SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorgblablablabla
Onwaarheden valt te bezien. Het is vooral een verschillende manier van observeren. Nederland is een van de weinige landen die de impact van stikstof op Natura 2000-gebieden consistent rapporteert en een strengere norm hanteert voor vergunningen dan veel andere Europese landen. We snijden ons zelf in de vingers door per se het braafste jongetje van de klas te willen zijn. Los daar van zouden we beter helemaal kunnen stoppen met die stikstofonzin.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 20:08 schreef KaheemSaid het volgende: [..] Dat er 30% over de grens aan komt waaien betekent niet dat er niet een groter deel naar het buitenland weg kan waaien toch? Ik vind het raar dat je eerst met onwaarheden komt en daarna zegt stop met huilen, als de waarheid toch gejank is waarom heb je die onwaarheden dan nodig?
Mee eens en ook goede debatleiders. Vorige keer dit nooit gezien, want behoor tot het noorden. Zie zoiets hier niet direct gebeuren trouwens..quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 20:53 schreef TheVulture het volgende:
Hele fijne debatopzet was dit
Jetten en Bontenbal laten Yesilgoz mooi rechts liggen, die gaan voor het midden.
Frans speelde een aardige thuiswedstrijd aan het publiek te horen.
Het is door Omroep Brabant, Omroep Zeeland en L1 georganiseerd.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mee eens en ook goede debatleiders. Vorige keer dit nooit gezien, want behoor tot het noorden. Zie zoiets hier niet direct gebeuren trouwens..
Op dit moment lijken ze inderdaad echt een voorkeur te hebben voor een CDA - D66 - GroenLinks / PvdA - VVD kabinet ja.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 20:53 schreef TheVulture het volgende:
Hele fijne debatopzet was dit
Jetten en Bontenbal laten Yesilgoz mooi rechts liggen, die gaan voor het midden.
Frans speelde een aardige thuiswedstrijd aan het publiek te horen.
Vrees dat die te eigenwijs zijn en zich absoluut niet als een soort samen apart gedeelte van Nederland voelen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is door Omroep Brabant, Omroep Zeeland en L1 georganiseerd.
Als de omroepen in Drenthe, Groningen en Friesland de handen ineen slaan moet dat ook wel lukken.
Het zou mooi zijn wanneer er ook een optie via Volt, CU etc komt. Dat minimaliseert de positie van de VVD om moeilijk te doen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Op dit moment lijken ze inderdaad echt een voorkeur te hebben voor een CDA - D66 - GroenLinks / PvdA - VVD kabinet ja.
Maar ik moet het eerst nog maar eens zien hoor. Ik zie D66 en het CDA ook zomaar met de VVD met JA21 een poging over rechts wagen, al heeft dat nu nog geen meerderheid.
Valt wel mee denk ik, maar waarom Overijssel en Gelderland dan niet meenemen. Dat is cultureel net zo verwant (gaan allemaal naar de Zwarte Crossquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:07 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Vrees dat die te eigenwijs zijn en zich absoluut niet als een soort samen apart gedeelte van Nederland voelen.
Dan zou ik nog eerder een Oost-Nederlandse uitzending verwachten. Friesland doet vaak eigenwijs, zie die malle FNP nu weer, manoman.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:29 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Valt wel mee denk ik, maar waarom Overijssel en Gelderland dan niet meenemen. Dat is cultureel net zo verwant (gaan allemaal naar de Zwarte Cross)
Houd je van dieren?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:34 schreef cherrycoke het volgende:
ik weet echt niet wat ik moet stemmen, niks spreekt mij aan.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:34 schreef cherrycoke het volgende:
Tsja, op deze manier won ook Trump... (is dat een argument? Trumpisten = sowieso BBB, JA21, PVV, FvD)quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:34 schreef cherrycoke het volgende:
Ik weet het ook nog allemaal niet.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tsja, op deze manier won ook Trump... (is dat een argument? Trumpisten = sowieso BBB, JA21, PVV, FvD)
Een pitty stem.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien uit medelijden op van Hijum stemmen?
Vorige keer wel geprobeerd, maar er kwam blijkbaar niemand opdagen: https://www.rtvnoord.nl/n(...)sdebat-gaat-wel-doorquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mee eens en ook goede debatleiders. Vorige keer dit nooit gezien, want behoor tot het noorden. Zie zoiets hier niet direct gebeuren trouwens..
Ik vind het verbazingwekkend dat ze toch nog op 4 zetels staan in de peilingen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:38 schreef Hexagon het volgende:
Mooi stuk over de rampcampagne van de BBB
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-mislukking-geworden
Als iemand dat wil, prima hoor.quote:
Brekelmans is mooi middle of the road.quote:
Ik vind alles van SP tot CDA acceptabel en redelijk normaal.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet het ook nog allemaal niet.
Lidewij doet het wel goed bij jongens met mentale issues, dus dat snap ik wel.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind het verbazingwekkend dat ze toch nog op 4 zetels staan in de peilingen.
Overigens net zo verbijsterend dat FvD op 5 of 6 zetels peilt.
Nanninga past ook beter bij FvD, maar samenwerken met Baudet was alsof ze in de spiegel keek.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind alles van SP tot CDA acceptabel en redelijk normaal.
JA21 en alles rechts daarvan zou eigenlijk verboden moeten worden (net als Bij1 en die Chinese kok).
Annabel Nanninga: ebola als oplossing voor migratie en overbevolking uit Afrika.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:34 schreef cherrycoke het volgende:
Ken jullie politieke voorkeuren niet, maar misschien is de SP iets? Ik weet dat er een sfeer van oppositie en 0 ambitie omheenhangt, maar dat is eigenlijk niet gegrond. Heel eerlijk, het gaat niet lekker in de peilingen, maar het zijn altijd wel kwalitatief goede Kamerleden.quote:
Als je met 27 deelnemende partijen niks kan vinden, ben je zelf misschien erg kritisch? Je hoeft niet 100% achter een partij te staan, gaan voor je belangrijkste 3 onderwerpen en kijken wat daar dan het dichtst in de buurt komt is ook een optie.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:34 schreef cherrycoke het volgende:
Twee jaar terug heb ik op de SP gestemd, zelfs met mandaat van mijn moeder, dus twee stemmen, omdat ik dacht, zo links mogelijk nu even (jaren op D66 gestemd). Nu toch maar weer strategisch stemmen. Twijfel nu tussen D66 en PvdA/GL.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:48 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
[..]
Ken jullie politieke voorkeuren niet, maar misschien is de SP iets? Ik weet dat er een sfeer van oppositie en 0 ambitie omheenhangt, maar dat is eigenlijk niet gegrond. Heel eerlijk, het gaat niet lekker in de peilingen, maar het zijn altijd wel kwalitatief goede Kamerleden.
Snap ik! Ik heb nog getwijfeld om strategisch op GL/PvdA te stemmen, maar wil dan toch liever stemmen op de partij die nu het dichst bij me staat. Heb overigens ook jarenlang D66 gestemdquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Twee jaar terug heb ik op de SP gestemd, zelfs met mandaat van mijn moeder, dus twee stemmen, omdat ik dacht, zo links mogelijk nu even (jaren op D66 gestemd). Nu toch maar weer strategisch stemmen. Twijfel nu tussen D66 en PvdA/GL.
Dat mag.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:45 schreef capricia het volgende:
Als iemand dat wil, prima hoor.![]()
Ik moet voor drie mensen stemmen. Mijn schoonouders.
'Doe maar wat jij wil'
Zucht.
Nadeel van de SP is dat zij nooit zelf regeringsverantwoordelijkheid hebben gehad en alleen oppositie gevoerd hebben.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:56 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
Snap ik! Ik heb nog getwijfeld om strategisch op GL/PvdA te stemmen, maar wil dan toch liever stemmen op de partij die nu het dichst bij me staat. Heb overigens ook jarenlang D66 gestemd.
Ach ach, waar je het niet mee eens bent, moet VERBOTEN worden. Echt, mensen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:45 schreef Klopkoek het volgende:
JA21 en alles rechts daarvan zou eigenlijk verboden moeten worden
Ik vind het ook altijd moeilijk om een keuze te maken, omdat iedere partij wel standpunten heeft waar ik het absoluut niet mee eens ben. Dat is ook een van de redenen dat ik voor referenda ben. Dan kan ik het op de koop toe nemen dat de partij waar ik op stem, ook een standpunt heeft waar ik het totaal mee oneens ben, in de hoop dat er een referendum over komt waarbij ik volgens mijn eigen mening kan stemmen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:51 schreef Hanca het volgende:
Als je met 27 deelnemende partijen niks kan vinden, ben je zelf misschien erg kritisch? Je hoeft niet 100% achter een partij te staan, gaan voor je belangrijkste 3 onderwerpen en kijken wat daar dan het dichtst in de buurt komt is ook een optie.
Waar slaat dat nou weer op?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:46 schreef Hexagon het volgende:
Lidewij doet het wel goed bij jongens met mentale issues, dus dat snap ik wel.
Idem geldt voor Groenlinksquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nadeel van de SP is dat zij nooit zelf regeringsverantwoordelijkheid hebben gehad en alleen oppositie gevoerd hebben.
Ik mag geen namen noemen, maar hier op het forum zitten wel een paar lui in die categorie die met FvD dwepen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waar slaat dat nou weer op?
Klopt, maar daar hangt ook weer een elitair luchtje aan itt de SP.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:03 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
Idem geldt voor Groenlinks. Overigens doen ze decentraal altijd gewoon mee indien ze de mogelijkheid krijgen. Deze mogelijkheid heeft zich nationaal de laatste jaren (helaas) niet voorgedaan.
Dan gaat de VVD gewoon een ronde de oppositie in (zou ook beter zijn voor de partij zelf) en mogen Frans en Rob het proberen met vijf of meer partijen. (Eigenlijk zes of meer, want GL en PvdA zijn natuurlijk nog niet gefuseerd).quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn wanneer er ook een optie via Volt, CU etc komt. Dat minimaliseert de positie van de VVD om moeilijk te doen.
Lidewij komt me als persoon best sympathiek over. Dat kan ik lang niet van alle lijsttrekkers zeggen. En je hoeft er echt geen mentale issues voor te hebben om dat te vinden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:04 schreef Hexagon het volgende:
Ik mag geen namen noemen, maar hier op het forum zitten wel een paar lui in die categorie die met FvD dwepen.
Dan kun je dus afwegen:quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik vind het ook altijd moeilijk om een keuze te maken, omdat iedere partij wel standpunten heeft waar ik het absoluut niet mee eens ben. Dat is ook een van de redenen dat ik voor referenda ben. Dan kan ik het op de koop toe nemen dat de partij waar ik op stem, ook een standpunt heeft waar ik het totaal mee oneens ben, in de hoop dat er een referendum over komt waarbij ik volgens mijn eigen mening kan stemmen.
Ik ga die ochtend nog wel even op de koffie. Vragen wat ze nu echt willen. Vorige keer, toen ze het ook niet wisten, was het voor de dieren.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat mag.
Behalve je eigen stem mag je twee volmachtstemmen uitbrengen.
Als volmachtgever ben je niet verplicht om een steminstructie te geven, en al krijg je wel een steminstructie, als volmachtnemer ben je niet verplicht om je daaraan te houden. Dat gaat in principe op goed vertrouwen, en bovendien is het toch niet te controleren.
Klopt helemaal, ik vind de CU oa een prima sociale partij, maar ga niet op hun stemmen want ik leef niet naar de letterlijke woorden van de bijbel.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan kun je dus afwegen:
1) hoe belangrijk is dat punt voor jou.
2) hoe belangrijk is dat punt voor de partij.
3) hoe groot is de kans dat het door beide kamers en langs de rechter komt.
Als het bijvoorbeeld een grondswetwijziging is, is de kans al weer veel kleiner. Als de partij als enige dit vindt of als ze het wel hebben opgeschreven maar nooit in interviews, debatten of in de Kamer hebben genoemd en er nooit moties voor hebben ingediend, gaan ze dat punt in de formatie echt niet vurig verdedigen.
Het 100% eens zijn met een partij op letterlijk elk onderwerp, dat zijn zelfs veel kamerleden denk ik niet.
Je verdraait uiteraard mijn woorden. Er is genoeg waar ik het mee oneens ben en toch duidelijk mag bestaan. Sterker, ik ben van de school dat Nederland afwisseling tussen links en rechts (a la Scandinavië) nodig heeft.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Ach ach, waar je het niet mee eens bent, moet VERBOTEN worden. Echt, mensen.
Er zijn ook niet christelijke CU stemmers en zelfs leden, je hoeft de bron van het denken van een partij niet te delen om het eens te zijn met hun standpunten (niet-christelijke vertegenwoordigers ken ik niet, maar ik ken niet iedereen).quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:28 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Klopt helemaal, ik vind de CU oa een prima sociale partij, maar ga niet op hun stemmen want ik leef niet naar de letterlijke woorden van de bijbel.
Goed zo! Maar dan de dieren voorop zetten en dan valt Ouwehand nu even af m.i. Mijn dochter stemt al jaren PvdD en nu heb ik haar geadviseerd om op VvD te stemmen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ga die ochtend nog wel even op de koffie. Vragen wat ze nu echt willen. Vorige keer, toen ze het ook niet wisten, was het voor de dieren.
Dit vind ik echt heel erg naief.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn ook niet christelijke CU stemmers en zelfs leden, je hoeft de bron van het denken van een partij niet te delen om het eens te zijn met hun standpunten (niet-christelijke vertegenwoordigers ken ik niet, maar ik ken niet iedereen).
Ik weet niet hoe je "JA 21 en alles rechts daarvan moet verboden worden" anders moet interpreteren, Klop.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je verdraait uiteraard mijn woorden.
JA21 zit binnen het juiste spectrum ja.quote:Maar nee, moreel verknipte VVDers vinden JA21 wel een sympathiek en normaal clubje.
Van de verkeerde kant nog wel.quote:Voor mij ben jij het schoolvoorbeeld van een foute VVDer - dat desondanks, zoals je las, niet verboden hoeft te worden (tenzij VVD rechts staat van JA21).
Ja. Die dierenpartij is wel veranderd. Jammer.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Goed zo! Maar dan de dieren voorop zetten en dan valt Ouwehand nu even af m.i. Mijn dochter stemt al jaren PvdD en nu heb ik haar geadviseerd om op VvD te stemmen.
De VVD heeft voor zoveel ellende gezorgd in dit land, van institutioneel racisme tot slavernijtoestanden en rechterlijke uitspraken negeren, van 25 jaar lang extreem-rechts groot maken tot sadistische uitbuiting en inspecties slopen, dat ze wel even 10 jaar in een hoekje mogen zitten. In een normale democratie zou het zo werken. Ik heb al 15 jaar een tyfushekel aan deze VNO-NCW brigade en 'houd Wassenaar blank' club. Nog liever PVV dan VVD, echt waar.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:05 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Dan gaat de VVD gewoon een ronde de oppositie in (zou ook beter zijn voor de partij zelf) en mogen Frans en Rob het proberen met vijf of meer partijen. (Eigenlijk zes of meer, want GL en PvdA zijn natuurlijk nog niet gefuseerd).
Sympathiek?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Lidewij komt me als persoon best sympathiek over.
Types die al jaren bepaalde topics in R&P openen en BNW ook interessant vinden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik mag geen namen noemen, maar hier op het forum zitten wel een paar lui in die categorie die met FvD dwepen.
Dus valt de VVD daar buiten en slaat jouw opmerking van "alles waar ik het niet mee eens ben moet verboden worden" nergens op. Je verdraait willens en wetens mijn woorden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe je "JA 21 en alles rechts daarvan moet verboden worden" anders moet interpreteren, Klop.
Houd toch op, meneer de "rechts-progressief". In het Kieskompas is JA21 niet voor niets een kopie van FvD. Met hun Artikel 23 handhaven maar buiten werking stellen voor moslims.quote:[..]
JA21 zit binnen het juiste spectrum ja.
Brekelmans is de goorlap die de deur open zette voor de PVV, en één van de grootste voorstanders van de samenwerking.quote:[..]
Van de verkeerde kant nog wel.Ik stem Brekelmans vent, doe eens niet zo hyper.
Hoezo? Als je vrijwel alle standpunten deelt met een CU, maar ook bijvoorbeeld met een SGP, hoef je het toch niet er mee eens te zijn dat de bijbel de bron onder die standpunten is om er op te stemmen of er lid van te worden?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dit vind ik echt heel erg naief.
Jij bewijst nu het tegendeel, veel partijen delen standpunten, maar de kern is toch die normen en waarden kwestie?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo? Als je vrijwel alle standpunten deelt met een CU, maar ook bijvoorbeeld met een SGP, hoef je het toch niet er mee eens te zijn dat de bijbel de bron onder die standpunten is om er op te stemmen of er lid van te worden?
Sterker, dat dat niet zo is is gewoon een feit, aangezien we niet-christelijke leden hebben (hier in onze gemeente ook, ik geef toe dat we die bewust niet hebben gebeld voor een plek op de kieslijst omdat we denken dat dat toch wel gedoe gaat geven en we zelf als bestuur niet eens werden of het überhaupt mag).
Dat staat er niet. (mind the "alles").quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus valt de VVD daar buiten en slaat jouw opmerking van "alles waar ik het niet mee eens ben moet verboden worden" nergens op.
Het Kieskompas zal me aan mijn reet roesten.quote:Houd toch op, meneer de "rechts-progressief". In het Kieskompas is JA21 niet voor niets een kopie van FvD. Met hun Artikel 23 handhaven maar buiten werking stellen voor moslims.
Ja ja, dat weten we nu wel. Je kan me van alles beschudligen, maar niet van hyporcisie.quote:Je bent hypocriet.
Wat is het nou?quote:Jouw VVD
Jouw JA21
Gewoon Gaza de doorslag laten gevenquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tsja, op deze manier won ook Trump... (is dat een argument? Trumpisten = sowieso BBB, JA21, PVV, FvD)
Er zijn niet-christelijke CU leden en stemmers. Voor hen is de kern voorzover ik kan beoordelen (zoveel heb ik er ook nou niet gesproken) vaak gewoon het programma in combinatie met de betrouwbaarheid en eerlijkheid van de vertegenwoordigers, dat ze ook echt staan voor hun standpunten en niet met elke wind mee waaien.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jij bewijst nu het tegendeel, veel partijen delen standpunten, maar de kern is toch die normen en waarden kwestie?
CU maakt het verschil niet als je als stemmer het liefst een links-midden coalitie wilt hebben.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn niet-christelijke CU leden en stemmers. Voor hen is de kern voorzover ik kan beoordelen (zoveel heb ik er ook nou niet gesproken) vaak gewoon het programma in combinatie met de betrouwbaarheid en eerlijkheid van de vertegenwoordigers, dat ze ook echt staan voor hun standpunten en niet met elke wind mee waaien.
Dat je misschien geen vertegenwoordiger kunt worden (geen idee, trouwens, misschien kan het wel, ik was niet tegen dat telefoontje) is wat anders. Dat heeft te maken met de erkenning van de grondslagen door een vertegenwoordiger, dat is wat anders dan voor een lid.
Lidewij voor de transstemmenquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Lidewij doet het wel goed bij jongens met mentale issues, dus dat snap ik wel.
Dat is heel wat anders. Ik stem trouwens nooit met een coalitie in mijn hoofd. Ik denk dat je dan heel vaak teleurgesteld gaat worden, denk aan de kiezers die op Samsom of op Kaag stemden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
CU maakt het verschil niet als je als stemmer het liefst een links-midden coalitie wilt hebben.
Het zegt wel wat over hoe mensen in het leven staan en of ze het beste met de mensen voor hebben. De ChristenUnie is nogal pro-Israel maar was wel bijvoorbeeld voor de gewonde kinderen naar Nederland halen. Dan zie je dat ondanks een andere mening er toch menselijkheid en de menselijke waardigheid bestaat.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:55 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Gewoon Gaza de doorslag laten geven![]()
(en ja, ik ken dus zo'n collega)
Als een linksige middencoalitie je voorkeur zou hebben dan is GroenLinks / PvdA natuurlijk de beste keuze.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders. Ik stem trouwens nooit met een coalitie in mijn hoofd. Ik denk dat je dan heel vaak teleurgesteld gaat worden, denk aan de kiezers die op Samsom of op Kaag stemden.
Je kunt nu ook met links-midden in je hoofd op D66 stemmen en dat die toch weer met CDA en VVD in zee gaan en GL-PvdA negeren. Of met een mooie middencoalitie van links en rechts in je hoofd op CDA stemmen en dan zien dat die toch volledig over rechts of links gaan. Of GL-PvdA stemmen om van VVD af te komen en zien dat Yeşilgöz waar je dan misschien een hekel aan hebt uiteindelijk vice-premier is.
Toch speelt natuurlijk nu ook mee wie je als minister-president wil zien, en ik denk dan dat Timmermans er dan slechter voor staat dan Bontenbal en Jetten... maar die 3 partijen zullen wel sowieso in de regering komenquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als een linksige middencoalitie je voorkeur zou hebben dan is GroenLinks / PvdA natuurlijk de beste keuze.
Dan mag zelfs VVD er nog bij als zij zich bedenken.
Afgaande op de koers van D66 en CDA krijg je dan sowieso stikstofaanpak, strenger migratiebeleid met spreidingswet, woningbouw en waarschijnlijk ook bezuinigingen op de zorg.
Maar over het algemeen stabiel en degelijk beleid verwacht ik.
Dat lijkt me ook. GL-PvdA gaat ook nooit zonder D66 regeren en D66 wellicht wel zonder GL-PvdA, dus als je tussen die twijfelt is GL-PvdA qua strategie de beste keus denk ik. Maar nogmaals: strategisch stemmen vind ik niet altijd slim. Je houdt GL-PvdA bijvoorbeeld beter links als er een grotere SP in de Kamer zit. En zoals Bikker ook al zei: dat derde CU kamerlid is ook effectiever in het aanpassen en maken van beleid dan dat 25e CDA kamerlid. En uiteindelijk kiezen we toch kamerleden, geen regeringen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als een linksige middencoalitie je voorkeur zou hebben dan is GroenLinks / PvdA natuurlijk de beste keuze.
Afgaande op de koers van D66 en CDA krijg je dan sowieso stikstofaanpak, strenger migratiebeleid met spreidingswet, woningbouw en waarschijnlijk ook bezuinigingen op de zorg.
Denk je dat D66 als ze uiteindelijk op het pluche zitten in een centrumlinkse coalitie (dus zonder VVD) nog steeds een strenger migratiebeleid steunen? Dat betwijfel ik ten zeerste… ze zullen dan waarschijnlijk Timmermans volgen en het verhaal ophangen dat met het Europese migratiepact alles goed komt en nationale maatregelen niet nodig zijn. De spreidingswet, ja, die zal er wel komen, maar die lost de hoge instroom natuurlijk niet op.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Verbieden is inderdaad onzin maar een fatsoenlijke brandmuur tegen partijen die de democratische rechtsstaat willen aantasten lijkt me erg verstandig. Alleen omdat ze er zijn en stemmers trekken betekent niet dat je ermee moet willen regeren…quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 21:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Ach ach, waar je het niet mee eens bent, moet VERBOTEN worden. Echt, mensen.
instroom van arbeidsmigranteni niet het probleem we moeten ophouden met ze op te sluiten in AZC squote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:17 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Denk je dat D66 als ze uiteindelijk op het pluche zitten in een centrumlinkse coalitie (dus zonder VVD) nog steeds een strenger migratiebeleid steunen? Dat betwijfel ik ten zeerste… ze zullen dan waarschijnlijk Timmermans volgen en het verhaal ophangen dat met het Europese migratiepact alles goed komt en nationale maatregelen niet nodig zijn. De spreidingswet, ja, die zal er wel komen, maar die lost de hoge instroom natuurlijk niet op.
Dat dat Europese beleid natuurlijk niet gaat werken (net zoals Dublin nu al niet werkt), hoeven ze pas na jaren te erkennen.
Kan prima, normaal zou ik nu weer voor D66 kiezen, maar om hen niet te laten overhellen naar rechts, is mijn strategische stem nu op PvdA/GL, ook net niet groter dan D66 dan, omdat de weerstand naar Timmermans zo enorm is, het CDA als grootste partij lijkt ook prima, maar die schurken mij weer teveel naar rechts. Jouw redenatie om dan maar weer op SP te stemmen heeft niet gewerkt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook. GL-PvdA gaat ook nooit zonder D66 regeren en D66 wellicht wel zonder GL-PvdA, dus als je tussen die twijfelt is GL-PvdA qua strategie de beste keus denk ik. Maar nogmaals: strategisch stemmen vind ik niet altijd slim. Je houdt GL-PvdA bijvoorbeeld beter links als er een grotere SP in de Kamer zit. En zoals Bikker ook al zei: dat derde CU kamerlid is ook effectiever in het aanpassen en maken van beleid dan dat 25e CDA kamerlid. En uiteindelijk kiezen we toch kamerleden, geen regeringen.
En blijkbaar 95% overeenkomst met de VVD :’).quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Houd toch op, meneer de "rechts-progressief". In het Kieskompas is JA21 niet voor niets een kopie van FvD. Met hun Artikel 23 handhaven maar buiten werking stellen voor moslims.
Vast, daarvoor is vrij brede steun. Alleen natuurlijk niet in zo’n slecht uitgewerkte variant als nu voorlag. Juist in zo’n coalitie heb je kans om migratie in de brede zin, dus inclusief arbeidsmigratie, op te pakken. In plaats van die kansloze hyperfocus op asiel…quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:17 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Denk je dat D66 als ze uiteindelijk op het pluche zitten in een centrumlinkse coalitie (dus zonder VVD) nog steeds een strenger migratiebeleid steunen?
Het was ook geen overhalen, ik zou premier Timmermans echt prima vinden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kan prima, normaal zou ik nu weer voor D66 kiezen, maar om hen niet te laten overhellen naar rechts, is mijn strategische stem nu op PvdA/GL, ook net niet groter dan D66 dan, omdat de weerstand naar Timmermans zo enorm is, het CDA als grootste partij lijkt ook prima, maar die schurken mij weer teveel naar rechts. Jouw redenatie om dan maar weer op SP te stemmen heeft niet gewerkt.
Waarop baseer je dat het niet gaat werken? Dat tweestatusstelsel staat bijvoorbeeld ook in het Europese beleid.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:17 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Denk je dat D66 als ze uiteindelijk op het pluche zitten in een centrumlinkse coalitie (dus zonder VVD) nog steeds een strenger migratiebeleid steunen? Dat betwijfel ik ten zeerste… ze zullen dan waarschijnlijk Timmermans volgen en het verhaal ophangen dat met het Europese migratiepact alles goed komt en nationale maatregelen niet nodig zijn. De spreidingswet, ja, die zal er wel komen, maar die lost de hoge instroom natuurlijk niet op.
Dat dat Europese beleid natuurlijk niet gaat werken (net zoals Dublin nu al niet werkt), hoeven ze pas na jaren te erkennen.
Nou, ik dus niet, want Timmermans als premier roept een gigantische weerstand op voor een grote groep 'rechtse' kiezers.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was ook geen overhalen, ik zou premier Timmermans echt prima vinden.
Lees hier trouwens waarom: https://www.volkskrant.nl(...)n-te-nemen~b634537d/
Ik geef alleen aan dat SP stemmen juist om GL-PvdA naar links te laten kijken ook een prima afweging kan zijn.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je verdraait uiteraard mijn woorden. Er is genoeg waar ik het mee oneens ben en toch duidelijk mag bestaan. Sterker, ik ben van de school dat Nederland afwisseling tussen links en rechts (a la Scandinavië) nodig heeft.
Laten we op zijn minst beginnen met een ambtenarenverbod, zoals ooit ook met de CPN het geval was. Destijds gewoon gesteund door de PvdA.
Maar nee, moreel verknipte VVDers vinden JA21 wel een sympathiek en normaal clubje.
VVD heeft willens en wetens alle ruimte gegeven aan anti-democratisch extreem-rechts, dat grondrechten aan hele bevolkingsgroepen ontzegt (tot het stemrecht aan toe). Brandstof aan milities en hooligans.
Met de Islam is de laatste 25 jaar heel anders om gegaan, door de VVD, met aantoonbare excessen en wantoestanden in het overheidsbeleid tot gevolg.
De autoritaire VVD is zelf niet vies van verbieden en geluiden waar ze het mee oneens zijn proberen te muilkorven of weg te drukken. Of het nu de NPO is van de laatste 10 jaar, cultuuroorlogen op universiteiten (engnek Milos Boksan), of de toegang tot de rechter. De VVD volgt het draaiboek van de Heritage Foundation.
Voor mij ben jij het schoolvoorbeeld van een foute en opportunistische VVDer - dat desondanks, zoals je las, niet verboden hoeft te worden (tenzij in jouw perceptie de VVD rechts staat van JA21).
Ja precies. Ook van het uitzetten van veilige landers wordt dan werk gemaakt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vast, daarvoor is vrij brede steun. Alleen natuurlijk niet in zo’n slecht uitgewerkte variant als nu voorlag. Juist in zo’n coalitie heb je kans om migratie in de brede zin, dus inclusief arbeidsmigratie, op te pakken. In plaats van die kansloze hyperfocus op asiel…
Welke partijen versta je onder normale partijen en welke partijen vind je extreem rechts?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:29 schreef capricia het volgende:
Zullen we even stoppen met mede users 'fout' noemen en normale partijen extreem rechts? Dank u.
Weet je wat? Ik ben weg hier. Bekijk het maar.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:29 schreef capricia het volgende:
[..]
[modbreak]Zullen we even stoppen met mede users 'fout' noemen en normale partijen extreem rechts? Dank u. [/modbreak]
Het is demoniserend.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Welke partijen versta je onder normale partijen en welke partijen vind je extreem rechts?
Het probleem met een begrip als "extreem rechts" is dat er geen objectieve definitie van is.
Ben jij er al uit, capricia?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is demoniserend.
Er zijn geen extreem rechtse partijen die buiten het parlement om onze rechtsorde of democratie omver willen werpen. Alle partijen zijn democratisch in ons bestel.
Je kunt ze prima radicaal rechts noemen.
Prima.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Weet je wat? Ik ben weg hier. Bekijk het maar.
Je mag wel progressieve partijen voor alles en nog wat uit maken ("radicaal", "marxistisch", "extreem") maar PVV of JA21, de FvD kopie, benoemen voor wat het is mag niet.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-van-de-pvv-a4033454
Over 'meningen waar je het niet mee eens bent' willen verbieden gesproken!
Tabee. Ik kom niet meer terug.
Dat verzoek over extreemrechts is wel tricky. Ik probeer die term zelf niet echt meer te gebruiken omdat de grenzen tussen radicaal en extreem rechts nogal diffuus zijn en daardoor is het erg ingewikkeld om te bepalen welke partij nu radicaal is en welke extreem. Maar dat partijen als FvD, JA21, BVNL en PVV allen wel onder de koepel van “uiterst rechts”, die zowel extreem als radicaal omvat, vallen zijn bijna alle politicologen het wel over eens.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:29 schreef capricia het volgende:
[..]
[modbreak]Zullen we even stoppen met mede users 'fout' noemen en normale partijen extreem rechts? Dank u. [/modbreak]
Nee. Ben er nog steeds niet uit.quote:
zie mijn vorige post..quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Ben er nog steeds niet uit.
En jij?
Dat vind ik een hele geschikte kerel.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:34 schreef Firuze60 het volgende:
Maw, ik denk dat ik dus strategisch ga stemmen op Habtamu, PvdA/GL alleen om die partij iig niet door de middenpartijen als CDA of D66 genegeerd laten worden, heb echt niet de illusie dat PvdA/GL de grootste gaan worden.
Een stem op uiterst rechts is natuurlijk wel degelijk zeer fout in de ogen van iedereen die de democratische rechtsstaat wel serieus neemt. Ook al zijn ze goed voor pakweg een derde van de stemmers…quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Prima.
Je noemt users die rechts willen stemmen 'fout'. Dat gaan we hier niet doen.
Jeetje.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is demoniserend.
Er zijn geen extreem rechtse partijen die buiten het parlement om onze rechtsorde of democratie omver willen werpen. Alle partijen zijn democratisch in ons bestel.
En Fok-It meende in mij nog een trol te herkennen. De tijd vliegt, zullen we maar zeggen...quote:Op zondag 19 oktober 2025 18:34 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Ik gooi maar even het balletje op. Redelijk urgent:
Wordt het ook niet tijd om wat strikter te zijn op terminologie als extreemrechts? Want ik ben echt bang dat we binnenkort de lijken bij bosjes van de straat moeten schrapen hier in Nederland...
["Ik vind niet dat we leden of partijen van de Staten-Generaal voor extreemrechts moeten gaan uitmaken", zei Bosma. "Dat is een vergelijking met het nationaalsocialisme en dat gaat me zes stappen te ver."]
Ik snap nog steeds niet waarom ze die niet veel meer naar voren brengen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind ik een hele geschikte kerel.
En een Fries, hahahaha, ik woon hier al meer dan een halve eeuw in dit rare taaltje streek en ben er nog steeds een allochtoon, omdat ik het vertik om fries te praten..quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind ik een hele geschikte kerel.
Eens.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom ze die niet veel meer naar voren brengen.
We gaan hier geen users voor 'fout' uitmaken. Dat is gewoon een persoonlijke aanval en dat accepteren we niet.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een stem op uiterst rechts is natuurlijk wel degelijk zeer fout in de ogen van iedereen die de democratische rechtsstaat wel serieus neemt. Ook al zijn ze goed voor pakweg een derde van de stemmers…
Die keuze snap ik ook niet zo goed. Sowieso is de echte nummer twee natuurlijk gewoon Klaver. Maar daarnaast loopt er ook zat talent rond, zoals Habtuma, maak daar gebruik van zeker als je lijsttrekker ook veel weerstand oproept.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Ik vind de nummer twee van die lijst niet de nummer twee van GL-PVDA.
Maar goed. Ik heb geen invloed op die lijst gehad.
Dus politieke partijen kunnen nu niet fascistisch en extreemrechts zijn hier? Dan moet Danny weer even een update van zijn recente memo sturen...quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:50 schreef capricia het volgende:
[..]
We gaan hier geen users voor 'fout' uitmaken. Dat is gewoon een persoonlijke aanval en dat accepteren we niet.
Iedereen kan prima SP of JA21 of VVD stemmen zonder 'fout' te zijn.
Kom op zeg.
Nogmaals, je mag alles stemmen wat mij betreft.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:50 schreef capricia het volgende:
[..]
We gaan hier geen users voor 'fout' uitmaken. Dat is gewoon een persoonlijke aanval en dat accepteren we niet.
Kom op zeg.
Het punt is dat ik daarom hoop dat de PVV kiezers nu toch een beetje Wilders links laten liggen, want je kunt toch echt niet ontkennen dat daar een stel aanhangers tussen zitten van minderheden bashen cq extreem rechts.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Kom op zeg.
Dat maakt toch nog niet dat een user hier op Fok die PVV of JA21 stemt 'fout' genoemd mag worden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het punt is dat ik daarom hoop dat de PVV kiezers nu toch een beetje Wilders links laten liggen, want je kunt toch echt niet ontkennen dat daar een stel aanhangers tussen zitten van minderheden bashen cq extreem rechts.
Hoe fout moeten een partij en hun stemmers dan wel zijn voordat dit benoemd mag worden?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat maakt toch nog niet dat een user hier op Fok die PVV of JA21 stemt 'fout' genoemd mag worden.
Het is een persoonlijke aanval. Stop daar gewoon mee.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoe fout moeten een partij en hun stemmers dan wel zijn voordat dit benoemd mag worden?
Ik doe dat zelf ook niet echt, juist omdat het benoemen daarvan hier nogal gevoelig ligt. Maar eigenlijk is dat heel raar en is Nederland daarin ook een uitzondering.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is een persoonlijke aanval. Stop daar gewoon mee.
Jimmy Dijk vanavond in het debat met Wilders, best wel grappig, hoor, maar dat was wel een persoonlijke aanval op hem met zijn: U lijkt wel Bassie, mimimi."quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik doe dat zelf ook niet echt, juist omdat het benoemen daarvan hier nogal gevoelig ligt. Maar eigenlijk is dat heel raar en is Nederland daarin ook een uitzondering.
De normen en waarden in Den Haag moeten we inderdaad ook niet als voorbeeld nemen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jimmy Dijk vanavond in het debat met Wilders, best wel grappig, hoor, maar dat was wel een persoonlijke aanval op hem met zijn: U lijkt wel Bassie, mimimi."
Super zwak.
Dat was top gedaan van Dijk, Wilders aangepakt met zijn eigen methodes.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jimmy Dijk vanavond in het debat met Wilders, best wel grappig, hoor, maar dat was wel een persoonlijke aanval op hem met zijn: U lijkt wel Bassie, mimimi."
Super zwak.
Klopt, het was precies wat Wilders zelf al jaren deed in de oppositie rol. En de SP ook.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat was top verwoord van Dijk. Altijd janken over alles.
Snap het punt. Maar als het over bijvoorbeeld moslims gaat wordt hier niet zo hard op ingegrepen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat niet om schelden. Maar persoonlijke aanvallen op users zijn gewoon niet toegestaan.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:31 schreef papert het volgende:
[..]
Snap het punt. Maar als het over bijvoorbeeld moslims gaat wordt hier niet zo hard op ingegrepen.
Als voornamelijk meelezer (en post soms wat mee) waardeerde ik de posts van @:Klopkoek heel erg. En echt inhoudelijk werden deze ook zelden weerlegd. Iemand fout noemen is misschien niet netjes, maar het is ook niet echt schelden toch?
Bovendien kan de betreffende user dit eventueel ook gewoon weerleggen.
Als je bijvoorbeeld het werk van Robert Paxton leest, begrijp je dat bijvoorbeeld de regering Trump behoorlijk veel kenmerken van Fascisme in zich heeft. Als Nederlandse partijleiders dan stellen dat dat hun ideaalbeeld is, mag je dat dan niet fout noemen?
quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat niet om schelden. Maar persoonlijke aanvallen op users zijn gewoon niet toegestaan.
Maar het ging ook om dit? (En dat het een met het ander verbonden zou zijn, toch?)quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is demoniserend.
Als een partij het democratisch bestel gebruikt om dit bestel omver te willen werpen, kan het nog steeds extreem rechts zijn. Hier heeft bijvoorbeeld Bastiaan Rijpkema jaren geleden al een boek over geschreven. Hij pleitte toen ook voor maatregelen om de democratie hiertegen te beschermen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:46 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
[..]
Maar het ging ook om dit? (En dat het een met het ander verbonden zou zijn, toch?)
Kijk en dan refereer ik even naar Jimmy : MIMIMIquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Weet je wat? Ik ben weg hier. Bekijk het maar.
Je mag wel progressieve partijen voor alles en nog wat uit maken ("radicaal", "marxistisch", "extreem") maar PVV of JA21, de FvD kopie, benoemen voor wat het is mag niet.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-van-de-pvv-a4033454
Over 'meningen waar je het niet mee eens bent' willen verbieden gesproken!
Tabee. Ik kom niet meer terug.
En dat laatste begint volgens mij met het (mogen) benoemen hiervan.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:51 schreef papert het volgende:
[..]
Als een partij het democratisch bestel gebruikt om dit bestel omver te willen werpen, kan het nog steeds extreem rechts zijn. Hier heeft bijvoorbeeld Bastiaan Rijpkema jaren geleden al een boek over geschreven. Hij pleitte toen ook voor maatregelen om de democratie hiertegen te beschermen.
Volgens mij kwam D66 daar ooit achter toen ze bedachten dat een bindend referendum niet zaligmakend was.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En dat laatste begint volgens mij met het (mogen) benoemen hiervan.
Gelul.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is demoniserend.
En ook dit is aantoonbaar onjuist. Het politieke bestel is democratisch. Niet alle partijen; de PVV is dat niet.quote:Alle partijen zijn democratisch in ons bestel.
Iets of iemand fout noemen is een moreel oordeel vellen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Tussen mee willen regeren en verbieden zit wel heel veel grijs hè. Overigens denk ik persoonlijk dat Eerdmans en Coenradie niet zo heel verschrikkelijk zouden zijn vis á vis Wilders, Nanninga weer een ander verhaal.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Verbieden is inderdaad onzin maar een fatsoenlijke brandmuur tegen partijen die de democratische rechtsstaat willen aantasten lijkt me erg verstandig. Alleen omdat ze er zijn en stemmers trekken betekent niet dat je ermee moet willen regeren…
De NSB of de CPN, right. JA21 is verre van extreemrechts (over de definitie daarvan heb ik al tig keer gepost, maar kortheidshalve valt het samen met geweld).quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"Ach ach, waar je het niet mee eens bent, moet VERBOTEN worden. Echt, mensen."
Dit is dus een verdraaiing. Met de VVD ben ik het helemaal oneens maar valt daarbuiten. JA21 niet. JA21 is gewoon extreem-rechts en anti-democratisch, net als de PVV. Daar moet je hetzelfde mee om gaan als de CPN of NSB in de jaren 30.
En ja, jij bent hypocriet, met je "progressieve" façade. Jij en je club wil zelf van alles verbieden en drukt aantoonbaar hele meningen weg uit het publieke debat. Alles wat geen rijkdom representeert.
Bij de Trump fans van JA21 behoeft dat verder geen betoog.
Dat is nou juist het enige wat hij wél heeft.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:01 schreef TheVulture het volgende:
Karremans heeft ook echt 0 gunfactor he
Grappig, ik zie eigenlijk vooral een user die vastzit in het eigen gelijk en gaandeweg steeds harder om zich heen begint te slaan richting andersdenkenden, op het hysterische af, om dan vervolgens persoonlijk te worden en uiteindelijk de strafbank op te vliegen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:31 schreef papert het volgende:
[..]
Snap het punt. Maar als het over bijvoorbeeld moslims gaat wordt hier niet zo hard op ingegrepen.
Als voornamelijk meelezer (en post soms wat mee) waardeerde ik de posts van @:Klopkoek heel erg. En echt inhoudelijk werden deze ook zelden weerlegd. Iemand fout noemen is misschien niet netjes, maar het is ook niet echt schelden toch?
Bovendien kan de betreffende user dit eventueel ook gewoon weerleggen.
Als je bijvoorbeeld het werk van Robert Paxton leest, begrijp je dat bijvoorbeeld de regering Trump behoorlijk veel kenmerken van Fascisme in zich heeft. Als Nederlandse partijleiders dan stellen dat dat hun ideaalbeeld is, mag je dat dan niet fout noemen?
Nog even en dan wordt het premier Jetten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:49 schreef Mikeytt het volgende:
Nieuwe poll. Dejavu met d66
[ afbeelding ]
Mensen die vroeger NSB of NSDAP stemden waren zeker ook niet fout bezig.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Kom op zeg.
Het lijkt er op dat Dijk hoopt dat net zo´n harde taal uitslaan zoals Wilders wat zetels gaat opleveren, want Lilian Marijnissen was veel te beleefd. Maar dat gedrag komt bij Jimmy niet goed over.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Super zwak.
beste optie op dit momentquote:Op zondag 26 oktober 2025 08:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nog even en dan wordt het premier Jetten.
Eerdmans viel doodleuk Van der Plas bij in haar betoog om de Raad van State monddood te maken. Die is wat dat betreft echt geen enkele haar beter dan een Wilders. Coenradie kiest natuurlijk ook doelbewust de partijen uit die ze wil vertegenwoordigen en steunt de antirechtstalijkheden van JA21 en PVV dus ook gewoon.quote:Op zondag 26 oktober 2025 02:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Tussen mee willen regeren en verbieden zit wel heel veel grijs hè. Overigens denk ik persoonlijk dat Eerdmans en Coenradie niet zo heel verschrikkelijk zouden zijn vis á vis Wilders, Nanninga weer een ander verhaal.
Que?quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:26 schreef Hexagon het volgende:
"Andersdenkenden"
Weer een van de bekende eufemismen voor aanhangers van extreemrechts gedachtegoed. Want dan komen ze lekker zielig over.
En hoe wilde Van der Plas de Raad van State eigenlijk monddood maken dan?quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Eerdmans viel doodleuk Van der Plas bij in haar betoog om de Raad van State monddood te maken. Die is wat dat betreft echt geen enkele haar beter dan een Wilders. Coenradie kiest natuurlijk ook doelbewust de partijen uit die ze wil vertegenwoordigen en steunt de antirechtstalijkheden van JA21 en PVV dus ook gewoon.
Ik vraag me dus af wie er nu nog op BBB stemmen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Eerdmans viel doodleuk Van der Plas bij in haar betoog om de Raad van State monddood te maken. Die is wat dat betreft echt geen enkele haar beter dan een Wilders. Coenradie kiest natuurlijk ook doelbewust de partijen uit die ze wil vertegenwoordigen en steunt de antirechtstalijkheden van JA21 en PVV dus ook gewoon.
Moet er eerlijk gezegd absoluut niet aan denken...quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
BBB-eter spandoeken genoeg, hier.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vraag me dus af wie er nu nog op BBB stemmen.
Kijk die aflevering van WNL op zondag maar even terug. Of haar plannen om de benoeming van de RvS juist politiek te maken.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En hoe wilde Van der Plas de Raad van State eigenlijk monddood maken dan?
Ok, dat is wat overdreven.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Que?
Hij noemt letterlijk alles rechts van het CDA extreemrechts dat verboden moet worden hè.
Ze hebben nog wat traditionele aanhang opgebouwd. Maar verder natuurlijk een totaal mislukte campagne door hun gok op PVV-light.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat liever dan de aartsconservatieve Bontenbal met zijn hakkend Engelsquote:Op zondag 26 oktober 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moet er eerlijk gezegd absoluut niet aan denken...
Nee, dat doet hij niet.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Que?
Hij noemt letterlijk alles rechts van het CDA extreemrechts dat verboden moet worden hè.
Door hun impliciet mening als irrelevant te verklaren omdat ze zogenaamd allemaal van D66 zouden zijn.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, en vindt je zeker ook van uiterst links of gaan er dan weer andere maatstaven op?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 23:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een stem op uiterst rechts is natuurlijk wel degelijk zeer fout in de ogen van iedereen die de democratische rechtsstaat wel serieus neemt. Ook al zijn ze goed voor pakweg een derde van de stemmers…
Ligt D66 niet in lijn met het progressieve gedachtegoed dat jij omarmd? Het verbaast mij in elk geval dat je dit negatief vindt.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik neem dit nog altijd mee als optie.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb die aflevering bekeken en ze stelt nergens voor om de RvS volledig monddood te maken, wel om politiek gezien een diversiteit van gedachtegoed te laten representeren. Zou dat juist niet een goede ontwikkeling zijn?quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kijk die aflevering van WNL op zondag maar even terug. Of haar plannen om de benoeming van de RvS juist politiek te maken.
En ik snap natuurlijk prima dat jij dat inhoudelijk steunt en daarom nooit zal toegeven dat dit speelt.
Ik verwijs nogmaals naar de Haagse zaken podcast van gisteren met Tjeenk Willink die het belang van instituties heel mooi plaatst in een context. Sowieso is het niveauverschil tussen een Tjeenk Willink en de Van der Plassen en Wildersen in deze tijd schrijnend.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Door hun impliciet mening als irrelevant te verklaren omdat ze zogenaamd allemaal van D66 zouden zijn.
Ik zie het liefst gewoon Timmermans, momenteel. Dat zou gelijk de grootste naam in de hele Europese Raad zijn, die kan in een maand herwinnen wat Schoof heeft weggegooid aan Nederlandse zeggingskracht.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat liever dan de aartsconservatieve Bontenbal met zijn hakkend EngelsIk begrijp dat jij uit de CU hoek kom en er dus anders naar kijkt maar het was een vrij gênant demasqué bij Nieuwsuur. Het is een technocraat pur sang zonder vooruitstrevende visie of enig charisma.
Nou negatief, ik hoop op Timmermans.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:43 schreef HowardRoark het volgende:
Ligt D66 niet in lijn met het progressieve gedachtegoed dat jij omarmd? Het verbaast mij in elk geval dat je dit negatief vindt.
Enige is dat die wollige uitleg van Tjeenk-Willink misschien niet de effectiefste is.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik verwijs nogmaals naar de Haagse zaken podcast van gisteren met Tjeenk Willink die het belang van instituties heel mooi plaatst in een context. Sowieso is het niveauverschil tussen een Tjeenk Willink en de Van der Plassen en Wildersen in deze tijd schrijnend.
Door ze zelf te benoemen en het te daarmee politiek te maken?quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als dat is wat het volk wil, dan is dat zo. Jetten lijkt mij trouwens een sympathieke man al ben ik het uiteraard totaal niet eens met zijn politieke gedachtegoed, hij zou wel een nette premier maken. En alles beter dan GroenLinks-PvdA.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:
Maar een D66 premier. Als die er komt trakteer ik mijn vriendin op een avondje uit eten bij een sterrenrestaurant.
Daarmee wordt de RvS niet monddood gemaakt, alleen democratischer verkozen. Nu wordt de RvS ook al redelijk democratisch verkozen, maar dat zou nog beter kunnen worden ingericht.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Door ze zelf te benoemen en het te daarmee politiek te maken?
Als er uiterst linkse partijen zijn die de rechtsstaat aan willen tasten, dan gaat dat natuurlijk net zozeer op. Dat is voor mij even eenvoudig.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, en vindt je zeker ook van uiterst links of gaan er dan weer andere maatstaven op?
Dan maak je er een politiek in plaats van onafhankelijk orgaan van. Dan heeft zo’n club geen nut meer.quote:[..]
Ligt D66 niet in lijn met het progressieve gedachtegoed dat jij omarmd? Het verbaast mij in elk geval dat je dit negatief vindt.
[..]
Ik neem dit nog altijd mee als optie.
[..]
Ik heb die aflevering bekeken en ze stelt nergens voor om de RvS volledig monddood te maken, wel om politiek gezien een diversiteit van gedachtegoed te laten representeren. Zou dat juist niet een goede ontwikkeling zijn?
Tja, dat is niet het niveau van hem of die podcast. Dat soort praat kan elders prima.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Enige is dat die wollige uitleg van Tjeenk-Willink misschien niet de effectiefste is.
Beter zeg je "Caroline je bent zelf gewoon een mislukte politica die niks kan dus bakkes houwe over de RvS. "
Als we gewoon even kijken naar hoe in veel landen instituties politiek worden gemaakt, hen je dan het idee van die kant moeten we op? En wil je dat nog steeds als we ooit links progressieve leiders krijgen?quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als dat is wat het volk wil, dan is dat zo. Jetten lijkt mij trouwens een sympathieke man al ben ik het uiteraard totaal niet eens met zijn politieke gedachtegoed, hij zou wel een nette premier maken. En alles beter dan GroenLinks-PvdA.
[..]
Daarmee wordt de RvS niet monddood gemaakt, alleen democratischer verkozen. Nu wordt de RvS ook al redelijk democratisch verkozen, maar dat zou nog beter kunnen worden ingericht.
De vraag is natuurlijk in hoeverre de RvS nu volledig onafhankelijk is. En daarnaast vervult men natuurlijk vooral een rol als adviesorgaan, daar zijn verschillende ideologische perspectieven juist erg welkom.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan maak je er een politiek in plaats van onafhankelijk orgaan van. Dan heeft zo’n club geen nut meer.
Uiteraard, dat is hoe het werkt. Ongeacht de politieke kleur moet elke kant dezelfde mogelijkheden hebben.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:57 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als we gewoon even kijken naar hoe in veel landen instituties politiek worden gemaakt, hen je dan het idee van die kant moeten we op? En wil je dat nog steeds als we ooit links progressieve leiders krijgen?
Waarom zou de RvS uberhaupt niet nu al onafhankelijk zijn? Omdat ze Caroline ongelijk geven als ze zeggen dat het nogal een slecht plan is om wetten aan te nemen die tegenstrijdig zijn met al bestaande wetgeving ofzo?quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk in hoeverre de RvS nu volledig onafhankelijk is. En daarnaast vervult men natuurlijk vooral een rol als adviesorgaan, daar zijn verschillende ideologische perspectieven juist erg welkom.
[..]
Uiteraard, dat is hoe het werkt. Ongeacht de politieke kleur moet elke kant dezelfde mogelijkheden hebben.
Dat is de taak van de eerste kamer niet van RVSquote:Op zondag 26 oktober 2025 09:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waarom zou de RvS uberhaupt niet nu al onafhankelijk zijn? Omdat ze Caroline ongelijk geven als ze zeggen dat het nogal een slecht plan is om wetten aan te nemen die tegenstrijdig zijn met al bestaande wetgeving ofzo?
Die verschillende ideologische perspectieven zitten er dan ook in. Alleen Thom de Graaf en Han Polman zijn lid van D66.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk in hoeverre de RvS nu volledig onafhankelijk is. En daarnaast vervult men natuurlijk vooral een rol als adviesorgaan, daar zijn verschillende ideologische perspectieven juist erg welkom.
Ideologische perspectieven op de kwaliteit van wetgeving. Briljant.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Uiteraard, dat is hoe het werkt. Ongeacht de politieke kleur moet elke kant dezelfde mogelijkheden hebben.
Alleen heb ik het op die manier nog niet elders gezien.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat is niet het niveau van hem of die podcast. Dat soort praat kan elders prima.
Omdat je slechte plannen gewoon vanuit het juiste ideologische perspectief moet gaan bekijken.quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waarom zou de RvS uberhaupt niet nu al onafhankelijk zijn? Omdat ze Caroline ongelijk geven als ze zeggen dat het nogal een slecht plan is om wetten aan te nemen die tegenstrijdig zijn met al bestaande wetgeving ofzo?
Het algemeen bekend dat overheidsorganen veel hoogopgeleide mensen trekken, die overwegend links en progressief georiënteerd zijn. Op een gegeven moment creëert dat echokamers die ideologisch gezien steeds homogener worden.quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat wordt nu ook al gedaan, of dacht jij dat de mensen die er nu zitten volledig objectief en neutraal zijn?quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:14 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat je slechte plannen gewoon vanuit het juiste ideologische perspectief moet gaan bekijken.
Ook overwegend links en progressief georiënteerde mensen kunnen, net als rechts en conservatief georiënteerde mensen trouwens, hun werk onafhankelijk en zonder al te gekleurde bril uitvoeren. Als Caroline van mening is dat ze dat niet doen moet ze dat wel kunnen staven met behoorlijke argumenten. Denk aan juristen of uitvoerende instanties die haar ondersteunen als ze zegt dat haar voorstellen wel juridisch in de haak zijn en wel uitvoerbaar zijn. Dat zou makkelijk moeten lukken toch als de RvS daadwerkelijk vooringenomen in haar oordelen is?quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het algemeen bekend dat overheidsorganen veel hoogopgeleide mensen trekken, die overwegend links en progressief georiënteerd zijn. Op een gegeven moment creëert dat echokamers die ideologisch gezien steeds homogener worden.
[..]
Dat wordt nu ook al gedaan, of dacht jij dat de mensen die er nu zitten volledig objectief en neutraal zijn?
Mensen zijn mensen, mensen hebben altijd een bias en een bepaalde mate van vooringenomenheid.
Ik ben het volledig met je eens dat om echt aan te tonen dat er vooringenomen beslissingen worden genomen concrete bewijzen nodig zijn. Maar de disproportionele oververtegenwoordiging van een kant van het politieke spectrum in zulke overheidsorganen, is al reden tot onderzoek. Moet je nagaan dat dit geen progressief linkse mensen betreft, maar rechts en conservatieve mensen. Dan zouden de reacties in bepaalde contreien heel anders zijn.quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:27 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ook overwegend links en progressief georiënteerde mensen kunnen, net als rechts en conservatief georiënteerde mensen trouwens, hun werk onafhankelijk en zonder al te gekleurde bril uitvoeren. Als Caroline van mening is dat ze dat niet doen moet ze dat wel kunnen staven met behoorlijke argumenten. Denk aan juristen of uitvoerende instanties die haar ondersteunen als ze zegt dat haar voorstellen wel juridisch in de haak zijn en wel uitvoerbaar zijn. Dat zou makkelijk moeten lukken toch als de RvS daadwerkelijk vooringenomen in haar oordelen is?
Beladen foutieve boodschappen als "D66-rechters" en dat de raad van state D66-georienteerd zou zijn hebben puur als doel om een anti-democratisch geluid te planten voor de echokamer. Partijen als PVV, BBB, Ja21 en Forum zien dat soort zaadjes als grotere prestaties dan beleid dat ze hier nauwelijks van de grond krijgen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Door hun impliciet mening als irrelevant te verklaren omdat ze zogenaamd allemaal van D66 zouden zijn.
Dat hele onderscheid tussen radicaal-rechts en extreem-rechts is aan het vervagen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 02:01 schreef nostra het volgende:
[..]
De NSB of de CPN, right. JA21 is verre van extreemrechts (over de definitie daarvan heb ik al tig keer gepost, maar kortheidshalve valt het samen met geweld).
De mensen die dat werk nu doen, doen dat vanwege hun expertise en niet omdat ze een politieke benoeming zijn. Dat is echt een essentieel verschil.quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het algemeen bekend dat overheidsorganen veel hoogopgeleide mensen trekken, die overwegend links en progressief georiënteerd zijn. Op een gegeven moment creëert dat echokamers die ideologisch gezien steeds homogener worden.
[..]
Dat wordt nu ook al gedaan, of dacht jij dat de mensen die er nu zitten volledig objectief en neutraal zijn?
Mensen zijn mensen, mensen hebben altijd een bias en een bepaalde mate van vooringenomenheid.
Dat is echt samen te vatten in de persoon Timmermans. Hij heeft gewoon een karakter dat bij veel mensen weerstand op roept. En dat had hij tien jaar geleden ook al.quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:29 schreef papert het volgende:
Je ziet hier in het topic ook dat de jarenlange anti GroenLinks/PvdA campagne door andere partijen en diverse media behoorlijk wortel heeft geschoten.
Inhoudelijk heeft niemand een argument waarom het zo erg zou zijn als zij de premier zouden leveren, of de grootste partij in het kabinet zouden zijn. Toch lijken gevoelsmatig heel veel mensen dit erg te vinden.
De enige argumenten daarvoor zijn hogere belastingen voor middeninkomens (niet waar), het land wordt dan overspoeld door asielzoekers (niet waar) en Timmermans is zo ijdel, en GroenLinks zo elitair. (Bijvoorbeeld Eerdmans is toch minstens zo elitair en ijdel als Timmermans)
Dat eerste kan je vinden. Maar Halsema is wel een inspirerend en verbindend persoon en die wordt ook door de rechtse media en politieke partijen verdacht gemaakt.quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Timmermans is gewoon geen inspirerend en verbindend persoon.
Daarnaast de introductie van extra belastingschijven, forenzentaks, woningeigenaren de financiële ellende in storten, miljarden ophalen bij het MKB.
Maar gelukkig kunnen we van de dat geld wel de uitkeringen verhogen en honderden AZCs bouwen, we willen graag overlast in elke gemeente van Nederland.
Cafetaria De Ster in Deventer toevallig?quote:Op zondag 26 oktober 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:
Maar een D66 premier. Als die er komt trakteer ik mijn vriendin op een avondje uit eten bij een sterrenrestaurant.
Ik ben het met je eens voor wat betreft Halsema maar ik denk wel dat Gl/PvdA groter zou zijn met een andere lijsttrekker.quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:48 schreef papert het volgende:
[..]
Dat eerste kan je vinden. Maar Halsema is wel een inspirerend en verbindend persoon en die wordt ook door de rechtse media en politieke partijen verdacht gemaakt.
De rest wat je zegt is gewoon niet waar. Je trapt er met open ogen in. En waarschijnlijk zit je in je denkbeelden al zo diep in de fuik dat argumenten geen zin meer hebben.
Trap je nu niet gewoon in goedkope VVD-propaganda?quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:54 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens voor wat betreft Halsema maar ik denk wel dat Gl/PvdA groter zou zijn met een andere lijsttrekker.
De rest is wel waar, volgens Frans behoor ik tot de rijken, maar als als ik boodschappen doe mag ik blij zijn als er een gehaktbal geserveerd kan worden.
Maar straks wel de HRA weg en hogere belastingschijven, schijnbaar is dat wel op te brengen volgens Timmermans.
Hoogopgeleid? Hmmm. Zou daarin nou een causaal verband met intelligentie te vinden zijn? Howard lijkt voorstander te zijn van meer domheid in onze instituten?quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
M'n hele woon-werk route staat er vol mee. Het scheelt dat het qua ratio niet zo heel veel stemmers zijn.quote:
Als PvdA Klaver naar voren had geschoven was Klaver een arrogante lul, had men Moorman als lijsttrekker gekozen was Moorman een arrogante bitch geweest. Mensen hebben een hekel aan asielzoekers, PvdA is de partij die wordt geassocieerd met asielzoekers dus is de leider een lul.quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is echt samen te vatten in de persoon Timmermans. Hij heeft gewoon een karakter dat bij veel mensen weerstand op roept. En dat had hij tien jaar geleden ook al.
Het is niet veel anders dan de "Daar zit Sinterklaas" van Hans Wiegel ooit.
Als de PvdA met een minder weerstand opwekkende persoon komt als leider, dan is dat probleem ook zo weer weg.
Noem eens 2 dingen waardoor je als middenklasse werkend Nederland beter af bent?quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Trap je nu niet gewoon in goedkope VVD-propaganda?
het doel is met name Nederland dusdanig onaantrekkelijk maken dat ze liever bij duitsland, of ieder ander willekeurig land blijven hangen ipv doorreizen. niks met het ontnemen van stemrecht te maken.quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat hele onderscheid tussen radicaal-rechts en extreem-rechts is aan het vervagen.
JA21 - of delen daarvan - vonden de Capitoolbestorming van Trump hartstikke prima. De vervolging van Bolsonaro (zoek zijn gewelddadige plannen en uitspraken maar op) wordt veroordeeld. Dit is op zichzelf afdoende bewijs.
Vanuit deze hoek bestaan er banden met de burgerwachten in Nederland en het 'demonstrerende' en intimiderende gajes, dat heel Nederland rondtrekt. Ze hebben er alle begrip voor. Het blijft compleet stil wanneer een Kaag of Timmermans worden belaagd (ook vanuit Yesilgöz trouwens; linkse politici daarentegen stonden in de rij om de fysieke aanval op Baudet in '23 te veroordelen én met maatregelen te komen).
JA21 wil hele burgerrechten afschaffen voor mensen.
Door de naturalisatietermijn op te rekken naar 15, 20 en zelfs 30 jaar - en hier onrealistische inburgeringseisen aan te verbinden - ontneem je het stemrecht van vele mensen. Dat is het doel. De NPO en linkse media moeten worden weggedrukt. Klimaatwetenschap moet worden gestopt. Ebola is een oplossing voor het vluchtelingenvraagstuk.
https://www.vn.nl/de-radi(...)QvtsmwxFnjb2a2e-B-jx
[ [url=https://www.vn.nl/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.vn.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FScherm%C2%ADafbeelding-2025-10-01-om-17.46.35-1-640x599.png&w=3840&q=90]afbeelding[/url] ]
Bekijk deze YouTube-video
Joost Eerdmans is consequent een Trump aanhanger geweest:
https://www.ad.nl/rotterd(...)inst-trump~a1af831e/
https://wnl.tv/2020/11/01(...)ld-trump-nog-niet-af
https://x.com/Eerdmans/status/1323910473755119616
Joost Eerdmans wilde in 2005 een dictator voor Nederland:
https://www.hpdetijd.nl/n(...)s-een-goede-dictator
Een "dictator" en een "oorlogskabinet" (dwz, de Grondwet zoals die geldt tijdens vredestijd komt te vervallen). Hoe duidelijk wil je het hebben? Maar degenen die toch al geneigd zijn naar hiërarchie, superioriteit en ongelijkheid opleggen interesseert het weinig.
En nu ben ik weg.
Wel dapper van je dat je dit in POL durft te stellen hoorquote:Op zondag 26 oktober 2025 10:29 schreef papert het volgende:
Je ziet hier in het topic ook dat de jarenlange anti GroenLinks/PvdA campagne door andere partijen en diverse media behoorlijk wortel heeft geschoten.
Je zou ook gewoon naar de doorrekeningen kunnen kijken he?quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Noem eens 2 dingen waardoor je als middenklasse werkend Nederland beter af bent?
De belastingkorting in de lagere schijven worden teniet gedaan door de hogere schijven. Het afschaffen van de HRA kost honderden euros netto, met de hogere schijven zul je vele malen meer bruto loon moeten gaan verdienen om dat ooit terug te krijgen.
Ik kan geen enkele maatregel vinden waardoor je meer geld overhoudt aan het einde van de maand.
Nou noem eens 2 maatregelen?quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je zou ook gewoon naar de doorrekeningen kunnen kijken he?
Dilan zal het vast met je eens zijnquote:Op zondag 26 oktober 2025 11:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als PvdA Klaver naar voren had geschoven was Klaver een arrogante lul, had men Moorman als lijsttrekker gekozen was Moorman een arrogante bitch geweest. Mensen hebben een hekel aan asielzoekers, PvdA is de partij die wordt geassocieerd met asielzoekers dus is de leider een lul.
quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Noem eens 2 dingen waardoor je als middenklasse werkend Nederland beter af bent?
De belastingkorting in de lagere schijven worden teniet gedaan door de hogere schijven. Het afschaffen van de HRA kost honderden euros netto, met de hogere schijven zul je vele malen meer bruto loon moeten gaan verdienen om dat ooit terug te krijgen.
Ik kan geen enkele maatregel vinden waardoor je meer geld overhoudt aan het einde van de maand.
Zie doorrekeningen CPB, pagina 14:quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat je het als GL-PvdA lijsttrekker niet snel goed kan doen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als PvdA Klaver naar voren had geschoven was Klaver een arrogante lul, had men Moorman als lijsttrekker gekozen was Moorman een arrogante bitch geweest. Mensen hebben een hekel aan asielzoekers, PvdA is de partij die wordt geassocieerd met asielzoekers dus is de leider een lul.
Ja, raar is datquote:Op zondag 26 oktober 2025 11:52 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat je het als GL-PvdA lijsttrekker niet snel goed kan doen.
Het is heel simpel: 70% van de kiezers is anti-asiel, de meesten daarvan prioriteren asiel als het verreweg belangrijkste thema van de verkiezingen en daar wordt door die kiezer ook alles van zo'n partij aan opgehangen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:52 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Stemrecht krijg je pas als je genaturaliseerd bent. Migranten die nog niet genaturaliseerd zijn, hebben dus geen stemrecht, dat kun je dus ook niet ontnemen. Maar waarom zou de naturalisatietermijn niet verlengd mogen worden?quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:42 schreef Klopkoek het volgende:
Door de naturalisatietermijn op te rekken naar 15, 20 en zelfs 30 jaar - en hier onrealistische inburgeringseisen aan te verbinden - ontneem je het stemrecht van vele mensen.
Met je Qatar vergelijking ("Singapore" in de woorden van JA21 en VVD) geef je eigenlijk zelf al aan wat het doel is: mensen rechteloos, machteloos en weerloos maken - en als het moet: weghouden uit het zicht van mensen en media.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:44 schreef Ferdii het volgende:
[..]
het doel is met name Nederland dusdanig onaantrekkelijk maken dat ze liever bij duitsland, of ieder ander willekeurig land blijven hangen ipv doorreizen. niks met het ontnemen van stemrecht te maken.
wat denk je dat er gebeurd als je als Eritreeër oid in qatar aanklopt voor asiel? Dan lachen ze je uit, schoppen ze je de mijnen in en als je genoeg verdient hebt voor de overheid wordt je de grens overgezet. Dan doet nederland, ondanks gehoopte aanpassingen in de asielwet helemaal nog niet zo slecht.
Na het kabinet Den Uyl werd Wiegel vice-president in het kabinet van Agt Iquote:Op zondag 26 oktober 2025 10:44 schreef Hexagon het volgende:
Het is niet veel anders dan de "Daar zit Sinterklaas" van Hans Wiegel ooit.
Het 2e heeft denk ik weinig zin. Kiezers die anti-immigratie zijn en waarbij immigratie ook de belangrijkste factor in hun stemkeuze is zullen altijd voor het 'origineel' gaan: de PVV.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is heel simpel: 70% van de kiezers is anti-asiel, de meesten daarvan prioriteren asiel als het verreweg belangrijkste thema van de verkiezingen en daar wordt door die kiezer ook alles van zo'n partij aan opgehangen.
PvdA/GL kan dus twee dingen doen:
1) Dit tijdsgewricht van de boze burger uitzitten (in de oppositie/ als junior partner in het kabinet). Dan blijf je trouw aan je eigen idealen/standpunten maar accepteer je dat je nauwelijks iets kunt bereiken.
2) Een harder asielstandpunt innemen of zorgen dat men zichzelf in ieder geval disassocieert van het imago asielpartij te zijn. Dan zou je op dat thema inbinden maar de andere belangen van je kiezers (betere zorg, beter onderwijs, betere welvaartsverdeling) beter kunnen verdedigen.
Stellen dat het aan Frans Timmermans ligt is (en nu wordt ik waarschijnlijk geband voor een tweede voetbalanalogie in één weekend) als steeds bij een ploeg met een kutselectie roepen dat de trainer eruit moet.
Dat doet er niet toe, het gaat om de beeldvorming.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Na het kabinet Den Uyl werd Wiegel vice-president in het kabinet van Agt I
Het begrotingstekort en staatsschuld onder hen was groter dan met het kabinet Den Uyl
Wie was nou de big spender. ?
Vergeet niet dat toen de allochtonenangel eruit was PvdA zo'n beetje 40 zetels haalde (in 2012, onder Samsom).quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:23 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Het 2e heeft denk ik weinig zin. Kiezers die anti-immigratie zijn en waarbij immigratie ook de belangrijkste factor in hun stemkeuze is zullen altijd voor het 'origineel' gaan: de PVV.
Je ziet dat D66 nu wat conservatiever/kritischer is geworden op dit thema, maar die partij heeft nog kansen om daarmee kiezers weg te trekken bij centrum-rechts (CDA, VVD). Dat gaat niet op voor de PvdA/Groenlinks.
Ik denk dat het op zich goed is als PvdA/Groenlinks ook wat kritischer na gaat denken over immigratie, maar de winst is voornamelijk te halen op sociaaleconomische thema's, die wel populair zijn bij de kiezern
Dat bedoel ik ook.... de beeldvorming van Den Uyl en de PvdA.... Hen wegzetten als teveel geld uitgeven.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe, het gaat om de beeldvorming.
Je hebt het over arbeidsmigranten, ik over asielmigratie... wat betreft arbeidsmigratie is er niks mis, zolang het maar seizoenswerk betreft en werkgevers verantwoordelijk zijn voor verblijf en gedrag ten tijde van de dienstbetrekking.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Met je Qatar vergelijking ("Singapore" in de woorden van JA21 en VVD) geef je eigenlijk zelf al aan wat het doel is: mensen rechteloos, machteloos en weerloos maken - en als het moet: weghouden uit het zicht van mensen en media.
Het is niet bepaald zo dat Qatar 'onaantrekkelijk' is geworden voor migranten of ongedocumenteerden (de facto slavenarbeid). Slechte behandeling en tweederangs burgers: ja; onaantrekkelijk: nee.
Het doel is niet om (illegale) migratie daadwerkelijk in te dammen en in goede banen te leiden. Iets doen aan het ongedocumenteerden probleem.
Nee, helaas. Dat is er niet en dat hebben we al eerder gesproken. Zie hier en hier onze discussie daarover. Daar dacht je ook al even snel naar een paar studies te kunnen wijzen en het simplistische idee te pushen dat linksgeoriënteerden intelligent zijn en rechtsgeoriënteerden niet. Een dergelijke post doet het goed bij geestverwanten, maar de theorie snijdt geen hout.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:20 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Hoogopgeleid? Hmmm. Zou daarin nou een causaal verband met intelligentie te vinden zijn? Howard lijkt voorstander te zijn van meer domheid in onze instituten?
Rechts heeft toch al voldoende stupiditeit in de tweede kamer gebracht? Laten we nou de RvS en dergelijke niet naar dat niveau trekken
Maar goed, destijds hadden ze daar ook veel meer competente mensen zitten.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vergeet niet dat toen de allochtonenangel eruit was PvdA zo'n beetje 40 zetels haalde (in 2012, onder Samsom).
Het is dan ook niet de bedoeling van Timmermans dat jij meer overhoudt. Allemaal even arm. En zelfs als je dood bent mogen je nabestaanden ook nog even afrekenen over je nalatenschap.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nee, we hadden het over de naturalisatietermijn. Daar reageerde jij specifiek op. Je begon over Qatar en wat zij met migranten doen (niet: asielzoekers).quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:37 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Je hebt het over arbeidsmigranten, ik over asielmigratie...
Als je kijkt hoe het er in het gemiddelde distributiecentrum of slachthuis aan toe gaat, of in de bouw, dan is dat niet heel veel anders dan in Qatar hoor.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, we hadden het over de naturalisatietermijn. Daar reageerde jij specifiek op. Je begon over Qatar en wat zij met migranten doen (niet: asielzoekers).
Heb je wel enig idee hoe duur, kostenverslindend en omslachtig zo een Rwanda plan is? Doet jij dit nou echt niet aan de Tweede Wereldoorlog denken door ze naar een notoire mensenrechtenschender te sturen?
Weet je wel dat de instroom naar Nederland al enorm is gedaald (wk 42 in 2023 was 1500, wk 42 in 2025 was 900) en sowieso onder het EU gemiddelde ligt?
Enfin, dit heeft geen zin zo. Doei.
Sinds mijn wat autistische dochter zei: "dat is dus de reden dat BBB wordt leeggegeten, al die BBB-eters", kan ik die spandoeken wel hebben.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:30 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
M'n hele woon-werk route staat er vol mee. Het scheelt dat het qua ratio niet zo heel veel stemmers zijn.
Tsjah ik heb het rapport doorgenomen, maar ik zie niet in welke maatregelen er uiteindelijk voor zorgen dat de koopkracht stijgt.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:51 schreef Breekfast het volgende:
[..]
[..]
Zie doorrekeningen CPB, pagina 14:
https://www.cpb.nl/system(...)-Kaart-2027-2030.pdf
De lasten op inkomen en arbeid gaan bij de PvdA/GL omlaag. Op vermogen gaan ze omhoog.
Dat past helemaal bij de doelgroep waar de PvdA/Groenlinks zich op richt: de midden- en lagere inkomens.
Ik vond dit een geweldige reclame voor Timmermans: https://www.volkskrant.nl(...)n-te-nemen~b634537d/quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:52 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
De kandidatenlijst was indertijd wat beter inderdaad.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:39 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Maar goed, destijds hadden ze daar ook veel meer competente mensen zitten.
Hoewel ik het in de basis wel met je eens ben is dat “honderden euro’s per maand” ook gewoon een frame natuurlijk. Zo’n CDA wil het over een periode van 30 jaar afschaffen. Het is niet dat jij volgend jaar ineens ¤400 per maand inlevert ofzo.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:49 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Tsjah ik heb het rapport doorgenomen, maar ik zie niet in welke maatregelen er uiteindelijk voor zorgen dat de koopkracht stijgt.
Of anders geformuleerd wat het verlies van HRA en inkomen compenseert.
Jij bent het niet met de berekening eens, denkt dat je beter kunt rekenen dan het CPB?quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:49 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Tsjah ik heb het rapport doorgenomen, maar ik zie niet in welke maatregelen er uiteindelijk voor zorgen dat de koopkracht stijgt.
Of anders geformuleerd wat het verlies van HRA en inkomen compenseert.
Goed stuk inderdaad.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vond dit een geweldige reclame voor Timmermans: https://www.volkskrant.nl(...)n-te-nemen~b634537d/
We hebben in Nederland gewoon niemand die die kwaliteit een beetje benadert.
Zeg maar het gezin als hoeksteen van de samenleving bedoel je. Als je dat zegt wordt dat door de progressieve, individualistische goegemeente als betuttelend en ouderwets van tafel geveegd.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Voor mij is het grootste probleem op termijn dat we onze eigen bevolking niet op peil kunnen houden. Er worden gewoon te weinig kinderen geboren.
En daarom hebben we best veel vervangingsmigratie nodig.
Ik zou graag zien dat ons land veel vriendelijker wordt voor gezinnen. En ook voor grotere gezinnen. Dat we daar veel meer op inzetten. Minimaal je eigen bevolking op peil houden. Anders is het straks voorbij.
Dat is geschikte woonruimte, goede kinderopvang en mogelijkheden rondom werk en kinderen, en bijv dat je met 1 inkomen een gezin kunt draaien en dat 1 ouder thuis kan blijven.
Dat soort zaken.
Omdat vrouwen tegenwoordig niet zo veel kinderen meer willen maken, denk ik eerder ook aan een andere oplossing voor dit probleem, namelijk sperma sorteren zodat er meer meisjes geboren worden.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Voor mij is het grootste probleem op termijn dat we onze eigen bevolking niet op peil kunnen houden. Er worden gewoon te weinig kinderen geboren.
Ik zou graag zien dat ons land veel vriendelijker wordt voor gezinnen. En ook voor grotere gezinnen. Dat we daar veel meer op inzetten. Minimaal je eigen bevolking op peil houden. Anders is het straks voorbij.
Dat is geschikte woonruimte, goede kinderopvang en mogelijkheden rondom werk en kinderen, en bijv dat je met 1 inkomen een gezin kunt draaien en dat 1 ouder thuis kan blijven.
Dat soort zaken.
Nou ja tegenwoordig...quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Goed stuk inderdaad.
Helaas zal het maar een beperkt publiek bereiken.
Onderstreept wel een beetje het punt wat ik regelmatig maak: Frans Timmermans is een uitstekende bestuurder maar niet zo’n goede fractievoorzitter. Zijn debatvaardigheden en media-optreden zijn voor heden ten dagen eigenlijk niet toereikend.
Maar dat ligt natuurlijk ook aan de tendens dat het tegenwoordig meer om de vorm dan om de inhoud draait.
Ik vind het echt een groot probleem. Ja. Het gezin moet veel meer centraal komen te staan.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zeg maar het gezin als hoeksteen van de samenleving bedoel je. Als je dat zegt wordt dat door de progressieve, individualistische goegemeente als betuttelend en ouderwets van tafel geveegd.
https://x.com/baspaternot(...)xB-goC54xl-dxsQ&s=19quote:Er heeft vannacht een veiligheidsincident plaatsgevonden in de nabijheid van Dilan Yesilgöz waarop ze naar een veilige locatie is overgebracht, vertelt ze zojuist bij #Buitenhof. Klootzakken.
Tja, dan kun je met name bij SGP en daarna bij CU en CDA terecht, alle andere partijen zijn het hier helaas niet mee eens. En D66 wil zelfs het tegenovergestelde.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik vind het echt een groot probleem. Ja. Het gezin moet veel meer centraal komen te staan.
Jeetje, er zit geen relatie tussen intelligentie en opleidingsniveau. Rechts leert ons elke dag iets nieuwsquote:Op zondag 26 oktober 2025 12:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, helaas. Dat is er niet en dat hebben we al eerder gesproken. Zie hier en hier onze discussie daarover. Daar dacht je ook al even snel naar een paar studies te kunnen wijzen en het simplistische idee te pushen dat linksgeoriënteerden intelligent zijn en rechtsgeoriënteerden niet. Een dergelijke post doet het goed bij geestverwanten, maar de theorie snijdt geen hout.
Geen meer info over vandaag uiteraard, maar Yeşilgöz wordt inmiddels al meer dan 4 jaar permanent beveiligd.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:25 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wtf. Wat is er gebeurd? Iemand meer info?
[..]
https://x.com/baspaternot(...)xB-goC54xl-dxsQ&s=19
We moeten even een 'home alone' doen om te zien wie er mist.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:25 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ze schijnt al 4 jaar bedreigingen vanuit de georganiseerde misdaad te krijgen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:25 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik las ergens dat meer dan 40 kamerleden beveiligd worden.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:43 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ze schijnt al 4 jaar bedreigingen vanuit de georganiseerde misdaad te krijgen.
Een erg goed punt van de oud secretaris-generaal van de NAVO. We zien nu al dat men in Europa heel erg voorzichtig is in de omgang met Trump en de zijnen. Dat Rutte nu loopt op eieren voor Zelensky is goed te begrijpen. De vraag is of, en waar, men in Europa op een gegeven moment een grens durft te trekken op dit gebied.quote:De MAGA-ideologie wordt beschouwd als exportproduct (door o.a. Vance). Niet alleen Poetin stookt dus in de rechtsstaat. Als Vance dus pleidooien houdt in Munchen en tijdens Poolse presidentsverkiezingen voor populistische partijen in Europa, dan krijgt mijn rechtsstaatverhaal perspectief, als je begrijpt wat ik bedoel...
Misschien woont ze wel in hetzelfde safe house als Geert Wilders. Die twee schijnen het goed met elkaar te kunnen vinden.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:30 schreef Hanca het volgende:
Geen meer info over vandaag uiteraard, maar Yeşilgöz wordt inmiddels al meer dan 4 jaar permanent beveiligd.
Er zijn ook mensen die geen christen zijn en waarde hechten aan het gezin. Daar hebben christenen echt geen monopolie op. Partijen als Forum voor Democratie en DENK vinden het gezin ook belangrijk, al wordt daar in hun partijprogramma's misschien niet zo uitgebreid over gesproken.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:29 schreef Hanca het volgende:
Tja, dan kun je met name bij SGP en daarna bij CU en CDA terecht, alle andere partijen zijn het hier helaas niet mee eens. En D66 wil zelfs het tegenovergestelde.
Een gezonde en veilige thuisomgeving, dat omvat maar valt niet identitair samen met 'het gezin'.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik vind het echt een groot probleem. Ja. Het gezin moet veel meer centraal komen te staan.
2005 en 2016, je weet ook wel dat Eerdmans op die vlakken is gedraaid.quote:
De partijen die ik noem zijn de enige partijen die feitelijk iets willen doen om de schandalige belastingkloof tussen 1 en 2-verdieners te dichten.quote:Op zondag 26 oktober 2025 14:42 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die geen christen zijn en waarde hechten aan het gezin. Daar hebben christenen echt geen monopolie op. Partijen als Forum voor Democratie en DENK vinden het gezin ook belangrijk, al wordt daar in hun partijprogramma's misschien niet zo uitgebreid over gesproken.
Dit moet in mijn optiek ook heel snel rechtgetrokken worden.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
De partijen die ik noem zijn de enige partijen die feitelijk iets willen doen om de schandalige belastingkloof tussen 1 en 2-verdieners te dichten.
Ook 2020-2021 staat daar duidelijk en helder tussen. Je misleidt en manipuleert de boel, alweer.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:07 schreef nostra het volgende:
[..]
2005 en 2016, je weet ook wel dat Eerdmans op die vlakken is gedraaid.
Het gaat niet om een veilige thuisomgeving (zijn er überhaupt mensen die daar tegen zijn dan?) maar over het feit dat het om uiteenlopende redenen niet aantrekkelijk (genoeg) is om kinderen te krijgen en een gezin te stichten.quote:Op zondag 26 oktober 2025 14:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een gezonde en veilige thuisomgeving, dat omvat maar valt niet identitair samen met 'het gezin'.
Even nog voor de helderheid: Eerdmans stapte eind 2020 uit FvD.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:07 schreef nostra het volgende:
[..]
2005 en 2016, je weet ook wel dat Eerdmans op die vlakken is gedraaid.
Wat heeft dat specifiek met het atomaire gezin in conservatieve/confessionele zin te maken?quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het gaat niet om een veilige thuisomgeving (zijn er überhaupt mensen die daar tegen zijn dan?) maar over het feit dat het om uiteenlopende redenen niet aantrekkelijk (genoeg) is om kinderen te krijgen en een gezin te stichten.
Woningtekort, tekort aan scholen en opvangplekken, peperdure opvang en daarnaast kost een kind gewoon een hoop geld aangezien je het te eten moet geven, aan moet kleden en het kind doorgaans ook iets van hobby’s heeft (zoek eens op wat de contributie van een sportclub per jaar kost). Nou kan je betogen “eigen keus dus draai zelf maar op voor de kosten” alleen als niemand meer een kind wil omdat het te duur is, wie gaat dan over 50 jaar jouw billen wassen?
Maar los van het financiële plaatje is een jong kind onderaan de streep ook gewoon een blok aan je been. Je levert een groot stuk bewegingsvrijheid in en zeker in de eerste paar jaar kan je niets meer spontaan doen. Niet iedereen wil dat offer brengen, om wat voor reden dan ook.
Daar ging de opmerking van @PieterDeRijcke niet over. Het ging erover dat het onvoldoende aantrekkelijk is om een gezin te stichten en dat er beleid moet komen om dat te veranderen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat heeft dat specifiek met het atomaire gezin in conservatieve/confessionele zin te maken?
Het word ook hoog tijd dat we deze kolder de wereld uithelpen. Vervangingsmigratie; alsof meer mensen binnenslepen de enige optie is die we hebben, nog los van het feit dat het op de langere termijn het probleem alleen maar verergert, want wie vervangt al die migranten vervolgens weer?quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ben het ermee eens dat je dat zo goed mogelijk zou moeten faciliteren.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daar ging de opmerking van @:PieterDeRijcke niet over. Het ging erover dat het onvoldoende aantrekkelijk is om een gezin te stichten en dat er beleid moet komen om dat te veranderen.
Ik ben het met hem eens dat het momenteel inderdaad weinig aantrekkelijk is om kinderen te krijgen.
Arbeidsmigratie is een piramidespel.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:54 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het word ook hoog tijd dat we deze kolder de wereld uithelpen. Vervangingsmigratie; alsof meer mensen binnenslepen de enige optie is die we hebben, nog los van het feit dat het op de langere termijn het probleem alleen maar verergert, want wie vervangt al die migranten vervolgens weer?
Wij kunnen prima, zouden misschien zelfs wel beter gedijen, met veel minder inwoners op die lullige paar km2 die we hebben met zijn allen. Je zult alleen sommige dingen niet, of anders moeten doen.
Je zult je eigen bevolking toch enigszins op peil moeten kunnen houden, of een goed economisch plan hoe om te gaan met krimp. En ook krimp kan niet oneindig doorgaan.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:54 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het word ook hoog tijd dat we deze kolder de wereld uithelpen. Vervangingsmigratie; alsof meer mensen binnenslepen de enige optie is die we hebben, nog los van het feit dat het op de langere termijn het probleem alleen maar verergert, want wie vervangt al die migranten vervolgens weer?
Wij kunnen prima, zouden misschien zelfs wel beter gedijen, met veel minder inwoners op die lullige paar km2 die we hebben met zijn allen. Je zult alleen sommige dingen niet, of anders moeten doen.
Met meer hoogwaardige banen zouden we met minder mensen kunnen om oa de AOW te betalen. Bullshitbanen zoals lage managers moeten we vanaf.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Arbeidsmigratie is een piramidespel.
We kunnen mensen met een bullshit baan ook gewoon omscholen zodat ze ingezet kunnen worden in een nuttige baan.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:15 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Met meer hoogwaardige banen zouden we met minder mensen kunnen om oa de AOW te betalen. Bullshitbanen zoals lage managers moeten we vanaf.
Waarom zouden we, bullshitbanen genereren ook inkomsten.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We kunnen mensen met een bullshit baan ook gewoon omscholen zodat ze ingezet kunnen worden in een nuttige baan.
Inderdaad. Maar daarnaast zijn ook mensen met banen die economisch en/of maatschappelijk gezien geen enkele waarde hebben. Denk aan vloggers, influencers etc. Of banen die louter dienen om de luiheid van anderen te faciliteren, zoals flitsbezorgers.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:15 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Met meer hoogwaardige banen zouden we met minder mensen kunnen om oa de AOW te betalen. Bullshitbanen zoals lage managers moeten we vanaf.
Eerder dat je beide fulltime moet werken om ook maar enigszins kans te maken om een passende woning te huren of te kopen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Veel stellen willen sowieso geen hinderen. Vrijheid blijheid is het motto.
Maar de toegevoegde waarde voor de maatschappij is zeer beperkt tot nihil. Waar heb je meer aan: aan een influencer of aan een politieagent?quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zouden we, bullshitbanen genereren ook inkomsten.
Als die influencer het een beetje goed doet betaalt ze tonnen aan belasting, daarvoor kun je 2 agenten aan het werk houden.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar de toegevoegde waarde voor de maatschappij is zeer beperkt tot nihil. Waar heb je meer aan: aan een influencer of aan een politieagent?
Als je daar ook maar de kleinste kanttekening bij plaatst krijg je direct een leger aan woeste boomers over je heen. Net als wanneer je kritiek hebt op de bespottelijke tariefstelling van de kinderopvangquote:Op zondag 26 oktober 2025 16:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Eerder dat je beide fulltime moet werken om ook maar enigszins kans te maken om een passende woning te huren of te kopen.
Het probleem is alleen dat de politie een personeelstekort heeft, hoofdzakelijk omdat het ruk betaalt zeker als je de risico’s in ogenschouw neemt. Of heb jij zin om het risico te lopen dat iemand je ballen eraf schiet voor die jodenfooi?quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als die influencer het een beetje goed doet betaalt ze tonnen aan belasting, daarvoor kun je 2 agenten aan het werk houden.
''Jahhhh en wij namen gewoon kinderen bij onze ouders op zolder''quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je daar ook maar de kleinste kanttekening bij plaatst krijg je direct een leger aan woeste boomers over je heen. Net als wanneer je kritiek hebt op de bespottelijke tariefstelling van de kinderopvang
Pas een beetje op je woorden, 'jodenfooi' kan tegenwoordig echt niet meer.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat de politie een personeelstekort heeft, hoofdzakelijk omdat het ruk betaalt zeker als je de risico’s in ogenschouw neemt. Of heb jij zin om het risico te lopen dat iemand je ballen eraf schiet voor die jodenfooi?
En dan ben je nog een groot deel van de dag bezig met allerlei geschoffelde gekkies omdat de GGZ een teringbende is.
Ligt er aan hoe je 'toegevoegde waarde' definieert. In mijn ogen behoort dat niet primair een definitie te zijn die zich uitdrukt in monetaire waarde.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als die influencer het een beetje goed doet betaalt ze tonnen aan belasting, daarvoor kun je 2 agenten aan het werk houden.
Dan moet je de pliesie beter betalen, maar waarvan?quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat de politie een personeelstekort heeft, hoofdzakelijk omdat het ruk betaalt zeker als je de risico’s in ogenschouw neemt. Of heb jij zin om het risico te lopen dat iemand je ballen eraf schiet voor die jodenfooi?
En dan ben je nog een groot deel van de dag bezig met allerlei geschoffelde gekkies omdat de GGZ een teringbende is.
Nee, dat staat er helemaal niet in.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:42 schreef Klopkoek het volgende:
referendum over EU lidmaatschap staat in huidig JA21 programma
Wij hadden geen kinderopvang! Moeder bleef gewoon thuis bij de kinderen!quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
''Jahhhh en wij namen gewoon kinderen bij onze ouders op zolder''
Je kunt mensen ook een grote kuil laten graven, en ze daarvoor betalen. Die mensen hebben een inkomen, het BBP groeit, iedereen blij.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe je 'toegevoegde waarde' definieert. In mijn ogen behoort dat niet primair een definitie te zijn die zich uitdrukt in monetaire waarde.
Op die fiets levert de durfkapitalist ook meer toegevoegde waarde dan de verpleger.
''Ja maar jij hebt een grote flatscreen tv, die luxe hadden wij niet''quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wij hadden geen kinderopvang! Moeder bleef gewoon thuis bij de kinderen!
Ja lachen man. Toen je op 1 salaris een huis kon kopen, je gezin kon onderhouden en de hoofdkostwinner fiscale voordelen kreeg.
Daarnaast werden mensen toen ook daadwerkelijk fatsoenlijk betaald. Pak de grafiek van de reële lonen er maar bij: Jan Modaal staat al 50 jaar stil. Alles voor de bedrijven en de aandeelhouders.
De justitiebegroting. Maar de politie in Nederland is sowieso een lachertje. Er is geen enkel respect voor agenten. Maar ze doen het ook zelf hè. Met hun “deëscalerend optreden”. Ga in Spanje maar eens rellen met de Guardia Civil, dan word je niet met een bus weggebracht maar krijg je gewoon een knuppel op je bovenlip.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan moet je de pliesie beter betalen, maar waarvan?
Maar ik heb wel een bullshitbaan (tenminste, ik ben software engineer van het type waarvan de wereld niet zal stoppen met draaien mocht ik morgen onder de tram komen).quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Jij en ik. Maar daar hoor je me ook niet over zeiken. Ik betaal hem graag.
... Sorry, wat? Sperma sorteren? Hoe, wat, waar, wie?quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Omdat vrouwen tegenwoordig niet zo veel kinderen meer willen maken, denk ik eerder ook aan een andere oplossing voor dit probleem, namelijk sperma sorteren zodat er meer meisjes geboren worden.
Spermacellen die een jongetje verwekken en spermacellen die een meisje verwekken scheiden. Als we vervolgens vrouwen die een kind willen insemineren met spermacellen die een meisje verwekken, kunnen we ervoor zorgen dat er meer meisjes dan jongens geboren worden. Het scheiden van spermacellen gaat helaas niet volledig, maar wel zodanig dat de kans tot zo'n 85% kan oplopen dat je een kind van het gewenste geslacht verwekt.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:02 schreef probeer het volgende:
... Sorry, wat? Sperma sorteren? Hoe, wat, waar, wie?
Alsjeblieft, licht dit toe.
De Partij van den Arbied die is niet meer helaasquote:Op zondag 26 oktober 2025 12:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook.... de beeldvorming van Den Uyl en de PvdA.... Hen wegzetten als teveel geld uitgeven.
En dan zelf de fout ingaan.
Vrouwen die een kind willen, krijgen daar dus zelf geen keuze meer in (waaronder de keuze om het geslacht van je baby niet te willen kiezen)? Mensen de optie geven is al heel wat. Vrouwen dwingen gaat velen malen verder. En dan druk ik me voorzichtig en beleefd uit. Jij ziet daar juridisch, en bovenal ethisch, geen bezwaren bij?quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Spermacellen die een jongetje verwekken en spermacellen die een meisje verwekken scheiden. Als we vervolgens vrouwen die een kind willen insemineren met spermacellen die een meisje verwekken, kunnen we ervoor zorgen dat er meer meisjes dan jongens geboren worden. Het scheiden van spermacellen gaat helaas niet volledig, maar wel zodanig dat de kans tot zo'n 85% kan oplopen dat je een kind van het gewenste geslacht verwekt.
Dit is ethisch niet te verkopen en een no go.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Spermacellen die een jongetje verwekken en spermacellen die een meisje verwekken scheiden. Als we vervolgens vrouwen die een kind willen insemineren met spermacellen die een meisje verwekken, kunnen we ervoor zorgen dat er meer meisjes dan jongens geboren worden. Het scheiden van spermacellen gaat helaas niet volledig, maar wel zodanig dat de kans tot zo'n 85% kan oplopen dat je een kind van het gewenste geslacht verwekt.
Ik heb daar een keer een topic over geopend.
VER / Sperma sorteren voor samenleving met veel meer vrouwen dan mannen
Ik mag hopen van niet.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:39 schreef Spablauw214 het volgende:
Vrouwen dwingen om kinderen te krijgen klinkt als een soort lebensborn programma.
Sorry @:capricia hoop dat het mag blijven staan maar ik kan hier niks anders van maken.
Ja sorry hoor maar dat idee van kip frites heeft toch niets meer met medische ethiek te maken.quote:
Klinkt een beetje als Brave New World.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja sorry hoor maar dat idee van kip frites heeft toch niets meer met medische ethiek te maken.
Ik weet het nog zo net niet en het zou me werkelijk niets verbazen als minstens de helft van de mensen die momenteel PVV stemmen, dat vroeger deden op de PvdA en in mindere mate op het CDA. Het is ook gewoon helemaal niet zo moeilijk na te gaan want amper 20 jaar geleden in 2006 namelijk, wist de PvdA nog 49 zetels te halen en was alleen het CDA met 54 zetels groter. De VVD moest het toen met nog niet eens de helft doen, die hadden slechts 22 zetels, 2006 was ook het jaar waarin de PVV werd opgericht en die toen met 9 zetels in de kamer kwamen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:23 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Het 2e heeft denk ik weinig zin. Kiezers die anti-immigratie zijn en waarbij immigratie ook de belangrijkste factor in hun stemkeuze is zullen altijd voor het 'origineel' gaan: de PVV.
Je ziet dat D66 nu wat conservatiever/kritischer is geworden op dit thema, maar die partij heeft nog kansen om daarmee kiezers weg te trekken bij centrum-rechts (CDA, VVD). Dat gaat niet op voor de PvdA/Groenlinks.
Ik denk dat het op zich goed is als PvdA/Groenlinks ook wat kritischer na gaat denken over immigratie, maar de winst is voornamelijk te halen op sociaaleconomische thema's, die wel populair zijn bij de kiezern
Precies.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja sorry hoor maar dat idee van kip frites heeft toch niets meer met medische ethiek te maken.
Als advocaat van de duivel kan ik alleen maar bedenken dat enige voorstanders van dit in mijn ogen tekstboek discriminerende idee, zullen beogen dat de slachtoffers het wellicht niet als schofferend zouden ervaren om hun huis en dit land uit te moeten.quote:Racistisch en discriminerend taalgebruik zijn gewoonweg niet toegestaan in een haatdragende context, en het op persoonlijk vlak aanvallen van medeusers is dat óók niet. Dat is ook nooit toegestaan geweest, maar we zullen hier de komende tijd de teugels strakker op gaan trekken.
Daaronder valt tevens het schofferen van groepen mensen in welke vorm dan ook, om iets waar ze niet zelf voor gekozen hebben. Denk aan land van herkomst, etniciteit, huidskleur, seksuele voorkeur etc. We vallen dus niemand aan om wat die persoon of groep is en waar die persoon of groep niets aan kan doen.
Ook de VVD kan gewoon een keer 10 zetels halen, daar maak ik me geen illusies over. Het is vooral omdat Eerdmans zo’n beroerde campagne draait en dat de VVD nu veel strategische stemmers trekt die vooral tegen Timmermans zijn, dat de boel nu weer wat aantrekt.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:59 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Ik weet het nog zo net niet en het zou me werkelijk niets verbazen als minstens de helft van de mensen die momenteel PVV stemmen, dat vroeger deden op de PvdA en in mindere mate op het CDA. Het is ook gewoon helemaal niet zo moeilijk na te gaan want amper 20 jaar geleden in 2006 namelijk, wist de PvdA nog 49 zetels te halen en was alleen het CDA met 54 zetels groter. De VVD moest het toen met nog niet eens de helft doen, die hadden slechts 22 zetels, 2006 was ook het jaar waarin de PVV werd opgericht en die toen met 9 zetels in de kamer kwamen.
De verkiezingen daarna in 2010 was de VVD voor het eerst in haar bestaan de grootste partij met 31 zetels terwijl zowel het CDA als de PvdA toen allebei veel zetels verloren, respectievelijk 20 en 19, de PVV steeg toen voor het eerst flink en verdubbelde ruim in zetels van 9 naar 24 en was daarmee de 3e partij van Nederland, nog voor het CDA.
En zo kun je doorgaan en zie je de PVV steeds groter worden en PvdA en CDA steeds kleiner. De enige grote partij die er tot voor kort geen last van had was de VVD, want die zijn gewoon bijna 15 jaar de grootste partij gebleven.
Je kan er een essay van 30 kantjes aan wijden maar imo zijn dit gewoon Josef Mengele-praktijken en trek je hiermee een enorme pandora’s box open waarvan de potentiële gevolgen niet te overzien zijn.quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zie dat er wat commotie is rondom het idee van sperma sorteren.
Het idee van een maatschappij waarin substantieel meer meisjes dan jongens worden geboren, kan bijdragen aan het op peil houden van het aantal mensen.
De voortplantingscapaciteit van een populatie wordt bepaald door het aantal vrouwen. Om het aantal mensen gelijk te houden moet iedere vrouw gemiddeld één dochter krijgen. Bij de natuurlijke geslachtsverhouding bij geboorte van 48,5% meisjes en 51,5% jongens komt je dus op een aantal van gemiddeld 2,1 kind per vrouw. Maar als je gaat sperma sorteren en je krijgt 80% meisjes en 20% jongens, dan zou gemiddeld 1,25 kind per vrouw voldoende zijn.
Voor alle duidelijkheid, ik wil niemand dwingen om kinderen te maken, en ik wil ook niemand dwingen om aan het sperma sorteren mee te doen.
Dit idee heeft ook niets te maken met eugenetica. Dat is ook het doel niet. Het doel is alleen het veranderen van de geslachtsverhouding bij geboorte.
Ik zie verder grote voordelen in een maatschappij met substantieel meer vrouwen dan mannen.
Maar goed, om dit topic niet verder te laten ontsporen, nodig ik jullie uit om in mijn topic hierover verder te discussieren.
Superfijn dat je iig afstand neemt van het verplichte gedeelte. Ben ik oprecht blij om.quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik zie dat er wat commotie is rondom het idee van sperma sorteren.
Het idee van een maatschappij waarin substantieel meer meisjes dan jongens worden geboren, kan bijdragen aan het op peil houden van het aantal mensen.
De voortplantingscapaciteit van een populatie wordt bepaald door het aantal vrouwen. Om het aantal mensen gelijk te houden moet iedere vrouw gemiddeld één dochter krijgen. Bij de natuurlijke geslachtsverhouding bij geboorte van 48,5% meisjes en 51,5% jongens komt je dus op een aantal van gemiddeld 2,1 kind per vrouw. Maar als je gaat sperma sorteren en je krijgt 80% meisjes en 20% jongens, dan zou gemiddeld 1,25 kind per vrouw voldoende zijn.
Voor alle duidelijkheid, ik wil niemand dwingen om kinderen te maken, en ik wil ook niemand dwingen om aan het sperma sorteren mee te doen.
Dit idee heeft ook niets te maken met eugenetica. Dat is ook het doel niet. Het doel is alleen het veranderen van de geslachtsverhouding bij geboorte.
Ik zie verder grote voordelen in een maatschappij met substantieel meer vrouwen dan mannen.
Maar goed, om dit topic niet verder te laten ontsporen, nodig ik jullie uit om in mijn topic hierover verder te discussieren.
Schrappen ontwikkelingssamenwerking natuurlijk, en bezuinigingen op het COA.quote:Op zondag 26 oktober 2025 16:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan moet je de pliesie beter betalen, maar waarvan?
In mijn regio (Zuid Limburg) klopt dat.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:59 schreef kladderadatsch het volgende:
die momenteel PVV stemmen, dat vroeger deden op de PvdA en in mindere mate op het CDA.
Stukje Boys from Brazil.quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan er een essay van 30 kantjes aan wijden maar imo zijn dit gewoon Josef Mengele-praktijken en trek je hiermee een enorme pandora’s box open waarvan de potentiële gevolgen niet te overzien zijn.
Let's agree to disagree, we komen hier toch niet uit. Zou het wel waarderen als je me niet in elke zin voor manipulator, schoft of wat dan ook uitmaakt. Voegt niets toe.quote:Op zondag 26 oktober 2025 15:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Even nog voor de helderheid: Eerdmans stapte eind 2020 uit FvD.
Dat was meer dan een jaar na (onder andere):
- Nederland moet dominant blank blijven
- De Boreale toespraak
- Poseren met Mein Kampf bij Radio 1
- Van Rompuy en Juncker zijn Napoleon en Hitler "vanwege hun obsessie met Rusland". Baudet herhaalde dit nota bene in het televisiedebat met Rutte in 2019.
- De EU is het Derde Rijk, moet stuk en Nederland moet eruit (referendum over EU lidmaatschap staat in huidig JA21 programma)
- Voortdurende twijfels over MH17, de conclusies staan vast
- De Brexit wordt gesaboteerd door de deep state (en nog meer deep state gelul). De deep state maakt van Brexit geen succes.
Eerdmans bleef er zitten ná Otten. Lang na berichten van antisemitisme en zijn exitverklaring werd geschreven door Eva Vlaardingerbroek.
Dus nog een keer: hoe duidelijk wil je het hebben?
Wilders is als Limburger en ex-VVD-er ook in het gat dat Fortuyn achterliet met zijn LPF gesprongen. Juist door dat geklungel van de LPF die toen wel in de regering stapten vond Wilders dat ie dan maar een beweging zonder leden moest gaan starten.quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
In mijn regio (Zuid Limburg) klopt dat.
De steden waren PvdA, en het platteland/dorpjes CDA.
Schoft heb ik nergens gezegd (alweer een onwaarheid!), manipulator wel en ook dat de waarheid met opzet wordt verbogen. Jij doet alsof Eerdmans na 2005 en 2016 is bijgedraaid (en laat dan alle andere latere jaartallen weg, waar ik gewoon bewijs voor heb gegeven). Er is niets waaruit dat blijkt.quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Let's agree to disagree, we komen hier toch niet uit. Zou het wel waarderen als je me niet in elke zin voor manipulator, schoft of wat dan ook uitmaakt. Voegt niets toe.
Bezuinigen op het COA? Jij wilt meer asielproblemen in plaats van minder?quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Schrappen ontwikkelingssamenwerking natuurlijk, en bezuinigingen op het COA.
Hij volgt gewoon de lijn van Kabinet Schoof. Enige ratio is niet nodig maar het klinkt wel lekker stoer.quote:Op zondag 26 oktober 2025 19:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bezuinigen op het COA? Jij wilt meer asielproblemen in plaats van minder?
Het was sarcasme.quote:Op zondag 26 oktober 2025 19:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Bezuinigen op het COA? Jij wilt meer asielproblemen in plaats van minder?
Echt he, dit bijv.quote:Op zondag 26 oktober 2025 19:23 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Zelfs in de jeugdjournaal kan Yesilgöz dr knar niet houden en speelt letterlijk vals
Dit is een grap, right...quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:29 schreef papert het volgende:
Inhoudelijk heeft niemand een argument waarom het zo erg zou zijn als zij de premier zouden leveren, of de grootste partij in het kabinet zouden zijn. Toch lijken gevoelsmatig heel veel mensen dit erg te vinden.
De enige argumenten daarvoor zijn hogere belastingen voor middeninkomens (niet waar), het land wordt dan overspoeld door asielzoekers (niet waar) en Timmermans is zo ijdel, en GroenLinks zo elitair. (Bijvoorbeeld Eerdmans is toch minstens zo elitair en ijdel als Timmermans)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |