De vraag stellen, is hem beantwoorden: je komt te weinig in grote steden en achterbuurten. Schoof zei eens (als topambtenaar, voor ie premier werd): "de mensen die in zo grote getale op de PVV stemmen, zullen daar toch wel een reden voor hebben".quote:Op zondag 14 september 2025 09:35 schreef mcmlxiv het volgende:
En misschien kom ik te weinig in grote steden en achterbuurten, ik begrijp 80% van de structurele ontevredenheid en verontwaardiging gewoon niet. Veel mensen doen net alsof we in een derdewereldland wonen, waar slaat dat op?
De PVV haalt echter het grootste percentage stemmen op het platteland en in de dorpen. Niet in de steden.quote:Op zondag 14 september 2025 10:44 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag stellen, is hem beantwoorden: je komt te weinig in grote steden en achterbuurten. Schoof zei eens (als topambtenaar, voor ie premier werd): "de mensen die in zo grote getale op de PVV stemmen, zullen daar toch wel een reden voor hebben".
Dit soort redeneringen zijn echt om moedeloos van te worden. Mensen die aan poepseks doen hebben zullen daar toch ook wel een reden voor hebben, maar het blijft fucking goor.quote:Op zondag 14 september 2025 10:44 schreef blomke het volgende:
"de mensen die in zo grote getale op de PVV stemmen, zullen daar toch wel een reden voor hebben".
nou daar heeft ie wel gelijk in, het zijn ook veel gefrustreerde mensen vanwege het woningtekort,quote:Op zondag 14 september 2025 10:46 schreef Tomatenboer het volgende:
: "de mensen die in zo grote getale op de PVV stemmen, zullen daar toch wel een reden voor hebben".
Rucphen: 54% voor PVV in 2023, slechts 13% heeft een migratieachtergrond (dus inclusief hier geborenen).quote:Op zondag 14 september 2025 10:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De PVV haalt echter het grootste percentage stemmen op het platteland en in de dorpen. Niet in de steden.
Ik lees en ken veel kritiek op het voorstel om illegaliteit strafbaar te maken (vooral dat het in een toch al technisch slecht dichtgetimmerde wet werd gerommeld) maar dat het juridisch niet haalbaar zou zijn kom ik eigenlijk amper tegen.quote:Op zondag 14 september 2025 10:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Jij noemt het een frame, maar uiteindelijk is het een tweeledig probleem.
Aan de ene kant is alles veels te ingewikkeld/juridisch gemaakt.
https://youtube.com/shorts/5PIdyJZd-lE?si=unZzJJA2KRKUqzLL
https://www.nrc.nl/nieuws(...)envoudiging-a4894289
En aan de andere kant heb je zaken als de strafbaarstelling rond illegaliteit die "juridisch niet haalbaar" wordt geacht terwijl vele landen om ons heen het al wel kennen.
Gek genoeg stemt de onderkant van de bevolking overwegend rechts en meestal op de PVV. De laaggeschoolden en/of anderszins kansarmen. Die stemmen op het gevoel, zij vinden dat ze ook recht hebben op een goed leven en dat je daar hard voor moet werken. De mensen die links stemmen zijn voornamelijk hooggeschoolden en/of vrouwen. Die weten wat beter hoe de wereld werkt en hebben meer empathie.quote:Op zondag 14 september 2025 10:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De PVV haalt echter het grootste percentage stemmen op het platteland en in de dorpen. Niet in de steden.
Vrijheid, saamhorigheid en tolerantie versus individuele vrijheid voor de rijken en de rest van de bevolking moet doen wat ze gezegd wordt.quote:Op zondag 14 september 2025 11:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik lees en ken veel kritiek op het voorstel om illegaliteit strafbaar te maken (vooral dat het in een toch al technisch slecht dichtgetimmerde wet werd gerommeld) maar dat het juridisch niet haalbaar zou zijn kom ik eigenlijk amper tegen.
Dat we zaken eenvoudiger moeten proberen te maken ben ik overigens helemaal voor. Maar ook hier geldt weer, als plannen goed in elkaar zitten kan een tegenstander bij de rechter hoog en laag springen maar dan gaat het toch door.
Ofwel de kwaliteit van plannen moet over de hele linie omhoog.
De strafbaarheidsstelling van illegaliteit wordt alleen maar ingevoerd om te kunnen zeggen dat alle illegalen criminelen zijn.quote:Op zondag 14 september 2025 11:04 schreef Jigzoz het volgende:
De strafbaarstelling van de illegaliteit lost niets op, levert wel problemen op en is alleen maar bedoeld om te scoren bij mensen met een hekel aan migranten. Een voorbeeld pur sang van rechtsconservatieve symboolpolitiek.
sp trekt ook veel laaggeschoolden, vvd juist weinig.quote:Op zondag 14 september 2025 11:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gek genoeg stemt de onderkant van de bevolking overwegend rechts en meestal op de PVV. De laaggeschoolden en/of anderszins kansarmen. Die stemmen op het gevoel, zij vinden dat ze ook recht hebben op een goed leven en dat je daar hard voor moet werken. De mensen die links stemmen zijn voornamelijk hooggeschoolden en/of vrouwen. Die weten wat beter hoe de wereld werkt en hebben meer empathie.
Ik ben (helaas) ook laaggeschoold.quote:Op zondag 14 september 2025 11:11 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
sp trekt ook veel laaggeschoolden, vvd juist weinig.
Niet perse een links rechts dingetje imo
Tegen dit niveau van redenatie kan niemand op.quote:Op zondag 14 september 2025 10:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dit soort redeneringen zijn echt om moedeloos van te worden. Mensen die aan poepseks doen hebben zullen daar toch ook wel een reden voor hebben, maar het blijft fucking goor.
Dat geeft het gebrek aan politiek inzicht van Schoof aan. Voor veel mensen ligt de reden in het feit dat ze al sinds Fortuyn, en daarna Verdonk, Wilders en Baudet e.v.a., worden voorgelogen. En dat de gevestigde politiek te weinig een antwoord heeft op deze constante leugenstroom.quote:Op zondag 14 september 2025 10:44 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag stellen, is hem beantwoorden: je komt te weinig in grote steden en achterbuurten. Schoof zei eens (als topambtenaar, voor ie premier werd): "de mensen die in zo grote getale op de PVV stemmen, zullen daar toch wel een reden voor hebben".
De gevestigde politiek (lees: CDA en VVD) hebben dit de afgelopen decennia gefaciliteerd en van zuurstof voorzien.quote:Op zondag 14 september 2025 11:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat geeft het gebrek aan politiek inzicht van Schoof aan. Voor veel mensen ligt de reden in het feit dat ze al sinds Fortuyn, en daarna Verdonk, Wilders en Baudet e.v.a., worden voorgelogen. En dat de gevestigde politiek te weinig een antwoord heeft op deze constante leugenstroom.
Ik heb het niet over rechtszaken die terecht de overheid aan de wet houden, maar het feit dat het aantal woningbouwrechtszaken anders soort NIMBY rechtszaken bij de RvS al een tijdje flink oplopen: https://www.raadvanstate.nl/voorrang-woningbouwzaken/quote:Op zondag 14 september 2025 10:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, nogal logisch als het kabinet wet- en regelgeving om de haverklap vooral als lastige obstakels ziet. Het is vrij schandalig dat de rechter er constant aan te pas moet komen om de overheid te dwingen om binnen de lijntjes te kleuren.
we moeten misschien weer woningen in weilanden gaan bouwen, koeien protesteren nietquote:Op zondag 14 september 2025 11:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb het niet over rechtszaken die terecht de overheid aan de wet houden, maar het feit dat het aantal woningbouwrechtszaken anders soort NIMBY rechtszaken bij de RvS al een tijdje flink oplopen: https://www.raadvanstate.nl/voorrang-woningbouwzaken/
Meestal over verpest uitzicht, angst voor auto's door de eigen straat en zulke enorm zelfgerichte argumenten. Zie ook Mona Keijzer die zo'n rechtszaak voerde, tegen woningbouw.
En dat is maar een zeer duidelijk voorbeeld van het egoïstische denken.
Denken in gemeenschapszin is in Nederland veel ongebruikelijker dan in veel andere landen. '
Als ik er maar geen last van heb' hoor je hier veel, inschikken omdat dat beter is voor de samenleving als geheel is erg moeilijk.
En met zo'n bevolking is het gewoon erg moeilijk om maatregelen te nemen die in het belang zijn van de samenleving, want er zijn altijd wel groepen die 'er last van hebben'.
En die dan ook naar de rechter stappen om besluiten jaren te vertragen. Ik weet van wethouders die daarom bepaalde besluiten maar niet nemen, al is de kans dat ze bij de rechter winnen groot.
Maar de gemeente heeft geen zin in jarenlange procedures en nu een besluit nemen dat vervolgens jarenlang stil gaat liggen voelt zinloos.
Ik reageerde eigenlijk op iemand anders in een andere context. Maar dit ligt in het verlengde ervan, dus oké.quote:Op zondag 14 september 2025 11:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb het niet over rechtszaken die terecht de overheid aan de wet houden, maar het feit dat het aantal woningbouwrechtszaken anders soort NIMBY rechtszaken bij de RvS al een tijdje flink oplopen: https://www.raadvanstate.nl/voorrang-woningbouwzaken/
Meestal over verpest uitzicht, angst voor auto's door de eigen straat en zulke enorm zelfgerichte argumenten. Zie ook Mona Keijzer die zo'n rechtszaak voerde, tegen woningbouw.
Maar hier heb ik ook wel weer bezwaar tegen. Zoiets als een volksaard bestaat niet en of het NIMBY-denken in Nederland meer voorkomt dan in andere landen betwijfel ik. Waar blijkt dat uit?quote:En dat is maar een zeer duidelijk voorbeeld van het egoïstische denken. Denken in gemeenschapszin is in Nederland veel ongebruikelijker dan in veel andere landen. 'Als ik er maar geen last van heb' hoor je hier veel, inschikken omdat dat beter is voor de samenleving als geheel is erg moeilijk.
En met zo'n bevolking is het gewoon erg moeilijk om maatregelen te nemen die in het belang zijn van de samenleving, want er zijn altijd wel groepen die 'er last van hebben'. En die dan ook naar de rechter stappen om besluiten jaren te vertragen. Ik weet van wethouders die daarom bepaalde besluiten maar niet nemen, al is de kans dat ze bij de rechter winnen groot. Maar de gemeente heeft geen zin in jarenlange procedures en nu een besluit nemen dat vervolgens jarenlang stil gaat liggen voelt zinloos.
ik zou ook niet pikken, Nederland bestaat voor 54% uit landbouwgrond, ga daar maar bouwen, naast het dorp, niet in het dorpquote:Op zondag 14 september 2025 11:41 schreef Jigzoz het volgende:
n. En waar het wél speelt, is het ook niet altijd gezeur om niks. Als iemand zijn uitzicht ziet verdwijnen door de bouw van een appartementencomplex, heeft die dan een terechte klacht, of moet die niet zeuren omdat het algemeen belang gediend wordt?
Het blijkt uit allerlei onderzoeken. Nederland is zeer individualistisch. Zeker als je het vergelijkt met Azië, Afrika of Zuid-Amerika, maar ook als je het verglijkt met andere Europese landen. In veel landen is het denken in 'wij' veel gebruikelijker dan het denken in 'ik'. Nederland hoort met de VS, het VK, Australië en Canada bij de top 5 meest individualistische landen: https://culturelezorg.nl/individualisme-en-collectivisme/quote:Op zondag 14 september 2025 11:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar hier heb ik ook wel weer bezwaar tegen. Zoiets als een volksaard bestaat niet en of het NIMBY-denken in Nederland meer voorkomt dan in andere landen betwijfel ik. Waar blijkt dat uit?
Verder weet ik niet goed wat ik van dat eindeloze procederen moet vinden. Het is heel makkelijk om tegen egocentrisme te zijn, maar dat speelt maar bij een deel van die rechtszaken. En waar het wél speelt, is het ook niet altijd gezeur om niks. Als iemand zijn uitzicht ziet verdwijnen door de bouw van een appartementencomplex, heeft die dan een terechte klacht, of moet die niet zeuren omdat het algemeen belang gediend wordt?
Sinds de jaren 80, net zoals in de meeste Angelsaksische landen. Daarvoor was dat heel anders en stonden we wereldwijd bekend voor onze openheid en tolerantie. Het is maar hoe ver je terug wilt gaan.quote:Op zondag 14 september 2025 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het blijkt uit allerlei onderzoeken. Nederland is zeer individualistisch. Zeker als je het vergelijkt met Azië, Afrika of Zuid-Amerika, maar ook als je het verglijkt met andere Europese landen. In veel landen is het denken in 'wij' veel gebruikelijker dan het denken in 'ik'. Nederland hoort met de VS, het VK, Australië en Canada bij de top 5 meest individualistische landen: https://culturelezorg.nl/individualisme-en-collectivisme/
Dat bewijst ook het bestaan van een volksaard. Natuurlijk bestaat dat, je wordt beïnvloed door de cultuur en omgeving waar je op groeit.
En nee, zo'n klager heeft over het algemeen geen terechte klacht als het over uitzicht of verkeer of iets dergelijks gaat. Niemand kan in Nederland een gegarandeerd vrij uitzicht kopen. Uitzicht is aan verandering onderhevig en dat weet iedereen die in Nederland woont. Maar aangezien zo iemand denkt aan 'ik' en 'mijn uitzicht' ipv aan 'de gemeenschap heeft er straks broodnodige woningen bij', doet iemand alsof een uitzicht een persoonlijk afdwingbaar recht is.
Ik heb het ook over onze huidige samenleving, dat zoiets geen vastsstaand feit is de generaties door ben ik het volledig met je eens.quote:Op zondag 14 september 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Sinds de jaren 80, net zoals in de meeste Angelsaksische landen. Daarvoor was dat heel anders en stonden we wereldwijd bekend voor onze openheid en tolerantie. Het is maar hoe ver je terug wilt gaan.
Individualisme en NIMBY-denken zijn geen synoniemen.quote:Op zondag 14 september 2025 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het blijkt uit allerlei onderzoeken. Nederland is zeer individualistisch. Zeker als je het vergelijkt met Azië, Afrika of Zuid-Amerika, maar ook als je het verglijkt met andere Europese landen. In veel landen is het denken in 'wij' veel gebruikelijker dan het denken in 'ik'. Nederland hoort met de VS, het VK, Australië en Canada bij de top 5 meest individualistische landen: https://culturelezorg.nl/individualisme-en-collectivisme/
Nee, dat is écht absolute onzin. Neem een Amsterdammer ('een Amsterdammer', dat op zich zegt eigenlijk al genoeg) en een Limburger en ga op zoek naar de overeenkomsten en verschillen. No way dat die dan meer op elkaar lijken dan de Amsterdammer en de willekeurige Duitser. Er bestaat geen natiebrede Nederlandse cultuur, laat staan dat die zorgt voor kenmerkende volkseigenschappen.quote:Dat bewijst ook het bestaan van een volksaard. Natuurlijk bestaat dat, je wordt beïnvloed door de cultuur en omgeving waar je op groeit.
Klinkt als iets waar een rechter zich maar over moet uitspreken.quote:En nee, zo'n klager heeft over het algemeen geen terechte klacht als het over uitzicht of verkeer of iets dergelijks gaat. Niemand kan in Nederland een gegarandeerd vrij uitzicht kopen. Uitzicht is aan verandering onderhevig en dat weet iedereen die in Nederland woont. Maar aangezien zo iemand denkt aan 'ik' en 'mijn uitzicht' ipv aan 'de gemeenschap heeft er straks broodnodige woningen bij', doet iemand alsof een uitzicht een persoonlijk afdwingbaar recht is.
Ik heb overal in Nederland gewoond en gewerkt en Zeeuws Vlamingen en Limburgers zijn gewoon verkapte Vlamingen. Meer bezig met het goede leven en minder met geld en aanzien.quote:Op zondag 14 september 2025 12:02 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, dat is écht absolute onzin. Neem een Amsterdammer ('een Amsterdammer', dat op zich zegt eigenlijk al genoeg) en een Limburger en ga op zoek naar de overeenkomsten en verschillen. No way dat die dan meer op elkaar lijken dan de Amsterdammer en de willekeurige Duitser. Er bestaat geen natiebrede Nederlandse cultuur, laat staan dat die zorgt voor kenmerkende volkseigenschappen.
En voor de meeste andere landen klinkt dat dus absurd, dat iemand alleen al zou denken om naar de rechter te gaan voor persoonlijk gewin tov publiek gewin.quote:Op zondag 14 september 2025 12:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klinkt als iets waar een rechter zich maar over moet uitspreken.
Meer dan 90% van de wet gaat over bezit en daar gaan ook de meeste rechtszaken over. Je zou je wel af kunnen vragen of uitzicht ook een bezit is en of het bestaande uitzicht altijd beter is dan nieuw uitzicht.quote:Op zondag 14 september 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
En voor de meeste andere landen klinkt dat dus absurd, dat iemand alleen al zou denken om naar de rechter te gaan voor persoonlijk gewin tov publiek gewin.
En dat zien we dus ook bij het stemmen, helaas stemmen veel mensen met 'wat heb ik er aan' ipv 'wat zou het beste zijn voor iedereen in het land'. En worden bestuurders dus ook afgerekend op die vraag.
Als een politicus bijvoorbeeld de problemen in de GGZ op lost door de toegang moeilijker te maken (met al die kleine klachten ga je maar naar een familielid oid, niet naar een therapeut die is opgeleid voor het zware werk) en tegelijk ook de financiële beloning in de GGZ verbeterd en daar voor de belastingen verhoogd, zal die politicus hoon over zich heen krijgen. Want een hoop mensen profiteren hier niet van, die worden alleen twee keer geraakt, ze kunnen met hun kleine problemen niet naar de GGZ en betalen nog meer ook. Maar het is wel goed voor de samenleving, want de mensen die het echt nodig hebben worden sneller en beter geholpen.
Een ander is bijvoorbeeld het fiscaliseren van de AOW, goed voor de samenleving omdat het de betaalbaarheid ten tijde van vergrijzing in stand houdt, maar je kunt het wel vergeten om nog veel 60+ stemmen te krijgen.
En zo zijn er tal van voorbeelden. En ja, ik geef toe dat dit in andere Europese landen ook speelt, het belachelijke protest in Frankrijk en het steeds weer wegsturen van premiers die het noodzakelijke willen doen is daar ook een voorbeeld van.
Dat betwijfel ik dus. Daarnaast vind ik die tegenstelling persoonlijk gewin versus publiek gewin hier echt te plat om recht te doen aan de breedte van de realiteit.quote:Op zondag 14 september 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
En voor de meeste andere landen klinkt dat dus absurd, dat iemand alleen al zou denken om naar de rechter te gaan voor persoonlijk gewin tov publiek gewin.
Maar dan wordt het een andere stelling. Dan komen we op het terrein van het neoliberalisme en dergelijke, bij ideologie en moraal. Op dat gebied gaan we het ongetwijfeld grotendeels met elkaar eens zijn.quote:En dat zien we dus ook bij het stemmen, helaas stemmen veel mensen met 'wat heb ik er aan' ipv 'wat zou het beste zijn voor iedereen in het land'. En worden bestuurders dus ook afgerekend op die vraag.
Als een politicus bijvoorbeeld de problemen in de GGZ op lost door de toegang moeilijker te maken (met al die kleine klachten ga je maar naar een familielid oid, niet naar een therapeut die is opgeleid voor het zware werk) en tegelijk ook de financiële beloning in de GGZ verbeterd en daar voor de belastingen verhoogd, zal die politicus hoon over zich heen krijgen. Want een hoop mensen profiteren hier niet van, die worden alleen twee keer geraakt, ze kunnen met hun kleine problemen niet naar de GGZ en betalen nog meer ook. Maar het is wel goed voor de samenleving, want de mensen die het echt nodig hebben worden sneller en beter geholpen.
Een ander is bijvoorbeeld het fiscaliseren van de AOW, goed voor de samenleving omdat het de betaalbaarheid ten tijde van vergrijzing in stand houdt, maar je kunt het wel vergeten om nog veel 60+ stemmen te krijgen.
En zo zijn er tal van voorbeelden. En ja, ik geef toe dat dit in andere Europese landen ook speelt, het belachelijke protest in Frankrijk en het steeds weer wegsturen van premiers die het noodzakelijke willen doen is daar ook een voorbeeld van.
Overigens zou het best interessant zijn als eens uitgezocht werd in welke mate dat beeld van de Nederlandse openheid en tolerantie nou daadwerkelijk klopt. Ik denk dat de meeste mensen aardig wat voorbeelden uit de afgelopen anderhalve eeuw kunnen bedenken waaruit het tegenovergestelde blijkt.quote:Op zondag 14 september 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Sinds de jaren 80, net zoals in de meeste Angelsaksische landen. Daarvoor was dat heel anders en stonden we wereldwijd bekend voor onze openheid en tolerantie. Het is maar hoe ver je terug wilt gaan.
De AOW is al gefiscaliseerd tot de tweede schijfquote:Op zondag 14 september 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[
op de eerste schijf mist de AOW er 50% van de arbeidskorting , dus ook die eerste schijf fiscaliseren zou de AOW er aan de bedelstaf brengenquote:Volksverzekering
Premie AOW 17,90% van uw premie-inkomen
Anw 0,10% van uw premie-inkomen
Wlz 9,65% van uw premie-inkomen
Van het fiscaliseren van de AOW of nog liever het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW kan niemand aan de bedelstaf raken, omdat de armste groepen helemaal niet worden geraakt. Dat is juist het hele idee.quote:Op zondag 14 september 2025 12:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
op de eerste schijf mist de AOW er de arbeidskorting dus ook die eerste schijf fiscaliseren zou de AOW er aan de bedelstaf brengen
Het hangt er maar van af waar je het mee vergelijkt. Alles is relatief. Het heeft ook veel te maken met het softdrugsbeleid en dat we allemaal Engels spreken. En publiekelijk over het algemeen heel vriendelijk zijn.quote:Op zondag 14 september 2025 12:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Overigens zou het best interessant zijn als eens uitgezocht werd in welke mate dat beeld van de Nederlandse openheid en tolerantie nou daadwerkelijk klopt. Ik denk dat de meeste mensen aardig wat voorbeelden uit de afgelopen anderhalve eeuw kunnen bedenken waaruit het tegenovergestelde blijkt.
Ja, en dan kunnen die mensen daarna ook allemaal de bijstand in.quote:Op zondag 14 september 2025 12:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van het fiscaliseren van de AOW of nog liever het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW kan niemand aan de bedelstaf raken, omdat de armste groepen helemaal niet worden geraakt. Dat is juist het hele idee.
Dan wordt JUIST de armste groep geraakt als je ook de eerste schijf gaat fiscaliseren ,!!!!!!quote:Op zondag 14 september 2025 12:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van het fiscaliseren van de AOW of nog liever het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW kan niemand aan de bedelstaf raken, omdat de armste groepen helemaal niet worden geraakt.
Dat is juist het hele idee.
Nou ja, wat mij zoal te binnen schiet wat betreft die veronderstelde tolerantie zijn onder andere het homohuwelijk, het cannabisgedoogbeleid en de geaccepteerde toestroom van Zuid-Europeanen tijdens de Verlichting. Daar staan zaken tegenover als eeuwenlang antisemitisme (hoe de overlevende joden werden ontvangen toen ze terugkeerden uit de vernietigingskampen is een dieptriest, maar tekenend schandaal), de WIC/VOC, het kolonialisme en de openlijke discriminatie van katholieken die tot ver in de twintigste eeuw voortduurde.quote:Op zondag 14 september 2025 12:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het hangt er maar van af waar je het mee vergelijkt. Alles is relatief. Het heeft ook veel te maken met het softdrugsbeleid en dat we allemaal Engels spreken. En publiekelijk over het algemeen heel vriendelijk zijn.
Dat is een logische conclusie uit Schoof's opmerking.quote:Op zondag 14 september 2025 10:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Da's toch wat anders dan in het stemlokaal je hokje rood maken?quote:Op zondag 14 september 2025 10:50 schreef Jigzoz het volgende:
Mensen die aan poepseks doen hebben ...............
Betrek het eens op een breder uitzicht: Frankrijk, Duitsland en Zwitserland?quote:Op zondag 14 september 2025 11:22 schreef Hanca het volgende:
Dat geeft het gebrek aan politiek inzicht van Schoof aan. Voor veel mensen ligt de reden in het feit dat ze al sinds Fortuyn, en daarna Verdonk, Wilders en Baudet e.v.a., worden voorgelogen. En dat de gevestigde politiek te weinig een antwoord heeft op deze constante leugenstroom.
Ook in die landen zijn leugenachtige volksmenners idd helaas in trek en is mede door social media de hoeveelheid nepnieuws waar zulke volksmenners van profiteren inderdaad ook toegenomen.quote:Op zondag 14 september 2025 12:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Betrek het eens op een breder uitzicht: Frankrijk, Duitsland en Zwitserland?
Zwitserland?quote:Op zondag 14 september 2025 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook in die landen zijn leugenachtige volksmenners idd helaas in trek en is mede door social media de hoeveelheid nepnieuws waar zulke volksmenners van profiteren inderdaad ook toegenomen.
Dit is toch schandelijk:quote:Op zondag 14 september 2025 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook in die landen zijn leugenachtige volksmenners idd helaas in trek en is mede door social media de hoeveelheid nepnieuws waar zulke volksmenners van profiteren inderdaad ook toegenomen.
Ja, je kent de UDC?quote:
Da's toch wel tekenend: in deze: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@145300/202202408-1-r4/quote:Op zondag 14 september 2025 11:31 schreef Hanca het volgende:
Ik zeg niet dat alle rechtszaken onterecht zijn. Zo'n individuele rechtszaak tussen een nutsbedrijf en een overheid vind ik zonder alle ins en outs te kennen lastig te beoordelen. Ik heb het meer over de algemene lijn.quote:Op zondag 14 september 2025 13:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's toch wel tekenend: in deze: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@:145300/202202408-1-r4/
neemt Stedin het op tegen de Gemeente Utrecht. Nutsbedrijf tegen de overheid. Gaat om 4250 woningen.
Kom hé, we zijn decennialang na de WO-2 gedomineerd door de KVP en roomse premiers. Als er 1 groep is die genoegdoening toekomt, zijn het de protestanten wel.quote:Op zondag 14 september 2025 12:47 schreef Jigzoz het volgende:
en de openlijke discriminatie van katholieken die tot ver in de twintigste eeuw voortduurde.
Als protestant zeg ik: beide niet. Een slachtofferrol voor christenen richting de overheid is in Nederland nergens voor nodig.quote:Op zondag 14 september 2025 13:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Kom hé, we zijn decennialang na de WO-2 gedomineerd door de KVP en roomse premiers. Als er 1 groep is die genoegdoening toekomt, zijn het de protestanten wel.
Laat ik een andere willekeurige nemen: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@147350/202205246-1-r3/quote:Op zondag 14 september 2025 13:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alle rechtszaken onterecht zijn. Zo'n individuele rechtszaak tussen een nutsbedrijf en een overheid vind ik zonder alle ins en outs te kennen lastig te beoordelen. Ik heb het meer over de algemene lijn.
Nog eentje: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@147015/202200516-1-r4/quote:Op zondag 14 september 2025 13:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alle rechtszaken onterecht zijn. Zo'n individuele rechtszaak tussen een nutsbedrijf en een overheid vind ik zonder alle ins en outs te kennen lastig te beoordelen. Ik heb het meer over de algemene lijn.
Je kunt leuk allemaal losse zaken aanhalen, het feit is dat de RvS het over honderden zaken heeft: https://www.bnr.nl/nieuws(...)oningbouw-sneller-afquote:Op zondag 14 september 2025 13:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Nog eentje: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@:147015/202200516-1-r4/
De RABO-bank (de bank van ons allemaal?) tegen de gemeentelijke plannen voor 3444 woningen.
Zit ik al op een kleine 15000, bijna een derde van het totaal.
Ik kijk naar het totale aantal: welk deel van de 55000 woningen. Dan blijkt 't dus substantieel om andere overheden, nutsbedrijven en middenstanders te gaan.quote:Op zondag 14 september 2025 13:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt leuk allemaal losse zaken aanhalen, het feit is dat de RvS het over honderden zaken heeft: https://www.bnr.nl/nieuws(...)oningbouw-sneller-af
En ik noemde het ook slechts als goed zichtbaar voorbeeld.
Als men bij mij in de buurt wil gaan bouwen dan zou ik ook naar de rechter gaan , ze gaan maar lekker in het weiland bouwen , ruimte zat, stelletje kruideniersquote:Op zondag 14 september 2025 13:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt leuk allemaal losse zaken aanhalen, het feit is dat de RvS het over honderden zaken heeft: https://www.bnr.nl/nieuws(...)oningbouw-sneller-af
Maar het gaat dus allemaal over bestemmingsplannen. Als we die nu gewoon eens afschaffen? Laat bedrijven bouwen waar en wat ze willen?quote:Op zondag 14 september 2025 13:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kijk naar het totale aantal: welk deel van de 55000 woningen. Dan blijkt 't dus substantieel om andere overheden, nutsbedrijven en middenstanders te gaan.
Het gaat om de vergunningen , stikstof , binnenstedelijk willen bouwen , natuur , lawaaiquote:Op zondag 14 september 2025 14:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar het gaat dus allemaal over bestemmingsplannen. Als we die nu gewoon eens afschaffen? Laat bedrijven bouwen waar en wat ze willen?
Zelfs RTV Drenthe heeft er geen artikel over. Erg geloofwaardig weer van Wilders.quote:Op zondag 14 september 2025 15:51 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Het komt nu heel dichtbij. De vermenging tussen politiek en burgermilities ("ik begrijp de frustraties", zei de minister)
Doet heel erg denken aan de filmpjes die Lord Bebo deelt.quote:Op zondag 14 september 2025 16:02 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Zelfs RTV Drenthe heeft er geen artikel over. Erg geloofwaardig weer van Wilders.
Verschrikkelijk idee, in België zijn ze jaloers op ons systeem. Zonder bestemmingsplannen lijkt ons land al snel net zo'n puinhoop.quote:Op zondag 14 september 2025 14:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar het gaat dus allemaal over bestemmingsplannen. Als we die nu gewoon eens afschaffen? Laat bedrijven bouwen waar en wat ze willen?
Jan Huzen is inmiddels afgelopen week wel veroordeeld voor haatzaaien en opruiing in een andere zaak.quote:Op zondag 14 september 2025 15:51 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Het komt nu heel dichtbij. De vermenging tussen politiek en burgermilities ("ik begrijp de frustraties", zei de minister)
Wat raaskal je nou, de eerste woningen voor 12.000 bewoners in dat gebied worden over een paar maanden al opgeleverd.quote:Op zondag 14 september 2025 14:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De Politiek die wil niet bouwen , WIL NIET , die Merwede locatie ??
daar mogen ze niet eens bouwen , het is niet eens eigendom van de gemeente ,
allemaal fantasie excuus bouw, er gaat niet gebouwd worden
quote:Uiterlijk in 2030 moet de ontwikkeling van Groot Merwede beginnen. “Dat lijkt misschien nog ver, maar het is al over vijf jaar.” Nieuwegein is er klaar voor, zegt de wethouder. Met nogmaals een blik op het weidelandschap van de Galecopperzoom. “Dit is een zogeheten pauzelandschap. Alle grond is in handen van de gemeente. De contracten met de huidige gebruikers lopen in 2030 af. We kunnen hier straks meteen aan de slag.”
dat is Nieuwegein , niet Utrecht , dat is vlakbij de remise, dat daar woningen gaan komen dat wisten we 30 jaar terug alquote:Op zondag 14 september 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat raaskal je nou, de eerste woningen voor 12.000 bewoners in dat gebied worden over een paar maanden al opgeleverd.
En voor Groot Merwede, wat volledig op gemeentegrond is, zijn de plannen al vergevorderd: https://www.molenkruier.n(...)een-nieuwe-tramlijn-
[..]
quote:NIEUWEGEIN o Onder de naam Groot Merwede verrijst vanaf 2030 een nieuwe wijk in het noordelijkste deel van Nieuwegein.
Een wijk met tussen de vijf- en tienduizend woningen, duizenden arbeidsplaatsen, uitstekend openbaar vervoer en veel ruimte voor groen en recreatie.
"Groot Merwede biedt mooie kansen voor Nieuwegein", zegt wethouder Ellie Eggengoor. Zij nodigt alle Nieuwegeiners uit om mee te denken over de nieuwe wijk.
Het is 1 project, waar Nieuwegein, Utrecht, provincie en rijk samenwerken. Dat gebied gaat gewoon bebouwd worden (en is ook aan Utrechtse kant gewoon gemeentegrond).quote:Op zondag 14 september 2025 16:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat is Nieuwegein , niet Utrecht , dat is vlakbij de remise, dat daar woningen gaan komen dat wisten we 30 jaar terug al
groen Links Utrecht heeft daar niets mee te maken
Tja Belgiëquote:Op zondag 14 september 2025 16:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verschrikkelijk idee, in België zijn ze jaloers op ons systeem. Zonder bestemmingsplannen lijkt ons land al snel net zo'n puinhoop.
Tokio:quote:Op zondag 14 september 2025 17:26 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja België
[ afbeelding ]
Nederland
[ afbeelding ]
Een beetje planning is best handig, in Nederland is het een farce geworden, een industrie van mislukte architecten in welstandscommissies die janken over dakkapellen die 7 centimeter te hoog zijn.
In België lachen ze ons keihard uit.quote:Op zondag 14 september 2025 16:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verschrikkelijk idee, in België zijn ze jaloers op ons systeem. Zonder bestemmingsplannen lijkt ons land al snel net zo'n puinhoop.
quote:Op zondag 14 september 2025 17:26 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja België
[ afbeelding ]
Nederland
[ afbeelding ]
Een beetje planning is best handig, in Nederland is het een farce geworden, een industrie van mislukte architecten in welstandscommissies die janken over dakkapellen die 7 centimeter te hoog zijn.
Ja die ellenlange lintbebouwing in België zorgt echt voor een levendige openbare ruimte.quote:Op zondag 14 september 2025 20:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In België lachen ze ons keihard uit.
quote:Ondanks dat Vlaanderen sinds 1980 de bevoegdheid kreeg over zijn eigen ruimtelijke ordening is er in die ruim veertig jaar zeer weinig van terechtgekomen. De conclusie is dan ook dat Vlaanderen wat betreft de ruimtelijke ordening een van de slechtste leerlingen van Europa is.
Een kwart van alle gebouwen staat in de in totaal 12.000 kilometer lange linten. Nog eens twaalf procent van de bebouwing ligt niet in kernen of linten, maar staat verspreid in de (kwetsbare) open ruimte. Elke dag wordt in Vlaanderen zes hectare open ruimte getransformeerd in beton. Dat betekent dat elke drie maanden open ruimte met de oppervlakte van de stad Leuven verdwijnt.
Bron: De bewuste sluipmoord op de open ruimte in Vlaanderen
Ze kunnen geen eens een weg bouwen.quote:Op zondag 14 september 2025 20:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
ja die Belgen die doen niet zo ingewikkeldquote:Op zondag 14 september 2025 20:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kortom je kunt naar beide kanten doorslaan, in Nederland is het gezeik over centimeters regelmatig gewoon absurd te noemen.quote:Op zondag 14 september 2025 20:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja die Belgen die doen niet zo ingewikkeld
geen welstandscommissie daar
welke steen neem jij ??
ok heb jij de garage daar gedaan ?/
[ afbeelding ]
De Belgen die ik hierover gesproken heb: absoluut niet. Die zijn jaloers. Verder hebben ze daar de komende 10 jaar ook gewoon een tekort van 500.000 woningen, dat scheelt in verhouding niet veel met Nederland.quote:Op zondag 14 september 2025 20:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nog een goed zichtbaar voorbeeld: de Islamitische Stichting Nederland Eyup Sultan Nijmegen en de Islamitische Stichting Nederland tegen de gemeente Nijmegen om een project van 1250 woningen in de binnenstad van Nijmegen: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@146412/202305763-1-r4/quote:Op zondag 14 september 2025 13:51 schreef Hanca het volgende:
Vraag een Belg naar hoe Nederlandse huizen zijn en hij zal zeggen: "Monotoon, van slechte kwaliteit, duur en klein."quote:Op zondag 14 september 2025 21:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Belgen die ik hierover gesproken heb: absoluut niet. Die zijn jaloers. Verder hebben ze daar de komende 10 jaar ook gewoon een tekort van 500.000 woningen, dat scheelt in verhouding niet veel met Nederland.
Weleens Blind Gekocht gekeken? Gewoon hetzelfde als de Nederlandse huizenmarkt qua problematiek.
75.000 woningen per jaar nodig in België: https://www.hln.be/binnen(...)%2Fwww.google.com%2F
Dat is dus exact hetzelfde als de 100.000 extra woningen in Nederland per jaar.
Rijtjeshuizen zijn daar in 1 jaar (q1 2024 naar q1 2025) ook gewoon 11,5% gestegen in prijs: https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/vastgoedprijzen
Kwil niet veel zeggen maar als ik zie welke krotten ze in Belgenland hebben staan.... Overal plempen ze maar wat neer, tja. De wegen hier zijn ook vast niet van goede kwaliteit volgens henquote:Op zondag 14 september 2025 21:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vraag een Belg naar hoe Nederlandse huizen zijn en hij zal zeggen: "Monotoon, van slechte kwaliteit, duur en klein."
kippenhokken en op hele slechte locaties gebouwdquote:Op zondag 14 september 2025 21:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vraag een Belg naar hoe Nederlandse huizen zijn en hij zal zeggen: "Monotoon, van slechte kwaliteit, duur en klein."
Dan heb ik hele andere ervaringen met Belgen, de Belgen die ik hierover heb gesproken zijn jaloers op ons systeem waarbij niet iedereen overal zijn puinhoop neer mag zetten.quote:Op zondag 14 september 2025 21:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nederland:quote:Jongeren wonen vaak in appartementen met een relatief comfortabele ruimte per persoon (ca 41m²). De ruimte per persoon wordt kleiner in de leeftijdsgroep tussen 35 en 44 jaar, meestal omwille van gezinsuitbreiding. Dit kan resulteren in verhuisbewegingen of een toename van de ruimte per persoon wanneer de kinderen uit huis gaan (44m² voor personen tussen 45 en 64 jaar).
Dan is je opmerking over formaat echt helemaal nergens op gebaseerd.quote:Gemiddeld heeft een Nederlander 53 vierkante meter woonoppervlakte.
Je moet de grap Blind Gekocht kijken (Kopen zonder Kijken België). Dat onderschrijft jouw punt van klein slecht onderhouden huizen aan een drukke weg.quote:Op maandag 15 september 2025 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan heb ik hele andere ervaringen met Belgen, de Belgen die ik hierover heb gesproken zijn jaloers op ons systeem waarbij niet iedereen overal zijn puinhoop neer mag zetten.
En als ik dit lees:
België:
https://www.oximo.be/nl/nieuws/zo-groot-zijn-vlaamse-woningen
[..]
Nederland:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)rvlakte-in-nederland
[..]
Dan is je opmerking over formaat echt helemaal nergens op gebaseerd.
In mijn ervaring met vrienden die er zijn gaan wonen zijn huizen in België eerder piepklein en slecht onderhouden en woon je ook veel vaker dan in Nederland aan een drukke weg.
D66 24quote:Op maandag 15 september 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
Deze is leuk: https://www.volkskrant.nl(...)kamer-2025~v1477077/
Ik kwam hier op uit:
CU 25
Volt 25
CDA 24
D66 24
Denk 20
GL/PvdA 20
NSC 19
PvdD 17
SP 17
VVD 17
SGP 12
BBB 10
JA21 10
PVV 9
FvD 5
Gokje: jij bent tegen de Transgenderwet en voor conversietherapie. Daarom ChristenUnie bovenaan.quote:Op maandag 15 september 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
Ik kwam hier op uit:
CU 25
Als je iets neutraal en genuanceerd formuleert dan kom je natuurlijk al snel op een pragmatische middenpartij uit.quote:Op maandag 15 september 2025 09:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gokje: jij bent tegen de Transgenderwet en voor conversietherapie. Daarom ChristenUnie bovenaan.
Serieuzer: ik vraag me af hoe zij de stellingen en issues hebben geselecteerd, de woordkeuze hebben bepaald. Het voelt alsof het voor de gemiddelde Volkskrant lezer al snel voorselecteert op D66.
Nee, conversietherapie week ik af van CU. Die transgenderwet heb ik inderdaad wel tegen, maar dat gewoon om de reden die veel (niet christelijke) mensen hebben: helemaal voor transgenders, maar deze wet is gewoon geen verbetering.quote:Op maandag 15 september 2025 09:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gokje: jij bent tegen de Transgenderwet en voor conversietherapie. Daarom ChristenUnie bovenaan.
Serieuzer: ik vraag me af hoe zij de stellingen en issues hebben geselecteerd, de woordkeuze hebben bepaald. Het voelt alsof het voor de gemiddelde Volkskrant lezer al snel voorselecteert op D66.
Verrassend dat dit immorele uitschot zich zo verbonden voelt met een conservatieve debiel uit Amerika.quote:Op maandag 15 september 2025 09:05 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
OTTO workforce lobbyist en Islamofoob GJ Segers (schande hoe DPG moslimstemmen zuivert en dan Segers columnist maakt) vindt Biden ter dood veroordelen en homo's stenigen fatsoenlijk.
Christenen United.
De gretigheid waarmee de cultuuroorlog wordt aangegaan, grotendeels geïmporteerd uit de VS en aangewakkerd door de moordpartijen in het Midden-Oosten is inderdaad opvallend.quote:Op maandag 15 september 2025 10:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
Verrassend dat dit immorele uitschot zich zo verbonden voelt met een conservatieve debiel uit Amerika.
Vanavond weer voor het eten braaf bidden voor de uitroeiing van Palestijnen.
Er is iemand dood en heel conservatief Nederland staat op de banken om het te framen als een ongekende misdaad tegen de menselijkheid (in tegenstelling tot de permanente misdaden tegen mensen waar ze zich dagelijks hard voor maken) door:quote:Op maandag 15 september 2025 10:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
De gretigheid waarmee de cultuuroorlog wordt aangegaan, grotendeels geimporteerd uit de VS is inderdaad opvallend.
Zie ook:
Jigzoz in POL / [POLCAFÉ #8908] Pittig gesprek
Je hebt gewoon random wat aangevinkt zo te zienquote:Op maandag 15 september 2025 10:55 schreef kladderadatsch het volgende:
VVD 17
Denk 16
GL/PvdA 16
CU 15
NSC 15
PvdD 15
SP 15
Volt 15
BBB 14
CDA 14
D66 14
SGP 14
JA21 13
PVV 13
FvD 10
Nou ik heb een ruime keus zo te zien, maw ik kan in oktober net zo goed een lootje trekken.
Nee hoor, het komt denk ik omdat ik voor een strenger asielbeleid ben, voor een boycot van Israël, voor meer geld naar defensie, voor milieumaatregelen en tenslotte tegen een bindend referendum ben en dan krijg je dus zo'n uitslag blijkbaar.quote:Op maandag 15 september 2025 11:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je hebt gewoon random wat aangevinkt zo te zien
Even kijken waar D66 en GL-PvdA afwijkend stemden (voordeel van +2 bij D66 bij mij)...quote:Op maandag 15 september 2025 09:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je iets neutraal en genuanceerd formuleert dan kom je natuurlijk al snel op een pragmatische middenpartij uit.
Nee hoor, maar in stemgedrag gaan ze gewoon vaak met de progressieven mee. Dan krijg je dat.quote:Op maandag 15 september 2025 11:30 schreef Kickinalfa het volgende:
Schijnbaar is Denk wel populair...
Ik ga echt bijna denken dat de Volkskrant dit expres doet en zo selecteert :p Met behulp van AI...quote:Op maandag 15 september 2025 11:58 schreef papert het volgende:
Heel verassend. Met stemmen twijfel ik tussen PvdD en GL/PvdA. Met deze stemwijzer kom ik iets rechtser uit.
Ja echt leuk. Een uitgesproken linkse krant die een stemwijzer publiceert die alleen toegankelijk is voor leden.quote:Op maandag 15 september 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
Mensen met een abonnement op het rechtse AD of conservatieve Trouw kunnen hem ook invullen. Dat is het leuke bij een DPG abonnement, je krijgt alle politieke invalshoeken.quote:Op maandag 15 september 2025 12:32 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja echt leuk. Een uitgesproken linkse krant die een stemwijzer publiceert die alleen toegankelijk is voor leden.
Dat zal verrassende uitkomsten opleveren !
Zelfs zonder DPG abbonement, maar alleen met een gratis account kan je hem invullen.quote:Op maandag 15 september 2025 12:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen met een abonnement op het rechtse AD of conservatieve Trouw kunnen hem ook invullen. Dat is het leuke bij een DPG abonnement, je krijgt alle politieke invalshoeken.
Ik heb geen abonnement of niks, niet ingelogd, kon 'm gewoon invullen.quote:Op maandag 15 september 2025 12:43 schreef papert het volgende:
[..]
Zelfs zonder DPG abbonement, maar alleen met een gratis account kan je hem invullen.
Ben jij vóór de wet tegen buitenlandse beïnvloeding? (Ik vermoed dit op basis van het verschil tussen D66 en GL-PvdA).quote:Op maandag 15 september 2025 14:04 schreef Hexagon het volgende:
D66
22
Volt
22
CDA
21
CU
20
VVD
20
GL/PvdA
17
NSC
16
SP
16
Denk
15
PvdD
14
BBB
13
JA21
13
SGP
13
PVV
12
FvD
8
Mijn score. Ik zie wel enige gelijkenisquote:Op maandag 15 september 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
Ik kwam hier op uit:
CU 25
Volt 25
CDA 24
D66 24
Denk 20
GL/PvdA 20
NSC 19
PvdD 17
SP 17
VVD 17
SGP 12
BBB 10
JA21 10
PVV 9
FvD 5
Daar ben ik voor.quote:Op maandag 15 september 2025 14:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ben jij vóór de wet tegen buitenlandse beïnvloeding? (Ik vermoed dit op basis van het verschil tussen D66 en GL-PvdA).
Oké. Dat snap ik van D66 niet. Het is een discriminerende wet met behoorlijk wat regeldruk. Er is veel tegen te zeggen (ikzelf vulde ook 'voor' in).quote:
We weten dat je daar erg gevoelig voor bent ja.quote:Op maandag 15 september 2025 15:02 schreef phpmystyle het volgende:
Iedereen is tegen buitenlandse beïnvloeding. Alleen de vraag wordt wat buitenlandse beinvloeding precies inhoudt.
Lespakketten vanuit Brussel die aan scholen worden aangeboden wat de EU precies doet? Een persoon met de Russische nationaliteit die dingen zegt op X?
ik ook niet.quote:Op maandag 15 september 2025 14:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik kan hem niet invullen, ik was wel benieuwd.
Ik nu ook niet meer. Ze hebben het blijkbaar aangepast, want vanochtend ging het zonder problemen.quote:Op maandag 15 september 2025 14:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik kan hem niet invullen, ik was wel benieuwd.
Nee wel toegekend gekregen. Voor buitenlandstage.quote:Op maandag 15 september 2025 15:08 schreef Straatcommando. het volgende:
Echt fascinerend hoe je alles maar dan ook alles, consequent en voortdurend ombuigt naar Brussel/europa/EU.
Ben je ooit een subsidie misgelopen ofzo? Echt bizar gedrag.
Ik kon er eerst niet concreet de vinger achter krijgen maar heel veel onderwerpen komen niet eens langs.quote:Op maandag 15 september 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
Ze hebben gewoon de meest opvallende stemmingen van de afgelopen kabinetsperiode gepakt. Verder is De Volkskrant nou niet echt de D66 krant. Je continue paranoia over de kwalitatief zeer goede media in Nederland is erg vermoeiend.quote:Op maandag 15 september 2025 16:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik kon er eerst niet concreet de vinger achter krijgen maar heel veel onderwerpen komen niet eens langs.
Cultuur en onderwijs wordt bijvoorbeeld genegeerd, de zorg ook. Belastingen.
Er zijn m.i. rare dingen aan de hand. Ook wij hebben onze Jeff Bezos wannabes in de polder. Geconcentreerde mediamacht. Maar deze discussie doe ik nu even niet. Jazeker: de lijn van de huidige VK komt neer op het midden tussen CDA en D66 (regenboogafdeling VNO-NCW).quote:Op maandag 15 september 2025 16:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon de meest opvallende stemmingen van de afgelopen kabinetsperiode gepakt. Verder is De Volkskrant nou niet echt de D66 krant. Je continue paranoia over de kwalitatief zeer goede media in Nederland is erg vermoeiend.
Over een tijdje wordt er iemand doodgebeten door een wolf en dan vragen we ons weer af hoe het zover kon komen.quote:Op maandag 15 september 2025 16:27 schreef Hanca het volgende:
En over kwalitatief gesproken... BBB op landbouw is dat niet. Zo vindt ook de RvS alweer: https://nos.nl/artikel/25(...)eten-probleemwolf-af
Dat vraag ik me niet af. Dat is dan gewoon de natuur.quote:Op maandag 15 september 2025 17:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Over een tijdje wordt er iemand doodgebeten door een wolf en dan vragen we ons weer af hoe het zover kon komen.
Dat gejank over de wolf. Er worden jaarlijks veel meer schapen, kippen, andere dieren en zelfs mensen verwond of zelfs gedood door honden en daar hoor je niemand over.quote:Op maandag 15 september 2025 17:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Over een tijdje wordt er iemand doodgebeten door een wolf en dan vragen we ons weer af hoe het zover kon komen.
Het is mijns inziens geen paranoia. Het is vrij duidelijk, en heel gevaarlijk dat momenteel de parlementaire verslaggeving van ofwel een laag niveau, of bewust tendentieus zijn. Volg bijvoorbeeld Nina Zeelen voor voorbeelden.quote:Op maandag 15 september 2025 16:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon de meest opvallende stemmingen van de afgelopen kabinetsperiode gepakt. Verder is De Volkskrant nou niet echt de D66 krant. Je continue paranoia over de kwalitatief zeer goede media in Nederland is erg vermoeiend.
Dan moeten we misschien wat meer ruimte aan ze geven. Misschien niet met een loslopende hond lopen in een gebied waar ook wolven zitten. In Duitsland, Polen, Scandinavië e.d. leven ze gewoon probleemloos met veel meer wolven, ook meer per m2.quote:Op maandag 15 september 2025 17:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Eens, honden zijn veel gevaarlijker. En dat katten per jaar in Nederland miljoenen vogels, waaronder beschermde, doden is ook al een onderwerp wat je nooit in mag brengen. Maar o wee als er een keer een paar schapen worden gedood door een wolf, iets wat de betreffende boer ook nog eens volledig vergoed krijgt.quote:Op maandag 15 september 2025 17:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat gejank over de wolf. Er worden jaarlijks veel meer schapen, kippen, andere dieren en zelfs mensen verwond of zelfs gedood door honden en daar hoor je niemand over.
Net als met auto-ongelukken?quote:Op maandag 15 september 2025 17:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We leven in een van de dichtsbevolkte landen ter wereld en hier wordt ervoor gekozen om een gevaarlijk roofdier los te laten.quote:Op maandag 15 september 2025 17:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan moeten we misschien wat meer ruimte aan ze geven. Misschien niet met een loslopende hond lopen in een gebied waar ook wolven zitten. In Duitsland, Polen, Scandinavië e.d. leven ze gewoon probleemloos met veel meer wolven, ook meer per m2.
Dat zal toch enkel in de toch al chronisch boze hoek spelen?quote:Op maandag 15 september 2025 17:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We laten niks los, dat dier is hier net zo goed als jij en ik komen wonen. Als ze gevaarlijke dieren die hier niet voor komen uit gingen zetten is het wat anders. Maar de wolf woont hier gewoon.quote:Op maandag 15 september 2025 17:37 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
We leven in een van de dichtsbevolkte landen ter wereld en hier wordt ervoor gekozen om een gevaarlijk roofdier los te laten.
Een kind is gered door omstanders, de wolf loopt over het terras van de ijssalon. Het is gewoon wachten totdat er een slachtoffer valt.
Precies dit elitaire drijft mensen naar de PVV.quote:Op maandag 15 september 2025 17:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat lijkt me ook wel typisch een hoek die een krant kan of wil betalen.
De waarheid... bij tijd en wijle pijnlijk. Nu nog mentaal verwerken..quote:Op maandag 15 september 2025 12:50 schreef Klopkoek het volgende:
Volkskrant is helemaal niet zo links. Het publiceert ook zulke dingen.
Universiteiten zitten wel ‘heel eentonig’ in de links-kosmopolitische hoek, oordeelt deze hoogleraar
https://www.volkskrant.nl(...)hoogleraar~b90735c7/
Ja joh, lekker charlatans als Maurice de Hond en Arnout Jaspers serieus gaan nemen. Heel erg naïef om te denken dat je met De Hond volgens de geijkte wetenschappelijke spelregels een discussie kan voeren. Zo een "onafhankelijke scheidsrechter" wordt nu net betwist door deze types.
Ruud Koopmans is in Duitsland zwaar omstreden en krijgt gewoon gedegen kritiek. Zoals dat zijn onderzoeksmethoden niet deugen (wat we al weten sinds Philip Converse) en geen methoden correct combineert. Zijn eigen steekproeven wijken af van de grote dataprojecten.
Iemand steekt zijn vinger op en hup De Volkskrant is in touw.
Of neem dit rechts-conservatieve één-tweetjes. Tussen twee (voormalig) FvD fans. Berend Sommer en Marente de Moor.
https://www.volkskrant.nl(...)-bij-horen~b7794a14/
Dit heeft niets met 'de waarheid' te maken, het heeft te maken met buigen naar macht, naar geld, en de luimen van miljardair-eigenaren. Buigen naar de decreten en het bedrijfsbeleid dat uit Amerika rolt (jazeker, dit beïnvloedt Europa direct).quote:Op maandag 15 september 2025 17:50 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De waarheid... bij tijd en wijle pijnlijk. Nu nog mentaal verwerken..
Nog maar even een verwijzing naar mijn studie naar de politieke attitudes van wetenschappers. De spreiding is onder wetenschappers niet kleiner dan onder andere beroepsgroepen (behalve op migratie: homogene pro-migratie attitude)quote:Op maandag 15 september 2025 12:50 schreef Klopkoek het volgende:
Universiteiten zitten wel ‘heel eentonig’ in de links-kosmopolitische hoek, oordeelt deze hoogleraar
https://www.volkskrant.nl(...)hoogleraar~b90735c7/
Ja joh, lekker charlatans als Maurice de Hond en Arnout Jaspers serieus gaan nemen. Heel erg naïef om te denken dat je met De Hond volgens de geijkte wetenschappelijke spelregels een discussie kan voeren. Zo een "onafhankelijke scheidsrechter" wordt nu net betwist door deze types.
Op basis van het stemgedrag in de Tweede Kamer zit u het meest op één lijn met PvdD. U was het op 24 van de 28 beantwoorde stellingen met deze partij eens. Bekijk het stemgedrag van de partijen onderaan de pagina.quote:Op maandag 15 september 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
politiek maakt er al 20 jaar een zootje vanquote:Op maandag 15 september 2025 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
Slechts 15% van het 1Vandaag Opiniepanel heeft nog vertrouwen in 'de politiek'. Is het afgelopen kabinet toch nog ergens succesvol in geweest.
quote:
Normaal gesproken scoort D66 niet hoog bij mij. Zal eerder aan de vragen liggen.quote:
Dat zeven van de 28 stellingen gaan over migratie is vast wel bij stil gestaan. Kan me niet voorstellen van niet.quote:Op maandag 15 september 2025 17:20 schreef papert het volgende:
maar de keuze voor bijvoorbeeld zoveel punten over migratie, en minder over andere maatschappelijke problemen heeft wel invloed)
Tja, dat is nu eenmaal het belangrijkste onderwerp van het afgelopen kabinet geweest. Daarnaast was er, ook op dit onderwerp, vooral veel stilstand. Dan zijn er ook vrij weinig stemmingen waarop de meningen uiteen lopen.quote:Op maandag 15 september 2025 18:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat zeven van de 28 stellingen gaan over migratie is vast wel bij stil gestaan. Kan me niet voorstellen van niet.
We kiezen hen toch?quote:Op maandag 15 september 2025 18:42 schreef michaelmoore het volgende:
politiek maakt er al 20 jaar een zootje van
ja , maar men wil niet bouwen , vanwege smoesjesquote:
Word jij niet moe van je eigen nepnieuws?quote:Op maandag 15 september 2025 18:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja , maar men wil niet bouwen , vanwege smoesjes
perse binnenstedelijk willen bouwen , en men weet dat dit niet kan en ook niet hoeft
ze geven de schuld aan de provincies, aan de grote steden en aan de stikstof
men wil niet woningen bouwen en daar kun je alle problemen aan herleiden
weet jij niet het verschil tussen nieuws en een mening??quote:Op maandag 15 september 2025 19:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Word jij niet moe van je eigen nepnieuws?
Wat ik her en der lees, zijn het de Provincies die maar mondjesmaat huizenbouw toelaten. Milieuvergunningen worden niet afgegeven vanwege NOx, en dan vanwege de overheidsnormen van max zoveel mmol/ha. Nutsbedrijven houden nieuwbouw tegen omdat ze geen aansluiting kunnen verzorgen. Bedrijven willen geen woningbouw, maar juist extra bedrijven.quote:Op maandag 15 september 2025 18:58 schreef michaelmoore het volgende:
perse binnenstedelijk willen bouwen , en men weet dat dit niet kan en ook niet hoeft
Het is de schuld van Frans Bauerquote:Op maandag 15 september 2025 18:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA21 is echt elke dag op TV hè? Jinek praat hem omhoog met "Hij gaat omhoog in de peilingen" als intro.quote:Op maandag 15 september 2025 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
“klassiek liberaal” Joost Eerdmans wil graag alles verbieden. Wat een figuur weer :’).
ja inderdaadquote:Op maandag 15 september 2025 19:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat ik her en der lees, zijn het de Provincies die maar mondjesmaat huizenbouw toelaten.
Milieuvergunningen worden niet afgegeven vanwege NOx, en dan vanwege de overheidsnormen van max zoveel mmol/ha.
Joost doet het goedquote:Op maandag 15 september 2025 19:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JA21 is echt elke dag op TV hè? Jinek praat hem omhoog met "Hij gaat omhoog in de peilingen" als intro.
Typisch. Een goede journalist zou de dobbernegers erbij halen, de antisemitische tweets, het verheerlijken van doden in Gaza. Het verabsoluteren van VvMU in het verleden (Theo van Gogh zijn doodsverwensingen). Jinek doet dat niet.
je ookquote:Op maandag 15 september 2025 19:15 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het is de schuld van Frans Bauer
Dat is wel wonderlijk aan mensen die zichzelf zo noemen. Die beroepen zich dan op filosofen als Mill en zo en ondertussen hebben ze bijna uitsluitend standpunten die juist illiberaal zijn. Zeg dan gewoon: 'ik ben rechtsconservatief' en laat Mill lekker met rust, want die heeft daar bijzonder weinig mee te maken.quote:Op maandag 15 september 2025 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
“klassiek liberaal” Joost Eerdmans wil graag alles verbieden. Wat een figuur weer :’).
Aantal overeenkomstige stellingenquote:Op maandag 15 september 2025 09:06 schreef Hanca het volgende:
Ik kwam hier op uit:
CU 25
Volt 25
CDA 24
D66 24
Denk 20
GL/PvdA 20
NSC 19
PvdD 17
SP 17
VVD 17
SGP 12
BBB 10
JA21 10
PVV 9
FvD 5
Ik zie dat Nederland nog steeds t.o.v. andere EU-landen gunstig zit, maar elke verslechtering is natuurlijk zeer onwenselijk. In Nederland valt qua armoede nog steeds veel te verbeteren.quote:Op maandag 15 september 2025 21:00 schreef Klopkoek het volgende:
Europese Unie zegt: Nederland is één van de weinige lidstaten waar de armoede is toegenomen (samen met Zweden overigens, dat ook een radicaal-rechtse regering heeft). Dat is nog meer zo wanneer je dat 'sociale deprivatie' deel weghaalt.
https://ec.europa.eu/euro(...)_and_economic_strain
Laat men het eens hier over hebben, in plaats van de (selectief toegepaste) culture wars ophef machine.
Of dat Nanninga i.t.t. alle hobbyisten daadwerkelijk een Syriër in huis heeft opgenomen.quote:Op maandag 15 september 2025 19:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JA21 is echt elke dag op TV hè? Jinek praat hem omhoog met "Hij gaat omhoog in de peilingen" als intro.
Typisch. Een goede journalist zou de dobbernegers erbij halen, de antisemitische tweets, het verheerlijken van doden in Gaza. Het verabsoluteren van VvMU in het verleden (Theo van Gogh zijn doodsverwensingen). Jinek doet dat niet.
Wat heb je nu aan feiten.quote:Op maandag 15 september 2025 21:10 schreef Klopkoek het volgende:
Ik was dit alweer vergeten
Schande, die oorlogsarchieven, riep Joost Eerdmans in de Tweede Kamer. Zijn opa zat juist in het verzet en had Joodse onderduikers.
Wat blijkt: zijn opa was lid van een nationaal-socialistische organisatie. Die onderduikers waren er nooit
https://www.nrc.nl/nieuws(...)was-geweest-a4894210
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lpqkliphtc2t
Fantast, en heeft extreem-rechtse sympathieën niet van een vreemde...
Net zoals Josef Mengele iemand als Dezso Solti dichtbij hem hield en beschermde tegen de ondergang. Dat niveau.quote:Op maandag 15 september 2025 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of dat Nanninga i.t.t. alle hobbyisten daadwerkelijk een Syriër in huis heeft opgenomen.
Mijn goedheid...quote:Op maandag 15 september 2025 21:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Net zoals Josef Mengele iemand als Dezso Solti dichtbij hem hield en beschermde tegen de ondergang. Dat niveau.
Nee, niet echt. Integendeel.quote:Op maandag 15 september 2025 17:53 schreef Jigzoz het volgende:
Iedereen heeft D66 boven hè?
D66 23
PvdD 23
Volt 23
CDA 22
Denk 22
GL/PvdA 22
CU 21
SP 21
NSC 17
VVD 15
SGP 10
JA21 8
PVV 7
BBB 6
FvD 6
Je snapt toch wel dat "ik dobberneger-roeper en nihilistische Geenstijl columnist Nanninga neemt een Syriër in huis" gewoon een pure PR stunt is?quote:Op maandag 15 september 2025 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn goedheid...
Nee, dit komt inderdaad nooit meer goed.
Blijf vooral jan en alleman uitmaken voor nazi's, Klop... Komt die polarisatie echt ten goede.
Het zou een PR stunt zijn als je roept dat andere mensen dat moeten doen terwijl je zelf geen poot uitsteekt.quote:Op maandag 15 september 2025 21:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat "ik dobberneger-roeper en Geenstijl columnist Nanninga neemt een Syriër in huis" gewoon een pure PR stunt is?
Ik zal je nog eens wat zeggen, één van de weinige niet-rechtse mensen aan tafel bij VI is dat modedametje Olcay Gulsen. Die doet dus veel voor de voedselbank en kookt voor asielzoekers. Zou je in eerste instantie niet denken maar zoals zovelen loop je er niet mee te koop...
Dametje..waarom praat jij zo neerbuigend over vrouwen?quote:Op maandag 15 september 2025 21:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat "ik dobberneger-roeper en nihilistische Geenstijl columnist Nanninga neemt een Syriër in huis" gewoon een pure PR stunt is?
Ik zal je nog eens wat zeggen, één van de weinige niet-rechtse mensen aan tafel bij VI is dat modedametje Olcay Gulsen. Die doet dus veel voor de voedselbank en kookt voor asielzoekers. Zou je in eerste instantie niet denken maar zoals zovelen loop je er niet mee te koop...
een aantal vrienden van mij wil in een nabijgelegen dorp een huis in een op te richte woonwijk. dit verhaal sleept al aan sinds 2019.quote:Op maandag 15 september 2025 18:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Van zo een modeprinses, die door Derksen wordt neer gezet als (voormalig) golddigger zou je dat niet zeggen. 'Dat' is het genoemde werk voor voedselbank en asielzoekers, waar niet te koop mee wordt gelopen.quote:Op maandag 15 september 2025 21:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dametje..waarom praat jij zo neerbuigend over vrouwen?
CDA is GL voorbijquote:Op maandag 15 september 2025 17:53 schreef Jigzoz het volgende:
Iedereen heeft D66 boven hè?
D66 23
PvdD 23
Volt 23
CDA 22
Denk 22
GL/PvdA 22
CU 21
SP 21
NSC 17
VVD 15
SGP 10
JA21 8
PVV 7
BBB 6
FvD 6
https://www.ipsos-publiek(...)t-zich-bij-top-twee/quote:Twee maanden voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2025 is de PVV met 31 zetels (virtueel) nog steeds de grootste partij van het land.
De partij wint vier zetels ten opzichte van juli. Daarna volgen CDA (25) en GL-PvdA (23).
Het CDA voegt zich hiermee voor het sinds 2006 (virtueel) bij de top twee.
GL-PvdA zou nu kunnen rekenen op 23 zetels, stabiel ten opzichte van de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 (toen 25), maar duidelijk minder dan in juni (29).
De VVD verliest ruim en komt nu uit op 15 zetels (was 24 in 2023 en 20 in juli). D66 (van 12 naar 11) en JA21 (van 7 naar 9) beginnen de liberalen te naderen.
NSC blijft staan op 1 zetel (was 20 in 2023). BBB gaat van 4 zetels in juli naar 6 nu. PvdD blijft staan op 6 zetels, dat zou een verdubbeling ten opzichte van 2023 betekenen.
Bij andere partijen zien we geen grote bewegingen.
Waarom praat jij in verkleinwoorden over vrouwen?quote:Op maandag 15 september 2025 21:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Van zo een modeprinses, die door Derksen wordt neer gezet als (voormalig) golddigger zou je dat niet zeggen. 'Dat' is het genoemde werk voor voedselbank en asielzoekers, waar niet te koop mee wordt gelopen.
Ik praat ook zo vaak in verkleinwoorden over mannen.quote:Op maandag 15 september 2025 21:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Waarom praat jij in verkleinwoorden over vrouwen?
Maar nu toevallig over een vrouw. Modedametje.quote:Op maandag 15 september 2025 21:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik praat ook zo vaak in verkleinwoorden over mannen.
Vaste gast van Vandaag Inside, knakker. Met een on stage persona van golddigger en modepop. Je bent aan het trollen.quote:Op maandag 15 september 2025 21:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar nu toevallig over een vrouw. Modedametje.
Had ik niet van je verwacht, dat neerbuigende.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |