Deels gequote uit het artikel omdat het premium is.quote:Noor (20) kocht eigen huis van erfenis en wil vriendinnen laten intrekken na twee jaar alleen: dat mag niet, zegt gemeente
Noor Visser (20) heeft een eigen koophuis. Met vriendinnen fantaseert ze over samenwonen op haar plekje in de wijk Assendorp in Zwolle. Maar voordat ze serieuze plannen kunnen maken, gooit een brief van de gemeente roet in het eten.
Zij en twee andere twintigers staan te popelen om het leven te delen. „Het lijkt me heel fijn als ze bij me komen wonen”, zegt ze.
Overburen trekken aan de bel
Visser woont inmiddels bijna twee jaar in een rijtjeswoning aan de Van Ittersumstraat. Toen haar vader overleed, kocht ze van de erfenis een huis. Tot nu toe woont ze daar in haar eentje.
‘Een gezin is niet hetzelfde’
Visser schrikt als vervolgens een zogenoemde ‘last onder dwangsom’ van de gemeente op de mat valt. De boodschap: als je hier kamers verhuurt, betaal je ons 1500 euro per persoon, per dag.
Haar plannen worden hiermee in de kiem gesmoord. Een studentenhuis? „Dat is helemaal niet de intentie”, zegt Visser. „We willen één huishouden zijn.” Maar volgens de gemeente kan dat helemaal niet.
Die maakt namelijk onderscheid tussen een traditioneel gezinshuishouden en een groep samenwonende studenten.
Schrikbarend veel stemmen op 'team gemeente'. Zo stuwen we de woningnood lekker verder de hoogte in.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:00 schreef Hathor het volgende:
Wie is die ene eikel die team gemeente heeft gestemd?
Toen ik stemde was er nog maar 1 stem voor team gemeente, nog geen 5 minuten later zijn dat er ineens 11.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:03 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Schrikbarend veel stemmen op 'team gemeente'. Zo stuwen we de woningnood lekker verder de hoogte in.
Studenten en arbeidsmigranten in een woonwijk ligt nu eenmaal gevoelig.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:05 schreef Hathor het volgende:
[..]
Toen ik stemde was er nog maar 1 stem voor team gemeente, nog geen 5 minuten later zijn dat er ineens 11.
Of als zij besluit haar 2 vriendinnen te adopteren, mag het dan wel?quote:Op woensdag 16 april 2025 12:06 schreef kwiwi het volgende:
Dus Noor zou wel met 1 vriendin samen mogen wonen, want dan ziet de gemeente ze als een lesbisch stel?
quote:Op woensdag 16 april 2025 12:08 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Of als zij besluit haar 2 vriendinnen te adopteren, mag het dan wel?
Ambtenaren zijn nu eenmaal wat trager van begrip.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:05 schreef Hathor het volgende:
[..]
Toen ik stemde was er nog maar 1 stem voor team gemeente, nog geen 5 minuten later zijn dat er ineens 11.
Het gaat om het begrip 'huishouden' en daar is heel veel jurisprudentie over te vinden. Gaat bijvoorbeeld om wel/niet delen van gezamenlijke voorzieningen als douche, keuken, kamer. Het aanwezig zijn van huurcontracten of een duurzame relatie.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:06 schreef kwiwi het volgende:
Dus Noor zou wel met 1 vriendin samen mogen wonen, want dan ziet de gemeente ze als een lesbisch stel?
Zal hospitaverhuur zijn.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:13 schreef Gia het volgende:
Vermoed dat er zaken als huurrecht e.d. meespelen. Wat als Noor besluit te verhuizen, of een vriend krijgt en wil gaan samenwonen? Vertrekken de vriendinnen dan vrijwillig? Het heeft haken en ogen die mensen van 20 misschien niet zien.
Ze heeft de woning gekocht van een erfenis, dus of er een hypotheek op rust is niet zeker.quote:Daarbij zal ze ook wel een hypotheek hebben en zal de hypotheekverstrekker er ook wel wat van vinden.
Wij mogen niet onderverhuren.
36 eikels inmiddels momenteel 😱quote:Op woensdag 16 april 2025 12:00 schreef Hathor het volgende:
Ondertussen alweer 43.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:00 schreef Hathor het volgende:
Heb je wel door hoeveel eikels er hier wel niet rondhangen?quote:Op woensdag 16 april 2025 12:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
36 eikels inmiddels momenteel 😱
Dit heb je toch ook bij een relatie? dat uit kan gaan?quote:Op woensdag 16 april 2025 12:13 schreef Gia het volgende:
Vermoed dat er zaken als huurrecht e.d. meespelen. Wat als Noor besluit te verhuizen, of een vriend krijgt en wil gaan samenwonen? Vertrekken de vriendinnen dan vrijwillig? Het heeft haken en ogen die mensen van 20 misschien niet zien. Daarbij zal ze ook wel een hypotheek hebben en zal de hypotheekverstrekker er ook wel wat van vinden.
Dit. Dat hoef ik niet naast me.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:26 schreef deedeetee het volgende:
Ik zou me ook niet verheugen op de studentenfeestjes als ik er naast zou wonen.
Eens.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
We leven in tijden van ernstige woningnood en dan doen gemeenten (en banken) hun uiterste best om te voorkomen dat het beter wordt.
En wij 2 die onder ons woonden. Bijna elke dag feestjes, mensen over de vloer die fietsen in de straat neerflikkeren, keiharde muziek, en geschreeuw om 5 uur in de ochtend op straat.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:33 schreef Bargehassus het volgende:
Ik heb ook een tijdje drie studentes in het huis naast me gehad. Vrijwel geen last van gehad.
Misschien heb ik geluk gehad.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:34 schreef Feola het volgende:
[..]
En wij 2 die onder ons woonden. Bijna elke dag feestjes, mensen over de vloer die fietsen in de straat neerflikkeren, keiharde muziek, en geschreeuw om 5 uur in de ochtend op straat.
Die staan natuurlijk los van het feit of er vriendinnen actief bij intrekken of niet. Hooguit is de frequentie wat hoger.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:26 schreef deedeetee het volgende:
Meer dan in een gemiddeld bosquote:Op woensdag 16 april 2025 12:23 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Heb je wel door hoeveel eikels er hier wel niet rondhangen?
Maar dat kan met een gezin ook zo zijn, qua frequentie.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die staan natuurlijk los van het feit of er vriendinnen actief bij intrekken of niet. Hooguit is de frequentie wat hoger.
Je geeft je vriend toch geen huurcontract!quote:Op woensdag 16 april 2025 12:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit heb je toch ook bij een relatie? dat uit kan gaan?
Waarschijnlijk staat er in het bestemmingsplan/omgevingsplan dat de woningen zijn bestemd voor 'een enkel huishouden'.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik snap het verhaal niet helemaal, denk omdat ik het niet helemaal kan lezen. Wat heeft de gemeente hiermee te maken?
Woningnood, tegelijkertijd ook genoeg alleenstaanden die een familiewoning aanhouden. Ken zelfs mensen die na 10 jaar relatie, zonder kinderen, nog steeds twee familiewoningen aanhouden.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
We leven in tijden van ernstige woningnood en dan doen gemeenten (en banken) hun uiterste best om te voorkomen dat het beter wordt.
Kijk die fietsen aan de straatkant geparkeerd staan. De verpaupering slaat al meteen toe. Kut studenten. Zou niet geven btw.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:58 schreef onlogisch het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Haar vriendinnen heb ik nog niet gevonden
Ja gratisquote:Op woensdag 16 april 2025 12:15 schreef michiel_merk het volgende:
Volgens mij werd een tijdje terug nog aangedrongen dat je asielzoekers in huis kan nemen.....................
Zeker. Het 'feestjes'-argument is dan ook wat onzinnig.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:39 schreef Borrelnootje00 het volgende:
[..]
Maar dat kan met een gezin ook zo zijn, qua frequentie.
Mee eens.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zeker. Het 'feestjes'-argument is dan ook wat onzinnig.
Dat zijn van die typische NIMBY-argumenten. "Wat, jonge mensen in mijn buurt? Stel je voor dat ze elk weekend feestjes geven!".
Ik ken verder de exacte juridische situatie niet in Zwolle en op basis van een paar regels AD valt ook niet veel te concluderen.
Bij m'n ex in de flat woonde ook jonge mensen. Hadden we nooit last van. Weet je waar wij last van hadden? De onderbuurman van achter in de 30 begin 40 die de he-le godganse dag karaoke aan het zingen was, TV moest hier harder om 't beter te verstaan. Meermaals politie gebeld, maar was natuurlijk niks aan de hand want waren "leefgeluiden" maar ik vind dat als je de TV harder moet zeggen om het beter te kunnen horen dat het geen leefgeluiden meer zijn. Was ook niet 1 uurtje per dag, maar het begon om half 11 en stopt om half 8 basically. Met af en toe een pauze van een kwartier of iets.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:34 schreef Feola het volgende:
[..]
En wij 2 die onder ons woonden. Bijna elke dag feestjes, mensen over de vloer die fietsen in de straat neerflikkeren, keiharde muziek, en geschreeuw om 5 uur in de ochtend op straat.
Hangt er vanaf.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Je geeft je vriend toch geen huurcontract!
Bestemmingsplan denk ik?quote:Op woensdag 16 april 2025 12:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik snap het verhaal niet helemaal, denk omdat ik het niet helemaal kan lezen. Wat heeft de gemeente hiermee te maken?
Dan gaan ze 7 dagen per week bij haar logeren, probleem opgelostquote:Op woensdag 16 april 2025 12:16 schreef Gia het volgende:
Overigens mogen de vriendinnen wel bij haar logeren. Geen wet die daar iets tegen kan inbrengen. Ze mogen er alleen niet ingeschreven worden.
Beetje kort door de bocht. Kom je je beklag doen over een overlastgevend pand, zegt de gemeente "kan het ons bommen, het is hun eigendom".quote:Op woensdag 16 april 2025 12:50 schreef Grotetijd het volgende:
Op Team Noor gestemd. Snap wel dat je als buren misschien denkt "jonge meiden, studeren, zorgt voor overlast" maar het is haar huis, dus wat kan het de gemeente bommen wat ze daar verder mee doet. En iets zegt me dat een 20 jarige vrouwelijke studente met 2 vriendinnen er minder tokkiewoning van maakt dan wanneer je dit zou laten doen door mannen van dezelfde leeftijd.
Beetje afhankelijk wat voor kamervolk erin trekt. Je hebt ook pandjesbazen die hun hokken vol ex-zwervers en bajesklanten proppen. En van de ene club studenten heb je nooit last en de andere club is het altijd homeles.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Laat die studentes daar lekker wonen. Ik snap werkelijk het probleem niet.
Juist. Het is altijd cherrypicken met zulke gevallen. Natuurlijk klinkt dit allemaal prima en waarschijnlijk geeft het geen overlast, maar het aantal haken en ogen wat aan verhuren vast zit moet je niet onderschatten.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht. Kom je je beklag doen over een overlastgevend pand, zegt de gemeente "kan het ons bommen, het is hun eigendom".
Die zijn er voor de gehele leefomgeving.
Niet slecht op zich.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:58 schreef onlogisch het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het is toch háár huis? Gaat de gemeente nu ook al over je sociale leven?quote:Op woensdag 16 april 2025 13:03 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Beetje afhankelijk wat voor kamervolk erin trekt. Je hebt ook pandjesbazen die hun hokken vol ex-zwervers en bajesklanten proppen. En van de ene club studenten heb je nooit last en de andere club is het altijd homeles.
Dat is geen ene eikel meer.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:00 schreef Hathor het volgende:
Ik begrijp ook even niet op welke wettelijke gronden de gemeente haar nu 'sommeert' met een dwangsom om haar mede-studentes niet in huis te nemen. Ze heeft zelf al aangegeven dat er van een huurcontract geen sprake is.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is toch háár huis? Gaat de gemeente nu ook al over je sociale leven?
Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:10 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik begrijp ook even niet op welke wettelijke gronden de gemeente haar nu 'sommeert' met een dwangsom om haar mede-studentes niet in huis te nemen. Ze heeft zelf al aangegeven dat er van een huurcontract geen sprake is.
Zou een oplossing zijn.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:16 schreef Gia het volgende:
Overigens mogen de vriendinnen wel bij haar logeren. Geen wet die daar iets tegen kan inbrengen. Ze mogen er alleen niet ingeschreven worden.
Ja dat mag natuurlijk niet 7 dagen per week.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:12 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zou een oplossing zijn.
Vriendinnen gewoon inschrijven bij hun ouders en dan lekker bij Noor gaan wonen, onofficieel.
Bewijs maar dat ze daar wonen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja dat mag natuurlijk niet 7 dagen per week.
Ja dat kan de gemeente wel zeggen, maar wie bepaalt wat een huishouden is? Onderverhuur mag misschien niet maar dat doet ze ook niet.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:43 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waarschijnlijk staat er in het bestemmingsplan/omgevingsplan dat de woningen zijn bestemd voor 'een enkel huishouden'.
Vandaar het getouwtrek om de definitie hiervan.
Edit- vandaar dit citaat:
Haar plannen worden hiermee in de kiem gesmoord. Een studentenhuis? „Dat is helemaal niet de intentie”, zegt Visser. „We willen één huishouden zijn.” Maar volgens de gemeente kan dat helemaal niet.
Krijg je straks van die fanatieke ambtenaren die in de bosjes voor je huis liggen te loeren. Of ze vallen binnen om tandenborstels te tellen.quote:
Bij iedere botsing met regelgeving stap je toch met een jankverhaal naar de media.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:21 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Is elke individuele kwestie tussen gemeente en burger nu al nieuwswaardig? Moet NWS niet gewoon omgedoopt worden tot Hart van Nederland?
Ja precies, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. En als die vriendinnen dan de boodschappen betalen, bij wijze van huur, dan is er geen haan die daar naar kraait.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:12 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zou een oplossing zijn.
Vriendinnen gewoon inschrijven bij hun ouders en dan lekker bij Noor gaan wonen, onofficieel.
Ja zo´n soort gemeentelijke gestapo.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Krijg je straks van die fanatieke ambtenaren die in de bosjes voor je huis liggen te loeren. Of ze vallen binnen om tandenborstels te tellen.
Terechte vraag. Is heel casuïstisch en de gehanteerde definitie zal per gemeente weer verschillen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja dat kan de gemeente wel zeggen, maar wie bepaalt wat een huishouden is? Onderverhuur mag misschien niet maar dat doet ze ook niet.
Van wie niet? Ik mag mensen laten logeren zolang ik wil. Stel mijn nicht uit Australie komt hierheen voor een vakantie van 6 weken. Die kan gewoon 6 weken bij mij logeren.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja dat mag natuurlijk niet 7 dagen per week.
Die hebben ze in het sociale domein (uitkeringen ed) al hoorquote:Op woensdag 16 april 2025 13:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Krijg je straks van die fanatieke ambtenaren die in de bosjes voor je huis liggen te loeren. Of ze vallen binnen om tandenborstels te tellen.
Die hoef je niet binnen te laten als het je eigen huis is.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Strijders!quote:Op woensdag 16 april 2025 13:28 schreef Red_85 het volgende:
Derhalve de ambtenaren die dit doen tijdens hun 'werk' hebben voor mij echt een speciale benaming.
Omdat het nogal een aantal essenties raakt waar we in NL mee te maken hebben.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:21 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Is elke individuele kwestie tussen gemeente en burger nu al nieuwswaardig? Moet NWS niet gewoon omgedoopt worden tot Hart van Nederland?
Van de verkeerde kant ja.quote:
Als zij de eigenaar is dan is het geen onderverhuur, onderverhuur is alleen als je zelf de huurder bent, en het ziet er naar uit dat ze ook geen hypotheek heeft, dus er is ook geen hypotheekbank om er iets van te vinden.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja dat kan de gemeente wel zeggen, maar wie bepaalt wat een huishouden is? Onderverhuur mag misschien niet maar dat doet ze ook niet.
quote:Heb je een koopwoning? Dan kun je iemand hoogstwaarschijnlijk zonder problemen tijdelijk bij je in laten wonen. Ook is het in dit geval toegestaan de logee kosten te laten betalen, die inkomsten hoef je niet aan te geven bij de belastingdienst.
Inschrijven op jouw adres
De situatie verandert als de gast zich op jouw adres inschrijft. Vanaf het moment van inschrijving ga je een huurovereenkomst met iemand aan. Is er sprake van een formele huursituatie dan zul je dit zowel als huurder als koper bij meerdere instanties moeten melden.
Dan is er niets aan de hand he.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als zij de eigenaar is dan is het geen onderverhuur, onderverhuur is alleen als je zelf de huurder bent, en het ziet er naar uit dat ze ook geen hypotheek heeft, dus er is ook geen hypotheekbank om er iets van te vinden.
Sociale recherche terwijl je geen uitkering van de gemeente ontvangt? Lijkt me sterk dat die binnen mogen komen om tandenborstels te tellen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Daarom vraag ik me af op welke gronden de gemeente denkt om gelijk een dwangsom te kunnen eisen, vooral zonder een uitspraak van een rechter. Voelt heel erg als een potje blufpoker.quote:
slechts 37% van Fok is compleet gestoord.. Dat valt nog mee!quote:Op woensdag 16 april 2025 11:54 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Deels gequote uit het artikel omdat het premium is.
Ik ga zo ontzettend slecht op dit soort bemoeienis van de overheid hé. Het is haar eigendom maar toch wordt er bepaald dat haar vriendinnen niet mogen intrekken. Bizar.
Wat vindt FOK! hiervan?
[poll=8789]
Bron
Ik ook. Heeft eerder te maken denk ik met een dikke overijverige ambtenaar met regelzucht die denkt even die jonge dame een lesje te willen leren.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:33 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Daarom vraag ik me af op welke gronden de gemeente denkt om gelijk een dwangsom te kunnen eisen, vooral zonder een uitspraak van een rechter.
Zelfs de ambtenaar is wellicht pissig dat zo'n meisje van 20 al 2 jaar een eigen huis heeft, en gezien ze studeert zal dat hypotheekvrij zijn...quote:Op woensdag 16 april 2025 13:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik ook. Heeft eerder te maken denk ik met een dikke overijverige ambtenaar met regelzucht die denkt even die jonge dame een lesje te willen leren.
Kleinzieligheid.
Haha jaquote:Op woensdag 16 april 2025 13:35 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat ze de buren moet vertellen dat ze het huis wellicht gaat verkopen, aan iemand met 8 kinderen tussen de 2 en 16.
Of 'Wienerschitzels snapt het concept onderhuren niet'.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Noor mag niet onderhuren zou de juiste kop van het artikel zijn, die vriendinnen zouden namelijk huur gaan betalen.
NSB´ers.quote:
Verhuren heet dat.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Noor mag niet onderhuren zou de juiste kop van het artikel zijn, die vriendinnen zouden namelijk huur gaan betalen.
Daar heeft de gemeente niets mee te maken. Alleen de hypotheekverstrekker kan het verbieden en de hypotheek opeisen als het zou gebeuren, maar als het huis hypotheekvrij is is dat niet van toepassing.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:40 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Of hoe je dat ook het verhuren van een kamer in je huis noemt.
Soms is het ook een beetje bluffen en zichzelf voorbij lopen denk ik. Zou het zelf aanvechten of op zijn minst vragen waar ze hun regels en definities vandaan hebben gehaald.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Terechte vraag. Is heel casuïstisch en de gehanteerde definitie zal per gemeente weer verschillen.
Dit zal verder uitgewerkt zijn in het beleid van de gemeente Zwolle. Vooral nu ze al zo vlot een dwangsom op de mat hebben liggen.
Weet ik, daar refereerde ik ook naarquote:Op woensdag 16 april 2025 13:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Die hebben ze in het sociale domein (uitkeringen ed) al hoor
https://samenvijf.nl/vacatures/sociaal-rechercheur-zwolle/
Mee eens. Desalniettemin lijkt het me niet erg relaxed wonen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die hoef je niet binnen te laten als het je eigen huis is.
Zelfs als je in de bijstand zit, zijn daar enorme discussies over.
Derhalve de ambtenaren die dit doen tijdens hun 'werk' hebben voor mij echt een speciale benaming.
Nou ja da's ook niet helemaal waar helaas. Op basis van een bestemmingsplan kan een gemeente weldegelijk dit soort zaken aan banden leggen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:42 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Daar heeft de gemeente niets mee te maken. Alleen de hypotheekverstrekker kan het verbieden en de hypotheek opeisen als het zou gebeuren, maar als het huis hypotheekvrij is is dat niet van toepassing.
Ja verhuren is het dan natuurlijk gewoon. My bad. Het gaat inderdaad om de gemeente die er wat van vindt.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als zij de eigenaar is dan is het geen onderverhuur, onderverhuur is alleen als je zelf de huurder bent, en het ziet er naar uit dat ze ook geen hypotheek heeft, dus er is ook geen hypotheekbank om er iets van te vinden.
Een beetje overdrijven op zijn tijd is goed voor de mens.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sociale recherche terwijl je geen uitkering van de gemeente ontvangt? Lijkt me sterk dat die binnen mogen komen om tandenborstels te tellen.
De gemeente kan zeggen dat er geen studentenhuisvesting mag zijn, maar daar is geen sprake van hier omdat Noor het huis niet verhuurt aan haar vriendinnen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja da's ook niet helemaal waar helaas. Op basis van een bestemmingsplan kan een gemeente weldegelijk dit soort zaken aan banden leggen.
Als een vriendin bij mij intrekt en ze betaalt mee aan de kosten van het samenwonen, is zij dan een huurder ?quote:Op woensdag 16 april 2025 13:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Noor mag niet onderhuren een paar kamers verhuren zou de juiste kop van het artikel zijn, die vriendinnen zouden namelijk huur gaan betalen.
quote:Op woensdag 16 april 2025 12:00 schreef Hathor het volgende:
quote:Op woensdag 16 april 2025 12:03 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Schrikbarend veel stemmen op 'team gemeente'. Zo stuwen we de woningnood lekker verder de hoogte in.
quote:Op woensdag 16 april 2025 12:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
36 eikels inmiddels momenteel 😱
Het is wel moeilijk om normaal te communiceren hè?quote:Op woensdag 16 april 2025 13:34 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
slechts 37% van Fok is compleet gestoord.. Dat valt nog mee!
Ligt aan de definitie van gezin waar naar verwezen wordt....quote:Op woensdag 16 april 2025 13:41 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, volgens het artikel gaat het om haar en 2 vriendinnen... nou zullen ze moeilijk één vriendin kunnen verbieden in te trekken, dus dan gaat het alleen nog om die 2de vriendin?
3 personen in een gezinswoning? Als dat maar goed gaat.
Wat een intens gelul weer van de gemeente.
Wat als de ouders van 3 buurkinderen overlijden, gaan ze die 3 kinderen er dan ook uit proberen te trappen omdat ze 19, 20 en 22 zijn?
Valt wel mee, daar zal voldoende jurisprudentie voor zijn. Zoals ook te lezen valt probeert men het te gooien op 'huishouden'. En je zal je bij de gemeente toch in moeten schrijven op een adres. Denk bijvoorbeeld aan dit soort dingen:quote:Op woensdag 16 april 2025 13:47 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als een vriendin bij mij intrekt en ze betaalt mee aan de kosten van het samenwonen, is zij dan een huurder ?
En als er twee vriendinnen bij mijnintrekken en bijdragen in de kosten, worden ze dan plotseling wel huurder ?
Ik denk dat het erg interessant wordt om de exacte wettelijke definitie van "huur" erbij te trekken.
Team gemeente hier, omdat de gemeente opkomt voor de belangen van de overige bewoners. Ik moet er niet aan denken dat een of meerdere van mijn buren zijn woning gaat verhuren aan studenten of tijdelijke arbeidsmigranten. Dat brengt overlast met zich mee wat onvergelijkbaar is met een gezin.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:47 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Het is wel moeilijk om normaal te communiceren hè?
In plaats van te vragen waarom mensen op team gemeente stemmen maar direct gaan beledigen.
Ik heb overigens op team Noor gestemd. De gemeente zal vast allemaal regels naleven maar ik heb nog geen goede reden gezien waarom het niet toegestaan zou moeten worden.
Maar in de situate van Noor is er helemaal geen sprake van verhuur want haar vriendinnen hebben geen contract. Ze delen hooguit in de woonkosten (die waarschijnlijk al absurd laag zijn). Vriendinnen hebben dus ook geen huurbescherming zoals je die in een studentenhuis wel (tot op zekere hoogte) hebt.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:52 schreef Homdeck het volgende:
Voor kamergewijze verhuur heb je nou eenmaal een omzettingsvergunning nodig en als de gemeente vindt dat dit huis in betreffende straat daar niet voor geschikt is, is dat hun goed recht.
Ik woon in een studentenstad en in mijn gebouw is het ook niet toegestaan.
Zelf irritant terug gaan doen inderdaad. Dat is een goede oplossing.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Soms is het ook een beetje bluffen en zichzelf voorbij lopen denk ik. Zou het zelf aanvechten of op zijn minst vragen waar ze hun regels en definities vandaan hebben gehaald.
Nee, inderdaad. Beter verhuizen naar een gemeente waar ze niet zo moeilijk doen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Mee eens. Desalniettemin lijkt het me niet erg relaxed wonen.
Welkom op fokquote:Op woensdag 16 april 2025 13:47 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Het is wel moeilijk om normaal te communiceren hè?
In plaats van te vragen waarom mensen op team gemeente stemmen maar direct gaan beledigen.
Ik heb overigens op team Noor gestemd. De gemeente zal vast allemaal regels naleven maar ik heb nog geen goede reden gezien waarom het niet toegestaan zou moeten worden.
Ik zie nergens dat ze gaat verhuren, alleen dat ze bij haar intrekken. Maar dat is niet het belangrijkste...quote:Op woensdag 16 april 2025 13:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Team gemeente hier, omdat de gemeente opkomt voor de belangen van de overige bewoners. Ik moet er niet aan denken dat een of meerdere van mijn buren zijn woning gaat verhuren aan studenten of tijdelijke arbeidsmigranten. Dat brengt overlast met zich mee wat onvergelijkbaar is met een gezin.
Dan is het dus een soort van samenwonen en staat die ambtenaar helemaal geïsoleerd.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Maar in de situate van Noor is er helemaal geen sprake van verhuur want haar vriendinnen hebben geen contract. Ze delen hooguit in de woonkosten (die waarschijnlijk al absurd laag zijn). Vriendinnen hebben dus ook geen huurbescherming zoals je die in een studentenhuis wel (tot op zekere hoogte) hebt.
Bovendien woont de eigenaar zelf in het huis wat niet het geval is bij een studentenwoning.
Dat is dus precies waarvan de ambtenaar vindt dat het niet kan/mag omdat 3 vrouwen geen 'huishouden' mogen vormen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan is het dus een soort van samenwonen en staat die ambtenaar helemaal geïsoleerd.
Ik zou gewoon naar een notaris gaan en ffies een samenlevingscontract opstellen. Gerechtelijk dichtgetimmerd en klaar.
Als jij alleen woont, je komt ergens een alleenstaande moeder tegen in de kroeg en die trekken bij jou in. Dan brengt dat ook 'mogelijk overlast' met zich mee voor je buren. Je weet ook niet hoe die koter en je nieuwe vriendin zich gaan gedragen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:57 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Ik zie nergens dat ze gaat verhuren, alleen dat ze bij haar intrekken. Maar dat is niet het belangrijkste...
Het brengt mogelijk overlast met zich mee, je weet niet hoe deze personen zich gedragen.
Als ze zich niet gedragen dan moet de gemeente ingrijpen.
Je kunt allemaal constructies bedenken maar de gemeente zal het anders zien. Als mijn buren besluiten dat hun studerende zoon met drie van zijn vrienden zonder contract in hun huis mogen gaan wonen, gaat dat niet door.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Maar in de situate van Noor is er helemaal geen sprake van verhuur want haar vriendinnen hebben geen contract. Ze delen hooguit in de woonkosten (die waarschijnlijk al absurd laag zijn). Vriendinnen hebben dus ook geen huurbescherming zoals je die in een studentenhuis wel (tot op zekere hoogte) hebt.
Bovendien woont de eigenaar zelf in het huis wat niet het geval is bij een studentenwoning.
Als vader en moeder voor studerend kind een woning kopen waar kind met vrienden vele mooie jaren kunnen gaan doorbrengen, dan is de constructie anders dan een verhuurde studentenwoning maar dat maakt dat voor de gemeente en buurtbewoners toch niks uitquote:Op woensdag 16 april 2025 13:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
SGP ambtenaar?quote:Op woensdag 16 april 2025 13:59 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat is dus precies waarvan de ambtenaar vindt dat het niet kan/mag omdat 3 vrouwen geen 'huishouden' mogen vormen.
Ik ben niet zo juridisch onderlegd, maar als ze terwijl het proces loopt niks hoeven te dokken zou ik het gewoon doen. En anders wachten met inschrijven.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zelf irritant terug gaan doen inderdaad. Dat is een goede oplossing.
Alleen duurt dat altijd zo fucking lang.
Helaas zijn huizen niet zomaar uit voorraad leverbaar, nog los van eventuele binding met de gemeente en het huis dat tenslotte geërfd is.quote:[..]
Nee, inderdaad. Beter verhuizen naar een gemeente waar ze niet zo moeilijk doen.
Nice, iemand die heeft gestemd die het of niet begrijpt of niet heeft gelezen.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Team gemeente hier, omdat de gemeente opkomt voor de belangen van de overige bewoners. Ik moet er niet aan denken dat een of meerdere van mijn buren zijn woning gaat verhuren aan studenten of tijdelijke arbeidsmigranten. Dat brengt overlast met zich mee wat onvergelijkbaar is met een gezin.
De gemeente en de buurtbewoners hebben zich toch aan de wettelijke definitie van een 'studentenwoning' te houden. Die is in dit geval niet van toepassing want de eigenaar van de woning is ook de hoofdbewoner.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als vader en moeder voor studerend kind een woning kopen waar kind met vrienden vele mooie jaren kunnen gaan doorbrengen, dan is de constructie anders dan een verhuurde studentenwoning maar dat maakt dat voor de gemeente en buurtbewoners toch niks uit
Precies dit, er zijn ook zat families waar je niet naast zou willen wonenquote:Op woensdag 16 april 2025 14:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als jij alleen woont, je komt ergens een alleenstaande moeder tegen in de kroeg en die trekken bij jou in. Dan brengt dat ook 'mogelijk overlast' met zich mee voor je buren. Je weet ook niet hoe die koter en je nieuwe vriendin zich gaan gedragen.
Maar dat kan je niet tegenhouden he.
Waarom in het geval van Noor en haar vriendinnen wel?
De Zweden voelen zich buitengesloten.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:05 schreef RamboDirk het volgende:
Omdat het hier een Noor betreft heb ik team Noor gestemd. Als het Finnen waren geweest had ik team Gemeente gestemd.
Naast een gastouderopvang wonenquote:Op woensdag 16 april 2025 14:04 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Precies dit, er zijn ook zat families waar je niet naast zou willen wonen
Juist, de beste reactie is altijd "waar staat dat dan?"quote:Op woensdag 16 april 2025 13:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Soms is het ook een beetje bluffen en zichzelf voorbij lopen denk ik. Zou het zelf aanvechten of op zijn minst vragen waar ze hun regels en definities vandaan hebben gehaald.
Arme Fin.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:05 schreef RamboDirk het volgende:
Omdat het hier een Noor betreft heb ik team Noor gestemd. Als het Finnen waren geweest had ik team Gemeente gestemd.
En als er een toezichthouder langskomt een driedelige schaarsessie tentoonstellen 'omdat het moet'.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan is het dus een soort van samenwonen en staat die ambtenaar helemaal geïsoleerd.
Ik zou gewoon naar een notaris gaan en ffies een samenlevingscontract opstellen. Gerechtelijk dichtgetimmerd en klaar.
We zijn een 'samengesteld regenboog gezin' en we zijn officieel pot.
Klaar.
Als ze dat geloofwaardig gebracht zou hebben dan was dat gewoon geluktquote:Op woensdag 16 april 2025 12:06 schreef kwiwi het volgende:
Ik zou een notaris vragen een samenlevingscontract op te stellen. 2/300,- euro en het is juridisch dichtgetimmerd.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik ben niet zo juridisch onderlegd, maar als ze terwijl het proces loopt niks hoeven te dokken zou ik het gewoon doen. En anders wachten met inschrijven.
[..]
Helaas zijn huizen niet zomaar uit voorraad leverbaar, nog los van eventuele binding met de gemeente en het huis dat tenslotte geërfd is.
Mag ik die toezichthouder zijn?quote:Op woensdag 16 april 2025 14:10 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En als er een toezichthouder langskomt een driedelige schaarsessie tentoonstellen 'omdat het moet'.
Zou raken.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:58 schreef onlogisch het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat heeft de gemeente daar mee te maken mevrouwtje Gia? Zelfs als deze dingen al zouden spelen, dan hoeft de gemeente haar snavel daar niet in te steken.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:13 schreef Gia het volgende:
Vermoed dat er zaken als huurrecht e.d. meespelen. Wat als Noor besluit te verhuizen, of een vriend krijgt en wil gaan samenwonen? Vertrekken de vriendinnen dan vrijwillig? Het heeft haken en ogen die mensen van 20 misschien niet zien. Daarbij zal ze ook wel een hypotheek hebben en zal de hypotheekverstrekker er ook wel wat van vinden.
Clausule/paragraaf in een mogelijk samenlevingscontract tussen Noor en haar vriendinnen.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:13 schreef Gia het volgende:
Laatste alinea geldt voor elke verhuizing in Nederland.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:57 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Ik zie nergens dat ze gaat verhuren, alleen dat ze bij haar intrekken. Maar dat is niet het belangrijkste...
Het brengt mogelijk overlast met zich mee, je weet niet hoe deze personen zich gedragen.
Als ze zich niet gedragen dan moet de gemeente ingrijpen.
Ik kom wel ff langs 😀als ma Flodder, meteen ff de stoep voor opmeten voor het zwembad en de trampoline.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:35 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat ze de buren moet vertellen dat ze het huis wellicht gaat verkopen, aan iemand met 8 kinderen tussen de 2 en 16.
En de stalling voor de fatbikes.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik kom wel ff langs 😀als ma Flodder, meteen ff de stoep voor opmeten voor het zwembad en de trampoline.
Als je een rechter even wilt laten lachen wel ja.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar ff zonder dollen, ze heeft met een van die twee meiden een relatie en woont dus samen en die derde is de nanny voor de kat.
Probleem opgelost.
Er is volgens mij geen wettelijke definitie van 'studentenwoning'. Gemeente zal kijken naar bestemmingsplan en als die voorschrijft dat woning alleen door een huishouden mag worden bewoond dan is daar in dit geval geen sprake van. De intentie om als een huishouden daar te leven is niet voldoende, het zijn vriendinnen en de continuïteit is onduidelijkquote:Op woensdag 16 april 2025 14:04 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
De gemeente en de buurtbewoners hebben zich toch aan de wettelijke definitie van een 'studentenwoning' te houden. Die is in dit geval niet van toepassing want de eigenaar van de woning is ook de hoofdbewoner.
Hooguit dat ze actie kunnen ondernemen wanneer de 3 dames overlast veroorzaken. Is dat niet zo, dan hebben ze wettelijk weinig poten om op te staan.
Dan moet je solliciteren in Zwollequote:
Want die continuïteit is duidelijker als er mensen met een relatie in wonen?quote:Op woensdag 16 april 2025 14:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]het zijn vriendinnen en de continuïteit is onduidelijk
Ik heb ook een tijdje drie studentes in huis gehad, vrijwel geen last van gehad, maar ik moest de kelderdeur wel goed gesloten houden natuurlijk...quote:Op woensdag 16 april 2025 12:33 schreef Bargehassus het volgende:
Ik heb ook een tijdje drie studentes in het huis naast me gehad. Vrijwel geen last van gehad.
En af en toe het geheugenkaartje van de camera's wisselen.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:47 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik heb ook een tijdje drie studentes in huis gehad, vrijwel geen last van gehad, maar ik moest de kelderdeur wel goed gesloten houden natuurlijk...
Waren er ook mogelijkheden om de huur later of gedeeltelijk te voldoen?quote:Op woensdag 16 april 2025 14:47 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik heb ook een tijdje drie studentes in huis gehad, vrijwel geen last van gehad, maar ik moest de kelderdeur wel goed gesloten houden natuurlijk...
Daar gaat Keijzer toch helemaal niet over? Dat lijkt me lokaal beleid.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:52 schreef Hexagon het volgende:
Ik liep hier in mijn studententijd al tegenaan toen ik met wat vrienden een dergelijk idee had. Van dat typische PvdA-wethouders micromanagement.
Als Mona Keijzer dit nou eens schrapt promoveert ze in een dag van weerzinwekkend tot een topper.
Het kabinet kan lokaal beleid overrulen.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar gaat Keijzer toch helemaal niet over? Dat lijkt me lokaal beleid.
Ja en de andere moeten ze dan adopteren.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:06 schreef kwiwi het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)takamer-wil-verhurenquote:Op woensdag 16 april 2025 14:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat heeft de gemeente daar mee te maken mevrouwtje Gia? Zelfs als deze dingen al zouden spelen, dan hoeft de gemeente haar snavel daar niet in te steken.
Er gaan zo vaak relaties uit waarbij het huis 100% op naam van een van de partners staat. Dan moet de andere partner ook gewoon vertrekken. Maar daar hoeft de gemeente zich totaal niet mee te bemoeien.
Dit zal in de gemeente van Noor dan wel het geval zijn.quote:Mogelijk gelden er in uw gemeente extra voorwaarden om een kamer te verhuren of huren. Bijvoorbeeld dat u hiervoor een vergunning nodig heeft. Veel gemeenten hebben hierover informatie op hun website. Is dit niet het geval? Vraag uw gemeente dan per telefoon of e-mail om de regels voor hospita- en kamerverhuur.
Volgens mij verzint de gemeente gewoon wat eigen definities. Als Noor een eigen woning heeft en het is haar hoofdverblijf, dan heeft ze een eigen woning waar ze woont met haar huishouden. Als er iemand bij haar komt wonen, dan worden ze onderdeel van haar huishouden, ook al zijn ze niets anders dan een huisgenoot.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:31 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Want die continuïteit is duidelijker als er mensen met een relatie in wonen?
Dan zou je alleen een getrouwd stel als 'huishouden' moeten zien omdat die contractueel aan elkaar gebonden zijn.
Huurquote:Op woensdag 16 april 2025 14:54 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waren er ook mogelijkheden om de huur later of gedeeltelijk te voldoen?
quote:
Er wordt gekeken naar een duurzaam samenlevingsverband en dat betekent dus niet dat twee mensen per se getrouwd moeten zijn. Dit is van elke dag, er gaan continu mensen samen in een huis of appartement wonen of mensen gaan uit elkaar na een aantal jaar samen gewoond te hebben in een huurwoning.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:31 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Want die continuïteit is duidelijker als er mensen met een relatie in wonen?
Dan zou je alleen een getrouwd stel als 'huishouden' moeten zien omdat die contractueel aan elkaar gebonden zijn.
Maar dat heeft toch niks te maken met de redenen die je eerst aandroeg? Doe je nou expres zo dom?quote:Op woensdag 16 april 2025 15:03 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)takamer-wil-verhuren
[..]
Dit zal in de gemeente van Noor dan wel het geval zijn.
En waarom is dat met 3 studerende vriendinnen dan bij voorbaat anders? Daarvan verwacht je ook dat ze tot het einde van hun studieperiode samen in dat huis blijven wonen. Waarom zou daar geen sprake zijn van een 'duurzaam samenlevingsverband' tot het tegendeel is bewezen?quote:Op woensdag 16 april 2025 15:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Er wordt gekeken naar een duurzaam samenlevingsverband en dat betekent dus niet dat twee mensen per se getrouwd moeten zijn. Dit is van elke dag, er gaan continu mensen samen in een huis of appartement wonen of mensen gaan uit elkaar na een aantal jaar samen gewoond te hebben in een huurwoning.
Een bestemmingsplan is niet landelijk.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:37 schreef Grotetijd het volgende:
Wat ik nou ook niet snap he.
De Bankzitters huurde jaren terug een villa met z'n 5en, en zijn daar (legaal) ingetrokken en daar is nooit moeilijk om gedaan. Deze jonge meid KOOPT een huis en wil daar met 2 vriendinnen in wonen (wat naar mijn inziens geen probleem hoeft te zijn) en daar word een probleem van gemaakt omdat het "studenten" zijn.
Ja, want daklozen dragen bij aan de leefbaarheid. Sommige van deze woningen zijn al in de jaren '60 gesplitst en dan komen ze er nu mee.quote:Tientallen, zo niet honderden Zwolse huurders dreigen uit hun woning te worden gezet nu de gemeente gaat handhaven op illegaal gesplitste woningen. Zwolle is van mening dat het onderbrengen van meerdere huurders in één woning ten koste gaat van de leefbaarheid in wijken als Assendorp en wil daar een eind aan maken.
Dus je koopt ter goeder trouw een woning, vraagt alles braaf aan en krijgt het maar oh nee toch niet, de gemeente komt 7 jaar later toch aankloppen ondanks dat de gemeente dit heeft verleend want "het was een andere afdeling".quote:Pandeigenaar Kuiper benadrukt juist dat – naast de verleende vergunning in 1990 – ook de gemeente in 2014 voor beide appartementen een apart huisnummer heeft afgegeven. ,,Het is heel vreemd dat zeven jaar later de gemeente pas gaat handhaven en er niet meer twee adressen mogen zijn”, zegt haar advocaat Arjen Bos.
Daar kan de eigenaar nog geen rechten aan ontlenen, vindt een vertegenwoordiger van het college. ,,Het gaat hierbij om twee aparte afdelingen bij gemeente en dat zijn gescheiden werelden.
https://www.ad.nl/zwolle/(...)-te-vallen~ab654d1b/
Wie is die ene eikel die de gemeente heeft gebeld?quote:Op woensdag 16 april 2025 12:00 schreef Hathor het volgende:
Wybren van Hagaquote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Wie is die ene eikel die de gemeente heeft gebeld?
Dat is ook zo'n mooie. We hadden nog één café over voor geregelde livemuziek in Zwolle. Daar ging iemand boven wonen. Boven een muziekcafé. Ging hij wonen. Vlak boven het bord dat het een muziekcafé was.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Wie is die ene eikel die de gemeente heeft gebeld?
"We're a throuple"quote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef Starhopper het volgende:
Dan gaat ze met eentje samenwonen en de ander logeert er gewoon. Opgelost
Kafkaesque.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef Qarrad het volgende:
Er zijn de afgelopen jaren wel meer zaken geweest in Zwolle specifiek waarbij de context van de woningnood laten we zeggen niet heel erg begrepen leek.
https://www.oost.nl/nieuw(...)al-gesplitste-huizen
[..]
Ja, want daklozen dragen bij aan de leefbaarheid. Sommige van deze woningen zijn al in de jaren '60 gesplitst en dan komen ze er nu mee.
Ook zo'n parel:
[..]
Dus je koopt ter goeder trouw een woning, vraagt alles braaf aan en krijgt het maar oh nee toch niet, de gemeente komt 7 jaar later toch aankloppen ondanks dat de gemeente dit heeft verleend want "het was een andere afdeling".
Ik kan oprecht zeggen dat de buurt meer overlast heeft ervaren van onze huurbaas, dan de studenten in ons huis. Vervallen tyfuszooi en qua feesten valt het in de meeste huizen echt wel mee.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:26 schreef deedeetee het volgende:
We hebben hier in Nederland een AVG wet, hoezo is deze hier niet van toepassing?quote:Op woensdag 16 april 2025 16:01 schreef Danny het volgende:
geregistreerd partnerschap. en als de gemeente dat niet wil doen voor meerder personen, klagen bij het hof voor de rechten van de mens want als een kerel een wijf kan worden en in de dameskleedkamers zich kan afsjorren dan moet polyamorie zéker mogelijk worden gemaakt natuurlijk.
Probleem is dat als Noor 'wint', dit de poort openzet naar misbruik gezien plots alle huisjesmelkers ineens inwonende vrienden hebben. Wat weer enorm veel controles vereist van de gemeente.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:03 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn regels met betrekking tot onderverhuur en dit valt blijkbaar onder onderverhuur. De AVG kan natuurlijk nooit voorkomen dat mensen ongestraft wetten mogen doorbreken.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
We hebben hier in Nederland een AVG wet, hoezo is deze hier niet van toepassing?
Welk recht heeft een gemeente ambtenaar om zich te bemoeien met privélevens van inwoners?
Oh, dat hebben de moslims hier in de straat ook geprobeerd met het buurthuis. Dat was van oudsher een parochiehuis, maar nu al zo'n 50+ jaar een buurthuis. Er worden nieuwe woningen gebouwd en grotendeels verhuurd aan moslims (5 van de 10) en die gingen direct lopen klagen bij de gemeente over de muziek met Carnaval en 1x in de maand op zaterdag. Ze wilden dat het Buurthuis gesloten zou worden. Ze zijn van een koude kermis thuis gekomen en wagen het niet meer om nog te klagen.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:59 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is ook zo'n mooie. We hadden nog één café over voor geregelde livemuziek in Zwolle. Daar ging iemand boven wonen. Boven een muziekcafé. Ging hij wonen. Vlak boven het bord dat het een muziekcafé was.
Vervolgens klaagde hij net zolang totdat het muziekcafé ermee kapte.
Nee. Sowieso is het geen onderverhuur, want Noor is zelf geen huurder, dus kan ze niet onderverhuren. Duh!quote:Op woensdag 16 april 2025 16:16 schreef Danny het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn regels met betrekking tot onderverhuur en dit valt blijkbaar onder onderverhuur. De AVG kan natuurlijk nooit voorkomen dat mensen ongestraft wetten mogen doorbreken.
Wat het wezenlijke verschil is tussen met drie studenten samenwonen in deze vorm of in de vorm van een studentenhuis is me ook niet helemaal duidelijk. Het lijkt exact dezelfde constructie te zijn namelijk.
Was dat omdat het moslims waren of omdat het cygnofobe zeikerds waren?quote:Op woensdag 16 april 2025 16:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, dat hebben de moslims hier in de straat ook geprobeerd met het buurthuis. Dat was van oudsher een parochiehuis, maar nu al zo'n 50+ jaar een buurthuis. Er worden nieuwe woningen gebouwd en grotendeels verhuurd aan moslims (5 van de 10) en die gingen direct lopen klagen bij de gemeente over de muziek met Carnaval en 1x in de maand op zaterdag. Ze wilden dat het Buurthuis gesloten zou worden. Ze zijn van een koude kermis thuis gekomen en wagen het niet meer om nog te klagen.
Overigens hebben ze ook geprobeerd om broedende zwanen weg te krijgen via de gemeente. Hun kinderen waren er bang van.
Dat houdt geen stand voor welke rechter dan ook natuurlijk. Verlening vergunning in 1990, 2014 nog een bevestiging en dan een ambtenaartje in 2021 die een vinger opsteekt.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef Qarrad het volgende:
Er zijn de afgelopen jaren wel meer zaken geweest in Zwolle specifiek waarbij de context van de woningnood laten we zeggen niet heel erg begrepen leek.
https://www.oost.nl/nieuw(...)al-gesplitste-huizen
[..]
Ja, want daklozen dragen bij aan de leefbaarheid. Sommige van deze woningen zijn al in de jaren '60 gesplitst en dan komen ze er nu mee.
Ook zo'n parel:
[..]
Dus je koopt ter goeder trouw een woning, vraagt alles braaf aan en krijgt het maar oh nee toch niet, de gemeente komt 7 jaar later toch aankloppen ondanks dat de gemeente dit heeft verleend want "het was een andere afdeling".
Jij stelt voor dat de gemeente dus regelmatig even binnen komt kijken of ze wel samen het huishouden doen?quote:Op woensdag 16 april 2025 16:35 schreef Gia het volgende:
Verschil met studentenwoningen is dat de eigenaar daar over het algemeen niet zelf woont en studenten niet per se een gezamenlijke huishouding voeren. Ervan uitgaande dat Noor samen met haar vriendinnen gaat koken en eten en zo....
Het vraagstuk dient inderdaad omgedraaid te worden: wie zijn de ambtenaren die zich met dit soort futiliteiten bezig houden en hoe snel kunnen deze ontslagen worden.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:46 schreef Chivaz het volgende:
Mensen die team gemeente hebben gestemd zijn halve communisten en wat mij betreft levensgevaarlijk.
Het is haar fucking huis!!!! Als zij haar vriendinnen in wil laten trekken dan moet dat gewoon kunnen.
Ik weet niet wat cygnofoob betekent en kan het ook niet vinden, dus geen idee.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:40 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Was dat omdat het moslims waren of omdat het cygnofobe zeikerds waren?
Waar stel ik dat voor? Totaal niet. Maar dat is wel het verschil.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:51 schreef Danny het volgende:
[..]
Jij stelt voor dat de gemeente dus regelmatig even binnen komt kijken of ze wel samen het huishouden doen?
Cycnus is zwaan in het latijn en cygno is de afgeleide vorm via c > g klankverandering zoals in de datief.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik weet niet wat cygnofoob betekent en kan het ook niet vinden, dus geen idee.
Weet ook niet of je het nu over de overlast van het buurthuis hebt, of de angst voor zwanen.
Ah, bedankt. Wiki wist het niet.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Cycnus is zwaan in het latijn en cygno is de afgeleide vorm via c > g klankverandering zoals in de genitief.
Nou idd, hoe zit dat met een inwonende nanny?quote:Op woensdag 16 april 2025 14:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar ff zonder dollen, ze heeft met een van die twee meiden een relatie en woont dus samen en die derde is de nanny voor de kat.
Probleem opgelost.
Dat is het risico dat de gemeente neemt door een meisje te gaan treiteren dat geen kwade bedoelingen heeft, en ik acht de kans vrij groot dat de buren en/of de ambtenaar van dienst dat vooral doet omdat ze pissig zijn dat een 18-jarige een huis kon kopen.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:15 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Probleem is dat als Noor 'wint', dit de poort openzet naar misbruik gezien plots alle huisjesmelkers ineens inwonende vrienden hebben. Wat weer enorm veel controles vereist van de gemeente.
Snap wel dat het enorm frustrerend is natuurlijk. Misschien kunnen ze een andere loophole gebruiken die niet misbruikt kan worden door verhuurders van studentenwoningen. Zelfs bewoningsplicht voor de verhuurder werkt hier niet omdat er genoeg mensen zijn die een kamer verhuren aan een student in een huis dat ze zelf bewonen.
Als ze alleen woont, kan ze ook iedereen uitnodigen voor een feestje. Iedereen kan potentieel overlast veroorzaken. En als er overlast is, kan dat dan altijd nog gemeld worden. Ik vind het maar een zwak argument.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:26 schreef deedeetee het volgende:
Je woont liever naast mij? Een alleenstaande van middelbare leeftijd? Nodig ik regelmatig vrienden uit en kan jij kiezen om de hele nacht wakker gehouden te worden met Drum 'n Bass of black metal.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:26 schreef deedeetee het volgende:
Ik wil naast je wonenquote:Op woensdag 16 april 2025 17:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je woont liever naast mij? Een alleenstaande van middelbare leeftijd? Nodig ik regelmatig vrienden uit en kan jij kiezen om de hele nacht wakker gehouden te worden met Drum 'n Bass of black metal.![]()
Dan woon ik liever naast Noor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
quote:Op woensdag 16 april 2025 18:03 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Ik wil naast je wonenMijn buren zijn er bijna nooit, moet te regelen zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Het voeren van een gezamenlijke huishouding betekent niet per se dat je samen het huishouden doet.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:51 schreef Danny het volgende:
Jij stelt voor dat de gemeente dus regelmatig even binnen komt kijken of ze wel samen het huishouden doen?
Nee dank je wel ik woon liever niet naast een aso.quote:Op woensdag 16 april 2025 17:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je woont liever naast mij? Een alleenstaande van middelbare leeftijd? Nodig ik regelmatig vrienden uit en kan jij kiezen om de hele nacht wakker gehouden te worden met Drum 'n Bass of black metal.![]()
Dan woon ik liever naast Noor.
Reactie gemeente:quote:Op woensdag 16 april 2025 12:06 schreef kwiwi het volgende:
Eens, maar het heeft ook z'n nadelen/risico's. Wat als men woningen gaat verhuren aan grote groepen arme luidruchtige immigranten? Wat als er opeens 10-15 immigranten in een eengezinswoning intrekken?quote:Op woensdag 16 april 2025 16:46 schreef Chivaz het volgende:
Mensen die team gemeente hebben gestemd zijn halve communisten en wat mij betreft levensgevaarlijk.
Het is haar fucking huis!!!! Als zij haar vriendinnen in wil laten trekken dan moet dat gewoon kunnen.
quote:Op woensdag 16 april 2025 18:21 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Reactie gemeente:
"Geachte, hier kunnen wij mee instemmen mits het stel ook seks heeft. Wij sturen een ambtenaar om dit te controleren en, voor de dossiervorming, met de camera vast te leggen. Gr gr, De Gemeente"
Dit dusquote:Op woensdag 16 april 2025 16:35 schreef Gia het volgende:
Vind het wel een interessante zaak als Noor hiermee naar een advocaat stapt.
Leefbaarheid. Omwonenden zitten helemaal niet te wachten op de overlast die zo'n semi-studentenhuis met zich meebrengt.quote:Op woensdag 16 april 2025 19:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
WTF
Echt waar de Neuk bemoeit de gemeente zich mee.
Ik zou het huis verkopen aan een Haatbaard met 2-3 vrouwen en een hele stoet kutpubersquote:Op woensdag 16 april 2025 19:15 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Leefbaarheid. Omwonenden zitten helemaal niet te wachten op de overlast die zo'n semi-studentenhuis met zich meebrengt.
En daarnaast, als je dit toelaat dan kunnen van die huizen waar 12 Roemenen in wonen dus ook. En dat wil je ook niet. Jammer voor Noor, maar wat de gemeente hier doet is vrij logisch.
quote:Op woensdag 16 april 2025 19:15 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Leefbaarheid. Omwonenden zitten helemaal niet te wachten op de overlast die zo'n semi-studentenhuis met zich meebrengt.
En daarnaast, als je dit toelaat dan kunnen van die huizen waar 12 Roemenen in wonen dus ook. En dat wil je ook niet. Jammer voor Noor, maar wat de gemeente hier doet is vrij logisch.
quote:Overbewoning mag niet
Samenwonen mag niet leiden tot overbewoning van je huis. Daar kan sprake van zijn als je meerdere personen zou laten inwonen in een kleine woning.
Welke regel word hier overtreden danquote:Op woensdag 16 april 2025 19:17 schreef augurk2025 het volgende:
Team gemeente natuurlijk. Regels zijn regels, zo simpel is het.
In het bestemmingsplan is opgenomen dat in die wijk maximaal 10% in kamerbewoning mag zijn. Om de sociale samenstelling van de wijk te behouden. 26 mei gaan we horen wat de rechter er van vindtquote:Op woensdag 16 april 2025 19:38 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Welke regel word hier overtreden dan
Zo te zien hebben beide buren al een extra verdieping op het huis, dus ik verwacht eigenlijk dat zij diezelfde verbouwing als de buren doet, wat niet zo heel vreemd zou zijn, want dan heb je er een zolder bij, en ook gelijk geen plat dak meer op de bovenverdieping, dat scheelt ook al een stuk qua kou in de winter en hitte in de zomer.quote:Op woensdag 16 april 2025 17:02 schreef potjecreme het volgende:
Ze is aan het verbouwen. De vraag is maakt ze er een gewone huis van of is ze aan het verkameren. Bij het laatste komt de gemeente wel om de hoek kijken.
Het lijkt mij inderdaad het beste dat de rechter hier een duidelijke uitspraak over doet. Zoiets via de media met de gemeente uitvechten met een zielig verhaal schept geen duidelijkheid voor alle partijen die hier belangen hebben, zoals andere buurtbewoners.quote:Op woensdag 16 april 2025 19:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
In het bestemmingsplan is opgenomen dat in die wijk maximaal 10% in kamerbewoning mag zijn. Om de sociale samenstelling van de wijk te behouden. 26 mei gaan we horen wat de rechter er van vindt
Zolder erbij, huisgenoot nummer 3 (en misschien 4) erbij.quote:Op woensdag 16 april 2025 19:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo te zien hebben beide buren al een extra verdieping op het huis, dus ik verwacht eigenlijk dat zij diezelfde verbouwing als de buren doet, wat niet zo heel vreemd zou zijn, want dan heb je er een zolder bij, en ook gelijk geen plat dak meer op de bovenverdieping, dat scheelt ook al een stuk qua kou in de winter en hitte in de zomer.
Overigens is die dakopbouw al in januari 2024 vergund.
Als je de tekeningen van de verkoopfoto's van 2023 ziet dan zijn er 2 slaapkamers, dus een derde slaapkamer biedt wel mogelijkheden idd.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:03 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Zolder erbij, huisgenoot nummer 3 (en misschien 4) erbij.
Tuurlijk doet ze het niet om de woningnood te verlichten, maar als er 2 mensen bij haar wonen zijn er 2 mensen minder aan het zoeken.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:02 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het lijkt mij inderdaad het beste dat de rechter hier een duidelijke uitspraak over doet. Zoiets via de media met de gemeente uitvechten met een zielig verhaal schept geen duidelijkheid voor alle partijen die hier belangen hebben, zoals andere buurtbewoners.
Nu lees ik vaak in de reacties van dit topic dat de woningnood erbij wordt gesleept, maar Noor doet dit echt niet om de woningnood in Nederland te verlichten. Er wordt veel geredeneerd vanuit de emotie en het onderbuikgevoel.
Daar gaat het niet eens om, het probleem is hier dat de gemeente bezig is met onnodig micromanagement.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:21 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Tuurlijk doet ze het niet om de woningnood te verlichten, maar als er 2 mensen bij haar wonen zijn er 2 mensen minder aan het zoeken.
Mag je een geadopteerde volwassene een bijdrage voor inwoning vragen?quote:Op woensdag 16 april 2025 12:08 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Gewoon kostgeld toch. Dat doen sommige ouders ook bij hun eigen kind.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Mag je een geadopteerde volwassene een bijdrage voor inwoning vragen?
Jaloezie is vaak een bitch. Ik zie dit ook wel voor me, ja.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:08 schreef Leandra het volgende:
Het zijn gewoon de zure overburen die het probleem zijn, die hebben immers aan de bel getrokken.
Wellicht dat ze zelf niet genoeg geld hebben voor een vergelijkbare dakopbouw of dat ze anderszins zuur zijn dat zo'n meisje van 20 al 2 jaar geleden hypotheekvrij een huis tegenover ze kocht.
Midden in de nacht een paar keer flink belletje lellen bij die lui.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:08 schreef Leandra het volgende:
Het zijn gewoon de zure overburen die het probleem zijn, die hebben immers aan de bel getrokken.
Wellicht dat ze zelf niet genoeg geld hebben voor een vergelijkbare dakopbouw of dat ze anderszins zuur zijn dat zo'n meisje van 20 al 2 jaar geleden hypotheekvrij een huis tegenover ze kocht.
Nu moet het een polyamirisch stel zijn.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:06 schreef kwiwi het volgende:
Dat hele 'het zijn studenten en die willen we hier niet' is natuurlijk al gewoon je reinste discriminatie.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:02 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het lijkt mij inderdaad het beste dat de rechter hier een duidelijke uitspraak over doet. Zoiets via de media met de gemeente uitvechten met een zielig verhaal schept geen duidelijkheid voor alle partijen die hier belangen hebben, zoals andere buurtbewoners.
Nu lees ik vaak in de reacties van dit topic dat de woningnood erbij wordt gesleept, maar Noor doet dit echt niet om de woningnood in Nederland te verlichten. Er wordt veel geredeneerd vanuit de emotie en het onderbuikgevoel.
We kunnen het ons misschien niet voorstellen, maar er bestaan inderdaad zulke zuurpruimen dat ze er jaloers op zijn dat iemand al op zo jonge leeftijd haar vader moet missen.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:45 schreef Pisces29 het volgende:
Jaloezie is vaak een bitch. Ik zie dit ook wel voor me, ja.
Wat zit jij vol poep toch steeds.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je een rechter even wilt laten lachen wel ja.
of met twee want dan zijn ze een samengesteld gezinquote:Op woensdag 16 april 2025 12:06 schreef kwiwi het volgende:
nou ik vermoed dat er al iets gebeurt is , als een feest ofzoquote:Op woensdag 16 april 2025 14:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Clausule/paragraaf in een mogelijk samenlevingscontract tussen Noor en haar vriendinnen.
Kan je prima vastleggen.
Met dat EHRM kun je al je woke verzinsels wel doorduwen op alle beleidsniveaus.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:01 schreef Danny het volgende:
geregistreerd partnerschap. en als de gemeente dat niet wil doen voor meerder personen, klagen bij het hof voor de rechten van de mens want als een kerel een wijf kan worden en in de dameskleedkamers zich kan afsjorren dan moet polyamorie zéker mogelijk worden gemaakt natuurlijk.
Huurcontract... Zakelijkheid... Geen emotionele sfeer.... Specifieke doelgroep student... Eventueel met eisen... Aparte ruimte toebedeeld als jouw ruimte (zakelijkheid wederom).quote:Op woensdag 16 april 2025 16:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar stel ik dat voor? Totaal niet. Maar dat is wel het verschil.
Belangrijkste verschil is natuurlijk dat de eigenaar er zelf woont, wat bij studentenhuizen meestal niet het geval is.
dus niet inschrijven, 3 vriendinnen op visite mag wel , hebben de buren de pest inquote:Op woensdag 16 april 2025 23:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Huurcontract... Zakelijkheid... Geen emotionele sfeer.... Specifieke doelgroep student... Eventueel met eisen... Aparte ruimte toebedeeld als jouw ruimte (zakelijkheid wederom).
Winstoogmerk danwel onderdeel van economisch verkeer.
Op het bovenstaande zijn ze alleen studenten wat een overeenkomende criterium is tussen een studentenhuis.
Ik zou er inderdaad ook een advocaat naar laten kijken.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:26 schreef Nielsch het volgende:
Is er trouwens al een juridische onderbouwing gegeven door de gemeente Zwolle? Want 'mogelijke overlast' is natuurlijk onzin om vooraf zoiets te weigeren?
Naar aanleiding van deze case ben ik eens gaan kijken of er in Nederland iets geregeld is dat het samenwonen van vrienden regelt, maar daar lijkt geen sprake van te zijn. Wat op zich best raar is.
Aan de andere kant, volgens deze tool van de rijksoverheid kun je prima gaan samenwonen zonder dat je een samenlevingscontract hebt: https://www.rijksoverheid(...)checklist-samenwonen
Als dat inderdaad zo is, dan zou in ieder geval één vriendin gewoon bij haar kunnen gaan wonen. Als de gemeente dat weigert, lijkt er sprake van discriminatie, als anderen dat wel gewoon kunnen.
Er is vast wel een advocaat die hier in wil duiken.
Ze mogen er echt wel gewoon wonen die gemeente is debiel.quote:Op woensdag 16 april 2025 23:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dus niet inschrijven, 3 vriendinnen op visite mag wel , hebben de buren de pest in
Jij denkt dat een rechter ontvankelijk is voor dat soort "argumenten"? ok.quote:
kloptquote:Op woensdag 16 april 2025 14:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Probleem opgelost.
Nee, de gehele situatie is al omgedraaide bewijslast. Geen huurcontract geen casus. Maar je had nog een comment en je lijkt van juridische huize te komen doch lees je zaken nou net 180* omgedraaid als wat redelijk en logisch is.quote:Op donderdag 17 april 2025 06:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Jij denkt dat een rechter ontvankelijk is voor dat soort "argumenten"? ok.
Ik kom niet van 'juridische huize' hoor. Ik zeg simpelweg dat rechters minder achterlijk zijn dan half Fok soms lijkt te denken. Bovendien lijk je wat anderen zeggen op mij te projecteren. Ik zeg helemaal niet wat ik redelijk of logisch vind, ik geef aan dat de gemeente hier (helaas) waarschijnlijk juridisch wel een punt heeft. Ik vind het verder onzinnig. Het is in dit topic al meermaals voorbij gekomen, maar de gemeente kan kennelijk op basis van bestemmingsplannen afdwingen dat dit soort bewoning van een woning niet is toegestaan. Ik vind het persoonlijk kleinzerig en denk dat in veel landen de woningmarkt disfunctioneel is door overregulatie en een overdaad aan NIMBY-mentaliteit.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, de gehele situatie is al omgedraaide bewijslast. Geen huurcontract geen casus. Maar je had nog een comment en je lijkt van juridische huize te komen doch lees je zaken nou net 180* omgedraaid als wat redelijk en logisch is.
Vroeger, toch?quote:Op woensdag 16 april 2025 20:44 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Gewoon kostgeld toch. Dat doen sommige ouders ook bij hun eigen kind.
Zonder huurcontract kan je nog steeds een huurovereenkomst hebben.quote:
Nou vertel?quote:Op donderdag 17 april 2025 08:15 schreef Monolith het volgende:
Ik zeg helemaal niet wat ik redelijk of logisch vind, ik geef aan dat de gemeente hier (helaas) waarschijnlijk juridisch wel een punt heeft.
Dat kan ze niet. Vertel vooral waarom je denkt van wel.quote:Op donderdag 17 april 2025 08:15 schreef Monolith het volgende:
maar de gemeente kan kennelijk op basis van bestemmingsplannen afdwingen dat dit soort bewoning van een woning niet is toegestaan
Ja zo een Hugo heeft het alleen maar kutter gemaakt. Zou goed zijn als Mona die hele wetgeving zou schrappen.quote:Op donderdag 17 april 2025 08:15 schreef Monolith het volgende:
denk dat in veel landen de woningmarkt disfunctioneel is door overregulatie en een overdaad aan NIMBY-mentaliteit.
Ja mondeling, allicht, maar niet van toepassing bij een paar vriendinnen die samenwonen.quote:Op donderdag 17 april 2025 10:08 schreef Coco het volgende:
[..]
Zonder huurcontract kan je nog steeds een huurovereenkomst hebben.
Je moet financieel voor elkaar zorgen bij de gemeente Den Haag, een andere user opperde het al eerder, ga naar een notaris voor een samenlevingsovereenkomst. Dan is dat geformaliseerd.quote:"Er is sprake van een gezamenlijke huishouding als u samen met een ander uw hoofdverblijf in dezelfde woning heeft en financieel voor elkaar zorgt. Er is sprake van een duurzaam gemeenschappelijk huishouden als: een gezin van 2 of meer personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben.:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezamenlijke_huishoudingquote:Van een gezamenlijke huishouding is sprake indien twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins.
Dat weet je niet, daarom is het wellicht wel een casus.quote:Op donderdag 17 april 2025 10:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja mondeling, allicht, maar niet van toepassing bij een paar vriendinnen die samenwonen.
quote:Op donderdag 17 april 2025 10:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat kan ze niet. Vertel vooral waarom je denkt van wel.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-16977.pdfquote:BELEIDSREGEL VOOR ONZELFSTANDIGE WOONRUIMTE BINNEN DE IN HET VIGERENDE
BESTEMMINGSPLAN VASTGESTELDE WOONBESTEMMINGEN
Het college van burgemeester en wethouders van Zwolle is bevoegd op grond van artikel 2, lid 1 onder
c juncto artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 2° van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in te
stemmen met een aanvraag om af te afwijken van een bestemmingsplan.
Op 11 februari 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders van Zwolle ingestemd met de
beleidsregel voor onzelfstandige woonruimte, wanneer gevraagd wordt om medewerking aan een afwijking van het bestemmingsplan.
Bij onzelfstandige woonruimte wonen er meerdere personen of huishoudens in een woning die daarbij
wezenlijke voorzieningen buiten die woonruimte met elkaar delen; kamergewijze verhuur van woningen.
Als een woning is bestemd in een bestemmingsplan tot “wonen”, dan mag hier slechts één huishouden
zijn gevestigd. Reden waarom er een afwijking nodig is, als meerdere personen of huishoudens in een
woning een eigen woonruimte hebben met gedeelde voorzieningen.
In deze beleidsregel is onder meer opgenomen waaraan een aanvraag om van het bestemmingsplan
te kunnen afwijken moet voldoen en welke afwegingen worden gemaakt, alvorens een besluit te nemen
op de aanvraag.
Bij de beleidsregel behoort een kaart, waarop gebieden zijn aangegeven die bij voorbaat zijn uitgesloten
van de mogelijkheid mee te werken aan een aanvraag voor het afwijken van een vigerende woonbestemming ten behoeve van onzelfstandige woonruimte.
Ook is een overgangsregeling opgenomen voor bestaande situaties of aanvragen die reeds in behandeling waren genomen voordat deze beleidsregel werd vastgesteld en bekend gemaakt.
Deze beleidsregel treedt 1 dag na bekendmaking in werking en ligt ter inzage bij het Informatiecentrum
in het Stadskantoor.
Vaag vijandige aanname met nogal wat dreiging erbij, ik zou er niet gelukkig van worden, van een gemeente die zonder rechtsgrond zit te dreigen met zware boetes.quote:Op donderdag 17 april 2025 11:09 schreef Coco het volgende:
[..]
Dat weet je niet, daarom is het wellicht wel een casus.
Nogmaals, waarom zou dat artikel ertoe leiden dat je niet kan samenwonen met wat vriendinnen?quote:Op donderdag 17 april 2025 11:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
[..]
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-16977.pdf
Ik heb 3 tandenborstels, woon alleenquote:Op woensdag 16 april 2025 13:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Op een of andere manier doet dat verhaal over de tandenborstelcontrole al zeker zo'n veertig jaar de ronde. Ik heb eens gevraagd aan iemand die bij een Sociale Dienst heeft gewerkt hoe het daar nou precies zat, en wat er nou wel en niet van waar is.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Of ze vallen binnen om tandenborstels te tellen.
Ik heb erg het idee dat je je morele verontwaardiging over deze ambtelijke mierenneukerij op mij aan het projecteren bent. Ik ben het met je eens dat het allemaal erg kleinzerig is hoor, maar het is een beetje het epistemologische feit-waarde waardoor de discussie hier wat onzinnig is.quote:Op donderdag 17 april 2025 15:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nogmaals, waarom zou dat artikel ertoe leiden dat je niet kan samenwonen met wat vriendinnen?
De aanname dat het géén één huishouden is, zal toch echt onderbouwd moeten worden.
Ik snap het wel, ze wilt wat kamers verhuren en wat geld vangen omdat ze samenwonen.
Nou dat noemt ze dan huisbijdrage / kostgeld, en door.
Met twee vriendinnen niet kunnen samenwonen / een huishouden kunnen vormen, gaat veel te ver, dat gaat gewoon niet.
Uiteindelijk is het dan aan een rechter om te oordelen of er daadwerkelijk sprake is van kamerbewoning. Mijn oorsponkelijke reactie waar jij als een stier op een rode lap op reageerde ging dan ook meer om het feit dat een excuus als 'persoon 2 is mijn lesbische partner en persoon 3 is onze hondenuitlaatster' of iets van die strekking door een rechter natuurlijk heel hard wordt weggehoond als juridisch verweer wanneer je met z'n 3en op een adres ingeschreven staat.quote:In het verleden is ‘toestemming’ gegeven, omdat de onttrekkingsvergunningplicht niet voor de gehele gemeente Zwolle gold of omdat voor het aantal bewoners geen onttrekkingsvergunning nodig was. Voor die situaties was alleen een toets aan het bestemmingsplan aan de orde. Het verhuren van onzelfstandige woonruimte werd voorheen gezien als passend binnen de woonbestemming en destijds was de opvatting dat een afwijkingsprocedure niet nodig was. Uit jurisprudentie bleek echter dat kamerbewoning niet kan worden gezien als één huishouden.
het is duidelijk dat er maar twee mensen ingeschreven mogen worden op dat adres en geen 5 jonge meidenquote:Op donderdag 17 april 2025 17:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb erg het idee dat je je morele verontwaardiging over deze ambtelijke mierenneukerij op mij aan het projecteren bent. Ik ben het met je eens dat het allemaal erg kleinzerig is hoor, maar het is een beetje het epistemologische feit-waarde waardoor de discussie hier wat onzinnig is.
De gemeente beroept zich hierop:
[..]
Uiteindelijk is het dan aan een rechter om te oordelen of er daadwerkelijk sprake is van kamerbewoning. Mijn oorsponkelijke reactie waar jij als een stier op een rode lap op reageerde ging dan ook meer om het feit dat een excuus als 'persoon 2 is mijn lesbische partner en persoon 3 is onze hondenuitlaatster' of iets van die strekking door een rechter natuurlijk heel hard wordt weggehoond als juridisch verweer wanneer je met z'n 3en op een adres ingeschreven staat.
Of een samenlevingscontract aangaan?quote:Op woensdag 16 april 2025 12:08 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Je draait bewijslast om. Met je juridisch verweer.quote:Op donderdag 17 april 2025 17:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb erg het idee dat je je morele verontwaardiging over deze ambtelijke mierenneukerij op mij aan het projecteren bent. Ik ben het met je eens dat het allemaal erg kleinzerig is hoor, maar het is een beetje het epistemologische feit-waarde waardoor de discussie hier wat onzinnig is.
De gemeente beroept zich hierop:
[..]
Uiteindelijk is het dan aan een rechter om te oordelen of er daadwerkelijk sprake is van kamerbewoning. Mijn oorsponkelijke reactie waar jij als een stier op een rode lap op reageerde ging dan ook meer om het feit dat een excuus als 'persoon 2 is mijn lesbische partner en persoon 3 is onze hondenuitlaatster' of iets van die strekking door een rechter natuurlijk heel hard wordt weggehoond als juridisch verweer wanneer je met z'n 3en op een adres ingeschreven staat.
Haha, lekker bezig.quote:Op donderdag 17 april 2025 22:12 schreef Starhopper het volgende:
Edelachtbare,
Wat vandaag voorligt, is geen kwestie van bouwen, verbouwen of verkameren — maar een fundamentele vraag: mogen drie jongvolwassen vrouwen in Nederland samenleven in één huis, zonder door hun gemeente te worden neergezet als overlastgevend studentenhuis?
De gemeente Zwolle denkt van niet. Zij beroept zich op bestemmingsregels en gooit met dwangsommen, zonder een reële beoordeling van de feitelijke situatie. Die handelswijze is niet alleen disproportioneel, maar ook juridisch onhoudbaar.
1. ✅ Wat is een huishouden?
De gemeente stelt dat de samenwoning van mevrouw Visser en haar twee vriendinnen niet kwalificeert als één huishouden, en dat er dus sprake zou zijn van ongeoorloofde kamerverhuur. Dat is onjuist.
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in vaste jurisprudentie bepaald dat de vraag of er sprake is van één huishouden afhangt van feitelijke omstandigheden. Bijvoorbeeld in:
📚 ABRvS 26 augustus 2009, ECLI:NL:RVS:2009:BJ6015
“Van een huishouden is sprake indien tussen bewoners een onderlinge verbondenheid bestaat die verder gaat dan het enkel delen van de woning.”
Dat is exact het geval bij mevrouw Visser. De drie vrouwen delen niet slechts een dak boven hun hoofd. Zij doen boodschappen samen, koken samen, voeren een gezamenlijk huishouden, en hebben een sociale band die op duurzaamheid gericht is. Dit is precies wat de hoogste bestuursrechter bedoelt met een “duurzame gemeenschappelijkheid”.
2. ⚖️ Geen sprake van verhuur of kamerbewoning
De gemeente lijkt ervan uit te gaan dat zodra meerdere personen samenwonen, er automatisch sprake is van kamergewijze verhuur. Maar er is:
Geen huurcontract;
Geen individuele sloten op deuren;
Geen onderlinge betaling van huur;
Geen exploitatie van de woning ten behoeve van derden.
Er is dus geen sprake van bedrijfsmatige exploitatie, en ook geen kamerverhuur in de zin van de Huisvestingswet 2014.
📜 Huisvestingswet 2014, art. 1.1.1 lid 1 sub i
"Kamergewijze verhuur" veronderstelt een opsplitsing van de woning ten behoeve van afzonderlijke bewoning.
Dat is hier niet aan de orde. De woning wordt als één geheel gebruikt, door één groep bewoners met een gezamenlijk huishouden.
3. 🏛️ Het bestemmingsplan en de misvatting van de gemeente
De gemeente stelt dat het bestemmingsplan slechts één gezinshuishouden toestaat. Maar ook hier is de juridische interpretatie ruimer dan de gemeente aanneemt.
📚 ABRvS 21 december 2011, ECLI:NL:RVS:2011:BU8861
“Een huishouden hoeft niet per se te bestaan uit een gezin in de traditionele zin van het woord.”
Dat wil zeggen: ook vrienden, kennissen of anderen zonder bloed- of liefdesband kunnen samenwonen in de vorm van een huishouden, mits er sprake is van een duurzame gemeenschappelijkheid. De gemeente handelt dus in strijd met de geldende uitleg van het begrip "huishouden".
4. ⚖️ Discriminatoire en willekeurige handhaving
Het gemeentelijk beleid werkt in de praktijk discriminerend uit. Waarom zou een getrouwd stel met een huis vol kinderen wél mogen samenwonen, maar drie vrouwen die vrijwillig en duurzaam voor elkaar kiezen niet? Dat is in strijd met het gelijkheidsbeginsel (art. 1 Grondwet) én het evenredigheidsbeginsel (art. 3:4 lid 2 Awb).
📜 Awb art. 3:4 lid 2
“De voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen van een besluit mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.”
Een dwangsom van ¤1500 per persoon per dag voor drie vriendinnen die samen willen leven in een koophuis is volstrekt disproportioneel, en staat in geen verhouding tot het doel van het gemeentelijke beleid.
5. 🧾 Slotpleidooi
Edelachtbare, wat de gemeente hier doet, is beleid hanteren als bot instrument, en dat botte beleid is onjuist toegepast, slecht gemotiveerd en in strijd met hogere jurisprudentie.
Wat mevrouw Visser vraagt is geen onredelijke uitzondering. Zij vraagt slechts om te mogen wonen in haar eigen huis, in harmonie met anderen, als één huishouden. Dat is een fundamenteel mensenrecht en grondrechtelijk beschermd.
Ik verzoek u dan ook:
de last onder dwangsom te vernietigen;
vast te stellen dat hier sprake is van een toegestane vorm van samenwoning binnen het geldende bestemmingsplan;
en de gemeente te wijzen op de noodzaak van een zorgvuldige, realiteitsgerichte benadering van jonge bewoners die geen overlast veroorzaken, maar juist samen willen bouwen aan een toekomst.
Dank u wel.
Een gezamelijke rekening aanmaken, daar allen toegang tot hebben en daadmee gezamelijke lasten zoals hypotheek, onderhoud, gas/water/electra, internet en boodschappen van betalen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 02:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Haha, lekker bezig.
Ik vind dit stuk nog het grootste pijnpunt in je verhaal:
"Geen onderlinge betaling van huur"
Tot en hoe en welk bedrag kan je dan als "kostgeld" rekenen?
Mijn vrouw maakt ook iedere maand 450 over voor de woning. Dat zou 20% zijn van een normale huurprijs. Of 40% per persoon als we die kosten zouden delen.
Ik draai helemaal niets om. Ik leg je simpelweg uit dat er jurisprudentie is waar de gemeente zich op lijkt te beroepen.Je lijkt fundamenteel niet te begrijpen dat ik reageerde op mensen die een 'verweer' van deze jongedame opwierpen, waarvan ik zei dat dit geen stand houdt in een rechtszaal. Wat een hemeltergend simpele zielen lopen hier toch altijd rond.quote:Op vrijdag 18 april 2025 02:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je draait bewijslast om. Met je juridisch verweer.
Mee eens maar je kunt met haar afspraken maken daarover.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:26 schreef deedeetee het volgende:
Maar het is toch ook aan mijn vrouw en ik..... Om te bepalen wat wonen hier waard is en welke lasten zij zou moeten dragen? Een volledig afgeloste woning zou je niks aan rente rekenen? Maar 500k met 4% rente, a 20k, dan opeens wel 10k erbij ieder jaar?quote:Op vrijdag 18 april 2025 03:19 schreef Hugo862 het volgende:
Een gezamelijke rekening aanmaken, daar allen toegang tot hebben en daadmee gezamelijke lasten zoals hypotheek, onderhoud, gas/water/electra, internet en boodschappen van betalen.
Het is theoretisch en praktisch gewoon mogelijk, maar het is en blijft bewijslast omdraaien, wat nou "verweer" ze hebben niks misdaan. Je mag samenwonen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 07:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik draai helemaal niets om. Ik leg je simpelweg uit dat er jurisprudentie is waar de gemeente zich op lijkt te beroepen.Je lijkt fundamenteel niet te begrijpen dat ik reageerde op mensen die een 'verweer' van deze jongedame opwierpen, waarvan ik zei dat dit geen stand houdt in een rechtszaal. Wat een hemeltergend simpele zielen lopen hier toch altijd rond.
Zal Mikeytt/Starhopper wel geweest zijn.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:00 schreef Hathor het volgende:
Het zijn er inmiddels een "paar" meer.quote:Op vrijdag 18 april 2025 12:00 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Zal Mikeytt/Starhopper wel geweest zijn.
Hebben die twee een hoop accounts danquote:Op vrijdag 18 april 2025 12:06 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Het zijn er inmiddels een "paar" meer.
Heb je nou echt het IQ van een doperwt? Je blijft maar hangen in je is-ought verwarring.quote:Op vrijdag 18 april 2025 11:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is theoretisch en praktisch gewoon mogelijk, maar het is en blijft bewijslast omdraaien, wat nou "verweer" ze hebben niks misdaan. Je mag samenwonen.
En je mag ook samenwonen met je vrouw of vriendin en je nanny van je kat.
Zal vast bijna nooit voorkomen maar als dat de feiten zijn, veel plezier.
quote:Op vrijdag 18 april 2025 13:52 schreef ChevyCaprice het volgende:
463 stemmen alweer.
@:onlogisch cooking.
quote:
Bedankt Hans.quote:
Jij ook bedankt, "Hans".quote:
En dan te bedenken dat ze ook nog eens soort van illegaal onderhuurden, want volgens mij hadden ze de huur van de oma van Monica voortgezet.quote:Op vrijdag 18 april 2025 14:03 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
dus zo een Friends(tv serie) concept mag niet van de gemeente.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |