Lucht/lucht is net zo duur en onafhankelijk.quote:Op vrijdag 23 december 2022 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zouden jullie trouwens altijd een L/W combineren met een L/L voor de koeling? Of voor de bovenverdieping gewoon fancoils hangen?
Dus Sww en vloerverwarming op de L/W en de bovenverdieping op multisplits?quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Lucht/lucht is net zo duur en onafhankelijk.
Door condenseren van de leidingen en de ouderwetse fancoils met meer lawaai zou ik altijd multiesplit verkiezen boven fancoil
L/L koeling omdat deze ook de vocht uit je huis halen. Ik zou uberhaupt altijd voor L/L koeling kiezen, zelfs met een W/W warmtepomp. De warmte kan je in de grond terugstoppen met een PVT paneel in de zomer.quote:Op vrijdag 23 december 2022 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zouden jullie trouwens altijd een L/W combineren met een L/L voor de koeling? Of voor de bovenverdieping gewoon fancoils hangen?
vloerverwarming is optioneel, geen must.quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dus Sww en vloerverwarming op de L/W en de bovenverdieping op multisplits?
Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
Maar wel veel comfortabeler en je bouwt thermische massa op.quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
vloerverwarming is optioneel, geen must.
Waarom moet de trap verbouwd worden ?quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
Je kan bij het aanleggen van vloerverwarming toch ruimte vrijlaten voor een aanpassing aan de trap?quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat zelfs droogbouw 2 cm dikte vereist en als ik dat op de huidige vloer leg dan komt de trap niet meer uit.quote:Op vrijdag 23 december 2022 13:20 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waarom moet de trap verbouwd worden ?
Wij hebben 2 25mm uponor leidingen door het plafond laten boren vanaf de cv ketel (waar straks de warmtepomp komt), daarmee worden 5 groepen op zolder bediend
Er komen denk ik nog wel l/l airco's bij voor de koeling, omdat er veel ramen zitten op zuid.
Moeten alle treden omhoog. Als je een ongelijke tred maakt dan leidt dat tot gevaarlijk situaties.quote:Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan bij het aanleggen van vloerverwarming toch ruimte vrijlaten voor een aanpassing aan de trap?
Het kan wel interessant zijn iddquote:Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Moeten alle treden omhoog. Als je een ongelijke tred maakt dan leidt dat tot gevaarlijk situaties.
Ach ok bij ons is ie gefreesd in de dekvloer. Was wel poreus dus de frezer zat wat te miepen maar uiteindelijk ligt alles erin.quote:Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat zelfs droogbouw 2 cm dikte vereist en als ik dat op de huidige vloer leg dan komt de trap niet meer uit.
Ja ik heb boven een broodjesvloer en laminaat, geen ruimte om te frezen gok ik.quote:Op vrijdag 23 december 2022 13:49 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ach ok bij ons is ie gefreesd in de dekvloer. Was wel poreus dus de frezer zat wat te miepen maar uiteindelijk ligt alles erin.
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @Doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.quote:Op donderdag 22 december 2022 20:39 schreef Lospedrosa het volgende:
En ik weet niet hoe je de monteur benadert? Maar hij heeft een degelijk product neergehangen met ws niet al te hoge marge, die doet wat die moet doen en volgens bestek van de aannemer.
Hem aanvallen “van dit is niet goed” werkt zwaar averechts. Beter benader je het anders, wat sympathieker, daarmee kom je altijd verder.
Uiteindelijk blijft het lastig.quote:Op vrijdag 23 december 2022 14:08 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @:doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.
De overheid heeft zelfs rekentools beschikbaar gesteld zodat berekend kan worden of een bepaalde plek wel voldoet. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarom ook op zoek naar de onderbouwing van die specifieke plek. Die zal er hoogstwaarschijnlijk niet zijn gezien de reactie van de installateur.
Klopt, daarom moet je op een muurbeugel ook altijd trillingsdempers toepassen tussen de beugel en de warmtepomp en is het verstandig om daarnaast tussen de muur en de beugel ook nog een stuk rubber te plaatsen. Daarmee los je de resonantieproblemen op.quote:Op vrijdag 23 december 2022 15:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk blijft het lastig.
Een warmtepomp die aan 40dB voldoet, kan op een mistige dag met veel defrosts daar wel dik boven komen.
En een plat dak of een muursteun kan ook trillingen doorgeven en als een versterker werken.
Dat laatste heb ik hier meegemaakt, ik kon hem op sommige plekken niet horen maar in de tuin van de buren klonk het als een aggregaat en dat was puur de muur die het geluid doorgaf.
Eenmaal op een eigen sokkel hoor ik hem niet meer boven het bladergeruis uit en binnen sowieso niet.
uit de praktijk is dat niet altijd zo. Uiteindelijk is het verplaatsen van mijn buitenunit de enige oplossing geweest.quote:Op vrijdag 23 december 2022 15:46 schreef ArnosL het volgende:
Klopt, daarom moet je op een muurbeugel ook altijd trillingsdempers toepassen tussen de beugel en de warmtepomp en is het verstandig om daarnaast tussen de muur en de beugel ook nog een stuk rubber te plaatsen. Daarmee los je de resonantieproblemen op.
Vanwege resonantie op een muurbeugel?quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
uit de praktijk is dat niet altijd zo. Uiteindelijk is het verplaatsen van mijn buitenunit de enige oplossing geweest.
ja, het servies rinkelde in de keukenkastjes bij mijn buren.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:27 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Vanwege resonantie op een muurbeugel?
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:27 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Vanwege resonantie op een muurbeugel?
dat was bij mij ook de oplossing. Op de grond zetten, ik heb hem gewoon op de tuintegels staan en dat werkt prima.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.
Uiteindelijk was op een eigen fundering de oplossing. Direct op de tegels met rubber voeten had wss ook gewerkt maar wilde het wel wat netjes en zo (op deze hoogte) hoefde er ook geen kabel of buis aangepast te worden. Uiteindelijk staat hij nu op de plek waar hij eerst hing, zelfde hoogte, zelfde afstand maar niet meer aan de muur.
Wie zegt dat het niet voldoet?quote:Op vrijdag 23 december 2022 14:08 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @:doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.
De overheid heeft zelfs rekentools beschikbaar gesteld zodat berekend kan worden of een bepaalde plek wel voldoet. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarom ook op zoek naar de onderbouwing van die specifieke plek. Die zal er hoogstwaarschijnlijk niet zijn gezien de reactie van de installateur.
M'n installateur hangt ook tientallen warmtepompen en airco's op met die beugels, vaak ook op platte daken.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Hij hangt hier aan de buitenmuur op beugels en trildempers. Maar nog nooit gehoord binnen. De buren wonen te ver weg.
Tis wel een stevige spouwmuur en geen ruimte die eraan grenst waar we leven.
Dan is het best heftig, nog nooit zo ernstig gehoord. Heb je zo'n zware unit dat het alsnog door dreunde?quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja, het servies rinkelde in de keukenkastjes bij mijn buren.
Klopt, best een ding. Als het ff kan zou ik persoonlijk daarom sowieso geen muurbeugels nemen en hem los op de grond zetten. Scheelt sowieso in de resonantie.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.
Uiteindelijk was op een eigen fundering de oplossing. Direct op de tegels met rubber voeten had wss ook gewerkt maar wilde het wel wat netjes en zo (op deze hoogte) hoefde er ook geen kabel of buis aangepast te worden. Uiteindelijk staat hij nu op de plek waar hij eerst hing, zelfde hoogte, zelfde afstand maar niet meer aan de muur.
Daar lijkt het op als ik het verhaal zo lees. De installateur lijkt ook geen zin te hebben om moeite te doen het probleem op te lossen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wie zegt dat het niet voldoet?
Als je zoveel last heb van geluid kan je wellicht beter overstappen naar een elektrische boiler.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik parkeer de problemen met de buitenunits maar even, geen energie om me daar nu mee bezig te houden.
Maar…
Kunnen jullie meedenken over de bijbehorende boiler? We ervaren behoorlijk wat geluidsoverlast van de binnenunit, gelukkig niet in de woonkamer, maar wel op de bovenverdieping (en ook in de gang beneden, maar daar verblijf ik niet vaak). Dus nu zijn we aan het uitvogelen wanneer de boiler mag/moet opwarmen.
Niet in de nacht, zoveel is inmiddels duidelijk. Bij oplevering stond hij op 55 ingesteld en bijwarmen bij volgens mij 2 of 3 graden verlies en dat betekende in de praktijk dat hij tig keer per dag en nacht aan het verwarmen (en dus joelen, sissen en dreunen)was. Dat zo snel weer bijwarmen heb ik de nek omgedraaid, maar wat dan nu? Het is een Mitsubishi van 200 liter geïntegreerd in de binnenunit.
We gebruiken buiten het douchen om over het algemeen geen warm water en toch verliest hij rustig meer dan 10 graden in nog geen 24 uur.
Gisteren had ik ‘m tussen de middag laten opwarmen tot 53 graden en halverwege vanochtend was hij naar 41 graden afgekoeld en toen had er dus vanwege vakantie nog niemand gedouched.
Op werkdagen gaat mijn man direct na het opstaan douchen om 5.30 of 6.30 en dan heeft hij graag warm water, hij is wel een snelle doucher dus heel veel warm water heeft hij dan niet nodig. Ik douche veel later op de ochtend en nadat ik om een uur of 9 opgestaan ben mag de binnenunit wat mij betreft herrie maken want beneden hoor ik ‘m niet.
We kunnen ‘m dus op werkdagen vanwege het geluid niet zo instellen dat hij een uur voordat mijn man opstaat het water gaat verwarmen, dat zou wel het meest energiezuinig zijn. Ik heb nu bedacht dat de boiler elke dag om 21 uur in de avond moet opwarmen zodat hij klaar is met geluid maken als ik naar bed ga. Maar tot welke temperatuur dan? En wanneer moet hij dan weer bijwarmen? En als ik een keer ‘s avonds in bad wil, wat dan? Ik kom er even niet zo goed uit, wat zijn jullie inzichten?
Ik zou een geluidsdempende kast er omheen laten maken en ‘s nachts op laten warmen. Hier in de wijk veel mensen die dat gedaan hebben en er nu naast slapen op zolder. Nu is dat een bodempomp en die sist alleen. Dreunen herken ik niet. Maar wij kunnen met een open trap ook gewoon slapen ‘s nachts zonder er last van te hebben. Als je op de gang staat hoor je ‘m heel duidelijk maar in de slaapkamers geen last van.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik parkeer de problemen met de buitenunits maar even, geen energie om me daar nu mee bezig te houden.
Maar…
Kunnen jullie meedenken over de bijbehorende boiler? We ervaren behoorlijk wat geluidsoverlast van de binnenunit, gelukkig niet in de woonkamer, maar wel op de bovenverdieping (en ook in de gang beneden, maar daar verblijf ik niet vaak). Dus nu zijn we aan het uitvogelen wanneer de boiler mag/moet opwarmen.
Niet in de nacht, zoveel is inmiddels duidelijk. Bij oplevering stond hij op 55 ingesteld en bijwarmen bij volgens mij 2 of 3 graden verlies en dat betekende in de praktijk dat hij tig keer per dag en nacht aan het verwarmen (en dus joelen, sissen en dreunen)was. Dat zo snel weer bijwarmen heb ik de nek omgedraaid, maar wat dan nu? Het is een Mitsubishi van 200 liter geïntegreerd in de binnenunit.
We gebruiken buiten het douchen om over het algemeen geen warm water en toch verliest hij rustig meer dan 10 graden in nog geen 24 uur.
Gisteren had ik ‘m tussen de middag laten opwarmen tot 53 graden en halverwege vanochtend was hij naar 41 graden afgekoeld en toen had er dus vanwege vakantie nog niemand gedouched.
Op werkdagen gaat mijn man direct na het opstaan douchen om 5.30 of 6.30 en dan heeft hij graag warm water, hij is wel een snelle doucher dus heel veel warm water heeft hij dan niet nodig. Ik douche veel later op de ochtend en nadat ik om een uur of 9 opgestaan ben mag de binnenunit wat mij betreft herrie maken want beneden hoor ik ‘m niet.
We kunnen ‘m dus op werkdagen vanwege het geluid niet zo instellen dat hij een uur voordat mijn man opstaat het water gaat verwarmen, dat zou wel het meest energiezuinig zijn. Ik heb nu bedacht dat de boiler elke dag om 21 uur in de avond moet opwarmen zodat hij klaar is met geluid maken als ik naar bed ga. Maar tot welke temperatuur dan? En wanneer moet hij dan weer bijwarmen? En als ik een keer ‘s avonds in bad wil, wat dan? Ik kom er even niet zo goed uit, wat zijn jullie inzichten?
1 tip.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:31 schreef Doedezemaar het volgende:
‘s nachts laten opwarmen is geen optie, ik zoek het echt in het instellen van een programma. We hebben geen regendouche, goed om te weten dat we dan met 41 graden zo’n 10 minuten hebben, dan zou 40 graden ook nog zeker genoeg moeten zijn voor de korte douchebeurt van mijn man.
Ik denk dat ik dan voor de werkdagen de boiler de avond ervoor moet laten opwarmen naar 44 graden zodat mijn man ‘s ochtends vroeg nog 40 graden heeft en ‘m dan in de ochtend nadat ik opgestaan ben nog een keer naar 42 voor mijn douchebeurt. En dan op de andere dagen in de ochtend na het opstaan laten opwarmen tot 44 graden zodat we beiden kunnen douchen. Zoiets ga ik maar proberen, zodra ik uitgevogeld heb hoe het instellen van programma’s werkt.
Nou iig heb je een klasse A merk, een van de meest stille en betere units op de markt.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:05 schreef Doedezemaar het volgende:
Pardon?
Speciaal voor jou nog een keer:
EHST 20D-VM2D incl 200 liter boiler
PUHZ-SW75 YAA.
Volgens de monteur die hier is geweest was 1 graad verlies per dag normaal en hij wist zeker dat we dan wel verder ook nog warm water zouden gebruikenuiteindelijk kreeg ik via de e-mail als reactie van iemand anders van het installatiebedrijf: “ Daarnaast heb ik nog geïnformeerd wat betreft het afkoelen van de boiler:
Een boiler kan fluctueren in temperatuur met verschillen tussen de 5 en 10 graden.
Dit betekent dat de boiler s’ nachts 5 á 10 graden kan afkoelen, ook al gebruiken jullie geen warm water”. Lekker tegenstrijdige info dus.
Is er nog een man in huis?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 21:32 schreef Doedezemaar het volgende:
De eenhendelkranen staan altijd volledig naar rechts en ook ‘s nachts als er geen kranen gebruikt worden verliest de boiler zo een paar graden.
Ik snap ook wel dat een installateur zegt: die warmte kan op 2 manieren verdwijnen: of het vloerverwarmingssysteem in of er wordt sww gebruikt, maar dat laatste is niet het geval en het eerste is volgens hem ook niet aan de hand.
Op verzoek van het installatiebedrijf heb ik het geluid van het het sissen opgenomen, dit was volgens hen gewoon het normale geluid van het koudemiddel, maar de buurman herkent het geluid niet. Het joelen werd niet goed door de ipad opgepikt dus dat kon ik ze niet laten horen.
Welke isolatie zou ik open moeten snijden? Ik kan van alle leidingen gewoon zien hoe ze lopen.
De rest van je verhaal is me (nu) te technisch, ik heb op dag 2 ofzo de boel van comfort naar eco gezet, ik heb geen idee wat daar verder achter zit, ik ben ook maar een simpele gebruiker.
Ik heb nu ook geen energie om me er verder in te verdiepen, ik wil voor nu voorlopig iets werkbaars bedenken waarbij we bij onze douchebeurten genoeg warm water hebben zonder dat de boiler verwarmt terwijl ik in bed lig en dat ook nog een beetje energiezuinig is. Eventuele andere dingen komen over een paar weken aan de beurt.
Ja maar net was je niet technisch?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 21:52 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja, maar ik ben het technische vernuft hier in huis, of doelde je daar niet op?
Ik los dergelijke dingen in huis altijd op, maar nu even niet. Ik ben niet technisch, maar ik verdiep me er wel dusdanig in dat ik wat dingen zelf kan instellen. Verder niemand in de buurt. Ik parkeer het grote geheel even voor een paar weken en probeer nu even tijdelijk iets werkbaars te regelen voor het douchewater.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja maar net was je niet technisch?
Misschien een vader, oom of buurman met rechter handen?
Of een vrouw, dat kan ook natuurlijk.
Dit is zo op te lossen.
Ah joh doe even normaal, ik probeer toch te helpen?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:21 schreef Vonkenboer het volgende:
[modbreak]
Niet het om het één of ander, maar het commentaar wat er word gegeven op @:Doedezemaar, op deze onvriendelijke, rellende en trollende manier kan niet de bedoeling zijn in K&W en H.
Het mag allemaal wel wat vriendelijker hoor in 2023 !![]()
@:Lospedrosa
[/modbreak]
Er zijn een paar dingen die gecheckt kunnen worden. Als je vragen hebt als je er aan toe bent dan zal ik e.a. deze beantwoorden.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:07 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik los dergelijke dingen in huis altijd op, maar nu even niet. Ik ben niet technisch, maar ik verdiep me er wel dusdanig in dat ik wat dingen zelf kan instellen. Verder niemand in de buurt. Ik parkeer het grote geheel even voor een paar weken en probeer nu even tijdelijk iets werkbaars te regelen voor het douchewater.
Hoezo seksistischquote:
Hallo houden jullie ff op? Of heb je nog wel antwoorden op het probleem?quote:
1250 kuub gas is geen hoeveelheid energie, maar een hoeveelheid brandstof.quote:Op zondag 8 januari 2023 12:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Die berekening vat ik niet: 1250 kuub is de hoeveelheid energie; hoe vertaal je dat naar kW vermogen zonder het aantal draaiuren?
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:quote:Op zondag 8 januari 2023 15:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Voeg je aan de getallen toe dat een warmtepomp bij fatsoenlijke installatie en afstelling minimaal een COP4 moet halen, dan kun je het energieverbruik van de warmtepomp schatten als "m3 gas maal twee = kWh elektriciteit voor de warmtepomp". Uiteraard kloppen de formules alléén als er geen extra isolerende maatregelen worden getroffen.
De legionella run heb ik uit staan, heb het warm water vat op 55 graden en boven de ~48 graden overleeft legionella niet, is de opvatting.quote:Op zondag 8 januari 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:
- Een COP van 4 met een L/W warmtepomp heel erg optimistisch is
- de legionella run heel veel stroom vreet
Wat ik vrees is dat veel WP prima zijn berekend tot -5C en bij de flinke afname van vermogen bij koude temperaturen en bijhorende maximale warmtelast, bij koevlaas formule te krap in vermogen zijn berekend.quote:Op zondag 8 januari 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je ziet hoe vaak het -10 is in Nederland dan is het toepassen van elektrische elementen voor die uitzonderingen niet zo'n probleem, lijkt me.quote:Op zondag 8 januari 2023 16:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat ik vrees is dat veel WP prima zijn berekend tot -5C en bij de flinke afname van vermogen bij koude temperaturen en bijhorende maximale warmtelast, bij koevlaas formule te krap in vermogen zijn berekend.
Opzich zou je een warmtelast moeten weten bij -10C of zelfs -15C en dan het passende vermogen erbij pakken.
Let wel, een WP van bv 8kw (nominaal) heeft bij -10C nog een 5,5/6 kw over.
Daarbij letten op genoeg buffer of een sterk terugmodulerende warmtepomp
Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awrquote:Op zondag 8 januari 2023 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou een buitenunit van een warmtepomp bij voorkeur nooit op een dak zetten of aan een muur hangen.
Mooi direct op beton of tegels, paar rubbervoeten eronder.
Geen kans dat de trillingen van de compressor doorgegeven worden aan je woning.
[..]
Dan kom je op ruwweg een (1.250 x 8) / 1.650 = 6kW warmtepomp.
7 of 8kW zal ook wel gaan als deze net zo ver kunnen terugmoduleren.
Ok, het is er iig speciaal voor ontworpen dus er zal vast meer aandacht aan het trilvrij maken gegeven zijn dan bij een "standaard" warmtepomp. Ben benieuwd!quote:Op zondag 8 januari 2023 17:06 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awr
Deze is pas medio 2023 beschikbaar, dan ga ik eens bekijken of dit iets voor ons.
Toch geeft het grote problemen mocht het eens echt goed en lang koud worden in nederland.quote:Op zondag 8 januari 2023 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je ziet hoe vaak het -10 is in Nederland dan is het toepassen van elektrische elementen voor die uitzonderingen niet zo'n probleem, lijkt me.
Dan heb je al snel 2, 3, 4, 6 of zelfs 9kW extra, afhankelijk van hoe je het uitvoert.
Om een idee te geven: sinds m'n warmtepomp in 2018 is geplaats is de koudst gemeten temperatuur hier -11 graden Celcius en dat was 's nachts en toen sliep ik.
Stiekem hoop ik al jaren op een Elfstedentocht zodat m'n WP eindelijk eens kan laten zien wat hij kan
Precies, vandaar dat ik zo geïnteresseerd ben. Het scheelt ook in leidingwerk want de binnen unit hangt er een meter onder. Als ik een buitenunit zou plaatsen dan is de afstand tussen de binnen- en buitenunit zeker 15 meter aan leidingwerk.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ok, het is er iig speciaal voor ontworpen dus er zal vast meer aandacht aan het trilvrij maken gegeven zijn dan bij een "standaard" warmtepomp. Ben benieuwd!
Geen fan van die indak oplossingen, je prima totdat er complicaties optreden en je erbij moet. Denk aan ijsvorming in het “buiten”deel enzquote:Op zondag 8 januari 2023 17:06 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awr
Deze is pas medio 2023 beschikbaar, dan ga ik eens bekijken of dit iets voor ons.
Die Air Hawk past toch niet op een schuindak?quote:Op zondag 8 januari 2023 17:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geen fan van die indak oplossingen, je prima totdat er complicaties optreden en je erbij moet. Denk aan ijsvorming in het “buiten”deel enz
Je hebt ook binnendelen met de condensor binnen en een grote doorvoer naar buiten.
Of de Air Hawk oplossing
https://www.dhps.nl/producten/warmtepomp/air-hawk-208-c11a/
Ik heb maximaal een 2kW element inzetbaar maar die staat uitgeschakeld (werkschakelaar ook op uit).quote:Op zondag 8 januari 2023 17:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch geeft het grote problemen mocht het eens echt goed en lang koud worden in nederland.
En let wel, met al die backup elementen gaat het netwerk ws plat in buurten.
Daar kwam ik zelf achter in de afgelopen koude week, toevallig een storing in het buitendeel, volop in de E-Heater op 10kw en mijn vrouw wassen en haarfohnen .
Toen de hoofdzekering erdoor, die man was er snel maar ze waren met man en macht bezig met zekeringen wisselen overal.
dat heb ik ook geprobeerd en ik heb nog nooit zoveel stroom verbruikt als toen ik dat probeerde.quote:Op zondag 8 januari 2023 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
De legionella run heb ik uit staan, heb het warm water vat op 55 graden en boven de ~48 graden overleeft legionella niet, is de opvatting.
wanneer was het voor het laatst -10 degC buiten in de middag? En hoeveel dagen achter elkaar was het -5 degC buiten voor het laatst?quote:Op zondag 8 januari 2023 16:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat ik vrees is dat veel WP prima zijn berekend tot -5C en bij de flinke afname van vermogen bij koude temperaturen en bijhorende maximale warmtelast, bij koevlaas formule te krap in vermogen zijn berekend.
Opzich zou je een warmtelast moeten weten bij -10C of zelfs -15C en dan het passende vermogen erbij pakken.
Let wel, een WP van bv 8kw (nominaal) heeft bij -10C nog een 5,5/6 kw over.
Daarbij letten op genoeg buffer of een sterk terugmodulerende warmtepomp
Waarom niet?quote:Op zondag 8 januari 2023 17:21 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Die Air Hawk past toch niet op een schuindak?
Nou afgelopen december die koude week waren er al massaal problemen met warmtepompen en het net.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wanneer was het voor het laatst -10 degC buiten in de middag? En hoeveel dagen achter elkaar was het -5 degC buiten voor het laatst?
Ik ga volgend jaar een nieuwe WP aanschaffen en ik probeer zoveel mogelijk van mijn huidige WP en ervaringen te leren.
Hoezo veel stroom vreet?quote:Op zondag 8 januari 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
apart, want ik kan mij de winter herinneren van ik dacht 2018/2019 die ook net zo koud was en langer en toen was er volop in het nieuws dat dit de vuurdoop was en dat er nagenoeg tot geen problemen waren met warmtepompen.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou afgelopen december die koude week waren er al massaal problemen met warmtepompen en het net.
Waar we vroeger nog gerust -15C hanteerden bij berekeningen gaan we nu net doen alsof het nooit koud is.
Wanneer wil je zeker zijn van een warm huis? Juist ja als het fokking koud is.
Trouwens kan het best dat we van een warmere periode weer een koudere tijd ingaan. De 11 jaars cyclus. Je moet in de techniek en berekeningen nooit aannames doen maar berekenen op uitersten.
de COP daalt nogal flink als je de temperatuur hoger maakt. 55 graden tapwater vergt minimaal 62 graden aanvoertemperatuur, maar meestal 65 graden als het al niet hoger moet zijn. Daarnaast duurt het ook langer voordat je boiler die temperatuur heeft bereikt waardoor je je huis niet kan verwarmen in die tijd. Bij een regeling die ook gebaseerd is op het verschil in kamertemperatuur en ingestelde temperatuur zoals die van mij daalt de COP nog verder.quote:Op zondag 8 januari 2023 18:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoezo veel stroom vreet?
Gewoon het voorraadvat naar 55 graden brengen voor de legionella run. Dat halen de meeste warmtepompen 80% van het jaar wel zonder backup heater.
Ja, met de legionella run op 60-65 graden mbv backup heater wordt een COP van 4 idd wel optimistisch. Bij ons wordt de legionella run op een doordeweekse dag om 13.00 uur gedaan. Dus meestal op het warmst van de dag wat goed is voor de COP. En er wordt dan nog zeker 3 a 4 uur geen warm water getapt, dus is 3 uur op 50+ graden meer dan voldoende.
Zo'n gematigde legionella run in combinatie met een huis met vloerverwarming (aanvoertemp vaak lager dan 30 graden, dus sCOP hoger dan de fabrieksopgave) haal je de 4 wel.
ik ben benieuwd hoeveel last je krijgt van de ventilator, want die geeft vaak de meeste herrie. Je kan deze unit namelijk niet even verplaatsen als je geluidsoverlast hebt zoals een buitenunit kan verplaatsen.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:06 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik weet het uit eerste handquote:Op zondag 8 januari 2023 18:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
apart, want ik kan mij de winter herinneren van ik dacht 2018/2019 die ook net zo koud was en langer en toen was er volop in het nieuws dat dit de vuurdoop was en dat er nagenoeg tot geen problemen waren met warmtepompen.
In december was er nagenoeg tot niks in het nieuws over hetgeen jij schrijft in dezelfde nieuwsbronnen als in 2018/2019.
Ik had in begin dec geen problemen en moest geregeld een raampje open zetten omdat het gewoon te warm werd in huis.
Mijn WP is lager dan wat uit de koevlaas formule komt en heb niet eens overal vloerverwarming in de woonkamer. Ik gebruik voornamelijk gewone radiatoren uit de jaren 70 schat ik.
Als zou de COP voor die laatste 5 graden van 50 naar 55 graden nog 1,5 zijn, dan is dat altijd nog 50% efficiënter dan het verwarmingselement waarmee je vervolgens van 55 naar 60 graden gaat. En die COP geldt niet voor de hele run,quote:Op zondag 8 januari 2023 18:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de COP daalt nogal flink als je de temperatuur hoger maakt. 55 graden tapwater vergt minimaal 62 graden aanvoertemperatuur, maar meestal 65 graden als het al niet hoger moet zijn. Daarnaast duurt het ook langer voordat je boiler die temperatuur heeft bereikt waardoor je je huis niet kan verwarmen in die tijd. Bij een regeling die ook gebaseerd is op het verschil in kamertemperatuur en ingestelde temperatuur zoals die van mij daalt de COP nog verder.
Ik heb buiten ook geen keuze wat betreft plaatsing van de buitenunit. Deze kan maar op 1 plek staan, en dan staat deze tegen de muur aan waar de eet/woonkamer is. Juist op het dak is verder weg van de plekken waar wij wonen.quote:Op zondag 8 januari 2023 18:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben benieuwd hoeveel last je krijgt van de ventilator, want die geeft vaak de meeste herrie. Je kan deze unit namelijk niet even verplaatsen als je geluidsoverlast hebt zoals een buitenunit kan verplaatsen.
Omdat ik niet snap hoe dit op een schuin rieten dak gaat passen. Dit lijkt mij gebouwd om juist op de grond te staan.quote:
Oh een rieten dak kun je bijna helemaal niks mee.quote:Op zondag 8 januari 2023 19:19 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Omdat ik niet snap hoe dit op een schuin rieten dak gaat passen. Dit lijkt mij gebouwd om juist op de grond te staan.
[ afbeelding ]
dat geloof ik wel, maar dat hoefde ik eerst niet omdat ik het niet zo warm stookte.quote:Op zondag 8 januari 2023 19:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als zou de COP voor die laatste 5 graden van 50 naar 55 graden nog 1,5 zijn, dan is dat altijd nog 50% efficiënter dan het verwarmingselement waarmee je vervolgens van 55 naar 60 graden gaat. En die COP geldt niet voor de hele run,
Je betaalt uiteindelijk kWh, geen COP's
dan zou ik geen wp kopenquote:Op zondag 8 januari 2023 19:17 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik heb buiten ook geen keuze wat betreft plaatsing van de buitenunit. Deze kan maar op 1 plek staan, en dan staat deze tegen de muur aan waar de eet/woonkamer is. Juist op het dak is verder weg van de plekken waar wij wonen.
Hebben we het nog over de legionella run?quote:Op zondag 8 januari 2023 19:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat geloof ik wel, maar dat hoefde ik eerst niet omdat ik het niet zo warm stookte.
Jazeker. Als ik nu de temp op 55 zet ipv 40 dan is de vergoging naar 55 elke keer nodig ipv eerst toen die op 40 stond.quote:Op zondag 8 januari 2023 20:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hebben we het nog over de legionella run?
Beter is te weten wat je Max gaspiekverbruik is geweest op een hele koude dag.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 14:29 schreef Den_Haag het volgende:
Toch heerlijk die verschillende adviseurs voor hybride warmtepompen. De een geeft advies voor een Elma Ace 4kw terwijl de ander de 6kW variant aanraadt.
En weer een ander zegt een 8kW unit.
Hoe hebben jullie het juiste vermogen bepaald?
Als ik zelf de formule volg (m3 gas - 100m3 pp delen door 200 delen door 0,8) kom ik op 6,8 kW uit.
Gaat om hoekwoning uit 1950, dak, spouwmuur en dubbel glas. 2000m3 gas per jaar momenteel. Ketel is 6 jaar oud
ik hoor geregeld dat je beter iets te krap kan zitten vanwege het regelbereik. Een warmtepomp moet eigenlijk 24/7 draaien en niet stoppen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 17:30 schreef Ivo1985 het volgende:
Kies een warmtepomp die sterk genoeg is voor all-electric.
Dan wordt je in de toekomst niet door een te kleine warmtepomp beperkt indien je helemaal van het gas af wilt/moet. Je moet dan alleen nog een aanvullende warmtapwatervoorziening installeren en eventueel je afgiftesysteem (of isolatie) wat verbeteren.
Zonde als je over 8 jaar een goede warmtepomp moet afschrijven omdat die te krap is om all-electric te gaan.
Zal het eens in de gaten houden. Weet alleen het weekverbruik.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 16:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beter is te weten wat je Max gaspiekverbruik is geweest op een hele koude dag.
Die lui met hybride zeggen maar wat (zeker Remeha) want met cv ketel als backup kom je altijd weg.
Je kan dan beter naar het modulatie bereik kijken. Genoeg merken/series waarbij het minimale vermogen van bijvoorbeeld de 8kW unit niet of nauwelijks hoger ligt dan van de 6kW unit. En waarbij de zwaardere unit dus ook niet of nauwelijks vaker staat te pendelen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik hoor geregeld dat je beter iets te krap kan zitten vanwege het regelbereik. Een warmtepomp moet eigenlijk 24/7 draaien en niet stoppen.
In de enkele keer dat je het niet warm kan krijgen kan je altijd nog met elektrische kacheltjes werken die je kan kopen voor 20 euro. Die dagen zijn zo zeldzaam dat je dat dan nodig hebt dat het zonde is om daar een grote WP voor te kopen die uit en aan gaat in het voorjaar en najaar.
Met je verbruiks data kun je heel nauwkeurig je exacte vermogen bepalen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 18:50 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Zal het eens in de gaten houden. Weet alleen het weekverbruik.
quote:Via de KNMI-website heb ik de gemiddelde maandtemperatuur van het naburig meetstation Cabauw opgevraagd en in de tabel opgenomen.
Daaruit heb ik met Excel onderstaande grafiek kunnen maken die het gemiddeld gasverbruik weergeeft als functie van de buitentemperatuur.
Aangezien het warmteverlies in een woning evenredig is met het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur kan door de grafiekpunten een lineaire trendlijn getrokken worden die het verband aangeeft tussen buitentemperatuur en het aantal verbruikte kuubs gas per dag. Met behulp van Excel kan hieruit de bijbehorende lijnvergelijking worden bepaald die in de grafiek is weergegeven.
Stand-alone warmtepomp
Als criterium voor de aanschaf van een warmtepomp zonder hulp van een cv-ketel geldt dat het vermogen hiervan in staat moet zijn om bij -10 graden het huis te verwarmen.
Als ik in de vergelijking Y= -0,649 X + 8,8972 voor X een waarde -10 invul, wordt de Y-waarde gelijk aan 15,4 m3 gas.
Aangezien een kubieke meter gas een verbrandingswaarde heeft van 9 kWh zou je op een dag 9 x 15,4 x 0,85 = 118 kWh nodig hebben, waarbij ik ervan uitga dat er door leiding- en HR-ketelverliezen een rendement wordt verkregen van 85%.
Deze 118 kWh is nodig over een heel etmaal. Door deze waarde te delen door 24 krijg je het gemiddeld vermogen dat nodig is om het huis bij -10 graden op temperatuur te houden.
In dit geval is dat 4,92 kW.
Hierbij moet worden opgemerkt dat de warmtepomp ook nog warm tapwater moet kunnen leveren. Uit praktische overwegingen zou ik in dit geval met een warmtepomp van 6 kW kunnen volstaan. Het komt immers niet vaak voor dat er dagen zijn met een gemiddelde buitentemperatuur van -10 graden.
Hybride warmtepomp
Bij een hybride warmtepomp zorgt de warmtepomp voor verwarming van de woning tot een buitentemperatuur van ongeveer 4 graden. Beneden deze temperatuur neemt de cv-ketel de verwarming over.
Bij 4 graden is het gemiddeld gasverbruik per dag: -0,649 x 4 + 8,8972 = 6,3 m3 gas.
Dat komt overeen met 50,4 kWh over een volledig etmaal.
Het benodigde vermogen voor de warmtepomp wordt dan 50,4/24 = 2,1 kW.
In feite is dan een warmtepomp met een vermogen van 3 kW ruim voldoende.
Opmerkingen
In de grafiek liggen de punten niet exact op één lijn. In de maanden waarbij de punten er boven liggen bleek dat de gemiddelde windsnelheid beduidend hoger was dan die in de andere maanden waardoor het huis sneller werd afgekoeld.
De zonne-instraling is in de maand april heel sterk waardoor er relatief weinig hoeft te worden verwarmd. Daarom heb ik dat punt in de grafiek niet meegenomen.
In de gemeten waarden zit ook het gasverbruik voor koken en tapwater. Uit metingen in de zomermaanden blijkt dat hiervoor circa 0,5 kuub gas per dag nodig is.
De woning is voorzien van vloerverwarming en daardoor geschikt voor toepassing van een warmtepompsysteem.
Ik heb nog geen warmtepomp aangeschaft. Mijn voorkeur gaat uit naar een PVT-systeem. Deze systemen zijn nog relatief nieuw.
Nee joh, nergens voor nodig als je je vakantie/weekendje weg vooraf kunt programmeren (zoals bij elke warmtepomp) of de thermostaat op afstand kunt bedienen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 19:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Er zit in bovenstaande verhaaltje wel een fout, en dat is de aanwarmtoeslag. In het verhaal wordt gerekend met een vermogen die 24uur/dag nodig is om het warmteverlies te compenseren, je zult een aanwarmtoeslag moeten toepassen om ook tijdig te kunnen opwarmen na het verhogen van de gewenste temperatuur bv na een weekend weg.
Zeg 30%
Sorry maar dan heb je het niet begrepenquote:Op woensdag 11 januari 2023 07:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee joh, nergens voor nodig als je je vakantie/weekendje weg vooraf kunt programmeren (zoals bij elke warmtepomp) of de thermostaat op afstand kunt bedienen.
Gewoon je ingestelde vakantie een dag eerder laten aflopen indien je in de ochtend / begin van de middag denkt thuis te komen. Of op de dag zelf wanneer je denkt 's avonds thuis te komen.
Dan gaat de warmtepomp alvast rustig pruttelen uuuuren voordat je thuis komt en is je huis, ook zonder rekening te houden met aanwarmtoeslag, al bijna op temperatuur zodra je thuis komt.
quote:. Het warmteverlies bestaat uit 4 onderdelen:
1. Het transmissieverlies
Het transmissieverlies is het warmteverlies dat optreedt door een temperatuurverschil dat heerst aan beide zijde van een constructie (zoals een buitenwand). Hierbij zal er thermodynamisch evenwicht optreden waarbij de ruimte met de hogere temperatuur te koelere ruimte zal opwarmen tot dat er in beide ruimtes een gelijke temperatuur zal heersen.
Voor het transmissieverlies geld:
Hoe hoger het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe groter het oppervlak (A), hoe hoger het warmteverlies (Q) zal zijn.
Hoe lager het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe lager de U-waarde (U), hoe lager het warmteverlies (Q) zal zijn.
Het transmissieverlies wordt berekend met de formule: Q = ΔT x A x U
2. Het infiltratieverlies
Het infiltratieverlies wordt veroorzaakt door ongecontroleerde luchtstromen die door kleine openingen in de constructie naar binnen dringen. Een goede manier om het infiltratieverlies van een gebouw te beperken is het bouwen met een lage qv10 factor (luchtdichtheidsfactor). Bij het bouwen met een hoge luchtdichtheidsfactor is echter nog belangrijker om goed te ventileren.
3. Het ventilatieverlies
Het ventilatieverlies wordt veroorzaakt door gecontroleerde luchtstromen die nodig zijn om een gebouw aan de minimale ventilatie eisen te laten voldoen. Door het toepassen van warmteterugwinning in de vorm van een warmtewiel of een kruisstroomwisselaar kan het ventilatieverlies van een gebouw behoorlijk beperkt blijven.
4. De opwarmtoeslag
De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.
Dat is alleen het geval wanneer je warmtepomp continu op maximaal vermogen moet werken om de boel op temperatuur te houden (overigens is je warmteverlies bij een lagere temperatuur ook lager, dus zal je warmtepomp nog steeds in staat zijn om de temperatuur te verhogen). Het is onzinnig om een warmtepomp gigantisch te overbemeten omdat je op de koudste dag van het jaar nog 30% overcapaciteit wil hebben.quote:Op woensdag 11 januari 2023 08:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Sorry maar dan heb je het niet begrepen
Want als je exact je vermogen hebt van transmissie zal je na een weekend weg en je temp is 17C die 17C kunnen aanhouden, niet verhogen, gewoon natuurkunde.
[..]
Tijdens een weekend weg zet je met een warmtepomp niet je thermometer omlaag (of hooguit 1 of 2 graden).quote:Op dinsdag 10 januari 2023 19:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Er zit in bovenstaande verhaaltje wel een fout, en dat is de aanwarmtoeslag. In het verhaal wordt gerekend met een vermogen die 24uur/dag nodig is om het warmteverlies te compenseren, je zult een aanwarmtoeslag moeten toepassen om ook tijdig te kunnen opwarmen na het verhogen van de gewenste temperatuur bv na een weekend weg.
Zeg 30%
Ah ja. Tuurlijk.quote:Op woensdag 11 januari 2023 08:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Sorry maar dan heb je het niet begrepen
Want als je exact je vermogen hebt van transmissie zal je na een weekend weg en je temp is 17C die 17C kunnen aanhouden, niet verhogen, gewoon natuurkunde.
[..]
2.000m3 aardgas ga je niet opvangen met een 5,3kW warmtepomp als je echt "all-electric" wil gaan.quote:Op woensdag 11 januari 2023 14:42 schreef Den_Haag het volgende:
Als ik die formule gebruik kom ik uit op 5,3kW voor all electric.
Bij gas verbruik in de periode dat het vroor vorige maand. Was ongeveer 115m3 per week.
Dat pvt heb ik ook gezien. Interessante ontwikkeling
ik zou beginnen met de ramen dicht te doen en dan je gasverbruik eens te meten.quote:Op woensdag 11 januari 2023 14:42 schreef Den_Haag het volgende:
Als ik die formule gebruik kom ik uit op 5,3kW voor all electric.
Bij gas verbruik in de periode dat het vroor vorige maand. Was ongeveer 115m3 per week.
Dat pvt heb ik ook gezien. Interessante ontwikkeling
Zit jij bij de ‘bond voor te kleine warmtepompjes’ ofzo?quote:Op woensdag 11 januari 2023 12:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ah ja. Tuurlijk.
1: de kans is zéér klein dat het na dat weekendje weg nét die ene dag in het jaar is met extreme kou. Alle andere dagen in het jaar heb je dus sowieso al een mate van overcapaciteit.
2: Als je warmtepomp voor die ene koude dag precies berekend is op het op 21 graden houden van je woonkamer, dan is er indien de woonkamer is afgekoeld tot 17 graden na je weekend weg óók overcapaciteit, want een lagere kamertemperatuur levert minder warmteverlies op. In deze situatie zal de kamertemperatuur na verloop van tijd dus vanzelf de 21 graden naderen.
3: als je bang bent dat je na een weekendje weg net op die ene ijskoude dag in een koud huis thuis komt en je niet lang wilt wachten tot het huis is opgewarmd, dan heb je twee véél handigere opties dan een 30% te zware warmtepomp. De eerste om op die dag het elektrisch back-up element in te schakelen waardoor je 2 tot 9 kW extre vermogen uit je warmtepomp kunt toveren. Moet je ook wel tijdelijk de stooklijn verhogen.
Of optie 2 (nog simpeler) : koop voor een paar tientjes bij de bouwmarkt een elektrische kacheltje van 2 kW. Of koop er twee. Eén in de woonkamer, de andere boven op de overloop of in de slaapkamer.
Dan zit je niet 364 dagen per jaar met een te grote warmtepomp als compensatie voor het worst-case scenario na je wintersportvakantie.
Helemaal niks 30% overbemeten, de opwarmtoeslag is een niet weg te laten element om uit te komen op een 100% exact nuttig vermogen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 09:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is alleen het geval wanneer je warmtepomp continu op maximaal vermogen moet werken om de boel op temperatuur te houden (overigens is je warmteverlies bij een lagere temperatuur ook lager, dus zal je warmtepomp nog steeds in staat zijn om de temperatuur te verhogen). Het is onzinnig om een warmtepomp gigantisch te overbemeten omdat je op de koudste dag van het jaar nog 30% overcapaciteit wil hebben.
En dan ga jij anderen vertellen er niks van begrepen te hebben.
Maar dan is de vraag hoeveel je wilt rekenen voor die warmte toeslag. Persoonlijk ben ik ook wel voorstander van zo weinig mogelijk vermogen, minder pendelen is comfortabeler en goedkoper. Die heel enkele dag dat de kachel het niet red kan je inderdaad met een kacheltje van twee tientjes die dag overleven.quote:Op woensdag 11 januari 2023 18:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Helemaal niks 30% overbemeten, de opwarmtoeslag is een niet weg te laten element om uit te komen op een 100% exact nuttig vermogen.
Je snapt iets niet hoor. Of je wil graag elke verhoging in temperatuur graag met extra elementen doen.
Je lijkt echt geen idee te hebben hoe een warmtepomp installatie gedimensioneerd wordt en spreekt daardoor jezelf dan ook tegen in de teksten hierboven.quote:Op woensdag 11 januari 2023 18:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zeg alleen dat een opwarmtoeslag een onderdeel is van de warmteverlies berekening zoals die in Vabi wordt toegepast.
....
4. De opwarmtoeslag
De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.
Overdimensioneren is uiteraard niet goed.quote:Op woensdag 11 januari 2023 18:32 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dan is de vraag hoeveel je wilt rekenen voor die warmte toeslag. Persoonlijk ben ik ook wel voorstander van zo weinig mogelijk vermogen, minder pendelen is comfortabeler en goedkoper. Die heel enkele dag dat de kachel het niet red kan je inderdaad met een kacheltje van twee tientjes die dag overleven.
quote:Nachtverlaging en Warmtepomp
Je hoort vaak dat nachtverlaging (d.w.z. het een paar graden lager zetten van je thermostaat als je naar bed gaat, en dan weer hoger zetten bij het op staan) niet goed werkt bij een warmtepomp. Mijn installatie met ale meetmogelijkheden geeft mij een mooie gelegenheid om dat eens te onderzoeken. Let op: wat ik in mijn woning met mijn installatie meet hoeft niet in alle gevallen op te gaan, maar ik verwacht wel dat het vrij algemeen geldt.
In de nachten van 16 op 17 resp 17 op 18 februari heb ik een testje gedaan om het effect van nachtverlaging te kunnen meten. In de nacht van 16 op 17 is de thermostaat niet omlaag gezet, dus geen nachtverlaging, en in de nacht van 17 op 18 wel. Die 2 nachten waren enigszins vergelijkbaar qua buitentemperatuur. de gemiddelde buitentemperatuur van 16/17 inde periode 22:30 tot 9:00 was +0,6 graad en in de nacht 17/18 was dat -0,8. De nacht met nachtverlaging was dus iets kouder. In beide gevallen vrijwel geen wind.
De nachtverlaging gaat in om 22:30. De thermostaat gaat van 19,5 naar 18 °C. Einde van de verlaging gaat op de 18e in 3 stappen: om 7:30 naar 18,5, om 8:00 naar 19, om 8:30 naar 19,5. De temperatuursensor geeft structureel 0,5 graad hoger aan. Na 8:30 duurt het nog een tijd voordat de temperatuur in de kamer (bij de thermostaat) weer op niveau is. Ik heb als meetpunt gekozen een vrij ruime tijd van 11:00. De opwarming op 18-2 veroorzaakt ijsvorming en dus ontdooicycli. De laatste is om 10:30, dus ik heb een halfuur daarna genomen. In de ochtend van 17-2 is geen opwarming, maar wel ijsvorming, ook bij de iets hogere buitentemperatuur. De laatste ontdooicyclus op 17-2 is rond 9:20. Op beide ochtenden gebeuren 7 ontdooicycli, zij op andere tijdstippen.
Het energieverbruik in die twee nachten was:
16/17 zonder nachtverlaging: 1.267 kWminuut = 21.1 kWh
17/18 met nachtverlaging: 1093 kWminuut = 18,21 kWh
Ondanks dat het in de 2e nacht iets kouder was, is er ca 15% minder energie verbruikt.
Voor de technisch geinteresseerde liefhebbers heb ik de meetresultaten beschikbaar in grafieken. Ze zijn zonder veel toelichting hieronder opgenomen, zodat men zelf kan bepalen of er interesse is. Zo ja: stuur een mailtje naar info@vogelwijkenergiek.nl.
De grafieken omvatten de 3 dagen (dus 16, 17 en het eerste deel van 18 februari) met de betreffende nachten. De grafieken beslaan in principe 24 uur, zie de aanduiding onderaan.
Legenda:
kW IN: opgenomen vermogen door de WP; kW UIT: afgegeven vermogen door de WP
COP10: het gemiddelde van de COP over 10 minuten (COP schommelt sterk door ontdooicycli)
TA C: Aanvoer Temp in °C; BuitenL: buitentemperatuur Laag bij de grond; Therm: temperatuur bij de thermostaat
De grafiek van de 18e loopt alleen maar door tot ca 11:00 uur.
Niemand (zover ik zie) die hier ontkent dat nachtverlaging een besparing kan opleveren, mijn warmtepomp gaat 's nachts ook een graadje lager.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:
In vele gevallen zorgt een nachtverlaging, en zeker meerdere dagen/nachten verlaging, voor een besparing. Veel variabelen in deze.
Hier een gebruikers test, geleend van Vogelwijk.
[..]
[ afbeelding ]
Maar dan kom je op mijn punt, als je vermogen exact je warmteverlies is krijg je de temp nooit hoger zonder extra toevoeging van vermogen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niemand die (zover ik zie) hier ontkent dat nachtverlaging een besparing kan opleveren.
Met een warmtepomp heb je echter vermogen dat meer is afgestemd op het warmteverlies van je woning, waar je bij een CV-ketel vaak 25 tot 35kW kan bijschakelen om het warm te krijgen.
Je kan vaak best 1 of 2 graad lager 's nachts of als je weg bent maar het opwarmen duurt wel langer.
Het hogere rendement van een warmtepomp compenseert overigens ruimschoots voor die beperking.
En dan vallen we weer in herhaling.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar dan kom je op mijn punt, als je vermogen exact je warmteverlies is krijg je de temp nooit hoger zonder extra toevoeging van vermogen.
Joh.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar dan kom je op mijn punt, als je vermogen exact je warmteverlies is krijg je de temp nooit hoger zonder extra toevoeging van vermogen.
Jawel maar de theorie wordt onderuit gehaald en dat irriteert me.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dan vallen we weer in herhaling.
Het maximale vermogen van een warmtepomp is berekend op je warmteverlies op een hele koude dag.
Hij zou het dan met 24/7 draaien warm moeten houden.
Je gaat dan dus uit van het scenario dat je in een weekend waarin de Elfstedentocht wordt gereden de verwarming naar 17 graden hebt gezet en het dan niet meer warm krijgt.
Nogal extreem. Niet onmogelijk maar wel extreem.
Daarom pas je dus amper nachtverlaging toe met een warmtepomp en als de nood toch aan de man komt, heb je nog 2, 3, 4, 6 of 9kW aan elektrische elementen achter de hand.
En als je dat niet hebt, bestaat er nog zoiets als een elektrisch kacheltje.
Uiteindelijk gaat de keuze van een warmtepomp voor een groot deel om het minimumvermogen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel maar de theorie wordt onderuit gehaald en dat irriteert me.
Je minimum vermogen/buffer betekenen bij deellast (bv+15C)
Je nominale maximum vermogen betekenen bij pak m beet -5C en dat is je warmteverlies + een x percentage opwarmtoeslag (wellicht slechts 5-10%)
Accepteer je bijstoken met E dan kun je obv berekening aangeven wanneer dit plaatsvind, en kun je berekenen hoelang tevoren je moet aanwarmen per K stijging.
Ik denk zelf dat de huidige berekening/aannames op vermogen gedaan worden op basis van oudere techniek en angst op pendelen. Zie hiervoor punt 1
Pendelen komt nauwelijks nog voor bij moderne units en voldoende buffer.
Punt 2 is je te kiezen vermogen. Dat wordt nogal eens te klein gepakt. Zelfs zo klein dat installaties al bij <2C gaan bijstoken met E, dat is niet grappig als je je verbruikscijfers ziet.
Als je vermogen bij -5C 7 kw moet zijn zeggen veel adviseurs dat je 6KW moet pakken. Ik zeg pak 8kw met buffer. Check je minimum vermogen.
Pak ook meer subsidie.
De units met goede techniek draaien op deellast net zo’n hoge cop. Dus waarom dan niet?
Maar dan zijn we het gewoon eens.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat de keuze van een warmtepomp voor een groot deel om het minimumvermogen.
Je wil dat deze voldoende terug kan moduleren zodat je geen pendelgedrag krijgt.
Want 90% van het stookseizoen is het slap herfstweer en heb je al dat vermogen niet nodig.
Volgens mij zijn we het daar verder wel over eens.
En als een 8kW (bijna) net zo ver terug kan moduleren als een 6kW dan zou ik ook een 8kW adviseren als er een 6 of 7kW model nodig is.
Je warm water (boilervat) is dan ook nog eens sneller op temperatuur en zeker bij een 300 liter of groter vat is dat wel fijn.
COP's kijk ik minder naar, het systeem moet goed draaien en het moet comfortabel zijn.
Uiteindelijk reken je kWh's af, geen COP's.
Ach, ik heb jaren gebruik gemaakt van een cv-ketel zonder alle details te weten en nu heb ik me, net als altijd, laten adviseren door een leverancier over de warmtepomp.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn eerste gedachte bij het lezen van al deze theorie is, hoe moet je als "domme" consument daar in vredesnaam uit moeten kunnen komen of je dan uiteindelijk niet een kat in de zak koopt of aan laat smeren door een installateur.
Ik begrijp zelf nog niet de helft van wat @:Lospedrosa en @:TheFreshPrince hier vertellen en vele denk ik met mij die nu in dit topic kijken.
Nou, dat handgeschreven verhaal heb ik ook maar even gelaten voor wat het is maar voor de rest is het prima te volgen en een hoop van te leren.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn eerste gedachte bij het lezen van al deze theorie is, hoe moet je als "domme" consument daar in vredesnaam uit moeten kunnen komen of je dan uiteindelijk niet een kat in de zak koopt of aan laat smeren door een installateur.
Ik begrijp zelf nog niet de helft van wat @:Lospedrosa en @:TheFreshPrince hier vertellen en vele denk ik met mij die nu in dit topic kijken.
Waarom zou je de hele keuken moeten verbouwen?quote:Op donderdag 12 januari 2023 18:06 schreef Den_Haag het volgende:
De adviseur van vandaag kwam uit op een 7kW systeem met een intergas ketel vo9r het warme water. 100% van het gas af zou kunnen maar dan mag ik ook meteen de hele keuken mag verbouwen die net 5 jaar oud is;)
Een buffervat is nuttig maar het helpt niet echt tegen overcapaciteit. Als het vat op temperatuur is zal je met teveel vermogen alsnog pendelgedrag krijgen.quote:9kW zou ook kunnen maar zou ik groter buffervat moeten ivm de overcapaciteit
Je kunt nog vragen hoe de adviseur dat vermogen heeft bepaald.quote:Op donderdag 12 januari 2023 18:06 schreef Den_Haag het volgende:
De adviseur van vandaag kwam uit op een 7kW systeem met een intergas ketel vo9r het warme water. 100% van het gas af zou kunnen maar dan mag ik ook meteen de hele keuken mag verbouwen die net 5 jaar oud is;)
9kW zou ook kunnen maar zou ik groter buffervat moeten ivm de overcapaciteit
En bedankt voor alle tips en dergelijke die gepost worden. Leer er veel van. En er komen weer veel herinneringen naar boven over tentamens process engineering
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij kun je er gewoon vanuit gaan dat als de stroomprijs minder is dan de helft van de gasprijs je het goedkoopste uit bent met een warmtepomp en als deze hoger is dan de helft van de gasprijs je beter met gas kunt stoken. (als we rekenen met een gemiddelde COP van 4). Je terugverdientijd wordt wel een stukje langer naarmate deze kosten dichter bij elkaar komen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat geldt met alles. Iemand kan nou eenmaal niet overal verstand van hebben en het is altijd een kwestie van vertrouwen op degene die je adviseert.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Nou nouquote:Op vrijdag 13 januari 2023 22:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.
Als consument is het heel erg moeilijk en wordt het een duur geintje.
Als je denkt te kunnen bepalen is de kennis er blijkbaar toch wel?quote:Op vrijdag 13 januari 2023 23:02 schreef machtpen het volgende:
[..]
Jouw kennis is ook niet zo denderend, ook maar net boven middelmatig.
Bij mij wel.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 23:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je denkt te kunnen bepalen is de kennis er blijkbaar toch wel?
Er zijn genoeg installateurs die wel kennis hebben. Maar bij die installateurs is de agende altijd al vrijwel volledig gevuld met afspraken voor het bestaande klantenbestand en daar kom je als nieuwe klant nagenoeg niet tussen. Als je daar als nieuwe particuliere klant contact mee opneemt voor een offerte aanvraag, dan krijg je ofwel geen reactie, ofwel de reactie dat nieuwe offerte aanvragen komend halfjaar of langer niet in behandeling genomen worden.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 22:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.
Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te oriënteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik denk zelf dat er teveel profiteurs zijn binnen die sector, net als dat er veel van die cowboys ineens zonnepanelen kunnen installeren. Alles voor de winst en niet voor de kwaliteit van een installatie of comfort voor de klant.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te oriënteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.
Klopt, dat is met alles waar je geen verstand van heb. Verschillende experts roepen vaak ook nog verschillende dingen die vaak ook nog tegenstrijdig zijn ook.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te oriënteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.
Dat heb ik ook meerdere keren mogen ervaren.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 22:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
ik heb gemerkt dat het altijd om snelheid gaat en het niet hoeven terug te komen. Als je er niet met je neus bovenop zit en zegt dat je iets niet wilt dan worden leidingen over de muur van de ene kamer naar de andere kamer op 1m hoogte gelegd als er niks wordt gezegd en dat nodig is ipv via de kruipruimte. Puur en alleen om snelheid en materiaal te besparen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:44 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat er teveel profiteurs zijn binnen die sector, net als dat er veel van die cowboys ineens zonnepanelen kunnen installeren. Alles voor de winst en niet voor de kwaliteit van een installatie of comfort voor de klant.
Jij zeker, ja.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een nieuwe topadviseur hier. We gaan nog veel van jou leren!
de methode die jij hebt beschreven kan ik prima volgen. Ik heb theoretisch natuurkunde gestudeerd aan een universiteit en hoe jij het benaderd is wat theoretisch. Het is prima te volgen voor mij. Ik ben het lang niet eens met je aannames, maar daar ga ik verder niet op in.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een nieuwe topadviseur hier. We gaan nog veel van jou leren!
Maar ik ook hoor, al ben ik technischer opgeleid; koeltechnicus, ontwerper koeltechnische installaties, HVAC ontwerp, NEN2767 inspecteur, regeltechniek, met als basis elektrotechniek automatisering. Met later nog aanvullingen als hbo bedrijfskunde en allerlei technische korte opleidingen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de methode die jij hebt beschreven kan ik prima volgen. Ik heb theoretisch natuurkunde gestudeerd aan een universiteit en hoe jij het benaderd is wat theoretisch. Het is prima te volgen voor mij. Ik ben het lang niet eens met je aannames, maar daar ga ik verder niet op in.
Sinds ik werk bij bedrijven ben ik veel pragmatischer gaan denken. Niemand begrijpt je toch als je zegt Q=mxcxdT of als je het hebt over de logaritmische temperatuurverschil bij warmtewisselaars en dat is niveau 6 vwo of 1e jaar studie natuurkunde, laat staan als je het hebt over warmteoverdacht met het Nusselt getal, Prandtl getal en Reynoldsnummer.
Ik ben tegenwoordig meer een simpele ziel en hou van simpele eenvoudig uit te leggen oplossingen zoals die formule van Koevlaas. Die is simpel, voldoet bijna altijd en als het een keer koud is dan is er altijd nog een elektrisch kacheltje.
Heb een 6 pits fornuis met dubbele oven combi. En 1 van de pitten is een speciale wokbrander. Daar ben ik wel een beetje aan gehechtquote:Op donderdag 12 januari 2023 18:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom zou je de hele keuken moeten verbouwen?
Of heb je naast een gasplaat, ook nog een gasoven?
was er zelf bij. Gasverbruik x het energielabel etc.quote:Op donderdag 12 januari 2023 18:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt nog vragen hoe de adviseur dat vermogen heeft bepaald.
1200m3 x label B = 4Kw ?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:51 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
was er zelf bij. Gasverbruik x het energielabel etc.
Ik vind het wel opvallend hoeveel bedrijven voor dezelfde situatie een 4kW unit van Remeha aanbieden.
Je bent met een all-electric warmtepomp natuurlijk niet verplicht om je gasaansluiting te verwijderen als je daar nog een doel voor hebt.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:48 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Heb een 6 pits fornuis met dubbele oven combi. En 1 van de pitten is een speciale wokbrander. Daar ben ik wel een beetje aan gehecht
Mijn neef had precies hetzelfde, een mooi 6 pits plaat met wokbrander van 2 jaar oud.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bent met een all-electric warmtepomp natuurlijk niet verplicht om je gasaansluiting te verwijderen als je daar nog een doel voor hebt.
Het zou wel goedkoper zijn (vastrecht).
quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:43 schreef machtpen het volgende:
Vraag me trouwens af wat de bussinesscase is van warmtepompen t.o.v. airco's.
Scheelt gewoon duizenden kwh's op jaar basis en dat is een hoop geld vooral met de huidige en toekomstige energieprijzen..
Rendement van een airco (lucht/lucht warmtepomp) en een lucht/water warmtepomp is nagenoeg gelijk.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:43 schreef machtpen het volgende:
Scheelt gewoon duizenden kwh's op jaar basis en dat is een hoop geld vooral met de huidige en toekomstige energieprijzen..
Nee, dat (5.000kWh per jaar) zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, hooguit bij uitzondering.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:15 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat zijn ook de verbruiken die ik op tweakers zie. Het gaat onderhand om een hoop geld.
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:15 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat zijn ook de verbruiken die ik op tweakers zie. Het gaat onderhand om een hoop geld.
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat (5.000kWh per jaar) zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, hooguit bij uitzondering.
Ik ben vaste klant in het warmtepomptopic en het verbruik en sCOP van warmtepompen van tientallen users wordt in een Excel-sheet nauwgezet bijgehouden door user Tomexergie en die data wordt ieder begin van de volgende maand in het lopende topic gedeeld.
Er zijn uiteraard mensen die ruim meer dan 2.000m3 aardgas verbruikten en dan ga je inderdaad naar dat soort waarden maar dan ben je ook een fortuin aan gas kwijt.
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet.
Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Je maandbedrag is dan 0 euro.
Of het nou lucht-lucht is, lucht water of met een cop van maar 2,5.
Het gaat erom dat je je hele jaarverbruik weer opwekt, dan is je maandfactuur altijd ong 0¤ zolang we salderen.
Ja dat werkt ook prima, dan neem je toch lucht/lucht.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:33 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.
Als je dan toch op tweakers zit ga dan eens in het lucht/lucht topic kijken dan zul je zien dat die een stuk lager verbruik hebben.
[..]
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.
Nee, dat zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, afgezien van uitschieters van woningen (ofwel: tochthokken) waar voorheen ruim meer dan 2.000m3 aardgas werd verbruikt.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:33 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.
Als je dan toch op tweakers zit ga dan eens in het lucht/lucht topic kijken dan zul je zien dat die een stuk lager verbruik hebben.
Filmpje is geen voorbeeld van een praktijksituatie, het is een voorbeeld van een oude kerel die een rekenveld op het internet invult.quote:[..]
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.
zeker, dat is een hoop geld. Minder kwhs verbruiken is inderdaad goedkoper, dat heb je goed.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:15 schreef machtpen het volgende:
[..]
ik kijk nooit filmpjes die op fok worden gepost, dat is te risicovol op bullshit. Kan iemand een samenvatting geven?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:43 schreef machtpen het volgende:
Oude man vult een rekenveld op het internet in met 55 graden aanvoertemperatuur om "aan te tonen" wat een warmtepomp verbruikt.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kijk nooit filmpjes die op fok worden gepost, dat is te risicovol op bullshit. Kan iemand een samenvatting geven?
Zolang je stroom tegen dezelfde prijs kan verkopen als dat je het inkoopt staat PV helemaal los van elke besparing dan ook, want je kan het verkopen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Je maandbedrag is dan 0 euro.
Of het nou lucht-lucht is, lucht water of met een cop van maar 2,5.
Het gaat erom dat je je hele jaarverbruik weer opwekt, dan is je maandfactuur altijd ong 0¤ zolang we salderen.
en wat is dat verbruik? 10.000 kwh per maand voor enkele m3 woonvolume zeker?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oude man vult een rekenveld op het internet in om "aan te tonen" wat een warmtepomp verbruikt.
Scheelt niet allesquote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en wat is dat verbruik? 10.000 kwh per maand voor enkele m3 woonvolume zeker?
Ook zonder zonnepanelen is bij een goede renovatie een warmtepomp zinvol. Het scheelt enorm in de verbruikskosten ten opzichte van gas. Ook bespaart verwarmen met een warmtepomp die draait op stroom uit een gasgestookte centrale netto 30-40% aardgas (op basis van een COP van slechts 3,5-4 voor verwarmen).quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oude man zonder warmtepomp komt op internet een site tegen waar je kan invullen wat voor huis je hebt en wat je verbruikt wordt met warmtepomp.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kijk nooit filmpjes die op fok worden gepost, dat is te risicovol op bullshit. Kan iemand een samenvatting geven?
Waarom niet alleen de wc verwarmen met een paar kaarsjes?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:57 schreef machtpen het volgende:
Het is zo makkelijk.
Airco heeft een hogere scop, kan direct een ruimte verwarmen kan dus ook met behoud van comfort dag/nacht verlagen. Daar bespaar je duizenden kwh's per jaar mee. Warmtepompboiloer erbij en je blijft goedkoper uit.
Waarom een heel huis verwarmen met een heel kleine dag/nacht verlaging dus in principe altijd op dezelfde temperatuur. Kost je ook nog een keer duizenden kwh's meer.
Dat weet ik maar mensen kijken alleen naar hun maandbedrag.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook zonder zonnepanelen is bij een goede renovatie een warmtepomp zinvol. Het scheelt enorm in de verbruikskosten ten opzichte van gas. Ook bespaart verwarmen met een warmtepomp die draait op stroom uit een gasgestookte centrale netto 30-40% aardgas (op basis van een COP van slechts 3,5-4 voor verwarmen).
Voor het bereiden van warm water is door de lagere COP en het warmteverlies van het voorraadvat bijna nul.
Nah, tijdens defrost gaat bij mijn Mitsubishi de ventilator van de binnenunit uit en de kleppen dicht. Dus niet dat er koude lucht wordt geblazen maar de verwarming moet je wel een tien minuten missen. Zeker in de opwarmfase van je huis is dat vervelend. Als het huis door en door warm is merk je er vrijwel niets van.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nadeel is wel dat als het buiten rond 0 graden is en de lucht vochtig is, hij af en toe in de defrost gaat en dan 10 minuten lang koude lucht de kamer in blaast.
Even een tip, als een airco wordt toegepast voor voornamelijk verwarming dan is een vloermodel veel comfortabeler.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n moeder verwarmt haar woning (woonkamer + slaapkamer) momenteel ook met een (Mitsubishi) airco, simpelweg omdat ze 6.000kWh stroom opwekt met zonnepanelen en het gas nu duur is.
Het werkt best aardig, zolang je maar in die 2 verwarmde ruimtes verblijft.
Nadeel is wel dat als het buiten rond 0 graden is en de lucht vochtig is, hij af en toe in de defrost gaat en dan 10 minuten lang koude lucht de kamer in blaast. In december hadden we bijna een hele week van dat weer, dus daar klaagde ze wel een beetje over.
Dat ontdooien gebeurt bij een normale warmtepomp ook maar die heeft wel genoeg buffer zodat je daar niets van merkt in het comfort.
Rond oktober komt er een Mitsubishi 8kW warmtepomp in en dan kan de CV-ketel er helemaal uit.
Gasverbruik was voorheen zo'n 1.150m3 per jaar dus dat zal ongeveer 2.500kWh stroom per jaar kosten.
Een 6kW warmtepomp kan het ook doen maar de 8kW versie heeft dezelfde buitenunit en kan net zover terug moduleren, dus één tikje zwaarder gekozen. Dan is het boilervat ook wat sneller warm.
Dit zou wel een aantal grote minpunten oplossen inderdaad, dan blijft alleen nog de slechte luchtmenging bij geforceerde convectie en de koudeval over.quote:Op zondag 15 januari 2023 08:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Even een tip, als een airco wordt toegepast voor voornamelijk verwarming dan is een vloermodel veel comfortabeler.
Vaak ook nog beter te installeren.
Deze zuigt de koudere lucht over de vloer en blaast deze op betere hoogte in.
Dmv 2 inblaas kleppen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar heb ik 15 jaar geleden al eens “huizen op het water” mee voorzien. Die hadden elektrische kachels en vervangen voor deze.
Mensen waren er heel tevreden over.
In het begin dacht ik dat mijn airco stuk was toen die uitging en het lampje ging knipperen. De installateur legde mij dat dat die waarschijnlijk de defrost is die wel 30 minuten kan duren in worst case. Toen ben ik helemaal gestopt met het verwarmen met de airco. Je kan echt de verwarming niet 30 minuten missen met geforceerde convectie.... 10 minuten kan al niet eens....quote:Op zaterdag 14 januari 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n moeder verwarmt haar woning (woonkamer + slaapkamer) momenteel ook met een (Mitsubishi) airco, simpelweg omdat ze 6.000kWh stroom opwekt met zonnepanelen en het gas nu duur is.
Het werkt best aardig, zolang je maar in die 2 verwarmde ruimtes verblijft.
Nadeel is wel dat als het buiten rond 0 graden is en de lucht vochtig is, hij af en toe in de defrost gaat en dan 10 minuten lang koude lucht de kamer in blaast. In december hadden we bijna een hele week van dat weer, dus daar klaagde ze wel een beetje over.
Dat ontdooien gebeurt bij een normale warmtepomp ook maar die heeft wel genoeg buffer zodat je daar niets van merkt in het comfort.
Rond oktober komt er een Mitsubishi 8kW warmtepomp in en dan kan de CV-ketel er helemaal uit.
Gasverbruik was voorheen zo'n 1.150m3 per jaar dus dat zal ongeveer 2.500kWh stroom per jaar kosten.
Een 6kW warmtepomp kan het ook doen maar de 8kW versie heeft dezelfde buitenunit en kan net zover terug moduleren, dus één tikje zwaarder gekozen. Dan is het boilervat ook wat sneller warm.
dat is mij nog nooit gelukt met een airco....quote:Op zondag 15 januari 2023 00:59 schreef qajariaq het volgende:
Als het huis door en door warm is merk je er vrijwel niets van.
Warm tapwater maken doet mijn warmtepomp 's nachts als het winter is.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In het begin dacht ik dat mijn airco stuk was toen die uitging en het lampje ging knipperen. De installateur legde mij dat dat die waarschijnlijk de defrost is die wel 30 minuten kan duren in worst case. Toen ben ik helemaal gestopt met het verwarmen met de airco. Je kan echt de verwarming niet 30 minuten missen met geforceerde convectie.... 10 minuten kan al niet eens....
Mijn WP doet dit ook, maar daar merk je niks van, wat ik wel merk is warm tapwater maken. Dan heb ik soms uren geen verwarming. In mijn nieuwe huis komt er daarvoor ook een separate warmtepompboiler.
Ik heb overal airco's hangen en toen ik een bezichtiging had belde de makelaar om te vragen of ik met een warmtepomp deze bedoelde, want dan hoefde de bezichtiging van die persoon niet. Gelukkig is dat inderdaad niet zo, dus ging die wel door.
Bij mijn moeder hangt hij om te koelen, de warmtepomp was al gepland maar heeft een lange levertijd.quote:Op zondag 15 januari 2023 08:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Even een tip, als een airco wordt toegepast voor voornamelijk verwarming dan is een vloermodel veel comfortabeler.
Dmv 2 inblaas kleppen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar heb ik 15 jaar geleden al eens “huizen op het water” mee voorzien. Die hadden elektrische kachels en vervangen voor deze.
ik heb dat een keer geprobeerd en mijn stroom verbruik ging sky rocket.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Warm tapwater maken doet mijn warmtepomp 's nachts als het winter is.
In de zomer verwarm ik niet, dus dan kan dat uiteraard overdag als de zon op m'n panelen schijnt.
Ja, dat is bekend maar een voorbeeld maakt geen regel. Bij alle vormen van luchtverwarming heb je het effect dat het in eerste instantie lekker warme lucht is maar dat je de straling mist waardoor het op de thermometer warm genoeg is maar het niet helemaal zo voelt. Na een paar uur zijn je muren en meubilair ook op temperatuur en dan is het verschil weg.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is mij nog nooit gelukt met een airco....
Een defrost tijdens de opwarmfase is inderdaad heel vervelend. Door een beetje te experimenteren met nachttemperatuur en snelheid van willen opwarmen kan je dat meestal wel voorkomen.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
De installateur legde mij dat dat die waarschijnlijk de defrost is die wel 30 minuten kan duren in worst case. Toen ben ik helemaal gestopt met het verwarmen met de airco.
Wat jij zegt klopt wel, als je door blijft verwarmen met de airco dan is alles op temperatuur en voelt het wel goed.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, dat is bekend maar een voorbeeld maakt geen regel. Bij alle vormen van luchtverwarming heb je het effect dat het in eerste instantie lekker warme lucht is maar dat je de straling mist waardoor het op de thermometer warm genoeg is maar het niet helemaal zo voelt. Na een paar uur zijn je muren en meubilair ook op temperatuur en dan is het verschil weg.
[..]
Een defrost tijdens de opwarmfase is inderdaad heel vervelend. Door een beetje te experimenteren met nachttemperatuur en snelheid van willen opwarmen kan je dat meestal wel voorkomen.
Je hebt het gewoon snel opgegeven, daar is niets op tegen maar als strijder tegen de airco als verwarming val je dan wel door de mand. Je beweerd veel, je gelooft keer op keer niet dat anderen (o.a. ik) wel goede resultaten hebben maar feitelijk mis je zelf dus de ervaring.
Als de isolatie goed is hoeft die luchtstroom ook niet zo snel meer.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat jij zegt klopt wel, als je door blijft verwarmen met de airco dan is alles op temperatuur en voelt het wel goed.
Alleen die lucht van boven af is wel echt een nadeel, die voel je altijd ergens.
Gaat niks boven LTV oppervlakte verwarming wat dat betreft.
Nou verwarm ik maar jn klusschuur wel met een airco en daar is het echt ideaal. Ook met -10C is daar in notime warm
Klopt helemaal wat je zegt. Ik benoem de negatieve kanten alleen tegen over alle walhalla verhalen hier.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, dat is bekend maar een voorbeeld maakt geen regel. Bij alle vormen van luchtverwarming heb je het effect dat het in eerste instantie lekker warme lucht is maar dat je de straling mist waardoor het op de thermometer warm genoeg is maar het niet helemaal zo voelt. Na een paar uur zijn je muren en meubilair ook op temperatuur en dan is het verschil weg.
[..]
Een defrost tijdens de opwarmfase is inderdaad heel vervelend. Door een beetje te experimenteren met nachttemperatuur en snelheid van willen opwarmen kan je dat meestal wel voorkomen.
Je hebt het gewoon snel opgegeven, daar is niets op tegen maar als strijder tegen de airco als verwarming val je dan wel door de mand. Je beweerd veel, je gelooft keer op keer niet dat anderen (o.a. ik) wel goede resultaten hebben maar feitelijk mis je zelf dus de ervaring.
Nou, je kraakt het volkomen af en dat is ook niet de waarheid want het kan gewoon wel al zal het niet overal ideaal zijn.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt helemaal wat je zegt. Ik benoem de negatieve kanten alleen tegen over alle walhalla verhalen hier.
Het kan inderdaad werken in sommige gevallen. In andere gevallen niet. Net zoals een lucht-water WP. Die kan ook goed werken of niet goed werken.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:22 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Nou, je kraakt het volkomen af en dat is ook niet de waarheid want het kan gewoon wel al zal het niet overal ideaal zijn.
Het verbruik is 's nachts (vanwege kou) hoger maar "sky rocket" is het zeker niet.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb dat een keer geprobeerd en mijn stroom verbruik ging sky rocket.
ik had zeker een paar kwh meer per dag dan toen ik dat niet deed. Dat is toch een paar euro meer per dag met de huidige tarieven. Toen ik mijn boiler temperatuur op 55 graden zette ging het om meer extra kwh's per dag. Dat loont niet tegen die ca. 8kwh per week die mijn legionella run kost.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het verbruik is 's nachts (vanwege kou) hoger maar "sky rocket" is het zeker niet.
Je krijgt er overdag een stukje comfort voor terug.
Het is net waar je de prioriteit legt.
Mijn 200 liter tapwater gaat ook standaard naar 55 graden Celsius, de Zubadan heeft daar niet zoveel moeite mee zolang het geen -15 graden vriest. En anders geeft hij het wel op na (de ingestelde) 120 minuten.
Er staat weer tegenover dat het in de lente / zomer vrijwel altijd lukt om warm tapwater te maken zonder ook maar 1kWh uit het lichtnet te verbruiken. Maar dat is niet zo verwonderlijk met 68 panelen.
Keuzes zijn niet altijd fout of goed, ze hebben vaak te maken met je wensen en persoonlijke situatie.
Niemand beweerd dat het de allerbeste oplossing ter wereld is maar jij blijft er moeite mee houden om zelfs maar te erkennen dat het wel naar behoren kan werken.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het in de hemel prijzen en doen als of perfect werkt is ook niet eerlijk trouwens.
net zxoals de positieve verhalen elke keer worden herhaald kan prima ook de negatieve kanten worden herhaald. Het gaat niet 1x op elke keer, beiden kanten kunnen prima belicht worden.quote:Op zondag 15 januari 2023 14:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Niemand beweerd dat het de allerbeste oplossing ter wereld is maar jij blijft er moeite mee houden om zelfs maar te erkennen dat het wel naar behoren kan werken.
Doordat jij zo extreem negatief blijft komt die discussie elke keer weer terug.
Hier heb ik ook nog over zitten denken in een bepaalde ruimte ipv wandunit. Alleen is het een vrij smalle ruimte die daardoor nog smaller werd.quote:Op zondag 15 januari 2023 08:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dmv 2 inblaas kleppen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe bedoel je rendementverschil?quote:Op maandag 16 januari 2023 18:46 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Hier heb ik ook nog over zitten denken in een bepaalde ruimte ipv wandunit. Alleen is het een vrij smalle ruimte die daardoor nog smaller werd.
Kan trouwens nergens echt helder het rendementverschil vinden dus de twee types. Praat je over 10% of 40%
Ik heb er toen ook wel naar gekeken maar kwam ze alleen tegen als mono block binnenunit. Dus met een forse en ook nog dubbele luchtdoorvoer naar buiten en idd een wat lager rendement. Wel zelf te plaatsen.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe bedoel je rendementverschil?
Een binnenunit heeft geen “rendement” die geeft gewoon warmte/koeling af.
Die verkopers van bedrog ketels als “inductie” en “infrarood” ketels komen wel echt met een totaal lul-verhaalquote:.Elektrische cv-ketels volop aangeboden ondanks verbod
Het is een ware hype op vakbeurzen: elektrische cv-ketels ter vervanging van gasgestookte hr-ketels. Ze worden zonder blikken of blozen gepresenteerd. Volgens het Bouwbesluit is het echter verboden om elektrische verwarming met een COP van 1 als hoofdverwarming te gebruiken. Bovendien zorgen elektrische cv-ketels in de wintermaanden voor overbelasting van het elektriciteitsnet.
Het Bouwbesluit is er duidelijk over: “Elektrische verwarming met een COP van 1 (directe elektrische verwarming) is uitsluitend toegestaan met losse zelfstandige toestellen. Een technisch bouwsysteem op basis van directe elektrische verwarming, bijvoorbeeld een ‘elektrische ketel’, is vanwege de eisen uit afdeling 6.13 van het Bouwbesluit niet toegestaan, zowel niet voor nieuwbouw, als verbouw, als bij vervanging van het opwekkingstoestel.”
Europese energierichtlijn EPBD
Bovenstaande alinea is klip en klaar te lezen in een rapport van ingenieursbureau Nieman dat in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is geschreven. Het overheidsloket, bekend van subsidies op warmtepompen, wil met het rapport duidelijk maken welke verwarmingssystemen wel en niet aan de Europese energierichtlijn EPBD voldoen, vertelt medesamensteller Loe Daems van Nieman. De Europese EPBD waar het Bouwbesluit naar verwijst, is duizenden pagina’s dik. “RVO heeft gevraagd of we een handleiding willen schrijven zodat mensen het snappen.”
Waarde energieprestatie moet lager zijn dan 1,31
In de EPBD wordt het rendement van een verwarmingstoestel uitgedrukt in ‘waarde van de energieprestatie’. Dit vervangt het systeemrendement. De waarde van de energieprestatie is omgekeerd aan het systeemrendement, uitgaande van de primaire energie. Door een gasketel wordt aardgas als primaire energiedrager voor bijna 100 procent omgezet in nuttige warmte. De primaire energiefactor (PEF) hiervan is dus 1. De waarde van de energieprestatie is hier het omgekeerde van, in dit geval dus ook 1. Bij verwarming met pure elektriciteit is de PEF gezet op 0,69 (tot 2018 was dit 0,39). De waarde van de energieprestatie is dan 1,45 (1/0,69). Dit is hoger dan de EPBD-eis van 1,31. Elektrische verwarming met een COP van 1 voldoet dus niet. Een warmtepomp komt veel lager uit en haalt royaal een energieprestatiewaarde van minder dan 1. Als de PER van elektriciteit door meer duurzame bronnen stijgt naar 75% (0,75) komt de energieprestatiewaarde van een elektrische ketel uit op precies 1,31 en zou ook dit toestel voldoen. Hoe steekt het rekensommetje voor een warmtepomp in elkaar? Stel, een warmtepomp haalt een SCOP van 4. Het systeemrendement is de COP gedeeld door de PEF van elektriciteit, dus 4 x 0,69 = 2,76. Het omgekeerde daarvan is 0,36. Dat is fors lager dan de eis van maximaal 1,31.
Elektrische verwarming voldoet niet aan eis
In ieder geval warmtepompen en hr-ketels voldoen aan de efficiency-eisen uit de Europese EPBD-richtlijn, maar elektrische verwarming als hoofd-verwarming niet. Losse elektrische radiatorkachels of infraroodpanelen en een stukje vloerverwarming in de badkamer zijn wel toegestaan. Het hele huis voorzien van elektrische vloerverwarming met eigen bediening, of overal infraroodpanelen plaatsen zonder aanvullende hoofdverwarming is wel verboden. Daems begrijpt dat de eisen voor veel mensen nieuw kunnen zijn. Een verwarmingsketel moet namelijk een lagere energieprestatiewaarde dan 1,31 halen (zie kader). “Dat haalt geen enkele elektrische cv-ketel, en dus mag hij in nieuwbouw en renovatiebouw niet als hoofdverwarming worden toegepast.”
Elektrische cv-ketels op Facebook
De conclusie van Nieman, officieel bekrachtigd in het Bouwbesluit, is opvallend. Op de vakbeurs Energie van afgelopen oktober struikelde je zowat over de elektrische cv-ketels. Zelfs Nefit Bosch, bekend van de cv-ketels en warmtepompen, duwt de elektrische cv-ketel actief de markt in. Dat blijkt te lukken, want diverse installateurs plaatsen geregeld foto’s op Facebook van een elektrische cv-ketel van Nefit Bosch. De warmtebron vervangt de gasketel, veelal van dezelfde fabrikant, die op Marktplaats komt te staan.
Toevoegen disclaimer overwogen
Een andere bekende leverancier van elektrische cv-ketels die ook geregeld aanwezig is op vakbeurzen, is Masterwatt. De corebusiness van dit bedrijf was altijd elektrische verwarming, maar sinds vorig jaar verkoopt Masterwatt ook lucht/water-warmtepompen. Manager R&D Guus Gorlitz weet via contacten met Nieman dat de elektrische cv-ketel als hoofdverwarming niet is toegestaan. Volgens hem is dat geen reden om de verkoop ervan te staken. Masterwatt overweegt wel de disclaimer ‘niet toegestaan als hoofd-verwarming’ toe te voegen. Overigens vindt Gorlitz een elektrische cv-ketel voor kleine appartementen een goede oplossing. “Daar kun je immers geen warmtepomp in kwijt. De technische ruimte is vaak maar één vierkante meter groot, en dan moet er ook nog een wasmachine staan. De warmtevraag is zo laag dat een elektrische cv-ketel best een goede oplossing kan zijn.”
Rol in hybride systeem
Daarnaast ziet Gorlitz voor de elektrische cv-ketel een rol weggelegd in een hybride systeem. Met een warmtepomp erbij voldoet de elektrische cv-ketel wel aan de efficiency-eis. De elektrische cv-ketel neemt dan de plaats in van de gasketel. “Daarmee ben je wel helemaal van het gas af. De elektrische ketel komt in op de slechte momenten waar de warmtepomp niet zo goed in is. Met een hybride warmtepomp tot 50 procent van het warmteverliesvermogen dekken we 85 procent van de jaarronde vraag. De laatste procentjes worden met een elektrische cv-ketel gedaan. Dat maakt het een interessante keuze.”
Nauwkeuriger regeling mogelijk
In zo’n situatie kun je toch net zo goed een all-electric warmtepomp van 5 of 6 kW met een fors elektrisch element van 6 kW kopen? Daar is Gorlitz het niet mee eens. “Als je 3 kW uit de warmtepomp krijgt en je ook nog een elektrisch element van 6 kW hebt, is het meestal niet zo dat je in totaal 9 kW krijgt. Het blijft vaak geremd op 6 kW”. Regeltechnisch is de elektrische bijstook van een all-electric warmtepomp meestal niet erg verfijnd. Vaak zijn het twee afzonderlijke elementen. “Als 3 kW niet voldoende is, knalt hij er nog een element van 3 kW op.” Een elektrische ketel als bijstook werkt veel fijner, betoogt Gorlitz: “Bij ons heeft de elektrische ketel een mooie nauwkeurige regeling met triacs. Hij kan moduleren tussen 0,75 en 8 kW.”
‘Energiezuinige’ inductieketels
Er zijn ook nog varianten elektrische cv-ketels waarvan de fabrikanten beweren dat ze zuiniger omgaan met elektriciteit. Het gaat daarbij om de inductieketel CVI van TI Green en de infraroodketel ICV van Heatwave. Beide zijn enorm duur in aanschaf ten opzichte van een standaard elektrische cv-ketel. De twee ketels zijn een ware rage in duurzaamheidsgroepen op internet, en sommige vakbladen publiceren er kritiekloze verhalen over. TI Green beweert glashard dat verwarming met inductie efficiënter is dan met een elektrisch weerstandselement. Dat is echter een fabeltje; één kilowatt elektrische input in een inductie-element levert nooit meer dan 1 kW warmte op.
Geen rendementseis voor tapwater
Europa stelt geen rendementseis aan warmwaterbereiders. Zowel elektrische boilers als doorstroomtoestellen zijn toegestaan, ondanks de COP van 1. Bij elektrische boilers komt het totaalrendement nog wat lager uit, door warmteverliezen.
‘Grenzend aan bedrog’
De inductieketel met een vermogen van 6 kW heeft een prijskaartje van ruim 6.000 euro, exclusief installatiekosten. Dat is duurder dan vergelijkbare lucht/water-warmtepompen, waar ook nog minimaal 2.400 euro ISDE-subsidie voor kan worden aangevraagd. Dat de inductieketel dankzij gladde marketingpraatjes door diverse installateurs inmiddels op redelijk grote schaal wordt geïnstalleerd, geeft te denken. Sommige aanbieders pronken er uitgebreid mee op de installatiegroep op Facebook, maar krijgen vervolgens flink de wind van voren, van minder kritiekloze installateurs. Woning-verduurzamer Theo van Lieshout noemt het in zijn blog zelfs ‘grenzend aan bedrog’.
Optioneel met zonnepanelen
HeatWeat is zich bewust van het verbod volgens het Bouwbesluit, maar heeft daar wat op gevonden. Aan de cv-ketel moet een zonneboiler of elektrische pv-panelen worden toegevoegd. Althans, dat is een optie, zo lezen we op de website: “Optioneel worden er PV- en PVT-panelen op uw dak geïnstalleerd waarmee we verwachten tot 50% van de benodigde energie voor de iCV te kunnen voorzien.” Op papier wordt daarmee een deel van het elektra- en warmwaterverbruik zelf opgewekt, en dat levert een gunstiger energieprestatiewaarde op. In het kader (‘Waarde energieprestatie moet lager zijn dan 1,31’) bij dit artikel is te lezen dat een elektrische cv-ketel met een energieprestatie van 1,45 net boven de maximale grens van 1,31 uitkomt. Met pv-panelen ziet het plaatje er op jaarbasis gunstiger uit en wordt de 1,31 snel gehaald.
PV-opwekking vooral ‘s zomers
De praktijk is dat de opwekking van zonne-energie vooral ’s zomers plaatsvindt en dat in de winter het elektriciteitsnet zwaar wordt belast. Bij het afbouwen van de salderingsregeling vanaf 2026 mogen bewoners bovendien hun in de zomer zelf opgewekte elektriciteit steeds minder gratis meenemen naar de winter. Ook de makers van de inductieketel van TI Green zijn zich bewust van de wetgeving die een ketel met een COP van 1 verbiedt, laat commercieel manager Cas Goenee weten. “Hoe wij ermee omgaan? Wij plaatsen onze ketel in combinatie met zonnepanelen. Dat doen wij te allen tijde.” TI Green heeft echter geen invloed op de praktijksituatie. “Wij zijn fabrikant van de unit; de installateur installeert hem bij de eindklant.”
Combi met heatpipes
Goenee kan niet zeggen hoeveel PV-panelen bij een elektrische ketel van 6 kW moeten worden gemonteerd om onder de energieprestatiewaarde van 1,31 uit te komen. “Dat ligt aan de warmtevraag van de betreffende woning.” Daarnaast zoekt TI Green de combinatie met andere duurzame technieken, zoals thermische zonlichtsystemen. “Bijvoorbeeld met heatpipes, om samen op dezelfde buffer te komen zodat je een verhoogde COP krijgt omdat je gratis warmte van de zon mag gebruiken.” Voorwaarde daarbij is wel dat het buffervat met zonnewarmte ook voor ruimteverwarming wordt gebruikt. Een zonneboilersysteem staat in de wetgeving los van ruimteverwarming.
Handhaving als zwak punt
De elektrische cv-ketel wordt nu vooral geplaatst in bestaande bouw, ter vervanging van de gasketel. Dit valt ook onder het verbod, maar is praktisch niet te controleren, beseft onderzoeker Loe Daems van Nieman. “Bij renovatie geldt dat in principe ook, maar in de praktijk is er eigenlijk geen controle op. Je hebt een eigen woning en beslist zelf wat je ermee doet. Dat is lastig te monitoren. Wat daar nu in verandert, durf ik niet te zeggen. Dat is toch afhankelijk van installateurs en gebruikers.” Is het plaatsen van een elektrische cv-ketel door een installatiebedrijf dan geen misdrijf? “Nee, het is absoluut geen misdrijf, al weet ik niet precies wat het wel inhoudt. Het zwakke punt is de handhaving door de overheid.”
Scheelt het in gebruik om een ruimte op te warmen met een wandmodel of vloermodel. Zo bedoelde ik het.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe bedoel je rendementverschil?
Een binnenunit heeft geen “rendement” die geeft gewoon warmte/koeling af.
Neequote:Op maandag 16 januari 2023 23:21 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Scheelt het in gebruik om een ruimte op te warmen met een wandmodel of vloermodel. Zo bedoelde ik het.
Omdat de warmte vanuit de bodem komt ipv het plafond
Doordat de verdeling van warmte gelijkmatiger zal zijn denk ik dat je minder de neiging hebt de kachel een tandje hoger te zetten. Ja dus in de praktijk.quote:Op maandag 16 januari 2023 23:21 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Scheelt het in gebruik om een ruimte op te warmen met een wandmodel of vloermodel. Zo bedoelde ik het.
Omdat de warmte vanuit de bodem komt ipv het plafond
duidelijk antwoordquote:
Mooi. Succes!quote:Op dinsdag 17 januari 2023 13:43 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
duidelijk antwoord
Dan ga ik voor het wandmodel. Voorkomt dat een smalle ruimte nog smaller wordt.
Ik ben hier ook maar eens gaan kijken. Je raadt het vast alquote:Op maandag 23 januari 2023 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ex-collega van me is een paar jaar geleden in een nieuwe huurwoning gekomen met een Mitsubishi warmtepomp (en vloerverwarming) en hij vond het verbruik nogal hoog.
sCOP is rond de 2.5 en dat is belachelijk natuurlijk.
Andere ex-collega (heeft zelf ook een warmtepomp, ander merk) is er langs gegaan.
Na wat instellingen langs gelopen te hebben blijkt dat hij op thermostaat draait, zonder stooklijn.
Dat is op zich niet erg, doe ik hier ook met de Mitsu.
Maar de "flow temp range" stond ingesteld op 30 tot 50 graden.
En dat voor een nieuwbouwwoning uit 2020...
Het is nu eerst aangepast naar 30 tot 35 graden en voorlopig houdt hij het prima warm.
Hiermee zou een sCOP van 3.5 met gemak haalbaar moeten zijn, haal zelf ook 3.72 op jaarbasis.
Mogelijk kan de aanvoer nog wel lager maar hij test het nu eerst met deze instellingen.
Maar goed, je moet er dus op rekenen dat daar tientallen woningen neergezet zijn, waarschijnlijk allemaal met een verkeerd ingestelde warmtepomp opgeleverd, terwijl het letterlijk minder dan 2 minuten werk is om die "flow temp range" aan te passen.
Tja als de temp te laag staat is het risico dat de aannemer terug moet komen. Dat is te duur dus dan maar zo. Het zal mij niks verbazen als er miljoenen huizen zo zijn opgeleverd. Dit geldt namelijk ook voor een cv-ketel.quote:Op maandag 23 januari 2023 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ex-collega van me is een paar jaar geleden in een nieuwe huurwoning gekomen met een Mitsubishi warmtepomp (en vloerverwarming) en hij vond het verbruik nogal hoog.
Andere ex-collega (heeft zelf ook een warmtepomp, ander merk) is er langs gegaan.
Na wat instellingen langs gelopen te hebben blijkt dat hij op thermostaat draait, zonder stooklijn.
Het is nu eerst aangepast naar 30 tot 35 graden en voorlopig houdt hij het prima warm.
Hiermee zou een sCOP van 3.5 met gemak haalbaar moeten zijn, haal zelf ook 3.72 op jaarbasis.
Mogelijk kan de aanvoer nog wel lager maar hij test het nu eerst met deze instellingen.
Maar goed, je moet er dus op rekenen dat daar tientallen woningen neergezet zijn, waarschijnlijk allemaal met een verkeerd ingestelde warmtepomp opgeleverd, terwijl het letterlijk minder dan 2 minuten werk is om die "flow temp range" aan te passen.
Het kan natuurlijk zijn dat jouw warmtepomp wél op stooklijn draait, dan kijkt hij niet naar die "flow temp range" setting. Die laatste is alleen actief als de WP alleen op thermostaat draait.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik ben hier ook maar eens gaan kijken. Je raadt het vast al
"Ja er zit wel een regeling in die warmtepomp, maar ik weet het zelf beter".quote:Op maandag 23 januari 2023 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Geen twijfel, hij draait op ruimtetemperatuurquote:Op dinsdag 24 januari 2023 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk zijn dat jouw warmtepomp wél op stooklijn draait, dan kijkt hij niet naar die "flow temp range" setting. Die laatste is alleen actief als de WP alleen op thermostaat draait.
Je kan het zien aan het symbooltje op je display van de warmtepomp. Bij twijfel even een foto maken en hier plaatsen
Met volledig temperatuurbereik? Of op vaste aanvoertemperatuur?quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:05 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Geen twijfel, hij draait op ruimtetemperatuur
Die van mij draait op een stooklijn met correctie van een ruimtethermostaat.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk zijn dat jouw warmtepomp wél op stooklijn draait, dan kijkt hij niet naar die "flow temp range" setting. Die laatste is alleen actief als de WP alleen op thermostaat draait.
Je kan het zien aan het symbooltje op je display van de warmtepomp. Bij twijfel even een foto maken en hier plaatsen
Als ik hem hier naar 50 graden zet, zit hij regelmatig tussen de 40 en 50 graden aanvoer, heb het wel eens getest.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:00 schreef ArnosL het volgende:
[..]
"Ja er zit wel een regeling in die warmtepomp, maar ik weet het zelf beter".
Geef die warmtepomp z'n temperatuurbereik en hij zal het uit zichzelf gewoon netjes doen. Minimumtemperatuur op 25 en maximum op 45 bij vloerverwarming en het gaat als een trein.
Uit ervaring weet ik dat dat niet altijd zo is. Dat verschilt per type huis en wensen gebruiker.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:00 schreef ArnosL het volgende:
[..]
"Ja er zit wel een regeling in die warmtepomp, maar ik weet het zelf beter".
Geef die warmtepomp z'n temperatuurbereik en hij zal het uit zichzelf gewoon netjes doen. Minimumtemperatuur op 25 en maximum op 45 bij vloerverwarming en het gaat als een trein.
Ja, dat is ook hoe de Mitsu meestal ingesteld staat, hier ook in het begin.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die van mij draait op een stooklijn met correctie van een ruimtethermostaat.
Als ik dat uitzet dan krijg ik het niet snel genoeg warm. 0,5 graden per uur stijging. Dat lukt mij niet zonder die correctiequote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat is ook hoe de Mitsu meestal ingesteld staat, hier ook in het begin.
quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:06 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Met volledig temperatuurbereik? Of op vaste aanvoertemperatuur?
De Mitsu heeft zover ik weet geen vast instelbare aanvoertemperatuur, je kan alleen het bereik instellen.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:06 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Met volledig temperatuurbereik? Of op vaste aanvoertemperatuur?
Bij een split zal dat niet zo'n probleem zijn, zolang je CV-leidingen niet door ruimten lopen waar het vriest.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:18 schreef Doedezemaar het volgende:
Nu ik toch bezig ben, ik heb de anti-vriesmodus uitgezet, dat kan toch in mijn geval met een binnenunit op zolder?
Mijn warmtepomp gaat pendelen op stooklijn, of ik moet de stooklijn bij +7 al op 38 graden zetten.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als ik dat uitzet dan krijg ik het niet snel genoeg warm. 0,5 graden per uur stijging. Dat lukt mij niet zonder die correctie
Wat was het idee hierachter?quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar dat komt omdat de warmtepomp 14kW is en m'n warmtevraag hooguit 7kW
Dat ik in 2018 nog niets wist van warmtepompen en graag een Zubadan wilde hebbenquote:
Lijkt me sterk dat dat zo’n COP verbetering zal geven.quote:Op maandag 23 januari 2023 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Is de geluidsoverlast na aanpassen ook verminderd?quote:Op dinsdag 24 januari 2023 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik ben hier ook maar eens gaan kijken. Je raadt het vast al
Ik weet wel dat een sCOP van rond de 2,5 niet hoort bij een Mitsu Ecodan warmtepomp en een moderne woning.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat dat zo’n COP verbetering zal geven.
Het gaat om een hagelnieuwe (2020) woning met vloerverwarming.quote:En er is kans dat de gebruiker in de kou komt.
Mijn ervaring met de Mitsu is dat hij aan gaat, dan naar een temperatuur in dat bereik stookt en weer uit gaat zodra de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is.quote:Mijn ervaring met andere merken is dat de aanvoertemp kortstondig verhoogd is bij opstook en dan moduleert op ruimtetemp, na gelang je afgifte zo’n 30-33C
Ik word nog steeds niet goed van de geluiden van de buitenunits van alle warmtepompen om ons heen, mijn man hoorde ze zondagavond in de slaapkamer ook, maar ik lijk verder de enige te zijn die er ‘s nachts last van heeft.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:39 schreef loveli het volgende:
[..]
Is de geluidsoverlast na aanpassen ook verminderd?
Mijne doet dat perfect, maar ik regel gewoon op de ruimtesensor. Geen weersafhankelijke regeling ofzo.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Uit ervaring weet ik dat dat niet altijd zo is. Dat verschilt per type huis en wensen gebruiker.
Er zitten niet voor niks correctie opties op veel warmtepompen.
Zo gaat het bij mij ook ja. Ik heb hem ingesteld tussen 25 en 45. De rest moet ie zelf maar bepalen.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Mitsu heeft zover ik weet geen vast instelbare aanvoertemperatuur, je kan alleen het bereik instellen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja Hoho maak geen drama, verkondig alleen een mening.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet wel dat een sCOP van rond de 2,5 niet hoort bij een Mitsu Ecodan warmtepomp en een moderne woning.
[..]
Het gaat om een hagelnieuwe (2020) woning met vloerverwarming.
De warmtepompen zijn opgehangen en verder niet ingesteld, alles staat "default".
Daarnaast weet hij nu hoe hij het moet aanpassen, dus als hij al in de kou komt is dat voor een een dag en dan past hij het zelf aan.
Als ik een woning uit 2003 warm krijg met een maximale Ta van 35 graden, dan zal het in zijn woning ook wel lukken. En anders zet hij het hoger.
Niet zo'n drama maken.
[..]
Mijn ervaring met de Mitsu is dat hij aan gaat, dan naar een temperatuur in dat bereik stookt en weer uit gaat zodra de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is.
En bij een hoger ingestelde range, zal hij ook hoger in die range gaan zitten, is mijn ervaring hier.
Het is dan wel snel warm maar je betaalt er ook een prijs voor.
Zo iets heb ik er in zitten. Ik kan de grootte van de ruimte, isolatieniveau en het afgiftesysteem invullen. Er zit een smart regeling in die continu een benodigd cv setpoint berekent op basis van die gegevens en het verschil tussen ruimtetemperatuur en doeltemperatuur.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja Hoho maak geen drama, verkondig alleen een mening.
Als de gebruiker zelf kan tweaken is het prima.
Dat vind ik wel een beetje het issue aan WP, de instellingen zijn vrij fijngevoelig en ook niet elk seizoen hetzelfde (bij veel merken)
Misschien moet de instelling bij -10C wel naar 38C en bij +5C naar Max 31C
Daar is voor fabrikanten nog veel te verbeteren in meer anticiperende regelingen.
Theoretisch kan je een regeling bouwen, die middels de kamertemperatuur, opgegeven m2 vo, en de gemeten vermogen bij Ta, berekenen wat de ideale aanvoertemp is.
Bij elke aanwarming kan betekent worden wat afgegeven vermogen is bij Tbuiten, plus aanwarmtijd uur/K.
Klopt helemaal. Ik snap de monteurs ook. Ze willen geen gezeur, dus dan maar veilig. Ik ga exact dat ook doen op de dag van de notaris.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja Hoho maak geen drama, verkondig alleen een mening.
Als de gebruiker zelf kan tweaken is het prima.
Dat vind ik wel een beetje het issue aan WP, de instellingen zijn vrij fijngevoelig en ook niet elk seizoen hetzelfde (bij veel merken)
Misschien moet de instelling bij -10C wel naar 38C en bij +5C naar Max 31C
Daar is voor fabrikanten nog veel te verbeteren in meer anticiperende regelingen.
Theoretisch kan je een regeling bouwen, die middels de kamertemperatuur, opgegeven m2 vo, en de gemeten vermogen bij Ta, berekenen wat de ideale aanvoertemp is.
Bij elke aanwarming kan betekent worden wat afgegeven vermogen is bij Tbuiten, plus aanwarmtijd uur/K.
Welk merk?quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:17 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Zo iets heb ik er in zitten. Ik kan de grootte van de ruimte, isolatieniveau en het afgiftesysteem invullen. Er zit een smart regeling in die continu een benodigd cv setpoint berekent op basis van die gegevens en het verschil tussen ruimtetemperatuur en doeltemperatuur.
Ja Atag timmert aardig aan de weg met de warmtepomp, een volledig zelf ontworpen regeling met kennis uit de ketel markt.quote:
Dat gebeurt nu al en is al jaren bezig.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Had vroeger wel eens particulieren, of simpele of oudere mensen
Die kon je nog niet eens uitleggen hoe zo’n eenvoudige draai honeywell werkt.
Dat als je draait je je setpoint ziet en als je 5s wacht je ruimte temp.
Echt 5x uitleggen en dan: “ja dat ding is kapot, de temp verspringt steeds als ik draai”
Nou dat soort mensen geven ze nu ook massaal warmtepompen, net app en die moeten dan instellen welke tijden de boiler moet verwarmen..yeah right..die gaan wekelijks bellen met de woningbouw dat “dat ding weer niet doet, ze geen huur gaan betalen, vroeger dat nooit was, radar en SBS6 gaan bellen”
Toen mijn monteur wegliep had ik een dag later 40kwh verbruikt buiten was het 8 graden. Dat was ff schrikken, ik zag de winter al voor me. Bleek de instelling voor de interne elementen indien kouder dan 10 graden of zoiets.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu al en is al jaren bezig.
Waar denk je dat die bullshit verhalen vandaan komen?
Normen vangen dit vask af omdat comfort en gebruiksvriendelijkheid hierin ook een belangrijke rol spelen.
Bij de gemeente advies vragen/klacht deponeren, evt een geluidsmeting aanvragen. Dan weet je of je verder moet met geluidsisolatie en aanpassen van je eigen installatie, of dat de overlast objectief te groot is.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 11:47 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik word nog steeds niet goed van de geluiden van de buitenunits van alle warmtepompen om ons heen, mijn man hoorde ze zondagavond in de slaapkamer ook, maar ik lijk verder de enige te zijn die er ‘s nachts last van heeft.
De onze draait in principe ‘s nacht niet, het boilervat mag niet opwarmen als ik in bed lig, ik gebruik 2 graden nachtverlaging op de kamerthermostaat en heb voor de zekerheid ook nog de stillere nachtmodus geactiveerd.
Ja, dat tikt wel aanquote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:51 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Toen mijn monteur wegliep had ik een dag later 40kwh verbruikt buiten was het 8 graden. Dat was ff schrikken, ik zag de winter al voor me. Bleek de instelling voor de interne elementen indien kouder dan 10 graden of zoiets.
Tja, wel lekker vlot warm
Ik tot zover nog niet, draait hartstikke mooi. Het is bij mij een 4kW hybride en tot nu toe amper gas nodig gehad. Deze maand 1,5m3 voor verwarming en 13m3 voor douchen. Heel erg blij mee.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 12:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja Atag timmert aardig aan de weg met de warmtepomp, een volledig zelf ontworpen regeling met kennis uit de ketel markt.
Ben alleen benieuwd of ze ook nog kinderziektes hebben.
https://atag.compano.com/(...)Electric%20light.pdf
Mooi, redelijke moderne woning dan?quote:Op dinsdag 24 januari 2023 13:29 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ik tot zover nog niet, draait hartstikke mooi. Het is bij mij een 4kW hybride en tot nu toe amper gas nodig gehad. Deze maand 1,5m3 voor verwarming en 13m3 voor douchen. Heel erg blij mee.
Waarom heb je gekozen voor een hybride als je blijkbaar prima all-electric kan gaan?quote:Op dinsdag 24 januari 2023 13:29 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ik tot zover nog niet, draait hartstikke mooi. Het is bij mij een 4kW hybride en tot nu toe amper gas nodig gehad. Deze maand 1,5m3 voor verwarming en 13m3 voor douchen. Heel erg blij mee.
Nee, 1954. Wel volledig nageisoleerd met vloerverwarming en triple glas en zo. Maar hybride gekozen vanwege de ruimte en de houten vloeren. In de hoogte past er geen boiler en ik durf het qua gewicht ook niet aan. Daarom hybridequote:Op dinsdag 24 januari 2023 13:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mooi, redelijke moderne woning dan?
klopt, en aan het eind van de winter komt de rekening en dank krijgt de warmtepomp de schuld. niet de installateurquote:
Hmm. Kan veel zijn, ik gok op koudemiddel tekort.quote:Op zondag 29 januari 2023 18:34 schreef CoolGuy het volgende:
Ik denk dat ik een probleem heb met mijn warmtepomp. Ik kan het ding niet online benaderen, en van het display is niet veel af te lezen. Pomp is aan het eind van zijn economische levensduur, en een nieuwe is besteld, maar ja, die is er nog niet.
Ik heb 1 thermostaat en die hangt in de woonkamer. Daar zijn we niet aan geweest. Sinds al ik weet niet hoe lang is de temperatuur in huis constant. Dat wil voor de woonkamer zeggen tussen de 21.5, en 22. Prima. Tot gisteren.
Ik ben gisteren 2 graden aan temperatuur kwijt geraakt in het gehele huis. Ik snapte dat niet, want er stonden geen foutmeldingen op het display van de pomp of iets waar je uit kunt afleiden dat er iets mis is, en het werd gisteravond buiten kouder en kouder.
Nu ben ik gewend dat de temperatuur in huis constant is, min of meer 'onafhankelijk' van de buitentemp. Is het buiten kouder moet de pomp harder werken, is het warmer, moet ie minder hard werken, maar hij hield de temperatuur constant.
Nu dus ineens niet meer. Ik zou verwachten dat ie merkt dat de temperatuur begint te zakken, en dan iets doet om dat te voorkomen, maar, noppes. Vanochtend om half 6 heb ik ietsje aan de thermostaat gedraaid, met gevolg dat de pomp in actie kwam. Maar wel dermate in actie dat ik inmiddels sinds half 6 vanochtend (tussen 0.00u en 06.30 had ik 3,5 kwh verbruikt. Inmiddels heb ik er meer dan 40 verbruikt, want de pomp staat onafgebroken te stampen.
Nu snap ik prima dat het verwarmen lang duurt, en ik heb alleen vloerverwarming dus geen radiatoren, en dat gaat langzaam. Ik zie ook de temperatuur in huis stijgen, zij het langzaam. Maar, al met al lijkt me dit geen normaal gedrag, en is in ieder geval zeker afwijkend van wat ik 'gewend' ben.
De vraag is, wat kan hier aan de hand zijn. Ik ga morgen mijn monteur bellen want iets lijkt me niet goed, maar ik dacht, wellicht kan hier iemand iets slims roepen.
Wat ik op het display zie is dit:
[ afbeelding ]
Met uitzondering van het Symbool verwarmingssysteem, wat ik vreemd vind, want je zou verwachten dat het huis wordt verwarmd. Dan trek ik de conclusie dat ie de bijverwarming (want dat icoon zie ik dus wel) heeft ingeschakeld en dan snap ik ook wel het hoge verbruik, maar dit lijkt me niet goed, en voor de rest zie ik geen enkele indicator dat er iets mis zou zijn.
Het betreft hier trouwens een oude Nibe Fighter 1220.
Ik heb een bodewarmtepomp.quote:Op zondag 29 januari 2023 18:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hmm. Kan veel zijn, ik gok op koudemiddel tekort.
Blijft die misschien ook lang op warmwater productie hangen?
Draait het buitendeel. Zit er geen ijsblok voor de condensor? Wat is de temp als je de gas en vloeistofleiding voelt.
De dikke (gas) moet heel heet zijn en de dunne een beetje warm, is de dunne koud -> koudemiddel tekort
nee, maar ik had net mijn monteur aan de lijn, maar die zei ja, die elektrische bijverwarming is waarom je zoveel verbruikt, en eigenlijk zou die helemaal niet mee moeten hoeven doen, maar dat is dan weer afhankelijk van instellingen, en hij heeft het ding niet geplaatst, hij gaat de huidige alleen vervangen.quote:Op zondag 29 januari 2023 19:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat je nu veel energie kwijt bent om je woning weer op te warmen, is op zich niet zo gek na een daling van ~2 graden.
De vraag is dan natuurlijk nog wel waarom hij je in de steek liet...
Naja, als het te lang duurt om op te warmen en het staat ingeschakeld om dan te assisteren dan is het wel logisch dat de back-up elementen inschakelen idd.quote:Op zondag 29 januari 2023 19:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
nee, maar ik had net mijn monteur aan de lijn, maar die zei ja, die elektrische bijverwarming is waarom je zoveel verbruikt, en eigenlijk zou die helemaal niet mee moeten hoeven doen, maar dat is dan weer afhankelijk van instellingen, en hij heeft het ding niet geplaatst, hij gaat de huidige alleen vervangen.
Ja, maar die volgende WP zal ook online zijn en heeft een app etc waardoor ik dus gewoon kan zien wat er (niet) gebeurt. Maar, dat duurt nog een paar maanden (maart volgens de laatste berichten, maar kan zomaar een half jaar bij komen, weet ik veel).quote:Op zondag 29 januari 2023 20:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, als het te lang duurt om op te warmen en het staat ingeschakeld om dan te assisteren dan is het wel logisch dat de back-up elementen inschakelen idd.
Bij de volgende WP iig zelf controle houden over dat soort instellingen.
Je kunt bijna altijd instellen: noodbedrijf handmatig ipv automatisch. Dat kan een verassing schelen.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar die volgende WP zal ook online zijn en heeft een app etc waardoor ik dus gewoon kan zien wat er (niet) gebeurt. Maar, dat duurt nog een paar maanden (maart volgens de laatste berichten, maar kan zomaar een half jaar bij komen, weet ik veel).
En wat ik me nog afvraag: staan er al schuttingen en is er al beplanting? Misschien dat dat verschil gaat maken?quote:Op dinsdag 24 januari 2023 13:07 schreef loveli het volgende:
[..]
Bij de gemeente advies vragen/klacht deponeren, evt een geluidsmeting aanvragen. Dan weet je of je verder moet met geluidsisolatie en aanpassen van je eigen installatie, of dat de overlast objectief te groot is.
Er staan deels schuttingen, niet bij ons, maar wel bij de meeste buren rondom. Wij gaan zo ongeveer als enigen straks beplanting plaatsen, de nu aangelegde ‘tuinen’ zijn bijna volledig dichtgetegeldquote:Op maandag 30 januari 2023 16:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En wat ik me nog afvraag: staan er al schuttingen en is er al beplanting? Misschien dat dat verschil gaat maken?
Als de meting bij de erfgrens (geloof ik, even navragen bij de professional) 's nachts boven de 40 dB is en overdag boven de 45, dan heeft een meting wel zin, want apparatuur van de buren moet wettelijk daaronder blijven. Een gesprek met de installateur of buren gaat prettiger als je weet dat de overlast aantoonbaar boven de geldende norm zit.quote:Op maandag 30 januari 2023 16:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Maar als ik als enige die nachtelijke overlast ervaar dan heeft het laten doen van metingen geen zin.
Wij vallen nog onder de oude normen, omdat de bouwvergunning voor de datum van de nieuwe strengere regels is aangevraagd. Ik ben letterlijk de enige in de hele buurt (van zo’n 70 woningen) die er overlast van ervaart, dus de kans dat het boven de (oude)geluidsnormen uit komt lijkt me nihil.quote:Op maandag 30 januari 2023 16:44 schreef loveli het volgende:
[..]
Als de meting bij de erfgrens (geloof ik, even navragen bij de professional) 's nachts boven de 40 dB is en overdag boven de 45, dan heeft een meting wel zin, want apparatuur van de buren moet wettelijk daaronder blijven. Een gesprek met de installateur of buren gaat prettiger als je weet dat de overlast aantoonbaar boven de geldende norm zit.
Blijkt uit de meting dat het eronder zit, dan kun je over andere oplossingen nadenken (oordoppen, isoleren of bijdragen aan omkasting van warmtepomp van de buren). Ik hoop dat er een goede oplossing komt, met het oog op je gezondheid.
Voordat je je erbij neerlegt dat je ermee moet leven, zorg dat je dat zeker weet. Indertijd had ik overlast van een bedrijf dat een luchtbehandelingsinstallatie op het dak had gezet, dat geluid werd door hun dakvorm precies geconcentreerd op mijn slaapkamer (joepie voor turbulentie en geluidsgolven). Meting laten doen via milieudienst, rapport en duidelijkheid gekregen.quote:Op maandag 30 januari 2023 16:53 schreef Doedezemaar het volgende:
dus de kans dat het boven de (oude)geluidsnormen uit komt lijkt me nihil.
ik hoor juist mensen die hem heel graag willen hebben omdat ze bang zijn voor nog hogere prijzen. De annuleringen zal de branche niet boeien. Die zetten de warmtepomp gelijk elders weg.quote:Op maandag 6 februari 2023 19:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Vraagje.
Ik krijg van veel mensen die pas een warmtepomp hebben gekregen of er een hadden besteld dat ze die liever niet meer hebben, omdat “sinds het prijsplafond gas goedkoper is”
Dat lezen ze dan ergens in de Telegraaf of Facebook ofzo.
Wat is jullie mening hierover?
Dat klopt maar dat was de vraag niet.quote:Op maandag 6 februari 2023 19:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik hoor juist mensen die hem heel graag willen hebben omdat ze bang zijn voor nog hogere prijzen. De annuleringen zal de branche niet boeien. Die zetten de warmtepomp gelijk elders weg.
maar volgens beantwoord ik ook je vraag. Ik signaleer juist het omgekeerde. Kennisen die graag een wp willen.quote:Op maandag 6 februari 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat was de vraag niet.
Gas = ¤1,45 per m3 = 9,77kWh energie = in de praktijk zo'n 8kWh warmte met CV-ketelquote:Op maandag 6 februari 2023 19:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Vraagje.
Ik krijg van veel mensen die pas een warmtepomp hebben gekregen of er een hadden besteld dat ze die liever niet meer hebben, omdat “sinds het prijsplafond gas goedkoper is”
Dat lezen ze dan ergens in de Telegraaf of Facebook ofzo.
Wat is jullie mening hierover?
Argumenten?quote:Op maandag 6 februari 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat was de vraag niet.
Laat ik hem helderder stellen. Welke argumenten zouden jullie kiezen om iemand te vertellen dat de WP een goede investering kan zijn desondanks het prijsplafond?
Veel mensen snappen salderen ook (nog) niet. Een kennis laat steeds boos een afschrift van zijn app zien die een (fout) maandverbruik rekent op E (terwijl die genoeg panelen heeft)quote:Op maandag 6 februari 2023 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gas = ¤1,45 per m3 = 9,77kWh energie = in de praktijk zo'n 8kWh warmte met CV-ketel
Stroom ¤0,40 per kWh = 1kWh energie = in de praktijk zo'n 3,50kWh warmte met warmtepomp
Gas is dus ¤0,18 per kWh warmte
Stroom is ¤0,11 per kWh warmte
Met zonnepanelen erbij kan je solderen en je rekening naar ¤0 krijgen.
Ja, maar dat is het, als jij ooit een keer zonnepanelen hebt laten leggen, dan proberen ze er meestal zo veel te leggen dat je je jaarverbruik afdekt. Maar als je jaren daarna aan de warmtepomp gaat, ja, dan gaan die panelen niet meer afdoende zijn.quote:Op maandag 6 februari 2023 20:18 schreef Vonkenboer het volgende:
Je moet natuurlijk in de basis al wel genoeg zonnepanelen kunnen plaatsen om je gewone verbruik te kunnen dekken, dat gaat in mijn geval met een lastig dakvlakken en maar vier panelen á 405 wp per stuk natuurlijk nooit lukken.
Hoeveel kWh kost solderen?quote:Op maandag 6 februari 2023 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gas = ¤1,45 per m3 = 9,77kWh energie = in de praktijk zo'n 8kWh warmte met CV-ketel
Stroom ¤0,40 per kWh = 1kWh energie = in de praktijk zo'n 3,50kWh warmte met warmtepomp
Gas is dus ¤0,18 per kWh warmte
Stroom is ¤0,11 per kWh warmte
Met zonnepanelen erbij kan je solderen en je rekening naar ¤0 krijgen.
Wat nog niet zo spannend is als je die warmtepomp in plaats van een CV-ketel hebt en je dus gasloos bent.quote:Op maandag 6 februari 2023 20:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat is het, als jij ooit een keer zonnepanelen hebt laten leggen, dan proberen ze er meestal zo veel te leggen dat je je jaarverbruik afdekt. Maar als je jaren daarna aan de warmtepomp gaat, ja, dan gaan die panelen niet meer afdoende zijn.
Teveel aan het solderen geweest de laatste tijd, dan krijg je dat soort versprekingenquote:
Ik heb ze vorig jaar pas gelegd, en simpel weg verder geen geschikt dak.quote:Op maandag 6 februari 2023 20:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat is het, als jij ooit een keer zonnepanelen hebt laten leggen, dan proberen ze er meestal zo veel te leggen dat je je jaarverbruik afdekt. Maar als je jaren daarna aan de warmtepomp gaat, ja, dan gaan die panelen niet meer afdoende zijn.
Wanneer dat prijsplafond verdwijnt is ook zonder zonnepanelen warmte uit een warmtepomp goedkoper dan eenzelfde hoeveelheid warmte uit gas.quote:Op maandag 6 februari 2023 21:13 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik heb ze vorig jaar pas gelegd, en simpel weg verder geen geschikt dak.
Dan zou ik met die bewering nooit een warmtepomp nemen omdat het te duur is.
Wil niet de spelbederver zijn maar als je de energie berekening zo snel uitvoert-> ok.quote:Op maandag 6 februari 2023 21:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wanneer dat prijsplafond verdwijnt is ook zonder zonnepanelen warmte uit een warmtepomp goedkoper dan eenzelfde hoeveelheid warmte uit gas.
Het grootste probleem bij warmtepompen is als deze stuk gaat en een onderdeel weken tot maanden aan levertijd heeft... dan zit je in de kou te wachten.....quote:Op woensdag 8 februari 2023 19:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wil niet de spelbederver zijn maar als je de energie berekening zo snel uitvoert-> ok.
Echter tel daarop de grotere afschrijving, de terug dalende gasprijs, de kortere levensverwachting en hogere her-investering daarbij op. Dit i.c.m. mensen die dat gehele “gedoe” van de plaatsing met bijbehorende onzekerheid of je het juiste advies wel krijgt.
Tja dan snap ik dat veel mensen een afwachtende houding aannemen en ik kan als ik eerlijk ben weinig echte argumenten daar tegenin brengen.
Of praktijkervaring: enkele units bij een kleiner bedrijfspand die na 4-5 jaar te maken krijgen met gebreken en peperdure onderdelen. In dit geval een propaancompressor. Die hadden geluk dat de fabrikant dat geheel vergoede. Anders kun je zo ¤3300 extra afschrijven.
Nu ook een paar LG (wie koopt dat ook??) die na 2,5 allerlei defecte onderdelen heeft. Pompje vast, inkoopsprijs ¤450,-
Een ketel vervang je na 16 jaar voor ¤1300.quote:Op woensdag 8 februari 2023 19:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het grootste probleem bij warmtepompen is als deze stuk gaat en een onderdeel weken tot maanden aan levertijd heeft... dan zit je in de kou te wachten.....
Hoe kom je aan die levensduren die je noemt?quote:Op woensdag 8 februari 2023 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een ketel vervang je na 16 jaar voor ¤1300.
Gaat je Compressor na 5 jaar stuk zit je op ¤3000, + 7 jaar later de gehele installatie a ¤ 9.000.
Je moet het wel meenemen.
En idd, je zit in de kou of je draait op je electrische element, beide niet ideaal.
Moet er wel bij zeggen, prijzen en ook onderdelen prijzen zullen zakken naarmate er meer grote hoeveelheden verkocht en geserviced worden
Praktijk ervaring op enkele 100en machinesquote:Op donderdag 9 februari 2023 08:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die levensduren die je noemt?
Ik neem aan dat je niet bedoeld dat de lverwachtte evensduur van een compressor 5 jaar is.quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Praktijk ervaring op enkele 100en machines
Maar erg afhankelijk vd draaiuren per jaar
Nee zeker niet, een compressor hoort een levensduur mee te gaan. Toch gebeurt het weleens, vooral na een koudemiddel lekkage dat de compressor eerder begeeftquote:Op donderdag 9 februari 2023 11:36 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je niet bedoeld dat de lverwachtte evensduur van een compressor 5 jaar is.
Ik neem aan dat als je pech hebt dat ie na 5 jaar de geest geeft.
(zoals een cv-ketel na 2 jaar en 1 dag kapot kan gaan.)
Ok, ik schrok alquote:Op donderdag 9 februari 2023 15:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee zeker niet, een compressor hoort een levensduur mee te gaan. Toch gebeurt het weleens, vooral na een koudemiddel lekkage dat de compressor eerder begeeft
Nou ik heb al ervaring met koeling en warmtepompen sinds 1998 en een levensduur is niet gek in te schatten op 10-12 jaar een uitzondering haalt 16-17 jaar.quote:Op donderdag 9 februari 2023 15:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ok, ik schrok al
In een appartement waar ik regelmatig zit in Portugal worden nu in stapjes alle buitenunits van de airco vervangen. 10 jaar oud. Niet omdat ze verouderd zijn maar er zit een printplaat in die niet meer leverbaar is. De printplaat wordt geregeld onderpist door hagedissen.
Aircos van Hitachi
waarom noem je voor een cvketel de gangbare levensduur en vervanging en voor de warmtepomp een incident?quote:Op donderdag 9 februari 2023 15:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee zeker niet, een compressor hoort een levensduur mee te gaan. Toch gebeurt het weleens, vooral na een koudemiddel lekkage dat de compressor eerder begeeft
Die heb ik 18 jaar geleden wel gezien, bekende waren radson, kiddy, Atag, met productiefouten.quote:Op donderdag 9 februari 2023 18:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom noem je voor een cvketel de gangbare levensduur en vervanging en voor de warmtepomp een incident?
Ik heb weleens cv-ketels gezien die na 4 jaar het loodje lagen.
grappig, je zegt precies het tegenovergestelde wat gangbaar gezegd wordt.quote:Op donderdag 9 februari 2023 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die heb ik 18 jaar geleden wel gezien, bekende waren radson, kiddy, Atag, met productiefouten.
De CV ketels van de laatste 10 jaar zijn gewoon goed, de wat kleinere lichte modellen 12-15 jaar. De zwaardere iets duurdere modellen 15-19 jaar.
Was toevallig vorige week nog bij 2 bekenden waar ik vroeger zelf een Remeha Quinta 35C CW5 had opgehangen. Beide zelfde jaar geplaatst 17 jaar oud inmiddels. Beide in zeer goede staat, schat dat ze nog zo 5 jaar mee kunnen.
Vervangen 1 binnendeel 3wegklep a ¤85
En van beide de auto ontluchters na 10 jaar a ¤35
Nee echt slechte ketels zijn er niet. Er zit ook veel minder in. Draaiende delen zijn een pomp en een ventilator van EBM en een besturingsprint
Een warmtepomp zitten veel meer prints in, waarvan buitendelen al vaak 3 prints, besturing, inverter en communicatieprint. De binnenspelen ook 2 tot 3 printers. Dan bewegende delen, de pomp, d4”riewegklep, condensor fan, compressor, expansieventiel, omschakel 4-wegklep.
Hoe bedoel je tegenovergesteld?quote:Op donderdag 9 februari 2023 19:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
grappig, je zegt precies het tegenovergestelde wat gangbaar gezegd wordt.
Dat doet mij denken aan mijn tijd toen ik bij de helpdesk van een groot elektrisch concern werkte dat miljoenen producten per dag verkocht. Omdat je alleen maar klachten hoor ging je denken dat het een kut merk is dat alleen maar troep produceert.
Dat is toch wel sneller dan ik verwachtte. Mijn gedachte was om er 15 jaar mee te doen. Hij is nu 6 jaar oud, toch maar even rekening houden dat ie al halverwege zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ik heb al ervaring met koeling en warmtepompen sinds 1998 en een levensduur is niet gek in te schatten op 10-12 jaar een uitzondering haalt 16-17 jaar.
Ik schat dat 5/10 compressoren kapotdraaien voor het 9de levensjaar. Maar vnl op verwarmings bedrijf, dat is slechter voor de smering van de scroll compressor en een warmte pomp maakt veel meer uren dan een koeler, en bij defrost tijdelijk erg hoge drukken.
Daarom heb ik een reserve buitendeelquote:Op donderdag 9 februari 2023 20:03 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat is toch wel sneller dan ik verwachtte. Mijn gedachte was om er 15 jaar mee te doen. Hij is nu 6 jaar oud, toch maar even rekening houden dat ie al halverwege zou kunnen zijn.
ik had daar ook al aan gedacht. Van mijn cv ketel had ik ook wat spul op voorraad. pomp en print dus... ik ga eens informeren.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 17:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daarom heb ik een reserve buitendeel![]()
Die zijn in verhouding niet zo duur, en binnen kan er weinig defect, heb een print en pomp op voorraad liggen.
Huh, dus je hebt dat huis niet in bezit?quote:Op maandag 13 februari 2023 21:00 schreef Perox het volgende:
Wie kan een verwarde boomer helpen met een warmtevraag?![]()
Ook al koop ik misschien dit specifieke huis niet eens, het gaat toch waarschijnlijk een afgetrapte woning worden, a
Hoe hoog is je budget? De volgorde die ik aan zou houden, is isoleren wat je isoleren kunt > zonnepanelen > warmtepomp.quote:Op maandag 13 februari 2023 21:00 schreef Perox het volgende:
Wie kan een verwarde boomer helpen met een warmtevraag?![]()
Bedankt, hier heb ik zeker wat aan!quote:Op dinsdag 14 februari 2023 08:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe hoog is je budget? De volgorde die ik aan zou houden, is isoleren wat je isoleren kunt > zonnepanelen > warmtepomp.
Met isolatiemaatregelen ga je sowieso besparen op energiekosten. Bovendien kun je veel isolatiemaatregelen het beste in één keer doen, voordat je in je huis gaat wonen. Wij hebben tijdens de verbouwing van ons huis deze volgorde aangehouden:
1. De vloer en het dak laten isoleren en een flink aantal raampartijen laten vervangen omdat de kozijnen verrot waren. Ook hebben we lagetemperatuurvloerverwarming genomen. De cv-ketel hebben we hergebruikt.
2. Na de verbouwing hebben we de resterende ruiten laten vervangen. Ook hebben we de spouw laten isoleren. Deze werkzaamheden kunnen prima later.
3. We hebben zonnepanelen genomen. Dit wil je zo snel mogelijk doen om te kunnen profiteren van de salderingsregeling zolang die er is.
4. De allerlaatste stap was het vervangen van de cv-ketel door een warmtepomp.
Als je genoeg geld hebt, doe je alles meteen. Heb je dat niet, dan maak je een stappenplan. Een aantal kanttekeningen:
- Weet je zeker dat het huis een spouw heeft? Weet je hoe groot die is? Eventueel kun je (ook) van binnenuit isoleren.
- Als je besluit nog een aantal jaren een cv-ketel te nemen, dan kun je wel vast rekening proberen te houden met de komst van de warmtepomp. Ik heb dat niet gedaan. Achteraf was het fijn geweest als ik had geweten waar de warmtepomp en boiler kwamen. Ook had ik geen dakdoorvoer laten maken.
- Je hoeft een cv-ketel niet nieuw te kopen.
- Je zou de zonnepanelen ook als stap 2 kunnen nemen. Ik zou vooral de rekensom maken: hoeveel ga ik nog profiteren van de salderingsregeling? Zonnepanelen nemen is sowieso zinnig, maar als je nog weinig profiteert van de salderingsregeling ga je waarschijnlijk anders met de aanschaf om. Mogelijk koop je wat minder panelen en positioneer je die anders. Op dit moment is het bijvoorbeeld lucratief om zoveel mogelijk zon te vangen ongeacht het tijdstip en de periode van het jaar. Straks wil je liever dat de panelen op verschillende momenten van de dag en het jaar zon vangen.
Ik ga morgen bezichtigen. Ondanks dat het hier en daar een bouwval is, ziet het er toch veelbelovend uit. Dit is niet het eerste huis dat ik bezichtig, en gezien de woonwensen van het gezin moet het iets worden in de stad met veel kamers en veel m2. Dan kom je (met mijn budget) vrijwel altijd uit bij huizen waar "iets mee is". Zo ook bij dit huis.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 07:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Huh, dus je hebt dat huis niet in bezit?
Met zo’n budget kun je te weinig, om het duurzaam te doen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:56 schreef Perox het volgende:
[..]
Bedankt, hier heb ik zeker wat aan!![]()
Goed om te weten dat het jou is gelukt om je woning duurzaam te maken.
Mijn budget is nog niet helemaal bekend, hangt een beetje af van verkopen huidige woning ook en overwaarde. Ik ga uit van 60.000-100.000 voor de hele woning, inclusief de bovenverdieping. Dat is dus inclusief alles, 2x badkamer, wat zaken verwijderen en een kamer splitsen. Verder natuurlijk het gebruikelijke zoals vloerbedekkingn schilderen muren etc. etc.
Het is dus meteen een beetje mijn angst, dat ik in een huis zit dat half af is, waarbij mijn sparend vermogen een stuk minder is omdat mijn maandlasten een stuk hoger zijn. Aan de andere kant zie ik het ook als een kans. Als mijn kinderen 1 voor 1 op zichzelf gaan heb ik een woning die ik kan verhuren als bonus op mijn pensioen.
Volgens het energielabel heeft de woning extra geïsoleerd dak en extra geïsoleerde vloer, dus zou de volgorde inderdaad gevelisolatie -> zonnepanelen -> warmtepomp worden.. Ik wil dat wel in 1 keer plannen dus dat zou vooraf moeten. Mwah nouja ik ga er van uit dat ik dat geld wel heb ik wilde alleen graag weten of het haalbaar is om zo'n jaren 30 woning zonder cv te verwarmen. Aan jou verhaal te zien denk ik in de goede richting.![]()
Wat de zonnepanelen betreft is mijn idee om het dak gewoon vol te leggen en tegen de tijd dat salderen geen ding meer is, wellicht een thuisbatterij te overwegen. Ik weet dat je de winter niet doorkomt met een batterij maar het helpt toch een beetje denk ik.
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Met zo’n budget kun je te weinig, om het duurzaam te doen.
Je kunt wel kijken naar subsidies of een duurzaamheids lening.
Dat is niet veel, 60-100k, maar dat hangt natuurlijk van de staat van de woning af. Wij moesten werkelijk alles vernieuwen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:56 schreef Perox het volgende:
[..]
Bedankt, hier heb ik zeker wat aan!![]()
Goed om te weten dat het jou is gelukt om je woning duurzaam te maken.
Mijn budget is nog niet helemaal bekend, hangt een beetje af van verkopen huidige woning ook en overwaarde. Ik ga uit van 60.000-100.000 voor de hele woning, inclusief de bovenverdieping. Dat is dus inclusief alles, 2x badkamer, wat zaken verwijderen en een kamer splitsen. Verder natuurlijk het gebruikelijke zoals vloerbedekkingn schilderen muren etc. etc.
Wat is je plan? Ga je een aannemer inhuren of wil je veel zelf doen? Verbouwen is heel spannend, ook in financieel opzicht. Ik weet nog goed dat ik buikpijn kreeg van de eerste offertes. Bepalen wat het absolute minimum is én een ruime marge nemen, dat is cruciaal.quote:Het is dus meteen een beetje mijn angst, dat ik in een huis zit dat half af is, waarbij mijn sparend vermogen een stuk minder is omdat mijn maandlasten een stuk hoger zijn. Aan de andere kant zie ik het ook als een kans. Als mijn kinderen 1 voor 1 op zichzelf gaan heb ik een woning die ik kan verhuren als bonus op mijn pensioen.
Ik hoor je nog wel als je de eerste offertes krijgt.quote:Volgens het energielabel heeft de woning extra geïsoleerd dak en extra geïsoleerde vloer, dus zou de volgorde inderdaad gevelisolatie -> zonnepanelen -> warmtepomp worden.. Ik wil dat wel in 1 keer plannen dus dat zou vooraf moeten. Mwah nouja ik ga er van uit dat ik dat geld wel heb ik wilde alleen graag weten of het haalbaar is om zo'n jaren 30 woning zonder cv te verwarmen. Aan jou verhaal te zien denk ik in de goede richting.![]()
Ik zou me hier toch wat meer in verdiepen. Het geld dat je nu aan panelen uitgeeft, kun je niet aan andere zaken uitgeven. Het is nog maar de vraag wanneer die geweldige thuisbatterij er komt en hoelang die energie op kan slaan. Zoals ik al zei: ga rekenen en ga ik gesprek met vakmannen over wat zij denken dat de beste oplossing is met het oog op de tijd na de salderingsregeling.quote:Wat de zonnepanelen betreft is mijn idee om het dak gewoon vol te leggen en tegen de tijd dat salderen geen ding meer is, wellicht een thuisbatterij te overwegen. Ik weet dat je de winter niet doorkomt met een batterij maar het helpt toch een beetje denk ik.
Ben bang dat de prijzen zowel voor materiaal als arbeid nogal gestegen zijn. Badkamer gaat al bijna niet onder de 20K en keuken idem.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je het werk moet uitbesteden, dan kom je niet ver met 100k.
Maar kun je heel veel zelf, dan wordt het een ander verhaal. Een redelijk simpele badkamer bij één partij uitbesteden kost snel 15k. Doe je alles zelf en ben je niet te kieskeurig waardoor je wat leuke aanbiedingen voor tegels sanitair kunt scoren, dan kom je voor 5k per badkamer ook al heel ver.
Zelfde voor de keuken. Daar kun je bij een keukenboer 10-15k op stuk slaan zonder iets geks te doen. Maar ga je naar Ikea en alles zelf plaatsen, dan heb je voor 5k toch best een aardig keukentje staan.
Moet je het uitbesteden, dan ben je na 2 keukens en 2 badkamers dus al bijna je hele budget kwijt. Doe je het zelf en houd je de kosten goed in de gaten, dan hou je nog héél veel over van je budget voor duurzaamheid.
Een heel huis van nieuwe kozijnen voorzien, kost makkelijk 25-30k. Maar als er nu houten kozijnen in zitten die in prima staat zijn, kun je mogelijk voor een paar duizend euro alle vaste delen van Triple glas en draaiende delen van HR++ glas laten voorzien.
Onze vorige woning hebben we grotendeels zelf gerenoveerd. Plaatsing van warmtepomp, zonnepanelen en het stucwerk uitbesteed. Exclusief nieuwe kozijnen waren we zo'n 45.000 euro kwijt (elk doosje schroeven, kwastje en rolletje schuurpapier meegeteld) en was alles vanaf casco opnieuw opgebouwd. Maar dat kost dan wel héél véél tijd.
Ik wil de warmtepomp, zonnepanelen, (vloer?)verwarming en spouwmuurisolatie uitbesteden. Daar wil ik mij niet aan wagen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je het werk moet uitbesteden, dan kom je niet ver met 100k.
Maar kun je heel veel zelf, dan wordt het een ander verhaal. Een redelijk simpele badkamer bij één partij uitbesteden kost snel 15k. Doe je alles zelf en ben je niet te kieskeurig waardoor je wat leuke aanbiedingen voor tegels sanitair kunt scoren, dan kom je voor 5k per badkamer ook al heel ver.
Zelfde voor de keuken. Daar kun je bij een keukenboer 10-15k op stuk slaan zonder iets geks te doen. Maar ga je naar Ikea en alles zelf plaatsen, dan heb je voor 5k toch best een aardig keukentje staan.
Moet je het uitbesteden, dan ben je na 2 keukens en 2 badkamers dus al bijna je hele budget kwijt. Doe je het zelf en houd je de kosten goed in de gaten, dan hou je nog héél veel over van je budget voor duurzaamheid.
Een heel huis van nieuwe kozijnen voorzien, kost makkelijk 25-30k. Maar als er nu houten kozijnen in zitten die in prima staat zijn, kun je mogelijk voor een paar duizend euro alle vaste delen van Triple glas en draaiende delen van HR++ glas laten voorzien.
Onze vorige woning hebben we grotendeels zelf gerenoveerd. Plaatsing van warmtepomp, zonnepanelen en het stucwerk uitbesteed. Exclusief nieuwe kozijnen waren we zo'n 45.000 euro kwijt (elk doosje schroeven, kwastje en rolletje schuurpapier meegeteld) en was alles vanaf casco opnieuw opgebouwd. Maar dat kost dan wel héél véél tijd.
Vanochtend bezichtigd en er waren in ieder geval geen negatieve verrassingen. Zelfs een paar positieve puntjes. Maar nu moet ik een en ander maar eens op een rijtje gaan zetten om het financiële plaatje rond te krijgen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:42 schreef Perox het volgende:
[..]
Morgen kijken, ik vind het spannend.![]()
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ondanks dat is het volgens mij onmogelijk dat er een bod komt. Dan begint het stressen pas echt want dan moeten we opeens van alles in gang zetten.
quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:39 schreef Perox het volgende:
[..]
Vanochtend bezichtigd en er waren in ieder geval geen negatieve verrassingen. Zelfs een paar positieve puntjes. Maar nu moet ik een en ander maar eens op een rijtje gaan zetten om het financiële plaatje rond te krijgen.![]()
Verder moet iedereen in het gezin nog aan boord.Als al je kids samenwonen en jij zo dichtbij... Hebben ze dan echt ongelijk?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ondanks dat is het volgens mij onmogelijk dat er een bod komt. Dan begint het stressen pas echt want dan moeten we opeens van alles in gang zetten.
Ja, maar het is wel raar dat dit pas opspeelt als er een geschikt huis gevonden is niet eerder bij het bespreken van het idee.quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als al je kids samenwonen en jij zo dichtbij... Hebben ze dan echt ongelijk?
Dit geeft denk ik een realistisch beeld.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:27 schreef Sport_Life het volgende:
Wij zitten op ongeveer 200k verbouwing voor badkamer (20k), wc (5k), keuken (25k), vloerverwarming 200m2 (10k), vloeren (25k), warmtepomp (15k), stucwerk/schilderen (20k), timmerwerk/muurtjes/deuren/leidingen (25k), dakbedekking (25k), pv panelen (10k), deels nieuw hr++ glas (7k) en verder veel kleine dingen.
Prijsniveau voornamelijk begin 2022, dus sommige prijzen zullen inmiddels hoger zijn.
En alles uitbesteed.
We hadden hiervoor al een keer een nieuwbouwwoning gehad waarbij je alles in de showroom mooi kunt uitzoeken, maar deze verbouwing was wel even andere koek.
Vloerverwarming zou ik altijd doen , ongeacht gas of warmtepomp.
Dan is veel afhankelijk van de mate van luxe. Badkamer begint wel echt bij 20k (vanwege arbeid) en een keuken 10-15k voor iets eenvoudigs afhankelijk van de grootte.
Ja, de vibe was goed in het huis, en er kwamen geen (extra) negatieve punten bij, hoewel misschien een gemeentegebouw iets dichter bij achtertuin dan verwacht, en daar kwam ook nog herrie uit. Dat lijkt tijdelijk te zijn geweest.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |