abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219104388
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk
Verslag van informateur Plasterk
Verslag van informateur Putters
Verslag van informateurs Dijkgraaf en Van Zwol
Hoofdlijnenakkoord met financiële bijlages

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Verian / Eén Vandaag
De Hond

Keuzes in kaart: 2027-2030

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorg
blablablabla
pi_219104390
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 20:08 schreef KaheemSaid het volgende: [..] Dat er 30% over de grens aan komt waaien betekent niet dat er niet een groter deel naar het buitenland weg kan waaien toch? Ik vind het raar dat je eerst met onwaarheden komt en daarna zegt stop met huilen, als de waarheid toch gejank is waarom heb je die onwaarheden dan nodig?
Onwaarheden valt te bezien. Het is vooral een verschillende manier van observeren. Nederland is een van de weinige landen die de impact van stikstof op Natura 2000-gebieden consistent rapporteert en een strengere norm hanteert voor vergunningen dan veel andere Europese landen. We snijden ons zelf in de vingers door per se het braafste jongetje van de klas te willen zijn. Los daar van zouden we beter helemaal kunnen stoppen met die stikstofonzin.
blablablabla
pi_219104485
Premiewoningen voor starters maar weer aanschaffen.
pi_219104556
Hele fijne debatopzet was dit

Jetten en Bontenbal laten Yesilgoz mooi rechts liggen, die gaan voor het midden.

Frans speelde een aardige thuiswedstrijd aan het publiek te horen.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219104630
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 20:53 schreef TheVulture het volgende:

Jetten en Bontenbal laten Yesilgoz mooi rechts liggen, die gaan voor het midden.

Mee eens en ook goede debatleiders. Vorige keer dit nooit gezien, want behoor tot het noorden. Zie zoiets hier niet direct gebeuren trouwens.. :D
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:05:41 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219104676
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:01 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mee eens en ook goede debatleiders. Vorige keer dit nooit gezien, want behoor tot het noorden. Zie zoiets hier niet direct gebeuren trouwens.. :D
Het is door Omroep Brabant, Omroep Zeeland en L1 georganiseerd.

Als de omroepen in Drenthe, Groningen en Friesland de handen ineen slaan moet dat ook wel lukken.
pi_219104689
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 20:53 schreef TheVulture het volgende:

Op dit moment lijken ze inderdaad echt een voorkeur te hebben voor een CDA - D66 - GroenLinks / PvdA - VVD kabinet ja.

Maar ik moet het eerst nog maar eens zien hoor. Ik zie D66 en het CDA ook zomaar met de VVD met JA21 een poging over rechts wagen, al heeft dat nu nog geen meerderheid.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:07:48 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219104697
Er is btw een Groninger Verkiezingsdebat.

https://forum.nl/nl/agend(...)ger-verkiezingsdebat
pi_219104698
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is door Omroep Brabant, Omroep Zeeland en L1 georganiseerd.

Als de omroepen in Drenthe, Groningen en Friesland de handen ineen slaan moet dat ook wel lukken.
Vrees dat die te eigenwijs zijn en zich absoluut niet als een soort samen apart gedeelte van Nederland voelen.
pi_219104724
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:06 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Op dit moment lijken ze inderdaad echt een voorkeur te hebben voor een CDA - D66 - GroenLinks / PvdA - VVD kabinet ja.

Maar ik moet het eerst nog maar eens zien hoor. Ik zie D66 en het CDA ook zomaar met de VVD met JA21 een poging over rechts wagen, al heeft dat nu nog geen meerderheid.
Het zou mooi zijn wanneer er ook een optie via Volt, CU etc komt. Dat minimaliseert de positie van de VVD om moeilijk te doen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219104874
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:07 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Vrees dat die te eigenwijs zijn en zich absoluut niet als een soort samen apart gedeelte van Nederland voelen.
Valt wel mee denk ik, maar waarom Overijssel en Gelderland dan niet meenemen. Dat is cultureel net zo verwant (gaan allemaal naar de Zwarte Cross :P )
Robert Moog died for our synths
pi_219104895
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:29 schreef Gehenna het volgende:

[..]
Valt wel mee denk ik, maar waarom Overijssel en Gelderland dan niet meenemen. Dat is cultureel net zo verwant (gaan allemaal naar de Zwarte Cross :P )
Dan zou ik nog eerder een Oost-Nederlandse uitzending verwachten. Friesland doet vaak eigenwijs, zie die malle FNP nu weer, manoman.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:34:02 #13
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219104897
ik weet echt niet wat ik moet stemmen, niks spreekt mij aan.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_219104911
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:34 schreef cherrycoke het volgende:
Houd je van dieren?
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:38:56 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219104926
Mooi stuk over de rampcampagne van de BBB
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-mislukking-geworden
pi_219104934
Idem hier.
quote:
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219104943
quote:
Tsja, op deze manier won ook Trump... (is dat een argument? Trumpisten = sowieso BBB, JA21, PVV, FvD)

Een aantal van de grote problemen krijgen amper aandacht in de campagne (bijvoorbeeld onderwijskwaliteit en ivm Europa hoge kansenongelijkheid onderwijs).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:42:00 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219104949
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:40 schreef capricia het volgende:
Idem hier.
[..]

Misschien uit medelijden op van Hijum stemmen?
pi_219104951
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Tsja, op deze manier won ook Trump... (is dat een argument? Trumpisten = sowieso BBB, JA21, PVV, FvD)
Ik weet het ook nog allemaal niet. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219104955
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Misschien uit medelijden op van Hijum stemmen?
Een pitty stem. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219104957
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:01 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Vorige keer wel geprobeerd, maar er kwam blijkbaar niemand opdagen: https://www.rtvnoord.nl/n(...)sdebat-gaat-wel-door
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219104958
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Een pitty stem. _O-
Mijn broer overweegt dat.. :D
pi_219104967
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:38 schreef Hexagon het volgende:
Mooi stuk over de rampcampagne van de BBB
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-mislukking-geworden
Ik vind het verbazingwekkend dat ze toch nog op 4 zetels staan in de peilingen.

Overigens net zo verbijsterend dat FvD op 5 of 6 zetels peilt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219104969
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mijn broer overweegt dat.. :D
Als iemand dat wil, prima hoor. :D
Ik moet voor drie mensen stemmen. Mijn schoonouders.
'Doe maar wat jij wil'
Zucht.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219104971
quote:
Idem hier.
[..]

Brekelmans is mooi middle of the road.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219104981
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet het ook nog allemaal niet. :{
Ik vind alles van SP tot CDA acceptabel en redelijk normaal.

JA21 en alles rechts daarvan zou eigenlijk verboden moeten worden (net als Bij1 en die Chinese kok).

Annabel Nanninga: ebola als oplossing voor migratie en overbevolking uit Afrika.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:46:52 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219104990
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik vind het verbazingwekkend dat ze toch nog op 4 zetels staan in de peilingen.

Overigens net zo verbijsterend dat FvD op 5 of 6 zetels peilt.
Lidewij doet het wel goed bij jongens met mentale issues, dus dat snap ik wel.
pi_219105005
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik vind alles van SP tot CDA acceptabel en redelijk normaal.

JA21 en alles rechts daarvan zou eigenlijk verboden moeten worden (net als Bij1 en die Chinese kok).

Annabel Nanninga: ebola als oplossing voor migratie en overbevolking uit Afrika.
Nanninga past ook beter bij FvD, maar samenwerken met Baudet was alsof ze in de spiegel keek.
pi_219105007
quote:
quote:
Idem hier.
[..]

Ken jullie politieke voorkeuren niet, maar misschien is de SP iets? Ik weet dat er een sfeer van oppositie en 0 ambitie omheenhangt, maar dat is eigenlijk niet gegrond. Heel eerlijk, het gaat niet lekker in de peilingen, maar het zijn altijd wel kwalitatief goede Kamerleden.
pi_219105023
quote:
Als je met 27 deelnemende partijen niks kan vinden, ben je zelf misschien erg kritisch? Je hoeft niet 100% achter een partij te staan, gaan voor je belangrijkste 3 onderwerpen en kijken wat daar dan het dichtst in de buurt komt is ook een optie.

En partijen laten afvallen omdat jezelf een breekpunt formuleert op onderwerpen due nooit een kamermeerderheid krijgen lijkt me ook onverstandig. Je kunt bijvoorbeeld CDA uitsluiten omdat je bang bent dat je je IDkaart moet inscannen voor Fok! (is trouwens ook niet hun plan), maar je weet dat dat nooit door beide kamers en langs de rechter komt, dus dat is onzinnig als je de rest van het programma wel goed vindt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219105043
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:48 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
[..]
Ken jullie politieke voorkeuren niet, maar misschien is de SP iets? Ik weet dat er een sfeer van oppositie en 0 ambitie omheenhangt, maar dat is eigenlijk niet gegrond. Heel eerlijk, het gaat niet lekker in de peilingen, maar het zijn altijd wel kwalitatief goede Kamerleden.
Twee jaar terug heb ik op de SP gestemd, zelfs met mandaat van mijn moeder, dus twee stemmen, omdat ik dacht, zo links mogelijk nu even (jaren op D66 gestemd). Nu toch maar weer strategisch stemmen. Twijfel nu tussen D66 en PvdA/GL.
pi_219105078
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:53 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Twee jaar terug heb ik op de SP gestemd, zelfs met mandaat van mijn moeder, dus twee stemmen, omdat ik dacht, zo links mogelijk nu even (jaren op D66 gestemd). Nu toch maar weer strategisch stemmen. Twijfel nu tussen D66 en PvdA/GL.
Snap ik! Ik heb nog getwijfeld om strategisch op GL/PvdA te stemmen, maar wil dan toch liever stemmen op de partij die nu het dichst bij me staat. Heb overigens ook jarenlang D66 gestemd :D.
pi_219105079
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:45 schreef capricia het volgende:
Als iemand dat wil, prima hoor. :D
Ik moet voor drie mensen stemmen. Mijn schoonouders.
'Doe maar wat jij wil'
Zucht.
Dat mag.
Behalve je eigen stem mag je twee volmachtstemmen uitbrengen.
Als volmachtgever ben je niet verplicht om een steminstructie te geven, en al krijg je wel een steminstructie, als volmachtnemer ben je niet verplicht om je daaraan te houden. Dat gaat in principe op goed vertrouwen, en bovendien is het toch niet te controleren.
pi_219105098
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:56 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Snap ik! Ik heb nog getwijfeld om strategisch op GL/PvdA te stemmen, maar wil dan toch liever stemmen op de partij die nu het dichst bij me staat. Heb overigens ook jarenlang D66 gestemd :D.
Nadeel van de SP is dat zij nooit zelf regeringsverantwoordelijkheid hebben gehad en alleen oppositie gevoerd hebben.
pi_219105099
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:45 schreef Klopkoek het volgende:
JA21 en alles rechts daarvan zou eigenlijk verboden moeten worden
Ach ach, waar je het niet mee eens bent, moet VERBOTEN worden. Echt, mensen.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219105109
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:51 schreef Hanca het volgende:
Als je met 27 deelnemende partijen niks kan vinden, ben je zelf misschien erg kritisch? Je hoeft niet 100% achter een partij te staan, gaan voor je belangrijkste 3 onderwerpen en kijken wat daar dan het dichtst in de buurt komt is ook een optie.
Ik vind het ook altijd moeilijk om een keuze te maken, omdat iedere partij wel standpunten heeft waar ik het absoluut niet mee eens ben. Dat is ook een van de redenen dat ik voor referenda ben. Dan kan ik het op de koop toe nemen dat de partij waar ik op stem, ook een standpunt heeft waar ik het totaal mee oneens ben, in de hoop dat er een referendum over komt waarbij ik volgens mijn eigen mening kan stemmen.
pi_219105122
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:46 schreef Hexagon het volgende:
Waar slaat dat nou weer op?
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:02:05 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219105124
Of is er dan niet een persoon die je dan kan steunen met een stem?
pi_219105133
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:58 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nadeel van de SP is dat zij nooit zelf regeringsverantwoordelijkheid hebben gehad en alleen oppositie gevoerd hebben.
Idem geldt voor Groenlinks ;) . Overigens doen ze decentraal altijd gewoon mee indien ze de mogelijkheid krijgen. Deze mogelijkheid heeft zich nationaal de laatste jaren (helaas) niet voorgedaan.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:04:15 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219105137
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Waar slaat dat nou weer op?
Ik mag geen namen noemen, maar hier op het forum zitten wel een paar lui in die categorie die met FvD dwepen.
pi_219105142
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:03 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Idem geldt voor Groenlinks ;) . Overigens doen ze decentraal altijd gewoon mee indien ze de mogelijkheid krijgen. Deze mogelijkheid heeft zich nationaal de laatste jaren (helaas) niet voorgedaan.
Klopt, maar daar hangt ook weer een elitair luchtje aan itt de SP.
pi_219105152
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zou mooi zijn wanneer er ook een optie via Volt, CU etc komt. Dat minimaliseert de positie van de VVD om moeilijk te doen.
Dan gaat de VVD gewoon een ronde de oppositie in (zou ook beter zijn voor de partij zelf) en mogen Frans en Rob het proberen met vijf of meer partijen. (Eigenlijk zes of meer, want GL en PvdA zijn natuurlijk nog niet gefuseerd).
pi_219105177
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:04 schreef Hexagon het volgende:
Ik mag geen namen noemen, maar hier op het forum zitten wel een paar lui in die categorie die met FvD dwepen.
Lidewij komt me als persoon best sympathiek over. Dat kan ik lang niet van alle lijsttrekkers zeggen. En je hoeft er echt geen mentale issues voor te hebben om dat te vinden.
pi_219105199
Van het FvD vond ik Theo Hiddema wel een kleurrijk figuur, ooit toevallig een live bijeenkomst meegemaakt met Eus als tegenstem. Was een komische show!

Baudet vind ik een griezelige coke-snuiver met absurde complottheorieen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Firuze60 op 25-10-2025 22:21:26 ]
pi_219105291
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik vind het ook altijd moeilijk om een keuze te maken, omdat iedere partij wel standpunten heeft waar ik het absoluut niet mee eens ben. Dat is ook een van de redenen dat ik voor referenda ben. Dan kan ik het op de koop toe nemen dat de partij waar ik op stem, ook een standpunt heeft waar ik het totaal mee oneens ben, in de hoop dat er een referendum over komt waarbij ik volgens mijn eigen mening kan stemmen.
Dan kun je dus afwegen:
1) hoe belangrijk is dat punt voor jou.
2) hoe belangrijk is dat punt voor de partij.
3) hoe groot is de kans dat het door beide kamers en langs de rechter komt.

Als het bijvoorbeeld een grondswetwijziging is, is de kans al weer veel kleiner. Als de partij als enige dit vindt of als ze het wel hebben opgeschreven maar nooit in interviews, debatten of in de Kamer hebben genoemd en er nooit moties voor hebben ingediend, gaan ze dat punt in de formatie echt niet vurig verdedigen.

Het 100% eens zijn met een partij op letterlijk elk onderwerp, dat zijn zelfs veel kamerleden denk ik niet.
pi_219105309
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat mag.
Behalve je eigen stem mag je twee volmachtstemmen uitbrengen.
Als volmachtgever ben je niet verplicht om een steminstructie te geven, en al krijg je wel een steminstructie, als volmachtnemer ben je niet verplicht om je daaraan te houden. Dat gaat in principe op goed vertrouwen, en bovendien is het toch niet te controleren.
Ik ga die ochtend nog wel even op de koffie. Vragen wat ze nu echt willen. Vorige keer, toen ze het ook niet wisten, was het voor de dieren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219105311
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan kun je dus afwegen:
1) hoe belangrijk is dat punt voor jou.
2) hoe belangrijk is dat punt voor de partij.
3) hoe groot is de kans dat het door beide kamers en langs de rechter komt.

Als het bijvoorbeeld een grondswetwijziging is, is de kans al weer veel kleiner. Als de partij als enige dit vindt of als ze het wel hebben opgeschreven maar nooit in interviews, debatten of in de Kamer hebben genoemd en er nooit moties voor hebben ingediend, gaan ze dat punt in de formatie echt niet vurig verdedigen.

Het 100% eens zijn met een partij op letterlijk elk onderwerp, dat zijn zelfs veel kamerleden denk ik niet.
Klopt helemaal, ik vind de CU oa een prima sociale partij, maar ga niet op hun stemmen want ik leef niet naar de letterlijke woorden van de bijbel.
pi_219105328
quote:
8s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Je verdraait uiteraard mijn woorden. Er is genoeg waar ik het mee oneens ben en toch duidelijk mag bestaan. Sterker, ik ben van de school dat Nederland afwisseling tussen links en rechts (a la Scandinavië) nodig heeft.

Laten we op zijn minst beginnen met een ambtenarenverbod, zoals ooit ook met de CPN het geval was. Destijds gewoon gesteund door de PvdA.

Maar nee, moreel verknipte VVDers vinden JA21 wel een sympathiek en normaal clubje.

VVD heeft willens en wetens alle ruimte gegeven aan anti-democratisch extreem-rechts, dat grondrechten aan hele bevolkingsgroepen ontzegt (tot het stemrecht aan toe). Brandstof aan milities en hooligans.

Met de Islam is de laatste 25 jaar heel anders om gegaan, door de VVD, met aantoonbare excessen en wantoestanden in het overheidsbeleid tot gevolg.

De autoritaire VVD is zelf niet vies van verbieden en geluiden waar ze het mee oneens zijn proberen te muilkorven of weg te drukken. Of het nu de NPO is van de laatste 10 jaar, cultuuroorlogen op universiteiten (engnek Milos Boksan), of de toegang tot de rechter. De VVD volgt het draaiboek van de Heritage Foundation.

Voor mij ben jij het schoolvoorbeeld van een foute en opportunistische VVDer - dat desondanks, zoals je las, niet verboden hoeft te worden (tenzij in jouw perceptie de VVD rechts staat van JA21).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219105329
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:28 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Klopt helemaal, ik vind de CU oa een prima sociale partij, maar ga niet op hun stemmen want ik leef niet naar de letterlijke woorden van de bijbel.
Er zijn ook niet christelijke CU stemmers en zelfs leden, je hoeft de bron van het denken van een partij niet te delen om het eens te zijn met hun standpunten (niet-christelijke vertegenwoordigers ken ik niet, maar ik ken niet iedereen).
pi_219105332
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ga die ochtend nog wel even op de koffie. Vragen wat ze nu echt willen. Vorige keer, toen ze het ook niet wisten, was het voor de dieren.
Goed zo! Maar dan de dieren voorop zetten en dan valt Ouwehand nu even af m.i. Mijn dochter stemt al jaren PvdD en nu heb ik haar geadviseerd om op VvD te stemmen.
pi_219105344
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn ook niet christelijke CU stemmers en zelfs leden, je hoeft de bron van het denken van een partij niet te delen om het eens te zijn met hun standpunten (niet-christelijke vertegenwoordigers ken ik niet, maar ik ken niet iedereen).
Dit vind ik echt heel erg naief.
pi_219105372
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je verdraait uiteraard mijn woorden.
Ik weet niet hoe je "JA 21 en alles rechts daarvan moet verboden worden" anders moet interpreteren, Klop.

quote:
Maar nee, moreel verknipte VVDers vinden JA21 wel een sympathiek en normaal clubje.
JA21 zit binnen het juiste spectrum ja.

quote:
Voor mij ben jij het schoolvoorbeeld van een foute VVDer - dat desondanks, zoals je las, niet verboden hoeft te worden (tenzij VVD rechts staat van JA21).
Van de verkeerde kant nog wel. :+ Ik stem Brekelmans vent, doe eens niet zo hyper.
pi_219105373
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:30 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Goed zo! Maar dan de dieren voorop zetten en dan valt Ouwehand nu even af m.i. Mijn dochter stemt al jaren PvdD en nu heb ik haar geadviseerd om op VvD te stemmen.
Ja. Die dierenpartij is wel veranderd. Jammer.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219105392
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:05 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Dan gaat de VVD gewoon een ronde de oppositie in (zou ook beter zijn voor de partij zelf) en mogen Frans en Rob het proberen met vijf of meer partijen. (Eigenlijk zes of meer, want GL en PvdA zijn natuurlijk nog niet gefuseerd).
De VVD heeft voor zoveel ellende gezorgd in dit land, van institutioneel racisme tot slavernijtoestanden en rechterlijke uitspraken negeren, van 25 jaar lang extreem-rechts groot maken tot sadistische uitbuiting en inspecties slopen, dat ze wel even 10 jaar in een hoekje mogen zitten. In een normale democratie zou het zo werken. Ik heb al 15 jaar een tyfushekel aan deze VNO-NCW brigade en 'houd Wassenaar blank' club. Nog liever PVV dan VVD, echt waar.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219105399
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Lidewij komt me als persoon best sympathiek over.
Sympathiek? _O- Met dat betweterige über-pedante, docerende, zichzelf zo superieur vindendende toontje van haar?

Zelden zo'n onsympathiek stuk vreten gehoord in de kamer :P
Robert Moog died for our synths
pi_219105407
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Types die al jaren bepaalde topics in R&P openen en BNW ook interessant vinden.
pi_219105472
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe je "JA 21 en alles rechts daarvan moet verboden worden" anders moet interpreteren, Klop.
Dus valt de VVD daar buiten en slaat jouw opmerking van "alles waar ik het niet mee eens ben moet verboden worden" nergens op. Je verdraait willens en wetens mijn woorden.

quote:
[..]
JA21 zit binnen het juiste spectrum ja.
Houd toch op, meneer de "rechts-progressief". In het Kieskompas is JA21 niet voor niets een kopie van FvD. Met hun Artikel 23 handhaven maar buiten werking stellen voor moslims.

Over verbieden gesproken.

Eerdmans is expliciet en openbaar een Trump fanboy!

quote:
[..]
Van de verkeerde kant nog wel. :+ Ik stem Brekelmans vent, doe eens niet zo hyper.
Brekelmans is de goorlap die de deur open zette voor de PVV, en één van de grootste voorstanders van de samenwerking.

Je bent hypocriet. Jouw VVD wil zélf allerlei meningen wegdrukken (vooral als ze geen kapitaal representeren) en verbieden. Jouw JA21 wil zelf alles en nog wat verbieden en is als het gaat om draagvlak organiseren voor homorechten zeker niet liberaal (wat ze dan wel gebruiken om moslims de maat te nemen, natuurlijk)

En dit was jouw samenwerkingspartner - stuk van Bastiaan Rijpkema:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-van-de-pvv-a4033454

Hele burgerrechten, inclusief stemrecht, op de helling.

Waarom werd er met communisten heel anders om gegaan? Waarom dan wel een ambtenarenverbod? Waarom worden moskeeën nu heel anders behandeld?

[ Bericht 7% gewijzigd door Klopkoek op 25-10-2025 22:52:26 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219105477
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dit vind ik echt heel erg naief.
Hoezo? Als je vrijwel alle standpunten deelt met een CU, maar ook bijvoorbeeld met een SGP, hoef je het toch niet er mee eens te zijn dat de bijbel de bron onder die standpunten is om er op te stemmen of er lid van te worden?

Sterker, dat dat niet zo is is gewoon een feit, aangezien we niet-christelijke leden hebben (hier in onze gemeente ook, ik geef toe dat we die bewust niet hebben gebeld voor een plek op de kieslijst omdat we denken dat dat toch wel gedoe gaat geven en we zelf als bestuur niet eens werden of het überhaupt mag).
pi_219105520
Ik zal nooit op een christelijke partij stemmen. Ook al heb ik in het verleden veel raakvlakken gehad met CU, staat en religie moeten altijd gescheiden blijven.
pi_219105522
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo? Als je vrijwel alle standpunten deelt met een CU, maar ook bijvoorbeeld met een SGP, hoef je het toch niet er mee eens te zijn dat de bijbel de bron onder die standpunten is om er op te stemmen of er lid van te worden?

Sterker, dat dat niet zo is is gewoon een feit, aangezien we niet-christelijke leden hebben (hier in onze gemeente ook, ik geef toe dat we die bewust niet hebben gebeld voor een plek op de kieslijst omdat we denken dat dat toch wel gedoe gaat geven en we zelf als bestuur niet eens werden of het überhaupt mag).
Jij bewijst nu het tegendeel, veel partijen delen standpunten, maar de kern is toch die normen en waarden kwestie?
pi_219105547
Maar het belangrijkste wat mij betreft: zoek niet een partij waar je het 100% mee eens bent, want die ga je niet vinden. Die kan niemand vinden, ik denk dat zelfs de lijsttrekkers als ze eerlijk zijn wel iets uit het programma kunnen vinden wat niet direct hun eigen mening is (op Wilders na, dan).

En daarnaast denk ik altijd, formuleer niet teveel breekpunten. Als een punt verder geen invloed gaat hebben op het beleid (omdat er geen meerderheid is voor wijzigingen), laat het dan lekker gaan. Zo kun je tegen artikel 23 zijn, maar er komt echt geen meerderheid voor afschaffen, dus "niet tegen artikel 23" als breekpunt heeft niet zo veel zin. Uiteindelijk gaat ook de partij waar je op stemt die grondswetwijziging er niet door krijgen. En dan heb je voor niks misschien die partij waar je het verder wel grotendeels mee eens bent links laten liggen.
pi_219105548
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dus valt de VVD daar buiten en slaat jouw opmerking van "alles waar ik het niet mee eens ben moet verboden worden" nergens op.
Dat staat er niet. (mind the "alles").
quote:
Houd toch op, meneer de "rechts-progressief". In het Kieskompas is JA21 niet voor niets een kopie van FvD. Met hun Artikel 23 handhaven maar buiten werking stellen voor moslims.
Het Kieskompas zal me aan mijn reet roesten.

quote:
Je bent hypocriet.
Ja ja, dat weten we nu wel. Je kan me van alles beschudligen, maar niet van hyporcisie.

quote:
Jouw VVD
Jouw JA21
Wat is het nou?
pi_219105588
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Gewoon Gaza de doorslag laten geven :P

(en ja, ik ken dus zo'n collega)
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219105596
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Jij bewijst nu het tegendeel, veel partijen delen standpunten, maar de kern is toch die normen en waarden kwestie?
Er zijn niet-christelijke CU leden en stemmers. Voor hen is de kern voorzover ik kan beoordelen (zoveel heb ik er ook nou niet gesproken) vaak gewoon het programma in combinatie met de betrouwbaarheid en eerlijkheid van de vertegenwoordigers, dat ze ook echt staan voor hun standpunten en niet met elke wind mee waaien.

Dat je misschien geen vertegenwoordiger kunt worden (geen idee, trouwens, misschien kan het wel, ik was niet tegen dat telefoontje) is wat anders. Dat heeft te maken met de erkenning van de grondslagen door een vertegenwoordiger, dat is wat anders dan voor een lid.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:58:06 #65
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219105633
Ik ben het ook niet in alles met mijn partij eens. Maar er zijn geen dingen die ik zo erg vind dat me dat doet twijfelen aan mijn steun.
pi_219105643
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn niet-christelijke CU leden en stemmers. Voor hen is de kern voorzover ik kan beoordelen (zoveel heb ik er ook nou niet gesproken) vaak gewoon het programma in combinatie met de betrouwbaarheid en eerlijkheid van de vertegenwoordigers, dat ze ook echt staan voor hun standpunten en niet met elke wind mee waaien.

Dat je misschien geen vertegenwoordiger kunt worden (geen idee, trouwens, misschien kan het wel, ik was niet tegen dat telefoontje) is wat anders. Dat heeft te maken met de erkenning van de grondslagen door een vertegenwoordiger, dat is wat anders dan voor een lid.
CU maakt het verschil niet als je als stemmer het liefst een links-midden coalitie wilt hebben.
pi_219105676
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Lidewij voor de transstemmen :7
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219105710
Karremans heeft ook echt 0 gunfactor he
pi_219105719
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:58 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
CU maakt het verschil niet als je als stemmer het liefst een links-midden coalitie wilt hebben.
Dat is heel wat anders. Ik stem trouwens nooit met een coalitie in mijn hoofd. Ik denk dat je dan heel vaak teleurgesteld gaat worden, denk aan de kiezers die op Samsom of op Kaag stemden.

Je kunt nu ook met links-midden in je hoofd op D66 stemmen en dat die toch weer met CDA en VVD in zee gaan en GL-PvdA negeren. Of met een mooie middencoalitie van links en rechts in je hoofd op CDA stemmen en dan zien dat die toch volledig over rechts of links gaan. Of GL-PvdA stemmen om van VVD af te komen en zien dat Yeşilgöz waar je dan misschien een hekel aan hebt uiteindelijk vice-premier is in een kabinet met GL-PvdA.
pi_219105728
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:55 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Gewoon Gaza de doorslag laten geven :P

(en ja, ik ken dus zo'n collega)
Het zegt wel wat over hoe mensen in het leven staan en of ze het beste met de mensen voor hebben. De ChristenUnie is nogal pro-Israel maar was wel bijvoorbeeld voor de gewonde kinderen naar Nederland halen. Dan zie je dat ondanks een andere mening er toch menselijkheid en de menselijke waardigheid bestaat.

In die zin kan het doorslaggevend zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219105802
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is heel wat anders. Ik stem trouwens nooit met een coalitie in mijn hoofd. Ik denk dat je dan heel vaak teleurgesteld gaat worden, denk aan de kiezers die op Samsom of op Kaag stemden.

Je kunt nu ook met links-midden in je hoofd op D66 stemmen en dat die toch weer met CDA en VVD in zee gaan en GL-PvdA negeren. Of met een mooie middencoalitie van links en rechts in je hoofd op CDA stemmen en dan zien dat die toch volledig over rechts of links gaan. Of GL-PvdA stemmen om van VVD af te komen en zien dat Yeşilgöz waar je dan misschien een hekel aan hebt uiteindelijk vice-premier is.
Als een linksige middencoalitie je voorkeur zou hebben dan is GroenLinks / PvdA natuurlijk de beste keuze.

Dan mag zelfs VVD er nog bij als zij zich bedenken.

Afgaande op de koers van D66 en CDA krijg je dan sowieso stikstofaanpak, strenger migratiebeleid met spreidingswet, woningbouw en waarschijnlijk ook bezuinigingen op de zorg.

Maar over het algemeen stabiel en degelijk beleid verwacht ik.
pi_219105855
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Als een linksige middencoalitie je voorkeur zou hebben dan is GroenLinks / PvdA natuurlijk de beste keuze.

Afgaande op de koers van D66 en CDA krijg je dan sowieso stikstofaanpak, strenger migratiebeleid met spreidingswet, woningbouw en waarschijnlijk ook bezuinigingen op de zorg.

Toch speelt natuurlijk nu ook mee wie je als minister-president wil zien, en ik denk dan dat Timmermans er dan slechter voor staat dan Bontenbal en Jetten... maar die 3 partijen zullen wel sowieso in de regering komen
pi_219105859
quote:

[..]

Dat lijkt me ook. GL-PvdA gaat ook nooit zonder D66 regeren en D66 wellicht wel zonder GL-PvdA, dus als je tussen die twijfelt is GL-PvdA qua strategie de beste keus denk ik. Maar nogmaals: strategisch stemmen vind ik niet altijd slim. Je houdt GL-PvdA bijvoorbeeld beter links als er een grotere SP in de Kamer zit. En zoals Bikker ook al zei: dat derde CU kamerlid is ook effectiever in het aanpassen en maken van beleid dan dat 25e CDA kamerlid. En uiteindelijk kiezen we toch kamerleden, geen regeringen.
pi_219105898
Karremans is in de leer geweest van Baudet.. :D
pi_219105917
quote:

[..]

Denk je dat D66 als ze uiteindelijk op het pluche zitten in een centrumlinkse coalitie (dus zonder VVD) nog steeds een strenger migratiebeleid steunen? Dat betwijfel ik ten zeerste… ze zullen dan waarschijnlijk Timmermans volgen en het verhaal ophangen dat met het Europese migratiepact alles goed komt en nationale maatregelen niet nodig zijn. De spreidingswet, ja, die zal er wel komen, maar die lost de hoge instroom natuurlijk niet op.

Dat dat Europese beleid natuurlijk niet gaat werken (net zoals Dublin nu al niet werkt), hoeven ze pas na jaren te erkennen.
pi_219105946
quote:
8s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 21:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Verbieden is inderdaad onzin maar een fatsoenlijke brandmuur tegen partijen die de democratische rechtsstaat willen aantasten lijkt me erg verstandig. Alleen omdat ze er zijn en stemmers trekken betekent niet dat je ermee moet willen regeren…
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:21:29 #77
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219105957
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:17 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Denk je dat D66 als ze uiteindelijk op het pluche zitten in een centrumlinkse coalitie (dus zonder VVD) nog steeds een strenger migratiebeleid steunen? Dat betwijfel ik ten zeerste… ze zullen dan waarschijnlijk Timmermans volgen en het verhaal ophangen dat met het Europese migratiepact alles goed komt en nationale maatregelen niet nodig zijn. De spreidingswet, ja, die zal er wel komen, maar die lost de hoge instroom natuurlijk niet op.

Dat dat Europese beleid natuurlijk niet gaat werken (net zoals Dublin nu al niet werkt), hoeven ze pas na jaren te erkennen.
instroom van arbeidsmigranteni niet het probleem we moeten ophouden met ze op te sluiten in AZC s
maar woningen gaan boiuwen

het is bevolkingsgroei , ga bouwen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219105958
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook. GL-PvdA gaat ook nooit zonder D66 regeren en D66 wellicht wel zonder GL-PvdA, dus als je tussen die twijfelt is GL-PvdA qua strategie de beste keus denk ik. Maar nogmaals: strategisch stemmen vind ik niet altijd slim. Je houdt GL-PvdA bijvoorbeeld beter links als er een grotere SP in de Kamer zit. En zoals Bikker ook al zei: dat derde CU kamerlid is ook effectiever in het aanpassen en maken van beleid dan dat 25e CDA kamerlid. En uiteindelijk kiezen we toch kamerleden, geen regeringen.
Kan prima, normaal zou ik nu weer voor D66 kiezen, maar om hen niet te laten overhellen naar rechts, is mijn strategische stem nu op PvdA/GL, ook net niet groter dan D66 dan, omdat de weerstand naar Timmermans zo enorm is, het CDA als grootste partij lijkt ook prima, maar die schurken mij weer teveel naar rechts. Jouw redenatie om dan maar weer op SP te stemmen heeft niet gewerkt.
pi_219105969
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En blijkbaar 95% overeenkomst met de VVD :’).
pi_219105997
quote:

[..]
Denk je dat D66 als ze uiteindelijk op het pluche zitten in een centrumlinkse coalitie (dus zonder VVD) nog steeds een strenger migratiebeleid steunen?
Vast, daarvoor is vrij brede steun. Alleen natuurlijk niet in zo’n slecht uitgewerkte variant als nu voorlag. Juist in zo’n coalitie heb je kans om migratie in de brede zin, dus inclusief arbeidsmigratie, op te pakken. In plaats van die kansloze hyperfocus op asiel…
pi_219106003
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Kan prima, normaal zou ik nu weer voor D66 kiezen, maar om hen niet te laten overhellen naar rechts, is mijn strategische stem nu op PvdA/GL, ook net niet groter dan D66 dan, omdat de weerstand naar Timmermans zo enorm is, het CDA als grootste partij lijkt ook prima, maar die schurken mij weer teveel naar rechts. Jouw redenatie om dan maar weer op SP te stemmen heeft niet gewerkt.
Het was ook geen overhalen, ik zou premier Timmermans echt prima vinden.
Lees hier trouwens waarom: https://www.volkskrant.nl(...)n-te-nemen~b634537d/
Timmermans lijkt me de beste voor Nederland in de Europese Raad.

Ik geef alleen aan dat SP stemmen juist om GL-PvdA naar links te laten kijken ook een prima afweging kan zijn.
pi_219106015
quote:

[..]

Waarop baseer je dat het niet gaat werken? Dat tweestatusstelsel staat bijvoorbeeld ook in het Europese beleid.

Weet je wel dat de instroom fors is gedaald?

900 in week 42 van 2025. Dat was 1500 in 2023.

We laten ons gek maken door een naar EU standaarden vrij lage instroom.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219106029
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was ook geen overhalen, ik zou premier Timmermans echt prima vinden.
Lees hier trouwens waarom: https://www.volkskrant.nl(...)n-te-nemen~b634537d/

Ik geef alleen aan dat SP stemmen juist om GL-PvdA naar links te laten kijken ook een prima afweging kan zijn.
Nou, ik dus niet, want Timmermans als premier roept een gigantische weerstand op voor een grote groep 'rechtse' kiezers.
pi_219106032
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je verdraait uiteraard mijn woorden. Er is genoeg waar ik het mee oneens ben en toch duidelijk mag bestaan. Sterker, ik ben van de school dat Nederland afwisseling tussen links en rechts (a la Scandinavië) nodig heeft.

Laten we op zijn minst beginnen met een ambtenarenverbod, zoals ooit ook met de CPN het geval was. Destijds gewoon gesteund door de PvdA.

VVD heeft willens en wetens alle ruimte gegeven aan anti-democratisch extreem-rechts, dat grondrechten aan hele bevolkingsgroepen ontzegt (tot het stemrecht aan toe). Brandstof aan milities en hooligans.

Met de Islam is de laatste 25 jaar heel anders om gegaan, door de VVD, met aantoonbare excessen en wantoestanden in het overheidsbeleid tot gevolg.

De autoritaire VVD is zelf niet vies van verbieden en geluiden waar ze het mee oneens zijn proberen te muilkorven of weg te drukken. Of het nu de NPO is van de laatste 10 jaar, cultuuroorlogen op universiteiten (engnek Milos Boksan), of de toegang tot de rechter. De VVD volgt het draaiboek van de Heritage Foundation.

Voor mij ben jij het schoolvoorbeeld van een foute en opportunistische VVDer - dat desondanks, zoals je las, niet verboden hoeft te worden (tenzij in jouw perceptie de VVD rechts staat van JA21).
Zullen we even stoppen met mede users 'fout' noemen en normale partijen extreem rechts? Dank u.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219106076
Mona Keijzer is echt alleen maar bezig om te benoemen hoe geweldig ze is met d'r migratiewetten die niet eens van haar zijn _O-
pi_219106086
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Vast, daarvoor is vrij brede steun. Alleen natuurlijk niet in zo’n slecht uitgewerkte variant als nu voorlag. Juist in zo’n coalitie heb je kans om migratie in de brede zin, dus inclusief arbeidsmigratie, op te pakken. In plaats van die kansloze hyperfocus op asiel…
Ja precies. Ook van het uitzetten van veilige landers wordt dan werk gemaakt.

Die groep en ook de dakloze arbeidsmigranten zijn voor de beeldvorming funest.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219106120
Maw, ik denk dat ik dus strategisch ga stemmen op Habtamu, PvdA/GL alleen om die partij iig niet door de middenpartijen als CDA of D66 genegeerd laten worden, heb echt niet de illusie dat PvdA/GL de grootste gaan worden.
pi_219106124
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:29 schreef capricia het volgende:
Zullen we even stoppen met mede users 'fout' noemen en normale partijen extreem rechts? Dank u.
Welke partijen versta je onder normale partijen en welke partijen vind je extreem rechts?
Het probleem met een begrip als "extreem rechts" is dat er geen objectieve definitie van is.
pi_219106125
quote:

[..]
[modbreak]Zullen we even stoppen met mede users 'fout' noemen en normale partijen extreem rechts? Dank u. [/modbreak]
Weet je wat? Ik ben weg hier. Bekijk het maar.

Je mag wel progressieve partijen voor alles en nog wat uit maken ("radicaal", "marxistisch", "extreem") maar PVV of JA21, de FvD kopie, benoemen voor wat het is mag niet.

Over 'meningen waar je het niet mee eens bent' willen verbieden gesproken!

Tabee. Ik kom niet meer terug.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219106169
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Welke partijen versta je onder normale partijen en welke partijen vind je extreem rechts?
Het probleem met een begrip als "extreem rechts" is dat er geen objectieve definitie van is.
Het is demoniserend.
Er zijn geen extreem rechtse partijen die buiten het parlement om onze rechtsorde of democratie omver willen werpen. Alle partijen zijn democratisch in ons bestel.

Je kunt ze prima radicaal rechts noemen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219106187
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is demoniserend.
Er zijn geen extreem rechtse partijen die buiten het parlement om onze rechtsorde of democratie omver willen werpen. Alle partijen zijn democratisch in ons bestel.

Ben jij er al uit, capricia? :)
pi_219106199
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Weet je wat? Ik ben weg hier. Bekijk het maar.

Je mag wel progressieve partijen voor alles en nog wat uit maken ("radicaal", "marxistisch", "extreem") maar PVV of JA21, de FvD kopie, benoemen voor wat het is mag niet.

Over 'meningen waar je het niet mee eens bent' willen verbieden gesproken!

Tabee. Ik kom niet meer terug.
Prima.
Je noemt users die rechts willen stemmen 'fout'. Dat gaan we hier niet doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219106211
quote:

[..]
[modbreak]Zullen we even stoppen met mede users 'fout' noemen en normale partijen extreem rechts? Dank u. [/modbreak]
Dat verzoek over extreemrechts is wel tricky. Ik probeer die term zelf niet echt meer te gebruiken omdat de grenzen tussen radicaal en extreem rechts nogal diffuus zijn en daardoor is het erg ingewikkeld om te bepalen welke partij nu radicaal is en welke extreem. Maar dat partijen als FvD, JA21, BVNL en PVV allen wel onder de koepel van “uiterst rechts”, die zowel extreem als radicaal omvat, vallen zijn bijna alle politicologen het wel over eens.

En dat maakt dergelijke partijen als “extreem rechts” bestempelen ergens ook wel te motiveren. En dan is ook te motiveren dat een BBB en VVD, met hun liefde voor PVV en JA21, daar wel heel erg dicht tegenaan schurken…

Uiteraard is dit geen fijne boodschap om te horen maar je zou het hier ook niet moeten willen verbieden volgens mij.
pi_219106227
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:39 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ben jij er al uit, capricia? :)
Nee. Ben er nog steeds niet uit.
En jij?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219106234
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Ben er nog steeds niet uit.
En jij?
zie mijn vorige post.. ;)
pi_219106250
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:34 schreef Firuze60 het volgende:
Maw, ik denk dat ik dus strategisch ga stemmen op Habtamu, PvdA/GL alleen om die partij iig niet door de middenpartijen als CDA of D66 genegeerd laten worden, heb echt niet de illusie dat PvdA/GL de grootste gaan worden.
Dat vind ik een hele geschikte kerel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219106268
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Prima.
Je noemt users die rechts willen stemmen 'fout'. Dat gaan we hier niet doen.
Een stem op uiterst rechts is natuurlijk wel degelijk zeer fout in de ogen van iedereen die de democratische rechtsstaat wel serieus neemt. Ook al zijn ze goed voor pakweg een derde van de stemmers…
pi_219106270
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is demoniserend.

Jeetje.

Ik heb overigens nooit een antwoord gehad van Danny op deze vraag in FB:

quote:
3s.gif Op zondag 19 oktober 2025 18:34 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Ik gooi maar even het balletje op. Redelijk urgent:

Wordt het ook niet tijd om wat strikter te zijn op terminologie als extreemrechts? Want ik ben echt bang dat we binnenkort de lijken bij bosjes van de straat moeten schrapen hier in Nederland...

["Ik vind niet dat we leden of partijen van de Staten-Generaal voor extreemrechts moeten gaan uitmaken", zei Bosma. "Dat is een vergelijking met het nationaalsocialisme en dat gaat me zes stappen te ver."]

En Fok-It meende in mij nog een trol te herkennen. De tijd vliegt, zullen we maar zeggen...
pi_219106277
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik snap nog steeds niet waarom ze die niet veel meer naar voren brengen.
pi_219106290
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 23:43 schreef capricia het volgende:

[..]
En een Fries, hahahaha, ik woon hier al meer dan een halve eeuw in dit rare taaltje streek en ben er nog steeds een allochtoon, omdat ik het vertik om fries te praten.. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')