abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216389846
quote:
14s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is maar helemaal de vraag.

Het ligt er bijvoorbeeld aan hoe je je “overige bezittingen” hebt gespreid.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld het afgelopen jaar 2024 en specifiek crowdfinance dan klopt het fictief rendement vrij aardig. Kijk ik naar bijvoorbeeld mijn aandelen en ETF’s over het zelfde jaar dan zit ik daarmee op 18,7%. Zo in de mix (met mijn overige bellegingen erbij) is er voor mij weinig reden om over bijvoorbeeld 2024 bezwaar tegen te maken.

Hoe de vlag er in 2027 bijhangt kan ik nu nog helemaal niet inschatten.
Dat is natuurlijk zo en voor 2024 geldt voor mij hetzelfde. Komt nog bij dat je geen gebruik mag maken van de vrijstelling box 3.

Maar als je 2% opplust op het fictieve rendement overige bezittingen gaan gemiddeld en over meerdere jaren met zekerheid meer mensen geneigd zijn dit te doen. Wat ook nog mee speelt is dat de Shiller PE op de beurs erg hoog is en dat betekent dat er al flink wat toekomstige groei ingeprijsd is. Dat zegt op zich nog niet zo veel, behalve dat je mag verwachten dat er relatief veel kans is op want minder uitbundige rendementen de komende jaren en dus op mensen ruim onder de drempel overige bezittingen van 7,77% voor 2026.

Terug naar crowdfunding: dat fictieve rendement zie ik niet makkelijk gehaald worden, hoewel je dus kosten niet mee rekent bij de alternatieve berekening werkelijk rendement. Het prijst crowdfunding wel wat meer de markt uit tov sparen want je betaalt straks 2,8% belasting (36% ×7,77%)
pi_216390015
quote:
kan je de inhoud hier posten zonder betaalmuur ?
pi_216390053
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:43 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
kan je de inhoud hier posten zonder betaalmuur ?
En is het al definitief,dat we verder bestolen worden door de overheid?
pi_216390056
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 12:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Gaat druk worden bij de belastingdienst met correctieaanvragen werkelijk rendement vanaf 2027 :7
Artikel Telegraaf

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door polquito1971 op 22-01-2025 13:53:28 ]
pi_216390131
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:47 schreef quepos het volgende:

[..]
En is het al definitief,dat we verder bestolen worden door de overheid?
Het argument om het fictief rendement te verhogen vanwege opbrengstaspecten zal het denk ik niet halen bij de rechter. De fictieve rendementen zijn thans gebaseerd op de rendementen in de praktijk en alleen daarom is het principe acceptabel
pi_216390357
quote:
14s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is maar helemaal de vraag.

Het ligt er bijvoorbeeld aan hoe je je “overige bezittingen” hebt gespreid.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld het afgelopen jaar 2024 en specifiek crowdfinance dan klopt het fictief rendement vrij aardig. Kijk ik naar bijvoorbeeld mijn aandelen en ETF’s over het zelfde jaar dan zit ik daarmee op 18,7%. Zo in de mix (met mijn overige bellegingen erbij) is er voor mij weinig reden om over bijvoorbeeld 2024 bezwaar tegen te maken.

Hoe de vlag er in 2027 bijhangt kan ik nu nog helemaal niet inschatten.
Over 2024 geldt voor mij hetzelfde.
Over 2022 ga ik wel bezwaar maken, want dat jaar heb ik flink verlies geleden.
pi_216390433
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:47 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Artikel Telegraaf

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
bedankt voor de niet betaalmuur versie.

In de laatste alinea staat dat de definitieve percentages over 2024 al bekend zijn. Dat is niet zo. Dat heeft die meneer zelf berekend. Hiervan circuleren bij de banken verschillende percentages (Van Lanschot bijv 1,47% bij sparen tov 1,44% in dit artikel), dus nog even wachten tot je de definitieve berekening erop loslaat.
pi_216390591
Betaling l*ndtong vandaag netjes alsnog in de wallet.
pi_216390830
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 14:45 schreef lykkefund het volgende:
Betaling l*ndtong vandaag netjes alsnog in de wallet.
Wat zal die jongen blij zijn als hij alles afbetaald heeft ;)
Precies in de verkeerde tijd begonnen, tegenvallers, en dan toch al bijna 2/3 aan cashflow betaald.

Prima zekerheid als ik me goed herinner.
Pecunia non olet
pi_216390855
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 15:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als je net als ik in de eerste lening zit zéér zeker.
pi_216391003
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 15:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat zal die jongen blij zijn als hij alles afbetaald heeft ;)
Precies in de verkeerde tijd begonnen, tegenvallers, en dan toch al bijna 2/3 aan cashflow betaald.

Op zich ook prima dat Collin dit nu blijkbaar handmatig verwerkt. Beter dit dan een automatische betaling in de wallet, dan een correctie en vervolgens een paar dagen later de herstelbetaling.
pi_216391254
quote:
14s.gif Op woensdag 22 januari 2025 15:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als je net als ik in de eerste lening zit zéér zeker.
Beide zelfs....
Pecunia non olet
pi_216391255
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_216391269
Sportschool overname zonder hypothecaire zekerheden

CCF

Linkje

SPOILER
pi_216391307
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 16:01 schreef Jaco078 het volgende:
Sportschool overname zonder hypothecaire zekerheden

CCF

Linkje

SPOILER
Van de zekerheden word ik niet heel erg wild eerlijk gezegd. Sowieso niet dekkend maar ook geen hypotheek.
Is er wel eens een WAV-e verhaal kopje onder gegaan? Kan me zo niets voor de geest halen...terwijl er toch al de nodige projecten geweest zijn.

Die ouders zullen wel adoptieouders zijn neem ik aan ;)
Pecunia non olet
pi_216391878
Iemand hier een insiders linkje van:
https://www.collincrowdfund.nl/eevery-b-v/

3de hypotheek op ruime overwaarde
pi_216392094
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 17:06 schreef polquito1971 het volgende:
Iemand hier een insiders linkje van:
https://www.collincrowdfund.nl/eevery-b-v/

3de hypotheek op ruime overwaarde
Wel België. Toch lastiger dan Nederlands vastgoed
pi_216392352
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 17:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wel België. Toch lastiger dan Nederlands vastgoed
Kun je uitleggen waarom dat lastiger is?
pi_216392409
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 17:55 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Kun je uitleggen waarom dat lastiger is?
- Andere regels
- Andere stappen die gezet moeten worden.
- Andere experts die ingeschakeld moeten worden.
- Mogelijk andersoortige bescherming van woningeigenaar.
- inschrijving registers anders dan in Nederland.

CCF is uitwinningexpert in Nederland. Niet zozeer in België.
pi_216394513
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2025 18:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
- Andere regels
- Andere stappen die gezet moeten worden.
- Andere experts die ingeschakeld moeten worden.
- Mogelijk andersoortige bescherming van woningeigenaar.
- inschrijving registers anders dan in Nederland.

CCF is uitwinningexpert in Nederland. Niet zozeer in België.
Dank .. begrijp ik, maar spreek je nu uit ervaring of werp je de vraag op of uitwinning van zekerheden in Belgie complexer is dan hier?
pi_216394671
Het zou langer kunnen duren om de uitwinning rond te maken. Wat op zich niet problematisch hoeft te zijn, als de overwaarde hoog genoeg is. De renteopbouw gaat gewoon door, bij weinig risico op de hoofdsom.

Zoals ik het lees is het hypotheekrecht in België heel sterk vergelijkbaar met dat van ons.
https://www.belgium.be/nl(...)/hypothecaire_lening

Beide partners moeten tekenen:
https://www.notaris.be/fa(...)jzondere-bescherming
Pecunia non olet
pi_216395092
Wellicht goed om iets over de uitwinning van hypothecaire zekerheden in verschillende buitenlanden op te nemen in de OP? Lijkt me wel nuttig voor naslag/referentie.

Heb zelf geen ervaring in België en zou daar graag over horen van anderen.

Ik kan wel iets bijdragen over Duitsland, op basis van een plukje probleemleningen bij EstateGuru (overigens verder een prima platform, maar hun Duitse team bleek alle vaardigheid en/of integriteit te missen... wederom een onderstreping van mijn overtuiging dat het platformrisico een stuk groter is dan het risico van individuele leningen, maar dat terzijde). Daarover deze informatie, afkomstig van een professionele 3rd party uitwinner die door EstateGuru is ingeschakeld:

"... the relevant German legislation, especially the enforcement law, follows a strict formal process and this might result in lengthy legal proceedings for some projects, especially if the borrower is not committed to resolving the problem, or actively works against such a resolution.

For example, before starting a forced auction, you need to prove that relevant correspondences, including demand and termination letters for loans and mortgages, have been physically delivered to the appropriate parties in a proper manner. In addition, there is a mandatory 6 month waiting period between the termination of the mortgage and the start of the enforcement. If you want to start enforcement actions, you need to deliver the mortgage deed via the court bailiff and borrowers can evade this process for weeks, or months, or sometimes even years.

In some cases, borrowers have changed their addresses or managing directors and sometimes it takes multiple attempts before we can get hold of them. Therefore, I anticipate that for many loans, it could take as long as 3 to 5 years to achieve a resolution. That has been the reality, based on our extensive experience, and I’m not going to sugarcoat it here."

Er zit daar na een jaar of drie nog geen schot in de zaak...
pi_216398329
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 20:38 schreef obligataire het volgende:
Het zou langer kunnen duren om de uitwinning rond te maken. Wat op zich niet problematisch hoeft te zijn, als de overwaarde hoog genoeg is. De renteopbouw gaat gewoon door, bij weinig risico op de hoofdsom.

Zoals ik het lees is het hypotheekrecht in België heel sterk vergelijkbaar met dat van ons.
https://www.belgium.be/nl(...)/hypothecaire_lening

Beide partners moeten tekenen:
https://www.notaris.be/fa(...)jzondere-bescherming
Ik heb geen concrete informatie over hypotheken vanuit België. Je hebt als CCF daar geen netwerk. Je kan niet je vaste partners zoals notaris, incassobureau, advocaat, deurwaarder gebruiken en bent meer afhankelijk wie je daarvoor inschakelt en hoe lang trajecten duren en maakt vaak dubbele uitwinningskosten.

Een verschil met België is dat een hypotheek niet levenslang ingeschreven staat in registers. In België is dit maximaal 30 jaar. Met looptijden bij crowdfunding project normaliter geen probleem.

Een ander verschil is dat er voor uitwinning een soort mediation traject doorlopen moet worden. Geen idee of hier vreemde zaken uit kunnen komen waardoor uitwinning niet volledig gedaan kunnen worden.

Ik heb wel een moeizaam betalend project op GvE met hypothecaire dekking. Uitwinning van woning wordt tot nu toe niet ingezet.

Ook een keer een project bij GvE gehad dat tot stand is gekomen voordat hypothecaire dekking was vastgelegd omdat termijnen in België erg lang duurde.
quote:
Bij de notaris in België, voor het passeren van de hypotheek op de woning, duurt dit helaas langer. Het is een bekend gegeven dat een dergelijk traject in België langer duurt dan in Nederland, maar in dit geval duurt het helaas wel erg lang. De notaris in België zet hier vol gas druk op maar is helaas afhankelijk van derden, waaronder de bank.
Ook ooit een bakkerij mevrouw die na default naar België is verhuisd waarbij uitwinning HA op Nederlands pensioen niet meer mogelijk was.

Er zijn voor mij genoeg projecten met hypotheken uit NL, waardoor ik geen buitenlands vastgoed hoef mee te nemen.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 23-01-2025 04:52:14 ]
pi_216399363
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 20:27 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Dank .. begrijp ik, maar spreek je nu uit ervaring of werp je de vraag op of uitwinning van zekerheden in Belgie complexer is dan hier?
Ik heb een vergelijkbaar project gehad en ik blijf voortaan weg bij Nedelandse platforms met hypothecair borg in Belgie of enig ander land. Dit was wel een KOM project, maar toch.

SPOILER
KOM is hun eigen jurisisch adviseur blijven gebruiken + een resem Belgische advocaten + deurwarder + ...

Dit was wel een project van iemand die uiteindelijk een groot charlatan bleek en waar er vanalles misging ook met de vestiging van de daadwerkelijke hypotheek.

Dit kan een prima project zijn, maar ik blijf er van weg. Komt binnenkort weer wel wat leuks voorbij.

Voor diegenen die nieuwschierig zijn geworden, failiessementsverslag:

SPOILER
Mijn eerste crowdfundingproject :( Gelukkig minimale inleg.
pi_216399445
quote:
Een verschil met België is dat een hypotheek niet levenslang ingeschreven staat in registers. In België is dit maximaal 30 jaar. Met looptijden bij crowdfunding project normaliter geen probleem.
Hypothecaire kredieten lopen dan ook normaliter maar 30 jaar. Een register van afgeloste kredieten lijkt me nutteloos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')