Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Als je dan kijkt op Drimble, dan zie je daar een laatste woz waarde 1-2023 van 807K. En dan augustus 2024 verkocht voor 1.500K. Hoe kan dat zover uit elkaar liggen?
Bijvoorbeeld omdat de opvraagbare woz waarde alleen woningen betreft en er hier ook nog twee gastenverblijven en verschillende bedrijfsgebouwen aanwezig en die zitten dus zeer waarschijnlijk niet in die wozwaarde.
[..] Bijvoorbeeld omdat de opvraagbare woz waarde alleen woningen betreft en er hier ook nog twee gastenverblijven en verschillende bedrijfsgebouwen aanwezig en die zitten dus zeer waarschijnlijk niet in die wozwaarde.
Ow ja logisch. Had m op zich al meegenomen. Stiekem hoop ik dat dit soort projecten gewoon slagen.
Over 4 jaar gaat mijn pre-pensioen is (of liever gezegd kan ik dat dan laten ingaan). Momenteel haal ik mijn inkomsten uit crowdfunding en heb geen ander inkomen. Bij ingaan van dat pre-pensioen heb ik dus minder inkomen uit crowdfunding nodig, misschien wel helemaal niet meer als ik ook mijn gewone pensioen vervroeg van 65 naar 62 jaar. Nu zal ik tot het ingaan van mijn pre-pensioen nog wel de nodige projecten meenemen om ook de komende 4 jaar genoeg inkomen te hebben. En die nieuwe projecten zullen dan ook voor een groot deel nog doorlopen, wat ook prima is, maar het kan geen kwaad om nu al vast deels rekening te houden met de toekomstige situatie.
De afgelopen tijd hebben meerdere hier hun aantal projecten en over welke platformen gedeeld.
Waar ik benieuwd naar ben (als beginnend belegger) om een goed beleggingsplan te maken voor mijzelf. Hoe ligt de verhouding Crowdfunding als percentage van jullie totale belegd vermogen. Zelf zit ik voor ongeveer 50% in crowdfunding en 50% in ETF’s
Als ik naar de laatste projecten kijk zit er niet altijd een vast stramien in wat wordt gedeeld. Maar goed dat er niks wordt gedeeld is wel helemaal vreemd.
Het zou trouwens om een maatschappelijk project gaan, tegelijk wordt wel gesproken over een B.V. welke al jaren (slapend) bestaat. Ik zou dan toch verwachten dat iig deze jaarrekeningen worden gedeeld...
[..] Wat ik nog wel bijzonder vind: [..] Als ik naar de laatste projecten kijk zit er niet altijd een vast stramien in wat wordt gedeeld. Maar goed dat er niks wordt gedeeld is wel helemaal vreemd.
Het zou trouwens om een maatschappelijk project gaan, tegelijk wordt wel gesproken over een B.V. welke al jaren (slapend) bestaat. Ik zou dan toch verwachten dat iig deze jaarrekeningen worden gedeeld...
De informatie die wordt verstrekt is inderdaad nogal summier. Voor de interesse maakt het niet uit, want het project is inmiddels volgeschreven.
Op zaterdag 18 januari 2025 07:56 schreef Ricky86 het volgende: De afgelopen tijd hebben meerdere hier hun aantal projecten en over welke platformen gedeeld.
Waar ik benieuwd naar ben (als beginnend belegger) om een goed beleggingsplan te maken voor mijzelf. Hoe ligt de verhouding Crowdfunding als percentage van jullie totale belegd vermogen. Zelf zit ik voor ongeveer 50% in crowdfunding en 50% in ETF’s
Gaat een beetje buiten het topic om volgens mij, maar ik vind het op zich geen probleem om dat hier te delen.
[ Bericht 6% gewijzigd door polquito1971 op 18-01-2025 12:01:36 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, typisch CRE weer. Waarom niet gewoon de harde datum vermelden waarop dit plan is medegedeeld, i.p.v. 'recentelijk'. En ik wil geen goedkeuring zien "op korte termijn" maar uiterlijk op datum xx-xx-xxxx. Ik neem overigens aan dat ze naar leningnemer toe wel degelijk met harde datum werken, maar die delen ze kennelijk bij voorkeur niet met ons. Enfin, zinloos om nog te ageren, dit zal daar nooit veranderen. En het project zal hoogstwaarschijnlijk ook ooit wel weer goed gaan aflopen.
OP NLI dashboard staat op 15 januari de rentebetaling én de aflossing vermeld van project Acht*r d* H*ven. Rente idd ontvangen, aflossing nog niet. Maar komt goed.
Op zaterdag 18 januari 2025 07:56 schreef Ricky86 het volgende: De afgelopen tijd hebben meerdere hier hun aantal projecten en over welke platformen gedeeld.
Ik heb 60% in aandelen en etf's en 40% in crowdfunding. Zit een beetje te wachten tot de beurs een keer corrigeert, waardoor ik dat aandeel weer verhoog. Nieuw belegd vermogen gaat nu namelijk crowdfunding in.
[..] Wat ik nog wel bijzonder vind: [..] Als ik naar de laatste projecten kijk zit er niet altijd een vast stramien in wat wordt gedeeld. Maar goed dat er niks wordt gedeeld is wel helemaal vreemd.
In de EBI staat dat de meest recente jaarcijfers op de project pagina te downloaden zijn (maar dat zijn ze niet). En ik zie vaker dat info niet compleet is en/of toch niet te downloaden is, en waarom adres in EBI leeg laten terwijl er wel een KvK info nummer staat zodat het adres in het kvk register simpel te vinden is. En ook al is een bv niet actief, dan nog moeten er jaarrekeningen gedeponeerd worden.
[ Bericht 3% gewijzigd door tnhb op 18-01-2025 18:07:08 ]
Op zondag 19 januari 2025 01:02 schreef zeeland6 het volgende: GVE 2 termijnen betaald van aug/sept 2019 van Asiadam. en nog extra termijn 49 waarschijnlijk (afrekening?) Geen toelichting.
Zie het ook, vd openstaand restbedrag is toch weer ongev 20% binnen, blijft 25% vd hoofdsom openstaan + de rente. Inclusief de betaalde rente heb je circa 92% terug. Wachten het bericht wel af van GVE of er hierna nog wat komt, in ieder geval veel gedoe en snap nog steeds niet hoe (zal wel slecht mgmt zijn) een tent op die locatie naar de maar kl,,,,, kan gaan, evenwel no big bleeder voor mij.
Waar ik benieuwd naar ben (als beginnend belegger) om een goed beleggingsplan te maken voor mijzelf. Hoe ligt de verhouding Crowdfunding als percentage van jullie totale belegd vermogen. Zelf zit ik voor ongeveer 50% in Crowdfunding en 50% in ETF’s
Ik zit voor 13% in Crowdfunding. Verder voor ruim 50% in aandelen (ETF's en beleggingsfondsen), voor 30% in deposito's en voor 5% in obligaties (beleggingsfondsen).
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Staat nu nog voor 3 jaar open aan afbetalingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Staat nu nog voor 3 jaar open aan afbetalingen
Lineaire lening al 3 jaar afgelost. Nog een klein bedrag open?
Extra aflossingen gedaan in de tussentijd of niet ?
De ronkende prognoses hebben ze blijkbaar niet waar kunnen maken. Voor afgelopen jaar was bijna 2 ton netto winst voorspeld.
Ik zit er zelf niet in maar als ik de pitch zie zou ik anno nu een vergelijkbaar verhaal toch wel meenemen als ik de kans had. Prima zekerheden en als je dan zulke (achteraf!) opgeblazen winstprognoses ziet....
[..] De ronkende prognoses hebben ze blijkbaar niet waar kunnen maken. Voor afgelopen jaar was bijna 2 ton netto winst voorspeld.
Ik zit er zelf niet in maar als ik de pitch zie zou ik anno nu een vergelijkbaar verhaal toch wel meenemen als ik de kans had. Prima zekerheden en als je dan zulke (achteraf!) opgeblazen winstprognoses ziet....
Ik zit er wel "ruim" in. Maar met de zekerheden zie ik de openstaande 60% wel terugkomen.
Deze borgstelling heeft op dit moment een materiële waarde op basis van overwaarde op de vastgoedportefeuille in privé en aandelen van de ondernemingen.
De aandelen van de onderneming, gewaardeerd tegen de begrote winst van het project dat als onderpand dient voor de lening. Mooie schijnzekerheid
Op maandag 20 januari 2025 11:54 schreef Bobby100 het volgende: Deze borgstelling heeft op dit moment een materiële waarde op basis van overwaarde op de vastgoedportefeuille in privé en aandelen van de ondernemingen.
De aandelen van de onderneming, gewaardeerd tegen de begrote winst van het project dat als onderpand dient voor de lening. Mooie schijnzekerheid
daar zit wel wat in, het is niet duidelijk wat het aandeel van die aandelen in de zekerheden is. Ondanks de lokatie moet ik ook nog maar zien dat ze het -peperdure- appartement t z t verkocht krijgen
Op maandag 20 januari 2025 11:54 schreef Bobby100 het volgende: Deze borgstelling heeft op dit moment een materiële waarde op basis van overwaarde op de vastgoedportefeuille in privé en aandelen van de ondernemingen.
Op zich komt er toch omzet uit de (resterende) parkeerplaatsen deze BV in? Dan wordt het toch uiteindelijk meer dan de verwachte winst uit het project?
de geldnemers zijn 4 BV's met resp gemiddeld, laag (2x) en minimaal risico (DB score). Collin hanteert minimaal risico, dat begrijp ik niet zo goed, je zou een gemiddelde verwachten oftewel laag risico, ook goed maar vreemde konklusie van Collin
[..] Volgende week wordt de laatste termijn van L&D overgemaakt (het zou mij zéér verbazen als dat niet gebeurt) en dat maakt de weg vrij voor een herfinanciering hiervan en dat zou als het goed is een tijdlang en hopelijk blijvend lucht moeten geven in de liquiditeit.
Het heeft even een weekje langer geduurd, maar vandaag is het toch zo ver.
quote:
Geachte investeerder,
Vandaag, 20 januari 2025, is de laatste betaling van rente en aflossing van project 320 Lot & Daan Rotterdam aan u overgemaakt.
Hiermee is deze lening volledig afgelost. Wij danken u, mede namens de ondernemer, voor uw investering in dit project.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Klik hier om in te loggen in uw persoonlijke omgeving
[..] De ronkende prognoses hebben ze blijkbaar niet waar kunnen maken. Voor afgelopen jaar was bijna 2 ton netto winst voorspeld.
[..] Ik zit er wel "ruim" in. Maar met de zekerheden zie ik de openstaande 60% wel terugkomen.
Ik zit er bescheiden in , zag het als een "tussendoortje". Aan de ene kant "positief" dat ze het niet op een faillissement laten aankomen met de sores daarbij en min of meer op tijd stoppen. Geprobeerd en helaas niet gelukt, that happens. De partner Rob zit ook in financiële dienstverlening en advies en daarbij nog wat handeltjes volgens zijn linkedin profiel. Echter opvallend met drie activiteitenis
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. De zekerheden zijn OK en uit de sale komt ook nog wel wat, ben toch benieuwd.
Op maandag 20 januari 2025 12:14 schreef Slingervinger het volgende: Ondanks de lokatie moet ik ook nog maar zien dat ze het -peperdure- appartement t z t verkocht krijgen
Dat is idd nog wel een dingetje. Een ander peperduur appartement in Amsterdam wordt maar niet verkocht. Ik doel op project Pl*m*er Pr*p*rties. Aanvankelijk in de verkoop voor 3,75 miljoen, terwijl taxatiewaarde 3,5 milj. was. Maar inmiddels zijn we ruim een jaar en diverse prijsverlagingen verder, en staat het nu al weer een paar maanden voor 2,95 milj. in de verkoop. En kennelijk nog steeds geen serieuze belangstelling.
Ik ben niet overtuigd van deze 2 jongemannen en blijf er vanaf. Mede ook omdat Collin het project wat oppoetst door 'minimaal risico' profiel toe te kennen
[..] Dat is idd nog wel een dingetje. Een ander peperduur appartement in Amsterdam wordt maar niet verkocht. Ik doel op project Pl*m*er Pr*p*rties. Aanvankelijk in de verkoop voor 3,75 miljoen, terwijl taxatiewaarde 3,5 milj. was. Maar inmiddels zijn we ruim een jaar en diverse prijsverlagingen verder, en staat het nu al weer een paar maanden voor 2,95 milj. in de verkoop. En kennelijk nog steeds geen serieuze belangstelling.
Ik ben niet overtuigd van deze 2 jongemannen en blijf er vanaf. Mede ook omdat Collin het project wat oppoetst door 'minimaal risico' profiel toe te kennen
Een lagere verkoopprijs hoeft voor ons niet gauw bezwaarlijk te zijn, er zit genoeg ruimte tussen taxatie en de hoogte van de lening. Wat minder (of geen) winst voor de mannen is niet direct iets waar ome Obli van wakker ligt
Daarbij, mocht verkoop of herfinanciering niet direct slagen, dan zal Collin vast wel met een (verlengings)pitch komen met een mooie taxatie en hogere rente.
Bouwrisico is er natuurlijk wel.
Maar ik denk, als je privé borg gaat staan voor een miljoen dan heb je er wel enige vertrouwen in, ze hebben het een en ander te verliezen aan opgebouwd bezit. Alleen al die hypotheekvrije appartementen....
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 20-01-2025 19:49:15 ]
Op maandag 20 januari 2025 19:54 schreef obligataire het volgende: Hoe krijgen ze het voor elkaar, de vrienden van Du**ijnisv****eld. De allerlaatste 2 termijntjes niet kunnen betalen.
Zal wel goed komen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja met bitcoin op 105.000 euro moet dat goed komen toch
Op maandag 20 januari 2025 19:54 schreef obligataire het volgende: Hoe krijgen ze het voor elkaar, de vrienden van Du**ijnisv****eld. De allerlaatste 2 termijntjes niet kunnen betalen.
Zal wel goed komen.
SPOILER
Uit de pitch :
Fa. Kwekerij Duijnisveld stalt een bedrag ter hoogte van 25% van het gefinancierde leningbedrag (op basis van doelbedrag is dit ¤ 250.000,-) op de rekening van Stichting Collin Crowdfund. Deze gelden worden verpand t.g.v. de investeerders gedurende de looptijd van de lening.
We hoeven ons dus als alles conform pitch gegaan is, geen zorgen te maken over die laatste twee termijnen. Het staat gewoon op de rekening van Collin. Begrijp niet waarom de december termijn terug gehaald is van onze rekening courant.
Fa. Kwekerij Duijnisveld stalt een bedrag ter hoogte van 25% van het gefinancierde leningbedrag (op basis van doelbedrag is dit ¤ 250.000,-) op de rekening van Stichting Collin Crowdfund. Deze gelden worden verpand t.g.v. de investeerders gedurende de looptijd van de lening.
We hoeven ons dus als alles conform pitch gegaan is, geen zorgen te maken over die laatste twee termijnen. Het staat gewoon op de rekening van Collin. Begrijp niet waarom de december termijn terug gehaald is van onze rekening courant.
Het zal nu nog 25 procent zijn van het openstaande bedrag. En dan is het niet genoeg om een maand aflossing te betalen.
[..] Het zal nu nog 25 procent zijn van het openstaande bedrag. En dan is het niet genoeg om een maand aflossing te betalen.
Dat lijkt mij ook het meest logische scenario. Als dat oorspronkelijke depot nog zou bestaan dan had grofweg het laatste kwart van alle termijnen daarvan betaald kunnen worden maar dat is blijkbaar niet gebeurd.
[..] Het zal nu nog 25 procent zijn van het openstaande bedrag. En dan is het niet genoeg om een maand aflossing te betalen.
Ik zit niet in deze (wel in de gelieerde Fonti) maar het is mij niet duidelijk wanneer die verpanding opgeëist kan worden, aangezien de kwekerij niet borg staat volgens mij. En de tweede leningnemer is Kwakel Energie bv, dat lijkt me iets anders dan de kwekerij. Misschien is het verpande geld borgstelling voor de energierekeningen vanuit Duynisveld.
Dat staat niet zo in de pitch en lijkt me dan ook geen echte zekerheid zoals nu blijkt. 25% van het gefinancierde leningbedrag lijkt me gelijkblijvend. Er staat niet 25% van de openstaande hoofdsom
Happy zit ik in de 1e lening, (met 1e hypo plus nog 3 borgstellingen & pandrecht huur) en deze hebben een voorrang op 45120
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pand staat op Funda in business en van de uitstraling daar ...... / Je zou haast zeggen dat je er een "bestemming" van wonen op zou moeten komen voor opvang of tijdelijke / flex wonen.
[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 21-01-2025 11:39:15 ]
Dat die gelden daar staan en verpand zijn wil nog niet zeggen dat ccf daar zomaar vrij uit mag putten, het is neem ik aan een borg die door een derde is gesteld. Ze zullen als ze daaruit willen putten de pandgever moeten aanspreken etc., dus formeel heeft ccf die termijn uit eigen zak betaald (daar heb ik in het verleden al eerder iets over geschreven) en loopt daarbij formeel/theoretisch een risico, bijvoorbeeld als bij aanspraak op de verpanding blijkt dat deze niet goed staat geregistreerd, een curator hoort bijvoorbeeld namelijk altijd onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de verpanding.
Op dinsdag 21 januari 2025 11:27 schreef peterc het volgende: Pand staat op Funda in business en van de uitstraling daar ...... / Je zou haast zeggen dat je er een "bestemming" van wonen op zou moeten komen voor opvang of tijdelijke / flex wonen.
In de pitch was sprake van een leegstand van 40% maar het lijkt nu helemaal leeg te staan (of de foto's zijn in het weekend gemaakt). De stervende kamerplanten maken de sfeer al helemaal herfstig.
[..] Een lagere verkoopprijs hoeft voor ons niet gauw bezwaarlijk te zijn, er zit genoeg ruimte tussen taxatie en de hoogte van de lening. Wat minder (of geen) winst voor de mannen is niet direct iets waar ome Obli van wakker ligt
Daarbij, mocht verkoop of herfinanciering niet direct slagen, dan zal Collin vast wel met een (verlengings)pitch komen met een mooie taxatie en hogere rente.
Bouwrisico is er natuurlijk wel.
Maar ik denk, als je privé borg gaat staan voor een miljoen dan heb je er wel enige vertrouwen in, ze hebben het een en ander te verliezen aan opgebouwd bezit. Alleen al die hypotheekvrije appartementen....
er waren wat terugtrekkingen vanmorgen maar na openstelling toch in 50 min vol
Er is een nieuw project in voorpublicatie geplaatst. Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Teds Strijp-S Eindhoven. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden. De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen. Woensdag 22 januari om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel. https://horecacrowdfunding.nl/
Deze wil ik meenemen, beproefd concept en locatie ook oke. In 1e instantie dacht ik voor mijn gevoel wat te ver naar achteren op Strijp S Maar voldoende appartementen dichtbij en men is bezig met de afbouw van Niko 109m hoog met 333 huurapp en ook met Strijp T aan de overzijde van de rondweg voldoende potentie.
[..] In de pitch was sprake van een leegstand van 40% maar het lijkt nu helemaal leeg te staan (of de foto's zijn in het weekend gemaakt). De stervende kamerplanten maken de sfeer al helemaal herfstig. [ afbeelding ]
Zit op zich ook in de gunstigere 42172, maar vrees dat dit er wel weer 1 met een lange baard wordt. Ik begrijp ook niet waar die 150K voor 'Upgrade interieur/exterieur' wel heen is gegaan, want het oogt nog steeds zo muf.