abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216238979
Project wat via SIG loopt kwam voorbij op funda:

https://www.funda.nl/deta(...)straat-219/89220615/

Kreeg hier afgelopen maand onderstaand bericht over:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216239090
quote:
Zijn er nog aandachtspunten / risico’s rond dit project omdat er gisteren werd gesproken over andere hypotheek zekerheden dan in de vorige lening.
pi_216239168
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 12:12 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Zijn er nog aandachtspunten / risico’s rond dit project omdat er gisteren werd gesproken over andere hypotheek zekerheden dan in de vorige lening.
Ze kregen het vorige project niet elders hergefinancierd. Hierdoor zijn ze weer bij CCF terecht gekomen. Lijkt dat ze een deel toch elders hebben kunnen financieren omdat de zekerheden heel anders zijn. De rente is hierom ook een stuk hoger. Ik laat hem zelf lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 10-01-2025 13:43:09 ]
pi_216239427
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 12:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ze kregen het vorige project niet elders het gefinancierd. Hierdoor zijn ze weer bij CCF terecht gekomen. Lijkt dat ze een deel toch elders hebben kunnen financieren omdat de zekerheden heel anders zijn. De rente is hierom ook een stuk hoger. Ik laat hem zelf lopen.
Kan geen Ideal gebruiken dus de beslissing wordt voor me genomen, maar had m denk ik toch ook wel laten lopen.

Maar ik vind dit ook een beetje ondoorzichtig. Kennelijk meer kosten dan huuropbrengsten. Herfinanciering nu beter in lijn met de opbrengsten? Ze gaan ook liquiditeitspositie verhogen met de info "Het doel is verkoop van onroerend goed waaruit veel liquiditeit vrij komt. Er zijn reeds getekende verkoopovereenkomsten, maar de kopers nemen pas af als ze een vergunning hebben gekregen voor transformatie."

[ Bericht 1% gewijzigd door polquito1971 op 10-01-2025 12:44:24 ]
pi_216239846
Novag basis meegenomen, zat 2x basis in het vorige project dat altijd keurig op tijd heeft betaald (weliswaar met uitstel). Zekerheden zien er goed uit volgens mij, mooie lokatie aan het water vlak boven Amsterdam. Het is ook niet heel zwaar gefinancierd allemaal, dus dat lijkt me wel goed te komen.
pi_216240419
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 02:05 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Wil ik wel meenemen voor mijn basis inleg. Dus als er een linkje is dan graag.
staat open: https://www.collincrowdfund.nl/vega-no-vega/
pi_216241332
Mooi resultaat verhaal CCF op bv waarvan we geen hypotheekrecht hadden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staat nu nog 150k aan hoofdsom open met zekerheid van 350k op winkelpand.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 10-01-2025 15:45:46 ]
pi_216241388
Bij de HCN betalingen vandaag zat de intussen welbekende van het nog te openen Indiaas restaurant in Gouda er weer niet bij, maar ook een Grieks restaurant in Pijnacker die al bij de betalingen van dinsdag had moeten zitten, plus wederom een Italiaans restaurant in Amsterdam die al 2 keer eerder on hold heeft gestaan. De Griek en de Italiaan zijn beiden een 4 sterren project. Dat plus dat mijn enige default bij HCN tot nu ook een 4 sterren project is en een ander 4 sterren project nu on hold is en op aandringen van HCN te koop staat, maakt dat ik nu echt geen 4 sterren meer mee wil nemen. Nu was mijn laatste wel meegenomen 4 sterren project al weer bijna 2 jaar geleden (dat Italiaanse restaurant in maart 2023), en staat mijn automatisch investeren op minimaal 5 sterren, maar ik hield voor mezelf nog wel de mogelijkheid open om wel een 4 sterren project mee te nemen als die er goed uitzag. Maar dat ga ik dus niet meer doen.
pi_216241465
Hier ook een bijzondere, GvE-project, geen achterstand gehad, maar wel na een half jaar failliet.

Wij informeren u hierbij dat de geldnemers van het project Bopita met leningnummer 28297 per
ultimo 2024 failliet zijn verklaard.

Gelukkig zat ik er minimaal in, maar wel vreemd.
pi_216241493
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:44 schreef Soulfreak het volgende:
Bij de HCN betalingen vandaag zat de intussen welbekende van het nog te openen Indiaas restaurant in Gouda er weer niet bij, maar ook een Grieks restaurant in Pijnacker die al bij de betalingen van dinsdag had moeten zitten, plus wederom een Italiaans restaurant in Amsterdam die al 2 keer eerder on hold heeft gestaan. De Griek en de Italiaan zijn beiden een 4 sterren project. Dat plus dat mijn enige default bij HCN tot nu ook een 4 sterren project is en een ander 4 sterren project nu on hold is en op aandringen van HCN te koop staat, maakt dat ik nu echt geen 4 sterren meer mee wil nemen. Nu was mijn laatste wel meegenomen 4 sterren project al weer bijna 2 jaar geleden (dat Italiaanse restaurant in maart 2023), en staat mijn automatisch investeren op minimaal 5 sterren, maar ik hield voor mezelf nog wel de mogelijkheid open om wel een 4 sterren project mee te nemen als die er goed uitzag. Maar dat ga ik dus niet meer doen.
ABN-Amro verwacht voor de horeca veel problemen in 2025 en een verdubbeling van het aantal faillissementen t.o.v. 2023.

https://www.abnamro.nl/nl(...)n-piekt-in-2025.html

De ING had enige tijd geleden een vergelijkbaar verhaal.
pi_216241589
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:52 schreef boertje2024 het volgende:
Hier ook een bijzondere, GvE-project, geen achterstand gehad, maar wel na een half jaar failliet.

Wij informeren u hierbij dat de geldnemers van het project Bopita met leningnummer 28297 per
ultimo 2024 failliet zijn verklaard.

Gelukkig zat ik er minimaal in, maar wel vreemd.
https://retailtrends.nl/n(...)kant-bopita-failliet
pi_216242416
Dank voor meld
quote:
Dank voor melding, ik was helaas te laat. Dus dan maar wachten op het volgende aardige project. Er zijn altijd weer nieuwe krenten te vinden in de cf pap.
pi_216243078
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]
ABN-Amro verwacht voor de horeca veel problemen in 2025 en een verdubbeling van het aantal faillissementen t.o.v. 2023.

https://www.abnamro.nl/nl(...)n-piekt-in-2025.html

De ING had enige tijd geleden een vergelijkbaar verhaal.
Ja, ik zag eerder vandaag al een link naar een BNR artikel over hetzelfde geplaatst door KrekelJapie.
Dit versterkt me alleen maar in mijn voornemen om geen 4 sterren projecten meer mee te nemen,

Zelf heb ik op een totaal van nu 86 projecten 10 projecten met 4 sterren en 69 met 5 sterren. Op die 10 projecten met 4 sterren heb ik dus 1 default, 1 nu on hold en in de verkoop en 2 late betalers die misschien wel of misschien niet echt in de problemen komen. Dat is dus een aanzienlijk slechtere score dan bij mijn 5 sterren projecten, op 69 projecten 1 ondernemer met meerdere leningen waarvan er enkele de laatste tijd regelmatig later betalen en die hier een update over gegeven heeft.
pi_216243350
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 13:08 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Novag basis meegenomen, zat 2x basis in het vorige project dat altijd keurig op tijd heeft betaald (weliswaar met uitstel). Zekerheden zien er goed uit volgens mij, mooie lokatie aan het water vlak boven Amsterdam. Het is ook niet heel zwaar gefinancierd allemaal, dus dat lijkt me wel goed te komen.
Het opmerkingenvakje van mijn administratie meldt: 3 mnd verlenging per 20-05-20, verhoogde aflossing per 30-01-21, verlengd tot eind aug 24, verlengd tot eind dec 24, wacht op aflossing. Originele einddatum was 30-12-2023. Ik zou het e-mailarchief in kunnen duiken voor de details maar dit geeft al wel aan dat de nu aflopende lening niet soepel verlopen is. Misschien kunnen ze beter bij CRE herfinancieren, die zijn bekend (berucht) om hun flexibele aflosdata. :)
Hoewel ik denk dat de lening vroeger of later keurig afgelost wordt laat ik deze toch maar aan een ander over.
pi_216243665
NLI: herfinanciering+uitbreiding ontwikkelproject in Valkenburg, 1.7 M, 8.95%, 27 mnd, 1e hyp (niet dekkend), deelaflossing uit verkoop appartementen.

U mag meteen investeren:
SPOILER
pi_216243786
quote:
Een tweede hypothecaire inschrijving, dan wel 1 nieuwe inschrijving van minimaal EUR 1.700.000,= op het vastgoed ...
Wat is het nou NLI, 2de of eerste hyp? :?

Deze opmerking in de EBI is ook nieuw voor mij:
quote:
Der onboarding bij GoCredible moet nog afgerond worden.
Als GoCredible zegt :R dan worden we niet betaald?

Enkele andere punten:
- Vergunningen nog niet rond
- Er wordt eerst gesloopt, dan gebouwd

[ Bericht 40% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 10-01-2025 19:28:01 (toevoeging) ]
pi_216244468
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 19:11 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

[..]

Enkele andere punten:
inderdaad en ook nog een hypotheek die slechts 50% dekt, rente te laag voor het risico, niet voor mij deze
pi_216244739
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:39 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Het opmerkingenvakje van mijn administratie meldt: 3 mnd verlenging per 20-05-20, verhoogde aflossing per 30-01-21, verlengd tot eind aug 24, verlengd tot eind dec 24, wacht op aflossing. Originele einddatum was 30-12-2023. Ik zou het e-mailarchief in kunnen duiken voor de details maar dit geeft al wel aan dat de nu aflopende lening niet soepel verlopen is. Misschien kunnen ze beter bij CRE herfinancieren, die zijn bekend (berucht) om hun flexibele aflosdata. :)
Hoewel ik denk dat de lening vroeger of later keurig afgelost wordt laat ik deze toch maar aan een ander over.
In de pitch van de nieuwe lening staat:
"De rente en aflossing van de bestaande lening is steeds netjes voldaan."
Is dat dan niet een beetje jokkebrokken?
pi_216244748
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 19:11 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

[..]

Enkele andere punten:
Geen Guasco, dus ook geen fiasco wat mij betreft.
Pecunia non olet
pi_216244865
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:15 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
In de pitch van de nieuwe lening staat:
"De rente en aflossing van de bestaande lening is steeds netjes voldaan."
Is dat dan niet een beetje jokkebrokken?
Betalingschema is een paar keer aangepast na stemmingen door investeerders en corona uitstel, maar er is nooit een termijn gemist. Alleen de slottermijn van 30-12-24 hebben ze gemist. Ik kan leven met deze omschrijving.
pi_216244924
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 15:44 schreef Soulfreak het volgende:
Bij de HCN betalingen vandaag zat de intussen welbekende van het nog te openen Indiaas restaurant in Gouda er weer niet bij,
Maar wel een mooie powerpoint presentatie......

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 10-01-2025 22:26:19 ]
pi_216245024
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:22 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Betalingschema is een paar keer aangepast na stemmingen door investeerders en corona uitstel, maar er is nooit een termijn gemist. Alleen de slottermijn van 30-12-24 hebben ze gemist. Ik kan leven met deze omschrijving.
Ik vind het niet heel erg passen bij de situatie die Zomaarevenkijken aangeeft.
Bovendien is het toch ook hier weer enigszins onbevredigend dat je geen cijfers van 2024 te zien krijgt.
pi_216245286
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:26 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Meer wel een mooie powerpoint presentatie......
Uit die presentatie proefde ik al dat het nog steeds niet helemaal soepel loopt, dat er nog steeds uitdagingen zijn maar dat er wel hard aan gewerkt wordt om dit te verbeteren. Ik had dan ook niet verwacht dat nu opeens alle projecten op tijd betaald zouden worden maar dat dit nog even kan duren.
Ik kreeg ook het idee dat investeerders een beetje gepaaid moesten worden om, ondanks de late betalingen en zorgen of het allemaal nog wel goed loopt, toch weer opnieuw te investeren. Wat mij betreft is daar pas weer sprake van wanneer de betalingen langere tijd netjes op tijd gedaan worden, dat haalt mij eerder over de streep om weer te investeren dan een mooie presentatie die misschien de boel nog een beetje verhult.
pi_216245614
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Zelf heb ik op een totaal van nu 86 projecten 10 projecten met 4 sterren en 69 met 5 sterren. Op die 10 projecten met 4 sterren heb ik dus 1 default, 1 nu on hold en in de verkoop en 2 late betalers die misschien wel of misschien niet echt in de problemen komen. Dat is dus een aanzienlijk slechtere score dan bij mijn 5 sterren projecten, op 69 projecten 1 ondernemer met meerdere leningen waarvan er enkele de laatste tijd regelmatig later betalen en die hier een update over gegeven heeft.
Geef jij zelf een vier of vijf sterren score? En zo ja op basis waarvan?
pi_216245777
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 21:09 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Dat doet HCN zelf
pi_216246554
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 21:09 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Die geeft HCN inderdaad zelf, zoals KrekelJapie al aangaf.
Meer hierover en op basis waarvan kun je lezen op https://horecacrowdfunding.nl/investeren
pi_216246711
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:39 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Einddatum na coronaverlenging was 30-3-2024, vanaf die datum is een 2% hogere rente betaald en is de reguliere aflossing doorgezet. Natuurlijk hebben ze zich verkeken op de mogelijke totaalaflossing door andere verkopen en hebben ze de afgesproken aflosdatum niet gehaald maar de rentebetalingen en reguliere aflossing zijn altijd correct voldaan. Ik vind het ook achteraf nog steeds een keurige project.
pi_216247429
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 20:50 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Uit die presentatie proefde ik al dat het nog steeds niet helemaal soepel loopt, dat er nog steeds uitdagingen zijn maar dat er wel hard aan gewerkt wordt om dit te verbeteren. Ik had dan ook niet verwacht dat nu opeens alle projecten op tijd betaald zouden worden maar dat dit nog even kan duren.
Ik kreeg ook het idee dat investeerders een beetje gepaaid moesten worden om, ondanks de late betalingen en zorgen of het allemaal nog wel goed loopt, toch weer opnieuw te investeren. Wat mij betreft is daar pas weer sprake van wanneer de betalingen langere tijd netjes op tijd gedaan worden, dat haalt mij eerder over de streep om weer te investeren dan een mooie presentatie die misschien de boel nog een beetje verhult.
Ik vind nog steeds dat hij te hard is gegroeid en zichzelf daarmee onnodig veel zorgen heeft bezorgd. Althans qua liquiditeit. Volgende week wordt de laatste termijn van L&D overgemaakt (het zou mij zéér verbazen als dat niet gebeurt) en dat maakt de weg vrij voor een herfinanciering hiervan en dat zou als het goed is een tijdlang en hopelijk blijvend lucht moeten geven in de liquiditeit.
Pecunia non olet
pi_216247786
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 23:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik vind nog steeds dat hij te hard is gegroeid en zichzelf daarmee onnodig veel zorgen heeft bezorgd. Althans qua liquiditeit. Volgende week wordt de laatste termijn van L&D overgemaakt (het zou mij zéér verbazen als dat niet gebeurt) en dat maakt de weg vrij voor een herfinanciering hiervan en dat zou als het goed is een tijdlang en hopelijk blijvend lucht moeten geven in de liquiditeit.
In de presentatie stond o.a. dit "In dat kader worden daarom nieuwe financieringsrondes voorbereid voor de restaurants waar geen financiering op zit.". Restaurants, dus meervoud. Naast L&D zijn er al 2 andere geheel afgelost, dus ook daar zou een nieuwe financiering voor kunnen. In tegenstelling tot eerdere keren zal het voor mij alleen geen vanzelfsprekendheid zijn dat ik met een nieuwe financiering weer mee ga doen.
Het lijkt me verder vooral belangrijk dat de verbouwing van Gouda snel wordt afgerond en het restaurant open gaat zodat ook daar inkomsten uit gaan komen. Voorlopig worden tot nu toen wel alle termijnen betaald, zij het wat later.
pi_216248691
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 23:38 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
In de presentatie stond o.a. dit "In dat kader worden daarom nieuwe financieringsrondes voorbereid voor de restaurants waar geen financiering op zit.". Restaurants, dus meervoud. Naast L&D zijn er al 2 andere geheel afgelost, dus ook daar zou een nieuwe financiering voor kunnen. In tegenstelling tot eerdere keren zal het voor mij alleen geen vanzelfsprekendheid zijn dat ik met een nieuwe financiering weer mee ga doen.
Het lijkt me verder vooral belangrijk dat de verbouwing van Gouda snel wordt afgerond en het restaurant open gaat zodat ook daar inkomsten uit gaan komen. Voorlopig worden tot nu toen wel alle termijnen betaald, zij het wat later.
Meerdere, idd, dus dat geeft wel aan dat er een aanzienlijke stille reserve aanwezig is. Zijn probleem is denk ik dat een goede solvabiliteit en liquiditeit, twee totaal verschillende dingen zijn. Je kunt nog zoveel winst maken maar als dat geld vast zit in niet liquide activa dan kun je daar weinig mee.

Het is misschien een aparte vergelijking maar er zijn tijdens de kredietcrisis van een aantal jaren geleden banken failliet gegaan waarvan achteraf door verkoop van alle activa alle schulden betaald zijn, het duurde alleen een tijdje :) ), maar er zijn altijd schuldeisers die daarop niet kunnen of willen wachten.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 11-01-2025 01:16:38 ]
Pecunia non olet
pi_216249639
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 01:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het is misschien een aparte vergelijking maar er zijn tijdens de kredietcrisis van een aantal jaren geleden banken failliet gegaan waarvan achteraf door verkoop van alle activa alle schulden betaald zijn, het duurde alleen een tijdje :) ), maar er zijn altijd schuldeisers die daarop niet kunnen of willen wachten.
Ook organisaties als De Nederlandsche Bank hebben hier aan meegewerkt. Die Lakeman gaf de voorzet en DNB maakten het af. DSB van Dirk Scheringa heeft uiteindelijk alle schulden makkelijk kunnen terugbetalen, de curatoren hebben er een vermogen aan overgehouden en toen bleef er nog geld over.

Terug naar de crowdfunding projecten. Geef die man toch even een half jaartje de tijd om alles te kunnen bijsturen. Zonder risico geen winst. En ja, hij heeft vermoedelijk te veel hooi op zijn vork genomen en dat ook nog eens te snel achter elkaar maar geef hem even.
Ik vind het toch opvallend dat vooraf iedereen laaiend enthousiast is over zijn medewerking op het forum en als het even tegenzit veel mensen keer op keer als hij te laat is gaan zitten piepen. Dat is nu eenmaal het risico van crowdfund en voor hem is dit het ondernemersrisico. Vermoedelijk komt dit uiteindelijk gewoon goed. Zo niet, pech. Ik heb niet de indruk dat het een sukkel of een oplichter is. Met in dit geval een beetje compassie komt het vermoedelijk allemaal wel goed. HcN kennende zullen die ook wel goed de vinger aan de pols houden en echt wel doorpakken als dat nodig is.
pi_216250090
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ja, ik zag eerder vandaag al een link naar een BNR artikel over hetzelfde geplaatst door KrekelJapie.
Dit versterkt me alleen maar in mijn voornemen om geen 4 sterren projecten meer mee te nemen,

Zag toevallig bij de statistieken van HCN dat er ook 2 projecten met 5* in 2024 onder verzuim per risico classificatie staan. Maar goed daar zien we wel de bevestiging dat het met de beoordeling van HCN op zich wel goed zit (hoewel het verzuim(0,45%) even hoog is nu als bij de 2*)

Samenvatting
Totalen Risicoclassificatie Risicoclassificatie Risicoclassificatie Risicoclassificatie
Cumulatief t/m laatste boekjaar Totaal** *** **** *****
Totaal aantal projecten in verzuim 18 2 7 7 2
Aandeel verzuim in relatie tot totale aantal projecten 441 0.45% 1.59% 1.59% 0.45%
pi_216250513
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 08:40 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Zag toevallig bij de statistieken van HCN dat er ook 2 projecten met 5* in 2024 onder verzuim per risico classificatie staan. Maar goed daar zien we wel de bevestiging dat het met de beoordeling van HCN op zich wel goed zit (hoewel het verzuim(0,45%) even hoog is nu als bij de 2*)

Samenvatting
Totalen Risicoclassificatie Risicoclassificatie Risicoclassificatie Risicoclassificatie
Aandeel verzuim in relatie tot totale aantal projecten 441 0.45% 1.59% 1.59% 0.45%
Zet die percentages eens naast die van MAX _O-
Pecunia non olet
pi_216253315
Meteen maar weer een nieuw project bij HCN als we het toch over ze hebben:

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Fat Phill's Capelle aan den IJssel. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tjalala op 11-01-2025 13:00:23 ]
pi_216254569
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 06:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Terug naar de crowdfunding projecten. Geef die man toch even een half jaartje de tijd om alles te kunnen bijsturen. Zonder risico geen winst. En ja, hij heeft vermoedelijk te veel hooi op zijn vork genomen en dat ook nog eens te snel achter elkaar maar geef hem even.
Ik vind het toch opvallend dat vooraf iedereen laaiend enthousiast is over zijn medewerking op het forum en als het even tegenzit veel mensen keer op keer als hij te laat is gaan zitten piepen. Dat is nu eenmaal het risico van crowdfund en voor hem is dit het ondernemersrisico. Vermoedelijk komt dit uiteindelijk gewoon goed. Zo niet, pech. Ik heb niet de indruk dat het een sukkel of een oplichter is. Met in dit geval een beetje compassie komt het vermoedelijk allemaal wel goed. HcN kennende zullen die ook wel goed de vinger aan de pols houden en echt wel doorpakken als dat nodig is.
Ik maak me ook geen echte zorgen, tot nu toe zijn alle betalingen wel gedaan al was het wat later. Maar om bij een nieuwe lening weer te investeren moet ik wel echte verbetering zien, zoals alle betalingen netjes op tijd, en datis nu nog niet het geval. Misschien betekent dat dat ik met een eerstvolgende lening niet mee doe, maar met eentje daarna weer wel. Sowieso kan ik niet met iedere 5 sterren lening mee doen, dus een keertje overslaan is helemaal niet erg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 11-01-2025 15:12:42 ]
pi_216255052
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 08:40 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Samenvatting
Maar dat percentage is als ik het goed lees over het totale aantal projecten van HCN, niet per risicoclassificatie.

Totaal zijn er 14 projecten met 2 sterren gefinancierd waarvan dus 2 in verzuim, tegen 283 met 5 sterren met ook 2 in verzuim (in 2024). En die laatste 2 zullen de 2 van de bekende ondernemer zijn, die hebben afgelopen jaar tijdelijk on hold gestaan vanwege niet ontvangen betalingen en zijn daarmee dan ook de enige 5 sterren projecten met verzuim. Bij 4 sterren projecten is het 7 in verzuim op 105 projecten. Dat is toch wel een heel groot verschil en voor mij dus een reden om alleen nog maar 5 sterren projecten mee te nemen.
pi_216255122
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zet die percentages eens naast die van MAX _O-
Bij MAX heb ik nooit mee gedaan, daar wilde ik eerst even afwachten hoe het daar zou lopen. En daar ben ik dus maar wat blij om.
pi_216255747
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 15:12 schreef Soulfreak het volgende:
tegen 283 met 5 sterren met ook 2 in verzuim (in 2024). En die laatste 2 zullen de 2 van de bekende ondernemer zijn, die hebben afgelopen jaar tijdelijk on hold gestaan vanwege niet ontvangen betalingen en zijn daarmee dan ook de enige 5 sterren projecten met verzuim
Zouden wel eens twee andere projecten kunnen zijn die nog steeds op hold staan (uit Breda), als dat niet het geval is zijn de cijfers niet helemaal actueel verwacht ik. (want ik heb te maken met twee 5-ster probleemgevallen die momenteel niet betalen, beide bedrijven zijn inmiddels wel verkocht)
pi_216258139
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 16:06 schreef tnhb het volgende:

[..]
Zouden wel eens twee andere projecten kunnen zijn die nog steeds op hold staan (uit Breda), als dat niet het geval is zijn de cijfers niet helemaal actueel verwacht ik. (want ik heb te maken met twee 5-ster probleemgevallen die momenteel niet betalen, beide bedrijven zijn inmiddels wel verkocht)
Dat klinkt inderdaad logischer, zeker als die al langere tijd niet betalen.
Maar slechts 2 echte probleemprojecten op bijna 300 5 sterren projecten is natuurlijk niet veel. Alleen als je er zelf in zit, is het natuurlijk 2 teveel.
Ik heb op veel minder Collin projecten al meer defaults. En bij Capital Circle is mijn score nog slechter. Plus ik denk dat degenen die in MAX projecten zitten zouden tekenen voor deze verhouding.
pi_216258387
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 19:08 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Maar slechts 2 echte probleemprojecten op bijna 300 5 sterren projecten is natuurlijk niet veel. Alleen als je er zelf in zit, is het natuurlijk 2 teveel.
Ik heb op veel minder Collin projecten al meer defaults. En bij Capital Circle is mijn score nog slechter. Plus ik denk dat degenen die in MAX projecten zitten zouden tekenen voor deze verhouding.
Volgens mij komt dit ook, omdat HCN pas na 1 jaar afboekt (en denk zelfs als verzuim aanmerkt), terwijl CCF en GvE veel eerder een aanpassing maken. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken.
pi_216259037
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 19:08 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Tsja, ze hebben momenteel allebei iets van een kleine 70% afgelost en er zal nog wel wel terug gaan komen op lange termijn, ondanks dat niet ontevreden over hcn.

Bij mcf ging het iets anders, 4 projecten: 1x op tijd afgelost, 1x te laat afgelost, 1x recovery 40% en 1x maal de vraag of er ooit nog iets terug gaat komen. Ik was minimaal ingestapt om te ervaren hoe het platform functioneerde, maar dat viel dus tegen :N
pi_216259122
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 19:27 schreef boertje2024 het volgende:
Volgens mij komt dit ook, omdat HCN pas na 1 jaar afboekt (en denk zelfs als verzuim aanmerkt), terwijl CCF en GvE veel eerder een aanpassing maken. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken.
Na 365 dagen boekt hcn het project af voor de rendementsberekening af (wat niet wil zeggen dat ze geen recovery pogingen doen). Onderaan het dashboard staat ook info daarover met een verwijzing naar de AFM aanbeveling uit december 2017.

quote:
*Gemiddeld netto rendement (AFM): Het ongewogen netto rendement waarbij conform de aanbeveling van de AFM (bron, PDF, aanbeveling 4) alle openstaande bedragen met een betalingsachterstand van 365 dagen of meer afgeboekt zijn. Berekening: % ongewogen gemiddelde bruto rente – ((EUR afgeboekt / EUR ontvangen rente) * % ongewogen gemiddelde bruto rente) – % kosten per jaar.
CCF kent 4 categorien vertraging en boekt voorzieningen. GVE doet het nog anders, die kent 2 categorien maar laat bijvoorbeeld een betaalschema van een project wat al 5 jaar (1) in verzuim is (en waarbij ze uit recovery alleen geld doorstorten als ik er weer eens om vraag) gewoon staan, nog 40 termijnen te gaan en er zijn er de laatste 3 jaar slecht 9 binnen gekomen, dus dat gaat nog even duren :Z

[ Bericht 10% gewijzigd door tnhb op 11-01-2025 20:26:30 ]
pi_216259785
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 20:11 schreef tnhb het volgende:

[..]
Tsja, ze hebben momenteel allebei iets van een kleine 70% afgelost en er zal nog wel wel terug gaan komen op lange termijn, ondanks dat niet ontevreden over hcn.

Bij mcf ging het iets anders, 4 projecten: 1x op tijd afgelost, 1x te laat afgelost, 1x recovery 40% en 1x maal de vraag of er ooit nog iets terug gaat komen. Ik was minimaal ingestapt om te ervaren hoe het platform functioneerde, maar dat viel dus tegen :N

Het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je bij HCN 4 projecten hebt of 40 of 80 of nog meer.

Ik weet nog dat ik toen ik jaren geleden meer ging doen met crowdfunding, van een handjevol projecten bij alleen HCN naar het veelvoudige ervan bij meerdere platforms, ik eens een grafiek zag van percentages afgeboekt. Ik ben toen weggebleven bij degene die daar met de hoogste percentages stonden. Ik vraag me af hoe een dergelijke grafiek er nu anno begin 2025 uit zou zien. Ergens helemaal bovenaan MAX?

Ik had het plaatje van die grafiek toen nog opgeslagen. Even gezocht en gevonden.

pi_216261629
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 20:55 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Het maakt natuurlijk wel een groot verschil of je bij HCN 4 projecten hebt of 40 of 80 of nog meer.

Ik weet nog dat ik toen ik jaren geleden meer ging doen met crowdfunding, van een handjevol projecten bij alleen HCN naar het veelvoudige ervan bij meerdere platforms, ik eens een grafiek zag van percentages afgeboekt. Ik ben toen weggebleven bij degene die daar met de hoogste percentages stonden. Ik vraag me af hoe een dergelijke grafiek er nu anno begin 2025 uit zou zien. Ergens helemaal bovenaan MAX?

Ik had het plaatje van die grafiek toen nog opgeslagen. Even gezocht en gevonden.

[ afbeelding ]
Zo'n grafiek geeft natuurlijk niet het hele verhaal. Funding Circle is bij mij het platform met het hoogste afboekpercentage, maar het is tevens (op Twino na) het platform met het hoogste rendement voor mij.
Daar zal ik niet de enige in zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216261980
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 22:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Zo'n grafiek geeft natuurlijk niet het hele verhaal. Funding Circle is bij mij het platform met het hoogste afboekpercentage, maar het is tevens (op Twino na) het platform met het hoogste rendement voor mij.
Het zal inderdaad niet het hele verhaal geven, plus dat de betreffende grafiek intussen bijna 6 jaar oud is. Volgens mij stond er toen op diezelfde site (kan ook een andere zijn) een lijst met rendementen per platform, voorzover dat aan de hand van de cijfers te berekenen was en platforms daar open over waren. Bij sommige platforms stond bv een ?. Die 2 dingen zou je dus naast elkaar moeten zien. Zover ik weet is er nu geen site die een dergelijke vergelijking tussen platforms heeft.

Verder hangt het ook af van je eigen keuzes in investeren. Zo is mijn default percentage bij HCN lager dan wat ze aangeven bij hun statistieken, maar bij Collin is het juist hoger.
pi_216264561
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 22:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Nee, zeker niet, daar werden hoge, soms zelfs woekerrentes betaald, uiteraard met hoog risicoprofiel, met een goede spreiding 'schieten met hagel' kon je daar een aantrekkelijk rendement halen.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 12-01-2025 12:55:02 ]
Pecunia non olet
pi_216273071
Ik probeer vandaag bij capital circle in te loggen (de oude versie) maar krijg een deadlink.
https://www.capitalcircled.nl/

Heb me toen aangemeld bij de nieuwe link Capital Circle van OPP. Maar daar staan alleen nieuwe projecten (niet geinvesteerd) en mijn oude er niet bij.

Weten jullie hoe dat zit ?

Heb ook een mailtje naar CC/KOM gestuurd,.
pi_216273399

[ Bericht 100% gewijzigd door delcielo op 12-01-2025 22:26:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')