abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 februari 2024 @ 20:57:31 #151
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212428935
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Extreem lage staatsschuld waardoor we een enorme buffer hebben voor we in de problemen komen, bedoel je. Nu 47% hebben, na corona, is echt ongekend. Er zijn 5 landen die een kleinere staatsschuld hebben in de EU en die hebben alle 5 een veel kleinere economie: Estland, Letland, Litouwen, Luxemburg en Ierland.

België, Frankrijk, Spanje en Italië hebben een bijna 3 keer zo hoge staatsschuld, Duitsland toch ook bijna 20% hoger.

Voor we alleen al aan het niveau Duitsland zitten zouden we 200 miljard meer tegenvallers dan meevallers moeten hebben...
Overigens hebben ook Zweden en Denemarken als het goed is een lagere staatsschuld.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212428937
Pieter had gewoon een reden nodig om de deur dicht te trekken, maar hij heeft weken gehad om met een beter praatje te komen. NSC heeft een communicatieadviseur nodig.

Verder ben ik benieuwd waar Kim Putters mee komt. Een minderheidskabinet van PVV, VVD en BBB kan zo weggestuurd worden, dus daar is gedoogsteun nodig. Maar hoezo zou de NSC-fractie wel gedoogsteun geven aan een PVV-kabinet als hun bezwaren principieel zijn? Heel logisch is dat niet.

Een extraparlementair kabinet lijkt logischer, maar hoe je dat precies inricht is de grote vraag. Kim Putters is wel zeer geschikt om dat uit te zoeken.
pi_212428977
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Denk niet dat potjescreme het specifiek over de auto heeft. De gehele afhandeling was niet heel chique.
Klopt. Daarmee is Omtzigt voor mij echt door de mand gevallen. Bijzonder laf hoe hij dit heeft gedaan. Hij zou dit nu anders doen, heeft hij gezegd. Maar dat zegt mij helemaal niets. Hij heeft zich laten kennen als een laffe wegloper.
pi_212428996
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, het is echt onzin van Omtzigt en iedereen met verstand van financiën weet dat. Helaas zullen er wel veel mensen Omtzigt op zijn blauwe ogen geloven, net als toen hij zo onzinnig tekeer ging tegen het nieuwe pensioenstelsel.
Als je in Nederland vanwege de financiën niet wil (mee)regeren, dan ben je eigenlijk nergens in de wereld geschikt voor de landelijke politiek.
pi_212429036
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:57 schreef Jojoke het volgende:
Pieter had gewoon een reden nodig om de deur dicht te trekken, maar hij heeft weken gehad om met een beter praatje te komen. NSC heeft een communicatieadviseur nodig.

Verder ben ik benieuwd waar Kim Putters mee komt. Een minderheidskabinet van PVV, VVD en BBB kan zo weggestuurd worden, dus daar is gedoogsteun nodig. Maar hoezo zou de NSC-fractie wel gedoogsteun geven aan een PVV-kabinet als hun bezwaren principieel zijn? Heel logisch is dat niet.

Een extraparlementair kabinet lijkt logischer, maar hoe je dat precies inricht is de grote vraag. Kim Putters is wel zeer geschikt om dat uit te zoeken.
Gedoogsteun is ook iets waar Geert, lijkt mij, niet echt op zit te wachten. Hij kan dan allicht even minister-president worden, maar vervolgens weet hij ook dat de steunende partij de boel zo kan laten klappen. :+

Al zit hij qua PR wel in een goede positie, want ook in dat scenario kan hij daarna het slachtoffer spelen. En dat scoort, blijkbaar.
pi_212429048
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Overigens hebben ook Zweden en Denemarken als het goed is een lagere staatsschuld.
Ah, het lijstje van mij was van eurolanden. Met een eigen munteenheid is het toch net anders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212429110
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:57 schreef Jojoke het volgende:

Ja, Omtzigt had er gewoon op 11 januari al uit moeten stappen of gewoon afgelopen week in de onderhandelingen moeten zeggen dat het hem niet ging worden, in elk geval niet nu en niet als NSC in een kabinet. Had dat in het verslag gestaan. Deze reden was echt zoeken, dat lijstje wat hij noemde was ook echt onzin.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212429130
quote:
3s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:15 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Ik vraag me af zou omtzigt dit niet bewust heeft gepland, hij kent de regels door en door en weet dat de verkenner daarmee in de "problemen" komt of in ieder geval in de negatieve aandacht komt. Het is toch een smetje.
Omtzigt kent de regels van dit spel overduidelijk totaal niet. Dat van schoppen wel. Nu is het een brugklasser in de bovenbouw.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  woensdag 14 februari 2024 @ 21:11:50 #159
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_212429169
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, Omtzigt had er gewoon op 11 januari al uit moeten stappen of gewoon afgelopen week in de onderhandelingen moeten zeggen dat het hem niet ging worden, in elk geval niet nu en niet als NSC in een kabinet. Had dat in het verslag gestaan. Deze reden was echt zoeken, dat lijstje wat hij noemde was ook echt onzin.
Het is me ook een raadsel waarom Plasterk toentertijd niet direct zijn opdracht heeft ingeleverd. Zijn opdracht was te onderzoeken of er overeenstemming tussen de vier kon worden bereikt. Toen, op die elfde januari, was al duidelijk dat dit niet ging gebeuren.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_212429195
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:11 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Het is me ook een raadsel waarom Plasterk toentertijd niet direct zijn opdracht heeft ingeleverd. Zijn opdracht was te onderzoeken of er overeenstemming tussen de vier kon worden bereikt. Toen, op die elfde januari, was al duidelijk dat dit niet ging gebeuren.
Die reden is vrij duidelijk: Plasterk zag minstens een ministerschap en misschien wel het premierschap aan het eind van de door hem geleidde formatie klaar liggen.
pi_212429283
quote:
Forum voor Democratie-leider Baudet noemt de formatie "een groepstherapie" met "infantiel, emotioneel gedribbel". Baudet pleit voor een compleet andere opzet om een kabinet te vormen. De Tweede Kamer stemt of ze voor of tegen belangrijke onderwerpen zijn, zoals minder of meer migratie, meer of minder klimaatbeleid en andere grote onderwerpen. Vervolgens kiest de Tweede Kamer zelf een premier, die met die groslijst van onderwerpen aan de slag kan. Ministers worden gekozen via een open sollicitatie en vervolgens gaat het kabinet op een teambuilding, als het aan Baudet ligt. "Bijvoorbeeld in de Efteling." Dit proces zou niet meer dan anderhalf tot twee maanden mogen duren.
https://nos.nl/collectie/(...)ikte-mijn-dienstauto

Ik moet zeggen dat dit wel een creatief voorstel is :D
  woensdag 14 februari 2024 @ 21:24:04 #162
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212429336
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:20 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Ik mis nog in het voorstel dat we niet meer stemmen met hand opsteken, maar het scanderen van 'Minder, minder, minder' volstaat.

Iets inhoudelijker: zou hij ook hebben nagedacht over hoe je op deze wijze een stabiel financieel beleid kan vormen, of is dat geen deel van het concept?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212429379
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:20 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Vooral leuk als tegengestelde doelen het halen: bijvoorbeeld minder buitenlandse studenten, maar ook dat de universiteiten meer voor hun eigen inkomsten moeten zorgen. Of meer ruimte voor de natuur, meer ruimte voor boeren en ook meer ruimte voor huizen tegelijk, dan zullen we een stuk Duitsland of België moeten confisqueren. Of meer doen voor klimaatmaatregelen en tegelijk de veestapel laten groeien. Of wel strakke financiële regels, maar geen belastingverhoging en ook nergens op bezuinigen.

Als je zoiets doet, zul je altijd wel een samenhangend geheel moeten maken, niet zo maar wat moties met wisselende meerderheden.
  woensdag 14 februari 2024 @ 21:34:40 #164
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_212429447
Timmermans en Wilders samen in de Droomvlucht bij forme van teambuilding en cohesie. Ik ben voorstander.
  woensdag 14 februari 2024 @ 21:36:15 #165
346939 Janneke141
pi_212429473
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:34 schreef Koffieplanter het volgende:
Timmermans en Wilders samen in de Droomvlucht bij forme van teambuilding en cohesie. Ik ben voorstander.
Door de Fata Morgana lijkt me veel leuker, met al die Arabieren daar.
  woensdag 14 februari 2024 @ 21:37:47 #166
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_212429492
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Door de Fata Morgana lijkt me veel leuker, met al die Arabieren daar.
Zou Jetten de Joris en de Draak aandurven?
pi_212429571
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:37 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Zou Jetten de Joris en de Draak aandurven?
Te katholiek voor D66?

Ik zou Villa Volta aanraden om het kabinet eens op zijn kop te zetten.
  woensdag 14 februari 2024 @ 21:47:52 #168
346939 Janneke141
pi_212429616
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Te katholiek voor D66?

Ik zou Villa Volta aanraden om het kabinet eens op zijn kop te zetten.
Motto van het nieuwe kabinet: 'Niks is wat het lijkt'.
  woensdag 14 februari 2024 @ 21:49:58 #169
346939 Janneke141
pi_212429640
Hoe dan ook is de samenvatting van vandaag dat niemand een idee lijkt te hebben hoe het nu verder moet en ook niemand echt zijn best gedaan heeft om ergens wat partijen nader tot elkaar te brengen.

Putters lijkt me een capabele man. Jammer dat ie met zo'n onmogelijke taak opgescheept zit.
pi_212429661
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe dan ook is de samenvatting van vandaag dat niemand een idee lijkt te hebben hoe het nu verder moet en ook niemand echt zijn best gedaan heeft om ergens wat partijen nader tot elkaar te brengen.

Putters lijkt me een capabele man. Jammer dat ie met zo'n onmogelijke taak opgescheept zit.
Ik heb helemaal niks met Yeşilgöz en de VVD, maar hier doe je haar tekort. Yeşilgöz was volgens mij wel aan het proberen iets te verzinnen waar zowel PVV als NSC mee akkoord kan gaan, zonder zo ver te gaan dat ze haar eigen partij niet mee krijgt.
  woensdag 14 februari 2024 @ 21:54:46 #171
346939 Janneke141
pi_212429689
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb helemaal niks met Yeşilgöz en de VVD, maar hier doe je haar tekort. Yeşilgöz was volgens mij wel aan het proberen iets te verzinnen waar zowel PVV als NSC mee akkoord kan gaan, zonder zo ver te gaan dat ze haar eigen partij niet mee krijgt.
Vooruit, die had van de drie nog wel de meest constructieve bijdrage ja.
pi_212429715
Zou iets als in Zwitserland mogelijk zijn in Nederland? Als ik het goed begrijp, hebben die 7 ministers die worden verkozen door de Eerste en Tweede Kamer. Hun kabinet wordt niet gevormd op basis van traditionele partijpolitieke coalities, maar als een afspiegeling van de politieke landschap van Zwitserland. Dit maakt het systeem minder afhankelijk van partijpolitieke strijd.

Als je bijvoorbeeld de 7 grootste partijen in de Eerste en Tweede Kamer voor afvaardiging laat zorgen dan krijg je een kabinet met afvaardiging van PVV, PvdA/GL, VVD, NSC, BBB, D66 en CDA.
pi_212429765
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:57 schreef Jojoke het volgende:
Zou iets als in Zwitserland mogelijk zijn in Nederland? Als ik het goed begrijp, hebben die 7 ministers die worden verkozen door de Eerste en Tweede Kamer. Hun kabinet wordt niet gevormd op basis van traditionele partijpolitieke coalities, maar als een afspiegeling van de politieke landschap van Zwitserland. Dit maakt het systeem minder afhankelijk van partijpolitieke strijd.

Als je bijvoorbeeld de 7 grootste partijen in de Eerste en Tweede Kamer voor afvaardiging laat zorgen dan krijg je een kabinet met afvaardiging van PVV, PvdA/GL, VVD, NSC, BBB, D66 en CDA.
In Zwitserland gaat alles perfect dus wat dat betreft ;) Ik zou niet weten hoe ik dat voor mij moet zien. Lijken de partijen erg op elkaar dat ze weinig concessies hoeven doen?
pi_212429799
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 22:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
In Zwitserland gaat alles perfect dus wat dat betreft ;) Ik zou niet weten hoe ik dat voor mij moet zien. Lijken de partijen erg op elkaar dat ze weinig concessies hoeven doen?
Zwitserland doet veel grote beslissingen via referenda. Maar daar beginnen ze daar op terug te komen nu ook daar populisme groeit (en de opkomst van de referenda trouwens beroerd is).

Verder hebben de Kantons veel macht, Zwitserland is eigenlijk een soort VS wat dat betreft.
pi_212429841
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 22:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Totaal niet. Hun huidige kabinet heeft 2 leden van rechts-conservatief/nationalistisch, twee leden van de sociaaldemocraten, 2 leden van de liberalen en 1 lid van de christendemocraten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')