Uiteindelijk gaat het niet om een theoretisch model, maar om wat partijen uiteindelijk doen als ze in de regering of kamer zitten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:13 schreef Vis1980 het volgende:
Uiteindelijk gaat het dus niet om links en rechts, maar om progressief en conservatief.
Dat geldt dan voor alle partijen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:15 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Op heel veel vlakken is het partijprogramma van de PVV hartstikke links. Dat zij in de balans in het midden uit komen, op basis van hun partijprogramma, is eigenlijk niet eens zo gek.
Alleen, als je gaat kijken naar hun stemgedrag in de kamer dan is het sociaal-economisch en economisch gewoon een kopie van de VVD. Zoals ik net al zei, ik weet niet waar dit plaatje op gebaseerd is maar in elk geval niet op wat partijen feitelijk doen. Hooguit op wat ze in hun programma beweren te zijn.
Zelfs daarin kun je de partijen niet extreem verdelen. Je hebt ook nog liberaal en conservatief.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:13 schreef Vis1980 het volgende:
Uiteindelijk gaat het dus niet om links en rechts, maar om progressief en conservatief.
Dat zeg ik dus ook. En voor mij blijven er dan dus heel weinig linkse partijen over.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat geldt dan voor alle partijen.
En niet alleen voor middenpartij PVV. 😀
Links, ofwel: grote overheid met gecentraliseerde taken voor onderwijs, zorg, openbaar vervoer, werknemersrechten en een gereguleerde vrije markt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:11 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Zij zelf, meneer.
https://d66.nl/nieuws/is-d66-links-of-rechts/
Dit had je kunnen weten als je hun programma had gelezen.
Ik pleit voor dat men altijd sowieso moet samenwerken, je schiet niets op als je 4 jaar alleen maar een gedeelte serveert. Een goede trainer moet ook niet alleen maar jaknikkers om zich heen hebben. Het mooie in Nederland is dat men nog altijd moet samenwerken. Daarom vind ik Wilders ook zo sneu, die wil nooit met niemand samenwerken, zelfs niet in zijn eigen partij.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:16 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het niet om een theoretisch model, maar om wat partijen uiteindelijk doen als ze in de regering of kamer zitten.
Ja wie spreekt nu de waarheid he? was gisteren ook een discussie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit plaatje is echt totale kul. D66 is absoluut niet linkser geworden in de afgelopen jaren, eerder het tegendeel. En ook de beweging van Volt klopt niet met het partijprogramma. Geen idee waar ze dit op baseren, maar het is erg random.
Lees nou eens wat er staat, ik typte in: Is d66 links en kwam meteen op hun eigen pagina waar ze dat zelfs over hunzelf stellen. Ga die vragen lekker aan henzelf stellen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Links, ofwel: grote overheid met gecentraliseerde taken voor onderwijs, zorg, openbaar vervoer, werknemersrechten en een gereguleerde vrije markt.
Zou je me kunnen aanwijzen waarin in dat programma we dat terug kunnen vinden? Of maken we gewoon eigen definities?
Volgens mij kun je dat plaatje ook per thema splitsen; dat geeft voor sommige thema's wellicht een wat genuanceerder beeld.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja wie spreekt nu de waarheid he? was gisteren ook een discussie.
Waarom zou ik Fok!ers zoals Behoorlijkkritisch, whiskers, en etto boven dit plaatje plaatsen?
Het interesseert me niet wat een google-opdracht oplevert. Verdiep je eens in de ideologie en de primaire bronnen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:21 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Lees nou eens wat er staat, ik typte in: Is d66 links en kwam meteen op hun eigen pagina waar ze dat zelfs over hunzelf stellen. Ga die vragen lekker aan henzelf stellen.
Dat kan ook, maar dit soort plaatjes over het politieke spectrum wordt al decennia zo verwoord.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:22 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Volgens mij kun je dat plaatje ook per thema splitsen; dat geeft voor sommige thema's wellicht een wat genuanceerder beeld.
Lees nou eens. Hun eigen partij, hun eigen pagina, niet mijn mening, ook niet de mening van een ander iemand op het internet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het interesseert me niet wat een google-opdracht oplevert. Verdiep je eens in de ideologie en de primaire bronnen.
D66 is in geen enkele wereld links.
En nu meer dan ooit. Wil je het vertrouwen in de politiek terug winnen, dan moet je een brede coalitie zien te krijgen die echt werk maken van een realistisch migratiebeleid. Meer opvang in de regio, snellere procedures. Zichtbare maatregelen, maar ook een sociaal geluid voor echte vluchtelingen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:20 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik pleit voor dat men altijd sowieso moet samenwerken, je schiet niets op als je 4 jaar alleen maar een gedeelte serveert. Een goede trainer moet ook niet alleen maar jaknikkers om zich heen hebben. Het mooie in Nederland is dat men nog altijd moet samenwerken. Daarom vind ik Wilders ook zo sneu, die wil nooit met niemand samenwerken, zelfs niet in zijn eigen partij.
Ook de mensen die zeggen dat ze gehoord willen worden, ook die vergeten dat ze samen met 18 miljoen mensen in een land wonen. Die willen allemaal gehoord worden. Dan moet je dus samenwerken.
Ik snap het volkomen, vandaar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Lees nou eens. Hun eigen partij, hun eigen pagina, niet mijn mening, ook niet de mening van een ander iemand op het internet.
Wat snap je daar niet aan?
Natuurlijk. Begrijp ook wel dat men het in een mooi plaatje wil vangen, alleen blijft er wel altijd wat discussie over.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat kan ook, maar dit soort plaatjes over het politieke spectrum wordt al decennia zo verwoord.
Ik stel voor dat je geen van beide gelooft, maar eens wat dieper zelf onderzoek doet. Bijvoorbeeld door partijprogramma's te lezen en door de sociaal wenselijke kul heen te lezen om te zien wat er echt staat. En dan eens naar stemgedrag in de kamer kijken, zodat je ook ziet hoe die mooie verkiezingspraat tot uiting komt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja wie spreekt nu de waarheid he? was gisteren ook een discussie.
Waarom zou ik Fok!ers zoals Behoorlijkkritisch, whiskers, en etto boven dit plaatje plaatsen?
Die stemmen denkquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:26 schreef Firuze60 het volgende:
Er zijn gewoon een heleboel bange boze burgers. Alleen tja, dat zelf bekennen?
Prima, dat moet jij weten. Jij stelt dat je hun partijprogramma moet doorlezen en dat heb ik gedaan. Daar stelt men dat, vervolgens doe je net alsof het uit de lucht gegrepen is. Ik geef je de link, het verhaal en de stelling. Jij blijft je vingers in je oren stoppen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik snap het volkomen, vandaar.
D66 'laten we de arbeidsmarkt kapotflexibiliseren en iedereen in een flexbibele schil stoppen en oh ja, laat iedereen een leven lang moeten leren zodat ze aantrekkelijk blijven voor die arbeidsmarkt' is niet links.
Nu niet, nooit niet.
Dat is absoluut niet conservatief links, zoals jij dat voor ogen ziet, het is wel progressief links.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik snap het volkomen, vandaar.
D66 'laten we de arbeidsmarkt kapotflexibiliseren en iedereen in een flexbibele schil stoppen en oh ja, laat iedereen een leven lang moeten leren zodat ze aantrekkelijk blijven voor die arbeidsmarkt' is niet links.
Nu niet, nooit niet.
Ach werkelijk. Lees eens de paragraaf over arbeidsrecht.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Prima, dat moet jij weten. Jij stelt dat je hun partijprogramma moet doorlezen en dat heb ik gedaan. Daar stelt men dat, vervolgens doe je net alsof het uit de lucht gegrepen is. Ik geef je de link, het verhaal en de stelling. Jij blijft je vingers in je oren stoppen.
Scherp blijven, Etto.
Die lijk je zelf niet gelezen te hebben.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach werkelijk. Lees eens de paragraaf over arbeidsrecht.
Nee, het is progressief rechts.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet conservatief links, zoals jij dat voor ogen ziet, het is wel progressief links.
Citeer eens hierquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die lijk je zelf niet gelezen te hebben.
Elke werknemer heeft de plicht om zich te ontwikkelen, jij gaat toch niet beweren dat Pietje jarenlang drie formuliertjes van rechts naar links schuift op zijn bureau en een loonsverhoging eist?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach werkelijk. Lees eens de paragraaf over arbeidsrecht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |