https://www.rijnmond.nl/n(...)-kwijt-door-vuurwerkquote:'Jongen in 's-Gravendeel raakt negen vingers kwijt door vuurwerk'
Op de Vlasakker in 's-Gravendeel is vanmiddag een jongen ernstig gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk. Volgens ooggetuigen is het slachtoffer ongeveer 17 jaar en heeft hij negen vingers verloren.
De politie kent die verhalen, maar kan ze niet bevestigen. De traumahelikopter landde in 's-Gravendeel om eerste hulp te verlenen. Het toestel heeft de jongen daarna naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht.
Agenten waren in het dorpje in de Hoeksche Waard bezig met het afhandelen van een klein brandje. Iemand sprak ze aan en vertelde van het gewonde slachtoffer.
Burgemeester Erik van Heijningen van Hoeksche Waard - waar 's-Gravendeel onder valt - had vooraf opgeroepen om het rustig te houden met de jaarwisseling.
Oke nouja fijn dat ze het aangeven, helaas wordt er 0,0 aan gedaan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws/nieuws/artikel/5418612/diabetes-bij-kinderen-type-2-overgewicht-obesitas-bloedsuiker
Dit bedoel ik nu met verhaardagpraat. Het is makkelijk om te roepen, maar als je een beetje had nagedacht zijn die mensen juist wel bezorgd over te dikke mensen. Logisch toch?
Er wordt wel wat aan gedaan, maar goed blijkbaar gaat het je niet om feiten maar om hyperbolen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Oke nouja fijn dat ze het aangeven, helaas wordt er 0,0 aan gedaan.
En dat is ook prima, laat mensen lekker zelf besluiten als ze viesdik willen zijn
We verbieden ook geen auto's omdat er jaarlijks zoveel mensen zich doodrijden.
Wat wordt eraan gedaan dan?quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:41 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Er wordt wel wat aan gedaan, maar goed blijkbaar gaat het je niet om feiten maar om hyperbolen.
Ojawel, zo wordt er gekeken wat er allemaal in het eten zit, zijn er programma's opgestart om kinderen meer te laten bewegen, veel scholen geven kinderen gezonde lunch elke dag, enz.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:41 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Wat wordt eraan gedaan dan?
Is gezonder voedsel al goedkoper dan ongezonde rommel? Nee
Wordt het gestimuleerd om gezond te eten op één of andere manier? Nee
Is het voor mensen met weinig te makken, makkelijker om ongezond te eten dan andersom? Nee, het is duurder om gezond te eten.
'Iets minder zwaar ' is natuurlijk dom gelul. Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Typisch Nederlands zou je het bijna kunnen noemen, de overlast was vroeger veel groter alleen met iets minder zwaar vuurwerk.
Alle incidenten worden nu extreem uitvergroot door (social) media
Vroeger had je ook gewoon shells en was het illegale spul net zo goed ruim verkrijgbaar.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:02 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
'Iets minder zwaar ' is natuurlijk dom gelul. Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.
Daarnaast zit het hem er ook vooral in hoe eenvoudig het te verkrijgen is tegenwoordig.
Auto's hebben natuurlijk een iets ander functie dan vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Oke nouja fijn dat ze het aangeven, helaas wordt er 0,0 aan gedaan.
En dat is ook prima, laat mensen lekker zelf besluiten als ze viesdik willen zijn
We verbieden ook geen auto's omdat er jaarlijks zoveel mensen zich doodrijden.
Leuk voor hen, maar ze zitten er wel vaker naast. Dus tenzij iemand met meer onderbouwing en iets meer logica dan bovenstaande kan komen lijkt me een excessief TOTAALVERBOD op vuurwerk geen gepaste oplossing om illegaal vuurwerk tegen te gaan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 09:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nogmaals denken de hulpdiensten zelf van wel. De zorg heeft dat al meerdere keren aangegeven in verschillende artikelen/interviews.
Je blijft al het vuurwerk op 1 hoop gooien. Maak gewoon eens onderscheid tussen siervuurwerk en illegaal knalvuurwerk a la cobras, daar waar het echte probleem zit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Auto's hebben natuurlijk een iets ander functie dan vuurwerk.
Nee, de distributiekanalen van tegenwoordig zijn vele malen groter. Of denk je echt dat je vroeger een telefoonnummer kon bellen en ze het per pakket post opstuurden, zoals je nu wel kan doen via social media bv?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Vroeger had je ook gewoon shells en was het illegale spul net zo goed ruim verkrijgbaar.
Mijn standpunt is helder, heb ook onderbouwd waarom ik vind wat ik vind. Je hoeft het er niet mee eens te zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je blijft al het vuurwerk op 1 hoop gooien. Maak gewoon eens onderscheid tussen siervuurwerk en illegaal knalvuurwerk a la cobras, daar waar het echte probleem zit.
En ook daar allerlei maatregelen om het zo veilig mogelijk te maken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Auto's hebben natuurlijk een iets ander functie dan vuurwerk.
Techniek is anders, maar er wordt nu echt niet 20 keer meer afgestoken dan in bijvoorbeeld de jaren 90 of begin deze eeuw. Complete onzinquote:Op donderdag 2 januari 2025 12:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De techniek en de schaal zijn nu 20x zo groot dan vroeger.
Dat handhaven bij een totaalverbod is ook een wassen neus. Wat denkt men dat er gaat gebeuren als men savonds in het donker vuurwerk gaat afsteken? Dat men dan niet meer de eerstvolgende steeg in gaat? Je gaat ook geen achtervolging inzetten alleen omdat iemand een vuurpijl afsteekt lijkt mij?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je blijft al het vuurwerk op 1 hoop gooien. Maak gewoon eens onderscheid tussen siervuurwerk en illegaal knalvuurwerk a la cobras, daar waar het echte probleem zit.
Het gaat helemaal niet om winnen, ik heb je gisteren al verteld dat het nogal kortzichtig is om legaal vuurwerk en illegaal vuurwerk in hetzelfde kamp te stouwen en dan maar daarom een totaalverbod op het 1 te willen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn standpunt is helder, heb ook onderbouwd waarom ik vind wat ik vind. Je hoeft het er niet mee eens te zijn.
En wees gerust, jij zit in het winnende kamp. Een totaalverbod (waar ik dus voorstander van ben) komt er voorlopig niet.
Bullshit, shells worden al -tig jaar geschoten, 20-30 jaar geleden reed je naar Alpeco in België en kon je daar legaal shells op de kop tikken. Er waren toen ook al gigavlinders (formaat colablikje). De lawinepijlen van toen (extrem blitzknalrakete) waren een stuk zwaarder dan die van vandaag de dag (Zink 901).quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:02 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
'Iets minder zwaar ' is natuurlijk dom gelul. Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.
Daarnaast zit het hem er ook vooral in hoe eenvoudig het te verkrijgen is tegenwoordig.
Legaal of illegaal vuurwerk, het is beiden onderdeel van dezelfde cultuur en traditie. Zwaar spul afknallen is niet toegestaan, maar het is genormaliseerd omdat we een afsteekcultuur kennen. Je kunt het probleem naar mijn idee daardoor alleen wegnemen door de complete vuurwerkcultuur in ons land te veranderen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om winnen, ik heb je gisteren al verteld dat het nogal kortzichtig is om legaal vuurwerk en illegaal vuurwerk in hetzelfde kamp te stouwen en dan maar daarom een totaalverbod op het 1 te willen.
Je bent niet de enige die dat doet, maar het getuigt verre van het strijden met een open vizier, want je weet zelf ook dondersgoed dat die argumentatie van geen kant klopt.
En ondertussen doen we door het focussen op legaal vuurwerk helemaal niks aan het echte probleem, waardoor we volgend jaar weer gaan janken dat er wel 17 hele oogtraumas binnen zijn gekomen op een populatie van 18 miljoen, terwijl het echte probleem zit in het feit dat politie en brandweer met handgranaten worden bekogeld.
Focus je daar nou eens op als politiek zijnde ipv dit geneuzel over cakes en grondbloemen.
Nou sorry, ik heb dit jaar klappen gehoord, zo enorm zoals ik ze nooit heb gehoord. Ik ben niet snel bang, maar nu kreeg ik het wel even te pakken, bij mij rammelden de ruiten. Volgend jaar vliegen ze er waarschijnlijk uit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Bullshit, shells worden al -tig jaar geschoten, 20-30 jaar geleden reed je naar Alpeco in België en kon je daar legaal shells op de kop tikken. Er waren toen ook al gigavlinders (formaat colablikje). De lawinepijlen van toen (extrem blitzknalrakete) waren een stuk zwaarder dan die van vandaag de dag (Zink 901).
Er waren -tig verschillende soorten strijkers, pantzerfausten enz. de vuurpijlen waren formaar 1,5 literfles.
Vroeger reed je naar Alpeco of naar wapenhandel Frank? in Lommel, het spul dat je daar kon krijgen was net zo zwaar als wat je nu onder de toonbank in Polen kunt krijgen. Je kon daar gewoon 6 inch shells kopen zonder dat er een haan naar kraaide. Een cobra 8 is kinderspel vergeleken met de explosieve kracht van een 6 inch shell.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, de distributiekanalen van tegenwoordig zijn vele malen groter. Of denk je echt dat je vroeger een telefoonnummer kon bellen en ze het per pakket post opstuurden, zoals je nu wel kan doen via social media bv?
De techniek en de schaal zijn nu 20x zo groot dan vroeger.
En er is geen greintje bewijs dat dat gaat gebeuren op basis van een cultuuromslag die minimaal 20 jaar zal duren. Wishful thinking dus, waarop de politiek dan beleid zou moeten voeren. Slecht idee.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Legaal of illegaal vuurwerk, het is beiden onderdeel van dezelfde cultuur en traditie. Zwaar spul afknallen is niet toegestaan, maar het is genormaliseerd omdat we een afsteekcultuur kennen. Je kunt het probleem naar mijn idee daardoor alleen wegnemen door de complete vuurwerkcultuur in ons land te veranderen.
En dat doet dan BOEM! Dat zal een heel goed gevoel geven. En dan gooit de volgende het op een andere plek, zegt het weer BOEM! De volgende denkt, ja dat kan harder en die gooit het in een tunneltje, BOEMboemboem! Stukkie verder staat een mooie prullenbak, wat voor geluid zou dat maken? Je raadt het misschien al: BOEM!quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Bullshit, shells worden al -tig jaar geschoten, 20-30 jaar geleden reed je naar Alpeco in België en kon je daar legaal shells op de kop tikken. Er waren toen ook al gigavlinders (formaat colablikje). De lawinepijlen van toen (extrem blitzknalrakete) waren een stuk zwaarder dan die van vandaag de dag (Zink 901).
Er waren -tig verschillende soorten strijkers, pantzerfausten enz. de vuurpijlen waren formaar 1,5 literfles.
Ik hoef ook geen verbod, maar dat vond ik van roken in de trein al stom. Toch, achteraf gezien kan ik mij niet meer voorstellen dat mensen gaan roken in een trein.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En er is geen greintje bewijs dat dat gaat gebeuren op basis van een cultuuromslag die minimaal 20 jaar zal duren. Wishful thinking dus, waarop de politiek dan beleid zou moeten voeren. Slecht idee.
Het is altijd lastig om te voorspellen hoe zoiets uitpakt. Ik ben het met je eens dat zo'n cultuurslag jaren in beslag neemt. Maar ik zie dat niet als een probleem, je moet namelijk ergens beginnen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En er is geen greintje bewijs dat dat gaat gebeuren op basis van een cultuuromslag die minimaal 20 jaar zal duren. Wishful thinking dus, waarop de politiek dan beleid zou moeten voeren. Slecht idee.
Ja, maar we hebben roken ook niet volledig verboden in Nederland. Als we de argumentatie moeten volgen dat een verbod nodig is om een cultuuromslag te bewerkstelligen, dan kunnen we prima beginnen met per direct roken, drugs, alcohol en fastfood volledig te verbieden op straffe van torenhoge boetes. Allemaal stuk voor stuk vele malen schadelijker voor de gezondheid dan het vuurwerkmisbruik.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik hoef ook geen verbod, maar dat vond ik van roken in de trein al stom. Toch, achteraf gezien kan ik mij niet meer voorstellen dat mensen gaan roken in een trein.
Precies dit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik hoef ook geen verbod, maar dat vond ik van roken in de trein al stom. Toch, achteraf gezien kan ik mij niet meer voorstellen dat mensen gaan roken in een trein.
Knutselprojecten buiten beschouwing gelaten…quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:28 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Nou sorry, ik heb dit jaar klappen gehoord, zo enorm zoals ik ze nooit heb gehoord. Ik ben niet snel bang, maar nu kreeg ik het wel even te pakken, bij mij rammelden de ruiten. Volgend jaar vliegen ze er waarschijnlijk uit.
Jij mag daar gerust voor pleiten. Ik neem genoegen met een totaalverbod op vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, maar we hebben roken ook niet volledig verboden in Nederland. Als we de argumentatie moeten volgen dat een verbod nodig is om een cultuuromslag te bewerkstelligen, dan kunnen we prima beginnen met per direct roken, drugs, alcohol en fastfood volledig te verbieden op straffe van torenhoge boetes. Allemaal stuk voor stuk vele malen schadelijker voor de gezondheid dan het vuurwerkmisbruik.
Die groep die-hards zie ik echt niet kleiner worden dan de groep nu ook al massaal de wet aan de laars lapt. Dus dan heb je effectief legaal vuurwerk de nek omgedraaid maar hou je het probleem van de harde kern die agenten aanvallen tijdens oud en nieuw maar ben je wel 20 jaar verder.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is altijd lastig om te voorspellen hoe zoiets uitpakt. Ik ben het met je eens dat zo'n cultuurslag jaren in beslag neemt. Maar ik zie dat niet als een probleem, je moet namelijk ergens beginnen.
De overgrote meerderheid van de Nederlanders is gezagstrouw. Deze mensen gaan niet massaal vuurwerk inkopen in het buitenland of via schimmige websites als er sprake is van een totaalverbod. Wat overblijft is een omvangrijke groep die hards. Naarmate de tijd vordert en het totaalverbod ingeburgerd raakt zal die groep naar mijn idee steeds kleiner worden.
Maar zo'n totaalverbod is helaas nog heel ver weg.
Misschien kunnen we dan instellen dat het alleen thuis mag.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, maar we hebben roken ook niet volledig verboden in Nederland. Als we de argumentatie moeten volgen dat een verbod nodig is om een cultuuromslag te bewerkstelligen, dan kunnen we prima beginnen met per direct roken, drugs, alcohol en fastfood volledig te verbieden op straffe van torenhoge boetes. Allemaal stuk voor stuk vele malen schadelijker voor de gezondheid dan het vuurwerkmisbruik.
Nou ja ik verbaas me dat je diezelfde retoriek dus niet toepast bij onderwerpen waar je meer sympathie mee hebt, danwel zelf nuttigt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij mag daar gerust voor pleiten. Ik neem genoegen met een totaalverbod op vuurwerk.
Ik kan me de rechtzaken nog wel herinneren. Wij willen roken in de kroeg/restaurant.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies dit.
Ik haalde het rookverbod in de horeca ook al aan. Was daar aanvankelijk zelf ook fel op tegen. Maar nu kun je je inderdaad niet meer voorstellen dat je een peuk mag opsteken in een restaurant of café.
Roken is de afgelopen decennia uit de openbare ruimte verdwenen, simpelweg door de regels aan te scherpen. Wie had dat 50 jaar geleden gedacht? In sci-fi films uit die tijd werd zelfs nog volop gerookt op de werkvloer. Dat is nu helemaal ondenkbaar.
Fijn maar wat moet ik met die info?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:37 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En dat doet dan BOEM! Dat zal een heel goed gevoel geven. En dan gooit de volgende het op een andere plek, zegt het weer BOEM! De volgende denkt, ja dat kan harder en die gooit het in een tunneltje, BOEMboemboem! Stukkie verder staat een mooie prullenbak, wat voor geluid zou dat maken? Je raadt het misschien al: BOEM!
Ik snap echt wel dat knallen veel fun kan bieden voor de gemiddelde puber, ik snap alleen de ouders niet die het aan hun pubers geven. Ieder zijn ding, dat zeker. Ik doe vast weer dingen die jij niet begrijpt, maar ik doe weinig dingen waar je een ander blijvende schade mee kan aanrichten.
Waarom zou ik daar niet selectief in kunnen zijn?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou ja ik verbaas me dat je diezelfde retoriek dus niet toepast bij onderwerpen waar je meer sympathie mee hebt, danwel zelf nuttigt.
Nogmaals, dat is een loze aanname.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is altijd lastig om te voorspellen hoe zoiets uitpakt. Ik ben het met je eens dat zo'n cultuurslag jaren in beslag neemt. Maar ik zie dat niet als een probleem, je moet namelijk ergens beginnen.
De overgrote meerderheid van de Nederlanders is gezagstrouw. Deze mensen gaan niet massaal vuurwerk inkopen in het buitenland of via schimmige websites als er sprake is van een totaalverbod. Wat overblijft is een omvangrijke groep die hards. Naarmate de tijd vordert en het totaalverbod ingeburgerd raakt zal die groep naar mijn idee steeds kleiner worden.
Maar zo'n totaalverbod is helaas nog heel ver weg.
Dat kan ik alleen maar prijzen. En ik snap ook dat je niet wil dat de goede onder de kwade lijden, maar je zou ook kunnen stellen dat het nu ook het geval is, waarbij goede mensen schade ondervinden door kwade mensen, om het even zwart-wit te stellen. Maar nogmaals, ik zette het wat kinderachtig neer, maar heb wel respect voor mensen die niets slopen. Helaas zijn er altijd genoeg pubers geweest (ook toen ik jong was) die wel steeds creatiever werden met hun vuurwerk, vaak totdat een van hun matties gewond raakt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:46 schreef tja77 het volgende:
[..]
Fijn maar wat moet ik met die info?
Ik steek die zooi niet meer af en beperk me enkel tot legaal vuurwerk. Daarnaast heb ik vroeger met illegaal vuurwerk nooit wat gesloopt.
Omdat het een tikkie hypocriet overkomt hè.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zou ik daar niet selectief in kunnen zijn?
Er valt best iets te zeggen voor een alcoholverbod, ben daar alleen geen voorstander van. Hetzelfde geldt voor de andere voorbeelden die je noemt.
Ja, als mijn buurman aan mensenhandel doet, ga ik niet de mensenhandel in. Gewoon omdat ik weet dat het niet mag, ondanks de baten ervan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is een loze aanname.
Als er niet gehandhaaft wordt en de vuurwerkliefhebber ziet tijdens het verbod de buurman ongestraft z’n Belgische vuurwerk de lucht inpompen, dan gaat die groep juist groter worden. Waarom zou ik me aan de regeltjes houden, als de buurman dat ook niet doet?
Wat een flauwekul, maar een hele kleine groep tokkies heeft zin om naar Belgie te rijdenquote:Op donderdag 2 januari 2025 12:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Als er niet gehandhaaft wordt en de vuurwerkliefhebber ziet tijdens het verbod de buurman ongestraft z’n Belgische vuurwerk de lucht inpompen, dan gaat die groep juist groter worden. Waarom zou ik me aan de regeltjes houden, als de buurman dat ook niet doet?
Jij onderschat lichtelijk hoeveel Nederlanders hun vuurwerk in het buitenland kopen (nu al).quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat een flauwekul, maar een hele kleine groep tokkies heeft zin om naar Belgie te rijden
Zo’n verbod zie ik ook alleen maar werken als je het samen met Duitsland bijvoorbeeld invoert, waar dezelfde discussie wordt gevoerd
Natuurlijk is het een aanname, zonder een daadwerkelijk verbod beschik ik immers niet over hard bewijs.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, omdat ze een verbod negeren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:53 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jij onderschat lichtelijk hoeveel Nederlanders hun vuurwerk in het buitenland kopen (nu al).
Waarom zijn dat tokkies? Omdat ze anders zijn dan jij?
Godver wat een absurde vergelijking…quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:51 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, als mijn buurman aan mensenhandel doet, ga ik niet de mensenhandel in. Gewoon omdat ik weet dat het niet mag, ondanks de baten ervan.
Wat voor illegaals dan ook.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:54 schreef tja77 het volgende:
[..]
Godver wat een absurde vergelijking…
Mensenhandel met vuurwerk afsteken.
Elke vorm van knalvuurwerk nu is al illegaal, dus geen idee hoe je erbij komt dat er niet strenger gehandhaaft kan worden, het is de politie die wekenlang niet of nauwelijks optreed en dat gaat niet zo snel veranderen bij een totaalverbod. Het is onwil.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een aanname, zonder een daadwerkelijk verbod beschik ik immers niet over hard bewijs.
Maar zoals ik al aangaf: de overgrote meerderheid van NL'ers is gezagstrouw, zal zich netjes aan een verbod houden. Ook werp je een drempel op wanneer mensen hun vuurwerk in het buitenland moeten halen (met het risico dat je wordt aangehouden bij de grens). De doorsnee burger heeft helemaal geen zin in al dat gedoe.
En wie zegt dat er niet strenger wordt gehandhaafd in het geval van een totaalverbod? In dat scenario is elk stuk vuurwerk illegaal. Zie je mensen afsteken, dan zijn ze per definitie in overtreding. Dat is nu niet geval. Daardoor wordt het makkelijker om overtreders aan te pakken.
Dus mensen die een keer te hard rijden in het verkeer zijn ook tokkies? Iedereen die wel eens iets doet wat niet mag, zijn allemaal tokkies?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, omdat ze een verbod negeren.
Daar gaan we weer, dat de politie niets of nauwelijks iets doet is je reinste onzin.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Elke vorm van knalvuurwerk nu is al illegaal, dus geen idee hoe je erbij komt dat er niet strenger gehandhaaft kan worden, het is de politie die wekenlang niet of nauwelijks optreed en dat gaat niet zo snel veranderen bij een totaalverbod.
Lees mijn bijdragen voor de grap eens terug. Ik heb het letterlijk nergens over 'hulpverleners of de belasting op de gezondheidszorg'.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat het een tikkie hypocriet overkomt hè.
Alcohol, drugs en roken maken per jaar vele malen meer slachtoffers danwel veroorzaakt vele malen meer overlast dan illegaal vuurwerk danwel kost het onze hulpverleners vele malen meer werk.
Toch pleit je bij lange na niet zo hard voor diezelfde ingrijpende maatregelen als bij vuurwerk. Je doet het dus niet voor de hulpverleners, of de belasting op de gezondheidszorg, of enige andere vorm van sympathie richting de mensen die hiermee te dealen hebben. Tis puur omdat je vuurwerk niks vind dat je dit soort zaken erbij sleept
Ja, zo kun je alles goedpraten. Er zijn genoeg tokkies die een hufter zijn in het verkeer ja.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:56 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dus mensen die een keer te hard rijden in het verkeer zijn ook tokkies? Iedereen die wel eens iets doet wat niet mag, zijn allemaal tokkies?
Omdat er nu geen capaciteit is en er geen prioriteit ligt?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een aanname, zonder een daadwerkelijk verbod beschik ik immers niet over hard bewijs.
Maar zoals ik al aangaf: de overgrote meerderheid van NL'ers is gezagstrouw, zal zich netjes aan een verbod houden. Ook werp je een drempel op wanneer mensen hun vuurwerk in het buitenland moeten halen (met het risico dat je wordt aangehouden bij de grens). De doorsnee burger heeft helemaal geen zin in al dat gedoe.
En wie zegt dat er niet strenger wordt gehandhaafd in het geval van een totaalverbod? In dat scenario is elk stuk vuurwerk illegaal. Zie je mensen afsteken, dan zijn ze per definitie in overtreding. Dat is nu niet geval. Daardoor wordt het makkelijker om overtreders aan te pakken.
Oké, geef me even een lijst van het aantal relschoppers dat sinds oud en nieuw opgepakt, danwel berecht is door supersnelrecht.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daar gaan we weer, dat de politie niets of nauwelijks iets doet is je reinste onzin.
Ik praat niks goed, maar de link vuurwerk —> tokkie wordt te pas en te onpas gemaakt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:57 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, zo kun je alles goedpraten. Er zijn genoeg tokkies die een hufter zijn in het verkeer ja.
Waar gaat dit nu weer over, ze hebben op zo'n avond heel veel mensen in dienst en die zijn de hele tijd bezig. Dat jij even makkelijk stelt dat ze niets doen doet daar niets aan af. Volgens mij snap jij politiewerk niet helemaal. Dat is prima, maar het draait wel om meer dan 'mensen oppakken en straffen uitdelen', waarvan het laatste door het OM gebeurd.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oké, geef me even een lijst van het aantal relschoppers dat sinds oud en nieuw opgepakt, danwel berecht is door supersnelrecht.
Ik hoor overal dat er hele veldslagen zijn gevoerd en dat de politie voortdurend bekogeld is door relschoppers en andere lui, dus ik ga er vanuit dat er duizenden arrestaties en veroordelingen met jarenlange celstraffen nu aankomen.
Er zijn tienduizenden kilo's illegaal vuurwerk in beslag genomen, dus er wordt wel degelijk opgetreden. Alleen is het op de 31e vaak een lastig verhaal. Want ook legaal siervuurwerk knalt, dus waar moet je als politie je aandacht op richten als je in de verte knallen hoort?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Elke vorm van knalvuurwerk nu is al illegaal, dus geen idee hoe je erbij komt dat er niet strenger gehandhaaft kan worden, het is de politie die wekenlang niet of nauwelijks optreed en dat gaat niet zo snel veranderen bij een totaalverbod. Het is onwil.
Het gaat dan ook wel erg vaak samen, net als dat dit met roken zo is. Dat er dan ook een aantal mensen in hogere klasse het doen maakt roken dan niet minder tokkiequote:Op donderdag 2 januari 2025 12:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik praat niks goed, maar de link vuurwerk —> tokkie wordt te pas en te onpas gemaakt.
Beetje kinderachtig.
Nee, vuurwerk hoeft geen tokkie te zijn. Kilo's vuurwerk via illegaal circuit in je huis halen wel. Mensen die van trainingspakken houden hoeven geen tokkie te zijn, mensen die het kopen nadat het gevallen is van de vrachtwagen wel.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik praat niks goed, maar de link vuurwerk —> tokkie wordt te pas en te onpas gemaakt.
Beetje kinderachtig.
Legaal siervuurwerk gaat de lucht in met glitters enzo hè, ik weet dat de gemiddelde politieagent een mbo opleiding heeft gevolgd maar ga ervanuit dat ze het onderscheid tussen een knal op de grond en een knal in de lucht toch wel kunnen waarnemen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn tienduizenden kilo's illegaal vuurwerk in beslag genomen, dus er wordt wel degelijk opgetreden. Alleen is het op de 31e vaak een lastig verhaal. Want ook legaal siervuurwerk knalt, dus waar moet je als politie je aandacht op richten als je in de verte knallen hoort?
Als vuurwerk per definitie illegaal is, is elke knal een overtreding. Dat maakt de pakkans groter.
Ja, misschien zouden we dit soort dingen illegaal moeten maken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:02 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, vuurwerk hoeft geen tokkie te zijn. Kilo's vuurwerk via illegaal circuit in je huis halen wel. Mensen die van trainingspakken houden hoeven geen tokkie te zijn, mensen die het kopen nadat het gevallen is van de vrachtwagen wel.
Nou en dan rijd je de straat in en pak je meteen die persoon op. Want, het geluid vanuit de verte vertelt precies wie het was. Die persoon zegt ook 'ja, je hebt gelijk agent, ik was het' en dan helpen zijn vrienden hem mee het politiebusje in. Hier heeft men de tijd voor, want er zijn verder geen andere meldingen waarbij de nood hoger is. Daarna gaan de agenten eens aan een heerlijke bak koffie.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Legaal siervuurwerk gaat de lucht in met glitters enzo hè, ik weet dat de gemiddelde politieagent een mbo opleiding heeft gevolgd maar ga ervanuit dat ze het onderscheid tussen een knal op de grond en een knal in de lucht toch wel kunnen waarnemen.
Er waren een paar grote steden met een afsteekverbod, daarvoor gold hetzelfde “elke knal is een overtreding” maar ook in die steden was geen mankracht/prioriteit voor handhaving. Zie ook de periode tijdens covid, geen handhaving, geen prioriteit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn tienduizenden kilo's illegaal vuurwerk in beslag genomen, dus er wordt wel degelijk opgetreden. Alleen is het op de 31e vaak een lastig verhaal. Want ook legaal siervuurwerk knalt, dus waar moet je als politie je aandacht op richten als je in de verte knallen hoort?
Als vuurwerk per definitie illegaal is, is elke knal een overtreding. Dat maakt de pakkans groter.
Ja, de politie is vooral heel druk bezig met niet-vuurwerk gerelateerde zaken op oudejaarsnacht, zoals brandstichting, openbaar geweldpleging, berovingen en dat soort zaken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar gaat dit nu weer over, ze hebben op zo'n avond heel veel mensen in dienst en die zijn de hele tijd bezig. Dat jij even makkelijk stelt dat ze niets doen doet daar niets aan af. Volgens mij snap jij politiewerk niet helemaal. Dat is prima, maar het draait wel om meer dan 'mensen oppakken en straffen uitdelen', waarvan het laatste door het OM gebeurd.
Dat zeg ik toch, maar iemand die dat willens en wetens negeert valt dan onder de noemer tokkie.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, misschien zouden we dit soort dingen illegaal moeten maken.
Oh wacht.
Welke persoon pak je op? Er staan er wel 25 buiten misschien.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nou en dan rijd je de straat in en pak je meteen die persoon op. Want, het geluid vanuit de verte vertelt precies wie het was. Die persoon zegt ook 'ja, je hebt gelijk agent, ik was het' en dan helpen zijn vrienden hem mee het politiebusje in. Hier heeft men de tijd voor, want er zijn verder geen andere meldingen waarbij de nood hoger is. Daarna gaan de agenten eens aan een heerlijke bak koffie.
Zie de praktijk:quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Legaal siervuurwerk gaat de lucht in met glitters enzo hè, ik weet dat de gemiddelde politieagent een mbo opleiding heeft gevolgd maar ga ervanuit dat ze het onderscheid tussen een knal op de grond en een knal in de lucht toch wel kunnen waarnemen.
Die shell waar die jongen aan overleed is ook siervuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja wel praktisch zo’n afsteekverbod terwijl je het op elke straathoek kan halenquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er waren een paar grote steden met een afsteekverbod, daarvoor gold hetzelfde “elke knal is een overtreding” maar ook in die steden was geen mankracht/prioriteit voor handhaving. Zie ook de periode tijdens covid, geen handhaving, geen prioriteit.
Ja want op het vuurwerk staat immers met grote letters “ik ben afgestoken door Jan”quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nou en dan rijd je de straat in en pak je meteen die persoon op. Want, het geluid vanuit de verte vertelt precies wie het was. Die persoon zegt ook 'ja, je hebt gelijk agent, ik was het' en dan helpen zijn vrienden hem mee het politiebusje in. Hier heeft men de tijd voor, want er zijn verder geen andere meldingen waarbij de nood hoger is. Daarna gaan de agenten eens aan een heerlijke bak koffie.
Nogmaals, voor mij hoeft het niet verboden te worden. Verder kan ik moeilijk mijn ogen sluiten wat dit allemaal teweeg brengt voor hulpdiensten en bijvoorbeeld dieren. Het hoeft toch niet het een of het ander te zijn, Je kunt prima van vuurwerk houden, maar wel je proberen te verdiepen in wat zo'n avond allemaal voor gevolgen geeft en hoe je dat allemaal organiseert en uitvoert. Daarin vind ik je te makkelijk roepen dat de politie niets doet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, de politie is vooral heel druk bezig met niet-vuurwerk gerelateerde zaken op oudejaarsnacht, zoals brandstichting, openbaar geweldpleging, berovingen en dat soort zaken.
Dus kan iemand nu nog 1 keer uitleggen hoe dit allemaal op magische wijze weg gaat als we massaal vuurwerk gaan verbieden zodat Jan Modaal geen cake meer kan afschieten voor zijn huis ?
Precies, dat zeg ik. Lees die comment met een sarcastische toon.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welke persoon pak je op? Er staan er wel 25 buiten misschien.
Nogmaals, handhaving is wat mij betreft ook slechts een onderdeel. Je doet ook een beroep op de burger zelf, je gaat ervan uit dat zij zich aan de wet houden wanneer een totaalverbod wordt ingevoerd. En de overgrote meerderheid zal dat ook doen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er waren een paar grote steden met een afsteekverbod, daarvoor gold hetzelfde “elke knal is een overtreding” maar ook in die steden was geen mankracht/prioriteit voor handhaving. Zie ook de periode tijdens covid, geen handhaving, geen prioriteit.
Ook in de jaren dat er een verkoopverbod was (tijdens covid) was er volop vuurwerk dat werd afgestoken zonder handhaving.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Die shell waar die jongen aan overleed is ook siervuurwerk.
[..]
Ja wel praktisch zo’n afsteekverbod terwijl je het op elke straathoek kan halen
Een beetje hetzelfde geweldige idee als de verkoop van softdrugs legaliseren maar de productie en inkoop illegaal maken.
Lees het nu eens met sarcastische toon.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:07 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ja want op het vuurwerk staat immers met grote letters “ik ben afgestoken door Jan”
En dan hoor je alsnog 15 knallen tegelijkertijd afgaan, maar ben je altijd te laat omdat je niemand op heterdaad kan betrappen. Ga je dan hele straten oppakken? Hele families die buiten staan? Opa, Oma, pa en moe, en dan verhoren? Wie heeft er afgestoken?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zie de praktijk:
Je staat op oudejaarsavond in een stad of dorp. Uit elke hoek komen knallen, de een harder dan de ander. Soms zie je in de verte glitters, soms hoor je alleen een knal.
Omdat het overal gebeurt is het lastig keuzes maken als politie: waar rijd je heen?
Is het vuurwerk in z'n geheel verboden, dan is die keuze stukken makkelijker. Dan pak je iedereen aan die iets ziet afsteken.
Flink afgestoken met flink minder incidenten. Het is ook niet zo dat het 100% gaat verdwijnen natuurlijk, een klein groepje tokkies zal je altijd houden. Er zijn ook nog enkele sportverenigingen en buurtkroegen waar de asbakken op tafel staan, bijvoorbeeldquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:10 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ook in de jaren dat er een verkoopverbod was (tijdens covid) was er volop vuurwerk dat werd afgestoken zonder handhaving.
Als vuurwerk om de verkeerde reden wordt verboden (lees afgepakt van de brave burger die het met goed fatsoen afsteekt) vraag ik me af of die steun wel gaat komen. Zeker omdat de grootste teringzooi bij oud op nieuw NIET de oorzaak is van hetgeen wordt afgepakt van die brave burger.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, handhaving is wat mij betreft ook slechts een onderdeel. Je doet ook een beroep op de burger zelf, je gaat ervan uit dat zij zich aan de wet houden wanneer een totaalverbod wordt ingevoerd. En de overgrote meerderheid zal dat ook doen.
Vanuit die startpositie ga je verder, in de verwachting dat de steun voor vuurwerk elk jaar stukje bij beetje afbrokkelt, totdat er uiteindelijk nauwelijks meer afstekers zijn.
Komt hij weer aan met zijn winkeltje Alpeco. Verschrikkelijke langspeelplaat.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:33 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vroeger reed je naar Alpeco of naar wapenhandel Frank? in Lommel, het spul dat je daar kon krijgen was net zo zwaar als wat je nu onder de toonbank in Polen kunt krijgen. Je kon daar gewoon 6 inch shells kopen zonder dat er een haan naar kraaide. Een cobra 8 is kinderspel vergeleken met de explosieve kracht van een 6 inch shell.
Gigantische flowerbeds van een paar honderd gulden lagen voor het oprapen, Chinese rollen 100k of zelfs 300k geen probleem. België was toen echt het vuurwerkparadijs.
En ook het knalvuurwerk was met bijv. een gigavlinder (net zo zwaar als cobra 6) echt niet veel lichter.
Ik vind bijna 800 vuurwerkgewonden (tov 1200) een teken dat het grootste deel van de mensen het vuurwerkverbod negeerde. Er waren toen ook nog eens een pak andere maatregelen die de boel zouden moeten sussen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Flink afgestoken met flink minder incidenten. Het is ook niet zo dat het 100% gaat verdwijnen natuurlijk, een klein groepje tokkies zal je altijd houden. Er zijn ook nog enkele sportverenigingen en buurtkroegen waar de asbakken op tafel staan, bijvoorbeeld
Je zei letterlijkquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:17 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Komt hij weer aan met zijn winkeltje Alpeco. Verschrikkelijke langspeelplaat.![]()
Dat die knallen er waren, wil niet zeggen dat het toen gemeengoed was. Zoals je zelf al zegt moest men vroeger zelf nog de grens over om e.e.a. te halen, hetgeen voor veel mensen een obstakel was. En zeker voor minderjarige.
Het punt is dat het zware vuurwerk nu op de schoolpleinen verkocht worden.
Ik snap dat je het niet fijn vindt wanneer je op je fouten gewezen wordt maar dit klopte simpelweg niet. Sorry als je tere zieltje gekrenkt is.quote:Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.
Een daling van een derde is best fors, de fijnstofmetingen lieten ook een ander beeld zien. Een eventueel verbod is ook de weg van de lange adem. Als een hele generatie opgroeit zonder de vrije verkrijgbaarheid van vuurwerk wordt het ook alweer anders.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:19 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik vind bijna 800 vuurwerkgewonden (tov 1200) een teken dat het grootste deel van de mensen het vuurwerkverbod negeerde. Er waren toen ook nog eens een pak andere maatregelen die de boel zouden moeten sussen.
Jawel. Als je de huidige status wilt veranderen zul je wel moeten. Of je blijft deze vorm van een gedeeltelijk verbod + niet handhaven doorzetten maar dan verandert er precies niks.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk voor hen, maar ze zitten er wel vaker naast. Dus tenzij iemand met meer onderbouwing en iets meer logica dan bovenstaande kan komen lijkt me een excessief TOTAALVERBOD op vuurwerk geen gepaste oplossing om illegaal vuurwerk tegen te gaan.
De huidige status dat illegaal vuurwerk daadwerkelijk illegaal is bedoel je? Die status hoeft niet te veranderen natuurlijk. Er moet gewoon meer gehandhaafd worden daarop.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Als je de huidige status wilt veranderen zul je wel moeten.
Er verandert helemaal niks. De vogel is allang gevlogen. Alsof er ooit iemand wordt opgepakt die een ruit ingooit of een auto in de fik zet. Laat staan als je vuurwerk afsteekt zonder dat er materiele schade optreedt. Waarom zou je daar als politie achteraan willen gaan..quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jawel. Als je de huidige status wilt veranderen zul je wel moeten. Of je blijft deze vorm van een gedeeltelijk verbod + niet handhaven doorzetten maar dan verandert er precies niks.
Roken heeft behoorlijke consequenties voor de volksgezondheid,het afsteken van een paar vuurwerkjes heeft eigenlijk geen impact.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies dit.
Ik haalde het rookverbod in de horeca ook al aan. Was daar aanvankelijk zelf ook fel op tegen. Maar nu kun je je inderdaad niet meer voorstellen dat je een peuk mag opsteken in een restaurant of café.
Roken is de afgelopen decennia uit de openbare ruimte verdwenen, simpelweg door de regels aan te scherpen. Wie had dat 50 jaar geleden gedacht? In sci-fi films uit die tijd werd zelfs nog volop gerookt op de werkvloer. Dat is nu helemaal ondenkbaar.
Daarnaast zegt dit wel alles:quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jawel. Als je de huidige status wilt veranderen zul je wel moeten. Of je blijft deze vorm van een gedeeltelijk verbod + niet handhaven doorzetten maar dan verandert er precies niks.
https://nos.nl/artikel/25(...)s-rond-jaarwisselingquote:"De jaarwisseling is voor sommigen een vrijbrief voor anarchie en geweld, maar dat zijn niet de werkomstandigheden waarvoor je tekent als hulpverlener. Vuurwerk was ooit een mooie traditie, maar is langzaamaan verworden tot een nieuwe gewoonte van illegaal zwaar vuurwerk, vernielingen en geweld. Wanneer stopt dit?"
Eigenlijk is het andersom, zij zijn er om de samenleving te dienen. Daarom is wat zij zeggen ook niet meer waard, zij spreken vanuit hun eigen belang. Als de zorg zegt 'wij willen vuurwerkverbod' zullen ze nog steeds met goede argumenten moeten komen waarom. Dan is 'wij hebben het druk' niet sterk en is er ook weinig reden om daar zo veel gewicht aan te geven dat zij beleid kunnen gaan bepalen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:29 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Omdat een vuurwerkhandelaar een ondernemer is en de zorg/politie/brandweer vitale beroepen zijn waarop je samenleving is gebouwd.
Verbod komt er ook echt wel (2030).quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Een daling van een derde is best fors, de fijnstofmetingen lieten ook een ander beeld zien. Een eventueel verbod is ook de weg van de lange adem. Als een hele generatie opgroeit zonder de vrije verkrijgbaarheid van vuurwerk wordt het ook alweer anders.
Nogmaals ik ben niet per definitie voorstander van een verbod, steek zelf ook nog wel vuurwerk af. Maar dat verbod gaat er ooit wel komen. Omdat het eigenlijk een best achterhaalde en vrij debiele traditie is als je er wat neutraler naar kijkt.
Voor alle duidelijkheid: de politie is zelf de grootste pleitbezorger van een totaalverbod. En snap je punt hoor. Je moet qua handhaving de nodige obstakels overwinnen. Maar dat is voor mij geen reden om af te zien van een totaalverbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan hoor je alsnog 15 knallen tegelijkertijd afgaan, maar ben je altijd te laat omdat je niemand op heterdaad kan betrappen. Ga je dan hele straten oppakken? Hele families die buiten staan? Opa, Oma, pa en moe, en dan verhoren? Wie heeft er afgestoken?
quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:37 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ook was er die jaarwisseling een run op carbid. Mensen die voorgaande jaarwisselingen hun knalvertier uit vuurwerk haalde, gingen toen klooien met carbid.
Dat dus, zolang er op 31 december bij een hoop halve zielen een knop omgaat waardoor ze vervolgens alle regels aan de laars lappen en daar niet tegen opgetreden wordt, zal er NIKS veranderen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarnaast zegt dit wel alles:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)s-rond-jaarwisseling
Het probleem is helemaal niet Jan Modaal die een sierpotje afsteekt, zoals je ziet rept het hele artikel nergens over mensen die normaal vuurwerk afsteken.
Jan Modaal verbieden dat sierpotje aan te steken gaat echt niet helpen de dronken en doorgesnoven raddraaiers te doen inzien dat vernielingen en geweld tijdens O&N not done zijn. Het enige wat daar tegen helpt is keihard optreden met jarenlange gevangenisstraffen.
Ik zie een totaalverbod vooral als een soort rood-licht situatie; wordt massaal genegeerd door alles en iedereen ook al weet men dat het niet mag. Maar dan zijn we daarna wel met zijn allen GESCHOKT en VERBAASD dat het aantal incidenten tijdens O&N niet afneemt nadat we het hele land een verbod hebben opgezadeld. En daar heb ik dan wel moeite mee.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: de politie is zelf de grootste pleitbezorger van een totaalverbod. En snap je punt hoor. Je moet qua handhaving de nodige obstakels overwinnen. Maar dat is voor mij geen reden om af te zien van een totaalverbod.
Ik koester ook niet de illusie dat een totaalverbod waterdicht is. Dat zijn zulke maatregelen zelden. Mij is het te doen om de cultuurverandering die je ermee in gang zet, die moet er uiteindelijk toe leiden dat er weinig tot geen vuurwerk meer wordt afgestoken tijdens de jaarwisseling.
Je kunt er lacherig over doen, maar je wilt niet weten hoeveel mensen er een stellage (klaphamer o.i.d.) in de achtertuin hebben om carbid te laten ontploffen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja klopt, in steden als Rotterdam werd er massaal geklooid met carbid.
Ik zie vrij weinig mensen door rood licht rijden hoor (auto's dan, fietsers en voetgangers wel inderdaad).quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie een totaalverbod vooral als een soort rood-licht situatie; wordt massaal genegeerd door alles en iedereen ook al weet men dat het niet mag. Maar dan zijn we daarna wel met zijn allen GESCHOKT en VERBAASD dat het aantal incidenten tijdens O&N niet afneemt nadat we het hele land een verbod hebben opgezadeld. En daar heb ik dan wel moeite mee.
Een totaalverbod moet je ook zien als een langetermijnproject. Over een paar jaar zal door het verbod de vuurwerkcultuur wel voor een deel zijn afgebroken. Zonder die vuurwerkcultuur is de voedingsbodem voor het vervelende gedrag ook minder sterk denk ik.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: de politie is zelf de grootste pleitbezorger van een totaalverbod. En snap je punt hoor. Je moet qua handhaving de nodige obstakels overwinnen. Maar dat is voor mij geen reden om af te zien van een totaalverbod.
Ik koester ook niet de illusie dat een totaalverbod waterdicht is. Dat zijn zulke maatregelen zelden. Mij is het te doen om de cultuurverandering die je ermee in gang zet, die moet er uiteindelijk toe leiden dat er weinig tot geen vuurwerk meer wordt afgestoken tijdens de jaarwisseling.
Dan kom je waarschijnlijk vrij weinig in de grote stad? Ik zie hier dagelijks auto's voorbij flitsen die nooit oranje hebben kunnen halen, laat staan het groene licht.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zie vrij weinig mensen door rood licht rijden hoor (auto's dan, fietsers en voetgangers wel inderdaad).
Precies dit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Een totaalverbod moet je ook zien als een langetermijnproject. Over een paar jaar zal door het verbod de vuurwerkcultuur wel voor een deel zijn afgebroken. Zonder die vuurwerkcultuur is de voedingsbodem voor het vervelende gedrag ook minder sterk denk ik.
Jij denkt dat siervuurwerk afsteken een correlatie heeft met zwaar misdadig gedrag tegen agenten en andere hulpverleners?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Een totaalverbod moet je ook zien als een langetermijnproject. Over een paar jaar zal door het verbod de vuurwerkcultuur wel voor een deel zijn afgebroken. Zonder die vuurwerkcultuur is de voedingsbodem voor het vervelende gedrag ook minder sterk denk ik.
Veel zorgpersoneel is geboren met een hardnekkig 'om mensen geven' en zij zien het leed dat zich elk jaar in een behoorlijke chaos afspeelt. Ja, dan kan het zijn dat ze zich om mensen bekommeren en het nogal een ding vinden dat zoveel kinderen ernstig letsel oplopen. Of ze ons 'dienen' of niet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Eigenlijk is het andersom, zij zijn er om de samenleving te dienen. Daarom is wat zij zeggen ook niet meer waard, zij spreken vanuit hun eigen belang. Als de zorg zegt 'wij willen vuurwerkverbod' zullen ze nog steeds met goede argumenten moeten komen waarom. Dan is 'wij hebben het druk' niet sterk en is er ook weinig reden om daar zo veel gewicht aan te geven dat zij beleid kunnen gaan bepalen.
Maar leg nou eens uit hoe je van een vuurwerk afstekende goede burger gaat naar relschoppend auto-in-de-brand-stekende tuig, en hoe denk je dat die gaan stoppen met het in de fik steken van auto's en andere vernielingen aanbrengen tijdens O&N omdat er geen vuurwerk meer afgestoken gaat worden?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies dit.
Je moet niet verwachten dat als we morgen een totaalverbod invoeren de komende jaarwisseling dan rustig en vuurwerkvrije verloopt. Zoals jij terecht aangeeft: die cultuurverandering neemt jaren in beslag.
Dat laatste valt dan weer te betwijfelen, koninginnenacht was ook altijd zonder vuurwerk, maar soms met evenveel onrust. Het is op dat soort dagen wel iets makkelijker mensen oppakken. En er lopen heel wat minder mensen en kinderen letsel op.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Want nog meer mensen gaan het dan over de grens halen. En er komen meer illegale handelaren, dus meer vuurwerk in woonwijken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat laatste is nu ook het geval. De goede mensen moeten onder de slechte lijden, met alle schade aan hun bezittingen van dien.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:57 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Want nog meer mensen gaan het dan over de grens halen. En er komen meer illegale handelaren, dus meer vuurwerk in woonwijken.
En dat vervelende gedrag komt echt niet door het vuurwerk, maar vooral door overmatige alcoholgebruik en de gedachte dat alles maar mag die ene avond per jaar. Alcohol ook maar gelijk verbieden? De relschoppers rellen ook wel zonder vuurwerk.
Bovendien moeten de goeden (gebruikers legaal vuurwerk) onder de slechten (gebruikers illegaal vuurwerk) lijden, want die laatste groep gaat na een verbod in Nederland gewoon door.
Voetbalwedstrijden idem dito, het ligt aan een groep doorgesnoven losgeslagen imbecielen die alle regels aan de laars lappen. Niet aan dat vuurwerkpotje.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat laatste valt dan weer te betwijfelen, koninginnenacht was ook altijd zonder vuurwerk, maar soms met evenveel onrust. Het is op dat soort dagen wel iets makkelijker mensen oppakken. En er lopen heel wat minder mensen en kinderen letsel op.
Te hard rijden is ook verboden...quote:
Dat klopt helemaal. Wel heb je dan veel minder mensen met ernstig letsel, waaronder kinderen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Voetbalwedstrijden idem dito, het ligt aan een groep doorgesnoven losgeslagen imbecielen die alle regels aan de laars lappen. Niet aan dat vuurwerkpotje.
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar leg nou eens uit hoe je van een vuurwerk afstekende goede burger gaat naar relschoppend auto-in-de-brand-stekende tuig, en hoe denk je dat die gaan stoppen met het in de fik steken van auto's en andere vernielingen aanbrengen tijdens O&N omdat er geen vuurwerk meer afgestoken gaat worden?
Ik zie oprecht die relatie niet.
Ja, maar dat is geen reden om zulke verboden op te heffen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Te hard rijden is ook verboden...
In 2023 in totaal 8.5 miljoen verkeersovertredingen waarvan 6.5 miljoen snelheidsovertredingen...
En dit zijn alleen de lui die gesnapt zijn...
Tot zover "gezagstrouw"...quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
Ja, maar dat is geen reden om zulke verboden op te heffen.
Ja dat zijn overtredingen inderdaad. Voor zowel zwaar vuurwerk als te hard rijden kun je een boete krijgen. Het ene is heel makkelijk traceerbaar, het andere niet. Daarnaast als jij met 100 km per uur door een woonwijk raast, ja, dan ben je wel degelijk een tokkie. Illegaal vuurwerk kopen is verder geen 'ik lette even niet op'. Nee, het is moedwillig.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Te hard rijden is ook verboden...
In 2023 in totaal 8.5 miljoen verkeersovertredingen waarvan 6.5 miljoen snelheidsovertredingen...
Welk groot maatschappelijk probleem zie jij in vuruwerk?quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.
Ik beweer nergens dat zo'n totaalverbod voor vrede op aarde zorgt en dat de jaarwisseling dan voortaan zonder incidenten verloopt. Er zullen altijd kutfiguren zijn die rottigheid uit willen halen.
Achja, het KEIHARD OPTREDEN argument. Laatste restje van argumentatie en de bodem is bereikt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarnaast zegt dit wel alles:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)s-rond-jaarwisseling
Het probleem is helemaal niet Jan Modaal die een sierpotje afsteekt, zoals je ziet rept het hele artikel nergens over mensen die normaal vuurwerk afsteken.
Jan Modaal verbieden dat sierpotje aan te steken gaat echt niet helpen de dronken en doorgesnoven raddraaiers te doen inzien dat vernielingen en geweld tijdens O&N not done zijn. Het enige wat daar tegen helpt is keihard optreden met jarenlange gevangenisstraffen.
Gezagstrouw kent gradaties.quote:
Ja, dat werkt inderdaad als een zonnetje in Amerika. Hard aanpakken!! (behalve als ik zelf de wet overtreed, ik ben toch geen boef).quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Achja, het KEIHARD OPTREDEN argument. Laatste restje van argumentatie en de bodem is bereikt.
Maar wat gaat het verbod van legaal vuurwerk daar aan doen? Het zijn toch vooral cobra's, nitraten en lawinepijlen die schade veroorzaken, niet het legale vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:58 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat laatste is nu ook het geval. De goede mensen moeten onder de slechte lijden, met alle schade aan hun bezittingen van dien.
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:04 schreef KoosVogels het volgende:
Gezagstrouw kent gradaties.
Vijf kilometer te hard rijden is toch even andere koek dan een vuurwerkverbod aan de laars lappen en kilo's vuurwerk in te slaan. Bovendien gaat het ook om de moeite die je ervoor moet doen. Te hard rijden is een kwestie van even het gas dieper indrukken. Illegaal vuurwerk inslaan heeft veel meer voeten in de aarde.
De vuurwerkcultuur beschouw ik als een maatschappelijk probleem.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Welk groot maatschappelijk probleem zie jij in vuruwerk?
Ja dat klopt, mij gaat het om de uitspraak 'anders moeten de goede onder de slechte lijden', terwijl dat nu ook al het geval is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:05 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Maar wat gaat het verbod van legaal vuurwerk daar aan doen? Het zijn toch vooral cobra's, nitraten en lawinepijlen die schade veroorzaken, niet het legale vuurwerk.
Je wordt oud.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De vuurwerkcultuur beschouw ik als een maatschappelijk probleem.
En willen graag dat een ander juist keihard wordt aangepakt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.
Ze zeggen niet: we hebben het druk. Ze zeggen: het is op deze manier onhoudbaar. En ik denk dat we er toch wel vanuit mogen gaan dat de hulpdiensten zelf wel weten hoe het precies zit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Eigenlijk is het andersom, zij zijn er om de samenleving te dienen. Daarom is wat zij zeggen ook niet meer waard, zij spreken vanuit hun eigen belang. Als de zorg zegt 'wij willen vuurwerkverbod' zullen ze nog steeds met goede argumenten moeten komen waarom. Dan is 'wij hebben het druk' niet sterk en is er ook weinig reden om daar zo veel gewicht aan te geven dat zij beleid kunnen gaan bepalen.
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.
Ik vind dit altijd zo'n gekke uitslag van onderzoeken. Alle steden lichten op door vuurwerk, maar de meerderheid wil het niet? Wat ik zie botst met die onderzoeken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.
Mede daardoor is er een verbod gekomen op het relatief zachte Nederlandse knalvuurwerk. Maar goed dat er niet meer geknalt wordt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:11 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.
Klopt, maar ook siervuurwerk kost elk jaar weer diverse ogen en gesmolten gezichten door idioten die bazooka'tje gaan spelen met romeinse kaarsen op steroïden of doordat potten omwaaien, vallen of niet af lijken te gaan waarna dronken ome Harry er met zijn gezicht voor gaat hangen om hem nog een keer aan te steken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:11 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.
Romeinse kaarsen zijn niet legaal.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Klopt, maar ook siervuurwerk kost elk jaar weer diverse ogen en gesmolten gezichten door idioten die bazooka'tje gaan spelen met romeinse kaarsen op steroïden of doordat potten omwaaien, vallen of niet af lijken te gaan waarna dronken ome Harry er met zijn gezicht voor gaat hangen om hem nog een keer aan te steken.
Nu denk ik overigens dat het opschalen en beter inrichten van de handhaving op vuurwerk buiten de gestelde tijden en op illegaal vuurwerk een betere route zou zijn dan een algeheel verbod. Het probleem is namelijk dat je alles wel kunt gaan verbieden, maar dat de capaciteit ontbreekt voor de handhaving.
Dit geldt voor meer vlakken in de samenleving, zoals bijvoorbeeld agressieve honden. Er is prima wetgeving maar vaak te weinig opvolging.
Mijn ervaring is dat je in elke straat een of twee buren hebt die de hele nacht lopen knallen en voor de meeste 'lichten' zorgen tijdens de jaarwisseling. In onze vriendengroep zit een fanatiekeling, die er elk jaar een kapitaal aan besteedt. De rest kijkt maar gewoon mee.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:13 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd zo'n gekke uitslag van onderzoeken. Alle steden lichten op door vuurwerk, maar de meerderheid wil het niet? Wat ik zie botst met die onderzoeken.
Net als het feit dat onderzoek naar 'ga jij vuurwerk afsteken?' Bij ons in de familie steek ik het af, en de rest kijkt toe. Als je daar een percentage aan hangt is het 20% steekt af, 80% niet. Zo kan ik nog wel meer cijfers spinnen natuurlijk.
Als je eendimensionaal kijkt naar wat het verbieden van F2 vuurwerk gaat bereiken qua overlast, belagen hulpverleners, aanrichten schade of voorkomen gewonden dan ben ik het met je eens dat een verbod niks (of hooguit zeer minimaal) bereikt. Het effect zal vooral op langere termijn zijn. Nu is het afsteken van vuurwerk geaccepteerd. In iets mindere mate ook het afsteken van illegaal vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 07:34 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ik vind dat het best besproken mag worden en er is ook echt wel een punt. Ik mis alleen de nuancering bij de klagende dienstverleners en burgemeesters. Dat het vuurwerk wat nu nog mag worden afgestoken (F2) helemaal niet gevaarlijk is mits normaal afgestoken én niet onder invloed van drank en drugs. En dat zij helemaal niet een rustiger oud en nieuw tegemoet gaan als zij al het vuurwerk verbieden.
Relschoppers blijven immers relschoppers met of zonder zwaar vuurwerk. En die groep vindt altijd wel iets wat nog gekker en gevaarlijker is.
[..]
Zoals deze quote uit het AD van een paar dagen terug. Want gaat het verbieden van F2 vuurwerk dan helpen als die idioten dit in hun schuurtje zelf in elkaar knutselen. Straks de bouwmarkt ook maar verbieden?
En hoe zie je dat voor je? Meeste agenten/boa’s etc willen ook liever thuis zitten dan op elke straathoek te staan koekeloeren of ze iemand kunnen vinden die het afsteekt. Gewoon niet te doen en moet je ook niet willen. Die paar dode vallen reuze mee. Vallen elk jaar ook tientallen (onschuldige) slachtoffers in verkeer of door ander soort pech. Ga je ook niet afschaffen. Fophef elk jaar weer over wat ongelukjes op 18 miljoen mensen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nu denk ik overigens dat het opschalen en beter inrichten van de handhaving op vuurwerk buiten de gestelde tijden en op illegaal vuurwerk een betere route zou zijn dan een algeheel verbod. Het probleem is namelijk dat je alles wel kunt gaan verbieden, maar dat de capaciteit ontbreekt voor de handhaving.
Wat je krijgt met een totaalverbod is dat er geen enkel verkooppunt meer zal zijn in Nederland. En dat zet natuurlijk wel zoden aan de dijk als het gaat om een uitsterfbeleid. Nu haalt men een paar oliebollen, wat flessen champagne en een paar potten vuurwerk. Dat laatste wordt dan steeds minder, zal de tactiek zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Klopt, maar ook siervuurwerk kost elk jaar weer diverse ogen en gesmolten gezichten door idioten die bazooka'tje gaan spelen met romeinse kaarsen op steroïden of doordat potten omwaaien, vallen of niet af lijken te gaan waarna dronken ome Harry er met zijn gezicht voor gaat hangen om hem nog een keer aan te steken.
Dit geldt voor meer vlakken in de samenleving, zoals bijvoorbeeld agressieve honden. Er is prima wetgeving maar vaak te weinig opvolging.
Mooie valse vergelijking met 'verkeer' + bagatelliseren van doden + een poging om reeds al jaren bestaande berichten van belangengroepen (zoals hulpdiensten) lekker te framen als 'fophef'.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:18 schreef RipCity het volgende:
[..]
En hoe zie je dat voor je? Meeste agenten/boa’s etc willen ook liever thuis zitten dan op elke straathoek te staan koekeloeren of ze iemand kunnen vinden die het afsteekt. Gewoon niet te doen en moet je ook niet willen. Die paar dode vallen reuze mee. Vallen elk jaar ook tientallen (onschuldige) slachtoffers in verkeer of door ander soort pech. Ga je ook niet afschaffen. Fophef elk jaar weer over wat ongelukjes op 18 miljoen mensen.
Nee, die zijn niet meer legaal nee. Het was ook een voorbeeld.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Romeinse kaarsen zijn niet legaal.
Potten die om kunnen waaien komen niet door de keuring, vandaar ook dat 41% van het consumenten vuurwerk dit jaar is afgekeurd..
Ik denk het ja. Maar gezien de interviews met de leden van de mensen die naar Duitsland gingen dit jaar krijg je dan dus nog meer karavanen voor vuurwerk daarnaartoe. "Ja, vuurpijlen mogen niet in Nederland maar ik vind ze leuk dus ik doe het toch en als ik gepakt word dan is het jammer en ben ik ze kwijt en rij ik nog een keer hahahaha."quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Wat je krijgt met een totaalverbod is dat er geen enkel verkooppunt meer zal zijn in Nederland. En dat zet natuurlijk wel zoden aan de dijk als het gaat om een uitsterfbeleid. Nu haalt men een paar oliebollen, wat flessen champagne en een paar potten vuurwerk. Dat laatste wordt dan steeds minder, zal de tactiek zijn.
Tja….quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:22 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, die zijn niet meer legaal nee. Het was ook een voorbeeld.
En dinsdagavond is een legale pot van ons, gekocht in Nederland regeljesland, omgewaaid voordat we dat ding aan hebben kunnen steken. Dus tja, tja77...
Je houdt altijd een groep die naar Duitsland en België zal rijden. En natuurlijk hou je de groep cobra’s en Shells-liefhebbers net zo goed. Maar als het in Nederland in z’n geheel niet verkrijgbaar is heeft een enorme groep die het nu nog wel koopt het niet meer hebben. En de generatie daarna groeit ook weer op zonder vader of oom die potten aansteekt etc. En zo heb je kans dat die vuurwerkcultuur in ieder geval anders is dan nu.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk het ja. Maar gezien de interviews met de leden van de mensen die naar Duitsland gingen dit jaar krijg je dan dus nog meer karavanen voor vuurwerk daarnaartoe. "Ja, vuurpijlen mogen niet in Nederland maar ik vind ze leuk dus ik doe het toch en als ik gepakt word dan is het jammer en ben ik ze kwijt en rij ik nog een keer hahahaha."
Maar goed, dat zal beter en effectiever te handhaven zijn gok ik.
We hebben hem niet meer afgestoken. En waren ook niet dronken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:27 schreef tja77 het volgende:
[..]
Tja….
Een pot die hoger is dan dat die breed is, kan omvallen. Zolang dat soort dingen nog te koop zijn, kan het fout gaan. Maar als je vuurwerk afsteekt zou je zelf ook de tegenwoordigheid van geest moeten hebben om je te realiseren dat het ding om KAN vallen. Daardoor zet je hem gefixeerd tussen andere potten of zet er een lijmtang op.
Maar logisch nadenken is voor sommige een brug te ver (zeker als ze om middernacht flink wat alcohol in hun mik hebben).
Jammer dat zeikerts altijd hun zin krijgen en nu zelfs om siervuurwerk al een discussie is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.
Ik beweer nergens dat zo'n totaalverbod voor vrede op aarde zorgt en dat de jaarwisseling dan voortaan zonder incidenten verloopt. Er zullen altijd kutfiguren zijn die rottigheid uit willen halen.
Als ik capuchonjongen mag geloven hebben ze in België geen vuurwerkcultuur en is het daar een stuk rustiger met oud en nieuw. Nederlanders zijn geen Belgen natuurlijk, maar op lange termijn zie ik het wel rustiger worden hier als er een landelijk verbod komt. Mits er ook enigszins wordt gehandhaafd.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij denkt dat siervuurwerk afsteken een correlatie heeft met zwaar misdadig gedrag tegen agenten en andere hulpverleners?
Dat is tweemaal een gemiste kans.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:31 schreef Qarrad het volgende:
[..]
We hebben hem niet meer afgestoken. En waren ook niet dronken.
Dat handhaven had al veel eerder moeten gebeuren, nu loopt het uit de hand en mag niemand meer wat afsteken, zelfs geen sterretjes meer.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:40 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als ik capuchonjongen mag geloven hebben ze in België geen vuurwerkcultuur en is het daar een stuk rustiger met oud en nieuw. Nederlanders zijn geen Belgen natuurlijk, maar op lange termijn zie ik het wel rustiger worden hier als er een landelijk verbod komt. Mits er ook enigszins wordt gehandhaafd.
Dat is dus maar weer net de vraag natuurlijk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:29 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je houdt altijd een groep die naar Duitsland en België zal rijden. En natuurlijk hou je de groep cobra’s en Shells-liefhebbers net zo goed. Maar als het in Nederland in z’n geheel niet verkrijgbaar is heeft een enorme groep die het nu nog wel koopt het niet meer hebben. En de generatie daarna groeit ook weer op zonder vader of oom die potten aansteekt etc. En zo heb je kans dat die vuurwerkcultuur in ieder geval anders is dan nu.
. Je zult zien dat het verbod steeds minder effect zal hebben.quote:Papa, waarom steken wij geen vuurwerk af, de overbuurman doet het ook?
Maar als alles valt of staat bij handhaving moet je beginnen met de vrije verkoop aan banden leggen. Dat is de meest logische eerste stap en daarna komt de rest van de punten waar je aan zal moeten werken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:47 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat is dus maar weer net de vraag natuurlijk.
Degene die vuurwerk af WIL steken en zich (met tegenzin) netjes aan de regels houdt, blijft dat natuurlijk niet doen wanneer de overbuurman straffeloos zijn vuurwerk wel af kan steken.
[..]
. Je zult zien dat het verbod steeds minder effect zal hebben.
Alles staat of valt bij handhaving, en zolang dat niet gebeurt, heeft een verbod niet het gewenste effect. En handhaven is dus schieronmogelijk. Want als er 10 man buiten staan te kijken naar het vuurwerk, van wie is het dan?
Dat lijkt me dus niet, het tegenovergestelde zelfs. Alleen al omdat 'onhoudbaar' zo vaag is en daarnaast negeer je mijn punt dat zij niet objectief spreken. Het is wat anders als je zegt dat hun argumenten heel goed zijn en dat je vindt dat politici daar meer gewicht aan zouden moeten geven zodat er een meerderheid in de Tweede Kamer ontstaat voor een verbod, maar dat zie ik niet terug in je posts.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ze zeggen niet: we hebben het druk. Ze zeggen: het is op deze manier onhoudbaar. En ik denk dat we er toch wel vanuit mogen gaan dat de hulpdiensten zelf wel weten hoe het precies zit.
Dat mogen ze uiteraard vinden, maar dat maakt niet meteen dat die mening er voor de rest van de samenleving meer toe doet dan andere meningen. Er zijn genoeg argumenten voor een verbod waarbij het niet uitmaakt wie het zegt, dat is veel sterker.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Veel zorgpersoneel is geboren met een hardnekkig 'om mensen geven' en zij zien het leed dat zich elk jaar in een behoorlijke chaos afspeelt. Ja, dan kan het zijn dat ze zich om mensen bekommeren en het nogal een ding vinden dat zoveel kinderen ernstig letsel oplopen. Of ze ons 'dienen' of niet.
Nee, jij vindt dat de meest logische eerste stap.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:54 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar als alles valt of staat bij handhaving moet je beginnen met de vrije verkoop aan banden leggen. Dat is de meest logische eerste stap en daarna komt de rest van de punten waar je aan zal moeten werken.
Zodra je in Nederland geen vuurwerk kan kopen verminder je überhaupt de druk voor de hulpdiensten. Dat is toch stap 1 om de situatie weer een beetje onder controle te krijgen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:01 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, jij vindt dat de meest logische eerste stap.
Er zal eerst capaciteit moeten komen om te kunnen handhaven. Wat heb je aan een snelheidslimiet op de snelweg als er niet op toegezien wordt of die wordt nageleefd, en er geen boetes op de mat verschijnen van degene die te hard rijden? Alsof de mensen die voorheen te hard reden, zich dan aan de regels gaan houden als er toch geen gevolg aan vastzit.
Vader en zoon die een potje afsteken (en zich aan de regels houden), zijn niet het probleem, de hufters die zich misdragen moeten worden aangepakt. En dat los je niet op met dat beetje siervuurwerk dat er nog is, af te pakken van de brave burger.
Deze vraag is nu al een aantal maal gesteld: waarom is de pakkans al nihil tijdens het totaalverbod dat buiten de 8 uurtjes tijdens O&N het hele jaar door geldt? Zoals je zegt: elke knal is dan een overtreding. Het aantal gelijktijdige knallen is veel minder op die momenten en de politie heeft exponentieel veel minder gelijktijdige meldingen (van allerhande aard, ook totaal niet vuurwerkgerelateerd) te verwerken en dus meer de handen vrij.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat de druk op de hulpdiensten zal afnemen betwijfel ik. Ook na een verbod in Nederland zal er nog veel illegaal vuurwerk worden afgestoken. Zelfs meer illegaal dan nu, omdat er geen legale keuze meer is. En dus ook meer potentieel gevaarlijk vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zodra je in Nederland geen vuurwerk kan kopen verminder je überhaupt de druk voor de hulpdiensten. Dat is toch stap 1 om de situatie weer een beetje onder controle te krijgen.
Het IS niet te handhaven, zelfs tijdens de covid jaarwisselingen waar er 2 jaar lang GEEN vuurwerk in Nederland te koop was, kon het niet gehandhaafd worden. Politie kan dat niet, zeker omdat er ontzettend veel brandjes gesticht worden, gereld wordt enz. waar geen legaal vuurwerk bij betrokken is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zodra je in Nederland geen vuurwerk kan kopen verminder je überhaupt de druk voor de hulpdiensten. Dat is toch stap 1 om de situatie weer een beetje onder controle te krijgen.
Ik vertrouw volledig op de kundigheid van onze politiemacht, die zelf vurig pleitbezorger is van een vuurwerkverbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Deze vraag is nu al een aantal maal gesteld: waarom is de pakkans al nihil tijdens het totaalverbod dat buiten de 8 uurtjes tijdens O&N het hele jaar door geldt? Zoals je zegt: elke knal is dan een overtreding. Het aantal gelijktijdige knallen is veel minder op die momenten en de politie heeft exponentieel veel minder gelijktijdige meldingen (van allerhande aard, ook totaal niet vuurwerkgerelateerd) te verwerken en dus meer de handen vrij.
Waarom denk je dat de pakkans groter wordt als al die figuren met illegaal vuurwerk tegelijk aan het afsteken zijn tijdens O&N?
Kun je uit dat stuk een argument noemen hoe een totaalverbod ervoor gaat zorgen dat de politie dan wel kan handhaven?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vertrouw volledig op de kundigheid van onze politiemacht, die zelf vurig pleitbezorger is van een vuurwerkverbod.
In 2021-2022 gold er een landelijk vuurwerkverbod. Het werd negens in Nederland verkocht. Een jaarwisseling daarna was het gewoon weer overal verkrijgbaar voor elke Nederlander, maar steeg het aantal slachtoffers met maar liefst 62 procent. Geen garanties voor de toekomst, maar dat een algeheel verbod in ieder geval een deel van de hulpdiensten bijzonder goed helpt kunnen we nu toch zeker wel stellen, lijkt me.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:12 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het IS niet te handhaven, zelfs tijdens de covid jaarwisselingen waar er 2 jaar lang GEEN vuurwerk in Nederland te koop was, kon het niet gehandhaafd worden. Politie kan dat niet, zeker omdat er ontzettend veel brandjes gesticht worden, gereld wordt enz. waar geen legaal vuurwerk bij betrokken is.
Oud op nieuw is met of zonder consumentenvuurwerk een hele drukke nacht voor politie.
Nogmaals, vader en zoon die een potje afsteken, is NIET het probleem. Die vragen nu al geen aandacht/mankracht van politie.
Ook hier is al vaker op gereageerd: jaren van lockdowns, beperkende maatregelen en gesloten horeca.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In 2021-2022 gold er een landelijk vuurwerkverbod. Het werd negens in Nederland verkocht. Een jaarwisseling daarna was het gewoon weer overal verkrijgbaar voor elke Nederlander, maar steeg het aantal slachtoffers met maar liefst 62 procent. Geen garanties voor de toekomst, maar dat een algeheel verbod in ieder geval een deel van de hulpdiensten bijzonder goed helpt kunnen we nu toch zeker wel stellen, lijkt me.
Ik verwijs graag naar een eerdere bijdrage:quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:16 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kun je uit dat stuk een argument noemen hoe een totaalverbod ervoor gaat zorgen dat de politie dan wel kan handhaven?
En als de politie vertrouwen heeft in een totaalverbod, waarom zou ik daar dan aan moeten twijfelen? Degenen die de wet moeten handhaven behoren tot de felste pleitbezorgers. Dat lijkt mij op zichzelf al een argument voor een verbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, handhaving is wat mij betreft ook slechts een onderdeel. Je doet ook een beroep op de burger zelf, je gaat ervan uit dat zij zich aan de wet houden wanneer een totaalverbod wordt ingevoerd. En de overgrote meerderheid zal dat ook doen.
Vanuit die startpositie ga je verder, in de verwachting dat de steun voor vuurwerk elk jaar stukje bij beetje afbrokkelt, totdat er uiteindelijk nauwelijks meer afstekers zijn.
Nee, er waren 2 jaarwisselingen met een algeheel vuurwerkverbod 2020-2021 en 2021-2022quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In 2021-2022 gold er een landelijk vuurwerkverbod. Het werd negens in Nederland verkocht. Een jaarwisseling daarna was het gewoon weer overal verkrijgbaar voor elke Nederlander, maar steeg het aantal slachtoffers met maar liefst 62 procent. Geen garanties voor de toekomst, maar dat een algeheel verbod in ieder geval een deel van de hulpdiensten bijzonder goed helpt kunnen we nu toch zeker wel stellen, lijkt me.
Dat betekent juist dat je er aan moet twijfelen. Sterker nog, als de politie ergens voor is (in het bijzonder een verbod) moet je altijd zeer skeptisch zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En als de politie vertrouwen heeft in een totaalverbod, waarom zou ik daar dan aan moeten twijfelen?
Enig idee hoe “druk” de zorg het heeft met vuurwerk?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
quote:De voorbije jaarwisseling zijn bijna 1.300 slachtoffers van een vuurwerkongeval behandeld, waarvan 385 op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis en naar schatting 900 met lichtere verwondingen op een huisartsenpost. Jaarlijks komen er zo’n 2 miljoen mensen op de eerste hulp terecht komen. Breeschoten: ,,Dus je kunt moeilijk volhouden dat het een enorme druk op de zorg legt.
Volgens mij heeft niemand de illusie dat geweld op zo’n dag uitgesloten kan wordenquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:23 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, er waren 2 jaarwisselingen met een algeheel vuurwerkverbod 2020-2021 en 2021-2022
Beide jaren waren er flink wat rellen, brandstichtingen en geweld naar hulpverleners.
Dan kun je met zekerheid stellen dat er ondanks een vuurwerkverbod nog steeds veel geweld, vernielingen en rellen zijn en dat de politie geen tijd heeft om op de hoek van de straat te staan om te wachten op wat vuurwerkpotjes.
Goede bron welquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Enig idee hoe “druk” de zorg het heeft met vuurwerk?
https://vuurwerkmanifest.(...)h-er-weinig-van-aan/
[..]
Jaarlijks 2 miljoen mensen op de eerste hulp (dat zijn er 5.500 per dag), met oud op nieuw 1.300quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand de illusie dat geweld op zo’n dag uitgesloten kan worden
Je maakt het de hulpverlening alleen wel een stuk makkelijker als niet iedere dronken mongool met vuurwerk mag rondlopen in het donker
https://www.vzinfo.nl/acu(...)t%20worden%20besteed.quote:
quote:Op basis van het Letsel Informatie Systeem (LIS) heeft VeiligheidNL berekend dat in 2022 1.840.000 keer een afdeling Spoedeisende hulp (SEH (Spoedeisende hulp)) is bezocht.
Hulpverlening bestaat niet alleen uit de SEH.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:29 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jaarlijks 2 miljoen mensen op de eerste hulp (dat zijn er 5.500 per dag), met oud op nieuw 1.300
Dat zal zoden aan de dijk zetten ja.
2017-2018: 1134 gewonden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:23 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, er waren 2 jaarwisselingen met een algeheel vuurwerkverbod 2020-2021 en 2021-2022
Beide jaren waren er flink wat rellen, brandstichtingen en geweld naar hulpverleners.
Dan kun je met zekerheid stellen dat er ondanks een vuurwerkverbod nog steeds veel geweld, vernielingen en rellen zijn en dat de politie geen tijd heeft om op de hoek van de straat te staan om te wachten op wat vuurwerkpotjes.
Kom jij dan met cijfers, en dan ook graag het onderscheid tussen welke hulpverlening er nodig is vanwege consumenten vuurwerk, en wat vanwege illegaal vuurwerk, rellen, vandalisme, brandstichtingen enz.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Hulpverlening bestaat niet alleen uit de SEH.
Een vermindering van 1.000 eerste hulp opnames éénmalig per jaar op een totaal van 2.000.000 per jaar (5.500 per dag).quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
2017-2018: 1134 gewonden.
2018-2019: 1196 gewonden.
2019-2020: 1285 gewonden.
2020-2021: 383 gewonden.
2021-2022: 773 gewonden.
2022-2023: 1253 gewonden.
Nu zitten er bij die twee jaarwisselingen met vuurwerkverbod natuurlijk wel extra maatregelen bovenop vanwege corona, maar de vraag vanuit de medische wereld om die twee jaren als leidraad te nemen en te pleiten voor een algeheel verbod snijdt gewoon hout. Is een hele redelijke vraag, lijkt mij.
Dat zeggen ze toch letterlijk? Dat het voor hun die ene avond enorm veel scheelt, inderdaad.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een vermindering van 1.000 eerste hulp opnames éénmalig per jaar op een totaal van 2.000.000 per jaar (5.500 per dag).
Dat scheelt een slok op een borrel ja.
Het slaat ook helemaal nergens op. Domme mongolen zijn niet alleen domme mongolen met vuurwerk in de hand.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een vermindering van 1.000 eerste hulp opnames éénmalig per jaar op een totaal van 2.000.000 per jaar (5.500 per dag).
Daarbij laat je weg dat in beide jaren er sprake was van een volledige lockdown. Je kunt jouw argumentatie gebruiken om tijdens de jaarwisseling een volledige lockdown in te voeren. Dat laat (hopelijk) de zwakte zien van het argument 'de zorg roept wat en zij zullen wel gelijk hebben'.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
2017-2018: 1134 gewonden.
2018-2019: 1196 gewonden.
2019-2020: 1285 gewonden.
2020-2021: 383 gewonden.
2021-2022: 773 gewonden.
2022-2023: 1253 gewonden.
Nu zitten er bij die twee jaarwisselingen met vuurwerkverbod natuurlijk wel extra maatregelen bovenop vanwege corona, maar de vraag vanuit de medische wereld om die twee jaren als leidraad te nemen en te pleiten voor een algeheel verbod snijdt gewoon hout. Is een hele redelijke vraag, lijkt mij.
Er staat letterlijk “ Nu zitten er bij die twee jaarwisselingen met vuurwerkverbod natuurlijk wel extra maatregelen bovenop vanwege corona”, maar praat vooral verder onzinquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daarbij laat je weg dat in beide jaren er sprake was van een volledige lockdown. Je kunt jouw argumentatie gebruiken om tijdens de jaarwisseling een volledige lockdown in te voeren. Dat laat (hopelijk) de zwakte zien van het argument 'de zorg roept wat en zij zullen wel gelijk hebben'.
Volledige lockdowns zijn wat anders dan 'extra maatregelen'. Vergeet niet dat alles behalve supermarkten dicht waren en dat men maar maximaal 3 bezoekers mocht ontvangen. De strengst mogelijke maatregelen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Er staat letterlijk “ Nu zitten er bij die twee jaarwisselingen met vuurwerkverbod natuurlijk wel extra maatregelen bovenop vanwege corona”, maar praat vooral verder onzin
Toch weer 0.05% te pakken. Moeten we alleen wel 100.000 BOA's en agenten opleiden die dit gaan naleven, en het kost ons werkelijk miljoenen, maar hey, 1000 minder opnames.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Enorm veelquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zeggen ze toch letterlijk? Dat het voor hun die ene avond enorm veel scheelt, inderdaad.
Dit zal je toch écht moeten onderbouwen met cijfers, want hier geloof ik precies helemaal niks van. Als er geen 1 verkooppunt is in Nederland mag jij mij eens laten zien hoe je de stelling “er werd zeker minder afgestoken dan de jaren daarvoor maar niet significant minder” zou kunnen onderbouwen?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit zegt dus dat de lockdowns de bepalende factor zijn hier, niet het vuurwerkverbod. Dat werd immers massaal genegeerd. Er werd zeker minder afgestoken dan de jaren daarvoor maar niet zo significant veel minder
In dit geval neig ik eerder naar de medici te luisteren die al die avonden bewust hebben meegemaakt in hun dienst dan user Tja77 van het fokforum die hun even uitlegt dat het allemaal heel anders in elkaar steektquote:Op donderdag 2 januari 2025 16:01 schreef tja77 het volgende:
[..]
Enorm veel![]()
En dan te weten dat een groot deel van de slachtoffers niet eens door legaal vuurwerk kwam.
Luisteren is prima, maar laten we het even in perspectief zien en vergelijken met wat ijspret en wat dat voor ellende teweeg brengt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In dit geval neig ik eerder naar de medici te luisteren die al die avonden bewust hebben meegemaakt in hun dienst dan user Tja77 van het fokforum die hun even uitlegt dat het allemaal heel anders in elkaar steekt
40.000 Extra in 1 week, dat zijn er gemiddeld zo’n 5.500 per dag extra. Als 1.000 per dag enorm veel is, wat is dan 5.500 per dag? Superduperturbo enorm gigantisch veel?quote:Een ronde langs 20 representatieve ziekenhuizen leert dat landelijk ruim 40.000 mensen zich afgelopen week hebben gemeld op de Spoedeisende Hulp na een val op het ijs. De meest voorkomende letsels waren gebroken polsen, heupen en schouders. Veel botbreuken konden (tijdelijk) worden behandeld met een gipsverband, maar ook veel moeten worden geopereerd. Dit weekend zijn al meer dan 1.000 mensen met spoed geopereerd. Gemiddeld werden er zaterdag en zondag 20 trauma-operaties per ziekenhuis uitgevoerd, waar dat er normaal 2-4 per weekend per ziekenhuis zijn. In sommige ziekenhuizen zijn zo veel patiënten geopereerd aan een gebroken heup dat de materialen op waren
En dan hierna komt ook nog wintersport, toch? Het bekende riedeltje. In dat geval zullen de medici wel pleiten voor een nog snellere opwarming van de aarde om voor eens en altijd een einde te maken aan HORRORIJSPRET.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:13 schreef tja77 het volgende:
[..]
Luisteren is prima, maar laten we het even in perspectief zien en vergelijken met wat ijspret en wat dat voor ellende teweeg brengt.
https://www.trauma.nl/nie(...)landse-ziekenhuizen/
[..]
40.000 Extra in 1 week, dat zijn er gemiddeld zo’n 5.500 per dag extra. Als 1.000 per dag enorm veel is, wat is dan 5.500 per dag? Superduperturbo enorm gigantisch veel?
Als de politie er vertrouwen in heeft, kun je toch alsnog naar de argumenten daarvoor kijken en daar op reageren?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik verwijs graag naar een eerdere bijdrage:
[..]
En als de politie vertrouwen heeft in een totaalverbod, waarom zou ik daar dan aan moeten twijfelen? Degenen die de wet moeten handhaven behoren tot de felste pleitbezorgers. Dat lijkt mij op zichzelf al een argument voor een verbod.
Die wapens zijn illegaal vuurwerk. Is al verboden, was al verboden.quote:'Zorg voor een vuurwerkverbod'
Ook pleit Kooiman voor een landelijk vuurwerkverbod. "We moeten ervoor zorgen dat deze groepen geen 'wapens' meer in handen krijgen." Handhaving is daarbij belangrijk, benadrukt ze. "In Rotterdam was er een verbod, maar het was niet te handhaven omdat het ook gewoon wordt verkocht. Als je het verbiedt, is het makkelijker om op te treden."
Ah ja, zodra ik de zaken in perspectief zet en met harde cijfers op de proppen kom, dan is het, het bekende riedeltje.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:18 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dan hierna komt ook nog wintersport, toch? Het bekende riedeltje. In dat geval zullen de medici wel pleiten voor een nog snellere opwarming van de aarde om voor eens en altijd een einde te maken aan HORRORIJSPRET.
We kunnen ook gewoon serieus bij het onderwerp blijven waar het op dit moment over gaat.
Dat is niet mijn suggestief gewauwel, dat is de vraag létterlijk vanuit de beroepsgroep om wie het draait. Hoezo zou ik beter weten dan wat men zegt op de SEH, brandwondencentra, traumachirurgie etc etc en al járen om vragen. Hoezo zouden zij niet precies weten hoe het gaat op een ouderjaarsavond en wat volgens hen zou helpen? Enige waar ik voor pleit is dat we naar die mensen luisteren en net zoals tijdens de twee coronajaren gewoon toegeven aan hun vraag. Volgens mij is de discussie niet of zij gelijk hebben, dat lijkt me evident, maar dat mag jij helemaal onzin vinden. Jij probeert hun argumenten als onzin af te doen en dat vind ik dan weer bijzonder vermakelijk. Ik denk namelijk dat zij íets beter weten waar ze het over hebben dan jij.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:25 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ah ja, zodra ik de zaken in perspectief zet en met harde cijfers op de proppen kom, dan is het, het bekende riedeltje.
Jouw plaat blijft hangen met je suggestief gewauwel dat hulpdiensten ENORM geholpen zouden zijn met een verbod op consumenten vuurwerk.
Punt is vooral dat handhaafbaarheid geen dealbreaker is voor mij. Ik weet inderdaad niet of een verbod adequaat is hand te haven, dat zal de praktijk uit moeten wijzen. Voor mij is dat echter geen reden om tegen een totaalverbod te zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als de politie er vertrouwen in heeft, kun je toch alsnog naar de argumenten daarvoor kijken en daar op reageren?
[..]
Die wapens zijn illegaal vuurwerk. Is al verboden, was al verboden.
Met een vuurwapen (pistool/geweer) kun je iemand neerschieten cq. doodmaken. Was verboden, is verboden. Vaak veel dodelijker dan een mes. Maar met een mes kun je net zo goed een persoon ernstig letsel toebrengen of doden.
Dan zeg je toch ook niet "in Rotterdam was er al een verbod op vuurwapens, maar het was niet te handhaven omdat je bij de Hema ook gewoon keukenmessen kunt kopen. Als je het verbiedt, is het makkelijker om op te treden"?
Omdat het zo isquote:Op donderdag 2 januari 2025 11:08 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Kom jij verder dan 'PoLiTiE DoEt NiEtS!!11!'
Zoals ik al eerder zei, drukker ja de vraag is hoeveel drukker het was dankzij consumenten vuurwerk. Want jij schuift het liefste alles op het conto van consumenten vuurwerk. Ik probeer geen argumenten als onzin af te doen, ik probeer dingen in de juiste verhouding te zien.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is niet mijn suggestief gewauwel, dat is de vraag létterlijk vanuit de beroepsgroep om wie het draait. Hoezo zou ik beter weten dan wat men zegt op de SEH, brandwondencentra, traumachirurgie etc etc en al járen om vragen. Hoezo zouden zij niet precies weten hoe het gaat op een ouderjaarsavond en wat volgens hen zou helpen? Enige waar ik voor pleit is dat we naar die mensen luisteren en net zoals tijdens de twee coronajaren gewoon toegeven aan hun vraag. Volgens mij is de discussie niet of zij gelijk hebben, dat lijkt me evident, maar dat mag jij helemaal onzin vinden. Jij probeert hun argumenten als onzin af te doen en dat vind ik dan weer bijzonder vermakelijk. Ik denk namelijk dat zij íets beter weten waar ze het over hebben dan jij.
https://www.gooieneemland(...)n-haag/32067337.htmlquote:Op de Spoedeisende Hulp (SEH) van het Erasmus MC kwamen de afgelopen avond en nacht veel mensen binnen met alcoholvergiftigingen of verwondingen door alcoholgebruik. Het aantal patiënten met vuurwerkletsel was opvallend laag rond de jaarwisseling.
https://www.ad.nl/den-haa(...)d-en-nieuw~a65b3a1d/quote:„behoorlijk druk”. Het ziekenhuis laat weten dat er twaalf mensen zijn binnengebracht nadat ze gewond waren geraakt door vuurwerk. Acht van hen waren jonger dan 18. Acht mensen hadden medische hulp nodig omdat ze te veel drank of drugs hadden genuttigd. Vier patiënten waren slachtoffer van geweld.
Het HagaZiekenhuis heeft ook een vestiging in Zoetermeer, het voormalige LangeLand Ziekenhuis. Daar verliep de nacht „normaal tot druk”. Er waren drie vuurwerkslachtoffers, onder wie een kind. Vier mensen hadden te veel drugs of alcohol op, en een patiënt was gewond geraakt door geweld.
Zoals ik ook al aangaf, ik vind het prima om te proberen. Ik vind de argumenten echter zeer zwak, het is mijns inziens vooral wensdenken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Punt is vooral dat handhaafbaarheid geen dealbreaker is voor mij. Ik weet inderdaad niet of een verbod adequaat is hand te haven, dat zal de praktijk uit moeten wijzen. Voor mij is dat echter geen reden om tegen een totaalverbod te zijn.
Zoals ik al herhaaldelijk aangaf is het mij te doen om de cultuurverandering.
Nu waren alle tools er ook. Deden ze niks mee.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:58 schreef tja77 het volgende:
[..]
Omdat er nu geen capaciteit is en er geen prioriteit ligt?
Dat gold deze jaarwisseling ook voor de steden met een afsteekverbod.
Jij maakt er nu een andere discussie van. Artsen pleiten voor een vuurwerkverbod omdat het met afstand de drukste avond van het jaar is en volgens hen zorgt een algemeen vuurwerkverbod voor een druktevermindering. Argument daarvoor is bijvoorbeeld dat er vorig jaar zo'n 1200 slachtoffers binnenkwamen en iets meer dan 20% van dat aantal kwam door legaal siervuurwerk. Volgens hen hét argument om te zeggen dat een verbod op vuurwerk er voor kan zorgen dat dat percentage daalt en ze dus personeel anders in kunnen zetten. Voor mij reden genoeg om te zeggen: we luisteren naar deze mensen en laat dat totaalverbod er maar komen. Wat jij doet is hun argumenten over de onhoudbare werkdruk te weerleggen, want wintersport en ijspret. Dat vind ik onzin. Jij hebt, als je niet in de medische wereld op oudjaarsavond hoeft te werken, geen idee waar je het over hebt. En ik ook niet, dus ga ik er maar vanuit dat wat de medici zeggen klopt en wat mij betreft respecteren we hun wens.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:05 schreef tja77 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, drukker ja de vraag is hoeveel drukker het was dankzij consumenten vuurwerk. Want jij schuift het liefste alles op het conto van consumenten vuurwerk. Ik probeer geen argumenten als onzin af te doen, ik probeer dingen in de juiste verhouding te zien.
https://www.erasmusmc.nl/(...)ijdens-jaarwisseling
[..]
https://www.gooieneemland(...)n-haag/32067337.html
[..]
https://www.ad.nl/den-haa(...)d-en-nieuw~a65b3a1d/
Eentje van net na Corona
https://www.parool.nl/ned(...)tps://www.google.nl/
In het Amsterdamse OLVG-ziekenhuis was de drukte in de nacht vergelijkbaar met jaarwisselingen voor corona. De artsen op de spoedeisende hulp hebben zo’n honderd patiënten gezien, zestig meer dan op een doorsnee zaterdagavond. Tien van hen waren vuurwerkslachtoffers, maar de meeste mensen kwamen binnen wegens alcohol- of drugsgebruik. Mensen die onder invloed zijn vallen vaak en lopen zo bijvoorbeeld hoofdwonden op.
Prima, dan vind je dat.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:06 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zoals ik ook al aangaf, ik vind het prima om te proberen. Ik vind de argumenten echter zeer zwak, het is mijns inziens vooral wensdenken.
Vrij kort antwoord op een uitgebreide post. Kun je misschien dan uitleggen waarom het meer is dan wensdenken?quote:
Deze gemist?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jij maakt er nu een andere discussie van. Artsen pleiten voor een vuurwerkverbod omdat het met afstand de drukste avond van het jaar is en volgens hen zorgt een algemeen vuurwerkverbod voor een druktevermindering. Argument daarvoor is bijvoorbeeld dat er vorig jaar zo'n 1200 slachtoffers binnenkwamen en iets meer dan 20% van dat aantal kwam door legaal siervuurwerk. Volgens hen hét argument om te zeggen dat een verbod op vuurwerk er voor kan zorgen dat dat percentage daalt en ze dus personeel anders in kunnen zetten. Voor mij reden genoeg om te zeggen: we luisteren naar deze mensen en laat dat totaalverbod er maar komen. Wat jij doet is hun argumenten over de onhoudbare werkdruk te weerleggen, want wintersport en ijspret. Dat vind ik onzin. Jij hebt, als je niet in de medische wereld op oudjaarsavond hoeft te werken, geen idee waar je het over hebt. En ik ook niet, dus ga ik er maar vanuit dat wat de medici zeggen klopt en wat mij betreft respecteren we hun wens.
Ik heb hier serieus al iets van 80 posts aan gewijd. Mijn standpunt is helder. We zijn het niet volledig eens en daar kan ik prima mee leven.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:27 schreef Repentless het volgende:
[..]
Vrij kort antwoord op een uitgebreide post. Kun je misschien dan uitleggen waarom het meer is dan wensdenken?
Uhm, dat moet je niet aan mij vragen, want ik zou dat nooit durven beweren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nu waren alle tools er ook. Deden ze niks mee.
Waarom met een verkoopverbod wel?
Nee? Stel ik ergens dat alcohol, drugs, autobranden en agressie tegen hulpverleners niet samen met legaal en illegaal vuurwerk tot de cocktail van ellende hoort die zij ervaren op oudejaarsnacht?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Deze gemist?
https://www.ad.nl/den-haa(...)d-en-nieuw~a65b3a1d/
Pleit je dan ook voor een alcoholverbod? Of past dat iets minder goed in je straatje?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:38 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nee? Stel ik ergens dat alcohol, drugs, autobranden en agressie tegen hulpverleners niet samen met legaal en illegaal vuurwerk tot de cocktail van ellende hoort die zij ervaren op oudejaarsnacht?
In mijn straatje ook echtquote:Op donderdag 2 januari 2025 17:46 schreef tja77 het volgende:
[..]
Pleit je dan ook voor een alcoholverbod? Of past dat iets minder goed in je straatje?
Laten we dan meteen alles verbieden. Vuurwerk, alcohol, ongezond eten, suikerhoudende drankjes.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:53 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In mijn straatje ook echt
Nou denk ik dat een algeheel alcoholverbod niet alleen met oud en nieuw enorm zou schelen, maar ook in de rest van het jaar. Verkeersdoden etc. Maar om nou alle verkooppunten van alcohol op te doeken is geen haalbare kaar, denk jij wel? Een algemeen verbod op verkoop van vuurwerk is bewezen een haalbare kaart én het zette 2 jaar lang in de ogen van medici echt zoden aan de dijk. Vandaar ook dat ik vind dat we er verstandig aan zouden doen om de komende jaren eens te kijken of het daadwerkelijk voor hen de druk vermindert.
Je vergeet vapen en fatbikes, slaperd.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Laten we dan meteen alles verbieden. Vuurwerk, alcohol, ongezond eten, suikerhoudende drankjes.
Leve een gezonde wereld!
Waarom niet ? Tijdens COVID gooiden we lukraak alles dicht en hield iedereen zich uitstekend aan de regels aldus jijzelf, zou niet weten waarom we dit niet COVID-style kunnen afhandelen. Of ga je dan nu opeens wel roepen dat handhaving een dingetje is?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:53 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar om nou alle verkooppunten van alcohol op te doeken is geen haalbare kaar, denk jij wel?
Sterker nog, met druk op de zorg als argument moet je JUIST per direct inzetten op een alcoholverbod en rookverbod. Daarmee haal je vele malen meer resultaat dan een vuurwerkverbodje wat 1 nacht in het jaar verlichting op de zorg geeft.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Laten we dan meteen alles verbieden. Vuurwerk, alcohol, ongezond eten, suikerhoudende drankjes.
Leve een gezonde wereld!
Idd, dat is maar klein bier.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sterker nog, met druk op de zorg als argument moet je JUIST per direct inzetten op een alcoholverbod en rookverbod. Daarmee haal je vele malen meer resultaat dan een vuurwerkverbodje wat 1 nacht in het jaar verlichting op de zorg geeft.
Handhaving is toch sowieso probleem 1 gezien de onderbezetting? Maar moet ik nu gaan uitleggen dat de wijze van alcoholverkoop en vuurwerkverkoop in Nederland vergelijkbaar is en het verbod erop ook? Nee toch zeker?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom niet ? Tijdens COVID gooiden we lukraak alles dicht en hield iedereen zich uitstekend aan de regels aldus jijzelf, zou niet weten waarom we dit niet COVID-style kunnen afhandelen. Of ga je dan nu opeens wel roepen dat handhaving een dingetje is?
Handhaving is overal het probleem. Je kunt dat niet zomaar gaan verbieden zonder draconische handhaving. En zelfs mét draconische handhaving zal er heel veel ondergronds gaan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Handhaving is toch sowieso probleem 1 gezien de onderbezetting? Maar moet ik nu gaan uitleggen dat de wijze van alcoholverkoop en vuurwerkverkoop in Nederland vergelijkbaar is en het verbod erop ook? Nee toch zeker?
Ik zie dat je dus alweer aan het terugkrabbelen bent en vooral redenen wil verzinnen waarom een alcoholverbod vooral niet kan. Staat weer genoteerd Buitendammetje.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Handhaving is toch sowieso probleem 1 gezien de onderbezetting? Maar moet ik nu gaan uitleggen dat de wijze van alcoholverkoop en vuurwerkverkoop in Nederland vergelijkbaar is en het verbod erop ook? Nee toch zeker?
Behalve bij een vuurwerkverbod, dan is het “opeens” geen issue, want COVID ofzo. Aldus Buitendam.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Handhaving is overal het probleem.
Beetje selectief allemaal inderdaad.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie dat je dus alweer aan het terugkrabbelen bent en vooral redenen wil verzinnen waarom een alcoholverbod vooral niet kan. Staat weer genoteerd Buitendammetje.
Ja deze discussie is wel klaar volgens mij.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Behalve bij een vuurwerkverbod, dan is het “opeens” geen issue, want COVID ofzo. Aldus Buitendam.
Ik heb het over een totaalverbod op vuurwerk en dus het opdoeken van verkooppunten. Wat zit je nou ineens allemaal raar te bazelen over handhaving?quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Behalve bij een vuurwerkverbod, dan is het “opeens” geen issue, want COVID ofzo. Aldus Buitendam.
Het is cherrypicking pur Sang. Bezwaren voor een alcoholverbod zijn geen enkele belemmering om te pleiten voor eenzelfde verbodopzet voor vuurwerkquote:Op donderdag 2 januari 2025 18:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beetje selectief allemaal inderdaad.
Dat kan ik best onderbouwen, maar dan moet je wel eerst toegeven dat je stelling over die twee jaren als leidraad niet geldig is, want daar gaat het om.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit zal je toch écht moeten onderbouwen met cijfers, want hier geloof ik precies helemaal niks van. Als er geen 1 verkooppunt is in Nederland mag jij mij eens laten zien hoe je de stelling “er werd zeker minder afgestoken dan de jaren daarvoor maar niet significant minder” zou kunnen onderbouwen?
https://www.ad.nl/binnenl(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Voor de politie kwam het vuurwerk niet als een verrassing. Gisteren werd al voorspeld dat het vuurwerkverbod massaal zou worden genegeerd, omdat er veel partijen vuurwerk werden onderschept. Landelijk werd er dit jaar ongeveer 180.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen, een record.
Dat is dus niet zo.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:31 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is niet mijn suggestief gewauwel, dat is de vraag létterlijk vanuit de beroepsgroep om wie het draait. Hoezo zou ik beter weten dan wat men zegt op de SEH, brandwondencentra, traumachirurgie etc etc en al járen om vragen. Hoezo zouden zij niet precies weten hoe het gaat op een ouderjaarsavond en wat volgens hen zou helpen? Enige waar ik voor pleit is dat we naar die mensen luisteren en net zoals tijdens de twee coronajaren gewoon toegeven aan hun vraag. Volgens mij is de discussie niet of zij gelijk hebben, dat lijkt me evident, maar dat mag jij helemaal onzin vinden. Jij probeert hun argumenten als onzin af te doen en dat vind ik dan weer bijzonder vermakelijk. Ik denk namelijk dat zij íets beter weten waar ze het over hebben dan jij.
Tuurlijk mag je vuurwerk achterlijk vinden. Objectief gezien is het lijstje voordelen van vuurwerk ook niet zo erg lang.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is cherrypicking pur Sang. Bezwaren voor een alcoholverbod zijn geen enkele belemmering om te pleiten voor eenzelfde verbodopzet voor vuurwerkbehoorlijk selectief allemaal. Prima als je tegen vuurwerk bent overigens maar het ophangen aan een sympathie voor zorgverleners is natuurlijk behoorlijk cringe.
Wat ik je al zo vaak heb uitgelegd inclusief de bronnen en artikelen in de Europese wetgeving dat dat niet kan. Dat jij dat niet wilt begrijpen is vooral een probleem van je zelf.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik heb het over een totaalverbod op vuurwerk en dus het opdoeken van verkooppunten. Wat zit je nou ineens allemaal raar te bazelen over handhaving?
Het is echt heel vreemd om zomaar te doen wat artsen zeggen zonder argumenten in acht te nemen. Gelukkig maar dat serieuze mensen die echt verantwoordelijkheid hebben dat niet zomaar doen en het land niet op die manier gerund wordt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jij maakt er nu een andere discussie van. Artsen pleiten voor een vuurwerkverbod omdat het met afstand de drukste avond van het jaar is en volgens hen zorgt een algemeen vuurwerkverbod voor een druktevermindering. Argument daarvoor is bijvoorbeeld dat er vorig jaar zo'n 1200 slachtoffers binnenkwamen en iets meer dan 20% van dat aantal kwam door legaal siervuurwerk. Volgens hen hét argument om te zeggen dat een verbod op vuurwerk er voor kan zorgen dat dat percentage daalt en ze dus personeel anders in kunnen zetten. Voor mij reden genoeg om te zeggen: we luisteren naar deze mensen en laat dat totaalverbod er maar komen.
Maar die argumenten zijn wel degelijk gegeven. Onder andere zoals genoemd de sterke afname tijdens de coronajaren. Of je met een dergelijk verbod nu dezelfde cijfers haalt valt te bezien, maar het is wel degelijk een argument wat men gebruikt om een verbod te ondersteunen. Dat jij het daar niet mee eens bent maakt het niet ineens geen argument meer.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is echt heel vreemd om zomaar te doen wat artsen zeggen zonder argumenten in acht te nemen. Gelukkig maar dat serieuze mensen die echt verantwoordelijkheid hebben dat niet zomaar doen en het land niet op die manier gerund wordt.
Dat je cat 1 niet kunt verbieden geloof ik meteen, het gaat natuurlijk om het vuurwerk wat in die paar dagen voor oud en nieuw verkocht wordt. Cat 2, neem ik aan?quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Wat ik je al zo vaak heb uitgelegd inclusief de bronnen en artikelen in de Europese wetgeving dat dat niet kan. Dat jij dat niet wilt begrijpen is vooral een probleem van je zelf.
Dat het massaal genegeerd werd geloof ik wel. Waar het mij om ging is wat je zegt:quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat kan ik best onderbouwen, maar dan moet je wel eerst toegeven dat je stelling over die twee jaren als leidraad niet geldig is, want daar gaat het om.
In ieder geval is vrijwel iedereen (ook de politie) het er over eens dat in 21/22 het vuurwerkverbod 'massaal genegeerd' werd.
https://nos.nl/artikel/24(...)od-massaal-genegeerd
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)%2Fwww.google.com%2F
Mensen kochten vooral vuurwerk in België en Duitsland.
Dit kun je nooit weten. Alles wat verkocht werd was illegaal, dus je kunt nooit stellen dat het significant veel minder is zonder exacte cijfers. Daarbij is 'significant' nogal subjectief in dit verhaal. Is dat 1000 kilo? 10.000? 100.000? Je kunt zo'n claim nooit onderbouwen.quote:Er werd zeker minder afgestoken dan de jaren daarvoor maar niet zo significant veel minder
Dat hebben we al behandeld, die cijfers zijn nietszeggend omdat de coronamaatregelen zeer extreem en uitzonderlijk waren en veel meer invloed hadden. Je kunt dus geen conclusies trekken over alleen vuurwerk op basis van die cijfers. Dat is geen argument dus.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar die argumenten zijn wel degelijk gegeven. Onder andere zoals genoemd de sterke afname tijdens de coronajaren. Of je met een dergelijk verbod nu dezelfde cijfers haalt valt te bezien, maar het is wel degelijk een argument wat men gebruikt om een verbod te ondersteunen. Dat jij het daar niet mee eens bent maakt het niet ineens geen argument meer. Je bent het er alleen niet mee eens.
Wat je dus alleen kunt peilen als je dezelfde maatregelen omtrent vuurwerk nu weer zou doen zonder de coronamaatregelen. Je hebt voor jezelf nu al bepaalt dat ze nietszeggend zijn vanwege de coronamaatregelen. Da's knap dat jij die kennis in huis hebt zonder vergelijkingsmateriaal, want dat verbod is er nog nooit geweest zonder de coronamaatregelen. En daarom snap ik de vraag vanuit de medische wereld wel om dat nog eens over te doen omdat het destijds goed beviel. Hopelijk kunnen er dan weer dezelfde cijfers worden overlegd qua slachtoffers, want dat scheelde een jaar even meer dan de helft aan slachtoffers.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat hebben we al behandeld, die cijfers zijn nietszeggend omdat de coronamaatregelen zeer extreem en uitzonderlijk waren en veel meer invloed hadden. Je kunt dus geen conclusies trekken over alleen vuurwerk op basis van die cijfers. Dat is geen argument dus.
Valt niet te discussiëren met die man. Coronajaren vergelijken met nu. Zelfs met een totale lockdown en vuurwerk(verkoop)verbod ging het volledig los. Zo'n scenario (of ook maar iets wat er op lijkt) kan je helemaal niet nabootsen met een vuurwerkverbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat hebben we al behandeld, die cijfers zijn nietszeggend omdat de coronamaatregelen zeer extreem en uitzonderlijk waren en veel meer invloed hadden. Je kunt dus geen conclusies trekken over alleen vuurwerk op basis van die cijfers. Dat is geen argument dus.
Dat is ook het probleem met jouw redenering, je hebt helemaal geen argumenten nodig. Je redenering is gebaseerd op een maximalistische achting voor zorgmedewerkers, zij willen lagere werkdruk op die avond. Jij
neemt meteen aan dat we als samenleving dat doel moeten overnemen zonder afwegingen te maken, waarmee je dus een discussie overslaat.
Ja joh gewoon even proberen. Alsof het een nieuwe smaak Oreo koekjes is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:33 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Wat je dus alleen kunt peilen als je dezelfde maatregelen omtrent vuurwerk nu weer zou doen zonder de coronamaatregelen. Je hebt voor jezelf nu al bepaalt dat ze nietszeggend zijn vanwege de coronamaatregelen. Da's knap dat jij die kennis in huis hebt zonder vergelijkingsmateriaal, want dat verbod is er nog nooit geweest zonder de coronamaatregelen. En daarom snap ik de vraag vanuit de medische wereld wel om dat nog eens over te doen omdat het destijds goed beviel. Hopelijk kunnen er dan weer dezelfde cijfers worden overlegd qua slachtoffers, want dat scheelde een jaar even meer dan de helft aan slachtoffers.
Steker nog, volgens Buitendammetje is enkel een vuurwerkverbod de enige oplossing en redeneert hij uitsluitend daarnaartoe.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is ook het probleem met jouw redenering, je hebt helemaal geen argumenten nodig. Je redenering is gebaseerd op een maximalistische achting voor zorgmedewerkers, zij willen lagere werkdruk op die avond. Jij
neemt meteen aan dat we als samenleving dat doel moeten overnemen zonder afwegingen te maken, waarmee je dus een discussie overslaat.
Je knipt de quote af. Ik zeg: "maar niet zo significant veel minder dat het vergelijkbaar is met de invloed van de extreme maatregelen in die periode." Het gaat om die vergelijking. Alle instanties die het zouden kunnen weten zeggen hetzelfde. Het verbod werd massaal genegeerd, dat betekent niets anders dan dat vuurwerk in min of meer dezelfde mate werd afgestoken als in een jaar zonder verbod. Dat betekent dus ook dat het vuurwerkverbod de facto niet zo veel invloed kan hebben gehad als de extreme coronamaatregelen, die zijn immers compleet anders dan een normaal jaar.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:23 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat het massaal genegeerd werd geloof ik wel. Waar het mij om ging is wat je zegt:
[..]
Dit kun je nooit weten. Alles wat verkocht werd was illegaal, dus je kunt nooit stellen dat het significant veel minder is zonder exacte cijfers. Daarbij is 'significant' nogal subjectief in dit verhaal. Is dat 1000 kilo? 10.000? 100.000? Je kunt zo'n claim nooit onderbouwen.
In de coronajaren kwam het echt door het vuurwerkverbod hoor. Maximaal met 3 man samen. Alle uitgaansgelegenheden dicht etc etc. Deze variabelen speelden echt geen rol hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Steker nog, volgens Buitendammetje is enkel een vuurwerkverbod de enige oplossing en redeneert hij uitsluitend daarnaartoe.
Dat zal, maar dan bewijs je mijn gelijk:quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:33 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Wat je dus alleen kunt peilen als je dezelfde maatregelen omtrent vuurwerk nu weer zou doen zonder de coronamaatregelen.
quote:Dat is ook het probleem met jouw redenering, je hebt helemaal geen argumenten nodig. Je redenering is gebaseerd op een maximalistische achting voor zorgmedewerkers, zij willen lagere werkdruk op die avond. Jij neemt meteen aan dat we als samenleving dat doel moeten overnemen zonder afwegingen te maken, waarmee je dus een discussie overslaat.
Als ik het niet kan weten kan jij dat ook niet. Er is nul reden om te denken dat de situatie 'alleen vuurwerkverbod' een vergelijkbaar resultaat oplevert als 'lockdown + vuurwerkverbod'. Dat is je denkfout hier.quote:Hopelijk kunnen er dan weer dezelfde cijfers worden overlegd qua slachtoffers, want dat scheelde een jaar even meer dan de helft aan slachtoffers.
Mwah. Dat is redelijk meetbaarquote:Op donderdag 2 januari 2025 18:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het verbod werd massaal genegeerd, dat betekent niets anders dan dat vuurwerk in min of meer dezelfde mate werd afgestoken als in een jaar zonder verbod.
In het nieuws werd nog aangegeven dat dit niet alles zegt vanwege de windrichting oid.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:41 schreef Caland het volgende:
[..]
Mwah. Dat is redelijk meetbaar
[ afbeelding ]
Compleet toevallig dat het net dat ene jaar zo significant minder was, uiteraard.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:43 schreef CR7 het volgende:
[..]
In het nieuws werd nog aangegeven dat dit niet alles zegt vanwege de windrichting oid.
Wat is de bron hiervan? Verder lijkt me duidelijk dat dit juist mijn punt bewijst, vooral wat betreft de jaarwisseling 21/22.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:41 schreef Caland het volgende:
[..]
Mwah. Dat is redelijk meetbaar
[ afbeelding ]
Wat in Nederland de laatste dagen verkocht mag worden en als we het over hebben dat de vuurwerk verkoop is gestart is inderdaad cat 2. Cat 1 vuurwerk mag het hele jaar verkocht worden door alle winkels (dus geen bunkers enzovoort nodig) aan mensen van 12 jaar en ouder. Je ziet dat ook liggen bij verschillende supermarkten begin december al. Ook mag dat het hele jaar afgestoken worden. Dus ook als je cat 2 verbied blijft cat 1 toegestaan en houdt je gewoon de vuurwerk cultuur of traditie in stand. De politie heeft met oud en nieuw echt niet de tijd om iedereen te controleren of hij cat 1 of cat 2 vuurwerk heeft. Dus dan wordt het vuurwerkverbod al snel een symboolmaatregel en dat heeft ook heel wat nadelen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:17 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat je cat 1 niet kunt verbieden geloof ik meteen, het gaat natuurlijk om het vuurwerk wat in die paar dagen voor oud en nieuw verkocht wordt. Cat 2, neem ik aan?
https://nos.nl/artikel/24(...)od-massaal-genegeerdquote:Op donderdag 2 januari 2025 18:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Compleet toevallig dat het net dat ene jaar zo significant minder was, uiteraard.
En uiteraard zal het minder zijn geweest dan normale jaren. Maar er hoeft toch geen onderzoek aan te pas komen om te weten dat de enorm zware maatregelen een grote rol heeft gespeeld in dit verhaal?quote:Maar hoeveel vuurwerk er uiteindelijk de lucht in is gegaan, blijft onduidelijk. Ook cijfers van het RIVM bieden weinig uitkomst. Het instituut meet de luchtvervuiling rond de jaarwisseling en laat weten dat er minder luchtvervuiling was in vergelijking met 2020. Dat betekent echter niet direct dat er minder vuurwerk is afgestoken. De aanwezige wind zorgde namelijk volgens het instituut voor "redelijke ventilatie".
Mwa, nee. Het is meer het niet verlenen van vergunningen met een bepaalde reden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:35 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ja joh gewoon even proberen. Alsof het een nieuwe smaak Oreo koekjes is.
Je mag wel stoppen met dat rare Buitendammetje als je een discussie inhoudelijk niet naar je hand kan zetten, hoor. Gaat mijn hartslag niet van omhoogquote:Op donderdag 2 januari 2025 18:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Steker nog, volgens Buitendammetje is enkel een vuurwerkverbod de enige oplossing en redeneert hij uitsluitend daarnaartoe.
Dat weet je pas als je hetzelfde uitvoert, maar dit keer zonder lockdown. Blijkt dat de cijfers gewoon weer rond de 1200 zitten dan weet je hoe het zit. Zitten ze net als met de lockdown op een paar honderd dan kun je daar weer mee vooruit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je knipt de quote af. Ik zeg: "maar niet zo significant veel minder dat het vergelijkbaar is met de invloed van de extreme maatregelen in die periode." Het gaat om die vergelijking. Alle instanties die het zouden kunnen weten zeggen hetzelfde. Het verbod werd massaal genegeerd, dat betekent niets anders dan dat vuurwerk in min of meer dezelfde mate werd afgestoken als in een jaar zonder verbod. Dat betekent dus ook dat het vuurwerkverbod de facto niet zo veel invloed kan hebben gehad als de extreme coronamaatregelen, die zijn immers compleet anders dan een normaal jaar.
Op basis van die cijfers kun je niets anders concluderen dan dat er een lockdown nodig is om die cijfers omlaag te brengen.
Er werd dan ook gesteld dat er net zoveel werd afgestoken dan andere jaren door die user. Dat lijkt me alleen met deze bron al complete onzin.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:52 schreef CR7 het volgende:
[..]
[..]
En uiteraard zal het minder zijn geweest dan normale jaren. Maar er hoeft toch geen onderzoek aan te pas komen om te weten dat de enorm zware maatregelen een grote rol heeft gespeeld in dit verhaal?
Maar de hamvraag blijft: hoeveel? Niemand weet wat een verbod op vuurwerk doet zonder lockdown. Dat artsen begrijpelijk dat willen proberen snap ik wel, want het scheelt hun werk op het moment dat ze al die drank en drugsgerelateerde onzin aan het oplossen zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:52 schreef CR7 het volgende:
[..]
[..]
En uiteraard zal het minder zijn geweest dan normale jaren. Maar er hoeft toch geen onderzoek aan te pas komen om te weten dat de enorm zware maatregelen een grote rol heeft gespeeld in dit verhaal?
Ik denk dat er wel degelijk een verschil zit tussen het aansteken van sterretjes of complete cakes als je de vuurwerkcultuur wil veranderen. Daar zit wel een niveau of 6 tussen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:48 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Wat in Nederland de laatste dagen verkocht mag worden en als we het over hebben dat de vuurwerk verkoop is gestart is inderdaad cat 2. Cat 1 vuurwerk mag het hele jaar verkocht worden door alle winkels (dus geen bunkers enzovoort nodig) aan mensen van 12 jaar en ouder. Je ziet dat ook liggen bij verschillende supermarkten begin december al. Ook mag dat het hele jaar afgestoken worden. Dus ook als je cat 2 verbied blijft cat 1 toegestaan en houdt je gewoon de vuurwerk cultuur of traditie in stand. De politie heeft met oud en nieuw echt niet de tijd om iedereen te controleren of hij cat 1 of cat 2 vuurwerk heeft. Dus dan wordt het vuurwerkverbod al snel een symboolmaatregel en dat heeft ook heel wat nadelen.
Het zijn niet alleen sterretjes, trektouwtjes en knalerwten hoor. Zitten tegenwoordig ook fonteintjes, grondbloemen, knetterlintjes en knetterrotjes tussen. Het is allemaal een stukje groter dan wat vroeger het bekende fop en schertsvuurwerk was. Dus blijft er gewoon vuurwerk en aangezien het buitenland om de hoek is behalve dan voor de mensen die voor een vuurwerkverbod zijn die komen nooit over de grens blijkbaar is ook cat 2 vuurwerk zo gehaald. We hebben het gezien met corona. Ik zelf woon 15 min van de Belgische grens af. Het eerste jaar was het inderdaad minder het 2de jaar was hier geen verschil te merken dan met normale oud en nieuws. Dat mensen in noord Nederland niet snel naar België rijden snap ik. Maar toen was er ook een verkoop verbod in Duitsland dat zal er nu niet zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel degelijk een verschil zit tussen het aansteken van sterretjes of complete cakes als je de vuurwerkcultuur wil veranderen. Daar zit wel een niveau of 6 tussen.
Ja nogmaals; laat het ene jaar alle cakes en fonteinen de lucht ingaan om twaalf uur en sta het jaar erop alleen knetterlintjes en knetterrotjes toe. Denk dat je dan toch wel een redelijke aanpassing doet aan de cultuur zoals iedereen die gewend is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:05 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Het zijn niet alleen sterretjes, trektouwtjes en knalerwten hoor. Zitten tegenwoordig ook fonteintjes, grondbloemen, knetterlintjes en knetterrotjes tussen. Het is allemaal een stukje groter dan wat vroeger het bekende fop en schertsvuurwerk was. Dus blijft er gewoon vuurwerk en aangezien het buitenland om de hoek is behalve dan voor de mensen die voor een vuurwerkverbod zijn die komen nooit over de grens blijkbaar is ook cat 2 vuurwerk zo gehaald. We hebben het gezien met corona. Ik zelf woon 15 min van de Belgische grens af. Het eerste jaar was het inderdaad minder het 2de jaar was hier geen verschil te merken dan met normale oud en nieuws. Dat mensen in noord Nederland niet snel naar België rijden snap ik. Maar toen was er ook een verkoop verbod in Duitsland dat zal er nu niet zijn.
Dat is een aanname, net zoals dat iemand zou zeggen dat het daarna minder wordt. Voorlopig hebben we alleen die twee coronajaren als voorlopig bewijs.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:11 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Dat de druk op de hulpdiensten zal afnemen betwijfel ik. Ook na een verbod in Nederland zal er nog veel illegaal vuurwerk worden afgestoken. Zelfs meer illegaal dan nu, omdat er geen legale keuze meer is. En dus ook meer potentieel gevaarlijk vuurwerk.
Bovendien is het gedrag van de mensen - alles moet kunnen tijdens deze avond - onder invloed van alcohol van grotere invloed op ongeregeldheden dan het hebben van vuurwerk. Voor brandjes of rellen heb je geen vuurwerk nodig. En we hebben niet genoeg politie om alles te controleren.
Dat zal wel meevallen. Mensen zullen gewoon massaal gaan halen in het buitenland. Dat zal ik zelf trouwens ook doen of ik vier het dan in het buitenland maar dat bekijk ik wel als het zover is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja nogmaals; laat het ene jaar alle cakes en fonteinen de lucht ingaan om twaalf uur en sta het jaar erop alleen knetterlintjes en knetterrotjes toe. Denk dat je dan toch wel een redelijke aanpassing doet aan de cultuur zoals iedereen die gewend is.
Hoe poets je zo'n glazen bol nou precies?quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:22 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen. Mensen zullen gewoon massaal gaan halen in het buitenland. Dat zal ik zelf trouwens ook doen of ik vier het dan in het buitenland maar dat bekijk ik wel als het zover is.
Ik vraag mij af of er een verschil in omgeving en hobby kan zitten. Ik denk dat het ook zomaar kan dat de die-hards het nu al doen en dat de rest het dan wel laat. En als je een die-hard bent kan ik mij best voorstellen dat je denkt dat men het 'massaal' gaat doen. Zoals in mensen die stellen dat 'het volk' het wil en vaak eigenlijk hun bubbel bedoelen. Misschien wordt die groep iets groter in het begin of anders hoogstens hetzelfde. Nu we toch de grenzen aan het sluiten zijn is de pakkans ook groter. Kan het ook mis hebben, there is only one way to find out.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:22 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen. Mensen zullen gewoon massaal gaan halen in het buitenland. Dat zal ik zelf trouwens ook doen of ik vier het dan in het buitenland maar dat bekijk ik wel als het zover is.
Lol "only one way"! Echt waar hoor!quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of er een verschil in omgeving en hobby kan zitten. Ik denk dat het ook zomaar kan dat de die-hards het nu al doen en dat de rest het dan wel laat. En als je een die-hard bent kan ik mij best voorstellen dat je denkt dat men het 'massaal' gaat doen. Zoals in mensen die stellen dat 'het volk' het wil en vaak eigenlijk hun bubbel bedoelen. Misschien wordt die groep iets groter in het begin of anders hoogstens hetzelfde. Nu we toch de grenzen aan het sluiten zijn is de pakkans ook groter. Kan het ook mis hebben, there is only one way to find out.
Alle vormen, behalve vuurwerk op een show. Hoezo alle dan?quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus het lost niets op, oké, duidelijk.quote:Ik beweer nergens dat zo'n totaalverbod voor vrede op aarde zorgt en dat de jaarwisseling dan voortaan zonder incidenten verloopt. Er zullen altijd kutfiguren zijn die rottigheid uit willen halen.
Kijken naar corona. Wat ik al zei ik woon 15 min van de Belgische grens. Het eerste jaar was het inderdaad minder het 2de jaar was zoals normale oud en nieuws. Dan wordt het al snel een symbool maatregel. Dat zag je sowieso met corona. De laatste lockdown vond een gedeelte van de Nederlandse bevolking ook niet nodig. Weet dat er toen massaal werd opgeroepen om niet naar België te gaan waar alles open was. Het gevolg waren constant files naar de Belgische grens en zelf extra treinen die werden ingezet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:27 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hoe poets je zo'n glazen bol nou precies?
Inderdaad, alsof men het accepteert dat oud en nieuw een of andere generiek verjaardagsfeestje gaat worden. Hoe simpel gedacht ook, maar voor velen is het nieuwe jaar een afsluiting van iets kuts bijvoorbeeld. Verzin dan maar een leuk alternatief voor.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:42 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Kijken naar corona. Wat ik al zei ik woon 15 min van de Belgische grens. Het eerste jaar was het inderdaad minder het 2de jaar was zoals normale oud en nieuws. Dan wordt het al snel een symbool maatregel. Dat zag je sowieso met corona. De laatste lockdown vond een gedeelte van de Nederlandse bevolking ook niet nodig. Weet dat er toen massaal werd opgeroepen om niet naar België te gaan waar alles open was. Het gevolg waren constant files naar de Belgische grens en zelf extra treinen die werden ingezet.
Wil je een traditie veranderen of een cultuuromslag krijgen moet je een alternatief hebben maar die zijn er niet. Zie bijvoorbeeld Rotterdam waar vuurwerk verboden is en een vuurwerkshow is maar toch wordt daar het vuurwerkverbod massaal genegeerd hetzelfde zie je in Tilburg.
De rest van je verhaal ga ik in een andere post al op in. Maar dit is wel een hele goeie grap. Hoe vaak rij jij de grens over? Ik gemiddeld 2 keer per week en heb nog geen controle gezien. Ik verwacht sowieso niet dat ze gaan controleren omdat ze daar domweg de capaciteit niet voor hebben en het ook vrij zinloos is. Het is ook gewoon een symbool maatregel om dom rechts tevreden te houden. Ga een keer voor de gein bij Hazeldonk staan en tel alle voertuigen die voorbij komen in een uur en maak voor elk voertuig 1 euro over naar een goed doel en je hebt een dure middag achter de rug.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nu we toch de grenzen aan het sluiten zijn is de pakkans ook groter.
Ja dat snap ik allemaal, dat was de grap ook.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:49 schreef ipa84 het volgende:
[..]
De rest van je verhaal ga ik in een andere post al op in. Maar dit is wel een hele goeie grap. Hoe vaak rij jij de grens over? Ik gemiddeld 2 keer per week en heb nog geen controle gezien. Ik verwacht sowieso niet dat ze gaan controleren omdat ze daar domweg de capaciteit niet voor hebben en het ook vrij zinloos is. Het is ook gewoon een symbool maatregel om dom rechts tevreden te houden. Ga een keer voor de gein bij Hazeldonk staan en tel alle voertuigen die voorbij komen in een uur en maak voor elk voertuig 1 euro over naar een goed doel en je hebt een dure middag achter de rug.
Buiten dat de havens ook zo lek zijn als een mandje. Elk verbod is een kans voor de onderwereld. Vader Piet zal wellicht niet meer de moeite doen. Maar Mootje zal dan gewoon verkopen aan zijn zoon en zijn vriendjes.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:52 schreef tja77 het volgende:
Vreemd dat een aantal personen in dit topic aannames doet over een cultuuromslag/uitbannen van een traditie wanneer er een verbod komt op consumentenvuurwerk, en dat als vanzelfsprekend beschouwen, terwijl er 0 indicatie voor is. Een “logische stap” zou het uitroeien van de brave burger zijn, die volgens de regels een potje afsteekt.
Vervolgens spreken ze over een glazen bol terwijl een vuurwerkverbod in het verleden heeft laten zien dat er rijen stonden voor Belgische en Duitse vuurwerkwinkels en mensen gewoon het vuurwerk in het buitenland gingen halen.
Sommige lui hier….
Het uitroeien van burgers? wtfquote:Op donderdag 2 januari 2025 19:52 schreef tja77 het volgende:
Vreemd dat een aantal personen in dit topic aannames doet over een cultuuromslag/uitbannen van een traditie wanneer er een verbod komt op consumentenvuurwerk, en dat als vanzelfsprekend beschouwen, terwijl er 0 indicatie voor is. Een “logische stap” zou het uitroeien van de brave burger zijn, die volgens de regels een potje afsteekt.
Mwa, het was meer dat tijdens het twee jaar vuurwerkverbod je gemiddeld rond de 500 slachtoffers per jaar had ipv 1200+ Ik kan me heel goed voorstellen dat hulpdiensten dat graag eens zouden willen uittesten zonder coronamaatregelen.quote:Vervolgens spreken ze over een glazen bol terwijl een vuurwerkverbod in het verleden heeft laten zien dat er rijen stonden voor Belgische en Duitse vuurwerkwinkels en mensen gewoon het vuurwerk in het buitenland gingen halen.
Zeg dat wel, inderdaad.quote:Sommige lui hier….
Nou ja, jij wilt toch af van de groep mensen die braaf hun potje vuurwerk afsteken? Dus je roeit wel degelijk een traditie uit als het aan jou ligt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het uitroeien van burgers? wtf
[..]
Mwa, het was meer dat tijdens het twee jaar vuurwerkverbod je gemiddeld rond de 500 slachtoffers per jaar had ipv 1200+ Ik kan me heel goed voorstellen dat hulpdiensten dat graag eens zouden willen uittesten zonder coronamaatregelen.
[..]
Zeg dat wel, inderdaad.
Oh, een traditie? Dat is wel iets compleet anders dan burgers uitroeien hè?quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:38 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nou ja, jij wilt toch af van de groep mensen die braaf hun potje vuurwerk afsteken? Dus je roeit wel degelijk een traditie uit als het aan jou ligt.
Natuurlijk betrek ik het wel op de slachtoffers, dat is het hele punt. De roep vanuit de hulpdiensten om alsjeblieft te stoppen met het verkopen van consumentenvuurwerk omdat de hulpdiensten die nacht extreem druk zijn met de problematiek op het gebied van drugs, alcohol, vandalisme etc. Dat mensen hun vuurwerk in het buitenland halen is geen punt van discussie, dat er nog volop cobra's knallen en shells de lucht in gaan idem dito. Maar in het eerste coronajaar had je een kwart van het normale aantal slachtoffers (+/- 1250 per jaar) en in het tweede jaar net iets meer dan de helft. En als zij vragen om hetzelfde beleid te hanteren als tijdens corona omtrent consumentenvuurwerk vind ik dat we daar als samenleving gehoor aan moeten geven. En al het andere wat er aan de haren wordt bijgesleept om de discussie van dit punt weg te krijgen kan ik niks mee.quote:Betrek het niet op slachtoffers, jij begon over een glazen bol toen iemand stelde dat bij een verbod op consumentenvuurwerk mensen toch wel hun vuurwerk over de grens zouden gaan halen. Terwijl 2 jaarwisselingen tijdens Corona dat beeld wel degelijk onderschrijven.
Beetje vreemd om het beleid van een land te laten bepalen door hulpdiensten. Zonder verder een gedegen onderzoek naar wat de gevolgen en impact zijn van zo'n maatregel. Sowieso al vreemd dat deze discussie al weet ik veel hoelang speelt, maar de burgermeesters en zorgmedewerkers niet verder komen dan loze kreten als "alleen een totaalverbod!!" is de oplossing.quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Oh, een traditie? Dat is wel iets compleet anders dan burgers uitroeien hè?Daarnaast gaat het niet om het uitroeien van een traditie, want de traditie oud & nieuw kun je helemaal niet uitroeien. Het gaat om een element van dat feest in de vorm van vuurwerk.
[..]
Natuurlijk betrek ik het wel op de slachtoffers, dat is het hele punt. De roep vanuit de hulpdiensten om alsjeblieft te stoppen met het verkopen van consumentenvuurwerk omdat de hulpdiensten die nacht extreem druk zijn met de problematiek op het gebied van drugs, alcohol, vandalisme etc. Dat mensen hun vuurwerk in het buitenland halen is geen punt van discussie, dat er nog volop cobra's knallen en shells de lucht in gaan idem dito. Maar in het eerste coronajaar had je een kwart van het normale aantal slachtoffers (+/- 1250 per jaar) en in het tweede jaar net iets meer dan de helft. En als zij vragen om hetzelfde beleid te hanteren als tijdens corona omtrent consumentenvuurwerk vind ik dat we daar als samenleving gehoor aan moeten geven. En al het andere wat er aan de haren wordt bijgesleept om de discussie van dit punt weg te krijgen kan ik niks mee.
Maar als je nu even wat dieper inzoomt op jouw argument:quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Oh, een traditie? Dat is wel iets compleet anders dan burgers uitroeien hè?Daarnaast gaat het niet om het uitroeien van een traditie, want de traditie oud & nieuw kun je helemaal niet uitroeien. Het gaat om een element van dat feest in de vorm van vuurwerk.
[..]
Natuurlijk betrek ik het wel op de slachtoffers, dat is het hele punt. De roep vanuit de hulpdiensten om alsjeblieft te stoppen met het verkopen van consumentenvuurwerk omdat de hulpdiensten die nacht extreem druk zijn met de problematiek op het gebied van drugs, alcohol, vandalisme etc. Dat mensen hun vuurwerk in het buitenland halen is geen punt van discussie, dat er nog volop cobra's knallen en shells de lucht in gaan idem dito. Maar in het eerste coronajaar had je een kwart van het normale aantal slachtoffers (+/- 1250 per jaar) en in het tweede jaar net iets meer dan de helft. En als zij vragen om hetzelfde beleid te hanteren als tijdens corona omtrent consumentenvuurwerk vind ik dat we daar als samenleving gehoor aan moeten geven. En al het andere wat er aan de haren wordt bijgesleept om de discussie van dit punt weg te krijgen kan ik niks mee.
Ik denk dat je dan met name kijkt naar haalbaarheid van het beleid. Alcohol is met afstand de allergrootste boosdoener als het gaat om ellende in de samenleving. Geweld op stap, doden in het verkeer etc etc. Je kunt regels omtrent happy hour invoeren, minimale leeftijd verhogen, maar ik denk dat beleidsbepalers wel inzien dat dat echt heel moeilijk is. Drugs is voor een groot deel onder de radar dus dat is ook heel moeilijk. En ik denk ook dat de hulpverlening zelf aangeeft dat drugs en alcohol met afstand de grootste handenbinders zijn tijdens zo'n oudjaarsnacht.quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:37 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar als je nu even wat dieper inzoomt op jouw argument:
De hulpdiensten zijn tijdens O&N extreem druk met problematiek op het gebied van alcohol, drugs (illegaal), vandalisme (illegaal), etc. Zaken die het hele jaar door verboden zijn en het hele jaar door week in, week uit voor ellende zorgen.
In plaats van daar wat aan te doen, gaan we die 8 uurtjes per jaar consumentenvuurwerk verbieden. Die overgrote meerderheid, die in die korte tijdsspanne (waarvan de grote piek hooguit een half uurtje duurt tussen 00:00 en 00:30) voor de lol wat potjes, fonteintjes en sterretjes afsteekt (ook ouders met kinderen) moet daar collectief afstand van doen omdat een groepje idioten zich niet kan gedragen.
Daar moeten we dan als samenleving gehoor aan geven. Is de verhouding dan niet enigszins zoek?
Maar het is dus niet het consumentenvuurwerk dat voor zoveel extra werk zorgt en het infarct veroorzaakt, zoals hier al eerder is aangetoond. Het is maar een heel klein percentage van alle extra benodigde medische hulp t.o.v. een reguliere avond/nacht. Het overgrote deel dat grotere druk op de zorg dan normaal veroorzaakt die nacht is overmatig alcohol- en drugsgebruik, en het illegale vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan met name kijkt naar haalbaarheid van het beleid. Alcohol is met afstand de allergrootste boosdoener als het gaat om ellende in de samenleving. Geweld op stap, doden in het verkeer etc etc. Je kunt regels omtrent happy hour invoeren, minimale leeftijd verhogen, maar ik denk dat beleidsbepalers wel inzien dat dat echt heel moeilijk is. Drugs is voor een groot deel onder de radar dus dat is ook heel moeilijk. En ik denk ook dat de hulpverlening zelf aangeeft dat drugs en alcohol met afstand de grootste handenbinders zijn tijdens zo'n oudjaarsnacht.
Het is ook niet alleen vuurwerk, het is een cocktail van factoren waardoor zo'n nacht echt een te grote opgave en dus ondoenlijk is voor onze hulpverlening. Als zij dan zelf aangeven dat het wegnemen van consumentenvuurwerk al jaren gezien wordt als een haalbare oplossing denk ik dat het beleid daarop moeten worden aangepast. Blijkt het 0,0 effect te hebben kun je dat beleid alsnog herzien. Ik begrijp de starheid niet om vast te houden aan iets wat blijkbaar voor zo veel extra werk zorgt en dus eigenlijk een infarct veroorzaakt in goede hulpverlening.
Je klamt je vast aan iets dat 8 uur per jaar voor wat extra (doch beheersbare) drukte zorgt in de zorgsector. Als je zo begaan bent met die mensen, dan kun je je beter focussen op zaken die voor 365 dagen per jaar verlichting in de werkdruk zorgen. 1 Nacht per jaar een toename van 20%, (want daar spreken we over) en lang niet heel die 20% is toe te schrijven aan legaal consumenten vuurwerk. Er was een schrikbarende toename in alcholvergiftigingen bij kinderen < 16 jaar deze jaarwisseling. Maar daar hoor je een burgemeester, arts of jou niets rigoreus over roepen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Volgens onderzoek gaat er jaarlijks tot 2 miljoen kilo aan illegaal vuurwerk om in Nederland. Er is ook totaal geen reden om te bedenken dat dit met een totaalverbod minder gaat worden. Dit was in 2018 overigens.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar het is dus niet het consumentenvuurwerk dat voor zoveel extra werk zorgt en het infarct veroorzaakt, zoals hier al eerder is aangetoond. Het is maar een heel klein percentage van alle extra benodigde medische hulp t.o.v. een reguliere avond/nacht. Het overgrote deel dat grotere druk op de zorg dan normaal veroorzaakt die nacht is overmatig alcohol- en drugsgebruik, en het illegale vuurwerk.
En mensen hier bepleiten dus dat het wegnemen van consumentenvuurwerk voor meer illegaal vuurwerk gaat zorgen en daardoor dus ook een grotere druk op de zorg dan met consumentenvuurwerk. Dat is, voor zover ik het hier gevolgd heb, consequent het standpunt.
Ik heb al vaker aangegeven in dit topic: van mij mogen ze een aantal jaar een experiment doen hoor. Dan weet je wat het beste werkt. Je bent wel zo eerlijk om aan te geven dat het gewoon herzien kan worden als het effect 0,0 is. Dat lijkt mij een prima uitgangspunt om de proef op de som te nemen.
Maar er is ook geen enkele medische specialist die in de afgelopen jaren dat heeft ontkent. Ze zeggen echter wel dat het consumentenvuurwerk een onnodig zware belasting legt op één van de zwaarste nachten in het jaar. Haal dat vuurwerk weg en ze denken/weten dat het dan al veel en veel soepeler loopt. Ik denk dat zij dat veel beter kunnen inschatten dan jij en ik. Waarom moeten wij hen uitleggen dat de argumentatie niet klopt? Omdat wij te star en te koppig zijn dat ene onderdeel van nieuwjaar op te geven? Want het is een druppel op een gloeiende plaat beweren wij zonder ook maar een dag ervaring in die sector en op die dag? Ik acht hen kundig genoeg om de proef op de som te nemen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar het is dus niet het consumentenvuurwerk dat voor zoveel extra werk zorgt en het infarct veroorzaakt, zoals hier al eerder is aangetoond. Het is maar een heel klein percentage van alle extra benodigde medische hulp t.o.v. een reguliere avond/nacht. Het overgrote deel dat grotere druk op de zorg dan normaal veroorzaakt die nacht is overmatig alcohol- en drugsgebruik, en het illegale vuurwerk.
Ah oogartsen zijn tegenwoordig ook al gedragsdeskundigen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar er is ook geen enkele medische specialist die in de afgelopen jaren dat heeft ontkent. Ze zeggen echter wel dat het consumentenvuurwerk een onnodig zware belasting legt op één van de zwaarste nachten in het jaar. Haal dat vuurwerk weg en ze denken/weten dat het dan al veel en veel soepeler loopt. Ik denk dat zij dat veel beter kunnen inschatten dan jij en ik. Waarom moeten wij hen uitleggen dat de argumentatie niet klopt? Omdat wij te star en te koppig zijn dat ene onderdeel van nieuwjaar op te geven? Want het is een druppel op een gloeiende plaat beweren wij zonder ook maar een dag ervaring in die sector en op die dag? Ik acht hen kundig genoeg om de proef op de som te nemen.
Ja, want jij kunt dit moeiteloos inschatten, natuurlijk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
wat extra (doch beheersbare) drukte zorgt in de zorgsector.
Maar men (en ook jij) gaat hier (lijkt het) uit van het volgende: als je consumentenvuurwerk wegneemt, dan kan dat dus niet meer afgestoken worden en heb je de mensen die medische hulp a.g.v. consumentenvuurwerk nodig hebben dus ook niet meer. In zijn totaliteit neemt het aantal patiënten in zo'n nacht dus af.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar er is ook geen enkele medische specialist die in de afgelopen jaren dat heeft ontkent. Ze zeggen echter wel dat het consumentenvuurwerk een onnodig zware belasting legt op één van de zwaarste nachten in het jaar. Haal dat vuurwerk weg en ze denken/weten dat het dan al veel en veel soepeler loopt. Ik denk dat zij dat veel beter kunnen inschatten dan jij en ik. Waarom moeten wij hen uitleggen dat de argumentatie niet klopt? Omdat wij te star en te koppig zijn dat ene onderdeel van nieuwjaar op te geven? Want het is een druppel op een gloeiende plaat beweren wij zonder ook maar een dag ervaring in die sector en op die dag? Ik acht hen kundig genoeg om de proef op de som te nemen.
Ik ook, het is niet nodig om het met elkaar eens te zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb hier serieus al iets van 80 posts aan gewijd. Mijn standpunt is helder. We zijn het niet volledig eens en daar kan ik prima mee leven.
Nee, en jij ook niet maar laten we meegaan met de mensen die het kunnen weten.quote:Op donderdag 2 januari 2025 23:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, want jij kunt dit moeiteloos inschatten, natuurlijk.
https://www.gelderlander.(...)n-de-buurt~a134f809/quote:Er wordt tegenwoordig meer medisch personeel ingezet, waardoor het goed te doen was voor de betrokken hulpdiensten. Alles is naar verwachting verlopen.'
quote:Een woordvoerder spreekt daarmee van ‘een drukke nacht’. Dat komt ook omdat er nogal wat mensen met veel te veel alcohol achter de kiezen naar het ziekenhuis werden meegenomen. Daarbij zaten overigens geen minderjarigen.
Ook andere hulpdiensten spreken over een drukke maar beheersbare situatie.quote:‘Pittige nacht’ in Rijnstate in Arnhem
Bij de Spoedeisende Hulp van ziekenhuis Rijnstate hebben zich twee mensen gemeld met vuurwerkletsel, een tiener en een volwassene.
Los daarvan was het vanwege ander letsel door de feestelijkheden ‘een pittige nacht’ in het ziekenhuis in Arnhem, meldt een woordvoerder. ,,We hebben de hele nacht vol gelegen.” Ze doet geen mededelingen over de aard van de verwondingen van de vuurwerkslachtoffers
https://zogouds.nl/nieuws(...)rsbare-jaarwisselingquote:'Tot nu toe is het prima te doen', aldus zorgmanager Frans de Voeght tegen Omroep West. 'Een van de vuurwerkslachtoffers had oogletsel en is overgebracht naar het oogziekenhuis', zegt de zorgmanager.
Twintig patiënten in twee uur tijd is volgens De Voeght 'niet overmatig druk'. De drukte is vergelijkbaar met een reguliere uitgaansnacht. 'In de eerste twee uur komen er voornamelijk vuurwerkslachtoffers, daarna zien we mensen die bijvoorbeeld zijn mishandeld.'
quote:Bij het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) zijn tijdens nieuwjaarsnacht acht vuurwerkslachtoffers binnengebracht. Een daarvan was zo erg gewond geraakt aan een oog dat deze persoon naar het oogziekenhuis in Rotterdam is gebracht. Alle vuurwerkslachtoffers waren ouder dan 15 jaar, stelt de woordvoerder van het ziekenhuis. Daarnaast kwamen er ook vijfentwintig slachtoffers binnen met een ‘intoxicatie', wat bijna altijd een alcoholvergiftiging is.
Ook hier weer meer slachtoffers door drank dan door vuurwerk (wat ook nog een deel illegaal vuurwerk is).quote:Ook het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) spreekt van ‘een drukke nacht’. ,,In vergelijking met de vorige jaarwisseling zien we bijvoorbeeld een ruime verdubbeling van het aantal binnengekomen mensen met een alcoholvergiftiging”,stelt een woordvoerder. Veertien personen kwamen zo met te veel drank op de spoedeisende hulp binnen. ,,Daarbij gaat het om drie personen die jonger zijn dan 18 jaar.” Ook is het aantal vuurwerkslachtoffers gestegen in het Bossche ziekenhuis. ,,Negen personen kwamen binnen met vuurwerkletsel. Er is vooral sprake van brandwonden, vier personen hebben oogletsel opgelopen. Ook hier waren er drie jonger dan 18.”
https://www.nu.nl/binnenl(...)lft-minderjarig.htmlquote:"De ernst van het letsel blijft zorgwekkend, met opnieuw veel jonge slachtoffers en ernstige amputaties als gevolg van illegaal vuurwerk", zegt plastisch chirurg Annekatrien van de Kar.
In drie kwart van de gevallen had het slachtoffer het vuurwerk zelf afgestoken, 13 procent van de slachtoffers was omstander en van de rest is het onbekend. Slechts 10 procent van het vuurwerk was legaal, meldt de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC). De vereniging vraagt deze informatie direct op bij de slachtoffers door middel van een vragenlijst, zegt een woordvoerder tegen NU.nl.
Dit soort lui leren het nooit, en zullen dus nooit zich gaan houden aan wat voor vuurwerkverbod dan ook.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:32 schreef matthijst het volgende:
Nog een interview:
https://www.destentor.nl/(...)-te-rennen~ab5e4570/
,,Jacks vader aan de lijn. Hij was in shock. ‘Er is iets ergs gebeurd! Zijn arm ligt eraf!’ Hij sloeg wartaal uit. Ik wist niet over wie hij het had. Maar toen zei hij: ‘Hij is al overleden. Het is Jack!’’’
,,Terwijl Jacks vader en zijn twee broers op de stoep stonden toe te kijken, stak Jack zijn shells af op de trambaan die in het midden van de weg loopt. Hij vroeg zijn vader of hij er nog ééntje mocht afsteken en dat mocht. Ze hebben Jack nog ‘Kijk, papa!’ horen zeggen.’’
[i],,Weet je wat mij boos maakt? Dat illegaal vuurwerk elk jaar vanuit het buitenland wordt gekocht en almaar zwaarder wordt. Dát is gevaarlijk. En wat me al helemaal kwaad maakt, is dat volwassenen dat spul verkopen aan kinderen.”[/i
Echt, een vader en moeder die weten dat hun kind het doet en het zelfs aanmoedigen.
Onder het mom van "Jack wist wat hij deed". Nou, gvd: niet dus, want Jack was een kind.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:32 schreef matthijst het volgende:
Nog een interview:
Nee, voor het vuurwerk dat jij hem liet afsteken hoef je niet voor weg te rennen, dat is professioneel vuurwerk dat electronisch ontstoken dient te worden, terwijl je zelf al op veilige afstand staat. En wat je niet midden in een fucking woonwijk met je aansteeklont moet aansteken.quote:Jack heeft niet eens de kans gehad om een paar honderd meter weg te rennen, zoals hij altijd doet wanneer hij zo’n pijl afvuurt. Dat ding is metéén met een enorme kracht ontploft
Simpel. Omdat we allemaal kuddedieren zijn. Als legaal vuurwerk volledig verboden wordt, zal er een groep idioten zijn die naar illegaal vuurwerk grijpt. Maar uiteindelijk zal het (zo goed als) uitsterven. Het is een investering in de toekomst.quote:Op donderdag 2 januari 2025 23:22 schreef Repentless het volgende:
Mensen die zeggen dat het niet werkt, verwachten dat veel mensen naar alternatieven gaan zoeken. En dan kom je al veel sneller op illegaal zwaarder (en gevaarlijker) vuurwerk uit. En verwacht men dus juist meer slachtoffers (ook qua omstanders). Je zag in 2020 en 2021 een enorme toename in illegaal vuurwerk. Want alles was verboden, dus veel mensen die normaliter consumentenvuurwerk afstaken, hadden nu illegaal spul gekocht. Het probleem verplaatst zich dus.
Als die artsen of jij nu eens een goede verklaring kunnen geven waarom dat niet het geval zou zijn, dan kun je denk ik ook op meer begrip rekenen. Maar die verklaring blijft een beetje uit.
Het feit dat de vader niet het verschil weet tussen een shell en een pijl, kan ook betekenen dat de vader 0 verstand van vuurwerk had. Sowieso lijkt er bij zowel de vader als de moeder een steekje los te zitten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:45 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
[..]
Nee, voor het vuurwerk dat jij hem liet afsteken hoef je niet voor weg te rennen, dat is professioneel vuurwerk dat electronisch ontstoken dient te worden, terwijl je zelf al op veilige afstand staat. En wat je niet midden in een fucking woonwijk met je aansteeklont moet aansteken.
Als we allemaal kuddedieren zijn dan zal er zonder handhaving dus na verloop van tijd een toename zijn in mensen die vuurwerk over de grens gaan halen. Want als de overbuurman gewoon doorgaat met vuurwerk afsteken ondanks het verbod, waarom zou ik me dan wel aan de regels houden?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Simpel. Omdat we allemaal kuddedieren zijn. Als legaal vuurwerk volledig verboden wordt, zal er een groep idioten zijn die naar illegaal vuurwerk grijpt. Maar uiteindelijk zal het (zo goed als) uitsterven. Het is een investering in de toekomst.
Jup, precies dit. Ouders kopen het voor hun kinderen en houden zo de illegale verkoop in stand. Zouden zij hun kinderen ook met handgranaten laten gooien?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:32 schreef matthijst het volgende:
Nog een interview:
,,Jacks vader aan de lijn. Hij was in shock. ‘Er is iets ergs gebeurd! Zijn arm ligt eraf!’ Hij sloeg wartaal uit. Ik wist niet over wie hij het had. Maar toen zei hij: ‘Hij is al overleden. Het is Jack!’’’
,,Terwijl Jacks vader en zijn twee broers op de stoep stonden toe te kijken, stak Jack zijn shells af op de trambaan die in het midden van de weg loopt. Hij vroeg zijn vader of hij er nog ééntje mocht afsteken en dat mocht. Ze hebben Jack nog ‘Kijk, papa!’ horen zeggen.’’
,,Weet je wat mij boos maakt? Dat illegaal vuurwerk elk jaar vanuit het buitenland wordt gekocht en almaar zwaarder wordt. Dát is gevaarlijk. En wat me al helemaal kwaad maakt, is dat volwassenen dat spul verkopen aan kinderen.”
Echt, een vader en moeder die weten dat hun kind het doet en het zelfs aanmoedigen.
Onder het mom van "Jack wist wat hij deed". Nou, gvd: niet dus, want Jack was een kind.
Tuurlijk zal er handhaving zijn. Met steeds minder incidenten, wordt de handhaving steeds makkelijker.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:50 schreef tja77 het volgende:
Als we allemaal kuddedieren zijn dan zal er zonder handhaving dus na verloop van tijd een toename zijn in mensen die vuurwerk over de grens gaan halen.
De buurman is de kudde niet. De hele straat of wijk is de kudde. En als er een bepaalde straat is die zichzelf uitroeit met illegaal vuurwerk, prima.quote:Want als de overbuurman gewoon doorgaat met vuurwerk afsteken ondanks het verbod, waarom zou ik me dan wel aan de regels houden?
Ik denk dat deze lui juist wel iets geleerd hebben. En elk weldenkend mens snapt sowieso wel dat je illegaal vuurwerk niet moet kopen, laat staan voor je kinderen. Tokkies, dus.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dit soort lui leren het nooit, en zullen dus nooit zich gaan houden aan wat voor vuurwerkverbod dan ook.
Ik irriteer mij enorm aan mensen die stellen dat illegaal vuurwerk kopen prima is, en vervolgens gaan roepen dat de politie niets doet. Hulpdiensten hebben hun klauwen meer dan vol en kunnen weinig arrestaties verrichten omdat ze de hele avond overal nodig zijn. Maar tokkies snappen sowieso niet wat de politie doet en gaan dan makkelijk onzin schreeuwen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tuurlijk zal er handhaving zijn. Met steeds minder incidenten, wordt de handhaving steeds makkelijker.
[..]
De buurman is de kudde niet. De hele straat of wijk is de kudde. En als er een bepaalde straat is die zichzelf uitroeit met illegaal vuurwerk, prima.
Denk dat deze ouders hun les wel geleerd hebben hoor.. Misschien die moeder volgend jaar inzetten op scholen om te vertellen hoe gevaarlijk deze shit is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dit soort lui leren het nooit, en zullen dus nooit zich gaan houden aan wat voor vuurwerkverbod dan ook.
Politie doet helemaal niks dat weet jij ook wel. Zelden krijgt iemand een boete gekregen voor het afsteken van vuurwerk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:58 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik irriteer mij enorm aan mensen die stellen dat illegaal vuurwerk kopen prima is, en vervolgens gaan roepen dat de politie niets doet. Hulpdiensten hebben hun klauwen meer dan vol en kunnen weinig arrestaties verrichten omdat ze de hele avond overal nodig zijn. Maar tokkies snappen sowieso niet wat de politie doet en gaan dan makkelijk onzin schreeuwen.
Dat is de Nederlandse mentaliteit anno 2025: de overheid moet het maar oplossen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:58 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik irriteer mij enorm aan mensen die stellen dat illegaal vuurwerk kopen prima is, en vervolgens gaan roepen dat de politie niets doet. Hulpdiensten hebben hun klauwen meer dan vol en kunnen weinig arrestaties verrichten omdat ze de hele avond overal nodig zijn. Maar tokkies snappen sowieso niet wat de politie doet en gaan dan makkelijk onzin schreeuwen.
Je weet dat ten tijde van Corona de 1e vuurwerkvrije jaarwisseling een stuk minder vuurwerk werd afgestoken dan gedurende de 2e. Ook het aantal slachtoffers liep op van 300 naar bijna 800.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tuurlijk zal er handhaving zijn. Met steeds minder incidenten, wordt de handhaving steeds makkelijker.
[..]
De buurman is de kudde niet. De hele straat of wijk is de kudde. En als er een bepaalde straat is die zichzelf uitroeit met illegaal vuurwerk, prima.
Ik weet juist dat men zich de hele avond helemaal de tyfus werkt. Dat jij dat niet snapt, geeft wel het een en ander aan.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:22 schreef CR7 het volgende:
[..]
Politie doet helemaal niks dat weet jij ook wel. Zelden krijgt iemand een boete gekregen voor het afsteken van vuurwerk.
Ik heb een hele rits verslagen gepost waaruit blijkt dat het druk doch beheersbaar was. Vergelijkbaar met een gemiddelde uitgaansnacht.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:27 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik weet juist dat men zich de hele avond helemaal de tyfus werkt. Dat jij dat niet snapt, geeft wel het een en ander aan.
50% van de Nederlanders is tegen vuurwerk. Dat was 30 jaar geleden echt niet zo. Dus de trend is in jouw nadeel, krullebol.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:25 schreef tja77 het volgende:
De buurman die wel afsteekt is als het eerste schaap dat over de dam is, door het kuddegedrag zullen er meerdere volgen.
Ja, want normaal doen ze ook al niets natuurlijk. Posts over onderbezetting en dergelijke, maar de politie zelf heeft het altijd heel relaxt. Ga je nog meer dingen beweren te weten, terwijl ik op de eerste rij zit?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:29 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik heb een hele rits verslagen gepost waaruit blijkt dat het druk doch beheersbaar was. Vergelijkbaar met een gemiddelde uitgaansnacht.
Dus “de tyfus werkt”?
De trend is de laatste 5-10 jaar redelijk ongewijzigd.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
50% van de Nederlanders is tegen vuurwerk. Dat was 30 jaar geleden echt niet zo. Dus de trend is in jouw nadeel, krullebol.
Waar zeg ik dat ze normaal niets doen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:33 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, want normaal doen ze ook al niets natuurlijk. Posts over onderbezetting en dergelijke, maar de politie zelf heeft het altijd heel relaxt. Ga je nog meer dingen beweren te weten, terwijl ik op de eerste rij zit?
Je liegt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:25 schreef tja77 het volgende:
Je weet dat ten tijde van Corona de 1e vuurwerkvrije jaarwisseling een stuk minder vuurwerk werd afgestoken dan gedurende de 2e. Ook het aantal slachtoffers liep op van 300 naar bijna 800.
quote:SEH-afdelingen
Op 31 december 2019 en 1 januari 2020 zijn 385 personen op een SEH-afdeling behandeld voor vuurwerkletsel. Hiervan waren 101 slachtoffers jonger dan 15 jaar.
Tijdens de jaarwisseling 2020-2021 zijn er totaal 108 personen op een Spoedeisende Hulp-afdeling (SEH) van een ziekenhuis behandeld voor vuurwerkletsel. Het aantal SEH-bezoeken wegens vuurwerkletsel was minder dan een derde deel van vorig jaar.
(2019) Naast de vuurwerkslachtoffers die op een SEH-afdeling behandeld werden, bezochten
naar schatting 900 personen met vuurwerkletsel een huisartsenpost.
(2020) Naar schatting bezochten 275 personen met vuurwerkletsel een huisartsenpost (HAP). Dat is een derde van de slachtoffers van het jaar daarvoor.
10% om precies te zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:36 schreef tja77 het volgende:
De groep die vuurwerk afsteekt is dan ook kleiner dan 50% van de bevolking.
Nee, dat stel ik helemaal niet. Blijf vooral onwaarheden verkondigen, dan lijkt het helemaal niet alsof je aan het doordrammen bent. Nogmaals, van mij hoeft het niet verboden te worden, maar wat jij nu doet is in je in allerlei bochten wringen omdat je ene liefhebber bent.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:39 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ze normaal niets doen?
Feit is dat het probleem onderbezetting en gebrek aan personeel is, en NIET die 8 uur dat legaal vuurwerk mag worden afgestoken.
Dankjewel dat je het met me eens bent.
Uhm, ik lieg maar jij weet geeneens wanneer de Corona jaarwisselingen warenquote:
Je maakt jezelf belachelijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:52 schreef tja77 het volgende:
Uhm, ik lieg maar jij weet geeneens wanneer de Corona jaarwisselingen waren![]()
En die 10% geeft steeds meer uit aan vuurwerk en gaat steeds meer in Duitsland en België shoppen omdat het daar goedkoper is. Ik heb 0 Euro uitgegeven in Nederland aan vuurwerk.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
10% om precies te zijn.
Geloof me nou maar, het gaat ophouden.
Uhm jij.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je maakt jezelf belachelijk.![]()
Welke onwaarheden? Ik post tal van linkjes met harde cijfers maar die passen niet in jouw straatje?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:44 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, dat stel ik helemaal niet. Blijf vooral onwaarheden verkondigen, dan lijkt het helemaal niet alsof je aan het doordrammen bent. Nogmaals, van mij hoeft het niet verboden te worden, maar wat jij nu doet is in je in allerlei bochten wringen omdat je ene liefhebber bent.
Nee, dat klopt. En het jaar erna was er wel een lockdown en verbod en toen was het aantal slachtoffers 70% minder. Dus dat was het effect van corona. Niet 3x zoveel, maar 1/3de.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:55 schreef tja77 het volgende:
[..]
Uhm jij.
Jij komt aan met jaarwisseling 2019-2020, toen was er geen sprake van een vuurwerkverbod vanwege Corona.
Dan heb ik toch gelijk of niet dan?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. En het jaar erna was er wel een lockdown en verbod en toen was het aantal slachtoffers 70% minder. Dus dat was het effect van corona. Niet 3x zoveel, maar 1/3de.
Notabene nog gezegd ook door een of andere halsstarrige langspeelplaat die ieder jaar denkt hetzelfde te willen melden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:47 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ah oogartsen zijn tegenwoordig ook al gedragsdeskundigen.
Nee, jij zei drie keer zo veel slachtoffers. Dat is niet zo. Het eerste jaar met het verbod waren het juist maar 30% slachtoffers van het jaar er voor. Dus 1/3de. Wat begrijp je daar niet aan?quote:
Quote ff die 3 keer zoveel, want ik heb er geen actieve herinnering aan.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, jij zei drie keer zo veel slachtoffers. Dat is niet zo. Het eerste jaar met het verbod waren het juist maar 30% slachtoffers van het jaar er voor. Dus 1/3de. Wat begrijp je daar niet aan?
Ik heb het NOOIT over de jaren voor Covid gehad in relatie met de jaren tijdens Covid. Wat lul je nou?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, jij zei drie keer zo veel slachtoffers. Dat is niet zo. Het eerste jaar met het verbod waren het juist maar 30% slachtoffers van het jaar er voor. Dus 1/3de. Wat begrijp je daar niet aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |