Dat betwijfel ik. Want nog meer mensen gaan het dan over de grens halen. En er komen meer illegale handelaren, dus meer vuurwerk in woonwijken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Een totaalverbod moet je ook zien als een langetermijnproject. Over een paar jaar zal door het verbod de vuurwerkcultuur wel voor een deel zijn afgebroken. Zonder die vuurwerkcultuur is de voedingsbodem voor het vervelende gedrag ook minder sterk denk ik.
Dat laatste is nu ook het geval. De goede mensen moeten onder de slechte lijden, met alle schade aan hun bezittingen van dien.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:57 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Want nog meer mensen gaan het dan over de grens halen. En er komen meer illegale handelaren, dus meer vuurwerk in woonwijken.
En dat vervelende gedrag komt echt niet door het vuurwerk, maar vooral door overmatige alcoholgebruik en de gedachte dat alles maar mag die ene avond per jaar. Alcohol ook maar gelijk verbieden? De relschoppers rellen ook wel zonder vuurwerk.
Bovendien moeten de goeden (gebruikers legaal vuurwerk) onder de slechten (gebruikers illegaal vuurwerk) lijden, want die laatste groep gaat na een verbod in Nederland gewoon door.
Voetbalwedstrijden idem dito, het ligt aan een groep doorgesnoven losgeslagen imbecielen die alle regels aan de laars lappen. Niet aan dat vuurwerkpotje.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat laatste valt dan weer te betwijfelen, koninginnenacht was ook altijd zonder vuurwerk, maar soms met evenveel onrust. Het is op dat soort dagen wel iets makkelijker mensen oppakken. En er lopen heel wat minder mensen en kinderen letsel op.
Te hard rijden is ook verboden...quote:
Dat klopt helemaal. Wel heb je dan veel minder mensen met ernstig letsel, waaronder kinderen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef tja77 het volgende:
[..]
Voetbalwedstrijden idem dito, het ligt aan een groep doorgesnoven losgeslagen imbecielen die alle regels aan de laars lappen. Niet aan dat vuurwerkpotje.
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar leg nou eens uit hoe je van een vuurwerk afstekende goede burger gaat naar relschoppend auto-in-de-brand-stekende tuig, en hoe denk je dat die gaan stoppen met het in de fik steken van auto's en andere vernielingen aanbrengen tijdens O&N omdat er geen vuurwerk meer afgestoken gaat worden?
Ik zie oprecht die relatie niet.
Ja, maar dat is geen reden om zulke verboden op te heffen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Te hard rijden is ook verboden...
In 2023 in totaal 8.5 miljoen verkeersovertredingen waarvan 6.5 miljoen snelheidsovertredingen...
En dit zijn alleen de lui die gesnapt zijn...
Tot zover "gezagstrouw"...quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
Ja, maar dat is geen reden om zulke verboden op te heffen.
Ja dat zijn overtredingen inderdaad. Voor zowel zwaar vuurwerk als te hard rijden kun je een boete krijgen. Het ene is heel makkelijk traceerbaar, het andere niet. Daarnaast als jij met 100 km per uur door een woonwijk raast, ja, dan ben je wel degelijk een tokkie. Illegaal vuurwerk kopen is verder geen 'ik lette even niet op'. Nee, het is moedwillig.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Te hard rijden is ook verboden...
In 2023 in totaal 8.5 miljoen verkeersovertredingen waarvan 6.5 miljoen snelheidsovertredingen...
Welk groot maatschappelijk probleem zie jij in vuruwerk?quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.
Ik beweer nergens dat zo'n totaalverbod voor vrede op aarde zorgt en dat de jaarwisseling dan voortaan zonder incidenten verloopt. Er zullen altijd kutfiguren zijn die rottigheid uit willen halen.
Achja, het KEIHARD OPTREDEN argument. Laatste restje van argumentatie en de bodem is bereikt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarnaast zegt dit wel alles:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)s-rond-jaarwisseling
Het probleem is helemaal niet Jan Modaal die een sierpotje afsteekt, zoals je ziet rept het hele artikel nergens over mensen die normaal vuurwerk afsteken.
Jan Modaal verbieden dat sierpotje aan te steken gaat echt niet helpen de dronken en doorgesnoven raddraaiers te doen inzien dat vernielingen en geweld tijdens O&N not done zijn. Het enige wat daar tegen helpt is keihard optreden met jarenlange gevangenisstraffen.
Gezagstrouw kent gradaties.quote:
Ja, dat werkt inderdaad als een zonnetje in Amerika. Hard aanpakken!! (behalve als ik zelf de wet overtreed, ik ben toch geen boef).quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Achja, het KEIHARD OPTREDEN argument. Laatste restje van argumentatie en de bodem is bereikt.
Maar wat gaat het verbod van legaal vuurwerk daar aan doen? Het zijn toch vooral cobra's, nitraten en lawinepijlen die schade veroorzaken, niet het legale vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:58 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat laatste is nu ook het geval. De goede mensen moeten onder de slechte lijden, met alle schade aan hun bezittingen van dien.
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:04 schreef KoosVogels het volgende:
Gezagstrouw kent gradaties.
Vijf kilometer te hard rijden is toch even andere koek dan een vuurwerkverbod aan de laars lappen en kilo's vuurwerk in te slaan. Bovendien gaat het ook om de moeite die je ervoor moet doen. Te hard rijden is een kwestie van even het gas dieper indrukken. Illegaal vuurwerk inslaan heeft veel meer voeten in de aarde.
De vuurwerkcultuur beschouw ik als een maatschappelijk probleem.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Welk groot maatschappelijk probleem zie jij in vuruwerk?
Ja dat klopt, mij gaat het om de uitspraak 'anders moeten de goede onder de slechte lijden', terwijl dat nu ook al het geval is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:05 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Maar wat gaat het verbod van legaal vuurwerk daar aan doen? Het zijn toch vooral cobra's, nitraten en lawinepijlen die schade veroorzaken, niet het legale vuurwerk.
Je wordt oud.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De vuurwerkcultuur beschouw ik als een maatschappelijk probleem.
En willen graag dat een ander juist keihard wordt aangepakt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bottomline, de Nederlander lapt de regels vrij rap aan de laars als ze niet in de kraam te pas komen.
Ze zeggen niet: we hebben het druk. Ze zeggen: het is op deze manier onhoudbaar. En ik denk dat we er toch wel vanuit mogen gaan dat de hulpdiensten zelf wel weten hoe het precies zit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Eigenlijk is het andersom, zij zijn er om de samenleving te dienen. Daarom is wat zij zeggen ook niet meer waard, zij spreken vanuit hun eigen belang. Als de zorg zegt 'wij willen vuurwerkverbod' zullen ze nog steeds met goede argumenten moeten komen waarom. Dan is 'wij hebben het druk' niet sterk en is er ook weinig reden om daar zo veel gewicht aan te geven dat zij beleid kunnen gaan bepalen.
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.
Ik vind dit altijd zo'n gekke uitslag van onderzoeken. Alle steden lichten op door vuurwerk, maar de meerderheid wil het niet? Wat ik zie botst met die onderzoeken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat geldt voor 'de Nederlander', zeker in het geval van een vuurwerkverbod. Vergeet niet dat er al een meerderheid voorstander is van een totaalverbod.
Mede daardoor is er een verbod gekomen op het relatief zachte Nederlandse knalvuurwerk. Maar goed dat er niet meer geknalt wordt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:11 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Daarbij wil ik toch wel aantekenen dat de meeste mensen een hekel hebben aan harde knallen, niet aan het siervuurwerk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |