Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: “Leuk zo’n feestje, maar het geeft altijd zo’n rommel, hè.”
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[ Bericht 0% gewijzigd door Viv op 25-12-2024 01:40:29 ]
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
25 december 1.00-2.00 uur heerlijk uurtje 1987 Blue Suede Shoes Elvis Presley 1986 Always On The Run Lenny Kravitz 1985 Run Like Hell Pink Floyd 1984 Ik Wil Alleen Maar Zwemmen Spinvis 1983 For No One The Beatles 1982 Show Me Love Robin S 1981 The Road To Mandalay Robbie Williams 1980 Detroit Rock City KISS 1979 Fairground Simply Red 1978 Nachtzuster Doe Maar 1977 Love On The Brain Rihanna 1976 Skinny Love Birdy 1975 Royals Lorde 1974 Met De Vlam In De Pijp Henk Wijngaard 1973 The Blower's Daughter Damien Rice
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
[..] Tussen 02.00 en 04.00. Net zoals Emmely, Morad en Jeroen twee uur naar eerder.
Daar zat Frank volgens mij vorig jaar
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
1987 Blue Suede Shoes Elvis Presley 1986 Always On The Run Lenny Kravitz 1985 Run Like Hell Pink Floyd 1984 Ik Wil Alleen Maar Zwemmen Spinvis 1983 For No One The Beatles 1982 Show Me Love Robin S 1981 The Road To Mandalay Robbie Williams 1980 Detroit Rock City KISS 1979 Fairground Simply Red 1978 Nachtzuster Doe Maar 1977 Love On The Brain Rihanna 1976 Skinny Love Birdy 1975 Royals Lorde 1974 Met De Vlam In De Pijp Henk Wijngaard 1973 The Blower's Daughter Damien Rice
1987 Blue Suede Shoes Elvis Presley 1986 Always On The Run Lenny Kravitz 1985 Run Like Hell Pink Floyd 1984 Ik Wil Alleen Maar Zwemmen Spinvis 1983 For No One The Beatles 1982 Show Me Love Robin S 1981 The Road To Mandalay Robbie Williams 1980 Detroit Rock City KISS 1979 Fairground Simply Red 1978 Nachtzuster Doe Maar 1977 Love On The Brain Rihanna 1976 Skinny Love Birdy 1975 Royals Lorde 1974 Met De Vlam In De Pijp Henk Wijngaard 1973 The Blower's Daughter Damien Rice
Omdat er niks van Ellioth Smith in de keuzelijst staat en hij niet 1 grote hit heeft, maar meerdere nummers waar de vrije keuzestemmen over verspreid worden.
[..] Omdat er niks van Ellioth Smith in de keuzelijst staat en hij niet 1 grote hit heeft, maar meerdere nummers waar de vrije keuzestemmen over verspreid worden.
Ja maar, Roosbeef als ons Neerlands trots staat er zelfs niet eens in....
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
Op woensdag 25 december 2024 01:05 schreef Szura het volgende: Tijd voor bed. Helaas kan ik daar nu niet luisteren want er staat momenteel nog een wiegje naast. Laters
Het zal vast al uitvoerig besproken zijn dus sorry voor mosterd na de maaltijd, maar ik zou het fijn vinden als Bart Arens volgend jaar weer terugkeert naar z'n oude openingsformat.
Op woensdag 25 december 2024 01:05 schreef Szura het volgende: Tijd voor bed. Helaas kan ik daar nu niet luisteren want er staat momenteel nog een wiegje naast. Laters
Op woensdag 25 december 2024 01:07 schreef Strani het volgende: Het zal vast al uitvoerig besproken zijn dus sorry voor mosterd na de maaltijd, maar ik zou het fijn vinden als Bart Arens volgend jaar weer terugkeert naar z'n oude openingsformat.
Ik zie hem liever met pensioen gaan
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op woensdag 25 december 2024 01:07 schreef Strani het volgende: Het zal vast al uitvoerig besproken zijn dus sorry voor mosterd na de maaltijd, maar ik zou het fijn vinden als Bart Arens volgend jaar weer terugkeert naar z'n oude openingsformat.
Het kan niet vaak genoeg genoemd worden.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Ann Wilson toen ze jong was zou ik als ik in die tijd leefde echt smoorverliefd op zijn geweest denk ik.
Oeh, ja..maar nog steeds wel eigenlijk
Als jullie nou gewoon radio luisteren ipv kijken, hebben jullie geen moeite met Dees
Slaap is nabij, dus totn slot mijn waardering voor de nieuwe noteringen van RiRi en Keverts dit uur
Vooral dat laatste omdat zowat alles van hen dramatisch aan het zakken is, ergens zit het me gewoon dwars dat Queen nu de uitgesproken hofleverancier is
Op woensdag 25 december 2024 01:11 schreef koffieleuk het volgende: Slaap is nabij, dus totn slot mijn waardering voor de nieuwe noteringen van RiRi en Keverts dit uur
Vooral dat laatste omdat zowat alles van hen dramatisch aan het zakken is, ergens zit het me gewoon dwars dat Queen nu de uitgesproken hofleverancier is
Pink Floyd blijft altijd wel fijn Dit jaar de Syd Barret periode een beetje van ze ontdekt. Zaten wat disturbing dingen bij, maar desalniettemin ook enorm mooie dingen
Op woensdag 25 december 2024 01:11 schreef koffieleuk het volgende: Slaap is nabij, dus totn slot mijn waardering voor de nieuwe noteringen van RiRi en Keverts dit uur
Als Queen liefhebber vind ik ook dat ze er veel te veel in staan. Maar t.o.v. Beatles wel terecht, omdat die veel minder nummers hebben uitgebracht. En het daar al helemaal zo is dat alles van ze erin stond.
Mijn probleem met Spinvis is een beetje dat ik het prima weg kan luisteren, de appeal ook wel hoor, maar er zelf verder niet echt warm of koud van word.
Op woensdag 25 december 2024 01:13 schreef ok01 het volgende: Pink Floyd blijft altijd wel fijn Dit jaar de Syd Barret periode een beetje van ze ontdekt. Zaten wat disturbing dingen bij, maar desalniettemin ook enorm mooie dingen
Syd Barett heeft ook nog solowerk gemaakt na Pink Floyd. The Madcap Laughs moet ik ergens hebben liggen.
Op woensdag 25 december 2024 01:15 schreef Hamlapjes het volgende: Mijn probleem met Spinvis is een beetje dat ik het prima weg kan luisteren, de appeal ook wel hoor, maar er zelf verder niet echt warm of koud van word.
Dat ja. Heeft een prettige stem. Maar kabbelt altijd een beetje weg, waardoor je daarna alweer vergeten bent wat je net gehoord hebt.
Denk voor mij persoonlijk John Fogerty op Bospop, vooral omdat dat nog wel een bucketlist dingetje was.
Geen concerten voor mij dit jaar.
Nou ja, op het winterfeest van mijn werk kwam Marco Schuitmaker een half uur optreden. Maar er speelde daarna een coverbandje dus gelukkig hoef ik niet noodgedwongen te zeggen dat Marco Schuitmaker mijn beste concert van dit jaar was Maar goed, telt ook niet als een concert maar hiermee moet je het doen vrees ik.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Nou ja, op het winterfeest van mijn werk kwam Marco Schuitmaker een half uur optreden. Maar er speelde daarna een coverbandje dus gelukkig hoef ik niet noodgedwongen te zeggen dat Marco Schuitmaker mijn beste concert van dit jaar was Maar goed, telt ook niet als een concert maar hiermee moet je het doen vrees ik.
Nou ja. Als dat bandje een Marco Schuitemaker coverband was geweest, dan had je wel een probleem gehad.
Een beetje papapaa de lucht inslingeren kan iedereen ik wil m de Vlam in de pijp zien doen
Ik had toch een aardige score dit jaar. Deep Purple met Jefferson Starship als voorprogramma in de Ziggo Dome. John Fogerty en Alice Cooper op Bospop en Bruce Springsteen in Nijmegen
[..] Ik had toch een aardige score dit jaar. Deep Purple met Jefferson Starship als voorprogramma in de Ziggo Dome. John Fogerty en Alice Cooper op Bospop en Bruce Springsteen in Nijmegen
och, deep purple. Bazen zijn dat toch ook. In de 70 en nog steeds gaande.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Jamaar alleen kijken en zonder geluid is ook weer leuk
Ik vind Robbie Williams ook een heel interessant figuur. Geweldige zanger maar mooie persoonlijkheid ook. Gecompliceerd, maar met de tijd volwassen geworden en nu volgens mij gewoon een leuke kerel.
Op woensdag 25 december 2024 01:25 schreef Strani het volgende: Ik vind Robbie Williams ook een heel interessant figuur. Geweldige zanger maar mooie persoonlijkheid ook. Gecompliceerd, maar met de tijd volwassen geworden en nu volgens mij gewoon een leuke kerel.
[..] Ik had toch een aardige score dit jaar. Deep Purple met Jefferson Starship als voorprogramma in de Ziggo Dome. John Fogerty en Alice Cooper op Bospop en Bruce Springsteen in Nijmegen
Oh ja Alice Cooper, die was er ook nog. Die gast blijft ook geweldige shows geven, was heerlijk
* OscarMopperkont gaat z'n bedje opzoeken.... veeeeeel te laat geworden.
Voor diegenen die van metal/rock houden en ook kunnen waarderen als een band vooral lol heeft .... Steel Panther is echt een aanrader, uur lang met een dikke glimlach op mijn kop genoten van die lui. Knettergek, maar echt goed Soort van stand-up rockshow.
[..] Is meer het feit dat het nummer gaat over een fan die verongelukte onderweg naar een concert van Kiss.
Lea-ripoff
Op woensdag 25 december 2024 01:30 schreef Evenstar het volgende: Voor diegenen die van metal/rock houden en ook kunnen waarderen als een band vooral lol heeft .... Steel Panther is echt een aanrader, uur lang met een dikke glimlach op mijn kop genoten van die lui. Knettergek, maar echt goed
Bij Steel Panther denk ik ook altijd meteen aan Steel Dragon (uit de film Rock Star)
Op woensdag 25 december 2024 01:31 schreef PippenScottie het volgende: Ik heb KISS vorig jaar eindelijk eens live gezien bij een van hun vele allerlaatste tournees om ze te kunnen zien. Veel show, weinig substance.
Er is een KISS Army die naat elk concert gaat. Kan me dat maar moeilijk voorstellen
Op woensdag 25 december 2024 01:31 schreef PippenScottie het volgende: Ik heb KISS vorig jaar eindelijk eens live gezien bij een van hun vele allerlaatste tournees om ze te kunnen zien. Veel show, weinig substance.
Er is een KISS Army die naat elk concert gaat. Kan me dat maar moeilijk voorstellen
Wonen vast in een GGZ instelling en hebben dan hun uitje
Op woensdag 25 december 2024 01:39 schreef Hamlapjes het volgende: Hier is het ook bedtijd. Morgenochtend gluur ik hier nog wel even rond voordat de sociale kerstverplichtingen beginnen. Slaap lekker allen!