Ik vind bijna 800 vuurwerkgewonden (tov 1200) een teken dat het grootste deel van de mensen het vuurwerkverbod negeerde. Er waren toen ook nog eens een pak andere maatregelen die de boel zouden moeten sussen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Flink afgestoken met flink minder incidenten. Het is ook niet zo dat het 100% gaat verdwijnen natuurlijk, een klein groepje tokkies zal je altijd houden. Er zijn ook nog enkele sportverenigingen en buurtkroegen waar de asbakken op tafel staan, bijvoorbeeld
Je zei letterlijkquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:17 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Komt hij weer aan met zijn winkeltje Alpeco. Verschrikkelijke langspeelplaat.![]()
Dat die knallen er waren, wil niet zeggen dat het toen gemeengoed was. Zoals je zelf al zegt moest men vroeger zelf nog de grens over om e.e.a. te halen, hetgeen voor veel mensen een obstakel was. En zeker voor minderjarige.
Het punt is dat het zware vuurwerk nu op de schoolpleinen verkocht worden.
Ik snap dat je het niet fijn vindt wanneer je op je fouten gewezen wordt maar dit klopte simpelweg niet. Sorry als je tere zieltje gekrenkt is.quote:Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.
Een daling van een derde is best fors, de fijnstofmetingen lieten ook een ander beeld zien. Een eventueel verbod is ook de weg van de lange adem. Als een hele generatie opgroeit zonder de vrije verkrijgbaarheid van vuurwerk wordt het ook alweer anders.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:19 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik vind bijna 800 vuurwerkgewonden (tov 1200) een teken dat het grootste deel van de mensen het vuurwerkverbod negeerde. Er waren toen ook nog eens een pak andere maatregelen die de boel zouden moeten sussen.
Jawel. Als je de huidige status wilt veranderen zul je wel moeten. Of je blijft deze vorm van een gedeeltelijk verbod + niet handhaven doorzetten maar dan verandert er precies niks.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk voor hen, maar ze zitten er wel vaker naast. Dus tenzij iemand met meer onderbouwing en iets meer logica dan bovenstaande kan komen lijkt me een excessief TOTAALVERBOD op vuurwerk geen gepaste oplossing om illegaal vuurwerk tegen te gaan.
De huidige status dat illegaal vuurwerk daadwerkelijk illegaal is bedoel je? Die status hoeft niet te veranderen natuurlijk. Er moet gewoon meer gehandhaafd worden daarop.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Als je de huidige status wilt veranderen zul je wel moeten.
Er verandert helemaal niks. De vogel is allang gevlogen. Alsof er ooit iemand wordt opgepakt die een ruit ingooit of een auto in de fik zet. Laat staan als je vuurwerk afsteekt zonder dat er materiele schade optreedt. Waarom zou je daar als politie achteraan willen gaan..quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jawel. Als je de huidige status wilt veranderen zul je wel moeten. Of je blijft deze vorm van een gedeeltelijk verbod + niet handhaven doorzetten maar dan verandert er precies niks.
Roken heeft behoorlijke consequenties voor de volksgezondheid,het afsteken van een paar vuurwerkjes heeft eigenlijk geen impact.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies dit.
Ik haalde het rookverbod in de horeca ook al aan. Was daar aanvankelijk zelf ook fel op tegen. Maar nu kun je je inderdaad niet meer voorstellen dat je een peuk mag opsteken in een restaurant of café.
Roken is de afgelopen decennia uit de openbare ruimte verdwenen, simpelweg door de regels aan te scherpen. Wie had dat 50 jaar geleden gedacht? In sci-fi films uit die tijd werd zelfs nog volop gerookt op de werkvloer. Dat is nu helemaal ondenkbaar.
Daarnaast zegt dit wel alles:quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jawel. Als je de huidige status wilt veranderen zul je wel moeten. Of je blijft deze vorm van een gedeeltelijk verbod + niet handhaven doorzetten maar dan verandert er precies niks.
https://nos.nl/artikel/25(...)s-rond-jaarwisselingquote:"De jaarwisseling is voor sommigen een vrijbrief voor anarchie en geweld, maar dat zijn niet de werkomstandigheden waarvoor je tekent als hulpverlener. Vuurwerk was ooit een mooie traditie, maar is langzaamaan verworden tot een nieuwe gewoonte van illegaal zwaar vuurwerk, vernielingen en geweld. Wanneer stopt dit?"
Eigenlijk is het andersom, zij zijn er om de samenleving te dienen. Daarom is wat zij zeggen ook niet meer waard, zij spreken vanuit hun eigen belang. Als de zorg zegt 'wij willen vuurwerkverbod' zullen ze nog steeds met goede argumenten moeten komen waarom. Dan is 'wij hebben het druk' niet sterk en is er ook weinig reden om daar zo veel gewicht aan te geven dat zij beleid kunnen gaan bepalen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:29 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Omdat een vuurwerkhandelaar een ondernemer is en de zorg/politie/brandweer vitale beroepen zijn waarop je samenleving is gebouwd.
Verbod komt er ook echt wel (2030).quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Een daling van een derde is best fors, de fijnstofmetingen lieten ook een ander beeld zien. Een eventueel verbod is ook de weg van de lange adem. Als een hele generatie opgroeit zonder de vrije verkrijgbaarheid van vuurwerk wordt het ook alweer anders.
Nogmaals ik ben niet per definitie voorstander van een verbod, steek zelf ook nog wel vuurwerk af. Maar dat verbod gaat er ooit wel komen. Omdat het eigenlijk een best achterhaalde en vrij debiele traditie is als je er wat neutraler naar kijkt.
Voor alle duidelijkheid: de politie is zelf de grootste pleitbezorger van een totaalverbod. En snap je punt hoor. Je moet qua handhaving de nodige obstakels overwinnen. Maar dat is voor mij geen reden om af te zien van een totaalverbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan hoor je alsnog 15 knallen tegelijkertijd afgaan, maar ben je altijd te laat omdat je niemand op heterdaad kan betrappen. Ga je dan hele straten oppakken? Hele families die buiten staan? Opa, Oma, pa en moe, en dan verhoren? Wie heeft er afgestoken?
quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:37 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ook was er die jaarwisseling een run op carbid. Mensen die voorgaande jaarwisselingen hun knalvertier uit vuurwerk haalde, gingen toen klooien met carbid.
Dat dus, zolang er op 31 december bij een hoop halve zielen een knop omgaat waardoor ze vervolgens alle regels aan de laars lappen en daar niet tegen opgetreden wordt, zal er NIKS veranderen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarnaast zegt dit wel alles:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)s-rond-jaarwisseling
Het probleem is helemaal niet Jan Modaal die een sierpotje afsteekt, zoals je ziet rept het hele artikel nergens over mensen die normaal vuurwerk afsteken.
Jan Modaal verbieden dat sierpotje aan te steken gaat echt niet helpen de dronken en doorgesnoven raddraaiers te doen inzien dat vernielingen en geweld tijdens O&N not done zijn. Het enige wat daar tegen helpt is keihard optreden met jarenlange gevangenisstraffen.
Ik zie een totaalverbod vooral als een soort rood-licht situatie; wordt massaal genegeerd door alles en iedereen ook al weet men dat het niet mag. Maar dan zijn we daarna wel met zijn allen GESCHOKT en VERBAASD dat het aantal incidenten tijdens O&N niet afneemt nadat we het hele land een verbod hebben opgezadeld. En daar heb ik dan wel moeite mee.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: de politie is zelf de grootste pleitbezorger van een totaalverbod. En snap je punt hoor. Je moet qua handhaving de nodige obstakels overwinnen. Maar dat is voor mij geen reden om af te zien van een totaalverbod.
Ik koester ook niet de illusie dat een totaalverbod waterdicht is. Dat zijn zulke maatregelen zelden. Mij is het te doen om de cultuurverandering die je ermee in gang zet, die moet er uiteindelijk toe leiden dat er weinig tot geen vuurwerk meer wordt afgestoken tijdens de jaarwisseling.
Je kunt er lacherig over doen, maar je wilt niet weten hoeveel mensen er een stellage (klaphamer o.i.d.) in de achtertuin hebben om carbid te laten ontploffen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja klopt, in steden als Rotterdam werd er massaal geklooid met carbid.
Ik zie vrij weinig mensen door rood licht rijden hoor (auto's dan, fietsers en voetgangers wel inderdaad).quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie een totaalverbod vooral als een soort rood-licht situatie; wordt massaal genegeerd door alles en iedereen ook al weet men dat het niet mag. Maar dan zijn we daarna wel met zijn allen GESCHOKT en VERBAASD dat het aantal incidenten tijdens O&N niet afneemt nadat we het hele land een verbod hebben opgezadeld. En daar heb ik dan wel moeite mee.
Een totaalverbod moet je ook zien als een langetermijnproject. Over een paar jaar zal door het verbod de vuurwerkcultuur wel voor een deel zijn afgebroken. Zonder die vuurwerkcultuur is de voedingsbodem voor het vervelende gedrag ook minder sterk denk ik.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: de politie is zelf de grootste pleitbezorger van een totaalverbod. En snap je punt hoor. Je moet qua handhaving de nodige obstakels overwinnen. Maar dat is voor mij geen reden om af te zien van een totaalverbod.
Ik koester ook niet de illusie dat een totaalverbod waterdicht is. Dat zijn zulke maatregelen zelden. Mij is het te doen om de cultuurverandering die je ermee in gang zet, die moet er uiteindelijk toe leiden dat er weinig tot geen vuurwerk meer wordt afgestoken tijdens de jaarwisseling.
Dan kom je waarschijnlijk vrij weinig in de grote stad? Ik zie hier dagelijks auto's voorbij flitsen die nooit oranje hebben kunnen halen, laat staan het groene licht.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zie vrij weinig mensen door rood licht rijden hoor (auto's dan, fietsers en voetgangers wel inderdaad).
Precies dit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Een totaalverbod moet je ook zien als een langetermijnproject. Over een paar jaar zal door het verbod de vuurwerkcultuur wel voor een deel zijn afgebroken. Zonder die vuurwerkcultuur is de voedingsbodem voor het vervelende gedrag ook minder sterk denk ik.
Jij denkt dat siervuurwerk afsteken een correlatie heeft met zwaar misdadig gedrag tegen agenten en andere hulpverleners?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Een totaalverbod moet je ook zien als een langetermijnproject. Over een paar jaar zal door het verbod de vuurwerkcultuur wel voor een deel zijn afgebroken. Zonder die vuurwerkcultuur is de voedingsbodem voor het vervelende gedrag ook minder sterk denk ik.
Veel zorgpersoneel is geboren met een hardnekkig 'om mensen geven' en zij zien het leed dat zich elk jaar in een behoorlijke chaos afspeelt. Ja, dan kan het zijn dat ze zich om mensen bekommeren en het nogal een ding vinden dat zoveel kinderen ernstig letsel oplopen. Of ze ons 'dienen' of niet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Eigenlijk is het andersom, zij zijn er om de samenleving te dienen. Daarom is wat zij zeggen ook niet meer waard, zij spreken vanuit hun eigen belang. Als de zorg zegt 'wij willen vuurwerkverbod' zullen ze nog steeds met goede argumenten moeten komen waarom. Dan is 'wij hebben het druk' niet sterk en is er ook weinig reden om daar zo veel gewicht aan te geven dat zij beleid kunnen gaan bepalen.
Maar leg nou eens uit hoe je van een vuurwerk afstekende goede burger gaat naar relschoppend auto-in-de-brand-stekende tuig, en hoe denk je dat die gaan stoppen met het in de fik steken van auto's en andere vernielingen aanbrengen tijdens O&N omdat er geen vuurwerk meer afgestoken gaat worden?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies dit.
Je moet niet verwachten dat als we morgen een totaalverbod invoeren de komende jaarwisseling dan rustig en vuurwerkvrije verloopt. Zoals jij terecht aangeeft: die cultuurverandering neemt jaren in beslag.
Dat laatste valt dan weer te betwijfelen, koninginnenacht was ook altijd zonder vuurwerk, maar soms met evenveel onrust. Het is op dat soort dagen wel iets makkelijker mensen oppakken. En er lopen heel wat minder mensen en kinderen letsel op.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |