Nee, lijkt me ook niet. Ik bedoel, ik weet verder niks van de man eigenlijk. Maar hij heeft in elk geval geen column in de Telegraafquote:Op woensdag 14 februari 2024 11:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Bepaald geen verkeerd voorstel me dunkt.
Ben benieuwd hoeveel hij er heeft moeten bellenquote:Op woensdag 14 februari 2024 12:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, lijkt me ook niet. Ik bedoel, ik weet verder niks van de man eigenlijk. Maar hij heeft in elk geval geen column in de Telegraaf
Weer een PvdA'er trouwens, dat is wel opmerkelijk.
Beiden waren wel kind aan huis bij Buitenhof, al is dat bij Plasterk al bijna 20 jaar geleden.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, lijkt me ook niet. Ik bedoel, ik weet verder niks van de man eigenlijk. Maar hij heeft in elk geval geen column in de Telegraaf
Invloedrijkste Nederlander nog een paar jaar terug, dixit De Volkskrant.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Laten we hopen dat Putters hiervan wat over kan brengen op het te formeren kabinet.quote:Donderdag 18 januari, 23:30
'Nederland prijst zichzelf uit de markt als we geen duidelijke keuzes maken'
Om bedrijven in Nederland te houden en om voor Nederlanders de welvaart op peil te houden, moet de overheid het land sneller vergroenen en duidelijke keuzes maken voor de toekomst. Dat zegt de Sociaal-Economische Raad (SER), de belangrijkste regeringsadviseur, tegen de partijen die een coalitie proberen te vormen. Donderdag publiceerde de SER haar toekomstvisie voor 2040 die de raad aanbiedt aan informateur Ronald Plasterk.
"De vraag ligt op tafel waar wij in de toekomst ons geld mee verdienen", zegt SER-voorzitter Kim Putters in Nieuwsuur. "Ik hoor bij heel veel bedrijven en werknemers zorgen over in welke sectoren en technologieën de overheid zou willen dat Nederland vooroploopt in de toekomst. Welke keuzes maken we, hoe richten we onze arbeidsmarkt daarop in? Hebben we voldoende geschoold personeel? Worden vergunningen snel genoeg verleend?"
'Bedrijven willen geen beleidswissel'
Als de overheid niet met heldere antwoorden op dat soort vraagstukken komt, dreigen bedrijven ons land te verlaten, zegt Putters. "In de komende paar jaar moeten heel veel bedrijven belangrijke beslissingen nemen waar veel geld mee is gemoeid, bijvoorbeeld rond schone technologie. Als je daarover geen duidelijkheid krijgt van de overheid, gaan bedrijven afwegen of ze die investeringen wel in Nederland willen plegen. We zien steeds vaker dat die afweging de verkeerde kant op valt. Bedrijven willen consistent overheidsbeleid dat niet iedere paar jaar wisselt."
Putters waarschuwt dat landen om ons heen ook snel verduurzamen. "We prijzen onszelf ook uit de markt, ook internationaal, als we deze weg niet verder op gaan."
“Niemand kan toch iets hebben tegen het toepassen van schone technologieën?”
Kim Putters, voorzitter SER
De vraag is in hoeverre de partijen aan de formatietafel naar de SER willen luisteren. Volgens Putters ligt het voor de hand dat Nederland focust op duurzame technologieën en een snelle vergroening, maar dat lijken voor PVV, NSC, VVD en BBB niet bepaald prioriteiten te zijn.
Zo staat in het verkiezingsprogramma van de PVV dat "de Klimaatwet, het Klimaatakkoord en alle andere klimaatmaatregelen direct door de shredder" kunnen. PVV, NSC en BBB willen bovendien het geld uit het Klimaatfonds, 35 miljard euro, aan andere dingen uitgeven.
Putters benadrukt dat zijn advies "geen klimaatagenda" is, maar de vraag probeert te beantwoorden hoe we onze welvaart de komende decennia kunnen behouden. "Dit gaat er ook gewoon over hoe ondernemers hun geld kunnen verdienen. En ik ga ervanuit dat dat voor de formerende partijen een belangrijk item is."
"Niemand kan toch iets hebben tegen het toepassen van schone technologieën waardoor we ook gezonder kunnen werken en gezonder kunnen leven. Het is goed voor je verdienvermogen én goed voor werknemers. De kiezers van alle politieke partijen hebben er baat bij dat als zij een huis kopen of huren, ze niet over tien, vijftien jaar in beschimmelde en vochtige huizen zitten. Dat is ook duurzaamheid."
Naar verwachting schuift Putters binnenkort als expert aan bij de formatiebesprekingen. Een datum is nog niet gepland. Putters: "Wij zien erg uit naar de dialoog."
Qua nieuws en achtergronden leveren de commerciëlen echt weinig soeps wat mij betreft…quote:Op woensdag 14 februari 2024 11:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou nou nou, de GoedNieuwsShow was toch een hoogstandje?
Met RTL Nieuws (weliswaar geen Talpa, maar dat had ook niet veel gescheeld) is kwalitatief verder niet veel mis, mits Frits op de wagen blijft.
quote:Dhr. Omtzigt pleit ervoor om als volgende stap twee informateurs aan te stellen om met alle fracties
inhoudelijk het gesprek te voeren over de hoofdpunten van het te voeren beleid. Voor NSC zijn dit
prioritair: goed bestuur, bestaanszekerheid, wooncrisis, migratie en stikstof. Doel hiervan is onder
andere om al op voorhand na te gaan hoe het draagvlak voor een door een nieuwe regering te
voeren beleid kan worden verbreed. Een reden hiervoor is dat de door de PVV beoogde coalitie
slechts 30 zetels heeft in de senaat. Het aantal partijen dat verder steun lijkt te willen geven brengt
een meerderheid nog niet in zicht. Een tweede reden voor NSC is dat er na de polarisatie enige vorm
van begrip en samenwerking moet ontstaan.
Is dat zo? Was het niet toegestaan om de vorm te bespreken in de laatste informatieronde? Lijkt me erg vreemd.quote:"De vorm is uiteindelijk een probleem geweest", zei Wilders over de vorige formatieronde. NSC van Pieter Omtzigt stapte daar voortijdig uit.
In die fase mocht volgens de PVV-leider niet gesproken worden over de vorm van een kabinet, omdat dat niet de opdracht van de Kamer aan de informateur was. Wilders erkent dat de opdracht aan Plasterk "misschien, in retrospectief" niet goed was.
Zelfs de buitenlandse pers schrijft er al over.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 23:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik blijf het onwaarschijnlijk vinden dat de Secretaris-Generaal en zijn hoogste adviseur (Bauer) allebei Nederlands zijn straks. Zeker omdat we al een aantal SGs hebben gehad.
Achtergrond ben ik met je eens, dat ontbreekt nagenoeg volledig (hooguit op financieel vlak met RTL Z). Hoewel ook het Zembla c.s. van vroeger ook niet meer is wat het is geweest.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Qua nieuws en achtergronden leveren de commerciëlen echt weinig soeps wat mij betreft…
Het enkele feit al dat je het woord oppositie gebruikt. Wilders is niet de PM en wordt dat hopelijk ook nooit. Het is niet zijn verantwoordelijkheid een kabinet te formeren, het is de verantwoordelijkheid van de hele kamer. Kennelijk zijn partijen als D66 en de PvdA nog steeds niet gewend aan hun eigen winst toen ze riepen dat de koning uit het proces moest.quote:Op woensdag 14 februari 2024 11:53 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Je moet niks van Wilders hebben maar waarom heb je dan zulke problemen met de 'aanvallen' op hem? Als iemand de afgelopen 20 jaar hard oppositie gevoerd heeft was het Wilders.
Volgens Wilders was het ook niet toegestaan om te gaan tennissen. Stond niet in de opdracht namelijk.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:38 schreef Tijn het volgende:
De NOS schrijft: https://nos.nl/collectie/(...)volgende-informateur
[..]
Is dat zo? Was het niet toegestaan om de vorm te bespreken in de laatste informatieronde? Lijkt me erg vreemd.
Daarmee eerder een argument voor meer geld naar de NPO. Tegenmacht en controle van het bestuur organiseren mag wat kosten.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Achtergrond ben ik met je eens, dat ontbreekt nagenoeg volledig (hooguit op financieel vlak met RTL Z). Hoewel ook het Zembla c.s. van vroeger ook niet meer is wat het is geweest.
Ja daar zou ik het ook mee eens zijn als dat zo uitpakte. Maar ben bang dat we dan nog meer een applausmachine krijgen voor de links-liberale macht.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarmee eerder een argument voor meer geld naar de NPO. Tegenmacht en controle van het bestuur organiseren mag wat kosten.
Nouja, hij is lid van de PvdA. Dus is een beetje ook een beetje zo.quote:
Tja, kan me die gedachte bij een fan van al die dubieuze rechtse clubjes wel voorstellen. In de praktijk is de NPO altijd kritisch geweest op alle soorten bestuurders.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja daar zou ik het ook mee eens zijn als dat zo uitpakte. Maar ben bang dat we dan nog meer een applausmachine krijgen voor de links-liberale macht.
Hoe vaak zit er een linkse politicus bij OP1?quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja daar zou ik het ook mee eens zijn als dat zo uitpakte. Maar ben bang dat we dan nog meer een applausmachine krijgen voor de links-liberale macht.
Vroeger waren ze best kritisch, toen Lubbers wat hervormingen wilde doorvoeren of Europa veiliger wilde maken tegen de thans zo gehate Russen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, kan me die gedachte bij een fan van al die dubieuze rechtse clubjes wel voorstellen. In de praktijk is de NPO altijd kritisch geweest op alle soorten bestuurders.
quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nouja, hij is lid van de PvdA. Dus is een beetje ook een beetje zo.
Het gaat niet zo lekker met de argumenten vandaag hè?quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:04 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb het gevoel dat die Hijum de tassendrager van Omtzigt is
Avond aan avond.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:07 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Hoe vaak zit er een linkse politicus bij OP1?
sinds 1 februari:quote:
links, links, rechts, rechts, rechts, rechts, rechts, rechts.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:14 schreef Origami94 het volgende:
[..]
sinds 1 februari:
Aboutaleb, Dassen, Bontenbal, Dijkhoff, Hugo de Jonge, Ed Nijpels, Van der Plas, Mona Keijzer
Wie het snapt mag het zeggen…quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:26 schreef tizitl2 het volgende:
Een extraparlementair kabinet met gelijkwaardige deelname van 4 partijen.
Wat is hier precies het verschil met een normaal kabinet? Want op afstand staat het niet en alle partijen nemen gewoon deel.
quote:
Ik kom sinds 1 februari op deze lijst:quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:14 schreef Origami94 het volgende:
[..]
sinds 1 februari:
Aboutaleb, Dassen, Bontenbal, Dijkhoff, Hugo de Jonge, Ed Nijpels, Van der Plas, Mona Keijzer
Alternatieve feiten heet dat. Alles wat niet op zijn onvoorwaardelijke liefde kan regelen is links.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:17 schreef Nielsch het volgende:
[..]
links, links, rechts, rechts, rechts, rechts, rechts, rechts.
@:phpmystyle liegt dus
BBB in het midden, een kieskompas met termen als "links" en "rechts" naast progressief en conservatief is mij iets te veelquote:Op woensdag 14 februari 2024 13:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Ik kom sinds 1 februari op deze lijst:
13 februari Ahmed Aboutaleb
12 februari Laurens Dassen, Joost Eerdmans, Jimmy Dijk
9 februari Henri Bontenbal, Sybrand Buma, Jan Terlouw, Ed Nijpels
8 februari Klaas Dijkhof
7 februari Ed Nijpels, Jacques Wallage
6 februari Hugo de Jonge
5 februari Tekke Panman, Ferd Crone
2 februari Caroline van der Plas
1 februari Martin van Rijn
Links 5
Pvda 3
Volt 1
SP 1
Midden 3
BBB 2
D66 1
Rechts 7
Ja21 1
Vvd 3
Cda 3
[ afbeelding ]
Dit is waar de indeling van de kieskompas op gebaseerd is. Het voelt voor mij ook wat raar, maar vond het wel fijn om mijn indeling ergens op te baseren. Dus als jij een beter onderbouwde indeling hebt, ga u gang.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:48 schreef Origami94 het volgende:
BBB en FDF gaan hand in hand maar de BBB is een middenpartij..
PVDA/GL heeft ook bepaalde extreemlinkse standpunten dat maakt PVDA/GL nog niet meteen een extreemlinkse partij. VVD heeft ook bepaalde extreemrechtse standpunten, dat maakt VVD nog niet extreemrechts.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:48 schreef Origami94 het volgende:
BBB en FDF gaan hand in hand maar de BBB is een middenpartij..
Het is eigenlijk heel simpel.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:06 schreef tizitl2 het volgende:
Mijn hemel wat een bijdrage, het wordt steeds warriger. Weet Yesilgöz zelf nou eigenlijk wel wat ze voorstelt?
Het lijkt een vlucht naar voren om de NSC te blokkeren in hun eigen woorden, zonder dat werkelijk echt is nagedacht hoe zon kabinet er dan volgens de VVD uit moet zien.
Het algoritme van Kieskompas is fundamenteel verkeerd. Elke vraag/antwoord-combinatie wordt vertaald naar een positie op het kompas. De uiteindelijke plaats die je op het kompas krijgt is het gemiddelde van de antwoorden op alle stellingen. Omdat NSC blijkbaar even vaak linkse als rechtse antwoorden geeft, komt deze partij in het midden te staan.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Ik kom sinds 1 februari op deze lijst:
13 februari Ahmed Aboutaleb
12 februari Laurens Dassen, Joost Eerdmans, Jimmy Dijk
9 februari Henri Bontenbal, Sybrand Buma, Jan Terlouw, Ed Nijpels
8 februari Klaas Dijkhof
7 februari Ed Nijpels, Jacques Wallage
6 februari Hugo de Jonge
5 februari Tekke Panman, Ferd Crone
2 februari Caroline van der Plas
1 februari Martin van Rijn
Links 5
Pvda 3
Volt 1
SP 1
Midden 3
BBB 2
D66 1
Rechts 7
Ja21 1
Vvd 3
Cda 3
[ afbeelding ]
Goed argument en best prima, maar hebben we een betere indeling?quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het algoritme van Kieskompas is fundamenteel verkeerd. Elke vraag/antwoord-combinatie wordt vertaald naar een positie op het kompas. De uiteindelijke plaats die je op het kompas krijgt is het gemiddelde van de antwoorden op alle stellingen. Omdat NSC blijkbaar even vaak linkse als rechtse antwoorden geeft, komt deze partij in het midden te staan.
Maar als je als bezoeker bij elke stelling het tegenovergestelde antwoord van NSC geeft (en dus maximaal verwijderd bent van hun standpunten) dan kom je ook in het midden uit. En heb je volgens het Kieskompas een 100% match met NSC
Ja, maar dan heb je dus of gewoon een meerderheidskabinet met NSC en VVD erbij of een gedoogconstructie.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:08 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Het is eigenlijk heel simpel.
Eerst kaapte VVD de gedoogrol, toen kaapte Omtzigt die rol en nu probeert Yesilgoz die rol ofwel weer terug te kapen naast Omtzigt ofwel samen met Omtzigt beide die rol niet meer op zich te nemen en mee te doen in een extraparlementair kabinet.
Nee. Dit is echt heel dom wat je nu zegt. Je doet nu net alsof ieder antwoord een links/rechts sociaal/conservatief antwoord heeft dat altijd van elkaar verwijderd is.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het algoritme van Kieskompas is fundamenteel verkeerd. Elke vraag/antwoord-combinatie wordt vertaald naar een positie op het kompas. De uiteindelijke plaats die je op het kompas krijgt is het gemiddelde van de antwoorden op alle stellingen. Omdat NSC blijkbaar even vaak linkse als rechtse antwoorden geeft, komt deze partij in het midden te staan.
Maar als je als bezoeker bij elke stelling het tegenovergestelde antwoord van NSC geeft (en dus maximaal verwijderd bent van hun standpunten) dan kom je ook in het midden uit. En heb je volgens het Kieskompas een 100% match met NSC
PVDA en GL extreemlinkse standpunten?quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
PVDA/GL heeft ook bepaalde extreemlinkse standpunten dat maakt PVDA/GL nog niet meteen een extreemlinkse partij. VVD heeft ook bepaalde extreemrechtse standpunten, dat maakt VVD nog niet extreemrechts.
Dus BBB en FDF die hand in hand gaan maakt BBB nog niet geen middenpartij.
VPB-technisch waren ze bij de laatste verkiezingen extreemlinks, linkser dan de programma's van de SP en PvdD, om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:14 schreef Origami94 het volgende:
[..]
PVDA en GL extreemlinkse standpunten?
Dat is dus precies hoe het Kieskompas werkt. Dat dat niet met de realiteit overeenkomt ben ik met je eens. De Stemwijzer doet dit wel goed. Die berekent daadwerkelijk de afstand van je antwoorden tot de standpunten van de partijen. Het Kieskompas doet dat echter niet, die telt gewoon alles op en pakt het gemiddelde, waarbij ze elk antwoord mappen naar een links/rechts/conversatief/progressief-score.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee. Dit is echt heel dom wat je nu zegt. Je doet nu net alsof ieder antwoord een links/rechts sociaal/conservatief antwoord heeft dat altijd van elkaar verwijderd is.
Ze willen de toeslagen afschaffen (en dat na hun rol in de toeslagenaffaire). Ze willen het minimumloon naar 16 euro per uur verhogen, in stappen, met de AOW en andere uitkeringen erbij (indexatie).quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:16 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
VPB-technisch waren ze bij de laatste verkiezingen extreemlinks, linkser dan de programma's van de SP en PvdD, om maar een voorbeeld te noemen.
Extreemlinks is ook aan wat inflatie onderhevig merk ik.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:16 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
VPB-technisch waren ze bij de laatste verkiezingen extreemlinks, linkser dan de programma's van de SP en PvdD, om maar een voorbeeld te noemen.
Dat zeg ik niet, lees nog even terug wat mijn punt was. Ik zeg juist dat enkel omdat je op een bepaald standpunt een extreemlinks of extreemrechts standpunt hebt dat je als partij nog niet extreemlinks of extreemrechts maakt. Dus dan kan je met maatregelen komen die niet extreemlinks zijn, maar dat is juist mijn hele punt.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:23 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ze willen de toeslagen afschaffen (en dat na hun rol in de toeslagenaffaire). Ze willen het minimumloon naar 16 euro per uur verhogen, in stappen, met de AOW en andere uitkeringen erbij (indexatie).
En dat is extreem links?
Mannetjesputters benodigd.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:21 schreef Raw85 het volgende:
Gemiste kans in de TT om er (kim)formeren van te maken
Dat moet ook helemaal niet. Je past je aan aan de omstandigheden en getuigt van verantwoordelijkheid nemen. Omtzigt wil alleen voorkomen dat hij daarvoor de electorale rekening gepresenteerd krijgt als ie zijn handtekening zet. Het is makkelijker schoppen tegen bezuinigingen als je zelf niet verantwoordelijk bent.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:33 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Maar waarom moet je uit de (in)formatie stappen als er miljardentegenvallers komen?
Daarnaast worden ze ook in het geheim geïnformeerd over veel van de tegenvallers die nu in die brieven stonden (ook sommige van de weggelakte). Omtzigt doet zich onwetender door dan dat die daadwerkelijk is/had kunnen zijn over de tegenvallers en dat is kwalijk en ook waarom Jetten terecht boos is over het framen wat Omtzigt doet, juist ook omdat Omtzigt als een betrouwbare man wordt gezien door een deel van het volk (zeker op economisch gebied) en dat nu misbruikt.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
De Kamer wordt ook over dit soort dingen geïnformeerd bij de voorjaarsnota. Zelfs BBB snapt dat
Misschien was Omtzigt toen aan het wandelen in het bos om tot rust te komenquote:Op woensdag 14 februari 2024 14:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Daarnaast worden ze ook in het geheim geïnformeerd over veel van de tegenvallers die nu in die brieven stonden (ook sommige van de weggelakte). Omtzigt doet zich onwetender door dan dat die daadwerkelijk is/had kunnen zijn over de tegenvallers en dat is kwalijk en ook waarom Jetten terecht boos is over het framen wat Omtzigt doet, juist ook omdat Omtzigt als een betrouwbare man wordt gezien door een deel van het volk (zeker op economisch gebied) en dat nu misbruikt.
heb je een voorbeeld?quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, lees nog even terug wat mijn punt was. Ik zeg juist dat enkel omdat je op een bepaald standpunt een extreemlinks of extreemrechts standpunt hebt dat je als partij nog niet extreemlinks of extreemrechts maakt. Dus dan kan je met maatregelen komen die niet extreemlinks zijn, maar dat is juist mijn hele punt.
Misschien gewoon even lezen waar je op reageert voordat je reageert...
Er staat in het echt natuurlijk mijn voornaam.quote:
Had je username niet gezien, dacht dat het een algemene aanhef was van Yesilgozquote:Op woensdag 14 februari 2024 14:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Er staat in het echt natuurlijk mijn voornaam.
Nee, dat doen we met amice.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:44 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Had je username niet gezien, dacht dat het een algemene aanhef was van YesilgozEen of ander kakkersmanier voor beste mensen ofzo.
zetels in de peilingen politiekquote:Op woensdag 14 februari 2024 13:37 schreef klaasweetalles het volgende:
Omtzigt gaat straks zeggen wat hij eerder gezegd heeft
hij gaat niet meedoen en hij gaat wachten waar de andere 3 op uitkomen
zijn deze gasten infantiel ofzo of een beetje doof??????????????????????????????????????????????
Regeren met PVV, VVD, vriendje Plasterk van Wilders die een week wacht met belangrijke dossiers voordragen, harde bezuinigen. Mwahhhh ik zou ook bedanken. Zeker als je meer bezig bent met tweeten.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Verhaal van Omtzigt blijft kut en nergens op slaan. Mogelijke miljardentegenvallers, dus hadden we er geen zin in meer. Wat een verantwoordelijkheidsgevoel![]()
Dank voor deze opheldering.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Er staat in het echt natuurlijk mijn voornaam.
Of D66 heeft er inderdaad deels een potje van gemaakt.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Daarnaast worden ze ook in het geheim geïnformeerd over veel van de tegenvallers die nu in die brieven stonden (ook sommige van de weggelakte). Omtzigt doet zich onwetender door dan dat die daadwerkelijk is/had kunnen zijn over de tegenvallers en dat is kwalijk en ook waarom Jetten terecht boos is over het framen wat Omtzigt doet, juist ook omdat Omtzigt als een betrouwbare man wordt gezien door een deel van het volk (zeker op economisch gebied) en dat nu misbruikt.
Maar dit is dus exact wat ik bedoel, Omtzigt heeft (onterecht overigens) de naam allerlei dingen boven tafel te krijgen en daarom doet die nu net alsof die allerlei dingen boven tafel heeft gekregen bij de formatie en er daardoor uit is gestapt. Puur misbruik maken van het beeld dat mensen van hem hebben, bewust of onbewust. Niemand behalve Omtzigt is geschrokken van de brieven ook de niet-formerende partijen en ook de media hoor je er niet over dat ze geschrokken zijn, simpelweg omdat er niets nieuws in stond.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:51 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Of D66 heeft er inderdaad deels een potje van gemaakt.
Tijdens de Omtzigt affaire/Toeslagenaffaire waar VVD en D66 aan het bekvechten waren kwamen dossiers naar voren dat D66 samen met Koolmees de Tweede Kamer op punten niet of laat wou informeren.
Gedoogsteun is genoeg. En de oppositie zal zich moeten inhoudenquote:Op woensdag 14 februari 2024 14:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Hier heeft Timmermans gewoon een goed punt, iedere vorm van een kabinet zal toch echt enige vorm van een meerderheid achter zich moeten hebben in de Tweede Kamer.
Anders is het op dag 1 voorbij met een motie van wantrouwen.
De niet-formerende partijen hoeven niet te besturen en de meeste journalisten zijn meer bezig met scoops dan onderzoeksjournalistiek.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar dit is dus exact wat ik bedoel, Omtzigt heeft (onterecht overigens) de naam allerlei dingen boven tafel te krijgen en daarom doet die nu net alsof die allerlei dingen boven tafel heeft gekregen bij de formatie en er daardoor uit is gestapt. Puur misbruik maken van het beeld dat mensen van hem hebben, bewust of onbewust. Niemand behalve Omtzigt is geschrokken van de brieven ook de niet-formerende partijen en ook de media hoor je er niet over dat ze geschrokken zijn, simpelweg omdat er niets nieuws in stond.
Dat was niet het punt van Baudet.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:08 schreef matthijst het volgende:
't is een domme lul, maar mooi punt van Baudet.
Omtzigt doet steeds alsof we straks moslims gaan opsluiten omdat Wilders dat wil.
Een regering op basis van gedoogsteun is niet een erg lang leven beschoren. De dag dat Wilders besluit z'n virtuele 50+ zetels te verzilveren, is het klaar met het kabinet.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:54 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Gedoogsteun is genoeg. En de oppositie zal zich moeten inhouden
debat is ook over. er worden ook alleen holle statements gemaakt.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:28 schreef klaasweetalles het volgende:
Omtxigt is alweer vertrokken zag ik zojuist
Ik zou me eerder zorgen maken om Omtzigt in een gedoogconstructie en als die dan zijn zin een keer niet krijgt. Ik zie en hoor iedereen concessies doen de afgelopen paar weken op 1 persoon na.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een regering op basis van gedoogsteun is niet een erg lang leven beschoren. De dag dat Wilders besluit z'n virtuele 50+ zetels te verzilveren, is het klaar met het kabinet.
Dat wordt leuk, een grotere implosie dan de VVD. Of denk je dat alle partijen Wilders dat in dank gaan nemen?quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een regering op basis van gedoogsteun is niet een erg lang leven beschoren. De dag dat Wilders besluit z'n virtuele 50+ zetels te verzilveren, is het klaar met het kabinet.
En wie neemt daar dan politieke verantwoordelijkheid voor?quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:47 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Gewoon iedereen vragen wie hij/zij geschikt acht voor een zakenkabinet en klaar is kees.
Een keer?quote:Op woensdag 14 februari 2024 16:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik zou me eerder zorgen maken om Omtzigt in een gedoogconstructie en als die dan zijn zin een keer niet krijgt.
Ah, het punt was niet dat Omzigt steeds loopt te hameren op zaken die tegen de grondwet in gaan, terwijl dat in NL nooit kan.quote:
Nee, Baudet probeerde het punt te maken dat als de Kamer besluit dat alle moslims opgesloten worden, dat dat dan niet tegen de grondwet in gaat, want de Kamer is de enige die de grondwet mag interpreteren. Totale onzin, natuurlijk.quote:Op woensdag 14 februari 2024 16:48 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ah, het punt was niet dat Omzigt steeds loopt te hameren op zaken die tegen de grondwet in gaan, terwijl dat in NL nooit kan.
Zoals moslims opsluiten als ze naar de moskee gaan.
Hoe hard Wilders ook roept.
Ja, exact wat ik zeg, Baudet doet alsof elke aangenomen wet automatisch grondwettelijk is.quote:
Die van Denk was haarscherp en hoe ik de rest ook had willen zien.quote:Op woensdag 14 februari 2024 17:08 schreef klaasweetalles het volgende:
Denk was de enige die keihard uithaalde en terecht
Wat is de rest soft aan het doen
En welke minister-president wilt u daarbij?quote:Op woensdag 14 februari 2024 17:35 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik wil graag een extra parlementair meerderheids kabinet met gedoogsteun.
Met of zonder saus?quote:Op woensdag 14 februari 2024 17:35 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik wil graag een extra parlementair meerderheids kabinet met gedoogsteun.
Koningin Ameliaquote:Op woensdag 14 februari 2024 17:39 schreef Jason22 het volgende:
[..]
En welke minister-president wilt u daarbij?
Niet Azarkan denk (quote:Op woensdag 14 februari 2024 17:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Die van Denk was haarscherp en hoe ik de rest ook had willen zien.
Bij deze specifieke opdracht lijkt het mij inderdaad ook een zeer geschikte man.quote:Op woensdag 14 februari 2024 17:51 schreef Jojoke het volgende:
Ik vind het wel een goede zet dat Kim de kar nu mag trekken. Het lijkt mij een innovatieve man, dus misschien weet hij wat moois te bedenken.
Het kan allemaal wat omslachtig worden maar je moet toch wat hé.quote:Omtzigt spreekt ook over de optie van een zogeheten extraparlementair kabinet. Met deze kabinetsvorm doelt hij op een regering zonder traditioneel regeerakkoord. Wel spreken de deelnemers een regeringsprogramma af, waarvoor ze per punt op zoek moeten naar meerderheden in de Tweede Kamer. Aan een extraparlementair kabinet kunnen ministers van veel verschillende partijen in de Tweede Kamer deelnemen.
Volgens Parlement.com kunnen Tweede Kamerfracties bij de formatie betrokken zijn, omdat hun fractievoorzitters bijvoorbeeld overleg voeren, maar hoeft dat niet. "Als fracties bij de formatie betrokken zijn, nemen zij een afwachtende houding aan, maar zij zullen bij het aantreden van een kabinet geen steun geven aan een motie van wantrouwen."
In theorie kunnen parlementariërs daardoor tegen de zin van hun partij deelnemen aan een extraparlementair kabinet. De laatste keer dat zoiets gebeurde, was volgens Parlement.com echter alweer in 1939, toen ARP-parlementariër Pieter Gerbrandy tegen de wil van zijn partij minister werd in het tweede kabinet-De Geer.
Ja, daar is al dat gedoe over.quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:17 schreef deedeetee het volgende:
Extraparlementair kabinet
[..]
Het kan allemaal wat omslachtig worden maar je moet toch wat hé.
Nog een uitleg Is daar nu al die heisa over ?
Nee het was Stephan van Baarlequote:Op woensdag 14 februari 2024 17:49 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Niet Azarkan denk () ik?
Die ging of is toch weg?
Denk is absoluut niet mijn partij, maar Azarkan was wel altijd scherp en respectvol
Om die spullen de ijskast allemaal ín te krijgen, moet er ook wat uit.quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:34 schreef Quyxz_ het volgende:
Komt die Kim Putters nou uit de hoge hoed of was die naam al eerder afgelopen week genoemd?
Klopt, onbegrijpelijk verhaal waar je onmogelijk de publieke opinie mee achter je kunt krijgen lijkt me.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Verhaal van Omtzigt blijft kut en nergens op slaan. Mogelijke miljardentegenvallers, dus hadden we er geen zin in meer. Wat een verantwoordelijkheidsgevoel![]()
Wel een vermakelijke twist.quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:48 schreef Tijn het volgende:
God, dat geneuzel over die dienstauto gaat ook echt nergens over, he
Ik had het niet gezocht achter iemand die zo van de regels is, want dit kan natuurlijk eigenlijk echt niet.quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:48 schreef Tijn het volgende:
God, dat geneuzel over die dienstauto gaat ook echt nergens over, he
Dat is wel echt het belangrijkste ja. Niet de idealen of overtuigingen, nee, de publieke opinie.quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt, onbegrijpelijk verhaal waar je onmogelijk de publieke opinie mee achter je kunt krijgen lijkt me.
Is dat tegen de etiquette?quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had het niet gezocht achter iemand die zo van de regels is, want dit kan natuurlijk eigenlijk echt niet.
Die dienstauto is aan de informateur gegeven, alleen voor gebruik tijdens zijn opdracht.quote:
Dat had ik ook niet van hem verwacht , ik vind het best wel schandalig.quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had het niet gezocht achter iemand die zo van de regels is, want dit kan natuurlijk eigenlijk echt niet.
Ik snap ook niet dat Pieter het überhaupt wil. Neem gewoon een taxi ofzo?quote:Op woensdag 14 februari 2024 18:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, je weet dat dit je reputatie als regelfijnslijper geen goed doet als het uit komt.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat Pieter het überhaupt wil. Neem gewoon een taxi ofzo?
Maar waarom ook? Om Plasterk te vernederen? Om een paar tientjes uit te sparen?quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, je weet dat dit je reputatie als regelfijnslijper geen goed doet als het uit komt.
Haast en paniek, omdat hij een sms/app had gehad dat iemand uit zijn fractie gelekt had of omdat zijn fractie op scheuren stond?quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar waarom ook? Om Plasterk te vernederen? Om een paar tientjes uit te sparen?
Zoiets. Maar dan nog. Bel gewoon een taxi of neem de tram. Rare actie.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Haast en paniek, omdat hij een sms/app had gehad dat iemand uit zijn fractie gelekt had of omdat zijn fractie op scheuren stond?
Ja, die heeft blijkbaar niks met Omtzigt meer.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zoiets. Maar dan nog. Bel gewoon een taxi of neem de tram. Rare actie.
Overigens zegt het ook wel iets dat Plasterk dit meent te moeten zeggen
En ze hadden zo'n leuk telefoongesprek samen nadat Omtzigt de boel liet klappen?quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, die heeft blijkbaar niks met Omtzigt meer.
Omtzigt zijn actie was zeer onbeschoft. Helaas maken veel mensen zijn actie klein omdat Wilders iets twittert.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zoiets. Maar dan nog. Bel gewoon een taxi of neem de tram. Rare actie.
Overigens zegt het ook wel iets dat Plasterk dit meent te moeten zeggen
Een dienstauto lenen onbeschoft? Dat valt allemaal nog wel mee. Het raakt wel aan integriteit.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:40 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Omtzigt zijn actie was zeer onbeschoft. Helaas maken veel mensen zijn actie klein omdat Wilders iets twittert.
De totale actie incl.auto lenen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een dienstauto lenen onbeschoft? Dat valt allemaal nog wel mee. Het raakt wel aan integriteit.
Die is natuurlijk boos omdat-ie z’n mooie baantje als premier door de neus heeft geboord.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, die heeft blijkbaar niks met Omtzigt meer.
Zeer onbeschoft valt wel mee, de auto was vast terug voor Plasterk weg wilde. Hij vroeg ook toestemming. Maar het is niet volgens de regels.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:40 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Omtzigt zijn actie was zeer onbeschoft. Helaas maken veel mensen zijn actie klein omdat Wilders iets twittert.
Denk niet dat potjescreme het specifiek over de auto heeft. De gehele afhandeling was niet heel chique.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zeer onbeschoft valt wel mee, de auto was vast terug voor Plasterk weg wilde. Hij vroeg ook toestemming. Maar het is niet volgens de regels.
1. Omtzigt weet heel goed wat de regels zijn, de auto is aan de informateur beschikbaar gesteld voor het uitoefenen van zijn taak, de wagen mag niet uitgeleend worden of privé gebruikt.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een dienstauto lenen onbeschoft? Dat valt allemaal nog wel mee. Het raakt wel aan integriteit.
Volgens mijnheert hij geen reden opgegeven. Dat is wat anders dan er over liegen. En regels die zich richten tot de informateur gelden strikt genomen natuurlijk niet voor Omtzigt. (En ik weet ook niet precies wat die regels behelsen).quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:54 schreef TjjWester het volgende:
[..]
1. Omtzigt weet heel goed wat de regels zijn, de auto is aan de informateur beschikbaar gesteld voor het uitoefenen van zijn taak, de wagen mag niet uitgeleend worden of privé gebruikt.
2. Hij heeft gelogen over de reden en onder valse voorwenselen.
Dat bedoel ik inderdaadquote:Op woensdag 14 februari 2024 19:53 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Denk niet dat potjescreme het specifiek over de auto heeft. De gehele afhandeling was niet heel chique.
Tja, van het geheel heeft Omtzigt zelf ook al aangegeven dat het niet netjes is. Dat heb ik Wilders niet over zijn tweets horen zeggen.quote:
Niet netjes is mij te mager.Zeer onbeschoft.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, van het geheel heeft Omtzigt zelf ook al aangegeven dat het niet netjes is. Dat heb ik Wilders niet over zijn tweets horen zeggen.
Maar Wilders gaat ook niet vol op het nieuwe bestuurscultuur, fatsoen, rechtstaat en transparantie orgel.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, van het geheel heeft Omtzigt zelf ook al aangegeven dat het niet netjes is. Dat heb ik Wilders niet over zijn tweets horen zeggen.
Ik vraag me af zou omtzigt dit niet bewust heeft gepland, hij kent de regels door en door en weet dat de verkenner daarmee in de "problemen" komt of in ieder geval in de negatieve aandacht komt. Het is toch een smetje.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar Wilders gaat ook niet vol op het nieuwe bestuurscultuur, fatsoen, rechtstaat en transparantie orgel.
De auto pakken van de formateur om de pers in te lichten om ermee te stoppen terwijl je je gesprekspartners en de formateur zelf achteraf via een appje op de hoogte stelt past niet echt in die lijn.
Het is nu een beetje modder gooien heen en weer natuurlijk.
En als Omtzigt de auto had gepakt om te overleggen met zijn fractie oid of desnoods naar het school optreden van zijn zoontje was het natuurlijk ook geen enkel issue.
Geen. Er zijn een stel mogelijke tegenvallers opgesteld, maar die hebben niks met de minister van financiën te maken en waarschijnlijk ook niet met de werkelijkheid. Zo noemt Omtzigt de claim van Shell en Exxonmobile voor 10 miljard, terwijl die bedrijven zelf nog minder noemen (8 miljard). En zeker dat die het haalt is het ook niet.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:30 schreef aTypisch het volgende:
Wie was eigenlijk de minister van financiën die het voor omtzigt nu onmogelijk maakt om door te gaan met de formatiegesprekken?
wopke kaagstragenotquote:Op woensdag 14 februari 2024 20:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen. Er zijn een stel mogelijke tegenvallers opgesteld, maar die hebben niks met de minister van financiën te maken en waarschijnlijk ook niet met de werkelijkheid. Zo noemt Omtzigt de claim van Shell en Exxonmobile voor 10 miljard, terwijl die bedrijven zelf nog minder noemen (8 miljard). En zeker dat die het haalt is het ook niet.
Verder zijn eenmalige tegenvallers ook totaal geen probleem met een staatsschuld van 47%. Stel er komen eenmalige tegenvallers van 25 miljard, dan loopt dat op naar nog geen 50%, 25 miljard is ongeveer 2,5%. Eenmalige zaken kan Nederland makkelijk hebben, het gaat om structureel dat er wat meer een probleem is (en dat had Rutte IV willen aanpakken, maar toen waren ze al demissionair, je mag dus de VVD de schuld geven).
Extreem lage staatsschuld waardoor we een enorme buffer hebben voor we in de problemen komen, bedoel je. Nu 47% hebben, na corona, is echt ongekend. Er zijn 5 landen die een kleinere staatsschuld hebben in de EU en die hebben alle 5 een veel kleinere economie: Estland, Letland, Litouwen, Luxemburg en Ierland.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:45 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wopke kaagstragenot
40 miljard kerona schuld buiten de boeken genot
Dat maakt het dan toch extra leuk dat Omtzigt komt met deze onzin?quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Extreem lage staatsschuld waardoor we een enorme buffer hebben voor we in de problemen komen, bedoel je. Nu 47% hebben, na corona, is echt ongekend. Er zijn 5 landen die een kleinere staatsschuld hebben in de EU en die hebben alle 5 een veel kleinere economie: estland, letland, litouwen, luxemburg en ierland.
België, Frankrijk, Spanje en Italië hebben een bijna 3 keer zo hoge staatsschuld, Duitsland toch ook bijna 20% hoger.
Ja, het is echt onzin van Omtzigt en iedereen met verstand van financiën weet dat. Helaas zullen er wel veel mensen Omtzigt op zijn blauwe ogen geloven, net als toen hij zo onzinnig tekeer ging tegen het nieuwe pensioenstelsel.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:52 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Dat maakt het dan toch extra leuk dat Omtzigt komt met deze onzin?
Overigens hebben ook Zweden en Denemarken als het goed is een lagere staatsschuld.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Extreem lage staatsschuld waardoor we een enorme buffer hebben voor we in de problemen komen, bedoel je. Nu 47% hebben, na corona, is echt ongekend. Er zijn 5 landen die een kleinere staatsschuld hebben in de EU en die hebben alle 5 een veel kleinere economie: Estland, Letland, Litouwen, Luxemburg en Ierland.
België, Frankrijk, Spanje en Italië hebben een bijna 3 keer zo hoge staatsschuld, Duitsland toch ook bijna 20% hoger.
Voor we alleen al aan het niveau Duitsland zitten zouden we 200 miljard meer tegenvallers dan meevallers moeten hebben...
Klopt. Daarmee is Omtzigt voor mij echt door de mand gevallen. Bijzonder laf hoe hij dit heeft gedaan. Hij zou dit nu anders doen, heeft hij gezegd. Maar dat zegt mij helemaal niets. Hij heeft zich laten kennen als een laffe wegloper.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:53 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Denk niet dat potjescreme het specifiek over de auto heeft. De gehele afhandeling was niet heel chique.
Als je in Nederland vanwege de financiën niet wil (mee)regeren, dan ben je eigenlijk nergens in de wereld geschikt voor de landelijke politiek.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, het is echt onzin van Omtzigt en iedereen met verstand van financiën weet dat. Helaas zullen er wel veel mensen Omtzigt op zijn blauwe ogen geloven, net als toen hij zo onzinnig tekeer ging tegen het nieuwe pensioenstelsel.
Gedoogsteun is ook iets waar Geert, lijkt mij, niet echt op zit te wachten. Hij kan dan allicht even minister-president worden, maar vervolgens weet hij ook dat de steunende partij de boel zo kan laten klappen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:57 schreef Jojoke het volgende:
Pieter had gewoon een reden nodig om de deur dicht te trekken, maar hij heeft weken gehad om met een beter praatje te komen. NSC heeft een communicatieadviseur nodig.
Verder ben ik benieuwd waar Kim Putters mee komt. Een minderheidskabinet van PVV, VVD en BBB kan zo weggestuurd worden, dus daar is gedoogsteun nodig. Maar hoezo zou de NSC-fractie wel gedoogsteun geven aan een PVV-kabinet als hun bezwaren principieel zijn? Heel logisch is dat niet.
Een extraparlementair kabinet lijkt logischer, maar hoe je dat precies inricht is de grote vraag. Kim Putters is wel zeer geschikt om dat uit te zoeken.
Ah, het lijstje van mij was van eurolanden. Met een eigen munteenheid is het toch net anders.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Overigens hebben ook Zweden en Denemarken als het goed is een lagere staatsschuld.
Ja, Omtzigt had er gewoon op 11 januari al uit moeten stappen of gewoon afgelopen week in de onderhandelingen moeten zeggen dat het hem niet ging worden, in elk geval niet nu en niet als NSC in een kabinet. Had dat in het verslag gestaan. Deze reden was echt zoeken, dat lijstje wat hij noemde was ook echt onzin.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:57 schreef Jojoke het volgende:
Pieter had gewoon een reden nodig om de deur dicht te trekken, maar hij heeft weken gehad om met een beter praatje te komen. NSC heeft een communicatieadviseur nodig.
Verder ben ik benieuwd waar Kim Putters mee komt. Een minderheidskabinet van PVV, VVD en BBB kan zo weggestuurd worden, dus daar is gedoogsteun nodig. Maar hoezo zou de NSC-fractie wel gedoogsteun geven aan een PVV-kabinet als hun bezwaren principieel zijn? Heel logisch is dat niet.
Een extraparlementair kabinet lijkt logischer, maar hoe je dat precies inricht is de grote vraag. Kim Putters is wel zeer geschikt om dat uit te zoeken.
Omtzigt kent de regels van dit spel overduidelijk totaal niet. Dat van schoppen wel. Nu is het een brugklasser in de bovenbouw.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:15 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Ik vraag me af zou omtzigt dit niet bewust heeft gepland, hij kent de regels door en door en weet dat de verkenner daarmee in de "problemen" komt of in ieder geval in de negatieve aandacht komt. Het is toch een smetje.
Het is me ook een raadsel waarom Plasterk toentertijd niet direct zijn opdracht heeft ingeleverd. Zijn opdracht was te onderzoeken of er overeenstemming tussen de vier kon worden bereikt. Toen, op die elfde januari, was al duidelijk dat dit niet ging gebeuren.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Omtzigt had er gewoon op 11 januari al uit moeten stappen of gewoon afgelopen week in de onderhandelingen moeten zeggen dat het hem niet ging worden, in elk geval niet nu en niet als NSC in een kabinet. Had dat in het verslag gestaan. Deze reden was echt zoeken, dat lijstje wat hij noemde was ook echt onzin.
Die reden is vrij duidelijk: Plasterk zag minstens een ministerschap en misschien wel het premierschap aan het eind van de door hem geleidde formatie klaar liggen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:11 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het is me ook een raadsel waarom Plasterk toentertijd niet direct zijn opdracht heeft ingeleverd. Zijn opdracht was te onderzoeken of er overeenstemming tussen de vier kon worden bereikt. Toen, op die elfde januari, was al duidelijk dat dit niet ging gebeuren.
https://nos.nl/collectie/(...)ikte-mijn-dienstautoquote:Forum voor Democratie-leider Baudet noemt de formatie "een groepstherapie" met "infantiel, emotioneel gedribbel". Baudet pleit voor een compleet andere opzet om een kabinet te vormen. De Tweede Kamer stemt of ze voor of tegen belangrijke onderwerpen zijn, zoals minder of meer migratie, meer of minder klimaatbeleid en andere grote onderwerpen. Vervolgens kiest de Tweede Kamer zelf een premier, die met die groslijst van onderwerpen aan de slag kan. Ministers worden gekozen via een open sollicitatie en vervolgens gaat het kabinet op een teambuilding, als het aan Baudet ligt. "Bijvoorbeeld in de Efteling." Dit proces zou niet meer dan anderhalf tot twee maanden mogen duren.
Ik mis nog in het voorstel dat we niet meer stemmen met hand opsteken, maar het scanderen van 'Minder, minder, minder' volstaat.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:20 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)ikte-mijn-dienstauto
Ik moet zeggen dat dit wel een creatief voorstel is
Vooral leuk als tegengestelde doelen het halen: bijvoorbeeld minder buitenlandse studenten, maar ook dat de universiteiten meer voor hun eigen inkomsten moeten zorgen. Of meer ruimte voor de natuur, meer ruimte voor boeren en ook meer ruimte voor huizen tegelijk, dan zullen we een stuk Duitsland of België moeten confisqueren. Of meer doen voor klimaatmaatregelen en tegelijk de veestapel laten groeien. Of wel strakke financiële regels, maar geen belastingverhoging en ook nergens op bezuinigen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:20 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)ikte-mijn-dienstauto
Ik moet zeggen dat dit wel een creatief voorstel is
Door de Fata Morgana lijkt me veel leuker, met al die Arabieren daar.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:34 schreef Koffieplanter het volgende:
Timmermans en Wilders samen in de Droomvlucht bij forme van teambuilding en cohesie. Ik ben voorstander.
Zou Jetten de Joris en de Draak aandurven?quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Door de Fata Morgana lijkt me veel leuker, met al die Arabieren daar.
Te katholiek voor D66?quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:37 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Zou Jetten de Joris en de Draak aandurven?
Motto van het nieuwe kabinet: 'Niks is wat het lijkt'.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Te katholiek voor D66?
Ik zou Villa Volta aanraden om het kabinet eens op zijn kop te zetten.
Ik heb helemaal niks met Yeşilgöz en de VVD, maar hier doe je haar tekort. Yeşilgöz was volgens mij wel aan het proberen iets te verzinnen waar zowel PVV als NSC mee akkoord kan gaan, zonder zo ver te gaan dat ze haar eigen partij niet mee krijgt.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe dan ook is de samenvatting van vandaag dat niemand een idee lijkt te hebben hoe het nu verder moet en ook niemand echt zijn best gedaan heeft om ergens wat partijen nader tot elkaar te brengen.
Putters lijkt me een capabele man. Jammer dat ie met zo'n onmogelijke taak opgescheept zit.
Vooruit, die had van de drie nog wel de meest constructieve bijdrage ja.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niks met Yeşilgöz en de VVD, maar hier doe je haar tekort. Yeşilgöz was volgens mij wel aan het proberen iets te verzinnen waar zowel PVV als NSC mee akkoord kan gaan, zonder zo ver te gaan dat ze haar eigen partij niet mee krijgt.
In Zwitserland gaat alles perfect dus wat dat betreftquote:Op woensdag 14 februari 2024 21:57 schreef Jojoke het volgende:
Zou iets als in Zwitserland mogelijk zijn in Nederland? Als ik het goed begrijp, hebben die 7 ministers die worden verkozen door de Eerste en Tweede Kamer. Hun kabinet wordt niet gevormd op basis van traditionele partijpolitieke coalities, maar als een afspiegeling van de politieke landschap van Zwitserland. Dit maakt het systeem minder afhankelijk van partijpolitieke strijd.
Als je bijvoorbeeld de 7 grootste partijen in de Eerste en Tweede Kamer voor afvaardiging laat zorgen dan krijg je een kabinet met afvaardiging van PVV, PvdA/GL, VVD, NSC, BBB, D66 en CDA.
Zwitserland doet veel grote beslissingen via referenda. Maar daar beginnen ze daar op terug te komen nu ook daar populisme groeit (en de opkomst van de referenda trouwens beroerd is).quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
In Zwitserland gaat alles perfect dus wat dat betreftIk zou niet weten hoe ik dat voor mij moet zien. Lijken de partijen erg op elkaar dat ze weinig concessies hoeven doen?
Totaal niet. Hun huidige kabinet heeft 2 leden van rechts-conservatief/nationalistisch, twee leden van de sociaaldemocraten, 2 leden van de liberalen en 1 lid van de christendemocraten.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
In Zwitserland gaat alles perfect dus wat dat betreftIk zou niet weten hoe ik dat voor mij moet zien. Lijken de partijen erg op elkaar dat ze weinig concessies hoeven doen?
Zwitserland is dan wel één land, maar is eigenlijk een verzameling van onafhankelijke staten, zogenaamde kantons.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:57 schreef Jojoke het volgende:
Zou iets als in Zwitserland mogelijk zijn in Nederland? Als ik het goed begrijp, hebben die 7 ministers die worden verkozen door de Eerste en Tweede Kamer. Hun kabinet wordt niet gevormd op basis van traditionele partijpolitieke coalities, maar als een afspiegeling van de politieke landschap van Zwitserland. Dit maakt het systeem minder afhankelijk van partijpolitieke strijd.
Als je bijvoorbeeld de 7 grootste partijen in de Eerste en Tweede Kamer voor afvaardiging laat zorgen dan krijg je een kabinet met afvaardiging van PVV, PvdA/GL, VVD, NSC, BBB, D66 en CDA.
Weer wat geleerd/ Ik dacht dat die kantons gewoon provincies waren zoals bij onsquote:Op woensdag 14 februari 2024 22:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zwitserland doet veel grote beslissingen via referenda. Maar daar beginnen ze daar op terug te komen nu ook daar populisme groeit (en de opkomst van de referenda trouwens beroerd is).
Verder hebben de Kantons veel macht, Zwitserland is eigenlijk een soort VS wat dat betreft.
Dat gaat best ver daar:quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:11 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Weer wat geleerd/ Ik dacht dat die kantons gewoon provincies waren zoals bij ons
Als ik Kim Putters was zou ik het gewoon voorstellen. Een kabinet dat de afspiegeling is van de keuze van de bevolking. De hele bevolking zegt: wat een goed idee. En heel Den Haag denkt: hoe praten we ons hieruit, want we blijven liever in onze partijpolitieke torentje.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Zwitserland is dan wel één land, maar is eigenlijk een verzameling van onafhankelijke staten, zogenaamde kantons.
En die zijn qua taal en etniciteit heel verschillend.
Kantons zijn nogal zelfstandig. Bijvoorbeeld: Ze heffen allemaal hun eigen belasting en hebben ook hun eigen wetten en rechtspraak.
Door dit systeem zijn de taken van de centrale overheid dan ook volledig anders dan bij ons. Ze kennen ook geen eerste en tweede kamer bijvoorbeeld.
Ik denk dat deze organisatie zoveel verschilt van de onze, dat ik niet zie hoe dat hier zou moeten werken.
Alleen spreekt de bevolking nooit met één stem.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:14 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als ik Kim Putters was zou ik het gewoon voorstellen. Een kabinet dat de afspiegeling is van de keuze van de bevolking. De hele bevolking zegt: wat een goed idee. En heel Den Haag denkt: hoe praten we ons hieruit, want we blijven liever in onze partijpolitieke torentje.
Denk dat helaas niet heel Nederland denkt "wat een goed idee". Blijkbaar willen de PVVers liever geen regering dan iets met PvdAGL er in en geldt dat andersom net zo goed. Want wat jij zegt, is natuurlijk gewoon een echt extraparlementair kabinet, maar dat werd vandaag toch vakkundig afgeschoten. Jammer, want ik zie er eigenlijk wel wat in.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:14 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als ik Kim Putters was zou ik het gewoon voorstellen. Een kabinet dat de afspiegeling is van de keuze van de bevolking. De hele bevolking zegt: wat een goed idee. En heel Den Haag denkt: hoe praten we ons hieruit, want we blijven liever in onze partijpolitieke torentje.
Als we daardoor referendum terug zouden krijgen? Ben ik zelf niet echt voorstander van, maar ik denk de meerderheid welquote:Op woensdag 14 februari 2024 22:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen spreekt de bevolking nooit met één stem.![]()
En dus werken we met een representatieve democratie, waarin er meerderheden gezocht worden.
Lijkt mij een prima systeem.
Waarom zou je dit willen veranderen?
Elke partij die voor referenda is verliest zijn kans op mijn stem. Daar ben ik echt principieel in.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:20 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Als we daardoor referendum terug zouden krijgen? Ben ik zelf niet echt voorstander van, maar ik denk de meerderheid wel
Omdat de formatie net zolang duurt als de kabinetsperiode zelf? En alle partijen zuchtend en kreunend bij elkaar worden gedwongen in een meerderheid. Allemaal van "Oh, het was heel moeilijk en er staan zaken in ons akkoord die we helemaal niet willen, maar in het belang van het land nemen we onze verantwoordelijkheid. Zucht en kreun."quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen spreekt de bevolking nooit met één stem.![]()
En dus werken we met een representatieve democratie, waarin er meerderheden gezocht worden.
Lijkt mij een prima systeem.
Waarom zou je dit willen veranderen?
Ik denk dat we zoveel moeten gaan omgooien en dat het niet helpt om het een keer te proberen. Ik vraag me af of je de partijen serieus kan nemen die doen alsof een andere wind alles naar de gallemiezen jaagt, ik denk niet dat ze zo erg erin staan.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Omdat de formatie net zolang duurt als de kabinetsperiode zelf? En alle partijen zuchtend en kreunend bij elkaar worden gedwongen in een meerderheid. Allemaal van "Oh, het was heel moeilijk en er staan zaken in ons akkoord die we helemaal niet willen, maar in het belang van het land nemen we onze verantwoordelijkheid. Zucht en kreun."
Een echt representatieve democratie is een kabinet met afvaardiging van de grootste politieke partijen, die meerderheden zoeken in de Eerste en Tweede Kamer voor hun voorstellen. Ik zou het gewoon een keer proberen.
Ik zou de komende 4 weken niet graag in de schoenen van Putters staan iig.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe dan ook is de samenvatting van vandaag dat niemand een idee lijkt te hebben hoe het nu verder moet en ook niemand echt zijn best gedaan heeft om ergens wat partijen nader tot elkaar te brengen.
Putters lijkt me een capabele man. Jammer dat ie met zo'n onmogelijke taak opgescheept zit.
Het huidige systeem werkt al langere tijd niet meer goed (de duur van de kabinetsformatie wordt steeds langer) en ik denk ook niet dat dat structureel beter wordt. Meer macht voor de volksvertegenwoordiging is wenselijk denk ik. De huidige manier van kabinetsformaties, waarin men nu 1) krampachtig zoekt naar een parlementaire meerderheidskabinet die (toch elke keer weer) een dichtgespijkerd akkoord oplevert, waardoor 2) de kamerleden zaken moet goedkeuren die ze misschien helemaal niet willen, heeft zijn langste tijd gehad. Ik wens Kim Putters veel geluk en wijsheid toe in zijn zoektocht naar een andere vorm.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:30 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik denk dat we zoveel moeten gaan omgooien en dat het niet helpt om het een keer te proberen. Ik vraag me af of je de partijen serieus kan nemen die doen alsof een andere wind alles naar de gallemiezen jaagt, ik denk niet dat ze zo erg erin staan.
Als je nog minder goed op een veranderende wereld wil kunnen reageren, zekerquote:Op woensdag 14 februari 2024 22:41 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het huidige systeem werkt al langere tijd niet meer goed (de duur van de kabinetsformatie wordt steeds langer) en ik denk ook niet dat dat structureel beter wordt. Meer macht voor de volksvertegenwoordiging is wenselijk denk ik. De huidige manier van kabinetsformaties, waarin men nu 1) krampachtig zoekt naar een parlementaire meerderheidskabinet die (toch elke keer weer) een dichtgespijkerd akkoord oplevert, waardoor 2) de kamerleden zaken moet goedkeuren die ze misschien helemaal niet willen, heeft zijn langste tijd gehad. Ik wens Kim Putters veel geluk en wijsheid toe in zijn zoektocht naar een andere vorm.
Wat bedoel je daarmee?quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:42 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Als je nog minder goed op een veranderende wereld wil kunnen reageren, zeker
Kim Putters over 4 weken:quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik zou de komende 4 weken niet graag in de schoenen van Putters staan iig.
Tussen alle mogelijkheden die tot nu toe genoemd zijn, miste ik al de mogelijkheid van een nationaal kabinet. Daar komt dit voorstel eigenlijk een beetje op neer. Als je alleen al de vier grootste partijen neemt, dus PVV (37 zetels), PvdA/GL (25 zetels), VVD (24 zetels) en NSC (20 zetels), dan komt je op een totaal van 106 zetels.quote:Op woensdag 14 februari 2024 21:57 schreef Jojoke het volgende:
Jeu..quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Tussen alle mogelijkheden die tot nu toe genoemd zijn, miste ik al de mogelijkheid van een nationaal kabinet. Daar komt dit voorstel eigenlijk een beetje op neer. Als je alleen al de vier grootste partijen neemt, dus PVV (37 zetels), PvdA/GL (25 zetels), VVD (24 zetels) en NSC (20 zetels), dan komt je op een totaal van 106 zetels.
Op zich zou ik wel voorstander zijn van een nationaal kabinet. Ik zou er ook voorstander van zijn als we dan, net zoals ze in Zwitserland doen met het presidentschap, geen minister-president hebben maar meerdere vice-ministers-presidenten die bij toerbeurt de taken van de minister-president vervullen.
Als het je gaat om de duur van de kabinetsformaties..dat is wel een interessante. Daar kun je wel wat over zeggen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:41 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het huidige systeem werkt al langere tijd niet meer goed (de duur van de kabinetsformatie wordt steeds langer) en ik denk ook niet dat dat structureel beter wordt. Meer macht voor de volksvertegenwoordiging is wenselijk denk ik. De huidige manier van kabinetsformaties, waarin men nu 1) krampachtig zoekt naar een parlementaire meerderheidskabinet die (toch elke keer weer) een dichtgespijkerd akkoord oplevert, waardoor 2) de kamerleden zaken moet goedkeuren die ze misschien helemaal niet willen, heeft zijn langste tijd gehad. Ik wens Kim Putters veel geluk en wijsheid toe in zijn zoektocht naar een andere vorm.
Ik vraag me ook af of je dit allemaal wel perse moet veranderen. Misschien zijn er ook wel positieve kanten aan het feit dat het allemaal zo ellendig lang duurt.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Als het je gaat om de duur van de kabinetsformaties..dat is wel een interessante. Daar kun je wel wat over zeggen.
De fragmentatie van het partijstelsel is daar een goede voorspeller voor.
En dan hoeft dan nog niet eens het aantal kleine partijen te zijn, maar meer ook de fragmentatie door de krimp van het CDA en de PvdA.
Nog eentje die mee speelt: hoe groter de extreme partijen op de flanken zijn, hoe langer de formatie duurt.
En nog een open deur: hoe kleiner de partij in het midden die kan domineren, hoe langer de formatie duurt.
Op zich is dit allemaal wel voorspelbaar. Maar het maakt formeren er niet makkelijker op.
Ik heb oprecht geen idee hoe we dit kunnen verbeteren.
Kim Putters is homoseksueel dus zelfs dat niet.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Of hij moet een heel knappe vrouw blijken te hebben.![]()
Ik denk vooral net als in Scandinavië niet te krampachtig naar meerderheden zoeken. Let wel: ik ben blij dat CU afgelopen jaren invloed had, maar Rutte III had als ze gewoon met zijn drieën (VVD, D66, CDA) waren gegaan in een paar weken op het bordes gestaan. Rutte IV ook, al zat ook 'functie elders' daar in de weg. En uiteindelijk had het voor de effectiviteit van de kabinetten niet veel uit gemaakt: ze moesten toch meerderheden zoeken in de Eerste Kamer.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Als het je gaat om de duur van de kabinetsformaties..dat is wel een interessante. Daar kun je wel wat over zeggen.
De fragmentatie van het partijstelsel is daar een goede voorspeller voor.
En dan hoeft dan nog niet eens het aantal kleine partijen te zijn, maar meer ook de fragmentatie door de krimp van het CDA en de PvdA.
Nog eentje die mee speelt: hoe groter de extreme partijen op de flanken zijn, hoe langer de formatie duurt.
En nog een open deur: hoe kleiner de partij in het midden die kan domineren, hoe langer de formatie duurt.
Op zich is dit allemaal wel voorspelbaar. Maar het maakt formeren er niet makkelijker op.
Ik heb oprecht geen idee hoe we dit kunnen verbeteren.
Zijn schoonouders moeten zo hard in de war geweest zijn toen hun zoon zei dat ie een relatie met Kim had.quote:Op woensdag 14 februari 2024 23:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kim Putters is homoseksueel dus zelfs dat niet.![]()
Als er dan een stabiele regering uit voort komt, dan kun je het goed verdedigen, ja. Dan zou het geen probleem hoeven zijn.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:57 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af of je dit allemaal wel perse moet veranderen. Misschien zijn er ook wel positieve kanten aan het feit dat het allemaal zo ellendig lang duurt.
Zijn partner is Marhijn Visser voor zover ik ff snel kan vindenquote:Op woensdag 14 februari 2024 22:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Of hij moet een heel knappe vrouw blijken te hebben.![]()
Dat verkleint de kans dat ie een mooie vrouw heeft nogal dramatisch ja.quote:Op woensdag 14 februari 2024 23:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kim Putters is homoseksueel dus zelfs dat niet.![]()
Ze zijn nu wel veel meer dan eerst aan het zoeken naar alternatieve mogelijkheden. Ook dat hele verhaal over een extraparlementair kabinet etc.quote:Op woensdag 14 februari 2024 23:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk vooral net als in Scandinavië niet te krampachtig naar meerderheden zoeken. Let wel: ik ben blij dat CU afgelopen jaren invloed had, maar Rutte III had als ze gewoon met zijn drieën (VVD, D66, CDA) waren gegaan in een paar weken op het bordes gestaan. Rutte IV ook, al zat ook 'functie elders' daar in de weg. En uiteindelijk had het voor de effectiviteit van de kabinetten niet veel uit gemaakt: ze moesten toch meerderheden zoeken in de Eerste Kamer.
Dus ik denk dat Den Haag eens af moet van zijn meerderheidsfetisj. Niet dat dat nu echt helpt, want VVD heeft natuurlijk gelijk dat ze niet in hun eentje bij PVV gaan zitten, daarvoor zijn de ideeën over klimaat en Oekraïne te extreem. Maar over het algemeen zou het wel helpen. De kabinetten hebben al jaren geen meerderheid in de Eerste Kamer en dat werkt prima, wat is het verschil met de Tweede Kamer? Hooguit dat ze wat minder debatten kunnen blokkeren...
Wil.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:47 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Het is raar dat de derde partij wilt gedogen maar niet raar dat de vierde partij wilt gedogen.
Zeker. Man ook in een lastige positie. Vanuit zijn idealen zou hij nu zijn rug recht moeten houden om de VVD te dwingen de PVV los te laten maar duidelijke keuzes maken is fysiek gewoon bijna onmogelijk voor hem, dat vreet hem op.quote:
Accidental renaissance, nice.quote:
Dat verbaast me echt nog het meest: dat Putters hieraan mee wenst te werken. Ik zou graag zijn overwegingen horen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 09:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Vier weken om te vragen bij welk hokje de partijen gaan tekenen
Stuur lekker een Google Forms per mail naar partijleiders. Ik zou als Kim Putters daar toch vriendelijk voor bedanken. Wat een waanzin.
Plasterk is dan ook een nogal mediageil figuur, die vond het wel lekker om wat langer in de spotlights te staanquote:Op woensdag 14 februari 2024 21:11 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het is me ook een raadsel waarom Plasterk toentertijd niet direct zijn opdracht heeft ingeleverd. Zijn opdracht was te onderzoeken of er overeenstemming tussen de vier kon worden bereikt. Toen, op die elfde januari, was al duidelijk dat dit niet ging gebeuren.
klote-uitzonderingenquote:
Ik vind het een mooi artikel. Het laat zien dat GL-PVDA op zich wel weet wat er niet helemaal lekker gaat, maar (nog) niet hoe het anders moet.quote:Op donderdag 15 februari 2024 07:48 schreef nostra het volgende:
Longread De Groene
https://www.groene.nl/art(...)-%5BLIST_EMAIL_ID%5D
Het geeft ook aan dat kiezers geen flauw idee hebben waar ze op stemmen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het een mooi artikel. Het laat zien dat GL-PVDA op zich wel weet wat er niet helemaal lekker gaat, maar (nog) niet hoe het anders moet.
Klopt. Dat is ook een treffend stukje:quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het geeft ook aan dat kiezers geen flauw idee hebben waar ze op stemmen.
quote:‘Mensen weten: Wilders levert niet maar hij voelt ons wel’, antwoordt hij. ‘Bij ons is dat omgedraaid: GroenLinks-PvdA levert wel maar ze voelen ons niet. Ik hoop dat we dát als beweging kunnen veranderen.’
Dan moet je een tegengeluid zien te bieden tegen de telegraaf/vandaag inside/boze mannen op twitter die briefjes schrijven en de rest van de rechtse mediamachine.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt. Dat is ook een treffend stukje:
[..]
Dat is precies waar dat stuk over gaat.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:24 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dan moet je een tegengeluid zien te bieden tegen de telegraaf/vandaag inside/boze mannen op twitter die briefjes schrijven en de rest van de rechtse mediamachine.
Succes. Met alleen goede inhoud ga je het niet redden
Ik ga geen artikel in de Groene Amsterdammer lezen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is precies waar dat stuk over gaat.
Mensen die voor referenda zijn hebben dan vaak referenda over klimaatmaatregelen en EU in gedachten. Maar ik wil ze nog wel eens zien als via referenda roken in de openbare ruimte definitief verboden wordt, vuurwerk verboden wordt en zwarte piet het definitief met roetvegen moet doen omdat daar eigenlijk een meerderheid van de bevolking voor is.quote:Op woensdag 14 februari 2024 22:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Elke partij die voor referenda is verliest zijn kans op mijn stem. Daar ben ik echt principieel in.
Populistisch rechts is doorgaans niet vatbaar voor rede. Het wordt gewoon rustig afwachten tot Geert Wilders onderuit gaat. Voorlopig is 'ie ook totaal niet verbindend bezig. Moddergooien naar Pieter Omtzigt, maar zelf het probleem zijn.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:35 schreef Hexagon het volgende:
Het is inderdaad tijd om een anti-populistische mediamachine op te tuigen.
De harde kern niet. Maar die kun je wel isoleren en/of verdelen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Populistisch rechts is doorgaans niet vatbaar voor rede. Het wordt gewoon rustig afwachten tot Geert Wilders onderuit gaat. Voorlopig is 'ie ook totaal niet verbindend bezig. Moddergooien naar Pieter Omtzigt, maar zelf het probleem zijn.
Vroeger, in de tijd van Barend en Van Dorp enzo, zaten er ook linkse mensen aan tafel. Een mix van gasten en daarmee ook politieke kleur lijkt me gezonder dan gescheiden media die elkaar in populisme proberen af te troeven.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:35 schreef Hexagon het volgende:
Het is inderdaad tijd om een anti-populistische mediamachine op te tuigen.
Tsja, normaal zou je zeggen dat Op1 die taak overneemt maar die willen geen discussie aan tafel.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vroeger, in de tijd van Barend en Van Dorp enzo, zaten er ook linkse mensen aan tafel. Een mix van gasten en daarmee ook politieke kleur lijkt me gezonder dan gescheiden media die elkaar in populisme proberen af te troeven.
Er zijn verschillende kiezersgroepen dus je zal over meerdere sporen bezig moeten gaan. Veel linkse/progressieve kiezers hebben ook teveel een messias-complex waarbij een verlosser met een one-size fits all verhaal komt.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vroeger, in de tijd van Barend en Van Dorp enzo, zaten er ook linkse mensen aan tafel. Een mix van gasten en daarmee ook politieke kleur lijkt me gezonder dan gescheiden media die elkaar in populisme proberen af te troeven.
Dit is wel het probleem ja. De rechtse mediamachine heeft goed door dat als je boosheid, ophef, complotshit en een constante stroom leugens combineert met een afkeur van bijvoorbeeld migranten en de 'elite' je een ijzersterke combinatie in handen hebt. En zie daar maar eens doorheen te breken.quote:Op donderdag 15 februari 2024 10:24 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Dan moet je een tegengeluid zien te bieden tegen de telegraaf/vandaag inside/boze mannen op twitter die briefjes schrijven en de rest van de rechtse mediamachine.
Succes. Met alleen goede inhoud ga je het niet redden
Plasterk is natuurlijk al heel lang geen echte PvdA'er meer, Putters voelt gewoon de verantwoordelijkheid en wil dat niet weigeren.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:04 schreef Bluesdude het volgende:
alweer een pvda-lid die een kabinet van de dscriminerende grote bek Wilders wil bouwen.
Wat is er toch mis gegaan met hen ?
Bovendien is de opdracht van Putters om op zoek te gaan naar een kabinetsvariant die recht doet aan de verkiezingsuitslag. Dat is een vrij brede opdracht.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Plasterk is natuurlijk al heel lang geen echte PvdA'er meer, Putters voelt gewoon de verantwoordelijkheid en wil dat niet weigeren.
Hij gaat zich alleen met de vorm bezig houden. Maar goed, je weet als je dit goed doet dat de kans best aanwezig is dat je functie wordt verlengd naar een volgende ronde.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:32 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Bovendien is de opdracht van Putters om op zoek te gaan naar een kabinetsvariant die recht doet aan de verkiezingsuitslag. Dat is een vrij brede opdracht.
Zeer zeker, Putters is wat mij betreft zo ongeveer de beste keus die er te maken was.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:39 schreef Hexagon het volgende:
Ach van een uitgerangeerde, matige, rancuneuze minister naar de polderkoning is wel een vooruitgang.
Slaat Wilders bruggen, is het ook weer niet goed.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:04 schreef Bluesdude het volgende:
alweer een pvda-lid die een kabinet van de dscriminerende grote bek Wilders wil bouwen.
Wat is er toch mis gegaan met hen ?
Ook als Premier zou hij dat zijn trouwens. Hij gaat al praten met Thom de Graaf en Tjeenk-Willink, dan heb je wel wat zwaargewichten bij elkaar die boven partijen kunnen staan met lange termijn visie.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zeer zeker, Putters is wat mij betreft zo ongeveer de beste keus die er te maken was.
Gebaseerd op wat zou deze gozer daar op die positie terecht moeten komen dan?quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:57 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Ook als Premier zou hij dat zijn trouwens. Hij gaat al praten met Thom de Graaf en Tjeenk-Willink, dan heb je wel wat zwaargewichten bij elkaar die boven partijen kunnen staan met lange termijn visie.
Ja al vraag ik me af of dat bij iemand van zijn leeftijd nou te maken heeft met echt andere inzichten.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Slaat Wilders bruggen, is het ook weer niet goed.
Verder is Plasterk natuurlijk ook wat wijzer geworden met de jaren en opgeschoven naar de EW-hoek, die kan je nauwelijks PvdA'er noemen.
Zelfde als Plasterk. maar bij Putters heb je meer dat hij heel ruime bestuurlijke ervaring heeft oa met SER en SCP, breed respect heeft en niemand al een hekel aan hem heeft. Verder is het natuurlijk maar wat fantaseren, maar als je een breed kabinet wilt wat een soort van boven de partijen staat en toch wat gedaan kan krijgen dan kom je al snel bij mensen Als Putters, De Graaf, Remkes, Bovenberg enz uit (in ieder geval wat mijn favorieten betreft)quote:Op donderdag 15 februari 2024 14:03 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Gebaseerd op wat zou deze gozer daar op die positie terecht moeten komen dan?
Op basis van dat hij breed wordt gewaardeerd en ruime ervaring heeft bij de SER en het SCP. Als ik Yeşilgöz gister hoorde over 'ministers van buiten de partijen', zou Putters echt een droomkandidaat zijn.quote:Op donderdag 15 februari 2024 14:03 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Gebaseerd op wat zou deze gozer daar op die positie terecht moeten komen dan?
Zo iemand in het kabinet zou ook andere competente mensen aan kunnen trekken die de rol van minister op zich willen nemen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 14:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op basis van dat hij breed wordt gewaardeerd en ruime ervaring heeft bij de SER en het SCP. Als ik Yeşilgöz gister hoorde over 'ministers van buiten de partijen', zou Putters echt een droomkandidaat zijn.
Lijkt me zonde als je dat soort bestuurders verkwanselt aan een PVV kabinet, kun je beter wat Matt Herbens optrommellen ofzo.quote:Op donderdag 15 februari 2024 14:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op basis van dat hij breed wordt gewaardeerd en ruime ervaring heeft bij de SER en het SCP. Als ik Yeşilgöz gister hoorde over 'ministers van buiten de partijen', zou Putters echt een droomkandidaat zijn.
Ik heb liever nu goede bestuurders dan in potentie misschien in de toekomst ģoede bestuurders.quote:Op donderdag 15 februari 2024 14:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lijkt me zonde als je dat soort bestuurders verkwanselt aan een PVV kabinet, kun je beter wat Matt Herbens optrommellen ofzo.
We hebben al meermaals gezien dat vakministers van buiten niet begrijpen hoe Den Haag werkt en verzuipen in de politieke spelletjes.quote:Op donderdag 15 februari 2024 14:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat maakt Putters ook zo'n droomkandidaat: ruime ervaring met het politieke spel in verschillende functies én inhoudelijk ook rijk aan kennisquote:Op donderdag 15 februari 2024 15:03 schreef TjjWester het volgende:
[..]
We hebben al meermaals gezien dat vakministers van buiten niet begrijpen hoe Den Haag werkt en verzuipen in de politieke spelletjes.
Veel verstand hebben van een onderwerp maakt je nog geen goede politicus of debateur.
laat hem dan eerst maar een lijstje trekkenquote:Op donderdag 15 februari 2024 15:05 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Dat maakt Putters ook zo'n droomkandidaat: ruime ervaring met het politieke spel in verschillende functies én inhoudelijk ook rijk aan kennis
welke brug ? De brug naar eigen glorie in de Nederlandse geschiedenis als minister=president ?quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Slaat Wilders bruggen, is het ook weer niet goed.
Ik dacht dat er een dingetje op m'n scherm zat, maar nee, je hebt echt een accent aigu op een g gezetquote:Op donderdag 15 februari 2024 14:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb liever nu goede bestuurders dan in potentie misschien in de toekomst ģoede bestuurders.
Putters heeft altijd dicht op de politiek gezeten en is ook politicus geweest.quote:Op donderdag 15 februari 2024 15:03 schreef TjjWester het volgende:
[..]
We hebben al meermaals gezien dat vakministers van buiten niet begrijpen hoe Den Haag werkt en verzuipen in de politieke spelletjes.
Veel verstand hebben van een onderwerp maakt je nog geen goede politicus of debateur.
Iets te lang mijn toetsenbord indrukken op de tabletquote:Op donderdag 15 februari 2024 15:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik dacht dat er een dingetje op m'n scherm zat, maar nee, je hebt echt een accent aigu op een g gezet
quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Plasterk is natuurlijk al heel lang geen echte PvdA'er meer, Putters voelt gewoon de verantwoordelijkheid en wil dat niet weigeren.
Misschien is er bij Ronald Plasterk toch het een en ander blijven hangen van de lessen maatschappijleer op het Sint Janscollege in Den Haag.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:48 schreef nostra het volgende:
Verder is Plasterk natuurlijk ook wat wijzer geworden met de jaren en opgeschoven naar de EW-hoek, die kan je nauwelijks PvdA'er noemen.
Plasterk is tussendoor vooral miljonair geworden, vorig jaar zijn bedrijf verkocht voor 32 miljoen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 18:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Misschien is er bij Ronald Plasterk toch het een en ander blijven hangen van de lessen maatschappijleer op het Sint Janscollege in Den Haag.
Die Fahne hoch!quote:Op donderdag 15 februari 2024 18:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
Misschien is er bij Ronald Plasterk toch het een en ander blijven hangen van de lessen maatschappijleer op het Sint Janscollege in Den Haag.
Je zou eigenlijk verwachten dat hij dan gewoon van zijn geld en zijn oude dag gaat genieten en niet meer de behoefte voelt om zijn gram te halen in de politiek.quote:Op donderdag 15 februari 2024 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Plasterk is tussendoor vooral miljonair geworden, vorig jaar zijn bedrijf verkocht voor 32 miljoen.
Ach, hij is 66 en van mening dat hij nog iets kan toevoegen. En een leuke ZZP-klus.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je zou eigenlijk verwachten dat hij dan gewoon van zijn geld en zijn oude dag gaat genieten en niet meer de behoefte voelt om zijn gram te halen in de politiek.
Ja maar dan had hij beter a la Hans Alders zich kunnen laten inhuren de luwte dan zich hiermee belachelijk maken. Die Telegraaf-stukjes verhogen zijn marktwaarde niet echt.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, hij is 66 en van mening dat hij nog iets kan toevoegen. En een leuke ZZP-klus.
Wel bij degene die hem inhuurdequote:Op donderdag 15 februari 2024 19:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar dan had hij beter a la Hans Alders zich kunnen laten inhuren de luwte dan zich hiermee belachelijk maken. Die Telegraaf-stukjes verhogen zijn marktwaarde niet echt.
Ja, en nu kan hij naar de uitverkoopbakken.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wel bij degene die hem inhuurde.
Ofwel terug naar de Telegraafquote:Op donderdag 15 februari 2024 20:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, en nu kan hij naar de uitverkoopbakken.
Dit is een belediging voor de ramsj.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ofwel terug naar de Telegraaf.
Eh, 32 miljoen kennelijk.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar dan had hij beter a la Hans Alders zich kunnen laten inhuren de luwte dan zich hiermee belachelijk maken. Die Telegraaf-stukjes verhogen zijn marktwaarde niet echt.
Voor het geld hoeft hij het niet te doen. Maar om nou vooral relevant te blijven voor boosrechts publiek moet je ook maar willen.quote:
Hij is natuurlijk wel gewoon goed in zijn vakgebied, de moleculaire genetica. Hij ontwikkelt immuuntherapieën tegen kanker. Dat is gewoon veel geld waard.quote:
Ik vroeg me altijd al af hoe jij Yesilgöz altijd zo netjes met die dingetjes schreef. Mijn toetsenbord doet dat nietquote:Op donderdag 15 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iets te lang mijn toetsenbord indrukken op de tablet![]()
Ïß vŕïj ïŕŕïþäñþ ïñďëŕďääď...
Dat heet een trema. En dat doet jouw toetsenbord wel degelijk. “+o, dan krijg je een ö.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vroeg me altijd al af hoe jij Yesilgöz altijd zo netjes met die dingetjes schreef. Mijn toetsenbord doet dat niet
Het gaat denk ik om dat ding onder die s van Yeşilgöz. Ook een voordeel: een tablet toetsenbord heeft een geheugenquote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat heet een trema. En dat doet jouw toetsenbord wel degelijk. “+o, dan krijg je een ö.
Ja, dat weet ik wel. Het gaat om die s met een cedille (heet dat ook zo bij een s?) eronder.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat heet een trema. En dat doet jouw toetsenbord wel degelijk. “+o, dan krijg je een ö.
Ik ontwijk haar achternaam dan ook liever. Dus of de voornaam of die mevrouw van de VVDquote:Op vrijdag 16 februari 2024 00:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vroeg me altijd al af hoe jij Yesilgöz altijd zo netjes met die dingetjes schreef. Mijn toetsenbord doet dat niet
Blijkbaar wel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cedillequote:Op vrijdag 16 februari 2024 08:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het gaat om die s met een cedille (heet dat ook zo bij een s?) eronder.
Ik denk dat je conclusie niet helemaal terecht is, als NSC niet zou begrijpen wat er leeft, het programma van NSC is toch echt een afspiegeling van de gedachtes van Omtzigt, dan zouden ze ook geen 20 zetels halen, niet iedereen deelt jouw gedachten over wat er leeft in de samenleving en de samenleving is geen monolitisch geheel.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik heb het boek van Omtzigt eens gelezen dat hij in 2021 heeft geschreven over 'een nieuw sociaal contract'
Nu begrijp ik zijn gezever over de rechtsstaat ook een stukje beter en is mijn conclusie nog meer dat hij nooit serieus heeft overwogen om met de PVV in een coalitie te gaan zitten. Hij is geen voorstander van dichtgetimmerde regeerakkoorden, wil meer 'tegenmacht' vanuit de Tweede Kamer en heeft rechtvaardigheid en principes hoog in het vaandel. Hij heeft best goede ideeën, maar hij komt ook ietwat onbuigzaam over en het lijkt mij lastig om met zo iemand samen te werken. In het boek ging het over de toeslagaffaire, wat mij iets minder boeide omdat ik het boek van Jesse Frederik al had gelezen (Zo hadden wij het niet bedoeld), over het complexe belastingstelsel, over de beperkte bruikbaarheid van modellen, over de mankementen van de EU en de Europese samenwerking.
Ik miste eigenlijk wel de visie van Omtzigt op natuur en milieu (inclusief stikstofprobleem), immigratie en de woningnood.
Kortom, de zet van Omtzigt om uit de onderhandelingen te stappen is begrijpelijk, zijn ideeën m.b.t. de rechtsstaat en het politieke stelsel zijn best goed, maar uiteindelijk is NSC toch een partij van de gevestigde orde, politieke elite die meer technocratisch zijn dan dat ze begrijpen wat er daadwerkelijk leeft in de samenleving.
Hij heeft direct na de verkiezingen létterlijk gezegd dat hij dit zou doen. "Altijd praten, al was het maar om het proces netjes te doorlopen, maar ik acht de kans klein."quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik heb het boek van Omtzigt eens gelezen dat hij in 2021 heeft geschreven over 'een nieuw sociaal contract'
Nu begrijp ik zijn gezever over de rechtsstaat ook een stukje beter en is mijn conclusie nog meer dat hij nooit serieus heeft overwogen om met de PVV in een coalitie te gaan zitten. Hij is geen voorstander van dichtgetimmerde regeerakkoorden, wil meer 'tegenmacht' vanuit de Tweede Kamer en heeft rechtvaardigheid en principes hoog in het vaandel. Hij heeft best goede ideeën, maar hij komt ook ietwat onbuigzaam over en het lijkt mij lastig om met zo iemand samen te werken. In het boek ging het over de toeslagaffaire, wat mij iets minder boeide omdat ik het boek van Jesse Frederik al had gelezen (Zo hadden wij het niet bedoeld), over het complexe belastingstelsel, over de beperkte bruikbaarheid van modellen, over de mankementen van de EU en de Europese samenwerking.
Ik miste eigenlijk wel de visie van Omtzigt op natuur en milieu (inclusief stikstofprobleem), immigratie en de woningnood.
Kortom, de zet van Omtzigt om uit de onderhandelingen te stappen is begrijpelijk, zijn ideeën m.b.t. de rechtsstaat en het politieke stelsel zijn best goed, maar uiteindelijk is NSC toch een partij van de gevestigde orde, politieke elite die meer technocratisch zijn dan dat ze begrijpen wat er daadwerkelijk leeft in de samenleving.
Dit is inderdaad zoals het is gegaan denk ik. De gesprekken met de drie rechtse partijen waren voor hem alleen 'voor de vorm'quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:55 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hij heeft direct na de verkiezingen létterlijk gezegd dat hij dit zou doen. "Altijd praten, al was het maar om het proces netjes te doorlopen, maar ik acht de kans klein."
Hij moest het aan het eind pro forma nog wel even frusteren omdat anders de schijn zou ontstaan dat er wat mogelijk zou zijn. Dat heeft 'ie dan - weliswaar een beetje knullig - ook netjes gedaan.
Die gast gaat gewoon zijn zin krijgen. Hij wilde vanaf moment één een extra-parlementaire regering. En kijk eens welke kant het opgaat? Maar om die optie op tafel te krijgen moest wel eerst netjes een rondje rijden met de PVV.
Jammer dat de meesten, waaronder de pers én zijn formatiepartners, zo'n kort geheugen hebben en alleen op incidenten en tweets focussen. Een beetje brullen dat je schaakmat gezet bent. Jammer joh.
Nee, ik denk echt met name om de PVV concessies over de grondrechten te laten doen, in de hoop dat andere partijen minder bezwaren zouden hebben tegen het meedoen aan een extraparlementair kabinet waar de PVV ook zijn steun aan geeft.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:19 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dit is inderdaad zoals het is gegaan denk ik. De gesprekken met de drie rechtse partijen waren voor hem alleen 'voor de vorm'
Ik vind “weliswaar een beetje knullig” wel wat te kort doen aan de manier waarop en de boodschap waarmee hij gebroken heeft. Al zie ik ook dat vooral VVD en PVV op dit moment in daad (niet in woord) redelijk richting NSC buigen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:55 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hij heeft direct na de verkiezingen létterlijk gezegd dat hij dit zou doen. "Altijd praten, al was het maar om het proces netjes te doorlopen, maar ik acht de kans klein."
Hij moest het aan het eind pro forma nog wel even frusteren omdat anders de schijn zou ontstaan dat er wat mogelijk zou zijn. Dat heeft 'ie dan - weliswaar een beetje knullig - ook netjes gedaan.
Die gast gaat gewoon zijn zin krijgen. Hij wilde vanaf moment één een extra-parlementaire regering. En kijk eens welke kant het opgaat? Maar om die optie op tafel te krijgen moest wel eerst netjes een rondje rijden met de PVV.
Jammer dat de meesten, waaronder de pers én zijn formatiepartners, zo'n kort geheugen hebben en alleen op incidenten en tweets focussen. Een beetje brullen dat je schaakmat gezet bent. Jammer joh.
Nouja, als je de reconstructie mag geloven ging het qua regie op het proces mis toen de NOS verslaggever het embargo omzeilde omdat hij toegang had tot NSC leden mail. Toen is er in de haast een reeks appjes gestuurd en een stoeltje bij Humberto gehuurd. Ik stel me voor dat ze dat anders bedacht hadden, inclusief een iets stevigere boodschap en een ander mediamoment.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vind “weliswaar een beetje knullig” wel wat te kort doen aan de manier waarop en de boodschap waarmee hij gebroken heeft. Al zie ik ook dat vooral VVD en PVV op dit moment in daad (niet in woord) redelijk richting NSC buigen.
Maar zelf in het debat afgelopen woensdag vond ik de verklaring vaag.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:50 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nouja, als je de reconstructie mag geloven ging het qua regie op het proces mis toen de NOS verslaggever het embargo omzeilde omdat hij toegang had tot NSC leden mail. Toen is er in de haast een reeks appjes gestuurd en een stoeltje bij Humberto gehuurd. Ik stel me voor dat ze dat anders bedacht hadden, inclusief een iets stevigere boodschap en een ander mediamoment.
Inderdaad, het pakken van die dienstauto wijst ook gewoon op totale paniek in die partij op dat moment.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:50 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nouja, als je de reconstructie mag geloven ging het qua regie op het proces mis toen de NOS verslaggever het embargo omzeilde omdat hij toegang had tot NSC leden mail. Toen is er in de haast een reeks appjes gestuurd en een stoeltje bij Humberto gehuurd. Ik stel me voor dat ze dat anders bedacht hadden, inclusief een iets stevigere boodschap en een ander mediamoment.
Ja, dat is waar, maar het is kennelijk ook niet des Pieters om in klinkende gevatte oneliners zijn politieke reet te redden.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 15:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Maar zelf in het debat afgelopen woensdag vond ik de verklaring vaag.
Wilders I, mede mogelijk gemaakt door het kartel en het nepparlement. Met de extraparlementaire groetjes van Sigrid Kaag.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 15:57 schreef Tijger_m het volgende:
Maar het werkt toch wel op mijn lachspieren dat de PvdA informateur nu bij de D66 man zit om te bedenken hoe een rechts kabinet toch nog te redden is.
Zal ik wel weer boze reacties van rechtse users van gaan krijgen
Van Gom van Strien, via Plasterk naar Kim Putters. Er is wel lerend vermogen bij Wilders…quote:Op vrijdag 16 februari 2024 15:57 schreef Tijger_m het volgende:
Maar het werkt toch wel op mijn lachspieren dat de PvdA informateur nu bij de D66 man zit om te bedenken hoe een rechts kabinet toch nog te redden is.
Zal ik wel weer boze reacties van rechtse users van gaan krijgen
Ad Melkert wordt via een lange omweg uiteindelijk de premierquote:Op vrijdag 16 februari 2024 16:12 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Van Gom van Strien, via Plasterk naar Kim Putters. Er is wel lerend vermogen bij Wilders…
https://www.telegraaf.nl/(...)n-russische-roulettequote:PVV-Kamerlid Joeri Pool vindt dat de Nederlandse steun aan Oekraïne onze krijgsmacht uitholt. Hij noemt die steun een 'voortdurende provocatie aan de Russische Federatie' en waarschuwt dat we in de problemen zitten als in reactie daarop een aanval komt.
Die uitspraak is al een week oud, toch? Nog steeds debiel uiteraard.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)n-russische-roulette
Niet om de uitspraken te vergoeilijken, maar zelfs de PVV fractie is het er niet mee eens: https://www.trouw.nl/poli(...)etamorfose~b0db897a/quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)n-russische-roulette
Ik verwacht eigenlijk dat Pool het einde van deze periode niet haalt in de PVV fractie, mits deze periode nog minstens een half jaar duurt. Hij zou wel eens naar FvD over kunnen stappen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 19:57 schreef Bluesdude het volgende:
Joeri Pool is een aanwinst. Ik verheug me op nog meer nationalistisch gemauw van hem de komende jaren.
Zoals de verheerlijking van foute vaderlanders, zgn helden. Mn van Heutsz
[ afbeelding ]
Nou als ik een wedje moet gaan leggen wie het eerste zich afsplitstquote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet om de uitspraken te vergoeilijken, maar zelfs de PVV fractie is het er niet mee eens: https://www.trouw.nl/poli(...)etamorfose~b0db897a/
Pool was een paar jaar fractiemedewerker van de PVV, dus Wilders wist wat hij deed om hem op de lijst te zetten.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik verwacht eigenlijk dat Pool het einde van deze periode niet haalt in de PVV fractie, mits deze periode nog minstens een half jaar duurt. Hij zou wel eens naar FvD over kunnen stappen.
Hij stond 37e op de lijst, ik denk dat Wilders er ook niet helemaal rekening mee had gehouden dat Pool daadwerkelijk de Kamer zou halen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Pool was een paar jaar fractiemedewerker van de PVV, dus Wilders wist wat hij deed om hem op de lijst te zetten.
Ik denk dat Pool oordeelt dat hij meer toekomst heeft met Wilders pleasen dan met Baudet likken.
Maar hij moet doorgaan met Neerlands vergane glorie te verheerlijken of de wanprestaties te bagatelliseren.
Is amusant, toch ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |