Clausule/paragraaf in een mogelijk samenlevingscontract tussen Noor en haar vriendinnen.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:13 schreef Gia het volgende:
Vermoed dat er zaken als huurrecht e.d. meespelen. Wat als Noor besluit te verhuizen, of een vriend krijgt en wil gaan samenwonen? Vertrekken de vriendinnen dan vrijwillig? Het heeft haken en ogen die mensen van 20 misschien niet zien. Daarbij zal ze ook wel een hypotheek hebben en zal de hypotheekverstrekker er ook wel wat van vinden.
Wij mogen niet onderverhuren.
Laatste alinea geldt voor elke verhuizing in Nederland.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:57 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Ik zie nergens dat ze gaat verhuren, alleen dat ze bij haar intrekken. Maar dat is niet het belangrijkste...
Het brengt mogelijk overlast met zich mee, je weet niet hoe deze personen zich gedragen.
Als ze zich niet gedragen dan moet de gemeente ingrijpen.
Ik kom wel ff langs 😀als ma Flodder, meteen ff de stoep voor opmeten voor het zwembad en de trampoline.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:35 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat ze de buren moet vertellen dat ze het huis wellicht gaat verkopen, aan iemand met 8 kinderen tussen de 2 en 16.
En de stalling voor de fatbikes.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik kom wel ff langs 😀als ma Flodder, meteen ff de stoep voor opmeten voor het zwembad en de trampoline.
Als je een rechter even wilt laten lachen wel ja.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar ff zonder dollen, ze heeft met een van die twee meiden een relatie en woont dus samen en die derde is de nanny voor de kat.
Probleem opgelost.
Er is volgens mij geen wettelijke definitie van 'studentenwoning'. Gemeente zal kijken naar bestemmingsplan en als die voorschrijft dat woning alleen door een huishouden mag worden bewoond dan is daar in dit geval geen sprake van. De intentie om als een huishouden daar te leven is niet voldoende, het zijn vriendinnen en de continuïteit is onduidelijkquote:Op woensdag 16 april 2025 14:04 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
De gemeente en de buurtbewoners hebben zich toch aan de wettelijke definitie van een 'studentenwoning' te houden. Die is in dit geval niet van toepassing want de eigenaar van de woning is ook de hoofdbewoner.
Hooguit dat ze actie kunnen ondernemen wanneer de 3 dames overlast veroorzaken. Is dat niet zo, dan hebben ze wettelijk weinig poten om op te staan.
Dan moet je solliciteren in Zwollequote:
Want die continuïteit is duidelijker als er mensen met een relatie in wonen?quote:Op woensdag 16 april 2025 14:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]het zijn vriendinnen en de continuïteit is onduidelijk
Ik heb ook een tijdje drie studentes in huis gehad, vrijwel geen last van gehad, maar ik moest de kelderdeur wel goed gesloten houden natuurlijk...quote:Op woensdag 16 april 2025 12:33 schreef Bargehassus het volgende:
Ik heb ook een tijdje drie studentes in het huis naast me gehad. Vrijwel geen last van gehad.
En af en toe het geheugenkaartje van de camera's wisselen.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:47 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik heb ook een tijdje drie studentes in huis gehad, vrijwel geen last van gehad, maar ik moest de kelderdeur wel goed gesloten houden natuurlijk...
Waren er ook mogelijkheden om de huur later of gedeeltelijk te voldoen?quote:Op woensdag 16 april 2025 14:47 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik heb ook een tijdje drie studentes in huis gehad, vrijwel geen last van gehad, maar ik moest de kelderdeur wel goed gesloten houden natuurlijk...
Daar gaat Keijzer toch helemaal niet over? Dat lijkt me lokaal beleid.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:52 schreef Hexagon het volgende:
Ik liep hier in mijn studententijd al tegenaan toen ik met wat vrienden een dergelijk idee had. Van dat typische PvdA-wethouders micromanagement.
Als Mona Keijzer dit nou eens schrapt promoveert ze in een dag van weerzinwekkend tot een topper.
Het kabinet kan lokaal beleid overrulen.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar gaat Keijzer toch helemaal niet over? Dat lijkt me lokaal beleid.
Ja en de andere moeten ze dan adopteren.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:06 schreef kwiwi het volgende:
Dus Noor zou wel met 1 vriendin samen mogen wonen, want dan ziet de gemeente ze als een lesbisch stel?
https://www.rijksoverheid(...)takamer-wil-verhurenquote:Op woensdag 16 april 2025 14:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat heeft de gemeente daar mee te maken mevrouwtje Gia? Zelfs als deze dingen al zouden spelen, dan hoeft de gemeente haar snavel daar niet in te steken.
Er gaan zo vaak relaties uit waarbij het huis 100% op naam van een van de partners staat. Dan moet de andere partner ook gewoon vertrekken. Maar daar hoeft de gemeente zich totaal niet mee te bemoeien.
Dit zal in de gemeente van Noor dan wel het geval zijn.quote:Mogelijk gelden er in uw gemeente extra voorwaarden om een kamer te verhuren of huren. Bijvoorbeeld dat u hiervoor een vergunning nodig heeft. Veel gemeenten hebben hierover informatie op hun website. Is dit niet het geval? Vraag uw gemeente dan per telefoon of e-mail om de regels voor hospita- en kamerverhuur.
Volgens mij verzint de gemeente gewoon wat eigen definities. Als Noor een eigen woning heeft en het is haar hoofdverblijf, dan heeft ze een eigen woning waar ze woont met haar huishouden. Als er iemand bij haar komt wonen, dan worden ze onderdeel van haar huishouden, ook al zijn ze niets anders dan een huisgenoot.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:31 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Want die continuïteit is duidelijker als er mensen met een relatie in wonen?
Dan zou je alleen een getrouwd stel als 'huishouden' moeten zien omdat die contractueel aan elkaar gebonden zijn.
Huurquote:Op woensdag 16 april 2025 14:54 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Waren er ook mogelijkheden om de huur later of gedeeltelijk te voldoen?
quote:
Er wordt gekeken naar een duurzaam samenlevingsverband en dat betekent dus niet dat twee mensen per se getrouwd moeten zijn. Dit is van elke dag, er gaan continu mensen samen in een huis of appartement wonen of mensen gaan uit elkaar na een aantal jaar samen gewoond te hebben in een huurwoning.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:31 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Want die continuïteit is duidelijker als er mensen met een relatie in wonen?
Dan zou je alleen een getrouwd stel als 'huishouden' moeten zien omdat die contractueel aan elkaar gebonden zijn.
Maar dat heeft toch niks te maken met de redenen die je eerst aandroeg? Doe je nou expres zo dom?quote:Op woensdag 16 april 2025 15:03 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)takamer-wil-verhuren
[..]
Dit zal in de gemeente van Noor dan wel het geval zijn.
En waarom is dat met 3 studerende vriendinnen dan bij voorbaat anders? Daarvan verwacht je ook dat ze tot het einde van hun studieperiode samen in dat huis blijven wonen. Waarom zou daar geen sprake zijn van een 'duurzaam samenlevingsverband' tot het tegendeel is bewezen?quote:Op woensdag 16 april 2025 15:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Er wordt gekeken naar een duurzaam samenlevingsverband en dat betekent dus niet dat twee mensen per se getrouwd moeten zijn. Dit is van elke dag, er gaan continu mensen samen in een huis of appartement wonen of mensen gaan uit elkaar na een aantal jaar samen gewoond te hebben in een huurwoning.
Een bestemmingsplan is niet landelijk.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:37 schreef Grotetijd het volgende:
Wat ik nou ook niet snap he.
De Bankzitters huurde jaren terug een villa met z'n 5en, en zijn daar (legaal) ingetrokken en daar is nooit moeilijk om gedaan. Deze jonge meid KOOPT een huis en wil daar met 2 vriendinnen in wonen (wat naar mijn inziens geen probleem hoeft te zijn) en daar word een probleem van gemaakt omdat het "studenten" zijn.
Ja, want daklozen dragen bij aan de leefbaarheid. Sommige van deze woningen zijn al in de jaren '60 gesplitst en dan komen ze er nu mee.quote:Tientallen, zo niet honderden Zwolse huurders dreigen uit hun woning te worden gezet nu de gemeente gaat handhaven op illegaal gesplitste woningen. Zwolle is van mening dat het onderbrengen van meerdere huurders in één woning ten koste gaat van de leefbaarheid in wijken als Assendorp en wil daar een eind aan maken.
Dus je koopt ter goeder trouw een woning, vraagt alles braaf aan en krijgt het maar oh nee toch niet, de gemeente komt 7 jaar later toch aankloppen ondanks dat de gemeente dit heeft verleend want "het was een andere afdeling".quote:Pandeigenaar Kuiper benadrukt juist dat – naast de verleende vergunning in 1990 – ook de gemeente in 2014 voor beide appartementen een apart huisnummer heeft afgegeven. ,,Het is heel vreemd dat zeven jaar later de gemeente pas gaat handhaven en er niet meer twee adressen mogen zijn”, zegt haar advocaat Arjen Bos.
Daar kan de eigenaar nog geen rechten aan ontlenen, vindt een vertegenwoordiger van het college. ,,Het gaat hierbij om twee aparte afdelingen bij gemeente en dat zijn gescheiden werelden.
https://www.ad.nl/zwolle/(...)-te-vallen~ab654d1b/
Wie is die ene eikel die de gemeente heeft gebeld?quote:Op woensdag 16 april 2025 12:00 schreef Hathor het volgende:
Wie is die ene eikel die team gemeente heeft gestemd?
Wybren van Hagaquote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Wie is die ene eikel die de gemeente heeft gebeld?
Dat is ook zo'n mooie. We hadden nog één café over voor geregelde livemuziek in Zwolle. Daar ging iemand boven wonen. Boven een muziekcafé. Ging hij wonen. Vlak boven het bord dat het een muziekcafé was.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Wie is die ene eikel die de gemeente heeft gebeld?
"We're a throuple"quote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef Starhopper het volgende:
Dan gaat ze met eentje samenwonen en de ander logeert er gewoon. Opgelost
Kafkaesque.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef Qarrad het volgende:
Er zijn de afgelopen jaren wel meer zaken geweest in Zwolle specifiek waarbij de context van de woningnood laten we zeggen niet heel erg begrepen leek.
https://www.oost.nl/nieuw(...)al-gesplitste-huizen
[..]
Ja, want daklozen dragen bij aan de leefbaarheid. Sommige van deze woningen zijn al in de jaren '60 gesplitst en dan komen ze er nu mee.
Ook zo'n parel:
[..]
Dus je koopt ter goeder trouw een woning, vraagt alles braaf aan en krijgt het maar oh nee toch niet, de gemeente komt 7 jaar later toch aankloppen ondanks dat de gemeente dit heeft verleend want "het was een andere afdeling".
Ik kan oprecht zeggen dat de buurt meer overlast heeft ervaren van onze huurbaas, dan de studenten in ons huis. Vervallen tyfuszooi en qua feesten valt het in de meeste huizen echt wel mee.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:26 schreef deedeetee het volgende:
Ik zou me ook niet verheugen op de studentenfeestjes als ik er naast zou wonen.
We hebben hier in Nederland een AVG wet, hoezo is deze hier niet van toepassing?quote:Op woensdag 16 april 2025 16:01 schreef Danny het volgende:
geregistreerd partnerschap. en als de gemeente dat niet wil doen voor meerder personen, klagen bij het hof voor de rechten van de mens want als een kerel een wijf kan worden en in de dameskleedkamers zich kan afsjorren dan moet polyamorie zéker mogelijk worden gemaakt natuurlijk.
Probleem is dat als Noor 'wint', dit de poort openzet naar misbruik gezien plots alle huisjesmelkers ineens inwonende vrienden hebben. Wat weer enorm veel controles vereist van de gemeente.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:03 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Schrikbarend veel stemmen op 'team gemeente'. Zo stuwen we de woningnood lekker verder de hoogte in.
Nou ja, er zijn regels met betrekking tot onderverhuur en dit valt blijkbaar onder onderverhuur. De AVG kan natuurlijk nooit voorkomen dat mensen ongestraft wetten mogen doorbreken.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
We hebben hier in Nederland een AVG wet, hoezo is deze hier niet van toepassing?
Welk recht heeft een gemeente ambtenaar om zich te bemoeien met privélevens van inwoners?
Oh, dat hebben de moslims hier in de straat ook geprobeerd met het buurthuis. Dat was van oudsher een parochiehuis, maar nu al zo'n 50+ jaar een buurthuis. Er worden nieuwe woningen gebouwd en grotendeels verhuurd aan moslims (5 van de 10) en die gingen direct lopen klagen bij de gemeente over de muziek met Carnaval en 1x in de maand op zaterdag. Ze wilden dat het Buurthuis gesloten zou worden. Ze zijn van een koude kermis thuis gekomen en wagen het niet meer om nog te klagen.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:59 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is ook zo'n mooie. We hadden nog één café over voor geregelde livemuziek in Zwolle. Daar ging iemand boven wonen. Boven een muziekcafé. Ging hij wonen. Vlak boven het bord dat het een muziekcafé was.
Vervolgens klaagde hij net zolang totdat het muziekcafé ermee kapte.
Nee. Sowieso is het geen onderverhuur, want Noor is zelf geen huurder, dus kan ze niet onderverhuren. Duh!quote:Op woensdag 16 april 2025 16:16 schreef Danny het volgende:
[..]
Nou ja, er zijn regels met betrekking tot onderverhuur en dit valt blijkbaar onder onderverhuur. De AVG kan natuurlijk nooit voorkomen dat mensen ongestraft wetten mogen doorbreken.
Wat het wezenlijke verschil is tussen met drie studenten samenwonen in deze vorm of in de vorm van een studentenhuis is me ook niet helemaal duidelijk. Het lijkt exact dezelfde constructie te zijn namelijk.
Was dat omdat het moslims waren of omdat het cygnofobe zeikerds waren?quote:Op woensdag 16 april 2025 16:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, dat hebben de moslims hier in de straat ook geprobeerd met het buurthuis. Dat was van oudsher een parochiehuis, maar nu al zo'n 50+ jaar een buurthuis. Er worden nieuwe woningen gebouwd en grotendeels verhuurd aan moslims (5 van de 10) en die gingen direct lopen klagen bij de gemeente over de muziek met Carnaval en 1x in de maand op zaterdag. Ze wilden dat het Buurthuis gesloten zou worden. Ze zijn van een koude kermis thuis gekomen en wagen het niet meer om nog te klagen.
Overigens hebben ze ook geprobeerd om broedende zwanen weg te krijgen via de gemeente. Hun kinderen waren er bang van.
Dat houdt geen stand voor welke rechter dan ook natuurlijk. Verlening vergunning in 1990, 2014 nog een bevestiging en dan een ambtenaartje in 2021 die een vinger opsteekt.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:57 schreef Qarrad het volgende:
Er zijn de afgelopen jaren wel meer zaken geweest in Zwolle specifiek waarbij de context van de woningnood laten we zeggen niet heel erg begrepen leek.
https://www.oost.nl/nieuw(...)al-gesplitste-huizen
[..]
Ja, want daklozen dragen bij aan de leefbaarheid. Sommige van deze woningen zijn al in de jaren '60 gesplitst en dan komen ze er nu mee.
Ook zo'n parel:
[..]
Dus je koopt ter goeder trouw een woning, vraagt alles braaf aan en krijgt het maar oh nee toch niet, de gemeente komt 7 jaar later toch aankloppen ondanks dat de gemeente dit heeft verleend want "het was een andere afdeling".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |