Uiteindelijk gaat het niet om een theoretisch model, maar om wat partijen uiteindelijk doen als ze in de regering of kamer zitten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:13 schreef Vis1980 het volgende:
Uiteindelijk gaat het dus niet om links en rechts, maar om progressief en conservatief.
Dat geldt dan voor alle partijen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Op heel veel vlakken is het partijprogramma van de PVV hartstikke links. Dat zij in de balans in het midden uit komen, op basis van hun partijprogramma, is eigenlijk niet eens zo gek.
Alleen, als je gaat kijken naar hun stemgedrag in de kamer dan is het sociaal-economisch en economisch gewoon een kopie van de VVD. Zoals ik net al zei, ik weet niet waar dit plaatje op gebaseerd is maar in elk geval niet op wat partijen feitelijk doen. Hooguit op wat ze in hun programma beweren te zijn.
Zelfs daarin kun je de partijen niet extreem verdelen. Je hebt ook nog liberaal en conservatief.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:13 schreef Vis1980 het volgende:
Uiteindelijk gaat het dus niet om links en rechts, maar om progressief en conservatief.
Dat zeg ik dus ook. En voor mij blijven er dan dus heel weinig linkse partijen over.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat geldt dan voor alle partijen.
En niet alleen voor middenpartij PVV. 😀
Links, ofwel: grote overheid met gecentraliseerde taken voor onderwijs, zorg, openbaar vervoer, werknemersrechten en een gereguleerde vrije markt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:11 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Zij zelf, meneer.
https://d66.nl/nieuws/is-d66-links-of-rechts/
Dit had je kunnen weten als je hun programma had gelezen.
Ik pleit voor dat men altijd sowieso moet samenwerken, je schiet niets op als je 4 jaar alleen maar een gedeelte serveert. Een goede trainer moet ook niet alleen maar jaknikkers om zich heen hebben. Het mooie in Nederland is dat men nog altijd moet samenwerken. Daarom vind ik Wilders ook zo sneu, die wil nooit met niemand samenwerken, zelfs niet in zijn eigen partij.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:16 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het niet om een theoretisch model, maar om wat partijen uiteindelijk doen als ze in de regering of kamer zitten.
Ja wie spreekt nu de waarheid he? was gisteren ook een discussie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit plaatje is echt totale kul. D66 is absoluut niet linkser geworden in de afgelopen jaren, eerder het tegendeel. En ook de beweging van Volt klopt niet met het partijprogramma. Geen idee waar ze dit op baseren, maar het is erg random.
Lees nou eens wat er staat, ik typte in: Is d66 links en kwam meteen op hun eigen pagina waar ze dat zelfs over hunzelf stellen. Ga die vragen lekker aan henzelf stellen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Links, ofwel: grote overheid met gecentraliseerde taken voor onderwijs, zorg, openbaar vervoer, werknemersrechten en een gereguleerde vrije markt.
Zou je me kunnen aanwijzen waarin in dat programma we dat terug kunnen vinden? Of maken we gewoon eigen definities?
Volgens mij kun je dat plaatje ook per thema splitsen; dat geeft voor sommige thema's wellicht een wat genuanceerder beeld.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja wie spreekt nu de waarheid he? was gisteren ook een discussie.
Waarom zou ik Fok!ers zoals Behoorlijkkritisch, whiskers, en etto boven dit plaatje plaatsen?
Het interesseert me niet wat een google-opdracht oplevert. Verdiep je eens in de ideologie en de primaire bronnen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:21 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Lees nou eens wat er staat, ik typte in: Is d66 links en kwam meteen op hun eigen pagina waar ze dat zelfs over hunzelf stellen. Ga die vragen lekker aan henzelf stellen.
Dat kan ook, maar dit soort plaatjes over het politieke spectrum wordt al decennia zo verwoord.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:22 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Volgens mij kun je dat plaatje ook per thema splitsen; dat geeft voor sommige thema's wellicht een wat genuanceerder beeld.
Lees nou eens. Hun eigen partij, hun eigen pagina, niet mijn mening, ook niet de mening van een ander iemand op het internet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het interesseert me niet wat een google-opdracht oplevert. Verdiep je eens in de ideologie en de primaire bronnen.
D66 is in geen enkele wereld links.
En nu meer dan ooit. Wil je het vertrouwen in de politiek terug winnen, dan moet je een brede coalitie zien te krijgen die echt werk maken van een realistisch migratiebeleid. Meer opvang in de regio, snellere procedures. Zichtbare maatregelen, maar ook een sociaal geluid voor echte vluchtelingen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:20 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik pleit voor dat men altijd sowieso moet samenwerken, je schiet niets op als je 4 jaar alleen maar een gedeelte serveert. Een goede trainer moet ook niet alleen maar jaknikkers om zich heen hebben. Het mooie in Nederland is dat men nog altijd moet samenwerken. Daarom vind ik Wilders ook zo sneu, die wil nooit met niemand samenwerken, zelfs niet in zijn eigen partij.
Ook de mensen die zeggen dat ze gehoord willen worden, ook die vergeten dat ze samen met 18 miljoen mensen in een land wonen. Die willen allemaal gehoord worden. Dan moet je dus samenwerken.
Ik snap het volkomen, vandaar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Lees nou eens. Hun eigen partij, hun eigen pagina, niet mijn mening, ook niet de mening van een ander iemand op het internet.
Wat snap je daar niet aan?
Natuurlijk. Begrijp ook wel dat men het in een mooi plaatje wil vangen, alleen blijft er wel altijd wat discussie over.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat kan ook, maar dit soort plaatjes over het politieke spectrum wordt al decennia zo verwoord.
Ik stel voor dat je geen van beide gelooft, maar eens wat dieper zelf onderzoek doet. Bijvoorbeeld door partijprogramma's te lezen en door de sociaal wenselijke kul heen te lezen om te zien wat er echt staat. En dan eens naar stemgedrag in de kamer kijken, zodat je ook ziet hoe die mooie verkiezingspraat tot uiting komt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja wie spreekt nu de waarheid he? was gisteren ook een discussie.
Waarom zou ik Fok!ers zoals Behoorlijkkritisch, whiskers, en etto boven dit plaatje plaatsen?
Die stemmen denkquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:26 schreef Firuze60 het volgende:
Er zijn gewoon een heleboel bange boze burgers. Alleen tja, dat zelf bekennen?
Prima, dat moet jij weten. Jij stelt dat je hun partijprogramma moet doorlezen en dat heb ik gedaan. Daar stelt men dat, vervolgens doe je net alsof het uit de lucht gegrepen is. Ik geef je de link, het verhaal en de stelling. Jij blijft je vingers in je oren stoppen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik snap het volkomen, vandaar.
D66 'laten we de arbeidsmarkt kapotflexibiliseren en iedereen in een flexbibele schil stoppen en oh ja, laat iedereen een leven lang moeten leren zodat ze aantrekkelijk blijven voor die arbeidsmarkt' is niet links.
Nu niet, nooit niet.
Dat is absoluut niet conservatief links, zoals jij dat voor ogen ziet, het is wel progressief links.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik snap het volkomen, vandaar.
D66 'laten we de arbeidsmarkt kapotflexibiliseren en iedereen in een flexbibele schil stoppen en oh ja, laat iedereen een leven lang moeten leren zodat ze aantrekkelijk blijven voor die arbeidsmarkt' is niet links.
Nu niet, nooit niet.
Ach werkelijk. Lees eens de paragraaf over arbeidsrecht.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Prima, dat moet jij weten. Jij stelt dat je hun partijprogramma moet doorlezen en dat heb ik gedaan. Daar stelt men dat, vervolgens doe je net alsof het uit de lucht gegrepen is. Ik geef je de link, het verhaal en de stelling. Jij blijft je vingers in je oren stoppen.
Scherp blijven, Etto.
Die lijk je zelf niet gelezen te hebben.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach werkelijk. Lees eens de paragraaf over arbeidsrecht.
Nee, het is progressief rechts.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet conservatief links, zoals jij dat voor ogen ziet, het is wel progressief links.
Citeer eens hierquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die lijk je zelf niet gelezen te hebben.
Elke werknemer heeft de plicht om zich te ontwikkelen, jij gaat toch niet beweren dat Pietje jarenlang drie formuliertjes van rechts naar links schuift op zijn bureau en een loonsverhoging eist?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh mijn hemel...quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Elke werknemer heeft de plicht om zich te ontwikkelen, jij gaat toch niet beweren dat Pietje jarenlang drie formuliertjes van rechts naar links schuift op zijn bureau en een loonsverhoging eist?
Quote eens even waar je op doelt, want ik zie echt niets over kapotflexibiliseren en iedereen in een flexibele schil. Vraag me echt af waar je dat vandaan haalt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het uitvoeringsprogramma in ieder geval nietquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die lijk je zelf niet gelezen te hebben.
quote:
Niks spannends aan.quote:Handen tekort, talent genoeg
Op onze arbeidsmarkt komen we handen tekort. Ieders talent is daarom hard nodig. We willen woningen bouwen, de klimaat- en energietransitie mogelijk maken, kinderen goede opvang en onderwijs bieden, en de zorg geven die nodig is. Om onze samenleving draaiend te houden, stimuleren we mensen om meer te werken. Dat begint bij werk dat beter loont. Ook stellen we grenzen aan sommige sectoren in Nederland: zo voorkomen we extra druk op personeel, natuur en ruimte.
We helpen mensen zich een leven lang te ontwikkelen, zodat ze klaar zijn voor de toekomst en alles uit hun werk kunnen halen wat erin zit. En we maken een einde aan oneerlijke concurrentie tussen verschillende typen werkenden, of je nu in loondienst bent of werkt als zelfstandige.
Leven lang ontwikkelen vraagt een goede aansluiting tussen onderwijs en werk. Het vraagt daarnaast om méér leren op de werkvloer. Daarom wil D66 een persoonlijk leerbudget dat nooit verloopt. Wie een korte of geen vooropleiding heeft, krijgt een hoger budget. Want voor gelijke kansen moeten we ongelijk investeren.
Als je werkt, verdien je een goed en eerlijk loon. D66 zorgt daarom voor hogere lonen en lagere belastingen.
D66 wil een landelijke krapteaanpak. Samen met werkenden, ondernemers en de overheid stimuleren we mensen om over te stappen naar beroepen waar de krapte het grootst is. We beginnen met de zorg, het onderwijs en de techniek.
Iedereen die kan en wil werken, moet mee kunnen doen. Werk geeft bestaanszekerheid, sociale contacten en individuele ontwikkeling. D66 wil meer mensen de mogelijkheid geven hun talent te benutten. We maken de stap naar werk vanuit een uitkering makkelijker, bijvoorbeeld via vrijwilligers- of deeltijdwerk. In dat kader willen wij ook dat er meer passend werk is of beschut werk is voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten en anderen met afstand tot de arbeidsmarkt, belangrijk daarbij is maatwerk.
Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.
De Wia (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) werkt op dit moment onvoldoende. De instroom groeit, de regels zijn onduidelijk en mensen krijgen niet altijd waar ze recht op hebben. Fundamentele hervorming is nodig.
D66 staat voor eerlijke kansen op de werkvloer. Dat betekent: gelijke beloning voor gelijk werk. Maar óók ruimte voor zorgtaken en concrete verplichtingen voor bedrijven. D66 wil het ouderschapsverlof uitbreiden en een wettelijke minimum stagevergoeding voor iedereen. Te beginnen bij de overheid zelf.
Discriminatie en racisme op de werkvloer komen nog steeds voor. D66 wil dat bedrijven die discrimineren bestraft worden. Dit geldt voor zowel discriminatie tijdens werving- en selectieprocedures, als ongelijke kansen op de werkvloer zelf. De overheid geeft zelf het goede voorbeeld o.a. met ‘blinde’ sollicitaties en het creëren van meer (fysiek) toegankelijke werkplekken.
De Europese kaderovereenkomst over geweld en pesterijen op het werk die al enige tijd op de plank ligt dient te worden geďmplementeerd om pesten op het werk adequater aan te pakken, andere maatregelen zijn o.a. de verbetering van de reďntegratie van slachtoffers van pesten op het werk.
Mensen moeten zelf kunnen kiezen hoe zij werken: in loondienst, zelfstandig of als werkgever. Maar de verschillen in belastingen en sociale zekerheid zijn voor deze groepen te groot. Ondernemerschap uit overtuiging juichen we toe, maar veel zelfstandigen bouwen geen pensioen op of hebben geen verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Met alle gevolgen van dien voor henzelf en de samenleving. En als zelfstandigen of opdrachtgevers eigenlijk geen keuze hebben, is ook geen sprake van een eerlijke arbeidsmarkt. D66 wil daarom de verschillen tussen deze groepen werkenden verkleinen en oneerlijke concurrentie voorkomen.
En dan willen ze ook nog eens werk maken van sociale zekerheid voor echte zelfstandigen en schijnzelfstandigheid voorkomen.quote:
Begin van het einde dit. Investeren in werknemers en dan ook nog meer in mensen met minder opleiding.quote:
Als het aan mij lag, deed ik dat formulieren schuiven nog jarenlang, heerlijk rustig werk, helaas kwamen er steeds minder formulieren en zat ik naar een leeg bureau te staren. Toen toch nog maar een masterstudie gedaan en ineens een hele hoop veel leukere formulieren om te schuiven. Als je blijft hangen in je ongelijk dan sta je stil, kun je net zo goed nu al naar een bejaardenhuis.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh mijn hemel...
![]()
Heb je de laatste tijd nog wel eens een kantoor/werkplaats van binnen gezien?
Bij ons hebben ze geen formulieren meer. Super kut. Alles gaat digitaal, heb ik nog een cursus voor moeten doen ook. Toen ben ik maar leiding gaan geven.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Als het aan mij lag, deed ik dat formulieren schuiven nog jarenlang, heerlijk rustig werk, helaas kwamen er steeds minder formulieren en zat ik naar een leeg bureau te staren. Toen toch nog maar een masterstudie gedaan en ineens een hele hoop veel leukere formulieren om te schuiven. Als je blijft hangen in je ongelijk dan sta je stil, kun je net zo goed nu al naar een bejaardenhuis.
Heleboel vaagheid. Maar deze is wel concreet:quote:
Die geest van wantrouwen gaat denk ik helaas niet meer zomaar in de fles omdat er een schreeuwende minderheid is in dit land die met intimidatie, manipulatie en leugens de bijl in de fundering van onze democratie blijven zetten. Ze bezetten na deze verkiezingen nog steeds zo'n 40 zetels in het parlement en legitimeren met hun eigen opmerkingen het gedrag van hun doldwaze FB-achterban.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:24 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
En nu meer dan ooit. Wil je het vertrouwen in de politiek terug winnen, dan moet je een brede coalitie zien te krijgen die echt werk maken van een realistisch migratiebeleid. Meer opvang in de regio, snellere procedures. Zichtbare maatregelen, maar ook een sociaal geluid voor echte vluchtelingen.
Ik hoop dan ook echt dat die nuance terugkomt in beleid en in de kamer. Het is de enige manier om die extreem rechtse tendens terug te dringen. Ik hoop dat D66 in staat is om GL/PvDA en VVD in een kabinet te krijgen om dat soort beleid uit te voeren. En dan vergeef ik Jetten zijn gelul over 10 nieuwe steden. Bouw eerst maar eens 10 nieuwe wijken met betaalbare woningen, dan zijn we al een heel eind.
Dat roep ik hier al dágen..quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het is progressief rechts.
In geen enkel universum is de kijk van D66 op werknemersrecht links.
Maar daar gaan we nog wel achterkomen.
Niet alles staat vast, je moet toch samenwerken en water bij de wijn doen. Zoals wij allemaal uiteindelijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heleboel vaagheid. Maar deze is wel concreet:
"..verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar."
Genieten voor de VVD. Hoeven zij hun handen niet aan te branden.
Ik zie hier ook niets mis mee.quote:
Maar wel om meer vaste contracten te stimuleren. Dus niet alles in de flexibele schil, zoals Otto leest.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Vraag maar aan een willekeurige Amerikaan inderdaad.
Het is echt een hardnekkig misverstand dat VVD in de VS bij de Democraten zou horen. Was al niet zo voordat Yesilgöz aan trad.quote:
Maar wel om meer vaste contracten te stimuleren. Dus niet alles in de flexibele schil, zoals Otto leest.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Is ook niks mis mee. Progressief rechts hadden we eigenlijk nog niet echt. D66 is die kant meer op geschoven en daar blijkt dus behoefte aan te zijn.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat roep ik hier al dágen..
Wil men niet aan
Affijn, de partij die de hele flexibilisering van de arbeidsmarkt in gang heeft gezet , is nu ineens voorstander van 'vaste contracten'?quote:
Daar wil D66 juist van af als je hun programma leest.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:42 schreef Harvest89 het volgende:
Misschien doelt Etto op flexcontracten, of gedwongen ZZP constructies.
Ik ken wel een beoogde rechtse coalitiepartner die het hiermee volmondig eens is. Dit punt heeft de linkse partij D66 snel binnen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Niet alles staat vast, je moet toch samenwerken en water bij de wijn doen. Zoals wij allemaal uiteindelijk.
Dit gaat alleen over economisch beleid. Politiek is meer dan alleen dat.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
Het is echt een hardnekkig misverstand dat VVD in de VS bij de Democraten zou horen. Was al niet zo voordat Yesilgöz aan trad.
[ afbeelding ]
Wat mede verklaart waarom ze decennialang de rechterflank zuurstof hebben gegeven.
Werknemersrechten uitkleden. Dat staat er.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Maar wel om meer vaste contracten te stimuleren. Dus niet alles in de flexibele schil, zoals Otto leest.
Na het ZELF aangejaagd te hebben?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Daar wil D66 juist van af als je hun programma leest.
Voortschrijdend inzicht is iets goeds.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Na het ZELF aangejaagd te hebben?
Moeten we D66 nu echt gaan zien als de partij van de vaste contracten en werknemersrecht?
Snap ik, mij ging het maar om dit te vragen aan een willekeurige Amerikaan, die gaat de VVD niet kennen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
Het is echt een hardnekkig misverstand dat VVD in de VS bij de Democraten zou horen. Was al niet zo voordat Yesilgöz aan trad.
[ afbeelding ]
Wat mede verklaart waarom ze decennialang de rechterflank zuurstof hebben gegeven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |