abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 januari 2025 @ 13:57:01 #101
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_216146791
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Een totaalverbod moet je ook zien als een langetermijnproject. Over een paar jaar zal door het verbod de vuurwerkcultuur wel voor een deel zijn afgebroken. Zonder die vuurwerkcultuur is de voedingsbodem voor het vervelende gedrag ook minder sterk denk ik.
Dat betwijfel ik. Want nog meer mensen gaan het dan over de grens halen. En er komen meer illegale handelaren, dus meer vuurwerk in woonwijken.

En dat vervelende gedrag komt echt niet door het vuurwerk, maar vooral door overmatige alcoholgebruik en de gedachte dat alles maar mag die ene avond per jaar. Alcohol ook maar gelijk verbieden? De relschoppers rellen ook wel zonder vuurwerk.

Bovendien moeten de goeden (gebruikers legaal vuurwerk) onder de slechten (gebruikers illegaal vuurwerk) lijden, want die laatste groep gaat na een verbod in Nederland gewoon door.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  donderdag 2 januari 2025 @ 13:58:34 #102
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216146809
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:57 schreef 4-elements het volgende:

[..]
Dat betwijfel ik. Want nog meer mensen gaan het dan over de grens halen. En er komen meer illegale handelaren, dus meer vuurwerk in woonwijken.

En dat vervelende gedrag komt echt niet door het vuurwerk, maar vooral door overmatige alcoholgebruik en de gedachte dat alles maar mag die ene avond per jaar. Alcohol ook maar gelijk verbieden? De relschoppers rellen ook wel zonder vuurwerk.

Bovendien moeten de goeden (gebruikers legaal vuurwerk) onder de slechten (gebruikers illegaal vuurwerk) lijden, want die laatste groep gaat na een verbod in Nederland gewoon door.
Dat laatste is nu ook het geval. De goede mensen moeten onder de slechte lijden, met alle schade aan hun bezittingen van dien.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 2 januari 2025 @ 13:59:19 #103
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_216146816
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:56 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dat laatste valt dan weer te betwijfelen, koninginnenacht was ook altijd zonder vuurwerk, maar soms met evenveel onrust. Het is op dat soort dagen wel iets makkelijker mensen oppakken. En er lopen heel wat minder mensen en kinderen letsel op.
Voetbalwedstrijden idem dito, het ligt aan een groep doorgesnoven losgeslagen imbecielen die alle regels aan de laars lappen. Niet aan dat vuurwerkpotje.
  donderdag 2 januari 2025 @ 13:59:52 #104
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:01:09 #105
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216146829
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef tja77 het volgende:

[..]
Voetbalwedstrijden idem dito, het ligt aan een groep doorgesnoven losgeslagen imbecielen die alle regels aan de laars lappen. Niet aan dat vuurwerkpotje.
Dat klopt helemaal. Wel heb je dan veel minder mensen met ernstig letsel, waaronder kinderen.
pi_216146840
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Maar leg nou eens uit hoe je van een vuurwerk afstekende goede burger gaat naar relschoppend auto-in-de-brand-stekende tuig, en hoe denk je dat die gaan stoppen met het in de fik steken van auto's en andere vernielingen aanbrengen tijdens O&N omdat er geen vuurwerk meer afgestoken gaat worden?

Ik zie oprecht die relatie niet.
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.

Ik beweer nergens dat zo'n totaalverbod voor vrede op aarde zorgt en dat de jaarwisseling dan voortaan zonder incidenten verloopt. Er zullen altijd kutfiguren zijn die rottigheid uit willen halen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_216146847
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Te hard rijden is ook verboden...

In 2023 in totaal 8.5 miljoen verkeersovertredingen waarvan 6.5 miljoen snelheidsovertredingen...

En dit zijn alleen de lui die gesnapt zijn...
Ja, maar dat is geen reden om zulke verboden op te heffen.
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:03:02 #108
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:03:22 #109
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216146856
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Te hard rijden is ook verboden...

In 2023 in totaal 8.5 miljoen verkeersovertredingen waarvan 6.5 miljoen snelheidsovertredingen...
Ja dat zijn overtredingen inderdaad. Voor zowel zwaar vuurwerk als te hard rijden kun je een boete krijgen. Het ene is heel makkelijk traceerbaar, het andere niet. Daarnaast als jij met 100 km per uur door een woonwijk raast, ja, dan ben je wel degelijk een tokkie. Illegaal vuurwerk kopen is verder geen 'ik lette even niet op'. Nee, het is moedwillig.
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:03:32 #110
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216146860
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.

Ik beweer nergens dat zo'n totaalverbod voor vrede op aarde zorgt en dat de jaarwisseling dan voortaan zonder incidenten verloopt. Er zullen altijd kutfiguren zijn die rottigheid uit willen halen.
Welk groot maatschappelijk probleem zie jij in vuruwerk?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_216146863
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Daarnaast zegt dit wel alles:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)s-rond-jaarwisseling

Het probleem is helemaal niet Jan Modaal die een sierpotje afsteekt, zoals je ziet rept het hele artikel nergens over mensen die normaal vuurwerk afsteken.

Jan Modaal verbieden dat sierpotje aan te steken gaat echt niet helpen de dronken en doorgesnoven raddraaiers te doen inzien dat vernielingen en geweld tijdens O&N not done zijn. Het enige wat daar tegen helpt is keihard optreden met jarenlange gevangenisstraffen.
Achja, het KEIHARD OPTREDEN argument. Laatste restje van argumentatie en de bodem is bereikt.
Dit, dus.
pi_216146866
Ik ben niet uitgesproken voor- of tegenstander. Ik kan het (legale) siervuurwerk in de uren vlak voor en na de jaarwisseling eigenlijk wel waarderen. Wel stoor ik me aan de toenemende mate van gebruik van shells e.d..

Waar je ook komt, is het gebruik van illegaal spul in de praktijk echter wel merkbaar en is er nauwelijks sprake van sociale controle. Maar ook legaal vuurwerk is niet zonder negatieve effecten. Een algeheel landelijk verbod is daarom interessant vanwege de 'potentiële' positieve effecten (< letsel, < schade, < overlast, < milieuschade, < druk op zorg, < druk op hulpdiensten, < verstoring dieren). Ik vind het dwaas om dat te negeren of te weerleggen met drogredenen of valse vergelijkingen.

Wel moet een dergelijk verbod effect behalen en dat valt inderdaad nog maar te bezien, zeker op korte termijn. Dat lokale verboden kansloos zijn is natuurlijk een 'open deur' als je een paar km verderop wel vuurwerk kan kopen.

Als de meerderheid van 'het volk' een verbetering wil zien, zal de traditie (en wat verstaan we daar dan inmiddels bij) moeten veranderen. Eerlijk is eerlijk: dat begint helaas bij een algeheel verkoop- en afsteekverbod in Nederland en ik verwacht dat de meeste positieve effecten alleen op de lange termijn zichtbaar is als de traditie langzaam uitsterft. Tot slot raakt de traditie ook aanverwante zaken: gaan we dan ook F1 vuurwerk/carbidschieten/vreugdevuren verbieden?

Mocht een dergelijk verbod er komen verwacht ik in de eerste jaren overigens een toename van ellende. Prioritair bekeken vind ik in elk geval het bewust bestoken van hulpdiensten compleet onacceptabel en dat goedpraten vind ik immoreel. We gaan het wel zien.

De discussies hier zijn in elk geval wel vermakelijk, met uitingen die duiden op polarisatie, drogredeneringen, valse vergelijkingen, overdadige emoties, 'op de man spelen' , en grappige krachttermen ('jankmuilen', hoe kom je erop :') ).

Ik lees graag verder.

[ Bericht 1% gewijzigd door Justinn op 02-01-2025 14:10:41 ]
pi_216146871
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Tot zover "gezagsgetrouw"...
Gezagstrouw kent gradaties.

Vijf kilometer te hard rijden is toch even andere koek dan een vuurwerkverbod aan de laars lappen en kilo's vuurwerk in te slaan. Bovendien gaat het ook om de moeite die je ervoor moet doen. Te hard rijden is een kwestie van even het gas dieper indrukken. Illegaal vuurwerk inslaan heeft veel meer voeten in de aarde.
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:05:13 #114
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216146876
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:03 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Achja, het KEIHARD OPTREDEN argument. Laatste restje van argumentatie en de bodem is bereikt.
Ja, dat werkt inderdaad als een zonnetje in Amerika. Hard aanpakken!! (behalve als ik zelf de wet overtreed, ik ben toch geen boef).
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:05:18 #115
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_216146878
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:58 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dat laatste is nu ook het geval. De goede mensen moeten onder de slechte lijden, met alle schade aan hun bezittingen van dien.
Maar wat gaat het verbod van legaal vuurwerk daar aan doen? Het zijn toch vooral cobra's, nitraten en lawinepijlen die schade veroorzaken, niet het legale vuurwerk.
Murray Walker
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:06:00 #116
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_216146885
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:04 schreef KoosVogels het volgende:

Gezagstrouw kent gradaties.

Vijf kilometer te hard rijden is toch even andere koek dan een vuurwerkverbod aan de laars lappen en kilo's vuurwerk in te slaan. Bovendien gaat het ook om de moeite die je ervoor moet doen. Te hard rijden is een kwestie van even het gas dieper indrukken. Illegaal vuurwerk inslaan heeft veel meer voeten in de aarde.
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.
pi_216146886
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Welk groot maatschappelijk probleem zie jij in vuruwerk?
De vuurwerkcultuur beschouw ik als een maatschappelijk probleem.
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:06:30 #118
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216146889
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:05 schreef 4-elements het volgende:

[..]
Maar wat gaat het verbod van legaal vuurwerk daar aan doen? Het zijn toch vooral cobra's, nitraten en lawinepijlen die schade veroorzaken, niet het legale vuurwerk.
Ja dat klopt, mij gaat het om de uitspraak 'anders moeten de goede onder de slechte lijden', terwijl dat nu ook al het geval is.
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:06:33 #119
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216146890
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
De vuurwerkcultuur beschouw ik als een maatschappelijk probleem.
Je wordt oud.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:06:51 #120
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216146891
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef AchJa het volgende:

[..]
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.
En willen graag dat een ander juist keihard wordt aangepakt.
pi_216146898
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.
pi_216146919
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:36 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Eigenlijk is het andersom, zij zijn er om de samenleving te dienen. Daarom is wat zij zeggen ook niet meer waard, zij spreken vanuit hun eigen belang. Als de zorg zegt 'wij willen vuurwerkverbod' zullen ze nog steeds met goede argumenten moeten komen waarom. Dan is 'wij hebben het druk' niet sterk en is er ook weinig reden om daar zo veel gewicht aan te geven dat zij beleid kunnen gaan bepalen.
Ze zeggen niet: we hebben het druk. Ze zeggen: het is op deze manier onhoudbaar. En ik denk dat we er toch wel vanuit mogen gaan dat de hulpdiensten zelf wel weten hoe het precies zit.
Dit, dus.
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:11:24 #123
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_216146934
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.
Murray Walker
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:13:30 #124
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_216146943
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ik vind dit altijd zo'n gekke uitslag van onderzoeken. Alle steden lichten op door vuurwerk, maar de meerderheid wil het niet? Wat ik zie botst met die onderzoeken.

Net als het feit dat onderzoek naar 'ga jij vuurwerk afsteken?' Bij ons in de familie steek ik het af, en de rest kijkt toe. Als je daar een percentage aan hangt is het 20% steekt af, 80% niet. Zo kan ik nog wel meer cijfers spinnen natuurlijk.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 2 januari 2025 @ 14:14:12 #125
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_216146948
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:11 schreef 4-elements het volgende:

[..]
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.
Mede daardoor is er een verbod gekomen op het relatief zachte Nederlandse knalvuurwerk. Maar goed dat er niet meer geknalt wordt.
Overigens knalt het legale Nederlandse siervuurwerk harder dan het oude Nederlandse knalvuurwerk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')