In de BEBI zoals zij het noemen staat dat het totale leenbedrag 1.4miljoen is, dit wordt dan weer uitgesplitst in 1mil+400k door de 4/5 jaar looptijd. Met een marktwaarde van het pand van 1.75miljoen. Echter is deze van voor de verbouwing...quote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:23 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Zo lees ik het ook. Er staat niks specifieks over de tweede lening vermeld dus het lijkt mij dat die gewoon meedelen in de eerste hypotheek.
Wvjg zorgt dan zelf voor de bevestiging dat dit allemaal is uitgevoerd en dus klopt:quote:De marktwaarde van het onroerend goed is in oktober 2022 door een erkende taxateur vastgesteld op ¤ 1.750.000,-. Dit biedt een comfortabele zekerhedenpositie.
Wij zijn nu meer dan 2 jaar verder, laat ze maar een nieuwe taxatie erbij aanleveren aangezien dit pand net even anders is dan een rijtjeshuis.quote:Bij ons bezoek aan de locatie op 19 november 2024 hebben wij geconstateerd dat de verbouwing conform voorstel en taxatie is uitgevoerd.
Afgelopen jaren heeft ook alles meegezeten. Behalve dat Collin idd goed selecteert, was de economie sterk genoeg en was de vastgoedmarkt dusdanig dat zekerheden makkelijk uitgewonnen konden worden.quote:Op woensdag 8 januari 2025 08:11 schreef bonenstaak het volgende:
[..]
Wellicht lees ik je post verkeerd maar ik vind het zelf allemaal erg meevallen. Wellicht komt dat door selectie aan de poort maar ik durf ook te zeggen dat ik best vaak instap als hier nee wordt geroepen (ik kijk niet naar het bedrijfsmodel maar naar de zekerheden). Ik heb nu sinds mei 2020 ongeveer 440k geïnvesteerd en heb tot op heden eigenlijk maar 1 echte default gehad(wel gelijk meerdere projecten) en dat was Proprt homes. Achteraf heb ik daarbij nog steeds het gevoel dat dit niet echt te voorkomen is geweest daar er echt fraude in het spel was.
Voor de rest komt het tot nu toe eigenlijk allemaal wel goed.. Wel neem ik op dit moment enkel nog CCF en SIG projecten mee.
Het blijft een lastige beoordeling omdat je niet van alle markten thuis bent en het ook nog uitmaakt hoe kundig de leningnemer zelf is. Maar het is goed dat je weer even aanhaalt dat we inderdaad in een gunstige economische tijd leven en veel meewind hebben.quote:Op woensdag 8 januari 2025 09:43 schreef obligataire het volgende:
[..]
Afgelopen jaren heeft ook alles meegezeten. Behalve dat Collin idd goed selecteert, was de economie sterk genoeg en was de vastgoedmarkt dusdanig dat zekerheden makkelijk uitgewonnen konden worden.
Wat dat betreft kon je rustig met een blinddoek voor, met pijltjes gooien naar een lijst met projecten en toch een goed rendement halen. Zeker bij Collin. De vraag is alleen wat er gaat gebeuren als de economie en de vastgoedmarkt gaan afkoelen. Dan zullen er meer defaults optreden en zekerheden lastiger te verzilveren zijn. Bij commercieel vastgoed nog eerder dan bij woningen. We hebben ook ooit een tijd gehad dat het halve industrieterrein te koop/te huur stond. Dus het blijft toch belangrijk om ook inhoudelijk naar een bedrijf en de sector te kijken om defaults vóór te blijven.
Spreiden is voor mij ook de belangrijkste reden om bij meerdere platforms te investeren. Meestal een paar honderd euro per project, soms flink meer. Aan het begin van het jaar maak ik altijd een overzicht. Op 1 januari nog 374 lopende projecten. Waarvan de meeste bij CCF,HCN en GvE. Bij CCF een netto rendement van 6,5%, bij GvE zakt dat richting de 5,5%.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 20:10 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Hier ook gespreid, momenteel iets meer dan 100 actieve projecten, 52 bij HCN, 47 bij Collin en nog een handjevol aflopende projecten bij Capital Circle en Voordegroei.
Bij mij is het nu wel allemaal voor hetzelfde bedrag, ik heb vertrouwen in een project of niet. En bij niet of minder vertrouwen doe ik gewoon niet mee en wacht ik op een project waar ik wel vertrouwen in heb.
Het minimale bedrag voor zo'n Collin fonds is mij ook te hoog, totaal heb ik dat wel in de diverse projecten projecten zitten maar niet zomaar beschikbaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wir sind Collinquote:Op woensdag 8 januari 2025 12:08 schreef KrekelJapie het volgende:
Collin Crowdfund betreedt Duitse markt
Collin Duitsland
Na 10 jaar marktleiderschap in Nederland zet Collin Crowdfund een ambitieuze stap: de uitbreiding naar Duitsland, een van de grootste MKB-markten van Europa.
Duitsland is een logische keuze voor Collin’s internationale ambities. Met een bruto binnenlands product (BBP) dat ruim vier keer zo groot is als dat van Nederland en een sterk groeiende vraag naar non-bancaire financieringsoplossingen, biedt de Duitse markt aanzienlijke groeikansen. De terughoudendheid van Duitse banken bij het verstrekken van financiering aan MKB-ondernemers leidt er steeds vaker toe dat bedrijven kiezen voor non-bancaire financieringsvormen.
“Collin Crowdfund ziet deze ontwikkeling als een kans om haar ervaring en bewezen succes uit Nederland te delen met de Duitse markt,” aldus Jeroen ter Huurne, algemeen directeur van Collin. “Met een nieuw team van Duitse en Nederlandse professionals, gevestigd in Düsseldorf, zijn we vastbesloten om binnen enkele jaren een leidende rol te spelen in de Duitse crowdfinance markt.”
Frank Klemann, Directeur van Collin Duitsland, voegt daaraan toe: “De Duitse MKB-markt heeft een enorme behoefte aan flexibele financieringsoplossingen. Bij Collin Duitsland richten we ons op het bieden van waardevolle alternatieven die ondernemers ondersteunen in het realiseren van hun ambities.”
Zijn al twee Duitse projecten gefund. Maak me meer zorgen dat Nederlandse projecten op het Duitse platform komen waardoor wij minder kansen hebben om mee te doen.quote:Op woensdag 8 januari 2025 12:48 schreef Ricky86 het volgende:
Benieuwd of deze Duitse kansen in het Nedelandse portal komen te staan of dat dit echt een apart platform wordt.
Inloggen lukt verder nog niet.quote:Op woensdag 8 januari 2025 12:48 schreef Ricky86 het volgende:
Benieuwd of deze Duitse kansen in het Nedelandse portal komen te staan of dat dit echt een apart platform wordt.
Met meer dan 80 stuks bij Collin zit ik op dit moment op een rendement van ruim 6,5% (dus boven Collins gemiddelde van 5,94%). Ik heb 1 afboeking gehad voor een lening van 7 jaar geleden die werkkapitaal betrof.quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:54 schreef polquito1971 het volgende:
[..]
Voor mij is het vanaf nu een optelsom van positieve elementen:
• Hoe ruim zit de lening in de overwaarde van een onderpand en verbetert dat door aflossing op de lening of aflossing op de bestaande hypotheken?
• Hoe verkoopbaar is het onderpand en is de marktwaarde reeel?
• Is er een positief trackrecord bij de ondernemer (linkedin \ meegegeven info)?
• Vertrouw je het business idee?
• Commitment ondernemer (hoofd.aanspr. \ BV? \ zet deze zijn eigen huis in, etc..)
Maar goed, dan nog is spreiden nog steeds een must. Verder hoop ik door een beetje te sparren hier wat betere projecten te pakken en mijn rendement wat te verhogen.
Inmiddels is er in het menu ook weer een link naar deze url toe. Oftewel, zowel oude als nieuwe transactieoverzicht is bij HCN weer gewoon benaderbaar. Ik kan ook nog niet zeggen dat ik het nieuwe overzicht een verbetering vind.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:42 schreef iprhba0 het volgende:
[..]
In de nieuwsflits van HCN werd gesteld dat het huidige transactie overzicht "op termijn" zou verdwijnen. Bij mij is die link nu al verdwenen, en in het nieuwe overzicht met de OPP wallet zie ik geen enkele transactie.
Linkje naar het "oude" transactie overzicht dat bij mij nog wel werkt:: https://horecacrowdfunding.nl/account/wallets
https://www.collincrowdfund.nl/de-krim-supermarkt-v-o-f/quote:Op woensdag 8 januari 2025 13:51 schreef Ricky86 het volgende:
Nieuwe CCF, Supermarkt op vakantiepark Texel | 200k | 9,0% | 48 maanden.
Lijkt mij een mooi projectje, heb het idee dat Texel nog steeds booming is.
Herfinanciering banklening; zou de bank niet verder met hem willen?quote:Op woensdag 8 januari 2025 13:51 schreef Ricky86 het volgende:
Nieuwe CCF, Supermarkt op vakantiepark Texel | 200k | 9,0% | 48 maanden.
Lijkt mij een mooi projectje, heb het idee dat Texel nog steeds booming is.
Ja ik neem deze ook mee. Vooral op basis van de zekerheden en ervaring:quote:Op woensdag 8 januari 2025 14:31 schreef optrandje het volgende:
[..]
Herfinanciering banklening; zou de bank niet verder met hem willen?
CCF = investeringsportefeuillequote:Op woensdag 8 januari 2025 15:19 schreef Sam2001 het volgende:
Weet iemand hoe je precies kan zien hoeveel geld hoeveel uitstaand vermogen je hebt staan bij collin en gve.
op de website??
Zodat ik op elk willekeurig moment van het jaar het rendemt kan berekenen.
En bij GvE toch gewoon in Mijn statistieken onder Nog te ontvangen aflossingquote:Op woensdag 8 januari 2025 15:26 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
CCF = investeringsportefeuille
GVE = mijn statistiek
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |