlien het volgende:
[..]
Nou zoals het arbeidsrecht zegt. Iemand met een vast contract kun je alleen ontslaanquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vertel eens: hoe vast is vast nog na de eerdere 'luchtballonnetjes' van D66?
En voorts: kun je me ergens in die paragraaf aanwijzen wat D66 onder vast verstaat?
Daarom durven veel werkgevers bijna niemand meer een vast contract aan te bieden, dus wat dat betreft heeft Etto gelijk en werken ze liever met een flexibele schil.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou zoals het arbeidsrecht zegt. Iemand met een vast contract kun je alleen ontslaan
-Als het aantoonbaar slecht gaat met je bedrijf, en dan volgens afspiegeling bij een officiele reorganisatie
-Als een medewerker niet functioneert en alles geprobeerd is om het beter te maken
-Als de werknemer zich ernstig misdraagt
-Als er een conflict is en onwil bij de werknemer op het op te lossen
En daar wil D66 zo te zien helemaal niets aan veranderen.
Je bangmaakverhalen kunnen dus een keer stoppen.
Ook dat is onderbuik onzinquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daarom durven veel werkgevers bijna niemand meer een vast contract aan te bieden, dus wat dat betreft heeft Etto gelijk en werken ze liever met een flexibele schil.
Ook dat klopt, maar dat is nog maar recent vanwege tekorten op de arbeidsmarkt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook dat is onderbuik onzin
https://www.nu.nl/economi(...)rkt-kookt-droog.html
Zelfs als dat zo zou zijn, en dat is niet zo, heeft dat niets te maken met D66.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daarom durven veel werkgevers bijna niemand meer een vast contract aan te bieden, dus wat dat betreft heeft Etto gelijk en werken ze liever met een flexibele schil.
Natuurlijk niet, maar Etto zit in een denkfuik als belezen professor.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:30 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Zelfs als dat zo zou zijn, en dat is niet zo, heeft dat niets te maken met D66.
Als dingen soepel lopen en het is rustig denk ik inderdaad dat Yesilgöz dat niet zomaar random gaat doen. Maar als ze straks in een coalitie zitten en het komt goed uit dan zie ik het haar wel doen, het frame ligt er namelijk al want dat is hoe ze verklaarde dat de VVD toch echt met de PVV in een centrum rechts kabinet moesten stappen want dat samenwerken met linkse partijen zoals de D66 was zo tegengevallen en door hun kon de VVD hun rechtse beleid niet uitvoeren dus nu met een rechtste meerderheid zou het helemaal fantastisch worden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:21 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Met Wilders zn recente Trump-aanval op de democratie doet Yesilgöz er in een verder goed functionerende democratie niet goed aan om D66 aan te pakken. Dan móet D66 met CDA wel naar de volledige linkerflank kijken. Aan die kant stapt D66 niet een virtueel mijnenveld in.
Ja in 2013 zal het minder zijn geweest. Maar dat heeft gewoon met de economie te maken. Wanneer het beter gaat komen er mee vaste contracten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ook dat klopt, maar dat is nog maar recent vanwege tekorten op de arbeidsmarkt.
Dat vermoed ik ook en trouwens denken dat de politiek een enorme invloed heeft op de economie is ook naief, eerder andersom.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja in 2013 zal het minder zijn geweest. Maar dat heeft gewoon met de economie te maken. Wanneer het beter gaat komen er mee vaste contracten.
Dat die niet gegeven zouden worden is feitenvrij gebler van SP en VVD types om hun eigen redenen.
Oh wow, ik wilde eigenlijk alleen maar een flauw grapje maken, maar dit is wel heftig natuurlijk van je paquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oude hobby, kom uit een heel rood nest, mijn vader was hoofd personeelszaken (HR tegenwoordig) en zat tussen het personeel en werkgever in, is ooit onterecht ontslagen omdat ie voor het personeel op kwam.
Toevoeging, zijn werkgever even later wegens wanbeleid, haha. Helaas te laat voor mijn pa, die kreeg een hartaanval door de stress.
Hij was wel een enorme fan van Koot&Bie, als geen ander konden die de maatschappij duiden toen al.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Oh wow, ik wilde eigenlijk alleen maar een flauw grapje maken, maar dit is wel heftig natuurlijk van je pa
Alles was links, joh, zelfs Rutte.quote:Op zaterdag 1 november 2025 00:04 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is er al 8 jaar geen linkse partij meer aan de macht, en is er qua sociale zekerheid en arbeidsrecht niets noemenswaardig veranderd of verslechterd.
Dus dat illustreert ook erg hun moeite om relevant te zijn.
Klopt maar wat in Amerika links is, dat is hier D66. D66 is gewoon een rechtse partij. Het spectrum in mainstream politiek in Amerika is heel smal. In Nederland begint het daar ook steeds meer op te lijken. Je hebt rechts en nog meer rechts en dan klagen de rechtse kiezers over gebrek aan keuze.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Echt onzin, in Amerika zou D66 toch echt bij de democraten horen en dus links.quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Klopt maar wat in Amerika links is, dat is hier D66. D66 is gewoon een rechtse partij. Het spectrum in mainstream politiek in Amerika is heel smal. In Nederland begint het daar ook steeds meer op te lijken. Je hebt rechts en nog meer rechts en dan klagen de rechtse kiezers over gebrek aan keuze.
Ja als je zelf eerst de helft van het spectrum uitsluit heb je inderdaad minder keuze.
Geen idee, hoor, maar misschien pragmatische en de wet volgende mensen?quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:18 schreef Vis1980 het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met de befaamde linkse D66-rechters?
Ik heb mij altijd laten vertellen dat die D66-rechters het land kapot maken.quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Geen idee, hoor, maar misschien pragmatische en de wet volgende mensen?
Huh? Waarom dan?quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:25 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik heb mij altijd laten vertellen dat die D66-rechters het land kapot maken.
In de laatste 20 jaar veel voorbij zien komen op Fok!. Het is soms zelfs een beetje het stokpaardje van 'boos Nederland' al in de tijd van Pechtold (en misschien daarvoor al).quote:
Echt geen idee, ken alleen de roep om strengere straffen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
In de laatste 20 jaar veel voorbij zien komen op Fok!. Het is soms zelfs een beetje het stokpaardje van 'boos Nederland' al in de tijd van Pechtold (en misschien daarvoor al).
D66 zou geen stemmen meer krijgen als ze de wens van Ja21 en de VVD gaan lopen faciliteren ten koste van het eigen voortbestaan (NSC effect).quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:33 schreef vPlien het volgende:
[..]
Als dingen soepel lopen en het is rustig denk ik inderdaad dat Yesilgöz dat niet zomaar random gaat doen. Maar als ze straks in een coalitie zitten en het komt goed uit dan zie ik het haar wel doen, het frame ligt er namelijk al want dat is hoe ze verklaarde dat de VVD toch echt met de PVV in een centrum rechts kabinet moesten stappen want dat samenwerken met linkse partijen zoals de D66 was zo tegengevallen en door hun kon de VVD hun rechtse beleid niet uitvoeren dus nu met een rechtste meerderheid zou het helemaal fantastisch worden.
d66 zit volkomen klem. Als Jetten MP wil worden heeft hij 2 opties:quote:Op zaterdag 1 november 2025 06:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
D66 zou geen stemmen meer krijgen als ze de wens van Ja21 en de VVD gaan lopen faciliteren ten koste van het eigen voortbestaan (NSC effect).
Zou ook volledig tegen de strijd ingaan die Jetten voerde tégen rechts en zijn uitgesproken voorkeur voor PvdAGL.
Als hij dat zou doen slaat hij geen brug, maar creeert hij met opoffering een tunnel naar een volgende Pvv-Vvd-Ja21 combo.
Het zijn stiekem gewoon PVV-rechters:quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:18 schreef Vis1980 het volgende:
Een ander onderzoek:quote:Als laagopgeleide met een migratieachtergrond word je door het OM vaker vervolgd, verklaart de rechter je vaker schuldig en word je vaker naar de gevangenis gestuurd. Dat blijkt uit onderzoek van Investico en NOS op 3 naar klassenjustitie in Nederland. Belia Heilbron en Anouk Kootstra van Investico zijn hier om te praten over de soms schokkende uitkomsten van hun onderzoek.
https://www.nporadio1.nl/(...)a-moord-derk-wiersumquote:Advocaat Derk Wiersum werd zes jaar geleden doodgeschoten. Het nieuws zette het hele land op zijn kop, inclusief de strafrechtbanken. Uit nieuw onderzoek van Erasmus universiteit Rotterdam blijkt dat dit effect had op uitspraken in de rechtbank. Gedurende vier weken na de moord werden mensen met een Marokkaans-Nederlandse achtergrond strenger gestraft. "Gemiddeld was de gevangenisstraf 3 maanden langer. Dat is enorm. Gevangenisstraffen in Nederland zijn niet zo hoog dus het gaat om een toename van 72%", zegt onderzoeker en econoom Kyra Hanemaaijer in De Nieuws BV...
Afgezien van dat laatste (want 'Nederland' is meer dan de mening van alles op rechts) een prima analyse.quote:Op zaterdag 1 november 2025 06:54 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
d66 zit volkomen klem. Als Jetten MP wil worden heeft hij 2 opties:
1.
Zonder VVD over links gaan. Gevolg: een meerderheidskabinet van 8 partijen waarbij d66 en het CDA gezellig moeten samenwerken met de SP. De SP die niets van Europa moet hebben en een vijand is van kapitaal en bedrijfsleven en die liever hogere uitkeringen wil dan betaalde banen. En zo zijn er met andere kleine linkse rotpartijtjes genoeg tegengestelde issues (denk aan het CDA en de PvdD welke laatste alle boeren het land wil uitjagen).
2.
Met VVD en Ja21 over rechts gaan, eventueel nog met BBB afhankelijk of d66 er nog een zeteltje bijkrijgt of niet.
Jetten mag beslissen of hij door de kat wordt gekrabd of door de hond gebeten. Hoe dan ook, de VVD heeft alle touwtjes in handen. Heerlijk![]()
De LHBTQ+'er Jetten heeft dus geen gemakkelijk leven in een overwegend rechts Nederland dat spuugzat is van de woke-gekte van links.
Het is vooral de VVD die D66 klem zet met hun stelligheid over regeren met GL/PvDA. Die willen gewoon dat de rest een hoge prijs betaalt, maar zullen uiteindelijk wel over de brug komen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 06:54 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
1.
Zonder VVD over links gaan. Gevolg: een meerderheidskabinet van 8 partijen waarbij d66 en het CDA gezellig moeten samenwerken met de SP. De SP die niets van Europa moet hebben en een vijand is van kapitaal en bedrijfsleven en die liever hogere uitkeringen wil dan betaalde banen. En zo zijn er met andere kleine linkse rotpartijtjes genoeg tegengestelde issues (denk aan het CDA en de PvdD welke laatste alle boeren het land wil uitjagen).
2.
Met VVD en Ja21 over rechts gaan, eventueel nog met BBB afhankelijk of d66 er nog een zeteltje bijkrijgt of niet.
Jetten mag beslissen of hij door de kat wordt gekrabd of door de hond gebeten. Hoe dan ook, de VVD heeft alle touwtjes in handen. Heerlijk![]()
De LHBTQ+'er Jetten heeft dus geen gemakkelijk leven in een overwegend rechts Nederland dat spuugzat is van de woke-gekte van links.
Een derde optie, een kernkabinet van d66, VVD en CDA die als minderheidskabinet gaat fungeren, lijkt de meest logische. Maar d66 en links Nederland kennende, zal deze enige logische oplossing niet worden geaccepteerd. Links Nederland heeft immers "idealen"hoog te houden en zoals we weten is de weg naar de hel geplaveid met idealen.
Aan de VVD de keuze voor een 'minderheidskabinet zonder VVD of meedoen' als ze het landsbelang met eigen inbreng zo voorop stellen. Dat lijkt me een prima dilemma.quote:Op zaterdag 1 november 2025 07:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het is vooral de VVD die D66 klem zet met hun stelligheid over regeren met GL/PvDA. Die willen gewoon dat de rest een hoge prijs betaalt, maar zullen uiteindelijk wel over de brug komen.
Het zijn vooral rechtse schuimbekkende gekkies die D66 als extreemlinks zien. D66 was ooit een centrumrechtse partij, verschoof wat naar het midden en ging de laatste tijd samenklonteren met andere progressieve partijen, omdat ze dezelfde ideologische waarden delen (klimaat bijv). Datzelfde zie je aan de rechterkant waar VVD en BBB een ruk naar rechts hebben gedaan.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
[..]
Dilannaquote:Op zaterdag 1 november 2025 07:19 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Aan de VVD de keuze voor een 'minderheidskabinet zonder VVD of meedoen' als ze het landsbelang met eigen inbreng zo voorop stellen. Dat lijkt me een prima dilemma.
D66 heeft 3 opties:quote:Op zaterdag 1 november 2025 06:54 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Nu heeft d66 zowel de rechters, de raad van state en de tweede kamer in handen!quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:18 schreef Vis1980 het volgende:
En dat met minder dan 30 zetels, briljant!quote:Op zaterdag 1 november 2025 07:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nu heeft d66 zowel de rechters, de raad van state en de tweede kamer in handen!
Maga zou er jaloers op zijn.
Dat zegt hij toch ook?quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Echt onzin, in Amerika zou D66 toch echt bij de democraten horen en dus links.
En het leger? En de burgerwachten?quote:Op zaterdag 1 november 2025 07:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nu heeft d66 zowel de rechters, de raad van state en de tweede kamer in handen!
Maga zou er jaloers op zijn.
Het is dat we nog een koning hebben maar ook die willen ze afschaffen!
Wat vooral een teken is hoe rechts Amerika is. Wat hier midden en soms rechts van het midden is, is daar bijna uiterst links. Amerika is dus gewoon geen vergelijkingsmateriaal.quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Echt onzin, in Amerika zou D66 toch echt bij de democraten horen en dus links.
Een minderheidskabinet van d66, VVD en CDA lijkt het meest logische. En een snel te formeren.quote:Op zaterdag 1 november 2025 07:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 heeft 3 opties:
- breed midden, met CDA, GL-PvdA én VVD
- minderheidskabinet met CDA en VVD
- minderheidskabinet met GLPvdA en CDA.
Voorlopig is de JA21 variant nog geen optie, geen meerderheid en ook niet het eerste wat Jetten zal willen onderzoeken.
Dus als Jetten slim is laat hij CDA, GLPvdA en VVD uitnodigen voor onderhandelingen, als Yeşilgöz niet op komt dagen loopt ze het risico dat de 3 wel aanwezigen samen een kabinet gaan vormen. Dan zit Yeşilgöz dus klem.
Ook dat klopt niet. D66 zou in de VS een subgroepje binnen de Democraten zijn.quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat vooral een teken is hoe rechts Amerika is. Wat hier midden en soms rechts van het midden is, is daar bijna uiterst links. Amerika is dus gewoon geen vergelijkingsmateriaal.
Behalve dat dat van de 3 varianten die ik noem waarschijnlijk het laagst op het lijstje staat van D66, met name omdat D66 dan de links-progressieve flank is van de coalitie. Je kunt beter veilig in het midden zitten (de reden dat CDA wel liever VVD dan GLPvdA zal willen hebben).quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:19 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet van d66, VVD en CDA lijkt het meest logische. En een snel te formeren.
Streven naar een meerderheidskabinet zie ik niet zitten. Twee, drie jaar onderhandelingen gaat echt niet gebeuren want anders eist het volk een militaire staatsgreep om mannen en vrouwen aan te stellen die wel het land goed willen besturen. Goed en effectief landsbestuur is belangrijker dan democratie. Als democratie niet werkt dan moet het maar zo gebeuren.quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Behalve dat dat van de 3 varianten die ik noem waarschijnlijk het laagst op het lijstje staat van D66, met name omdat D66 dan de links-progressieve flank is van de coalitie. Je kunt beter veilig in het midden zitten (de reden dat CDA wel liever VVD dan GLPvdA zal willen hebben).
Maar de eerste optie is gewoon kijken naar een meerderheidscoalitie en dan zal breed midden als eerste optie op tafel komen. En een te weigerachtige houding van Yeşilgöz kan haar in de rest van de formatie behoorlijk aangerekend worden. Dan is het zo dat ze bijna al haar programmapunten in mag leveren in ruil voor het tegemoetkomen aan haar wens om het zonder GLPvdA te doen. En dat weten ze bij de VVD ook. D66 en CDA zijn beide heel duidelijk, die willen met GLPvdA én VVD. Dat is een grote wens, als je die weg wil halen mag je er veel voor inleveren.
Dat duurt geen 2 of 3 jaar, is dit de eerste keer dat je het proces wil volgen?quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:31 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Streven naar een meerderheidskabinet zie ik niet zitten. Twee, drie jaar onderhandelingen gaat echt niet gebeuren want anders eist het volk een militaire staatsgreep om mannen en vrouwen aan te stellen die wel het land goed willen besturen. Goed en effectief landsbestuur is belangrijker dan democratie. Als democratie niet werkt dan moet het maar zo gebeuren.
Nee hoor maar ik spreek een verwachting uit over jouw wilde ideeėn over een breed gedragen meerderheidskabinet.quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat duurt geen 2 of 3 jaar, is dit de eerste keer dat je het proces wil volgen?
Dat moet het sleutelwoord dan maar gaan worden.quote:
CU (mijn partij) heeft niet gefaald en sociaal heeft eindelijk de meerderheid, rechts is die kwijt. Dus 2 nogal vreemde beweringen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:42 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Nee hoor maar ik spreek een verwachting uit over jouw wilde ideeėn over een breed gedragen meerderheidskabinet.
Laat dat arrogante linkse toontje maar achterwege, dat is namelijk de reden waarom jullie weer hebben gefaald bij de verkiezingen.
Het volk dat een militaire staatsgreep eist na een te lange coalitievorming? Datzelfde volk wat nu al op een illiberale radicale partij stemt als de PVV of gaat krijsen als een normale partij als PvdA/GL mee mag praten over een eventuele coalitie?quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:31 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Streven naar een meerderheidskabinet zie ik niet zitten. Twee, drie jaar onderhandelingen gaat echt niet gebeuren want anders eist het volk een militaire staatsgreep om mannen en vrouwen aan te stellen die wel het land goed willen besturen. Goed en effectief landsbestuur is belangrijker dan democratie. Als democratie niet werkt dan moet het maar zo gebeuren.
Als je regelmatig naar rechtszaken gaat/kijkt dan snap je ook wel waarom dat zo is hoor. Rechters nemen in hun besluit ook de houding van de verdachte en de mate van berouw mee. En het klopt gewoon dat bij mensen met een migratieachtergrond de afkeer voor de rechtstaat regelmatig van de verdachte afdruipt.quote:Op zaterdag 1 november 2025 06:58 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Het zijn stiekem gewoon PVV-rechters:
Nederlandse rechters niet vies van klassenjustitie
[..]
Een ander onderzoek:
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)a-moord-derk-wiersum
Dat is ook het grappige aan onze rechtse kiezers. Qua belevingswereld, normen, waarden en gedrag lijken ze volledig op hun grootste vijand, de niet goed geļntegreerde achterbuurt moslinquote:Op zaterdag 1 november 2025 09:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Als je regelmatig naar rechtszaken gaat/kijkt dan snap je ook wel waarom dat zo is hoor. Rechters nemen in hun besluit ook de houding van de verdachte en de mate van berouw mee. En het klopt gewoon dat bij mensen met een migratieachtergrond de afkeer voor de rechtstaat regelmatig van de verdachte afdruipt.
vertel, hoe lijken ze op elkaar precies?quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:08 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dat is ook het grappige aan onze rechtse kiezers. Qua belevingswereld, normen, waarden en gedrag lijken ze volledig op hun grootste vijand, de niet goed geļntegreerde achterbuurt moslin
Het arrogante VVD toontje van jou ook, ook 1 zetel verlorenquote:Op zaterdag 1 november 2025 08:42 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Nee hoor maar ik spreek een verwachting uit over jouw wilde ideeėn over een breed gedragen meerderheidskabinet.
Laat dat arrogante linkse toontje maar achterwege, dat is namelijk de reden waarom jullie weer hebben gefaald bij de verkiezingen.
De afkeer voor de rechtstaat en het wantrouwen in de politiek en instanties. Dat is een overlap die ik wel herken, maar dan gaan we wel heel erg karikaturen maken van twee hele grote groepen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:22 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
vertel, hoe lijken ze op elkaar precies?
Vergeet niet de afkeer van lgbtqi en van dat wat ze woke noemen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De afkeer voor de rechtstaat en het wantrouwen in de politiek en instanties. Dat is een overlap die ik wel herken, maar dan gaan we wel heel erg karikaturen maken van twee hele grote groepen.
Ja denk je?quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De afkeer voor de rechtstaat en het wantrouwen in de politiek en instanties. Dat is een overlap die ik wel herken, maar dan gaan we wel heel erg karikaturen maken van twee hele grote groepen.
Er is niets logisch aan meteen te beginnen met minderheidskabinet en het formeren ervan duurt ook veel langer dan bij een meerderheidskabinet omdat je dan een nog strakker regeerakkoord nodig hebt omdat je van de oppositie afhankelijk bent om dingen voor elkaar te krijgen. Die staan nooit te springen om een regering hierbij te gaan helpen, als het kan betekenen dat hun hulp op een onderwerp waarmee ze het eens zijn ook kan leiden tot hulp van de andere kant voor een onderwerp waar ze het zeer meer oneens zijn. Bijvoorbeeld migratie over rechts en klimaat/stikstofbeleid over links.quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:19 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet van d66, VVD en CDA lijkt het meest logische. En een snel te formeren.
Zonder de VVD is alles tot mislukken gedoemd. d66 en CDA staan te ver af van de wereldvreemde GL-PvdA.
Bovenin (in de nieuwe regering) moet men het voorbeeld geven. Dat van een handreiking naar elkaar en samen voor de moeilijke weg kiezen van het bouwen van stabiliteit in het landsbelang. Dan inspireert dat de lagen eronder.quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Is een nadeel van een minderheidskabinet niet dat de financiėle plaat nogal nou verbonden is met wat je wel en niet kan doen qua beleid.quote:Op zaterdag 1 november 2025 07:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Afgezien van dat laatste (want 'Nederland' is meer dan de mening van alles op rechts) een prima analyse.
Een minderheidskabinet met CDA en PvdA en evt nog een partij erbij kan ook nog. PVV, BBB en VVD hebben al wat laten doorschemeren dat ze een minderheidskabinet aan hun eigen kant meer dan prima vinden. Dus dat is een veto voor het gegeven.
Grote kans dat de VVD dan roept dat ze dat niet willen en er een aanbod voor ze ligt om mee te doen.
Het land zal bestuurd moeten worden. Als de volksvertegenwoordigers verzanden in wantrouwen, onwil en angst voor kiezersbedrog, dan zal je toch wat moeten. Democratie is een middel om een natie bijeen te houden en te besturen, het mag nooit een doel zijn.quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:03 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het volk dat een militaire staatsgreep eist na een te lange coalitievorming? Datzelfde volk wat nu al op een illiberale radicale partij stemt als de PVV of gaat krijsen als een normale partij als PvdA/GL mee mag praten over een eventuele coalitie?
Aangezien het dezelfde kiezers zijn die stemmen op illiberale partijen kunnen ze lekker de boom in met hun hypocriete antidemocratische gewauwel.quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:57 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het land zal bestuurd moeten worden. Als de volksvertegenwoordigers verzanden in wantrouwen, onwil en angst voor kiezersbedrog, dan zal je toch wat moeten. Democratie is een middel om een natie bijeen te houden en te besturen, het mag nooit een doel zijn.
Ok.quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:58 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Aangezien het dezelfde kiezers zijn die stemmen op illiberale partijen kunnen ze lekker de boom in met hun hypocriete antidemocratische gewauwel.
Democratie is het enige middel en die beschermen moet juist hét doel zijn van welke samenstelling van de Kamer ook.quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:57 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het land zal bestuurd moeten worden. Als de volksvertegenwoordigers verzanden in wantrouwen, onwil en angst voor kiezersbedrog, dan zal je toch wat moeten. Democratie is een middel om een natie bijeen te houden en te besturen, het mag nooit een doel zijn.
Tja dan is de verkiezingen overdoen omdat de VVD de zaak torpedeert de meest logische keuzequote:Op zaterdag 1 november 2025 10:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Met de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar en provinciale staten (dus eerste Kamer) het jaar erop, lijkt me de kans vrij klein dat de vvd in een kabinet met GlPvdA stapt.
Tenzij ze graag willen halveren in zetels. 😆
Dat zal wel een heel grote afgang voor Jetten zijn. Denk niet dat hij dat gaat doen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:04 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja dan is de verkiezingen overdoen omdat de VVD de zaak torpedeert de meest logische keuze
Oneens. Adolf Hitler is formeel via democratische middelen aan de macht gekomen maar het proces was slechts gedeeltelijk democratisch en sterk beļnvloed door politieke manipulatie, intimidatie en machtsmisbruik. Zo zijn er nog vele andere voorbeelden te geven. Democratie beschermt dus helemaal niks.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Democratie is het enige middel en die beschermen moet juist hét doel zijn van welke samenstelling van de Kamer ook.
Zo kun je net zo goed redeneren dat D66, die nu won in veel GL-PvdA bolwerken, gek is als ze in een puur rechts kabinet stappen, dan gooien ze de kans op dit resultaat doortrekken in de gemeenteraadsverkiezingen gewoon weg. Die hebben wat dat betreft gewoon GL-PvdA nodig.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Met de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar en provinciale staten (dus eerste Kamer) het jaar erop, lijkt me de kans vrij klein dat de vvd in een kabinet met GlPvdA stapt.
Hoop je niet dat de kiezers de VVD hiervoor zouden afstraffen?quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat zal wel een heel grote afgang voor Jetten zijn. Denk niet dat hij dat gaat doen.
Het wordt dan eerder de vraag welke kant ze op willen. Willen ze doorgaan met deze ingeslagen weg om zichzelf te positioneren als populistisch PVV light of willen ze weer de klassieke liberale kiezers binden en verantwoording nemenquote:Op zaterdag 1 november 2025 10:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik zei ook de democratie beschermen moet het doel zijn. De democratie is inderdaad kwetsbaar, maar moet ten allen tijden verdedigd worden. Zeker door de volksvertegenwoordigers. Democratie beschermen is juist het belangrijkste doel, omdat het de enige redelijke manier van bestuursvorming is.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:05 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Oneens. Adolf Hitler is formeel via democratische middelen aan de macht gekomen maar het proces was slechts gedeeltelijk democratisch en sterk beļnvloed door politieke manipulatie, intimidatie en machtsmisbruik. Zo zijn er nog vele andere voorbeelden te geven. Democratie beschermt dus helemaal niks.
Dat het nu eenmaal het nadeel van de grootste worden: zij mogen dit zelf oplossen. De bal ligt bij hun.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo kun je net zo goed redeneren dat D66, die nu won in veel GL-PvdA bolwerken, gek is als ze in een puur rechts kabinet stappen, dan gooien ze de kans op dit resultaat doortrekken in de gemeenteraadsverkiezingen gewoon weg. Die hebben wat dat betreft gewoon GL-PvdA nodig.
Nee hoor. Dat is helemaal geen afgang. Gaan regeren in een kansloos kabinet en dan gedecimeerd worden, dat is een afgang. NSC heeft daarvan het goede voorbeeld gegeven.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat zal wel een heel grote afgang voor Jetten zijn. Denk niet dat hij dat gaat doen.
Joh....quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat het nu eenmaal het nadeel van de grootste worden: zij mogen dit zelf oplossen. De bal ligt bij hun.
Verantwoording nemen is natuurlijk niet wat ze populair heeft gemaakt. Juist omdat ze nooit enige verantwoordelijkheid nemen werkt het voor de VVD. Teflon Mark was geen bijnaam omdat Rutte verantwoordelijkheid voor zaken nam.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Het wordt dan eerder de vraag welke kant ze op willen. Willen ze doorgaan met deze ingeslagen weg om zichzelf te positioneren als populistisch PVV light of willen ze weer de klassieke liberale kiezers binden en verantwoording nemen
En ze leggen die bal bij een breed middenkabinet. Mag VVD het uitleggen als ze niet komen opdagen. Leg maar aan ondernemers uit dat je het land niet van het slot wil halen, maar de demissionaire Wiersma nog langer het land laat frustreren. Ondertussen is er een meerderheid via D66-GLPvdA-CDA-SP-CU-PvdD-Denk-Volt in de Kamer, dus de demissionaire VVD ministers zullen ook weinig gedaan krijgen wat ze nog willen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat het nu eenmaal het nadeel van de grootste worden: zij mogen dit zelf oplossen. De bal ligt bij hun.
Dan vormen ze die meerderheid toch.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ze leggen die bal bij een breed middenkabinet. Mag VVD het uitleggen als ze niet komen opdagen. Leg maar aan ondernemers uit dat je het land niet van het slot wil halen, maar de demissionaire Wiersma nog langer het land laat frustreren. Ondertussen is er een meerderheid via D66-GLPvdA-CDA-SP-CU-PvdD-Denk-Volt in de Kamer, dus de demissionaire VVd ministers zullen ook weinig gedaan krijgen wat ze nog willen.
Lees je wel wat ik schrijf? Want ik noemde het niet als coalitie, ik zie wel dat die partijen maar heel weinig plannen van het huidige kabinet Schoof, waar VVD kopstukken minister zijn, gaan goedkeuren. En dat gaat dus afstralen op Heinen, Karremans, Brekelmans en co. En dus schade toebrengen aan de VVD.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:15 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dan vormen ze die meerderheid toch.
D66 en de zeven dwergen.
Krijgen we snel genoeg weer verkiezingen. Want echt stabiel lijkt me dat niet.
teflon mark kwam er vooral omdat hij er ondanks wat schandalen weinig fout leek te kunnen doen, het bleef niet aan hem plakken. Dat is wat andersquote:Op zaterdag 1 november 2025 10:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Verantwoording nemen is natuurlijk niet wat ze populair heeft gemaakt. Juist omdat ze nooit enige verantwoordelijkheid nemen werkt het voor de VVD. Teflon Mark was geen bijnaam omdat Rutte verantwoordelijkheid voor zaken nam.
Welke huidige regering doel je precies op?quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:17 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De huidige regering gaat sws een probleem krijgen bij de eerste dag van de installatie van de nieuwe Tweede Kamer.
Alle Gaza moties gaan namelijk weer opnieuw in stemming gebracht worden door DENK en de PvdD.
Omdat ze verwachten dan wel een meerderheid te halen.
De demissionaire die er nu zit. De VVD/BBB regering.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Welke huidige regering doel je precies op?
Je hebt gemist dat er inmiddels een staakt-het-vuren is, dus dat die moties nu nogal onzinnig zouden zijn? Sowieso is Gaza een niet relevant onderwerp wat ook in Den Haag nauwelijks meer zal spelen. En kun je dergelijke moties alleen indienen bij een Gaza-debat.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:17 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De huidige regering gaat sws een probleem krijgen bij de eerste dag van de installatie van de nieuwe Tweede Kamer.
Alle Gaza moties gaan namelijk weer opnieuw in stemming gebracht worden door DENK en de PvdD.
Volgens mij heb je niet echt door hoe het werktquote:Op zaterdag 1 november 2025 10:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De demissionaire die er nu zit. De VVD/BBB regering.
En het demissionaire kabinet kan die moties ontraden en naast zich neerleggen als ze toch worden aangenomen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:17 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Dat gaan ze denk ik ook doen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En het demissionaire kabinet kan die moties ontraden en naast zich neerleggen als ze toch worden aangenomen.
Je overschat de Nederlandse kiezer schromelijk als je denkt dat het frustreren van een demissionair kabinet gaat afstralen op de VVD. Men zal alleen bevestigd worden in het idee dat de politiek er niks van bakt en het zal de populisten in de kaart spelen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees je wel wat ik schrijf? Want ik noemde het niet als coalitie, ik zie wel dat die partijen maar heel weinig plannen van het huidige kabinet Schoof, waar VVD kopstukken minister zijn, gaan goedkeuren. En dat gaat dus afstralen op Heinen, Karremans, Brekelmans en co. En dus schade toebrengen aan de VVD.
Het leek er even op alsof de VVD over dit soort vragen echt zou gaan verkennen. Een forse afstraffing door de kiezer, even uitblazen in de oppositie en dan samen verkennen: Wat voor partij zijn we nu eigenlijk, waarvoor zijn we op aarde?quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Het wordt dan eerder de vraag welke kant ze op willen. Willen ze doorgaan met deze ingeslagen weg om zichzelf te positioneren als populistisch PVV light of willen ze weer de klassieke liberale kiezers binden en verantwoording nemen
Stukje herverdeling van belastinggeld naar boven. Reverse Robin Hood enzo.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)het-kabinet-a4911376
Wat een verschrikkelijk plan. Rechts op zijn best.
Dat lijkt me wat overdreven. Democratie an sich is bepaald niet heilig, de versterking en bestendiging van de liberaal- democratische waarden door het democratisch proces is wel heel waardevol.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:00 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dan tief je toch lekker op naar een dictatuur met je “democratie mag nooit een doel zijn”. In mijn land hoor je duidelijk niet thuis.
"Gratis" is sowieso een slecht idee. Bovendien is er nu al een tekort aan opvang en mensen die in de kinderopvang werken. Dit gaat het tekort alleen maar erger maken.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
Dat ligt eraan hoe je de financiering regelt. Het plan staat niet voor niets ook in het partijprogramma van de PvdA.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje herverdeling van belastinggeld naar boven. Reverse Robin Hood enzo.
En geef ze eens ongelijk, bovenmodaal betaalt zich blauw aan kinderopvang.
Dat krijg je als je rechts stemt hč.
Serieus? Jij hebt wel vakkenis zeg 🙏quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:11 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Er is geen enkele wet of regel die D66 dwingt om zelfmoord te plegen
Dat denk ik ookquote:Op zaterdag 1 november 2025 10:29 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het leek er even op alsof de VVD over dit soort vragen echt zou gaan verkennen. Een forse afstraffing door de kiezer, even uitblazen in de oppositie en dan samen verkennen: Wat voor partij zijn we nu eigenlijk, waarvoor zijn we op aarde?
Maar nu, met weinig zetelverlies en Yesilgoz stevig in het zadel, gaan ze gewoon door op de ingeslagen populistische weg.
Nu hoor je ze opeens niet over compenseren met de belastingtarieven en dat er compensatie moet komen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje herverdeling van belastinggeld naar boven. Reverse Robin Hood enzo.
En geef ze eens ongelijk, bovenmodaal betaalt zich blauw aan kinderopvang.
Dat krijg je als je rechts stemt hč.
Paywall.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)ms-zich-af~bd64dab3/
Uitstekende column dit! De Nederlandse democratie loopt groot gevaar.
Prima column, dit wordt hier op de foks ook keer op keer betoogd.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
Eens hoor, ik ben ook geen voorstander van het plan. Was een poging tot cynisch sarcasme mijnerzijds.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nu hoor je ze opeens niet over compenseren met de belastingtarieven en dat er compensatie moet komen.
Nogmaals, de herverdeling in Nederland valt echt wel mee (tov buurlanden en Scandinaviė)
https://ourworldindata.or(...)nd-transfers-scatter
[ afbeelding ]
Het is dus niet meer gratis als het voor de lage inkomens onbetaalbaar wordt en de tarieven de lucht in schieten.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoe je de financiering regelt. Het plan staat niet voor niets ook in het partijprogramma van de PvdA.
Op zich vind ik gratis kinderopvang een prima plan. Weg met de deeltijdprinsesjes die thuis boterhammetjes smeren. Werken zal je!
Die kunnen dan mooi in de kinderopvang gaan werken zodat ze genoeg geld kunnen verdienen om de kinderopvang van hun kind te betalen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is dus niet meer gratis als het voor de lage inkomens onbetaalbaar wordt en de tarieven de lucht in schieten.
Dan ben je als overheid willens en wetens de (kansen)ongelijkheid en segregatie aan het vergroten, met een heel duur plan.
Nederland op weg naar Apartheid, neofeodalisme, institutioneel racisme en standenstaat.
https://vu.nl/nl/nieuws/2(...)dere-westerse-landen
In Zweden is kinderopvang ook (bijna) gratis, is dat een neofeodale staat?quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is dus niet meer gratis als het voor de lage inkomens onbetaalbaar wordt en de tarieven de lucht in schieten.
Dan ben je als overheid willens en wetens de (kansen)ongelijkheid en segregatie aan het vergroten, met een heel duur plan.
Nederland op weg naar Apartheid, neofeodalisme, institutioneel racisme en standenstaat.
https://vu.nl/nl/nieuws/2(...)dere-westerse-landen
Zweden maakt het naar mijn idee niet onbetaalbaar voor lage inkomens. Nederland bewust wel.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:50 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
In Zweden is kinderopvang ook (bijna) gratis, is dat een neofeodale staat?
Wat een aanstellerij, al die groteske termen. Apartheid nog wel
Dit soort staatjes zijn best wel problematisch. Het gaat erom wat je wel niet meeneemt in zo'n tabel.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nu hoor je ze opeens niet over compenseren met de belastingtarieven en dat er compensatie moet komen.
Nogmaals, de herverdeling in Nederland valt echt wel mee (tov buurlanden en Scandinaviė)
https://ourworldindata.or(...)nd-transfers-scatter
[ afbeelding ]
het kan beiden. Als je maar wil. Met het intensiveren en extensiveren van middelen kun je capaciteit op X verminderen, en op Y verhogen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:06 schreef Hanca het volgende:
Gratis kinderopvang is net zo'n luchtkasteel als gratis OV, allebei zal het door capaciteitsproblemen nooit worden uitgevoerd.
Ik vind het zelf geen taak van de overheid.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:06 schreef Hanca het volgende:
Gratis kinderopvang is net zo'n luchtkasteel als gratis OV, allebei zal het door capaciteitsproblemen nooit worden uitgevoerd.
Dat gebeurt feitelijk nu ook al, eenverdieners zijn er nauwelijks meer.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
het kan beiden. Als je maar wil. Met het intensiveren en extensiveren van middelen kun je capaciteit op X verminderen, en op Y verhogen.
Maar het is volstrekt ongewenst om als overheid bewust te stimuleren dat kinderen van kleins af aan al gelijk naar de creche/opvang gaan zodat moeders kan werken.
Waarom? Veel kinderen krijgen daar een betere opvoeding en meer blootstelling aan ABN dan thuis. Mevrouw Perrin werkt in een tak van de kinderopvang waar kinderen met een taalachterstand gratis kinderopvang krijgen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar het is volstrekt ongewenst om als overheid bewust te stimuleren dat kinderen van kleins af aan al gelijk naar de creche/opvang gaan zodat moeders kan werken.
Opvoeding mag wat mij betreft ook deels door het gezin verzorgd worden. Dat hoeft niet volledig door de overheid gedaan te worden.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom? Veel kinderen krijgen daar een betere opvoeding en meer blootstelling aan ABN dan thuis.
Klopt. Maar laten we dat niet niet verder versterken.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:15 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat gebeurt feitelijk nu ook al, eenverdieners zijn er nauwelijks meer.
Het helpt ook met de ontwikkeling van de kinderen om ze al kennis te laten maken met andere kinderen en met andere kinderen leren spelen. Elke dag is natuurlijk wat anders, en “zodat moeders kan werken” is wat onnodig.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
het kan beiden. Als je maar wil. Met het intensiveren en extensiveren van middelen kun je capaciteit op X verminderen, en op Y verhogen.
Inderdaad. En zoals boven genoemd, er zijn ook kinderen die taaltechnisch (en opvoedkundig) baat hebben bij kinderopvang.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:18 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het helpt ook met de ontwikkeling van de kinderen om ze al kennis te laten maken met andere kinderen en met andere kinderen leren spelen. Elke dag is natuurlijk wat anders, en “zodat moeders kan werken” is wat onnodig.
Sowieso komen ze vanaf 4 jaar al verplicht in aanraking met andere kinderen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inderdaad. En zoals boven genoemd, er zijn ook kinderen die taaltechnisch (en opvoedkundig) baat hebben bij kinderopvang.
Het is niet verplicht. Het is wel fijn als die optie er is. En de eerste vier jaar zijn cruciaal voor de vorming. Veel ouders kunnen het uitstekend zelf, maar een aardig forse groep kan best wat ondersteuning gebruiken.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sowieso komen ze vanaf 4 jaar al verplicht in aanraking met andere kinderen.
Ik wil voorkomen dat opvoeding iets wordt dat geheel bij de staat komt te liggen. Daar zit ik niet zo op te wachten.
Dat weet ik. Daarom ook mijn argwanende houding tegenover dit idee.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is niet verplicht. Het is wel fijn als die optie er is. En de eerste vier jaar zijn cruciaal voor de vorming.
Dus een plan van D66, VVD, CDA en GroenLinks-PvdA is nu al rechts?quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
We zijn voor de democratie zolang iedereen maar stemt op links, anders komt de democratie in gevaar.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
Als je het mij vraagt, niet de democratie maar de rechtstaat en mensenrechten.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We zijn voor de democratie zolang iedereen maar stemt op links, anders komt de democratie in gevaar.
Next.
Hoor ik de dure lege zetels van de PVV hier?quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We zijn voor de democratie zolang iedereen maar stemt op links, anders komt de democratie in gevaar.
Next.
Er staat nadrukkelijk in dat CDA de financiering anders wil regelen...quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dus een plan van D66, VVD, CDA en GroenLinks-PvdA is nu al rechts?
Plasterk is compleet doorgedraaid, die is tegenwoordig ook gewoon fan van Poolse PiS-politici.quote:
Ik ben het niet oneens met jouw uitgangspunten. Maar ik zie het niet zitten dat de overheid de gehele opvoeding voor haar rekening neemt. Een beetje hetzelfde principe waarom ik tegen de doodstraf ben: de overheid maakt soms fouten en kan in staat zijn tot alle kwaad.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:28 schreef Perrin het volgende:
Ja jij kan natuurlijk uitstekend opvoeden.
Maar denk ook aan kinderen uit zwakkere gezinnen. Die wil je de beste start mogelijk geven in onze maatschappij en niet ouders eerst 4 jaar onnodig laten aanrommelen zodat het lager onderwijs daarna ook dat nog mag bijspijkeren.
Kinderen die starten in het basisonderwijs met bar slechte taalvaardigheid en slechte manieren wens je geen leraar toe, hoop ik.
Andreas Kinneging.quote:
https://www.sgpj.nl/artik(...)dr-andreas-kinnegingquote:
Of er is een mogelijkheid dat conservatieven tegenwoordig strijden voor zaken waar vroeger sociaaldemocraten voor streden.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Plasterk is compleet doorgedraaid, die is tegenwoordig ook gewoon fan van Poolse PiS-politici.
Waar blijft de herverdeling van het geld dan? Ik zie conservatieven nog steeds het trickle down fabeltje propageren. Dus nee.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Of er is een mogelijkheid dat conservatieven tegenwoordig strijden voor zaken waar vroeger sociaaldemocraten voor streden.
Dit is juist een van de onderwerpen waar conservatieven wel degelijk anders zijn geworden. De moderne mens zoekt naar begeerte en genot (middelen, spullen, etc) en juist de conservatieven willen daar zo veel als mogelijk aan tegemoet komen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:49 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waar blijft de herverdeling van het geld dan? Ik zie conservatieven nog steeds het trickle down fabeltje propageren. Dus nee.
Alleen is dat niet zo. Dat Kinneging dergelijke dingen roept vind ik niet zo gek, ik denk zo ook wel eens over rechtsen en dan post ik het hier op Fok, en niemand weet wie ik ben.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Of er is een mogelijkheid dat conservatieven tegenwoordig strijden voor zaken waar vroeger sociaaldemocraten voor streden.
Door het steeds moeilijker te maken om rond te kunnen komen zeker, terwijl het geld met bakken wegstroomt naar de 0,1.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit is juist een van de onderwerpen waar conservatieven wel degelijk anders zijn geworden. De moderne mens zoekt naar begeerte en genot (middelen, spullen, etc) en juist de conservatieven willen daar zo veel als mogelijk aan tegemoet komen.
Je moet niet alleen eenzijdig naar fiscaal beleid kijken waar conservatieven (rechts) voor staat.
Wel of niet sociaaldemocraat zijn gaat wel wat verder dan alleen wat basale fiscaliteiten he.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Alleen is dat niet zo. Dat Kinneging dergelijke dingen roept vind ik niet zo gek, ik denk zo ook wel eens over rechtsen en dan post ik het hier op Fok, en niemand weet wie ik ben.
Conservatisme botst echter in zo'n beetje alles met de sociaaldemocratie, Plasterk moet dus niet net doen alsof hij en Rob Oudkerk 'echt links' zijn "want voor een vlaktax zijn is pas echt sociaal, dan krijgt iedereen wat hij zelf heeft verdiend". Dat is niet de sociaaldemocratie.
Dat is simplistische zware shag retoriek.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Door het steeds moeilijker te maken om rond te kunnen komen zeker, terwijl het geld met bakken wegstroomt naar de 0,1.
Je ziet het toch in het conservatieve land de VS nu?quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is simplistische zware shag retoriek.
Paywallquote:Op zaterdag 1 november 2025 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
Probleem is dat men met de roep om eerlijke belastingen voor de rijken denkt dat degenen die iets meer verdienen hier getroffen worden. Dat is niet waar.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Door het steeds moeilijker te maken om rond te kunnen komen zeker, terwijl het geld met bakken wegstroomt naar de 0,1.
Geen idee, ik heb in mijn hele leven nooit op de PVV gestemd.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hoor ik de dure lege zetels van de PVV hier?
Ah de 3 belangrijkste zaken, Natuur, Wonen (maar enkel voor de armen) en Gazaquote:De twee jongerenpartijen kwamen deze week dan ook met een gezamenlijk statement naar de moederpartij: "Stap niet in een rechts kabinet".
"Het kan dat GroenLinks-PvdA alsnog mee gaat regeren. Maar als de partij enige geloofwaardigheid over wil houden, zitten daar heel harde voorwaarden aan vast", schrijven de twee jongerenorganisaties. Ze roepen de moederpartij op alleen mee te doen als de klimaatdoelen gehaald kunnen worden, er wordt geļnvesteerd in sociale volkshuisvesting en Palestina erkend wordt als staat.
Waarom is het een recht om kinderen te krijgen? Hebben kinderen geen recht op een fatsoenlijke ouder?quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat weet ik. Daarom ook mijn argwanende houding tegenover dit idee.
Iemand als Dassen is daar heel enthousiast over. En ik weet wel waarom.
Kinderen krijgen is wat mij betreft gewoon een recht, dat is niet iets waar een diploma voor vereist is.
Nee hoor, GroenLinks - PvdA wil dat woningbouwverenigingen weer gaan bouwen voor meer inkomensgroepen (tot boven modaal geloof ik zelfs).quote:Op zaterdag 1 november 2025 14:18 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ah de 3 belangrijkste zaken, Natuur, Wonen (maar enkel voor de armen) en Gaza
Maar dat vinden de jongeren dus niet zo belangrijk, dat is mijn punt en dan wel gaza een hoofdpunt makenquote:Op zaterdag 1 november 2025 14:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee hoor, GroenLinks - PvdA wil dat woningbouwverenigingen weer gaat bouwen voor meer inkomensgroepen (tot boven modaal geloof ik zelfs).
Net als vroeger.
Dus niet alleen voor de armen.
VVD en CDA... jullie willen niet regeren met die partijdictator. Ook niet als hij de meeste stemmen krijgt>quote:PVV-leider Geert Wilders heeft een dreigende boodschap voor zijn „collega-lijsttrekkers”, zaterdagmiddag in café De Vliegende Hollander in Volendam. „Ik zeg tegen jullie: mocht de PVV de grootste worden woensdag en jullie laten ons in de steek en jullie willen niet eens met ons praten of regeren? Dan is de democratie dóód in Nederland.” Want dat, zegt Wilders ook, zullen „heel veel mensen niet accepteren”, ze zullen „boos en teleurgesteld” zijn.
Logisch toch, de jongeren hebben groot gelijk. Nu aanschuiven om weer de zondebok voor rechts te mogen spelen in ruil voor wat broodkruimels is hoe PvdA nooit iets bereikt.quote:Op zaterdag 1 november 2025 14:18 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ah de 3 belangrijkste zaken, Natuur, Wonen (maar enkel voor de armen) en Gaza
Ik snap niet dat dat haatclubje nog niet verboden is. Hebben we allemaal PVV rechters ofzo?quote:Op zaterdag 1 november 2025 14:23 schreef Bluesdude het volgende:
NRC 25 oktober
[..]
VVD en CDA... jullie willen niet regeren met die partijdictator. Ook niet als hij de meeste stemmen krijgt>
Je leest het.... dan zou de democratie dood zijn. Jullie schuld dan.
En zie ik een verkapte geweldsoproep naar zijn militante aanhang ?
Of dacht hij aan 100.000 fans in Den Haag die schreeuwen: jullie moeten Wilders accepteren als minister-president. Dus niet VVD, CDA -gebouwen belagen ?
Landelijk?quote:Op zaterdag 1 november 2025 15:20 schreef 2172619626795 het volgende:
Vraag aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik:
Waar kun je het precieze aantal stemmen (van dit moment) terugvinden?
Perfect, dankjewelquote:Op zaterdag 1 november 2025 15:29 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Landelijk?
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
Als het goed is heeft elke gemeente inmiddels ook de processen-verbaal van de stembureaus op hun website gepubliceerd als je daar benieuwd naar bent.
Ik zou dit graag willen kwalificeren als extreemrechts met fascistoļde trekjes.quote:Op zaterdag 1 november 2025 14:23 schreef Bluesdude het volgende:
NRC 25 oktober
[..]
VVD en CDA... jullie willen niet regeren met die partijdictator. Ook niet als hij de meeste stemmen krijgt>
Of dacht hij aan 100.000 fans in Den Haag die schreeuwen: jullie moeten Wilders accepteren als minister-president. Dus niet VVD, CDA -gebouwen belagen ?
De meest langzittende kamerlid die de democratie dood verklaart en suggereert dat er verkiezingsfraude was....die ondermijnt toch het vertrouwen in de democratie?
Kun jij even met Netanyahu bellen?quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kinderen krijgen is wat mij betreft gewoon een recht, dat is niet iets waar een diploma voor vereist is.
Ja, één van de kenmerkende verschillen tussen radicaal-rechts en extreem-rechts is het zonder grond in twijfel trekken van het democratisch proces. Nu Wilders en de PVV dat doen zijn zij ook in wetenschappelijke zin extreem-rechts geworden.quote:Op zaterdag 1 november 2025 15:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Ik zou dit graag willen kwalificeren als extreemrechts met fascistoļde trekjes.
Mag dat inmiddels?
Otto Workforce kan weer in de handjes knijpen. Het wordt echt tijd voor strengere regels en toezicht op partijfinanciering. Kan de FNV daar geen acties over voeren?quote:Op zaterdag 1 november 2025 16:00 schreef Klopkoek het volgende:
FNV woedend omdat VVD-BBB-kabinet uitgewerkt voorstel weggooit om iets te doen tegen perverse uitbuiting arbeidsmigranten
https://www.bnnvara.nl/jo(...)ing-arbeidsmigranten
Nu? Dat was altijd al de insteek.quote:Op zaterdag 1 november 2025 16:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, één van de kenmerkende verschillen tussen radicaal-rechts en extreem-rechts is het zonder grond in twijfel trekken van het democratisch proces. Nu Wilders en de PVV dat doen zijn zij ook in wetenschappelijke zin extreem-rechts geworden.
Ja, maar nu staat het zwart-op-wit. Nu kan je al die lui die het ‘slechts een mening’ vinden er makkelijker mee om de oren slaan. Wie PVV stemt is aanhanger van extreem-rechts.quote:
Wie op Trump fanboy Eerdmans stemt ook 😉quote:Op zaterdag 1 november 2025 16:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, maar nu staat het zwart-op-wit. Nu kan je al die lui die het ‘slechts een mening’ vinden er makkelijker mee om de oren slaan. Wie PVV stemt is aanhanger van extreem-rechts.
Met al die tweets van Wilders staat er al genoeg zwart op wit, al jaren.quote:Op zaterdag 1 november 2025 16:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, maar nu staat het zwart-op-wit. Nu kan je al die lui die het ‘slechts een mening’ vinden er makkelijker mee om de oren slaan. Wie PVV stemt is aanhanger van extreem-rechts.
Laat me maar gaan rellen dan kan de ME ze kapot slaan.quote:Op zaterdag 1 november 2025 14:23 schreef Bluesdude het volgende:
NRC 25 oktober
[..]
De meest langzittende kamerlid die de democratie dood verklaart en suggereert dat er verkiezingsfraude was....die ondermijnt toch het vertrouwen in de democratie?
Ik begreep toch dat gisteren, en blijkbaar dus ook weer vandaag, voor het eerst was dat Wilders ook het democratisch proces in twijfel trok. Althans, daar ging het gisteren bij Nieuwsuur over. Voor de definitie is dit overigens een aardig artikel, toevallig ook van Nieuwsuur: Is de PVV radicaal-rechts of extreemrechts? En waarom is dat verschil belangrijk?quote:Op zaterdag 1 november 2025 16:21 schreef viagraap het volgende:
Met al die tweets van Wilders staat er al genoeg zwart op wit, al jaren.
Kan iemand mij uitleggen waarom d66 tegen heeft gestemd? Als enige partijquote:Motie van het lid Van Nispen c.s. over het EOKM kinderporno laten opsporen
https://x.com/D66/status/1034772432488464385quote:Op zaterdag 1 november 2025 17:05 schreef Vjenne12345 het volgende:
Van Nispen c.s. over het EOKM kinderporno
Roepen dat de burgermeester van Amsterdam moet worden gedeporteerd wordt hier vergeten. Dat is wel degelijk extreemrechts.quote:Op zaterdag 1 november 2025 16:40 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik begreep toch dat gisteren, en blijkbaar dus ook weer vandaag, voor het eerst was dat Wilders ook het democratisch proces in twijfel trok. Althans, daar ging het gisteren bij Nieuwsuur over. Voor de definitie is dit overigens een aardig artikel, toevallig ook van Nieuwsuur: Is de PVV radicaal-rechts of extreemrechts? En waarom is dat verschil belangrijk?
Overigens, zowel extreem-rechts als radicaal-rechts vind ik allebei uiterst verwerpelijke politieke stromingen. Dus in die zin maakt het niet uit voor mijn oordeel over Wilders en de PVV.
Lol, geef mij het nummer van je dealer!quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit is juist een van de onderwerpen waar conservatieven wel degelijk anders zijn geworden. De moderne mens zoekt naar begeerte en genot (middelen, spullen, etc) en juist de conservatieven willen daar zo veel als mogelijk aan tegemoet komen.
Je moet niet alleen eenzijdig naar fiscaal beleid kijken waar conservatieven (rechts) voor staat.
Ik heb JA21 gestemd, onderbouw dat al dagenlang keurig en distantieer mij van deze lasterlijke aantijging.quote:Op zaterdag 1 november 2025 16:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wie op Trump fanboy Eerdmans stemt ook 😉
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |