abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218767882
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218767896
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 09:35 schreef mcmlxiv het volgende:
En misschien kom ik te weinig in grote steden en achterbuurten, ik begrijp 80% van de structurele ontevredenheid en verontwaardiging gewoon niet. Veel mensen doen net alsof we in een derdewereldland wonen, waar slaat dat op?
De vraag stellen, is hem beantwoorden: je komt te weinig in grote steden en achterbuurten. Schoof zei eens (als topambtenaar, voor ie premier werd): "de mensen die in zo grote getale op de PVV stemmen, zullen daar toch wel een reden voor hebben".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218767916
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 10:44 schreef blomke het volgende:

[..]
De vraag stellen, is hem beantwoorden: je komt te weinig in grote steden en achterbuurten. Schoof zei eens (als topambtenaar, voor ie premier werd): "de mensen die in zo grote getale op de PVV stemmen, zullen daar toch wel een reden voor hebben".
De PVV haalt echter het grootste percentage stemmen op het platteland en in de dorpen. Niet in de steden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_218767939
quote:
"de mensen die in zo grote getale op de PVV stemmen, zullen daar toch wel een reden voor hebben".
Dit soort redeneringen zijn echt om moedeloos van te worden. Mensen die aan poepseks doen hebben zullen daar toch ook wel een reden voor hebben, maar het blijft fucking goor.
  zondag 14 september 2025 @ 10:50:53 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218767940
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 10:46 schreef Tomatenboer het volgende:
: "de mensen die in zo grote getale op de PVV stemmen, zullen daar toch wel een reden voor hebben".
nou daar heeft ie wel gelijk in, het zijn ook veel gefrustreerde mensen vanwege het woningtekort,
die in slechte dure huurwoningen wonen op 8 hoog met grote kinderen

het is niet alleen immigratie en de gevestigde politiek die op geen enkel dossier iets doet

als je het wilt weten dan zul je dat moeten gaan vragen onder de PVV stemmers

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 14-09-2025 11:08:39 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218767968
quote:

[..]
De PVV haalt echter het grootste percentage stemmen op het platteland en in de dorpen. Niet in de steden.
Rucphen: 54% voor PVV in 2023, slechts 13% heeft een migratieachtergrond (dus inclusief hier geborenen).

Slechts 5.7% had een niet-Westerse achtergrond (in grote steden lachen ze daarom, ook al is de angsthitserij van Bolkestein nooit waarheid geworden).

Ik hoef jou ook niet te vertellen dat een PVV geen oplossingen heeft voor problemen en schismas juist wil vergroten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218767996
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 10:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Jij noemt het een frame, maar uiteindelijk is het een tweeledig probleem.

Aan de ene kant is alles veels te ingewikkeld/juridisch gemaakt.

https://youtube.com/shorts/5PIdyJZd-lE?si=unZzJJA2KRKUqzLL

https://www.nrc.nl/nieuws(...)envoudiging-a4894289

En aan de andere kant heb je zaken als de strafbaarstelling rond illegaliteit die "juridisch niet haalbaar" wordt geacht terwijl vele landen om ons heen het al wel kennen.
Ik lees en ken veel kritiek op het voorstel om illegaliteit strafbaar te maken (vooral dat het in een toch al technisch slecht dichtgetimmerde wet werd gerommeld) maar dat het juridisch niet haalbaar zou zijn kom ik eigenlijk amper tegen.

Dat we zaken eenvoudiger moeten proberen te maken ben ik overigens helemaal voor. Maar ook hier geldt weer, als plannen goed in elkaar zitten kan een tegenstander bij de rechter hoog en laag springen maar dan gaat het toch door.

Ofwel de kwaliteit van plannen moet over de hele linie omhoog.
pi_218768016
quote:

[..]
Gek genoeg stemt de onderkant van de bevolking overwegend rechts en meestal op de PVV. De laaggeschoolden en/of anderszins kansarmen. Die stemmen op het gevoel, zij vinden dat ze ook recht hebben op een goed leven en dat je daar hard voor moet werken. De mensen die links stemmen zijn voornamelijk hooggeschoolden en/of vrouwen. Die weten wat beter hoe de wereld werkt en hebben meer empathie.
pi_218768023
De strafbaarstelling van de illegaliteit lost niets op, levert wel problemen op en is alleen maar bedoeld om te scoren bij mensen met een hekel aan migranten. Een voorbeeld pur sang van rechtsconservatieve symboolpolitiek.
pi_218768041
quote:
2s.gif Op zondag 14 september 2025 11:01 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik lees en ken veel kritiek op het voorstel om illegaliteit strafbaar te maken (vooral dat het in een toch al technisch slecht dichtgetimmerde wet werd gerommeld) maar dat het juridisch niet haalbaar zou zijn kom ik eigenlijk amper tegen.

Dat we zaken eenvoudiger moeten proberen te maken ben ik overigens helemaal voor. Maar ook hier geldt weer, als plannen goed in elkaar zitten kan een tegenstander bij de rechter hoog en laag springen maar dan gaat het toch door.

Ofwel de kwaliteit van plannen moet over de hele linie omhoog.
Vrijheid, saamhorigheid en tolerantie versus individuele vrijheid voor de rijken en de rest van de bevolking moet doen wat ze gezegd wordt.
  zondag 14 september 2025 @ 11:11:08 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218768118
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 11:04 schreef Jigzoz het volgende:
De strafbaarstelling van de illegaliteit lost niets op, levert wel problemen op en is alleen maar bedoeld om te scoren bij mensen met een hekel aan migranten. Een voorbeeld pur sang van rechtsconservatieve symboolpolitiek.
De strafbaarheidsstelling van illegaliteit wordt alleen maar ingevoerd om te kunnen zeggen dat alle illegalen criminelen zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218768129
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 11:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gek genoeg stemt de onderkant van de bevolking overwegend rechts en meestal op de PVV. De laaggeschoolden en/of anderszins kansarmen. Die stemmen op het gevoel, zij vinden dat ze ook recht hebben op een goed leven en dat je daar hard voor moet werken. De mensen die links stemmen zijn voornamelijk hooggeschoolden en/of vrouwen. Die weten wat beter hoe de wereld werkt en hebben meer empathie.
sp trekt ook veel laaggeschoolden, vvd juist weinig.

Niet perse een links rechts dingetje imo
pi_218768154
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 11:11 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
sp trekt ook veel laaggeschoolden, vvd juist weinig.

Niet perse een links rechts dingetje imo
Ik ben (helaas) ook laaggeschoold.
  zondag 14 september 2025 @ 11:16:33 #14
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_218768168
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 10:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Dit soort redeneringen zijn echt om moedeloos van te worden. Mensen die aan poepseks doen hebben zullen daar toch ook wel een reden voor hebben, maar het blijft fucking goor.
Tegen dit niveau van redenatie kan niemand op.

Altijd wel mooi om de dag te beginnen met een lach. Belangrijk!
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218768192
quote:

[..]
Dat geeft het gebrek aan politiek inzicht van Schoof aan. Voor veel mensen ligt de reden in het feit dat ze al sinds Fortuyn, en daarna Verdonk, Wilders en Baudet e.v.a., worden voorgelogen. En dat de gevestigde politiek te weinig een antwoord heeft op deze constante leugenstroom.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218768204
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat geeft het gebrek aan politiek inzicht van Schoof aan. Voor veel mensen ligt de reden in het feit dat ze al sinds Fortuyn, en daarna Verdonk, Wilders en Baudet e.v.a., worden voorgelogen. En dat de gevestigde politiek te weinig een antwoord heeft op deze constante leugenstroom.
De gevestigde politiek (lees: CDA en VVD) hebben dit de afgelopen decennia gefaciliteerd en van zuurstof voorzien.

Dit zie je ook goed terug in het mediabeleid en onderwijsbeleid. Hoe verlengstuk WNL (met minimaal aantal leden) en Rick Nieman tekeer gaan. Of het selectief weren van 'haatpredikers'.

De rot zit gewoon diep. Binnen de gevestigde politiek.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218768238
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 10:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Ja, nogal logisch als het kabinet wet- en regelgeving om de haverklap vooral als lastige obstakels ziet. Het is vrij schandalig dat de rechter er constant aan te pas moet komen om de overheid te dwingen om binnen de lijntjes te kleuren.
Ik heb het niet over rechtszaken die terecht de overheid aan de wet houden, maar het feit dat het aantal woningbouwrechtszaken anders soort NIMBY rechtszaken bij de RvS al een tijdje flink oplopen: https://www.raadvanstate.nl/voorrang-woningbouwzaken/
Meestal over verpest uitzicht, angst voor auto's door de eigen straat en zulke enorm zelfgerichte argumenten. Zie ook Mona Keijzer die zo'n rechtszaak voerde, tegen woningbouw.

En dat is maar een zeer duidelijk voorbeeld van het egoïstische denken. Denken in gemeenschapszin is in Nederland veel ongebruikelijker dan in veel andere landen. 'Als ik er maar geen last van heb' hoor je hier veel, inschikken omdat dat beter is voor de samenleving als geheel is erg moeilijk.
En met zo'n bevolking is het gewoon erg moeilijk om maatregelen te nemen die in het belang zijn van de samenleving, want er zijn altijd wel groepen die 'er last van hebben'. En die dan ook naar de rechter stappen om besluiten jaren te vertragen. Ik weet van wethouders die daarom bepaalde besluiten maar niet nemen, al is de kans dat ze bij de rechter winnen groot. Maar de gemeente heeft geen zin in jarenlange procedures en nu een besluit nemen dat vervolgens jarenlang stil gaat liggen voelt zinloos.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 14 september 2025 @ 11:40:41 #18
323876 michaelmoore
pi_218768290
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 11:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het niet over rechtszaken die terecht de overheid aan de wet houden, maar het feit dat het aantal woningbouwrechtszaken anders soort NIMBY rechtszaken bij de RvS al een tijdje flink oplopen: https://www.raadvanstate.nl/voorrang-woningbouwzaken/
Meestal over verpest uitzicht, angst voor auto's door de eigen straat en zulke enorm zelfgerichte argumenten. Zie ook Mona Keijzer die zo'n rechtszaak voerde, tegen woningbouw.

En dat is maar een zeer duidelijk voorbeeld van het egoïstische denken.
Denken in gemeenschapszin is in Nederland veel ongebruikelijker dan in veel andere landen. '
Als ik er maar geen last van heb' hoor je hier veel, inschikken omdat dat beter is voor de samenleving als geheel is erg moeilijk.
En met zo'n bevolking is het gewoon erg moeilijk om maatregelen te nemen die in het belang zijn van de samenleving, want er zijn altijd wel groepen die 'er last van hebben'.

En die dan ook naar de rechter stappen om besluiten jaren te vertragen. Ik weet van wethouders die daarom bepaalde besluiten maar niet nemen, al is de kans dat ze bij de rechter winnen groot.

Maar de gemeente heeft geen zin in jarenlange procedures en nu een besluit nemen dat vervolgens jarenlang stil gaat liggen voelt zinloos.
we moeten misschien weer woningen in weilanden gaan bouwen, koeien protesteren niet

Ik heb hier een heel groot park met grote bomen en een voetbalveld voor mijn raam en ik zou ook tot de hoge Raad gaan als men daar wil gaan bouwen, met iedereen hier in de buurt
Er kan makkelijk 100 woningen gebouwd worden hoor , kan wel , kan best
Ik weet 100% zeker dat er al wel naar gekeken is , maar gaat nooit gebeuren

De politiek verzint locaties waarvan men weet dat gaat NOOIT lukken , terwijl er ruimte zat is
Denken in gemeenschapszin dat doen ze maar bij de koeien

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 14-09-2025 11:47:59 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218768295
quote:

[..]
Ik reageerde eigenlijk op iemand anders in een andere context. Maar dit ligt in het verlengde ervan, dus oké.
quote:
En dat is maar een zeer duidelijk voorbeeld van het egoïstische denken. Denken in gemeenschapszin is in Nederland veel ongebruikelijker dan in veel andere landen. 'Als ik er maar geen last van heb' hoor je hier veel, inschikken omdat dat beter is voor de samenleving als geheel is erg moeilijk.
En met zo'n bevolking is het gewoon erg moeilijk om maatregelen te nemen die in het belang zijn van de samenleving, want er zijn altijd wel groepen die 'er last van hebben'. En die dan ook naar de rechter stappen om besluiten jaren te vertragen. Ik weet van wethouders die daarom bepaalde besluiten maar niet nemen, al is de kans dat ze bij de rechter winnen groot. Maar de gemeente heeft geen zin in jarenlange procedures en nu een besluit nemen dat vervolgens jarenlang stil gaat liggen voelt zinloos.
Maar hier heb ik ook wel weer bezwaar tegen. Zoiets als een volksaard bestaat niet en of het NIMBY-denken in Nederland meer voorkomt dan in andere landen betwijfel ik. Waar blijkt dat uit?

Verder weet ik niet goed wat ik van dat eindeloze procederen moet vinden. Het is heel makkelijk om tegen egocentrisme te zijn, maar dat speelt maar bij een deel van die rechtszaken. En waar het wél speelt, is het ook niet altijd gezeur om niks. Als iemand zijn uitzicht ziet verdwijnen door de bouw van een appartementencomplex, heeft die dan een terechte klacht, of moet die niet zeuren omdat het algemeen belang gediend wordt?
  zondag 14 september 2025 @ 11:49:59 #20
323876 michaelmoore
pi_218768353
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 11:41 schreef Jigzoz het volgende:
n. En waar het wél speelt, is het ook niet altijd gezeur om niks. Als iemand zijn uitzicht ziet verdwijnen door de bouw van een appartementencomplex, heeft die dan een terechte klacht, of moet die niet zeuren omdat het algemeen belang gediend wordt?
ik zou ook niet pikken, Nederland bestaat voor 54% uit landbouwgrond, ga daar maar bouwen, naast het dorp, niet in het dorp
pi_218768365
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 11:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Maar hier heb ik ook wel weer bezwaar tegen. Zoiets als een volksaard bestaat niet en of het NIMBY-denken in Nederland meer voorkomt dan in andere landen betwijfel ik. Waar blijkt dat uit?

Verder weet ik niet goed wat ik van dat eindeloze procederen moet vinden. Het is heel makkelijk om tegen egocentrisme te zijn, maar dat speelt maar bij een deel van die rechtszaken. En waar het wél speelt, is het ook niet altijd gezeur om niks. Als iemand zijn uitzicht ziet verdwijnen door de bouw van een appartementencomplex, heeft die dan een terechte klacht, of moet die niet zeuren omdat het algemeen belang gediend wordt?
Het blijkt uit allerlei onderzoeken. Nederland is zeer individualistisch. Zeker als je het vergelijkt met Azië, Afrika of Zuid-Amerika, maar ook als je het verglijkt met andere Europese landen. In veel landen is het denken in 'wij' veel gebruikelijker dan het denken in 'ik'. Nederland hoort met de VS, het VK, Australië en Canada bij de top 5 meest individualistische landen: https://culturelezorg.nl/individualisme-en-collectivisme/
Dat bewijst ook het bestaan van een volksaard. Natuurlijk bestaat dat, je wordt beïnvloed door de cultuur en omgeving waar je op groeit.

En nee, zo'n klager heeft over het algemeen geen terechte klacht als het over uitzicht of verkeer of iets dergelijks gaat. Niemand kan in Nederland een gegarandeerd vrij uitzicht kopen. Uitzicht is aan verandering onderhevig en dat weet iedereen die in Nederland woont. Maar aangezien zo iemand denkt aan 'ik' en 'mijn uitzicht' ipv aan 'de gemeenschap heeft er straks broodnodige woningen bij', doet iemand alsof een uitzicht een persoonlijk afdwingbaar recht is.
pi_218768412
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 11:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het blijkt uit allerlei onderzoeken. Nederland is zeer individualistisch. Zeker als je het vergelijkt met Azië, Afrika of Zuid-Amerika, maar ook als je het verglijkt met andere Europese landen. In veel landen is het denken in 'wij' veel gebruikelijker dan het denken in 'ik'. Nederland hoort met de VS, het VK, Australië en Canada bij de top 5 meest individualistische landen: https://culturelezorg.nl/individualisme-en-collectivisme/
Dat bewijst ook het bestaan van een volksaard. Natuurlijk bestaat dat, je wordt beïnvloed door de cultuur en omgeving waar je op groeit.

En nee, zo'n klager heeft over het algemeen geen terechte klacht als het over uitzicht of verkeer of iets dergelijks gaat. Niemand kan in Nederland een gegarandeerd vrij uitzicht kopen. Uitzicht is aan verandering onderhevig en dat weet iedereen die in Nederland woont. Maar aangezien zo iemand denkt aan 'ik' en 'mijn uitzicht' ipv aan 'de gemeenschap heeft er straks broodnodige woningen bij', doet iemand alsof een uitzicht een persoonlijk afdwingbaar recht is.
Sinds de jaren 80, net zoals in de meeste Angelsaksische landen. Daarvoor was dat heel anders en stonden we wereldwijd bekend voor onze openheid en tolerantie. Het is maar hoe ver je terug wilt gaan.
pi_218768422
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Sinds de jaren 80, net zoals in de meeste Angelsaksische landen. Daarvoor was dat heel anders en stonden we wereldwijd bekend voor onze openheid en tolerantie. Het is maar hoe ver je terug wilt gaan.
Ik heb het ook over onze huidige samenleving, dat zoiets geen vastsstaand feit is de generaties door ben ik het volledig met je eens.
pi_218768442
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 11:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Individualisme en NIMBY-denken zijn geen synoniemen.
quote:
Nee, dat is écht absolute onzin. Neem een Amsterdammer ('een Amsterdammer', dat op zich zegt eigenlijk al genoeg) en een Limburger en ga op zoek naar de overeenkomsten en verschillen. No way dat die dan meer op elkaar lijken dan de Amsterdammer en de willekeurige Duitser. Er bestaat geen natiebrede Nederlandse cultuur, laat staan dat die zorgt voor kenmerkende volkseigenschappen.
quote:
Klinkt als iets waar een rechter zich maar over moet uitspreken.
pi_218768462
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:02 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, dat is écht absolute onzin. Neem een Amsterdammer ('een Amsterdammer', dat op zich zegt eigenlijk al genoeg) en een Limburger en ga op zoek naar de overeenkomsten en verschillen. No way dat die dan meer op elkaar lijken dan de Amsterdammer en de willekeurige Duitser. Er bestaat geen natiebrede Nederlandse cultuur, laat staan dat die zorgt voor kenmerkende volkseigenschappen.
Ik heb overal in Nederland gewoond en gewerkt en Zeeuws Vlamingen en Limburgers zijn gewoon verkapte Vlamingen. Meer bezig met het goede leven en minder met geld en aanzien.
pi_218768499
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Klinkt als iets waar een rechter zich maar over moet uitspreken.
En voor de meeste andere landen klinkt dat dus absurd, dat iemand alleen al zou denken om naar de rechter te gaan voor persoonlijk gewin tov publiek gewin.

En dat zien we dus ook bij het stemmen, helaas stemmen veel mensen met 'wat heb ik er aan' ipv 'wat zou het beste zijn voor iedereen in het land'. En worden bestuurders dus ook afgerekend op die vraag.

Als een politicus bijvoorbeeld de problemen in de GGZ op lost door de toegang moeilijker te maken (met al die kleine klachten ga je maar naar een familielid oid, niet naar een therapeut die is opgeleid voor het zware werk) en tegelijk ook de financiële beloning in de GGZ verbeterd en daar voor de belastingen verhoogd, zal die politicus hoon over zich heen krijgen. Want een hoop mensen profiteren hier niet van, die worden alleen twee keer geraakt, ze kunnen met hun kleine problemen niet naar de GGZ en betalen nog meer ook. Maar het is wel goed voor de samenleving, want de mensen die het echt nodig hebben worden sneller en beter geholpen.

Een ander is bijvoorbeeld het fiscaliseren van de AOW, goed voor de samenleving omdat het de betaalbaarheid ten tijde van vergrijzing in stand houdt, maar je kunt het wel vergeten om nog veel 60+ stemmen te krijgen.

En zo zijn er tal van voorbeelden. En ja, ik geef toe dat dit in andere Europese landen ook speelt, het belachelijke protest in Frankrijk en het steeds weer wegsturen van premiers die het noodzakelijke willen doen is daar ook een voorbeeld van.
pi_218768571
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
En voor de meeste andere landen klinkt dat dus absurd, dat iemand alleen al zou denken om naar de rechter te gaan voor persoonlijk gewin tov publiek gewin.

En dat zien we dus ook bij het stemmen, helaas stemmen veel mensen met 'wat heb ik er aan' ipv 'wat zou het beste zijn voor iedereen in het land'. En worden bestuurders dus ook afgerekend op die vraag.

Als een politicus bijvoorbeeld de problemen in de GGZ op lost door de toegang moeilijker te maken (met al die kleine klachten ga je maar naar een familielid oid, niet naar een therapeut die is opgeleid voor het zware werk) en tegelijk ook de financiële beloning in de GGZ verbeterd en daar voor de belastingen verhoogd, zal die politicus hoon over zich heen krijgen. Want een hoop mensen profiteren hier niet van, die worden alleen twee keer geraakt, ze kunnen met hun kleine problemen niet naar de GGZ en betalen nog meer ook. Maar het is wel goed voor de samenleving, want de mensen die het echt nodig hebben worden sneller en beter geholpen.

Een ander is bijvoorbeeld het fiscaliseren van de AOW, goed voor de samenleving omdat het de betaalbaarheid ten tijde van vergrijzing in stand houdt, maar je kunt het wel vergeten om nog veel 60+ stemmen te krijgen.

En zo zijn er tal van voorbeelden. En ja, ik geef toe dat dit in andere Europese landen ook speelt, het belachelijke protest in Frankrijk en het steeds weer wegsturen van premiers die het noodzakelijke willen doen is daar ook een voorbeeld van.
Meer dan 90% van de wet gaat over bezit en daar gaan ook de meeste rechtszaken over. Je zou je wel af kunnen vragen of uitzicht ook een bezit is en of het bestaande uitzicht altijd beter is dan nieuw uitzicht.

Aan de andere kant is het prima dat de regering naar de burgers luistert en als ze daarvoor geld aan een rechtszaak uit willen geven, dan is dat hun goed recht.

Daar staat tegenover, dat als je er genoeg geld aan uit wilt geven, je de meeste dingen zo eindeloos tegen kunt houden. En daar de verdraagzaamheid en saamhorigheid al decennia afnemen ...
pi_218768583
quote:

[..]
Dat betwijfel ik dus. Daarnaast vind ik die tegenstelling persoonlijk gewin versus publiek gewin hier echt te plat om recht te doen aan de breedte van de realiteit.
quote:

Maar dan wordt het een andere stelling. Dan komen we op het terrein van het neoliberalisme en dergelijke, bij ideologie en moraal. Op dat gebied gaan we het ongetwijfeld grotendeels met elkaar eens zijn.
pi_218768617
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Overigens zou het best interessant zijn als eens uitgezocht werd in welke mate dat beeld van de Nederlandse openheid en tolerantie nou daadwerkelijk klopt. Ik denk dat de meeste mensen aardig wat voorbeelden uit de afgelopen anderhalve eeuw kunnen bedenken waaruit het tegenovergestelde blijkt.
pi_218768649
Sywert heeft een nieuw verdienmodel gevonden. Een nieuwe manier om de schoorsteen te laten roken.

Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 14 september 2025 @ 12:31:52 #31
323876 michaelmoore
pi_218768663
quote:

[

De AOW is al gefiscaliseerd tot de tweede schijf

Overigens heeft men voor het gemak ook de andere premies Volksverzekeringen deels mee gefiscaliseerd
quote:
Volksverzekering
Premie AOW 17,90% van uw premie-inkomen
Anw 0,10% van uw premie-inkomen
Wlz 9,65% van uw premie-inkomen
op de eerste schijf mist de AOW er 50% van de arbeidskorting , dus ook die eerste schijf fiscaliseren zou de AOW er aan de bedelstaf brengen
https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2025

Jij roept , we gaan de beer schieten, terwijl de beer al dood is

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 14-09-2025 15:36:12 ]
pi_218768696
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

op de eerste schijf mist de AOW er de arbeidskorting dus ook die eerste schijf fiscaliseren zou de AOW er aan de bedelstaf brengen

Van het fiscaliseren van de AOW of nog liever het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW kan niemand aan de bedelstaf raken, omdat de armste groepen helemaal niet worden geraakt. Dat is juist het hele idee.
pi_218768704
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Overigens zou het best interessant zijn als eens uitgezocht werd in welke mate dat beeld van de Nederlandse openheid en tolerantie nou daadwerkelijk klopt. Ik denk dat de meeste mensen aardig wat voorbeelden uit de afgelopen anderhalve eeuw kunnen bedenken waaruit het tegenovergestelde blijkt.
Het hangt er maar van af waar je het mee vergelijkt. Alles is relatief. Het heeft ook veel te maken met het softdrugsbeleid en dat we allemaal Engels spreken. En publiekelijk over het algemeen heel vriendelijk zijn.
pi_218768716
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van het fiscaliseren van de AOW of nog liever het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW kan niemand aan de bedelstaf raken, omdat de armste groepen helemaal niet worden geraakt. Dat is juist het hele idee.
Ja, en dan kunnen die mensen daarna ook allemaal de bijstand in.
  zondag 14 september 2025 @ 12:41:10 #35
323876 michaelmoore
pi_218768751
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van het fiscaliseren van de AOW of nog liever het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW kan niemand aan de bedelstaf raken, omdat de armste groepen helemaal niet worden geraakt.
Dat is juist het hele idee.
Dan wordt JUIST de armste groep geraakt als je ook de eerste schijf gaat fiscaliseren ,!!!!!!

De arme AOW ers met een uitkering van 50% van het minimumloon gaat dan veel meer IB betalen dan de werkenden met hetzelfde bruto inkomen en dat terwijl de pensioenfondsen al 20 jaar geen inflatie correctie meer betaald hebben

Wat betreft het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW, iedereen heeft AOW premie betaald en dan mag je niet groepen deels uitzonderen van de uitkering
Daar gaat de rechter het niet mee eens zijn

beter is het voor de ouderen weer bejaarden huizen te bouwen, dat levert de samenleving veel meer op,
vrijkomende woonruimte en besparing op de thuiszorg

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 14-09-2025 15:31:30 ]
pi_218768820
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het hangt er maar van af waar je het mee vergelijkt. Alles is relatief. Het heeft ook veel te maken met het softdrugsbeleid en dat we allemaal Engels spreken. En publiekelijk over het algemeen heel vriendelijk zijn.
Nou ja, wat mij zoal te binnen schiet wat betreft die veronderstelde tolerantie zijn onder andere het homohuwelijk, het cannabisgedoogbeleid en de geaccepteerde toestroom van Zuid-Europeanen tijdens de Verlichting. Daar staan zaken tegenover als eeuwenlang antisemitisme (hoe de overlevende joden werden ontvangen toen ze terugkeerden uit de vernietigingskampen is een dieptriest, maar tekenend schandaal), de WIC/VOC, het kolonialisme en de openlijke discriminatie van katholieken die tot ver in de twintigste eeuw voortduurde.

Het is lastig om op dat gebied een balans op te maken, maar ik geloof niet dat de wijzer diep in het groen uit zou komen.
pi_218768906
quote:

[..]
Dat is een logische conclusie uit Schoof's opmerking.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-09-2025 13:37:01 ]
pi_218768917
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 10:50 schreef Jigzoz het volgende:
Mensen die aan poepseks doen hebben ...............
Da's toch wat anders dan in het stemlokaal je hokje rood maken?
pi_218768941
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 11:22 schreef Hanca het volgende:
Betrek het eens op een breder uitzicht: Frankrijk, Duitsland en Zwitserland?
pi_218769083
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Betrek het eens op een breder uitzicht: Frankrijk, Duitsland en Zwitserland?
Ook in die landen zijn leugenachtige volksmenners idd helaas in trek en is mede door social media de hoeveelheid nepnieuws waar zulke volksmenners van profiteren inderdaad ook toegenomen.
pi_218769346
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ook in die landen zijn leugenachtige volksmenners idd helaas in trek en is mede door social media de hoeveelheid nepnieuws waar zulke volksmenners van profiteren inderdaad ook toegenomen.
Zwitserland?
pi_218769378
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is toch schandelijk:
https://wnl.tv/2025/09/13(...)teeds-normaler-wordt

- Normaliseren van Kirk en doen alsof hij verbinding zocht ipv geweld aanmoedigde
- Pim Fortuyn erbij slepen
- Geen woord over hoe statistisch véél meer geweld van rechts komt dan van links (zegt zelfs het Koch gefinancierde Cato)
- Niks over de recente moorden tegen Democraten

Gewoon pure rechts-conservatieve agenda gedreven journalistiek. Op primetime, op Radio 1. Vileine spin. Herhalen, Herhalen, Herhalen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218769436
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Zwitserland?
Ja, je kent de UDC?

Die partij is extreem populistisch en behoorlijk rechts.
pi_218769447
quote:

Da's toch wel tekenend: in deze: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@145300/202202408-1-r4/

neemt Stedin het op tegen de Gemeente Utrecht. Nutsbedrijf tegen de overheid. Gaat om 4250 woningen.
pi_218769463
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Da's toch wel tekenend: in deze: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@:145300/202202408-1-r4/

neemt Stedin het op tegen de Gemeente Utrecht. Nutsbedrijf tegen de overheid. Gaat om 4250 woningen.
Ik zeg niet dat alle rechtszaken onterecht zijn. Zo'n individuele rechtszaak tussen een nutsbedrijf en een overheid vind ik zonder alle ins en outs te kennen lastig te beoordelen. Ik heb het meer over de algemene lijn.
pi_218769471
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 12:47 schreef Jigzoz het volgende:
en de openlijke discriminatie van katholieken die tot ver in de twintigste eeuw voortduurde.

Kom hé, we zijn decennialang na de WO-2 gedomineerd door de KVP en roomse premiers. Als er 1 groep is die genoegdoening toekomt, zijn het de protestanten wel.
pi_218769500
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Kom hé, we zijn decennialang na de WO-2 gedomineerd door de KVP en roomse premiers. Als er 1 groep is die genoegdoening toekomt, zijn het de protestanten wel.
Als protestant zeg ik: beide niet. Een slachtofferrol voor christenen richting de overheid is in Nederland nergens voor nodig.
pi_218769612
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat alle rechtszaken onterecht zijn. Zo'n individuele rechtszaak tussen een nutsbedrijf en een overheid vind ik zonder alle ins en outs te kennen lastig te beoordelen. Ik heb het meer over de algemene lijn.
Laat ik een andere willekeurige nemen: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@147350/202205246-1-r3/

Gemeente Wassenaar tegen gemeente Katwijk: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@147350/202205246-1-r3/
twee gemeentelijke overheden die tegen elkaar procederen: gaat om 5600 woningen.

Nou heb ik al twee voorbeelden waarbij het nutsbedrijf c.q. andere gemeente de plannen dwarsboomt t/m RvS aan toe. Totaal 104 woningen.

Dus wat nou "individualisme", wat nou "NIMBY"??. Het zijn gewoon de door-en-door verrotte (sub)overheidsinstanties die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
pi_218769685
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nog eentje: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@147015/202200516-1-r4/
De RABO-bank (de bank van ons allemaal?) tegen de gemeentelijke plannen voor 3444 woningen.

Dit is een zaak van detailhandel (Lidl) tegen de gemeente Nijmegen over 2700 woningen: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@148491/202307234-1-r4/
Zit ik al op een ruime 16000, bijna een derde van het totaal.
pi_218769722
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 13:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Nog eentje: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@:147015/202200516-1-r4/
De RABO-bank (de bank van ons allemaal?) tegen de gemeentelijke plannen voor 3444 woningen.

Zit ik al op een kleine 15000, bijna een derde van het totaal.
Je kunt leuk allemaal losse zaken aanhalen, het feit is dat de RvS het over honderden zaken heeft: https://www.bnr.nl/nieuws(...)oningbouw-sneller-af

En ik noemde het ook slechts als goed zichtbaar voorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')