abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216225287
Ook maar even een kort en globaal overzichtje gemaakt van mijn crowdfinance investeringen over de afgelopen 11 jaar.

Ik zie hier momenteel regelmatig bedragen genoemd worden maar de stilzwijgende afspraak is om dit niet te doen. Het heeft m.i. ook 0 meerwaarde. Het gaat hier uiteindelijk om bespreken projecten en diverse ervaringen en gehaalde/te halen rendement.

Zelf gestart in januari 2014 bij GvE daarna zijn er een aantal platformen de revue gepasseerd.
In totaal in deze jaren in 770 projecten geïnvesteerd waarvan er op dit moment nog 301 lopen.

Mijn huidige belangrijkste platforms zijn:
Collin 200 nog lopende projecten
SiG 51 nog lopende
GvE nog 25 lopende
Diverse platforms 25 nog lopende (merendeel HCN)

De eerste jaren lag mijn jaarlijkse netto rendement op zo’n 4,5 a 5% en dit is eigenlijk langzaamaan jaarlijks gestegen. Gemiddeld jaarlijkse netto rendement over deze 11 jaar bedroeg rond de 6,0/6,1%.

Met mijn aandelen en ETF’s heb ik over deze periode gemiddeld een véél beter netto rendement gehaald en hierin ging ook nog eens minder tijd zitten. De jaarlijkse fluctuaties waren echter ook vele malen hoger (van een jaar met -/- 18% tot + 24% per jaar). Crowdfinance is natuurlijk (als je een goede spreiding over projecten hebt) veel stabieler.

Zelf blijf ik dus een voorstander van spreiden, spreiden en spreiden, ook over de verschillende beleggingscategorieën. Derhalve dus breder dan bovenstaande 2 categorieën.
pi_216226204
Laatste 2 weken 15 gedeeltelijk vervroegde aflossingen gehad van 10% bij CCF. Een teken dat goed gaat met deze objecten en dat het risico er eerder uitloopt. Aan de andere kant jammer dat mijn uitstaande kapitaal bij top projecten af neemt.
pi_216226395
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 11:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Laatste 2 weken 15 gedeeltelijk vervroegde aflossingen gehad van 10% bij CCF. Een teken dat goed gaat met deze objecten en dat het risico er eerder uitloopt. Aan de andere kant jammer dat mijn uitstaande kapitaal bij top projecten af neemt.
Plus een hoop geklus in de excelsheet ;(
Pecunia non olet
pi_216227348
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 11:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 11:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Plus een hoop geklus in de excelsheet ;(
Idem.
Het zijn er de laatste paar weken 1 tot meerdere per werkdag :X
pi_216227734
Sig

Je hebt geïnvesteerd in het project Everard Meysterweg 57 C in Amersfoort. De hypotheek is op 6-1-2026 vervroegd afgelost.

6 mnd boeterente.
pi_216228018
Update 3 januari 2025 project 30255 Joieem

Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, is de looptijd verkort van 60 maanden naar 48 maanden en is de rente verhoogt van 10 naar 11%. Deze aanpassing is verwerkt in het Blad Essentiële Beleggingsinformatie (EBi). De wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie.
Verder is de inschrijftijd van dit project met 5 dagen verlengd.
pi_216228117
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 13:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Update 3 januari 2025 project 30255 Joieem

Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, is de looptijd verkort van 60 maanden naar 48 maanden en is de rente verhoogt van 10 naar 11%. Deze aanpassing is verwerkt in het Blad Essentiële Beleggingsinformatie (EBi). De wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie.
Verder is de inschrijftijd van dit project met 5 dagen verlengd.
De bevestiging dat gve achterloopt...
pi_216228169
Dhr Weijs bekend van CCF met panden die door een vereffenaar verkocht moesten worden, nu met een project op WvjG
https://waardevoorjegeld.nl/investeren/leidsekade

Project gaat pas 14-1 open, maar er nu al een ton ingelegd.
pi_216228669
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Dhr Weijs bekend van CCF met panden die door een vereffenaar verkocht moesten worden, nu met een project op WvjG
https://waardevoorjegeld.nl/investeren/leidsekade

Project gaat pas 14-1 open, maar er nu al een ton ingelegd.
Even nagevraagd; dit betreft niet dezelfde post.
pi_216228710
Overname restaurantlocatie op ccf. Starter, hypo gedekt, volledige aflossing, 15% eigen inbreng.
pi_216228721
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 15:11 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Even nagevraagd; dit betreft niet dezelfde post.
project is verwijderd. Gaat niet om de heer Post, maar om de heer Weijs. Was van hetzelfde geboortejaar en dezelfde voorletter als bij CCF. Verhaal mbt vastgoedportefeuille en werkzaamheden kwam redelijk overeen met verhaal uit pitch ccf volgens mij.

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 09-01-2025 15:58:06 ]
pi_216228790
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 15:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
project is verwijderd. Gaat niet om de heer Post, maar om de heer Weijs. Was van hetzelde geboortejaar en dezelfde voorletter als bij CCF. Verhaal mbt vastgoedportefeuille en werkzaamheden kwam redelijk overeen met verhaal uit pitch ccf volgens mij.
Alles kwam overeen, zelfs zijn beroep. 1 en 1 is 2;)
pi_216229165
quote:
Ziet er uit als een mooi stabiel project met vastgoed wat al jaren in bezit is en steeds gedurende de tijd wat op afgelost wordt.
pi_216229239
quote:
Ik probeer na te gaan of er op dezelfde gronden 1e hypotheek gevestigd wordt als bij de lopende lening maar kom er niet helemaal uit. Iemand hier?
pi_216229318
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 16:11 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik probeer na te gaan of er op dezelfde gronden 1e hypotheek gevestigd wordt als bij de lopende lening maar kom er niet helemaal uit. Iemand hier?
Zo uit me hoofd, is dit een beperkte 1ste hypotheek op klein deel wat ook bij pitch 1 was. En een 2de deel op de rest van het vastgoed. Op dit tweede deel hadden we eerst ook gedeeltelijk een 1ste hypotheek (de rest was bij een andere financierder)
pi_216229470
quote:

[..]
Is niet hetzelfde onderpand, ook de leningnemers zijn niet geheel dezelfde.
pi_216229482
Woonhuis Pater (CCF) is onder bod zie ik. https://www.funda.nl/deta(...)lantsoen-1/89851146/
pi_216229635
quote:

[..]
Nee, toen 1e hypotheek op Noordeinde 132, 132b en 124e te Landsmeer. Waarde 2,72miljoen. Rente was 6,5%
pi_216229838
Ronald Kleverlaan verwacht dat buitenlandse crowdfunding platformen dit jaar naar NL komen
https://www.linkedin.com/(...)edium=member_android
pi_216231809
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2025 10:39 schreef Horsemen het volgende:
......

Ik zie hier momenteel regelmatig bedragen genoemd worden maar de stilzwijgende afspraak is om dit niet te doen. Het heeft m.i. ook 0 meerwaarde. Het gaat hier uiteindelijk om bespreken projecten en diverse ervaringen en gehaalde/te halen rendement.

......
Goed dat je er weer eens op wijst! ^O^

Ik zie de laatste tijd ook steeds vaker absolute bedragen langskomen.

Laten we dat a.u.b. niet doen!

Het leidt alleen maar af van de echte discussie en zorgt er wellicht voor dat de mening van mensen met veel geld (onterecht) zwaarder wordt gewogen.
pi_216232209
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 19:37 schreef TisIk het volgende:

[..]
Goed dat je er weer eens op wijst! ^O^

Ik zie de laatste tijd ook steeds vaker absolute bedragen langskomen.

Laten we dat a.u.b. niet doen!

Het leidt alleen maar af van de echte discussie en zorgt er wellicht voor dat de mening van mensen met veel geld (onterecht) zwaarder wordt gewogen.
Ik heb volgens mij mijn basisbedragen voor investeringen genoemd, dus quilty neem ik aan.
Mee eens dat het niet zoveel toevoegt, maar zag er ook niet zo veel kwaad in.

Ik hoop meer dat ervaren investeerders met goede rendementen hun keuzes delen eigenlijk. En hoeveel er mee gemoeid is, is dan inderdaad niet zo van belang. Welke leningen blijf je van weg en waarom ... of welke vind je juist interessant.
pi_216235496
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 19:58 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Ik heb volgens mij mijn basisbedragen voor investeringen genoemd, dus quilty neem ik aan.
Mee eens dat het niet zoveel toevoegt, maar zag er ook niet zo veel kwaad in.

Ik hoop meer dat ervaren investeerders met goede rendementen hun keuzes delen eigenlijk. En hoeveel er mee gemoeid is, is dan inderdaad niet zo van belang. Welke leningen blijf je van weg en waarom ... of welke vind je juist interessant.
We praten hier vaak over een basisinleg. Wat dat is kan voor iedereen verschillend zijn. Niet per se die 500 van Collin. Maar het zegt iets over het enthousiasme :P .
Als ik zelf een basisinleg doe vind het project wel OK maar niet direct een parel. Want dan doe ik een dubbele of driedubbele basisinleg. En een bescheiden inleg is ongeveer de helft van die basisinleg.
Pecunia non olet
pi_216235741
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 15:15 schreef optrandje het volgende:
Overname restaurantlocatie op ccf. Starter, hypo gedekt, volledige aflossing, 15% eigen inbreng.
Wil ik wel meenemen voor mijn basis inleg. Dus als er een linkje is dan graag.
pi_216236277
Faillissementen horeca verwacht?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)kelijkheid-te-worden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')