abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:01:43 #201
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216149317
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Handhaving is toch sowieso probleem 1 gezien de onderbezetting? Maar moet ik nu gaan uitleggen dat de wijze van alcoholverkoop en vuurwerkverkoop in Nederland vergelijkbaar is en het verbod erop ook? Nee toch zeker? :D
Handhaving is overal het probleem. Je kunt dat niet zomaar gaan verbieden zonder draconische handhaving. En zelfs mét draconische handhaving zal er heel veel ondergronds gaan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216149320
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Handhaving is toch sowieso probleem 1 gezien de onderbezetting? Maar moet ik nu gaan uitleggen dat de wijze van alcoholverkoop en vuurwerkverkoop in Nederland vergelijkbaar is en het verbod erop ook? Nee toch zeker? :D
Ik zie dat je dus alweer aan het terugkrabbelen bent en vooral redenen wil verzinnen waarom een alcoholverbod vooral niet kan. Staat weer genoteerd Buitendammetje.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2025 18:02:21 ]
pi_216149327
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Handhaving is overal het probleem.
Behalve bij een vuurwerkverbod, dan is het “opeens” geen issue, want COVID ofzo. Aldus Buitendam.
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:02:55 #204
38496 Perrin
pi_216149329
quote:
10s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik zie dat je dus alweer aan het terugkrabbelen bent en vooral redenen wil verzinnen waarom een alcoholverbod vooral niet kan. Staat weer genoteerd Buitendammetje.
Beetje selectief allemaal inderdaad.
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:03:13 #205
38496 Perrin
pi_216149334
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Behalve bij een vuurwerkverbod, dan is het “opeens” geen issue, want COVID ofzo. Aldus Buitendam.
Ja deze discussie is wel klaar volgens mij.
pi_216149346
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik heb het over een totaalverbod op vuurwerk en dus het opdoeken van verkooppunten. Wat zit je nou ineens allemaal raar te bazelen over handhaving? :D
Dit, dus.
pi_216149361
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Beetje selectief allemaal inderdaad.
Het is cherrypicking pur Sang. Bezwaren voor een alcoholverbod zijn geen enkele belemmering om te pleiten voor eenzelfde verbodopzet voor vuurwerk :D behoorlijk selectief allemaal. Prima als je tegen vuurwerk bent overigens maar het ophangen aan een sympathie voor zorgverleners is natuurlijk behoorlijk cringe.
pi_216149366
Ik lees constant dat er een totaal verbod moet komen op vuurwerk. Maar wanneer gaan die mensen zich is een keer inlezen in de Europese regelgeving omtrent vuurwerk? Want F1 vuurwerk of cat1 vuurwerk hoe je het wilt noemen kan niet verboden worden door Europese regelgeving. Hetzelfde dat F4 vuurwerk in landen binnen de EU verboden is om als particulier te hebben. Dat het in sommige landen toch onder de toonbank verkocht wordt is een andere verhaal. Landen kunnen alleen aanpassingen doen en/of verbieden in F2 en F3.
pi_216149373
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dit zal je toch écht moeten onderbouwen met cijfers, want hier geloof ik precies helemaal niks van. Als er geen 1 verkooppunt is in Nederland mag jij mij eens laten zien hoe je de stelling “er werd zeker minder afgestoken dan de jaren daarvoor maar niet significant minder” zou kunnen onderbouwen?
Dat kan ik best onderbouwen, maar dan moet je wel eerst toegeven dat je stelling over die twee jaren als leidraad niet geldig is, want daar gaat het om.

In ieder geval is vrijwel iedereen (ook de politie) het er over eens dat in 21/22 het vuurwerkverbod 'massaal genegeerd' werd.

https://nos.nl/artikel/24(...)od-massaal-genegeerd

quote:
Voor de politie kwam het vuurwerk niet als een verrassing. Gisteren werd al voorspeld dat het vuurwerkverbod massaal zou worden genegeerd, omdat er veel partijen vuurwerk werden onderschept. Landelijk werd er dit jaar ongeveer 180.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen, een record.
https://www.ad.nl/binnenl(...)%2Fwww.google.com%2F

Mensen kochten vooral vuurwerk in België en Duitsland.
pi_216149381
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:31 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dat is niet mijn suggestief gewauwel, dat is de vraag létterlijk vanuit de beroepsgroep om wie het draait. Hoezo zou ik beter weten dan wat men zegt op de SEH, brandwondencentra, traumachirurgie etc etc en al járen om vragen. Hoezo zouden zij niet precies weten hoe het gaat op een ouderjaarsavond en wat volgens hen zou helpen? Enige waar ik voor pleit is dat we naar die mensen luisteren en net zoals tijdens de twee coronajaren gewoon toegeven aan hun vraag. Volgens mij is de discussie niet of zij gelijk hebben, dat lijkt me evident, maar dat mag jij helemaal onzin vinden. Jij probeert hun argumenten als onzin af te doen en dat vind ik dan weer bijzonder vermakelijk. Ik denk namelijk dat zij íets beter weten waar ze het over hebben dan jij.
Dat is dus niet zo.
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:08:03 #211
38496 Perrin
pi_216149383
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Het is cherrypicking pur Sang. Bezwaren voor een alcoholverbod zijn geen enkele belemmering om te pleiten voor eenzelfde verbodopzet voor vuurwerk :D behoorlijk selectief allemaal. Prima als je tegen vuurwerk bent overigens maar het ophangen aan een sympathie voor zorgverleners is natuurlijk behoorlijk cringe.
Tuurlijk mag je vuurwerk achterlijk vinden. Objectief gezien is het lijstje voordelen van vuurwerk ook niet zo erg lang.

Maar de stap van 'ik vind het kut' naar 'het zou verboden moeten worden' is in een vrije samenleving gelukkig een hele grote.
pi_216149385
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ik heb het over een totaalverbod op vuurwerk en dus het opdoeken van verkooppunten. Wat zit je nou ineens allemaal raar te bazelen over handhaving? :D
Wat ik je al zo vaak heb uitgelegd inclusief de bronnen en artikelen in de Europese wetgeving dat dat niet kan. Dat jij dat niet wilt begrijpen is vooral een probleem van je zelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door ipa84 op 02-01-2025 18:15:14 ]
pi_216149396
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:13 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Jij maakt er nu een andere discussie van. Artsen pleiten voor een vuurwerkverbod omdat het met afstand de drukste avond van het jaar is en volgens hen zorgt een algemeen vuurwerkverbod voor een druktevermindering. Argument daarvoor is bijvoorbeeld dat er vorig jaar zo'n 1200 slachtoffers binnenkwamen en iets meer dan 20% van dat aantal kwam door legaal siervuurwerk. Volgens hen hét argument om te zeggen dat een verbod op vuurwerk er voor kan zorgen dat dat percentage daalt en ze dus personeel anders in kunnen zetten. Voor mij reden genoeg om te zeggen: we luisteren naar deze mensen en laat dat totaalverbod er maar komen.
Het is echt heel vreemd om zomaar te doen wat artsen zeggen zonder argumenten in acht te nemen. Gelukkig maar dat serieuze mensen die echt verantwoordelijkheid hebben dat niet zomaar doen en het land niet op die manier gerund wordt.
pi_216149462
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is echt heel vreemd om zomaar te doen wat artsen zeggen zonder argumenten in acht te nemen. Gelukkig maar dat serieuze mensen die echt verantwoordelijkheid hebben dat niet zomaar doen en het land niet op die manier gerund wordt.
Maar die argumenten zijn wel degelijk gegeven. Onder andere zoals genoemd de sterke afname tijdens de coronajaren. Of je met een dergelijk verbod nu dezelfde cijfers haalt valt te bezien, maar het is wel degelijk een argument wat men gebruikt om een verbod te ondersteunen. Dat jij het daar niet mee eens bent maakt het niet ineens geen argument meer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Buitendam op 02-01-2025 18:23:55 ]
Dit, dus.
pi_216149474
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:08 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Wat ik je al zo vaak heb uitgelegd inclusief de bronnen en artikelen in de Europese wetgeving dat dat niet kan. Dat jij dat niet wilt begrijpen is vooral een probleem van je zelf.
Dat je cat 1 niet kunt verbieden geloof ik meteen, het gaat natuurlijk om het vuurwerk wat in die paar dagen voor oud en nieuw verkocht wordt. Cat 2, neem ik aan?
Dit, dus.
pi_216149553
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat kan ik best onderbouwen, maar dan moet je wel eerst toegeven dat je stelling over die twee jaren als leidraad niet geldig is, want daar gaat het om.

In ieder geval is vrijwel iedereen (ook de politie) het er over eens dat in 21/22 het vuurwerkverbod 'massaal genegeerd' werd.

[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)%2Fwww.google.com%2F

Mensen kochten vooral vuurwerk in België en Duitsland.
Dat het massaal genegeerd werd geloof ik wel. Waar het mij om ging is wat je zegt:

quote:
Er werd zeker minder afgestoken dan de jaren daarvoor maar niet zo significant veel minder
Dit kun je nooit weten. Alles wat verkocht werd was illegaal, dus je kunt nooit stellen dat het significant veel minder is zonder exacte cijfers. Daarbij is 'significant' nogal subjectief in dit verhaal. Is dat 1000 kilo? 10.000? 100.000? Je kunt zo'n claim nooit onderbouwen.
Dit, dus.
pi_216149599
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:16 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Maar die argumenten zijn wel degelijk gegeven. Onder andere zoals genoemd de sterke afname tijdens de coronajaren. Of je met een dergelijk verbod nu dezelfde cijfers haalt valt te bezien, maar het is wel degelijk een argument wat men gebruikt om een verbod te ondersteunen. Dat jij het daar niet mee eens bent maakt het niet ineens geen argument meer. Je bent het er alleen niet mee eens.
Dat hebben we al behandeld, die cijfers zijn nietszeggend omdat de coronamaatregelen zeer extreem en uitzonderlijk waren en veel meer invloed hadden. Je kunt dus geen conclusies trekken over alleen vuurwerk op basis van die cijfers. Dat is geen argument dus.

Dat is ook het probleem met jouw redenering, je hebt helemaal geen argumenten nodig. Je redenering is gebaseerd op een maximalistische achting voor zorgmedewerkers, zij willen lagere werkdruk op die avond. Jij
neemt meteen aan dat we als samenleving dat doel moeten overnemen zonder afwegingen te maken, waarmee je dus een discussie overslaat.
pi_216149690
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat hebben we al behandeld, die cijfers zijn nietszeggend omdat de coronamaatregelen zeer extreem en uitzonderlijk waren en veel meer invloed hadden. Je kunt dus geen conclusies trekken over alleen vuurwerk op basis van die cijfers. Dat is geen argument dus.
Wat je dus alleen kunt peilen als je dezelfde maatregelen omtrent vuurwerk nu weer zou doen zonder de coronamaatregelen. Je hebt voor jezelf nu al bepaalt dat ze nietszeggend zijn vanwege de coronamaatregelen. Da's knap dat jij die kennis in huis hebt zonder vergelijkingsmateriaal, want dat verbod is er nog nooit geweest zonder de coronamaatregelen. En daarom snap ik de vraag vanuit de medische wereld wel om dat nog eens over te doen omdat het destijds goed beviel. Hopelijk kunnen er dan weer dezelfde cijfers worden overlegd qua slachtoffers, want dat scheelde een jaar even meer dan de helft aan slachtoffers.
Dit, dus.
pi_216149702
quote:

[..]

Dat is ook het probleem met jouw redenering, je hebt helemaal geen argumenten nodig. Je redenering is gebaseerd op een maximalistische achting voor zorgmedewerkers, zij willen lagere werkdruk op die avond. Jij
neemt meteen aan dat we als samenleving dat doel moeten overnemen zonder afwegingen te maken, waarmee je dus een discussie overslaat.
Valt niet te discussiëren met die man. Coronajaren vergelijken met nu. Zelfs met een totale lockdown en vuurwerk(verkoop)verbod ging het volledig los. Zo'n scenario (of ook maar iets wat er op lijkt) kan je helemaal niet nabootsen met een vuurwerkverbod.
Straks roept @Buitendam dat we met oud en nieuw met max 2 mensen samen mogen zijn.

_O- _O-
pi_216149712
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:33 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Wat je dus alleen kunt peilen als je dezelfde maatregelen omtrent vuurwerk nu weer zou doen zonder de coronamaatregelen. Je hebt voor jezelf nu al bepaalt dat ze nietszeggend zijn vanwege de coronamaatregelen. Da's knap dat jij die kennis in huis hebt zonder vergelijkingsmateriaal, want dat verbod is er nog nooit geweest zonder de coronamaatregelen. En daarom snap ik de vraag vanuit de medische wereld wel om dat nog eens over te doen omdat het destijds goed beviel. Hopelijk kunnen er dan weer dezelfde cijfers worden overlegd qua slachtoffers, want dat scheelde een jaar even meer dan de helft aan slachtoffers.
Ja joh gewoon even proberen. Alsof het een nieuwe smaak Oreo koekjes is.

_O-
pi_216149727
quote:

[..]

Steker nog, volgens Buitendammetje is enkel een vuurwerkverbod de enige oplossing en redeneert hij uitsluitend daarnaartoe.
pi_216149749
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:23 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dat het massaal genegeerd werd geloof ik wel. Waar het mij om ging is wat je zegt:
[..]
Dit kun je nooit weten. Alles wat verkocht werd was illegaal, dus je kunt nooit stellen dat het significant veel minder is zonder exacte cijfers. Daarbij is 'significant' nogal subjectief in dit verhaal. Is dat 1000 kilo? 10.000? 100.000? Je kunt zo'n claim nooit onderbouwen.
Je knipt de quote af. Ik zeg: "maar niet zo significant veel minder dat het vergelijkbaar is met de invloed van de extreme maatregelen in die periode." Het gaat om die vergelijking. Alle instanties die het zouden kunnen weten zeggen hetzelfde. Het verbod werd massaal genegeerd, dat betekent niets anders dan dat vuurwerk in min of meer dezelfde mate werd afgestoken als in een jaar zonder verbod. Dat betekent dus ook dat het vuurwerkverbod de facto niet zo veel invloed kan hebben gehad als de extreme coronamaatregelen, die zijn immers compleet anders dan een normaal jaar.

Op basis van die cijfers kun je niets anders concluderen dan dat er een lockdown nodig is om die cijfers omlaag te brengen.
pi_216149775
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Steker nog, volgens Buitendammetje is enkel een vuurwerkverbod de enige oplossing en redeneert hij uitsluitend daarnaartoe.
In de coronajaren kwam het echt door het vuurwerkverbod hoor. Maximaal met 3 man samen. Alle uitgaansgelegenheden dicht etc etc. Deze variabelen speelden echt geen rol hoor.
pi_216149789
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:33 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Wat je dus alleen kunt peilen als je dezelfde maatregelen omtrent vuurwerk nu weer zou doen zonder de coronamaatregelen.
Dat zal, maar dan bewijs je mijn gelijk:
quote:
Dat is ook het probleem met jouw redenering, je hebt helemaal geen argumenten nodig. Je redenering is gebaseerd op een maximalistische achting voor zorgmedewerkers, zij willen lagere werkdruk op die avond. Jij neemt meteen aan dat we als samenleving dat doel moeten overnemen zonder afwegingen te maken, waarmee je dus een discussie overslaat.
quote:
Hopelijk kunnen er dan weer dezelfde cijfers worden overlegd qua slachtoffers, want dat scheelde een jaar even meer dan de helft aan slachtoffers.
Als ik het niet kan weten kan jij dat ook niet. Er is nul reden om te denken dat de situatie 'alleen vuurwerkverbod' een vergelijkbaar resultaat oplevert als 'lockdown + vuurwerkverbod'. Dat is je denkfout hier.
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:41:55 #225
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216149802
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het verbod werd massaal genegeerd, dat betekent niets anders dan dat vuurwerk in min of meer dezelfde mate werd afgestoken als in een jaar zonder verbod.
Mwah. Dat is redelijk meetbaar

VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_216149824
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:41 schreef Caland het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
In het nieuws werd nog aangegeven dat dit niet alles zegt vanwege de windrichting oid.
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:44:32 #227
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216149847
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:43 schreef CR7 het volgende:

[..]
In het nieuws werd nog aangegeven dat dit niet alles zegt vanwege de windrichting oid.
Compleet toevallig dat het net dat ene jaar zo significant minder was, uiteraard.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_216149874
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:41 schreef Caland het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wat is de bron hiervan? Verder lijkt me duidelijk dat dit juist mijn punt bewijst, vooral wat betreft de jaarwisseling 21/22.
pi_216149915
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:17 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dat je cat 1 niet kunt verbieden geloof ik meteen, het gaat natuurlijk om het vuurwerk wat in die paar dagen voor oud en nieuw verkocht wordt. Cat 2, neem ik aan?
Wat in Nederland de laatste dagen verkocht mag worden en als we het over hebben dat de vuurwerk verkoop is gestart is inderdaad cat 2. Cat 1 vuurwerk mag het hele jaar verkocht worden door alle winkels (dus geen bunkers enzovoort nodig) aan mensen van 12 jaar en ouder. Je ziet dat ook liggen bij verschillende supermarkten begin december al. Ook mag dat het hele jaar afgestoken worden. Dus ook als je cat 2 verbied blijft cat 1 toegestaan en houdt je gewoon de vuurwerk cultuur of traditie in stand. De politie heeft met oud en nieuw echt niet de tijd om iedereen te controleren of hij cat 1 of cat 2 vuurwerk heeft. Dus dan wordt het vuurwerkverbod al snel een symboolmaatregel en dat heeft ook heel wat nadelen.
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:48:55 #230
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_216149925
Deze factsheet van de politie over de jaarwisseling 2020-2021 is ook wel een interessante:
Vooral de incidenten omtrent vuurwerk, brand en ontploffing zijn opvallend. Hoger dan in de jaren zonder vuurwerkverbod.

https://www.politie.nl/bi(...)ortage_2020-2021.pdf
pi_216149977
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:44 schreef Caland het volgende:

[..]
Compleet toevallig dat het net dat ene jaar zo significant minder was, uiteraard.

quote:
Maar hoeveel vuurwerk er uiteindelijk de lucht in is gegaan, blijft onduidelijk. Ook cijfers van het RIVM bieden weinig uitkomst. Het instituut meet de luchtvervuiling rond de jaarwisseling en laat weten dat er minder luchtvervuiling was in vergelijking met 2020. Dat betekent echter niet direct dat er minder vuurwerk is afgestoken. De aanwezige wind zorgde namelijk volgens het instituut voor "redelijke ventilatie".
En uiteraard zal het minder zijn geweest dan normale jaren. Maar er hoeft toch geen onderzoek aan te pas komen om te weten dat de enorm zware maatregelen een grote rol heeft gespeeld in dit verhaal?
pi_216150004
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:35 schreef CR7 het volgende:

[..]
Ja joh gewoon even proberen. Alsof het een nieuwe smaak Oreo koekjes is.

_O-
Mwa, nee. Het is meer het niet verlenen van vergunningen met een bepaalde reden.
Dit, dus.
pi_216150010
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je mag wel stoppen met dat rare Buitendammetje als je een discussie inhoudelijk niet naar je hand kan zetten, hoor. Gaat mijn hartslag niet van omhoog :)
Dit, dus.
pi_216150026
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je knipt de quote af. Ik zeg: "maar niet zo significant veel minder dat het vergelijkbaar is met de invloed van de extreme maatregelen in die periode." Het gaat om die vergelijking. Alle instanties die het zouden kunnen weten zeggen hetzelfde. Het verbod werd massaal genegeerd, dat betekent niets anders dan dat vuurwerk in min of meer dezelfde mate werd afgestoken als in een jaar zonder verbod. Dat betekent dus ook dat het vuurwerkverbod de facto niet zo veel invloed kan hebben gehad als de extreme coronamaatregelen, die zijn immers compleet anders dan een normaal jaar.

Op basis van die cijfers kun je niets anders concluderen dan dat er een lockdown nodig is om die cijfers omlaag te brengen.
Dat weet je pas als je hetzelfde uitvoert, maar dit keer zonder lockdown. Blijkt dat de cijfers gewoon weer rond de 1200 zitten dan weet je hoe het zit. Zitten ze net als met de lockdown op een paar honderd dan kun je daar weer mee vooruit.
Dit, dus.
  donderdag 2 januari 2025 @ 18:54:59 #235
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216150033
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:52 schreef CR7 het volgende:

[..]
[..]
En uiteraard zal het minder zijn geweest dan normale jaren. Maar er hoeft toch geen onderzoek aan te pas komen om te weten dat de enorm zware maatregelen een grote rol heeft gespeeld in dit verhaal?

Er werd dan ook gesteld dat er net zoveel werd afgestoken dan andere jaren door die user. Dat lijkt me alleen met deze bron al complete onzin.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_216150062
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:52 schreef CR7 het volgende:

[..]
[..]
Maar de hamvraag blijft: hoeveel? Niemand weet wat een verbod op vuurwerk doet zonder lockdown. Dat artsen begrijpelijk dat willen proberen snap ik wel, want het scheelt hun werk op het moment dat ze al die drank en drugsgerelateerde onzin aan het oplossen zijn.
Dit, dus.
pi_216150100
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:48 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Wat in Nederland de laatste dagen verkocht mag worden en als we het over hebben dat de vuurwerk verkoop is gestart is inderdaad cat 2. Cat 1 vuurwerk mag het hele jaar verkocht worden door alle winkels (dus geen bunkers enzovoort nodig) aan mensen van 12 jaar en ouder. Je ziet dat ook liggen bij verschillende supermarkten begin december al. Ook mag dat het hele jaar afgestoken worden. Dus ook als je cat 2 verbied blijft cat 1 toegestaan en houdt je gewoon de vuurwerk cultuur of traditie in stand. De politie heeft met oud en nieuw echt niet de tijd om iedereen te controleren of hij cat 1 of cat 2 vuurwerk heeft. Dus dan wordt het vuurwerkverbod al snel een symboolmaatregel en dat heeft ook heel wat nadelen.
Ik denk dat er wel degelijk een verschil zit tussen het aansteken van sterretjes of complete cakes als je de vuurwerkcultuur wil veranderen. Daar zit wel een niveau of 6 tussen.
Dit, dus.
pi_216150218
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:58 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ik denk dat er wel degelijk een verschil zit tussen het aansteken van sterretjes of complete cakes als je de vuurwerkcultuur wil veranderen. Daar zit wel een niveau of 6 tussen.
Het zijn niet alleen sterretjes, trektouwtjes en knalerwten hoor. Zitten tegenwoordig ook fonteintjes, grondbloemen, knetterlintjes en knetterrotjes tussen. Het is allemaal een stukje groter dan wat vroeger het bekende fop en schertsvuurwerk was. Dus blijft er gewoon vuurwerk en aangezien het buitenland om de hoek is behalve dan voor de mensen die voor een vuurwerkverbod zijn die komen nooit over de grens blijkbaar is ook cat 2 vuurwerk zo gehaald. We hebben het gezien met corona. Ik zelf woon 15 min van de Belgische grens af. Het eerste jaar was het inderdaad minder het 2de jaar was hier geen verschil te merken dan met normale oud en nieuws. Dat mensen in noord Nederland niet snel naar België rijden snap ik. Maar toen was er ook een verkoop verbod in Duitsland dat zal er nu niet zijn.
pi_216150253
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:05 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Het zijn niet alleen sterretjes, trektouwtjes en knalerwten hoor. Zitten tegenwoordig ook fonteintjes, grondbloemen, knetterlintjes en knetterrotjes tussen. Het is allemaal een stukje groter dan wat vroeger het bekende fop en schertsvuurwerk was. Dus blijft er gewoon vuurwerk en aangezien het buitenland om de hoek is behalve dan voor de mensen die voor een vuurwerkverbod zijn die komen nooit over de grens blijkbaar is ook cat 2 vuurwerk zo gehaald. We hebben het gezien met corona. Ik zelf woon 15 min van de Belgische grens af. Het eerste jaar was het inderdaad minder het 2de jaar was hier geen verschil te merken dan met normale oud en nieuws. Dat mensen in noord Nederland niet snel naar België rijden snap ik. Maar toen was er ook een verkoop verbod in Duitsland dat zal er nu niet zijn.
Ja nogmaals; laat het ene jaar alle cakes en fonteinen de lucht ingaan om twaalf uur en sta het jaar erop alleen knetterlintjes en knetterrotjes toe. Denk dat je dan toch wel een redelijke aanpassing doet aan de cultuur zoals iedereen die gewend is.
Dit, dus.
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:14:20 #240
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216150319
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:11 schreef 4-elements het volgende:

[..]
Dat de druk op de hulpdiensten zal afnemen betwijfel ik. Ook na een verbod in Nederland zal er nog veel illegaal vuurwerk worden afgestoken. Zelfs meer illegaal dan nu, omdat er geen legale keuze meer is. En dus ook meer potentieel gevaarlijk vuurwerk.

Bovendien is het gedrag van de mensen - alles moet kunnen tijdens deze avond - onder invloed van alcohol van grotere invloed op ongeregeldheden dan het hebben van vuurwerk. Voor brandjes of rellen heb je geen vuurwerk nodig. En we hebben niet genoeg politie om alles te controleren.
Dat is een aanname, net zoals dat iemand zou zeggen dat het daarna minder wordt. Voorlopig hebben we alleen die twee coronajaren als voorlopig bewijs.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_216150430
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:08 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja nogmaals; laat het ene jaar alle cakes en fonteinen de lucht ingaan om twaalf uur en sta het jaar erop alleen knetterlintjes en knetterrotjes toe. Denk dat je dan toch wel een redelijke aanpassing doet aan de cultuur zoals iedereen die gewend is.
Dat zal wel meevallen. Mensen zullen gewoon massaal gaan halen in het buitenland. Dat zal ik zelf trouwens ook doen of ik vier het dan in het buitenland maar dat bekijk ik wel als het zover is.
pi_216150489
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:22 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Dat zal wel meevallen. Mensen zullen gewoon massaal gaan halen in het buitenland. Dat zal ik zelf trouwens ook doen of ik vier het dan in het buitenland maar dat bekijk ik wel als het zover is.
Hoe poets je zo'n glazen bol nou precies?
Dit, dus.
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:28:32 #243
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216150513
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:22 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Ik vraag mij af of er een verschil in omgeving en hobby kan zitten. Ik denk dat het ook zomaar kan dat de die-hards het nu al doen en dat de rest het dan wel laat. En als je een die-hard bent kan ik mij best voorstellen dat je denkt dat men het 'massaal' gaat doen. Zoals in mensen die stellen dat 'het volk' het wil en vaak eigenlijk hun bubbel bedoelen. Misschien wordt die groep iets groter in het begin of anders hoogstens hetzelfde. Nu we toch de grenzen aan het sluiten zijn is de pakkans ook groter. Kan het ook mis hebben, there is only one way to find out.
pi_216150605
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:28 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik vraag mij af of er een verschil in omgeving en hobby kan zitten. Ik denk dat het ook zomaar kan dat de die-hards het nu al doen en dat de rest het dan wel laat. En als je een die-hard bent kan ik mij best voorstellen dat je denkt dat men het 'massaal' gaat doen. Zoals in mensen die stellen dat 'het volk' het wil en vaak eigenlijk hun bubbel bedoelen. Misschien wordt die groep iets groter in het begin of anders hoogstens hetzelfde. Nu we toch de grenzen aan het sluiten zijn is de pakkans ook groter. Kan het ook mis hebben, there is only one way to find out.
Lol "only one way"! Echt waar hoor!
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:35:20 #245
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_216150624
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het gaat mij om het uitbannen van vuurwerk, in al zijn vormen. We moeten (vind ik) naar een situatie waarin vuurwerk afsteken niet langer normaal is, dat je vuurwerk alleen ziet tijdens centrale shows waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.
Alle vormen, behalve vuurwerk op een show. Hoezo alle dan?

En we zijn toch nu al in zo'n soort situatie? Vuurwerk afsteken is niet normaal, behalve tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur.

Daarbuiten wordt ook van alles afgestoken en faalt de handhaving.

Vuurwerkshows die slechts op een zeer beperkt aantal plaatsen gehouden kunnen worden en dan met gemeenschapsgeld betaald moeten gaan worden, nee, dank u. Vuurwerk kopen kost mij nu niets, dat wil ik graag zo houden.

quote:
Ik beweer nergens dat zo'n totaalverbod voor vrede op aarde zorgt en dat de jaarwisseling dan voortaan zonder incidenten verloopt. Er zullen altijd kutfiguren zijn die rottigheid uit willen halen.
Dus het lost niets op, oké, duidelijk.
pi_216150740
quote:
14s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:27 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Hoe poets je zo'n glazen bol nou precies?
Kijken naar corona. Wat ik al zei ik woon 15 min van de Belgische grens. Het eerste jaar was het inderdaad minder het 2de jaar was zoals normale oud en nieuws. Dan wordt het al snel een symbool maatregel. Dat zag je sowieso met corona. De laatste lockdown vond een gedeelte van de Nederlandse bevolking ook niet nodig. Weet dat er toen massaal werd opgeroepen om niet naar België te gaan waar alles open was. Het gevolg waren constant files naar de Belgische grens en zelf extra treinen die werden ingezet.

Wil je een traditie veranderen of een cultuuromslag krijgen moet je een alternatief hebben maar die zijn er niet. Zie bijvoorbeeld Rotterdam waar vuurwerk verboden is en een vuurwerkshow is maar toch wordt daar het vuurwerkverbod massaal genegeerd hetzelfde zie je in Tilburg.
pi_216150823
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:42 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Kijken naar corona. Wat ik al zei ik woon 15 min van de Belgische grens. Het eerste jaar was het inderdaad minder het 2de jaar was zoals normale oud en nieuws. Dan wordt het al snel een symbool maatregel. Dat zag je sowieso met corona. De laatste lockdown vond een gedeelte van de Nederlandse bevolking ook niet nodig. Weet dat er toen massaal werd opgeroepen om niet naar België te gaan waar alles open was. Het gevolg waren constant files naar de Belgische grens en zelf extra treinen die werden ingezet.

Wil je een traditie veranderen of een cultuuromslag krijgen moet je een alternatief hebben maar die zijn er niet. Zie bijvoorbeeld Rotterdam waar vuurwerk verboden is en een vuurwerkshow is maar toch wordt daar het vuurwerkverbod massaal genegeerd hetzelfde zie je in Tilburg.
Inderdaad, alsof men het accepteert dat oud en nieuw een of andere generiek verjaardagsfeestje gaat worden. Hoe simpel gedacht ook, maar voor velen is het nieuwe jaar een afsluiting van iets kuts bijvoorbeeld. Verzin dan maar een leuk alternatief voor.

Gaan we bij een verbod ook al het vuurwerk op televisie/reclames verbieden?
pi_216150884
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:28 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nu we toch de grenzen aan het sluiten zijn is de pakkans ook groter.
De rest van je verhaal ga ik in een andere post al op in. Maar dit is wel een hele goeie grap. Hoe vaak rij jij de grens over? Ik gemiddeld 2 keer per week en heb nog geen controle gezien. Ik verwacht sowieso niet dat ze gaan controleren omdat ze daar domweg de capaciteit niet voor hebben en het ook vrij zinloos is. Het is ook gewoon een symbool maatregel om dom rechts tevreden te houden. Ga een keer voor de gein bij Hazeldonk staan en tel alle voertuigen die voorbij komen in een uur en maak voor elk voertuig 1 euro over naar een goed doel en je hebt een dure middag achter de rug.
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:52:44 #249
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_216150952
Vreemd dat een aantal personen in dit topic aannames doet over een cultuuromslag/uitbannen van een traditie wanneer er een verbod komt op consumentenvuurwerk, en dat als vanzelfsprekend beschouwen, terwijl er 0 indicatie voor is. Een “logische stap” zou het uitroeien van de brave burger zijn, die volgens de regels een potje afsteekt.

Vervolgens spreken ze over een glazen bol terwijl een vuurwerkverbod in het verleden heeft laten zien dat er rijen stonden voor Belgische en Duitse vuurwerkwinkels en mensen gewoon het vuurwerk in het buitenland gingen halen.

Sommige lui hier…. :')
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:56:20 #250
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216151018
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:49 schreef ipa84 het volgende:

[..]
De rest van je verhaal ga ik in een andere post al op in. Maar dit is wel een hele goeie grap. Hoe vaak rij jij de grens over? Ik gemiddeld 2 keer per week en heb nog geen controle gezien. Ik verwacht sowieso niet dat ze gaan controleren omdat ze daar domweg de capaciteit niet voor hebben en het ook vrij zinloos is. Het is ook gewoon een symbool maatregel om dom rechts tevreden te houden. Ga een keer voor de gein bij Hazeldonk staan en tel alle voertuigen die voorbij komen in een uur en maak voor elk voertuig 1 euro over naar een goed doel en je hebt een dure middag achter de rug.
Ja dat snap ik allemaal, dat was de grap ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')