Dat betwijfel ik. Want nog meer mensen gaan het dan over de grens halen. En er komen meer illegale handelaren, dus meer vuurwerk in woonwijken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Een totaalverbod moet je ook zien als een langetermijnproject. Over een paar jaar zal door het verbod de vuurwerkcultuur wel voor een deel zijn afgebroken. Zonder die vuurwerkcultuur is de voedingsbodem voor het vervelende gedrag ook minder sterk denk ik.
Dat laatste is nu ook het geval. De goede mensen moeten onder de slechte lijden, met alle schade aan hun bezittingen van dien.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:57 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Want nog meer mensen gaan het dan over de grens halen. En er komen meer illegale handelaren, dus meer vuurwerk in woonwijken.
En dat vervelende gedrag komt echt niet door het vuurwerk, maar vooral door overmatige alcoholgebruik en de gedachte dat alles maar mag die ene avond per jaar. Alcohol ook maar gelijk verbieden? De relschoppers rellen ook wel zonder vuurwerk.
Bovendien moeten de goeden (gebruikers legaal vuurwerk) onder de slechten (gebruikers illegaal vuurwerk) lijden, want die laatste groep gaat na een verbod in Nederland gewoon door.
Voetbalwedstrijden idem dito, het ligt aan een groep doorgesnoven losgeslagen imbecielen die alle regels aan de laars lappen. Niet aan dat vuurwerkpotje.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat laatste valt dan weer te betwijfelen, koninginnenacht was ook altijd zonder vuurwerk, maar soms met evenveel onrust. Het is op dat soort dagen wel iets makkelijker mensen oppakken. En er lopen heel wat minder mensen en kinderen letsel op.
Te hard rijden is ook verboden...quote:
Dat klopt helemaal. Wel heb je dan veel minder mensen met ernstig letsel, waaronder kinderen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Voetbalwedstrijden idem dito, het ligt aan een groep doorgesnoven losgeslagen imbecielen die alle regels aan de laars lappen. Niet aan dat vuurwerkpotje.
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar leg nou eens uit hoe je van een vuurwerk afstekende goede burger gaat naar relschoppend auto-in-de-brand-stekende tuig, en hoe denk je dat die gaan stoppen met het in de fik steken van auto's en andere vernielingen aanbrengen tijdens O&N omdat er geen vuurwerk meer afgestoken gaat worden?
Ik zie oprecht die relatie niet.
Ja, maar dat is geen reden om zulke verboden op te heffen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Te hard rijden is ook verboden...
In 2023 in totaal 8.5 miljoen verkeersovertredingen waarvan 6.5 miljoen snelheidsovertredingen...
En dit zijn alleen de lui die gesnapt zijn...
Tot zover "gezagstrouw"...quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
Ja, maar dat is geen reden om zulke verboden op te heffen.
Ja dat zijn overtredingen inderdaad. Voor zowel zwaar vuurwerk als te hard rijden kun je een boete krijgen. Het ene is heel makkelijk traceerbaar, het andere niet. Daarnaast als jij met 100 km per uur door een woonwijk raast, ja, dan ben je wel degelijk een tokkie. Illegaal vuurwerk kopen is verder geen 'ik lette even niet op'. Nee, het is moedwillig.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Te hard rijden is ook verboden...
In 2023 in totaal 8.5 miljoen verkeersovertredingen waarvan 6.5 miljoen snelheidsovertredingen...
Welk groot maatschappelijk probleem zie jij in vuruwerk?quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.
Ik beweer nergens dat zo'n totaalverbod voor vrede op aarde zorgt en dat de jaarwisseling dan voortaan zonder incidenten verloopt. Er zullen altijd kutfiguren zijn die rottigheid uit willen halen.
Achja, het KEIHARD OPTREDEN argument. Laatste restje van argumentatie en de bodem is bereikt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarnaast zegt dit wel alles:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)s-rond-jaarwisseling
Het probleem is helemaal niet Jan Modaal die een sierpotje afsteekt, zoals je ziet rept het hele artikel nergens over mensen die normaal vuurwerk afsteken.
Jan Modaal verbieden dat sierpotje aan te steken gaat echt niet helpen de dronken en doorgesnoven raddraaiers te doen inzien dat vernielingen en geweld tijdens O&N not done zijn. Het enige wat daar tegen helpt is keihard optreden met jarenlange gevangenisstraffen.
Gezagstrouw kent gradaties.quote:
Ja, dat werkt inderdaad als een zonnetje in Amerika. Hard aanpakken!! (behalve als ik zelf de wet overtreed, ik ben toch geen boef).quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Achja, het KEIHARD OPTREDEN argument. Laatste restje van argumentatie en de bodem is bereikt.
Maar wat gaat het verbod van legaal vuurwerk daar aan doen? Het zijn toch vooral cobra's, nitraten en lawinepijlen die schade veroorzaken, niet het legale vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:58 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat laatste is nu ook het geval. De goede mensen moeten onder de slechte lijden, met alle schade aan hun bezittingen van dien.
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:04 schreef KoosVogels het volgende:
Gezagstrouw kent gradaties.
Vijf kilometer te hard rijden is toch even andere koek dan een vuurwerkverbod aan de laars lappen en kilo's vuurwerk in te slaan. Bovendien gaat het ook om de moeite die je ervoor moet doen. Te hard rijden is een kwestie van even het gas dieper indrukken. Illegaal vuurwerk inslaan heeft veel meer voeten in de aarde.
De vuurwerkcultuur beschouw ik als een maatschappelijk probleem.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Welk groot maatschappelijk probleem zie jij in vuruwerk?
Ja dat klopt, mij gaat het om de uitspraak 'anders moeten de goede onder de slechte lijden', terwijl dat nu ook al het geval is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:05 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Maar wat gaat het verbod van legaal vuurwerk daar aan doen? Het zijn toch vooral cobra's, nitraten en lawinepijlen die schade veroorzaken, niet het legale vuurwerk.
Je wordt oud.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De vuurwerkcultuur beschouw ik als een maatschappelijk probleem.
En willen graag dat een ander juist keihard wordt aangepakt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.
Ze zeggen niet: we hebben het druk. Ze zeggen: het is op deze manier onhoudbaar. En ik denk dat we er toch wel vanuit mogen gaan dat de hulpdiensten zelf wel weten hoe het precies zit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Eigenlijk is het andersom, zij zijn er om de samenleving te dienen. Daarom is wat zij zeggen ook niet meer waard, zij spreken vanuit hun eigen belang. Als de zorg zegt 'wij willen vuurwerkverbod' zullen ze nog steeds met goede argumenten moeten komen waarom. Dan is 'wij hebben het druk' niet sterk en is er ook weinig reden om daar zo veel gewicht aan te geven dat zij beleid kunnen gaan bepalen.
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.
Ik vind dit altijd zo'n gekke uitslag van onderzoeken. Alle steden lichten op door vuurwerk, maar de meerderheid wil het niet? Wat ik zie botst met die onderzoeken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.
Mede daardoor is er een verbod gekomen op het relatief zachte Nederlandse knalvuurwerk. Maar goed dat er niet meer geknalt wordt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:11 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.
Klopt, maar ook siervuurwerk kost elk jaar weer diverse ogen en gesmolten gezichten door idioten die bazooka'tje gaan spelen met romeinse kaarsen op steroïden of doordat potten omwaaien, vallen of niet af lijken te gaan waarna dronken ome Harry er met zijn gezicht voor gaat hangen om hem nog een keer aan te steken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:11 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.
Romeinse kaarsen zijn niet legaal.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Klopt, maar ook siervuurwerk kost elk jaar weer diverse ogen en gesmolten gezichten door idioten die bazooka'tje gaan spelen met romeinse kaarsen op steroïden of doordat potten omwaaien, vallen of niet af lijken te gaan waarna dronken ome Harry er met zijn gezicht voor gaat hangen om hem nog een keer aan te steken.
Nu denk ik overigens dat het opschalen en beter inrichten van de handhaving op vuurwerk buiten de gestelde tijden en op illegaal vuurwerk een betere route zou zijn dan een algeheel verbod. Het probleem is namelijk dat je alles wel kunt gaan verbieden, maar dat de capaciteit ontbreekt voor de handhaving.
Dit geldt voor meer vlakken in de samenleving, zoals bijvoorbeeld agressieve honden. Er is prima wetgeving maar vaak te weinig opvolging.
Mijn ervaring is dat je in elke straat een of twee buren hebt die de hele nacht lopen knallen en voor de meeste 'lichten' zorgen tijdens de jaarwisseling. In onze vriendengroep zit een fanatiekeling, die er elk jaar een kapitaal aan besteedt. De rest kijkt maar gewoon mee.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:13 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd zo'n gekke uitslag van onderzoeken. Alle steden lichten op door vuurwerk, maar de meerderheid wil het niet? Wat ik zie botst met die onderzoeken.
Net als het feit dat onderzoek naar 'ga jij vuurwerk afsteken?' Bij ons in de familie steek ik het af, en de rest kijkt toe. Als je daar een percentage aan hangt is het 20% steekt af, 80% niet. Zo kan ik nog wel meer cijfers spinnen natuurlijk.
Als je eendimensionaal kijkt naar wat het verbieden van F2 vuurwerk gaat bereiken qua overlast, belagen hulpverleners, aanrichten schade of voorkomen gewonden dan ben ik het met je eens dat een verbod niks (of hooguit zeer minimaal) bereikt. Het effect zal vooral op langere termijn zijn. Nu is het afsteken van vuurwerk geaccepteerd. In iets mindere mate ook het afsteken van illegaal vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 07:34 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ik vind dat het best besproken mag worden en er is ook echt wel een punt. Ik mis alleen de nuancering bij de klagende dienstverleners en burgemeesters. Dat het vuurwerk wat nu nog mag worden afgestoken (F2) helemaal niet gevaarlijk is mits normaal afgestoken én niet onder invloed van drank en drugs. En dat zij helemaal niet een rustiger oud en nieuw tegemoet gaan als zij al het vuurwerk verbieden.
Relschoppers blijven immers relschoppers met of zonder zwaar vuurwerk. En die groep vindt altijd wel iets wat nog gekker en gevaarlijker is.
[..]
Zoals deze quote uit het AD van een paar dagen terug. Want gaat het verbieden van F2 vuurwerk dan helpen als die idioten dit in hun schuurtje zelf in elkaar knutselen. Straks de bouwmarkt ook maar verbieden?
En hoe zie je dat voor je? Meeste agenten/boa’s etc willen ook liever thuis zitten dan op elke straathoek te staan koekeloeren of ze iemand kunnen vinden die het afsteekt. Gewoon niet te doen en moet je ook niet willen. Die paar dode vallen reuze mee. Vallen elk jaar ook tientallen (onschuldige) slachtoffers in verkeer of door ander soort pech. Ga je ook niet afschaffen. Fophef elk jaar weer over wat ongelukjes op 18 miljoen mensen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nu denk ik overigens dat het opschalen en beter inrichten van de handhaving op vuurwerk buiten de gestelde tijden en op illegaal vuurwerk een betere route zou zijn dan een algeheel verbod. Het probleem is namelijk dat je alles wel kunt gaan verbieden, maar dat de capaciteit ontbreekt voor de handhaving.
Wat je krijgt met een totaalverbod is dat er geen enkel verkooppunt meer zal zijn in Nederland. En dat zet natuurlijk wel zoden aan de dijk als het gaat om een uitsterfbeleid. Nu haalt men een paar oliebollen, wat flessen champagne en een paar potten vuurwerk. Dat laatste wordt dan steeds minder, zal de tactiek zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Klopt, maar ook siervuurwerk kost elk jaar weer diverse ogen en gesmolten gezichten door idioten die bazooka'tje gaan spelen met romeinse kaarsen op steroïden of doordat potten omwaaien, vallen of niet af lijken te gaan waarna dronken ome Harry er met zijn gezicht voor gaat hangen om hem nog een keer aan te steken.
Dit geldt voor meer vlakken in de samenleving, zoals bijvoorbeeld agressieve honden. Er is prima wetgeving maar vaak te weinig opvolging.
Mooie valse vergelijking met 'verkeer' + bagatelliseren van doden + een poging om reeds al jaren bestaande berichten van belangengroepen (zoals hulpdiensten) lekker te framen als 'fophef'.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:18 schreef RipCity het volgende:
[..]
En hoe zie je dat voor je? Meeste agenten/boa’s etc willen ook liever thuis zitten dan op elke straathoek te staan koekeloeren of ze iemand kunnen vinden die het afsteekt. Gewoon niet te doen en moet je ook niet willen. Die paar dode vallen reuze mee. Vallen elk jaar ook tientallen (onschuldige) slachtoffers in verkeer of door ander soort pech. Ga je ook niet afschaffen. Fophef elk jaar weer over wat ongelukjes op 18 miljoen mensen.
Nee, die zijn niet meer legaal nee. Het was ook een voorbeeld.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:17 schreef tja77 het volgende:
[..]
Romeinse kaarsen zijn niet legaal.
Potten die om kunnen waaien komen niet door de keuring, vandaar ook dat 41% van het consumenten vuurwerk dit jaar is afgekeurd..
Ik denk het ja. Maar gezien de interviews met de leden van de mensen die naar Duitsland gingen dit jaar krijg je dan dus nog meer karavanen voor vuurwerk daarnaartoe. "Ja, vuurpijlen mogen niet in Nederland maar ik vind ze leuk dus ik doe het toch en als ik gepakt word dan is het jammer en ben ik ze kwijt en rij ik nog een keer hahahaha."quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Wat je krijgt met een totaalverbod is dat er geen enkel verkooppunt meer zal zijn in Nederland. En dat zet natuurlijk wel zoden aan de dijk als het gaat om een uitsterfbeleid. Nu haalt men een paar oliebollen, wat flessen champagne en een paar potten vuurwerk. Dat laatste wordt dan steeds minder, zal de tactiek zijn.
Tja….quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:22 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, die zijn niet meer legaal nee. Het was ook een voorbeeld.
En dinsdagavond is een legale pot van ons, gekocht in Nederland regeljesland, omgewaaid voordat we dat ding aan hebben kunnen steken. Dus tja, tja77...
Je houdt altijd een groep die naar Duitsland en België zal rijden. En natuurlijk hou je de groep cobra’s en Shells-liefhebbers net zo goed. Maar als het in Nederland in z’n geheel niet verkrijgbaar is heeft een enorme groep die het nu nog wel koopt het niet meer hebben. En de generatie daarna groeit ook weer op zonder vader of oom die potten aansteekt etc. En zo heb je kans dat die vuurwerkcultuur in ieder geval anders is dan nu.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk het ja. Maar gezien de interviews met de leden van de mensen die naar Duitsland gingen dit jaar krijg je dan dus nog meer karavanen voor vuurwerk daarnaartoe. "Ja, vuurpijlen mogen niet in Nederland maar ik vind ze leuk dus ik doe het toch en als ik gepakt word dan is het jammer en ben ik ze kwijt en rij ik nog een keer hahahaha."
Maar goed, dat zal beter en effectiever te handhaven zijn gok ik.
We hebben hem niet meer afgestoken. En waren ook niet dronken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:27 schreef tja77 het volgende:
[..]
Tja….
Een pot die hoger is dan dat die breed is, kan omvallen. Zolang dat soort dingen nog te koop zijn, kan het fout gaan. Maar als je vuurwerk afsteekt zou je zelf ook de tegenwoordigheid van geest moeten hebben om je te realiseren dat het ding om KAN vallen. Daardoor zet je hem gefixeerd tussen andere potten of zet er een lijmtang op.
Maar logisch nadenken is voor sommige een brug te ver (zeker als ze om middernacht flink wat alcohol in hun mik hebben).
Jammer dat zeikerts altijd hun zin krijgen en nu zelfs om siervuurwerk al een discussie is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.
Ik beweer nergens dat zo'n totaalverbod voor vrede op aarde zorgt en dat de jaarwisseling dan voortaan zonder incidenten verloopt. Er zullen altijd kutfiguren zijn die rottigheid uit willen halen.
Als ik capuchonjongen mag geloven hebben ze in België geen vuurwerkcultuur en is het daar een stuk rustiger met oud en nieuw. Nederlanders zijn geen Belgen natuurlijk, maar op lange termijn zie ik het wel rustiger worden hier als er een landelijk verbod komt. Mits er ook enigszins wordt gehandhaafd.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij denkt dat siervuurwerk afsteken een correlatie heeft met zwaar misdadig gedrag tegen agenten en andere hulpverleners?
Dat is tweemaal een gemiste kans.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:31 schreef Qarrad het volgende:
[..]
We hebben hem niet meer afgestoken. En waren ook niet dronken.
Dat handhaven had al veel eerder moeten gebeuren, nu loopt het uit de hand en mag niemand meer wat afsteken, zelfs geen sterretjes meer.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:40 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als ik capuchonjongen mag geloven hebben ze in België geen vuurwerkcultuur en is het daar een stuk rustiger met oud en nieuw. Nederlanders zijn geen Belgen natuurlijk, maar op lange termijn zie ik het wel rustiger worden hier als er een landelijk verbod komt. Mits er ook enigszins wordt gehandhaafd.
Dat is dus maar weer net de vraag natuurlijk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:29 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je houdt altijd een groep die naar Duitsland en België zal rijden. En natuurlijk hou je de groep cobra’s en Shells-liefhebbers net zo goed. Maar als het in Nederland in z’n geheel niet verkrijgbaar is heeft een enorme groep die het nu nog wel koopt het niet meer hebben. En de generatie daarna groeit ook weer op zonder vader of oom die potten aansteekt etc. En zo heb je kans dat die vuurwerkcultuur in ieder geval anders is dan nu.
. Je zult zien dat het verbod steeds minder effect zal hebben.quote:Papa, waarom steken wij geen vuurwerk af, de overbuurman doet het ook?
Maar als alles valt of staat bij handhaving moet je beginnen met de vrije verkoop aan banden leggen. Dat is de meest logische eerste stap en daarna komt de rest van de punten waar je aan zal moeten werken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:47 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat is dus maar weer net de vraag natuurlijk.
Degene die vuurwerk af WIL steken en zich (met tegenzin) netjes aan de regels houdt, blijft dat natuurlijk niet doen wanneer de overbuurman straffeloos zijn vuurwerk wel af kan steken.
[..]
. Je zult zien dat het verbod steeds minder effect zal hebben.
Alles staat of valt bij handhaving, en zolang dat niet gebeurt, heeft een verbod niet het gewenste effect. En handhaven is dus schieronmogelijk. Want als er 10 man buiten staan te kijken naar het vuurwerk, van wie is het dan?
Dat lijkt me dus niet, het tegenovergestelde zelfs. Alleen al omdat 'onhoudbaar' zo vaag is en daarnaast negeer je mijn punt dat zij niet objectief spreken. Het is wat anders als je zegt dat hun argumenten heel goed zijn en dat je vindt dat politici daar meer gewicht aan zouden moeten geven zodat er een meerderheid in de Tweede Kamer ontstaat voor een verbod, maar dat zie ik niet terug in je posts.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ze zeggen niet: we hebben het druk. Ze zeggen: het is op deze manier onhoudbaar. En ik denk dat we er toch wel vanuit mogen gaan dat de hulpdiensten zelf wel weten hoe het precies zit.
Dat mogen ze uiteraard vinden, maar dat maakt niet meteen dat die mening er voor de rest van de samenleving meer toe doet dan andere meningen. Er zijn genoeg argumenten voor een verbod waarbij het niet uitmaakt wie het zegt, dat is veel sterker.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Veel zorgpersoneel is geboren met een hardnekkig 'om mensen geven' en zij zien het leed dat zich elk jaar in een behoorlijke chaos afspeelt. Ja, dan kan het zijn dat ze zich om mensen bekommeren en het nogal een ding vinden dat zoveel kinderen ernstig letsel oplopen. Of ze ons 'dienen' of niet.
Nee, jij vindt dat de meest logische eerste stap.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:54 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar als alles valt of staat bij handhaving moet je beginnen met de vrije verkoop aan banden leggen. Dat is de meest logische eerste stap en daarna komt de rest van de punten waar je aan zal moeten werken.
Zodra je in Nederland geen vuurwerk kan kopen verminder je überhaupt de druk voor de hulpdiensten. Dat is toch stap 1 om de situatie weer een beetje onder controle te krijgen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:01 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, jij vindt dat de meest logische eerste stap.
Er zal eerst capaciteit moeten komen om te kunnen handhaven. Wat heb je aan een snelheidslimiet op de snelweg als er niet op toegezien wordt of die wordt nageleefd, en er geen boetes op de mat verschijnen van degene die te hard rijden? Alsof de mensen die voorheen te hard reden, zich dan aan de regels gaan houden als er toch geen gevolg aan vastzit.
Vader en zoon die een potje afsteken (en zich aan de regels houden), zijn niet het probleem, de hufters die zich misdragen moeten worden aangepakt. En dat los je niet op met dat beetje siervuurwerk dat er nog is, af te pakken van de brave burger.
Deze vraag is nu al een aantal maal gesteld: waarom is de pakkans al nihil tijdens het totaalverbod dat buiten de 8 uurtjes tijdens O&N het hele jaar door geldt? Zoals je zegt: elke knal is dan een overtreding. Het aantal gelijktijdige knallen is veel minder op die momenten en de politie heeft exponentieel veel minder gelijktijdige meldingen (van allerhande aard, ook totaal niet vuurwerkgerelateerd) te verwerken en dus meer de handen vrij.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn tienduizenden kilo's illegaal vuurwerk in beslag genomen, dus er wordt wel degelijk opgetreden. Alleen is het op de 31e vaak een lastig verhaal. Want ook legaal siervuurwerk knalt, dus waar moet je als politie je aandacht op richten als je in de verte knallen hoort?
Als vuurwerk per definitie illegaal is, is elke knal een overtreding. Dat maakt de pakkans groter.
Dat de druk op de hulpdiensten zal afnemen betwijfel ik. Ook na een verbod in Nederland zal er nog veel illegaal vuurwerk worden afgestoken. Zelfs meer illegaal dan nu, omdat er geen legale keuze meer is. En dus ook meer potentieel gevaarlijk vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zodra je in Nederland geen vuurwerk kan kopen verminder je überhaupt de druk voor de hulpdiensten. Dat is toch stap 1 om de situatie weer een beetje onder controle te krijgen.
Het IS niet te handhaven, zelfs tijdens de covid jaarwisselingen waar er 2 jaar lang GEEN vuurwerk in Nederland te koop was, kon het niet gehandhaafd worden. Politie kan dat niet, zeker omdat er ontzettend veel brandjes gesticht worden, gereld wordt enz. waar geen legaal vuurwerk bij betrokken is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zodra je in Nederland geen vuurwerk kan kopen verminder je überhaupt de druk voor de hulpdiensten. Dat is toch stap 1 om de situatie weer een beetje onder controle te krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |