Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Hebben investeerders van beide leningen (1.000.000 nu en 400.000 later) dezelfde zekerheidsrechten? Op CCF wordt dat altijd extra vermeld volgens mij.
Nee. Voor de aankomende lening van 1mil. heb je het eerste hypotheekrecht.
quote:
Als investeerder ontvangt u het eerste recht van hypotheek op de boerderij en onderliggende grond aan de Lindtsedijk 93 te Heerjansdam. De aangekochte boerderij is op 18 oktober 2022 door een erkende taxateur gewaardeerd op een marktwaarde van ¤ 1.050.000,- na verbouwing is de marktwaarde ¤ 1.750.000,-. Daarmee zijn de zekerheden primair en toereikend. Bij ons bezoek aan de locatie op 19 november 2024 hebben wij geconstateerd dat de verbouwing conform voorstel en taxatie is uitgevoerd.
Voor de resterende 4 ton die over een jaar van start gaat dus hoogstens het 2e hypotheekrecht. De zekerheden voor dit project zijn meer dan prima. Die past ook bij het geboden rentepercentage.
Een fors negatief e.v. en flinke langlopende schulden. Deze langlopende schulden worden grotendeels geherfinancierd via deze lening. Aan de andere kant zien de zekerheden er ruimvoldoende uit en is de rentevergoeding m.i. passend voor het risico.
Wat vinden jullie van deze?
Staat nu open.
Ondanks dat dit zeker geen risicoloos project is toch voor mijn basisbedrag meegenomen.
[..] Er is flinke honger zo te zien om projectjes mee te pakken. Binnen no-time 150k opgehaald.
ik heb ook het idee dat veel crowdfunders zich storten op wat er beschikbaar komt. Projecten die er toch echt niet zo aantrekkelijk uitzien zijn binnen de kortste keren vol
[ Bericht 0% gewijzigd door Slingervinger op 07-01-2025 16:33:30 ]
[..] ik heb ook het idee dat veel crowdfunders zich storen op wat er beschikbaar komt. Projecten die er toch echt niet zo aantrekkelijk uitzien zijn binnen de kortste keren vol
Er zijn natuurlijk ook veel investeerders die gewoon elk project meenemen. Onderaan de streep ook geen heel slecht idee aangezien daar ook een gemiddeld netto rendement van omstreeks 6% uitkomt. Collin heeft het voorselecteren toch wel goed in de vingers.
Helaas zal het niemand lukken alle projecten mee te pakken, omdat gewoon veel al (deels) voor publicatie is gefund. Vermoed dat er dus ook veel mensen zijn die door achter het net te vissen, zich dan maar op het eerstvolgende te storten…
Edit: volgens mij wordt mijn opmerking verkeerd begrepen gezien de reacties (en opmerkingen het linkjes delen hier).
Ik bedoel juist te zeggen, dat mensen die níet over linkjes beschikking (of hier meelezen?) blijkbaar zorgen dat die andere projecten snel vol lopen. Dan nog zal het niemand lukken, ook niet met hulp van alle linkjes hier, om in álle projecten van Collin mee te doen, maw het trackrecord van Collin zelf kan je nooit exact gelijk evenaren
[ Bericht 54% gewijzigd door lykkefund op 07-01-2025 21:08:26 ]
[..] Er zijn natuurlijk ook veel investeerders die gewoon elk project meenemen. Onderaan de streep ook geen heel slecht idee aangezien daar ook een gemiddeld netto rendement van omstreeks 6% uitkomt. Collin heeft het voorselecteren toch wel goed in de vingers.
als je aan elk project meedoet kun je misschien beter in hun fonds stappen. Bij Nli hebben ze ook dit soort fondsen en daar kan je vooraf zien in welke projecten ze meedoen. Ik heb er daar al een paar gezien waar ik zelf nooit zou instappen
[..] als je aan elk project meedoet kun je misschien beter in hun fonds stappen. Bij Nli hebben ze ook dit soort fondsen en daar kan je vooraf zien in welke projecten ze meedoen. Ik heb er daar al een paar gezien waar ik zelf nooit zou instappen
Mmm, die inleg is mij net te hoog en daarnaast investeren ze volgens mij niet in alle projecten.
[..] Mmm, die inleg is mij net te hoog en daarnaast investeren ze volgens mij niet in alle projecten.
als je aan alle projecten meedoet zit je zo op de benodigde 100 k, en weet je zeker dat je een paar keer miskleunt. Als ik me goed herinner zegt Collin bij hun fondsen te streven naar een hoger rendement dan gemiddeld
Ik heb niet in alle leningen geinvesteerd, maar ik heb het wel gespreid over zo'n 145 leningen bij CCF en 40 leningen bij GvE en net mijn eerste bi WvjG. Wel varierend in grootte, 200/500/1000/2000. Ik dacht dat iedereen dat wel een beetje als tactiek had. Doen jullie meer over minder?
[..] Nee. Voor de aankomende lening van 1mil. heb je het eerste hypotheekrecht. [..] Voor de resterende 4 ton die over een jaar van start gaat dus hoogstens het 2e hypotheekrecht. De zekerheden voor dit project zijn meer dan prima. Die past ook bij het geboden rentepercentage.
Ik weet niet of ik die conclusie kan delen. Op zich is het best mogelijk dat er een hoger bedrag wordt ingeschreven zodat lening 2 mee kan lopen op dezelfde inschrijving. Mocht er dan nog een onderlinge rangorde zijn (dat zie je bij Collin soms) dan had dat toch in de pitch moeten staan.
Beide leningen hebben dezelfde rente van 7,25%, alleen de looptijd is verschillend (4 en 5 jaar). Dat duidt op dezelfde zekerheid. Indien dat niet zo zou zijn zou het allesbehalve aantrekkelijk zijn om aan lening 2 mee te doen.
[..] Ik weet niet of ik die conclusie kan delen. Op zich is het best mogelijk dat er een hoger bedrag wordt ingeschreven zodat lening 2 mee kan lopen op dezelfde inschrijving. Mocht er dan nog een onderlinge rangorde zijn (dat zie je bij Collin soms) dan had dat toch in de pitch moeten staan.
Beide leningen hebben dezelfde rente van 7,25%, alleen de looptijd is verschillend (4 en 5 jaar). Dat duidt op dezelfde zekerheid. Indien dat niet zo zou zijn zou het allesbehalve aantrekkelijk zijn om aan lening 2 mee te doen.
Ik heb m net meegenomen met dat idee. Ik vond de op zich lage rente wel overtuigend voor een eerste rang, maar zoals je zegt geeft CCF het altijd aan. Ze lossen wel af natuurlijk en hoe reeel is die 1,7m mw dan tov de 1.4m lening?
Waar zie je trouwens dat die 400K met dezelfde rente is? Ow zie m al in de de bijgeleverde EBI.
[..] Ik weet niet of ik die conclusie kan delen. Op zich is het best mogelijk dat er een hoger bedrag wordt ingeschreven zodat lening 2 mee kan lopen op dezelfde inschrijving. Mocht er dan nog een onderlinge rangorde zijn (dat zie je bij Collin soms) dan had dat toch in de pitch moeten staan.
Zo lees ik het ook. Er staat niks specifieks over de tweede lening vermeld dus het lijkt mij dat die gewoon meedelen in de eerste hypotheek.
Op dinsdag 7 januari 2025 19:14 schreef polquito1971 het volgende: Ik heb niet in alle leningen geinvesteerd, maar ik heb het wel gespreid over zo'n 145 leningen bij CCF en 40 leningen bij GvE en net mijn eerste bi WvjG. Wel varierend in grootte, 200/500/1000/2000. Ik dacht dat iedereen dat wel een beetje als tactiek had. Doen jullie meer over minder?
is wel herkenbaar in bedragen en aantallen, vooral in Collin en wat in Nli en voorheen veel SiG, helaas ook in MCF
Ondanks dat dit zeker geen risicoloos project is toch voor mijn basisbedrag meegenomen.
Ik ook voor het basisbedrag. De kans is groot dat hij binnen afzienbare tijd weer staat te schooien om geld, maar met de royale overwaarde is dat m.i. makkelijk te realiseren, al zal de rente dan wel flink omhoog geschroefd worden
Op dinsdag 7 januari 2025 19:14 schreef polquito1971 het volgende: Ik heb niet in alle leningen geinvesteerd, maar ik heb het wel gespreid over zo'n 145 leningen bij CCF en 40 leningen bij GvE en net mijn eerste bi WvjG. Wel varierend in grootte, 200/500/1000/2000. Ik dacht dat iedereen dat wel een beetje als tactiek had. Doen jullie meer over minder?
Hier ook gespreid, momenteel iets meer dan 100 actieve projecten, 52 bij HCN, 47 bij Collin en nog een handjevol aflopende projecten bij Capital Circle en Voordegroei. Bij mij is het nu wel allemaal voor hetzelfde bedrag, ik heb vertrouwen in een project of niet. En bij niet of minder vertrouwen doe ik gewoon niet mee en wacht ik op een project waar ik wel vertrouwen in heb.
Het minimale bedrag voor zo'n Collin fonds is mij ook te hoog, totaal heb ik dat wel in de diverse projecten projecten zitten maar niet zomaar beschikbaar.
[..] Hier ook gespreid, momenteel iets meer dan 100 actieve projecten, 52 bij HCN, 47 bij Collin en nog een handjevol aflopende projecten bij Capital Circle en Voordegroei. Bij mij is het nu wel allemaal voor hetzelfde bedrag, ik heb vertrouwen in een project of niet. En bij niet of minder vertrouwen doe ik gewoon niet mee en wacht ik op een project waar ik wel vertrouwen in heb.
Het minimale bedrag voor zo'n Collin fonds is mij ook te hoog, totaal heb ik dat wel in de diverse projecten projecten zitten maar niet zomaar beschikbaar.
Ja wil ik ook gaan doen. Over minder leningen spreiden met iets meer vertrouwen. Daarom kom ik ook hier buurten
Op dinsdag 7 januari 2025 16:51 schreef lykkefund het volgende: Helaas zal het niemand lukken alle projecten mee te pakken, omdat gewoon veel al (deels) voor publicatie is gefund. Vermoed dat er dus ook veel mensen zijn die door achter het net te vissen, zich dan maar op het eerstvolgende te storten…
Hier worden vaak linkjes voor voorinschrijven gedeeld. Dat is het grote voordeel van dit fok forum.
Ik heb de afgelopen jaren in totaal in iets van 25 leningen geïnvesteerd bij CCF, GVE en MCF. Allemaal met een minimaal bedrag om zo veel mogelijk spreiding te hebben. Heb me wel voorgenomen om dit jaar wat uit te gaan breiden. Mijn tactiek is nu vooral dit topic volgen om te leren van de meer ervaren crowdfunders .
Wat zijn die hard gegroeid de afgelopen jaren. GVE was tot een paar jaar geleden de grootste, maar CCF heeft nu ongeveer 2x zoveel gefund dan GVE.
Zelf ben ik pas eind 2018 echt begonnen met crowdfunding, al had ik daarvoor wel al vanaf december 2016 in een handje vol HCN projecten geinvesteerd. Uit interesse in hoe men begonnen is met crowdfunding ben ik een tijdje geleden eens oude topics uit deze reeks gaan lezen. Het idee was om hooguit de eerste paar topics te lezen, niet meer dan 10 of 20, ik ben intussen al bij #127 Ok, ik lees niet alles even aandachtig en de meeste oude pitches kan ik niet lezen, maar ik moet zeggen, het is best interessant leesvoer.
Op het punt waar ik nu ben, zie ik soms projecten langskomen die ik later bij sommige oudgedienden voorbij heb zien komen als defaults en dan krijg ik de neiging om te roepen "doen het niet". Maar ja, het heeft net zoveel als bij een horrorfilm te roepen dat het lieve blonde meisje niet naar de kelder moet gaan.
In #127 kwam ik een link naar dit artikel tegen https://www.faillissement(...)del-voor-losers.aspx waarin o.a. staat "Eindejaarsconclusie: investeer alleen via crowdfunding als het u niet kan schelen of u uw geld kwijtraakt." Dat advies hebben meerdere posters hier duidelijk niet gevolgd.
[..] Zelf ben ik pas eind 2018 echt begonnen met crowdfunding, al had ik daarvoor wel al vanaf december 2016 in een handje vol HCN projecten geinvesteerd. Uit interesse in hoe men begonnen is met crowdfunding ben ik een tijdje geleden eens oude topics uit deze reeks gaan lezen. Het idee was om hooguit de eerste paar topics te lezen, niet meer dan 10 of 20, ik ben intussen al bij #127 Ok, ik lees niet alles even aandachtig en de meeste oude pitches kan ik niet lezen, maar ik moet zeggen, het is best interessant leesvoer.
Op het punt waar ik nu ben, zie ik soms projecten langskomen die ik later bij sommige oudgedienden voorbij heb zien komen als defaults en dan krijg ik de neiging om te roepen "doen het niet". Maar ja, het heeft net zoveel als bij een horrorfilm te roepen dat het lieve blonde meisje niet naar de kelder moet gaan.
In #127 kwam ik een link naar dit artikel tegen https://www.faillissement(...)del-voor-losers.aspx waarin o.a. staat "Eindejaarsconclusie: investeer alleen via crowdfunding als het u niet kan schelen of u uw geld kwijtraakt." Dat advies hebben meerdere posters hier duidelijk niet gevolgd.
Wellicht lees ik je post verkeerd maar ik vind het zelf allemaal erg meevallen. Wellicht komt dat door selectie aan de poort maar ik durf ook te zeggen dat ik best vaak instap als hier nee wordt geroepen (ik kijk niet naar het bedrijfsmodel maar naar de zekerheden). Ik heb nu sinds mei 2020 ongeveer 440k geïnvesteerd en heb tot op heden eigenlijk maar 1 echte default gehad(wel gelijk meerdere projecten) en dat was Proprt homes. Achteraf heb ik daarbij nog steeds het gevoel dat dit niet echt te voorkomen is geweest daar er echt fraude in het spel was.
Voor de rest komt het tot nu toe eigenlijk allemaal wel goed.. Wel neem ik op dit moment enkel nog CCF en SIG projecten mee.
[..] Zo lees ik het ook. Er staat niks specifieks over de tweede lening vermeld dus het lijkt mij dat die gewoon meedelen in de eerste hypotheek.
In de BEBI zoals zij het noemen staat dat het totale leenbedrag 1.4miljoen is, dit wordt dan weer uitgesplitst in 1mil+400k door de 4/5 jaar looptijd. Met een marktwaarde van het pand van 1.75miljoen. Echter is deze van voor de verbouwing...
quote:
De marktwaarde van het onroerend goed is in oktober 2022 door een erkende taxateur vastgesteld op ¤ 1.750.000,-. Dit biedt een comfortabele zekerhedenpositie.
Wvjg zorgt dan zelf voor de bevestiging dat dit allemaal is uitgevoerd en dus klopt:
quote:
Bij ons bezoek aan de locatie op 19 november 2024 hebben wij geconstateerd dat de verbouwing conform voorstel en taxatie is uitgevoerd.
Wij zijn nu meer dan 2 jaar verder, laat ze maar een nieuwe taxatie erbij aanleveren aangezien dit pand net even anders is dan een rijtjeshuis.
[..] Wellicht lees ik je post verkeerd maar ik vind het zelf allemaal erg meevallen. Wellicht komt dat door selectie aan de poort maar ik durf ook te zeggen dat ik best vaak instap als hier nee wordt geroepen (ik kijk niet naar het bedrijfsmodel maar naar de zekerheden). Ik heb nu sinds mei 2020 ongeveer 440k geïnvesteerd en heb tot op heden eigenlijk maar 1 echte default gehad(wel gelijk meerdere projecten) en dat was Proprt homes. Achteraf heb ik daarbij nog steeds het gevoel dat dit niet echt te voorkomen is geweest daar er echt fraude in het spel was.
Voor de rest komt het tot nu toe eigenlijk allemaal wel goed.. Wel neem ik op dit moment enkel nog CCF en SIG projecten mee.
Afgelopen jaren heeft ook alles meegezeten. Behalve dat Collin idd goed selecteert, was de economie sterk genoeg en was de vastgoedmarkt dusdanig dat zekerheden makkelijk uitgewonnen konden worden. Wat dat betreft kon je rustig met een blinddoek voor, met pijltjes gooien naar een lijst met projecten en toch een goed rendement halen . Zeker bij Collin. De vraag is alleen wat er gaat gebeuren als de economie en de vastgoedmarkt gaan afkoelen. Dan zullen er meer defaults optreden en zekerheden lastiger te verzilveren zijn. Bij commercieel vastgoed nog eerder dan bij woningen. We hebben ook ooit een tijd gehad dat het halve industrieterrein te koop/te huur stond. Dus het blijft toch belangrijk om ook inhoudelijk naar een bedrijf en de sector te kijken om defaults vóór te blijven.
Interessant project vanwege de grote vraag naar huisvesting voor arbeidsmigranten.
Jammer dat er dan weer heel creatief getaxeerd wordt, aankoop voor 1 mio en taxatie 1.465 mio. Een oud lor van een gebouw dat ineens waarde krijgt door de verhuur aan een uitzendbureau. Ze zullen het best wel opgeknapt hebben, maar toch.
[..] Afgelopen jaren heeft ook alles meegezeten. Behalve dat Collin idd goed selecteert, was de economie sterk genoeg en was de vastgoedmarkt dusdanig dat zekerheden makkelijk uitgewonnen konden worden. Wat dat betreft kon je rustig met een blinddoek voor, met pijltjes gooien naar een lijst met projecten en toch een goed rendement halen . Zeker bij Collin. De vraag is alleen wat er gaat gebeuren als de economie en de vastgoedmarkt gaan afkoelen. Dan zullen er meer defaults optreden en zekerheden lastiger te verzilveren zijn. Bij commercieel vastgoed nog eerder dan bij woningen. We hebben ook ooit een tijd gehad dat het halve industrieterrein te koop/te huur stond. Dus het blijft toch belangrijk om ook inhoudelijk naar een bedrijf en de sector te kijken om defaults vóór te blijven.
Het blijft een lastige beoordeling omdat je niet van alle markten thuis bent en het ook nog uitmaakt hoe kundig de leningnemer zelf is. Maar het is goed dat je weer even aanhaalt dat we inderdaad in een gunstige economische tijd leven en veel meewind hebben.
Voor mij is het vanaf nu een optelsom van positieve elementen: Hoe ruim zit de lening in de overwaarde van een onderpand en verbetert dat door aflossing op de lening of aflossing op de bestaande hypotheken? Hoe verkoopbaar is het onderpand en is de marktwaarde reeel? Is er een positief trackrecord bij de ondernemer (linkedin \ meegegeven info)? Vertrouw je het business idee? Commitment ondernemer (hoofd.aanspr. \ BV? \ zet deze zijn eigen huis in, etc..)
Maar goed, dan nog is spreiden nog steeds een must. Verder hoop ik door een beetje te sparren hier wat betere projecten te pakken en mijn rendement wat te verhogen. Ik heb nu totaal iets van 8 leningen in default, waardoor mijn rendement 3,3% is bij GvE en 4,4 bij CCF. Er is al wel heel veel voorzien waarvan ik nog wel wat terugverwacht, dus ik zou tevreden zijn als ik bij hun statistieken aansluit.
Onze Lufthansa piloot heeft zijn doel al behaald. Ik heb ook een duit in het zakje gedaan. Er waren wat twijfels vooral vanwege de drama's bij MAX, maar Duitsland is een groot land, de casus is hier nogal afwijkend en MAX had een zeldzaam talent om de grootste bagger aan te trekken. Deze jongen lijkt me betrouwbaar (handig als je een vliegtuig moet besturen) en heeft een goed trackrecord opgebouwd. De wetgeving is enigszins afwijkend van NL maar uiteindelijk komt dat geld wel terug.
[..] Hier ook gespreid, momenteel iets meer dan 100 actieve projecten, 52 bij HCN, 47 bij Collin en nog een handjevol aflopende projecten bij Capital Circle en Voordegroei. Bij mij is het nu wel allemaal voor hetzelfde bedrag, ik heb vertrouwen in een project of niet. En bij niet of minder vertrouwen doe ik gewoon niet mee en wacht ik op een project waar ik wel vertrouwen in heb.
Spreiden is voor mij ook de belangrijkste reden om bij meerdere platforms te investeren. Meestal een paar honderd euro per project, soms flink meer. Aan het begin van het jaar maak ik altijd een overzicht. Op 1 januari nog 374 lopende projecten. Waarvan de meeste bij CCF,HCN en GvE. Bij CCF een netto rendement van 6,5%, bij GvE zakt dat richting de 5,5%.
Collin Duitsland Na 10 jaar marktleiderschap in Nederland zet Collin Crowdfund een ambitieuze stap: de uitbreiding naar Duitsland, een van de grootste MKB-markten van Europa.
Duitsland is een logische keuze voor Collin’s internationale ambities. Met een bruto binnenlands product (BBP) dat ruim vier keer zo groot is als dat van Nederland en een sterk groeiende vraag naar non-bancaire financieringsoplossingen, biedt de Duitse markt aanzienlijke groeikansen. De terughoudendheid van Duitse banken bij het verstrekken van financiering aan MKB-ondernemers leidt er steeds vaker toe dat bedrijven kiezen voor non-bancaire financieringsvormen.
“Collin Crowdfund ziet deze ontwikkeling als een kans om haar ervaring en bewezen succes uit Nederland te delen met de Duitse markt,” aldus Jeroen ter Huurne, algemeen directeur van Collin. “Met een nieuw team van Duitse en Nederlandse professionals, gevestigd in Düsseldorf, zijn we vastbesloten om binnen enkele jaren een leidende rol te spelen in de Duitse crowdfinance markt.”
Frank Klemann, Directeur van Collin Duitsland, voegt daaraan toe: “De Duitse MKB-markt heeft een enorme behoefte aan flexibele financieringsoplossingen. Bij Collin Duitsland richten we ons op het bieden van waardevolle alternatieven die ondernemers ondersteunen in het realiseren van hun ambities.”
Collin Duitsland Na 10 jaar marktleiderschap in Nederland zet Collin Crowdfund een ambitieuze stap: de uitbreiding naar Duitsland, een van de grootste MKB-markten van Europa.
Duitsland is een logische keuze voor Collin’s internationale ambities. Met een bruto binnenlands product (BBP) dat ruim vier keer zo groot is als dat van Nederland en een sterk groeiende vraag naar non-bancaire financieringsoplossingen, biedt de Duitse markt aanzienlijke groeikansen. De terughoudendheid van Duitse banken bij het verstrekken van financiering aan MKB-ondernemers leidt er steeds vaker toe dat bedrijven kiezen voor non-bancaire financieringsvormen.
“Collin Crowdfund ziet deze ontwikkeling als een kans om haar ervaring en bewezen succes uit Nederland te delen met de Duitse markt,” aldus Jeroen ter Huurne, algemeen directeur van Collin. “Met een nieuw team van Duitse en Nederlandse professionals, gevestigd in Düsseldorf, zijn we vastbesloten om binnen enkele jaren een leidende rol te spelen in de Duitse crowdfinance markt.”
Frank Klemann, Directeur van Collin Duitsland, voegt daaraan toe: “De Duitse MKB-markt heeft een enorme behoefte aan flexibele financieringsoplossingen. Bij Collin Duitsland richten we ons op het bieden van waardevolle alternatieven die ondernemers ondersteunen in het realiseren van hun ambities.”
Op woensdag 8 januari 2025 12:48 schreef Ricky86 het volgende: Benieuwd of deze Duitse kansen in het Nedelandse portal komen te staan of dat dit echt een apart platform wordt.
Zijn al twee Duitse projecten gefund. Maak me meer zorgen dat Nederlandse projecten op het Duitse platform komen waardoor wij minder kansen hebben om mee te doen.
Viel me wel op dat je in Duitsland minimaal 500 euro moet investeren en dus direct leningen daar niet aangeboden worden.
Government is not the solution to our problem, government is the problem. High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs. ~Ronald Reagan
Op woensdag 8 januari 2025 12:48 schreef Ricky86 het volgende: Benieuwd of deze Duitse kansen in het Nedelandse portal komen te staan of dat dit echt een apart platform wordt.
Inloggen lukt verder nog niet. Benieuwd of wij als Nederlanders ook kunnen investeren daar.
[..] Voor mij is het vanaf nu een optelsom van positieve elementen:
• Hoe ruim zit de lening in de overwaarde van een onderpand en verbetert dat door aflossing op de lening of aflossing op de bestaande hypotheken? • Hoe verkoopbaar is het onderpand en is de marktwaarde reeel? • Is er een positief trackrecord bij de ondernemer (linkedin \ meegegeven info)? • Vertrouw je het business idee? • Commitment ondernemer (hoofd.aanspr. \ BV? \ zet deze zijn eigen huis in, etc..)
Maar goed, dan nog is spreiden nog steeds een must. Verder hoop ik door een beetje te sparren hier wat betere projecten te pakken en mijn rendement wat te verhogen.
Met meer dan 80 stuks bij Collin zit ik op dit moment op een rendement van ruim 6,5% (dus boven Collins gemiddelde van 5,94%). Ik heb 1 afboeking gehad voor een lening van 7 jaar geleden die werkkapitaal betrof.
Dingen waar ik uit de buurt blijf: • Horeca: Ik vind het nogal ongrijpbaar wat maakt dat horeca lukt of flopt. • Retail: Staat nogal onder druk • Bedrijven met negatief EV • Startende ondernemers zonder passende ervaring • Leningen voor werkkapitaal
[..] In de nieuwsflits van HCN werd gesteld dat het huidige transactie overzicht "op termijn" zou verdwijnen. Bij mij is die link nu al verdwenen, en in het nieuwe overzicht met de OPP wallet zie ik geen enkele transactie. Linkje naar het "oude" transactie overzicht dat bij mij nog wel werkt:: https://horecacrowdfunding.nl/account/wallets
Inmiddels is er in het menu ook weer een link naar deze url toe. Oftewel, zowel oude als nieuwe transactieoverzicht is bij HCN weer gewoon benaderbaar. Ik kan ook nog niet zeggen dat ik het nieuwe overzicht een verbetering vind.
Ik heb ruim 100 projecten 25 GvE (4%), 50 CCF (7%), 15NLi (8%), 20 HCN (4%), 5 CAN (4%), 10 DI (7,5%) en 1 SIG. Meeste defaults GvE en een paar HCN, hierdoor ben ik langzaam aan het terugtrekken uit GvE en HCN en zit wat oververtegenwoordigt in CCF. Zal dus dit jaar iets meer NLi, DI en SIG meenemen.
"In de afgelopen jaren is de liquiditeitspositie van het bedrijf onder druk komen te staan. Dit werd veroorzaakt door onder andere een lagere omzet (door een matig zomerseizoen en wegwerkzaamheden), hoge energieprijzen, stijgende kosten (vanuit de franchisegever en CAO-verhogingen) en hogere privéonttrekkingen in verband met de aankoop van een nieuwbouwwoning."
Neem aan dat een aantal zaken inderdaad op zich minder problematisch gaan zijn (prive ontrekkingen / CAO verhogingen / energiekosten) en hij gaat 50% aflossen.
Weet iemand hoe je precies kan zien hoeveel geld hoeveel uitstaand vermogen je hebt staan bij collin en gve. op de website?? Zodat ik op elk willekeurig moment van het jaar het rendemt kan berekenen.
Op woensdag 8 januari 2025 15:19 schreef Sam2001 het volgende: Weet iemand hoe je precies kan zien hoeveel geld hoeveel uitstaand vermogen je hebt staan bij collin en gve. op de website?? Zodat ik op elk willekeurig moment van het jaar het rendemt kan berekenen.
Is bij gve bij De nog te onvangen aflossingen ook meegeteld (ontvangen in behandeling) En bij collin is daar bij de portefeuillewaarde het totaal ingeschreven bedrag meegeteld?
[..] Wellicht lees ik je post verkeerd maar ik vind het zelf allemaal erg meevallen.
Het genoemde artikel met de quote daaruit is van december 2016. De situatie was toen nog heel anders. Collin was nog in opkomst en bij GvE en KoM waren er best wel veel defaults. Bij de meeste projecten was geen hypotheek en ik lees in die oude topics dat bij KoM de verpanding niet of niet goed was geregeld waardoor de investeerders bij een faillissement vaak met niets achterbleven. Zo zijn er in de periode (eind 2016) ook diverse crowdfunders die in de oude topics aangeven niet meer of veel minder te investeren omdat ze menen geen positief rendement meer te kunnen halen of zo weinig dat een deposito of andere vormen van investeren meer zouden opleveren.
Intussen zijn we 8 jaar verder en valt het inderdaad reuze mee. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het best goed gaat nu.Collin is nu de grootste zoals KrekelJapie al postte en als je bij Collin bij de statistieken kijkt zie je dat het gemiddeld netto rendement van de laatste 3 jaar 7,01% is. Hoe zou de schrijver van dat artikel er nu over denken?
Mijn overall netto rendement bij Collin is lager (4,73%), wat komt door een aantal defaults op projecten uit mijn eerste jaar bij Collin. Kijk ik alleen naar projecten vanaf half 2019 waar ik tot nu nog geen defaults heb, dan zit ik zo rond de 6,5%. Ik investeer ook veel bij HCN (en al langer dan bij Collin) en daar zit met tot nu toe slechts 1 default op 7,13%. Ik ben nu dan ook best tevreden.
Ik zie wel wat risico's dat de hypotheek uiteindelijk uitgewonnen moet gaan worden, behalve te grote priveopname (wat op te lossen zou moeten zijn) zie ik de andere oorzaken zoals hoge energiekosten en stijgende loonkosten nog wel steeds als risico. De zekerheden lijken me wel goed, maar eerlijk gezegd zou ik al investeerder daar niet echt op een uitwinning zitten wachten. Daar komt bij, ze wonen wel erg ver van de zaak, dat lijkt me als ondernemer ook niet handig als je de boel onder controle wilt houden. Als ik dan w&v bekijk en daarbij bedenk dat er waarschijnlijk geen dga salaris uit de bv komt maar een onttrekking uit de vof als ib ondernemer, dan is dat niet echt ruim terwijl 2023 volgens mij niet echt een slecht vakantiejaar was. Als je ruim 400k "overwaarde" op je privewoning kunt uinzetten om geld te lenen en je bank wil geen 200k (mede op basis van prive aansprakelijkheid) lenen dan komen denk ik dat ze daar dezelfde bedenkingen hadden. Nogmaals, ik denk obv zekerheden geen verkeerd project en het kan gewoon goed uitpakken, maar die kansen gun ik dan iemand anders.
[..] Ik zie wel wat risico's dat de hypotheek uiteindelijk uitgewonnen moet gaan worden........
Ik wil geen zwartkijker zijn maar zijn balans 2023 was al dramatisch slecht qua ratio's, de winstcijfers 2024 zijn te laag om van te kunnen leven, energie en personeel worden ook niet ineens veel goedkoper, ik denk serieus dat hij zonder deze herfinanciering al op heel korte termijn zou omvallen. Deze financiering zal hem enige lucht geven maar lost zijn structurele problemen niet op, al weten ze die te verkopen als incidenteel.
Lijkt mij een mooi projectje, heb het idee dat Texel nog steeds booming is.
Texel doet het als eiland inderdaad super en de bedden zijn, zeker in de seizoenen goed bezet. Spar supermarkten zijn best vrij prijzig en deze supermark heeft als handicap ook nog eens dat hij op een park zit. Er zullen naast de bezoekers van dit park dus weinig klanten komen. De eilanders zelf doen hun boodschappen over het algemeen gewoon bij de AH, Jumbo, Aldi of Lidl. Deze supermarkten zitten allemaal op het eiland.
Daarnaast is het m.i. bijzonder dat als je een dergelijk bedrijf hebt (waar je toch 5/6 dagen per week aanwezig zou moeten zijn) je gaat wonen, zoals de eilanders zeggen, aan de andere kant (op het vaste land).
De zekerheden zien er overigens wel oké uit. Ik twijfel dus nog een beetje of ik hem voor mijn basis bedrag zal meenemen.
[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 08-01-2025 17:16:08 ]
[..] Texel doet het als eiland inderdaad super en de bedden zijn, zeker in de seizoenen goed bezet. Spar supermarkten zijn best vrij prijzig en deze supermark heeft als handicap ook nog eens dat hij op een park zit. Er zullen naast de bezoekers van dit park dus weinig klanten komen. De eilanders zelf doen hun boodschappen over het algemeen gewoon bij de AH, Jumbo, Aldi of Lidl. Deze supermarkten zitten allemaal op het eiland.
Daarnaast is het m.i. bijzonder dat als je een dergelijk bedrijf hebt (waar je toch 5/6 dagen per week aanwezig zou moeten zijn) je gaat wonen, zoals de eilanders zeggen, aan de andere kant (op het vaste land).
De zekerheden zien er overigens wel oké uit. Ik twijfel dus nog een beetje of ik hem voor mijn basis bedrag zal meenemen.
Enige reguliere supermarkt in de buurt is de PLUS. Deze super heeft dezelfde naam als de achternaam van de ondernemer van de super op het vakantiepark. Deze PLUS is eigendom van de zus van de Spar ondernemer.
Concurrentie binnen de familie dus.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 08-01-2025 18:29:01 ]
[..] Inmiddels is er in het menu ook weer een link naar deze url toe. Oftewel, zowel oude als nieuwe transactieoverzicht is bij HCN weer gewoon benaderbaar. Ik kan ook nog niet zeggen dat ik het nieuwe overzicht een verbetering vind.
Het nieuwe overzicht bij OPP vind ik ook geen verbetering. Bij het oude overzicht bij HCN zelf kun je in één oogopslag zien welke transacties er met welke verzamelbetaling worden uitbetaald. Bij OPP staat dat apart, plus bij uitbetaling staat alleen het transactienummer en niet de projectnaam. Ook bij het downloaden naar Excel staan er alleen de transactienummers. Ik had er zelf al een eigen Excel bestand naast, en dat blijf ik nu zeker ook nog doen. Daarin staan ook de toekomstige transacties zodat ik weet wanneer ik hoeveel kan verwachten op de bankrekening, waarbij ik dan wel af en toe een correctie moet doen wanneer er weer eens een cent minder betaald wordt.
[..] mijn vraag aan GVE waarom er wel een prognose is van 2025 maar geen cijfers van 2024 is tot op heden door hen helaas nog niet beantwoord.
En die gaat ook niet komen. Ze duwen het project gewoon stoïcijns door en denken dat het toch wel vol komt.
Ik heb trouwens ongeveer gelijktijdig iets gevraagd over het MVS Lavanda schip en daar is ook nog geen reactie op gekomen, na de plichtmatige mededeling dat ze dat wél zouden gaan doen.
Ik snap dat niet, dat ze zo met de investeerders omgaan. Het is dat de resultaten verder goed zijn en dat er nog maar weinig spelers over zijn, maar anders....
[..] En die gaat ook niet komen. Ze duwen het project gewoon stoïcijns door en denken dat het toch wel vol komt.
Ik heb trouwens ongeveer gelijktijdig iets gevraagd over het MVS Lavanda schip en daar is ook nog geen reactie op gekomen, na de plichtmatige mededeling dat ze dat wél zouden gaan doen.
Ik snap dat niet, dat ze zo met de investeerders omgaan. Het is dat de resultaten verder goed zijn en dat er nog maar weinig spelers over zijn, maar anders....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Enige reguliere supermarkt in de buurt is de PLUS. Deze super heeft dezelfde naam als de achternaam van de ondernemer van de super op het vakantiepark. Deze PLUS is eigendom van de zus van de Spar ondernemer.
Concurrentie binnen de familie dus.
Het hele eiland is net zo groot als Amsterdam met dit verschil dat je op Texel overal zo kunt zijn, dus ook bij de overige supermarkten. Eilanders komen over het algemeen gewoon bij een van de grote supermarkten.
[..] Welkom. Dit is (1 van) je eerste post(s)? Welkom! Wat is je ervaring met CF so far?
Ik beleg nu zo'n 25-30 jaar. Crowdfunding doe ik een jaar of 6 denk ik. Ik denk dat ik op dit moment in zo'n 100 projecten zit, een ander deel is reeds afgelost.
Ik ben gestart bij Matching Capital. IK heb de overstap naar CCF gemaakt na de megafraude bij Matching Capital, waar we miljoenen de boot mee in zijn gegaan. Ze hadden kort voor de fraudezaak al wat projecten gedaan samen met CCF, waardoor de stap van MC naar CCF snel was gezet.
Ik tik bij CCF nu bijna de 100 actieve projecten aan, MC ben ik aan het afbouwen naar 0. De nieuwe projecten bij MC waren minimaal voor 100k per inleg. Een project van 1 miljoen deed je dus met 3 tot max 10 personen. Dat is riskant.
Ik probeer er nu zo'n 100-150 per jaar te doen bij CCF. Waar het bij MC ging om veelvouden van 5.000 euro is het bij CCF veelvouden van 500 (CDirect doe ik niet), dus dat maakt het wat makkelijker. Spreiding doe ik obv de pitch en de analyse daarvan. KVK, rechtspraak, faillissementregister en vele andere openbare bronnen zijn mijn beste vrienden (naast Google). Ik ben gestart bij CCF zoals ik dat ook bij MC deed, stapjes van 5k. Maar na een paar deelbetalingen meteen mijn 1e strop te pakken bij CCF (voorzien, niet afgeboekt), dus ik schroef het nu terug naar 2.500 (met een enkele uitzondering naar 5k, maar niet meer dan dat. Voorheen pakte ik er ook voor 25k, dat is afgelopen
[ Bericht 2% gewijzigd door ovdm op 08-01-2025 20:59:56 ]
Ook maar even een kort en globaal overzichtje gemaakt van mijn crowdfinance investeringen over de afgelopen 11 jaar.
Ik zie hier momenteel regelmatig bedragen genoemd worden maar de stilzwijgende afspraak is om dit niet te doen. Het heeft m.i. ook 0 meerwaarde. Het gaat hier uiteindelijk om bespreken projecten en diverse ervaringen en gehaalde/te halen rendement.
Zelf gestart in januari 2014 bij GvE daarna zijn er een aantal platformen de revue gepasseerd. In totaal in deze jaren in 770 projecten geïnvesteerd waarvan er op dit moment nog 301 lopen.
Mijn huidige belangrijkste platforms zijn: Collin 200 nog lopende projecten SiG 51 nog lopende GvE nog 25 lopende Diverse platforms 25 nog lopende (merendeel HCN)
De eerste jaren lag mijn jaarlijkse netto rendement op zo’n 4,5 a 5% en dit is eigenlijk langzaamaan jaarlijks gestegen. Gemiddeld jaarlijkse netto rendement over deze 11 jaar bedroeg rond de 6,0/6,1%.
Met mijn aandelen en ETF’s heb ik over deze periode gemiddeld een véél beter netto rendement gehaald en hierin ging ook nog eens minder tijd zitten. De jaarlijkse fluctuaties waren echter ook vele malen hoger (van een jaar met -/- 18% tot + 24% per jaar). Crowdfinance is natuurlijk (als je een goede spreiding over projecten hebt) veel stabieler.
Zelf blijf ik dus een voorstander van spreiden, spreiden en spreiden, ook over de verschillende beleggingscategorieën. Derhalve dus breder dan bovenstaande 2 categorieën.
Laatste 2 weken 15 gedeeltelijk vervroegde aflossingen gehad van 10% bij CCF. Een teken dat goed gaat met deze objecten en dat het risico er eerder uitloopt. Aan de andere kant jammer dat mijn uitstaande kapitaal bij top projecten af neemt.
Op donderdag 9 januari 2025 11:36 schreef NaRegenDeZon het volgende: Laatste 2 weken 15 gedeeltelijk vervroegde aflossingen gehad van 10% bij CCF. Een teken dat goed gaat met deze objecten en dat het risico er eerder uitloopt. Aan de andere kant jammer dat mijn uitstaande kapitaal bij top projecten af neemt.
Op donderdag 9 januari 2025 11:36 schreef NaRegenDeZon het volgende: Laatste 2 weken 15 gedeeltelijk vervroegde aflossingen gehad van 10% bij CCF. Een teken dat goed gaat met deze objecten en dat het risico er eerder uitloopt. Aan de andere kant jammer dat mijn uitstaande kapitaal bij top projecten af neemt.
Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, is de looptijd verkort van 60 maanden naar 48 maanden en is de rente verhoogt van 10 naar 11%. Deze aanpassing is verwerkt in het Blad Essentiële Beleggingsinformatie (EBi). De wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie. Verder is de inschrijftijd van dit project met 5 dagen verlengd.
Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, is de looptijd verkort van 60 maanden naar 48 maanden en is de rente verhoogt van 10 naar 11%. Deze aanpassing is verwerkt in het Blad Essentiële Beleggingsinformatie (EBi). De wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie. Verder is de inschrijftijd van dit project met 5 dagen verlengd.
[..] Even nagevraagd; dit betreft niet dezelfde post.
project is verwijderd. Gaat niet om de heer Post, maar om de heer Weijs. Was van hetzelfde geboortejaar en dezelfde voorletter als bij CCF. Verhaal mbt vastgoedportefeuille en werkzaamheden kwam redelijk overeen met verhaal uit pitch ccf volgens mij.
[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 09-01-2025 15:58:06 ]
[..] project is verwijderd. Gaat niet om de heer Post, maar om de heer Weijs. Was van hetzelde geboortejaar en dezelfde voorletter als bij CCF. Verhaal mbt vastgoedportefeuille en werkzaamheden kwam redelijk overeen met verhaal uit pitch ccf volgens mij.
Alles kwam overeen, zelfs zijn beroep. 1 en 1 is 2;)
[..] Ik probeer na te gaan of er op dezelfde gronden 1e hypotheek gevestigd wordt als bij de lopende lening maar kom er niet helemaal uit. Iemand hier?
Zo uit me hoofd, is dit een beperkte 1ste hypotheek op klein deel wat ook bij pitch 1 was. En een 2de deel op de rest van het vastgoed. Op dit tweede deel hadden we eerst ook gedeeltelijk een 1ste hypotheek (de rest was bij een andere financierder)
[..] Ik probeer na te gaan of er op dezelfde gronden 1e hypotheek gevestigd wordt als bij de lopende lening maar kom er niet helemaal uit. Iemand hier?
Is niet hetzelfde onderpand, ook de leningnemers zijn niet geheel dezelfde.
Nee, toen 1e hypotheek op Noordeinde 132, 132b en 124e te Landsmeer. Waarde 2,72miljoen. Rente was 6,5%
Ik zie hier momenteel regelmatig bedragen genoemd worden maar de stilzwijgende afspraak is om dit niet te doen. Het heeft m.i. ook 0 meerwaarde. Het gaat hier uiteindelijk om bespreken projecten en diverse ervaringen en gehaalde/te halen rendement.
......
Goed dat je er weer eens op wijst!
Ik zie de laatste tijd ook steeds vaker absolute bedragen langskomen.
Laten we dat a.u.b. niet doen!
Het leidt alleen maar af van de echte discussie en zorgt er wellicht voor dat de mening van mensen met veel geld (onterecht) zwaarder wordt gewogen.
Ik zie de laatste tijd ook steeds vaker absolute bedragen langskomen.
Laten we dat a.u.b. niet doen!
Het leidt alleen maar af van de echte discussie en zorgt er wellicht voor dat de mening van mensen met veel geld (onterecht) zwaarder wordt gewogen.
Ik heb volgens mij mijn basisbedragen voor investeringen genoemd, dus quilty neem ik aan. Mee eens dat het niet zoveel toevoegt, maar zag er ook niet zo veel kwaad in.
Ik hoop meer dat ervaren investeerders met goede rendementen hun keuzes delen eigenlijk. En hoeveel er mee gemoeid is, is dan inderdaad niet zo van belang. Welke leningen blijf je van weg en waarom ... of welke vind je juist interessant.
[..] Ik heb volgens mij mijn basisbedragen voor investeringen genoemd, dus quilty neem ik aan. Mee eens dat het niet zoveel toevoegt, maar zag er ook niet zo veel kwaad in.
Ik hoop meer dat ervaren investeerders met goede rendementen hun keuzes delen eigenlijk. En hoeveel er mee gemoeid is, is dan inderdaad niet zo van belang. Welke leningen blijf je van weg en waarom ... of welke vind je juist interessant.
We praten hier vaak over een basisinleg. Wat dat is kan voor iedereen verschillend zijn. Niet per se die 500 van Collin. Maar het zegt iets over het enthousiasme . Als ik zelf een basisinleg doe vind het project wel OK maar niet direct een parel. Want dan doe ik een dubbele of driedubbele basisinleg. En een bescheiden inleg is ongeveer de helft van die basisinleg.
[..] Zijn er nog aandachtspunten / risico’s rond dit project omdat er gisteren werd gesproken over andere hypotheek zekerheden dan in de vorige lening.
Ze kregen het vorige project niet elders hergefinancierd. Hierdoor zijn ze weer bij CCF terecht gekomen. Lijkt dat ze een deel toch elders hebben kunnen financieren omdat de zekerheden heel anders zijn. De rente is hierom ook een stuk hoger. Ik laat hem zelf lopen.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 10-01-2025 13:43:09 ]
[..] Ze kregen het vorige project niet elders het gefinancierd. Hierdoor zijn ze weer bij CCF terecht gekomen. Lijkt dat ze een deel toch elders hebben kunnen financieren omdat de zekerheden heel anders zijn. De rente is hierom ook een stuk hoger. Ik laat hem zelf lopen.
Kan geen Ideal gebruiken dus de beslissing wordt voor me genomen, maar had m denk ik toch ook wel laten lopen.
Maar ik vind dit ook een beetje ondoorzichtig. Kennelijk meer kosten dan huuropbrengsten. Herfinanciering nu beter in lijn met de opbrengsten? Ze gaan ook liquiditeitspositie verhogen met de info "Het doel is verkoop van onroerend goed waaruit veel liquiditeit vrij komt. Er zijn reeds getekende verkoopovereenkomsten, maar de kopers nemen pas af als ze een vergunning hebben gekregen voor transformatie."
[ Bericht 1% gewijzigd door polquito1971 op 10-01-2025 12:44:24 ]
Novag basis meegenomen, zat 2x basis in het vorige project dat altijd keurig op tijd heeft betaald (weliswaar met uitstel). Zekerheden zien er goed uit volgens mij, mooie lokatie aan het water vlak boven Amsterdam. Het is ook niet heel zwaar gefinancierd allemaal, dus dat lijkt me wel goed te komen.
Mooi resultaat verhaal CCF op bv waarvan we geen hypotheekrecht hadden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Staat nu nog 150k aan hoofdsom open met zekerheid van 350k op winkelpand.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 10-01-2025 15:45:46 ]
Bij de HCN betalingen vandaag zat de intussen welbekende van het nog te openen Indiaas restaurant in Gouda er weer niet bij, maar ook een Grieks restaurant in Pijnacker die al bij de betalingen van dinsdag had moeten zitten, plus wederom een Italiaans restaurant in Amsterdam die al 2 keer eerder on hold heeft gestaan. De Griek en de Italiaan zijn beiden een 4 sterren project. Dat plus dat mijn enige default bij HCN tot nu ook een 4 sterren project is en een ander 4 sterren project nu on hold is en op aandringen van HCN te koop staat, maakt dat ik nu echt geen 4 sterren meer mee wil nemen. Nu was mijn laatste wel meegenomen 4 sterren project al weer bijna 2 jaar geleden (dat Italiaanse restaurant in maart 2023), en staat mijn automatisch investeren op minimaal 5 sterren, maar ik hield voor mezelf nog wel de mogelijkheid open om wel een 4 sterren project mee te nemen als die er goed uitzag. Maar dat ga ik dus niet meer doen.
Op vrijdag 10 januari 2025 15:44 schreef Soulfreak het volgende: Bij de HCN betalingen vandaag zat de intussen welbekende van het nog te openen Indiaas restaurant in Gouda er weer niet bij, maar ook een Grieks restaurant in Pijnacker die al bij de betalingen van dinsdag had moeten zitten, plus wederom een Italiaans restaurant in Amsterdam die al 2 keer eerder on hold heeft gestaan. De Griek en de Italiaan zijn beiden een 4 sterren project. Dat plus dat mijn enige default bij HCN tot nu ook een 4 sterren project is en een ander 4 sterren project nu on hold is en op aandringen van HCN te koop staat, maakt dat ik nu echt geen 4 sterren meer mee wil nemen. Nu was mijn laatste wel meegenomen 4 sterren project al weer bijna 2 jaar geleden (dat Italiaanse restaurant in maart 2023), en staat mijn automatisch investeren op minimaal 5 sterren, maar ik hield voor mezelf nog wel de mogelijkheid open om wel een 4 sterren project mee te nemen als die er goed uitzag. Maar dat ga ik dus niet meer doen.
ABN-Amro verwacht voor de horeca veel problemen in 2025 en een verdubbeling van het aantal faillissementen t.o.v. 2023.
Op vrijdag 10 januari 2025 15:52 schreef boertje2024 het volgende: Hier ook een bijzondere, GvE-project, geen achterstand gehad, maar wel na een half jaar failliet.
Wij informeren u hierbij dat de geldnemers van het project Bopita met leningnummer 28297 per ultimo 2024 failliet zijn verklaard.
Dank voor melding, ik was helaas te laat. Dus dan maar wachten op het volgende aardige project. Er zijn altijd weer nieuwe krenten te vinden in de cf pap.
De ING had enige tijd geleden een vergelijkbaar verhaal.
Ja, ik zag eerder vandaag al een link naar een BNR artikel over hetzelfde geplaatst door KrekelJapie. Dit versterkt me alleen maar in mijn voornemen om geen 4 sterren projecten meer mee te nemen,
Zelf heb ik op een totaal van nu 86 projecten 10 projecten met 4 sterren en 69 met 5 sterren. Op die 10 projecten met 4 sterren heb ik dus 1 default, 1 nu on hold en in de verkoop en 2 late betalers die misschien wel of misschien niet echt in de problemen komen. Dat is dus een aanzienlijk slechtere score dan bij mijn 5 sterren projecten, op 69 projecten 1 ondernemer met meerdere leningen waarvan er enkele de laatste tijd regelmatig later betalen en die hier een update over gegeven heeft.
Op vrijdag 10 januari 2025 13:08 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Novag basis meegenomen, zat 2x basis in het vorige project dat altijd keurig op tijd heeft betaald (weliswaar met uitstel). Zekerheden zien er goed uit volgens mij, mooie lokatie aan het water vlak boven Amsterdam. Het is ook niet heel zwaar gefinancierd allemaal, dus dat lijkt me wel goed te komen.
Het opmerkingenvakje van mijn administratie meldt: 3 mnd verlenging per 20-05-20, verhoogde aflossing per 30-01-21, verlengd tot eind aug 24, verlengd tot eind dec 24, wacht op aflossing. Originele einddatum was 30-12-2023. Ik zou het e-mailarchief in kunnen duiken voor de details maar dit geeft al wel aan dat de nu aflopende lening niet soepel verlopen is. Misschien kunnen ze beter bij CRE herfinancieren, die zijn bekend (berucht) om hun flexibele aflosdata. Hoewel ik denk dat de lening vroeger of later keurig afgelost wordt laat ik deze toch maar aan een ander over.
[..] Het opmerkingenvakje van mijn administratie meldt: 3 mnd verlenging per 20-05-20, verhoogde aflossing per 30-01-21, verlengd tot eind aug 24, verlengd tot eind dec 24, wacht op aflossing. Originele einddatum was 30-12-2023. Ik zou het e-mailarchief in kunnen duiken voor de details maar dit geeft al wel aan dat de nu aflopende lening niet soepel verlopen is. Misschien kunnen ze beter bij CRE herfinancieren, die zijn bekend (berucht) om hun flexibele aflosdata. Hoewel ik denk dat de lening vroeger of later keurig afgelost wordt laat ik deze toch maar aan een ander over.
In de pitch van de nieuwe lening staat: "De rente en aflossing van de bestaande lening is steeds netjes voldaan." Is dat dan niet een beetje jokkebrokken?
[..] In de pitch van de nieuwe lening staat: "De rente en aflossing van de bestaande lening is steeds netjes voldaan." Is dat dan niet een beetje jokkebrokken?
Betalingschema is een paar keer aangepast na stemmingen door investeerders en corona uitstel, maar er is nooit een termijn gemist. Alleen de slottermijn van 30-12-24 hebben ze gemist. Ik kan leven met deze omschrijving.
Op vrijdag 10 januari 2025 15:44 schreef Soulfreak het volgende: Bij de HCN betalingen vandaag zat de intussen welbekende van het nog te openen Indiaas restaurant in Gouda er weer niet bij,
Maar wel een mooie powerpoint presentatie......
[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 10-01-2025 22:26:19 ]
[..] Betalingschema is een paar keer aangepast na stemmingen door investeerders en corona uitstel, maar er is nooit een termijn gemist. Alleen de slottermijn van 30-12-24 hebben ze gemist. Ik kan leven met deze omschrijving.
Ik vind het niet heel erg passen bij de situatie die Zomaarevenkijken aangeeft. Bovendien is het toch ook hier weer enigszins onbevredigend dat je geen cijfers van 2024 te zien krijgt.
[..] Meer wel een mooie powerpoint presentatie......
Uit die presentatie proefde ik al dat het nog steeds niet helemaal soepel loopt, dat er nog steeds uitdagingen zijn maar dat er wel hard aan gewerkt wordt om dit te verbeteren. Ik had dan ook niet verwacht dat nu opeens alle projecten op tijd betaald zouden worden maar dat dit nog even kan duren. Ik kreeg ook het idee dat investeerders een beetje gepaaid moesten worden om, ondanks de late betalingen en zorgen of het allemaal nog wel goed loopt, toch weer opnieuw te investeren. Wat mij betreft is daar pas weer sprake van wanneer de betalingen langere tijd netjes op tijd gedaan worden, dat haalt mij eerder over de streep om weer te investeren dan een mooie presentatie die misschien de boel nog een beetje verhult.
Zelf heb ik op een totaal van nu 86 projecten 10 projecten met 4 sterren en 69 met 5 sterren. Op die 10 projecten met 4 sterren heb ik dus 1 default, 1 nu on hold en in de verkoop en 2 late betalers die misschien wel of misschien niet echt in de problemen komen. Dat is dus een aanzienlijk slechtere score dan bij mijn 5 sterren projecten, op 69 projecten 1 ondernemer met meerdere leningen waarvan er enkele de laatste tijd regelmatig later betalen en die hier een update over gegeven heeft.
Geef jij zelf een vier of vijf sterren score? En zo ja op basis waarvan?
[..] Het opmerkingenvakje van mijn administratie meldt: 3 mnd verlenging per 20-05-20, verhoogde aflossing per 30-01-21, verlengd tot eind aug 24, verlengd tot eind dec 24, wacht op aflossing. Originele einddatum was 30-12-2023. Ik zou het e-mailarchief in kunnen duiken voor de details maar dit geeft al wel aan dat de nu aflopende lening niet soepel verlopen is. Misschien kunnen ze beter bij CRE herfinancieren, die zijn bekend (berucht) om hun flexibele aflosdata. Hoewel ik denk dat de lening vroeger of later keurig afgelost wordt laat ik deze toch maar aan een ander over.
Einddatum na coronaverlenging was 30-3-2024, vanaf die datum is een 2% hogere rente betaald en is de reguliere aflossing doorgezet. Natuurlijk hebben ze zich verkeken op de mogelijke totaalaflossing door andere verkopen en hebben ze de afgesproken aflosdatum niet gehaald maar de rentebetalingen en reguliere aflossing zijn altijd correct voldaan. Ik vind het ook achteraf nog steeds een keurige project.
[..] Uit die presentatie proefde ik al dat het nog steeds niet helemaal soepel loopt, dat er nog steeds uitdagingen zijn maar dat er wel hard aan gewerkt wordt om dit te verbeteren. Ik had dan ook niet verwacht dat nu opeens alle projecten op tijd betaald zouden worden maar dat dit nog even kan duren. Ik kreeg ook het idee dat investeerders een beetje gepaaid moesten worden om, ondanks de late betalingen en zorgen of het allemaal nog wel goed loopt, toch weer opnieuw te investeren. Wat mij betreft is daar pas weer sprake van wanneer de betalingen langere tijd netjes op tijd gedaan worden, dat haalt mij eerder over de streep om weer te investeren dan een mooie presentatie die misschien de boel nog een beetje verhult.
Ik vind nog steeds dat hij te hard is gegroeid en zichzelf daarmee onnodig veel zorgen heeft bezorgd. Althans qua liquiditeit. Volgende week wordt de laatste termijn van L&D overgemaakt (het zou mij zéér verbazen als dat niet gebeurt) en dat maakt de weg vrij voor een herfinanciering hiervan en dat zou als het goed is een tijdlang en hopelijk blijvend lucht moeten geven in de liquiditeit.
[..] Ik vind nog steeds dat hij te hard is gegroeid en zichzelf daarmee onnodig veel zorgen heeft bezorgd. Althans qua liquiditeit. Volgende week wordt de laatste termijn van L&D overgemaakt (het zou mij zéér verbazen als dat niet gebeurt) en dat maakt de weg vrij voor een herfinanciering hiervan en dat zou als het goed is een tijdlang en hopelijk blijvend lucht moeten geven in de liquiditeit.
In de presentatie stond o.a. dit "In dat kader worden daarom nieuwe financieringsrondes voorbereid voor de restaurants waar geen financiering op zit.". Restaurants, dus meervoud. Naast L&D zijn er al 2 andere geheel afgelost, dus ook daar zou een nieuwe financiering voor kunnen. In tegenstelling tot eerdere keren zal het voor mij alleen geen vanzelfsprekendheid zijn dat ik met een nieuwe financiering weer mee ga doen. Het lijkt me verder vooral belangrijk dat de verbouwing van Gouda snel wordt afgerond en het restaurant open gaat zodat ook daar inkomsten uit gaan komen. Voorlopig worden tot nu toen wel alle termijnen betaald, zij het wat later.
[..] In de presentatie stond o.a. dit "In dat kader worden daarom nieuwe financieringsrondes voorbereid voor de restaurants waar geen financiering op zit.". Restaurants, dus meervoud. Naast L&D zijn er al 2 andere geheel afgelost, dus ook daar zou een nieuwe financiering voor kunnen. In tegenstelling tot eerdere keren zal het voor mij alleen geen vanzelfsprekendheid zijn dat ik met een nieuwe financiering weer mee ga doen. Het lijkt me verder vooral belangrijk dat de verbouwing van Gouda snel wordt afgerond en het restaurant open gaat zodat ook daar inkomsten uit gaan komen. Voorlopig worden tot nu toen wel alle termijnen betaald, zij het wat later.
Meerdere, idd, dus dat geeft wel aan dat er een aanzienlijke stille reserve aanwezig is. Zijn probleem is denk ik dat een goede solvabiliteit en liquiditeit, twee totaal verschillende dingen zijn. Je kunt nog zoveel winst maken maar als dat geld vast zit in niet liquide activa dan kun je daar weinig mee.
Het is misschien een aparte vergelijking maar er zijn tijdens de kredietcrisis van een aantal jaren geleden banken failliet gegaan waarvan achteraf door verkoop van alle activa alle schulden betaald zijn, het duurde alleen een tijdje ), maar er zijn altijd schuldeisers die daarop niet kunnen of willen wachten.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 11-01-2025 01:16:38 ]
Het is misschien een aparte vergelijking maar er zijn tijdens de kredietcrisis van een aantal jaren geleden banken failliet gegaan waarvan achteraf door verkoop van alle activa alle schulden betaald zijn, het duurde alleen een tijdje ), maar er zijn altijd schuldeisers die daarop niet kunnen of willen wachten.
Ook organisaties als De Nederlandsche Bank hebben hier aan meegewerkt. Die Lakeman gaf de voorzet en DNB maakten het af. DSB van Dirk Scheringa heeft uiteindelijk alle schulden makkelijk kunnen terugbetalen, de curatoren hebben er een vermogen aan overgehouden en toen bleef er nog geld over.
Terug naar de crowdfunding projecten. Geef die man toch even een half jaartje de tijd om alles te kunnen bijsturen. Zonder risico geen winst. En ja, hij heeft vermoedelijk te veel hooi op zijn vork genomen en dat ook nog eens te snel achter elkaar maar geef hem even. Ik vind het toch opvallend dat vooraf iedereen laaiend enthousiast is over zijn medewerking op het forum en als het even tegenzit veel mensen keer op keer als hij te laat is gaan zitten piepen. Dat is nu eenmaal het risico van crowdfund en voor hem is dit het ondernemersrisico. Vermoedelijk komt dit uiteindelijk gewoon goed. Zo niet, pech. Ik heb niet de indruk dat het een sukkel of een oplichter is. Met in dit geval een beetje compassie komt het vermoedelijk allemaal wel goed. HcN kennende zullen die ook wel goed de vinger aan de pols houden en echt wel doorpakken als dat nodig is.
[..] Ja, ik zag eerder vandaag al een link naar een BNR artikel over hetzelfde geplaatst door KrekelJapie. Dit versterkt me alleen maar in mijn voornemen om geen 4 sterren projecten meer mee te nemen,
Zag toevallig bij de statistieken van HCN dat er ook 2 projecten met 5* in 2024 onder verzuim per risico classificatie staan. Maar goed daar zien we wel de bevestiging dat het met de beoordeling van HCN op zich wel goed zit (hoewel het verzuim(0,45%) even hoog is nu als bij de 2*)
Samenvatting Totalen Risicoclassificatie Risicoclassificatie Risicoclassificatie Risicoclassificatie Cumulatief t/m laatste boekjaar Totaal** *** **** ***** Totaal aantal projecten in verzuim 18 2 7 7 2 Aandeel verzuim in relatie tot totale aantal projecten 441 0.45% 1.59% 1.59% 0.45%
[..] Zag toevallig bij de statistieken van HCN dat er ook 2 projecten met 5* in 2024 onder verzuim per risico classificatie staan. Maar goed daar zien we wel de bevestiging dat het met de beoordeling van HCN op zich wel goed zit (hoewel het verzuim(0,45%) even hoog is nu als bij de 2*)
Samenvatting Totalen Risicoclassificatie Risicoclassificatie Risicoclassificatie Risicoclassificatie Cumulatief t/m laatste boekjaar Totaal** *** **** ***** Totaal aantal projecten in verzuim 18 2 7 7 2 Aandeel verzuim in relatie tot totale aantal projecten 441 0.45% 1.59% 1.59% 0.45%
Meteen maar weer een nieuw project bij HCN als we het toch over ze hebben:
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Fat Phill's Capelle aan den IJssel. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
[ Bericht 5% gewijzigd door Tjalala op 11-01-2025 13:00:23 ]
[..] Terug naar de crowdfunding projecten. Geef die man toch even een half jaartje de tijd om alles te kunnen bijsturen. Zonder risico geen winst. En ja, hij heeft vermoedelijk te veel hooi op zijn vork genomen en dat ook nog eens te snel achter elkaar maar geef hem even. Ik vind het toch opvallend dat vooraf iedereen laaiend enthousiast is over zijn medewerking op het forum en als het even tegenzit veel mensen keer op keer als hij te laat is gaan zitten piepen. Dat is nu eenmaal het risico van crowdfund en voor hem is dit het ondernemersrisico. Vermoedelijk komt dit uiteindelijk gewoon goed. Zo niet, pech. Ik heb niet de indruk dat het een sukkel of een oplichter is. Met in dit geval een beetje compassie komt het vermoedelijk allemaal wel goed. HcN kennende zullen die ook wel goed de vinger aan de pols houden en echt wel doorpakken als dat nodig is.
Ik maak me ook geen echte zorgen, tot nu toe zijn alle betalingen wel gedaan al was het wat later. Maar om bij een nieuwe lening weer te investeren moet ik wel echte verbetering zien, zoals alle betalingen netjes op tijd, en datis nu nog niet het geval. Misschien betekent dat dat ik met een eerstvolgende lening niet mee doe, maar met eentje daarna weer wel. Sowieso kan ik niet met iedere 5 sterren lening mee doen, dus een keertje overslaan is helemaal niet erg.
[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 11-01-2025 15:12:42 ]
[..] Zag toevallig bij de statistieken van HCN dat er ook 2 projecten met 5* in 2024 onder verzuim per risico classificatie staan. Maar goed daar zien we wel de bevestiging dat het met de beoordeling van HCN op zich wel goed zit (hoewel het verzuim(0,45%) even hoog is nu als bij de 2*)
Maar dat percentage is als ik het goed lees over het totale aantal projecten van HCN, niet per risicoclassificatie.
Totaal zijn er 14 projecten met 2 sterren gefinancierd waarvan dus 2 in verzuim, tegen 283 met 5 sterren met ook 2 in verzuim (in 2024). En die laatste 2 zullen de 2 van de bekende ondernemer zijn, die hebben afgelopen jaar tijdelijk on hold gestaan vanwege niet ontvangen betalingen en zijn daarmee dan ook de enige 5 sterren projecten met verzuim. Bij 4 sterren projecten is het 7 in verzuim op 105 projecten. Dat is toch wel een heel groot verschil en voor mij dus een reden om alleen nog maar 5 sterren projecten mee te nemen.
Op zaterdag 11 januari 2025 15:12 schreef Soulfreak het volgende: tegen 283 met 5 sterren met ook 2 in verzuim (in 2024). En die laatste 2 zullen de 2 van de bekende ondernemer zijn, die hebben afgelopen jaar tijdelijk on hold gestaan vanwege niet ontvangen betalingen en zijn daarmee dan ook de enige 5 sterren projecten met verzuim
Zouden wel eens twee andere projecten kunnen zijn die nog steeds op hold staan (uit Breda), als dat niet het geval is zijn de cijfers niet helemaal actueel verwacht ik. (want ik heb te maken met twee 5-ster probleemgevallen die momenteel niet betalen, beide bedrijven zijn inmiddels wel verkocht)
[..] Zouden wel eens twee andere projecten kunnen zijn die nog steeds op hold staan (uit Breda), als dat niet het geval is zijn de cijfers niet helemaal actueel verwacht ik. (want ik heb te maken met twee 5-ster probleemgevallen die momenteel niet betalen, beide bedrijven zijn inmiddels wel verkocht)
Dat klinkt inderdaad logischer, zeker als die al langere tijd niet betalen. Maar slechts 2 echte probleemprojecten op bijna 300 5 sterren projecten is natuurlijk niet veel. Alleen als je er zelf in zit, is het natuurlijk 2 teveel. Ik heb op veel minder Collin projecten al meer defaults. En bij Capital Circle is mijn score nog slechter. Plus ik denk dat degenen die in MAX projecten zitten zouden tekenen voor deze verhouding.
[..] Dat klinkt inderdaad logischer, zeker als die al langere tijd niet betalen. Maar slechts 2 echte probleemprojecten op bijna 300 5 sterren projecten is natuurlijk niet veel. Alleen als je er zelf in zit, is het natuurlijk 2 teveel. Ik heb op veel minder Collin projecten al meer defaults. En bij Capital Circle is mijn score nog slechter. Plus ik denk dat degenen die in MAX projecten zitten zouden tekenen voor deze verhouding.
Volgens mij komt dit ook, omdat HCN pas na 1 jaar afboekt (en denk zelfs als verzuim aanmerkt), terwijl CCF en GvE veel eerder een aanpassing maken. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken.
[..] Dat klinkt inderdaad logischer, zeker als die al langere tijd niet betalen. Maar slechts 2 echte probleemprojecten op bijna 300 5 sterren projecten is natuurlijk niet veel. Alleen als je er zelf in zit, is het natuurlijk 2 teveel. Ik heb op veel minder Collin projecten al meer defaults. En bij Capital Circle is mijn score nog slechter. Plus ik denk dat degenen die in MAX projecten zitten zouden tekenen voor deze verhouding.
Tsja, ze hebben momenteel allebei iets van een kleine 70% afgelost en er zal nog wel wel terug gaan komen op lange termijn, ondanks dat niet ontevreden over hcn.
Bij mcf ging het iets anders, 4 projecten: 1x op tijd afgelost, 1x te laat afgelost, 1x recovery 40% en 1x maal de vraag of er ooit nog iets terug gaat komen. Ik was minimaal ingestapt om te ervaren hoe het platform functioneerde, maar dat viel dus tegen
Op zaterdag 11 januari 2025 19:27 schreef boertje2024 het volgende: Volgens mij komt dit ook, omdat HCN pas na 1 jaar afboekt (en denk zelfs als verzuim aanmerkt), terwijl CCF en GvE veel eerder een aanpassing maken. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken.
Na 365 dagen boekt hcn het project af voor de rendementsberekening af (wat niet wil zeggen dat ze geen recovery pogingen doen). Onderaan het dashboard staat ook info daarover met een verwijzing naar de AFM aanbeveling uit december 2017.
quote:
*Gemiddeld netto rendement (AFM): Het ongewogen netto rendement waarbij conform de aanbeveling van de AFM (bron, PDF, aanbeveling 4) alle openstaande bedragen met een betalingsachterstand van 365 dagen of meer afgeboekt zijn. Berekening: % ongewogen gemiddelde bruto rente – ((EUR afgeboekt / EUR ontvangen rente) * % ongewogen gemiddelde bruto rente) – % kosten per jaar.
CCF kent 4 categorien vertraging en boekt voorzieningen. GVE doet het nog anders, die kent 2 categorien maar laat bijvoorbeeld een betaalschema van een project wat al 5 jaar (1) in verzuim is (en waarbij ze uit recovery alleen geld doorstorten als ik er weer eens om vraag) gewoon staan, nog 40 termijnen te gaan en er zijn er de laatste 3 jaar slecht 9 binnen gekomen, dus dat gaat nog even duren
[ Bericht 10% gewijzigd door tnhb op 11-01-2025 20:26:30 ]
[..] Tsja, ze hebben momenteel allebei iets van een kleine 70% afgelost en er zal nog wel wel terug gaan komen op lange termijn, ondanks dat niet ontevreden over hcn.
Bij mcf ging het iets anders, 4 projecten: 1x op tijd afgelost, 1x te laat afgelost, 1x recovery 40% en 1x maal de vraag of er ooit nog iets terug gaat komen. Ik was minimaal ingestapt om te ervaren hoe het platform functioneerde, maar dat viel dus tegen
Het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je bij HCN 4 projecten hebt of 40 of 80 of nog meer.
Ik weet nog dat ik toen ik jaren geleden meer ging doen met crowdfunding, van een handjevol projecten bij alleen HCN naar het veelvoudige ervan bij meerdere platforms, ik eens een grafiek zag van percentages afgeboekt. Ik ben toen weggebleven bij degene die daar met de hoogste percentages stonden. Ik vraag me af hoe een dergelijke grafiek er nu anno begin 2025 uit zou zien. Ergens helemaal bovenaan MAX?
Ik had het plaatje van die grafiek toen nog opgeslagen. Even gezocht en gevonden.
[..] Het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je bij HCN 4 projecten hebt of 40 of 80 of nog meer.
Ik weet nog dat ik toen ik jaren geleden meer ging doen met crowdfunding, van een handjevol projecten bij alleen HCN naar het veelvoudige ervan bij meerdere platforms, ik eens een grafiek zag van percentages afgeboekt. Ik ben toen weggebleven bij degene die daar met de hoogste percentages stonden. Ik vraag me af hoe een dergelijke grafiek er nu anno begin 2025 uit zou zien. Ergens helemaal bovenaan MAX?
Ik had het plaatje van die grafiek toen nog opgeslagen. Even gezocht en gevonden.
Zo'n grafiek geeft natuurlijk niet het hele verhaal. Funding Circle is bij mij het platform met het hoogste afboekpercentage, maar het is tevens (op Twino na) het platform met het hoogste rendement voor mij. Daar zal ik niet de enige in zijn.
[..] Zo'n grafiek geeft natuurlijk niet het hele verhaal. Funding Circle is bij mij het platform met het hoogste afboekpercentage, maar het is tevens (op Twino na) het platform met het hoogste rendement voor mij. Daar zal ik niet de enige in zijn.
Het zal inderdaad niet het hele verhaal geven, plus dat de betreffende grafiek intussen bijna 6 jaar oud is. Volgens mij stond er toen op diezelfde site (kan ook een andere zijn) een lijst met rendementen per platform, voorzover dat aan de hand van de cijfers te berekenen was en platforms daar open over waren. Bij sommige platforms stond bv een ?. Die 2 dingen zou je dus naast elkaar moeten zien. Zover ik weet is er nu geen site die een dergelijke vergelijking tussen platforms heeft.
Verder hangt het ook af van je eigen keuzes in investeren. Zo is mijn default percentage bij HCN lager dan wat ze aangeven bij hun statistieken, maar bij Collin is het juist hoger.
[..] Zo'n grafiek geeft natuurlijk niet het hele verhaal. Funding Circle is bij mij het platform met het hoogste afboekpercentage, maar het is tevens (op Twino na) het platform met het hoogste rendement voor mij. Daar zal ik niet de enige in zijn.
Nee, zeker niet, daar werden hoge, soms zelfs woekerrentes betaald, uiteraard met hoog risicoprofiel, met een goede spreiding 'schieten met hagel' kon je daar een aantrekkelijk rendement halen.
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 12-01-2025 12:55:02 ]
Nee ...circled was de oude omgeving met lopende projecten voordat ze door KOM werden overgenomen. Ik wilde geen nieuwe projecten meer bij KOM/CC. In december24 werd je gedwongen een nieuw account aan te maken anders kon je niet meer bij je oude projecten.
En nu dus helemaal niet meer. Ik wacht het antwoord van Knibbelaar af.
[..] dank. Ziet er wel redelijk uit maar neemt deze jongen niet te veel hooi op de vork met al die gelijktijdige projecten?
Was ook een beetje mijn gedachte. Vandaar ook de BV nu Op zich heeft hij wel de ervaring, maar ik vind het lastig om de zekerheden in te schatten als het toch fout gaat. Bouwgrond en nog te realiseren onderpand.
Die tweede hypotheek bestaat toch eigenlijk nog niet? Of moet ik het zo zien dat als die Ermerweg 90 A wordt verkocht de zekerheden uit de vorige lening 'doorschuiven'.
[ Bericht 2% gewijzigd door polquito1971 op 13-01-2025 12:47:59 ]
[..] dank. Ziet er wel redelijk uit maar neemt deze jongen niet te veel hooi op de vork met al die gelijktijdige projecten?
Ik blijf er vanaf. Vooral omdat de tweede hypotheek die dekking moet geven tijdens de ontwikkeling op dit moment niet materieel is. Daarmee zit er een risico in dat als het mis gaat het hele kaartenhuis in stort.
Mauritslaan 118 Geleen LIVE 15 januari 2025 om 14.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Mauritslaan 118 in Geleen. Je kunt vanaf 15 januari 2025 om 14.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 6 maanden. De LTV van het pand is 76% van ¤ 169.000 van de marktwaarde in verhuurde staat.
Het betreft een benedenwoning met één slaapkamer, kelder en een tuin. Het object ligt aan de rand van het centrum van Geleen. In de nabijheid zijn er verschillende voorzieningen zoals een supermarkt, winkels, basisschool, speeltuin en een huisarts. Met de trein en de bus is het object goed te bereiken. Betaald parkeren kan aan de openbare weg.
[..] Voor 5.5% na kosten in 1a zet ik mijn wekker niet.....
Is denk ik welke afweging je maakt. Ik heb nog veel kapitaal dat bij banken minder waard staat te worden Maar dan heb je het wel over 1A of niet? Die 1B komt op 7% toch?
Die tweede hypotheek bestaat toch eigenlijk nog niet? Of moet ik het zo zien dat als die Ermerweg 90 A wordt verkocht de zekerheden uit de vorige lening 'doorschuiven'.
Zodra dit project zou floppen en de zekerheid uitgewonnen moet worden, dan kan men naar de 1e hypotheekhouder gaan en aangeven dat men wil gaan executeren obv zekerheidsrecht. De 1e hyphouder heeft 1e recht van parate executie, en moet dat binnen een redelijke termijn doen. Maakt deze daar geen gebruik van, dan mag de 2e in lijn executeren. De meerwaarde boven die uitstijgt boven het 1e recht van hypotheek dient ter aflossing op het geflopte project. Effectief draai je met deze actie dus 2 financieringen de nek om.
[..] Na InfraUnie (bij Max CF ook al deze regel toegepast gelukkig) is een project met zwaar buitenlands karakter / onderpand niet aan mij besteed.
Als ze een plaatsnaam al niet eens kunnen spellen en best wel een gevoelige verschrijving ook nog m.i.
Op zich denk ik wel dat Collin dit veel beter gaat aanpakken dan hun voorgangers. Er zit een Duits team wat ik begrijp, dat de Duitse wetgeving en gewoonten goed kent. Dat is toch iets anders dan het er even bij doen, en over de kundigheid van Max CF hoeven we het al helemaal niet meer te hebben........
En het gaat hier om min of meer traditionele cf projecten met goede zekerheden, niet die transitiemarkt waar ik zelfs in NL meestal met een boog omheen loop.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geldnemer was in de afgelopen maanden al 4 keer achterstallig. En recent nog wat recenties gelezen, die niet echt positief waren. Fijn dit deze zo afgewikkeld kon worden.
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden… (Roos Vonk)
[..] Ik vind nog steeds dat hij te hard is gegroeid en zichzelf daarmee onnodig veel zorgen heeft bezorgd. Althans qua liquiditeit. Volgende week wordt de laatste termijn van L&D overgemaakt (het zou mij zéér verbazen als dat niet gebeurt) en dat maakt de weg vrij voor een herfinanciering hiervan en dat zou als het goed is een tijdlang en hopelijk blijvend lucht moeten geven in de liquiditeit.
Hij speelt het wel slim, desidevi is een week te laat betaald vandaag, net voordat het project op hold wordt geplaatst door HCN. Lot&Daan is in ieder geval nog niet betaald.
Niemand een linkje van het grote depot.. zou leuk zijn eens uit te proberen bij de oosterburen.. maar denk dat het anders knokken wordt voor een plekje
Never mind.. paar minuten later kwam ie live..
[ Bericht 16% gewijzigd door Boyette op 14-01-2025 14:05:10 ]
Op dinsdag 14 januari 2025 13:59 schreef Boyette het volgende: Niemand een linkje van het grote depot.. zou leuk zijn eens uit te proberen bij de oosterburen.. maar denk dat het anders knokken wordt voor een plekje
Op dinsdag 14 januari 2025 13:59 schreef Boyette het volgende: Niemand een linkje van het grote depot.. zou leuk zijn eens uit te proberen bij de oosterburen.. maar denk dat het anders knokken wordt voor een plekje
Ja ook meegenomen. Volgens mij genoeg ervaring bij de ondernemers en genoeg zekerheden mocht het fout gaan. Ik begrijp dat er vanuit andere investeerders veel slechte ervaringen zijn met uitwinning in Duitsland. Daarom basisbedrag, maar misschien wat meer info over de haken en ogen als iemand die heeft.
[..] Zodra dit project zou floppen en de zekerheid uitgewonnen moet worden, dan kan men naar de 1e hypotheekhouder gaan en aangeven dat men wil gaan executeren obv zekerheidsrecht. De 1e hyphouder heeft 1e recht van parate executie, en moet dat binnen een redelijke termijn doen. Maakt deze daar geen gebruik van, dan mag de 2e in lijn executeren. De meerwaarde boven die uitstijgt boven het 1e recht van hypotheek dient ter aflossing op het geflopte project. Effectief draai je met deze actie dus 2 financieringen de nek om.
Of is dit niet wat je bedoelde met je vraag?
Nee ik bedoelde dat er een tweede hypotheek komt op nog niet gerealiseerde overwaarde in een ander project. Daarvoor geldt weer wel dat als een ander onderpand verkocht wordt, die overwaarde deels materieel wordt. Maar goed ... ik heb ook deze voor basisbedrag meegenomen. We gaan zien wat ie voor elkaar bokst de komende 18 maanden
Frankenstraat 76 Maastricht LIVE 16 januari 2025 om 14.30 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Frankenstraat 76 in Maastricht. Je kunt vanaf 16 januari 2025 om 14.30 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 36 maanden. De LTV van het pand is 80% van ¤ 394.000 van de marktwaarde in verhuurde staat.
Het betreft een eengezinswoning met 4 slaapkamers, berging en een tuin. Het object is gelegen dichtbij het centrum van Maastricht. Daarnaast bevindt het zich op loopafstand van het Centraal Station, winkels en andere voorzieningen. Met een grote tuin en veelzijdige mogelijkheden is de woning ideaal voor verhuur aan expats, studenten of gezinnen. Door de hoge vraag naar dit type woningen is de verhuurbaarheid uitstekend.
[..] Hij speelt het wel slim, desidevi is een week te laat betaald vandaag, net voordat het project op hold wordt geplaatst door HCN. Lot&Daan is in ieder geval nog niet betaald.
Waarom wordt dit nu steeds benoemd, en andere (HCN-)projecten waar problemen zijn niet?
Ja, er is wat aan de hand. Ik twijfel er niet aan dat de ondernemer en het platform hier hard aan werken. Dit geneuzel over een weekje vertraging, ook al is het herhaaldelijk, daar heeft m.i. echt niemand wat aan.
Laten we het dan eerder over het Oekraïnse restaurant (nr 729) hebben. Die toko staat te koop, willen volgens hun website ergens anders heen, maar hebben daar niets over gecommuniceerd.
[..] Waarom wordt dit nu steeds benoemd, en andere (HCN-)projecten waar problemen zijn niet?
Ja, er is wat aan de hand. Ik twijfel er niet aan dat de ondernemer en het platform hier hard aan werken. Dit geneuzel over een weekje vertraging, ook al is het herhaaldelijk, daar heeft m.i. echt niemand wat aan.
Laten we het dan eerder over het Oekraïnse restaurant (nr 729) hebben. Die toko staat te koop, willen volgens hun website ergens anders heen, maar hebben daar niets over gecommuniceerd.
Omdat ik liever heb dat de ondernemer zijn zaakjes op orde heeft, in plaats van mooie powerpoint presentaties te maken met daarin beloften die niet na worden gekomen. Ik weet wel dat deze ondernemer hier heilig is verklaard, maar ik sta er zakelijk in.
[..] Omdat ik liever heb dat de ondernemer zijn zaakjes op orde heeft, in plaats van mooie powerpoint presentaties te maken met daarin beloften die niet na worden gekomen. Ik weet wel dat deze ondernemer hier heilig is verklaard, maar ik sta er zakelijk in.
Voor mij is hij zeker niet heilig maar het herhaaldelijk noemen van bedrijfsnamen omdat een betaling een paar keer een paar weken te laat betaald wordt is in ieder geval schadelijk voor het desbetreffende bedrijf en dus ook voor de investeerders in genoemde projecten.
[..] Voor mij is hij zeker niet heilig maar het herhaaldelijk noemen van bedrijfsnamen omdat een betaling een paar keer een paar weken te laat betaald wordt is in ieder geval schadelijk voor het desbetreffende bedrijf en dus ook voor de investeerders in genoemde projecten.
M.i. niet erg zakelijk.
Dat hangt er vanaf. Niet benoemen en verdoezelen daar heeft ook geen investeerder baat bij. Maar ik zal er over ophouden want de groepsdruk wordt me te veel. ;-)
[..] Waarom wordt dit nu steeds benoemd, en andere (HCN-)projecten waar problemen zijn niet?
Ik begrijp het op zich wel. Betalingen zijn de afgelopen maanden vaker te laat geweest. Na 2 of 3 keer begint dat best irritant te worden en misschien ook zorgelijk omdat meerdere keren te laat betalen het begin kan zijn van grotere problemen. Daarnaast heeft leningnemer meerdere projecten en zitten diverse investeerders ook in meerdere projecten waardoor ze bij een faillissement best veel geld kunnen verliezen, in ieder geval meer dan bij slechts één project van een leningnemer. Maar het is ook eigen keuze geweest om in meerdere projecten van dezelfde leningnemer te investeren.
Maar tot op heden is er nog wel iedere keer betaald, ook al is het wat later. Wat betreft de nog niet ontvangen betaling van L&D, die zal ongetwijfeld nog wel komen want ik kan me niet indenken dat hij de laatste betaling van een lening niet gaat doen, ook omdat de betalingen voor deze lening wel altijd op tijd zijn geweest.
Voor nu maak ik me meer zorgen om 2 4 sterren projecten die er ook vandaag weer niet bijzaten, waarvan er eentje al 2 keer eerder on hold heeft gestaan.
SPOILER
[..] Dat hangt er vanaf. Niet benoemen en verdoezelen daar heeft ook geen investeerder baat bij. Maar ik zal er over ophouden want de groepsdruk wordt me te veel. ;-)
Nee, vooral mee doorgaan als je dat wil maar scherm de bedrijfsnaam af of maak hem niet vindbaar door wat tekens te gebruiken.
[..] Hij speelt het wel slim, desidevi is een week te laat betaald vandaag, net voordat het project op hold wordt geplaatst door HCN. Lot&Daan is in ieder geval nog niet betaald.
Hoi Zeeland6,
Sta me toe om even te reageren op je bericht. Ik merk dat je je erg zorgen maakt over mijn projecten. Ik wil je garanderen dat je over je inleg bij mij je absoluut geen zorgen hoeft te maken. Dat is ook de reden dat ik in alle transparantie hier een update heb gegeven over onze situatie. Daarin heb ik juist al aangegeven dat we momenteel in een tijdelijke fase van liquiditeitsuitdagingen zitten. Probeer daarom uit te gaan van het goede. In de 7 jaar dat ik in de crowdfunding wereld zit is mijn ervaring dat we over het algemeen, als investeerders en ondernemers, samen proberen een project tot een succesvol einde te brengen. Daar zitten inderdaad risico's aan, bovendien zit achter elke ondernemer een gezin. Daar kunnen mensen ongeneeslijk ziek worden, sterven of er kunnen ook andere tegenslagen komen zoals een pandemie, een energiecrisis etc etc. Daar proberen we als ondernemers onszelf zo goed mogelijk doorheen te slaan. Niet elke beslissing is ingegeven door een zakelijk motief, soms spelen er ook andere overwegingen.
Mijn ervaring met investeerders en ondernemers in de crowdfunding wereld is overigens dat niemand echt bezig is met het ''slim spelen''. De meeste ondernemers die ik ken werken 24/7 aan het succes van hun onderneming júist om het vertrouwen van investeerders te belonen.
Mocht je op enig moment ergens over aarzelen, dan stel ik het op prijs als je me een berichtje stuurt.
[..] Omdat ik liever heb dat de ondernemer zijn zaakjes op orde heeft, in plaats van mooie powerpoint presentaties te maken met daarin beloften die niet na worden gekomen. Ik weet wel dat deze ondernemer hier heilig is verklaard, maar ik sta er zakelijk in.
Excuses als er in mijn update beloftes zijn gedaan die momenteel niet nagekomen worden. In alle eerlijkheid kan ik alleen niet vinden welke belofte er is gedaan die niet nagekomen wordt? Als je die met mij zou kunnen delen dan geef je mij de kans om het toe te lichten. Dat zou ik enorm waarderen zodat iedereen hier ook mee kan lezen waarom de belofte momenteel niet nagekomen kan worden.
Als de leningnemer hier zelf meeleest en reageert dan is het niet zo vreemd dat er wat meer aandacht voor een late betaling is dan voor een willekeurig ander project.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. van SIG project Cruyshaag 24 Maastricht? Zelfde achternaam, stad en deels zelfde tekst in de pitch.
[..] Als ze een plaatsnaam al niet eens kunnen spellen en best wel een gevoelige verschrijving ook nog m.i.
Op zich denk ik wel dat Collin dit veel beter gaat aanpakken dan hun voorgangers. Er zit een Duits team wat ik begrijp, dat de Duitse wetgeving en gewoonten goed kent. Dat is toch iets anders dan het er even bij doen, en over de kundigheid van Max CF hoeven we het al helemaal niet meer te hebben........
En het gaat hier om min of meer traditionele cf projecten met goede zekerheden, niet die transitiemarkt waar ik zelfs in NL meestal met een boog omheen loop.
op zich lijkt het een goed idee van CCF om in Duitsland aan de gang te gaan, ik las ergens dat de financiering aldaar nog steeds via banken gaat en crowdfunding nauwelijks bekend is. Echter de procedures inzake uitwinning ven zekerheden -en ook in landen als VK, Portugal een Oostenrijk- zijn stroperig en langdurig, ook is er minder digitalisering dan hier. Dat is althans mijn ervaring, niet alleen bij MCF maar ook bij Estateguru, Crowdestate en Rendity
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. van SIG project Cruyshaag 24 Maastricht? Zelfde achternaam, stad en deels zelfde tekst in de pitch.
Overigens ook dit valt mij op: [..] Als het een gemeentelijke erfpacht is heb ik er niet zoveel problemen mee, anders wel en laat ik hem lopen.
Was al eerder een proj van SIG (feb 2020) met erfpacht t/m 22dec2055 toen met een erfpacht v ¤ 1.017,= , project is 23 okt 2020 afgelost zie fokforum 26okt20. Verder nog niets gevonden over de periode 2020- 2025
H(1966) + L(1963) Bozkurt zijn (naast Cruyshaag) ook v GVE 18599 Scharnerweg 91-91B03 (proj liep van jul2018-jul 2023 Serkan is van 1987. Zie hiertoe de hypo docu bij SIG
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 14-01-2025 19:44:52 ]
Op dinsdag 14 januari 2025 19:08 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Als de leningnemer hier zelf meeleest en reageert dan is het niet zo vreemd dat er wat meer aandacht voor een late betaling is dan voor een willekeurig ander project.
Klopt, evenwel mijn visie is dat het beste is dat een ieder zich met zijn corebusiness bezig houdt, zaken waarin ie passie en uitdaging vindt. De ondernemer bij zijn ondernemerschap de belegger bij zijn beleggingen.( en de tandarts bij zijn tandartsassistente)(OKE deze is erg slecht). Laat eenieder doen waar hij goed in is.
Ik maak me niet zo druk om evt hick-ups in projecten. Communicatie en transparantie zijn belangrijk maar het moet geen waar-niet waargesprek worden tussen de verschillende stakeholders, Voegt niets toe en leidt af van de core, nl ondernemen en beleggen..
[..] Klopt, evenwel mijn visie is dat het beste is dat een ieder zich met zijn corebusiness bezig houdt, zaken waarin ie passie en uitdaging vindt. De ondernemer bij zijn ondernemerschap de belegger bij zijn beleggingen.( en de tandarts bij zijn tandartsassistente)(OKE deze is erg slecht). Laat eenieder doen waar hij goed in is.
Ik maak me niet zo druk om evt hick-ups in projecten. Communicatie en transparantie zijn belangrijk maar het moet geen waar-niet waargesprek worden tussen de verschillende stakeholders, Voegt niets toe en leidt af van de core, nl ondernemen en beleggen..
Misschien helpt het om de 'verplichte' betaaldata nergens vast te leggen. Dan zie je het niet als er een betaling te laat is. In verreweg de meeste gevallen lost het zich allemaal vanzelf op, en zo niet, we weten allemaal dat er een klein percentage uitval is, dat calculeer je in, niet iets om je druk over te maken, micromanagement daar koop je niets voor, het gaat om de porto als geheel en wat die oplevert. Dus een beetje afstand houden en er niet te strak op zitten, is het devies
Als het echt in de gevarenzone zou zitten zou er denk ik wel een aflossingsvrije periode ingelast worden, dat is niet aan de orde, dus zal het nog wel meevallen denk ik.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 14-01-2025 20:10:11 ]
Ik heb (helaas) nu al een paar keer gehad dat een (bedrijfsmatige) registratie bij OPP ergens vastliep en ze de meest onzinnige vragen gingen stellen terwijl reeds meerdere keren met exact dezelfde oorspronkelijk gegevens de registratie binnen 2 dagen geregeld was. Of dat aan het platform of OPP ligt weet ik niet en kan ik eigenlijk ook niet goed vaststellen, wel is het zo dat als ik bij het platform klaag het de volgende dag alsnog geregeld is en als ik bij OPP klaag alleen maar meer vragen krijg en geen antwoorden. (zo ook bij de meest recente registratie voor CC/KOMgroup)
Ik heb OPP bij eerdere registraties verschillende keren gewezen op eerdere registraties met het verzoek of ze die gegevens gewoon willen overnemen, maar daar willen ze absoluut niet naar luisteren met o.a. vanwege wet- en regelgeving, bij vragen naar exact everwijzingen blijft het dan echter heel stil.
Ik kreeg nu van CC een reactie per mail (op mijn vraag of ze OPP eens een duwtje wilden geven, dat had dus resultaat want goedkeuring was een paar uur later geregeld terwijl die al een paar weken pending was en er niet werd gereageerd door OPP) waarin ze aangaven dat in het geval er reeds een eerdere registratie bij OPP is gedaan (met hetzelfde emailadres) je gewoon een verzoek kunt indienen om die eerdere registratie/gegevens te gebruiken voor een nieuwe registratie/platform door via deze link een ticket aan te maken. Ik ben benieuwd of er onder de lezers hier zijn waarbij dat inderdaad wel werkte, want dat zou me namelijk steeds een hoop ellende schelen.
Ik krijg steeds meer het idee dat de mening destijds van Pet*r Verh*ar over OPP (ik meen o.a. toen sig een eerste poging deed met nieuwe software die toen compleet mislukte) nog niet zo gek was en OPP zich steeds meer als monopolist aan het gedragen is. Het zou juist beter voor ons moeten worden maar tot op heden heb ik daar helaas nog niets van mogen ervaren.
Op woensdag 15 januari 2025 10:38 schreef tnhb het volgende: Ik heb (helaas) nu al een paar keer gehad dat een (bedrijfsmatige) registratie bij OPP ergens vastliep en ze de meest onzinnige vragen gingen stellen terwijl reeds meerdere keren met exact dezelfde oorspronkelijk gegevens de registratie binnen 2 dagen geregeld was. Of dat aan het platform of OPP ligt weet ik niet en kan ik eigenlijk ook niet goed vaststellen, wel is het zo dat als ik bij het platform klaag het de volgende dag alsnog geregeld is en als ik bij OPP klaag alleen maar meer vragen krijg en geen antwoorden. (zo ook bij de meest recente registratie voor CC/KOMgroup)
Ik heb OPP bij eerdere registraties verschillende keren gewezen op eerdere registraties met het verzoek of ze die gegevens gewoon willen overnemen, maar daar willen ze absoluut niet naar luisteren met o.a. vanwege wet- en regelgeving, bij vragen naar exact everwijzingen blijft het dan echter heel stil.
Ik kreeg nu van CC een reactie per mail (op mijn vraag of ze OPP eens een duwtje wilden geven, dat had dus resultaat want goedkeuring was een paar uur later geregeld terwijl die al een paar weken pending was en er niet werd gereageerd door OPP) waarin ze aangaven dat in het geval er reeds een eerdere registratie bij OPP is gedaan (met hetzelfde emailadres) je gewoon een verzoek kunt indienen om die eerdere registratie/gegevens te gebruiken voor een nieuwe registratie/platform door via deze link een ticket aan te maken. Ik ben benieuwd of er onder de lezers hier zijn waarbij dat inderdaad wel werkte, want dat zou me namelijk steeds een hoop ellende schelen.
Ik krijg steeds meer het idee dat de mening destijds van Pet*r Verh*ar over OPP (ik meen o.a. toen sig een eerste poging deed met nieuwe software die toen compleet mislukte) nog niet zo gek was en OPP zich steeds meer als monopolist aan het gedragen is. Het zou juist beter voor ons moeten worden maar tot op heden heb ik daar helaas nog niets van mogen ervaren.
OPP is gewoon een hele vervelende organisatie waar wij, door de keuze van het platform, mee opgescheept zitten. Wel kan ik je vertellen dat er ook platformen zijn die er helemaal niet blij mee zijn maar ja, ook zij moeten voldoen aan de nieuwe regelgeving. Aan ons als niet rechtstreeks betalende klant voor deze diensten hebben ze gewoon helemaal maling.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld Collin, daar had ik in het verleden nooit problemen met onjuiste overboekingen en nog komt dat soms wel voor... Waar het precies mis gaat weet ik niet maar wat ik wel weet is dat de problemen zijn ontstaan sinds OPP er tussen zit.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.nog steeds geen idee wat dit gaat betekenen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.nog steeds geen idee wat dit gaat betekenen.
het is alleen een voortgangsrapportage, ze vonden dat kennelijk tijd worden na ruim 5 maanden
Op woensdag 15 januari 2025 15:21 schreef Aster1X het volgende: Eerste aanbieding gezien op het prikbord van WVJG. Benieuwd hoe dit gaat lopen en of andere CF-platformen dit voorbeeld gaan volgen.
Is niet de eerste; begreep dat er al 15 stuks eerder geweest zijn....
Op woensdag 15 januari 2025 15:21 schreef Aster1X het volgende: Eerste aanbieding gezien op het prikbord van WVJG. Benieuwd hoe dit gaat lopen en of andere CF-platformen dit voorbeeld gaan volgen.
Als Max CF dit voorbeeld volgt, heb ik nog wat leuke aanbiedingen,heerlijk vers, nog bijna niets op betaald
Collin heeft zijn loyaliteitsprogramma aangepast, de hoogtes van de stappen zijn flink vergroot. Ik schrok even want ik heb de hoop dit jaar de laatste trede te mogen bestijgen maar de aanpassing geld alleen voor nieuwe investeerders vanaf afgelopen 1 januari.
Op woensdag 15 januari 2025 20:30 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Collin heeft zijn loyaliteitsprogramma aangepast, de hoogtes van de stappen zijn flink vergroot. Ik schrok even want ik heb de hoop dit jaar de laatste trede te mogen bestijgen maar de aanpassing geld alleen voor nieuwe investeerders vanaf afgelopen 1 januari.
Zo, dat zijn flinke veranderingen. Ik ben wat later bij Collin begonnen (wilde eerst niet een te groot aantal verschillende platforms) maar blij dat ik een jaar geleden al de diamant status heb gehaald onder de oude voorwaarden.
GvE/Sydney Company. Prachtige bedrijfsresultaten maar op de balans precies nul komma nul eigen vermogen, alleen maar schulden en daarbij staat er ook nog eens voor 6 ton aan goodwill op de balans. Geen relevante zekerheden dus een grote boog er omheen is de beste strategie m.i. Als hij omvalt (en dat zou zomaar kunnen) dan wordt het een volledige afschrijving, Gve kennende.
[..] Zo, dat zijn flinke veranderingen. Ik ben wat later bij Collin begonnen (wilde eerst niet een te groot aantal verschillende platforms) maar blij dat ik een jaar geleden al de diamant status heb gehaald onder de oude voorwaarden.
Het staat er niet erg duidelijk, maar ik interpreteer het dat iedereen die voor 1 januari geregistreerd is onder de oude loyaliteitskorting valt en met de oude aantallen een stap omhoog gaat. Dus dan zou ik nog steeds 100 projecten nodig hebben voor diamant en niet ineens 250. Is dat een logische interpretatie of moet ik er vanuit gaat dat diamant nu ver uit zicht is?
[ Bericht 0% gewijzigd door vuurtoren01 op 15-01-2025 22:14:11 (aantal) ]
[..] Het staat er niet erg duidelijk, maar ik interpreteer het dat iedereen die voor 1 januari geregistreerd is onder de oude loyaliteitskorting valt en met de oude aantallen een stap omhoog gaat. Dus dan zou ik nog steeds 100 projecten nodig hebben voor diamant en niet ineens 250. Is dat een logische interpretatie of moet ik er vanuit gaat dat diamant nu ver uit zicht is?
Nette rente Goede solvabiliteit zekerheden zijn in orde.
W.m.b. goed voor een basisinleg.
Solvabiliteit, het zijn vooral heel zachte activa, weinig waarde bij liquidatie. Zekerheden zijn krap voldoende, op papier, in werkelijkheid na kosten e.d.onvoldoende...
[..] Solvabiliteit, het zijn vooral heel zachte activa, weinig waarde bij liquidatie. Zekerheden zijn krap voldoende, op papier, in werkelijkheid na kosten e.d.onvoldoende...
Zeker als het op executie aankomt zijn de zekerheden niet dekkend. Product moet zich ook nog echt gaan bewijzen in de markt. De rente van 10% is een goede afspiegeling van het risico. Op zich vind ik het een sympathiek project, als het een direct lening was geweest had ik een flintertje ingelegd, nu neig ik naar een nee.
Op donderdag 16 januari 2025 10:19 schreef FINONAF het volgende: t zijn de zekerheden niet dekkend. Product moet zich ook nog echt gaan bewijzen in de markt. De rente van 10% is een goede afspiegeling van het risico. Op zich vind ik het een sympathiek project, als het een direct lening was geweest had ik een flintertje ingeleg
Ik ben er van af dat ik een product moet snappen. Ik kijk naar zekerheden.
No Ghost heeft inmiddels al ruim 40%(!) opgehaald bij de "crowd".De ondernemer bedankt alle investeerders voor de nu al toegezegde investeringen.
Om het project een extra impuls te geven en de campagne weer in beweging te brengen, heeft de ondernemer besloten de rente te verhogen naar 9%.
Deze hogere rente geldt uiteraard ook voor alle reeds toegezegde investeringen. Reeds toegezegde investeringen kunnen ook eenvoudig worden verhoogd door een hoger bedrag te selecteren. De eerdere toezegging wordt daarmee overschreven.
wel een 3 sterrenproject. Zouden ze voor België nog iets voorzichtiger zijn dan Nederland, zou in Nederland al snel een 4 sterrenproject zijn, denk ik. Vind het nog best speculatief, zeker gezien de geringe ervaring
[..] wel een 3 sterrenproject. Zouden ze voor België nog iets voorzichtiger zijn dan Nederland, zou in Nederland al snel een 4 sterrenproject zijn, denk ik. Vind het nog best speculatief, zeker gezien de geringe ervaring
Ik heb deze begin vh jaar al meegenomen / geen overdreven inleg- maar zie het als een proefpakketje, dat zal ik idem gaan doen voor CCF BRD. Ook om te kijken naar de opgestelde contracten en akte vwb zekerheden. Beetje Neugier wellicht en een beetje lef, dat hoort er ook gewoon bij.
Ook mijn eerste SIG in 1A, gisteren achter het net gevist nu wel gelukt. Heb een een SIG meegenomen om mijn Crowdfunding leningen wat te spreiden over platformen.
Ik investeer nog in 3 platformen. Hier deel ik de som aan investeringen in euro per jaar (zonder een bedrag te noemen). Na 2019 zijn er substantiele verschillen te zien.
Op donderdag 16 januari 2025 16:26 schreef KrekelJapie het volgende: Ik investeer nog in 3 platformen. Hier deel ik de som aan investeringen in euro per jaar (zonder een bedrag te noemen). Na 2019 zijn er substantiele verschillen te zien. [ afbeelding ]
Komt globaal overeen met mijn overzichtje wat ik 9 januari gepost heb
Op donderdag 16 januari 2025 18:22 schreef peterc het volgende: De aanhouder wint , CCF=content + investeerders = content. Rules are Rules , primadelux CCF
SPOILER
Zeker was ook blij mee. Heb er een paar keer naar moeten vragen, maar ze hebben uiteindelijk volgehouden met een positief resultaat
[..] Ook mijn eerste SIG in 1A, gisteren achter het net gevist nu wel gelukt. Heb een een SIG meegenomen om mijn Crowdfunding leningen wat te spreiden over platformen.
Er verliep vandaag een lening van Serkan, Maastricht, Frederik Hendriklaan 50 B06 6224 DG Misschien heeft hij geld nodig voor de aflossing.
Twee investeringen tot nu toe en nog twee dagen te gaan. Dat gaan ze niet redden... Is dit project wel officieel gepubliceerd? Want bij de investeringskansen zie ik het niet staan. (Overigens zou ik ook niet instappen)
Op donderdag 16 januari 2025 16:26 schreef KrekelJapie het volgende: Ik investeer nog in 3 platformen. Hier deel ik de som aan investeringen in euro per jaar (zonder een bedrag te noemen). Na 2019 zijn er substantiele verschillen te zien. [ afbeelding ]
Laat je in deze grafiek je investering (inleg in dat jaar) zien of je uitstaande investering bij de platformen. Wat is de verklaring van de substantiële verschillen?
[..] Laat je in deze grafiek je investering (inleg in dat jaar) zien of je uitstaande investering bij de platformen. Wat is de verklaring van de substantiële verschillen?
Inleg. Verschil komt door aanbod projecten met goede zekerheden.
Volgens mij is er al eerder "gedoe" geweest met escaperoem's in combinatie met crowdfunding... Wel gaat er ook nog een 2e borgstelling afgegeven worden echter die is dan weer zonder securering door een hypotheek.
Volgens mij is er al eerder "gedoe" geweest met escaperoem's in combinatie met crowdfunding... Wel gaat er ook nog een 2e borgstelling afgegeven worden echter die is dan weer zonder securering door een hypotheek.
Ik zou het wel mee willen nemen. De WOZ waarde lijkt me aan de lage kant voor een woning in de Randstad.
[..] Ik zou het wel mee willen nemen. De WOZ waarde lijkt me aan de lage kant voor een woning in de Randstad.
Niet alleen dat, maar die WOZ waarde is inmiddels ook 2 jaar oud toch? En de marktwaarde ligt dan toch ook wel weer iets daarboven nog? Bovendien gaan zowel de lening (weliswaar pas over een jaar) en mogelijk de eerste hypotheek afnemen waardoor deze steeds ruimer in de overwaarde past, mocht het mislukken.
Toch ben ik nu nog steeds benieuwd wat die tweede borgstelling nu precies wel zegt, mocht het fout gaan. Wat is het verschil tussen een borg die materieel is op overwaarde en echt een hypotheek vestigen?
Op vrijdag 17 januari 2025 10:40 schreef polquito1971 het volgende: Toch ben ik nu nog steeds benieuwd wat die tweede borgstelling nu precies wel zegt, mocht het fout gaan. Wat is het verschil tussen een borg die materieel is op overwaarde en echt een hypotheek vestigen?
Hypotheek geeft meer zekerheid dat borgstelling er nog is wanneer uitwinning nodig is. Andere borgsteller kan de hut verkopen en overwaarde verbrassen. Er is zelfs geen neg/pos hypotheekverklaring
[..] Hypotheek geeft meer zekerheid dat borgstelling er nog is wanneer uitwinning nodig is. Andere borgsteller kan de hut verkopen en overwaarde verbrassen. Er is zelfs geen neg/pos hypotheekverklaring
Ja precies ... als het er nog is, dan is het ook echt meegaan in de afbetaling. Een hypotheek + neg. verklaring maakt alleen zeker dat die overwaarde blijft. Nu kan ik me hier niet voorstellen dat hij 300K gaat opfeesten om onder een betaling van dat restant (10K?) uit te komen.
[..] Ja precies ... als het er nog is, dan is het ook echt meegaan in de afbetaling. Een hypotheek + neg. verklaring maakt alleen zeker dat die overwaarde blijft. Nu kan ik me hier niet voorstellen dat hij 300K gaat opfeesten om onder een betaling van dat restant (10K?) uit te komen.
De markt voor escaperooms in Nederland heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt, met een piek in nieuwe openingen rond 2017 en 2018. In 2017 waren er bijvoorbeeld 527 escaperooms verdeeld over 350 locaties. Pretwerk In 2019 telde Nederland ongeveer 1000 escaperooms, met Noord-Brabant als koploper met 93 locaties. Omroep Brabant Echter, deze groei is in de jaren daarna afgevlakt. In 2022 waren er 463 locaties met 1092 escaperooms, en hoewel er nog steeds nieuwe kamers bijkomen, is het tempo van groei verminderd. Bureau Toerisme
Deze verzadiging van de markt betekent dat het voor nieuwe escaperooms uitdagender is om succesvol te zijn zonder onderscheidend vermogen. Toch blijven er kansen bestaan, vooral door te investeren in innovatie en kwaliteit. Er is een trend zichtbaar waarbij escaperooms worden geïntegreerd met andere vormen van entertainment, zoals virtual reality, of worden gecombineerd met horecagelegenheden en festivals. Bureau Toerisme Daarnaast ontstaan er nieuwe concepten zoals 'artentainment', waar kunst en entertainment samenkomen.
Gezien deze ontwikkelingen lijkt de markt in 2025 stabiel te blijven, met ruimte voor ondernemers die inspelen op de behoefte aan vernieuwende en kwalitatief hoogwaardige ervaringen. Het is echter essentieel om onderscheidend te zijn en mee te gaan met de trends om levensvatbaar te blijven in deze competitieve sector.
[..] Er verliep vandaag een lening van Serkan, Maastricht, Frederik Hendriklaan 50 B06 6224 DG Misschien heeft hij geld nodig voor de aflossing.
Ja dus.
Je hebt geïnvesteerd in het project aan de Frederik Hendriklaan 50 B06 in Maastricht. Het einde van de rentevaste periode is op 16 januari 2025. Wij hebben nauw contact met de projecteigenaar over de voortgang van dit proces. Wij sturen een update zodra wij meer informatie hebben.
Vanaf 16 januari 2025 tot aan de daadwerkelijke aflossing zal de projecteigenaar aan jou een dubbele reguliere dagrente betalen.
Op vrijdag 17 januari 2025 10:53 schreef quepos het volgende: Dus zijn compagnon heeft er minder vertrouwen in, anders had hij ook wel een 2e hypotheekverklaring afgegeven.
Ik sla over, in het concept zie ik ook helemaal niks.
Het kan ook zijn dat de hypotheekverstrekker van de compagnon daar niet aan wil meewerken.
[..] Met dit HCN project doe ik zeker mee! Bestaande exploitatie, mooie rente en doe al mee met eerdere Hudson-projecten, die naar behoren lopen.
Oke ... ook eerste bedrag bij HCN nu. Ga in Leiden weleens langs dus kan ik net zo goed wat investeren Als ik me de discussie hier herinner zijn de 5 sterren leningen tot nu toe niet veel mis gegaan?
[..] Oke ... ook eerste bedrag bij HCN nu. Ga in Leiden weleens langs dus kan ik net zo goed wat investeren Als ik me de discussie hier herinner zijn de 5 sterren leningen tot nu toe niet veel mis gegaan?
jammer vh project maar wel prima ondernemerschap van de heren & dame. Grenzen stellen en je niet laten f.cken door de verhuurder. Beter no deal dan een bad deal.
[..] jammer vh project maar wel prima ondernemerschap van de heren & dame. Grenzen stellen en je niet laten f.cken door de verhuurder. Beter no deal dan een bad deal.
Helemaal mee eens. En inderdaad jammer. Ben benieuwd of ze nu op zoek gaan naar wat anders en we over enige tijd misschien een nieuw project van ze gaan zien bij HCN.
[..] Oke ... ook eerste bedrag bij HCN nu. Ga in Leiden weleens langs dus kan ik net zo goed wat investeren Als ik me de discussie hier herinner zijn de 5 sterren leningen tot nu toe niet veel mis gegaan?
Als ik naar mijn portefeuille kijk:
401 - snackbar Breda - deel afgeboekt (ca 3/4 afgelost) 561 - snackbar Breda - on hold (ca 3/4 afgelost) 706 - snackbar Vlijmen - on hold (ca 1/3 afgelost)
(Daarnaast nog 1x 4* afgeboekt en 1x4* on hold. Op een totaal van zo’n 170 projecten)
Kun je zo niet zeggen. Bij mij zijn 2 snackbars vervroegd afgelost en de andere 3 betalen netjes iedere maand. Tot nu toe mijn enige default is een Aziatisch restaurant in Breda. En ik heb nu 1 project on hold, dat is een winkel/lunchroom met Arabische lekkernijen in Scheveningen. Allebei 4 sterren. Op een totaal van 85 projecten.
[..] Kun je zo niet zeggen. Bij mij zijn 2 snackbars vervroegd afgelost en de andere 3 betalen netjes iedere maand. Tot nu toe mijn enige default is een Aziatisch restaurant in Breda. En ik heb nu 1 project on hold, dat is een winkel/lunchroom met Arabische lekkernijen in Scheveningen. Allebei 4 sterren. Op een totaal van 85 projecten.
5 probleemleningen op 170 projecten en 2 op 85 is inderdaad niet zo heel veel. Terwijl horeca toch ook best een lastige sector is.
En als het ook nogeens in de 4* zit en niet in de 5*, dan lijkt dat ook wel een goede graadmeter.
[..] 5 probleemleningen op 170 projecten en 2 op 85 is inderdaad niet zo heel veel. Terwijl horeca toch ook best een lastige sector is.
En als het ook nogeens in de 4* zit en niet in de 5*, dan lijkt dat ook wel een goede graadmeter.
Ik heb (maar) 34 projecten bij HCN lopen. En die betalen allemaal, soms een paar dagen te laat. Maar ja, ik ben ook ondernemer en snap dat het soms wat tegen kan zitten. Maar tot nu toe prima portefeuille bij HCN. Wel allemaal 5*.
[..] Ik heb (maar) 34 projecten bij HCN lopen. En die betalen allemaal, soms een paar dagen te laat. Maar ja, ik ben ook ondernemer en snap dat het soms wat tegen kan zitten. Maar tot nu toe prima portefeuille bij HCN. Wel allemaal 5*.
Ik heb ook een prima portefeuille. Die ene default was op een lening waarop ik een lager bedrag had ingelegd dan ik normaal doe (foutje van mezelf) waardoor het percentage afgeboekt maar 0,04% is. En om dat hopelijk zo te houden wil ik nu alleen nog maar 5 sterren projecten meenemen. Het is natuurlijk geen 100% garantie dat het dan altijd goed gaat, maar gezien de statistieken is de kans wel kleiner dat het mis gaat. Ik heb in het begin ook 2 keer een 3 sterren project meegenomen, die zijn intussen probleemloos afgelost.
Vandaag heb ik de Hudson niet meegenomen. Ben nog even aan mijn max en mijn voorkeur gaat nu uit naar 48 maanden projecten.
[..] Ik heb ook een prima portefeuille. Die ene default was op een lening waarop ik een lager bedrag had ingelegd dan ik normaal doe (foutje van mezelf) waardoor het percentage afgeboekt maar 0,04% is. En om dat hopelijk zo te houden wil ik nu alleen nog maar 5 sterren projecten meenemen. Het is natuurlijk geen 100% garantie dat het dan altijd goed gaat, maar gezien de statistieken is de kans wel kleiner dat het mis gaat. Ik heb in het begin ook 2 keer een 3 sterren project meegenomen, die zijn intussen probleemloos afgelost.
Vandaag heb ik de Hudson niet meegenomen. Ben nog even aan mijn max en mijn voorkeur gaat nu uit naar 48 maanden projecten.
Volgens ABN AMRO gaat 2025 een zwaar jaar worden voor de horeca. Vooral voor starters en bezorgrestaurants.
De meeste 4 en 5 sterren projecten hebben dezelfde rente. Eigenlijk zou de rente een half procentje hoger moeten zijn consequent om het risico eruit te balanceren.
Op vrijdag 17 januari 2025 18:42 schreef Jaco078 het volgende: De meeste 4 en 5 sterren projecten hebben dezelfde rente. Eigenlijk zou de rente een half procentje hoger moeten zijn consequent om het risico eruit te balanceren.
Dat zou inderdaad logisch zijn. In het verleden was er wel vaker verschil, maar ook niet altijd. Ik heb zelfs een keer gehad dat ik bij een 3 sterren project een half procent lagere rente had dan bij een 4 en 5 sterren project in dezelfde periode.
Jammer dat de waarde van het object waarop de 1e hypotheek wordt gevestigd. niet wordt gedeeld. Er staat alleen "Er is sprake van een zeer ruime zekerhedenpositie ten opzichte van de gevraagde lening". Dat wil ik graag zelf kunnen bepalen.
[..] Jammer dat de waarde van het object waarop de 1e hypotheek wordt gevestigd. niet wordt gedeeld. Er staat alleen "Er is sprake van een zeer ruime zekerhedenpositie ten opzichte van de gevraagde lening". Dat wil ik graag zelf kunnen bepalen.
Als je dan kijkt op Drimble, dan zie je daar een laatste woz waarde 1-2023 van 807K. En dan augustus 2024 verkocht voor 1.500K. Hoe kan dat zover uit elkaar liggen?
[..] Ik heb ook een prima portefeuille. Die ene default was op een lening waarop ik een lager bedrag had ingelegd dan ik normaal doe (foutje van mezelf) waardoor het percentage afgeboekt maar 0,04% is. En om dat hopelijk zo te houden wil ik nu alleen nog maar 5 sterren projecten meenemen. Het is natuurlijk geen 100% garantie dat het dan altijd goed gaat, maar gezien de statistieken is de kans wel kleiner dat het mis gaat. Ik heb in het begin ook 2 keer een 3 sterren project meegenomen, die zijn intussen probleemloos afgelost.