abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216335204

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_216335438
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:26 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Als je dan kijkt op Drimble, dan zie je daar een laatste woz waarde 1-2023 van 807K.
En dan augustus 2024 verkocht voor 1.500K. Hoe kan dat zover uit elkaar liggen?
Bijvoorbeeld omdat de opvraagbare woz waarde alleen woningen betreft en er hier ook nog twee gastenverblijven en verschillende bedrijfsgebouwen aanwezig en die zitten dus zeer waarschijnlijk niet in die wozwaarde.
pi_216335651
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:14 schreef tnhb het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld omdat de opvraagbare woz waarde alleen woningen betreft en er hier ook nog twee gastenverblijven en verschillende bedrijfsgebouwen aanwezig en die zitten dus zeer waarschijnlijk niet in die wozwaarde.
Ow ja logisch. Had m op zich al meegenomen. Stiekem hoop ik dat dit soort projecten gewoon slagen.
pi_216336199
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 20:40 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Waarom voorkeur voor 48 maanden?
Over 4 jaar gaat mijn pre-pensioen is (of liever gezegd kan ik dat dan laten ingaan). Momenteel haal ik mijn inkomsten uit crowdfunding en heb geen ander inkomen. Bij ingaan van dat pre-pensioen heb ik dus minder inkomen uit crowdfunding nodig, misschien wel helemaal niet meer als ik ook mijn gewone pensioen vervroeg van 65 naar 62 jaar. Nu zal ik tot het ingaan van mijn pre-pensioen nog wel de nodige projecten meenemen om ook de komende 4 jaar genoeg inkomen te hebben. En die nieuwe projecten zullen dan ook voor een groot deel nog doorlopen, wat ook prima is, maar het kan geen kwaad om nu al vast deels rekening te houden met de toekomstige situatie.
pi_216338271
De afgelopen tijd hebben meerdere hier hun aantal projecten en over welke platformen gedeeld.

Waar ik benieuwd naar ben (als beginnend belegger) om een goed beleggingsplan te maken voor mijzelf. Hoe ligt de verhouding Crowdfunding als percentage van jullie totale belegd vermogen. Zelf zit ik voor ongeveer 50% in crowdfunding en 50% in ETF’s
pi_216338323
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 19:22 schreef Jaco078 het volgende:
https://waardevoorjegeld.(...)ik-I&_hsmi=342985330

Zorgvastgoed met 1e hyp op wvjg
Wat ik nog wel bijzonder vind:

quote:
Downloads

Geen downloads
Als ik naar de laatste projecten kijk zit er niet altijd een vast stramien in wat wordt gedeeld. Maar goed dat er niks wordt gedeeld is wel helemaal vreemd.

Het zou trouwens om een maatschappelijk project gaan, tegelijk wordt wel gesproken over een B.V. welke al jaren (slapend) bestaat. Ik zou dan toch verwachten dat iig deze jaarrekeningen worden gedeeld...
pi_216338391
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 08:13 schreef Tjalala het volgende:

[..]
[..]
Als ik naar de laatste projecten kijk zit er niet altijd een vast stramien in wat wordt gedeeld. Maar goed dat er niks wordt gedeeld is wel helemaal vreemd.

Het zou trouwens om een maatschappelijk project gaan, tegelijk wordt wel gesproken over een B.V. welke al jaren (slapend) bestaat. Ik zou dan toch verwachten dat iig deze jaarrekeningen worden gedeeld...
De informatie die wordt verstrekt is inderdaad nogal summier. Voor de interesse maakt het niet uit, want het project is inmiddels volgeschreven.
pi_216339156
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 07:56 schreef Ricky86 het volgende:
De afgelopen tijd hebben meerdere hier hun aantal projecten en over welke platformen gedeeld.

Waar ik benieuwd naar ben (als beginnend belegger) om een goed beleggingsplan te maken voor mijzelf. Hoe ligt de verhouding Crowdfunding als percentage van jullie totale belegd vermogen. Zelf zit ik voor ongeveer 50% in crowdfunding en 50% in ETF’s
Gaat een beetje buiten het topic om volgens mij, maar ik vind het op zich geen probleem om dat hier te delen.

[ Bericht 6% gewijzigd door polquito1971 op 18-01-2025 12:01:36 ]
pi_216339744
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 10:24 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Gaat een beetje buiten het topic om volgens mij, maar ik vind het op zich geen probleem om dat hier te delen.
Je hebt wel een punt ik maak er even een apart topic van.
Maar dank voor het delen van jouw verdeling.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 11:20:39 #10
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_216339748
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 09:06 schreef Bieselke het volgende:
Nietszeggende update garageboxen Erfurt

SPOILER
Ja, typisch CRE weer. Waarom niet gewoon de harde datum vermelden waarop dit plan is medegedeeld, i.p.v. 'recentelijk'.
En ik wil geen goedkeuring zien "op korte termijn" maar uiterlijk op datum xx-xx-xxxx.
Ik neem overigens aan dat ze naar leningnemer toe wel degelijk met harde datum werken, maar die delen ze kennelijk bij voorkeur niet met ons.
Enfin, zinloos om nog te ageren, dit zal daar nooit veranderen. En het project zal hoogstwaarschijnlijk ook ooit wel weer goed gaan aflopen.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 11:24:27 #11
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_216339781
OP NLI dashboard staat op 15 januari de rentebetaling én de aflossing vermeld van project Acht*r d* H*ven.
Rente idd ontvangen, aflossing nog niet. Maar komt goed.
pi_216342378
quote:

Ik heb 60% in aandelen en etf's en 40% in crowdfunding. Zit een beetje te wachten tot de beurs een keer corrigeert, waardoor ik dat aandeel weer verhoog. Nieuw belegd vermogen gaat nu namelijk crowdfunding in.
pi_216343735
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 08:13 schreef Tjalala het volgende:

[..]
[..]

In de EBI staat dat de meest recente jaarcijfers op de project pagina te downloaden zijn (maar dat zijn ze niet). En ik zie vaker dat info niet compleet is en/of toch niet te downloaden is, en waarom adres in EBI leeg laten terwijl er wel een KvK info nummer staat zodat het adres in het kvk register simpel te vinden is. En ook al is een bv niet actief, dan nog moeten er jaarrekeningen gedeponeerd worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door tnhb op 18-01-2025 18:07:08 ]
pi_216350291
GVE
2 termijnen betaald van aug/sept 2019 van Asiadam.
en nog extra termijn 49 waarschijnlijk (afrekening?)
Geen toelichting.

[ Bericht 9% gewijzigd door zeeland6 op 19-01-2025 01:18:19 ]
pi_216354573
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 01:02 schreef zeeland6 het volgende:
GVE
2 termijnen betaald van aug/sept 2019 van Asiadam.
en nog extra termijn 49 waarschijnlijk (afrekening?)
Geen toelichting.
Zie het ook, vd openstaand restbedrag is toch weer ongev 20% binnen, blijft 25% vd hoofdsom openstaan + de rente. Inclusief de betaalde rente heb je circa 92% terug. Wachten het bericht wel af van GVE of er hierna nog wat komt, in ieder geval veel gedoe en snap nog steeds niet hoe (zal wel slecht mgmt zijn) een tent op die locatie naar de maar kl,,,,, kan gaan, evenwel no big bleeder voor mij.
pi_216355947
quote:

Waar ik benieuwd naar ben (als beginnend belegger) om een goed beleggingsplan te maken voor mijzelf. Hoe ligt de verhouding Crowdfunding als percentage van jullie totale belegd vermogen. Zelf zit ik voor ongeveer 50% in Crowdfunding en 50% in ETF’s
Ik zit voor 13% in Crowdfunding.
Verder voor ruim 50% in aandelen (ETF's en beleggingsfondsen), voor 30% in deposito's en voor 5% in obligaties (beleggingsfondsen).
  maandag 20 januari 2025 @ 08:59:46 #17
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_216363131
Post hier niet vaak (eigenlijk nooit), maar zag dat dit er nog niet was

Gaat over

https://www.collincrowdfu(...)-mooi-parfumerie-b-v

SPOILER
Staat nu nog voor 3 jaar open aan afbetalingen
pi_216363316
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2025 08:59 schreef lipjes het volgende:

Gaat over

SPOILER
Lineaire lening al 3 jaar afgelost.
Nog een klein bedrag open?

Extra aflossingen gedaan in de tussentijd of niet ?

En goede borg zal geen probleem zijn neem ik aan.

Huis is ook al een ton meer waard ondertussen
  maandag 20 januari 2025 @ 10:17:21 #19
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_216363923
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:24 schreef Boyette het volgende:

[..]
Lineaire lening al 3 jaar afgelost.
Nog een klein bedrag open?

Extra aflossingen gedaan in de tussentijd of niet ?

En goede borg zal geen probleem zijn neem ik aan.

Huis is ook al een ton meer waard ondertussen
Staat nu nog 60% open van het bedrag.
Verwacht ook geen problemen met het terugbetalen
pi_216364122
quote:

Gaat over

SPOILER
De ronkende prognoses hebben ze blijkbaar niet waar kunnen maken. Voor afgelopen jaar was bijna 2 ton netto winst voorspeld.

Ik zit er zelf niet in maar als ik de pitch zie zou ik anno nu een vergelijkbaar verhaal toch wel meenemen als ik de kans had. Prima zekerheden en als je dan zulke (achteraf!) opgeblazen winstprognoses ziet....
Pecunia non olet
pi_216364291
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
De ronkende prognoses hebben ze blijkbaar niet waar kunnen maken. Voor afgelopen jaar was bijna 2 ton netto winst voorspeld.

Ik zit er zelf niet in maar als ik de pitch zie zou ik anno nu een vergelijkbaar verhaal toch wel meenemen als ik de kans had. Prima zekerheden en als je dan zulke (achteraf!) opgeblazen winstprognoses ziet....
Ik zit er wel "ruim" in. Maar met de zekerheden zie ik de openstaande 60% wel terugkomen.
pi_216364662
quote:
Linkje
SPOILER
pi_216364892
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:23 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Linkje
SPOILER
ziet er wel goed uit, ze gaan op een aantal parkeerplaatsen een luxe appartement bouwen aan de Keizersgracht
pi_216364969
Deze borgstelling heeft op dit moment een materiële waarde op basis van overwaarde op de vastgoedportefeuille in privé en aandelen van de ondernemingen.

De aandelen van de onderneming, gewaardeerd tegen de begrote winst van het project dat als onderpand dient voor de lening. Mooie schijnzekerheid
pi_216365186
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:54 schreef Bobby100 het volgende:
Deze borgstelling heeft op dit moment een materiële waarde op basis van overwaarde op de vastgoedportefeuille in privé en aandelen van de ondernemingen.

De aandelen van de onderneming, gewaardeerd tegen de begrote winst van het project dat als onderpand dient voor de lening. Mooie schijnzekerheid
daar zit wel wat in, het is niet duidelijk wat het aandeel van die aandelen in de zekerheden is. Ondanks de lokatie moet ik ook nog maar zien dat ze het -peperdure- appartement t z t verkocht krijgen
pi_216365187
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 11:54 schreef Bobby100 het volgende:

Op zich komt er toch omzet uit de (resterende) parkeerplaatsen deze BV in? Dan wordt het toch uiteindelijk meer dan de verwachte winst uit het project?
pi_216367195
quote:
de geldnemers zijn 4 BV's met resp gemiddeld, laag (2x) en minimaal risico (DB score). Collin hanteert minimaal risico, dat begrijp ik niet zo goed, je zou een gemiddelde verwachten oftewel laag risico, ook goed maar vreemde konklusie van Collin
pi_216367448
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 23:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Volgende week wordt de laatste termijn van L&D overgemaakt (het zou mij zéér verbazen als dat niet gebeurt) en dat maakt de weg vrij voor een herfinanciering hiervan en dat zou als het goed is een tijdlang en hopelijk blijvend lucht moeten geven in de liquiditeit.
Het heeft even een weekje langer geduurd, maar vandaag is het toch zo ver.

quote:
Geachte investeerder,

Vandaag, 20 januari 2025, is de laatste betaling van rente en aflossing van project 320 Lot & Daan Rotterdam aan u overgemaakt.

Hiermee is deze lening volledig afgelost. Wij danken u, mede namens de ondernemer, voor uw investering in dit project.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Klik hier om in te loggen in uw persoonlijke omgeving

Met gastvrije groet,

Horeca Crowdfunding Nederland
pi_216370245
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zit er als een bescheiden tussendoortje in.
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 10:50 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik zit er wel "ruim" in. Maar met de zekerheden zie ik de openstaande 60% wel terugkomen.
Ik zit er bescheiden in , zag het als een "tussendoortje". Aan de ene kant "positief" dat ze het niet op een faillissement laten aankomen met de sores daarbij en min of meer op tijd stoppen. Geprobeerd en helaas niet gelukt, that happens. De partner Rob zit ook in financiële dienstverlening en advies en daarbij nog wat handeltjes volgens zijn linkedin profiel. Echter opvallend met drie activiteitenis
SPOILER
De zekerheden zijn OK en uit de sale komt ook nog wel wat, ben toch benieuwd.
pi_216370346
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 16:13 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Het heeft even een weekje langer geduurd, maar vandaag is het toch zo ver.
[..]

Toch wel de complimenten hiervoor aan onze vriend Mohamed *O* *O*
  maandag 20 januari 2025 @ 19:11:45 #32
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_216370408
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 12:14 schreef Slingervinger het volgende:
Ondanks de lokatie moet ik ook nog maar zien dat ze het -peperdure- appartement t z t verkocht krijgen
Dat is idd nog wel een dingetje.
Een ander peperduur appartement in Amsterdam wordt maar niet verkocht. Ik doel op project Pl*m*er Pr*p*rties.
Aanvankelijk in de verkoop voor 3,75 miljoen, terwijl taxatiewaarde 3,5 milj. was. Maar inmiddels zijn we ruim een jaar en diverse prijsverlagingen verder, en staat het nu al weer een paar maanden voor 2,95 milj. in de verkoop. En kennelijk nog steeds geen serieuze belangstelling.

Ik ben niet overtuigd van deze 2 jongemannen en blijf er vanaf. Mede ook omdat Collin het project wat oppoetst door 'minimaal risico' profiel toe te kennen
pi_216370958
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:11 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Dat is idd nog wel een dingetje.
Een ander peperduur appartement in Amsterdam wordt maar niet verkocht. Ik doel op project Pl*m*er Pr*p*rties.
Aanvankelijk in de verkoop voor 3,75 miljoen, terwijl taxatiewaarde 3,5 milj. was. Maar inmiddels zijn we ruim een jaar en diverse prijsverlagingen verder, en staat het nu al weer een paar maanden voor 2,95 milj. in de verkoop. En kennelijk nog steeds geen serieuze belangstelling.

Ik ben niet overtuigd van deze 2 jongemannen en blijf er vanaf. Mede ook omdat Collin het project wat oppoetst door 'minimaal risico' profiel toe te kennen
Een lagere verkoopprijs hoeft voor ons niet gauw bezwaarlijk te zijn, er zit genoeg ruimte tussen taxatie en de hoogte van de lening. Wat minder (of geen) winst voor de mannen is niet direct iets waar ome Obli van wakker ligt ;)

Daarbij, mocht verkoop of herfinanciering niet direct slagen, dan zal Collin vast wel met een (verlengings)pitch komen met een mooie taxatie en hogere rente.

Bouwrisico is er natuurlijk wel.

Maar ik denk, als je privé borg gaat staan voor een miljoen dan heb je er wel enige vertrouwen in, ze hebben het een en ander te verliezen aan opgebouwd bezit. Alleen al die hypotheekvrije appartementen....

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 20-01-2025 19:49:15 ]
Pecunia non olet
pi_216371234
Hoe krijgen ze het voor elkaar, de vrienden van Du**ijnisv****eld. De allerlaatste 2 termijntjes niet kunnen betalen. ~O>

Zal wel goed komen.

SPOILER
Pecunia non olet
pi_216371442
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:54 schreef obligataire het volgende:
Hoe krijgen ze het voor elkaar, de vrienden van Du**ijnisv****eld. De allerlaatste 2 termijntjes niet kunnen betalen. ~O>

Zal wel goed komen.

SPOILER
Ja met bitcoin op 105.000 euro moet dat goed komen toch :)
pi_216373011
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:54 schreef obligataire het volgende:

Zal wel goed komen.

SPOILER
Uit de pitch :

Fa. Kwekerij Duijnisveld stalt een bedrag ter hoogte van 25% van het gefinancierde leningbedrag (op basis van doelbedrag is dit ¤ 250.000,-) op de rekening van Stichting Collin Crowdfund. Deze gelden worden verpand t.g.v. de investeerders gedurende de looptijd van de lening.

We hoeven ons dus als alles conform pitch gegaan is, geen zorgen te maken over die laatste twee termijnen. Het staat gewoon op de rekening van Collin. Begrijp niet waarom de december termijn terug gehaald is van onze rekening courant.
pi_216374637
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 21:46 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Uit de pitch :

Fa. Kwekerij Duijnisveld stalt een bedrag ter hoogte van 25% van het gefinancierde leningbedrag (op basis van doelbedrag is dit ¤ 250.000,-) op de rekening van Stichting Collin Crowdfund. Deze gelden worden verpand t.g.v. de investeerders gedurende de looptijd van de lening.

We hoeven ons dus als alles conform pitch gegaan is, geen zorgen te maken over die laatste twee termijnen. Het staat gewoon op de rekening van Collin. Begrijp niet waarom de december termijn terug gehaald is van onze rekening courant.
Goede vraag voor CCF.
pi_216374704
Record kwartaal voor KoM en verzuim <1% over laatste 48 maanden
https://www.linkedin.com/(...)edium=member_android

Resultaten lijken beter dan beginjaren met Pim en Peter-Paul. Laatste zit er trouwens nog steeds.
pi_216375529
quote:

[..]
Uit de pitch :

Het zal nu nog 25 procent zijn van het openstaande bedrag. En dan is het niet genoeg om een maand aflossing te betalen.
pi_216375651
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 08:47 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Het zal nu nog 25 procent zijn van het openstaande bedrag. En dan is het niet genoeg om een maand aflossing te betalen.
Dat lijkt mij ook het meest logische scenario. Als dat oorspronkelijke depot nog zou bestaan dan had grofweg het laatste kwart van alle termijnen daarvan betaald kunnen worden maar dat is blijkbaar niet gebeurd.
Pecunia non olet
pi_216375668
quote:

[..]
Ik zit niet in deze (wel in de gelieerde Fonti) maar het is mij niet duidelijk wanneer die verpanding opgeëist kan worden, aangezien de kwekerij niet borg staat volgens mij. En de tweede leningnemer is Kwakel Energie bv, dat lijkt me iets anders dan de kwekerij. Misschien is het verpande geld borgstelling voor de energierekeningen vanuit Duynisveld.
pi_216375988
quote:

[..]
Dat staat niet zo in de pitch en lijkt me dan ook geen echte zekerheid zoals nu blijkt.
25% van het gefinancierde leningbedrag lijkt me gelijkblijvend. Er staat niet 25% van de openstaande hoofdsom
pi_216376616
Ccf update bric*field
Eigenlijk niet erg verrassend.
SPOILER
pi_216377019
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 10:51 schreef zeeland6 het volgende:
Ccf update bric*field
SPOILER
Happy zit ik in de 1e lening, (met 1e hypo plus nog 3 borgstellingen & pandrecht huur) en deze hebben een voorrang op 45120
SPOILER
Pand staat op Funda in business en van de uitstraling daar ...... / Je zou haast zeggen dat je er een "bestemming" van wonen op zou moeten komen voor opvang of tijdelijke / flex wonen.

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 21-01-2025 11:39:15 ]
pi_216377354
quote:

[..]
Uit de pitch :

Dat die gelden daar staan en verpand zijn wil nog niet zeggen dat ccf daar zomaar vrij uit mag putten, het is neem ik aan een borg die door een derde is gesteld. Ze zullen als ze daaruit willen putten de pandgever moeten aanspreken etc., dus formeel heeft ccf die termijn uit eigen zak betaald (daar heb ik in het verleden al eerder iets over geschreven) en loopt daarbij formeel/theoretisch een risico, bijvoorbeeld als bij aanspraak op de verpanding blijkt dat deze niet goed staat geregistreerd, een curator hoort bijvoorbeeld namelijk altijd onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de verpanding.
pi_216377773
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 11:27 schreef peterc het volgende:
Pand staat op Funda in business en van de uitstraling daar ...... / Je zou haast zeggen dat je er een "bestemming" van wonen op zou moeten komen voor opvang of tijdelijke / flex wonen.
In de pitch was sprake van een leegstand van 40% maar het lijkt nu helemaal leeg te staan (of de foto's zijn in het weekend gemaakt).
De stervende kamerplanten maken de sfeer al helemaal herfstig. :N
pi_216377805
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een lagere verkoopprijs hoeft voor ons niet gauw bezwaarlijk te zijn, er zit genoeg ruimte tussen taxatie en de hoogte van de lening. Wat minder (of geen) winst voor de mannen is niet direct iets waar ome Obli van wakker ligt ;)

Daarbij, mocht verkoop of herfinanciering niet direct slagen, dan zal Collin vast wel met een (verlengings)pitch komen met een mooie taxatie en hogere rente.

Bouwrisico is er natuurlijk wel.

Maar ik denk, als je privé borg gaat staan voor een miljoen dan heb je er wel enige vertrouwen in, ze hebben het een en ander te verliezen aan opgebouwd bezit. Alleen al die hypotheekvrije appartementen....
er waren wat terugtrekkingen vanmorgen maar na openstelling toch in 50 min vol
pi_216378020
Er is een nieuw project in voorpublicatie geplaatst.
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Teds Strijp-S Eindhoven. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.
Woensdag 22 januari om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
https://horecacrowdfunding.nl/

https://indebuurt.nl/eind(...)in-de-plaats~354800/

Deze wil ik meenemen, beproefd concept en locatie ook oke. In 1e instantie dacht ik voor mijn gevoel wat te ver naar achteren op Strijp S Maar voldoende appartementen dichtbij en men is bezig met de afbouw van Niko 109m hoog met 333 huurapp en ook met Strijp T aan de overzijde van de rondweg voldoende potentie.
pi_216378617
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 12:32 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
In de pitch was sprake van een leegstand van 40% maar het lijkt nu helemaal leeg te staan (of de foto's zijn in het weekend gemaakt).
De stervende kamerplanten maken de sfeer al helemaal herfstig. :N
[ afbeelding ]
Zit op zich ook in de gunstigere 42172, maar vrees dat dit er wel weer 1 met een lange baard wordt.
Ik begrijp ook niet waar die 150K voor 'Upgrade interieur/exterieur' wel heen is gegaan, want het oogt nog steeds zo muf.
pi_216378627
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 12:32 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
In de pitch was sprake van een leegstand van 40% maar het lijkt nu helemaal leeg te staan
Dat klopt. https://www.brickfield.nl/projecten/kantoorgebouw-te-oosterhout
pi_216378700
Ook pas 463 dagen oud :(
Verkoop nu gepland voor eind mei.

SPOILER

[ Bericht 6% gewijzigd door polquito1971 op 21-01-2025 14:57:21 ]
pi_216378725
Nieuwe GVE met erg magere zekerheden waar ik weg van blijf
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=30800
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216379281
Misschien wat te vroeg met melden, maar ik mis een betaling van Landt*ng van ccf, betaaldatum de 20e.
pi_216379322
Herfinanciering tbv afbouw luxe villa bij GVE: 12 mnd, 8.5%, 2e hyp, 740.000
Investeren mag meteen
SPOILER
pi_216379427
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 10:51 schreef zeeland6 het volgende:
Ccf update bric*field
SPOILER
Ik zit in beide..update is niet alleen niet erg verrassend, maar de update is ook niets zeggend.
Eerst is het einde jaarsdrukte en nu is het weer geen duidelijkheid.

42172 - > aflopen op 5 nov 2024
45120 - > aflopen op 26 nov 2024

En los van het niet tijdig inlossen van de openstaande bedragen, ook geen rente termijnen meer ontvangen.
Dat het uitloopt kan, maar de rente niet voldaan wordt is toch wel vreemd (zonder verdere concrete stappen)
pi_216379506
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:47 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Herfinanciering tbv afbouw luxe villa bij GVE: 12 mnd, 8.5%, 2e hyp, 740.000
Investeren mag meteen
SPOILER
Ook ontvangen, meegenomen, mooi project m.i.
pi_216379572
Toelichting aanvrager:
quote:
De woning is reeds voor belast met een hypothecaire inschrijving van ¤ 2.000.000 door ABN Amro, waarvan de restschuld op dit moment ¤ 1.949.581 bedraagt
versus EBI:
quote:
De 1e hypothecaire inschrijving bedraagt ¤4.000.000 met een huidige restschuld van ¤ 1.949.000
EBI:
quote:
marktwaarde van ¤ 6.635.000 na verbouwing (taxatiedatum 27-11-2024).
Taxatierapport:
quote:
De marktwaarden hieronder gaan over een situatie die op 8 maart 2024 nog niet bestaat.
Wat is de marktwaarde na bouw van de woning? ¤ 6.450.000,-
tezamen met brief 27 november 2024:
quote:
prijzen voor vrijstaande woningen (...) sinds maart dit jaar zijn gestegen met 2,9%.
(...)
Uitgaande van deze bijlagen betekent dit dat de getaxeerde marktwaarde van maart 2024
is gestegen van ¤ 5.800.000,- naar ¤ 5.965.000,- per heden.
De getaxeerde marktwaarde na verbouwing van maart 2024 is gestegen van ¤ 6.450.000,-
naar ¤ 6.635.000,- per heden.
Mijn grote wens voor platformen: minder blabla en meer controle van feiten en cijfers in de pitch.
pi_216379599
quote:
[
[..]
Mijn grote wens voor platformen: minder blabla en meer controle van feiten en cijfers in de pitch.
Zelfde ergenis ... wel meegenomen basisbedrag
pi_216379989
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:52 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Laten we het dan eerder over het Oekraïnse restaurant (nr 729) hebben. Die toko staat te koop, willen volgens hun website ergens anders heen, maar hebben daar niets over gecommuniceerd.
Update:

Wij hebben het project 729 Restaurant Dobre (tijdelijk) on-hold gezet. De ondernemers hebben ons laten weten de onderneming te hebben verkocht. Wij hebben de ondernemers hiervoor een aflosnota gestuurd, maar deze is nog niet door hen voldaan.

Vandaag is door ons een nieuwe aflosnota verstuurd met als betaaldatum vrijdag 24 januari aanstaande. Zodra wij de betaling van de ondernemers hebben ontvangen zal dit project dus vervroegd worden afgelost.
pi_216380140
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:43 schreef quepos het volgende:
Misschien wat te vroeg met melden, maar ik mis een betaling van Landt*ng van ccf, betaaldatum de 20e.
Ja ik zag het; en vd a*ker hapert ook weer (na 2x in nov en dec weer normaal te hebben betaald). Schiet niet op zo.
pi_216380364
Linkje Bekd***as 2
SPOILER
Pecunia non olet
pi_216380628
Nieuwe CCF https://www.collincrowdfund.nl/jowerd-holding-b-v/

Zekerheden lijken oké wel opstartend bedrijf. Twijfel wat mij betreft hierdoor.
pi_216380634
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 16:09 schreef obligataire het volgende:
Linkje Bekd***as 2
SPOILER
Bij start bijna 100% ltv. Loopt wel lineair af tot 0.

Ben in het verleden wel tegen een default aangelopen bij subway Haarlem. Nog even over nadenken.
pi_216380709
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 16:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bij start bijna 100% ltv. Loopt wel lineair af tot 0.

Ben in het verleden wel tegen een default aangelopen bij subway Haarlem. Nog even over nadenken.
Ja zelfde gedachte. De tweede hypotheek gaat om een andere CCF (Subway Almere) van 135K en resterend 112K.
Maar hij gaat ook vrij snel aflossen waarop de beide leningen steeds ruimer binnen de overwaarde komen.
pi_216380744
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 16:36 schreef Ricky86 het volgende:

Zekerheden wel oké? Heb jij die hut op google maps gezien? En kijk dan gelijk ook even op woz waardeloket.

525k brengt die hut nooit op.

Ik sla over, en de Subway van Collin laat ik ook graag aan een ander over.
pi_216381021
quote:

Hij koopt zich in bij een bestaand bedrijf (est. 2022). Zijn holdinkje is uiteraard wel nieuw maar dat is minder relevant.
https://customstogether.nl/en/who-are-we/

Deze winkel maakt een hele leuke winst , 272K t/m november, daar zijn de salarissen van de heren al van af.
Met deze activiteit, zijn het hoogstwaarschijnlijk geen avonturiers. Als de winstgevendheid van de deelneming zo blijft dan hoeft de aflossingsverplichting geen probleem te zijn.

De waardering van de woning, gesplitste boerderij, akelig dicht bij de weg, maar wel een groot perceel en een tweede woning op het eigen erf (B&B geschikt, of voor zijn ouders?), denk dat het huis stukken meer waard is dan wat die WOZ aangeeft, ambtenaren hebben zitten slapen?).

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

En als hij met de bus mee wil hoeft ie niet ver te lopen ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 21-01-2025 17:36:58 ]
Pecunia non olet
pi_216381544
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 19:22 schreef Jaco078 het volgende:
https://waardevoorjegeld.(...)ik-I&_hsmi=342985330

Zorgvastgoed met 1e hyp op wvjg
Wordt er nu aanvullend 120k onder hetzelfde 1e hypotheekrecht gefund?
https://waardevoorjegeld.nl/investeren/wonen-bij-roos-deel-2
Haalde ik niet zo uit deel 1 van dit project.
pi_216381824
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 18:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hetzelfde geldt voor het andere WvjG project dat vanavond open gaat. Daar was twee weken geleden ook de nodige verwarring over bij de bespreking van tranche 1. Het is blijkbaar de normale gang van zaken bij WvjG. Misschien dat er later zelfs nog extra tranches onder de eerste hypotheek toegevoegd kunnen worden als er meer geld nodig is?
pi_216381963
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 12:57 schreef peterc het volgende:
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Teds Strijp-S Eindhoven. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.
Woensdag 22 januari om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.

Deze wil ik meenemen, beproefd concept en locatie ook oke. In 1e instantie dacht ik voor mijn gevoel wat te ver naar achteren op Strijp S Maar voldoende appartementen dichtbij en men is bezig met de afbouw van Niko 109m hoog met 333 huurapp en ook met Strijp T aan de overzijde van de rondweg voldoende potentie.
Dit is inderdaad wel weer een leuk project. Ik heb momenteel 2 TEDS lopen en eentje is al volledig afgelost. Alleen even de vraag of ik hem voor mijn normale bedrag kan meenemen. De automatische toezeggingen zijn voor 50% toegekend en hij is nu al voor 75% vol, dus niet zeker of er een uur voor livegang nog ruimte is om op te hogen. En ik heb liever geen investering voor mijn halve bedrag.
pi_216382728
SPOILER
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_216383179
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 18:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hier gaan ze vroeg of laat een keer de fout mee in, er staat namelijk uit deze pitch niet dat de 1e hypotheek gedeeld moet worden met een ander project (net zo min als dat dat volgens mij in het andere project stond). Als het fout gaat en de executie niet genoeg oplevert ben ik wel benieuwd naar de reactie van wvjg en wie hier dan uiteindelijk aansprakelijk is. Dit soort gedrag met zekerheden (samen met wat andere praktijken die ik niet kan waarderen) (samen met wat andere praktijken die ik niet kan waarderen) is voor mij genoeg reden om het platform voorlopig links te laten liggen.
pi_216383190
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 18:38 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Hetzelfde geldt voor het andere WvjG project dat vanavond open gaat. Daar was twee weken geleden ook de nodige verwarring over bij de bespreking van tranche 1. Het is blijkbaar de normale gang van zaken bij WvjG. Misschien dat er later zelfs nog extra tranches onder de eerste hypotheek toegevoegd kunnen worden als er meer geld nodig is?
Nou dat lijkt me niet dat dat kan toch? Op het moment dat je de lening aangaat, dan moeten de zekerheden duidelijk vast staan. Je kunt niet verderop nog even de zekerheden aanpassen.

@tnhb: wel heel slecht inderdaad dat in deel 2 niet aangegeven staat dat je de eerste hyoptheekrecht deelt met een andere lening. Zie ook geen documenten bijgevoegd of wel?

Ow wacht ik ben in de war met de andere lening. Ook in deel 1 staat dit niet vermeld volgens mij.

[ Bericht 8% gewijzigd door polquito1971 op 21-01-2025 20:25:32 ]
pi_216383342
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:18 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Nou dat lijkt me niet dat dat kan toch? Op het moment dat je de lening aangaat, dan moeten de zekerheden duidelijk vast staan. Je kunt niet verderop nog even de zekerheden aanpassen.

@:tnhb: wel heel slecht inderdaad dat in deel 2 niet aangegeven staat dat je de eerste hyoptheekrecht deelt met een andere lening. Zie ook geen documenten bijgevoegd of wel?
Bij Collin gebeurt het ook wel eens dat bij een nieuwe lening het al gevestigde hypotheekrecht van een eerdere lening gedeeld wordt, maar dan is het volgens mij wel zo dat er bijstaat dat de investeerders uit de eerdere financiering voorrang krijgen bij potentiële uitwinning. Een voorbeeld hiervan is https://www.collincrowdfund.nl/lansbergen-orchids-b-v-2/ waarbij ik in de eerste lening zit (die nu bijna afgelost is, nog 4 termijnen).
pi_216383358
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:31 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Bij Collin gebeurt het ook wel eens dat bij een nieuwe lening het al gevestigde hypotheekrecht van een eerdere lening gedeeld wordt, maar dan is het volgens mij wel zo dat er bijstaat dat de investeerders uit de eerdere financiering voorrang krijgen bij potentiële uitwinning. Een voorbeeld hiervan is https://www.collincrowdfund.nl/lansbergen-orchids-b-v-2/ waarbij ik in de eerste lening zit (die nu bijna afgelost is, nog 4 termijnen).
Ja precies. Ik heb m geannuleerd. Mij te onduidelijk. Voor wie wil staat er nog wat open ;)
Dat er leningen na mij komen met ondergeschikte uitwin vind ik prima, maar niet opeens bedragen toevoegen aan dezelfde zekerheid,, want dan worden voor mij de voorwaarden anders.
pi_216383398
Dit was toch al uitgebreid besproken hier? Voor beide leningen, in beide projecten, geldt hetzelfde rentepercentage. Dat kun je m.i. niet anders uitleggen dan dat de zekerheden gedeeld worden.
Pecunia non olet
pi_216383441
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:36 schreef obligataire het volgende:
Dit was toch al uitgebreid besproken hier? Voor beide leningen, in beide projecten, geldt hetzelfde rentepercentage. Dat kun je m.i. niet anders uitleggen dan dat de zekerheden gedeeld worden.
Sorry hoor, maar dat was bij deel 1 helemaal niet aan de orde. Dit is volgens mij de enige info:
"Deze tranche betreft alleen de aankoop. De volgende tranche is het bedrag voor de verbouwing."
Dan weet je toch niks van een percentage.
pi_216383499
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:39 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar dat was bij deel 1 helemaal niet aan de orde. Dit is volgens mij de enige info:
"Deze tranche betreft alleen de aankoop. De volgende tranche is het bedrag voor de verbouwing."
Dan weet je toch niks van een percentage.
Dat stond toch in de EBI? In ieder geval bij 1 van de 2.

Het woord tranche duidt er ook al enigszins op dat de projecten als één geheel gezien worden.
In zijn algemeenheid; als ik twijfel stuur ik Johan gewoon een mailtje.
Pecunia non olet
pi_216383521
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:42 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat stond toch in de EBI? In ieder geval bij 1 van de 2.
Ben jij niet in de war met Samen wij en jij herfinanciering
pi_216383560
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:43 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Ben jij niet in de war met Samen wij en jij herfinanciering
Beide projecten hebben met elkaar gemeen dat ze uit 2 tranches bestaan en dat die tranches onderling hetzelfde percentage hebben.

Specifiek over Roos: in beide EBI's staat vermeld dat er een eerste hypotheek is op str.nr.120 te Boskoop.
Pecunia non olet
pi_216383616
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Beide projecten hebben met elkaar gemeen dat ze uit 2 tranches bestaan en dat die tranches onderling hetzelfde percentage hebben.
Nee er staat bij Samen wij en jij herfinanciering heel duidelijk in deel 1 1000K en later 400K.
Deze heeft bij deel 1 staan 854K en niet hoe groot deel 2 wordt.
Prima dat jij dat acceptabel vindt, maar ik wil niet instappen met een soort van blanco cheque voor de tweede tranche.
Verder ook niks aan de hand, heb m geannuleerd.
pi_216383758
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:50 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Nee er staat bij Samen wij en jij herfinanciering heel duidelijk in deel 1 1000K en later 400K.
Deze heeft bij deel 1 staan 854K en niet hoe groot deel 2 wordt.
Prima dat jij dat acceptabel vind, maar ik wil ga niet instappen met een soort van blanco cheque voor de tweede tranche.
Verder ook niks aan de hand, heb m geannuleerd.
Ik heb zelf in beide projecten meegedaan aan de 1e tranche. Ik ben het met je eens dat het verhaal bij 'Roos' duidelijker had gekund. Terugkijkend op beide pitches vond ik het verhaal voldoende onderbouwd voor een inleg en ik kijk daarbij ook naar het bedrijfsplan en de ondernemers. Zekerheid vind ik ook belangrijk maar ik investeer niet uitsluitend op zekerheden.
Pecunia non olet
pi_216384237
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb zelf in beide projecten meegedaan aan de 1e tranche. Ik ben het met je eens dat het verhaal bij 'Roos' duidelijker had gekund. Terugkijkend op beide pitches vond ik het verhaal voldoende onderbouwd voor een inleg en ik kijk daarbij ook naar het bedrijfsplan en de ondernemers. Zekerheid vind ik ook belangrijk maar ik investeer niet uitsluitend op zekerheden.
Bij tranche 1 stond er bij Roos niets in de EBI over gedeelde 1e hypotheek. Ook was informatie over het 2e project niet op andere wijze gedeeld. Er stond ook niets over ltv waar je dit uit af zou kunnen leiden. Lijkt mij dat informatieverstrekking tekort schiet. Tranche 2 had ook zomaar 500k kunnen zijn?

Om deze tranches op te knippen en binnen een week beide open te stellen was gedoe niet nodig. Financieer gewoon het totaal bedrag. Dan kan er geen gedoe komen.

Ook staat in de pitch " Op termijn worden de fasen 1 en 4 toegevoegd". Moet je hiervoor ook rekening houden dat je voor dit deel ook het 1e hypotheekrecht moet delen met tranche 1 en 2?

Ik heb mijn inleg ook geannuleerd. Ik heb geen zin om achteraf gedoe te zien ontstaan mbt andere uitleg. Het is dat ik dit project nu zie staan op de website. Anders had ik het helemaal niet geweten dat er andere projecten meedelen met de zekerheid uit project 1.

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 21-01-2025 21:36:35 ]
pi_216384441
Goed nieuws over Prev***Dent (project uit 2016). Weer een default minder in de oude porto. Mooi als er nog wat komt, maar voor nu al tevreden met deze verrassing vandaag *O*

SPOILER
Pecunia non olet
pi_216384540
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 21:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bij tranche 1 stond er bij Roos niets in de EBI over gedeelde 1e hypotheek. Ook was informatie over het 2e project niet op andere wijze gedeeld. Er stond ook niets over ltv waar je dit uit af zou kunnen leiden. Lijkt mij dat informatieverstrekking tekort schiet. Tranche 2 had ook zomaar 500k kunnen zijn?

Om deze tranches op te knippen en binnen een week beide open te stellen was gedoe niet nodig. Financieer gewoon het totaal bedrag. Dan kan er geen gedoe komen.

Ook staat in de pitch " Op termijn worden de fasen 1 en 4 toegevoegd". Moet je hiervoor ook rekening houden dat je voor dit deel ook het 1e hypotheekrecht moet delen met tranche 1 en 2?

Ik heb mijn inleg ook geannuleerd. Ik heb geen zin om achteraf gedoe te zien ontstaan mbt andere uitleg. Het is dat ik dit project nu zie staan op de website. Anders had ik het helemaal niet geweten dat er andere projecten meedelen met de zekerheid uit project 1.
In de eerste pitch stond o.a. het volgende vermeld:
SPOILER
Dan is het inderdaad verwijtbaar dat de kosten van de verbouwing c.q. de 2e tranche niet exact genoemd worden, maar zo'n verbouwing gaat natuurlijk geen tonnen kosten en er was zoals vermeld een zeer ruime zekerhedenpositie, óók na verbouwing+2e tranche, althans zo heb ik het gelezen.

Het is slordig, mee eens, wel een hele lap tekst schrijven maar een belangrijk detail vergeten, maar ik heb zelf op 28 projecten nog geen stuiver gemist dus ik probeer dingen niet erger te maken dan ze zijn. Als het een KOM project was zou ik er wsl anders over denken maar WVJG geef ik dan (onbewust) toch het voordeel van de twijfel, in die zin dat er geen reden is voor paniek :)

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 21-01-2025 21:52:14 ]
Pecunia non olet
pi_216385055
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 21:37 schreef obligataire het volgende:
Goed nieuws over Prev***Dent (project uit 2016). Weer een default minder in de oude porto. Mooi als er nog wat komt, maar voor nu al tevreden met deze verrassing vandaag *O*

SPOILER
We komen er wel met die leningen uit 2016. Procede H heeft vandaag ook weer betaald.
pi_216386406
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 21:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
SPOILER
Dan is het inderdaad verwijtbaar dat de kosten van de verbouwing c.q. de 2e tranche niet exact genoemd worden, maar zo'n verbouwing gaat natuurlijk geen tonnen kosten en er was zoals vermeld een zeer ruime zekerhedenpositie, óók na verbouwing+2e tranche, althans zo heb ik het gelezen.

Het is slordig, mee eens, wel een hele lap tekst schrijven maar een belangrijk detail vergeten, maar ik heb zelf op 28 projecten nog geen stuiver gemist dus ik probeer dingen niet erger te maken dan ze zijn. Als het een KOM project was zou ik er wsl anders over denken maar WVJG geef ik dan (onbewust) toch het voordeel van de twijfel, in die zin dat er geen reden is voor paniek :)
Ik hoop het zeker voor je. Als Johan een ton ook een zeer ruime zekerheidspositie had gevonden had je hier niets van kunnen zeggen. Achteraf goed dat bedenktijd eerste project nog niet voorbij was.

In EBI van project 1 had het te funden bedrag van project 2 moeten staan (eigenlijk ook in de lap tekst). EBI is juist ingesteld om investeerders goed te informeren, niet om ze in verwarring te brengen.

Ik zie dit soort slordigheden vaker bij WvjG. Dat dit nog geen gevolgen heeft voor investeerders in de zin van defaults is daarbij fijn voor investeerders, maar ik hou zelf van strakkere informatie in de pitch/EBI waarbij we geen interpretatie mogelijk is.
pi_216386950
quote:

[..]
SPOILER

Maar in de meeste gevallen is de informatie die WvjG deelt wel iets meer. Dit in de zin van geen enkele download bij dit project.
Ik heb trouwens het idee dat deze 2de tranche van Roos snel naar voren is gehaald om indirect de totale lening kenbaar te maken. Beide leningen duren nu namelijk 48 maanden en dit staat dan weer niet in de EBI.

quote:
Roos deel1
48 Lineaire ¤ 737.135,58 ¤ 4.791,38 ¤ 741.926,96
¤ 853.825,00 ¤ 250.465,29 ¤ 1.104.290,14
quote:
Roos deel2
42 Lineaire ¤ 103.600,00 ¤ 673,40 ¤ 104.273,40
¤ 120.000,00 ¤ 30.521,40 ¤ 150.521,40
Oftewel, lening 2 zou eigenlijk pas over 6 maanden moeten starten, zodat de herfinanciering van deel 1 & 2 samen kan plaatsvinden. (dus looptijden van 48 & 42 maanden)
pi_216387162
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 05:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik hoop het zeker voor je. Als Johan een ton ook een zeer ruime zekerheidspositie had gevonden had je hier niets van kunnen zeggen. Achteraf goed dat bedenktijd eerste project nog niet voorbij was.

In EBI van project 1 had het te funden bedrag van project 2 moeten staan (eigenlijk ook in de lap tekst). EBI is juist ingesteld om investeerders goed te informeren, niet om ze in verwarring te brengen.

Ik zie dit soort slordigheden vaker bij WvjG. Dat dit nog geen gevolgen heeft voor investeerders in de zin van defaults is daarbij fijn voor investeerders, maar ik hou zelf van strakkere informatie in de pitch/EBI waarbij we geen interpretatie mogelijk is.
En in de 2de het bedrag van de eerste, daarin staat namelijk dat er geen leningen zijn aangegaan en dat is niet juist. Het zal mogelijk allemaal wel mee vallen, maar als het bij kom of mcf zou zijn was het hier al ontploft. Zoals al eerder gezegd, die EBI komt bij mij over als schijnveiligheid en bevat helaas regelmatig onjuistheden/onvolledigheden, het probleem voor ons is dat de platformen geen verantwoordleijkheid dragen voor de feitelijke inhoud...

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 22-01-2025 09:27:13 ]
pi_216387267
quote:

Wilde net de pitch nog even goed doornemen maar hij is niet zichtbaar meer op de site van CCF. Even goed doorlezen nog weer of er aanpassingen worden gedaan in de pitch.
pi_216387268
quote:
Het is slordig, mee eens, wel een hele lap tekst schrijven maar een belangrijk detail vergeten, maar ik heb zelf op 28 projecten nog geen stuiver gemist dus ik probeer dingen niet erger te maken dan ze zijn. Als het een KOM project was zou ik er wsl anders over denken maar WVJG geef ik dan (onbewust) toch het voordeel van de twijfel, in die zin dat er geen reden is voor paniek
Ik kan bevestigen dat ik bij wvjg tot op heden (ik heb er momenteel geen projecten meer lopen) uiteindelijk ook nog geen cent heb gemist. Maar dat was wel steeds omdat ik er steeds kort op zat en inhoudelijk op de (o.a. afrond) (afrond)fouten die ze maakten of beslissingen die ze namen heb gereageerd en dan werd het steeds individueel opgelost. Dat was het geval met de btw compensatie en was ook het geval bij het afsluiten van projecten met afrondfouten die structureel in het aflosschema's staan wat ze schijnbaar weigeren structureel aan te pakken. Het is allemaal te overzien en op te lossen, maar ik voel (en dat is subjectief!) steeds vaker in projecten de inslag "vertrouw ons maar, het komt goed" en daar doe ik dus niet aan mee want dat gata een keer fout, daarvoor heb ik een te groot deel van m'n leven in een omgeving gewoond waar wij er één dag in de week niet bij hoorden. (en meer woorden wil ik daar niet aan spenderen)
pi_216387980
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 05:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Mee eens, ik keur het ook niet goed, maar als de informatie in een pitch naar iemands mening onvoldoende is om een verantwoorde afweging te kunnen maken, dan kan hij/zij naar mijn mening altijd om nadere informatie vragen bij het platform. Ik weet uit eigen ervaring dat dit bij WvJG snel wordt beantwoord.
Nu die tweede tranches gerealiseerd worden kan die informatie nog steeds ingewonnen worden bij de bron. Maar ik krijg niet de indruk dat iemand dat al gedaan heeft......
Pecunia non olet
pi_216388345
Ik heb deze volgens mij nog niet zien langskomen:

Herfinanciering projectfinanciering Laren:

SPOILER
Ik heb mijn investering maar doorgezet van de vorige keer, lijkt me een te overzien laag risico.
pi_216388479
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 12:57 schreef peterc het volgende:

Meegenomen en automatische toezegging direct om 11 uur opgehoogd. Mail met de link om op te hogen kwam pas 2 minuten over 11 binnen. Staat nu nog slechts ¤250 open, die gaat 12 uur niet meer halen.
pi_216388567
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 11:16 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Meegenomen en automatische toezegging direct om 11 uur opgehoogd. Mail met de link om op te hogen kwam pas 2 minuten over 11 binnen. Staat nu nog slechts ¤250 open, die gaat 12 uur niet meer halen.
Inderdaad nu al vol. Ik was ook nog net op tijd om op te hogen.
  woensdag 22 januari 2025 @ 11:32:18 #95
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_216388595
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 11:03 schreef Red_arrow het volgende:
Ik heb deze volgens mij nog niet zien langskomen:

Herfinanciering projectfinanciering Laren:

SPOILER
Ik heb mijn investering maar doorgezet van de vorige keer, lijkt me een te overzien laag risico.
Dank, ook meegepakt.
pi_216389196
quote:
Gaat druk worden bij de belastingdienst met correctieaanvragen werkelijk rendement vanaf 2027 :7
pi_216389315
quote:

Gaat over

SPOILER
Ondernemer geeft aan dat alles financieel netjes afgewikkeld wordt met ccf.
pi_216389446
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 11:16 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Herkansing via een geborgde lening.............
https://horecacrowdfundin(...)ven-geborgd-mle3g6p4
Pecunia non olet
pi_216389580
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 12:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Gaat druk worden bij de belastingdienst met correctieaanvragen werkelijk rendement vanaf 2027 :7
Dat is maar helemaal de vraag.

Het ligt er bijvoorbeeld aan hoe je je “overige bezittingen” hebt gespreid.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld het afgelopen jaar 2024 en specifiek crowdfinance dan klopt het fictief rendement vrij aardig. Kijk ik naar bijvoorbeeld mijn aandelen en ETF’s over het zelfde jaar dan zit ik daarmee op 18,7%. Zo in de mix (met mijn overige bellegingen erbij) is er voor mij weinig reden om over bijvoorbeeld 2024 bezwaar tegen te maken.

Hoe de vlag er in 2027 bijhangt kan ik nu nog helemaal niet inschatten.
pi_216389846
quote:
14s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als ik kijk naar bijvoorbeeld het afgelopen jaar 2024 en specifiek crowdfinance dan klopt het fictief rendement vrij aardig. Kijk ik naar bijvoorbeeld mijn aandelen en ETF’s over het zelfde jaar dan zit ik daarmee op 18,7%. Zo in de mix (met mijn overige bellegingen erbij) is er voor mij weinig reden om over bijvoorbeeld 2024 bezwaar tegen te maken.

Dat is natuurlijk zo en voor 2024 geldt voor mij hetzelfde. Komt nog bij dat je geen gebruik mag maken van de vrijstelling box 3.

Maar als je 2% opplust op het fictieve rendement overige bezittingen gaan gemiddeld en over meerdere jaren met zekerheid meer mensen geneigd zijn dit te doen. Wat ook nog mee speelt is dat de Shiller PE op de beurs erg hoog is en dat betekent dat er al flink wat toekomstige groei ingeprijsd is. Dat zegt op zich nog niet zo veel, behalve dat je mag verwachten dat er relatief veel kans is op want minder uitbundige rendementen de komende jaren en dus op mensen ruim onder de drempel overige bezittingen van 7,77% voor 2026.

Terug naar crowdfunding: dat fictieve rendement zie ik niet makkelijk gehaald worden, hoewel je dus kosten niet mee rekent bij de alternatieve berekening werkelijk rendement. Het prijst crowdfunding wel wat meer de markt uit tov sparen want je betaalt straks 2,8% belasting (36% ×7,77%)
pi_216390015
quote:
kan je de inhoud hier posten zonder betaalmuur ?
pi_216390053
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:43 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
kan je de inhoud hier posten zonder betaalmuur ?
En is het al definitief,dat we verder bestolen worden door de overheid?
pi_216390056
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 12:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Artikel Telegraaf

SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door polquito1971 op 22-01-2025 13:53:28 ]
pi_216390131
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:47 schreef quepos het volgende:

[..]
En is het al definitief,dat we verder bestolen worden door de overheid?
Het argument om het fictief rendement te verhogen vanwege opbrengstaspecten zal het denk ik niet halen bij de rechter. De fictieve rendementen zijn thans gebaseerd op de rendementen in de praktijk en alleen daarom is het principe acceptabel
pi_216390357
quote:
14s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Over 2024 geldt voor mij hetzelfde.
Over 2022 ga ik wel bezwaar maken, want dat jaar heb ik flink verlies geleden.
pi_216390433
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:47 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Artikel Telegraaf

SPOILER
bedankt voor de niet betaalmuur versie.

In de laatste alinea staat dat de definitieve percentages over 2024 al bekend zijn. Dat is niet zo. Dat heeft die meneer zelf berekend. Hiervan circuleren bij de banken verschillende percentages (Van Lanschot bijv 1,47% bij sparen tov 1,44% in dit artikel), dus nog even wachten tot je de definitieve berekening erop loslaat.
pi_216390591
Betaling l*ndtong vandaag netjes alsnog in de wallet.
pi_216390830
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 14:45 schreef lykkefund het volgende:
Betaling l*ndtong vandaag netjes alsnog in de wallet.
Wat zal die jongen blij zijn als hij alles afbetaald heeft ;)
Precies in de verkeerde tijd begonnen, tegenvallers, en dan toch al bijna 2/3 aan cashflow betaald.

Prima zekerheid als ik me goed herinner.
Pecunia non olet
pi_216390855
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 15:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als je net als ik in de eerste lening zit zéér zeker.
pi_216391003
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 15:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat zal die jongen blij zijn als hij alles afbetaald heeft ;)
Precies in de verkeerde tijd begonnen, tegenvallers, en dan toch al bijna 2/3 aan cashflow betaald.

Op zich ook prima dat Collin dit nu blijkbaar handmatig verwerkt. Beter dit dan een automatische betaling in de wallet, dan een correctie en vervolgens een paar dagen later de herstelbetaling.
pi_216391254
quote:
14s.gif Op woensdag 22 januari 2025 15:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als je net als ik in de eerste lening zit zéér zeker.
Beide zelfs....
Pecunia non olet
pi_216391255
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_216391269
Sportschool overname zonder hypothecaire zekerheden

CCF

Linkje

SPOILER
pi_216391307
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 16:01 schreef Jaco078 het volgende:
Sportschool overname zonder hypothecaire zekerheden

CCF

Linkje

SPOILER
Van de zekerheden word ik niet heel erg wild eerlijk gezegd. Sowieso niet dekkend maar ook geen hypotheek.
Is er wel eens een WAV-e verhaal kopje onder gegaan? Kan me zo niets voor de geest halen...terwijl er toch al de nodige projecten geweest zijn.

Die ouders zullen wel adoptieouders zijn neem ik aan ;)
Pecunia non olet
pi_216391878
Iemand hier een insiders linkje van:
https://www.collincrowdfund.nl/eevery-b-v/

3de hypotheek op ruime overwaarde
pi_216392094
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 17:06 schreef polquito1971 het volgende:
Iemand hier een insiders linkje van:
https://www.collincrowdfund.nl/eevery-b-v/

3de hypotheek op ruime overwaarde
Wel België. Toch lastiger dan Nederlands vastgoed
pi_216392352
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 17:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wel België. Toch lastiger dan Nederlands vastgoed
Kun je uitleggen waarom dat lastiger is?
pi_216392409
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 17:55 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Kun je uitleggen waarom dat lastiger is?
- Andere regels
- Andere stappen die gezet moeten worden.
- Andere experts die ingeschakeld moeten worden.
- Mogelijk andersoortige bescherming van woningeigenaar.
- inschrijving registers anders dan in Nederland.

CCF is uitwinningexpert in Nederland. Niet zozeer in België.
pi_216394513
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2025 18:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
- Andere regels
- Andere stappen die gezet moeten worden.
- Andere experts die ingeschakeld moeten worden.
- Mogelijk andersoortige bescherming van woningeigenaar.
- inschrijving registers anders dan in Nederland.

CCF is uitwinningexpert in Nederland. Niet zozeer in België.
Dank .. begrijp ik, maar spreek je nu uit ervaring of werp je de vraag op of uitwinning van zekerheden in Belgie complexer is dan hier?
pi_216394671
Het zou langer kunnen duren om de uitwinning rond te maken. Wat op zich niet problematisch hoeft te zijn, als de overwaarde hoog genoeg is. De renteopbouw gaat gewoon door, bij weinig risico op de hoofdsom.

Zoals ik het lees is het hypotheekrecht in België heel sterk vergelijkbaar met dat van ons.
https://www.belgium.be/nl(...)/hypothecaire_lening

Beide partners moeten tekenen:
https://www.notaris.be/fa(...)jzondere-bescherming
Pecunia non olet
pi_216395092
Wellicht goed om iets over de uitwinning van hypothecaire zekerheden in verschillende buitenlanden op te nemen in de OP? Lijkt me wel nuttig voor naslag/referentie.

Heb zelf geen ervaring in België en zou daar graag over horen van anderen.

Ik kan wel iets bijdragen over Duitsland, op basis van een plukje probleemleningen bij EstateGuru (overigens verder een prima platform, maar hun Duitse team bleek alle vaardigheid en/of integriteit te missen... wederom een onderstreping van mijn overtuiging dat het platformrisico een stuk groter is dan het risico van individuele leningen, maar dat terzijde). Daarover deze informatie, afkomstig van een professionele 3rd party uitwinner die door EstateGuru is ingeschakeld:

"... the relevant German legislation, especially the enforcement law, follows a strict formal process and this might result in lengthy legal proceedings for some projects, especially if the borrower is not committed to resolving the problem, or actively works against such a resolution.

For example, before starting a forced auction, you need to prove that relevant correspondences, including demand and termination letters for loans and mortgages, have been physically delivered to the appropriate parties in a proper manner. In addition, there is a mandatory 6 month waiting period between the termination of the mortgage and the start of the enforcement. If you want to start enforcement actions, you need to deliver the mortgage deed via the court bailiff and borrowers can evade this process for weeks, or months, or sometimes even years.

In some cases, borrowers have changed their addresses or managing directors and sometimes it takes multiple attempts before we can get hold of them. Therefore, I anticipate that for many loans, it could take as long as 3 to 5 years to achieve a resolution. That has been the reality, based on our extensive experience, and I’m not going to sugarcoat it here."

Er zit daar na een jaar of drie nog geen schot in de zaak...
pi_216398329
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 20:38 schreef obligataire het volgende:
Het zou langer kunnen duren om de uitwinning rond te maken. Wat op zich niet problematisch hoeft te zijn, als de overwaarde hoog genoeg is. De renteopbouw gaat gewoon door, bij weinig risico op de hoofdsom.

Zoals ik het lees is het hypotheekrecht in België heel sterk vergelijkbaar met dat van ons.
https://www.belgium.be/nl(...)/hypothecaire_lening

Beide partners moeten tekenen:
https://www.notaris.be/fa(...)jzondere-bescherming
Ik heb geen concrete informatie over hypotheken vanuit België. Je hebt als CCF daar geen netwerk. Je kan niet je vaste partners zoals notaris, incassobureau, advocaat, deurwaarder gebruiken en bent meer afhankelijk wie je daarvoor inschakelt en hoe lang trajecten duren en maakt vaak dubbele uitwinningskosten.

Een verschil met België is dat een hypotheek niet levenslang ingeschreven staat in registers. In België is dit maximaal 30 jaar. Met looptijden bij crowdfunding project normaliter geen probleem.

Een ander verschil is dat er voor uitwinning een soort mediation traject doorlopen moet worden. Geen idee of hier vreemde zaken uit kunnen komen waardoor uitwinning niet volledig gedaan kunnen worden.

Ik heb wel een moeizaam betalend project op GvE met hypothecaire dekking. Uitwinning van woning wordt tot nu toe niet ingezet.

Ook een keer een project bij GvE gehad dat tot stand is gekomen voordat hypothecaire dekking was vastgelegd omdat termijnen in België erg lang duurde.
quote:
Bij de notaris in België, voor het passeren van de hypotheek op de woning, duurt dit helaas langer. Het is een bekend gegeven dat een dergelijk traject in België langer duurt dan in Nederland, maar in dit geval duurt het helaas wel erg lang. De notaris in België zet hier vol gas druk op maar is helaas afhankelijk van derden, waaronder de bank.
Ook ooit een bakkerij mevrouw die na default naar België is verhuisd waarbij uitwinning HA op Nederlands pensioen niet meer mogelijk was.

Er zijn voor mij genoeg projecten met hypotheken uit NL, waardoor ik geen buitenlands vastgoed hoef mee te nemen.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 23-01-2025 04:52:14 ]
pi_216399363
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 20:27 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Dank .. begrijp ik, maar spreek je nu uit ervaring of werp je de vraag op of uitwinning van zekerheden in Belgie complexer is dan hier?
Ik heb een vergelijkbaar project gehad en ik blijf voortaan weg bij Nedelandse platforms met hypothecair borg in Belgie of enig ander land. Dit was wel een KOM project, maar toch.

SPOILER
KOM is hun eigen jurisisch adviseur blijven gebruiken + een resem Belgische advocaten + deurwarder + ...

Dit was wel een project van iemand die uiteindelijk een groot charlatan bleek en waar er vanalles misging ook met de vestiging van de daadwerkelijke hypotheek.

Dit kan een prima project zijn, maar ik blijf er van weg. Komt binnenkort weer wel wat leuks voorbij.

Voor diegenen die nieuwschierig zijn geworden, failiessementsverslag:

SPOILER
Mijn eerste crowdfundingproject :( Gelukkig minimale inleg.
pi_216399445
quote:
Een verschil met België is dat een hypotheek niet levenslang ingeschreven staat in registers. In België is dit maximaal 30 jaar. Met looptijden bij crowdfunding project normaliter geen probleem.
Hypothecaire kredieten lopen dan ook normaliter maar 30 jaar. Een register van afgeloste kredieten lijkt me nutteloos.
pi_216400239
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 09:31 schreef Bieselke het volgende:
prima project zijn, maar....
Ik denk wel dat Collin heel goed toezicht houdt op het vestigen van de hypotheek. Die processen die lopen wel...
pi_216400252
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 20:27 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Met een gerichte zoekactie kom je in een van de 404 eerdere topics waarschijnlijk wel wat tegen over defaults in het buitenland.

Vanuit eigen ervaring: de wetten, regelgeving, normen en waarden zijn anders zodra je een grens over gaat.
Als je in de auto stapt en richting het zuiden rijdt, dan kan je een bekeuring krijgen voor dingen die hier niet in ons systeem zitten.
Zo kan je in Spanje een bekeuring krijgen als je een te dikke jas aan hebt of als je geen goede schoenen aan hebt. En zo heeft elk land zijn eigen 'rariteiten', Max Crowdfunding en o.a. InfraUnie zijn toch wel goede voorbeelden dat het over de grens flink anders kan gaan dan we hier gewend zijn.
pi_216400300
Dank voor de gedeelde ervaringen. Het blijft natuurlijk lastig omdat je het vooral hebt over een zekerheid die pas nodig is bij business die spaak loopt.

Sowieso neem ik nu al meer mee in de beoordeling dat een lening ruim in een eventuele overwaarde of andere zekerheden moet passen, omdat uitwinning inderdaad gewoon heel lang kan duren, er daarom vaak ook meer kosten nodig zijn en je ook graag nog wat rente ziet terugkomen.
Ervaring al in Nederland met 2 lopende defaults van 896 en 465 dagen.

Hij staat open en gaat toch redelijk vlot zo te zien.
pi_216400302
Startende autodealer start bedrijf volledig met vreemd vermogen

https://www.collincrowdfund.nl/german-cars-b-v/

Er zijn in de CF wat negatieve ervaringen uit het verleden met dit soort handel.
Hiertegenover staat een ruim dekkende materiele zekerheid.
pi_216400370
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:02 schreef Jaco078 het volgende:

Er zijn in de CF wat negatieve ervaringen uit het verleden met dit soort handel.
Is het niet een beetje verdekte zekerheid ook dat de lening vooral opgaat in de aanschaf van auto's waar je pandrecht op hebt?
Buiten dat de materiele zekerheid al voldoende is en er afgelost wordt, vind ik dit wel een duidelijke om mee te nemen.
pi_216400385
De taxatiewaarde ligt wel ver van de woz waarde van 375k.
pi_216400515
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:02 schreef Jaco078 het volgende:

als ik het perceel waar de tweede hypothecaire inschrijving op plaatsvind AG nummer 9 dan lijkt dit een deel van het totale perceel te zijn. Totale terrein is nummer 9,10, 45 en 64.
Wat ik mij nu afvraag waar is het taxatierapport op gebaseerd. Op alleen kadaster nummer 9 op of alles.
pi_216400549
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ik dacht even dat dat mogelijk was omdat de schuur die er achter staat niet in de woz zal zijn opgenomen, maar als ik het goed zie hoort die helemaal niet bij 17A (is ook ander kadastraal perceel) maar bij 15, voor mij een wat speciale situatie wat betreft indeling percelen.
pi_216400582
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:20 schreef Ricky86 het volgende:
Totale terrein is nummer 9,10, 45 en 64.
Op basis van de info bij wozwaardeloket trek ik voorlopig een iets andere conclusie, dan lijken 10,64.56 en 44 bij elkaar te horen (huisnummer 15) en zijn 45 (huisnummer 17) en 9 (huisnummer 17A) aparte bag entries.
pi_216400617
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
idem, op streetview lijkt het een aardig optrekje, maar via WOZwaardeloket zie je dat het een gedeeld woonhuis betreft en de schuur niet erbij hoort. De partner is lerares op een basisschool. Hij heeft al keurig een BVtje & Stakje opgericht. Nog ff zoeken naar zijn huidige ondernemersactiviteiten.
In het verleden heb ik een paar keer autohandel meegenomen waarvan er zeker 2 naar de galemiezen gingen. Nog ff goed nadenken.
Plus hij begeeft zich al in een business waarin veel concurrentie is en waar het onderscheiden moeilijk is.
pi_216400982
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 09:41 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Hypothecaire kredieten lopen dan ook normaliter maar 30 jaar. Een register van afgeloste kredieten lijkt me nutteloos.
In Nederland is dat wel gebruikelijk dat afgeloste kredieten in het register blijven staan. Je gaat pas uit het register na verkoop pand of na actieve doorhaling in het kadaster (tegen kosten huiseigenaar). In Belgie gaat dat automatisch na 30 jaar. In deze casus zal dit geen probleem opleveren, maar is wel een verschil. Aflossingsvrije kredieten lopen vaak bv. langer dan 30 jaar.
pi_216401118
quote:
12s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:28 schreef peterc het volgende:

[..]
idem, op streetview lijkt het een aardig optrekje, maar via WOZwaardeloket zie je dat het een gedeeld woonhuis betreft en de schuur niet erbij hoort. De partner is lerares op een basisschool. Hij heeft al keurig een BVtje & Stakje opgericht. Nog ff zoeken naar zijn huidige ondernemersactiviteiten.
In het verleden heb ik een paar keer autohandel meegenomen waarvan er zeker 2 naar de galemiezen gingen. Nog ff goed nadenken.
Plus hij begeeft zich al in een business waarin veel concurrentie is en waar het onderscheiden moeilijk is.
Op zich eens dat de 600K misschien aan de hoge kant is, maar als je 308K + 175K + uitwinningkosten\rente 20K (?) rekent, dan is de vraag dus meer of de marktwaarde dan ook zwaar onder de 500K komt.
Buiten dat hij volgens mij ook nog altijd een vooraad auto's op de balans heeft staan toch.
Of ben ik nu vreselijk naief? :)
pi_216401186
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:15 schreef polquito1971 het volgende:
Buiten dat hij volgens mij ook nog altijd een vooraad auto's op de balans heeft staan toch.
Die zijn dan natuurlijk verkocht / verdwenen :N
pi_216401224
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:22 schreef tnhb het volgende:

[..]
Die zijn dan natuurlijk verkocht / verdwenen :N
Als hij ze heeft verkocht dan staat er toch geld op de bankrekening van de BV.
Wat je dan doet is je indekken tegen malafide praktijken toch?
pi_216401479
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:15 schreef polquito1971 het volgende:
Of ben ik nu vreselijk naief?
Ik vrees van wel.

Zelf niet mee te maken gehad maar ook hierover zijn meerdere voorbeelden op het forum te vinden...
pi_216401485
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:25 schreef polquito1971 het volgende:
.....eh nee, daar hoef je niet meer van uit te gaan hoor @polquito1971, dat geld is dan allang weg....waar het ook naartoe moge zijn op dat moment. Als schuldeisers, deurwaarders, etc. achter je aan zitten, staat er vaak nog ¤0,01 op de rekeningen...
pi_216401504
Persoonlijk heb ik ook hele slechte ervaringen met projecten van Nederlandse platforms met buitenlandse zekerheden en/of hypotheken.

Bij elkaar 5 projecten gehad waarvan er 1 probleemloos, een met een kleine vertraging en 3 met grote problemen zijn verlopen. Deze 3 projecten (2 Engelse en 1 Duitse) hebben ook alle drie (naar verhouding) veel geld gekost. Ook de uitwinningkosten zijn vele malen hoger dan voor ons gebruikelijk. Ik ga er hier verder niet over in detail maar als je hier op het forum gericht gaat zoeken zijn er tig berichten over te vinden.

Zelf begin ik er dus ook niet meer aan. Misschien dat ik mijn mening t.z.t. ga bij stellen wat betreft Collin omdat Collin echt gaat werken met een eigen Duits platform met gedeeltelijk Duitse medewerkers. In mijn ogen is dat de enige juiste manier om goede en voldoende ervaring op te doen. Dat opdoen van de ervaring wacht ik eerst rustig af.
pi_216401862
AdCapital AG
¤ 3.900.000 | 9,0 % rente | 18 maanden |

Duits vastgoed met linkje
https://www.collincrowdfu(...)3897f19ff49732059efa
pi_216402049
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:27 schreef KrekelJapie het volgende:
AdCapital AG
¤ 3.900.000 | 9,0 % rente | 18 maanden |

Duits vastgoed met linkje
https://www.collincrowdfu(...)3897f19ff49732059efa
Wat een mega getallen zeg....
pi_216402114
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:25 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Wat je dan doet is je indekken tegen malafide praktijken toch?
Wat als ze (veel) goedkoper zijn verkocht dan gekocht omdat de markt in elkaar is gezakt, daarnaast maakt een bedrijf ook kosten die ergens van betaald moeten worden. Bij bedrijven waar het mis gaat is het geld op en zijn de goederen verkocht en is er dus uiteindelijk vrijwel niets meer. Maar een pand waar hypotheek op rust kan niet zomaar verkocht worden en dat geeft dus een extra zekerheid.
pi_216402264
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:44 schreef Jaco078 het volgende:
En dat je dan voor een paar mio voor 9% via collin crowdfund moet gaan financieren. Je zou zeggen dat er wel een of ander family office bereid is om dat te lenen.
pi_216402342
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:49 schreef tnhb het volgende:

[..]
Wat als ze (veel) goedkoper zijn verkocht dan gekocht omdat de markt in elkaar is gezakt, daarnaast maakt een bedrijf ook kosten die ergens van betaald moeten worden. Bij bedrijven waar het mis gaat is het geld op en zijn de goederen verkocht en is er dus uiteindelijk vrijwel niets meer. Maar een pand waar hypotheek op rust kan niet zomaar verkocht worden en dat geeft dus een extra zekerheid.
Nee dat snap ik ook wel. Even voor de goede orde ... ik ga nergens all-in en met collin direct kun je ook een klein bedrag doen.
En ik zou een voorraad ook nooit als complete zekerheid nemen, maar als ik het gewoon als een degelijke onderneming zie die mogelijk later in de problemen komt, dan zie ik een lening die het eerste jaar net niet in de overwaarde past (uitgaande van =< 500K), maar dat dat risico ook wel gedeeltelijk gedekt wordt door een voorraad.
Misschien naief, maar ik neem m voor een klein bedrag mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door polquito1971 op 23-01-2025 14:52:48 ]
pi_216402350
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 14:20 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Nee dat snap ik ook wel. Even voor de goede orde ... ik ga nergens all-in en met collin direct kun je ook een klein bedrag doen.
En ik zou een voorraad ook nooit als complete zekerheid nemen, maar als ik het gewoon als een degelijke onderneming zie die mogelijk later in de problemen komt, dan zie ik een lening die het eerste jaar net niet in de overwaarde past, maar dat dat risico ook wel gedeeltelijk gedekt worden door een voorraad.
Misschien naief, maar ik neem m voor een klein bedrag mee.
Miischien moeten we codes achterlaten bij twijfelgevallen, zodat we later kunnen terugzoeken of het uitgekomen is ;)
De code [I TOLD YOU SO]
pi_216402970
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:44 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Risico's lastig in te schatten bij dit soort grote projecten vind ik (tevens Duits). Aan de andere kant de kans dat het geld niet terug komt lijkt mij ook erg klein gezien de grote van de onderneming.
pi_216402997
SIG

Je hebt geïnvesteerd in het project Tulpenstraat 27 in Meppel. De hypotheek is op 21-1-2025 afgelost aan het einde van de looptijd van het project.
pi_216403167
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:42 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Risico's lastig in te schatten bij dit soort grote projecten vind ik (tevens Duits). Aan de andere kant de kans dat het geld niet terug komt lijkt mij ook erg klein gezien de grote van de onderneming.
Al 2 miljoen ingelegd. Maar toch twijfel ik nog wel een beetje. Inderdaad buitenlandse hypotheek en wat is de noodzaak van een financiering tegen 9% als die eventueel met eigen middelen afgelost wordt.
pi_216403269
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 16:05 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Al 2 miljoen ingelegd. Maar toch twijfel ik nog wel een beetje. Inderdaad buitenlandse hypotheek en wat is de noodzaak van een financiering tegen 9% als die eventueel met eigen middelen afgelost wordt.
"De herfinanciering zal naar verwachting plaatsvinden via een Sale-and-Lease-Back (SLB)-transactie, die momenteel wordt uitgewerkt."

Voelt riskant, maar kan ook mijn onbekendheid zijn.
pi_216403280
Ze maken nu 3 jaar op rij verlies (weliswaar afnemend) maar de prognose 2025 wordt door de aandelenbeleggers nog niet omarmd aan het koersverloop te zien. Ik blijf ervan af.

https://finance.yahoo.com/quote/ADC.F/financials/
pi_216403647
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 16:16 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ze maken nu 3 jaar op rij verlies (weliswaar afnemend) maar de prognose 2025 wordt door de aandelenbeleggers nog niet omarmd aan het koersverloop te zien. Ik blijf ervan af.

https://finance.yahoo.com/quote/ADC.F/financials/
Dat ga ik alles overwegend ook doen. Misschien dan toch maar de Karaoke in Arnhem.
pi_216403929
Wat denken we van deze:

Collonella herfinanciering

https://waardevoorjegeld.(...)q5hw&_hsmi=343860576
pi_216404364
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 16:58 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Dat ga ik alles overwegend ook doen. Misschien dan toch maar de Karaoke in Arnhem.
Die Karaoke in Arnhem is wel erg snel na de vorige in Zwolle, begin november.
pi_216404390
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 17:26 schreef polquito1971 het volgende:
Wat denken we van deze:

Te ingewikkelde constructie met aandelen
pi_216404607
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 18:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Te ingewikkelde constructie met aandelen
Voor mij is WvjG nog regelmatig te veel gegoochel en geknutsel en te veel op basis van vertrouwen. Dus ik sla over.
pi_216404620
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 18:11 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die Karaoke in Arnhem is wel erg snel na de vorige in Zwolle, begin november.
Eens. Die heb ik wel meegepakt toen. Dus twijfel ook. Maar wel een leuk concept (al zal ik er zelf waarschijnlijk niet zo snel heengaan)
pi_216404825
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 18:35 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Eens. Die heb ik wel meegepakt toen. Dus twijfel ook. Maar wel een leuk concept (al zal ik er zelf waarschijnlijk niet zo snel heengaan)
Nu ik gister die TEDS mee heb genomen hoef ik niet meer te twijfelen, even uitgespeeld tot er weer wat meer terug is. Maar anders had ik hem ook niet meegenomen omdat het voor mij te snel na de vorige is. Ik wil best meerdere projecten van dezelfde leningnemers, maar dan moet er wel wat meer tijd tussen zitten en er dus ook een deel van de eerdere lening(en) terug zijn.
Ik had wel eerder een andere vestiging in Tilburg meegenomen, maar dat was alweer in oktober 2018 en die was half 2023 afgelost. Verder vond ik dat ze voor de vestiging in Groningen een lening hadden bij GVE in 2015.
Ze hebben het dus na de vestiging in Tilburg (en corona) dus rustiger aan gedaan en nu zien ze blijkbaar meer nieuwe kansen.
pi_216405465
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 17:26 schreef polquito1971 het volgende:
Wat denken we van deze:

Een vergelijkbaar project in Spanje gaat morgen live bij NLI, maar dan met eerste hypotheek en een naar mijn mening beter bij het risico passende rente van 11.2 %. Ook daar ga ik trouwens niet aan meedoen.

WvjG:
quote:
...is het dringende advies gegeven om begeleiding te regelen vanuit een vertrouwd accountantskantoor, die naast de gehele planning ook een meerjaren-liquiditeitsprognose opstelt. De gesprekken hierover zijn in een vergevorderd stadium.
Komt goed hoor! :Y
pi_216405963
Een beetje als begeleidingspakketen GvE. Hoeveel van die projecten zullen zijn uitgemond in een default
https://www.geldvoorelkaar.nl/intermediair/diensten/
pi_216406070
Mijn speurneus werd geprikkeld door het ontbreken van een adres bij het Italiaanse WvjG project. Hier dus. Vanaf de autostrada streetview is de bouw te volgen.
Toevoeging: of gewoon op de facebookpagina natuurlijk (laatste update 2020).

[ Bericht 21% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 23-01-2025 20:16:06 ]
pi_216408982
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 18:54 schreef Soulfreak het volgende:
d tussen zitten en er dus ook een deel van de eerdere lening(en) terug zijn.
Vraag is even ( nog niet bekeken inhoudelijk): is het dezelfde ondernemer, of is het hetzelfde franchiseconcern. Scheelt nogal natuurlijk.
pi_216409036
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:07 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Vraag is even ( nog niet bekeken inhoudelijk): is het dezelfde ondernemer, of is het hetzelfde franchiseconcern. Scheelt nogal natuurlijk.
Zelfde ondernemers, geen franchise.
pi_216411548
"Duitse auto's" staat nu open op Collin
pi_216411605
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 11:00 schreef Jaco078 het volgende:
Vooral veel investeerders die een kleine inleg doen als ik bij de “laatste investeringen” kijk.
pi_216411663
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 11:05 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Vooral veel investeerders die een kleine inleg doen als ik bij de “laatste investeringen” kijk.
Tot op heden een gemiddelde van ¤479,- per investeerder.
pi_216412357
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
In Nederland is dat wel gebruikelijk dat afgeloste kredieten in het register blijven staan. Je gaat pas uit het register na verkoop pand of na actieve doorhaling in het kadaster (tegen kosten huiseigenaar). In Belgie gaat dat automatisch na 30 jaar. In deze casus zal dit geen probleem opleveren, maar is wel een verschil. Aflossingsvrije kredieten lopen vaak bv. langer dan 30 jaar.
Ik dacht dat aflossingsvrij in Belgie niet mocht, maar blijkbaar zijn er toch enkele aanbieders daarvan. Bij de grootbanken kan je normaliter hypothecair enkel lenen op max 30 jaar.

Maar mag in Belgie blijkbaar toch.
pi_216413096
SiG pandje dat eind vorig jaar afgelost had moeten, nu onder bod:

SPOILER
pi_216413336
Linkje voor nieuw verbouwingsproject CCF:

https://www.collincrowdfu(...)0f014b6a892fcf8850a2
pi_216413509
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 13:41 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

misschien lees ik het verkeerd maar ik krijg de indruk dat de zekerheden deels dezelfde zijn als die ook voor een ander project van deze geldnemer zijn ingezet
pi_216413525
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 13:57 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
misschien lees ik het verkeerd maar ik krijg de indruk dat de zekerheden deels dezelfde zijn als die ook voor een ander project van deze geldnemer zijn ingezet
Nee toch? Dit keer een ander die komt met een materiele borgstelling obv onroerend goed.
Die vorige heb ik daarom meegenomen en ik overweeg ook deze. Enige rem lijkt dat het wellicht niet verstandig is veel bij dezelfde ondernemers te investeren. Iets met spreiding :)
pi_216413540
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 11:00 schreef Jaco078 het volgende:
waarom loopt deze zo langzaam? Ik begrijp dat hij (maar) 3 of 4 auto's gaan kopen van deze financiering.
pi_216413546
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
waarom loopt deze zo langzaam?
Omdat jullie allemaal zo negatief waren ;)
Maar wel raar inderdaad. Meestal als een lening op papier compleet hypothecair gedekt is, dan is ie binnen no time vol geschreven.

[ Bericht 5% gewijzigd door polquito1971 op 24-01-2025 14:20:24 ]
pi_216413602
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 13:59 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Nee toch? Dit keer een ander die komt met een materiele borgstelling obv onroerend goed.
Die vorige heb ik daarom meegenomen en ik overweeg ook deze. Enige rem lijkt dat het wellicht niet verstandig is veel bij dezelfde ondernemers te investeren. Iets met spreiding :)
klopt, zekerheden deels hypo op ander pand dan waarvoor financiering wordt gevraagd maar wel verschillende, ze bezitten kennelijk nogal wat. Overigens is die vorige eind okt 24 volgeschreven dus dat ze steeds netjes betaald hebben zegt weinig
pi_216413963
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
waarom loopt deze zo langzaam? Ik begrijp dat hij (maar) 3 of 4 auto's gaan kopen van deze financiering.
De verhoogt risico score die Collin meegeeft in de pitch zal niet bijdragen en de combinatie startende onderneming met een (denk ik) vrij hoge taxatie van de woning.
pi_216414060
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:09 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
klopt, zekerheden deels hypo op ander pand dan waarvoor financiering wordt gevraagd maar wel verschillende, ze bezitten kennelijk nogal wat. Overigens is die vorige eind okt 24 volgeschreven dus dat ze steeds netjes betaald hebben zegt weinig
Ik begin alleen nu wel te twijfelen over het plan.
Begrijp ik het nu goed dat je 2 appartementen van 55m2 en 56m2 gaat transformeren naar 3 appartementen en dat je die dan voor 700K per stuk kwijt kunt?
pi_216414110
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:50 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Begrijp ik het nu goed dat je 2 appartementen van 55m2 en 56m2 gaat transformeren naar 3 appartementen en dat je die dan voor 700K per stuk kwijt kunt?
zoiets ja, kern is dat ze niet meer dan 2/3 van de taxatiewaarde betalen omdat er nog een huurder in zit
pi_216414274
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:50 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Als ik kijk op de kadastrale kaart zijn er op dit perceel 3 adressen, 124-2, 124-3 en 124-H. Bij andere percelen in de straat zijn er 4 adressen, dan is er ook xxx-1. In de pitch wordt gesproken over een transformatie van de berging waardoor het woonoppervlakte vergroot wordt naar circa 217 m2 totaal en over een nog nader vast te stellen complexaanduiding appartementsindex 1. Dan is mijn gedachte dat 124-1 nu in gebruik is als berging, bv voor de winkel eronder.
pi_216414423
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 15:12 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Als ik kijk op de kadastrale kaart zijn er op dit perceel 3 adressen, 124-2, 124-3 en 124-H. Bij andere percelen in de straat zijn er 4 adressen, dan is er ook xxx-1. In de pitch wordt gesproken over een transformatie van de berging waardoor het woonoppervlakte vergroot wordt naar circa 217 m2 totaal en over een nog nader vast te stellen complexaanduiding appartementsindex 1. Dan is mijn gedachte dat 124-1 nu in gebruik is als berging, bv voor de winkel eronder.
Oke dank ... zie het nu. Had ik niet gelezen, maar wat je zegt wordt die berging erbij getrokken en dan klinkt 3 x 70m2 en 700K per app iets realistischer.
pi_216414911
SIG Dorpsstraat Halsteren vervroegd afgelost.
pi_216415208
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-voor-spaartaks-door

Staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen gaat het plan om de box 3-belasting aan te passen toch doorzetten, ondanks dat de Raad van State een vernietigend oordeel heeft geveld over het plan.
pi_216415293
Aan het einde van de vrijdag nog een nieuwe CCF: https://www.collincrowdfund.nl/wietse-dijkstra-holding-b-v/
pi_216415698
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:05 schreef Ricky86 het volgende:
Aan het einde van de vrijdag nog een nieuwe CCF: https://www.collincrowdfund.nl/wietse-dijkstra-holding-b-v/
Ziet er goed uit. Ik hou mij aanbevolen voor een linkje. Jammer dat het geen reguliere Collin is i.v.m. de hoogte van de fee en dat de helft van de lening wordt afgelost na een jaar.
pi_216415737
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:58 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Ziet er goed uit. Ik hou mij aanbevolen voor een linkje. Jammer dat het geen reguliere Collin is i.v.m. de hoogte van de fee en dat de helft van de lening wordt afgelost na een jaar.
Ook net na jaarwisseling. Aflossing december was interessanter #VRH
pi_216415964
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:58 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Ik hou mij aanbevolen voor een linkje. Jammer dat het geen reguliere Collin is i.v.m. de hoogte van de fee en dat de helft van de lening wordt afgelost na een jaar.
Ziet er goed uit, die ingenieur. Een solvabiliteit van 98% dalend naar 85%. Niet verkeerd.

[ Bericht 3% gewijzigd door krokodil16 op 24-01-2025 18:33:27 ]
pi_216415999
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 13:41 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

Uit de pitch: De solvabiliteit op basis van de voorlopige jaarcijfers 2024 was 21% op een balanstotaal van ¤ 3.832.000,-. De solvabiliteit na financiering bedraagt circa 20% op een totaalbalans van ¤ 5.822.000. We kwalificeren de solvabiliteit als Voldoende.

Lijkt me stug dat die solvabiliteit maar 1% zakt als je een lening van 1,5 mln afsluit.
pi_216419910
Serkan zijn koper last het afweten.

Beste investeerders,

Op 16 januari 2025 was het einde van de leningovereenkomst. De aanvrager heeft ons laten weten het project voor een korte periode te herfinancieren. De kopende partij heeft besloten niet af te nemen waardoor wij het project voor de minimale looptijd van 6 maanden gaan herfinancieren. Wij zijn in afwachting van alle stukken om de herfinanciering aan te bieden op ons platform.

Team,
SamenInGeld

Bekijk project: Maastricht Frederik Hendriklaan 50 B06

Dat krijg je met dit soort last minute verkopen.
Afijn ben benieuwd naar de voorwaarden van de nieuwe 6 maands lening.
pi_216420495
..

[ Bericht 21% gewijzigd door obligataire op 25-01-2025 10:04:27 ]
Pecunia non olet
pi_216424592
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:05 schreef Ricky86 het volgende:
Voor degene die niet kunnen wachten tot maandag, hier het linkje.

https://www.collincrowdfu(...)74478a11f878a2357389
pi_216424978
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 13:19 schreef quepos het volgende:

[..]

zekerheden prima maar details over wat hij precies gaat doen met het geld ontbreken
pi_216425162
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 14:07 schreef Slingervinger het volgende:
details over wat hij precies gaat doen met het geld ontbreken
dat viel mij ook op. Van die vastgoedportefeuille in het buitenland blijkt verder ook niet veel.

Op de balans zou je overigens bij BNI verwachten dat er 125k bij kortlopende schulden zou staan
pi_216425352
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 14:22 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
dat viel mij ook op. Van die vastgoedportefeuille in het buitenland blijkt verder ook niet veel.

Op de balans zou je overigens bij BNI verwachten dat er 125k bij kortlopende schulden zou staan
belangrijkste is dat er geen "buitenlandse" zekerheden zijn want daar begin ik niet meer aan na een pak slechte ervaringen
pi_216425715
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 14:07 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
zekerheden prima maar details over wat hij precies gaat doen met het geld ontbreken
Financieringsbehoefte: liquide middelen voor aankoop onroerend goed

Nou ja het is niet de eerste lening die voorbij komt waarbij bestaande overwaarde gebruikt wordt om nieuw vastgoed aan te kopen toch?
Wat ik wel weer bijzonder vind hier. In bijna alle leningen stijgt de veronderstelde taxatiewaarde altijd flink uit boven de WOZ, terwijl hier een taxatie gegeven wordt van 639K en een WOZ 1-2023 op 761K staat.
Is daar een logische verklaring voor?
pi_216443422
Ik zie toevallig dat https://horecacrowdfunding.nl/projects/sla-leiden-0lj6mr9o te koop staat. Google geeft aan "permanently closed". (ik zit er zelf niet in).
https://www.horecamakelaa(...)rtje-centrum-leiden/

Video presentatie staat sinds 9 januari op Youtube Bekijk deze YouTube-video
pi_216444224
Vandaag nieuw gepubliceerd op CCF

¤ 280.000 | 9,5 % rente | 24 maanden

https://www.collincrowdfu(...)de-57-a-te-waalwijk/

Minimaal risico......
pi_216445046
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 22:48 schreef delcielo het volgende:
Vandaag nieuw gepubliceerd op CCF

¤ 280.000 | 9,5 % rente | 24 maanden

https://www.collincrowdfu(...)de-57-a-te-waalwijk/

Minimaal risico......
volgens Collin niet volgens DB (laag risico). Dat flikken ze vaker
pi_216446242
quote:

[..]

Thx! Loopt al lekker voor in de voorinschrijving voor een Direct Project. Heb hem zelf iets ruimer dan normaal meegenomen.
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 08:10:10 #200
42184 crew  DaMart
pi_216446385
quote:

[..]

Bedankt. Heb hem ook meegenomen.
pi_216447624
Linkje Collin
*ns D*rpje

SPOILER
pi_216447672
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:52 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Collin
*ns D*rpje

SPOILER
Ben benieuwd wat jullie van dit project vinden.
Er zijn zekerheden maar hoe makkelijk zijn deze uit te winnen als het mis gaat vraag ik mij af. Verder is de resultaat negatief de afgelopen jaren.
pi_216447972
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 10:58 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat jullie van dit project vinden.
Er zijn zekerheden maar hoe makkelijk zijn deze uit te winnen als het mis gaat vraag ik mij af. Verder is de resultaat negatief de afgelopen jaren.
Ik loop hier met een grote boog omheen.
Als ik lees waaraan ze het geld gaan uitgeven dan is het onderpand (als ze het al gerealiseerd krijgen) nauwelijks iets waard voor een gemiddelde koper. Het is te hopen dat het project succesvol voor de coöperatie gaat verlopen want als dit mis gaat dan gaat het ook gelijk goed mis en gaat het, ondanks de 1e hypotheek, een duur grapje worden voor de investeerders.
pi_216448103
quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2025 11:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik loop hier met een grote boog omheen.
Als ik lees waaraan ze het geld gaan uitgeven dan is het onderpand (als ze het al gerealiseerd krijgen) nauwelijks iets waard voor een gemiddelde koper. Het is te hopen dat het project succesvol voor de coöperatie gaat verlopen want als dit mis gaat dan gaat het ook gelijk goed mis en gaat het, ondanks de 1e hypotheek, een duur grapje worden voor de investeerders.
Een sympathiek project, maar helaas zijn dit soort muesli-eters doorgaans niet erg zakelijk ingesteld. Daarnaast ontstaan er soms ook knetterende ruzies in een idealistische woongemeenschap. Verder vind ik het weer eens onduidelijk waarover de hypotheek genomen wordt. Overeind 24, 3998 JA Schalkwijk is alleen de boerderij met een wozwaarde van ¤ 465.000,-
pi_216448199
Nieuwe CCF, met linkje:

¤ 500.000 | 10,0 % rente | 26 maanden

SPOILER
pi_216449031
Heeft iemand een linkje van het Waalwijk project bij Collin https://www.collincrowdfu(...)de-57-a-te-waalwijk/
pi_216449110
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:15 schreef Slingervinger het volgende:
Heeft iemand een linkje van het Waalwijk project bij Collin https://www.collincrowdfu(...)de-57-a-te-waalwijk/
het is nogal een apart gebeuren 57a / straatzijde is een garage-ingang met daarachter een gebouw waarin wel een paar appartementen kunnen blijkbaar. een creatieve architect kan er wel wat van maken maar de vergunning ?
Zie wozwaardeloket
pi_216449125
quote:
12s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:23 schreef peterc het volgende:

[..]
het is nogal een apart gebeuren 57a / straatzijde is een garage-ingang met daarachter een gebouw waarin wel een paar appartementen kunnen blijkbaar. een creatieve architect kan er wel wat van maken maar de vergunning ?
Zie wozwaardeloket
die vergunning moet ik ook nog zien inderdaad maar ze hebben een terugvaloptie ook al is die minder gunstig
pi_216449261
10% rente reflecteert het risico wel afdoende wat mij betreft, ik heb hem basis meegenomen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_216449494
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:24 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
die vergunning moet ik ook nog zien inderdaad maar ze hebben een terugvaloptie ook al is die minder gunstig
Staat nu open.
pi_216449499
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 13:15 schreef Slingervinger het volgende:
Iets meer plaatjes:
https://www.fundainbusine(...)0377-westeinde-57-a/
pi_216449510
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:01 schreef delcielo het volgende:

[..]
Staat nu open.
vol in 1 min
pi_216449519
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:02 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
vol in 1 min
Ow hahaha verkeerd moment om plaatjes te zoeken dus :)
pi_216449540
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:02 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
vol in 1 min
Klopt, het lijkt ook te mooi om waar te zijn. Je koopt iets voor 190k, verbouwt het voor 100k en krijgt er in het slechtste scenario ruim 500k voor en als het wel gesplitst mag worden ruim 700k. Ik ben geen klusser, maar denk dat er nog wel wat meer geld tegen aan moet, om het daadwerkelijk tegen deze prijzen te verkopen. .
pi_216449572
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:06 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Klopt, het lijkt ook te mooi om waar te zijn. Je koopt iets voor 190k, verbouwt het voor 100k en krijgt er in het slechtste scenario ruim 500k voor en als het wel gesplitst mag worden ruim 700k. Ik ben geen klusser, maar denk dat er nog wel wat meer geld tegen aan moet, om het daadwerkelijk tegen deze prijzen te verkopen. .
Ze doen alles in eigen beheer, dus geen arbeidsloon nodig. Dan nog, is er fors ruimte voor tegenvallers op te vangen.
Pecunia non olet
pi_216449638
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ze doen alles in eigen beheer, dus geen arbeidsloon nodig. Dan nog, is er fors ruimte voor tegenvallers op te vangen.
Begrijp ik en eens.
pi_216450211
Vandaag weer eens een update wat betreft Kind*routlet (Collin).

SPOILER
Nog even afwachten dus en kijken of de woning genoeg oplevert. Bij navraag eerder dit jaar gaf Collin aan dat de WOZ waarde ¤521.000 is en hypothecaire inschrijving van de 1e hypotheekhouder ongeveer ¤ 400.000. Er is een 2e hypotheek voor Collin van ¤50.000 en het nog openstaande bedrag is net iets minder dan ¤59.000.
pi_216450348
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:09 schreef Soulfreak het volgende:
Vandaag weer eens een update wat betreft Kind*routlet (Collin).

SPOILER
Nog even afwachten dus en kijken of de woning genoeg oplevert. Bij navraag eerder dit jaar gaf Collin aan dat de WOZ waarde ¤521.000 is en hypothecaire inschrijving van de 1e hypotheekhouder ongeveer ¤ 400.000. Er is een 2e hypotheek voor Collin van ¤50.000 en het nog openstaande bedrag is net iets minder dan ¤59.000.
Een plan van aanpak maken over verkoop woning.
pi_216450747
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wat dan blijkbaar een paar maanden gaat duren aangezien Collin aangeeft dat ze verwachten dat de woning in het voorjaar via een makelaar in de verkoop wordt gebracht. De problemen met dit project begonnen al 5 jaar geleden, dus een paar maanden extra kunnen er ook nog wel bij.
Maar goed, de woning gaat dus in de verkoop en er zou genoeg overwaarde zijn voor de 2e hypotheek, zeker als de woning sinds de peildatum van de WOZ nog wat in waarde is gestegen. Dat is al beter dan 4 jaar geleden toen die 2e hypotheek werd gevestigd en er sprake was van beperkte overwaarde.
pi_216451429
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Tsja, de bewindvoerder wil natuurlijk ook z'n hapje van de koek hebben...
pi_216451977
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 17:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
Tsja, de bewindvoerder wil natuurlijk ook z'n hapje van de koek hebben...
Simpel even 1 of 2 plaatselijke makelaars en een taxateur uitnodigen levert natuurlijk niet genoeg op.
Maar het kan ook nog zijn dat de woning nog wat cosmetisch opgeleukt moet worden met bv een likje verf hier en daar. Gezien het feit dat er al 5 jaar finaciele problemen zijn met dit project zal er wel niet al te veel aan onderhoud zijn uitgegeven aan de eigen woning.
pi_216452026
quote:

[..]

Meegepakt, thanks
pi_216454652
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 04:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Goede vraag voor CCF.
SPOILER
pi_216456720
quote:
99s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:16 schreef CaLeX het volgende:

[..]
SPOILER
Dan had ik het dus goed gelezen dat de volledige 250k tot het eind van de lening bij Collin stond.
Afijn gaat dus zeker goed komen
pi_216457343

[ Bericht 33% gewijzigd door peterc op 28-01-2025 11:01:30 ]
pi_216457576
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 08:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dan had ik het dus goed gelezen dat de volledige 250k tot het eind van de lening bij Collin stond.
Afijn gaat dus zeker goed komen

En dat Collin dat netjes heeft uitgevoerd.
pi_216457804
Het Durpje UA bij Collin open / 60% vol , maar ik heb meer met het café van Anja *O*
linkje?https://www.collincrowdfund.nl/anjas-oosterwaal/
pi_216458166
kortlopend project 12 mnd bij Collin, perceel met pand wordt aangekocht waarna perceel gesplitst wordt en afzonderlijk verkocht https://www.collincrowdfund.nl/o-amrani-en-a-b-m-egelmeers/ linkje welkom
pi_216458298
Linkje Collin

*mrani

SPOILER
pi_216458306
Linkje Collin

K*sterstraat

SPOILER
pi_216459645
Ik was op zoek naar een jaaropgave bij mcf en zag daar tot m'n verbazing een positief saldo op m'n wallet staan, blijkt dat er afgelopen zaterdag (25/1) een stukje aflossing voor het project #627576 is ontvangen.
pi_216459691
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 12:23 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Collin

K*sterstraat

SPOILER
Leuk projectje als je regelmatig je Excel administratie wilt aanpassen ;)
pi_216459743
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:23 schreef tnhb het volgende:
Ik was op zoek naar een jaaropgave bij mcf en zag daar tot m'n verbazing een positief saldo op m'n wallet staan, blijkt dat er afgelopen zaterdag (25/1) een stukje aflossing voor het project #627576 is ontvangen.
Heifeskamp idd. Zit er toch iets van beweging in het dossier.
Pecunia non olet
pi_216460508
quote:
Linkje Collin

K*sterstraat

SPOILER
Staat of valt dit project met de haalbaarheid van de vergunning? Zonder vergunning lijkt mij de potentie beperkt.
pi_216460591
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 16:14 schreef Divi het volgende:

[..]
Staat of valt dit project met de haalbaarheid van de vergunning? Zonder vergunning lijkt mij de potentie beperkt.
Dat lijkt me niet. Dat levert 750k op -/- kosten. Maakt het extra mooi. Anders wordt de verwachte opbrengst 2,1M EUR. Denk vooral het uitponden en opfrissen de winst opleveren.
pi_216460716
Non-publieke parel op CCF
SPOILER
pi_216460721
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 16:47 schreef Jaco078 het volgende:
SPOILER
Waarom een parel?
pi_216460797
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 16:48 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Waarom een parel?
Investeerder 4****9 is het met Jaco eens en investeert 420k. Ik denk er nog even over na.
pi_216460811
quote:
SPOILER
Het parel gedeelte snap ik ook niet..
Geen vergunning en bij aanvang boven de 100% LTV
Het aan te kopen object staat al 4 maanden (voor A'dam begrippen lang) op Funda en is zelfs 125k in prijs verlaagd. Geen koopje of zeer courant onderpand mi

ps. geen aanval hoor;) Linkjes worden zeer gewaardeerd!
pi_216460822
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 16:57 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Investeerder 4****9 is het met Jaco eens en investeert 420k. Ik denk er nog even over na.
Kun je nagaan als ie ook nog doet aan spreiding ... uhh ik neem deze mee voor mijn basisbedrag ;)
pi_216460860
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:01 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Kun je nagaan als ie ook nog doet aan spreiding ... uhh ik neem deze mee voor mijn basisbedrag ;)
Zal vast het MKB Fonds zijn. Ik was het in elk geval niet 😉
pi_216460917
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 16:59 schreef impact9 het volgende:
100% LTV
mwah met 380k in bouw en 120k in rentdepot ben ik het daar niet helemaal mee eens.

Parel vind ik echter ook wat overdreven positief.
pi_216460936
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:12 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
mwah met 380k in bouw en 120k in rentdepot ben ik het daar niet helemaal mee eens.

Parel vind ik echter ook wat overdreven positief.
Is er nog iemand die de materiele borgstelling van 500K mee weegt bij de zekerheden?
pi_216460970
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 16:59 schreef impact9 het volgende:

[..]
Het parel gedeelte snap ik ook niet..
Geen vergunning en bij aanvang boven de 100% LTV
Het aan te kopen object staat al 4 maanden (voor A'dam begrippen lang) op Funda en is zelfs 125k in prijs verlaagd. Geen koopje of zeer courant onderpand mi

ps. geen aanval hoor;) Linkjes worden zeer gewaardeerd!
Mijn beeld irt parel:
WOZ 1244k
Rentedepot 116k
Bouwdepot 380k
Maakt grof 1740k in de pot tegen een lening van 1430k.
Mocht vergunning niet verleend worden, dan wellicht niet verbouwd en alles wederom verkocht. Dan moet het 1430- 116 - 380 = 934k opbrengen .
Anders wordt 380k aangewend voor verbouwing en stijgt de waarde/WOZ meer dan bouwdepot 380k leger wordt. Parallel lopen rentebetalingen uit de 116k

[ Bericht 0% gewijzigd door Groover2018 op 28-01-2025 17:25:09 (Foutje berekening restwaarde ) ]
pi_216460995
Wow en nog 1: Investeerder – 2****5 100K
pi_216461004
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:14 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Is er nog iemand die de materiele borgstelling van 500K mee weegt bij de zekerheden?
Ik niet, ik zie het meer als een morele verklaring en die heeft voor mij geen waarde indien het stormt
pi_216461008
quote:
SPOILER
Dan pak ik liever Vierlingsbeek mee, procentje meer en meer vertrouwen in.
pi_216461125
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 15:38 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Update:

Wij hebben het project 729 Restaurant Dobre (tijdelijk) on-hold gezet. De ondernemers hebben ons laten weten de onderneming te hebben verkocht. Wij hebben de ondernemers hiervoor een aflosnota gestuurd, maar deze is nog niet door hen voldaan.

Vandaag is door ons een nieuwe aflosnota verstuurd met als betaaldatum vrijdag 24 januari aanstaande. Zodra wij de betaling van de ondernemers hebben ontvangen zal dit project dus vervroegd worden afgelost.
Vandaag afgerond en op de rekening.
pi_216461187
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:21 schreef quepos het volgende:

[..]
Dan pak ik liever Vierlingsbeek mee, procentje meer en meer vertrouwen in.
Wat als splitsing niet lukt…..WOZ 474k versus schuld 565k-57k =508 K
pi_216461224
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:39 schreef Groover2018 het volgende:

[..]
Wordt er niet een beetje afgedekt door die andere zekerheid:
SPOILER

[ Bericht 3% gewijzigd door polquito1971 op 28-01-2025 18:22:00 ]
pi_216461340
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:39 schreef Groover2018 het volgende:

[..]
WOZ 474k is van 1 januari 2023, en het pandje in Wijchen is ook nog geld waard.
pi_216461623
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 17:54 schreef quepos het volgende:

[..]
WOZ 474k is van 1 januari 2023, en het pandje in Wijchen is ook nog geld waard.
Als we daar hypothecaire dekking op hadden gehad, was het project een stuk beter.
pi_216461688
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 18:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als we daar hypothecaire dekking op hadden gehad, was het project een stuk beter.
Exact!, nu geen waarde voor de lening anders dan dat hij niet nog meer schulden aangaat. Kortom de rem zit erop qua dit extra pand.
pi_216461722
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 18:40 schreef Groover2018 het volgende:

[..]
Exact!, nu geen waarde voor de lening anders dan dat hij niet nog meer schulden aangaat. Kortom de rem zit erop qua dit extra pand.
Hij is hoofdelijk aansprakelijk, mag dat pand niet verzwaren met meer hypotheek en mag het niet verkopen zonder toestemming van Collin. Wat biedt een tweede hypotheek op dit pand dan nog meer?
pi_216462095

[ Bericht 100% gewijzigd door Groover2018 op 28-01-2025 19:25:20 (Op zoek naar spoiler ) ]
pi_216462232
SPOILER
pi_216462267
Iemand toevallig een linkje van Anja's Oosterwaal?
pi_216462720
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 19:32 schreef Groover2018 het volgende:
SPOILER
Ja oke ... mocht er wat gebeuren en er staat bijv. nog belastingschuld open, dan is het weg zekerheid. En wat overblijft delen met alle overige schuldeisers.
Ik denk nog teveel in goedbedoelende ondernemers die de mist in gaan, maar je moet je gewoon indekken tegen meer.
Eigenlijk ervaar ik het nut van het hebben van hypotheekrecht nu al bij Best ch*ces.
Goed om nog even wakker geschud te worden ... dank :)
pi_216466969
Update Li**ma***bouw

SPOILER
De problemen komen niet helemaal als een verrassing, kijkend naar zijn bedrijfsbalans van destijds.
Hij doet structureel iets helemaal verkeerd.

Het vastgoed raken ze wel kwijt, maar niet voor de hoofdprijs? De helft is ook genoeg :)
Pecunia non olet
pi_216467644
M*erz*rg update

SPOILER
Apart dat je in deze tijd zo lang nodig hebt om een pand in een centrum kwijt te raken, maar goed.
pi_216467951
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 19:59 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Ja oke ... mocht er wat gebeuren en er staat bijv. nog belastingschuld open, dan is het weg zekerheid. En wat overblijft delen met alle overige schuldeisers.
Ik denk nog teveel in goedbedoelende ondernemers die de mist in gaan, maar je moet je gewoon indekken tegen meer.
Eigenlijk ervaar ik het nut van het hebben van hypotheekrecht nu al bij Best ch*ces.
Goed om nog even wakker geschud te worden ... dank :)
Maar stel;

- Waarde 200k
- Eerste hypotheek 100k
- CF lening 50k met negatieve hypotheek verklaring

Volgens mij staat er dan niets in de weg om de eerste hypotheek alsnog even op te hogen met 100k.

Als het misgaat heb je misschien nog een claim van onbehoorlijk bestuur aan je broek, maar soit.
pi_216467979
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 10:43 schreef polquito1971 het volgende:
M*erz*rg update

SPOILER
Apart dat je in deze tijd zo lang nodig hebt om een pand in een centrum kwijt te raken, maar goed.
Ik snap het ook niet helemaal, het heeft natuurlijk wel al lang zat geduurd.

Maar het lijkt mij in de verkoop altijd meer op te leveren dan bij een executieveiling.

Waarom wordt hij dus niet opnieuw in de markt gezet, en dan voor een flinke lagere vraagprijs?
pi_216468681
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 09:27 schreef obligataire het volgende:
Update Li**ma***bouw

SPOILER
De problemen komen niet helemaal als een verrassing, kijkend naar zijn bedrijfsbalans van destijds.
Hij doet structureel iets helemaal verkeerd.

Het vastgoed raken ze wel kwijt, maar niet voor de hoofdprijs? De helft is ook genoeg :)
Gaat toch vooral om een stuk weiland (al dan niet met paard(enbak)).

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 29-01-2025 12:42:44 ]
pi_216469394
quote:
99s.gif Op woensdag 29 januari 2025 11:06 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Maar stel;

- Waarde 200k
- Eerste hypotheek 100k
- CF lening 50k met negatieve hypotheek verklaring

Volgens mij staat er dan niets in de weg om de eerste hypotheek alsnog even op te hogen met 100k.

Als het misgaat heb je misschien nog een claim van onbehoorlijk bestuur aan je broek, maar soit.
Wat mij betreft al een goed artikel van Groover2018.
Maar wat mij irriteert is dat als dat juridisch allemaal zo mager is, wat doet het dan bij de zekerheden.
Daar heeft Collin dan toch zelf ook een verantwoordelijkheid in?
Eigenlijk bieden ze dus wat zekerheden + 1 wassen neus.

Overigens denk ik niet dat elke ondernemer willens en wetens de boel oplicht, maar ervaringen uit het verleden (M*e*zorg / Best Ch*ces) leert dat je er als investeerder beter wel rekening mee kunt houden.

[ Bericht 5% gewijzigd door polquito1971 op 29-01-2025 13:06:44 ]
pi_216469545
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 11:10 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik snap het ook niet helemaal, het heeft natuurlijk wel al lang zat geduurd.

Maar het lijkt mij in de verkoop altijd meer op te leveren dan bij een executieveiling.

Waarom wordt hij dus niet opnieuw in de markt gezet, en dan voor een flinke lagere vraagprijs?
Ja op zich ben ik best te spreken over het uitwinnen bij CCF, maar er lijken soms wel wat onlogisch beslissingen genomen te worden.

Bij 1 default vorderen ze 78K op de enige zekerheid, maar betalen ze niet alles uit, omdat ze 'kansloos' gaan proberen nog iets meer van de resterende achterstand (2K + wat rente) terug te krijgen. Ik zou de investeerders voorleggen om gewoon alles uit te keren en het daarbij te laten.

[ Bericht 0% gewijzigd door polquito1971 op 29-01-2025 13:18:21 ]
pi_216470317
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:55 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Wat mij betreft al een goed artikel van Groover2018.
Maar wat mij irriteert is dat als dat juridisch allemaal zo mager is, wat doet het dan bij de zekerheden.
Daar heeft Collin dan toch zelf ook een verantwoordelijkheid in?
Eigenlijk bieden ze dus wat zekerheden + 1 wassen neus.

Overigens denk ik niet dat elke ondernemer willens en wetens de boel oplicht, maar ervaringen uit het verleden (M*e*zorg / Best Ch*ces) leert dat je er als investeerder beter wel rekening mee kunt houden.
De wassen neus die je aanstipt: Collin zorgt er op deze wijze alleen voor dat de schulden in de wassen neus niet groter worden. Dat is een stukje zekerheid zodat er voor de Collin-lening meer geld overblijft igv aflossingsproblemen Collin-lening .
pi_216470704
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 14:30 schreef Groover2018 het volgende:

[..]
De wassen neus die je aanstipt: Collin zorgt er op deze wijze alleen voor dat de schulden in de wassen neus niet groter worden. Dat is een stukje zekerheid zodat er voor de Collin-lening meer geld overblijft igv aflossingsproblemen Collin-lening .
Zelfs dat is nog mogelijk toch?
  woensdag 29 januari 2025 @ 16:01:21 #268
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_216471449
open
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 11:11 schreef peterc het volgende:
Het Durpje UA bij Collin open / 60% vol , maar ik heb meer met het café van Anja *O*
linkje?https://www.collincrowdfund.nl/anjas-oosterwaal/
pi_216471454
Anja's Cafe is open
pi_216471471
quote:
12s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:01 schreef peterc het volgende:
Anja's Cafe is open
Meegenomen.
pi_216471489
is er al een linkje beschikbaar van kimtim
pi_216471603
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:03 schreef moedernatuur het volgende:
is er al een linkje beschikbaar van kimtim
Welkom op het forum, dit is je eerste of 2e post? Wat zijn je ervaringen met cf en nog tips of tricks?
Linkjes worden geplaatst zodra de eerste de beste m heeft.
pi_216471653
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 14:30 schreef Groover2018 het volgende:

[..]
CCF er zelf over:

SPOILER
Ik ga het toch als zekerheid negeren. Anders moet je beslissingen gaan nemen obv hoezeer je een ondernemer vertrouwt en de praktijk wijst uit dat je dat gewoon niet kunt beoordelen.
pi_216471712
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2025 16:12 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Welkom op het forum, dit is je eerste of 2e post? Wat zijn je ervaringen met cf en nog tips of tricks?
Linkjes worden geplaatst zodra de eerste de beste m heeft.
ik lees vooral, tips en tricks durf ik niet te zeggen, er is hier behoorlijk wat ervaring lees ik altijd terug, maar kan ongetwijfeld aanvullen. Uiteindelijk heeft natuurlijk iedereen zijn/haar risicoperceptie.

redelijk wat ervaring met collin, gve en sig
pi_216473088
Probleempje bij Collin lening gedekt met eerste hypotheek woonhuis. Dus zal uiteindelijk wel goed komen.
SPOILER
pi_216473499
quote:
Anja's Cafe is open
Top, meegenomen. Die lui blijven wel zuipen, dat zit wel snor. :+
Best pilot in history
pi_216473729
quote:
Anja's Cafe is open
Ook meegenomen, normaal doe ik vrijwel nooit aan horeca, maar prima zekerheden zo
pi_216474178
quote:
Ik begrijp die hypotheek niet echt. 1,1 miljoen, veel hoger dan de lening, maar vooral ook veel hoger dan de marktwaarde. Wat voor zin heeft dat dan?

Ik begrijp dat er nog een vervolglening komt, maar wordt die dan zo hoog? En wat voor waarde heeft die hypotheek dan nog?
pi_216474463
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 19:36 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ik begrijp die hypotheek niet echt. 1,1 miljoen, veel hoger dan de lening, maar vooral ook veel hoger dan de marktwaarde. Wat voor zin heeft dat dan?

Ik begrijp dat er nog een vervolglening komt, maar wordt die dan zo hoog? En wat voor waarde heeft die hypotheek dan nog?
Bij de vervolg lening wordt deze lening afgelost. Ondertussen dus prima LTV
pi_216474683
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 19:50 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Bij de vervolg lening wordt deze lening afgelost. Ondertussen dus prima LTV
Maak je dat op uit:
Er zal naar verwachting op een later moment nog een aanvullende lening aangevraagd worden. De hypothecaire inschrijving zal ook voor die lening gelden. Waarbij deze lening geherfinancierd zal worden
pi_216474724
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 20:03 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Maak je dat op uit:
Er zal naar verwachting op een later moment nog een aanvullende lening aangevraagd worden. De hypothecaire inschrijving zal ook voor die lening gelden. Waarbij deze lening geherfinancierd zal worden
Ja
pi_216475339
quote:
Rente is laag, maar er wordt gehint op een vervroegde aflossing (met boeterente).
pi_216475455
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 20:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Rente is laag, maar er wordt gehint op een vervroegde aflossing (met boeterente).
Hoezo met boeterente? Ik lees juist zonder....
Pecunia non olet
pi_216475598
Foei, Robèrt... :R

Bron: ED
Robèrt van Beckhoven haalt 250.000 euro op met crowdfunding, maar houdt meerdere gedupeerden over: ‘Duizenden euro's foetsie’

OISTERWIJK/BREDA - Michiel vreest dat hij de 2500 euro kwijt is die hij investeerde in de Oisterwijkse Kazerne van Robèrt van Beckhoven. Met hem staken meer dan honderd financiers geld in een groots opgezette inzamelingsactie van de meesterbakker, waarmee hij een kwart miljoen euro ophaalde. Maar na jaren van wachten krijgt een deel geen contact meer met het management van Van Beckhoven. ,,Het is bizar hoe dit loopt.”

https://www.ed.nl/tilburg(...)foetsie-br~ae3b04ae/
Pecunia non olet
pi_216475817
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 21:01 schreef obligataire het volgende:
Foei, Robèrt... :R

Bron: ED
Robèrt van Beckhoven haalt 250.000 euro op met crowdfunding, maar houdt meerdere gedupeerden over: ‘Duizenden euro's foetsie’

OISTERWIJK/BREDA - Michiel vreest dat hij de 2500 euro kwijt is die hij investeerde in de Oisterwijkse Kazerne van Robèrt van Beckhoven. Met hem staken meer dan honderd financiers geld in een groots opgezette inzamelingsactie van de meesterbakker, waarmee hij een kwart miljoen euro ophaalde. Maar na jaren van wachten krijgt een deel geen contact meer met het management van Van Beckhoven. ,,Het is bizar hoe dit loopt.”

https://www.ed.nl/tilburg(...)foetsie-br~ae3b04ae/
Via een bepaald platform? Klinkt als CAN. :blauwoog:
gr gr
pi_216475864
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2025 21:11 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Via een bepaald platform? Klinkt als CAN. :blauwoog:
Inderdaad.
Pecunia non olet
pi_216475921
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 21:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
Inderdaad.
Voor de geïnteresseerden: Het hele artikel (zonder betaalmuur).

SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door delcielo op 29-01-2025 21:48:47 ]
pi_216477965
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 20:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik lees ook zonder, maar dan moet hij wel via Collin Crowdfund herfincieren ten behoeve van een projectontwikkeling. Is dit niet het geval zal hij wel boeterente moeten betalen. Maar met een veel hogere hypothecaire inschrijving dan voor dit huidige project nodig is, ligt het in de lijn der verwachting dat dat wel het geval zal zijn.

Hoewel ik nog niet aan het kijken was om in een een nieuwe Collin te investeren overweeg ik deze nu wel. Rente is laag maar de zekerheid is erg goed.

Hier een brochure voor de verhuur van één van de nieuw gebouwde bedrijfsunits.
https://ventu.nl/media/ob(...)2c/docs/brochure.pdf
pi_216479443
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 20:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Oh,ja dacht alleen in de laatste 6 maanden. Ik laat hem lopen denk ik.
pi_216479990
quote:
Dank, meegenomen.
pi_216480669
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 22:35 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik lees ook zonder, maar dan moet hij wel via Collin Crowdfund herfincieren ten behoeve van een projectontwikkeling. Is dit niet het geval zal hij wel boeterente moeten betalen. Maar met een veel hogere hypothecaire inschrijving dan voor dit huidige project nodig is, ligt het in de lijn der verwachting dat dat wel het geval zal zijn.

Hoewel ik nog niet aan het kijken was om in een een nieuwe Collin te investeren overweeg ik deze nu wel. Rente is laag maar de zekerheid is erg goed.

Hier een brochure voor de verhuur van één van de nieuw gebouwde bedrijfsunits.
https://ventu.nl/media/ob(...)2c/docs/brochure.pdf
Ik laat hem zelf lopen vanwege de lage rente en de te verwachten korte loopduur. De rente is r*k, hebben we in het verleden vaker gezien, maar in voorkomende gevallen werd dat uiteindelijk gunstiger door uitbetaalde boeterente. Nu dat er niet in zit, is er denk ik genoeg keus met beter rendement.
Pecunia non olet
pi_216481034
nieuwe CCF met linkje (Sam Sam 2 / 8% / 48 mnd)

SPOILER
pi_216481342
Linkje Achterd**k

SPOILER
pi_216481350
Linkje SD Pr**ecten

SPOILER
pi_216481651
Is die 50plus gewoon volgegaan zonder live te gaan ?
pi_216482098
Diverse projecten SIG:
IJburglaan 579C LIVE 1 feb 11.30 uur

https://investeren.sameni(...)rdam-ijburglaan-579c

Eenvoudige, voorspelbare toestemmingsaanvraag bij gemeente en VVE (volgens aanvrager).

Waarom wij nodig zijn is onduidelijk
quote:
Mijn compagnon, Bas Harting, financiert deze projecten, terwijl ik verantwoordelijk ben voor de coördinatie.
pi_216482736
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 11:15 schreef Boyette het volgende:
Is die 50plus gewoon volgegaan zonder live te gaan ?
Toegevoegd aan het beleggingsfonds? :@
Pecunia non olet
pi_216483223
Op 13-1 is herfinciering Novag volgeschreven. Is deze al tot stand gekomen?
https://www.collincrowdfund.nl/novag-exploitatie-b-v-1/
pi_216483251
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 14:12 schreef KrekelJapie het volgende:
Op 13-1 is herfinciering Novag volgeschreven. Is deze al tot stand gekomen?
https://www.collincrowdfund.nl/novag-exploitatie-b-v-1/
Dat vroeg ik me ook af, ik had mijn aflossing al wel verwacht
pi_216483682
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 14:12 schreef KrekelJapie het volgende:
Op 13-1 is herfinciering Nov*g volgeschreven. Is deze al tot stand gekomen?
https://www.collincrowdfund.nl/nov*g-exploitatie-b-v-1/
Ik zit zowel in lening 1 als lening 2. De tweede lening is nog niet tot stand gekomen, dus vandaar dat de aflossing op de eerste nog op zich laat wachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')