https://www.rijnmond.nl/n(...)-kwijt-door-vuurwerkquote:'Jongen in 's-Gravendeel raakt negen vingers kwijt door vuurwerk'
Op de Vlasakker in 's-Gravendeel is vanmiddag een jongen ernstig gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk. Volgens ooggetuigen is het slachtoffer ongeveer 17 jaar en heeft hij negen vingers verloren.
De politie kent die verhalen, maar kan ze niet bevestigen. De traumahelikopter landde in 's-Gravendeel om eerste hulp te verlenen. Het toestel heeft de jongen daarna naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht.
Agenten waren in het dorpje in de Hoeksche Waard bezig met het afhandelen van een klein brandje. Iemand sprak ze aan en vertelde van het gewonde slachtoffer.
Burgemeester Erik van Heijningen van Hoeksche Waard - waar 's-Gravendeel onder valt - had vooraf opgeroepen om het rustig te houden met de jaarwisseling.
Oke nouja fijn dat ze het aangeven, helaas wordt er 0,0 aan gedaan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws/nieuws/artikel/5418612/diabetes-bij-kinderen-type-2-overgewicht-obesitas-bloedsuiker
Dit bedoel ik nu met verhaardagpraat. Het is makkelijk om te roepen, maar als je een beetje had nagedacht zijn die mensen juist wel bezorgd over te dikke mensen. Logisch toch?
Er wordt wel wat aan gedaan, maar goed blijkbaar gaat het je niet om feiten maar om hyperbolen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Oke nouja fijn dat ze het aangeven, helaas wordt er 0,0 aan gedaan.
En dat is ook prima, laat mensen lekker zelf besluiten als ze viesdik willen zijn
We verbieden ook geen auto's omdat er jaarlijks zoveel mensen zich doodrijden.
Wat wordt eraan gedaan dan?quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:41 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Er wordt wel wat aan gedaan, maar goed blijkbaar gaat het je niet om feiten maar om hyperbolen.
Ojawel, zo wordt er gekeken wat er allemaal in het eten zit, zijn er programma's opgestart om kinderen meer te laten bewegen, veel scholen geven kinderen gezonde lunch elke dag, enz.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:41 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Wat wordt eraan gedaan dan?
Is gezonder voedsel al goedkoper dan ongezonde rommel? Nee
Wordt het gestimuleerd om gezond te eten op één of andere manier? Nee
Is het voor mensen met weinig te makken, makkelijker om ongezond te eten dan andersom? Nee, het is duurder om gezond te eten.
'Iets minder zwaar ' is natuurlijk dom gelul. Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Typisch Nederlands zou je het bijna kunnen noemen, de overlast was vroeger veel groter alleen met iets minder zwaar vuurwerk.
Alle incidenten worden nu extreem uitvergroot door (social) media
Vroeger had je ook gewoon shells en was het illegale spul net zo goed ruim verkrijgbaar.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:02 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
'Iets minder zwaar ' is natuurlijk dom gelul. Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.
Daarnaast zit het hem er ook vooral in hoe eenvoudig het te verkrijgen is tegenwoordig.
Auto's hebben natuurlijk een iets ander functie dan vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Oke nouja fijn dat ze het aangeven, helaas wordt er 0,0 aan gedaan.
En dat is ook prima, laat mensen lekker zelf besluiten als ze viesdik willen zijn
We verbieden ook geen auto's omdat er jaarlijks zoveel mensen zich doodrijden.
Leuk voor hen, maar ze zitten er wel vaker naast. Dus tenzij iemand met meer onderbouwing en iets meer logica dan bovenstaande kan komen lijkt me een excessief TOTAALVERBOD op vuurwerk geen gepaste oplossing om illegaal vuurwerk tegen te gaan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 09:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nogmaals denken de hulpdiensten zelf van wel. De zorg heeft dat al meerdere keren aangegeven in verschillende artikelen/interviews.
Je blijft al het vuurwerk op 1 hoop gooien. Maak gewoon eens onderscheid tussen siervuurwerk en illegaal knalvuurwerk a la cobras, daar waar het echte probleem zit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Auto's hebben natuurlijk een iets ander functie dan vuurwerk.
Nee, de distributiekanalen van tegenwoordig zijn vele malen groter. Of denk je echt dat je vroeger een telefoonnummer kon bellen en ze het per pakket post opstuurden, zoals je nu wel kan doen via social media bv?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Vroeger had je ook gewoon shells en was het illegale spul net zo goed ruim verkrijgbaar.
Mijn standpunt is helder, heb ook onderbouwd waarom ik vind wat ik vind. Je hoeft het er niet mee eens te zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je blijft al het vuurwerk op 1 hoop gooien. Maak gewoon eens onderscheid tussen siervuurwerk en illegaal knalvuurwerk a la cobras, daar waar het echte probleem zit.
En ook daar allerlei maatregelen om het zo veilig mogelijk te maken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Auto's hebben natuurlijk een iets ander functie dan vuurwerk.
Techniek is anders, maar er wordt nu echt niet 20 keer meer afgestoken dan in bijvoorbeeld de jaren 90 of begin deze eeuw. Complete onzinquote:Op donderdag 2 januari 2025 12:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De techniek en de schaal zijn nu 20x zo groot dan vroeger.
Dat handhaven bij een totaalverbod is ook een wassen neus. Wat denkt men dat er gaat gebeuren als men savonds in het donker vuurwerk gaat afsteken? Dat men dan niet meer de eerstvolgende steeg in gaat? Je gaat ook geen achtervolging inzetten alleen omdat iemand een vuurpijl afsteekt lijkt mij?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je blijft al het vuurwerk op 1 hoop gooien. Maak gewoon eens onderscheid tussen siervuurwerk en illegaal knalvuurwerk a la cobras, daar waar het echte probleem zit.
Het gaat helemaal niet om winnen, ik heb je gisteren al verteld dat het nogal kortzichtig is om legaal vuurwerk en illegaal vuurwerk in hetzelfde kamp te stouwen en dan maar daarom een totaalverbod op het 1 te willen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn standpunt is helder, heb ook onderbouwd waarom ik vind wat ik vind. Je hoeft het er niet mee eens te zijn.
En wees gerust, jij zit in het winnende kamp. Een totaalverbod (waar ik dus voorstander van ben) komt er voorlopig niet.
Bullshit, shells worden al -tig jaar geschoten, 20-30 jaar geleden reed je naar Alpeco in België en kon je daar legaal shells op de kop tikken. Er waren toen ook al gigavlinders (formaat colablikje). De lawinepijlen van toen (extrem blitzknalrakete) waren een stuk zwaarder dan die van vandaag de dag (Zink 901).quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:02 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
'Iets minder zwaar ' is natuurlijk dom gelul. Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.
Daarnaast zit het hem er ook vooral in hoe eenvoudig het te verkrijgen is tegenwoordig.
Legaal of illegaal vuurwerk, het is beiden onderdeel van dezelfde cultuur en traditie. Zwaar spul afknallen is niet toegestaan, maar het is genormaliseerd omdat we een afsteekcultuur kennen. Je kunt het probleem naar mijn idee daardoor alleen wegnemen door de complete vuurwerkcultuur in ons land te veranderen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om winnen, ik heb je gisteren al verteld dat het nogal kortzichtig is om legaal vuurwerk en illegaal vuurwerk in hetzelfde kamp te stouwen en dan maar daarom een totaalverbod op het 1 te willen.
Je bent niet de enige die dat doet, maar het getuigt verre van het strijden met een open vizier, want je weet zelf ook dondersgoed dat die argumentatie van geen kant klopt.
En ondertussen doen we door het focussen op legaal vuurwerk helemaal niks aan het echte probleem, waardoor we volgend jaar weer gaan janken dat er wel 17 hele oogtraumas binnen zijn gekomen op een populatie van 18 miljoen, terwijl het echte probleem zit in het feit dat politie en brandweer met handgranaten worden bekogeld.
Focus je daar nou eens op als politiek zijnde ipv dit geneuzel over cakes en grondbloemen.
Nou sorry, ik heb dit jaar klappen gehoord, zo enorm zoals ik ze nooit heb gehoord. Ik ben niet snel bang, maar nu kreeg ik het wel even te pakken, bij mij rammelden de ruiten. Volgend jaar vliegen ze er waarschijnlijk uit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Bullshit, shells worden al -tig jaar geschoten, 20-30 jaar geleden reed je naar Alpeco in België en kon je daar legaal shells op de kop tikken. Er waren toen ook al gigavlinders (formaat colablikje). De lawinepijlen van toen (extrem blitzknalrakete) waren een stuk zwaarder dan die van vandaag de dag (Zink 901).
Er waren -tig verschillende soorten strijkers, pantzerfausten enz. de vuurpijlen waren formaar 1,5 literfles.
Vroeger reed je naar Alpeco of naar wapenhandel Frank? in Lommel, het spul dat je daar kon krijgen was net zo zwaar als wat je nu onder de toonbank in Polen kunt krijgen. Je kon daar gewoon 6 inch shells kopen zonder dat er een haan naar kraaide. Een cobra 8 is kinderspel vergeleken met de explosieve kracht van een 6 inch shell.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, de distributiekanalen van tegenwoordig zijn vele malen groter. Of denk je echt dat je vroeger een telefoonnummer kon bellen en ze het per pakket post opstuurden, zoals je nu wel kan doen via social media bv?
De techniek en de schaal zijn nu 20x zo groot dan vroeger.
En er is geen greintje bewijs dat dat gaat gebeuren op basis van een cultuuromslag die minimaal 20 jaar zal duren. Wishful thinking dus, waarop de politiek dan beleid zou moeten voeren. Slecht idee.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Legaal of illegaal vuurwerk, het is beiden onderdeel van dezelfde cultuur en traditie. Zwaar spul afknallen is niet toegestaan, maar het is genormaliseerd omdat we een afsteekcultuur kennen. Je kunt het probleem naar mijn idee daardoor alleen wegnemen door de complete vuurwerkcultuur in ons land te veranderen.
En dat doet dan BOEM! Dat zal een heel goed gevoel geven. En dan gooit de volgende het op een andere plek, zegt het weer BOEM! De volgende denkt, ja dat kan harder en die gooit het in een tunneltje, BOEMboemboem! Stukkie verder staat een mooie prullenbak, wat voor geluid zou dat maken? Je raadt het misschien al: BOEM!quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Bullshit, shells worden al -tig jaar geschoten, 20-30 jaar geleden reed je naar Alpeco in België en kon je daar legaal shells op de kop tikken. Er waren toen ook al gigavlinders (formaat colablikje). De lawinepijlen van toen (extrem blitzknalrakete) waren een stuk zwaarder dan die van vandaag de dag (Zink 901).
Er waren -tig verschillende soorten strijkers, pantzerfausten enz. de vuurpijlen waren formaar 1,5 literfles.
Ik hoef ook geen verbod, maar dat vond ik van roken in de trein al stom. Toch, achteraf gezien kan ik mij niet meer voorstellen dat mensen gaan roken in een trein.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En er is geen greintje bewijs dat dat gaat gebeuren op basis van een cultuuromslag die minimaal 20 jaar zal duren. Wishful thinking dus, waarop de politiek dan beleid zou moeten voeren. Slecht idee.
Het is altijd lastig om te voorspellen hoe zoiets uitpakt. Ik ben het met je eens dat zo'n cultuurslag jaren in beslag neemt. Maar ik zie dat niet als een probleem, je moet namelijk ergens beginnen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En er is geen greintje bewijs dat dat gaat gebeuren op basis van een cultuuromslag die minimaal 20 jaar zal duren. Wishful thinking dus, waarop de politiek dan beleid zou moeten voeren. Slecht idee.
Ja, maar we hebben roken ook niet volledig verboden in Nederland. Als we de argumentatie moeten volgen dat een verbod nodig is om een cultuuromslag te bewerkstelligen, dan kunnen we prima beginnen met per direct roken, drugs, alcohol en fastfood volledig te verbieden op straffe van torenhoge boetes. Allemaal stuk voor stuk vele malen schadelijker voor de gezondheid dan het vuurwerkmisbruik.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik hoef ook geen verbod, maar dat vond ik van roken in de trein al stom. Toch, achteraf gezien kan ik mij niet meer voorstellen dat mensen gaan roken in een trein.
Precies dit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik hoef ook geen verbod, maar dat vond ik van roken in de trein al stom. Toch, achteraf gezien kan ik mij niet meer voorstellen dat mensen gaan roken in een trein.
Knutselprojecten buiten beschouwing gelaten…quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:28 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Nou sorry, ik heb dit jaar klappen gehoord, zo enorm zoals ik ze nooit heb gehoord. Ik ben niet snel bang, maar nu kreeg ik het wel even te pakken, bij mij rammelden de ruiten. Volgend jaar vliegen ze er waarschijnlijk uit.
Jij mag daar gerust voor pleiten. Ik neem genoegen met een totaalverbod op vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, maar we hebben roken ook niet volledig verboden in Nederland. Als we de argumentatie moeten volgen dat een verbod nodig is om een cultuuromslag te bewerkstelligen, dan kunnen we prima beginnen met per direct roken, drugs, alcohol en fastfood volledig te verbieden op straffe van torenhoge boetes. Allemaal stuk voor stuk vele malen schadelijker voor de gezondheid dan het vuurwerkmisbruik.
Die groep die-hards zie ik echt niet kleiner worden dan de groep nu ook al massaal de wet aan de laars lapt. Dus dan heb je effectief legaal vuurwerk de nek omgedraaid maar hou je het probleem van de harde kern die agenten aanvallen tijdens oud en nieuw maar ben je wel 20 jaar verder.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is altijd lastig om te voorspellen hoe zoiets uitpakt. Ik ben het met je eens dat zo'n cultuurslag jaren in beslag neemt. Maar ik zie dat niet als een probleem, je moet namelijk ergens beginnen.
De overgrote meerderheid van de Nederlanders is gezagstrouw. Deze mensen gaan niet massaal vuurwerk inkopen in het buitenland of via schimmige websites als er sprake is van een totaalverbod. Wat overblijft is een omvangrijke groep die hards. Naarmate de tijd vordert en het totaalverbod ingeburgerd raakt zal die groep naar mijn idee steeds kleiner worden.
Maar zo'n totaalverbod is helaas nog heel ver weg.
Misschien kunnen we dan instellen dat het alleen thuis mag.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, maar we hebben roken ook niet volledig verboden in Nederland. Als we de argumentatie moeten volgen dat een verbod nodig is om een cultuuromslag te bewerkstelligen, dan kunnen we prima beginnen met per direct roken, drugs, alcohol en fastfood volledig te verbieden op straffe van torenhoge boetes. Allemaal stuk voor stuk vele malen schadelijker voor de gezondheid dan het vuurwerkmisbruik.
Nou ja ik verbaas me dat je diezelfde retoriek dus niet toepast bij onderwerpen waar je meer sympathie mee hebt, danwel zelf nuttigt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij mag daar gerust voor pleiten. Ik neem genoegen met een totaalverbod op vuurwerk.
Ik kan me de rechtzaken nog wel herinneren. Wij willen roken in de kroeg/restaurant.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies dit.
Ik haalde het rookverbod in de horeca ook al aan. Was daar aanvankelijk zelf ook fel op tegen. Maar nu kun je je inderdaad niet meer voorstellen dat je een peuk mag opsteken in een restaurant of café.
Roken is de afgelopen decennia uit de openbare ruimte verdwenen, simpelweg door de regels aan te scherpen. Wie had dat 50 jaar geleden gedacht? In sci-fi films uit die tijd werd zelfs nog volop gerookt op de werkvloer. Dat is nu helemaal ondenkbaar.
Fijn maar wat moet ik met die info?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:37 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En dat doet dan BOEM! Dat zal een heel goed gevoel geven. En dan gooit de volgende het op een andere plek, zegt het weer BOEM! De volgende denkt, ja dat kan harder en die gooit het in een tunneltje, BOEMboemboem! Stukkie verder staat een mooie prullenbak, wat voor geluid zou dat maken? Je raadt het misschien al: BOEM!
Ik snap echt wel dat knallen veel fun kan bieden voor de gemiddelde puber, ik snap alleen de ouders niet die het aan hun pubers geven. Ieder zijn ding, dat zeker. Ik doe vast weer dingen die jij niet begrijpt, maar ik doe weinig dingen waar je een ander blijvende schade mee kan aanrichten.
Waarom zou ik daar niet selectief in kunnen zijn?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou ja ik verbaas me dat je diezelfde retoriek dus niet toepast bij onderwerpen waar je meer sympathie mee hebt, danwel zelf nuttigt.
Nogmaals, dat is een loze aanname.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is altijd lastig om te voorspellen hoe zoiets uitpakt. Ik ben het met je eens dat zo'n cultuurslag jaren in beslag neemt. Maar ik zie dat niet als een probleem, je moet namelijk ergens beginnen.
De overgrote meerderheid van de Nederlanders is gezagstrouw. Deze mensen gaan niet massaal vuurwerk inkopen in het buitenland of via schimmige websites als er sprake is van een totaalverbod. Wat overblijft is een omvangrijke groep die hards. Naarmate de tijd vordert en het totaalverbod ingeburgerd raakt zal die groep naar mijn idee steeds kleiner worden.
Maar zo'n totaalverbod is helaas nog heel ver weg.
Dat kan ik alleen maar prijzen. En ik snap ook dat je niet wil dat de goede onder de kwade lijden, maar je zou ook kunnen stellen dat het nu ook het geval is, waarbij goede mensen schade ondervinden door kwade mensen, om het even zwart-wit te stellen. Maar nogmaals, ik zette het wat kinderachtig neer, maar heb wel respect voor mensen die niets slopen. Helaas zijn er altijd genoeg pubers geweest (ook toen ik jong was) die wel steeds creatiever werden met hun vuurwerk, vaak totdat een van hun matties gewond raakt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:46 schreef tja77 het volgende:
[..]
Fijn maar wat moet ik met die info?
Ik steek die zooi niet meer af en beperk me enkel tot legaal vuurwerk. Daarnaast heb ik vroeger met illegaal vuurwerk nooit wat gesloopt.
Omdat het een tikkie hypocriet overkomt hè.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zou ik daar niet selectief in kunnen zijn?
Er valt best iets te zeggen voor een alcoholverbod, ben daar alleen geen voorstander van. Hetzelfde geldt voor de andere voorbeelden die je noemt.
Ja, als mijn buurman aan mensenhandel doet, ga ik niet de mensenhandel in. Gewoon omdat ik weet dat het niet mag, ondanks de baten ervan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is een loze aanname.
Als er niet gehandhaaft wordt en de vuurwerkliefhebber ziet tijdens het verbod de buurman ongestraft z’n Belgische vuurwerk de lucht inpompen, dan gaat die groep juist groter worden. Waarom zou ik me aan de regeltjes houden, als de buurman dat ook niet doet?
Wat een flauwekul, maar een hele kleine groep tokkies heeft zin om naar Belgie te rijdenquote:Op donderdag 2 januari 2025 12:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Als er niet gehandhaaft wordt en de vuurwerkliefhebber ziet tijdens het verbod de buurman ongestraft z’n Belgische vuurwerk de lucht inpompen, dan gaat die groep juist groter worden. Waarom zou ik me aan de regeltjes houden, als de buurman dat ook niet doet?
Jij onderschat lichtelijk hoeveel Nederlanders hun vuurwerk in het buitenland kopen (nu al).quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat een flauwekul, maar een hele kleine groep tokkies heeft zin om naar Belgie te rijden
Zo’n verbod zie ik ook alleen maar werken als je het samen met Duitsland bijvoorbeeld invoert, waar dezelfde discussie wordt gevoerd
Natuurlijk is het een aanname, zonder een daadwerkelijk verbod beschik ik immers niet over hard bewijs.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:49 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, omdat ze een verbod negeren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:53 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jij onderschat lichtelijk hoeveel Nederlanders hun vuurwerk in het buitenland kopen (nu al).
Waarom zijn dat tokkies? Omdat ze anders zijn dan jij?
Godver wat een absurde vergelijking…quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:51 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, als mijn buurman aan mensenhandel doet, ga ik niet de mensenhandel in. Gewoon omdat ik weet dat het niet mag, ondanks de baten ervan.
Wat voor illegaals dan ook.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:54 schreef tja77 het volgende:
[..]
Godver wat een absurde vergelijking…
Mensenhandel met vuurwerk afsteken.
Elke vorm van knalvuurwerk nu is al illegaal, dus geen idee hoe je erbij komt dat er niet strenger gehandhaaft kan worden, het is de politie die wekenlang niet of nauwelijks optreed en dat gaat niet zo snel veranderen bij een totaalverbod. Het is onwil.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een aanname, zonder een daadwerkelijk verbod beschik ik immers niet over hard bewijs.
Maar zoals ik al aangaf: de overgrote meerderheid van NL'ers is gezagstrouw, zal zich netjes aan een verbod houden. Ook werp je een drempel op wanneer mensen hun vuurwerk in het buitenland moeten halen (met het risico dat je wordt aangehouden bij de grens). De doorsnee burger heeft helemaal geen zin in al dat gedoe.
En wie zegt dat er niet strenger wordt gehandhaafd in het geval van een totaalverbod? In dat scenario is elk stuk vuurwerk illegaal. Zie je mensen afsteken, dan zijn ze per definitie in overtreding. Dat is nu niet geval. Daardoor wordt het makkelijker om overtreders aan te pakken.
Dus mensen die een keer te hard rijden in het verkeer zijn ook tokkies? Iedereen die wel eens iets doet wat niet mag, zijn allemaal tokkies?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, omdat ze een verbod negeren.
Daar gaan we weer, dat de politie niets of nauwelijks iets doet is je reinste onzin.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Elke vorm van knalvuurwerk nu is al illegaal, dus geen idee hoe je erbij komt dat er niet strenger gehandhaaft kan worden, het is de politie die wekenlang niet of nauwelijks optreed en dat gaat niet zo snel veranderen bij een totaalverbod.
Lees mijn bijdragen voor de grap eens terug. Ik heb het letterlijk nergens over 'hulpverleners of de belasting op de gezondheidszorg'.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat het een tikkie hypocriet overkomt hè.
Alcohol, drugs en roken maken per jaar vele malen meer slachtoffers danwel veroorzaakt vele malen meer overlast dan illegaal vuurwerk danwel kost het onze hulpverleners vele malen meer werk.
Toch pleit je bij lange na niet zo hard voor diezelfde ingrijpende maatregelen als bij vuurwerk. Je doet het dus niet voor de hulpverleners, of de belasting op de gezondheidszorg, of enige andere vorm van sympathie richting de mensen die hiermee te dealen hebben. Tis puur omdat je vuurwerk niks vind dat je dit soort zaken erbij sleept
Ja, zo kun je alles goedpraten. Er zijn genoeg tokkies die een hufter zijn in het verkeer ja.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:56 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dus mensen die een keer te hard rijden in het verkeer zijn ook tokkies? Iedereen die wel eens iets doet wat niet mag, zijn allemaal tokkies?
Omdat er nu geen capaciteit is en er geen prioriteit ligt?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een aanname, zonder een daadwerkelijk verbod beschik ik immers niet over hard bewijs.
Maar zoals ik al aangaf: de overgrote meerderheid van NL'ers is gezagstrouw, zal zich netjes aan een verbod houden. Ook werp je een drempel op wanneer mensen hun vuurwerk in het buitenland moeten halen (met het risico dat je wordt aangehouden bij de grens). De doorsnee burger heeft helemaal geen zin in al dat gedoe.
En wie zegt dat er niet strenger wordt gehandhaafd in het geval van een totaalverbod? In dat scenario is elk stuk vuurwerk illegaal. Zie je mensen afsteken, dan zijn ze per definitie in overtreding. Dat is nu niet geval. Daardoor wordt het makkelijker om overtreders aan te pakken.
Oké, geef me even een lijst van het aantal relschoppers dat sinds oud en nieuw opgepakt, danwel berecht is door supersnelrecht.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daar gaan we weer, dat de politie niets of nauwelijks iets doet is je reinste onzin.
Ik praat niks goed, maar de link vuurwerk —> tokkie wordt te pas en te onpas gemaakt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:57 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, zo kun je alles goedpraten. Er zijn genoeg tokkies die een hufter zijn in het verkeer ja.
Waar gaat dit nu weer over, ze hebben op zo'n avond heel veel mensen in dienst en die zijn de hele tijd bezig. Dat jij even makkelijk stelt dat ze niets doen doet daar niets aan af. Volgens mij snap jij politiewerk niet helemaal. Dat is prima, maar het draait wel om meer dan 'mensen oppakken en straffen uitdelen', waarvan het laatste door het OM gebeurd.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oké, geef me even een lijst van het aantal relschoppers dat sinds oud en nieuw opgepakt, danwel berecht is door supersnelrecht.
Ik hoor overal dat er hele veldslagen zijn gevoerd en dat de politie voortdurend bekogeld is door relschoppers en andere lui, dus ik ga er vanuit dat er duizenden arrestaties en veroordelingen met jarenlange celstraffen nu aankomen.
Er zijn tienduizenden kilo's illegaal vuurwerk in beslag genomen, dus er wordt wel degelijk opgetreden. Alleen is het op de 31e vaak een lastig verhaal. Want ook legaal siervuurwerk knalt, dus waar moet je als politie je aandacht op richten als je in de verte knallen hoort?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Elke vorm van knalvuurwerk nu is al illegaal, dus geen idee hoe je erbij komt dat er niet strenger gehandhaaft kan worden, het is de politie die wekenlang niet of nauwelijks optreed en dat gaat niet zo snel veranderen bij een totaalverbod. Het is onwil.
Het gaat dan ook wel erg vaak samen, net als dat dit met roken zo is. Dat er dan ook een aantal mensen in hogere klasse het doen maakt roken dan niet minder tokkiequote:Op donderdag 2 januari 2025 12:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik praat niks goed, maar de link vuurwerk —> tokkie wordt te pas en te onpas gemaakt.
Beetje kinderachtig.
Nee, vuurwerk hoeft geen tokkie te zijn. Kilo's vuurwerk via illegaal circuit in je huis halen wel. Mensen die van trainingspakken houden hoeven geen tokkie te zijn, mensen die het kopen nadat het gevallen is van de vrachtwagen wel.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik praat niks goed, maar de link vuurwerk —> tokkie wordt te pas en te onpas gemaakt.
Beetje kinderachtig.
Legaal siervuurwerk gaat de lucht in met glitters enzo hè, ik weet dat de gemiddelde politieagent een mbo opleiding heeft gevolgd maar ga ervanuit dat ze het onderscheid tussen een knal op de grond en een knal in de lucht toch wel kunnen waarnemen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn tienduizenden kilo's illegaal vuurwerk in beslag genomen, dus er wordt wel degelijk opgetreden. Alleen is het op de 31e vaak een lastig verhaal. Want ook legaal siervuurwerk knalt, dus waar moet je als politie je aandacht op richten als je in de verte knallen hoort?
Als vuurwerk per definitie illegaal is, is elke knal een overtreding. Dat maakt de pakkans groter.
Ja, misschien zouden we dit soort dingen illegaal moeten maken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:02 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, vuurwerk hoeft geen tokkie te zijn. Kilo's vuurwerk via illegaal circuit in je huis halen wel. Mensen die van trainingspakken houden hoeven geen tokkie te zijn, mensen die het kopen nadat het gevallen is van de vrachtwagen wel.
Nou en dan rijd je de straat in en pak je meteen die persoon op. Want, het geluid vanuit de verte vertelt precies wie het was. Die persoon zegt ook 'ja, je hebt gelijk agent, ik was het' en dan helpen zijn vrienden hem mee het politiebusje in. Hier heeft men de tijd voor, want er zijn verder geen andere meldingen waarbij de nood hoger is. Daarna gaan de agenten eens aan een heerlijke bak koffie.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Legaal siervuurwerk gaat de lucht in met glitters enzo hè, ik weet dat de gemiddelde politieagent een mbo opleiding heeft gevolgd maar ga ervanuit dat ze het onderscheid tussen een knal op de grond en een knal in de lucht toch wel kunnen waarnemen.
Er waren een paar grote steden met een afsteekverbod, daarvoor gold hetzelfde “elke knal is een overtreding” maar ook in die steden was geen mankracht/prioriteit voor handhaving. Zie ook de periode tijdens covid, geen handhaving, geen prioriteit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er zijn tienduizenden kilo's illegaal vuurwerk in beslag genomen, dus er wordt wel degelijk opgetreden. Alleen is het op de 31e vaak een lastig verhaal. Want ook legaal siervuurwerk knalt, dus waar moet je als politie je aandacht op richten als je in de verte knallen hoort?
Als vuurwerk per definitie illegaal is, is elke knal een overtreding. Dat maakt de pakkans groter.
Ja, de politie is vooral heel druk bezig met niet-vuurwerk gerelateerde zaken op oudejaarsnacht, zoals brandstichting, openbaar geweldpleging, berovingen en dat soort zaken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Waar gaat dit nu weer over, ze hebben op zo'n avond heel veel mensen in dienst en die zijn de hele tijd bezig. Dat jij even makkelijk stelt dat ze niets doen doet daar niets aan af. Volgens mij snap jij politiewerk niet helemaal. Dat is prima, maar het draait wel om meer dan 'mensen oppakken en straffen uitdelen', waarvan het laatste door het OM gebeurd.
Dat zeg ik toch, maar iemand die dat willens en wetens negeert valt dan onder de noemer tokkie.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, misschien zouden we dit soort dingen illegaal moeten maken.
Oh wacht.
Welke persoon pak je op? Er staan er wel 25 buiten misschien.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nou en dan rijd je de straat in en pak je meteen die persoon op. Want, het geluid vanuit de verte vertelt precies wie het was. Die persoon zegt ook 'ja, je hebt gelijk agent, ik was het' en dan helpen zijn vrienden hem mee het politiebusje in. Hier heeft men de tijd voor, want er zijn verder geen andere meldingen waarbij de nood hoger is. Daarna gaan de agenten eens aan een heerlijke bak koffie.
Zie de praktijk:quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Legaal siervuurwerk gaat de lucht in met glitters enzo hè, ik weet dat de gemiddelde politieagent een mbo opleiding heeft gevolgd maar ga ervanuit dat ze het onderscheid tussen een knal op de grond en een knal in de lucht toch wel kunnen waarnemen.
Die shell waar die jongen aan overleed is ook siervuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja wel praktisch zo’n afsteekverbod terwijl je het op elke straathoek kan halenquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er waren een paar grote steden met een afsteekverbod, daarvoor gold hetzelfde “elke knal is een overtreding” maar ook in die steden was geen mankracht/prioriteit voor handhaving. Zie ook de periode tijdens covid, geen handhaving, geen prioriteit.
Ja want op het vuurwerk staat immers met grote letters “ik ben afgestoken door Jan”quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nou en dan rijd je de straat in en pak je meteen die persoon op. Want, het geluid vanuit de verte vertelt precies wie het was. Die persoon zegt ook 'ja, je hebt gelijk agent, ik was het' en dan helpen zijn vrienden hem mee het politiebusje in. Hier heeft men de tijd voor, want er zijn verder geen andere meldingen waarbij de nood hoger is. Daarna gaan de agenten eens aan een heerlijke bak koffie.
Nogmaals, voor mij hoeft het niet verboden te worden. Verder kan ik moeilijk mijn ogen sluiten wat dit allemaal teweeg brengt voor hulpdiensten en bijvoorbeeld dieren. Het hoeft toch niet het een of het ander te zijn, Je kunt prima van vuurwerk houden, maar wel je proberen te verdiepen in wat zo'n avond allemaal voor gevolgen geeft en hoe je dat allemaal organiseert en uitvoert. Daarin vind ik je te makkelijk roepen dat de politie niets doet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, de politie is vooral heel druk bezig met niet-vuurwerk gerelateerde zaken op oudejaarsnacht, zoals brandstichting, openbaar geweldpleging, berovingen en dat soort zaken.
Dus kan iemand nu nog 1 keer uitleggen hoe dit allemaal op magische wijze weg gaat als we massaal vuurwerk gaan verbieden zodat Jan Modaal geen cake meer kan afschieten voor zijn huis ?
Precies, dat zeg ik. Lees die comment met een sarcastische toon.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welke persoon pak je op? Er staan er wel 25 buiten misschien.
Nogmaals, handhaving is wat mij betreft ook slechts een onderdeel. Je doet ook een beroep op de burger zelf, je gaat ervan uit dat zij zich aan de wet houden wanneer een totaalverbod wordt ingevoerd. En de overgrote meerderheid zal dat ook doen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:05 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er waren een paar grote steden met een afsteekverbod, daarvoor gold hetzelfde “elke knal is een overtreding” maar ook in die steden was geen mankracht/prioriteit voor handhaving. Zie ook de periode tijdens covid, geen handhaving, geen prioriteit.
Ook in de jaren dat er een verkoopverbod was (tijdens covid) was er volop vuurwerk dat werd afgestoken zonder handhaving.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Die shell waar die jongen aan overleed is ook siervuurwerk.
[..]
Ja wel praktisch zo’n afsteekverbod terwijl je het op elke straathoek kan halen
Een beetje hetzelfde geweldige idee als de verkoop van softdrugs legaliseren maar de productie en inkoop illegaal maken.
Lees het nu eens met sarcastische toon.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:07 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ja want op het vuurwerk staat immers met grote letters “ik ben afgestoken door Jan”
En dan hoor je alsnog 15 knallen tegelijkertijd afgaan, maar ben je altijd te laat omdat je niemand op heterdaad kan betrappen. Ga je dan hele straten oppakken? Hele families die buiten staan? Opa, Oma, pa en moe, en dan verhoren? Wie heeft er afgestoken?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zie de praktijk:
Je staat op oudejaarsavond in een stad of dorp. Uit elke hoek komen knallen, de een harder dan de ander. Soms zie je in de verte glitters, soms hoor je alleen een knal.
Omdat het overal gebeurt is het lastig keuzes maken als politie: waar rijd je heen?
Is het vuurwerk in z'n geheel verboden, dan is die keuze stukken makkelijker. Dan pak je iedereen aan die iets ziet afsteken.
Flink afgestoken met flink minder incidenten. Het is ook niet zo dat het 100% gaat verdwijnen natuurlijk, een klein groepje tokkies zal je altijd houden. Er zijn ook nog enkele sportverenigingen en buurtkroegen waar de asbakken op tafel staan, bijvoorbeeldquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:10 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ook in de jaren dat er een verkoopverbod was (tijdens covid) was er volop vuurwerk dat werd afgestoken zonder handhaving.
Als vuurwerk om de verkeerde reden wordt verboden (lees afgepakt van de brave burger die het met goed fatsoen afsteekt) vraag ik me af of die steun wel gaat komen. Zeker omdat de grootste teringzooi bij oud op nieuw NIET de oorzaak is van hetgeen wordt afgepakt van die brave burger.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, handhaving is wat mij betreft ook slechts een onderdeel. Je doet ook een beroep op de burger zelf, je gaat ervan uit dat zij zich aan de wet houden wanneer een totaalverbod wordt ingevoerd. En de overgrote meerderheid zal dat ook doen.
Vanuit die startpositie ga je verder, in de verwachting dat de steun voor vuurwerk elk jaar stukje bij beetje afbrokkelt, totdat er uiteindelijk nauwelijks meer afstekers zijn.
Komt hij weer aan met zijn winkeltje Alpeco. Verschrikkelijke langspeelplaat.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:33 schreef tja77 het volgende:
[..]
Vroeger reed je naar Alpeco of naar wapenhandel Frank? in Lommel, het spul dat je daar kon krijgen was net zo zwaar als wat je nu onder de toonbank in Polen kunt krijgen. Je kon daar gewoon 6 inch shells kopen zonder dat er een haan naar kraaide. Een cobra 8 is kinderspel vergeleken met de explosieve kracht van een 6 inch shell.
Gigantische flowerbeds van een paar honderd gulden lagen voor het oprapen, Chinese rollen 100k of zelfs 300k geen probleem. België was toen echt het vuurwerkparadijs.
En ook het knalvuurwerk was met bijv. een gigavlinder (net zo zwaar als cobra 6) echt niet veel lichter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |