Ik vertrouw volledig op de kundigheid van onze politiemacht, die zelf vurig pleitbezorger is van een vuurwerkverbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Deze vraag is nu al een aantal maal gesteld: waarom is de pakkans al nihil tijdens het totaalverbod dat buiten de 8 uurtjes tijdens O&N het hele jaar door geldt? Zoals je zegt: elke knal is dan een overtreding. Het aantal gelijktijdige knallen is veel minder op die momenten en de politie heeft exponentieel veel minder gelijktijdige meldingen (van allerhande aard, ook totaal niet vuurwerkgerelateerd) te verwerken en dus meer de handen vrij.
Waarom denk je dat de pakkans groter wordt als al die figuren met illegaal vuurwerk tegelijk aan het afsteken zijn tijdens O&N?
Kun je uit dat stuk een argument noemen hoe een totaalverbod ervoor gaat zorgen dat de politie dan wel kan handhaven?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vertrouw volledig op de kundigheid van onze politiemacht, die zelf vurig pleitbezorger is van een vuurwerkverbod.
In 2021-2022 gold er een landelijk vuurwerkverbod. Het werd negens in Nederland verkocht. Een jaarwisseling daarna was het gewoon weer overal verkrijgbaar voor elke Nederlander, maar steeg het aantal slachtoffers met maar liefst 62 procent. Geen garanties voor de toekomst, maar dat een algeheel verbod in ieder geval een deel van de hulpdiensten bijzonder goed helpt kunnen we nu toch zeker wel stellen, lijkt me.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:12 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het IS niet te handhaven, zelfs tijdens de covid jaarwisselingen waar er 2 jaar lang GEEN vuurwerk in Nederland te koop was, kon het niet gehandhaafd worden. Politie kan dat niet, zeker omdat er ontzettend veel brandjes gesticht worden, gereld wordt enz. waar geen legaal vuurwerk bij betrokken is.
Oud op nieuw is met of zonder consumentenvuurwerk een hele drukke nacht voor politie.
Nogmaals, vader en zoon die een potje afsteken, is NIET het probleem. Die vragen nu al geen aandacht/mankracht van politie.
Ook hier is al vaker op gereageerd: jaren van lockdowns, beperkende maatregelen en gesloten horeca.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In 2021-2022 gold er een landelijk vuurwerkverbod. Het werd negens in Nederland verkocht. Een jaarwisseling daarna was het gewoon weer overal verkrijgbaar voor elke Nederlander, maar steeg het aantal slachtoffers met maar liefst 62 procent. Geen garanties voor de toekomst, maar dat een algeheel verbod in ieder geval een deel van de hulpdiensten bijzonder goed helpt kunnen we nu toch zeker wel stellen, lijkt me.
Ik verwijs graag naar een eerdere bijdrage:quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:16 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kun je uit dat stuk een argument noemen hoe een totaalverbod ervoor gaat zorgen dat de politie dan wel kan handhaven?
En als de politie vertrouwen heeft in een totaalverbod, waarom zou ik daar dan aan moeten twijfelen? Degenen die de wet moeten handhaven behoren tot de felste pleitbezorgers. Dat lijkt mij op zichzelf al een argument voor een verbod.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, handhaving is wat mij betreft ook slechts een onderdeel. Je doet ook een beroep op de burger zelf, je gaat ervan uit dat zij zich aan de wet houden wanneer een totaalverbod wordt ingevoerd. En de overgrote meerderheid zal dat ook doen.
Vanuit die startpositie ga je verder, in de verwachting dat de steun voor vuurwerk elk jaar stukje bij beetje afbrokkelt, totdat er uiteindelijk nauwelijks meer afstekers zijn.
Nee, er waren 2 jaarwisselingen met een algeheel vuurwerkverbod 2020-2021 en 2021-2022quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In 2021-2022 gold er een landelijk vuurwerkverbod. Het werd negens in Nederland verkocht. Een jaarwisseling daarna was het gewoon weer overal verkrijgbaar voor elke Nederlander, maar steeg het aantal slachtoffers met maar liefst 62 procent. Geen garanties voor de toekomst, maar dat een algeheel verbod in ieder geval een deel van de hulpdiensten bijzonder goed helpt kunnen we nu toch zeker wel stellen, lijkt me.
Dat betekent juist dat je er aan moet twijfelen. Sterker nog, als de politie ergens voor is (in het bijzonder een verbod) moet je altijd zeer skeptisch zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En als de politie vertrouwen heeft in een totaalverbod, waarom zou ik daar dan aan moeten twijfelen?
Enig idee hoe “druk” de zorg het heeft met vuurwerk?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
quote:De voorbije jaarwisseling zijn bijna 1.300 slachtoffers van een vuurwerkongeval behandeld, waarvan 385 op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis en naar schatting 900 met lichtere verwondingen op een huisartsenpost. Jaarlijks komen er zo’n 2 miljoen mensen op de eerste hulp terecht komen. Breeschoten: ,,Dus je kunt moeilijk volhouden dat het een enorme druk op de zorg legt.
Volgens mij heeft niemand de illusie dat geweld op zo’n dag uitgesloten kan wordenquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:23 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, er waren 2 jaarwisselingen met een algeheel vuurwerkverbod 2020-2021 en 2021-2022
Beide jaren waren er flink wat rellen, brandstichtingen en geweld naar hulpverleners.
Dan kun je met zekerheid stellen dat er ondanks een vuurwerkverbod nog steeds veel geweld, vernielingen en rellen zijn en dat de politie geen tijd heeft om op de hoek van de straat te staan om te wachten op wat vuurwerkpotjes.
Goede bron welquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Enig idee hoe “druk” de zorg het heeft met vuurwerk?
https://vuurwerkmanifest.(...)h-er-weinig-van-aan/
[..]
Jaarlijks 2 miljoen mensen op de eerste hulp (dat zijn er 5.500 per dag), met oud op nieuw 1.300quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand de illusie dat geweld op zo’n dag uitgesloten kan worden
Je maakt het de hulpverlening alleen wel een stuk makkelijker als niet iedere dronken mongool met vuurwerk mag rondlopen in het donker
https://www.vzinfo.nl/acu(...)t%20worden%20besteed.quote:
quote:Op basis van het Letsel Informatie Systeem (LIS) heeft VeiligheidNL berekend dat in 2022 1.840.000 keer een afdeling Spoedeisende hulp (SEH (Spoedeisende hulp)) is bezocht.
Hulpverlening bestaat niet alleen uit de SEH.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:29 schreef tja77 het volgende:
[..]
Jaarlijks 2 miljoen mensen op de eerste hulp (dat zijn er 5.500 per dag), met oud op nieuw 1.300
Dat zal zoden aan de dijk zetten ja.
2017-2018: 1134 gewonden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:23 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, er waren 2 jaarwisselingen met een algeheel vuurwerkverbod 2020-2021 en 2021-2022
Beide jaren waren er flink wat rellen, brandstichtingen en geweld naar hulpverleners.
Dan kun je met zekerheid stellen dat er ondanks een vuurwerkverbod nog steeds veel geweld, vernielingen en rellen zijn en dat de politie geen tijd heeft om op de hoek van de straat te staan om te wachten op wat vuurwerkpotjes.
Kom jij dan met cijfers, en dan ook graag het onderscheid tussen welke hulpverlening er nodig is vanwege consumenten vuurwerk, en wat vanwege illegaal vuurwerk, rellen, vandalisme, brandstichtingen enz.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Hulpverlening bestaat niet alleen uit de SEH.
Een vermindering van 1.000 eerste hulp opnames éénmalig per jaar op een totaal van 2.000.000 per jaar (5.500 per dag).quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
2017-2018: 1134 gewonden.
2018-2019: 1196 gewonden.
2019-2020: 1285 gewonden.
2020-2021: 383 gewonden.
2021-2022: 773 gewonden.
2022-2023: 1253 gewonden.
Nu zitten er bij die twee jaarwisselingen met vuurwerkverbod natuurlijk wel extra maatregelen bovenop vanwege corona, maar de vraag vanuit de medische wereld om die twee jaren als leidraad te nemen en te pleiten voor een algeheel verbod snijdt gewoon hout. Is een hele redelijke vraag, lijkt mij.
Dat zeggen ze toch letterlijk? Dat het voor hun die ene avond enorm veel scheelt, inderdaad.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een vermindering van 1.000 eerste hulp opnames éénmalig per jaar op een totaal van 2.000.000 per jaar (5.500 per dag).
Dat scheelt een slok op een borrel ja.
Het slaat ook helemaal nergens op. Domme mongolen zijn niet alleen domme mongolen met vuurwerk in de hand.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een vermindering van 1.000 eerste hulp opnames éénmalig per jaar op een totaal van 2.000.000 per jaar (5.500 per dag).
Daarbij laat je weg dat in beide jaren er sprake was van een volledige lockdown. Je kunt jouw argumentatie gebruiken om tijdens de jaarwisseling een volledige lockdown in te voeren. Dat laat (hopelijk) de zwakte zien van het argument 'de zorg roept wat en zij zullen wel gelijk hebben'.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
2017-2018: 1134 gewonden.
2018-2019: 1196 gewonden.
2019-2020: 1285 gewonden.
2020-2021: 383 gewonden.
2021-2022: 773 gewonden.
2022-2023: 1253 gewonden.
Nu zitten er bij die twee jaarwisselingen met vuurwerkverbod natuurlijk wel extra maatregelen bovenop vanwege corona, maar de vraag vanuit de medische wereld om die twee jaren als leidraad te nemen en te pleiten voor een algeheel verbod snijdt gewoon hout. Is een hele redelijke vraag, lijkt mij.
Er staat letterlijk “ Nu zitten er bij die twee jaarwisselingen met vuurwerkverbod natuurlijk wel extra maatregelen bovenop vanwege corona”, maar praat vooral verder onzinquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daarbij laat je weg dat in beide jaren er sprake was van een volledige lockdown. Je kunt jouw argumentatie gebruiken om tijdens de jaarwisseling een volledige lockdown in te voeren. Dat laat (hopelijk) de zwakte zien van het argument 'de zorg roept wat en zij zullen wel gelijk hebben'.
Volledige lockdowns zijn wat anders dan 'extra maatregelen'. Vergeet niet dat alles behalve supermarkten dicht waren en dat men maar maximaal 3 bezoekers mocht ontvangen. De strengst mogelijke maatregelen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Er staat letterlijk “ Nu zitten er bij die twee jaarwisselingen met vuurwerkverbod natuurlijk wel extra maatregelen bovenop vanwege corona”, maar praat vooral verder onzin
Toch weer 0.05% te pakken. Moeten we alleen wel 100.000 BOA's en agenten opleiden die dit gaan naleven, en het kost ons werkelijk miljoenen, maar hey, 1000 minder opnames.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:36 schreef tja77 het volgende:
[..]
Enorm veelquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zeggen ze toch letterlijk? Dat het voor hun die ene avond enorm veel scheelt, inderdaad.
Dit zal je toch écht moeten onderbouwen met cijfers, want hier geloof ik precies helemaal niks van. Als er geen 1 verkooppunt is in Nederland mag jij mij eens laten zien hoe je de stelling “er werd zeker minder afgestoken dan de jaren daarvoor maar niet significant minder” zou kunnen onderbouwen?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit zegt dus dat de lockdowns de bepalende factor zijn hier, niet het vuurwerkverbod. Dat werd immers massaal genegeerd. Er werd zeker minder afgestoken dan de jaren daarvoor maar niet zo significant veel minder
In dit geval neig ik eerder naar de medici te luisteren die al die avonden bewust hebben meegemaakt in hun dienst dan user Tja77 van het fokforum die hun even uitlegt dat het allemaal heel anders in elkaar steektquote:Op donderdag 2 januari 2025 16:01 schreef tja77 het volgende:
[..]
Enorm veel![]()
En dan te weten dat een groot deel van de slachtoffers niet eens door legaal vuurwerk kwam.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |