Extra aanwijzingen voor dit topic:quote:Het project, opgezet in 2022, heeft tot doel tienduizenden conservatieven te rekruteren om huidige federale ambtenaren te vervangen – die sommige Republikeinen karakteriseren als onderdeel van de 'deep state' – en om de doelstellingen van de volgende Republikeinse president te bevorderen. Het gaat uit van een vergaande interpretatie van de theorie van de unitaire uitvoerende macht, een omstreden interpretatie van artikel II van de grondwet van de Verenigde Staten die ervan uitgaat dat de president bij zijn inauguratie absolute zeggenschap over de uitvoerende macht verkrijgt.
Project 2025 beoogt diepgaande veranderingen binnen de overheid, met name het economisch en sociaal beleid en de rol van de federale overheid en haar agentschappen. In het plan wordt voorgesteld de financiering voor het ministerie van Justitie te verlagen, de FBI en het ministerie van Binnenlandse Veiligheid (DHS) te ontmantelen, de regelgeving op het gebied van milieu en klimaatverandering sterk te verminderen ten gunste van de winning van fossiele brandstoffen, het ministerie van Handel op te heffen en de onafhankelijkheid van federale agentschappen zoals de Federal Communications Commission (FCC) en de Federal Trade Commission (FTC) te beëindigen.
Je stemt voor het hele pakket he?quote:Op vrijdag 4 april 2025 13:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, niemand heeft ooit gesteld dat de economische keuzes van Trump en zijn opmerkelijke voorliefde voor importheffingen iets te maken zouden hebben met het bestrijden van woke-isme. Die dingen hebben niets met elkaar te maken.
Trump hint daar wel naar in zijn bejegening richting pers die kritiek op hem heeft.quote:Op vrijdag 4 april 2025 13:55 schreef Chivaz het volgende:
[..]
En dan vervolgens MSNBC als er een andere regering zit die niet progressief is?
Je snapt natuurlijk wel dat het verbieden van meningen een recept voor ellende is hè.
Trump stemmers hebben al meerdere keren aangegeven dat ze het stoppen van woke belangrijker vinden dan hun portemonnee. Trump heeft immers campagne gevoerd op tarieven en was er al decennia voorstander van, ook toen hij nog graag democraat wilde zijn (maar die spuugden hem terecht uit).quote:Op vrijdag 4 april 2025 13:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je stemt voor het hele pakket he?
Er is geen optie van 'ja ik stem voor Trump om Woke te slopen en nee, ik stem niet voor Trump om de economie door het afvoerputje te spoelen '.
Dat mensen voor een pakket van verschillen beleidsplannen stemmen kun je prima maken. Maar dat wil niet zeggen dat het implementeren van importheffingen woke-isme zou aanpakken. Dat argument is nooit gemaakt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 13:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je stemt voor het hele pakket he?
Er is geen optie van 'ja ik stem voor Trump om Woke te slopen en nee, ik stem niet voor Trump om de economie door het afvoerputje te spoelen '.
Dan heeft men het mis. Het is algemeen bekend dat economie één van de primaire beweegredenen is voor Amerikanen om voor kandidaat A of B te stemmen. Als men de effecten van deze maatregelen (die simpelweg erg gewaagd en ondoordacht zijn) in de portemonnee gaan voelen, zal de approval rating van Trump hard gaan kelderen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:02 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Trump stemmers hebben al meerdere keren aangegeven dat ze het stoppen van woke belangrijker vinden dan hun portemonnee. Trump heeft immers campagne gevoerd op tarieven en was er al decennia voorstander van, ook toen hij nog graag democraat wilde zijn (maar die spuugden hem terecht uit)
Precies, en tegelijkertijd werd het de Democraten verweten dat die zich teveel bezig hielden met Woke, in plaats van de economie.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:02 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Trump stemmers hebben al meerdere keren aangegeven dat ze het stoppen van woke belangrijker vinden dan hun portemonnee. Trump heeft immers campagne gevoerd op tarieven en was er al decennia voorstander van, ook toen hij nog graag democraat wilde zijn (maar die spuugden hem terecht uit).
Ze accepteren een korte/langere ineenstorting van de economie omdat zij voorstander zijn van een oligarchie. Tenminste daar ga ik volledig van uit. Een extreem corrupte oligarchie onder leiding van Trump met MAGA stemmers als harde werkers in de fabrieken is waar ze voor stemden immers. Daar heeft Trump open en bloot campagne voor gevoerd.
Je geeft hiermee dus aan dat Trump stemmers voorgelogen zijn door hun politici en media? Die zeiden immers dat tarieven iets goed was waar andere landen voor gingen betalen. Tevens gaf Trump aan dat hij een hekel heeft aan vakbonden en vangnetten.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan heeft men het mis. Het is algemeen bekend dat economie één van de primaire beweegredenen is voor Amerikanen om voor kandidaat A of B te stemmen. Als men de effecten van deze maatregelen (die simpelweg erg gewaagd en ondoordacht zijn) in de portemonnee gaan voelen, zal de approval rating van Trump hard gaan kelderen.
Wat knipoogje al aangaf: het is maar net welk thema je belangrijker vindt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat mensen voor een pakket van verschillen beleidsplannen stemmen kun je prima maken. Maar dat wil niet zeggen dat het implementeren van importheffingen woke-isme zou aanpakken. Dat argument is nooit gemaakt.
Nee, ik geef aan dat stemmers misschien wel kunnen aangeven dat zij sociaal-culturele zaken (zoals woke-isme) belangrijker vinden, maar uiteindelijk het altijd blijkt dat voor Amerikanen de economie het meest cruciale is.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:06 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Je geeft hiermee dus aan dat Trump stemmers voorgelogen zijn door hun politici en media? Die zeiden immers dat tarieven iets goed was waar andere landen voor gingen betalen. Tevens gaf Trump aan dat hij een hekel heeft aan vakbonden en vangnetten.
Zolang ze in een goed draaiende economie zitten misschienquote:Op vrijdag 4 april 2025 14:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat knipoogje al aangaf: het is maar net welk thema je belangrijker vindt.
En kennelijk is het stoppen van Woke voor Trump stemmers belangrijker dan de Amerikaanse economie.
Ik houd mij vooralsnog op de vlakte. Hoe dit gunstig kan uitpakken voor Amerika weet ik niet, het excelbestandje waaruit blijkt dat dit een gunstig effect zal hebben op USA heeft mij niet bereikt. Volgens mij zoek je in dit topic ook de verkeerde tegenstander uit, ik ben nooit zo voor economische beperkingen of overheidsingrijpen (ook geen subidies aub) of andere reguleringen. Tijdens corona ging aanvankelijk door de opstelling van Trump de economie door het putje, later knalde de beurzen omhoog door alle stimilu en ander beleid door hem. Een horizon van 2 dagen (zolang is het nu bekend) is echt tekort.quote:Op vrijdag 4 april 2025 13:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Allereerst is het natuurlijk niet duidelijk wat hij bedoelt met 'iets fenomenaals'. Verder suggereerde jij dat die hogere importheffingen niet daadwerkelijk zouden worden ingevoerd, dat het ging om een dreigement waarmee bepaalde concessies afgedwongen zouden worden.
Maar inmiddels legt Trump aan de hele wereld hogere tarieven op, zonder dat duidelijk is wat hij precies daarvoor in ruil eist.
[..]
Je hoorde mij daar niet over omdat ik nooit iets anders heb beweerd.
Importheffingen gebruiken om je eigen markten te beschermen, daar valt best iets voor te zeggen. Wij doen doet dat ook met landbouw en diverse andere sectoren. Maar de nieuwe Amerikaanse tarieven zijn over de hele linie, niet gericht.
Bovendien gaat om de tarieven die de EU hanteert in de meeste gevallen om 1 tot 3 procent, afhankelijk van het product. Trump verhoogt de importheffingen tot 20 procent over de hele linie. Daarin zit nogal een verschil.
En laten we niet vergeten dat het Trump was die TTIP definitief de nek omdraaide: Dat handelsverdrag moest de importheffingen tussen de VS en de EU grotendeels de nek omdraaien.
Dat blijkt dus niet, want elke econoom wist te vertellen dat deze tarieven desastreus zouden zijn. Toch kozen ze voor Trump. Dan moet het dus wel zijn omdat ze voorgelogen werden. Het is het 1 of het ander. Ofwel ze zijn voorgelogen en dachten dat het goed voor de economie zou zijn ofwel ze prefereren de strijd tegen woke boven de economie.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, ik geef aan dat stemmers misschien wel kunnen aangeven dat zij sociaal-culturele zaken (zoals woke-isme) belangrijker vinden, maar uiteindelijk het altijd blijkt dat voor Amerikanen de economie het meest cruciale is.
Héél cryptisch inderdaad, we hebben écht géén idee waar je het over hebtquote:Op vrijdag 4 april 2025 14:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik houd mij vooralsnog op de vlakte. Hoe dit gunstig kan uitpakken voor Amerika weet ik niet, het excelbestandje waaruit blijkt dat dit een gunstig effect zal hebben op USA heeft mij niet bereikt. Volgens mij zoek je in dit topic ook de verkeerde tegenstander uit, ik ben nooit zo voor economische beperkingen of overheidsingrijpen (ook geen subidies aub) of andere reguleringen. Tijdens corona ging aanvankelijk door de opstelling van Trump de economie door het putje, later knalde de beurzen omhoog door alle stimilu en ander beleid door hem. Een horizon van 2 dagen (zolang is het nu bekend) is echt tekort.
Echter ga ik niet mee in het frame dat de man bezopen en maar wat aanrommelt, dat hoor ik EU liberalen wel vaker zeggen om daarmee hun eigen post moderne agenda heimelijk door te drukken.
Een voorbeeld e is -ik houd het cryptisch anders verspringt het onderwerp - is een oorlog ergens in de wereld en waarvan EU leiders heel zeker wisten dat de partij "R" die zou verliezen. Binnen een jaar. De economie zou door het putje gaan, de wapens waren slecht oud en bovendien op, de mannen te dik, en de logistiek werd verzorgd door ezels. Aldus het narratief. Hij neukt ze nu allemaal de moeder.
Yup, maar we weten dan ook dat het beeld dat Php heeft komt van de memes die hij in zijn mailbox krijgt die nogal een gemankeerd beeld geven van de werkelijkheid. De media die ik indertijd las was dat dit conflict jaren zou duren, frozen zou kunnen worden en dat we er allemaal slechter van zouden worden.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Héél cryptisch inderdaad, we hebben écht géén idee waar je het over hebt
Wat we dan weer wél weten is dat het totale onzin is.
Wat een aantal vermeende experts in bepaalde media zeggen wordt simpelweg amper meer serieus genomen, vooral niet als dit 'experts' met een politieke agenda zijn. En mensen zijn niet voorgelogen, weinig mensen hebben simpelweg zelfreflectie en laten zich meeslepen in politiek tribalisme en kennen daardoor hun eigen prioriteiten niet goed.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:24 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat blijkt dus niet, want elke econoom wist te vertellen dat deze tarieven desastreus zouden zijn. Toch kozen ze voor Trump. Dan moet het dus wel zijn omdat ze voorgelogen werden. Het is het 1 of het ander. Ofwel ze zijn voorgelogen en dachten dat het goed voor de economie zou zijn ofwel ze prefereren de strijd tegen woke boven de economie.
De experts niet serieus nemen: daar plukken ze dan nu de vruchten van.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat een aantal vermeende experts in bepaalde media zeggen wordt simpelweg amper meer serieus genomen, vooral niet als dit 'experts' met een politieke agenda zijn. En mensen zijn niet voorgelogen, weinig mensen hebben simpelweg zelfreflectie en laten zich meeslepen in politiek tribalisme en kennen daardoor hun eigen prioriteiten niet goed.
Bovendien spreekt de vorige periode van Trump aan het roer in zijn voordeel, veel Amerikanen hebben die jaren (tot de Covid-19 pandemie) als een economische goede periode ervaren. Ook dat nemen mensen mee in hun overweging.
Een zwakkere dollar past in het plan om meer productie naar de VS te halenquote:Op vrijdag 4 april 2025 14:56 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja, Trump is het levende bewijs dat een politicus maar heel weinig kan doen om een economie te redden, maar heel veel middelen heeft om een economie te vernietigen. Wel grappig dat de Trumpanzees nog steeds pogingen doen om deze mongoloïde narcistische zak vet te verdedigen.
Je moet toch wel heel diep in een fabeltjesfuik zitten om deze volstrekte idioot nog steeds serieus te nemen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er is een hele lijst met verboden woorden, waaronder 'female', maar nee, censuur is links!quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Trump hint daar wel naar in zijn bejegening richting pers die kritiek op hem heeft.
En niet alleen de pers overigens.
Dat klopt op zich, maar wie gaat dat werk doen dan? Ze zitten al tijdenlang aan praktisch volledige werkgelegenheid.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:19 schreef Adames het volgende:
[..]
Een zwakkere dollar past in het plan om meer productie naar de VS te halen
Al die uitgezette 'illegalen' gaan het in elk geval niet doen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:23 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dat klopt op zich, maar wie gaat dat werk doen dan? Ze zitten al tijdenlang aan praktisch volledige werkgelegenheid.
Ah, 'vermeende feiten'!quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:56 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja, Trump is het levende bewijs dat een politicus maar heel weinig kan doen om een economie te redden, maar heel veel middelen heeft om een economie te vernietigen. Wel grappig dat de Trumpanzees nog steeds pogingen doen om deze mongoloïde narcistische zak vet te verdedigen.
Je moet toch wel heel diep in een fabeltjesfuik zitten om deze volstrekte idioot nog steeds serieus te nemen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daarmee geef je Trump juist gelijk.quote:Op donderdag 3 april 2025 21:07 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Als we iets moeten leren uit de huidige situatie dan is het dat we moeten zorgen dat we minder afhankelijkheden met de VS (en China) moeten gaan ontwikkelen. Cloud, defensie, AI, bepaalde vormen van de maakindustrie moeten we gewoon weer binnen Europa tegen concurrerende prijzen beschikbaar maken.
Overigens, volgens deze Nederlandse youtuber en macroeconoom zou het plan van de Trump regering/zijn adviseurs zijn om een nieuwe akkoord/orde te bereiken a la eerst de goudstandaard onder Bretton Woods en daarna de neoliberale orde onder Nixon/Jamaica met een Mar-a-Lago akkoord om de dollar te devalueren met dit doel.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:19 schreef Adames het volgende:
[..]
Een zwakkere dollar past in het plan om meer productie naar de VS te halen
Er zijn nog wel wat meer opties dan dat. Het lijkt er op dat Trump het echt meent en ook echt gelooft dat al dit gedoe met tarieven uiteindelijk meer oplevert dan het kost. Dus dan is het niet zozeer liegen. Mensen zien in Trump vooral een soort profeet, vooral juist omdat hij zo tegen heilige huisjes schopt en juist omdat hij zo afwijkt van de 'experts' en 'economen'.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:24 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat blijkt dus niet, want elke econoom wist te vertellen dat deze tarieven desastreus zouden zijn. Toch kozen ze voor Trump. Dan moet het dus wel zijn omdat ze voorgelogen werden. Het is het 1 of het ander. Ofwel ze zijn voorgelogen en dachten dat het goed voor de economie zou zijn ofwel ze prefereren de strijd tegen woke boven de economie.
Dit is wel vrij typisch natuurlijk. Je eigen standpunt volledig baseren op het tegenovergestelde van wat de 'EU liberalen' vinden. Beetje wat die #resistance types doen met Trump.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:21 schreef phpmystyle het volgende:
Echter ga ik niet mee in het frame dat de man bezopen en maar wat aanrommelt, dat hoor ik EU liberalen wel vaker zeggen om daarmee hun eigen post moderne agenda heimelijk door te drukken.
En de geschiedenis wijst juist uit dat het niet werkt. Dus ja, hij liegt wel degelijk, hij heeft er denk ik zelfs baat bij als de economie instort. Uiteindelijk wil hij denk ik een hoop land goedkoop bezitten, maar ook veel bedrijven e.d. Het idee blijft het uitknijpen van de Amerikaanse burger onder de valse stelling dat de Amerikanen er op vooruit zouden gaan.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er zijn nog wel wat meer opties dan dat. Het lijkt er op dat Trump het echt meent en ook echt gelooft dat al dit gedoe met tarieven uiteindelijk meer oplevert dan het kost. Dus dan is het niet zozeer liegen. Mensen zien in Trump vooral een soort profeet, vooral juist omdat hij zo tegen heilige huisjes schopt en juist omdat hij zo afwijkt van de 'experts' en 'economen'.
Trump staat voor vrij weinig, hij is niet voor niets autoritair populistisch, maar hij lijkt dit echt te geloven. En er zijn natuurlijk ook veel mensen die het niet volgen en vooral stemmen op wat Trump in zijn eerste termijn heeft gedaan.
Nou nee. Liegen is als je zelf ook weet dat het niet waar is. Maar Trump weet dat niet, want hij gelooft anders. Dat is toch echt een wezenlijk verschil.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:37 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En de geschiedenis wijst juist uit dat het niet werkt. Dus ja, hij liegt wel degelijk
De migrant...oh wachtquote:Op vrijdag 4 april 2025 15:23 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dat klopt op zich, maar wie gaat dat werk doen dan? Ze zitten al tijdenlang aan praktisch volledige werkgelegenheid.
Deels zeker. Helaas lijkt dat onontkoombaar. De grote broer is een onbetrouwbare pedofiele sadist gebleken waar we met een grote boog omheen moeten. Die grote broer is inderdaad rijk en machtig, maar tegelijkertijd te onbetrouwbaar om structureel mee te kunnen samenwerken.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daarmee geef je Trump juist gelijk.
Nee, die man liegt alles, en je kunt daardoor moeilijk stellen dat ie dit dan wél echt gelooft. Ik zie echt geen enkele aanleiding om te denken dat hij ergens anders in gelooft dan zichzelf (als grootste persoon op aarde).quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou nee. Liegen is als je zelf ook weet dat het niet waar is. Maar Trump weet dat niet, want hij gelooft anders. Dat is toch echt een wezenlijk verschil.
Trump liegt heel veel, pathologisch zelfs. Maar af en toe zijn er ook dingen waar hij echt in gelooft.
We hebben in de geschiedenis nog nooit een 'deglobalisering' meegemaakt. Dit betekent niet dat trump 2025 een wijs idee is, integendeel, er is niks om hier enthousiast van te worden. Alleen claimen dat de geschiedenis zijn ongelijk bewijst dat is niet waarquote:Op vrijdag 4 april 2025 15:37 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En de geschiedenis wijst juist uit dat het niet werkt. Dus ja, hij liegt wel degelijk, hij heeft er denk ik zelfs baat bij als de economie instort. Uiteindelijk wil hij denk ik een hoop land goedkoop bezitten, maar ook veel bedrijven e.d. Het idee blijft het uitknijpen van de Amerikaanse burger onder de valse stelling dat de Amerikanen er op vooruit zouden gaan.
Dat geldt voor Trump ja. Maar Trump is vrij uniek onder presidenten en er is een redelijke kans dat zijn mandaat snel verloopt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:42 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Deels zeker. Helaas lijkt dat onontkoombaar. De grote broer is een onbetrouwbare pedofiele sadist gebleken waar we met een grote boog omheen moeten. Die grote broer is inderdaad rijk en machtig, maar tegelijkertijd te onbetrouwbaar om structureel mee te kunnen samenwerken.
Ik vind het wel vreemd hoe makkelijk jij toch nog bepaalde dingen gelooft. Nee, hij heeft helemaal niets geprobeerd. Hij heeft alleen gezegd dat 'niemand wist dat het nog zo gecompliceerd was' en dat het plan over twee weken klaar is. Verder he-le-maal niets.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:43 schreef MoreDakka het volgende:
Je hoort Trump ook nooit meer over Obamacare. Het afschaffen daarvan was een verkiezingsbelofte in 2016 en hij heeft het echt geprobeerd in 2017.
Wat alleen vreemd is, dat hij het nooit over de lange termijn heeft. Dat het nu even pijn doet maar dat de VS hier over vier, over tien, over vijftig jaar enorm bij gebaat is. Dat maakt het zo vreemdquote:Op vrijdag 4 april 2025 15:43 schreef MoreDakka het volgende:
Je hoort Trump ook nooit meer over Obamacare. Het afschaffen daarvan was een verkiezingsbelofte in 2016 en hij heeft het echt geprobeerd in 2017.
Maar nu is er ook in Congress bij lange na geen meerderheid meer voor (die was er bijna in 2017) en is afschaffen ook niet meer populair in de polls, dus negeert Trump het volledig. Maar tarriffs heeft hij het altijd over gehad, al bijna een decennium. Hij wil 'manufacturing' terughalen naar de VS en de kans bestaat dat dat in de komende paar jaar ook enigszins zal lukken. De prijs die de VS daarvoor betaalt zal hem aan zijn reet roesten.
Zeer kijkbaar. En een vrij goede omschrijving van waar de yanks mee bezig zijn.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Overigens, volgens deze Nederlandse youtuber en macroeconoom zou het plan van de Trump regering/zijn adviseurs zijn om een nieuwe akkoord/orde te bereiken a la eerst de goudstandaard onder Bretton Woods en daarna de neoliberale orde onder Nixon/Jamaica met een Mar-a-Lago akkoord om de dollar te devalueren met dit doel.
Bekijk deze YouTube-video
Ik heb het over de tarieven.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
We hebben in de geschiedenis nog nooit een 'deglobalisering' meegemaakt. Dit betekent niet dat trump 2025 een wijs idee is, integendeel, er is niks om hier enthousiast van te worden. Alleen claimen dat de geschiedenis zijn ongelijk bewijst dat is niet waar
Zonder de thumbs down van McCain was Obamacare zo goed als afgeschaft in 2017. Ik weet dat het even geleden is maar dat herinner je je toch wel?quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:45 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik vind het wel vreemd hoe makkelijk jij toch nog bepaalde dingen gelooft. Nee, hij heeft helemaal niets geprobeerd. Hij heeft alleen gezegd dat 'niemand wist dat het nog zo gecompliceerd was' en dat het plan over twee weken klaar is. Verder he-le-maal niets.
En de vraag is of het zijn plan is, of die van de groep erachter.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeer kijkbaar. En een vrij goede omschrijving van waar de yanks mee bezig zijn.
Trump is wel een wake-up call dat jezelf strategisch afhankelijk maken een kwetsbaarheid is, ook op dat gebied.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat geldt voor Trump ja. Maar Trump is vrij uniek onder presidenten en er is een redelijke kans dat zijn mandaat snel verloopt.
Ik zie het niet als onontkoombaar. Als je Europese cloud-diensten wil hebben moet je daar als EU actief aan werken en moet dat de motivatie zijn. Niet als reactie op Trump.
Hij heeft het af en toe wel over geloof ik, maar ja Trump is zo incoherent dat er weinig chocola van te maken valt. Het boeit hem ook niet zo, hij heeft allerlei hielenlikkers (en vijanden) die hem allerlei snode plannen toedichten dus hij hoeft verder niets te doen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat alleen vreemd is, dat hij het nooit over de lange termijn heeft. Dat het nu even pijn doet maar dat de VS hier over vier, over tien, over vijftig jaar enorm bij gebaat is. Dat maakt het zo vreemd
Dan nog heeft ie niets gedaan als het aankomt op health care. Nooit een plan gepresenteerd, laat staan ingezet. Over twee weken komt het, since 2017.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zonder de thumbs down van McCain was Obamacare zo goed als afgeschaft in 2017. Ik weet dat het even geleden is maar dat herinner je je toch wel?
Van de groep erachter natuurlijk. Trump is slechts de verkoper.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:46 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En de vraag is of het zijn plan is, of die van de groep erachter.
Nou nee, integendeel. Het geeft juist aan dat die strategische afhankelijkheid een win-win is voor beide partijen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Trump is wel een wake-up call dat jezelf strategisch afhankelijk maken een kwetsbaarheid is, ook op dat gebied.
Leuke meme maar we hebben het hierover:quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:47 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dan nog heeft ie niets gedaan als het aankomt op health care. Nooit een plan gepresenteerd, laat staan ingezet. Over twee weken komt het, since 2017.
quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:43 schreef MoreDakka het volgende:
Lol, ik edit net mijn post. I stand corrected.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuke meme maar we hebben het hierover:
[..]
Kan gebeuren. Je hebt zeker gelijk dat Trump verder geen plan had, maar dat heeft hij vrijwel nooit. Dat is ook niet waar hij kiezers mee wint.quote:
De andere partij gebruikt het vervolgens om je te chanteren. Je geeft anderen te veel macht over je eigen toekomst.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou nee, integendeel. Het geeft juist aan dat die strategische afhankelijkheid een win-win is voor beide partijen.
Daarom geloof ik ook niet dat hij gelooft in de tarieven, als in dat het goed is voor de economie. Maar goed, het klopt wel dat een welles nietes daarover weinig opschiet.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kan gebeuren. Je hebt zeker gelijk dat Trump verder geen plan had, maar dat heeft hij vrijwel nooit. Dat is ook niet waar hij kiezers mee wint.
Dat valt allemaal nog te bezien, zeker omdat die andere partij zoals gezegd een beperkt mandaat heeft dat misschien helemaal niet zo lang duurt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
De andere partij gebruikt het vervolgens om je te chanteren. Je geeft anderen te veel macht over je eigen toekomst.
Dat terwijl het juist extra goed werkt als beide kanten de juiste intenties hebben. Zodra dat wegvalt aan een van de twee kanten, is het eeuwig zonde.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
De andere partij gebruikt het vervolgens om je te chanteren. Je geeft anderen te veel macht over je eigen toekomst.
Dat de aangehaalde adviseurs zo denken, dat geloof ik wel, maar dat Trump zelf zover denkt, dat geloof ik dan weer niet (niet dat hij dat claimt overigens). Die zie ik eerlijk gezegd niet heel veel verder komen dan dat hij nostalgisch terugverlangt naar bepaalde industrie.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeer kijkbaar. En een vrij goede omschrijving van waar de yanks mee bezig zijn.
Klopt en de Trump regering heeft vele rechtszaken aangespannen tegen Amerikaanse media.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Er is een hele lijst met verboden woorden, waaronder 'female', maar nee, censuur is links!
We hebben hier in Nederland momenteel wat er onder aanvoering van de PVV ook vrij weinig van bakt en welke ik qua intelligentie ook niet heel erg hoog heb staan. Ik denk dat we Trump en zijn gevolg ook een beetje in dat licht moeten zien. Alleen jammer dat Trump momenteel de machtigste man van de wereld is.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Nou ja, dat de aangehaalde adviseurs zo denken, dat geloof ik wel, maar dat Trump zelf zover denkt, dat geloof ik dan weer niet (niet dat hij dat claimt overigens). Die zie ik eerlijk gezegd niet heel veel verder komen dan dat hij nostalgisch terugverlangt naar bepaalde industrie.
Laat onverlet dat deze manier vanaf tarieven hanteren van "handelstekort qua goederen / 2×handel in goederen" een nogal bezopen op me overkomt en dubieus dat ze dat proberen te verkopen als zogenaamde tarieven. En als dat hun doel is, de communicatie daarover erbarmelijk slecht.
Ik denk dat hij tot een goede conclusie komt. Als dit het plan is, dan is inderdaad vertrouwen in de betrouwbaarheid van de VS nodig, en dat is precies wat je niet realiseert met Trump aan het roer.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Overigens, volgens deze Nederlandse youtuber en macroeconoom zou het plan van de Trump regering/zijn adviseurs zijn om een nieuwe akkoord/orde te bereiken a la eerst de goudstandaard onder Bretton Woods en daarna de neoliberale orde onder Nixon/Jamaica met een Mar-a-Lago akkoord om de dollar te devalueren met dit doel.
Kortom, China is goed bezig.quote:Op vrijdag 4 april 2025 16:27 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Gaan we spelletjes tussen Maga en China zien de komende tijd?
In hoofdletters schreeuwen dat die ander in paniek is, toch grappig.quote:Op vrijdag 4 april 2025 16:27 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Gaan we spelletjes tussen Maga en China zien de komende tijd?
De eggcharts worden belangrijkquote:Op vrijdag 4 april 2025 17:04 schreef klaasweetalles het volgende:
Het echte effect van al deze maatregelen van trump en europa kunnen we pas vaststellen over 3 tot 6 maanden
wie gaat er het hardste huilen met deze handelsoorlog
trump gokt
en als je gokt kan het alle kanten op
de werkeloosheidcijfers in de VS moeten de komende zes maanden aan gaan tonen of hij goed gegokt heeft of fout
Die werkloosindicatoren zijn een belangrijke indicator van de economie, daar gaan die grafieken echt van heen en weer in amerikaquote:Op vrijdag 4 april 2025 17:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De eggcharts worden belangrijk
Of lekker gaan handelen met ‘grootmacht’ Rusland met al hun bodemschatten die zo makkelijk te winnen zijn! Daar vervang je al die andere afzetmarkten wel mee joh.quote:
Wel netjes dat het ook in CAPS gaat, kan Donny het tenminste lezen voor ie weer met ketchup gaat smijtenquote:
Zojuist dat Nintendo de Switch 2 pre-orders gaat stoppen voor de VS, vanwege de tariffs.quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:04 schreef klaasweetalles het volgende:
Het echte effect van al deze maatregelen van trump en europa kunnen we pas vaststellen over 3 tot 6 maanden
wie gaat er het hardste huilen met deze handelsoorlog
trump gokt
en als je gokt kan het alle kanten op
de werkeloosheidcijfers in de VS moeten de komende zes maanden aan gaan tonen of hij goed gegokt heeft of fout
Hij wil kennelijk nog hogere inflatie voor Amerikaanse burgers. Zou de Fed niet juist geneigd zijn om de rente te verhogen?quote:
Laat ik mn eigen vraag maar beantwoorden:quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:36 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hij wil kennelijk nog hogere inflatie voor Amerikaanse burgers. Zou de Fed niet juist geneigd zijn om de rente te verhogen?
Enquote:(...)
While short of classic "stagflation," Fed Governor Adriana Kugler this week said "we're already seeing some upside risks to inflation and some real increases in inflation...We may be seeing down the road a little bit of a slowdown as well," in the economy overall.
Fed Vice Chair Philip Jefferson noted on Thursday that the "substantial amount of uncertainty around trade" could hit household and business spending, while Fed Governor Lisa Cook said that inflation expectations had ticked up "even before yesterday's larger-than-expected announcements on trade policy."
The push and pull expected between slower growth and rising prices could well keep the Fed on hold until it is clear which trend takes hold more forcefully.
Powell on Friday is likely to keep a "wait and see" tone despite the unexpected sweep of Trump's announcements, since there remains a chance coming negotiations could blunt what is eventually implemented, said former Powell adviser Antulio Bomfim, head of global macro for Northern Trust.
He said the initial price shock from tariffs could push Fed rate cuts until later this year or into next, but that eventually "it could even be cutting with gusto if the economy is really approaching recession-type levels."
Investors in contracts tied to the central bank's policy rate appear to be leaning that way, and boosted bets on more rate cuts - presumably on views Trump's actions would translate into slower growth and a related drop in inflation.
Markets now expect four quarter-point rate cuts from the Fed this year versus three before Trump's announcement of tariffs that could tax imports an average of as much as 27% by some estimates, versus about 2.5% at the end of the Biden administration.
JP Morgan economist Michael Feroli said the headline impact of Trump's actions, before accounting for retaliatory moves abroad and other second-round effects, could be to add as much as 1.5 percentage points to U.S. inflation this year, depress spending because of that blow to real wages, and "take the economy perilously close to slipping into recession."
Economists at the consulting firm of former Fed Governor Larry Meyer, however, said they thought the price impact could shift public expectations and keep Fed rates on hold.
"We expect a significant inflationary impulse that...will likely fuel further and broader rises in inflation expectations and actual inflation itself," they wrote. "We no longer presume...policy-rate easing in 2025."
https://www.reuters.com/m(...)ket-drop-2025-04-04/
Tldr als ik het goed lees: de verlaging die er volgens verwachting aan zat te komen is uitgesteld. En later in het jaar wordt een kwart punt extra verlaging verwacht.quote:Fed to go big with June start to interest-rate cuts, traders bet
April 4 (Reuters) - Traders on Friday bet the Federal Reserve will wait until June to start cutting interest rates after a government report showed stronger than expected jobs growth last month, even as they bet that the first rate cut will be a bigger-than-usual half-point reduction.
Bets in short-term interest-rate futures had surged overnight on an earlier start to policy easing, after China announced its own tariffs to counter those put on by the United States earlier this week. The contracts continue to price a full percentage point of Fed rate cuts by year end.
Hoeveel miljairdairs waren er ook alweer door Trump aangesteld? Oh ja 16.quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:45 schreef Perrin het volgende:
Van de voorzitter van de Heritage foundation: "This is about undoing 75 years of failed globalism."
[ x ]
75 jaar aan Amerikaanse Eeuw als mislukt betitelen....quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:45 schreef Perrin het volgende:
Van de voorzitter van de Heritage foundation: "This is about undoing 75 years of failed globalism."
[ x ]
Toch trappen de Amerikanen er massaal in.quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:53 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Hoeveel miljairdairs waren er ook alweer door Trump aangesteld? Oh ja 16.
De mensen die Trump heeft aangesteld zijn bij elkaar 460 miljard waard. Bij Biden was dat 118 miljoen, maar nee Team Trump is echt bezig voor de normale man en de elite zijn zo in paniek, diezelfde elite die allemaal naar de inhuldiging mochten.
Echt, dit soort mensen zijn toch niet meer serieus te nemen.![]()
![]()
Slappe hap... Als ze nou eens duidelijke en stevige keuzes durfden te maken...quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kabinet over heffingen: geen spierballen, maar diplomatiek overleg met Trump - https://nos.nl/l/2562340
Tsja..
Nu hyperactief en impulsief mee gaan doen met de tarievenoorlog lijkt me alleszins niet de juiste stap. De situatie en mogelijke schade overzien en in kaart brengen voordat je rigoureuze stappen gaat zetten is wat dat betreft veel logischer.quote:Op vrijdag 4 april 2025 18:21 schreef Aikara het volgende:
[..]
Slappe hap... Als ze nou eens duidelijke en stevige keuzes durfden te maken...
Das waar, maar voelt ook een beetje alsof ze in ontkenning zijn en denken dat het allemaal wel meevalt op de lange termijn. Dat het oude pre-trump VS wel weer terug komt. Ik weet t niet...quote:Op vrijdag 4 april 2025 18:32 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Nu hyperactief en impulsief mee gaan doen met de tarievenoorlog lijkt me alleszins niet de juiste stap. De situatie en mogelijke schade overzien en in kaart brengen voordat je rigoureuze stappen gaat zetten is wat dat betreft veel logischer.
Klopt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 18:49 schreef bedachtzaam het volgende:
Zijn standpunten zijn niet erg gewijzigd sinds 1988.
Je kunt prima vraagtekens plaatsen bij globalisering en kritisch zijn op de manier waarop de westerse middenklasse (en dan met name in de VS) is uitgehold sinds de jaren '80. Kritiek op de doorgeslagen individualisering en het consumentisme is eveneens valide.quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:45 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Nou ja dat is een beetje het punt hé, er zijn uiteindelijk weinig tot geen individuele verliezers van globalisering.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt prima vraagtekens plaatsen bij globalisering en kritisch zijn op de manier waarop de westerse middenklasse (en dan met name in de VS) is uitgehold sinds de jaren '80. Kritiek op de doorgeslagen individualisering en het consumentisme is eveneens valide.
Maar de oplossing is volgens mij niet om je economie om zeep te helpen als een soort 'fuck you' richting de elite (waar dit soort figuren trouwens zelf deel van uitmaakt).
Haal de scherpe kantjes er vanaf, kom met sociaaleconomische oplossingen, geef de 'verliezers' van 75 jaar globalisering hier en daar een steuntje in de rug. Je weet wel, beetje zoals wij in Noordwest-Europa doen.
Het ding is ook dat voor 'zakenmensen' als Trump mensenrechten en verdragen in de weg staan om onverstoorbaar overal te graaien en mensen uit te knijpen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 18:55 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Klopt.
Ik had het er vanmiddag nog over met een paar collega's.
Als ik me niet vergis, betaalde Trump eind jaren 80 al grof geld om in de grote Amerikaanse kranten paginagrote advertenties te plaatsen waarin de USA werd opgeroepen zich terug te trekken uit internationale verdragen.
Hij kwam vanaf de jaren 80 regelmatig opdraven in talkshows en verkondigde daar dan dat de VS werd 'genaaid' door andere landen. Het enige verschil was dat hij toen Japan als het grote (economische) gevaar zag; dat is in deze eeuw vervangen door China. Zoals hij ook duidelijk probeerde te maken aan Oprah Winfrey.
Ook David Letterman, die eveneens meer dan eens dit verhaal kreeg te horen, probeerde hem een paar keer te ontlokken dat hij zich moest kandideren voor het presidentschap. Trump gaf dan doorgaans toe dat dat een heel goed idee was, maar dat hij het uiteindelijk toch niet zo zag zitten.
het enige wat ik hem iedere keer hoor zeggen is ikke ikkke en nog is ikkeequote:Op vrijdag 4 april 2025 18:49 schreef bedachtzaam het volgende:
Zijn standpunten zijn niet erg gewijzigd sinds 1988.
Ligt eraan wat je beschouwt als 'verliezers'. Macro-economisch gezien heb je gelijk: globalisering leidde tot ongekende economische groei en daar profiteerde uiteindelijk iedereen van. Iedereen wordt immers meegevoerd door de golf van welvaart die over een geglobaliseerde economie spoelt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou ja dat is een beetje het punt hé, er zijn uiteindelijk weinig tot geen individuele verliezers van globalisering.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:"And even American-based companies, they're getting products that need to cross into American borders to make those consoles, to make those games. And so there's going to be a real impact regardless of company. This is company-agnostic, this is an entire industry. There's going to be an impact on the entire industry."
Je kan weinig anders als je op grote schaal IBM en Mickeysoft spul gebruikt hèquote:Op vrijdag 4 april 2025 18:21 schreef Aikara het volgende:
[..]
Slappe hap... Als ze nou eens duidelijke en stevige keuzes durfden te maken...
De teller staat nu op 26 doden in Kryvyi Rih, dus ik denk dat Trump en Rubio daarmee hun antwoord hebben gekregen. Ik ben benieuwd of Trump wat tegen Rusland durft te doen of dat hij weer door de knieën gaat voor zijn meester.quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3llyhgmhqb22v
❗️US Secretary of State Marco Rubio: Russia has broken the partial ceasefire several times. It will become clear in a couple of weeks whether Russia is ready for peace or just stalling for time.
However, "Trump won’t participate in endless negotiations," he said.
Trump kijkt goedkeurend en gaat lekker golfen met zijn maatjes.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
De teller staat nu op 26 doden in Kryvyi Rih, dus ik denk dat Trump en Rubio daarmee hun antwoord hebben gekregen. Ik ben benieuwd of Trump wat tegen Rusland durft te doen of dat hij weer door de knieën gaat voor zijn meester.
Trump zal in ieder geval moeten reageren. Nu niets doen is gewoon aan Poetin vertellen dat hij door mag gaan met Iskanders met clustermunitie op speeltuinen te mikken.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:56 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Trump kijkt goedkeurend en gaat lekker golfen met zijn maatjes.
Poetin heeft al enkele keren aangegeven dat ze voorwaarden stellen aan een staakt het vuren en dus zijn ze niet akkoord.
Wat die Rubio daar roept slaat dan ook nergens op want er is geen staakt het vuren.
Dat had hij al moeten doen bij de eerste keer maar toen was het ook geen probleem.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Trump zal in ieder geval moeten reageren. Nu niets doen is gewoon aan Poetin vertellen dat hij door mag gaan met Iskanders met clustermunitie op speeltuinen te mikken.
Zonder die machines van ASML dan kunnen ze ook in Amerika geen chipjes bakken, globalisme werkt beide kanten op natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:38 schreef Sabata het volgende:
[..]
Je kan weinig anders als je op grote schaal IBM en Mickeysoft spul gebruikt hè
Hij heeft gisteren nog eens ferm met de vuist op tafel geslagen door Rusland een monstertarief van liefst 0% op te spelden, ondanks een trade deficit met Rusland van 2,5 miljard over 2024. De almaar lopende geldkraan naar Israel daarentegen, die gisteren nog even een nobele donatie van bijna 9 miljard kregen, kreeg wel een tarief van 10%.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Trump zal in ieder geval moeten reageren. Nu niets doen is gewoon aan Poetin vertellen dat hij door mag gaan met Iskanders met clustermunitie op speeltuinen te mikken.
Harvard snap 'tquote:Op vrijdag 4 april 2025 20:32 schreef klaasweetalles het volgende:
[ link | afbeelding ]
zie tt
alles wat in een jaar was opgebouwd in de dow jones is gesloopt in een paar dagen![]()
Brandcatastrofe aan het einde van de bronstijd, einde west-romeinse rijk.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
We hebben in de geschiedenis nog nooit een 'deglobalisering' meegemaakt.
Oh en vergeet Rusland noodzakelijke partners voor de oorlog, Iran en Noordkorea ook niet, en Belarus.quote:Op vrijdag 4 april 2025 20:40 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Hij heeft gisteren nog eens ferm met de vuist op tafel geslagen door Rusland een monstertarief van liefst 0% op te spelden, ondanks een trade deficit met Rusland van 2,5 miljard over 2024. De almaar lopende geldkraan naar Israel daarentegen, die gisteren nog even een nobele donatie van bijna 9 miljard kregen, kreeg wel een tarief van 10%.
Mango Mussolini durft niets tegen Putin.
Yep, want veel mensen willen hopeloos kunnen blijven dromen om ooit ook die miljardair te gaan zijn en dan moet je dat wel kunnen worden om dan mee te maken.quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toch trappen de Amerikanen er massaal in.
quote:Trump’s tariffs give him a new way to dole out reward and punishment
Donald Trump holds a chart labeled "reciprocal tariffs," listing particular rates the US will levy on imports from dozens of countries.
Mark Schiefelbein/AP
Just a few months ago, Americans’ optimism about the economy was on the rise. The stock market boomed after Donald Trump won the 2024 election, and measures of business confidence rose. But all the positive sentiment came with an asterisk: It assumed that Trump would not follow through on his campaign promise to dramatically raise tariffs. Yet on Wednesday, Trump unilaterally ended nearly a century of international trade norms by announcing a baseline 10 percent tariff, with rates double or triple that being applied to several major trading partners. This marked a significant escalation over the tariffs he had already pushed through, even as US stocks have tumbled on fears of inflation and recession. Trump, it turns out, wasn’t bluffing.
“Tariffs are a tool the president enjoys… He doesn’t have to go through Congress. He can exercise personal power.”
If you think about politics traditionally, Trump’s tariffs don’t make sense. Presidents’ political fortunes are generally tied to the strength of the economy, so they can be expected not to take actions that almost all economists predict will cause economic pain, both short and long term. So if Trump is willing to hurt the economy, he must be getting something he wants even more in return.
That thing is power. With tariffs, Trump can exercise a kind of corruption that the country hasn’t experienced in some 150 years. (..)
https://www.motherjones.c(...)-tariffs-corruption/
Het probleem voor Trump is dat het niet voor de hand ligt dat andere landen mee gaan in een nieuwe Bretton Woods. in 1944 was er al verzet tegen (onder andere door keynes) maar lag, op de VS na, de geïndustrialiseerde wereld in puin vanwege de tweede wereld oorlog. Om hulp van de VS te krijgen voor wederopbouw moesten de andere landen er wel in mee.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe het er morgen voor staat als de ergste schrik achter de rug is.quote:Sinds 1 april 2025 is de Dow Jones Industrial Average aanzienlijk gedaald.
Op 1 april 2025 sloot de Dow Jones op ongeveer 42.001,76 punten.
Op 4 april 2025 sloot de Dow Jones op 38.314,86 punten.
Het verschil is: 42.001,76 - 38.314,86 = -3.686,90 punten.
De Dow Jones is dus ongeveer 3.686,90 punten gezakt sinds 1 april 2025. Deze daling werd voornamelijk veroorzaakt door de aankondiging van nieuwe, strenge tarieven door president Trump, wat leidde tot angst voor een handelsoorlog en economische vertraging.
Nieuwe black Monday incoming na dit weekend...quote:Op zaterdag 5 april 2025 01:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe het er morgen voor staat als de ergste schrik achter de rug is.
Probleem is hoeveel schrikmomenten er nog gaan komen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 01:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe het er morgen voor staat als de ergste schrik achter de rug is.
Dat laatste klopt, denk ik.quote:Op zaterdag 5 april 2025 03:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Probleem is hoeveel schrikmomenten er nog gaan komen.
Sowieso krijgen we nog een tegen-tegen-reactie van Trump op China (nog meer tariffs?)
De EU komt nog met een reactie en China-Japan-ZK (zouden gezamenlijk iets doen)
Geen idee hoe het zit met landen als India, Australie, etc.
En dan hebben we het alleen over de handelsoorlog. Andere ongein zoals het innemen van Groenland, Panama, etc wordt nog een beetje lacherig over gedaan.
Als je de woorden van Rubio gister mag geloven is dit pas het begin.
Waaronder een handelsakkoord dat hij zelf heeft onderhandeld?quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:30 schreef Breekfast het volgende:
Je mag hopen dat Trump als doel heeft om wat handelsverdragen open te breken. Als hij dit daadwerkelijk doet om bedrijven te dwingen hun productie naar Amerika te verplaatsen (of dat nu werkt of niet) dan zal hij de tarieven lang in stand moeten houden.
Haha inderdaad. Trump wil hopelijk gewoon een overwinning kunnen claimen. Dus als we hem dat met wat kleine aanpassingen in handelsverdragen kunnen geven, prima.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:35 schreef Szura het volgende:
[..]
Waaronder een handelsakkoord dat hij zelf heeft onderhandeld?
Als we kijken naar Zwitserland: die heeft geen importheffingen op Amerikaanse producten.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:30 schreef Breekfast het volgende:
Je mag hopen dat Trump als doel heeft om wat handelsverdragen open te breken. Als hij dit daadwerkelijk doet om bedrijven te dwingen hun productie naar Amerika te verplaatsen (of dat nu werkt of niet) dan zal hij de tarieven lang in stand moeten houden.
Een groot gouden standbeeld van Trump op de Matterhorn zetten.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als we kijken naar Zwitserland: die heeft geen importheffingen op Amerikaanse producten.
Maar krijgt wel een heffing van zo'n 34% voor de kiezen.
Wat moet Zwitserland doen om die van tafel te krijgen?
quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een groot gouden standbeeld van Trump op de Matterhorn zetten.
Dat zou nog serieus werken ook. Dan hebben ze in ieder geval de komende 4 jaar geen last meer van 'm.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het lijkt mij voor de langere termijn heel goed als we Trump juist geen overwinning kunnen laten claimen. Dit is wat hij wil; regeringen en bedrijven die op hun knieën naar hem toe komen om te gaan smeken.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:40 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Haha inderdaad. Trump wil hopelijk gewoon een overwinning kunnen claimen. Dus als we hem dat met wat kleine aanpassingen in handelsverdragen kunnen geven, prima.
Als ze echt de maakindustrie terug naar Amerika willen halen, dan gaat Trump de tarieven lang aanhouden.
Zeker. Erg goed voor zijn narcisme en hij kan er mee pronken. Bovendien laat je zien dat zijn strategie van chantage en pestkopperij werkt. Je weet zeker dat er meer gaat volgen. Een pestkop is nooit tevreden met 1x je lunchgeld jatten.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:01 schreef livelink het volgende:
[..]
Dit is wat hij wil; regeringen en bedrijven die op hun knieën naar hem toe komen om te gaan smeken.
Trump heeft zijn op de dag van zijn inauguratie per EO de Insurrection Act de facto in werking gezet, met een opdracht aan Pete Hegseth en Kristi Noem om binnen 90 dagen te komen met een aanbeveling over de zuidgrens.quote:Op zaterdag 5 april 2025 03:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Probleem is hoeveel schrikmomenten er nog gaan komen.
Sowieso krijgen we nog een tegen-tegen-reactie van Trump op China (nog meer tariffs?)
De EU komt nog met een reactie en China-Japan-ZK (zouden gezamenlijk iets doen)
Geen idee hoe het zit met landen als India, Australie, etc.
En dan hebben we het alleen over de handelsoorlog. Andere ongein zoals het innemen van Groenland, Panama, etc wordt nog een beetje lacherig over gedaan.
Als je de woorden van Rubio gister mag geloven is dit pas het begin.
Geen idee, er zit inderdaad geen enkele logica in de heffingen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als we kijken naar Zwitserland: die heeft geen importheffingen op Amerikaanse producten.
Maar krijgt wel een heffing van zo'n 34% voor de kiezen.
Wat moet Zwitserland doen om die van tafel te krijgen?
Hoe sneller je je realiseert dat Trump uitsluitend uit is op meer chaos, op meer afbraak in democratische instituties en op meer platte afpersingsmethodes die als enige doel het vergroten van zijn macht (en zelfbehoud) hebben, hoe minder tijd je hoeft te verspillen aan het gissen naar grote economisch strategische overwegingen. Ze zijn er namelijk niet.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:30 schreef Breekfast het volgende:
En dan moet iedere Zwitser die er langs komt, er voor buigen? Ik zie een mooie Willem Tell-vertelling voor me.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
ik heb het idee dat Trump niet de architect van deze plannen isquote:Op zaterdag 5 april 2025 09:30 schreef Breekfast het volgende:
2 years, tops.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:40 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Haha inderdaad. Trump wil hopelijk gewoon een overwinning kunnen claimen. Dus als we hem dat met wat kleine aanpassingen in handelsverdragen kunnen geven, prima.
Als ze echt de maakindustrie terug naar Amerika willen halen, dan gaat Trump de tarieven lang aanhouden.
Ik wens het circus dan veel succes met het vinden van vakmensen die wat weten van productietechnologie.quote:
En nogmaals, dit is echt niet de enige onschuldige die zonder proces is weggebracht. Trump is een regelrechte schurk en de mensen om hem heen houden criminaliteit in stand. Het lijkt wel een maffiafamilie.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:58 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Judge orders return of wrongly deported Maryland man to US from El Salvador
[ x ]
Bewijs nummer zoveel van rechters die tegengewerkt en genegeerd worden.
Sowieso, de mensen die doen alsof de eerste termijn zo succesvol is geweest hebben hun kop in hun reet zitten.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:34 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Oké, de wereld bedankt je, verblinde zak hooi
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bait-and-switchquote:Op zaterdag 5 april 2025 08:34 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Oké, de wereld bedankt je, verblinde zak hooi
Tja, als je oldschool GOP politiek wil, dan heb je met zo'n binaire keuzemogelijkheid ook feitelijk alleen maar tussen twee kwaden te kiezen. Op zich wel fair dat hij zijn fout toegeeft, kan je claimen dat hij dat eerder had moeten bedenken, maar bon.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:54 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bait-and-switch
Toch spijtig dat al die Amerikanen met een 'hart voor de economie' in de oudste salestruc ooit getrapt zijn.
quote:Donald Trump had a plan. It was not a good plan, or even a plausible one. But it was, at least, a coherent plan: By imposing large trade barriers on the entire world, he would create an incentive for American business to manufacture and grow all the goods the country previously imported.
Whatever chance this plan had to succeed is already over.
The key to making it work was to convince businesses that the new arrangement is durable. Nobody is going to invest in building new factories in the United States to create goods that until last week could be imported more cheaply unless they’re certain that the tariffs making the domestic version more competitive will stay in place. (They’re probably not going to do it anyway, in part because they don’t know who will be president in four years, but the point is that confidence in durable tariffs is a necessary condition.)
Trump’s aides grasped this dynamic. “This is the great onshoring, the great reshoring of American jobs and wealth,” Stephen Miller, Trump’s deputy chief of staff, declared on “Liberation Day.” The White House accordingly circulated talking points instructing its surrogates not to call the tariffs a leverage play to make deals, but to instead describe them as a permanent new feature of the global economy.
But not everybody got the idea. Eric Trump tweeted, “I wouldn’t want to be the last country that tries to negotiate a trade deal with @realDonaldTrump. The first to negotiate will win - the last will absolutely lose.”
Eric’s father apparently didn’t get the memo either. Asked by reporters whether he planned to negotiate the tariff rates, the president said, “The tariffs give us great power to negotiate. They always have.”
Someone seems to have then told Trump that this stance would paralyze business investment, because he reversed course immediately, writing on Truth Social, “TO THE MANY INVESTORS COMING INTO THE UNITED STATES AND INVESTING MASSIVE AMOUNTS OF MONEY, MY POLICIES WILL NEVER CHANGE.”
However, there is a principle at work here called “No backsies.” Once you’ve said you might negotiate the tariffs, nobody is going to believe you when you change your mind and say you’ll never negotiate.
Indeed, precisely two hours and 17 minutes after insisting that his policies would never change, Trump returned to Truth Social to announce excitedly that the policies were going to change: “Just had a very productive call with To Lam, General Secretary of the Communist Party of Vietnam, who told me that Vietnam wants to cut their Tariffs down to ZERO if they are able to make an agreement with the U.S. I thanked him on behalf of our Country, and said I look forward to a meeting in the near future.”
The possibility remains that Trump will revert to insisting that the tariffs are permanent and irrevocable. The day is still young.
To be sure, signaling openness to negotiation on tariffs is also a plan. But it’s a very different plan than attracting massive investment into domestic production. The idea behind this other plan is a game of chicken: We think the balance of trade protection is unfavorable to the United States, and could be made more favorable by leveling the playing field. Threatening a global trade war imposes pain on other countries, making them willing to reduce their tariffs on American goods, leading to freer global trade.
This strategy relies not on convincing businesses that Trump is completely serious, but instead on making other world leaders believe that Trump is willing to endure fantastic amounts of economic pain in order to gain bargaining leverage. “Sometimes the best strategy in a negotiation is convincing the other side that you are crazy,” the investor and pro-Trump social-media influencer Bill Ackman rationalized on X.
Could it work? Like the original plan, this is not a good one by any means. Attempting to negotiate new trade deals with almost every country and territory in the world, some of which are uninhabited, poses a formidable diplomatic challenge. (Do penguins have a trade representative?) There is very little in Trump’s record to suggest that he’s going to pull it off. The fact that he is freezing domestic investment decisions in the meantime and risking stagflation or a recession is going to undermine his leverage rather than increase it.
We’re the ones who are waging a trade war against the entire planet. Attempting to intimidate all other countries at the same time is a bit like a school bully walking into the cafeteria and announcing that everybody has to start handing over their lunch money on an ongoing basis. The strong-arm method is best suited for one-on-one negotiations, rather than giving everyone an incentive to band together in self-protection.
In any case, the madman approach to achieving freer global trade by tanking the American economy, whatever odds it may stand of success, is simply not the same thing as creating a permanent new system of protected domestic industry. That vision had danced in Trump’s head since the 1980s. He decided that now was his chance to finally make it happen. It lasted less than a day.
fout ?? wie ?quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, als je oldschool GOP politiek wil, dan heb je met zo'n binaire keuzemogelijkheid ook feitelijk alleen maar tussen twee kwaden te kiezen.
Op zich wel fair dat hij zijn fout toegeeft, kan je claimen dat hij dat eerder had moeten bedenken, maar bon.
.quote:Imports of goods increased $187.1 billion to $3,295.6 billion in 2024
6800 miljard als dat kan halveren dan scheelt dat weer 3 biljoen , mits de USA stopt met politieman van de wereld spelenquote:Hoeveel geeft de federale overheid van de VS uit?
Gegevens bijgewerkt op 12 maart 2025
Ongeveer $ 6,8 biljoen in het fiscale jaar (FY) 2024. Dit is gemiddeld ongeveer $ 19.900 per persoon in de VS.
Of Pump & Dumpquote:Op zaterdag 5 april 2025 11:54 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bait-and-switch
Toch spijtig dat al die Amerikanen met een 'hart voor de economie' in de oudste salestruc ooit getrapt zijn.
Hijzelf. Als je klassiek republikeins beleid wil (waarbij klassiek ook aan de tijd onderhevig is), dus á la Reagan, Thatcher, Hayek, Friedman and the likes, dan is de pavlov-reactie om republikeins, en in ieder geval niet democratisch te stemmen.quote:
jeempiequote:Op zaterdag 5 april 2025 13:09 schreef nostra het volgende:
•
[..]
Als je klassiek republikeins beleid wil (waarbij klassiek ook aan de tijd onderhevig is), dus á la Reagan, Thatcher, Hayek, Friedman and the likes, dan is de pavlov-reactie om republikeins, en in ieder geval niet democratisch te stemmen.
maar een bizarre mix van libertarisme, nationalisme en protectionisme onder een autocratische paraplu.
Grotendeels eens maar het probleem is juist dat de positie die ze hebben als digitale monopolist ook niet houdbaar is. Wat dat betreft is het niet onverstandig dat Amerika een hedge tegen zulke dominantie van een paar sectoren over de economie. De manier waarop ze hedgen is idioot en lijkt niet te kunnen werken.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:09 schreef nostra het volgende:
•
[..]
Hijzelf. Als je klassiek republikeins beleid wil (waarbij klassiek ook aan de tijd onderhevig is), dus á la Reagan, Thatcher, Hayek, Friedman and the likes, dan is de pavlov-reactie om republikeins, en in ieder geval niet democratisch te stemmen.
Met die stem krijg je dat beleid nu echter niet, maar een bizarre mix van libertarisme, nationalisme en protectionisme onder een autocratische paraplu. Veel (elementen van) die richtingen zijn totaal onverenigbaar met elkaar, wat de uitkomst ook zo uniek en daarmee onvoorspelbaar maakt.
Het punt is natuurlijk dat juist dat dat laissez-faire kapitalisme de ongelukkigen van nu in die positie heeft gemanoeuvreerd: de maatschappij is meebewogen met de markt, maar niet iedereen is dat. Het geld in de VS wordt nu verdiend waar het het beste rendeert: tech, finance, consultancy, noem maar op en niet meer in de maakindustrie. Waar DSM nu hoogwaardige fijnchemie en biotech produceert in plaats van staatsmijnen en Elsevier een digital powerhouse is geworden in plaats van boekjes te printen - inclusief hippe naamswijziging naar RELX, is in de VS de hang naar Detroit en Chicago van weleer nog steeds prominent aanwezig.
Dat terugwillen is nog wel begrijpelijk, maar ook onhaalbaar, maar het verklaart wel een deel van de stemmen - net als de Reagan-aanhang "toch maar Trump" stemde omdat hij in zijn eerste termijn toch ook wel redelijk in toom werd gehouden. Turns out dat de tweede keer toch echt een ander verhaal gaat worden en we zijn nog maar net begonnen.
Ben ook erg benieuwd wat Trump doet, nu de republikeinen zich tegen de tarieven keren en beetje bij beetje zien dat hij met het circus de boel te gronde richt.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:59 schreef phpmystyle het volgende:
Ben benieuwd wat EU doet als er andere landen bilaterale afspraken maakt met USA en daar wel de tarieven dalen of geschrapt worden.
Zijn aandeeltje is 50% gedaald sinds zijn aantreden als president.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:01 schreef Knipoogje het volgende:
Donald Trump Just Filed to Sell $2 Billion in DJT Stock
2 dagen voor de tarieven... Wie had dat nu gedacht? Hij heeft het nog niet verkocht overigens, maar toch...
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-mail-over-intrekkenquote:Meerdere Oekraïners die legaal in de Verenigde Staten verblijven in het kader van een humanitair programma, ontvingen deze week een e-mail waarin stond dat hun status was ingetrokken en dat ze zeven dagen de tijd hadden om het land te verlaten. Anders 'zal de federale overheid je vinden'
Een woordvoerder van de nationale veiligheidsdienst Homeland Security zei dat de e-mail per ongeluk was verzonden en dat het humanitaire programma dat na de Russische invasie was opgezet niet was beëindigd
Die zijn dus wel de klos.quote:Eerder kondigde de regering van Trump aan de tijdelijke legale status van 530.000 Cubanen, Haïtianen, Nicaraguanen en Venezolanen in te trekken. Die maatregel zou vanaf 24 april in moeten gaan
Laat de Amerikanen maar de eerste stap zetten. Er valt geen peil te trekken op het beleid van de Trump-regering - zie ook het stuk dat Koffieplanter hierboven heeft gepost.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:59 schreef phpmystyle het volgende:
Ben benieuwd wat EU doet als er andere landen bilaterale afspraken maakt met USA en daar wel de tarieven dalen of geschrapt worden.
Amerikanen gaan voortaan zelf de druiven en tomaten plukken en de koeien melken en in de disrtributie werkenquote:Op zaterdag 5 april 2025 16:32 schreef Wantie het volgende:
Oepsie...
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-mail-over-intrekken
[..]
Die zijn dus wel de klos.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lm347revk225quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:58 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Judge orders return of wrongly deported Maryland man to US from El Salvador
[ x ]
Bewijs nummer zoveel van rechters die tegengewerkt en genegeerd worden.
Canada keert juist de VS de rug toe en richt zich op andere landen, waaronder de EU.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:59 schreef phpmystyle het volgende:
De EU heeft al hele lage tarieven dus daar valt weinig meer aan te verlagen. Ook is het handeltekort minimaal als je ook diensten meeberekend. Het enige wat de VS wel zou willen is dat wij hun lage kwaliteit voedsel op onze markt toelaten. Dat kunnen ze echter wel vergeten. Dat is politieke zelfmoord want geen enkele Europeaan wil dit en zou onze boeren in een lastig parket brengen. Die kunnen namelijk niet op tegen de megaboeren in de VS die aan veel minder regels hoeven te voldoen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:59 schreef phpmystyle het volgende:
In al jouw berichten voel ik een ondertoon alsof je hoopt dat er het beste uitkomt voor de VS, niet voor ons. Een beetje alsof je hoopt dat een tegenstander scoort tegen het nederlands elftal omdat je vind dat eigenlijk Ed de Goei ipv van der Sar had moeten keepen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:59 schreef phpmystyle het volgende:
Aandacht afleiden. Op een gruwelijke manier de aandacht afleiden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
trump is de weg kwijt.
[ x ]
Hier valt Amerika bewust burgers aan.en hij post het open en trots. Aan de ene kant kan dat, dit soort zaken heeft voor een Amerika toch geen gevolgen.
Yup, volledig te vergelijken met 1900. Alleen toen hadden de Filipinos geen mogelijkheid om hun tegengeluid in de krant te laten horen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
trump is de weg kwijt.
[ x ]
Hier valt Amerika bewust burgers aan.en hij post het open en trots. Aan de ene kant kan dat, dit soort zaken heeft voor een Amerika toch geen gevolgen.
Hij zit nu in het nauw, nu Cruz, Graham en vele anderen het water tot de lippen staat en een grens trekken bij die tarieven en vraagtekens bij zijn kunde zetten. Trump is on the way to be fucked.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:33 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Aandacht afleiden. Op een gruwelijke manier de aandacht afleiden.
Van de effecten van zijn importheffingen.
En van de massa demonstratie HandsoØff.
Als de meeste landen zoals Canada, Mexico, en UK heeft al gunstige voorwaarden hebben dan zal toch echt de eerste stap uit Brussel moeten komen. Ongetwijfeld zal dat tegen hun eergevoel ingaan en zal dat als een vernedering voelen. Dat gevoel lijkt mij ook op z'n plaats.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat de Amerikanen maar de eerste stap zetten. Er valt geen peil te trekken op het beleid van de Trump-regering - zie ook het stuk dat Koffieplanter hierboven heeft gepost.
De ene keer zijn 'tariffs' de ultieme moneymaker die de VS rijker gaan maken dan zij ooit is geweest, dan zijn ze weer een manier om productie terug te halen naar de States en daarna wordt geopperd dat het onderhandelingstactiek is.
Canada en Mexico sloten in 2019 een nieuwe handelsovereenkomst met Trump. Een paar jaar later was die deal plots een 'terrible scam' en kregen beide landen enorme importheffingen opgelegd. Ik zou zeggen: laat die Amerikanen het voorlopig maar even lekker uitzoeken.
Nee hoor, ik ben Europeaan en ik blijf hier wonen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 18:22 schreef ITs_relative het volgende:
[..]
In al jouw berichten voel ik een ondertoon alsof je hoopt dat er het beste uitkomt voor de VS, niet voor ons. Een beetje alsof je hoopt dat een tegenstander scoort tegen het nederlands elftal omdat je vind dat eigenlijk Ed de Goei ipv van der Sar had moeten keepen.
Is dat zo of voel ik dat verkeerd?
Dat is een behoorlijk indrukwekkende mensenmassa. Hopelijk krijgt Trump het niet te zien want dan wordt hij weer jaloers.quote:Op zaterdag 5 april 2025 14:34 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Meer respect uit Litouwen dan van die vetspons die liever met een stel Saudi’s in z’n golfkarretje ging zitten
Een duidelijker antwoord had ik niet kunnen wensen. Ik weet genoeg.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben Europeaan en ik blijf hier wonen.
Ik denk dat het goed is dat de autocraten in Brussel een totale vernedering aan het ondergaan zijn door figuren als een Poetin en een Trump. Op middellange termijn kunnen we juist daardoor sterker worden. Maar voorlopig is het alleen vernedering, klap-op-klap, spuug, en machtsvertoon wat de eu-liberalen ten deel valt.
De Duivel heeft ook plannen, die is ook niet achterlijk. Deze gasten zijn echt slecht tot op het bot, kunnen ze beter gewoon dom zijn eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
fout ?? wie ?
Er zit wel een plan achter, ze zijn niet helemaal gestoord
veel van de maatregelen komen van Thiel , Vance , Musk , Stephen Miller en hun project 2025
[..]
.
Als 1% tariffs blijft hangen, dan is dat 33 biljoen om debt af te lossen, niet dat de US zelf nikes gaat produceren, nee echt niet
Met 2% is er ruimte om de loonbelasting zeer fors te verlagen, dat kan als je de grootste consumer van de wereld bent.
Met 5%
https://usafacts.org/answ(...)untry/united-states/
[..]
6800 miljard als dat kan halveren dan scheelt dat weer 3 biljoen , mits de USA stopt met politieman van de wereld spelen
Het hele verhaal lijkt me echt een Musk en Thiel plan
ik geloof wel Trump zal niet het fijne weet van project 2025 en hij gewoon luistert naar de grote mannenquote:Op zaterdag 5 april 2025 21:15 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
De Duivel heeft ook plannen, die is ook niet achterlijk. Deze gasten zijn echt slecht tot op het bot, kunnen ze beter gewoon dom zijn eigenlijk.
quote:Op 5 juli 2024 nam Trump afstand van Project 2025 met een verklaring op zijn platform Truth Social: "I know nothing about Project 2025. I have no idea who is behind it. I disagree with some of the things they're saying and some of the things they're saying are absolutely ridiculous and abysmal. Anything they do, I wish them luck, but I have nothing to do with them."[3][4][5][6]
Ja, je kunt ervan uitgaan dat ze allemaal onschuldig zijn, zij hebben immers allemaal geen eerlijk proces gekregen om te bepalen of ze wel of niet schuldig zijn. Daarom zijn Trumpfans ook zulke slechte mensen, die doen alsof er censuur is wanneer er een Tweet wordt verwijderd, maar vervolgens geen reet geven om mensen in de meest verschrikkelijke gevangenissen te stoppen zonder een eerlijk proces. Sterker nog, ze juichen erom.quote:Op zaterdag 5 april 2025 17:52 schreef Kijkertje het volgende:
DHS officials ask IRS to use tax data to locate up to 7 million immigrants
The agencies have still not reached an agreement on sharing information. But immigration officials now say they’re seeking records on millions of people suspected of being in the United States without authorization.
[ afbeelding ]
Dat denk ik ook. En in ruil daarvoor laten ze hem een beetje spelen met de tarieven, omdat dat nu eenmaal zijn stokpaardje is. Maar dat kan wel eens een misrekening van hen zijn.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik geloof wel Trump zal niet het fijne weet van prioject 2025 en hij gewoon luistert naar de grote mannen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Project_2025
'President van de vrede, de minst warmongering president ever'quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
trump is de weg kwijt.
[ x ]
Ach ja, ook door velen als (drog)reden gegeven om toch op hem te stemmen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:22 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
'President van de vrede, de minst warmongering president ever'
Ja, alsof het mogelijk maken niet net zo slecht is. Als hij eigenlijk niet het fijne weet van project 2025, maar hij laat zijn makkers het wel uitvoeren, dat maakt hem uiteraard geen haar beter of ineens zielig oid. En hij vindt het prima, want zo blijft ie uit de gevangenis en kan ie persoonlijk allemaal geld binnenharken op duistere maniertjes.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik geloof wel Trump zal niet het fijne weet van project 2025 en hij gewoon luistert naar de grote mannen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Project_2025
Hij weet er niets van zeg t ie maar tot dusver wordt alles wel precies zo uitgevoerd
[..]
voor Trump en Poetin gaat het doel ver boven geld of levens uit , het doel is machtquote:Op zaterdag 5 april 2025 21:25 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, alsof het mogelijk maken niet net zo slecht is. Als hij eigenlijk niet het fijne weet van project 2025, maar hij laat zijn makkers het wel uitvoeren, dat maakt hem uiteraard geen haar beter of ineens zielig oid. En hij vindt het prima, want zo blijft ie uit de gevangenis en kan ie persoonlijk allemaal geld binnenharken op duistere maniertjes.
Canada is diep beledigd, die gaat met een gestrekt been de handelsoorlog met Amerika aan en haalt de banden aan met de EU.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als de meeste landen zoals Canada, Mexico, en UK heeft al gunstige voorwaarden hebben dan zal toch echt de eerste stap uit Brussel moeten komen. Ongetwijfeld zal dat tegen hun eergevoel ingaan en zal dat als een vernedering voelen. Dat gevoel lijkt mij ook op z'n plaats.
1 procent, 33 biljoen, de omvang van de economie van de VS is niet eens zo groot.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:15 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
De Duivel heeft ook plannen, die is ook niet achterlijk. Deze gasten zijn echt slecht tot op het bot, kunnen ze beter gewoon dom zijn eigenlijk.
Je ziet juist dat landen zich afkeren van de VS, de 'tegenstanders' zoeken elkaar op. Japan, Zuid-Korea en China in Azië, Canada en de EU in het westen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als de meeste landen zoals Canada, Mexico, en UK heeft al gunstige voorwaarden hebben dan zal toch echt de eerste stap uit Brussel moeten komen. Ongetwijfeld zal dat tegen hun eergevoel ingaan en zal dat als een vernedering voelen. Dat gevoel lijkt mij ook op z'n plaats.
Is goed Hans. JIj reageert overigens vooral op mij hoor.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je ziet juist dat landen zich afkeren van de VS, de 'tegenstanders' zoeken elkaar op. Japan, Zuid-Korea en China in Azië, Canada en de EU in het westen.
Maar goed, jij hebt de afgelopen maanden nog geen enkele zinnige analyse gegeven over deze situatie. Ik beschouw jouw bijdragen in deze reeks inmiddels dan ook niet meer dan semi-vermakelijke ruis.
quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:40 schreef phpmystyle het volgende:
ik ben geen uitgesproken voorstander.
Jouw afkeer van Europa kleurt nogal je kijk op de verhoudingen in de wereld.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is goed Hans. JIj reageert overigens vooral op mij hoor.
Vaak genoeg gezegd dat ik het moet aanzien hoe dit uitpakt, ik ben geen uitgesproken voorstander.
Maar het idee dat het een stel prutsers zijn gaat er bij niet in. Moeilijk dan dat is het niet.
Natuurlijk gaat dat er bij jou niet in. Je hebt maandenlang 'Trumpgod!' gescandeerd, je bent een van zijn grootste fans op dit forum. Door vol te houden dat er een of ander briljant plan schuilgaat achter de waanzin van deze regering, troost je jezelf dat je niet achter volidioten aanrent.quote:Op zaterdag 5 april 2025 21:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is goed Hans. JIj reageert overigens vooral op mij hoor.
Vaak genoeg gezegd dat ik het moet aanzien hoe dit uitpakt, ik ben geen uitgesproken voorstander.
Maar het idee dat het een stel prutsers zijn gaat er bij niet in. Moeilijk dan dat is het niet.
Ga lekker jouw journalistieke prutswerkjes voortzetten over de verdwaalde orka uit het dolfinarium, of schrijf over Henk de patatzaak die gaat sluiten.quote:Op zaterdag 5 april 2025 22:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat dat er bij jou niet in. Je hebt maandenlang 'Trumpgod!' gescandeerd, je bent een van zijn grootste fans op dit forum. Door vol te houden dat er een of ander briljant plan schuilgaat achter de waanzin van deze regering, troost je jezelf dat je niet achter volidioten aanrent.
Maar dat is nou eenmaal wie jij bent, beste Php. Je was/bent van de PVV, liep een paar jaar geleden ongetwijfeld enthousiast achter Baudet aan. Trump is je grote held.
Je bent gewoon verschrikkelijk slecht in het beoordelen van politici en stromingen.
Niemand maakt zich druk over jouw mening lieve jongen. Het is ronduit vermakelijk om te zien hoe je zelfs nu nog wanhopig probeert winst te zien in het beleid van de grootste idioot die ooit president van de VS is geworden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 22:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ga lekker jouw journalistieke prutswerkjes voortzetten over de verdwaalde orka uit het dolfinarium, of schrijf over Henk de patatzaak die gaat sluiten.
Maar ga je aub niet druk maken om mijn mening op een forum.
Je overschat je zelf nogal. En jij bent slim genoeg om dat ooit te krijgen.
Autocracy is a form of government in which absolute power is held by the head of state and government, known as an autocrat. It includes some forms of monarchy and all forms of dictatorship, while it is contrasted with democracy and feudalism. Various definitions of autocracy exist. They may restrict autocracy to cases where power is held by a single individual, or they may define autocracy in a way that includes a group of rulers who wield absolute power. .quote:Op zaterdag 5 april 2025 20:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben Europeaan en ik blijf hier wonen.
Ik denk dat het goed is dat de autocraten in Brussel een totale vernedering aan het ondergaan zijn door figuren als een Poetin en een Trump. Op middellange termijn kunnen we juist daardoor sterker worden. Maar voorlopig is het alleen vernedering, klap-op-klap, spuug, en machtsvertoon wat de eu-liberalen ten deel valt.
https://nos.nl/artikel/25(...)al-was-te-verwachtenquote:Trump tevreden over importheffingen, ondanks beursval: 'Was te verwachten'
Donald Trump kijkt tevreden terug op de aankondiging van verstrekkende importheffingen die hij dinsdag deed. Dat andere landen unaniem afkeurend reageerden en koersen op beurzen wereldwijd inzakten, doet daar voor hem niets aan af.
"Dat was te verwachten", zei hij in een gesprek met de pers op weg naar een golfbaan in Florida. Hij vergeleek de Amerikaanse economie met een ernstig zieke patiënt die een zware ingreep moest ondergaan. "Nu is de operatie voorbij en kunnen we rust vinden."
"Ik denk dat de markten zullen aantrekken. Laten we het een kans geven", hield Trump vol. "Er is wat tijd voor nodig." Hij beloofde onder meer de terugkeer van bedrijven en hoge winsten.
Trump erfde een economie die de grootste lutser hier zelfs nog draaiende zou kunnen houden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 23:15 schreef Wantie het volgende:
Het zal in het begin wat pijn doen, maar uiteindelijk komt de VS er sterker uit.
Alles wat door Trump is aangeraakt is in shit veranderd.quote:Trump verwacht dat wereldwijd bedrijven en overheden er alles aan zullen doen om de VS gunstig te stemmen en de importheffingen te laten vallen.
De Amerikaanse economische macht als chantagemiddel.
Hopelijk trapt de rest van de wereld er niet in en wordt de wereldeconomie minder afhankelijk van de VS.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)al-was-te-verwachten
I rest my case.quote:Op zaterdag 5 april 2025 22:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ga lekker jouw journalistieke prutswerkjes voortzetten over de verdwaalde orka uit het dolfinarium, of schrijf over Henk de patatzaak die gaat sluiten.
Maar ga je aub niet druk maken om mijn mening op een forum.
Je overschat je zelf nogal. En jij bent slim genoeg om dat ooit te krijgen.
De missie namens Putin is geslaagd. Die zag in Trump een type die de VS moest gaan slopen als zeer persoonlijke vergelding voor de zege die Yeltzin als clown (in zijn ogen) meekreeg.quote:Op zaterdag 5 april 2025 23:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die denkt echt dat heel de planeet op de knieën gaat voor Amerika.
quote:En jij bent slim genoeg om dat ooit te krijgen.
De VS exporteert voornamelijk cultuur.quote:Op zondag 6 april 2025 00:42 schreef Vliegbaard het volgende:
Trump denkt dat Amerika de wereld heel wat te bieden heeft. Ik denk dat Amerika en Trump er snel achterkomen dat ze behalve wat militair spul en wat social media platformen eigenlijk veel afhankelijker zijn van de rest van de wereld van andersom.
Dat gaat wat pijn doen maar we moeten even door de zure appel heen. Ik denk dat er genoeg Amerikaanse bedrijven zijn die richting Europa willen trekken dan andersom.
Cultuur (en kunst) zijn prima te vervangenquote:Op zondag 6 april 2025 00:45 schreef capricia het volgende:
[..]
De VS exporteert voornamelijk cultuur.
Of het nu de spijkerbroek of de Maga conservatieven zijn. Het komt uiteindelijk allemaal naar Europa.
Dit is al 75 jaar zo. De invloed van de Amerikaanse cultuur is bijzonder groot.quote:Op zondag 6 april 2025 00:49 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Cultuur (en kunst) zijn prima te vervangen
Ik ben eens nagegaan hoeveel Amerikaanse producten ik nou daadwerkelijk gebruik/consumeer. En het is in feite best weinig. Ketchup, scheermesjes, streamingsdiensten, wat muziek, spellen en games, een werklaptop, waarschijnlijk benzine, social media en de software/internetdiensten zoals Android en Office365.quote:Op zondag 6 april 2025 00:42 schreef Vliegbaard het volgende:
Trump denkt dat Amerika de wereld heel wat te bieden heeft. Ik denk dat Amerika en Trump er snel achterkomen dat ze behalve wat militair spul en wat social media platformen eigenlijk veel afhankelijker zijn van de rest van de wereld van andersom.
Dat gaat wat pijn doen maar we moeten even door de zure appel heen. Ik denk dat er genoeg Amerikaanse bedrijven zijn die richting Europa willen trekken dan andersom.
Wat voor telefoon (en software ) gebruik je dan?quote:Op zondag 6 april 2025 01:07 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik ben eens nagegaan hoeveel Amerikaanse producten ik nou daadwerkelijk gebruik/consumeer. En het is in feite best weinig. Ketchup, scheermesjes, streamingsdiensten, wat muziek, spellen en games, een werklaptop, waarschijnlijk benzine, social media en de software/internetdiensten zoals Android en Office365.
Voor een wereldmacht best matig. Alleen energie en software/internetdiensten zijn daarvan moeilijk vervangbaar. En defensie.
Een Japans merk met Android.quote:Op zondag 6 april 2025 01:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat voor telefoon (en software ) gebruik je dan?
Ik weet niet welke ketchup je eet, maar de Heinz ketchup heeft 2 fabrieken in NL staan waar ze gemaakt worden, het is iig niet iets wat we ook uit de VS importeren.quote:Op zondag 6 april 2025 01:07 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik ben eens nagegaan hoeveel Amerikaanse producten ik nou daadwerkelijk gebruik/consumeer. En het is in feite best weinig. Ketchup, scheermesjes, streamingsdiensten, wat muziek, spellen en games, een werklaptop, waarschijnlijk benzine, social media en de software/internetdiensten zoals Android en Office365.
Voor een wereldmacht best matig. Alleen energie en software/internetdiensten zijn daarvan moeilijk vervangbaar. En defensie.
Ik weet niet goed hoe extreem Amerikaans Android is. Google toch? Een VS bedrijf.quote:
Ik heb het maar meegeteld omdat het wel in Amerikaanse handen is.quote:Op zondag 6 april 2025 01:14 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ik weet niet welke ketchup je eet, maar de Heinz ketchup heeft 2 fabrieken in NL staan waar ze gemaakt worden, het is iig niet iets wat we ook uit de VS importeren.
Volledig in handen van, ontwikkeld en beheerd door Amerikanen.quote:Op zondag 6 april 2025 01:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet goed hoe extreem Amerikaans Android is. Google toch? Een VS bedrijf.
Vooral digi services.quote:Op zondag 6 april 2025 00:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Of het nu de spijkerbroek of de Maga conservatieven zijn. Het komt uiteindelijk allemaal naar Europa.
Ik begrijp dat jij geen windows, sociale media, en op het werk ms diensten gebruikt? Bijzonder.quote:Op zondag 6 april 2025 01:07 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Edit: ik vergeet boeken. Ik heb veel staan van Penguin Random House.
Heb je een bril nodig?quote:Op zondag 6 april 2025 01:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij geen windows, sociale media, en op het werk ms diensten gebruikt? Bijzonder.
Ruzzia is nu ook de sjaakquote:Op zondag 6 april 2025 01:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij geen windows, sociale media, en op het werk ms diensten gebruikt? Bijzonder.
quote:BEIJING (ANP/RTR) - Met de enorme koersverliezen op de wereldwijde financiële markten door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump hebben investeerders volgens China duidelijk laten zien dat ze erg ontevreden zijn over zijn handelsbeleid.
Volgens een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken "heeft de markt gesproken".
nou het is toch een soort sport geworden om google te belastenquote:Op zondag 6 april 2025 01:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vooral digi services.
Wordt nog een hele tour om dat te belasten.
Hier ligt ook iets interessants. Want waarom telt trump diensten niet mee?quote:Op zondag 6 april 2025 01:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Volledig in handen van, ontwikkeld en beheerd door Amerikanen.
Met die diensten erbij is er helemaal geen handelstekort en dus geen reden voor zijn tarievenoorlog.quote:Op zondag 6 april 2025 05:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hier ligt ook iets interessants. Want waarom telt trump diensten niet mee?
Het gaat allemaal om goederen bij hem, maar de hele digitale economie is gigantisch.
Als je diensten mee telt komt er veeeel meer handel uit de VS dan naar de VS.
Levis spijkerbroeken komen uit Bangla Desh, heeft niets met USA te maken, afhandeling gaat via handelskantoren Europaquote:Op zondag 6 april 2025 00:45 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:Levi Strauss Nederland
Hoofdkantoor in Amsterdam
Adres: De Ruijterkade 146, 1011 AC Amsterdam
quote:Worden Levi's in de VS gemaakt?
Vanaf 2019 worden Levi's in veel ontwikkelingslanden gemaakt, waaronder Bangladesh, India, Egypte, Lesotho, Sri Lanka, Vietnam, Indonesië en Mexico.
Sommige topmodellen in de lijnen "Levi's Premium" en "Levi's Vintage Clothing" worden in de Verenigde Staten geproduceerd .
quote:Elon Musk roept op tot 'nultariefsituatie' tussen de VS en Europa
Elon Musk, de rijkste persoon ter wereld en een soort adviseur van president Trump , zei zaterdag dat de VS en Europa gezamenlijk moeten instemmen met "een situatie zonder invoerrechten".
"Zowel Europa als de Verenigde Staten zouden idealiter, naar mijn mening, naar een situatie zonder tarieven moeten gaan, en effectief een vrijhandelszone tussen Europa en Noord-Amerika moeten creëren," zei Musk tijdens een evenement dat werd georganiseerd door de Italiaanse vicepremier Matteo Salvini. "En dat is wat ik hoop dat er gebeurt."
Het tarief dat voor de Europese Unie geldt en op 9 april ingaat, bedraagt momenteel 20%.
:
Morons Are Governing America.quote:Op zondag 6 april 2025 09:10 schreef V. het volgende:
Het schijnt dag die hele tarievenlijst ook niet is gebaseerd op een lijst van soevereine lande, maar op internet-domeinextensies.
Zo zijn die pinguïns en die Amerikaanse basis ook getariffed.
iedere Rep admin heeft de debt laten oplopen, Trump is niet andersquote:Op zondag 6 april 2025 09:14 schreef Basp1 het volgende:
Hoe serieus moet de wereld de huidige Amerikaanse regering sowieso nog nemen na die tarievenlijst met onbewoonde eilanden erop. Een nederlandse mbo bestuurkunde stagiair had nog beter werk afgeleverd zonder de onbewoonde eilanden dan deze zichtbare amateurs.
quote:From ¤1.2 trillion in 2007, French public debt rose to ¤3.3 trillion by the end of the third quarter of 2024, or 113.7% of gross domestic product (GDP),
Je plaatjes matchen niet met elkaarquote:Op zondag 6 april 2025 09:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedere Rep admin heeft de debt laten oplopen, Trump is niet anders
misschien Musk wel
iedere Rep admin is een eigen oorlog begonnen Trump zal niet anders zijn
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ach in EU doen Frankrijk en Italie precies hetzelfde
[..]
Vanaf de crisis van 2008 draaide de Amerikaanse economische groei op schuldengroei.quote:Op zondag 6 april 2025 09:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedere Rep admin heeft de debt laten oplopen, Trump is niet anders
misschien Musk wel
iedere Rep admin is een eigen oorlog begonnen Trump zal niet anders zijn
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ach in EU doen Frankrijk en Italie precies hetzelfde
[..]
En dan hebben we het nog niet over de modem, de SoC en de rest van de onderdelen die er in zitten. Moderne producten worden vrijwel altijd geassembleerd uit onderdelen die bij verschillende bedrijven uit de hele wereld vandaan komen. Boeing wordt daardoor waarschijnlijk harder getroffen dan Airbus door deze importheffingen. Zag een breakdown van de Ford 150 pick-up, alleen de transmissie al bestond uit onderdelen uit een stuk of 6-7 landen, en die gingen een aantal maal de US grens over voordat deze in Canada in elkaar gezet werd om in de VS dan weer in de Ford werd gezet. Dus niet alleen Europese of Japanse autos die geïmporteerd worden, worden getroffen maar ook de 'Murican Cars gaan fors duurder worden (en een nachtmerrie aan administratie opleveren). Reactie van Trump daarop was dat hij de Autoindustrie toch een maand respijt had gegeven...quote:Op zondag 6 april 2025 01:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet goed hoe extreem Amerikaans Android is. Google toch? Een VS bedrijf.
ja onbegrijpelijk , ik heb al 10 jaar geen creditcard meerquote:Op zondag 6 april 2025 09:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vanaf de crisis van 2008 draaide de Amerikaanse economische groei op schuldengroei.
Amerikanen lenen van het buitenland zodat ze goedkope buitenlandse producten kunnen kopen. De voordelen van hegemoon zijn, op de pof leven.
Het het buitenland was tot nu toe dolblij met die IOU's.
[ afbeelding ]
De vergane glorie van de Amerikaanse maakindustrie zit hem blijkbaar erg dwars.quote:Op zondag 6 april 2025 05:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hier ligt ook iets interessants. Want waarom telt trump diensten niet mee?
Het gaat allemaal om goederen bij hem, maar de hele digitale economie is gigantisch.
Als je diensten mee telt komt er veeeel meer handel uit de VS dan naar de VS.
Klopt en dat moet binnen een maand hersteld zijn of zo.quote:Op zondag 6 april 2025 10:05 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De vergane glorie van de Amerikaanse maakindustrie zit hem blijkbaar erg dwars.
En dat wordt dan natuurlijk gevierd alsof ze een enorme overwinning hebben geboekt, waarna de Trumpisten zich weer heel even durven te vertonen.quote:Op zondag 6 april 2025 10:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt en dat moet binnen een maand hersteld zijn of zo.
Hij noemde eerder al tientallen bedrijven die honderden miljarden gaan investeren in Amerikaanse fabrieken om de importheffingen te ontlopen.
De lijst gaf mij het gevoel dat die uit de mouw geschud was.
Maar er zullen natuurlijk bedrijven zijn die de productie naar de VS overzetten.
Ik meende bijvoorbeeld dat Toyota de productie in de VS ging uitbreiden.
De reden dat ik geen Amerikaanse auto, keukenapparatuur, telefoon, televisie, laptop voor eigen gebruik, kleding etc. heb is toch echt omdat de kwaliteit matig is. Leuk dat buitenlandse bedrijven dan misschien weer in Amerika gaan produceren, maar Amerikaanse merken gaat dit niet helpen.quote:Op zondag 6 april 2025 10:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt en dat moet binnen een maand hersteld zijn of zo.
Hij noemde eerder al tientallen bedrijven die honderden miljarden gaan investeren in Amerikaanse fabrieken om de importheffingen te ontlopen.
De lijst gaf mij het gevoel dat die uit de mouw geschud was.
Maar er zullen natuurlijk bedrijven zijn die de productie naar de VS overzetten.
Ik meende bijvoorbeeld dat Toyota de productie in de VS ging uitbreiden.
Ik zou eerlijk gezegd geen apparaat in mijn bezit kunnen opnoemen dat in de VS is gemaakt.quote:Op zondag 6 april 2025 10:50 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De reden dat ik geen Amerikaanse auto, keukenapparatuur, telefoon, televisie, laptop voor eigen gebruik, kleding etc. heb is toch echt omdat de kwaliteit matig is. Leuk dat buitenlandse bedrijven dan misschien weer in Amerika gaan produceren, maar Amerikaanse merken gaat dit niet helpen.
Überhaupt Amerikaanse merken zijn niet goed vertegenwoordigd bij mij. Ik ben net even mijn huis nagelopen en ik zag dat mijn vriendin wel een Amerikaanse naaimachine en Iphone heeft. Die zijn alleen niet geproduceerd in Amerika.quote:Op zondag 6 april 2025 11:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezegd geen apparaat in mijn bezit kunnen opnoemen dat in de VS is gemaakt.
Zullen er echt veel mensen zijn die weten waar de spullen die ze kopen vandaan komen (behalve misschien een auto)?quote:Op zondag 6 april 2025 10:50 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De reden dat ik geen Amerikaanse auto, keukenapparatuur, telefoon, televisie, laptop voor eigen gebruik, kleding etc. heb is toch echt omdat de kwaliteit matig is. Leuk dat buitenlandse bedrijven dan misschien weer in Amerika gaan produceren, maar Amerikaanse merken gaat dit niet helpen.
Ik heb een maand of drie geleden het heroische besluit genomen Netflix op te zeggen. Echt blij waren ze niet, maar soms moet je als gezinshoofd lastige besluiten nemen.quote:Op zondag 6 april 2025 11:47 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Zullen er echt veel mensen zijn die weten waar de spullen die ze kopen vandaan komen (behalve misschien een auto)?
Al vraag ik me dan af hoe dat in een gezin gaat? Een man en een vrouw die met zijn tweetjes besluiten om nooit meer met de kinderen naar de Mac te gaan? Soms zou ik weleens een vlieg op de muur willen zijn bij dat soort gesprekken.
Ik heb een Wahl tonduse, even opgezocht; MADE IN USAquote:Op zondag 6 april 2025 11:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zou eerlijk gezegd geen apparaat in mijn bezit kunnen opnoemen dat in de VS is gemaakt.
Het is een keuze, zullen we maar zeggen.quote:Op zondag 6 april 2025 11:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik heb een Wahl tonduse, even opgezocht; MADE IN USA
Goed ding trouwens
Ik had hem al voordat Trump gek werd.quote:Op zondag 6 april 2025 12:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is een keuze, zullen we maar zeggen.
In de toekomst is Trump straks de grootste reden voor ruzies in gezinnen over de hele wereld.quote:Op zondag 6 april 2025 11:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik heb een maand of drie geleden het heroische besluit genomen Netflix op te zeggen. Echt blij waren ze niet, maar soms moet je als gezinshoofd lastige besluiten nemen.
Ik heb een vrouw die MADE IN USA is, ook een goed ding.quote:Op zondag 6 april 2025 11:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik heb een Wahl tonduse, even opgezocht; MADE IN USA
Goed ding trouwens
We have a winner.quote:Op zondag 6 april 2025 12:22 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik heb een vrouw die MADE IN USA is, ook een goed ding.
Ook in de USA geassembleerd?quote:Op zondag 6 april 2025 12:22 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik heb een vrouw die MADE IN USA is, ook een goed ding.
Ik heb het even gevraagd en ze denkt van wel, maar moet het voor de zekerheid toch even aan haar moeder vragen, maar die ligt vanwege het tijdsverschil nog op bed. Nog geen heffingen op bepaalde diensten, in ieder geval.quote:
Ik vermoed dat Trump zal zeggen.... "they don't have the cards" en dat hij in zijn frontale hersenlob zal (be)denken dat 77 miljoen - vast - anderen hem die autocratie naar een fascistische staat wil laten bedrijven.quote:bron:cnn
Millions of people took part in protests against President Donald Trump and Elon Musk across all 50 states and globally on Saturday, organized by a pro-democracy movement in response to what they call a “hostile takeover” and attack on American rights and freedoms.
quote:Op zondag 6 april 2025 09:13 schreef V. het volgende:
Dit is trouwens ook een eye-opener:
Econoom Ron Vara![]()
Dit verklaart (mij) een hoop met waar Trump zijn paranoide ideeën vandaan en zetelen in zijn frontale hersenkwab die vooralsnog iets daarmee van $6000B (beursverlies) door het riool heeft gespoeld. Ik vermoed dat iemand dat nog wel gaat (op)merken.quote:bron: wiki
Navarro argues that China is a "heavily armed, totalitarian regime intent on regional hegemony and bent on global domination".[5] He says China, which he frequently refers as "the Dragon" or "Dragonland",[5][6] violates fair trade by "illegal export subsidies and currency manipulation, effectively flooding the U.S. markets" and unfairly making it "virtually impossible" for American companies to compete.[7] It is a critique of "global capitalism" including foreign labor practices and environmental protection.
Hoeveel mensen hebben er eigenlijk geprotesteerd? Ik heb ergens 4 miljoen gehoord, maar op Teletekst staat « tienduizenden ». Dat lijkt me een hele forse onderschatting bij 1200 demonstraties, enkele tienduizenden heb je al als bij elke demonstratie een mens of 50 komen, het waren er overduidelijk veel meer.quote:Op zondag 6 april 2025 15:26 schreef Vallon het volgende:
State wide, protesteren een paar miljoen mensen tegen de maatregelen van Trump.....
[..]
Ik vermoed dat Trump zal zeggen.... "they don't have the cards" en dat hij in zijn frontale hersenlob zal (be)denken dat 77 miljoen - vast - anderen hem die autocratie naar een fascistische staat wil laten bedrijven.
Het blijft ook triest hoe Trump getallen schromelijk overdrijft. Denk aan $350B in rekening brengen voor effectief (sinds 2022) ca $120B aan 'hulp' middels afgeschreven materialen aan Oekraïne. Of nu dan dat tarievengedoe. Effectief rekent de EU 5% aan import en Trump zag ergens meer dan 20% staan en dus stelen de Europeanen geld van Amerika. Daarin niet bedenken dat die (natuurlijk "andere") Amerikanen het kennelijk aantrekkelijk vinden om die zg dure producten te kopen.
CNN heeft het (totaal) over miljoenen; en als ik de plaatjes zie van ABCnews, zijn die hier en daar fors vertegenwoordigd.quote:Op zondag 6 april 2025 16:08 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Hoeveel mensen hebben er eigenlijk geprotesteerd? Ik heb ergens 4 miljoen gehoord, maar op Teletekst staat « tienduizenden ». Dat lijkt me een hele forse onderschatting bij 1200 demonstraties, enkele tienduizenden heb je al als bij elke demonstratie een mens of 50 komen, het waren er overduidelijk veel meer.
Je bent niet heel erg thuis in de Duitse taal?quote:
Jaja, 02-2022 all over again.quote:Op zondag 6 april 2025 18:00 schreef Vis1980 het volgende:
Nee, hij moet bij wijze van spreken zijn hele gezicht verliezen. Dit soort fratsen moeten keihard afgestraft worden. Nou moeten we hem weer zielig vinden.
Wat iemand ook vindt van anderszijn, is het veel te kort door de bocht door er - o.a. op school - niet over (te mogen) praten, het issue er daarmee niet zal zijn.quote:bron: whitehouse proclamatie 14187 03apr25
America’s children are the foundation of our families, the heirs of our freedom, and the stewards of our national promise.
....
Sadly, one of the most prevalent forms of child abuse facing our country today is the sinister threat of gender ideology.
....
As President, I proudly signed Executive Order 14187 prohibiting public schools from indoctrinating our children with transgender ideology, while also taking action to cut off all taxpayer funding to any institution that engages in the sexual mutilation of our youth. To further protect our children, I have taken historic action to secure our southern border and end child trafficking — and am working diligently to make our young people healthy again.
Heel goed dat die onzin weg is tussen de schoolmuren. Gaat helemaal nergens over.quote:Op zondag 6 april 2025 18:04 schreef Vallon het volgende:
Trump op genderpad.....
[..]
Wat iemand ook vindt van anderszijn, is het veel te kort door de bocht door er - o.a. op school - niet over (te mogen) praten, het issue er daarmee niet zal zijn.
Trump vindt dat het een God's gift is hoe iemand is geboren en het kennelijk geen daad van God dat te kunnen veranderen.
Geen idee verder wat Trump hiermee specifiek verpakt in zijn hoofd koppelt met kinderhandel dat sws historisch al strafbaar is (en was). De bekende manipulatie door tegen dit statement te zijn, iemand daarmee dus impliciet voor kinderhandel en verminking zou zijn.
* Vallon heeft sinds Trump de behoefte om naar USA af te reizen, totaal uitgeschakeld dus kan ik hier mij vrij over uitlaten. Wannabe collega's en kennissen wordt inmiddels aangeraden dit soort discussies van hun socials te verwijderen.
Eh?quote:Op zondag 6 april 2025 17:41 schreef nostra het volgende:
De Index aangevuld met Schindler's List en The Hadsmaid's Tale.
Verboden boekenquote:
Dit moet een grap zijn.quote:
Oh nee hoor. Anne Frank staat er ook al jaren op in bepaalde gekkie scholen daarquote:
Klopt, en dat werd hier door sommigen goedgepraat, omdat het te woke was.quote:Op zondag 6 april 2025 18:12 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Oh nee hoor. Anne Frank staat er ook al jaren op in bepaalde gekkie scholen daar
Te ziek voor woorden ditquote:Op zondag 6 april 2025 17:41 schreef nostra het volgende:
De Index aangevuld met Schindler's List en The Hadsmaid's Tale.
Dat is onmogelijk.quote:Op zondag 6 april 2025 17:59 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zat eens te denken. Volgens mij kun je het beste die discussie over de tarieven niet te veel op de spits drijven, geef Trump een way out om die keutel weer in te trekken zonder gezichtsverlies
Wahl. Now I get it.quote:Op zondag 6 april 2025 17:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent niet heel erg thuis in de Duitse taal?
Je bent wel heel erg anti ons he? Je zou nog liever zien dat de nazi's hier binnenvallen dan dat de EU een ding is.quote:Op zondag 6 april 2025 18:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jaja, 02-2022 all over again.
Was heel slim van de Europa.
Er is geen enkele reden voor Europa op dit moment om ook maar enig zelfvertrouwen uit te stralen.
Dat is meer omdat het bij Annie een beetje begon te kriebelen tussen de lendenen.quote:Op zondag 6 april 2025 18:12 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Oh nee hoor. Anne Frank staat er ook al jaren op in bepaalde gekkie scholen daar
Het zou niet echt uit moeten maken wat die ziekelingen als redenen gebruikenquote:Op zondag 6 april 2025 18:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is meer omdat het bij Annie een beetje begon te kriebelen tussen de lendenen.
Rechtsen vinden seks vaak een beetje jakkiebah en rechtsen in de VS helemaal.quote:Op zondag 6 april 2025 18:51 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Het zou niet echt uit moeten maken wat die ziekelingen als redenen gebruiken
Hier hadden we 20 jaar geleden nog even goed om gelachen (nu zou je dat op sommige plaatsen een ban opleveren).quote:Op zondag 6 april 2025 18:04 schreef Vallon het volgende:
Trump vindt dat het een God's gift is hoe iemand is geboren en het kennelijk geen daad van God dat te kunnen veranderen.
Ik...quote:Op zondag 6 april 2025 18:12 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Waarom?quote:Op zondag 6 april 2025 17:59 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zat eens te denken. Volgens mij kun je het beste die discussie over de tarieven niet te veel op de spits drijven, geef Trump een way out om die keutel weer in te trekken zonder gezichtsverlies
O dat kan die ook wel hoor.quote:Op zondag 6 april 2025 19:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom?
Hij moest toch de EU vernederen?
Maar er is niets op de spits gedreven en toch heeft Trump het al maandenlang over importheffingen. Trump trekt geen keutel in, die loopt continu met volle luier rond.quote:Op zondag 6 april 2025 17:59 schreef phpmystyle het volgende:
02-2022 is de schuld van Trump.quote:Op zondag 6 april 2025 18:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jaja, 02-2022 all over again.
Was heel slim van de Europa.
Elk moment is reden om zelfvertrouwen uit te stralen.quote:Er is geen enkele reden voor Europa op dit moment om ook maar enig zelfvertrouwen uit te stralen.
Dat is nogal slecht voor de staatsschuld.quote:Op zondag 6 april 2025 19:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
O dat kan die ook wel hoor.
Uiteindelijk kunnen ze aan knopen zitten zoals starlink, microsoft producten, en defensie producten. Tegen hogen kosten kunnen ze er ons prima onder krijgen. Dat winnen ze wel.
Waarom moet Europa iemand sparen wiens taak het volgens jou is om ons te vernederen?quote:Op zondag 6 april 2025 19:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
O dat kan die ook wel hoor.
Uiteindelijk kunnen ze aan knopen zitten zoals starlink, microsoft producten, en defensie producten. Tegen hogen kosten kunnen ze er ons prima onder krijgen. Dat winnen ze wel.
Nee joh.quote:
Klopt. Kost usa bakken met geld.quote:
Je stelt je wel bijzonder zwak opquote:Op zondag 6 april 2025 19:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Kost usa bakken met geld.
Maar ik zou Trump niet in een hoek gaan drukken waardoor hij Europa hard gaat schaden om de aandacht van binnenlandse problemen af te leiden.
Hoeveel duurder is een MacBook geworden?quote:Op zondag 6 april 2025 19:53 schreef V. het volgende:
Voor mijn werkzaamheden heb ik eind vorig jaar een Macbook Pro gekocht.
Even overwogen om nog een tijdje te wachten, maar heb toen al besloten dat dat ding in de loop van dit jaar nog veel duurder zou worden. Ik wist dat het erg zou worden, maar zó erg?
De EU kan verder met de rest van de wereld omdat Trump daar ook ruzie mee maakt. Dus de VS komt er gewoon als grotere verliezer uit.quote:Op zondag 6 april 2025 19:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Kost usa bakken met geld.
Maar ik zou Trump niet in een hoek gaan drukken waardoor hij Europa hard gaat schaden om de aandacht van binnenlandse problemen af te leiden.
We kunnen sowieso met andere landen handelen, maar er is een reden waarom wij liever met USA handelen.quote:Op zondag 6 april 2025 19:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
De EU kan verder met de rest van de wereld omdat Trump daar ook ruzie mee maakt. Dus de VS komt er gewoon als grotere verliezer uit.
Doen ze al.quote:Op zondag 6 april 2025 20:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We kunnen sowieso met andere landen handelen, maar er is een reden waarom wij liever met USA handelen.
Je kan meegaan - en terugslaan- maar dan kom je in een dynamiek uit dat Trump terugslaat, wij terugslaan en dan eindigt het ongeveer met dat hij gaat dreigen de navo te verlaten,
Zijn ze al mee begonnenquote:actieve steun in te trekken
Houden we al rekening mee.quote:, digitale ecosystemen te sluiten,
Zoeken we een andere leverancier.quote:en op andere punten strategische diensten/goederen blokkeert.
Het vaagt wel eerst de hele VS economie weg.quote:Heb je alsnog verloren. De escalatieladder bij USA is hoger.
Je kan dat allemaal wel heel makkelijk wegwuiven, maar op veel van die punten zijn er helemaal geen substituten. Onze moderne manier van leven is gebaseerd op veelal Amerikaanse diensten en goederen. Dat fix je niet ff in 4 maand ofzo.quote:Op zondag 6 april 2025 20:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Doen ze al.
[..]
Zijn ze al mee begonnen
[..]
Houden we al rekening mee.
[..]
Zoeken we een andere leverancier.
[..]
Het vaagt wel eerst de hele VS economie weg.
Grote voordeel is dat de VS een handelsoorlog uitlokt met de hele wereld, inclusief haar belangrijkste handelspartners Canada, China en Mexico.quote:Op zondag 6 april 2025 20:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We kunnen sowieso met andere landen handelen, maar er is een reden waarom wij liever met USA handelen.
Je kan meegaan - en terugslaan- maar dan kom je in een dynamiek uit dat Trump terugslaat, wij terugslaan en dan eindigt het ongeveer met dat hij gaat dreigen de navo te verlaten, actieve steun in te trekken, digitale ecosystemen te sluiten, en op andere punten strategische diensten/goederen blokkeert.
Heb je alsnog verloren. De escalatieladder bij USA is hoger.
Het zou voor iedereen een stuk beter zijn als Trump een keer de weg van de wijsheid zou kiezen.quote:Op zondag 6 april 2025 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kan dat allemaal wel heel makkelijk wegwuiven, maar op veel van die punten zijn er helemaal geen substituten. Onze moderne manier van leven is gebaseerd op veelal Amerikaanse diensten en goederen. Dat fix je niet ff in 4 maand ofzo.
Ik blijf erbij, die heffingen lijken mij een slecht plan van hem. Als je hem de ruimte geeft om er zonder gezichtsverlies uit te komen dan kies je de weg van wijsheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |