Lucht/lucht is net zo duur en onafhankelijk.quote:Op vrijdag 23 december 2022 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zouden jullie trouwens altijd een L/W combineren met een L/L voor de koeling? Of voor de bovenverdieping gewoon fancoils hangen?
Dus Sww en vloerverwarming op de L/W en de bovenverdieping op multisplits?quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Lucht/lucht is net zo duur en onafhankelijk.
Door condenseren van de leidingen en de ouderwetse fancoils met meer lawaai zou ik altijd multiesplit verkiezen boven fancoil
L/L koeling omdat deze ook de vocht uit je huis halen. Ik zou uberhaupt altijd voor L/L koeling kiezen, zelfs met een W/W warmtepomp. De warmte kan je in de grond terugstoppen met een PVT paneel in de zomer.quote:Op vrijdag 23 december 2022 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zouden jullie trouwens altijd een L/W combineren met een L/L voor de koeling? Of voor de bovenverdieping gewoon fancoils hangen?
vloerverwarming is optioneel, geen must.quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dus Sww en vloerverwarming op de L/W en de bovenverdieping op multisplits?
Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
Maar wel veel comfortabeler en je bouwt thermische massa op.quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
vloerverwarming is optioneel, geen must.
Waarom moet de trap verbouwd worden ?quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
Je kan bij het aanleggen van vloerverwarming toch ruimte vrijlaten voor een aanpassing aan de trap?quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat zelfs droogbouw 2 cm dikte vereist en als ik dat op de huidige vloer leg dan komt de trap niet meer uit.quote:Op vrijdag 23 december 2022 13:20 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waarom moet de trap verbouwd worden ?
Wij hebben 2 25mm uponor leidingen door het plafond laten boren vanaf de cv ketel (waar straks de warmtepomp komt), daarmee worden 5 groepen op zolder bediend
Er komen denk ik nog wel l/l airco's bij voor de koeling, omdat er veel ramen zitten op zuid.
Moeten alle treden omhoog. Als je een ongelijke tred maakt dan leidt dat tot gevaarlijk situaties.quote:Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan bij het aanleggen van vloerverwarming toch ruimte vrijlaten voor een aanpassing aan de trap?
Het kan wel interessant zijn iddquote:Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Moeten alle treden omhoog. Als je een ongelijke tred maakt dan leidt dat tot gevaarlijk situaties.
Ach ok bij ons is ie gefreesd in de dekvloer. Was wel poreus dus de frezer zat wat te miepen maar uiteindelijk ligt alles erin.quote:Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat zelfs droogbouw 2 cm dikte vereist en als ik dat op de huidige vloer leg dan komt de trap niet meer uit.
Ja ik heb boven een broodjesvloer en laminaat, geen ruimte om te frezen gok ik.quote:Op vrijdag 23 december 2022 13:49 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ach ok bij ons is ie gefreesd in de dekvloer. Was wel poreus dus de frezer zat wat te miepen maar uiteindelijk ligt alles erin.
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @Doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.quote:Op donderdag 22 december 2022 20:39 schreef Lospedrosa het volgende:
En ik weet niet hoe je de monteur benadert? Maar hij heeft een degelijk product neergehangen met ws niet al te hoge marge, die doet wat die moet doen en volgens bestek van de aannemer.
Hem aanvallen “van dit is niet goed” werkt zwaar averechts. Beter benader je het anders, wat sympathieker, daarmee kom je altijd verder.
Uiteindelijk blijft het lastig.quote:Op vrijdag 23 december 2022 14:08 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @:doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.
De overheid heeft zelfs rekentools beschikbaar gesteld zodat berekend kan worden of een bepaalde plek wel voldoet. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarom ook op zoek naar de onderbouwing van die specifieke plek. Die zal er hoogstwaarschijnlijk niet zijn gezien de reactie van de installateur.
Klopt, daarom moet je op een muurbeugel ook altijd trillingsdempers toepassen tussen de beugel en de warmtepomp en is het verstandig om daarnaast tussen de muur en de beugel ook nog een stuk rubber te plaatsen. Daarmee los je de resonantieproblemen op.quote:Op vrijdag 23 december 2022 15:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk blijft het lastig.
Een warmtepomp die aan 40dB voldoet, kan op een mistige dag met veel defrosts daar wel dik boven komen.
En een plat dak of een muursteun kan ook trillingen doorgeven en als een versterker werken.
Dat laatste heb ik hier meegemaakt, ik kon hem op sommige plekken niet horen maar in de tuin van de buren klonk het als een aggregaat en dat was puur de muur die het geluid doorgaf.
Eenmaal op een eigen sokkel hoor ik hem niet meer boven het bladergeruis uit en binnen sowieso niet.
uit de praktijk is dat niet altijd zo. Uiteindelijk is het verplaatsen van mijn buitenunit de enige oplossing geweest.quote:Op vrijdag 23 december 2022 15:46 schreef ArnosL het volgende:
Klopt, daarom moet je op een muurbeugel ook altijd trillingsdempers toepassen tussen de beugel en de warmtepomp en is het verstandig om daarnaast tussen de muur en de beugel ook nog een stuk rubber te plaatsen. Daarmee los je de resonantieproblemen op.
Vanwege resonantie op een muurbeugel?quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
uit de praktijk is dat niet altijd zo. Uiteindelijk is het verplaatsen van mijn buitenunit de enige oplossing geweest.
ja, het servies rinkelde in de keukenkastjes bij mijn buren.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:27 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Vanwege resonantie op een muurbeugel?
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:27 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Vanwege resonantie op een muurbeugel?
dat was bij mij ook de oplossing. Op de grond zetten, ik heb hem gewoon op de tuintegels staan en dat werkt prima.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.
Uiteindelijk was op een eigen fundering de oplossing. Direct op de tegels met rubber voeten had wss ook gewerkt maar wilde het wel wat netjes en zo (op deze hoogte) hoefde er ook geen kabel of buis aangepast te worden. Uiteindelijk staat hij nu op de plek waar hij eerst hing, zelfde hoogte, zelfde afstand maar niet meer aan de muur.
Wie zegt dat het niet voldoet?quote:Op vrijdag 23 december 2022 14:08 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @:doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.
De overheid heeft zelfs rekentools beschikbaar gesteld zodat berekend kan worden of een bepaalde plek wel voldoet. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarom ook op zoek naar de onderbouwing van die specifieke plek. Die zal er hoogstwaarschijnlijk niet zijn gezien de reactie van de installateur.
M'n installateur hangt ook tientallen warmtepompen en airco's op met die beugels, vaak ook op platte daken.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Hij hangt hier aan de buitenmuur op beugels en trildempers. Maar nog nooit gehoord binnen. De buren wonen te ver weg.
Tis wel een stevige spouwmuur en geen ruimte die eraan grenst waar we leven.
Dan is het best heftig, nog nooit zo ernstig gehoord. Heb je zo'n zware unit dat het alsnog door dreunde?quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja, het servies rinkelde in de keukenkastjes bij mijn buren.
Klopt, best een ding. Als het ff kan zou ik persoonlijk daarom sowieso geen muurbeugels nemen en hem los op de grond zetten. Scheelt sowieso in de resonantie.quote:Op vrijdag 23 december 2022 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.
Uiteindelijk was op een eigen fundering de oplossing. Direct op de tegels met rubber voeten had wss ook gewerkt maar wilde het wel wat netjes en zo (op deze hoogte) hoefde er ook geen kabel of buis aangepast te worden. Uiteindelijk staat hij nu op de plek waar hij eerst hing, zelfde hoogte, zelfde afstand maar niet meer aan de muur.
Daar lijkt het op als ik het verhaal zo lees. De installateur lijkt ook geen zin te hebben om moeite te doen het probleem op te lossen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 20:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wie zegt dat het niet voldoet?
Als je zoveel last heb van geluid kan je wellicht beter overstappen naar een elektrische boiler.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik parkeer de problemen met de buitenunits maar even, geen energie om me daar nu mee bezig te houden.
Maar…
Kunnen jullie meedenken over de bijbehorende boiler? We ervaren behoorlijk wat geluidsoverlast van de binnenunit, gelukkig niet in de woonkamer, maar wel op de bovenverdieping (en ook in de gang beneden, maar daar verblijf ik niet vaak). Dus nu zijn we aan het uitvogelen wanneer de boiler mag/moet opwarmen.
Niet in de nacht, zoveel is inmiddels duidelijk. Bij oplevering stond hij op 55 ingesteld en bijwarmen bij volgens mij 2 of 3 graden verlies en dat betekende in de praktijk dat hij tig keer per dag en nacht aan het verwarmen (en dus joelen, sissen en dreunen)was. Dat zo snel weer bijwarmen heb ik de nek omgedraaid, maar wat dan nu? Het is een Mitsubishi van 200 liter geïntegreerd in de binnenunit.
We gebruiken buiten het douchen om over het algemeen geen warm water en toch verliest hij rustig meer dan 10 graden in nog geen 24 uur.
Gisteren had ik ‘m tussen de middag laten opwarmen tot 53 graden en halverwege vanochtend was hij naar 41 graden afgekoeld en toen had er dus vanwege vakantie nog niemand gedouched.
Op werkdagen gaat mijn man direct na het opstaan douchen om 5.30 of 6.30 en dan heeft hij graag warm water, hij is wel een snelle doucher dus heel veel warm water heeft hij dan niet nodig. Ik douche veel later op de ochtend en nadat ik om een uur of 9 opgestaan ben mag de binnenunit wat mij betreft herrie maken want beneden hoor ik ‘m niet.
We kunnen ‘m dus op werkdagen vanwege het geluid niet zo instellen dat hij een uur voordat mijn man opstaat het water gaat verwarmen, dat zou wel het meest energiezuinig zijn. Ik heb nu bedacht dat de boiler elke dag om 21 uur in de avond moet opwarmen zodat hij klaar is met geluid maken als ik naar bed ga. Maar tot welke temperatuur dan? En wanneer moet hij dan weer bijwarmen? En als ik een keer ‘s avonds in bad wil, wat dan? Ik kom er even niet zo goed uit, wat zijn jullie inzichten?
Ik zou een geluidsdempende kast er omheen laten maken en ‘s nachts op laten warmen. Hier in de wijk veel mensen die dat gedaan hebben en er nu naast slapen op zolder. Nu is dat een bodempomp en die sist alleen. Dreunen herken ik niet. Maar wij kunnen met een open trap ook gewoon slapen ‘s nachts zonder er last van te hebben. Als je op de gang staat hoor je ‘m heel duidelijk maar in de slaapkamers geen last van.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik parkeer de problemen met de buitenunits maar even, geen energie om me daar nu mee bezig te houden.
Maar…
Kunnen jullie meedenken over de bijbehorende boiler? We ervaren behoorlijk wat geluidsoverlast van de binnenunit, gelukkig niet in de woonkamer, maar wel op de bovenverdieping (en ook in de gang beneden, maar daar verblijf ik niet vaak). Dus nu zijn we aan het uitvogelen wanneer de boiler mag/moet opwarmen.
Niet in de nacht, zoveel is inmiddels duidelijk. Bij oplevering stond hij op 55 ingesteld en bijwarmen bij volgens mij 2 of 3 graden verlies en dat betekende in de praktijk dat hij tig keer per dag en nacht aan het verwarmen (en dus joelen, sissen en dreunen)was. Dat zo snel weer bijwarmen heb ik de nek omgedraaid, maar wat dan nu? Het is een Mitsubishi van 200 liter geïntegreerd in de binnenunit.
We gebruiken buiten het douchen om over het algemeen geen warm water en toch verliest hij rustig meer dan 10 graden in nog geen 24 uur.
Gisteren had ik ‘m tussen de middag laten opwarmen tot 53 graden en halverwege vanochtend was hij naar 41 graden afgekoeld en toen had er dus vanwege vakantie nog niemand gedouched.
Op werkdagen gaat mijn man direct na het opstaan douchen om 5.30 of 6.30 en dan heeft hij graag warm water, hij is wel een snelle doucher dus heel veel warm water heeft hij dan niet nodig. Ik douche veel later op de ochtend en nadat ik om een uur of 9 opgestaan ben mag de binnenunit wat mij betreft herrie maken want beneden hoor ik ‘m niet.
We kunnen ‘m dus op werkdagen vanwege het geluid niet zo instellen dat hij een uur voordat mijn man opstaat het water gaat verwarmen, dat zou wel het meest energiezuinig zijn. Ik heb nu bedacht dat de boiler elke dag om 21 uur in de avond moet opwarmen zodat hij klaar is met geluid maken als ik naar bed ga. Maar tot welke temperatuur dan? En wanneer moet hij dan weer bijwarmen? En als ik een keer ‘s avonds in bad wil, wat dan? Ik kom er even niet zo goed uit, wat zijn jullie inzichten?
1 tip.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:31 schreef Doedezemaar het volgende:
‘s nachts laten opwarmen is geen optie, ik zoek het echt in het instellen van een programma. We hebben geen regendouche, goed om te weten dat we dan met 41 graden zo’n 10 minuten hebben, dan zou 40 graden ook nog zeker genoeg moeten zijn voor de korte douchebeurt van mijn man.
Ik denk dat ik dan voor de werkdagen de boiler de avond ervoor moet laten opwarmen naar 44 graden zodat mijn man ‘s ochtends vroeg nog 40 graden heeft en ‘m dan in de ochtend nadat ik opgestaan ben nog een keer naar 42 voor mijn douchebeurt. En dan op de andere dagen in de ochtend na het opstaan laten opwarmen tot 44 graden zodat we beiden kunnen douchen. Zoiets ga ik maar proberen, zodra ik uitgevogeld heb hoe het instellen van programma’s werkt.
Nou iig heb je een klasse A merk, een van de meest stille en betere units op de markt.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:05 schreef Doedezemaar het volgende:
Pardon?
Speciaal voor jou nog een keer:
EHST 20D-VM2D incl 200 liter boiler
PUHZ-SW75 YAA.
Volgens de monteur die hier is geweest was 1 graad verlies per dag normaal en hij wist zeker dat we dan wel verder ook nog warm water zouden gebruikenuiteindelijk kreeg ik via de e-mail als reactie van iemand anders van het installatiebedrijf: “ Daarnaast heb ik nog geïnformeerd wat betreft het afkoelen van de boiler:
Een boiler kan fluctueren in temperatuur met verschillen tussen de 5 en 10 graden.
Dit betekent dat de boiler s’ nachts 5 á 10 graden kan afkoelen, ook al gebruiken jullie geen warm water”. Lekker tegenstrijdige info dus.
Is er nog een man in huis?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 21:32 schreef Doedezemaar het volgende:
De eenhendelkranen staan altijd volledig naar rechts en ook ‘s nachts als er geen kranen gebruikt worden verliest de boiler zo een paar graden.
Ik snap ook wel dat een installateur zegt: die warmte kan op 2 manieren verdwijnen: of het vloerverwarmingssysteem in of er wordt sww gebruikt, maar dat laatste is niet het geval en het eerste is volgens hem ook niet aan de hand.
Op verzoek van het installatiebedrijf heb ik het geluid van het het sissen opgenomen, dit was volgens hen gewoon het normale geluid van het koudemiddel, maar de buurman herkent het geluid niet. Het joelen werd niet goed door de ipad opgepikt dus dat kon ik ze niet laten horen.
Welke isolatie zou ik open moeten snijden? Ik kan van alle leidingen gewoon zien hoe ze lopen.
De rest van je verhaal is me (nu) te technisch, ik heb op dag 2 ofzo de boel van comfort naar eco gezet, ik heb geen idee wat daar verder achter zit, ik ben ook maar een simpele gebruiker.
Ik heb nu ook geen energie om me er verder in te verdiepen, ik wil voor nu voorlopig iets werkbaars bedenken waarbij we bij onze douchebeurten genoeg warm water hebben zonder dat de boiler verwarmt terwijl ik in bed lig en dat ook nog een beetje energiezuinig is. Eventuele andere dingen komen over een paar weken aan de beurt.
Ja maar net was je niet technisch?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 21:52 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja, maar ik ben het technische vernuft hier in huis, of doelde je daar niet op?
Ik los dergelijke dingen in huis altijd op, maar nu even niet. Ik ben niet technisch, maar ik verdiep me er wel dusdanig in dat ik wat dingen zelf kan instellen. Verder niemand in de buurt. Ik parkeer het grote geheel even voor een paar weken en probeer nu even tijdelijk iets werkbaars te regelen voor het douchewater.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja maar net was je niet technisch?
Misschien een vader, oom of buurman met rechter handen?
Of een vrouw, dat kan ook natuurlijk.
Dit is zo op te lossen.
Ah joh doe even normaal, ik probeer toch te helpen?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:21 schreef Vonkenboer het volgende:
[modbreak]
Niet het om het één of ander, maar het commentaar wat er word gegeven op @:Doedezemaar, op deze onvriendelijke, rellende en trollende manier kan niet de bedoeling zijn in K&W en H.
Het mag allemaal wel wat vriendelijker hoor in 2023 !![]()
@:Lospedrosa
[/modbreak]
Er zijn een paar dingen die gecheckt kunnen worden. Als je vragen hebt als je er aan toe bent dan zal ik e.a. deze beantwoorden.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 22:07 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik los dergelijke dingen in huis altijd op, maar nu even niet. Ik ben niet technisch, maar ik verdiep me er wel dusdanig in dat ik wat dingen zelf kan instellen. Verder niemand in de buurt. Ik parkeer het grote geheel even voor een paar weken en probeer nu even tijdelijk iets werkbaars te regelen voor het douchewater.
Hoezo seksistischquote:
Hallo houden jullie ff op? Of heb je nog wel antwoorden op het probleem?quote:
1250 kuub gas is geen hoeveelheid energie, maar een hoeveelheid brandstof.quote:Op zondag 8 januari 2023 12:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Die berekening vat ik niet: 1250 kuub is de hoeveelheid energie; hoe vertaal je dat naar kW vermogen zonder het aantal draaiuren?
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:quote:Op zondag 8 januari 2023 15:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Voeg je aan de getallen toe dat een warmtepomp bij fatsoenlijke installatie en afstelling minimaal een COP4 moet halen, dan kun je het energieverbruik van de warmtepomp schatten als "m3 gas maal twee = kWh elektriciteit voor de warmtepomp". Uiteraard kloppen de formules alléén als er geen extra isolerende maatregelen worden getroffen.
De legionella run heb ik uit staan, heb het warm water vat op 55 graden en boven de ~48 graden overleeft legionella niet, is de opvatting.quote:Op zondag 8 januari 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:
- Een COP van 4 met een L/W warmtepomp heel erg optimistisch is
- de legionella run heel veel stroom vreet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |