Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Hebben investeerders van beide leningen (1.000.000 nu en 400.000 later) dezelfde zekerheidsrechten? Op CCF wordt dat altijd extra vermeld volgens mij.
Nee. Voor de aankomende lening van 1mil. heb je het eerste hypotheekrecht.
quote:
Als investeerder ontvangt u het eerste recht van hypotheek op de boerderij en onderliggende grond aan de Lindtsedijk 93 te Heerjansdam. De aangekochte boerderij is op 18 oktober 2022 door een erkende taxateur gewaardeerd op een marktwaarde van ¤ 1.050.000,- na verbouwing is de marktwaarde ¤ 1.750.000,-. Daarmee zijn de zekerheden primair en toereikend. Bij ons bezoek aan de locatie op 19 november 2024 hebben wij geconstateerd dat de verbouwing conform voorstel en taxatie is uitgevoerd.
Voor de resterende 4 ton die over een jaar van start gaat dus hoogstens het 2e hypotheekrecht. De zekerheden voor dit project zijn meer dan prima. Die past ook bij het geboden rentepercentage.
Een fors negatief e.v. en flinke langlopende schulden. Deze langlopende schulden worden grotendeels geherfinancierd via deze lening. Aan de andere kant zien de zekerheden er ruimvoldoende uit en is de rentevergoeding m.i. passend voor het risico.
Wat vinden jullie van deze?
Staat nu open.
Ondanks dat dit zeker geen risicoloos project is toch voor mijn basisbedrag meegenomen.
[..] Er is flinke honger zo te zien om projectjes mee te pakken. Binnen no-time 150k opgehaald.
ik heb ook het idee dat veel crowdfunders zich storten op wat er beschikbaar komt. Projecten die er toch echt niet zo aantrekkelijk uitzien zijn binnen de kortste keren vol
[ Bericht 0% gewijzigd door Slingervinger op 07-01-2025 16:33:30 ]
[..] ik heb ook het idee dat veel crowdfunders zich storen op wat er beschikbaar komt. Projecten die er toch echt niet zo aantrekkelijk uitzien zijn binnen de kortste keren vol
Er zijn natuurlijk ook veel investeerders die gewoon elk project meenemen. Onderaan de streep ook geen heel slecht idee aangezien daar ook een gemiddeld netto rendement van omstreeks 6% uitkomt. Collin heeft het voorselecteren toch wel goed in de vingers.
Helaas zal het niemand lukken alle projecten mee te pakken, omdat gewoon veel al (deels) voor publicatie is gefund. Vermoed dat er dus ook veel mensen zijn die door achter het net te vissen, zich dan maar op het eerstvolgende te storten…
Edit: volgens mij wordt mijn opmerking verkeerd begrepen gezien de reacties (en opmerkingen het linkjes delen hier).
Ik bedoel juist te zeggen, dat mensen die níet over linkjes beschikking (of hier meelezen?) blijkbaar zorgen dat die andere projecten snel vol lopen. Dan nog zal het niemand lukken, ook niet met hulp van alle linkjes hier, om in álle projecten van Collin mee te doen, maw het trackrecord van Collin zelf kan je nooit exact gelijk evenaren
[ Bericht 54% gewijzigd door lykkefund op 07-01-2025 21:08:26 ]
[..] Er zijn natuurlijk ook veel investeerders die gewoon elk project meenemen. Onderaan de streep ook geen heel slecht idee aangezien daar ook een gemiddeld netto rendement van omstreeks 6% uitkomt. Collin heeft het voorselecteren toch wel goed in de vingers.
als je aan elk project meedoet kun je misschien beter in hun fonds stappen. Bij Nli hebben ze ook dit soort fondsen en daar kan je vooraf zien in welke projecten ze meedoen. Ik heb er daar al een paar gezien waar ik zelf nooit zou instappen
[..] als je aan elk project meedoet kun je misschien beter in hun fonds stappen. Bij Nli hebben ze ook dit soort fondsen en daar kan je vooraf zien in welke projecten ze meedoen. Ik heb er daar al een paar gezien waar ik zelf nooit zou instappen
Mmm, die inleg is mij net te hoog en daarnaast investeren ze volgens mij niet in alle projecten.
[..] Mmm, die inleg is mij net te hoog en daarnaast investeren ze volgens mij niet in alle projecten.
als je aan alle projecten meedoet zit je zo op de benodigde 100 k, en weet je zeker dat je een paar keer miskleunt. Als ik me goed herinner zegt Collin bij hun fondsen te streven naar een hoger rendement dan gemiddeld
Ik heb niet in alle leningen geinvesteerd, maar ik heb het wel gespreid over zo'n 145 leningen bij CCF en 40 leningen bij GvE en net mijn eerste bi WvjG. Wel varierend in grootte, 200/500/1000/2000. Ik dacht dat iedereen dat wel een beetje als tactiek had. Doen jullie meer over minder?
[..] Nee. Voor de aankomende lening van 1mil. heb je het eerste hypotheekrecht. [..] Voor de resterende 4 ton die over een jaar van start gaat dus hoogstens het 2e hypotheekrecht. De zekerheden voor dit project zijn meer dan prima. Die past ook bij het geboden rentepercentage.
Ik weet niet of ik die conclusie kan delen. Op zich is het best mogelijk dat er een hoger bedrag wordt ingeschreven zodat lening 2 mee kan lopen op dezelfde inschrijving. Mocht er dan nog een onderlinge rangorde zijn (dat zie je bij Collin soms) dan had dat toch in de pitch moeten staan.
Beide leningen hebben dezelfde rente van 7,25%, alleen de looptijd is verschillend (4 en 5 jaar). Dat duidt op dezelfde zekerheid. Indien dat niet zo zou zijn zou het allesbehalve aantrekkelijk zijn om aan lening 2 mee te doen.
[..] Ik weet niet of ik die conclusie kan delen. Op zich is het best mogelijk dat er een hoger bedrag wordt ingeschreven zodat lening 2 mee kan lopen op dezelfde inschrijving. Mocht er dan nog een onderlinge rangorde zijn (dat zie je bij Collin soms) dan had dat toch in de pitch moeten staan.
Beide leningen hebben dezelfde rente van 7,25%, alleen de looptijd is verschillend (4 en 5 jaar). Dat duidt op dezelfde zekerheid. Indien dat niet zo zou zijn zou het allesbehalve aantrekkelijk zijn om aan lening 2 mee te doen.
Ik heb m net meegenomen met dat idee. Ik vond de op zich lage rente wel overtuigend voor een eerste rang, maar zoals je zegt geeft CCF het altijd aan. Ze lossen wel af natuurlijk en hoe reeel is die 1,7m mw dan tov de 1.4m lening?
Waar zie je trouwens dat die 400K met dezelfde rente is? Ow zie m al in de de bijgeleverde EBI.
[..] Ik weet niet of ik die conclusie kan delen. Op zich is het best mogelijk dat er een hoger bedrag wordt ingeschreven zodat lening 2 mee kan lopen op dezelfde inschrijving. Mocht er dan nog een onderlinge rangorde zijn (dat zie je bij Collin soms) dan had dat toch in de pitch moeten staan.
Zo lees ik het ook. Er staat niks specifieks over de tweede lening vermeld dus het lijkt mij dat die gewoon meedelen in de eerste hypotheek.
Op dinsdag 7 januari 2025 19:14 schreef polquito1971 het volgende: Ik heb niet in alle leningen geinvesteerd, maar ik heb het wel gespreid over zo'n 145 leningen bij CCF en 40 leningen bij GvE en net mijn eerste bi WvjG. Wel varierend in grootte, 200/500/1000/2000. Ik dacht dat iedereen dat wel een beetje als tactiek had. Doen jullie meer over minder?
is wel herkenbaar in bedragen en aantallen, vooral in Collin en wat in Nli en voorheen veel SiG, helaas ook in MCF
Ondanks dat dit zeker geen risicoloos project is toch voor mijn basisbedrag meegenomen.
Ik ook voor het basisbedrag. De kans is groot dat hij binnen afzienbare tijd weer staat te schooien om geld, maar met de royale overwaarde is dat m.i. makkelijk te realiseren, al zal de rente dan wel flink omhoog geschroefd worden
Op dinsdag 7 januari 2025 19:14 schreef polquito1971 het volgende: Ik heb niet in alle leningen geinvesteerd, maar ik heb het wel gespreid over zo'n 145 leningen bij CCF en 40 leningen bij GvE en net mijn eerste bi WvjG. Wel varierend in grootte, 200/500/1000/2000. Ik dacht dat iedereen dat wel een beetje als tactiek had. Doen jullie meer over minder?
Hier ook gespreid, momenteel iets meer dan 100 actieve projecten, 52 bij HCN, 47 bij Collin en nog een handjevol aflopende projecten bij Capital Circle en Voordegroei. Bij mij is het nu wel allemaal voor hetzelfde bedrag, ik heb vertrouwen in een project of niet. En bij niet of minder vertrouwen doe ik gewoon niet mee en wacht ik op een project waar ik wel vertrouwen in heb.
Het minimale bedrag voor zo'n Collin fonds is mij ook te hoog, totaal heb ik dat wel in de diverse projecten projecten zitten maar niet zomaar beschikbaar.
[..] Hier ook gespreid, momenteel iets meer dan 100 actieve projecten, 52 bij HCN, 47 bij Collin en nog een handjevol aflopende projecten bij Capital Circle en Voordegroei. Bij mij is het nu wel allemaal voor hetzelfde bedrag, ik heb vertrouwen in een project of niet. En bij niet of minder vertrouwen doe ik gewoon niet mee en wacht ik op een project waar ik wel vertrouwen in heb.
Het minimale bedrag voor zo'n Collin fonds is mij ook te hoog, totaal heb ik dat wel in de diverse projecten projecten zitten maar niet zomaar beschikbaar.
Ja wil ik ook gaan doen. Over minder leningen spreiden met iets meer vertrouwen. Daarom kom ik ook hier buurten
Op dinsdag 7 januari 2025 16:51 schreef lykkefund het volgende: Helaas zal het niemand lukken alle projecten mee te pakken, omdat gewoon veel al (deels) voor publicatie is gefund. Vermoed dat er dus ook veel mensen zijn die door achter het net te vissen, zich dan maar op het eerstvolgende te storten…
Hier worden vaak linkjes voor voorinschrijven gedeeld. Dat is het grote voordeel van dit fok forum.
Ik heb de afgelopen jaren in totaal in iets van 25 leningen geïnvesteerd bij CCF, GVE en MCF. Allemaal met een minimaal bedrag om zo veel mogelijk spreiding te hebben. Heb me wel voorgenomen om dit jaar wat uit te gaan breiden. Mijn tactiek is nu vooral dit topic volgen om te leren van de meer ervaren crowdfunders .
Wat zijn die hard gegroeid de afgelopen jaren. GVE was tot een paar jaar geleden de grootste, maar CCF heeft nu ongeveer 2x zoveel gefund dan GVE.
Zelf ben ik pas eind 2018 echt begonnen met crowdfunding, al had ik daarvoor wel al vanaf december 2016 in een handje vol HCN projecten geinvesteerd. Uit interesse in hoe men begonnen is met crowdfunding ben ik een tijdje geleden eens oude topics uit deze reeks gaan lezen. Het idee was om hooguit de eerste paar topics te lezen, niet meer dan 10 of 20, ik ben intussen al bij #127 Ok, ik lees niet alles even aandachtig en de meeste oude pitches kan ik niet lezen, maar ik moet zeggen, het is best interessant leesvoer.
Op het punt waar ik nu ben, zie ik soms projecten langskomen die ik later bij sommige oudgedienden voorbij heb zien komen als defaults en dan krijg ik de neiging om te roepen "doen het niet". Maar ja, het heeft net zoveel als bij een horrorfilm te roepen dat het lieve blonde meisje niet naar de kelder moet gaan.
In #127 kwam ik een link naar dit artikel tegen https://www.faillissement(...)del-voor-losers.aspx waarin o.a. staat "Eindejaarsconclusie: investeer alleen via crowdfunding als het u niet kan schelen of u uw geld kwijtraakt." Dat advies hebben meerdere posters hier duidelijk niet gevolgd.
[..] Zelf ben ik pas eind 2018 echt begonnen met crowdfunding, al had ik daarvoor wel al vanaf december 2016 in een handje vol HCN projecten geinvesteerd. Uit interesse in hoe men begonnen is met crowdfunding ben ik een tijdje geleden eens oude topics uit deze reeks gaan lezen. Het idee was om hooguit de eerste paar topics te lezen, niet meer dan 10 of 20, ik ben intussen al bij #127 Ok, ik lees niet alles even aandachtig en de meeste oude pitches kan ik niet lezen, maar ik moet zeggen, het is best interessant leesvoer.
Op het punt waar ik nu ben, zie ik soms projecten langskomen die ik later bij sommige oudgedienden voorbij heb zien komen als defaults en dan krijg ik de neiging om te roepen "doen het niet". Maar ja, het heeft net zoveel als bij een horrorfilm te roepen dat het lieve blonde meisje niet naar de kelder moet gaan.
In #127 kwam ik een link naar dit artikel tegen https://www.faillissement(...)del-voor-losers.aspx waarin o.a. staat "Eindejaarsconclusie: investeer alleen via crowdfunding als het u niet kan schelen of u uw geld kwijtraakt." Dat advies hebben meerdere posters hier duidelijk niet gevolgd.
Wellicht lees ik je post verkeerd maar ik vind het zelf allemaal erg meevallen. Wellicht komt dat door selectie aan de poort maar ik durf ook te zeggen dat ik best vaak instap als hier nee wordt geroepen (ik kijk niet naar het bedrijfsmodel maar naar de zekerheden). Ik heb nu sinds mei 2020 ongeveer 440k geïnvesteerd en heb tot op heden eigenlijk maar 1 echte default gehad(wel gelijk meerdere projecten) en dat was Proprt homes. Achteraf heb ik daarbij nog steeds het gevoel dat dit niet echt te voorkomen is geweest daar er echt fraude in het spel was.
Voor de rest komt het tot nu toe eigenlijk allemaal wel goed.. Wel neem ik op dit moment enkel nog CCF en SIG projecten mee.
[..] Zo lees ik het ook. Er staat niks specifieks over de tweede lening vermeld dus het lijkt mij dat die gewoon meedelen in de eerste hypotheek.
In de BEBI zoals zij het noemen staat dat het totale leenbedrag 1.4miljoen is, dit wordt dan weer uitgesplitst in 1mil+400k door de 4/5 jaar looptijd. Met een marktwaarde van het pand van 1.75miljoen. Echter is deze van voor de verbouwing...
quote:
De marktwaarde van het onroerend goed is in oktober 2022 door een erkende taxateur vastgesteld op ¤ 1.750.000,-. Dit biedt een comfortabele zekerhedenpositie.
Wvjg zorgt dan zelf voor de bevestiging dat dit allemaal is uitgevoerd en dus klopt:
quote:
Bij ons bezoek aan de locatie op 19 november 2024 hebben wij geconstateerd dat de verbouwing conform voorstel en taxatie is uitgevoerd.
Wij zijn nu meer dan 2 jaar verder, laat ze maar een nieuwe taxatie erbij aanleveren aangezien dit pand net even anders is dan een rijtjeshuis.
[..] Wellicht lees ik je post verkeerd maar ik vind het zelf allemaal erg meevallen. Wellicht komt dat door selectie aan de poort maar ik durf ook te zeggen dat ik best vaak instap als hier nee wordt geroepen (ik kijk niet naar het bedrijfsmodel maar naar de zekerheden). Ik heb nu sinds mei 2020 ongeveer 440k geïnvesteerd en heb tot op heden eigenlijk maar 1 echte default gehad(wel gelijk meerdere projecten) en dat was Proprt homes. Achteraf heb ik daarbij nog steeds het gevoel dat dit niet echt te voorkomen is geweest daar er echt fraude in het spel was.
Voor de rest komt het tot nu toe eigenlijk allemaal wel goed.. Wel neem ik op dit moment enkel nog CCF en SIG projecten mee.
Afgelopen jaren heeft ook alles meegezeten. Behalve dat Collin idd goed selecteert, was de economie sterk genoeg en was de vastgoedmarkt dusdanig dat zekerheden makkelijk uitgewonnen konden worden. Wat dat betreft kon je rustig met een blinddoek voor, met pijltjes gooien naar een lijst met projecten en toch een goed rendement halen . Zeker bij Collin. De vraag is alleen wat er gaat gebeuren als de economie en de vastgoedmarkt gaan afkoelen. Dan zullen er meer defaults optreden en zekerheden lastiger te verzilveren zijn. Bij commercieel vastgoed nog eerder dan bij woningen. We hebben ook ooit een tijd gehad dat het halve industrieterrein te koop/te huur stond. Dus het blijft toch belangrijk om ook inhoudelijk naar een bedrijf en de sector te kijken om defaults vóór te blijven.
Interessant project vanwege de grote vraag naar huisvesting voor arbeidsmigranten.
Jammer dat er dan weer heel creatief getaxeerd wordt, aankoop voor 1 mio en taxatie 1.465 mio. Een oud lor van een gebouw dat ineens waarde krijgt door de verhuur aan een uitzendbureau. Ze zullen het best wel opgeknapt hebben, maar toch.
[..] Afgelopen jaren heeft ook alles meegezeten. Behalve dat Collin idd goed selecteert, was de economie sterk genoeg en was de vastgoedmarkt dusdanig dat zekerheden makkelijk uitgewonnen konden worden. Wat dat betreft kon je rustig met een blinddoek voor, met pijltjes gooien naar een lijst met projecten en toch een goed rendement halen . Zeker bij Collin. De vraag is alleen wat er gaat gebeuren als de economie en de vastgoedmarkt gaan afkoelen. Dan zullen er meer defaults optreden en zekerheden lastiger te verzilveren zijn. Bij commercieel vastgoed nog eerder dan bij woningen. We hebben ook ooit een tijd gehad dat het halve industrieterrein te koop/te huur stond. Dus het blijft toch belangrijk om ook inhoudelijk naar een bedrijf en de sector te kijken om defaults vóór te blijven.
Het blijft een lastige beoordeling omdat je niet van alle markten thuis bent en het ook nog uitmaakt hoe kundig de leningnemer zelf is. Maar het is goed dat je weer even aanhaalt dat we inderdaad in een gunstige economische tijd leven en veel meewind hebben.
Voor mij is het vanaf nu een optelsom van positieve elementen: Hoe ruim zit de lening in de overwaarde van een onderpand en verbetert dat door aflossing op de lening of aflossing op de bestaande hypotheken? Hoe verkoopbaar is het onderpand en is de marktwaarde reeel? Is er een positief trackrecord bij de ondernemer (linkedin \ meegegeven info)? Vertrouw je het business idee? Commitment ondernemer (hoofd.aanspr. \ BV? \ zet deze zijn eigen huis in, etc..)
Maar goed, dan nog is spreiden nog steeds een must. Verder hoop ik door een beetje te sparren hier wat betere projecten te pakken en mijn rendement wat te verhogen. Ik heb nu totaal iets van 8 leningen in default, waardoor mijn rendement 3,3% is bij GvE en 4,4 bij CCF. Er is al wel heel veel voorzien waarvan ik nog wel wat terugverwacht, dus ik zou tevreden zijn als ik bij hun statistieken aansluit.
Onze Lufthansa piloot heeft zijn doel al behaald. Ik heb ook een duit in het zakje gedaan. Er waren wat twijfels vooral vanwege de drama's bij MAX, maar Duitsland is een groot land, de casus is hier nogal afwijkend en MAX had een zeldzaam talent om de grootste bagger aan te trekken. Deze jongen lijkt me betrouwbaar (handig als je een vliegtuig moet besturen) en heeft een goed trackrecord opgebouwd. De wetgeving is enigszins afwijkend van NL maar uiteindelijk komt dat geld wel terug.
[..] Hier ook gespreid, momenteel iets meer dan 100 actieve projecten, 52 bij HCN, 47 bij Collin en nog een handjevol aflopende projecten bij Capital Circle en Voordegroei. Bij mij is het nu wel allemaal voor hetzelfde bedrag, ik heb vertrouwen in een project of niet. En bij niet of minder vertrouwen doe ik gewoon niet mee en wacht ik op een project waar ik wel vertrouwen in heb.
Spreiden is voor mij ook de belangrijkste reden om bij meerdere platforms te investeren. Meestal een paar honderd euro per project, soms flink meer. Aan het begin van het jaar maak ik altijd een overzicht. Op 1 januari nog 374 lopende projecten. Waarvan de meeste bij CCF,HCN en GvE. Bij CCF een netto rendement van 6,5%, bij GvE zakt dat richting de 5,5%.
Collin Duitsland Na 10 jaar marktleiderschap in Nederland zet Collin Crowdfund een ambitieuze stap: de uitbreiding naar Duitsland, een van de grootste MKB-markten van Europa.
Duitsland is een logische keuze voor Collin’s internationale ambities. Met een bruto binnenlands product (BBP) dat ruim vier keer zo groot is als dat van Nederland en een sterk groeiende vraag naar non-bancaire financieringsoplossingen, biedt de Duitse markt aanzienlijke groeikansen. De terughoudendheid van Duitse banken bij het verstrekken van financiering aan MKB-ondernemers leidt er steeds vaker toe dat bedrijven kiezen voor non-bancaire financieringsvormen.
“Collin Crowdfund ziet deze ontwikkeling als een kans om haar ervaring en bewezen succes uit Nederland te delen met de Duitse markt,” aldus Jeroen ter Huurne, algemeen directeur van Collin. “Met een nieuw team van Duitse en Nederlandse professionals, gevestigd in Düsseldorf, zijn we vastbesloten om binnen enkele jaren een leidende rol te spelen in de Duitse crowdfinance markt.”
Frank Klemann, Directeur van Collin Duitsland, voegt daaraan toe: “De Duitse MKB-markt heeft een enorme behoefte aan flexibele financieringsoplossingen. Bij Collin Duitsland richten we ons op het bieden van waardevolle alternatieven die ondernemers ondersteunen in het realiseren van hun ambities.”
Collin Duitsland Na 10 jaar marktleiderschap in Nederland zet Collin Crowdfund een ambitieuze stap: de uitbreiding naar Duitsland, een van de grootste MKB-markten van Europa.
Duitsland is een logische keuze voor Collin’s internationale ambities. Met een bruto binnenlands product (BBP) dat ruim vier keer zo groot is als dat van Nederland en een sterk groeiende vraag naar non-bancaire financieringsoplossingen, biedt de Duitse markt aanzienlijke groeikansen. De terughoudendheid van Duitse banken bij het verstrekken van financiering aan MKB-ondernemers leidt er steeds vaker toe dat bedrijven kiezen voor non-bancaire financieringsvormen.
“Collin Crowdfund ziet deze ontwikkeling als een kans om haar ervaring en bewezen succes uit Nederland te delen met de Duitse markt,” aldus Jeroen ter Huurne, algemeen directeur van Collin. “Met een nieuw team van Duitse en Nederlandse professionals, gevestigd in Düsseldorf, zijn we vastbesloten om binnen enkele jaren een leidende rol te spelen in de Duitse crowdfinance markt.”
Frank Klemann, Directeur van Collin Duitsland, voegt daaraan toe: “De Duitse MKB-markt heeft een enorme behoefte aan flexibele financieringsoplossingen. Bij Collin Duitsland richten we ons op het bieden van waardevolle alternatieven die ondernemers ondersteunen in het realiseren van hun ambities.”
Op woensdag 8 januari 2025 12:48 schreef Ricky86 het volgende: Benieuwd of deze Duitse kansen in het Nedelandse portal komen te staan of dat dit echt een apart platform wordt.
Zijn al twee Duitse projecten gefund. Maak me meer zorgen dat Nederlandse projecten op het Duitse platform komen waardoor wij minder kansen hebben om mee te doen.
Viel me wel op dat je in Duitsland minimaal 500 euro moet investeren en dus direct leningen daar niet aangeboden worden.
Op woensdag 8 januari 2025 12:48 schreef Ricky86 het volgende: Benieuwd of deze Duitse kansen in het Nedelandse portal komen te staan of dat dit echt een apart platform wordt.
Inloggen lukt verder nog niet. Benieuwd of wij als Nederlanders ook kunnen investeren daar.
[..] Voor mij is het vanaf nu een optelsom van positieve elementen:
• Hoe ruim zit de lening in de overwaarde van een onderpand en verbetert dat door aflossing op de lening of aflossing op de bestaande hypotheken? • Hoe verkoopbaar is het onderpand en is de marktwaarde reeel? • Is er een positief trackrecord bij de ondernemer (linkedin \ meegegeven info)? • Vertrouw je het business idee? • Commitment ondernemer (hoofd.aanspr. \ BV? \ zet deze zijn eigen huis in, etc..)
Maar goed, dan nog is spreiden nog steeds een must. Verder hoop ik door een beetje te sparren hier wat betere projecten te pakken en mijn rendement wat te verhogen.
Met meer dan 80 stuks bij Collin zit ik op dit moment op een rendement van ruim 6,5% (dus boven Collins gemiddelde van 5,94%). Ik heb 1 afboeking gehad voor een lening van 7 jaar geleden die werkkapitaal betrof.
Dingen waar ik uit de buurt blijf: • Horeca: Ik vind het nogal ongrijpbaar wat maakt dat horeca lukt of flopt. • Retail: Staat nogal onder druk • Bedrijven met negatief EV • Startende ondernemers zonder passende ervaring • Leningen voor werkkapitaal
[..] In de nieuwsflits van HCN werd gesteld dat het huidige transactie overzicht "op termijn" zou verdwijnen. Bij mij is die link nu al verdwenen, en in het nieuwe overzicht met de OPP wallet zie ik geen enkele transactie. Linkje naar het "oude" transactie overzicht dat bij mij nog wel werkt:: https://horecacrowdfunding.nl/account/wallets
Inmiddels is er in het menu ook weer een link naar deze url toe. Oftewel, zowel oude als nieuwe transactieoverzicht is bij HCN weer gewoon benaderbaar. Ik kan ook nog niet zeggen dat ik het nieuwe overzicht een verbetering vind.
Ik heb ruim 100 projecten 25 GvE (4%), 50 CCF (7%), 15NLi (8%), 20 HCN (4%), 5 CAN (4%), 10 DI (7,5%) en 1 SIG. Meeste defaults GvE en een paar HCN, hierdoor ben ik langzaam aan het terugtrekken uit GvE en HCN en zit wat oververtegenwoordigt in CCF. Zal dus dit jaar iets meer NLi, DI en SIG meenemen.
"In de afgelopen jaren is de liquiditeitspositie van het bedrijf onder druk komen te staan. Dit werd veroorzaakt door onder andere een lagere omzet (door een matig zomerseizoen en wegwerkzaamheden), hoge energieprijzen, stijgende kosten (vanuit de franchisegever en CAO-verhogingen) en hogere privéonttrekkingen in verband met de aankoop van een nieuwbouwwoning."
Neem aan dat een aantal zaken inderdaad op zich minder problematisch gaan zijn (prive ontrekkingen / CAO verhogingen / energiekosten) en hij gaat 50% aflossen.
Weet iemand hoe je precies kan zien hoeveel geld hoeveel uitstaand vermogen je hebt staan bij collin en gve. op de website?? Zodat ik op elk willekeurig moment van het jaar het rendemt kan berekenen.
Op woensdag 8 januari 2025 15:19 schreef Sam2001 het volgende: Weet iemand hoe je precies kan zien hoeveel geld hoeveel uitstaand vermogen je hebt staan bij collin en gve. op de website?? Zodat ik op elk willekeurig moment van het jaar het rendemt kan berekenen.
Is bij gve bij De nog te onvangen aflossingen ook meegeteld (ontvangen in behandeling) En bij collin is daar bij de portefeuillewaarde het totaal ingeschreven bedrag meegeteld?