abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207197604
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
pi_207198011
Zouden jullie trouwens altijd een L/W combineren met een L/L voor de koeling? Of voor de bovenverdieping gewoon fancoils hangen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207198182
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zouden jullie trouwens altijd een L/W combineren met een L/L voor de koeling? Of voor de bovenverdieping gewoon fancoils hangen?
Lucht/lucht is net zo duur en onafhankelijk.
Door condenseren van de leidingen en de ouderwetse fancoils met meer lawaai zou ik altijd multiesplit verkiezen boven fancoil
Vakman pur sang
pi_207198203
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Lucht/lucht is net zo duur en onafhankelijk.
Door condenseren van de leidingen en de ouderwetse fancoils met meer lawaai zou ik altijd multiesplit verkiezen boven fancoil
Dus Sww en vloerverwarming op de L/W en de bovenverdieping op multisplits?

Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207198307
Ik zou voor koelen airco's gebruiken. Voordeel is dat je ook direct een back-up verwarming hebt.
pi_207198338
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zouden jullie trouwens altijd een L/W combineren met een L/L voor de koeling? Of voor de bovenverdieping gewoon fancoils hangen?
L/L koeling omdat deze ook de vocht uit je huis halen. Ik zou uberhaupt altijd voor L/L koeling kiezen, zelfs met een W/W warmtepomp. De warmte kan je in de grond terugstoppen met een PVT paneel in de zomer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207198365
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dus Sww en vloerverwarming op de L/W en de bovenverdieping op multisplits?

Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
vloerverwarming is optioneel, geen must.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207198503
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
vloerverwarming is optioneel, geen must.
Maar wel veel comfortabeler en je bouwt thermische massa op.
Ik heb enorme raampartijen dus koudeval is wel een ding. Uit efficiency zat ik te denken om alles met 1 warmtepomp te doen maar misschien is splitten wel een goede optie idd.

Koele lucht van boven kan ik dan middels de wtw ook verspreiden naar de beneden verdieping. Vind die units altijd zo lelijk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207199250
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dus Sww en vloerverwarming op de L/W en de bovenverdieping op multisplits?

Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
Waarom moet de trap verbouwd worden ?
Wij hebben 2 25mm uponor leidingen door het plafond laten boren vanaf de cv ketel (waar straks de warmtepomp komt), daarmee worden 5 groepen op zolder bediend

Er komen denk ik nog wel l/l airco's bij voor de koeling, omdat er veel ramen zitten op zuid.
pi_207199498
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dus Sww en vloerverwarming op de L/W en de bovenverdieping op multisplits?

Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
Je kan bij het aanleggen van vloerverwarming toch ruimte vrijlaten voor een aanpassing aan de trap?

Duidelijke foto's maken (met wat duimstokken / meetlinten erbij) en je zit altijd safe.
pi_207199503
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:20 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Waarom moet de trap verbouwd worden ?
Wij hebben 2 25mm uponor leidingen door het plafond laten boren vanaf de cv ketel (waar straks de warmtepomp komt), daarmee worden 5 groepen op zolder bediend

Er komen denk ik nog wel l/l airco's bij voor de koeling, omdat er veel ramen zitten op zuid.
Omdat zelfs droogbouw 2 cm dikte vereist en als ik dat op de huidige vloer leg dan komt de trap niet meer uit.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207199516
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan bij het aanleggen van vloerverwarming toch ruimte vrijlaten voor een aanpassing aan de trap?
Moeten alle treden omhoog. Als je een ongelijke tred maakt dan leidt dat tot gevaarlijk situaties.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207199530
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Moeten alle treden omhoog. Als je een ongelijke tred maakt dan leidt dat tot gevaarlijk situaties.
Het kan wel interessant zijn idd :+

Naja, ik heb sowieso geen vloerverwarming hier, doe alles met Jaga convectoren, ook boven.
pi_207199583
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Omdat zelfs droogbouw 2 cm dikte vereist en als ik dat op de huidige vloer leg dan komt de trap niet meer uit.
Ach ok bij ons is ie gefreesd in de dekvloer. Was wel poreus dus de frezer zat wat te miepen maar uiteindelijk ligt alles erin.
pi_207199698
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:49 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ach ok bij ons is ie gefreesd in de dekvloer. Was wel poreus dus de frezer zat wat te miepen maar uiteindelijk ligt alles erin.
Ja ik heb boven een broodjesvloer en laminaat, geen ruimte om te frezen gok ik.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207199849
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:39 schreef Lospedrosa het volgende:
En ik weet niet hoe je de monteur benadert? Maar hij heeft een degelijk product neergehangen met ws niet al te hoge marge, die doet wat die moet doen en volgens bestek van de aannemer.
Hem aanvallen “van dit is niet goed” werkt zwaar averechts. Beter benader je het anders, wat sympathieker, daarmee kom je altijd verder.
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @Doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.

De overheid heeft zelfs rekentools beschikbaar gesteld zodat berekend kan worden of een bepaalde plek wel voldoet. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarom ook op zoek naar de onderbouwing van die specifieke plek. Die zal er hoogstwaarschijnlijk niet zijn gezien de reactie van de installateur.
pi_207201073
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 14:08 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @:doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.

De overheid heeft zelfs rekentools beschikbaar gesteld zodat berekend kan worden of een bepaalde plek wel voldoet. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarom ook op zoek naar de onderbouwing van die specifieke plek. Die zal er hoogstwaarschijnlijk niet zijn gezien de reactie van de installateur.
Uiteindelijk blijft het lastig.

Een warmtepomp die aan 40dB voldoet, kan op een mistige dag met veel defrosts daar wel dik boven komen.
En een plat dak of een muursteun kan ook trillingen doorgeven en als een versterker werken.
Dat laatste heb ik hier meegemaakt, ik kon hem op sommige plekken niet horen maar in de tuin van de buren klonk het als een aggregaat en dat was puur de muur die het geluid doorgaf.

Eenmaal op een eigen sokkel hoor ik hem niet meer boven het bladergeruis uit en binnen sowieso niet.
pi_207201518
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 15:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk blijft het lastig.

Een warmtepomp die aan 40dB voldoet, kan op een mistige dag met veel defrosts daar wel dik boven komen.
En een plat dak of een muursteun kan ook trillingen doorgeven en als een versterker werken.
Dat laatste heb ik hier meegemaakt, ik kon hem op sommige plekken niet horen maar in de tuin van de buren klonk het als een aggregaat en dat was puur de muur die het geluid doorgaf.

Eenmaal op een eigen sokkel hoor ik hem niet meer boven het bladergeruis uit en binnen sowieso niet.
Klopt, daarom moet je op een muurbeugel ook altijd trillingsdempers toepassen tussen de beugel en de warmtepomp en is het verstandig om daarnaast tussen de muur en de beugel ook nog een stuk rubber te plaatsen. Daarmee los je de resonantieproblemen op.

Een plek die aan de 40dB voldoet zal trouwens op een mistige dag met veel defrosts daar niet boven komen. Voor geluidsberekeningen worden meetdata op basis van vol vermogen (100% compressor en ventilator) gebruikt. Veel fabrikanten hebben whitepapers voor geluid opgesteld met inputdata, daar kan mee gerekend worden. Op Tweakers staan wel linkjes naar de papieren van veel fabrikanten, standaard zitten de meesten rond de 60dB bij de bron.

Een ijsplaat als gevolg van veel defrosts kan wel veel geluid doorgeven. Hier hoor ik hem nu ook niet draaien terwijl ie hierboven op een houten dak (dus boven verblijfsruimte) staat te draaien. Vorige week na veel defrosts hoorden we hem op een gegeven moment wel. Toen lag ie ook vast vanwege de hoeveelheid ijs die er omheen lag en werkten de trillingsdempers dus minder goed.
pi_207201875
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 15:46 schreef ArnosL het volgende:
Klopt, daarom moet je op een muurbeugel ook altijd trillingsdempers toepassen tussen de beugel en de warmtepomp en is het verstandig om daarnaast tussen de muur en de beugel ook nog een stuk rubber te plaatsen. Daarmee los je de resonantieproblemen op.
uit de praktijk is dat niet altijd zo. Uiteindelijk is het verplaatsen van mijn buitenunit de enige oplossing geweest.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207202190
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
uit de praktijk is dat niet altijd zo. Uiteindelijk is het verplaatsen van mijn buitenunit de enige oplossing geweest.
Vanwege resonantie op een muurbeugel?
pi_207202336
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:27 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Vanwege resonantie op een muurbeugel?
ja, het servies rinkelde in de keukenkastjes bij mijn buren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207202510
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:27 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Vanwege resonantie op een muurbeugel?
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.

Uiteindelijk was op een eigen fundering de oplossing. Direct op de tegels met rubber voeten had wss ook gewerkt maar wilde het wel wat netjes en zo (op deze hoogte) hoefde er ook geen kabel of buis aangepast te worden. Uiteindelijk staat hij nu op de plek waar hij eerst hing, zelfde hoogte, zelfde afstand maar niet meer aan de muur.
pi_207203138
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.

Uiteindelijk was op een eigen fundering de oplossing. Direct op de tegels met rubber voeten had wss ook gewerkt maar wilde het wel wat netjes en zo (op deze hoogte) hoefde er ook geen kabel of buis aangepast te worden. Uiteindelijk staat hij nu op de plek waar hij eerst hing, zelfde hoogte, zelfde afstand maar niet meer aan de muur.
dat was bij mij ook de oplossing. Op de grond zetten, ik heb hem gewoon op de tuintegels staan en dat werkt prima.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207204683
Hij hangt hier aan de buitenmuur op beugels en trildempers. Maar nog nooit gehoord binnen. De buren wonen te ver weg.
Tis wel een stevige spouwmuur en geen ruimte die eraan grenst waar we leven.
Vakman pur sang
pi_207204792
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 14:08 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @:doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.

De overheid heeft zelfs rekentools beschikbaar gesteld zodat berekend kan worden of een bepaalde plek wel voldoet. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarom ook op zoek naar de onderbouwing van die specifieke plek. Die zal er hoogstwaarschijnlijk niet zijn gezien de reactie van de installateur.
Wie zegt dat het niet voldoet?
Vakman pur sang
pi_207204865
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Hij hangt hier aan de buitenmuur op beugels en trildempers. Maar nog nooit gehoord binnen. De buren wonen te ver weg.
Tis wel een stevige spouwmuur en geen ruimte die eraan grenst waar we leven.
M'n installateur hangt ook tientallen warmtepompen en airco's op met die beugels, vaak ook op platte daken.
Meestal gaat dat ook prima.

Mijn warmtepomp dacht er anders over.

M'n garage heeft een spouwmuur en kruipruimte met vloerisolatie, dus dat kon ook minder. Het is geen bouwval.

Overigens blijf ik van mening dat overlast van warmtepompen in 99% van de gevallen op te lossen is maar soms moet je daar net even een stapje extra voor zetten. En als het geluid bij de buren vandaan komt, kan dat lastig zijn.

Ik wilde mijn buren niet tot overlast zijn, dus heb ik gedaan wat ik kon.
pi_207204993
Mijn WP heeft problemen zo nu en dan. Communicatie storing buitenunit.

Nou had ik zelf al gedacht, door analyse dit kunnen een paar dingen zijn.
- EMC verstoring->afgeschermde kabel gebruiken comm buiten.
- Probleem te weinig koudemiddel buiten

Maar ding zat nog vol in de garantie, dus monteur fabrikant erbij, ik dacht mooi die lost het op:

Antwoord:
Je moet de kabel vervangen en als het dan terugkomt de koudemiddelhoeveelheid checken.

Joh. :')
Vakman pur sang
pi_207205982


[ Bericht 100% gewijzigd door Lospedrosa op 23-12-2022 21:29:56 ]
Vakman pur sang
pi_207209306
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ja, het servies rinkelde in de keukenkastjes bij mijn buren.
Dan is het best heftig, nog nooit zo ernstig gehoord. Heb je zo'n zware unit dat het alsnog door dreunde?

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.

Uiteindelijk was op een eigen fundering de oplossing. Direct op de tegels met rubber voeten had wss ook gewerkt maar wilde het wel wat netjes en zo (op deze hoogte) hoefde er ook geen kabel of buis aangepast te worden. Uiteindelijk staat hij nu op de plek waar hij eerst hing, zelfde hoogte, zelfde afstand maar niet meer aan de muur.
Klopt, best een ding. Als het ff kan zou ik persoonlijk daarom sowieso geen muurbeugels nemen en hem los op de grond zetten. Scheelt sowieso in de resonantie.

quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 20:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wie zegt dat het niet voldoet?
Daar lijkt het op als ik het verhaal zo lees. De installateur lijkt ook geen zin te hebben om moeite te doen het probleem op te lossen.
pi_207403943
Ik parkeer de problemen met de buitenunits maar even, geen energie om me daar nu mee bezig te houden.

Maar…
Kunnen jullie meedenken over de bijbehorende boiler? We ervaren behoorlijk wat geluidsoverlast van de binnenunit, gelukkig niet in de woonkamer, maar wel op de bovenverdieping (en ook in de gang beneden, maar daar verblijf ik niet vaak ;)). Dus nu zijn we aan het uitvogelen wanneer de boiler mag/moet opwarmen.

Niet in de nacht, zoveel is inmiddels duidelijk. Bij oplevering stond hij op 55 ingesteld en bijwarmen bij volgens mij 2 of 3 graden verlies en dat betekende in de praktijk dat hij tig keer per dag en nacht aan het verwarmen (en dus joelen, sissen en dreunen)was. Dat zo snel weer bijwarmen heb ik de nek omgedraaid, maar wat dan nu? Het is een Mitsubishi van 200 liter geïntegreerd in de binnenunit.

We gebruiken buiten het douchen om over het algemeen geen warm water en toch verliest hij rustig meer dan 10 graden in nog geen 24 uur.
Gisteren had ik ‘m tussen de middag laten opwarmen tot 53 graden en halverwege vanochtend was hij naar 41 graden afgekoeld en toen had er dus vanwege vakantie nog niemand gedouched.
Op werkdagen gaat mijn man direct na het opstaan douchen om 5.30 of 6.30 en dan heeft hij graag warm water, hij is wel een snelle doucher dus heel veel warm water heeft hij dan niet nodig. Ik douche veel later op de ochtend en nadat ik om een uur of 9 opgestaan ben mag de binnenunit wat mij betreft herrie maken want beneden hoor ik ‘m niet.
We kunnen ‘m dus op werkdagen vanwege het geluid niet zo instellen dat hij een uur voordat mijn man opstaat het water gaat verwarmen, dat zou wel het meest energiezuinig zijn. Ik heb nu bedacht dat de boiler elke dag om 21 uur in de avond moet opwarmen zodat hij klaar is met geluid maken als ik naar bed ga. Maar tot welke temperatuur dan? En wanneer moet hij dan weer bijwarmen? En als ik een keer ‘s avonds in bad wil, wat dan? Ik kom er even niet zo goed uit, wat zijn jullie inzichten?
pi_207404069
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 12:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik parkeer de problemen met de buitenunits maar even, geen energie om me daar nu mee bezig te houden.

Maar…
Kunnen jullie meedenken over de bijbehorende boiler? We ervaren behoorlijk wat geluidsoverlast van de binnenunit, gelukkig niet in de woonkamer, maar wel op de bovenverdieping (en ook in de gang beneden, maar daar verblijf ik niet vaak ;)). Dus nu zijn we aan het uitvogelen wanneer de boiler mag/moet opwarmen.

Niet in de nacht, zoveel is inmiddels duidelijk. Bij oplevering stond hij op 55 ingesteld en bijwarmen bij volgens mij 2 of 3 graden verlies en dat betekende in de praktijk dat hij tig keer per dag en nacht aan het verwarmen (en dus joelen, sissen en dreunen)was. Dat zo snel weer bijwarmen heb ik de nek omgedraaid, maar wat dan nu? Het is een Mitsubishi van 200 liter geïntegreerd in de binnenunit.

We gebruiken buiten het douchen om over het algemeen geen warm water en toch verliest hij rustig meer dan 10 graden in nog geen 24 uur.
Gisteren had ik ‘m tussen de middag laten opwarmen tot 53 graden en halverwege vanochtend was hij naar 41 graden afgekoeld en toen had er dus vanwege vakantie nog niemand gedouched.
Op werkdagen gaat mijn man direct na het opstaan douchen om 5.30 of 6.30 en dan heeft hij graag warm water, hij is wel een snelle doucher dus heel veel warm water heeft hij dan niet nodig. Ik douche veel later op de ochtend en nadat ik om een uur of 9 opgestaan ben mag de binnenunit wat mij betreft herrie maken want beneden hoor ik ‘m niet.
We kunnen ‘m dus op werkdagen vanwege het geluid niet zo instellen dat hij een uur voordat mijn man opstaat het water gaat verwarmen, dat zou wel het meest energiezuinig zijn. Ik heb nu bedacht dat de boiler elke dag om 21 uur in de avond moet opwarmen zodat hij klaar is met geluid maken als ik naar bed ga. Maar tot welke temperatuur dan? En wanneer moet hij dan weer bijwarmen? En als ik een keer ‘s avonds in bad wil, wat dan? Ik kom er even niet zo goed uit, wat zijn jullie inzichten?
Als je zoveel last heb van geluid kan je wellicht beter overstappen naar een elektrische boiler.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 13:26:22 #32
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207404590
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 12:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik parkeer de problemen met de buitenunits maar even, geen energie om me daar nu mee bezig te houden.

Maar…
Kunnen jullie meedenken over de bijbehorende boiler? We ervaren behoorlijk wat geluidsoverlast van de binnenunit, gelukkig niet in de woonkamer, maar wel op de bovenverdieping (en ook in de gang beneden, maar daar verblijf ik niet vaak ;)). Dus nu zijn we aan het uitvogelen wanneer de boiler mag/moet opwarmen.

Niet in de nacht, zoveel is inmiddels duidelijk. Bij oplevering stond hij op 55 ingesteld en bijwarmen bij volgens mij 2 of 3 graden verlies en dat betekende in de praktijk dat hij tig keer per dag en nacht aan het verwarmen (en dus joelen, sissen en dreunen)was. Dat zo snel weer bijwarmen heb ik de nek omgedraaid, maar wat dan nu? Het is een Mitsubishi van 200 liter geïntegreerd in de binnenunit.

We gebruiken buiten het douchen om over het algemeen geen warm water en toch verliest hij rustig meer dan 10 graden in nog geen 24 uur.
Gisteren had ik ‘m tussen de middag laten opwarmen tot 53 graden en halverwege vanochtend was hij naar 41 graden afgekoeld en toen had er dus vanwege vakantie nog niemand gedouched.
Op werkdagen gaat mijn man direct na het opstaan douchen om 5.30 of 6.30 en dan heeft hij graag warm water, hij is wel een snelle doucher dus heel veel warm water heeft hij dan niet nodig. Ik douche veel later op de ochtend en nadat ik om een uur of 9 opgestaan ben mag de binnenunit wat mij betreft herrie maken want beneden hoor ik ‘m niet.
We kunnen ‘m dus op werkdagen vanwege het geluid niet zo instellen dat hij een uur voordat mijn man opstaat het water gaat verwarmen, dat zou wel het meest energiezuinig zijn. Ik heb nu bedacht dat de boiler elke dag om 21 uur in de avond moet opwarmen zodat hij klaar is met geluid maken als ik naar bed ga. Maar tot welke temperatuur dan? En wanneer moet hij dan weer bijwarmen? En als ik een keer ‘s avonds in bad wil, wat dan? Ik kom er even niet zo goed uit, wat zijn jullie inzichten?
Ik zou een geluidsdempende kast er omheen laten maken en ‘s nachts op laten warmen. Hier in de wijk veel mensen die dat gedaan hebben en er nu naast slapen op zolder. Nu is dat een bodempomp en die sist alleen. Dreunen herken ik niet. Maar wij kunnen met een open trap ook gewoon slapen ‘s nachts zonder er last van te hebben. Als je op de gang staat hoor je ‘m heel duidelijk maar in de slaapkamers geen last van.

Met 41 graden kan je ook nog gewoon 10 minuten douchen is mijn ervaring. Normale douchekop, geen regen douche ;)

Je kan ‘m dan nog bij laten verwarmen als je ‘s avonds in bad wilt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_207408255
‘s nachts laten opwarmen is geen optie, ik zoek het echt in het instellen van een programma. We hebben geen regendouche, goed om te weten dat we dan met 41 graden zo’n 10 minuten hebben, dan zou 40 graden ook nog zeker genoeg moeten zijn voor de korte douchebeurt van mijn man.

Ik denk dat ik dan voor de werkdagen de boiler de avond ervoor moet laten opwarmen naar 44 graden zodat mijn man ‘s ochtends vroeg nog 40 graden heeft en ‘m dan in de ochtend nadat ik opgestaan ben nog een keer naar 42 voor mijn douchebeurt. En dan op de andere dagen in de ochtend na het opstaan laten opwarmen tot 44 graden zodat we beiden kunnen douchen. Zoiets ga ik maar proberen, zodra ik uitgevogeld heb hoe het instellen van programma’s werkt.
pi_207408371
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 19:31 schreef Doedezemaar het volgende:
‘s nachts laten opwarmen is geen optie, ik zoek het echt in het instellen van een programma. We hebben geen regendouche, goed om te weten dat we dan met 41 graden zo’n 10 minuten hebben, dan zou 40 graden ook nog zeker genoeg moeten zijn voor de korte douchebeurt van mijn man.

Ik denk dat ik dan voor de werkdagen de boiler de avond ervoor moet laten opwarmen naar 44 graden zodat mijn man ‘s ochtends vroeg nog 40 graden heeft en ‘m dan in de ochtend nadat ik opgestaan ben nog een keer naar 42 voor mijn douchebeurt. En dan op de andere dagen in de ochtend na het opstaan laten opwarmen tot 44 graden zodat we beiden kunnen douchen. Zoiets ga ik maar proberen, zodra ik uitgevogeld heb hoe het instellen van programma’s werkt.
1 tip.
Onder de boiler zit een afsluiter, misschien wel 2 maar sowieso een inlaatcombinatie.
Zet die eens dicht, en kijk kan over de dag hoeveel warmte die verliest?
De Mitsubishi boilers zijn erg goed geïsoleerd en zullen zeker niet meer dan 3K per dag afkoelen.

Er is een warmwater programma aanwezig, die je op eco en comfort kunt zetten. De eco T op bv 44C, en de comfort op 56C
Dan stel je in. Van 21:00 tot 23:00 comfort, eco, van 10:00 tot 12:00 comfort.
Dan zal de boiler alleen op die tijdstippen opwarmen als je normaal water verbruikt.


Zie de specs van een los vat.
https://www.123klimaatsho(...)tblad-HTWBOI-200.pdf
Verlies 46W, dat is relatief weinig.

Verder stel je enorme vragen en heb je nooit de moeite genomen om een foto te posten van de opstelling of het exacte type.

Ik verdenk je er zelfs van dat je zit te trollen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Lospedrosa op 03-01-2023 19:48:31 ]
Vakman pur sang
pi_207408771
Pardon?
Speciaal voor jou nog een keer:
EHST 20D-VM2D incl 200 liter boiler
PUHZ-SW75 YAA.


Volgens de monteur die hier is geweest was 1 graad verlies per dag normaal en hij wist zeker dat we dan wel verder ook nog warm water zouden gebruiken :N uiteindelijk kreeg ik via de e-mail als reactie van iemand anders van het installatiebedrijf: “ Daarnaast heb ik nog geïnformeerd wat betreft het afkoelen van de boiler:
Een boiler kan fluctueren in temperatuur met verschillen tussen de 5 en 10 graden.
Dit betekent dat de boiler s’ nachts 5 á 10 graden kan afkoelen, ook al gebruiken jullie geen warm water”. Lekker tegenstrijdige info dus.
pi_207408891
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 20:05 schreef Doedezemaar het volgende:
Pardon?
Speciaal voor jou nog een keer:
EHST 20D-VM2D incl 200 liter boiler
PUHZ-SW75 YAA.


Volgens de monteur die hier is geweest was 1 graad verlies per dag normaal en hij wist zeker dat we dan wel verder ook nog warm water zouden gebruiken :N uiteindelijk kreeg ik via de e-mail als reactie van iemand anders van het installatiebedrijf: “ Daarnaast heb ik nog geïnformeerd wat betreft het afkoelen van de boiler:
Een boiler kan fluctueren in temperatuur met verschillen tussen de 5 en 10 graden.
Dit betekent dat de boiler s’ nachts 5 á 10 graden kan afkoelen, ook al gebruiken jullie geen warm water”. Lekker tegenstrijdige info dus.
Nou iig heb je een klasse A merk, een van de meest stille en betere units op de markt.
Dat van een graad afkoeling zal ongeveer kloppen.
Dat 2e verhaal gaat over gelaagdheid in de boiler.
Er zal een temperatuur verschuiving plaatsvinden in de boiler waarbij bovenin de hoogste temperatuur gaat zitten en onderin de laagste.

Ik denk ook dat er tussentijds warmwater getapt wordt, vandaar dat ik zeg, zet die warmwater kraan bij de boiler eens dicht (google anders even inlaatcombinatie, daar zie je hoe je die dichtzet)

wat vaak ongemerkt gebeurd is dat eenhendel kranen niet helemaal op koud staan, en dan dus warmwater toch meeloopt, dus koud water de boiler in komt.

verder hoe staat je eco en comfort warmwater temperatuur?
Vakman pur sang
pi_207408921
Maar nogmaals je binnendeel moet je nauwlijks kunnen horen, enkel het ruizen van koudemiddel, maar das heel zachtjes. Check eens die leiding op de bochten door ze voorzichtig open te snijden (de isolatie) misschien hebben die knooiers er een knik in zitten, dan hoor je veeel meer.

2 kan er nog lucht in de installatie zitten? Staat de automatische ontluchter goed open, zitten er ontluchters bovenop de cv leidingen?
Vakman pur sang
pi_207410705
De eenhendelkranen staan altijd volledig naar rechts en ook ‘s nachts als er geen kranen gebruikt worden verliest de boiler zo een paar graden.
Ik snap ook wel dat een installateur zegt: die warmte kan op 2 manieren verdwijnen: of het vloerverwarmingssysteem in of er wordt sww gebruikt, maar dat laatste is niet het geval en het eerste is volgens hem ook niet aan de hand.
Op verzoek van het installatiebedrijf heb ik het geluid van het het sissen opgenomen, dit was volgens hen gewoon het normale geluid van het koudemiddel, maar de buurman herkent het geluid niet. Het joelen werd niet goed door de ipad opgepikt dus dat kon ik ze niet laten horen.
Welke isolatie zou ik open moeten snijden? Ik kan van alle leidingen gewoon zien hoe ze lopen.
De rest van je verhaal is me (nu) te technisch, ik heb op dag 2 ofzo de boel van comfort naar eco gezet, ik heb geen idee wat daar verder achter zit, ik ben ook maar een simpele gebruiker.

Ik heb nu ook geen energie om me er verder in te verdiepen, ik wil voor nu voorlopig iets werkbaars bedenken waarbij we bij onze douchebeurten genoeg warm water hebben zonder dat de boiler verwarmt terwijl ik in bed lig en dat ook nog een beetje energiezuinig is. Eventuele andere dingen komen over een paar weken aan de beurt.
pi_207410945
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:32 schreef Doedezemaar het volgende:
De eenhendelkranen staan altijd volledig naar rechts en ook ‘s nachts als er geen kranen gebruikt worden verliest de boiler zo een paar graden.
Ik snap ook wel dat een installateur zegt: die warmte kan op 2 manieren verdwijnen: of het vloerverwarmingssysteem in of er wordt sww gebruikt, maar dat laatste is niet het geval en het eerste is volgens hem ook niet aan de hand.
Op verzoek van het installatiebedrijf heb ik het geluid van het het sissen opgenomen, dit was volgens hen gewoon het normale geluid van het koudemiddel, maar de buurman herkent het geluid niet. Het joelen werd niet goed door de ipad opgepikt dus dat kon ik ze niet laten horen.
Welke isolatie zou ik open moeten snijden? Ik kan van alle leidingen gewoon zien hoe ze lopen.
De rest van je verhaal is me (nu) te technisch, ik heb op dag 2 ofzo de boel van comfort naar eco gezet, ik heb geen idee wat daar verder achter zit, ik ben ook maar een simpele gebruiker.

Ik heb nu ook geen energie om me er verder in te verdiepen, ik wil voor nu voorlopig iets werkbaars bedenken waarbij we bij onze douchebeurten genoeg warm water hebben zonder dat de boiler verwarmt terwijl ik in bed lig en dat ook nog een beetje energiezuinig is. Eventuele andere dingen komen over een paar weken aan de beurt.
Is er nog een man in huis?
Vakman pur sang
pi_207411297
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Is er nog een man in huis?
Ja, maar ik ben het technische vernuft hier in huis, of doelde je daar niet op?
pi_207411485
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:52 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, maar ik ben het technische vernuft hier in huis, of doelde je daar niet op?
Ja maar net was je niet technisch?
Misschien een vader, oom of buurman met rechter handen?
Of een vrouw, dat kan ook natuurlijk.
Dit is zo op te lossen.
Vakman pur sang
pi_207411697
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja maar net was je niet technisch?
Misschien een vader, oom of buurman met rechter handen?
Of een vrouw, dat kan ook natuurlijk.
Dit is zo op te lossen.
Ik los dergelijke dingen in huis altijd op, maar nu even niet. Ik ben niet technisch, maar ik verdiep me er wel dusdanig in dat ik wat dingen zelf kan instellen. Verder niemand in de buurt. Ik parkeer het grote geheel even voor een paar weken en probeer nu even tijdelijk iets werkbaars te regelen voor het douchewater.
  Moderator dinsdag 3 januari 2023 @ 22:21:37 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207412056
Niet het om het één of ander, maar het commentaar wat er word gegeven op @Doedezemaar, op deze onvriendelijke, rellende en trollende manier kan niet de bedoeling zijn in K&W en H.

Het mag allemaal wel wat vriendelijker hoor in 2023 ! :S___D

@Lospedrosa
pi_207412204
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 22:21 schreef Vonkenboer het volgende:
[modbreak]

Niet het om het één of ander, maar het commentaar wat er word gegeven op @:Doedezemaar, op deze onvriendelijke, rellende en trollende manier kan niet de bedoeling zijn in K&W en H.

Het mag allemaal wel wat vriendelijker hoor in 2023 ! :S___D

@:Lospedrosa
[/modbreak]
Ah joh doe even normaal, ik probeer toch te helpen?
Vakman pur sang
pi_207412299
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 22:07 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik los dergelijke dingen in huis altijd op, maar nu even niet. Ik ben niet technisch, maar ik verdiep me er wel dusdanig in dat ik wat dingen zelf kan instellen. Verder niemand in de buurt. Ik parkeer het grote geheel even voor een paar weken en probeer nu even tijdelijk iets werkbaars te regelen voor het douchewater.
Er zijn een paar dingen die gecheckt kunnen worden. Als je vragen hebt als je er aan toe bent dan zal ik e.a. deze beantwoorden.
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 3 januari 2023 @ 22:51:15 #46
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207412811
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 21:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Is er nog een man in huis?
Hoezo seksistisch :X -O-
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_207412897
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 22:51 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hoezo seksistisch :X -O-
Hallo houden jullie ff op? Of heb je nog wel antwoorden op het probleem?
Ik werk nu 23 jaar in de service en heb nog nooit een vrouw gezien in de F-gassen/service techniek, dus zo gek is dat niet.

Overigens wel in de ketels, zoals bij Breman en Geas waren daar trajecten voor met goede interne opleidingen.
Ook als projectmanager, tekenaar, calculator en adviseur.
Maar nog nooit een in de warmtepompen. Maar goed dat kunnen de meeste mannen ook niet :P
Vakman pur sang
pi_207470362
Uit een ander draadje waar de discussie off-topic ging:

quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Die berekening vat ik niet: 1250 kuub is de hoeveelheid energie; hoe vertaal je dat naar kW vermogen zonder het aantal draaiuren?
1250 kuub gas is geen hoeveelheid energie, maar een hoeveelheid brandstof.

Die hoeveelheid brandstof levert bij verbranding met een gemiddelde cv-installatie ongeveer 10.000 kWh thermische energie af aan de woning. (ja, de werkelijke energie-inhoud. is 9,7kWh/m3, maar aangezien bij cv-installaties zelden veel tijd besteed wordt aan goed inregelen en optimaal afstellen, wordt niet alle energie nuttig gebruikt).

Uit ervaringen van Koevlaas en andere warmtepomp gebruikers blijkt dat een warmtepomp op jaarbasis ongeveer 1650 vollast-uren kent.
Vandaar de "koevlaas formule" van m3 gas*8/1650 = benodigde vermogen warmtepomp.
De persoon die de nickname Koevlaas gebruikt is al vele jaren warmtepomp-installateur en zijn simpele formule komt in veel gevallen aardig overeen met veel ingewikkelder warmteverliesberekeningen.

Voeg je aan de getallen toe dat een warmtepomp bij fatsoenlijke installatie en afstelling minimaal een COP4 moet halen, dan kun je het energieverbruik van de warmtepomp schatten als "m3 gas maal twee = kWh elektriciteit voor de warmtepomp". Uiteraard kloppen de formules alléén als er geen extra isolerende maatregelen worden getroffen.
pi_207471108
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:09 schreef Ivo1985 het volgende:

Voeg je aan de getallen toe dat een warmtepomp bij fatsoenlijke installatie en afstelling minimaal een COP4 moet halen, dan kun je het energieverbruik van de warmtepomp schatten als "m3 gas maal twee = kWh elektriciteit voor de warmtepomp". Uiteraard kloppen de formules alléén als er geen extra isolerende maatregelen worden getroffen.
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:
- Een COP van 4 met een L/W warmtepomp heel erg optimistisch is
- de legionella run heel veel stroom vreet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207471324
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:
- Een COP van 4 met een L/W warmtepomp heel erg optimistisch is
- de legionella run heel veel stroom vreet
De legionella run heb ik uit staan, heb het warm water vat op 55 graden en boven de ~48 graden overleeft legionella niet, is de opvatting.

Een sCOP van 4 kan wat optimistisch zijn als het "retrofit" is, 3,5 moet altijd wel lukken.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je oude of moderne vloerverwarming hebt, radiatoren of LTV-convectoren.
Hier kom ik gemiddeld op een sCOP van zo'n 3,7 uit over de de afgelopen 4 jaar en dat is prima.
Jaarverbruik van de warmtepomp is gemiddeld 3.150kWh stroom waar voorheen 1.450m3 aardgas werd verstookt in deze woning.

Ik dacht dat het stroomverbruik hoger was maar het blijkt dat m'n S0 meter wel eens wat vreemde fantoompiekjes krijgt (kabel niet goed afgeschermd?) waardoor Domoticz ~10% te hoog zit. Als ik het handmatig aflees van m'n 3-fase Hager stroommeter kom ik op 3.150kWh per jaar.

Gasverbruik in kWh x 2,2 gebruik ik meestal als formule en tot nu toe komt dat voor de mensen die ik een warmtepomp heb "aangesmeerd" redelijk goed uit.

Uiteraard blijven het "vuistregels". Je kan niet een hele installatie baseren op die formules maar ze kunnen wel een indicatie geven van de juistheid van een offerte.

Krijg je een offerte voor een 14 of een 4kW warmtepomp terwijl Koevlaas op 7,4 uitkomt dan is er wel reden om even te gaan kijken waar het misgaat.





[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2023 16:20:47 ]
pi_207471924
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:
- Een COP van 4 met een L/W warmtepomp heel erg optimistisch is
- de legionella run heel veel stroom vreet
Wat ik vrees is dat veel WP prima zijn berekend tot -5C en bij de flinke afname van vermogen bij koude temperaturen en bijhorende maximale warmtelast, bij koevlaas formule te krap in vermogen zijn berekend.

Opzich zou je een warmtelast moeten weten bij -10C of zelfs -15C en dan het passende vermogen erbij pakken.
Let wel, een WP van bv 8kw (nominaal) heeft bij -10C nog een 5,5/6 kw over.

Daarbij letten op genoeg buffer of een sterk terugmodulerende warmtepomp
Vakman pur sang
pi_207472136
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 16:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat ik vrees is dat veel WP prima zijn berekend tot -5C en bij de flinke afname van vermogen bij koude temperaturen en bijhorende maximale warmtelast, bij koevlaas formule te krap in vermogen zijn berekend.

Opzich zou je een warmtelast moeten weten bij -10C of zelfs -15C en dan het passende vermogen erbij pakken.
Let wel, een WP van bv 8kw (nominaal) heeft bij -10C nog een 5,5/6 kw over.

Daarbij letten op genoeg buffer of een sterk terugmodulerende warmtepomp
Als je ziet hoe vaak het -10 is in Nederland dan is het toepassen van elektrische elementen voor die uitzonderingen niet zo'n probleem, lijkt me.

Dan heb je al snel 2, 3, 4, 6 of zelfs 9kW extra, afhankelijk van hoe je het uitvoert.

Om een idee te geven: sinds m'n warmtepomp in 2018 is geplaats is de koudst gemeten temperatuur hier -11 graden Celcius en dat was 's nachts en toen sliep ik.

Stiekem hoop ik al jaren op een Elfstedentocht zodat m'n WP eindelijk eens kan laten zien wat hij kan :P
  zondag 8 januari 2023 @ 17:06:26 #53
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207472263
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou een buitenunit van een warmtepomp bij voorkeur nooit op een dak zetten of aan een muur hangen.
Mooi direct op beton of tegels, paar rubbervoeten eronder.

Geen kans dat de trillingen van de compressor doorgegeven worden aan je woning.
[..]
Dan kom je op ruwweg een (1.250 x 8) / 1.650 = 6kW warmtepomp.
7 of 8kW zal ook wel gaan als deze net zo ver kunnen terugmoduleren.

Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awr

Deze is pas medio 2023 beschikbaar, dan ga ik eens bekijken of dit iets voor ons.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207472318
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:06 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awr

Deze is pas medio 2023 beschikbaar, dan ga ik eens bekijken of dit iets voor ons.
Ok, het is er iig speciaal voor ontworpen dus er zal vast meer aandacht aan het trilvrij maken gegeven zijn dan bij een "standaard" warmtepomp. Ben benieuwd!
pi_207472411
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je ziet hoe vaak het -10 is in Nederland dan is het toepassen van elektrische elementen voor die uitzonderingen niet zo'n probleem, lijkt me.

Dan heb je al snel 2, 3, 4, 6 of zelfs 9kW extra, afhankelijk van hoe je het uitvoert.

Om een idee te geven: sinds m'n warmtepomp in 2018 is geplaats is de koudst gemeten temperatuur hier -11 graden Celcius en dat was 's nachts en toen sliep ik.

Stiekem hoop ik al jaren op een Elfstedentocht zodat m'n WP eindelijk eens kan laten zien wat hij kan :P
Toch geeft het grote problemen mocht het eens echt goed en lang koud worden in nederland.
En let wel, met al die backup elementen gaat het netwerk ws plat in buurten.

Daar kwam ik zelf achter in de afgelopen koude week, toevallig een storing in het buitendeel, volop in de E-Heater op 10kw en mijn vrouw wassen en haarfohnen .
Toen de hoofdzekering erdoor, die man was er snel maar ze waren met man en macht bezig met zekeringen wisselen overal. :D
Vakman pur sang
  zondag 8 januari 2023 @ 17:13:33 #56
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207472416
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok, het is er iig speciaal voor ontworpen dus er zal vast meer aandacht aan het trilvrij maken gegeven zijn dan bij een "standaard" warmtepomp. Ben benieuwd!
Precies, vandaar dat ik zo geïnteresseerd ben. Het scheelt ook in leidingwerk want de binnen unit hangt er een meter onder. Als ik een buitenunit zou plaatsen dan is de afstand tussen de binnen- en buitenunit zeker 15 meter aan leidingwerk.

Dit dakmodel komt er in 2 varianten, eentje volledig met alles erin en eentje waarbij er ook een binnen unit is. Ik wil gaan voor degene met de binnen unit zodat je een lage buitenunit hebt. De ruimte in onze zolder heb ik wel voor de binnenunit want daar hangt nu de CV en er is ruimte over.

Ik ben ook wel een beetje sceptisch, maar het oogt zover beter en het is erg praktischer.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207472454
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:06 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awr

Deze is pas medio 2023 beschikbaar, dan ga ik eens bekijken of dit iets voor ons.
Geen fan van die indak oplossingen, je prima totdat er complicaties optreden en je erbij moet. Denk aan ijsvorming in het “buiten”deel enz

Je hebt ook binnendelen met de condensor binnen en een grote doorvoer naar buiten.
Of de Air Hawk oplossing
https://www.dhps.nl/producten/warmtepomp/air-hawk-208-c11a/
Vakman pur sang
  zondag 8 januari 2023 @ 17:21:24 #58
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207472563
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Geen fan van die indak oplossingen, je prima totdat er complicaties optreden en je erbij moet. Denk aan ijsvorming in het “buiten”deel enz

Je hebt ook binnendelen met de condensor binnen en een grote doorvoer naar buiten.
Of de Air Hawk oplossing
https://www.dhps.nl/producten/warmtepomp/air-hawk-208-c11a/
Die Air Hawk past toch niet op een schuindak?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207472567
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Toch geeft het grote problemen mocht het eens echt goed en lang koud worden in nederland.
En let wel, met al die backup elementen gaat het netwerk ws plat in buurten.

Daar kwam ik zelf achter in de afgelopen koude week, toevallig een storing in het buitendeel, volop in de E-Heater op 10kw en mijn vrouw wassen en haarfohnen .
Toen de hoofdzekering erdoor, die man was er snel maar ze waren met man en macht bezig met zekeringen wisselen overal. :D
Ik heb maximaal een 2kW element inzetbaar maar die staat uitgeschakeld (werkschakelaar ook op uit).

Maar kan wel door 1 draadje los te maken van 7 naar 14kW vermogen als het nodig zou zijn (wat logisch is, aangezien het een 14kW Zubadan is die beperkt is op maximaal 50% vermogen, ofwel 7kW).
Het minimale vermogen is helaas 5,1kW (of het moet heel erg koud worden) dus ik kan niet lager dan 36,4% van het maximale vermogen.

Daarover heb ik al eens een post geplaatst op Tweakers dus het is handiger om daar naar te verwijzen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/60075710#60075710

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2023 17:27:47 ]
pi_207472804
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
De legionella run heb ik uit staan, heb het warm water vat op 55 graden en boven de ~48 graden overleeft legionella niet, is de opvatting.
dat heb ik ook geprobeerd en ik heb nog nooit zoveel stroom verbruikt als toen ik dat probeerde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207472871
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 16:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat ik vrees is dat veel WP prima zijn berekend tot -5C en bij de flinke afname van vermogen bij koude temperaturen en bijhorende maximale warmtelast, bij koevlaas formule te krap in vermogen zijn berekend.

Opzich zou je een warmtelast moeten weten bij -10C of zelfs -15C en dan het passende vermogen erbij pakken.
Let wel, een WP van bv 8kw (nominaal) heeft bij -10C nog een 5,5/6 kw over.

Daarbij letten op genoeg buffer of een sterk terugmodulerende warmtepomp
wanneer was het voor het laatst -10 degC buiten in de middag? En hoeveel dagen achter elkaar was het -5 degC buiten voor het laatst?

Ik ga volgend jaar een nieuwe WP aanschaffen en ik probeer zoveel mogelijk van mijn huidige WP en ervaringen te leren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207473018
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Die Air Hawk past toch niet op een schuindak?
Waarom niet?
Vakman pur sang
pi_207473043
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wanneer was het voor het laatst -10 degC buiten in de middag? En hoeveel dagen achter elkaar was het -5 degC buiten voor het laatst?

Ik ga volgend jaar een nieuwe WP aanschaffen en ik probeer zoveel mogelijk van mijn huidige WP en ervaringen te leren.
Nou afgelopen december die koude week waren er al massaal problemen met warmtepompen en het net.

Waar we vroeger nog gerust -15C hanteerden bij berekeningen gaan we nu net doen alsof het nooit koud is.
Wanneer wil je zeker zijn van een warm huis? Juist ja als het fokking koud is.

Trouwens kan het best dat we van een warmere periode weer een koudere tijd ingaan. De 11 jaars cyclus. Je moet in de techniek en berekeningen nooit aannames doen maar berekenen op uitersten.
Vakman pur sang
pi_207473059
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:
- Een COP van 4 met een L/W warmtepomp heel erg optimistisch is
- de legionella run heel veel stroom vreet
Hoezo veel stroom vreet?

Gewoon het voorraadvat naar 55 graden brengen voor de legionella run. Dat halen de meeste warmtepompen 80% van het jaar wel zonder backup heater.

Ja, met de legionella run op 60-65 graden mbv backup heater wordt een COP van 4 idd wel optimistisch. Bij ons wordt de legionella run op een doordeweekse dag om 13.00 uur gedaan. Dus meestal op het warmst van de dag wat goed is voor de COP. En er wordt dan nog zeker 3 a 4 uur geen warm water getapt, dus is 3 uur op 50+ graden meer dan voldoende.
Zo'n gematigde legionella run in combinatie met een huis met vloerverwarming (aanvoertemp vaak lager dan 30 graden, dus sCOP hoger dan de fabrieksopgave) haal je de 4 wel.
pi_207473226
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou afgelopen december die koude week waren er al massaal problemen met warmtepompen en het net.

Waar we vroeger nog gerust -15C hanteerden bij berekeningen gaan we nu net doen alsof het nooit koud is.
Wanneer wil je zeker zijn van een warm huis? Juist ja als het fokking koud is.

Trouwens kan het best dat we van een warmere periode weer een koudere tijd ingaan. De 11 jaars cyclus. Je moet in de techniek en berekeningen nooit aannames doen maar berekenen op uitersten.
apart, want ik kan mij de winter herinneren van ik dacht 2018/2019 die ook net zo koud was en langer en toen was er volop in het nieuws dat dit de vuurdoop was en dat er nagenoeg tot geen problemen waren met warmtepompen.
In december was er nagenoeg tot niks in het nieuws over hetgeen jij schrijft in dezelfde nieuwsbronnen als in 2018/2019.

Ik had in begin dec geen problemen en moest geregeld een raampje open zetten omdat het gewoon te warm werd in huis.
Mijn WP is lager dan wat uit de koevlaas formule komt en heb niet eens overal vloerverwarming in de woonkamer. Ik gebruik voornamelijk gewone radiatoren uit de jaren 70 schat ik.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207473406
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 18:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Hoezo veel stroom vreet?

Gewoon het voorraadvat naar 55 graden brengen voor de legionella run. Dat halen de meeste warmtepompen 80% van het jaar wel zonder backup heater.

Ja, met de legionella run op 60-65 graden mbv backup heater wordt een COP van 4 idd wel optimistisch. Bij ons wordt de legionella run op een doordeweekse dag om 13.00 uur gedaan. Dus meestal op het warmst van de dag wat goed is voor de COP. En er wordt dan nog zeker 3 a 4 uur geen warm water getapt, dus is 3 uur op 50+ graden meer dan voldoende.
Zo'n gematigde legionella run in combinatie met een huis met vloerverwarming (aanvoertemp vaak lager dan 30 graden, dus sCOP hoger dan de fabrieksopgave) haal je de 4 wel.
de COP daalt nogal flink als je de temperatuur hoger maakt. 55 graden tapwater vergt minimaal 62 graden aanvoertemperatuur, maar meestal 65 graden als het al niet hoger moet zijn. Daarnaast duurt het ook langer voordat je boiler die temperatuur heeft bereikt waardoor je je huis niet kan verwarmen in die tijd. Bij een regeling die ook gebaseerd is op het verschil in kamertemperatuur en ingestelde temperatuur zoals die van mij daalt de COP nog verder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207473465
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:06 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awr

Deze is pas medio 2023 beschikbaar, dan ga ik eens bekijken of dit iets voor ons.
ik ben benieuwd hoeveel last je krijgt van de ventilator, want die geeft vaak de meeste herrie. Je kan deze unit namelijk niet even verplaatsen als je geluidsoverlast hebt zoals een buitenunit kan verplaatsen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207473882
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 18:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
apart, want ik kan mij de winter herinneren van ik dacht 2018/2019 die ook net zo koud was en langer en toen was er volop in het nieuws dat dit de vuurdoop was en dat er nagenoeg tot geen problemen waren met warmtepompen.
In december was er nagenoeg tot niks in het nieuws over hetgeen jij schrijft in dezelfde nieuwsbronnen als in 2018/2019.

Ik had in begin dec geen problemen en moest geregeld een raampje open zetten omdat het gewoon te warm werd in huis.
Mijn WP is lager dan wat uit de koevlaas formule komt en heb niet eens overal vloerverwarming in de woonkamer. Ik gebruik voornamelijk gewone radiatoren uit de jaren 70 schat ik.
Ik weet het uit eerste hand ;)
Vakman pur sang
pi_207473935
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 18:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de COP daalt nogal flink als je de temperatuur hoger maakt. 55 graden tapwater vergt minimaal 62 graden aanvoertemperatuur, maar meestal 65 graden als het al niet hoger moet zijn. Daarnaast duurt het ook langer voordat je boiler die temperatuur heeft bereikt waardoor je je huis niet kan verwarmen in die tijd. Bij een regeling die ook gebaseerd is op het verschil in kamertemperatuur en ingestelde temperatuur zoals die van mij daalt de COP nog verder.
Als zou de COP voor die laatste 5 graden van 50 naar 55 graden nog 1,5 zijn, dan is dat altijd nog 50% efficiënter dan het verwarmingselement waarmee je vervolgens van 55 naar 60 graden gaat. En die COP geldt niet voor de hele run,

Je betaalt uiteindelijk kWh, geen COP's ;)
  zondag 8 januari 2023 @ 19:17:39 #70
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207474082
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 18:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik ben benieuwd hoeveel last je krijgt van de ventilator, want die geeft vaak de meeste herrie. Je kan deze unit namelijk niet even verplaatsen als je geluidsoverlast hebt zoals een buitenunit kan verplaatsen.
Ik heb buiten ook geen keuze wat betreft plaatsing van de buitenunit. Deze kan maar op 1 plek staan, en dan staat deze tegen de muur aan waar de eet/woonkamer is. Juist op het dak is verder weg van de plekken waar wij wonen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 8 januari 2023 @ 19:19:12 #71
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207474099
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waarom niet?
Omdat ik niet snap hoe dit op een schuin rieten dak gaat passen. Dit lijkt mij gebouwd om juist op de grond te staan.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207474135
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 19:19 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Omdat ik niet snap hoe dit op een schuin rieten dak gaat passen. Dit lijkt mij gebouwd om juist op de grond te staan.
[ afbeelding ]
Oh een rieten dak kun je bijna helemaal niks mee.
Op pannen dit:


Maar ergens in de tuin is altijd beter en die air hawk is echt doodstil
Vakman pur sang
pi_207474185
Als je met 5kw toekunt is Nibe F750 een veel betere oplossing (nibe maakt al >30 jaar warmte pompen itt nefit/Bosch)
https://www.nibe.eu/nl-nl(...)028516732023665be2c4

Of bij meer warmtebehoefte zou ik toch een verticale bodembron laten boren met een w/w warmtepomp. Doodstil en beste cop van dik boven 5.
Alleen even de knip trekken, maar dan heb je ook wat.
Zo’n ding in het dak vind ik echt een goedkope knooiert oplossing.

[ Bericht 34% gewijzigd door Lospedrosa op 08-01-2023 19:37:47 ]
Vakman pur sang
pi_207474462
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 19:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als zou de COP voor die laatste 5 graden van 50 naar 55 graden nog 1,5 zijn, dan is dat altijd nog 50% efficiënter dan het verwarmingselement waarmee je vervolgens van 55 naar 60 graden gaat. En die COP geldt niet voor de hele run,

Je betaalt uiteindelijk kWh, geen COP's ;)
dat geloof ik wel, maar dat hoefde ik eerst niet omdat ik het niet zo warm stookte.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207474476
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 19:17 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Ik heb buiten ook geen keuze wat betreft plaatsing van de buitenunit. Deze kan maar op 1 plek staan, en dan staat deze tegen de muur aan waar de eet/woonkamer is. Juist op het dak is verder weg van de plekken waar wij wonen.
dan zou ik geen wp kopen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207474583
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 19:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat geloof ik wel, maar dat hoefde ik eerst niet omdat ik het niet zo warm stookte.
Hebben we het nog over de legionella run?
pi_207497550
Toch heerlijk die verschillende adviseurs voor hybride warmtepompen. De een geeft advies voor een Elma Ace 4kw terwijl de ander de 6kW variant aanraadt.
En weer een ander zegt een 8kW unit.

Hoe hebben jullie het juiste vermogen bepaald?

Als ik zelf de formule volg (m3 gas - 100m3 pp delen door 200 delen door 0,8) kom ik op 6,8 kW uit.

Gaat om hoekwoning uit 1950, dak, spouwmuur en dubbel glas. 2000m3 gas per jaar momenteel. Ketel is 6 jaar oud
pi_207497655
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 20:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hebben we het nog over de legionella run?
Jazeker. Als ik nu de temp op 55 zet ipv 40 dan is de vergoging naar 55 elke keer nodig ipv eerst toen die op 40 stond.
Alleen de wekelijkste legionella run hoeft dan niet maar elke keer naar 55 graden is vaker dan 1x per week.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207498725
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:29 schreef Den_Haag het volgende:
Toch heerlijk die verschillende adviseurs voor hybride warmtepompen. De een geeft advies voor een Elma Ace 4kw terwijl de ander de 6kW variant aanraadt.
En weer een ander zegt een 8kW unit.

Hoe hebben jullie het juiste vermogen bepaald?

Als ik zelf de formule volg (m3 gas - 100m3 pp delen door 200 delen door 0,8) kom ik op 6,8 kW uit.

Gaat om hoekwoning uit 1950, dak, spouwmuur en dubbel glas. 2000m3 gas per jaar momenteel. Ketel is 6 jaar oud
Beter is te weten wat je Max gaspiekverbruik is geweest op een hele koude dag.

Die lui met hybride zeggen maar wat (zeker Remeha) want met cv ketel als backup kom je altijd weg.
Vakman pur sang
pi_207499749
Kies een warmtepomp die sterk genoeg is voor all-electric.

Dan wordt je in de toekomst niet door een te kleine warmtepomp beperkt indien je helemaal van het gas af wilt/moet. Je moet dan alleen nog een aanvullende warmtapwatervoorziening installeren en eventueel je afgiftesysteem (of isolatie) wat verbeteren.

Zonde als je over 8 jaar een goede warmtepomp moet afschrijven omdat die te krap is om all-electric te gaan.
pi_207500038
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 17:30 schreef Ivo1985 het volgende:
Kies een warmtepomp die sterk genoeg is voor all-electric.

Dan wordt je in de toekomst niet door een te kleine warmtepomp beperkt indien je helemaal van het gas af wilt/moet. Je moet dan alleen nog een aanvullende warmtapwatervoorziening installeren en eventueel je afgiftesysteem (of isolatie) wat verbeteren.

Zonde als je over 8 jaar een goede warmtepomp moet afschrijven omdat die te krap is om all-electric te gaan.
ik hoor geregeld dat je beter iets te krap kan zitten vanwege het regelbereik. Een warmtepomp moet eigenlijk 24/7 draaien en niet stoppen.
In de enkele keer dat je het niet warm kan krijgen kan je altijd nog met elektrische kacheltjes werken die je kan kopen voor 20 euro. Die dagen zijn zo zeldzaam dat je dat dan nodig hebt dat het zonde is om daar een grote WP voor te kopen die uit en aan gaat in het voorjaar en najaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207500824
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Beter is te weten wat je Max gaspiekverbruik is geweest op een hele koude dag.

Die lui met hybride zeggen maar wat (zeker Remeha) want met cv ketel als backup kom je altijd weg.
Zal het eens in de gaten houden. Weet alleen het weekverbruik.
pi_207500842
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik hoor geregeld dat je beter iets te krap kan zitten vanwege het regelbereik. Een warmtepomp moet eigenlijk 24/7 draaien en niet stoppen.
In de enkele keer dat je het niet warm kan krijgen kan je altijd nog met elektrische kacheltjes werken die je kan kopen voor 20 euro. Die dagen zijn zo zeldzaam dat je dat dan nodig hebt dat het zonde is om daar een grote WP voor te kopen die uit en aan gaat in het voorjaar en najaar.
Je kan dan beter naar het modulatie bereik kijken. Genoeg merken/series waarbij het minimale vermogen van bijvoorbeeld de 8kW unit niet of nauwelijks hoger ligt dan van de 6kW unit. En waarbij de zwaardere unit dus ook niet of nauwelijks vaker staat te pendelen.
pi_207501145
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 18:50 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Zal het eens in de gaten houden. Weet alleen het weekverbruik.
Met je verbruiks data kun je heel nauwkeurig je exacte vermogen bepalen.
Omdat ik te lui ben om zelf te typen heb ik een voorbeeld gekopieerd:


quote:
Via de KNMI-website heb ik de gemiddelde maandtemperatuur van het naburig meetstation Cabauw opgevraagd en in de tabel opgenomen.
Daaruit heb ik met Excel onderstaande grafiek kunnen maken die het gemiddeld gasverbruik weergeeft als functie van de buitentemperatuur.
Aangezien het warmteverlies in een woning evenredig is met het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur kan door de grafiekpunten een lineaire trendlijn getrokken worden die het verband aangeeft tussen buitentemperatuur en het aantal verbruikte kuubs gas per dag. Met behulp van Excel kan hieruit de bijbehorende lijnvergelijking worden bepaald die in de grafiek is weergegeven.



Stand-alone warmtepomp
Als criterium voor de aanschaf van een warmtepomp zonder hulp van een cv-ketel geldt dat het vermogen hiervan in staat moet zijn om bij -10 graden het huis te verwarmen.
Als ik in de vergelijking Y= -0,649 X + 8,8972 voor X een waarde -10 invul, wordt de Y-waarde gelijk aan 15,4 m3 gas.
Aangezien een kubieke meter gas een verbrandingswaarde heeft van 9 kWh zou je op een dag 9 x 15,4 x 0,85 = 118 kWh nodig hebben, waarbij ik ervan uitga dat er door leiding- en HR-ketelverliezen een rendement wordt verkregen van 85%.
Deze 118 kWh is nodig over een heel etmaal. Door deze waarde te delen door 24 krijg je het gemiddeld vermogen dat nodig is om het huis bij -10 graden op temperatuur te houden.
In dit geval is dat 4,92 kW.
Hierbij moet worden opgemerkt dat de warmtepomp ook nog warm tapwater moet kunnen leveren. Uit praktische overwegingen zou ik in dit geval met een warmtepomp van 6 kW kunnen volstaan. Het komt immers niet vaak voor dat er dagen zijn met een gemiddelde buitentemperatuur van -10 graden.
Hybride warmtepomp
Bij een hybride warmtepomp zorgt de warmtepomp voor verwarming van de woning tot een buitentemperatuur van ongeveer 4 graden. Beneden deze temperatuur neemt de cv-ketel de verwarming over.
Bij 4 graden is het gemiddeld gasverbruik per dag: -0,649 x 4 + 8,8972 = 6,3 m3 gas.
Dat komt overeen met 50,4 kWh over een volledig etmaal.
Het benodigde vermogen voor de warmtepomp wordt dan 50,4/24 = 2,1 kW.
In feite is dan een warmtepomp met een vermogen van 3 kW ruim voldoende.
Opmerkingen
In de grafiek liggen de punten niet exact op één lijn. In de maanden waarbij de punten er boven liggen bleek dat de gemiddelde windsnelheid beduidend hoger was dan die in de andere maanden waardoor het huis sneller werd afgekoeld.
De zonne-instraling is in de maand april heel sterk waardoor er relatief weinig hoeft te worden verwarmd. Daarom heb ik dat punt in de grafiek niet meegenomen.
In de gemeten waarden zit ook het gasverbruik voor koken en tapwater. Uit metingen in de zomermaanden blijkt dat hiervoor circa 0,5 kuub gas per dag nodig is.
De woning is voorzien van vloerverwarming en daardoor geschikt voor toepassing van een warmtepompsysteem.
Ik heb nog geen warmtepomp aangeschaft. Mijn voorkeur gaat uit naar een PVT-systeem. Deze systemen zijn nog relatief nieuw.
Vakman pur sang
pi_207501214
Er zit in bovenstaande verhaaltje wel een fout, en dat is de aanwarmtoeslag. In het verhaal wordt gerekend met een vermogen die 24uur/dag nodig is om het warmteverlies te compenseren, je zult een aanwarmtoeslag moeten toepassen om ook tijdig te kunnen opwarmen na het verhogen van de gewenste temperatuur bv na een weekend weg.
Zeg 30%
Vakman pur sang
pi_207506454
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 19:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Er zit in bovenstaande verhaaltje wel een fout, en dat is de aanwarmtoeslag. In het verhaal wordt gerekend met een vermogen die 24uur/dag nodig is om het warmteverlies te compenseren, je zult een aanwarmtoeslag moeten toepassen om ook tijdig te kunnen opwarmen na het verhogen van de gewenste temperatuur bv na een weekend weg.
Zeg 30%
Nee joh, nergens voor nodig als je je vakantie/weekendje weg vooraf kunt programmeren (zoals bij elke warmtepomp) of de thermostaat op afstand kunt bedienen.
Gewoon je ingestelde vakantie een dag eerder laten aflopen indien je in de ochtend / begin van de middag denkt thuis te komen. Of op de dag zelf wanneer je denkt 's avonds thuis te komen.

Dan gaat de warmtepomp alvast rustig pruttelen uuuuren voordat je thuis komt en is je huis, ook zonder rekening te houden met aanwarmtoeslag, al bijna op temperatuur zodra je thuis komt.
pi_207506706
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 07:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee joh, nergens voor nodig als je je vakantie/weekendje weg vooraf kunt programmeren (zoals bij elke warmtepomp) of de thermostaat op afstand kunt bedienen.
Gewoon je ingestelde vakantie een dag eerder laten aflopen indien je in de ochtend / begin van de middag denkt thuis te komen. Of op de dag zelf wanneer je denkt 's avonds thuis te komen.

Dan gaat de warmtepomp alvast rustig pruttelen uuuuren voordat je thuis komt en is je huis, ook zonder rekening te houden met aanwarmtoeslag, al bijna op temperatuur zodra je thuis komt.
Sorry maar dan heb je het niet begrepen
Want als je exact je vermogen hebt van transmissie zal je na een weekend weg en je temp is 17C die 17C kunnen aanhouden, niet verhogen, gewoon natuurkunde.

quote:
. Het warmteverlies bestaat uit 4 onderdelen:
1. Het transmissieverlies
Het transmissieverlies is het warmteverlies dat optreedt door een temperatuurverschil dat heerst aan beide zijde van een constructie (zoals een buitenwand). Hierbij zal er thermodynamisch evenwicht optreden waarbij de ruimte met de hogere temperatuur te koelere ruimte zal opwarmen tot dat er in beide ruimtes een gelijke temperatuur zal heersen.

Voor het transmissieverlies geld:

Hoe hoger het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe groter het oppervlak (A), hoe hoger het warmteverlies (Q) zal zijn.
Hoe lager het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe lager de U-waarde (U), hoe lager het warmteverlies (Q) zal zijn.
Het transmissieverlies wordt berekend met de formule: Q = ΔT x A x U


2. Het infiltratieverlies
Het infiltratieverlies wordt veroorzaakt door ongecontroleerde luchtstromen die door kleine openingen in de constructie naar binnen dringen. Een goede manier om het infiltratieverlies van een gebouw te beperken is het bouwen met een lage qv10 factor (luchtdichtheidsfactor). Bij het bouwen met een hoge luchtdichtheidsfactor is echter nog belangrijker om goed te ventileren.


3. Het ventilatieverlies
Het ventilatieverlies wordt veroorzaakt door gecontroleerde luchtstromen die nodig zijn om een gebouw aan de minimale ventilatie eisen te laten voldoen. Door het toepassen van warmteterugwinning in de vorm van een warmtewiel of een kruisstroomwisselaar kan het ventilatieverlies van een gebouw behoorlijk beperkt blijven.


4. De opwarmtoeslag
De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.
Vakman pur sang
  woensdag 11 januari 2023 @ 09:30:23 #88
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207507475
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 08:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Sorry maar dan heb je het niet begrepen
Want als je exact je vermogen hebt van transmissie zal je na een weekend weg en je temp is 17C die 17C kunnen aanhouden, niet verhogen, gewoon natuurkunde.
[..]

Dat is alleen het geval wanneer je warmtepomp continu op maximaal vermogen moet werken om de boel op temperatuur te houden (overigens is je warmteverlies bij een lagere temperatuur ook lager, dus zal je warmtepomp nog steeds in staat zijn om de temperatuur te verhogen). Het is onzinnig om een warmtepomp gigantisch te overbemeten omdat je op de koudste dag van het jaar nog 30% overcapaciteit wil hebben.

En dan ga jij anderen vertellen er niks van begrepen te hebben _O- .
Huilen dan.
pi_207507579
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 19:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Er zit in bovenstaande verhaaltje wel een fout, en dat is de aanwarmtoeslag. In het verhaal wordt gerekend met een vermogen die 24uur/dag nodig is om het warmteverlies te compenseren, je zult een aanwarmtoeslag moeten toepassen om ook tijdig te kunnen opwarmen na het verhogen van de gewenste temperatuur bv na een weekend weg.
Zeg 30%
Tijdens een weekend weg zet je met een warmtepomp niet je thermometer omlaag (of hooguit 1 of 2 graden).
Voordeel daarvan is dat dan bijvoorbeeld met een mooi draaiende 7kW warmtepomp toe kan ipv een pendelende 9 of 10kW.

Mocht het onverhoopt toch een keer gebeuren dat de stroom uitvalt, de temperatuur 5 graden daalt in huis én het buiten -10 graden is, dan heeft een doorsnee warmtepomp wel elektrische elementen om dat op te vangen en tijdelijk 2,3,4,6 of 9kW extra vermogen in te zetten.

Een 30% te zware warmtepomp adviseren is vragen om problemen, dat gaat het grootste deel van het stookseizoen pendelen als een gek.
pi_207510085
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 08:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Sorry maar dan heb je het niet begrepen
Want als je exact je vermogen hebt van transmissie zal je na een weekend weg en je temp is 17C die 17C kunnen aanhouden, niet verhogen, gewoon natuurkunde.
[..]

Ah ja. Tuurlijk.

1: de kans is zéér klein dat het na dat weekendje weg nét die ene dag in het jaar is met extreme kou. Alle andere dagen in het jaar heb je dus sowieso al een mate van overcapaciteit.

2: Als je warmtepomp voor die ene koude dag precies berekend is op het op 21 graden houden van je woonkamer, dan is er indien de woonkamer is afgekoeld tot 17 graden na je weekend weg óók overcapaciteit, want een lagere kamertemperatuur levert minder warmteverlies op. In deze situatie zal de kamertemperatuur na verloop van tijd dus vanzelf de 21 graden naderen.

3: als je bang bent dat je na een weekendje weg net op die ene ijskoude dag in een koud huis thuis komt en je niet lang wilt wachten tot het huis is opgewarmd, dan heb je twee véél handigere opties dan een 30% te zware warmtepomp. De eerste om op die dag het elektrisch back-up element in te schakelen waardoor je 2 tot 9 kW extre vermogen uit je warmtepomp kunt toveren. Moet je ook wel tijdelijk de stooklijn verhogen.
Of optie 2 (nog simpeler) : koop voor een paar tientjes bij de bouwmarkt een elektrische kacheltje van 2 kW. Of koop er twee. Eén in de woonkamer, de andere boven op de overloop of in de slaapkamer.
Dan zit je niet 364 dagen per jaar met een te grote warmtepomp als compensatie voor het worst-case scenario na je wintersportvakantie.
pi_207511602
Als ik die formule gebruik kom ik uit op 5,3kW voor all electric.
Bij gas verbruik in de periode dat het vroor vorige maand. Was ongeveer 115m3 per week.

Dat pvt heb ik ook gezien. Interessante ontwikkeling
pi_207511960
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:42 schreef Den_Haag het volgende:
Als ik die formule gebruik kom ik uit op 5,3kW voor all electric.
Bij gas verbruik in de periode dat het vroor vorige maand. Was ongeveer 115m3 per week.

Dat pvt heb ik ook gezien. Interessante ontwikkeling
2.000m3 aardgas ga je niet opvangen met een 5,3kW warmtepomp als je echt "all-electric" wil gaan.

Een 10kW warmtepomp komt meer in de buurt.

Zie ook de Koevlaas formule die op Tweakers al jaren als vuistregel wordt toegepast: (2.000 x 8) / 1.650 = 9,7kW
pi_207513846
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:42 schreef Den_Haag het volgende:
Als ik die formule gebruik kom ik uit op 5,3kW voor all electric.
Bij gas verbruik in de periode dat het vroor vorige maand. Was ongeveer 115m3 per week.

Dat pvt heb ik ook gezien. Interessante ontwikkeling
ik zou beginnen met de ramen dicht te doen en dan je gasverbruik eens te meten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207514006
Zi
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 12:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ah ja. Tuurlijk.

1: de kans is zéér klein dat het na dat weekendje weg nét die ene dag in het jaar is met extreme kou. Alle andere dagen in het jaar heb je dus sowieso al een mate van overcapaciteit.

2: Als je warmtepomp voor die ene koude dag precies berekend is op het op 21 graden houden van je woonkamer, dan is er indien de woonkamer is afgekoeld tot 17 graden na je weekend weg óók overcapaciteit, want een lagere kamertemperatuur levert minder warmteverlies op. In deze situatie zal de kamertemperatuur na verloop van tijd dus vanzelf de 21 graden naderen.

3: als je bang bent dat je na een weekendje weg net op die ene ijskoude dag in een koud huis thuis komt en je niet lang wilt wachten tot het huis is opgewarmd, dan heb je twee véél handigere opties dan een 30% te zware warmtepomp. De eerste om op die dag het elektrisch back-up element in te schakelen waardoor je 2 tot 9 kW extre vermogen uit je warmtepomp kunt toveren. Moet je ook wel tijdelijk de stooklijn verhogen.
Of optie 2 (nog simpeler) : koop voor een paar tientjes bij de bouwmarkt een elektrische kacheltje van 2 kW. Of koop er twee. Eén in de woonkamer, de andere boven op de overloop of in de slaapkamer.
Dan zit je niet 364 dagen per jaar met een te grote warmtepomp als compensatie voor het worst-case scenario na je wintersportvakantie.
Zit jij bij de ‘bond voor te kleine warmtepompjes’ ofzo?
Vakman pur sang
  woensdag 11 januari 2023 @ 17:58:20 #95
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207514119
Zit jij bij de bond voor mensen die poep praten of zo?
Huilen dan.
pi_207514324
Ik zeg alleen dat een opwarmtoeslag een onderdeel is van de warmteverlies berekening zoals die in Vabi wordt toegepast.

Het warmteverlies bestaat uit 4 onderdelen:
1. Het transmissieverlies
Het transmissieverlies is het warmteverlies dat optreedt door een temperatuurverschil dat heerst aan beide zijde van een constructie (zoals een buitenwand). Hierbij zal er thermodynamisch evenwicht optreden waarbij de ruimte met de hogere temperatuur te koelere ruimte zal opwarmen tot dat er in beide ruimtes een gelijke temperatuur zal heersen.

Voor het transmissieverlies geld:

Hoe hoger het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe groter het oppervlak (A), hoe hoger het warmteverlies (Q) zal zijn.
Hoe lager het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe lager de U-waarde (U), hoe lager het warmteverlies (Q) zal zijn.
Het transmissieverlies wordt berekend met de formule: Q = ΔT x A x U


2. Het infiltratieverlies
Het infiltratieverlies wordt veroorzaakt door ongecontroleerde luchtstromen die door kleine openingen in de constructie naar binnen dringen. Een goede manier om het infiltratieverlies van een gebouw te beperken is het bouwen met een lage qv10 factor (luchtdichtheidsfactor). Bij het bouwen met een hoge luchtdichtheidsfactor is echter nog belangrijker om goed te ventileren.


3. Het ventilatieverlies
Het ventilatieverlies wordt veroorzaakt door gecontroleerde luchtstromen die nodig zijn om een gebouw aan de minimale ventilatie eisen te laten voldoen. Door het toepassen van warmteterugwinning in de vorm van een warmtewiel of een kruisstroomwisselaar kan het ventilatieverlies van een gebouw behoorlijk beperkt blijven.


4. De opwarmtoeslag
De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.


Je bent vrij deze weg te laten, maar je zal nooit een comfortabele installatie krijgen, of een te dure elektriciteitsrekening door bijkomen van additionele elektrische verwarming.
Ik zeg dit uit jarenlange ervaring in de techniek.
Geen enkel bedrijf of adviseur zal een installatie durven te ontwerpen zonder enige opwarmtoeslag.

Maar dit geheel ter zijde.
Vakman pur sang
pi_207514615
quote:
7s.gif Op woensdag 11 januari 2023 09:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat is alleen het geval wanneer je warmtepomp continu op maximaal vermogen moet werken om de boel op temperatuur te houden (overigens is je warmteverlies bij een lagere temperatuur ook lager, dus zal je warmtepomp nog steeds in staat zijn om de temperatuur te verhogen). Het is onzinnig om een warmtepomp gigantisch te overbemeten omdat je op de koudste dag van het jaar nog 30% overcapaciteit wil hebben.

En dan ga jij anderen vertellen er niks van begrepen te hebben _O- .
Helemaal niks 30% overbemeten, de opwarmtoeslag is een niet weg te laten element om uit te komen op een 100% exact nuttig vermogen.

Je snapt iets niet hoor. Of je wil graag elke verhoging in temperatuur graag met extra elementen doen.
Vakman pur sang
pi_207514661
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 18:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Helemaal niks 30% overbemeten, de opwarmtoeslag is een niet weg te laten element om uit te komen op een 100% exact nuttig vermogen.

Je snapt iets niet hoor. Of je wil graag elke verhoging in temperatuur graag met extra elementen doen.
Maar dan is de vraag hoeveel je wilt rekenen voor die warmte toeslag. Persoonlijk ben ik ook wel voorstander van zo weinig mogelijk vermogen, minder pendelen is comfortabeler en goedkoper. Die heel enkele dag dat de kachel het niet red kan je inderdaad met een kacheltje van twee tientjes die dag overleven.
pi_207514931
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 18:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zeg alleen dat een opwarmtoeslag een onderdeel is van de warmteverlies berekening zoals die in Vabi wordt toegepast.

....


4. De opwarmtoeslag
De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.

Je lijkt echt geen idee te hebben hoe een warmtepomp installatie gedimensioneerd wordt en spreekt daardoor jezelf dan ook tegen in de teksten hierboven.
Uitgangspunt bij een warmtepomp installatie is namelijk in beginsel dat géén significante nachtverlaging wordt toegepast, simpelweg omdat met een (Z)LTV afgiftesysteem überhaupt niet snel een kamer weer meerdere graden op te warmen is, ongeacht de warmtebron. Er is dus ook geen significante opwarmtoeslag nodig bij een (Z)LTV installatie, omdat je die bij het beoogde gebruik nooit zult aanspreken.
pi_207515071
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 18:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar dan is de vraag hoeveel je wilt rekenen voor die warmte toeslag. Persoonlijk ben ik ook wel voorstander van zo weinig mogelijk vermogen, minder pendelen is comfortabeler en goedkoper. Die heel enkele dag dat de kachel het niet red kan je inderdaad met een kacheltje van twee tientjes die dag overleven.
Overdimensioneren is uiteraard niet goed.
Moderne warmtepompen moduleren al wel een eind terug, met voldoende waterinhoud zal je de pendeltijd op de allerzachtste dagen kunnen beperken. Daarom is een water inhoud berekening ook belangrijk. Die bereken je juist voor een situatie bij +15C, je genutte vermogen dan en je minimale vermogen van je warmtepomp.
Het overschot moet je kunnen bufferen voor x tijd en dat geeft je buffergrootte. Hierover later meer.


Maar even nog de theorie:

Stel je een kubus van glas voor van 1m3. In labotoriumcondities is vastgesteld dat bij -2C het warmteverlies precies 60W is bij +15C binnen.

Je hangt nu een (exact)60W warmtebron in de kubus.
De ruimte zal exact 15C blijven nu.
Wil je naar 18C dan kun je bv 1W bijschakelen.

Lucht is 1,29 Kj/m3K
1 watt is 1J/s
Tijd om 1C te verhogen = 21,5 min (1290s)
Tijd om 3C te verhogen = 64,5 min

Wel neemt je delta T toe binnen/buiten de kubus toe dus ook het stilstand vermogen
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')