En voor de meeste andere landen klinkt dat dus absurd, dat iemand alleen al zou denken om naar de rechter te gaan voor persoonlijk gewin tov publiek gewin.quote:Op zondag 14 september 2025 12:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klinkt als iets waar een rechter zich maar over moet uitspreken.
Meer dan 90% van de wet gaat over bezit en daar gaan ook de meeste rechtszaken over. Je zou je wel af kunnen vragen of uitzicht ook een bezit is en of het bestaande uitzicht altijd beter is dan nieuw uitzicht.quote:Op zondag 14 september 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
En voor de meeste andere landen klinkt dat dus absurd, dat iemand alleen al zou denken om naar de rechter te gaan voor persoonlijk gewin tov publiek gewin.
En dat zien we dus ook bij het stemmen, helaas stemmen veel mensen met 'wat heb ik er aan' ipv 'wat zou het beste zijn voor iedereen in het land'. En worden bestuurders dus ook afgerekend op die vraag.
Als een politicus bijvoorbeeld de problemen in de GGZ op lost door de toegang moeilijker te maken (met al die kleine klachten ga je maar naar een familielid oid, niet naar een therapeut die is opgeleid voor het zware werk) en tegelijk ook de financiële beloning in de GGZ verbeterd en daar voor de belastingen verhoogd, zal die politicus hoon over zich heen krijgen. Want een hoop mensen profiteren hier niet van, die worden alleen twee keer geraakt, ze kunnen met hun kleine problemen niet naar de GGZ en betalen nog meer ook. Maar het is wel goed voor de samenleving, want de mensen die het echt nodig hebben worden sneller en beter geholpen.
Een ander is bijvoorbeeld het fiscaliseren van de AOW, goed voor de samenleving omdat het de betaalbaarheid ten tijde van vergrijzing in stand houdt, maar je kunt het wel vergeten om nog veel 60+ stemmen te krijgen.
En zo zijn er tal van voorbeelden. En ja, ik geef toe dat dit in andere Europese landen ook speelt, het belachelijke protest in Frankrijk en het steeds weer wegsturen van premiers die het noodzakelijke willen doen is daar ook een voorbeeld van.
Dat betwijfel ik dus. Daarnaast vind ik die tegenstelling persoonlijk gewin versus publiek gewin hier echt te plat om recht te doen aan de breedte van de realiteit.quote:Op zondag 14 september 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
En voor de meeste andere landen klinkt dat dus absurd, dat iemand alleen al zou denken om naar de rechter te gaan voor persoonlijk gewin tov publiek gewin.
Maar dan wordt het een andere stelling. Dan komen we op het terrein van het neoliberalisme en dergelijke, bij ideologie en moraal. Op dat gebied gaan we het ongetwijfeld grotendeels met elkaar eens zijn.quote:En dat zien we dus ook bij het stemmen, helaas stemmen veel mensen met 'wat heb ik er aan' ipv 'wat zou het beste zijn voor iedereen in het land'. En worden bestuurders dus ook afgerekend op die vraag.
Als een politicus bijvoorbeeld de problemen in de GGZ op lost door de toegang moeilijker te maken (met al die kleine klachten ga je maar naar een familielid oid, niet naar een therapeut die is opgeleid voor het zware werk) en tegelijk ook de financiële beloning in de GGZ verbeterd en daar voor de belastingen verhoogd, zal die politicus hoon over zich heen krijgen. Want een hoop mensen profiteren hier niet van, die worden alleen twee keer geraakt, ze kunnen met hun kleine problemen niet naar de GGZ en betalen nog meer ook. Maar het is wel goed voor de samenleving, want de mensen die het echt nodig hebben worden sneller en beter geholpen.
Een ander is bijvoorbeeld het fiscaliseren van de AOW, goed voor de samenleving omdat het de betaalbaarheid ten tijde van vergrijzing in stand houdt, maar je kunt het wel vergeten om nog veel 60+ stemmen te krijgen.
En zo zijn er tal van voorbeelden. En ja, ik geef toe dat dit in andere Europese landen ook speelt, het belachelijke protest in Frankrijk en het steeds weer wegsturen van premiers die het noodzakelijke willen doen is daar ook een voorbeeld van.
Overigens zou het best interessant zijn als eens uitgezocht werd in welke mate dat beeld van de Nederlandse openheid en tolerantie nou daadwerkelijk klopt. Ik denk dat de meeste mensen aardig wat voorbeelden uit de afgelopen anderhalve eeuw kunnen bedenken waaruit het tegenovergestelde blijkt.quote:Op zondag 14 september 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Sinds de jaren 80, net zoals in de meeste Angelsaksische landen. Daarvoor was dat heel anders en stonden we wereldwijd bekend voor onze openheid en tolerantie. Het is maar hoe ver je terug wilt gaan.
De AOW is al gefiscaliseerd tot de tweede schijfquote:Op zondag 14 september 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[
op de eerste schijf mist de AOW er 50% van de arbeidskorting , dus ook die eerste schijf fiscaliseren zou de AOW er aan de bedelstaf brengenquote:Volksverzekering
Premie AOW 17,90% van uw premie-inkomen
Anw 0,10% van uw premie-inkomen
Wlz 9,65% van uw premie-inkomen
Van het fiscaliseren van de AOW of nog liever het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW kan niemand aan de bedelstaf raken, omdat de armste groepen helemaal niet worden geraakt. Dat is juist het hele idee.quote:Op zondag 14 september 2025 12:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
op de eerste schijf mist de AOW er de arbeidskorting dus ook die eerste schijf fiscaliseren zou de AOW er aan de bedelstaf brengen
Het hangt er maar van af waar je het mee vergelijkt. Alles is relatief. Het heeft ook veel te maken met het softdrugsbeleid en dat we allemaal Engels spreken. En publiekelijk over het algemeen heel vriendelijk zijn.quote:Op zondag 14 september 2025 12:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Overigens zou het best interessant zijn als eens uitgezocht werd in welke mate dat beeld van de Nederlandse openheid en tolerantie nou daadwerkelijk klopt. Ik denk dat de meeste mensen aardig wat voorbeelden uit de afgelopen anderhalve eeuw kunnen bedenken waaruit het tegenovergestelde blijkt.
Ja, en dan kunnen die mensen daarna ook allemaal de bijstand in.quote:Op zondag 14 september 2025 12:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van het fiscaliseren van de AOW of nog liever het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW kan niemand aan de bedelstaf raken, omdat de armste groepen helemaal niet worden geraakt. Dat is juist het hele idee.
Dan wordt JUIST de armste groep geraakt als je ook de eerste schijf gaat fiscaliseren ,!!!!!!quote:Op zondag 14 september 2025 12:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van het fiscaliseren van de AOW of nog liever het volledig inkomensafhankelijk maken van de AOW kan niemand aan de bedelstaf raken, omdat de armste groepen helemaal niet worden geraakt.
Dat is juist het hele idee.
Nou ja, wat mij zoal te binnen schiet wat betreft die veronderstelde tolerantie zijn onder andere het homohuwelijk, het cannabisgedoogbeleid en de geaccepteerde toestroom van Zuid-Europeanen tijdens de Verlichting. Daar staan zaken tegenover als eeuwenlang antisemitisme (hoe de overlevende joden werden ontvangen toen ze terugkeerden uit de vernietigingskampen is een dieptriest, maar tekenend schandaal), de WIC/VOC, het kolonialisme en de openlijke discriminatie van katholieken die tot ver in de twintigste eeuw voortduurde.quote:Op zondag 14 september 2025 12:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het hangt er maar van af waar je het mee vergelijkt. Alles is relatief. Het heeft ook veel te maken met het softdrugsbeleid en dat we allemaal Engels spreken. En publiekelijk over het algemeen heel vriendelijk zijn.
Dat is een logische conclusie uit Schoof's opmerking.quote:Op zondag 14 september 2025 10:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De PVV haalt echter het grootste percentage stemmen op het platteland en in de dorpen. Niet in de steden.
Da's toch wat anders dan in het stemlokaal je hokje rood maken?quote:Op zondag 14 september 2025 10:50 schreef Jigzoz het volgende:
Mensen die aan poepseks doen hebben ...............
Betrek het eens op een breder uitzicht: Frankrijk, Duitsland en Zwitserland?quote:Op zondag 14 september 2025 11:22 schreef Hanca het volgende:
Dat geeft het gebrek aan politiek inzicht van Schoof aan. Voor veel mensen ligt de reden in het feit dat ze al sinds Fortuyn, en daarna Verdonk, Wilders en Baudet e.v.a., worden voorgelogen. En dat de gevestigde politiek te weinig een antwoord heeft op deze constante leugenstroom.
Ook in die landen zijn leugenachtige volksmenners idd helaas in trek en is mede door social media de hoeveelheid nepnieuws waar zulke volksmenners van profiteren inderdaad ook toegenomen.quote:Op zondag 14 september 2025 12:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Betrek het eens op een breder uitzicht: Frankrijk, Duitsland en Zwitserland?
Zwitserland?quote:Op zondag 14 september 2025 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook in die landen zijn leugenachtige volksmenners idd helaas in trek en is mede door social media de hoeveelheid nepnieuws waar zulke volksmenners van profiteren inderdaad ook toegenomen.
Dit is toch schandelijk:quote:Op zondag 14 september 2025 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook in die landen zijn leugenachtige volksmenners idd helaas in trek en is mede door social media de hoeveelheid nepnieuws waar zulke volksmenners van profiteren inderdaad ook toegenomen.
Ja, je kent de UDC?quote:
Da's toch wel tekenend: in deze: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@145300/202202408-1-r4/quote:Op zondag 14 september 2025 11:31 schreef Hanca het volgende:
Ik heb het niet over rechtszaken die terecht de overheid aan de wet houden, maar het feit dat het aantal woningbouwrechtszaken anders soort NIMBY rechtszaken bij de RvS al een tijdje flink oplopen: https://www.raadvanstate.nl/voorrang-woningbouwzaken/
Meestal over verpest uitzicht, angst voor auto's door de eigen straat en zulke enorm zelfgerichte argumenten. Zie ook Mona Keijzer die zo'n rechtszaak voerde, tegen woningbouw.
Ik zeg niet dat alle rechtszaken onterecht zijn. Zo'n individuele rechtszaak tussen een nutsbedrijf en een overheid vind ik zonder alle ins en outs te kennen lastig te beoordelen. Ik heb het meer over de algemene lijn.quote:Op zondag 14 september 2025 13:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's toch wel tekenend: in deze: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@:145300/202202408-1-r4/
neemt Stedin het op tegen de Gemeente Utrecht. Nutsbedrijf tegen de overheid. Gaat om 4250 woningen.
Kom hé, we zijn decennialang na de WO-2 gedomineerd door de KVP en roomse premiers. Als er 1 groep is die genoegdoening toekomt, zijn het de protestanten wel.quote:Op zondag 14 september 2025 12:47 schreef Jigzoz het volgende:
en de openlijke discriminatie van katholieken die tot ver in de twintigste eeuw voortduurde.
Als protestant zeg ik: beide niet. Een slachtofferrol voor christenen richting de overheid is in Nederland nergens voor nodig.quote:Op zondag 14 september 2025 13:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Kom hé, we zijn decennialang na de WO-2 gedomineerd door de KVP en roomse premiers. Als er 1 groep is die genoegdoening toekomt, zijn het de protestanten wel.
Laat ik een andere willekeurige nemen: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@147350/202205246-1-r3/quote:Op zondag 14 september 2025 13:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alle rechtszaken onterecht zijn. Zo'n individuele rechtszaak tussen een nutsbedrijf en een overheid vind ik zonder alle ins en outs te kennen lastig te beoordelen. Ik heb het meer over de algemene lijn.
Nog eentje: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@147015/202200516-1-r4/quote:Op zondag 14 september 2025 13:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alle rechtszaken onterecht zijn. Zo'n individuele rechtszaak tussen een nutsbedrijf en een overheid vind ik zonder alle ins en outs te kennen lastig te beoordelen. Ik heb het meer over de algemene lijn.
Je kunt leuk allemaal losse zaken aanhalen, het feit is dat de RvS het over honderden zaken heeft: https://www.bnr.nl/nieuws(...)oningbouw-sneller-afquote:Op zondag 14 september 2025 13:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Nog eentje: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@:147015/202200516-1-r4/
De RABO-bank (de bank van ons allemaal?) tegen de gemeentelijke plannen voor 3444 woningen.
Zit ik al op een kleine 15000, bijna een derde van het totaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |