abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216400239
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 09:31 schreef Bieselke het volgende:
prima project zijn, maar....
Ik denk wel dat Collin heel goed toezicht houdt op het vestigen van de hypotheek. Die processen die lopen wel...
pi_216400252
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 20:27 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Dank .. begrijp ik, maar spreek je nu uit ervaring of werp je de vraag op of uitwinning van zekerheden in Belgie complexer is dan hier?
Met een gerichte zoekactie kom je in een van de 404 eerdere topics waarschijnlijk wel wat tegen over defaults in het buitenland.

Vanuit eigen ervaring: de wetten, regelgeving, normen en waarden zijn anders zodra je een grens over gaat.
Als je in de auto stapt en richting het zuiden rijdt, dan kan je een bekeuring krijgen voor dingen die hier niet in ons systeem zitten.
Zo kan je in Spanje een bekeuring krijgen als je een te dikke jas aan hebt of als je geen goede schoenen aan hebt. En zo heeft elk land zijn eigen 'rariteiten', Max Crowdfunding en o.a. InfraUnie zijn toch wel goede voorbeelden dat het over de grens flink anders kan gaan dan we hier gewend zijn.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_216400300
Dank voor de gedeelde ervaringen. Het blijft natuurlijk lastig omdat je het vooral hebt over een zekerheid die pas nodig is bij business die spaak loopt.

Sowieso neem ik nu al meer mee in de beoordeling dat een lening ruim in een eventuele overwaarde of andere zekerheden moet passen, omdat uitwinning inderdaad gewoon heel lang kan duren, er daarom vaak ook meer kosten nodig zijn en je ook graag nog wat rente ziet terugkomen.
Ervaring al in Nederland met 2 lopende defaults van 896 en 465 dagen.

Hij staat open en gaat toch redelijk vlot zo te zien.
pi_216400302
Startende autodealer start bedrijf volledig met vreemd vermogen

https://www.collincrowdfund.nl/german-cars-b-v/

Er zijn in de CF wat negatieve ervaringen uit het verleden met dit soort handel.
Hiertegenover staat een ruim dekkende materiele zekerheid.
pi_216400370
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:02 schreef Jaco078 het volgende:

Er zijn in de CF wat negatieve ervaringen uit het verleden met dit soort handel.
Is het niet een beetje verdekte zekerheid ook dat de lening vooral opgaat in de aanschaf van auto's waar je pandrecht op hebt?
Buiten dat de materiele zekerheid al voldoende is en er afgelost wordt, vind ik dit wel een duidelijke om mee te nemen.
pi_216400385
De taxatiewaarde ligt wel ver van de woz waarde van 375k.
pi_216400515
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:02 schreef Jaco078 het volgende:

als ik het perceel waar de tweede hypothecaire inschrijving op plaatsvind AG nummer 9 dan lijkt dit een deel van het totale perceel te zijn. Totale terrein is nummer 9,10, 45 en 64.
Wat ik mij nu afvraag waar is het taxatierapport op gebaseerd. Op alleen kadaster nummer 9 op of alles.
pi_216400549
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ik dacht even dat dat mogelijk was omdat de schuur die er achter staat niet in de woz zal zijn opgenomen, maar als ik het goed zie hoort die helemaal niet bij 17A (is ook ander kadastraal perceel) maar bij 15, voor mij een wat speciale situatie wat betreft indeling percelen.
pi_216400582
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:20 schreef Ricky86 het volgende:
Totale terrein is nummer 9,10, 45 en 64.
Op basis van de info bij wozwaardeloket trek ik voorlopig een iets andere conclusie, dan lijken 10,64.56 en 44 bij elkaar te horen (huisnummer 15) en zijn 45 (huisnummer 17) en 9 (huisnummer 17A) aparte bag entries.
pi_216400617
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:11 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
idem, op streetview lijkt het een aardig optrekje, maar via WOZwaardeloket zie je dat het een gedeeld woonhuis betreft en de schuur niet erbij hoort. De partner is lerares op een basisschool. Hij heeft al keurig een BVtje & Stakje opgericht. Nog ff zoeken naar zijn huidige ondernemersactiviteiten.
In het verleden heb ik een paar keer autohandel meegenomen waarvan er zeker 2 naar de galemiezen gingen. Nog ff goed nadenken.
Plus hij begeeft zich al in een business waarin veel concurrentie is en waar het onderscheiden moeilijk is.
pi_216400982
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 09:41 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Hypothecaire kredieten lopen dan ook normaliter maar 30 jaar. Een register van afgeloste kredieten lijkt me nutteloos.
In Nederland is dat wel gebruikelijk dat afgeloste kredieten in het register blijven staan. Je gaat pas uit het register na verkoop pand of na actieve doorhaling in het kadaster (tegen kosten huiseigenaar). In Belgie gaat dat automatisch na 30 jaar. In deze casus zal dit geen probleem opleveren, maar is wel een verschil. Aflossingsvrije kredieten lopen vaak bv. langer dan 30 jaar.
pi_216401118
quote:
12s.gif Op donderdag 23 januari 2025 11:28 schreef peterc het volgende:

[..]
idem, op streetview lijkt het een aardig optrekje, maar via WOZwaardeloket zie je dat het een gedeeld woonhuis betreft en de schuur niet erbij hoort. De partner is lerares op een basisschool. Hij heeft al keurig een BVtje & Stakje opgericht. Nog ff zoeken naar zijn huidige ondernemersactiviteiten.
In het verleden heb ik een paar keer autohandel meegenomen waarvan er zeker 2 naar de galemiezen gingen. Nog ff goed nadenken.
Plus hij begeeft zich al in een business waarin veel concurrentie is en waar het onderscheiden moeilijk is.
Op zich eens dat de 600K misschien aan de hoge kant is, maar als je 308K + 175K + uitwinningkosten\rente 20K (?) rekent, dan is de vraag dus meer of de marktwaarde dan ook zwaar onder de 500K komt.
Buiten dat hij volgens mij ook nog altijd een vooraad auto's op de balans heeft staan toch.
Of ben ik nu vreselijk naief? :)
pi_216401186
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:15 schreef polquito1971 het volgende:
Buiten dat hij volgens mij ook nog altijd een vooraad auto's op de balans heeft staan toch.
Die zijn dan natuurlijk verkocht / verdwenen :N
pi_216401224
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:22 schreef tnhb het volgende:

[..]
Die zijn dan natuurlijk verkocht / verdwenen :N
Als hij ze heeft verkocht dan staat er toch geld op de bankrekening van de BV.
Wat je dan doet is je indekken tegen malafide praktijken toch?
pi_216401479
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:15 schreef polquito1971 het volgende:
Of ben ik nu vreselijk naief?
Ik vrees van wel.

Zelf niet mee te maken gehad maar ook hierover zijn meerdere voorbeelden op het forum te vinden...
pi_216401485
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:25 schreef polquito1971 het volgende:
.....eh nee, daar hoef je niet meer van uit te gaan hoor @polquito1971, dat geld is dan allang weg....waar het ook naartoe moge zijn op dat moment. Als schuldeisers, deurwaarders, etc. achter je aan zitten, staat er vaak nog ¤0,01 op de rekeningen...
pi_216401504
Persoonlijk heb ik ook hele slechte ervaringen met projecten van Nederlandse platforms met buitenlandse zekerheden en/of hypotheken.

Bij elkaar 5 projecten gehad waarvan er 1 probleemloos, een met een kleine vertraging en 3 met grote problemen zijn verlopen. Deze 3 projecten (2 Engelse en 1 Duitse) hebben ook alle drie (naar verhouding) veel geld gekost. Ook de uitwinningkosten zijn vele malen hoger dan voor ons gebruikelijk. Ik ga er hier verder niet over in detail maar als je hier op het forum gericht gaat zoeken zijn er tig berichten over te vinden.

Zelf begin ik er dus ook niet meer aan. Misschien dat ik mijn mening t.z.t. ga bij stellen wat betreft Collin omdat Collin echt gaat werken met een eigen Duits platform met gedeeltelijk Duitse medewerkers. In mijn ogen is dat de enige juiste manier om goede en voldoende ervaring op te doen. Dat opdoen van de ervaring wacht ik eerst rustig af.
pi_216401862
AdCapital AG
¤ 3.900.000 | 9,0 % rente | 18 maanden |

Duits vastgoed met linkje
https://www.collincrowdfu(...)3897f19ff49732059efa
pi_216402049
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:27 schreef KrekelJapie het volgende:
AdCapital AG
¤ 3.900.000 | 9,0 % rente | 18 maanden |

Duits vastgoed met linkje
https://www.collincrowdfu(...)3897f19ff49732059efa
Wat een mega getallen zeg....
pi_216402114
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 12:25 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Wat je dan doet is je indekken tegen malafide praktijken toch?
Wat als ze (veel) goedkoper zijn verkocht dan gekocht omdat de markt in elkaar is gezakt, daarnaast maakt een bedrijf ook kosten die ergens van betaald moeten worden. Bij bedrijven waar het mis gaat is het geld op en zijn de goederen verkocht en is er dus uiteindelijk vrijwel niets meer. Maar een pand waar hypotheek op rust kan niet zomaar verkocht worden en dat geeft dus een extra zekerheid.
pi_216402264
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:44 schreef Jaco078 het volgende:
En dat je dan voor een paar mio voor 9% via collin crowdfund moet gaan financieren. Je zou zeggen dat er wel een of ander family office bereid is om dat te lenen.
pi_216402342
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:49 schreef tnhb het volgende:

[..]
Wat als ze (veel) goedkoper zijn verkocht dan gekocht omdat de markt in elkaar is gezakt, daarnaast maakt een bedrijf ook kosten die ergens van betaald moeten worden. Bij bedrijven waar het mis gaat is het geld op en zijn de goederen verkocht en is er dus uiteindelijk vrijwel niets meer. Maar een pand waar hypotheek op rust kan niet zomaar verkocht worden en dat geeft dus een extra zekerheid.
Nee dat snap ik ook wel. Even voor de goede orde ... ik ga nergens all-in en met collin direct kun je ook een klein bedrag doen.
En ik zou een voorraad ook nooit als complete zekerheid nemen, maar als ik het gewoon als een degelijke onderneming zie die mogelijk later in de problemen komt, dan zie ik een lening die het eerste jaar net niet in de overwaarde past (uitgaande van =< 500K), maar dat dat risico ook wel gedeeltelijk gedekt wordt door een voorraad.
Misschien naief, maar ik neem m voor een klein bedrag mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door polquito1971 op 23-01-2025 14:52:48 ]
pi_216402350
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 14:20 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Nee dat snap ik ook wel. Even voor de goede orde ... ik ga nergens all-in en met collin direct kun je ook een klein bedrag doen.
En ik zou een voorraad ook nooit als complete zekerheid nemen, maar als ik het gewoon als een degelijke onderneming zie die mogelijk later in de problemen komt, dan zie ik een lening die het eerste jaar net niet in de overwaarde past, maar dat dat risico ook wel gedeeltelijk gedekt worden door een voorraad.
Misschien naief, maar ik neem m voor een klein bedrag mee.
Miischien moeten we codes achterlaten bij twijfelgevallen, zodat we later kunnen terugzoeken of het uitgekomen is ;)
De code [I TOLD YOU SO]
pi_216402970
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2025 13:44 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Risico's lastig in te schatten bij dit soort grote projecten vind ik (tevens Duits). Aan de andere kant de kans dat het geld niet terug komt lijkt mij ook erg klein gezien de grote van de onderneming.
pi_216402997
SIG

Je hebt geīnvesteerd in het project Tulpenstraat 27 in Meppel. De hypotheek is op 21-1-2025 afgelost aan het einde van de looptijd van het project.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')